Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 249 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.682 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@migjes
Volgens mij heeft neandertaler de installatie van Freeman aan gelegd.
Hij heeft me in iedergeval toedettijd de url van Freeman zijn logging door gestuurd.
Ik weet niet of Freeman zelf de logging zo opgezet heeft of dat neaderthaler dat heeft gedaan.
Misschien dat de verschillende vormen van logging en hoe die in elkaar steken nog eens door iemand in het desbetreffende topic geplaatst kunnen worden.
Zoveel verschillende omvormers zoveel verschillende mogelijk heden van logging.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 18:52
Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:33:
[...]

KIWA praat de eigen business naar de mond om meer PV-certificeringsbusiness te scoren. (Zoals hier ook al geopperd was.)
Hun core-business is testen. Wat dat betreft is er niets mis mee. Vaak wordt door opdrachtgevers een KIWA keurmerk voorgeschreven bij de leveranties van materialen. Mijns inziens is er niets mis mee dat een keuringsinstantie er zich tegenaan bemoeid. Vooralsnog blijft de PV makrt een behoorlijk ondoorzichtige cowboymarkt, waarbij je goed moet opletten wat je koopt. Een KIWA keurmerk zou daarbij kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 12:33:
[...]

KIWA praat de eigen business naar de mond om meer PV-certificeringsbusiness te scoren. (Zoals hier ook al geopperd was.)
Op welke panelen had het onderzoek dan betrekking. B-Merk OEM panelen uit China?
Ik had zojuist al twee whatsappjes of ik het bericht in het AD al gelezen had :')

Je ziet direct weer dat niets wetende consument dit bericht direct koppelen aan alle pv panelen op de markt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:59

Kiswum

Gadget reviewer

revolution-nl schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 14:00:
[...]

Op welke panelen had het onderzoek dan betrekking. B-Merk OEM panelen uit China?
Ik had zojuist al twee whatsappjes of ik het bericht in het AD al gelezen had :')

Je ziet direct weer dat niets wetende consument dit bericht direct koppelen aan alle pv panelen op de markt.
http://www.kiwaenergyusin...res/eup/zonnepanelen.aspx

Ik ken 4 van de ruim 40 producten. Er is geen resultaat over de afgekeurde panelen...

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
@kiswum
het zou kunnen zijn dat je rj11 hebt op de omvormer.
zijn verschillende modellen met andere connectoren.
maar in alle gevallen is het RS485 .
theoretisch heb je maar 2 draadjes nodig.
maar in de praktijk is de RS485 standaart wat weerbarstiger.
neandertaler heeft nu zo iets draaiend, maar ik heb niet met hem doorgenomen hoe het nu is gedaan.
het was niet de weg die ik wou belopen.

@pvpower.
jep neandertaler heeft die aangelegt.
maar freeman heeft de logging zelf gemaakt, is i ook erg handig in.
voor logging is het zo ingewikkeld er iets over te schrijven, dat je door de omvormers de zon niet meer ziet. ;)
de 1 is al tevreden met een kWh metertje de ander wil alles zien wat er gebeurd.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

RS285 ken ik niet, RS485 wel 8)7
Je hebt daar 2 aders voor nodig, m'n huis ligt er vol van om de ptz cams mee te bedienen.
Als het idd RS485 is dan snap ik waarom die logging webpage zo tergend langzaam laadt :P

[ Voor 52% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-02-2013 14:15 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
knelle speedy-andre je bent wakker.
zie de stomme fout nu ook.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Anderen nemen het al van je over, iets met goed voorbeeld en zo ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
pegagus schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 13:56:
[...]

Hun core-business is testen. Wat dat betreft is er niets mis mee. Vaak wordt door opdrachtgevers een KIWA keurmerk voorgeschreven bij de leveranties van materialen. Mijns inziens is er niets mis mee dat een keuringsinstantie er zich tegenaan bemoeid. Vooralsnog blijft de PV makrt een behoorlijk ondoorzichtige cowboymarkt, waarbij je goed moet opletten wat je koopt. Een KIWA keurmerk zou daarbij kunnen helpen.
Ja, en nee. Zoals het nu gespeeld wordt, vind ik dit niet netjes. Ik vind de uitlatingen van KIWA niet netjes. Natuurlijk kunnen zij geen garantie geven op niet geteste panelen. Nu wordt echter gesuggereerd dat dit een probleem is, terwijl volstrekt niet zeker is dat dit probleem bestaat.
KIWA kan niet garanderen dat het niet zo is, en daaraan heeft de telegraaf natuurlijk voldoende om PV algemeen af te kraken.
Meest negatieve gevolg kan straks zijn dat we via verplichte certificering de KIWA aan het subsidieeren zijn voor een probleem dat niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 14:16:
gelukkig.
ik haal de cv ketel en omvormer door ekaar.
de cv ketel heeft ook een RJ11, maar dan met een usb sausje er over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo te merken is de hype alweer voorbij
laatste hitnieuws
<1> Doellijn brazillie
<2> 5,6 miljoen pensioenen gekort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
blissard schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 14:18:
[...]

Ja, en nee. Zoals het nu gespeeld wordt, vind ik dit niet netjes. Ik vind de uitlatingen van KIWA niet netjes. Natuurlijk kunnen zij geen garantie geven op niet geteste panelen. Nu wordt echter gesuggereerd dat dit een probleem is, terwijl volstrekt niet zeker is dat dit probleem bestaat.
KIWA kan niet garanderen dat het niet zo is, en daaraan heeft de telegraaf natuurlijk voldoende om PV algemeen af te kraken.
Meest negatieve gevolg kan straks zijn dat we via verplichte certificering de KIWA aan het subsidieeren zijn voor een probleem dat niet bestaat.
Ze hebben een heuze tool op hun site staan waar je kunt checken of jouw panelen wel KIWA gecertificeerd zijn. En wat denk je, geen van de panelen die hier meestal voorbij komen zijn gecertificeerd. Dat dit wel de marktleiders zijn en elders (=Duitsland) vaak toegepast worden maakt voor KIWA niet uit - niet getest = slecht, aldus de berichtgeving.

Wel goed gespeeld, ze spelen goed in op angst bij mensen en verkopen hun schijnveiligheid uitstekend. Alsof KIWA wel met zekerheid kan voorspelen of panelen 25 jaar blijven werken 8)7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woudse hoeve schreef
[/quote]
Voor een vlamboog heb je een gesloten stroomkring nodig waar stroom loopt. De spanning is alleen belangrijk bij de afstand die overbrugd kan worden door de flamboog. ( en het vermogen opgewekt in de vlamboog P=U*I)
Je mag dus best "onder spanning" een verbinding los maken, als er maar geen stroom loopt. (omvormer uit = geen stroom)
[quote]

als je omvormer stuk is kan er een kortsluitstroom lopen ook al is de 230V uitgeschakeld .

daarom is de DC schakelaar wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 14:16:
Ik had mezelf al verbeterd en een link van de RS485 geplaatst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-09 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
nieuws: Keurmerk moet consumenten helpen bij keuze zonnepanelen

Fijn met zo'n keurmerk worden de prijzen alleen maar opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Ik wil geen keurmerk, ik wil een branchorganisatie waar ik bij terecht kan als mijn panelenboer failliet is geraakt en daardoor mijn panelen niet gaat leveren...

(Mijn opmerking is gelukkig niet op waarheid berust, maar wel begrijpelijk in deze tijd en ook interessant doordat ik over 10 jaar nog steeds terecht moet kunnen bij mijn verkoper voor garantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
De NMA wrijft in de handen; werk aan de winkel! :x

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jammer dat ze mijn belangen niet behartigen al die subsidie instanties, zoals opbrengst dagcompensatie bij metervervanging die iedereen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kiswum schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 16:54:
Ik wil geen keurmerk, ik wil een branchorganisatie waar ik bij terecht kan als mijn panelenboer failliet is geraakt en daardoor mijn panelen niet gaat leveren...

(Mijn opmerking is gelukkig niet op waarheid berust, maar wel begrijpelijk in deze tijd en ook interessant doordat ik over 10 jaar nog steeds terecht moet kunnen bij mijn verkoper voor garantie)
Sterker nog, mijn panelen hebben een keurmerk ( TÜV) , maar dat helpt je weinig als het toch mis gaat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Er moet een keurmerk komen voor alle keurmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Zo dat was geen reclame voor Metdezon. Er werden 6 paneeltjes op een dak aangelegd in het topic van het 8 uur journaal door ze: man had wel een valbescherming aan, maar was nergens aan gezekerd. En de zonnepanelen die in beeld kwamen werden naast of tegen afvoerpijpen of pijpjes aangezet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:48
Dat paneel wat tot tweemaal toe achter een dakdoorvoer werd geplaatst was inderdaad bepaald geen reclame 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Excuses, ik heb met m'n laatste reactie vermoedelijk op de verkeerde knop gedrukt en daarmee het topic van een slotje voorzien :+ Mea culpa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Had je toch gelijk een deeltje 2 kunnen openen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@allen:
Heb mijn logger idd "zelf" gemaakt. Hij is nog zwaar in ontwikkeling en doe samen met een andere programmeur.

De site is traag omdat het op een Raspberry Pi draait die momenteel 4-5W gebruikt (obv 5W is 45kWh per jaar) en op het moment te lijden heeft onder dit forum :D.

Het protocol (RS485) heeft niets, maar dan ook niets met de traagheid te maken. Op dit moment kunnen wij ~2-4 x per seconden een status update aan de omvormer vragen. En de beperkende factor is dan de Omvormer, omdat die niet zo snel kan/wil reageren. Daarbij is het opbouwende karakter van de GUI een keuze geweest. Dit om de gebruiker de illusie te geven dat de data live opgehaald wordt. Dit zorgt voor een "trage" user-experience, maar in onze ogen wel passend bij een concept als dit. Moet wel zeggen dat we op dit moment ook 2 devices (omvormer en sl*mmeMeter) loggen, wat ook betekend dat de Rpi iets trager wordt.

De logger ondersteunt momenteel PowerOne & SMA omvormers en wij zijn bezig met MasterVolt/Soladin en Effekta. Het voordeel van deze logger tov commerciele partijen is dat hij volledig opensource is. Alle software is uitgezocht op opensource EN open licenties(er zijn wat partijen met opensoure software maar er een redelijk gesloten licentie op nahouden). De logger is laag vermogend, je bent niet gebonden aan 1 fabrikant (de code van de logger staat online en kan door iedereen gebruikt worden om een kloon op te zetten).
De Logger heeft verder:
- PVoutput ondersteuning
- Dropbox ondersteuning voor het (geautomatiseerd) backuppen van de database
- Twitter koppeling
- Een webbased (dummy/fool/idiot) proof optie voor (geautomatiseerd) updaten van de logger software
- (email) Reporting opties (versturen van error/warning, events uit de omvormer en het versturen van dagelijks cijfers zoals opbrengst)
- ingebouwde mogelijkheid voor Analytics tools (Google Analytics en PiWik)
- mogelijkheid om je installatie op GoogleMaps te zetten en dat aan voorkant te tonen
- and MUCH more to come :D

Google Analytics bracht mij ook in dit topic aangezien er vandaag al meer dan 60 tweakers een kijkje hebben genomen op mijn Rpi waarvan 45 nieuwe bezoekers. Momenteel ook weer 2 bezoekers Live op de logger:
Verwijzing | gathering.tweakers.net | 2 | 100,00%
@RS485 converter;
Zo goed als ALLE RS485 converters werken op HEEL VEEL omvormers. Echter is het wel uitkijken wat de Rpi aan chipsets slikt. Zo is de Rpi erg picky op de chipset. Sommige van deze chipsets werken wel en andere niet. Dit zou kunnen liggen aan veel immitatie spul, maar ook aan de Rpi zelf (buggie ondersteuning voor deze chipsets). Mijn advies: Checkout Ebay, bestel er één met een PL2303 of CH430T chipset.
Daar zijn ze vanaf $5,= te krijgen, je moet er alleen wat geduld voor hebben
Maar dat scheelt wel met een RS485 uit NL die >€15 kost en nog €6,95 verzendkosten bij komen :P >:)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Barrycade schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 20:17:
man had wel een valbescherming aan, maar was nergens aan gezekerd.
Toppunt uit de beelden; brrr.
Maar dat ziet 95% van NL niet, die horen alleen "Metdezon" en dan zit je toch weer goed. Als er maar over je gepraat wordt :P

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
De kiwa keuring in nog maar sinds november 2012 online is logies dat hier nog maar heel weinig merken staan.

Ben idd wel heel beneiuwd naar de feiten van kiwa dat er maar 30-40% gehaald wordt na 25 jaar

Het luisterberichtje was nog erger van nos. De beste man beweerde dat er op dit moment geen subsidie zit op PV panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 20:20:
Dat paneel wat tot tweemaal toe achter een dakdoorvoer werd geplaatst was inderdaad bepaald geen reclame 8)7
Dat viel mij ook meteen op. Daarna viel me die valbescherming fout op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

@Freemann:

Kan je van deze xml iets bakken, mijn Diehl inverter upload deze elk uur naar m'n ftp/homepage.

<?xml version="1.0"?>
<root xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:noNamespaceSchemalLocation="http://www.meteocontrol.de/extern/xml/xsd/data_definition_1_0.xsd">
<system serial="122671110228" utcOffset="1" interval="900">
<md>
<dp timestamp="2013-02-18 15:00:00" interval="900">
<inverter serial="122671110228">
<mv type="E_INT">81</mv>
</inverter>
</dp>
<dp timestamp="2013-02-18 15:15:00" interval="900">
<mv type="E_INT">97</mv>
</inverter>
</dp>
<dp timestamp="2013-02-18 15:30:00" interval="900">
<mv type="E_INT">82</mv>
</inverter>
</dp>
<dp timestamp="2013-02-18 15:45:00" interval="900">
<mv type="E_INT">55</mv>
</inverter>
</dp>
</md>
</system>
</root>

De enige info die ik eruit haal is dat hij elk kwartier een waarde vermeldt bij E_INT.
Ik wil die informatie naar pvoutput sturen, maar hoe 8)7
Dat Meteocontrol zal wel iets met een format te maken hebben, het lijkt veel op wat ik grafisch in beeld krijg met een webbrowser die inlogt op de inverter.

Afbeeldingslocatie: http://dc621.4sync.com/img/caFCoJPc/s7/diehlweb1.jpg?async

Via de webbrowser heb ik veel meer data, die refresht elke paar seconden.
Kon ik dat maar capturen ofzo :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Kiwa... waar ken ik die ook al weer van? Oh ja, die keuren waterkranen goed ondanks dat er teveel lood en ander schroot in verwerkt zit... Om vervolgens het advies te geven altijd 10 seconden de kraan te laten lopen voordat je het water gaat consumeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Speedy-Andre schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 22:29:
@Freemann:

Kan je van deze xml iets bakken, mijn Diehl inverter upload deze elk uur naar m'n ftp/homepage.

<?xml version="1.0"?>
<root xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:noNamespaceSchemalLocation="http://www.meteocontrol.de/extern/xml/xsd/data_definition_1_0.xsd">
<system serial="122671110228" utcOffset="1" interval="900">
<md>
<dp timestamp="2013-02-18 15:00:00" interval="900">
<mv type="E_INT">81</mv>
</inverter>
</dp>
<dp timestamp="2013-02-18 15:15:00" interval="900">
<mv type="E_INT">97</mv>
</inverter>
</dp>
<dp timestamp="2013-02-18 15:30:00" interval="900">
<mv type="E_INT">82</mv>
</inverter>
</dp>
<dp timestamp="2013-02-18 15:45:00" interval="900">
<mv type="E_INT">55</mv>
</inverter>
</dp>
</md>
</system>
</root>

De enige info die ik eruit haal is dat hij elk kwartier een waarde vermeldt bij E_INT.
Ik wil die informatie naar pvoutput sturen, maar hoe 8)7
Dat Meteocontrol zal wel iets met een format te maken hebben, het lijkt veel op wat ik grafisch in beeld krijg met een webbrowser die inlogt op de inverter.

[afbeelding]

Via de webbrowser heb ik veel meer data, die refresht elke paar seconden.
Kon ik dat maar capturen ofzo :'(
Hier valt nog wel wat van te maken. Met name omdat er een net XML Schema gelinkt wordt waar veel informatie uit te halen valt ( http://www.meteocontrol.d...d/data_definition_1_0.xsd ).

Als ik zou moeten gokken dan betekenen de tags bv: MeasurementData, DataPoint, MeasurementValue, Energy_INTerval (omdat de andere opties dag resp jaar zijn maar dat is wel te testen) waarbij Energy dan Wh zou kunnen zijn per 15 minuten. wel een toonbeeld van hoe XML niet gebruikt hoort te worden overigens

Je moet al die XML files maar eens loggen om te zien of ook andere entries verschijnen :)

Met die webpagina kun je trouwens ook nog wel wat. Hij ziet er vrij eenvoudig uit qua structuur en dan kun je met wat scriptwerk de pagina gewoon downloaden en parsen om de waardes te extraheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rukapul schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 22:53:
[...]

Hier valt nog wel wat van te maken. Met name omdat er een net XML Schema gelinkt wordt waar veel informatie uit te halen valt ( http://www.meteocontrol.d...d/data_definition_1_0.xsd ).

Als ik zou moeten gokken dan betekenen de tags bv: MeasurementData, DataPoint, MeasurementValue, Energy_INTerval (omdat de andere opties dag resp jaar zijn maar dat is wel te testen) waarbij Energy dan Wh zou kunnen zijn per 15 minuten. wel een toonbeeld van hoe XML niet gebruikt hoort te worden overigens

Je moet al die XML files maar eens loggen om te zien of ook andere entries verschijnen :)

Met die webpagina kun je trouwens ook nog wel wat. Hij ziet er vrij eenvoudig uit qua structuur en dan kun je met wat scriptwerk de pagina gewoon downloaden en parsen om de waardes te extraheren.
Die waardes zijn volgens mij idd Wh, gisteren was een topdag met resp. 293, 323, 316 en 293Wh tussen 12 en 13u :)
Kan je die laatste alinea nog even toelichten, downloaden snap ik nog maar parsen en extraheren?
Ik zit niet in die materie :+
Downloaden kan met save page as, alleen zou ik dat met een zekere regelmaat willen doen.
Vervolgens moet ik zien om de getallen eruit te distilleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Speedy-Andre:
Het is wat Rukapul zegt, zeker wel te doen om daar iets mee te doen :P

Maar dit is vrij summiere info en heb meer info/data nodig om er echt iets mee te kunnen.
Eventueel kunnen we een Addon (stukje code die 1 specifiek devices afhandeld) maken voor een Diehl.

Zou je mij kunnen DM-en om te zien of we er samen uit kunnen komen?

[edit]
Wat Rukapul bedoelt met extraheren, is dat je de site uitelkaar kan pluizen om vervolgens de ingesloten data op te slaan. met Bijv. Wget kun je de site inladen, vervolgens uitelkaar trekken in PHP en dan de nuttige infor in een DB opslaan.

[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 19-02-2013 23:18 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als je die vraag moet stellen dan betekent het dat ik hier het antwoord niet kort kan geven :P Zeker niet voor Windows. XML parsen (=verwerken) is overigens niet wezenlijk anders dan HTML parsen al kan het eerste veel netter en betrouwbaarder.

Ik zou aanraden eens te onderzoeken of je die Diehl wat meer informatie uit kan laten spugen in XML. Potentieel is het dataformaat erg uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De Diehl kan ook emails sturen bij een alarm of een verandering van status (naar standby of off).
Ik heb geen andere xml's gezien dan bovenstaande, ze zijn identiek op de waardes na.
Overigens kan je eenvoudig op afstand op de Diehl inloggen als je m'n Wan ip hebt, hij werkt met poort 80.
De browser doet dan de rest en je kan er naar hartelust mee spelen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Freemann schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:13:

Zou je mij kunnen DM-en om te zien of we er samen uit kunnen komen?

[edit]
Wat Rukapul bedoelt met extraheren, is dat je de site uitelkaar kan pluizen om vervolgens de ingesloten data op te slaan. met Bijv. Wget kun je de site inladen, vervolgens uitelkaar trekken in PHP en dan de nuttige infor in een DB opslaan.
Dat php gaat me al te ver :+
Ik zoek Wget eens op, misschien snap ik er iets van.
Ik stuur je een DM met mijn Wan ip en de login ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Inmiddels is er op het internet steeds meer informatie te vinden over de Scheuten Solar panelen met problemen in de Solexus Alrack junction box. Het is niet helemaal duidelijk of er sprake is van een ontwerpfout of een montageprobleem. Wel is duidelijk dat dit in sommige gevallen heeft geleid tot oververhitting en brand. Bij deze link (Franstalig, pdf, dank Floris) is dat duidelijk te zien.

Er zijn 15 gevallen beschreven, waaronder een aantal in Frankrijk, maar niet in Nederland.

Bij nadere beschouwing is dat niet zo vreemd. In Frankrijk zijn veel panelen "in dak" gemonteerd, in plaats van dakpannen. Daardoor zitten de panelen dichter op het brandbare dakbeschot (hout en bitumen). Bovendien loopt de temperatuur eerder op. In Nederland wordt vrijwel altijd gekozen voor een "op dak" montage. Mocht zo'n junctionbox dan gaan smeulen, dan is de kans dat ook de dakpan ontvlamt nihil.

Heel veel informatie natuurlijk ook bij PolderPV (die zich overigens helemaal suf twittert).
http://www.polderpv.nl/ni...olar_junctionbox_probleem

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iemand ervaring met deze verzekeringsaanbieder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verzekering onderbrengen bij opstal is meestal slimmer.

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 20-02-2013 14:22 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
drielp schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:17:
[...]
Verzekering onderbrengen bij opstalverkering is slimmer.
Heb ik reeds gedaan (Univé), maar ik vraag me af of dan ook snailtrails e.d. verzekerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

BamSlam_ schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:23:
[...]
Heb ik reeds gedaan (Univé), maar ik vraag me af of dan ook snailtrails e.d. verzekerd zijn?
Wat dan nog? Je kan wel alles verzekeren. Als je A-merk panelen hebt kan je bij de fabrikant terecht. Heb je B-merk panelen, koop je een vervangend exemplaar.
Verzekeraars innen liever geld dan ze uitgeven. Denk maar niet dat een claim van 10% minder opbrengst ooit gehonoreerd zal worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:07
De kosten zijn minimaal 50 euro p/jr en een eigen risico van 125 euro per gebeurtenis. De meeste risico's zijn gedekt door inboedel- en/of opstalverzekering. Ik verzeker alleen dat, wat ik zelf niet kan betalen of wat verplicht is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
ericplan schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:59:
Inmiddels is er op het internet steeds meer informatie te vinden over de Scheuten Solar panelen met problemen in de Solexus Alrack junction box.
Ben toch wel blij dat bij Suntech panelen de connector niet onder het paneel zit in een aansluitdoos maar aan een stuk kabel buiten het paneel. :)
Om eventuele problemen met die connector te voorkomen kunnen dan altijd nog AMP-klemmen worden gebruikt waarvan ik denk dat die nooit een probleem geven, b.v. door corrosie in de vorm van een overgangsweerstand. :)

[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 20-02-2013 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

opuntia1 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:21:
[...]
Ben toch wel blij dat bij Suntech panelen de connector niet onder het paneel zit in een aansluitdoos maar aan een stuk kabel buiten het paneel. :)
En hoe zit die kabel vast aan je zonnecellen :?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

opuntia1 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:21:
[...]

Om eventuele problemen met die connector te voorkomen kunnen dan altijd nog AMP-klemmen worden gebruikt waarvan ik denk dat die nooit een probleem geven, b.v. door corrosie in de vorm van een overgangsweerstand. :)
Wat zit er in die box van Suntech?

[edit]
ericplan was me net voor :)

volgens mij is de opzet van de meeste junctionbox-en zo goed als eender.

[ Voor 31% gewijzigd door Freemann op 20-02-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ericplan schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:25:
[...]

En hoe zit die kabel vast aan je zonnecellen :?
Dat weet ik niet, maar ik denk dat die kabel gesoldeerd is, evenals alle verbindingen tussen allle cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

opuntia1 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:27:
[...]

Dat weet ik niet, maar ik denk dat die kabel gesoldeerd is, evenals alle verbindingen tussen allle cellen.
Een slechte soldeerverbinding is misschien nog wel slechter dan een half opgeschoven connector....

Het is allemaal zo recht als dat het krom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Freemann schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:28:
[...]

Een slechte soldeerverbinding is misschien nog wel slechter dan een half opgeschoven connector....

Het is allemaal zo recht als dat het krom is.
Dan moet je maar twijfelen aan het gehele PV paneel.
Zelf denk ik dat ze ook nooit de 20 jaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

opuntia1 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:30:
[...]

Dan moet je maar twijfelen aan het gehele PV paneel.
Zelf denk ik dat ze ook nooit de 20 jaar halen.
oke, ik zeg alleen dat een slechte soldeer verbinding slechter kan zijn dan een half opgeschoven connector.
Dit omdat bij een slechte soldeer verbinding er direct veel warmte ontstaat en dan is er direct kans op smelten van het soldeer en dus direct gevaar dat de boel loslaat.
Als een connector 50% opgeschoven zit, dan is er nog steeds 50% contact vlak, wat dan in veel gevallen nog ruim voldoende is om alles in goede banen te laten lopen.

Heeft niets met twijfel over de kwaliteit van panelen te maken of wat dan ook :?

Mijn panelen zijn ook Suntechs, Suntechs blijft nog lekker 35 jaar lang panelen bouwen en mijn panelen draaien over 40 jaar nog steeds op 80% _/-\o_ (zoveel vertrouwen heb ik in suntech >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Men moet gewoon met wat risico leren leven.

Zal een gemiddeld paneel de helft van de beloofde levensduur opleveren? Vast wel. En dat is mooi, want dan heb je in elk geval geen kat in de zak.

En stel dat er na verloop van tijd wat stuk gaat. Dan haal je zo'n paneel uit de string en laat de boel doorlopen. Als op een gegeven moment er meerdere stuk zijn dan haal je die van het dak en legt er wat anders voor in de plaats.

Sowieso is het een product wat degradeert en op een gegeven moment loont het dus om het te vervangen tegen iets wat dan state of the art is.

Degradatie is echter heel wat anders dan systematische ontwerp- en productiefouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

De junctionbox van Suntech, van eigen dak, met mooie rode en zwarte draad.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N5PnvEUhFZpPjcGmaCTFibBB/full.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb vanmiddag pieken gezien tot 2043W ac vermogen, bijna de top van mijn inverter type 2100H _/-\o_
Zo te zien maken de panelen de nominale 2350Wp waar, de specs zeggen 0 tot +5% afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:40:
[afbeelding]
Prachtig!!! Vooral die rode en zwarte draden! O+

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ericplan schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:40:
[afbeelding]
Mooie windvanger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Freemann schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:34:
[...]

oke, ik zeg alleen dat een slechte soldeer verbinding slechter kan zijn dan een half opgeschoven connector.
Dit omdat bij een slechte soldeer verbinding er direct veel warmte ontstaat en dan is er kan op smelten van het soldeer en dus direct gevaar dat de boel loslaat.
Als een connector 50% opgeschoven zit, dan is er nog steeds 50% contact vlak, wat dan in veel gevallen nog ruim voldoende is om alles in goede banen te laten lopen.

Heeft niets met twijfel over de kwaliteit van panelen te maken of wat dan ook :?

Mijn panelen zijn ook Suntechs, Suntechs blijft nog lekker 35 jaar lang panelen bouwen en mijn panelen draaien over 40 jaar nog steeds op 80% _/-\o_ (zoveel vertrouwen heb ik in suntech >:) )
Ik denk dat alles wel goed gesoldeerd is door die Chinezen, vaklui.
Maar een connector kan altijd problemen geven, daar durf ik geen 35 jaar garantie voor te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

opuntia1 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:46:
[...]
Durf ik geen 35 jaar garantie voor te geven.
Dat moet je ook niet willen doen >:)

Alles doet rechtkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
nav foto van ericplan: Netjes alles getiewrapt!

Wat me op een vraag brengt: ik heb ook de kabels van de junction boxes zoveel mogelijk aan de rails of panelen getiewrapt waarbij expliciet de stekkers niet belast kunnen worden of kunnen bungelen, maar om van rij 1 naar rij 2 (schuin dak) te gaan ontkom ik er niet aan om de kabel met connectoren in het midden recht onder het paneel te laten bungelen ivm de beperkte lengte van de kabels. Met wind onder het paneel door is er dus wel een minimale vorm van trekbelasting op de connectoren. Is dat robust en duurzaam genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:41:
Ik heb vanmiddag pieken gezien tot 2043W ac vermogen, bijna de top van mijn inverter type 2100H _/-\o_
Zo te zien maken de panelen de nominale 2350Wp waar, de specs zeggen 0 tot +5% afwijking.
o ja dat doen ze wel.
vergeet niet dat het vermogen bij STC vaak bij 25 graden buiten temperatuur, 1000W/m2 en een windje van 1,5m/s is. (een beetje afhankelijk van het merk.)
op het moment is het een stuk kouder buiten, er staat een licht windje en een stevig zonnetje.
dat help flink mee.

edit:
mijn hoogste piek was 1940W uit 1710Wp.
maar piekjes zijn geen echte kWh's, das dan weer jammer.
1840W voor langer als 5min.
en bij eric-pvt moet je zijn voor nog maffere opbrengsten.

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 20-02-2013 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier ook, 2982W power staat er op pv output....dan gaat het hard :)

koude en zon, dan wil het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Freemann schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:34:
[...]

Dit omdat bij een slechte soldeer verbinding er direct veel warmte ontstaat en dan is er direct kans op smelten van het soldeer en dus direct gevaar dat de boel loslaat.

t'gaat wel knap beroerd met Suntech als bedrjif ... dus als die omvallen, zijn ook suntechjes de sigaar ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:49:

Wat me op een vraag brengt: ik heb ook de kabels van de junction boxes zoveel mogelijk aan de rails of panelen getiewrapt waarbij expliciet de stekkers niet belast kunnen worden of kunnen bungelen, maar om van rij 1 naar rij 2 (schuin dak) te gaan ontkom ik er niet aan om de kabel met connectoren in het midden recht onder het paneel te laten bungelen ivm de beperkte lengte van de kabels. Met wind onder het paneel door is er dus wel een minimale vorm van trekbelasting op de connectoren. Is dat robust en duurzaam genoeg?
Vastmaken is beter, ook onder de panelen. Vooral vanwege mogelijk schuren langs dakpannen door de wind.

Tweede reden is vanwege sneeuw. Sneeuw? Ja, sneeuw.

Dat geldt vooral voor "op dak" installaties die niet het gehele dak bedekken. Op het schuine dak kan een leuk sneeuwdek liggen. Als dat losse sneeuw is, dan gaat dat wel goed. Maar soms ontstaan er "ijsschotsen" met een behoorlijk gewicht. Die kunnen, als ze onder de panelen glijden, kabels en connectors vernielen. Dat is wel beschreven op het Duitse photovoltaikforum.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:49:

Ik heb in het najaar zitten kijken wat de bedrading doet met windkracht 7/8. Nou die van mij gaven geen krimp, niks bewoog. Iemand andere ervaringen?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 15:08:
[...]

Vastmaken is beter, ook onder de panelen. Vooral vanwege mogelijk schuren langs dakpannen door de wind.

Tweede reden is vanwege sneeuw. Sneeuw? Ja, sneeuw.

Dat geldt vooral voor "op dak" installaties die niet het gehele dak bedekken. Op het schuine dak kan een leuk sneeuwdek liggen. Als dat losse sneeuw is, dan gaat dat wel goed. Maar soms ontstaan er "ijsschotsen" met een behoorlijk gewicht. Die kunnen, als ze onder de panelen glijden, kabels en connectors vernielen. Dat is wel beschreven op het Duitse photovoltaikforum.
Daar zullen panelen met landscape montage misschien meer last van hebben omdat de rails dan verticaal staan? Zo er ruimte is om ijsschotsen eronder te laten misschien? Vind het wel vergezocht voor nederlandse begrippen wbt het weer ;)

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik geef sneeuw gewoon nauwelijks kans om onder m'n panelen te komen. Er is minder dan 15 cm tussen hoogste paneel en nokvorst :+

Wel nuttig om in z'n algemeenheid mee te nemen :)
Als ze die kabels nou gewoon wat langer zouden maken dan zou je 2 rijen eenvoudig via de rand van de panelen kunnen leiden ipv de kabels te laten zweven om nog maar niet te spreken van een connector die je niet op een potentieel nat oppervlak wilt leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Ja heb ik ook, heb alleen de kabels uit de zon gehaald (T vormige opstelling) dat schijnt ook het verouderproces tegen te gaan. Maar echt netjes de kabels vastmaken aan de rails was idd ook niet mogelijk vanwege de lenge. Wbt de wind was ik ook nog bezorgd maar laatst naar gekeken en zag geen problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door LosGieros op 20-02-2013 15:40 ]

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Nee meneer, u heeft geen Scheuten op uw dak.

Ja meneer, de kans is groot dat uw panelen gewoon 30-40 jaar hun werk doen.

....

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zou je een koelcel in Ethiopië op zonne-energie kunnen laten werken? Iemand hier die daar kennis van heeft? Vermogen koelcel, aansluitwaarde, dakoppervlak en elke dag heel, heel veel licht. 6-7 uur / dag stroomuitval. Overdag pakken de zonnepanelen het op, 's nachts de generatoren. Sunny Back-up systeem, met kleine accu's (anders te duur). Hoge stroomprijzen. Zou het rond te rekenen zijn?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Je kan natuurlijk gewoon met wat collega-installateurs kijken of je de KIWA niet voor het gerecht kan krijgen. Vooralsnog hebben ze hun claims niet gestaafd met bewijs, onderzoek is niet openbaar, maar de markt heeft ondertussen al heel wat manuurtjes schade geleden.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zal Wijnand eens mailen. Die heeft wat meer in de melk te brokkelen dan ik.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
SunshineCompany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:03:
Zou je een koelcel in Ethiopië op zonne-energie kunnen laten werken? Iemand hier die daar kennis van heeft? Vermogen koelcel, aansluitwaarde, dakoppervlak en elke dag heel, heel veel licht. 6-7 uur / dag stroomuitval. Overdag pakken de zonnepanelen het op, 's nachts de generatoren. Sunny Back-up systeem, met kleine accu's (anders te duur). Hoge stroomprijzen. Zou het rond te rekenen zijn?
Ik denk het opzich wel. Afhankelijk van het opgenomen vermogen van die koelcel. De overbruggingsperiode en de reden waarom het niet standaard op de generatoren zou kunnen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
grootste probleem is niet de accu of sunnybackup.
maar de koelcel zelf.
als die overdag met productie van de pv kan koelen naar -20, en snachts naar -5.
dan win je waarschijnlijk meer aan kosten als je met accu's goed kunt maken.
(laat de koelcel zelf een accu zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je hebt inderdaad een backup-systeem nodig met een kleine accu + generator. Accu voor de hele korte klap, PV pakt het op, te weinig licht -> generator. Dieselprijs 1 EUR / liter.

Vandaag 450m2 verkocht voor een koelcel in NL, maar in Afrika staat nog 60.000 m2. TVT max 5 jaar. Anders heeft 't geen zin..

@Migjes, goede tip.

[ Voor 3% gewijzigd door SunshineCompany op 20-02-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Een koelcel kan toch prima een tiental minuten zonder active koeling? Die dingen zijn als het goed is aardig geïsoleerd.
Als een generator binnen een paar minuten bij kan springen moet de brandstof wel aardig duur zijn om PV binnen 5 jaar voordeliger te maken.

Volgens mij maak ik hier ergens een rare denkfout...
Je stroomprijs is grootste gedeelte van de tijd natuurlijk bepalend.

[ Voor 19% gewijzigd door NovapaX op 20-02-2013 17:16 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SunshineCompany
ook de koelcel begraven in de grond.
(zelfs in ethiopie is het dieper in de grond gewoon 11 graden.
heb alleen geen idee hoe diep het dan daar dan zou moeten.)
dan heb je eigenlijk niet eens zoon groot temperatuur verschil als hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, de TVT om 60.000 m2 koelcel in te graven lijkt me aardig hoog. Hadden ze iets eerder moeten doen.

Ik krijg de stroomprijzen + vermogen koelcel + dakopp + aansluitwaarde. Kan ik er eens aan rekenen. Wel veel instraling. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Ik weet niet hoe groot die koelcel moet zijn.

Ik kan alleen maar toevoegen dat ik met 110Wattp aan zonnepaneeltjes en twee x 70Ah semitractie accu's in warme landen mijn 40liter compressor koelkast draaiende hield puur op zonne-energie. Maar dat is dus koelkast temperatuur, en dan kan het buiten 40 graden zijn bijvoorbeeld. Erg veel marge had het systeem overigens niet. Ging om 70 watt koelkastje.

Ook heb ik wel eens mijn koelkastje als accu gebruikt inderdaad, door hem bij overdaad aan energie (koelkast koud, accu's vol) de koelkast nog een stuk kouder te zetten, dat is erg handig.

[ Voor 18% gewijzigd door !null op 20-02-2013 17:33 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SunshineCompany
jep veel instralling, alleen welke hoek moeten de panelen hebben bij de evenaar.
gewoon zuid? of beter oost-west?

in ethiopie hebben ze wel een mooie lokale bouw methode met leem.
dat kan niet duur zijn om die te gebruiken, maar 60.000m2 is wel best veel.
maar vergis je niet in de tvt. dat kan best verrasend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 08:38
Eh, moet je ze bij de evenaar niet gewoon (bijna) plat op het dak leggen of zeg ik dan iets doms?
Zeker als je er veel panelen achter elkaar gaat zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door !null op 20-02-2013 17:41 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
!null schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:40:
Eh, moet je ze bij de evenaar niet gewoon (bijna) plat op het dak leggen of zeg ik dan iets doms?
Zeker als je er veel panelen achter elkaar gaat zetten.
nop dat klopt.
plat is het beste.
alleen dan spoelen ze niet schoon als het een keer regend.
daar heb je eigenljjk wel 15 graden voor nodig.
en voor een koelcel heb je eigenlijk uren stroom nodig, de hoeveelheid stroom is minder een probleem.
dat gaat een stuk makkelijker met oost-west.
ik ga er tot nu toe niet vanuit dat er geen mogenlijkheid tot salderen is. (ik ken de etiopise regelgeving niet)

(dan is nog de vraag: hoevaak regend het, en met de locale lonen is mischien een poetser in huren goedkoper.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoe zit het met storingen op het lokale net?
Dan schakelt de omvormer ook uit.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speksteenkachel
ik dacht dat een sunny-backup gewoon door ging. (tot de accus vol zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat zou kunnen, iemand hier ervaring met de Sunny Backup?
Houd er wel rekening mee dat bij een hoge omgevingstemperatuur het vermogen van de accu ook inkakt.

http://www.sma.de/produkte/batterie-wechselrichter.html

[ Voor 58% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-02-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee. Nouja, beetje. Pas aan gerekend voor een stand-alone waterzuiveringsinstallatie in Indonesie, 2e geworden.

Met Sunny Backup, kleine accu's, generatoren en veel licht kom je een eind. Da's zeker. Draait maar op 1 ding, en dat is de stroomprijs en de efficiency van de generatoren vs. dieselprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@SunshineCompany
gooit er eens wat meer info in.

ik weet niks van accus, maar goed.

met oost-west draai je wel meer uren, dus minder accu.
ook heb je bij de evenaar langere periodes opbrengst als je kijkt naar de sezoenen (zover je die hebt, maar hellemaal weg zijn ze ook niet), het is zo dicht bij de evenaar dat het zonnetje ook uit noord kan komen (lol).

ik denk zelf eigenlijk dat je alleen maar buffer accu moet gebruiken.
genoeg om de agregaten te kunnen laten starten (+extra vanwege slijtage)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 20-02-2013 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Nou die vriescel geen probleem dmv zonnepanelen
Als het in australie werkt werk het ook in verwegistan

Ik heb dit midden in de bush zien werken
En met de huidige panelen en lituim accus en goede isolatie geen probleem
Tot min 22 had men

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
buyksloot schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 18:50:
Nou die vriescel geen probleem dmv zonnepanelen
Als het in australie werkt werk het ook in verwegistan

Ik heb dit midden in de bush zien werken
En met de huidige panelen en lituim accus en goede isolatie geen probleem
Tot min 22 had men
ja australie, maar die zijn relatief erg rijk.
die kunnen wel litium's betallen.
maar ook daar zal men op het hooft krabben met een 60.000 m2 koelcel op zon en accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Ach china dichtbij
Halve wereld producten komen daarvan daan dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als ik zo snel prijzen zie bij het Ethiopische staatselectriciteitsbedrijf dan gaat dat niet lukken of er moet nog ergens een energiebelasting uit de hoge hoed komen :+ Zelfs van waterkrachtcentrales verwachten ze maar net break-even te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Okay, zo ver was ik nog niet.. ;)

Maargoed, eerst 245 x 270Wp op de koelcel in NL parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:04:
Als ik zo snel prijzen zie bij het Ethiopische staatselectriciteitsbedrijf dan gaat dat niet lukken of er moet nog ergens een energiebelasting uit de hoge hoed komen :+ Zelfs van waterkrachtcentrales verwachten ze maar net break-even te draaien.
oei nostalgie. nog een staatsbedrijf.
die had ik nog niet gevonden.
wat doen de prijzen?
ben ook bang dat diezel daar goedkoper is als een "schoon" water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
migjes schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:22:
[...]

oei nostalgie. nog een staatsbedrijf.
die had ik nog niet gevonden.
wat doen de prijzen?
ben ook bang dat diezel daar goedkoper is als een "schoon" water.
Ik kom omgerekend op iets van 0.02 euro/kWh (excl bepaalde services rates) danwel $0.04 per kWh (van een andere website).

Je zou het niet verwachten, maar het staatselectriciteitsbedrijf heeft gewoon een website in het Engels met prijzen erop: http://www.eepco.gov.et/TarifIndex.php :+

Moeilijk met staffels doen ze voor commercieel gebruik ook niet want van 0 tot 1000MWh heeft gewoon dezelfde prijs. Consumententarief is juist enorm lachen met wel 7 staffels. De laagste staffel zouden alleen de neggies hier onder vallen :P

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 20-02-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rukapul schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:28:
[...]

Ik kom omgerekend op iets van 0.02 euro/kWh (excl bepaalde services rates) danwel $0.04 per kWh (van een andere website).

Je zou het niet verwachten, maar het staatselectriciteitsbedrijf heeft gewoon een website in het Engels met prijzen erop: http://www.eepco.gov.et/TarifIndex.php :+

Moeilijk met staffels doen ze voor commercieel gebruik ook niet want van 0 tot 1000MWh heeft gewoon dezelfde prijs. Consumententarief is juist enorm lachen met wel 7 staffels. De laagste staffel zouden alleen de neggies hier onder vallen :P
_O- _O- _O-
en wij maar 0,22 euro/kWh betalen.
het TVT't wel makkelijk. >:)

edit:
deze regel is geniaal op die site:
"Minimum Charge

Sorry there is no information for time being"

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 20-02-2013 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Ben serieus een doe het zelf pakketje aan het overwegen van zonprofs,
18x ET solar 240Wp (of Canadian 245Wp +250 euro) met een Omniksol 4.0.
Canadian Solar heeft als voordeel dat ze net een cm smaller zijn. Zou net iets meer
ruimte geven aan de zijkanten.

En dat alles voor 4300 euro incl btw incl subsidie.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SunshineCompany schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:10:
Okay, zo ver was ik nog niet.. ;)

Maargoed, eerst 245 x 270Wp op de koelcel in NL parkeren.
En foto's als het zo ver is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Een koelcel moet wel gewoon stabiel in temperatuur blijven, anders gaat je product naar de $%^&.
Dus de temp naar beneden gooien overdag en snachts op laten lopen is leuk voor particulier gebruik, maar niet zakelijk. Dus iets om rekening mee te houden. Kan je NL-se koelcel klant wel info over verstrekken wat de toleranties mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:02
Iemand hier ervaring met het merk REC? Vind er niks over in dit topic (zoekt ook wat lastig). Online vond ik wel een test uit 2011 waar REC als beste uit kwam. De aanbieder waar ik voor gekozen heb biedt de merken Panasonic, REC (250PE) en Yingli (YL250C-30b) aan waar Panasonic (by far) het duurst is en Yingli iets goedkoper dan REC.

In een eerdere post vermelde ik dat ik meerdere offertes heb ontvangen voor 12 panelen en dat de prijs overal ongeveer gelijk was (om en nabij 6000 voor 12 panelen exc subsidie). 1 daarvan was Panasonic, maar dit moest REC zijn. Ik had niet helemaal goed gekeken, er werden namelijk 2 prijzen genoemd. Panasonic is zo'n 1600 euro duurder dan de REC panelen (voor 12) en valt daarom af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:31
et solar 250 rond de 190 euro incl btw

• mrmrmr
  • Niet online
@izdp: waar?

@Pred87:
De P660240 (door Photon getest) wordt hier aangeboden voor 165.

De REC 250PE is niet als beste getest door Photon. Dat is de REC 230AE. De REC 230PE produceert in de 2012 test minder dan de 230AE.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:31
Via mijn zwager verhaal.
Werkzaam in die branche en die mag dan kleine (rest)partijtjes voor eigen rekening laten meekomen.
Zo heb ik ze ook gekregen.
Dus puur voor dhz.

• opuntia1
migjes schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:41:
[...]

_O- _O- _O-
en wij maar 0,22 euro/kWh betalen.
het TVT't wel makkelijk. >:)
Hoor net zeggen door Willem Vermeend dat in de VS de prijzen van energie kunstmatig laag worden gehouden.
Ik denk dat in de VS de prijzen van energie marktconform zijn en hier in Europa kunstmatig hoog worden gehouden. :(
Pagina: 1 ... 249 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.