@allen:
Heb mijn logger idd "zelf" gemaakt. Hij is nog zwaar in ontwikkeling en doe samen met een andere programmeur.
De site is traag omdat het op een
Raspberry Pi draait die momenteel 4-5W gebruikt (obv 5W is 45kWh per jaar) en op het moment te lijden heeft onder dit forum

.
Het protocol (RS485) heeft niets, maar dan ook niets met de traagheid te maken. Op dit moment kunnen wij ~2-4 x per seconden een status update aan de omvormer vragen. En de beperkende factor is dan de Omvormer, omdat die niet zo snel kan/wil reageren. Daarbij is het opbouwende karakter van de GUI een keuze geweest. Dit om de gebruiker de illusie te geven dat de data live opgehaald wordt. Dit zorgt voor een "trage" user-experience, maar in onze ogen wel passend bij een concept als dit. Moet wel zeggen dat we op dit moment ook 2 devices (omvormer en sl*mmeMeter) loggen, wat ook betekend dat de Rpi iets trager wordt.
De logger ondersteunt momenteel PowerOne & SMA omvormers en wij zijn bezig met MasterVolt/Soladin en Effekta. Het voordeel van deze logger tov commerciele partijen is dat hij volledig opensource is. Alle software is uitgezocht op opensource EN open licenties(er zijn wat partijen met opensoure software maar er een redelijk gesloten licentie op nahouden). De logger is laag vermogend, je bent niet gebonden aan 1 fabrikant (
de code van de logger staat online en kan door iedereen gebruikt worden om een kloon op te zetten).
De Logger heeft verder:
-
PVoutput ondersteuning
- Dropbox ondersteuning voor het (geautomatiseerd) backuppen van de database
-
Twitter koppeling
- Een webbased (dummy/fool/idiot) proof optie voor (geautomatiseerd) updaten van de logger software
- (email) Reporting opties (versturen van error/warning, events uit de omvormer en het versturen van dagelijks cijfers zoals opbrengst)
- ingebouwde mogelijkheid voor Analytics tools (Google Analytics en PiWik)
- mogelijkheid om je installatie op GoogleMaps te zetten en dat aan voorkant te tonen
- and MUCH more to come
Google Analytics bracht mij ook in dit topic aangezien er vandaag al meer dan 60 tweakers een kijkje hebben genomen op mijn Rpi waarvan 45 nieuwe bezoekers. Momenteel ook weer 2 bezoekers Live op de logger:
Verwijzing | gathering.tweakers.net | 2 | 100,00%
@RS485 converter;
Zo goed als ALLE RS485 converters werken op HEEL VEEL omvormers. Echter is het wel uitkijken wat de Rpi aan chipsets slikt. Zo is de Rpi erg picky op de chipset. Sommige van deze chipsets werken wel en andere niet. Dit zou kunnen liggen aan veel immitatie spul, maar ook aan de Rpi zelf (buggie ondersteuning voor deze chipsets). Mijn advies: Checkout Ebay, bestel er één met een PL2303 of CH430T chipset.
Daar zijn ze vanaf $5,= te krijgen, je moet er alleen wat geduld voor hebben
Maar dat scheelt wel met een RS485 uit NL die >€15 kost en nog €6,95 verzendkosten bij komen