Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 248 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.691 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals gezegt
we hebben het toyota debacle gehad
we hebben het paardenvlees debacle gehad
we hebben het bacterie in vlees debacle gehad
en nu zijn de zonnepanelen aan de beurt

uit het stukje van de telegraaf
Ook moeten de panelen op een veilige manier buiten werking worden gesteld. Dat kan door de betreffende schakelaar van de speciale groep in de meterkast uit te schakelen
Wat een 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet alleen installatiebedrijven dus, en inderdaad een normering, maar wel verplicht.
Dat probeer ik ze hier al een jaar lang duidelijk te maken, maar helaas, lukt me niet echt.
ze spelen hier liever met vuur
jaja nen1010 of je het wilt of niet...
http://www.nen.nl/web/Nor...t-algemeen-verbindend.htm

dat dit overigens zo is is een heel slechte zaak.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2013 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 07:31:
zoals gezegt
we hebben het toyota debacle gehad
we hebben het paardenvlees debacle gehad
we hebben het bacterie in vlees debacle gehad
en nu zijn de zonnepanelen aan de beurt

uit het stukje van de telegraaf

[...]

Wat een 8)7 8)7
Maar wel slecht nieuws voor de branche, de rem zal er wel even op gaan denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Toch bizar dat in dit internettijdperk er geen link, referentie of aanhangsel voor het onderliggende onderzoek bi het artikel staat en dat het onderzoek evenmin met een eenvoudige zoekopdracht gevonden kan worden.

Er wordt een boude bewering gedaan waarbij duizenden tvt-ers in de stress schieten en naar hun inkoopactiecoordinator gaan bellen die vervolgens niets anders kan doen dan pappen en nathouden. Geweldige journalistiek! PolderPV, kom er maar in :)
Er zijn overigens nog maar een beperkt aantal merken en omvormers getest:

http://www.kiwaenergyusin...res/eup/zonnepanelen.aspx
Ik mis eigenlijk alle bekende merken die hier typisch langskomen. Tevens lijken er geen rapporten downloadbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan me er totaal niet druk om maken,
ten 1e er is altijd een kans bij electronica dat er een slechte serie bij een merk tussenzit
ten 2e mbt de oplevergarantie hoe kan men nu al al zeggen dat de panelen slechts 30% gaan opleveren na bijv 10 jr. panelen uit bijv 2010 hebben een andere kwaliteit ( beter ) dan panelen uit 1990 bijv

dit verhaal is gewoon een heksenjacht om het paardenvlees debacle te vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Juist daarom wil ik dat rapport zien. Dan kan er vast gehakt gemaakt worden van een onderzoeksbureau wat de pers even makkelijk wilde halen en klanten wilde binnenhalen (terwijl het zojuist de hele markt een rotschop heeft verkocht).

Een andere mogelijkheid is dat de NRC op basis van een genuanceerd rapport en sensatiestukje in elkaar heeft gefrut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26
Goed nieuws voor KIWA. De roep om een verplichte keuring zal wel groot worden. Laat dat nu precies hun handel zijn. Zou natuurlijk wel een prachtig stukje gedwongen winkelnering zijn. (niet dat ik wil suggereren dat dat de reden is dat KIWA deze resultaten nu openbaar maakt natuurlijk)

van de site van KIWA:

In more and more countries (like Italy, Japan, Australia, Brazil, and many others) PV modules and other components must be tested and certified by a member of the IECEE – CB Scheme in order to get the PV installation qualified for feed in tariffs. From now on, Kiwa is one of the 21 members
of the IECEE-CB scheme for Photovoltaics. See their website: www.IECEE.org

http://www.kiwaenergyusin...ications/nieuwsbrief4.pdf

En toevallig is KIWA de enige certificerende instantie in Nederland :-)

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 19-02-2013 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

http://www.nu.nl/binnenla...nelen-scheuten-solar.html

Dat worden een hoop schadeclaims! Je kunt de panelen niet laten draaien als je dit al weet. Denk niet dat de verzekering daarin meegaat...

[ Voor 45% gewijzigd door Fairy op 19-02-2013 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scheuten Solar is echter vorig jaar failliet gegaan en heeft daarna met Chinese hulp een doorstart gemaakt. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen de Volkskrant dat het bedrijf daarom 'geen partij' is in deze kwestie.
het was in 2010 al bekend, dus ja daar zijn ze wel degelijk verantwoordelijk voor
echter gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende werelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:01:
[...]

het was in 2010 al bekend, dus ja daar zijn ze wel degelijk verantwoordelijk voor
echter gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende werelden
Probleem is alleen dat als je failliet bent, valt er weinig meer te halen. Achter aansluiten bij de schuldeisers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daarom zei ik al gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende werelden.

zou een mooie bak zijn wat ze hier roepen , start een bedrijf "maak (on) bewust een fout
laat je failliet verklaren en pak een andere inversteerder . weg verantwoording , kan me niet voorstellend at het zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Toch werkt het zo. Bij een typische doorstart worden alleen de activa van een bedrijf gekocht.

Overigens hoop ik voor bezitters dat het de connectoren zijn en niet de junction boxes zelf. Anders zal het binnenkort wel storm lopen bij BVA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:11:
Toch werkt het zo. Bij een typische doorstart worden alleen de activa van een bedrijf gekocht.

Overigens hoop ik voor bezitters dat het de connectoren zijn en niet de junction boxes zelf. Anders zal het binnenkort wel storm lopen bij BVA ;)
Toch moet ook in dat geval álles los van het dak en gerepareerd worden. Een tijdrovende klus voor de handige tweaker en een kostbare klus voor de normale man, die deze panelen waarschijnlijk het beste nog kan verkopen omdat de reparatiekosten te hoog worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
hot item op radio2, zonnepanelen....verwijst naar een artikel in het AD.
http://www.ad.nl/ad/nl/10...-zonnepaneel-slecht.dhtml
Nu hebben de installatiebedrijven het gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Willie Wortel op 19-02-2013 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

raar verhaal vind ik het ,
stel je pv levert bij aanschaf ongeveer 3000 kwh / jaar op ( ene jaar is het andere niet )
garantie na 10jr 90% oftewel nog steeds ongeveer 2700 kwh per jaar

bij 30 a 40$ zou het slechts 900 tot 1200 kwh zijn nou dat zie je wel .
maar het is ook niet zo dat het bij 9 jr nog 3000 kwh oplevert en bij 10 jr slechts 1200 kwh oplevert
dan zou je na bijv het 3e jaar al richting de 2500 kwh gaan oftewel gelijk garantie claimen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:21:
raar verhaal vind ik het ,
stel je pv levert bij aanschaf ongeveer 3000 kwh / jaar op ( ene jaar is het andere niet )
garantie na 10jr 90% oftewel nog steeds ongeveer 2700 kwh per jaar

bij 30 a 40$ zou het slechts 900 tot 1200 kwh zijn nou dat zie je wel .
maar het is ook niet zo dat het bij 9 jr nog 3000 kwh oplevert en bij 10 jr slechts 1200 kwh oplevert
dan zou je na bijv het 3e jaar al richting de 2500 kwh gaan oftewel gelijk garantie claimen in dat geval.
Maar dan gebeurd er het zelfde als met vele andere garantie gevallen, we schuiven de schuld op wat anders en zijn er als leverancier van af.
Of van kastje naar de muur, of foute montage enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nou, mijn panelen leveren geen 90% op hoor, geen 80 en ook geen 70%. Dat weet ik nu al. (heb een glazen bol). Ik hou het erop, het is een progressieve (zonnige) schatting van de verkopers. 8)
Bij wie moet ik verhaal halen, de claim wordt direct verschoven naar het rotweer. Echt er zijn teveel variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 18:52
Gek genoeg kan ik bij Kiwa helemaal niets terug vinden wat het verhaal van het AD onderbouwd. Wel deze site: http://www.kiwaenergyusin...res/eup/zonnepanelen.aspx

Op 4 december kwam Kiwa met het bijbehorende persbericht: http://www.kiwa.nl/nether...ons.aspx?id=23796&menuid=

Kortom, het AD loopt 2,5 maand achter en trekt de zaak volledig uit het verband, Ik vond het al zo typisch dat het "nieuws" gelijk kwam met het nieuws rondom de panelen van Scheuten Solar.

De stagair heeft even zitten Googlelen en waarempel, zijn artikel heeft de voorpagina gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zeg ik van de week was het paardenvlees, nu panelen die mogelijk in de hens kunnen vliegen

in december was er ook zo'n stukje over de slimme meter voor gas en electra waarbij de stalen gasleiding bij een nieuwe meter vervangen word door een kunstof leiding

risico bij brand de kunstofleiding smelt gas ontsnapt want de leiding is niet meer afte sluiten hoor je nu ook niets meer over.

mbt de "slimme"meter
gisteren de vrouw nog mooi tuk gehad.
ze was aan het stofzuigen maar trok perongeluk de stekker uit het stopkontakt.
we hadden net een heel gesprek gehad over die slimme meters , dus ik zeg "dat krijg je met die slimme meter als je teveel vebruikt schakelt die het bewuste stopkontakt uit" _/-\o_

na 10 seconden dom kijken had ze het door en riep je vind het geweldig dat tie stomme meter achtertuit draait dus wij hebben geen slimme meter.
moest spontaan zelf weer voor mijn koffie lopen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

moest spontaan zelf weer voor mijn koffie lopen
Kwam je nog goed weg, je had ook de stofzuiger kunnen krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 06:31:
[...]

Waren dit nog bijzondere connectoren dan? En zou het op de overgang kabel-connector fout hebben gezeten of connector-connector.

Je zou overigens denken dat een set die hiervast last heeft al een tijdje performance problemen moet vertonen.
Met gelijkstroom moet je altijd oppassen.
Kijk maar eens naar een relais, 16 A schakelen met wisselstroom en 230V is mogelijk, maar met gelijkstroom kan dat met dat zelfde relais niet, misschien hooguit 0,1 A bij 230V gelijkstroom.
Een slechte verbinding met een slechte connector kan zo brand veroorzaken door een vlamboog.
Zelf zit ik al te denken om de verbindingen in het gelijkstroomgedeelte maar met geschikte AMP klemmen te gaan doen, nadeel ze kunnen niet meer los, maar neem dan voldoende lengte kabel om weer opnieuw te kunnen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Al 15 meldingen van brandende zonnepanelen?

Was daar laatst ook geen soortgelijk gevalletje in Assen?
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dat wordt wel even slikken voor veel boeren in mijn omgeving die hun boerderijen
vol hebben liggen met die types panelen, gemonteerd door de firma Agrisun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik krijg altijd de kriebels van de journalistiek van tegenwoordig.... diepgang minimaal, sensatie maximaal.
Misschien is dat wel de reden dat ik zowat geen nieuws meer lees. Als er echt iets aan de hand is hoor ik wel ergens een sirene afgaan. :+
Heb wel belangrijker zaken om me over op te winden :/

[ Voor 0% gewijzigd door NovapaX op 19-02-2013 09:21 . Reden: rede vs. reden ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
[quote][b][message=39782774,noline]swapevent schreef op dinsdag 19 februari uit het stukje van de telegraaf

quote:
Ook moeten de panelen op een veilige manier buiten werking worden gesteld. Dat kan door de betreffende schakelaar van de speciale groep in de meterkast uit te schakelen

Wat een 8)7 8)7
[...]

Door het uitschakelen van de omvormer zal er geen stroom meer gaan lopen door de panelen. Er zal dan ook geen flamboog (stroomboog hihi) meer kunnen ontstaan.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:22:
[quote][b][message=39782774,noline]swapevent schreef op dinsdag 19 februari uit het stukje van de telegraaf

quote:

Wat een 8)7 8)7
[...]

Door het uitschakelen van de omvormer zal er geen stroom meer gaan lopen door de panelen. Er zal dan ook geen flamboog (stroomboog hihi) meer kunnen ontstaan.
Er wordt in ieder geval geen vermogen meer onttrokken aan de panelen wat de risico's inderdaad verkleind...
Het is natuurlijk geen permanente oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
PClop schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:20:
Al 15 meldingen van brandende zonnepanelen?

Was daar laatst ook geen soortgelijk gevalletje in Assen?
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dat wordt wel even slikken voor veel boeren in mijn omgeving die hun boerderijen
vol hebben liggen met die types panelen, gemonteerd door de firma Agrisun
Wat ik me afvraag he: wat is nou de typische impact? Bij het verhaal hierboven was een (1) paneel in de fik gevlogen.

Laten we aannemen dat een junction box in de fik vliegt. Dan is er behalve de junction box zelf en de kabels niets wat kan fikken? Op een bepaald moment is er ook geen elektrische verbinding meer zou je denken. En bij gebrek aan brandstof houdt het daarbij op.

Overslaan op een ander paneel lijkt me redelijk lastig. Overslaan op het pand lijkt me ook vrij lastig. Betonnen dakpannen of bitumen fikken toch niet zomaar?

Het zou wel weg moeten blijven van m'n dakbeschot want dat bestaat uit platen van een of andere vorm van geperst stro. Daar wil je geen vuur bij krijgen ;)

De directe schade lijkt me in de meeste gevallen dus redelijk beperkt te moeten zijn. De echte schade komt wanneer je uit voorzorg de rest van de serie moet uitschakelen uit voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een voordeel in nederland aangaande consumentenrechten

stel je hebt als consument bij bedrijf zegge bijv zonsecure.nl
een pvset aangeschaft waarbij er panelen zijn geleverd van fabrikant scheuten solar.

als consument heb je een overeenkomst afgesloten met in dit voorbeeld zonsecure.nl
dit betekent dus dat je garantiebepalingen zijn afgesloten met zonsecure.nl en dus niet in deze met scheutensolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nu word het koelen van panelen met een douche steeds interessanter, het krijgt nu een dubbele functie.
Een soort waterval creëren bovenaan de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zeezuiper schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 07:19:
Nog meer "negatief" zonnepanelen nieuws:

http://www.ad.nl/ad/nl/10...-zonnepaneel-slecht.dhtml

Er zijn overigens nog maar een beperkt aantal merken en omvormers getest:

http://www.kiwaenergyusin...res/eup/zonnepanelen.aspx
Je zou bijna denken dat een paar fossielen zowaar bang worden van de massale bij plaatsing van PV in 2012 en 2013. Mensen moeten weer even bang en onzeker gemaakt worden over deze "nieuwe" technologie.

Dit zijn typisch weer van die hardnekkige berichten die je nog jaren op verjaarspartijtjes gaat horen :')

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2013 09:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff doemdenken dit is een samenzwering van onze staat omdat men vind dat het subsidie bugdet te snel is opgeraakt

ik maak me er niet druk om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:40:
ff doemdenken dit is een samenzwering van onze staat omdat men vind dat het subsidie bugdet te snel is opgeraakt

Ik ook niet, de revolutie is net begonnen en gaat ook niet meer stoppen :9

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:40:

Nog meer doemdenken : die junctionboxen van dat merk zitten vast op meerdere panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:26:
[...]

Wat ik me afvraag he: wat is nou de typische impact? Bij het verhaal hierboven was een (1) paneel in de fik gevlogen.

Laten we aannemen dat een junction box in de fik vliegt. Dan is er behalve de junction box zelf en de kabels niets wat kan fikken? Op een bepaald moment is er ook geen elektrische verbinding meer zou je denken. En bij gebrek aan brandstof houdt het daarbij op.

Overslaan op een ander paneel lijkt me redelijk lastig. Overslaan op het pand lijkt me ook vrij lastig. Betonnen dakpannen of bitumen fikken toch niet zomaar?

Het zou wel weg moeten blijven van m'n dakbeschot want dat bestaat uit platen van een of andere vorm van geperst stro. Daar wil je geen vuur bij krijgen ;)

De directe schade lijkt me in de meeste gevallen dus redelijk beperkt te moeten zijn. De echte schade komt wanneer je uit voorzorg de rest van de serie moet uitschakelen uit voorzorg.
Vergis je niet in de kracht van een vlamboog bij gelijkstroom in een string omvormer keten
dat kan behoorlijk heftig zijn en daar door omliggende brandbare onderdelen ook in de hens
kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:26:
[...]

Het risico op branduitbreiding is inderdaad minimaal. Vuur heeft sowieso niet de neiging zich omlaag uit te breiden. Misschien door straling, maar de verse lucht word vaak ook onder vandaan aangevoerd waardoor er ook weer een zekere koeling van de onderliggende materialen plaatsvind.

Op een plat dak kan het misschien wat gaan druipen (kunststof) maar het moet wel een tijdje aanhouden wil je hele dak in de hens gaan.
Op een schuin dak is er sowieso weinig ruimte (dus weinig zuurstof) en bovendien werken die dakpannen ook niet echt mee.

Dat dakbeschot van jou zal wel houtwolcement zijn of niet?
http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/16808_Herakliet1_1.jpg
Dat brand niet zomaar hoor :)

Kortom, de schade die je er aan hebt zal niet iets zijn waar het gemiddelde onderhoudsbedrijf meer dan 3 uur voor nodig heeft om het weer op de lappen (likje verf enzo)
Oja, en misschien een of twee nieuwe zonnepanelen.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 19-02-2013 09:46 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:33:
Nu word het koelen van panelen met een douche steeds interessanter, het krijgt nu een dubbele functie.
Een soort waterval creëren bovenaan de panelen.
En het water opvangen om lekker warm te douchen. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar weer een WTW onder en het kringetje is rond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Rol-Co schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:43:
[...]

Nog meer doemdenken : die junctionboxen van dat merk zitten vast op meerdere panelen.
Volgens NVWA zou het gaan om een junctionbox van Alrack, type Solexus

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar is dat onderzoek te vinden? Ben wel benieuwd wat er onderzocht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Overigens... als je de installatie uitschakelt loopt de spanning in de panelen toch juist op? Wordt daardoor het risico op een vlamboog ook niet groter? Of moet daarvoor juist ook een stroom kunnen lopen?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als er geen gesloten circuit is loopt er geen spanning

je kunt wel de open klemspanning meten.

haal nooit onder spanning de verbindingen los dan krijg je wel vlamboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ingegeven door het bericht in de krant (de rendementen kloppen niet met de opgave)

ik kom in de afgelopen 2,5 jaar aardig in de buurt van Wpiek x 0,85= kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:52:
[...]

Waar is dat onderzoek te vinden? Ben wel benieuwd wat er onderzocht is.
Waarschijnlijk doelt het bericht op microcracks en delaminatie problemen.

Microcracks kunnen ontstaan door onzorgvuldige behandeling van de zonnepanelen, delaminatie is een fabricageprobleem.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zolang wasdrogers zo'n beetje bovenaan de lijst met brandoorzaken én verbruikers staat moet men over deze veel duurzamere apparaten met een zeer laag risico niet zo zeuren.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:03:
als er geen gesloten circuit is loopt er geen spanning

je kunt wel de open klemspanning meten.

haal nooit onder spanning de verbindingen los dan krijg je wel vlamboog.
Voor een vlamboog heb je een gesloten stroomkring nodig waar stroom loopt. De spanning is alleen belangrijk bij de afstand die overbrugd kan worden door de flamboog. ( en het vermogen opgewekt in de vlamboog P=U*I)
Je mag dus best "onder spanning" een verbinding los maken, als er maar geen stroom loopt. (omvormer uit = geen stroom)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 09:21
Attentie voor mensen die Scheuten-Solar panelen hebben:

Brandgevaar bij zonnepanelen Scheuten Solar
http://www.telegraaf.nl/f...r_bij_zonnepanelen__.html

... Het betreft panelen van het model Multisol met typenummers P6-48, P6-54, P6-60 en P6-66. Tussen augustus 2009 en februari 2012 heeft het inmiddels failliete Scheuten Solar in totaal 650.000 van die panelen geleverd door heel Europa. Daarvan kwamen zeker 15.000 terecht bij woningen en bedrijven in Nederland....

voor de mensen die bij New Energy Systems uit Schimmert (Limburg) hebben besteld destijds (ik zelf ook), hoeven niets te doen. Als je "foute" panelen hebt krijg je een brief van ze.
http://newenergysystems.nl/nieuws.html#news-item-46

[ Voor 0% gewijzigd door Petje72 op 19-02-2013 10:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik hoorde al iemand die de brandjes een :"kinderziekte" noemde van de zonnepanelen .... en hij moest dus maar even wachten ....
Trouwens 15 op 650.000 is een lage kans. De gevolg schade bij dergelijk brandje is minimaal, dakpannen branden niet. Het glas aluminium en silicium ook niet.

Als je dit in proporties brengt : De wereldwijde groei was 32GW in 2012 en 35GW (waarschijnlijk) in 2013: 67GW = 335 miljoen panelen. ( Hiervan hebben er 15 een probleem gehad ...... niet echt een "kinderziekte" maar een verschrikkelijk goede prestatie !!! Vergelijk dat maar eens met het aantal auto's dat per jaar in de brand vliegt. Ik zou de auto maar laten staan .....
Ik las net (NovapaX) dat wasdrogers nog gevaarlijker zijn als auto's ..... ook maar niet gebruiken dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

Wil je weten of je zonnepaneel en omvormer zijn "goedgekeurd" door Kiwa, check dan hun website: http://www.kiwaenergyusin...res/eup/zonnepanelen.aspx

Ik ben wellicht een leek, maar van de onderzochte zonnepanelen ken ik misschien 2 merken van de 42 merken.

Bij de omvormers ken ik 2 van de 9 merken

Je ziet alleen de apparatuur die is goedgekeurd, je ziet niet welke er überhaupt zijn gecontroleerd.
De big 10 komt er overigens niet eens in voor.

Wat mij betreft een onderzoek waar je niet veel aan hebt.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Binnenkort weer een mooi partijtje panelen tekoop op marktplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rol-Co schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:28:
Binnenkort weer een mooi partijtje panelen tekoop op marktplaats :)
Ik wil ze wel afvoeren voor 25 euro per stuk ......
Kan er nog wel 36 of meer kwijt .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ben de documentaire "her comes the sun" aan het kijken, die gemaakt is in 2008. Wat geweldig dat alle toekomstbeelden die geschetst worden gewoon uit zijn gekomen of zelfs beter. Eigenlijk is het wel leuk om alle quotes in de documentaire met betrekking tot de toekomst vast op te sommen .

Waarom hebben we in Nederland niet een visionair zoals hermann scheer. Iemand die grootst durft te dromen en die dromen uit laat komen.

Wat is NEEderland toch een verschikkelijk conservatief fossiel land... bah.

Linkje naar deze geweldige documentaire
http://tegenlicht.vpro.nl...d/here-comes-the-sun.html

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
ik maak me drukker om de energie maffia die overal "slimme meters"wil plaatsen. levensgevaarlijk. salderen zodat zij er beter van worden. je zonnepanelen brengen nooit meer op waar je ze voor kocht.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
revolution-nl schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:33:
De maatschappij... dat ben jij. Niet anderen de schuld geven. Ik reken het mezelf aan dat ik mijn omgeving nog niet heb kunnen overtuigen van het feit dat duurzaamheid geen zonderlinge hobby is maar een absolute noodzaak om in de niet-zo-heel-verre toekomst iets van onze levensstijl vast te kunnen houden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:41:
[...]

De maatschappij... dat ben jij. Niet anderen de schuld geven. Ik reken het mezelf aan dat ik mijn omgeving nog niet heb kunnen overtuigen van het feit dat duurzaamheid geen zonderlinge hobby is maar een absolute noodzaak om in de niet-zo-heel-verre toekomst iets van onze levensstijl vast te kunnen houden.
Daar ben ik het compleet mee eens, maar we missen in Nederland toch visionairs als Hermann Scheer die de kar trekken en op grootte schaal het verschil kunnen maken.

Durven dromen.... doen!

Wat dat betreft beginnen mijn handen steeds meer te jeuken om iets voor mezelf te beginnen in de duurzame sector. Maar ja... hoe. Dat blijft de vraag. Misschien moet ik maar gewoon eens wat op ideeën op papier gaan kladden. Je moet ergens beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
PClop schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:44:
[...]

Vergis je niet in de kracht van een vlamboog bij gelijkstroom in een string omvormer keten
dat kan behoorlijk heftig zijn en daar door omliggende brandbare onderdelen ook in de hens
kan zetten.

[video]
Het filmpje laat ook duidelijk het verschil zien tussen het onderbreken van gelijkstroom en wisselstroom.
Bij wisselstroom wordt de spanning steeds even nul Volt, de vlamboog dooft dan, in tegenstelling met gelijkstroom, de spanning blijft even hoog waardoor de vlamboog in stand blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens wikipedia: "elk jaar onstaan er door de droger enkele honderden branden".

dan valt het met de panelen nog wel mee.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schinnen-groen schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:58:
Volgens wikipedia: "elk jaar onstaan er door de droger enkele honderden branden".

Inderdaad dat dit groot in het nieuws komt is dan ook pure stemmingmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
revolution-nl schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:00:
[...]

precies.

in de lijn met dit: nieuws: Weinig mensen weigeren slimme energiemeter

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
revolution-nl schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:00:
Net als anderhalf jaar terug dat gedoe met het "gevaar" wat zonnestroompanelen zouden vormen voor brandweerlieden: http://www.solarwebsite.n...stroom-gerecycled-nieuws/

Domme, domme media die het verschil niet weten (niet willen weten?) tussen "gevaar" en "risico". Walgelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
revolution-nl schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:33:
Ben de documentaire "her comes the sun" aan het kijken, die gemaakt is in 2008. Wat geweldig dat alle toekomstbeelden die geschetst worden gewoon uit zijn gekomen of zelfs beter. Eigenlijk is het wel leuk om alle quotes in de documentaire met betrekking tot de toekomst vast op te sommen .

Waarom hebben we in Nederland niet een visionair zoals hermann scheer. Iemand die grootst durft te dromen en die dromen uit laat komen.

Linkje naar deze geweldige documentaire
http://tegenlicht.vpro.nl...d/here-comes-the-sun.html
Al je het niet bevalt in Nederland ga je toch lekker verhuizen naar Duitsland of zo ???
Zie eens niet de problemen maar de mogelijkheden !!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Schinnen-groen schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:58:

Dat is waar, ook vergeleken met al die branden door beeldbuis televisie's met die hoge gelijkspanning van vele kV's

Maar hoeveel tv's zijn er en hoeveel PV-panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:03:
[...]

Al je het niet bevalt in Nederland ga je toch lekker verhuizen naar Duitsland of zo ???
Zie eens niet de problemen maar de mogelijkheden !!!!
Shit, moet je de net gemonteerde panelen er weer af halen en invoeren in Duitsland :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb even de onderzoeksinformatie opgevraagd bij de Kiwa, ben benieuwd of er ook "echte" merken zijn onderzocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:41:
[...]

Er zijn genoeg mensen die zonnepanelen willen maar ik heb afgelopen weekend uitgerekend dat ik na ongeveer 12 jaar break-even zit en ik weet niet eens of ik zolang hier blijf wonen. En uit mijn omgeving weet ik dat er meer mensen zijn die dat als reden hebben om er niet aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:07:
Ik heb even de onderzoeksinformatie opgevraagd bij de Kiwa, ben benieuwd of er ook "echte" merken zijn onderzocht...
Voor dat je gaat afgeven op Kiwa: fabrikanten moeten zelf hun producten aandragen voor keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:12:
[...]

Er zijn genoeg mensen die zonnepanelen willen maar ik heb afgelopen weekend uitgerekend dat ik na ongeveer 12 jaar break-even zit en ik weet niet eens of ik zolang hier blijf wonen. En uit mijn omgeving weet ik dat er meer mensen zijn die dat als reden hebben om er niet aan te beginnen.
Als je zo'n ongunstige dak-ligging hebt dat panelen niet rendabel zijn dan kan ik me goed voorstellen dat je daar niet voor kiest. Het ligt er ook aan of je het geld nu op bank hebt staan of dat je het moet lenen.
De tvt van geld op de bank is momenteel ook niet zo gunstig (lees, wordt steeds minder waard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
@kiswum
hoe draaid de set eigenlijk bij jouw?
ik heb nu 18 panda's op de power-one hangen op een locatie (ook oost-west).
hij gaat erg lekker.

@kohaku
dan vraag ik mij af met welke cijfers je rekend.
ik kom op 7 jaar uit met een slecht dak.
(ex laten installeren)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Handleiding voor de reparatie van de scheuten paneeltjes:

Geeft ook duidelijk weer wat er fout kan zijn, ze kunnen ook gewoon goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang die berichten verwijzen naar die nieuwe dienst van Kiwa (register waar PV fabrikanten voor moeten betalen) en het onderzoek niet online staat, schaar ik het onder marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:12:

Je kunt het beter anders bekijken.
Wat krijg je aan rente per jaar op € 4500 ?
Als je geluk hebt max 2% maakt dus € 90,- per jaar.
Met de aangeschafte PV set bespaar je op jaarbasis met gemak € 500,-.
Mits je een geschikt dak hebt natuurlijk. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:16:
@kiswum
hij gaat erg lekker.

@kohaku
dan vraag ik mij af met welke cijfers je rekend.
ik kom op 7 jaar uit met een slecht dak.
(ex laten installeren)
Ik heb via Natuur en Milieu wat ingevuld en gezien de jaaropbrengst en de kost kwam ik aan 12 a 13 jaar.
Afgezien daarvan weet ik niet eens of het wel gemonteerd kan worden daar ik een extra vedrieping heb laten plaatsen en vanwege de constructie van het huis is die verdieping deels hout, deels kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

pegagus schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:14:
[...]

Voor dat je gaat afgeven op Kiwa: fabrikanten moeten zelf hun producten aandragen voor keuring.
Een lijst met afgekeurde panelen is wat ik graag zou willen zien en wat ik had verwacht op de website. Nu zie je alleen welke panelen wel zijn goedgekeurd door Kiwa. Aangezien men beweert dat veel panelen niet deugen, zou betekenen dat zij deze informatie gewoon zouden moeten hebben.
migjes schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:16:
@kiswum
hij gaat erg lekker.
Mijn vriendin is er nog harder mee bezig dan ik, zo zei ze gisteren dat de meter weer terug aan het tellen was. Ik noteer de standen zelf niet van de elektra, ik moet me nog steeds verder verdiepen in een meter die alles verzameld en op de NAS/pc zet. Bij de standaard software moet ik een laptop 24/7 aan de usbkabel hangen en handmatig de gegevens er vanaf halen. Dit is niets voor mij. Ik wil dat alles geautomatiseerd gaat en online af te lezen is, maar daarin moet ik eerst in investeren. Dit kan bijv. met producten van Enymate, YouLess en Plugwise.

Oh ja de keren dat ik het bekeek heb ik gemerkt dat ik van juli - december meer binnen kreeg dan ik had verbruikt. Bij de eerste sneeuwval was de stand van de Ferraris meter hoger dan de situatie voor de panelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kiswum op 19-02-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:22:
[...]

Ik heb via Natuur en Milieu wat ingevuld en gezien de jaaropbrengst en de kost kwam ik aan 12 a 13 jaar.
Afgezien daarvan weet ik niet eens of het wel gemonteerd kan worden daar ik een extra vedrieping heb laten plaatsen en vanwege de constructie van het huis is die verdieping deels hout, deels kunststof.
ja dat is erg vreemde info.
dan kan ik me voorstellen dat je het duur vind.
die rekenen met zoiet als 2 euro per Wp.
ik zelf kwam op 1,22 euro/Wp uit. (ex installatie koste en ex subsidie.)
(en dat is nog duur als je naar de huidige prijzen kijkt.)
heb wel zelf geinstalleert dat scheelt.

de construktie. kan ik zo niks over zeggen.
maar een dak moet ook een vatsige dakdekker kunnen dragen en daar zijn zonnepanelen erg licht bij.
dus het lijkt mij sterk als er niet iets mogenlijk is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Hier was het inclusief installatie en aanpassing meterkast ongeveer 1,70/Wp. All-in (excl. subsidie).

Je moet gewoon goed rondkijken en alle prijzen goed vergelijken. De duurste zat rond de 3,10/Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:31:
[...]
Mijn vriendin is er nog harder mee bezig dan ik, zo zei ze gisteren dat de meter weer terug aan het tellen was. Ik noteer de standen zelf niet van de elektra, ik moet me nog steeds verder verdiepen in een meter die alles verzameld en op de NAS/pc zet. Bij de standaard software moet ik een laptop 24/7 aan de usbkabel hangen en handmatig de gegevens er vanaf halen. Dit is niets voor mij. Ik wil dat alles geautomatiseerd gaat en online af te lezen is, maar daarin moet ik eerst in investeren. Dit kan bijv. met producten van Enymate, YouLess en Plugwise
lol. zo heb ik het hele systeem ook geautomatizeerd.
of te wel vriendin uitgelecht hoe ze de zaak moet af lezen.
en zij vult de spreatscheet en zonnestroomopbrengst

ik vind deze oplossing mooier als de gene die je noemd.
http://www.frijmann.nl/websolarlog/
gewoon rechtstreeks uitlezen van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik kwam ook op ongeveer 1,75/Wp maar dan incl installatie en excl € 650,00 subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
pegagus schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:14:
[...]

Maar het is in het (financiele) voordeel van KIWA om de kwaliteit van "niet gecertificeerde panelen" ter discussie te stellen. Ik heb veel vertrouwen in de inhoud van KIWA's technische toetsing. Ik weet niet of hetzelfde geldt voor dit soort berichtgeving

In de boven gelinkte stukjes wordt m.i. een te sterke conclusie verbonden aan het niet-certificeren van zonnepanelen. Ze doen dit volgens mij om hierin werk voor zichzelf te creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

migjes schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:37:
[...]

lol. zo heb ik het hele systeem ook geautomatizeerd.
of te wel vriendin uitgelecht hoe ze de zaak moet af lezen.
en zij vult de spreatscheet en zonnestroomopbrengst

ik vind deze oplossing mooier als de gene die je noemd.
http://www.frijmann.nl/websolarlog/
gewoon rechtstreeks uitlezen van de omvormer.
Prima oplossing ;)

Op de website van Frijmann, staat alleen het resultaat, maar niet de weg daar naartoe.
Op onze omvormer moet nog wel een kastje komen om van usb/stroom naar lan/wifi te gaan. Hiervoor heb je nog wel extra apparatuur nodig, tenzij je omvormer dit al ingebouwd heeft. Wellicht is dit bij de ondersteunde SMA het geval, maar bij onze Aurora is er extra spul nodig of een dedicated pc/laptop die via usb is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:47:
[...]

Prima oplossing ;)

Op de website van Frijmann, staat alleen het resultaat, maar niet de weg daar naartoe.
Op onze omvormer moet nog wel een kastje komen om van usb/stroom naar lan/wifi te gaan. Hiervoor heb je nog wel extra apparatuur nodig, tenzij je omvormer dit al ingebouwd heeft. Wellicht is dit bij de ondersteunde SMA het geval, maar bij onze Aurora is er extra spul nodig of een dedicated pc/laptop die via usb is verbonden.
de usb poort sucks die blijf elke dag wel een keer hangen.
maar er is ook een RS485 (net geen com poort) die werkt beter.

ben bezig met een nederlandse leverancier voor een goede oplossing.
(volgende week weet ik meer.)
of anders freeman effe vragen welke hij heeft.
hij heeft de plug via ebay gekocht.
hij lurk hier vast ergens rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Oh ja de RS485 poort, ik heb daar ook naar gezocht, maar per stuk kost zo'n omvormer/apparaatje die het signaal naar lan omzet rond de 80 euro excl. verzendkosten.
Dan heb ik zoiets, dan kan ik net zo goed een Plugwise of een andere kant en klare oplossing bestellen waarbij alles omheen zit en goed ondersteund wordt voor 20 euro meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Kiswum op 19-02-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

KWh metertje met S0 pulse contacten, een netduino V1 en pvoutput en klaar ben je, geen omkijken meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:57:
Oh ja de RS285 poort, ik heb daar ook naar gezocht, maar per stuk kost zo'n omvormer/apparaatje die het signaal naar lan omzet rond de 80 euro excl. verzendkosten.
Dan heb ik zoiets, dan kan ik net zo goed een Plugwise of een andere kant en klare oplossing bestellen waarbij alles omheen zit en goed ondersteund wordt voor 20 euro meer.
ik heb er nu 1 besteld van nog geen 20 euro.
ik heb nog een nlsu liggen.
die ik er voor wou gebruiken.
Rol-Co schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:58:
KWh metertje met S0 pulse contacten, een netduino V1 en pvoutput en klaar ben je, geen omkijken meer aan.
nee, dat is niet leuk.
dan zie je alleen maar het aantal kWh.
rechtstreeks vanuit de omvormer zie je een stuk meer. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zoals migjes?
Ik heb opbrengst, verbruik, power van beide, temp, wat wil je nog meer zien?
De rest kan ik zien via de web server van de inverter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Rol-Co schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:58:
Zoiets als wat Youless heeft?

@ Migjes, wat voor apparaatje is dat dan? Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
KIWA wordt even vermalen op BNR op dit moment.
commercieel gewin
geen rol van betekenis
problemen van een soort paneel aangegrepen
interview met Peter Desmet, groothandelaar in PV

[ Voor 79% gewijzigd door Rukapul op 19-02-2013 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kiswum.
http://www.solar-trading....apter-voor-Power-One.html
hij had hem nu niet op voorraad.
ik hoop hem van het weekend binnen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:05:
Zoals migjes?
Ik heb opbrengst, verbruik, power van beide, temp, wat wil je nog meer zien?
De rest kan ik zien via de web server van de inverter. ;)
ja met een kostal kan dat.
power-one geen netwerk aansluiting.
daar voor hebben we dat verloopje nodig.

(en als je kunt leven met de rotte usb brug, dan werkt die ook goed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ok bedankt migjes, maar dat is niet veel anders dan de usb kabel aan de omvormer aan te sluiten en de software van Aurora zijn gang te laten gaan. Het enige verschil is dat de RS poort betrouwbaarder zou zijn. Er is verder geen automatische upload naar het www/netwerk. Je blijft afhankelijk van een computer.
Maar wel met een stroommeter als Youless? je plaatst nu volgens mij alleen een link naar de software, maar hoe wordt je informatie uit je omvormer getrokken?

[ Voor 38% gewijzigd door Kiswum op 19-02-2013 12:15 . Reden: logging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:11:
Ok bedankt migjes, maar dat is niet veel anders dan de usb kabel aan de omvormer aan te sluiten en de software van Aurora zijn gang te laten gaan. Het enige verschil is dat de RS poort betrouwbaarder zou zijn. Er is verder geen automatische upload naar het www/netwerk. Je blijft afhankelijk van een computer.
als ik hem betrouwbaar heb.
schrijf ik wel een nieuwe firmware voor een nlsu. (ongeveer 500mA verbruik, en het valt nog te proberen om de stroom wel via de usb uitgang van de power-one te betrekken.)

zal er wel effe mee bezig zijn, firmware maken is niet al te makkenlijk voor dat ding.
maar het is niet de eerste keer dat ik er een firmware voor heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Die NLSU is inderdaad wel mooi om te zien en die data kun je direct op je NAS gooien. Er bestaat volgens mij voor mijn Synology NAS al software om de data het net op te gooien. Wat dat betreft zou ik dan klaar zijn.

Maar als ik het goed begrijp is er op dit moment gewoon nog geen kant en klare oplossing om de informatie uit de P-O Aurora het net op te gooien.
Je hebt nodig:
Apparatuur: Een kabel van de omvormer naar een 24/7 server/pc of een Din rail kWh meter in de meterkast of een stroommeter op het stopcontact van de omvormer.
Lan: Deze moet dan ondersteuning bieden naar het netwerk via Lan/WiFi.
Software: Vervolgens moet alles via software het net op worden gegooid. Dit kan ad-hoc, maar wellicht ook dagelijks via een pc die aan staat.

Zoals ik het zie kan dit in een kant en klare set worden gekocht.
Het kan ook in losse componenten worden gekocht en waarbij er nog software geschreven moet worden/deels geschreven is.

[ Voor 3% gewijzigd door Kiswum op 19-02-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:24:

Maar als ik het goed begrijp is er op dit moment gewoon nog geen kant en klare oplossing om de informatie uit de P-O Aurora het net op te gooien.
Je het de fp4all toch voor de power-one?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kiswum.
ja die: http://www.solar-trading....ffekta-FP4All-Logger.html
maar mij niet tweakerig genoeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Wimlem schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:25:
[...]

Je het de fp4all toch voor de power-one?
Bedankt deze kende ik nog niet, helaas zal deze niet zonder extra omvormer werken:
De FP4All-logger wordt geleverd met:
1. FP4All-logger
2. een voedingsadapter
3. 1 meter kabel naar RJ45 connectie voor FP4All-logger naar Effekta/Power-One omvormer
De omvormer heeft geen RJ45 aansluiting ;)

edit: Op de foto zie ik een aansluiting vanaf de RS485, deze zou dan los aangeschaft moeten worden, maar als dat het enige is, dan lijkt het mij wel een leuke oplossing

[ Voor 12% gewijzigd door Kiswum op 19-02-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:08:
KIWA wordt even vermalen op BNR op dit moment.

[...]

[...]

[...]

interview met Peter Desmet, groothandelaar in PV
Moraal van het verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32

hansR

koffie zwart graag

badges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:30:
[...]

Bedankt deze kende ik nog niet, helaas zal deze niet zonder extra omvormer werken:

[...]

De omvormer heeft geen RJ45 aansluiting ;)
de omvormer heeft wel een RJ45 aansluiting. ;)
en dat is een RS485 .
(zit naast de klem aansluiting.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
KIWA praat de eigen business naar de mond om meer PV-certificeringsbusiness te scoren. (Zoals hier ook al geopperd was.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik zal straks eens kijken, maar als je hiermee bedoelt dat je een RJ45 kabel moet ontmantelen om hem aan te sluiten op de RS285 poort dan kan het wel kloppen, maar volgens mij heb ik geen poorten onder de kap zitten. Alleen USB aan de zijkant, maar ik zal nog echt een keer kijken, dit had mijn leven namelijk veel makkelijker kunnen maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:45:
Ik zal straks eens kijken, maar als je hiermee bedoelt dat je een RJ45 kabel moet ontmantelen om hem aan te sluiten op de RS285 poort dan kan het wel kloppen, maar volgens mij heb ik geen poorten onder de kap zitten. Alleen USB aan de zijkant, maar ik zal nog echt een keer kijken, dit had mijn leven namelijk veel makkelijker kunnen maken :D
als je de kap er afhaald dan zie je de plugjes zo zitten.
(wel oppassen natuurlijk het is en blijft een appraat met gevaren. maak hem effe stroom vrij.)

neandertaler heeft ook al zoon oplossing.
die zou je ook kunnen bellen.
http://www.zonnekompas.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik heb hem even goed bekeken, foto's gemaakt en getest. Het zijn geen RJ45 aansluitingen, maar RJ11. Oftewel telefoonstekker formaat, hij kan op deze manier niet aan het netwerk worden gehangen, maar misschien wel middels een telefoonstekker aan FP4all logger. Ik weet niet hoeveel aders er nodig zijn, maar in een telefoonstekker zitten er 4.

Ik zal eens contact opnemen met Nandertaler, ik zie dat hij zowel Yingli als Power-One verkoopt. Bedankt voor de tip!

Pagina: 1 ... 248 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.