Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 247 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.692 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Roamor schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:49:
[...]

Let wel op dat een USB poort maar 5 Volt zal leveren, wat afhankelijk van je gebruikte fan niet heel erg veel airflow zal genereren. De meeste computerfans (ik neem aan dat je zoiets zult gebruiken?) zullen niet eens opstarten bij zo'n laag voltage.

Dus mijn advies is toch zo'n apart paneeltje dat ongeveer 12V kan leveren, of een andere AC voeding die je van 12V kan voorzien. Voor inspiratie: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen :)
Ik heb gewoon een 600ma voeding op een server fan aangesloten met een tijdschakelaar. De fan heb ik op de SMA geplakt.

Gezien ik zometeen twee SMA's wil koelen ga ik toch kijken of ik niet zoiets op het dak kan plaatsen om de fans aan te sturen. Bekabeling kan ik dan meteen met de overige bekabeling meenemen :)

Afbeeldingslocatie: http://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/solaraqua/article25366252.jpg

http://www.solaraqua.nl/a.../zonnepaneel-10-watt-12v/

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 17-02-2013 16:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 16:22:
Wat is de definitie van lonen? Je totale opbrengst zal hoger worden bij het omwisselen. Als je voor het maximale wilt gaan: omwisselen. Wel meer werk. Misschien meteen 8×255 270 Wp kopen?
Ik ben wel benieuwt hoeveel het in de praktijk zal uitmaken. Voor 10kwh op jaarbasis ga ik niet lopen pielen, als het 100kwh is dan word het al een ander verhaal.

Aan de andere kant, beide sets hebben dezelfde montage dus de boel even omzetten zal misschien twee uur extra werk zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

revolution-nl schreef op zondag 17 februari 2013 @ 16:28:
[...]

Ik ben wel benieuwt hoeveel het in de praktijk zal uitmaken. Voor 10kwh op jaarbasis ga ik niet lopen pielen, als het 100kwh is dan word het al een ander verhaal.

Aan de andere kant, beide sets hebben dezelfde montage dus de boel even omzetten zal misschien twee uur extra werk zijn.
5×240Wp vervangen door 5×255Wp levert in optimale condities (75Wp×0,95) 71 kWh per jaar op. Bij jou vervang je ze niet, maar verplaats je ze. Hoe 'slecht' is de plek onder je dakkapel?

[Edit]
€6,5/ Wp voor alleen een paneeltje. Serieus? Lijkt me een tvt van te lang :P

[ Voor 58% gewijzigd door Dre op 17-02-2013 16:41 . Reden: Paar (reken)fouten eruit halen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 16:33:
[...]

5×240Wp vervangen door 5×255Wp levert in optimale condities (75Wp×0,95) 71 kWh per jaar op. Bij jou vervang je ze niet, maar verplaats je ze. Hoe 'slecht' doen die 5×240Wp het nu?
Ze presteren conform verwachting, gewoon goed dus :). Al regelmatig vermogens gezien boven STC.
Als ik de prestaties op pvoutput met andere systemen vergelijk mag ik niet klagen, zeker niet gezien de omvormer niet het meest efficiënte model is :P (SB1200)

Dat 10watt paneeltje is alleen om de fans automatisch in te schakelen als dat nodig is. Meer een gemak dingetje :). In de buurt van de omvormers heb ik geen direct zonlicht.

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 17-02-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik heb mijn post wat gecorrigeerd, je quote de oude :P

Voor die € 65 voor dat paneel kan je volgens mij ook upgraden naar 265-270 Wp panelen. Lijkt mij persoonlijk meer op te leveren :P Of een efficiëntere omvormer (:o) Of beide natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 17-02-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 16:49:
Ik heb mijn post wat gecorrigeerd, je quote de oude :P

Voor die € 65 voor dat paneel kan je volgens mij ook upgraden naar 265-270 Wp panelen. Lijkt mij persoonlijk meer op te leveren :P Of een efficiëntere omvormer (:o) Of beide natuurlijk
Joh dat paneeltje is nog maar een idee misschien dat ik het niet doe.

De uitbreiding van 5x 255wp met SB1200 was voor mij situatie qua prijs/kwaliteit het aantrekkelijkst.
2 mpp's op een dergelijke set is gewoon wenselijk. In dit geval opgevangen met 2x een sb1200. Daarnaast wil ik graag weer poly's omdat mono's en poly's niet zo fraaie combi is.

Systeem technisch was 10x 270wp mono en een fraaie sb3000TL rpc het mooist geweest ja.

één groot systeem had geen goede WAF, voor twee kleinere systemen met gespreide aanschaf was de WAF een stuk beter haalbaar O-)

Al met al heb ik zometeen een set waar ik erg tevreden mee ben, mooie A-merk componenten voor een leuke prijs :)

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 17-02-2013 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat zijn normale prijzen voor efficiënte panelen ala SunPower 320 Wp ? Ik zie ze nu voor €2,38/ Wp, maar dat lijkt mij wat duur. Ik heb er meer dan 1 nodig, gaat om zo'n 4,8 kWp, maar voor die prijzen gaat het niet gebeuren. Iemand een idee van prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
BenQ 320Wp (is volgens mij sunpower) kan ik vinden voor 460 euro incl. BTW (€1,44/Wp)

Dat is dus meer dan 200 euro duurder voor 50Wp extra ten opzichte van Yingli 270Wp panelen. De extra kWh's die je extra opwekt zijn dan wel erg duur, ik zou het er in ieder geval niet voor over hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door RaymondD op 17-02-2013 19:58 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben alweer aan 't puzzelen geslagen, vooral vandaag eigenlijk. Met een beetje moeite (en wat draaien) kan ik totaal 9 panelen kwijt in portrait (liggen er nu 3 landschape en 3 portrait, pal zuid met 20 graden helling). De omvormer, SMA 1300-TL is hiermee 'vol'.

Ze komen te liggen op het schuurdak maar aan de randen is schaduw te verwachten. Als ik dezelfde panelen neem is dat 265 (of 270) Wp.

Ofwel ik heb zo'n 750 W vermogen DC nodig. Daar is niet zomaar een omvormer in te vinden?

Beste optie volgens mij tot nu toe: 2x Enecsys (1 single en 1 duo).
Alternatief, maar zal wel een stuk duurder zijn, inverter vervangen door eentje met genoeg vermogen (2200 Watt ongeveer) met 2 strings?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
twixx schreef op zondag 17 februari 2013 @ 19:50:
Ik ben alweer aan 't puzzelen geslagen, vooral vandaag eigenlijk. Met een beetje moeite (en wat draaien) kan ik totaal 9 panelen kwijt in portrait (liggen er nu 3 landschape en 3 portrait, pal zuid met 20 graden helling). De omvormer, SMA 1300-TL is hiermee 'vol'.

Ze komen te liggen op het schuurdak maar aan de randen is schaduw te verwachten. Als ik dezelfde panelen neem is dat 265 (of 270) Wp.

Ofwel ik heb zo'n 750 W vermogen DC nodig. Daar is niet zomaar een omvormer in te vinden?

Beste optie volgens mij tot nu toe: 2x Enecsys (1 single en 1 duo).
Alternatief, maar zal wel een stuk duurder zijn, inverter vervangen door eentje met genoeg vermogen (2200 Watt ongeveer) met 2 strings?
Enecsys is ook niet goedkoop. 3 panelen kun je ook prima kwijt op een soladin 600. Er zijn volgens mij geen omvormers rond de 2200watt met 2 trackers. En een enkele tracker een oneven aantal panelen aansluiten in twee strings parallel gaat niet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door RaymondD op 17-02-2013 20:10 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Om mijn virus toch een beetje zijn zin te geven ;)

Voor een nieuw aankomend project hier.

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/pannelsblack.jpg

:9~

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:o
Rol-Co schreef op zondag 17 februari 2013 @ 20:36:
Om mijn virus toch een beetje zijn zin te geven ;)

Voor een nieuw aankomend project hier.

[afbeelding]
:o 1 KWp erbij Rol-co?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee dit zijn "volwassen" paneeltjes, mijn 100w zijn 120x55cm.

Ik mag natuurlijk geen reclame maken maar herinner je die € 0,36 per Wp panelen nog die een tijdje geleden voorbij kwamen?
Black poly 165Wp ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Rol-Co op 17-02-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
RaymondD schreef op zondag 17 februari 2013 @ 20:07:
[...]

Enecsys is ook niet goedkoop. 3 panelen kun je ook prima kwijt op een soladin 600. Er zijn volgens mij geen omvormers rond de 2200watt met 2 trackers. En een enkele tracker een oneven aantal panelen aansluiten in twee strings parallel gaat niet werken.
810 Wp op 600 W inverter is 74%, minder dan 80% 'ondergrens'. Weet niet of ik dat wel aandurf :)

Met 330,- wel een aantrekkelijk ;) De Enecsys set kost 423,- (zonder monitoring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

twixx schreef op zondag 17 februari 2013 @ 20:49:
[...]

810 Wp op 600 W inverter is 74%, minder dan 80% 'ondergrens'. Weet niet of ik dat wel aandurf :)

Met 330,- wel een aantrekkelijk ;) De Enecsys set kost 423,- (zonder monitoring).
De Soladin 600 doet ondanks zijn naam doet vermoeden maar 500 Watt AC. Wat bedoel je precies met de ondergrens van 80%? Is dat een soort wet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 21:06:
[...]
De Soladin 600 doet ondanks zijn naam doet vermoeden maar 500 Watt AC. Wat bedoel je precies met de ondergrens van 80%? Is dat een soort wet ofzo?
'k Kwam hem tegen in http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/SunnyDesign/Home. Ik zou eigenlijk het maximale vermogen van de set op 20 graden helling moeten uitrekenen met het theoretisch piekvermogen van 795 Wp. Die zal gezien de hellingshoek wel geen 795 Watt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zou persoonlijk eerder kijken naar energie (kWh) en niet naar vermogen (Watt). Het contract wat ik met de energieleverancier heb gaat tenminste over energie en niet over vermogen :P

*kuch*
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Volg dit topic nu al enige tijd en probeer wat kennis op te doen. Wat ik me afvraag, werkt jullie systeem ook als de energieleverancier zijn stroomtoevoer stopt (bij een storing, etc..)? Ja, ik weet dat de omvormer werkt op 220v maar daar zou je een UPS tussen kunnen zetten. Zou dat werken op een zonnige dag? Zodat je je eigen stroom kunt gebruiken uit het stopcontact zonder dat er spanning van de netbeheerder op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:06
Nee het is met een standaart omvormer en een ups niet mogelijk om toch op te wekken tenzij je een omvormer met accu hebt die bestaan inmiddels wel.
Een omvormer maakt gebruik van het "vliegwiel effect" van het lichtnet jouw ups neemt een constante stroom op en kan niet omgaan met de veranderingen van de zonsterkte.
Als de zon feller gaat schijnen regelt de stoomklep in de elektrische centrale de kracht op de stoomturbine terug.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
@xantos, dan moet je denk ik wel aan een systeem met accu's denken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:03
@xantos Wat ik ervan begrepen heb: De omvormer duwt stroom terug het net in. Hiervoor wordt de fase van het net iets veranderd, maar niet veel, omdat achter het net veel meer kracht zit. Met een UPS gaat dit je niet lukken. De omvormer merkt dat het niet goed zit en slaat af.

SMA heeft wel systemen die bij stroomuitval stroom kunnen leveren. Maar tijdens stroomuitval gaan de panelen dan een accu laden en die accu wordt weer gebruikt als voeding voor je huis. Voordat het systeem dit doet wordt natuurlijk eerst de verbinding met het hoofdnet verbroken. Als je een aquarium met dure tropische vissen hebt is het misschien een idee, maar anders is het erg veel geld voor een situatie die niet vaak en zelden langdurig voorkomt in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 21:24:
Ik zou persoonlijk eerder kijken naar energie (kWh) en niet naar vermogen (Watt). Het contract wat ik met de energieleverancier heb gaat tenminste over energie en niet over vermogen :P

*kuch*
dre vergeet het.
we zijn hier niet bezig met max tvt's
wat is eigenlijk de max tvt van een procesos die tot - 200 graden word gekoeld?
of de tvt van een super gave te wow computer kast.
of nog maffer mensen die verwarmings elementen wilen om de sneeuw weg te smelten.
en in de zomer hun panelen willen koelen of idiooten die hun dak op klimmen voor een paar kWh's.
daar tegen over is jouw geneuzel over dat soort dingen we zo pre 1900.
als je dat echt wil stem voor de pvv. (dat is 1 van de partijen die salderen wil afschaffen, dus als je in je eigen voet wil schieten.)

dus om eerlijk te zijn.
het tvt verhaal is op drijzand gebouwd. (en dat is tegen iedereen die allen maar aan de tvt denkt beschouwd.)
zolang er niks echt geregeld is in de wetgeving over het leveren van electra op het net.
zijn we allemaal vogelvrij. en hebben we allemaal met die regels te dealen (zo ver het kan, en gelukkig kunnen we ver gaan).

daar buiten blijft wel mijn mening:
leg toch g.v.d. eens pv op je dak.
stuk beter om een onrendabel pvtje te hebben dan stom dom forsiel bezig te zijn.
of de tvt nu 10 of 15 jaar is boeien. (voor wie het echt intereseert volg eens de politiek.)
wil je een vet systeem zorg er dan voor dat je altijd (ongeacht het sesoen of weer of shaduw.) dat je ruim in de V zit en een lekkere marge hebt in de A. zo moeilijk is het nu ook weer niet.

wat ik hier wel zie:
mensen die proberen elektra op te wekken.
mensen die proberen zo zelf standig mogenlijk te zijn. (persoonlijks de coolste groep, dat snap ik, en soms hoord daar bij een stukje salderen.)
mensen die proberen uit tebreiden. (regelmatig dat ik zoiets heb van idioot dat doe je toch niet. leg voor een paar ... centen een extra groep aan.)
en mensen die maar een paar k.t centen hebben en dat zo goed mogenlijk willen besteden.
het blijft gewoon duur om je elecktra rekening een paar jaar vooruit te betalen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
migjes schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:01:
[...

wat ik hier wel zie:
mensen die proberen elektra op te wekken.
mensen die proberen zo zelf standig mogenlijk te zijn. (persoonlijks de coolste groep, dat snap ik, en soms hoord daar bij een stukje salderen.)
mensen die proberen uit tebreiden. (regelmatig dat ik zoiets heb van idioot dat doe je toch niet. leg voor een paar ... centen een extra groep aan.)
en mensen die maar een paar k.t centen hebben en dat zo goed mogenlijk willen besteden.
het blijt gewoon duur om je elecktra rekening een paar jaar vooruit te betalen.
applaus, _/-\o_ , zo is het maar net.....

[ Voor 53% gewijzigd door drielp op 18-02-2013 01:26 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
drielp schreef op maandag 18 februari 2013 @ 01:21:
[...]

applaus, _/-\o_ , zo is het maar net.....
helaas zo simple is het niet.
er is meer. meer als ik zou kunnen schijven op het forum.
alles wat je probeert te zeggen is altijd een maar op.
maar laten we niet maren maar doen!

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wow migjes, rustig jonguh maar mooi gesproken.

Tvt is zeker wel 5 min boeiend geweest hier inderdaad, die tijd gaat ook zo hard dat voor je het weet is die voorbij zonder dat je het door hebt.

Dus leg ik er zo'n onrendabel setje bij zoals jij beschrijft en komt het totaal op 4750Wp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben nu druk bezig om te kijken naar de panelen op het westen. Ik ben aan het kijken naar Sunpower E19 SPR245 panelen ( 160x80cm ). Ik heb alleen 0,0 ervaring met Sunpower panelen en heb nogal wat vragen.
  • Moeten deze panelen (positief) worden geaard?
  • Welke omvormer is geschikt voor 2 panelen in 1 string?
  • Welke omvormer is geschikt voor 4 panelen in 1 string?
  • Is er een mini-omvormer die geschikt is voor deze panelen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 18 februari 2013 @ 08:57:
Ik ben nu druk bezig om te kijken naar de panelen op het westen. Ik ben aan het kijken naar Sunpower E19 SPR245 panelen ( 160x80cm ). Ik heb alleen 0,0 ervaring met Sunpower panelen en heb nogal wat vragen.
Hint: bestudeer de specsheet van de panelen. Dezelfde vraag is onlangs in dit topic aan de orde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Half miljoen slimme meters, nou ja ...slim: 8)

http://www.ad.nl/ad/nl/10...limme-energiemeters.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op maandag 18 februari 2013 @ 08:57:

[list]
De huidige niet meer, maar volgens mij de oudere versie E19 wel. De nieuwe is herkenbaar aan de typeaanduiding met de letters NE erbij.
• Welke omvormer is geschikt voor 2 panelen in 1 string?
Enecsys SMI-D480W-60?
• Welke omvormer is geschikt voor 4 panelen in 1 string?
Weet niet.
• Is er een mini-omvormer die geschikt is voor deze panelen?
[/list]
De Involar zou kunnen voor 1 paneel en als Power-One eens opschiet met z'n 250 micro zou dat ook passen. Zou zo maar kunnen als de SMA mini eindelijk op de markt komt die ook geschikt is voor 250.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

'Dankzij de slimme meter krijgen mensen meer inzicht in wat ze verbruiken,' zegt Kamp. Dat gebeurt via een overzicht dat huishoudens elke 2 maanden van hun leverancier krijgen
Wat een geweldige functionaliteit :'). Met een Youless kan het realtime en heb je zelf controle over wat er met je data gebeurt.

Ik zou er niet vrolijk van worden zo'n big brother apparaat in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BamSlam_ schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:00:
[...]

Hint: bestudeer de specsheet van de panelen. Dezelfde vraag is onlangs in dit topic aan de orde geweest.
}:O Lees net de specsheet van de SPR 245NE WHTD nog een keertje door en zie net staan: "Grounding Positive grounding not required".

Da's 1 vraagje minder :)
ericplan schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:11:
[...]

De huidige niet meer, maar volgens mij de oudere versie E19 wel. De nieuwe is herkenbaar aan de typeaanduiding met de letters NE erbij.
Gaat dus inderdaad over de NE versie. Qua stroom matchen een Steca500 ( 3 in string ) og een Steca 300 ( 2 in string ) niet. Een Steca1900 zou in met 3 in een string wel weer willen met 2 MPP trackers.Alleen nogal ondergedimensioneerd op het westen waar de opbrengst sowieso al lager is.

Hoop bijleren zo met deze Sunpowers :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Ik kan het niet laten. Wikipedia: Paard van Troje

Door onnadenkend gedrag, last hebben van de gevolgen.

Verder heb je met meetwaarde's van om de 2 maanden er nog steeds niks aan. Alleen de netbeheerder heeft er voordeel mee. Niet de consument.

Met een s0 bus en bijvoorbeeld youless heb je veel meer informatie. Informatie die ook nog eens van je zelf is.

Ben trouwens benieuwd wat de kosten zijn als je van deze paard van troje af wilt...Weet iemand dat.
Les 1 van consument zijn, er is niks gratis. De consument betaalt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

internet4me schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:45:
[...]

Ik kan het niet laten. Wikipedia: Paard van Troje

Door onnadenkend gedrag, last hebben van de gevolgen.

Verder heb je met meetwaarde's van om de 2 maanden er nog steeds niks aan. Alleen de netbeheerder heeft er voordeel mee. Niet de consument.

Met een s0 bus en bijvoorbeeld youless heb je veel meer informatie. Informatie die ook nog eens van je zelf is.

Ben trouwens benieuwd wat de kosten zijn als je van deze paard van troje af wilt...Weet iemand dat.
Les 1 van consument zijn, er is niks gratis. De consument betaalt altijd.
Er zijn mensen die niks te verbergen hebben en pretenderen zeker te weten dat dit in de toekomst ook zo zal zijn. Ik wou dat ik zo glazenbol had en het politieke en maatschappelijke klimaat van de toekomst kon zien.

Assumption is the mother of all fuck ups.

Mensen die hun burgerrechten en privacy opgeven zonder daar even over na te denken verdienen het naar mijn inzien gewoon om onderdrukt te worden. Iets waar onze voorouders jarenlang voor gestreden hebben (onze burgerrechten) wordt door een hele generatie hier zomaar even over boord gegooid.

De rekening zal volgen...

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 18-02-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
*knip*

Offtopic/

*knip heel erg offtopic* Precies. Vanaf nu dus weer ontopic.

[ Voor 104% gewijzigd door Rukapul op 18-02-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
Dit rapport gaat over DSMR 2.2 meters, de DSMR 4.0 meters zijn verder vertraagd tot oktober 2013.
De DSMR 4.0 heeft de mogelijkheid om de doorlaat stroom te beperken op afstand volgens protocol tot bijv 4A.

Hoe gaat een omvormer hier op reageren als het zonnetje lekker schijnt en de omvormer 10A per fase kan uitsturen aan de AC zijde?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 15:06
Ben niet zo eens met zijn qbox mening.
Ik ben er redelijk tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/qbox-e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/qbox-g.jpg

Maar ga denk ik wel zo'n netduino optie gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 18-02-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op maandag 18 februari 2013 @ 11:32:
[...]

Dit rapport gaat over DSMR 2.2 meters, de DSMR 4.0 meters zijn verder vertraagd tot oktober 2013.
De DSMR 4.0 heeft de mogelijkheid om de doorlaat stroom te beperken op afstand volgens protocol tot bijv 4A.

Hoe gaat een omvormer hier op reageren als het zonnetje lekker schijnt en de omvormer 10A per fase kan uitsturen aan de AC zijde?
Heeft men het over stroom die loopt vanaf het elektriciteitsnet naar binnen in je huis? Of juist andersom? Of juist beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:33
Goedendag tweakers,

ik heb inmiddels de stap genomen en een zonne systeem besteld.

opbrengst: 5100 kWh gemiddeld per jaar.
Ik verbruik zelf 3200 kWh per jaar.

Dit houdt in dat ik gemiddeld per jaar ongeveer 2000 kWh teveel stroom zal genereren.

Nu weet ik dat ik mijn gedrag zal moeten veranderen om zoveel mogelijk kWh zelf te kunnen spenderen, maar ik zal een overschot blijven houden.

zelf zit ik momenteel bij nuon die een vergoeding van 5,8 ct per kWh geeft voor de teveel teruggeleverde energie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer na een speurtocht op internet maar:

welke instantie geeft een royalere vergoeding voor mijn overschot?
Bestaat er een site die rekenvoorbeelden heeft welke instantie het meeste opleverd? Ik kan deze niet vinden.....

Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Als het te vinden is, is het te vinden op de site van Zonnigtype. PolderPV.

Maar hoeveel Wp heb je dan liggen en met welke orientatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 18:52
revolution-nl schreef op maandag 18 februari 2013 @ 09:50:
[...]

Er zijn mensen die niks te verbergen hebben en pretenderen zeker te weten dat dit in de toekomst ook zo zal zijn. Ik wou dat ik zo glazenbol had en het politieke en maatschappelijke klimaat van de toekomst kon zien.

Assumption is the mother of all fuck ups.

Mensen die hun burgerrechten en privacy opgeven zonder daar even over na te denken verdienen het naar mijn inzien gewoon om onderdrukt te worden. Iets waar onze voorouders jarenlang voor gestreden hebben (onze burgerrechten) wordt door een hele generatie hier zomaar even over boord gegooid.

De rekening zal volgen...
En dat vanwege een slimme meter die het verbruik realtime kan volgen? Ik maak me persoonlijk veel meer druk over het volgen door allerhande commerciële bedrijven als Google, MS, Apple en FB. Daarbij zijn zowel netbheerder als energieleveraniers ook commerciele bedrijven. En zolang die mijn verbruiksstatistieken niet gaan verhandelen, zie ik niet direct een privacyprobleem. En al helemaal niet richting overheid. Die hebben geen slimme meter nodig, wanneer ze jou verdenken van illegale activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
Barrycade schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:00:
Als het te vinden is, is het te vinden op de site van Zonnigtype. PolderPV.

Maar hoeveel Wp heb je dan liggen en met welke orientatie?
er komt 5200 Wp op het dak, orientatie ZWW

dus dat levert wel meer dan verbruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Boomster schreef op maandag 18 februari 2013 @ 13:55:
Goedendag tweakers,

ik heb inmiddels de stap genomen en een zonne systeem besteld.

opbrengst: 5100 kWh gemiddeld per jaar.
Ik verbruik zelf 3200 kWh per jaar.

Dit houdt in dat ik gemiddeld per jaar ongeveer 2000 kWh teveel stroom zal genereren.

Nu weet ik dat ik mijn gedrag zal moeten veranderen om zoveel mogelijk kWh zelf te kunnen spenderen, maar ik zal een overschot blijven houden.

zelf zit ik momenteel bij nuon die een vergoeding van 5,8 ct per kWh geeft voor de teveel teruggeleverde energie.

Ik zie door de bomen het bos niet meer na een speurtocht op internet maar:

welke instantie geeft een royalere vergoeding voor mijn overschot?
Bestaat er een site die rekenvoorbeelden heeft welke instantie het meeste opleverd? Ik kan deze niet vinden.....

Help!
Wat dacht je van een warmtepomp voor verwarming ? heb je de 2000kWh zo op.
Eneco geeft 9 cnt per kwh, Green Choice geeft de eerste 1000Kwh de volledige prijs, maar alleen met een "slimme" meter.

Die site: gat in de markt ???? www.stroomterugleveren.nl ???

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Over de geschiktheid van daken: iemand ervaring met het raadplegen van Zonatlas?

www.zonatlas.nl

Momenteel te gebruiken voor: Arnhem, Tiel, Groningen, Ten Boer, Dordrecht. Van de site:

"Door het combineren van weerdata, de invallende zonnestraling, de hellingshoek van de daken en de schaduwsituatie is een zeer nauwkeurige indicatie van de geschiktheid van de dakvlakken voor zonne-energieopwekking te geven."

Mooi, het lijkt dus zelfs om gemeten ipv berekende data te gaan. Maar toch, kijk ik op het platte dak van onze bijkeuken/garage: die is deels blauw/grijs, ofwel: géén zonnepanelen leggen, slechte straling. Het dakdeel in kwestie kent echter (volgens mij) hooguit enige schaduw van de dakpunt van de buren, en dan alleen nog op de kortste dagen van het jaar, een klein deel van de ochtend. Voor de rest valt er van zonsopkomst tot zonsondergang zonneschijn op.

Kijk ik bij enkele 'geschiktere' (volgens ZA) daken bij enige buurhuizen, dan blijken die flinke dakkapellen te hebben én fikse bomen voor de deur, die meer schaduw opleveren dan bij mij op het dak valt. Dit bovendien terwijl elders dakkapellen voor een 'rode' (slechter geschikt) aanduiding zorgen.

Enfin, even gevraagd bij Zonatlas: (nog?) geen duidelijk antwoord hoe zoiets te verklaren is. Maar misschien zit ik toch fout om de een of andere reden. Misschien heeft iemand hier een idee.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Boomster schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:02:
[...]

er komt 5200 Wp op het dak, orientatie ZWW

dus dat levert wel meer dan verbruik...
Bedoel je ZZW of WZW? Maakt nog wel iets uit. 5100 kWh zal je alleen halen op bijzondere lokaties, bijvoorbeeld aan de kust.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Vers van de pers..

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BDYsV0lCIAAlqHO.jpg:large

:)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben je niet bang dat er een dikke tak dwars door heen kegels , zie al de nodige takken afgesnoeid maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:18:
ben je niet bang dat er een dikke tak dwars door heen kegels , zie al de nodige takken afgesnoeid maar toch
Kans is klein, en als het al gebeurd is de kans klein dat het door een paneel heengaat. En dan nog, dan heb je een kapot paneel. Verzekering, klaar.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

. Verzekering, klaar
dat zou toch een puntje kunnen zijn,
heb hier ivm panelen op de schuur het nagevraagt, bij interpolis en ja daar zijn ze verzekerd daar de schuur bij het woonhuis hoort en het woonhuis gevoed word.

of dit ook geld voor een "losse"schans is toch een puntje om even voor de zekerheid na te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
ericplan schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:09:
[...]

Bedoel je ZZW of WZW? Maakt nog wel iets uit. 5100 kWh zal je alleen halen op bijzondere lokaties, bijvoorbeeld aan de kust.
Hij nijgt meer naar west dan zuid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
WoudseHoeve schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:07:
[...]

Green Choice geeft de eerste 1000Kwh de volledige prijs, maar alleen met een "slimme" meter.

Die site: gat in de markt ???? www.stroomterugleveren.nl ???
Dit is niet juist, ook met niet slimme digitale meter met apart teruglever telwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:05
Boomster schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:35:
[...]

Hij nijgt meer naar west dan zuid...
Dan ga je flink onder die 5100 kWh uitkomen, neem dat van mij aan (eigenaar van een behoorlijk West-georienteerde PV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik lever niet terug, kom zo een 1000 kwh tekort dus moet ieder jaar bijbetalen. Een slimme meter moet je zien als een leuk speeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
deejeebv schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:57:
[...]

Dit is niet juist, ook met niet slimme digitale meter met apart teruglever telwerk
Leg uit ..... ???
(Een "slimme" meter heb ik even gelijk gesteld aan een Digitale meter, van daar de "" )

Van de greenchoice website :

Uitzondering netto terugleveren
Sommige klanten leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar zijn er meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken wel energiebelasting (REB) betalen, maar deze belasting in de jaren van netto teruglevering niet terugkrijgen.

De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.

Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet, artikel 31 lid c.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Tja ik denk dat het bij ons overgaat.
Er is slechts plek voor 3 panelen landscape boven de dakkapel ivm twee schoorstenen en een rookkanaal. Op de dakkapel kunnen er 4 (breedte van 4,50), hierdoor hebben we twee omvormers nodig.
Ons dak is op het zuidwesten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 19-09 06:45

B2

wa' seggie?

Cobb schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:02:
Er is slechts plek voor 3 panelen landscape boven de dakkapel ivm twee schoorstenen en een rookkanaal. Op de dakkapel kunnen er 4 (breedte van 4,50), hierdoor hebben we twee omvormers nodig.
Of een omvormer met twee MPP's? Heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:13
WoudseHoeve schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:02:
[...]

Leg uit ..... ???
(Een "slimme" meter heb ik even gelijk gesteld aan een Digitale meter, van daar de "" )
Aan een digitale meter is niets slims. Een slimme meter kan op afstand worden uitgelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:05
zeegerd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 14:07:
Over de geschiktheid van daken: iemand ervaring met het raadplegen van Zonatlas?

www.zonatlas.nl

Momenteel te gebruiken voor: Arnhem, Tiel, Groningen, Ten Boer, Dordrecht. Van de site:

"Door het combineren van weerdata, de invallende zonnestraling, de hellingshoek van de daken en de schaduwsituatie is een zeer nauwkeurige indicatie van de geschiktheid van de dakvlakken voor zonne-energieopwekking te geven."

Mooi, het lijkt dus zelfs om gemeten ipv berekende data te gaan. Maar toch, kijk ik op het platte dak van onze bijkeuken/garage: die is deels blauw/grijs, ofwel: géén zonnepanelen leggen, slechte straling. Het dakdeel in kwestie kent echter (volgens mij) hooguit enige schaduw van de dakpunt van de buren, en dan alleen nog op de kortste dagen van het jaar, een klein deel van de ochtend. Voor de rest valt er van zonsopkomst tot zonsondergang zonneschijn op.

Kijk ik bij enkele 'geschiktere' (volgens ZA) daken bij enige buurhuizen, dan blijken die flinke dakkapellen te hebben én fikse bomen voor de deur, die meer schaduw opleveren dan bij mij op het dak valt. Dit bovendien terwijl elders dakkapellen voor een 'rode' (slechter geschikt) aanduiding zorgen.

Enfin, even gevraagd bij Zonatlas: (nog?) geen duidelijk antwoord hoe zoiets te verklaren is. Maar misschien zit ik toch fout om de een of andere reden. Misschien heeft iemand hier een idee.
Ziet er betrouwbaar uit, die site, maar ik vraag me wel af of die kwalificatie geschikt/ongeschikt wel steekhoudend is. Zo zie ik bij ons in de buurt hier en daar opeens 1-2 huizen in een verder geheel ongeschikt rijtje die dan wel geschikt zouden zijn. Zonder dat daarvoor een aanwijsbare reden schijnt te zijn.

En ze claimen rekening te houden met hellingshoek, maar ik zie alleen huizen die als 1 geheel dak worden beschouwd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende dakvlakken per huis, wat toch wat vreemd is.

Wat die dakkapellen waar je het over had betreft; het kan natuurlijk zijn dat die niet aangemeld zijn bij het kadaster en daarom in de berekening niet worden meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
deejeebv schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:04:
[...]

Aan een digitale meter is niets slims. Een slimme meter kan op afstand worden uitgelezen.
Daarom stond slimme het ook tussen "" ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
micro inverters!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

= duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 12:45:
[...]
Heeft men het over stroom die loopt vanaf het elektriciteitsnet naar binnen in je huis? Of juist andersom? Of juist beide?
Ik kan namelijk nergens een specificatie vinden in DSMR V4.04 op welke deze van toepassing is verbruik/invoeding , er is maar één obis code 17.0.0, voor de threshold en 3 events voor de event controler via P3.

Er zijn wel een wettelijk regeling voor afsluiting, maar ik kan niets vinden over het gebruik van de limiter zoals in DSMR V4.04 in het telegram wordt weergegeven en de weergegeven was niet gelijk aan 999999 W (geen limiter)

Stuwt de omvormer de spanning omhoog naar 253V en dit door de meter geflaged wordt en deze afsluit?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Europese regel 80% moet in 2020 een slimme meter hebben, conform deze regel en onze 1e kamer kunnen we zeker tot en met 2020 dus de slimme meter weigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Terpen Tijn schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:11:
[...]
Wat die dakkapellen waar je het over had betreft; het kan natuurlijk zijn dat die niet aangemeld zijn bij het kadaster en daarom in de berekening niet worden meegenomen.
De software gaat af op de opnamen die in 2010 ter beschikking waren (het Kadaster heeft daar niets mee te maken, volgens mij staan die daar ook niet per se in; gaat eerder om satellietopnamen of luchtfoto's). Dus dakkapellen en andere hindernissen inclusief, voor zover toen aanwezig.

Maar toch, ik krijg niet de indruk dat de hindernissen consistent meegenomen worden in de berekeningen. Het blijft ook computerwerk, natuurlijk, terwijl zonnepanelen leggen mensenwerk is. 8)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Voor de 4 panelen kun je 2 duo inverters gebruiken, maar voor 3 panelen wordt het lastig... Misschien een Soladin 600?

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 18-02-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Domba schreef op maandag 18 februari 2013 @ 15:20:
[...]

Ik kan namelijk nergens een specificatie vinden in DSMR V4.04 op welke deze van toepassing is verbruik/invoeding , er is maar één obis code 17.0.0, voor de threshold en 3 events voor de event controler via P3.

Er zijn wel een wettelijk regeling voor afsluiting, maar ik kan niets vinden over het gebruik van de limiter zoals in DSMR V4.04 in het telegram wordt weergegeven en de weergegeven was niet gelijk aan 999999 W (geen limiter)

Stuwt de omvormer de spanning omhoog naar 253V en dit door de meter geflaged wordt en deze afsluit?
ik vraag me af hoe ze het eigenlijk zouden willen doen.
met het huidige syteem valt alles gewoon stil nadat ik meer als 35A (voor een bepaalde periode) trek.

als ze me limiteren voor 4A wat gebeurd er dan als ik de oven aan zet(16A).
gaat dan de oven aan/uit/aan/uit of stopt het hele huis er mee?

als het aan/uit gaat lijkt het mij niet goed voor mijn apperatuur.
de netbeheerder zal je maar per ongeluk limiteren, en de apperatuur gaat kapot.
kan ik dan die kosten verhalen?

als de slimme meter nu eens een extra aansluiting kreeg voor pv.
b.v. 2x 35A. 1 voor leveren en 1 voor afnemen.
dan zou de zaak wat veranderen.
en het zou wat netter zijn van de netbeheerder om nu eens eindelijk 4 standen te verwerken.
een half jaar geleden deden ze dat nog niet.

(als ze die slimme meter nu anders hadden genoemd, inplaats van dat markting taaltje.
dan had ik er een stuk minder argwanend tegen over gestaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
migjes schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:44:
[...]
Ik heb evenveel gelijk soortige vragen
De telegram uitdraai welke ik gezien heb was van een 3 fase "slimme"meter DSMR V4 en gelimiteerd op 16100 Watt (ca 70A)

Wat mij nieuwsgierig maakte hoe die limitering (wettelijk) geregeld wordt en wie allemaal toegang hebben tot die limitering na 1 april als het leveranciersmodel definitief ingevoerd is.

Want de minister wil de mogelijkheid tot weigering van een "slimme" meter in principe in het geheel schrappen, alleen nog maar een administratief uitgeschakelde "slimme" meter ter vervanging van de gewone digitale E-meter optie (die in het geheel geen communicatie module heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Vergeleken met wat? Vergeleken met een Steca 500 en Soladin 600 niet, dan is het ongeveer even duur met DUO 480W Enecsys. Vergeleken met 3kW string omvormers wel ja.

Voor zulke kleine systemen is er nou eenmaal weinig goedkopers. Pas vanaf 1,2kW per string begint string interessant te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Domba schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:36:
[...]

De telegram uitdraai welke ik gezien heb was van een 3 fase "slimme"meter DSMR V4 en gelimiteerd op 16100 Watt
Waar staat dat dan? ik zie het nergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Domba schreef op maandag 18 februari 2013 @ 18:36:
[...]
De telegram uitdraai welke ik gezien heb was van een 3 fase "slimme"meter DSMR V4 en gelimiteerd op 16100 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

migjes schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:44:
[...]
Kom op zeg, wat denk je zelf?
Limiteren op max. stroom is sowieso geen methode, zoals iedereen die voldoende kennis heeft van elektro zal begrijpen. Dat betekent nl. dat je de spanning terugregelt, erg handig als je een LED driver bouwt, maar natuurlijk geen optie om de dikke plasma wat minder te laten verbruiken. Wel om de levensduur drastisch in te korten.

Iedereen die zich dit soort dingen afvraagt: Besteed eens wat van je tijd op wiki ipv hier en zoek dan eens op "smart grid", dan zie je wat de toekomst gaat brengen. O.a. bepaal jij dan niet meer wanneer je je wasje draait, maar gebeurt dat op een moment waarop er weinig afname is. Wil je dat wel, dan betaal je (veel) meer. Net zoals met de spitsheffing, komt hier natuurlijk een berg protest op.
Maar de transitie naar een duurzaam energiemodel maakt dit waarschijnlijk onvermijdbaar. Onze zonnepaneeltjes zijn waanzinnig leuk, maar zijn absoluut niet DE oplossing, mocht je dat denken...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:47
Net als de "slimme" meter dat niet is.
Ik zie niet in waarom de "slimme" meter onderdeel zou zijn van een smart grid op dit moment.
Het ding kan voor jouw als consument net zoveel als de oude.
Alleen als je er zelf iets aan hangt word hij interessant en slim.
Daarmee zou je dan bv wel iets kunnen aanschakelen als er terug word geleverd.
Dit kan natuurlijk ook met gemak zonder "slimme" meter door een meet apparaat op je PV en een schakelaar op bv je boiler of wasmachine.

De echte achterliggende reden waarom we allemaal een "slimme" meter zouden moeten hebben is mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Pietje NL schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:42:
Net als de "slimme" meter dat niet is.
Ik zie niet in waarom de "slimme" meter onderdeel zou zijn van een smart grid op dit moment.
Het ding kan voor jouw als consument net zoveel als de oude.
Alleen als je er zelf iets aan hangt word hij interessant en slim.
Daarmee zou je dan bv wel iets kunnen aanschakelen als er terug word geleverd.
Dit kan natuurlijk ook met gemak zonder "slimme" meter door een meet apparaat op je PV en een schakelaar op bv je boiler of wasmachine.

De echte achterliggende reden waarom we allemaal een "slimme" meter zouden moeten hebben is mij onduidelijk.
Inderdaad, en waarom willen die netbeheerders die zo angstig snel monteren als je meld dat je panelen hebt.
Als ik bel dat ik een zonnebank en oven heb gekocht en die elke dag ga gebruiken begint er niemand over de meter wisselen.
Dus voor de belasting van het net is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
Pietje NL schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:42:

Lijkt mij voor de hand liggen.

- gedifferentieerde tarieven (hogere tarieven bij schaarste/dure inkoop)
- constateren dat je terug levert (zeg maar betalen voor de mogelijkheid om het later weer te gebruiken)
- aparte tarieven voor terug leveren (exit salderen)
- heel eenvoudig de levering kunnen staken (afsluiten dus)
- besparen op de meteropnemer (voordeel gaat natuurlijk niet naar de klant)

Misschien dat alles nog niet wettelijk mogelijk is, maar de energie lobby zal daar wel voor zorgen. En dan heb ik het nog niet over de privacy of fraude gevoeligheid.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@PeterZ(on): Juist.

De slimme meter is absoluut slim, in mijn optiek vooral voor de netbeheerder.

Dit is stap 1 in een geheel nieuw soort energielevering. Niet meer net zoveel energie wanneer je maar wilt, maar voor ieder tijdstip een tarief. "Den mensch" is nl. erg goed te beïnvloeden dmv prijs.

Nu is elektriciteit nog zeer goedkoop (ja zelfs met de gigantische belasting er op), dat zou wel eens heel anders kunnen worden als eea schaars wordt/de vraag blijft toenemen in bv. Asië/Zuid Amerika. Zeker als NL -zoals nu het geval is- achteraan blijft slenteren op gebied van alternatieve, duurzame bronnen.

En zoals ik al eens eerder opmerkte: als de energieboeren alles doen (zelfs gratis) om mij aan de slimme meter te krijgen, zogenaamd omdat "ik dan bewust wordt van mijn energieverbruik" (deze bekende kreet was vandaag weer volop in de media), dan krab ik mij nog eens extra achter de oortjes.
Ik heb in het verleden nooit, helemaal nooit, iets gratis gehad van mijn energieleverancier.

(En als Joepla eind van het jaar weer eens gaat zeuren wanneer die teruggeleverde kWh'tjes nu eindelijk vergoed gaan worden, want "neggie", dan geeft zelfs de allergroenste energieleverancier van NL gewoon niet thuis)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02

VPI

http://www.welingelichtek...goud-europa-studeert.html

als je dit zo leest zou er in de toekomst nog wel het 1 en ander kunnen veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

VPI schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:34:
http://www.welingelichtek...goud-europa-studeert.html

als je dit zo leest zou er in de toekomst nog wel het 1 en ander kunnen veranderen?
Kroegpraat (oftewel, liever in 't juiste topic verdergaan)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:41:
[...]

Kroegpraat (oftewel, liever in 't juiste topic verdergaan)
Tuurlijk zullen we het over de dikte van de bekabeling hebben.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Waarom geen micro omvormers van PowerOne? Deze zijn zeer concurrerend qua prijs. Ieder paneel zijn eigen omvormertje. 20 jaar garantie maakt de iets duurdere aanschaf weer goed met de jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hautessa schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:50:
[...]
Waarom geen micro omvormers van PowerOne? Deze zijn zeer concurrerend qua prijs. Ieder paneel zijn eigen omvormertje. 20 jaar garantie maakt de iets duurdere aanschaf weer goed met de jaren...
Zijn die al leverbaar?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Rendement ziet er op papier iets beter uit dan de Enecsys; maar wat kosten ze? (ff verder Google'n)..

TypePrijsVermogen (DC)RendementGarantie
Enecsys S240W-60166 ?24091,5%?
Power-one Aurora micro-0.25-IOUTD190 ?26595,4%5 jaar
INVOLAR_MAC250A-230-VDE?25094%15 jaar

[ Voor 80% gewijzigd door twixx op 18-02-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

twixx schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:57:
[...]

Rendement ziet er op papier iets beter uit dan de Enecsys; maar wat kosten ze? (ff verder Google'n)..

http://www.zonnepanelenvo...matie-powerone-micro.html
190,- volgens deze jongens (3e google hit)
265 W DC.
Vind het behoorlijk wat geld. De omvormer is dan waarschijnlijk duurder dan het paneel. Dan reken ik de communicatie / monitoring module niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

En ook prijzige stukjes kabel, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Barrycade

Ik ben daar ook benieuwd naar. Laatste keer dat ik ze vergeleek koste de kabels zoveel dat de steca's toch nog goedkoper waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@migjes
Waarom je zo uit je slof schiet snap ik niet. Ik neem aan dat je weet dat ik (een overschot aan) PV heb? Of was die krachtterm niet specifiek voor mij bedoeld?

Ik ben absoluut voor PV, en raad dat andere mensen ook aan. Alleen de keuze van componenten zoals dimensionering van een omvormer/kabels wordt hier in dit forum, met alle respect, teveel gedaan op emotie/gevoel en niet op feiten of wetgeving normering (NEN1010). Tenminste zo zie ik het. Dat deze dimensionering gebeurt op basis van emotie/gevoel komt volgens mij voort uit onvoldoende kennis van de feiten of normering. Als ik er naast zit hoor ik dat graag, maar zo denk ik erover. Ik denk dat de discussie omtrent piekverliezen/kabeldoorsnede/kabelbeveiliging vanuit mijn kant volledig gebaseerd is op feiten en de NEN1010 en niet op emotie/gevoel. Als ik het onjuist heb hoor ik dat graag, mag ook via DM.

Voor sommige mensen speelt geld een rol, en uit de reactie van twixx maakte ik op dat dat ook voor hem van belang was. Er zijn een heleboel goeie argumenten te bedenken om geen Soladin 600 te willen (zoals ventilator geluid, garantie), maar het argument piekverliezen waar twixx volgens mij aan dacht is onjuist. Gevolgen van piekverliezen heb ik al uit den treure met berekeningen onderbouwd op basis van praktijk meetwaarden uit Nederland. Dat dat niet strookt met het gevoel van sommige hier kan, maar reken dan zelf eens uit hoeveel energie er verloren gaat op jaarbasis door piekverliezen. Zolang je niet kan berekenen/ beargumenteren hoeveel energie er verloren gaat door piekverliezen heeft het geen zin om die discussie (opnieuw) te voeren.

Liever wat meer geld op het dak (Wp) dan onder het dak (omvormer). Tenminste hier met het Nederlandse weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of wetgeving (NEN1010).
nen1010 heeft geen enkele wettelijke basis voor mij als burger.
het zijn normeringen voor installatiebedrijven.

/edit :

aan de kust heb ik met onderdimensionering van 2006 tot begin 2009 meer dan 20% opbrengst weggegooid door goedkope dimensionering, dan mis je na 5 jaar een heel opbrengstjaar
ik houd nu +25% aan, en ben nu 2e van nederland (sonnenertrag bemeten met plugwise) aan de kust, en velen volgen, sommigen komen akelig dichtbij en dat vind ik prachtig !
ik heb er wel een filmpje van, 10x185Wp (36volt 5A) *** op een delta tenesol, zomaar eind lente
http://van.wijk.net/pvt/tenesol.wmv
anyway ik heb 3 van die sets, en 3x1850Wac vraagt om wat dikkere kabels dan 2,5mm2,
zeker na een wolkje en frisse zeewind, het systeem piekt veelvuldig op 6200Wac
*** de delta is nu vervangen door aeg, en precies op zijn ideaal curve van 360volt, die gaat het nog lekker zwaar krijgen.
over- of onder- is nooit goed, precies goed voor je set is goed voor je humeur.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
twixx schreef op maandag 18 februari 2013 @ 20:57:
[...]

TypePrijsVermogen (DC)RendementGarantie
Enecsys S240W-60166 ?24091,5%?
Power-one Aurora micro-0.25-IOUTD190 ?26595,4%5 jaar
INVOLAR_MAC250A-230-VDE?25094%15 jaar
Power-one: 3x190 = 570 euro
of
Enecsys: 1x260+1x170 = 430 euro (duo 480 heeft trouwens 93,5% euro eff.)

En inderdaad, komt tegenwoordig dicht bij paneelprijs... stel 3x250Wpx0,75€/Wp=€562,50 voor 3x250Wp panelen bij 75 cent/Wp. Kost je een systeem ruwweg 1000 euro excl. bevestiging voor 750Wp...

Bekabeling van Enecsys is tientjes werk. Misschien 20 euro, of hooguit 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha Dre hap niet zo, hoeveel pagina's zijn we daar al niet over bezig?
Ik zie liever een paar mooie cijfers, ik heb mijn top gehaald met 4483W op de meter (2350Wp op het dak).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:58:
[...]

Power-one: 3x190 = 570 euro
of
Enecsys: 1x260+1x170 = 430 euro (duo 480 heeft trouwens 93,5% euro eff.)

En inderdaad, komt tegenwoordig dicht bij paneelprijs... stel 3x250Wpx0,75€/Wp=€562,50 voor 3x250Wp panelen bij 75 cent/Wp. Kost je een systeem ruwweg 1000 euro excl. bevestiging voor 750Wp...

Bekabeling van Enecsys is tientjes werk. Misschien 20 euro, of hooguit 30.
Whoei........ :o
Bartjuh, waar haal jij de enecsys vandaan? Prijs is aardig goedkoper dan waarvoor ik ze kan kopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 19:47
Ik gok solarnrg. Die involar gaat voor 140 ps.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:50:
[...]

nen1010 heeft geen enkele wettelijke basis voor mij als burger.
het zijn normeringen voor installatiebedrijven.
....
Onzin.
De NEN1010 wordt indirect aangestuurd door de Woningwet via het Bouwbesluit (artikel 6.8 lid 1). Dat geldt ook voor bestaande bouw, een elektrische installatie (laagspanning) moet dus gewoon voldoen aan de NEN 1010, niet meer en niet minder, of je het nou leuk vindt of niet.
Laat ieder Nederlander nou geacht worden de wet te kennen en zich daaraan te houden... niet alleen installatiebedrijven dus, en inderdaad een normering, maar wel verplicht.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NovapaX schreef op maandag 18 februari 2013 @ 23:05:
[...]

Onzin.
De NEN1010 wordt indirect aangestuurd door de Woningwet via het Bouwbesluit (artikel 6.8 lid 1). Dat geldt ook voor bestaande bouw, een elektrische installatie (laagspanning) moet dus gewoon voldoen aan de NEN 1010, niet meer en niet minder, of je het nou leuk vindt of niet.
Laat ieder Nederlander nou geacht worden de wet te kennen en zich daaraan te houden... niet alleen installatiebedrijven dus, en inderdaad een normering, maar wel verplicht.
Dat probeer ik ze hier al een jaar lang duidelijk te maken, maar helaas, lukt me niet echt.
ze spelen hier liever met vuur

_/-\o_

Desondanks geniet ik alle dagen van mijn zonnepaneeltjes, en dat zal ook zo blijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:31:
[...]
Whoei........ :o
Bartjuh, waar haal jij de enecsys vandaan? Prijs is aardig goedkoper dan waarvoor ik ze kan kopen....
Wimlem schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:56:
Ik gok solarnrg. Die involar gaat voor 140 ps.
Inderdaad, stond in de post (onder vraagteken) die ik gequote had :)
http://www.solarnrg.nl/pr.../prijzen-losse-onderdelen

Ik had overigens zelf in mei vorig jaar de 480 duo voor iets van 280 geloof ik. Dit is alweer een goede 20 euro goedkoper :)

Wat betreft Enecsys kabels, voor de genoemde setup van 1x480+1x240 heb je dit nodig;
- AC cable to 230v 5 m IN-DC-05 a € 12,46
- Distribution Unit IN-DU-01 € 4,90
- Enecsys End Cap IN-BP-01 € 1,12

Dat is alles. Op een distribution block kan je 4 AC kabels aansluiten. 2 van omvormer, 1 naar binnen (huis), en eentje loos met end-cap. Kortom, nog geen 20 euro.

[ Voor 21% gewijzigd door Bartjuh op 18-02-2013 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
buyksloot schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:17:
[...]
Het P1 telegram heb ik hier ook niet gepost, die is niet van mijn E-meter, ik heb zelf geen "slimme" meter.
De V4 "slimme" meter wordt ook nog niet geinstalleerd, de uitrol daarvan is tot medio oktober vertraagd.
De limiter in de V4 zou op de zelfde manier kunnen werken als de Belgische budget meter, ik zie wel alle functies voor de communicatie via P3 in de DSMR V4 protocolen, maar nergens hoe ermee omgegaan wordt en wie in P4 toegang heeft.
En de overweging om alleen nog maar "slimme" meters te plaatsen aldan niet adminitratief uitgeschakeld zie punt 8 van de brief
Joepla schreef op maandag 18 februari 2013 @ 19:36:
[...]

Iedereen die zich dit soort dingen afvraagt: Besteed eens wat van je tijd op wiki ipv hier en zoek dan eens op "smart grid", dan zie je wat de toekomst gaat brengen. O.a. bepaal jij dan niet meer wanneer je je wasje draait, maar gebeurt dat op een moment waarop er weinig afname is. Wil je dat wel, dan betaal je (veel) meer. Net zoals met de spitsheffing, komt hier natuurlijk een berg protest op.
In o.a. twee nieuw bouwwijken in Breda loopt een pilot van enexisvanaf 6 maart met dit principe (alleen de wasmachine is remote gestuurd), zonnepanelen liggen niet op het huis maar staan in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19
Brandgevaar bij 650 duizend zonnepanelen
Zonnepanelen van de Nederlandse fabrikant Scheuten Solar kunnen vlam vatten als de zon krachtig schijnt. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt vandaag voor het brandgevaar.
Artikel Volkskrant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Het gevaar schuilt in de connectoren; dat zijn de doosjes die de zonnepanelen met elkaar verbinden. In die doosjes, gemaakt door het Nederlandse bedrijf Alrack, kan door een slechte aansluiting een 'stroomboog' ontstaan waardoor de behuizing kan smelten of gaan smeulen.
Waren dit nog bijzondere connectoren dan? En zou het op de overgang kabel-connector fout hebben gezeten of connector-connector.

Je zou overigens denken dat een set die hiervast last heeft al een tijdje performance problemen moet vertonen.
Uit documentatie van de fabrikant zelf blijkt dat Scheuten al in 2010 wist van het brandrisico. Toch werd pas in de zomer van 2012 actie ondernomen, nadat in Frankrijk twee keer brand was ontstaan.
Tijd dat er iemand naar de gevangenis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brandgevaar ScheutenSolar panelen ==> http://www.volkskrant.nl/...uizend-zonnepanelen.dhtml

het blijft een electronica product, dus tja dit was te verwachten
kijk maar naar toyota / bmw hoe vaak worden die autos wel niet teruggeroepen

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2013 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 09:09
Nog meer "negatief" zonnepanelen nieuws:

http://www.ad.nl/ad/nl/10...-zonnepaneel-slecht.dhtml

Er zijn overigens nog maar een beperkt aantal merken en omvormers getest:

http://www.kiwaenergyusin...res/eup/zonnepanelen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier iets meer info met de genoemde typenummers: http://www.telegraaf.nl/f...r_bij_zonnepanelen__.html

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1 ... 247 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.