Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 244 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.704 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Ik zal 'm alvast even inkoppen: kan je ook ijkcertificaten laten zien en een diploma van de persoon die de Flucke geijkt heeft? :o :+

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 11-02-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:07

FutureCow

(C) FutureCow

Ik ben ook bezig met een ontwerp van mijn toekomstige installatie. Het probleem is dat ik op ZO (40 graden van het zuiden) 2 kleinere schuine daken heb. Deze 2 daken hebben ook een verschillende helling (35 en 20 graden).

Een mogelijkheid is 2x6 panelen (250wp) op een SMA 3000-TL21. Zal er genoeg spanning zijn voor de SMA om goed op te starten? Sunny Design geeft geen problemen aan.

Zo ziet het dak er uit:
Afbeeldingslocatie: http://server.fhettinga.nl/zonnepanelen2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
SunshineCompany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:07:
Ik heb pas zelf 10 stuks gemonteerd op een schuin dak, doodeng soms. Kennis opdoen van Enphase. En dan zat er nog een carport onder. Eigen dak (particulier) heb ik wel zelf gezet, 10 stuks plat. Omvormer ligt nog wel in de gang, dus veel doet het nog niet.. ;)
Ik ga morgen ook mee met een set plaatsen. Ben ook geen held op het dak maar voor mijn ervaring zeker goed. Gelukkig heb ik een ervaren monteur mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog niet eerder gepost, maar als je ergens iets laat vallen, of verknoeit kan je voor alle soorten en maten altijd hierheen :
http://www.dakpannen-medemblik.nl/
http://www.arie-oud.nl/
(ook voor die brakke rbb sneldekkers die al breken als je niest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Wel een True RMS meter. De nauwkeurigheid en frequentie bereik zijn niet heel denderend. Is ook geen heel dure meter geweest zo te zien. Heb je de mogelijkheid om de netspanning eens te meten met een ander meetinstrument ala plugwise of een conrad energylogger 3500/4000?. Met die laatste heb ik goeie ervaringen, ook met de AEG Protect :-). Hier in huize Dre een spanningsvervorming van 5% (is hoog) en meet ie goed.

@Barrycade,
Jij ging de straat in die ik niet in wou gaan, helaas. Wel bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 11-02-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb plugwise en een el3500, die geven hetzelfde met een half voltje afwijking
ik denk dat de firmware in sommige omvormers gewoon verschilt.(Uac /mpp gedrag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:44:

@Barrycade,
Jij ging de straat in die ik niet in wou gaan, helaas. Wel bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic.
Het ging over een Flucke meter, geen idee wat dat is :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Software/firmware heeft er niks mee te maken. Gaat puur om hardware. Mogelijk dat de AEG een groter aandeel vervormde stroom (=hogere frequenties) het net opgooit. Slechtere filtering. De netimpedantie is voor deze hogere frequenties hoger wat leidt tot een grotere effectieve (RMS) spanning. Vervormde spanning dus ook.

Lijkt me sterk dat je dit als resultaat krijgt met zo'n relatief kleine stroom, vreemd verhaal. Wat geeft de AEG zelf voor netspanning aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 11-02-2013 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:14:
[...]

Zelfde all-in prijs. Maar die REC panelen hebben de nr 1 plek in de Photontest en schijnen met een omzetfactor van 1,15 meer dan 1000kWh/kWp te produceren. Aldus de verkoper.
En dat is meer dan een Yingli, Suntech of Oepsiewoepsie doet? Ik zet er een goede fles wijn op in dat je met je REC's mijn Chineesjes niet inhaalt op mijn dak.

Kortom; verkooppraat. Als het al scheelt is niet meetbaar, en dus marginaal. En dus is het de meerinvestering niet waard.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

FutureCow schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:39:
Ik ben ook bezig met een ontwerp van mijn toekomstige installatie. Het probleem is dat ik op ZO (40 graden van het zuiden) 2 kleinere schuine daken heb. Deze 2 daken hebben ook een verschillende helling (35 en 20 graden).

Een mogelijkheid is 2x6 panelen (250wp) op een SMA 3000-TL21. Zal er genoeg spanning zijn voor de SMA om goed op te starten? Sunny Design geeft geen problemen aan.

Zo ziet het dak er uit:
[afbeelding]
Leuke tekening! De grote vraag; wat scheelt het in rendement als je die 12 (met 2 verschillende hoeken) op 1 string zet, of inderdaad op een omvormer met 2 MPP's met 2 strings. Jaar 1 - 2 strings, lichtintensiteit meten, jaar 2 - 1 string, goed schoonmaken en lichtintensiteit weer meten.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:02
SunshineCompany schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 10:29:
[...]

Als de prijs niet ver uit elkaar ligt, pak dan de offerte van een bedrijf wat goede referenties en ervaring heeft. En de SMA omvormer, en de Suntech/Yingli/Canadian panelen. Makkelijke keuze :)

BTW: 6 offertes.. pff. Mensen maken het zichzelf zo moeilijk soms! En dan vervolgens door de bomen het bos niet meer zien.. Wellicht eerst bedrijven selecteren op referenties / ervaring / product, en dan 3 offertes aanvragen?
Zoveel verschillende merken gezien in de offertes, maar geen Suntech, Yingli of Canadian :p

De merken die voorbij zijn gekomen zijn: Renesol, Scheuten, ET Solar, Eoplly en Panasonic. Omvormers Omniksol, SMA en Delta. De prijs ontloopt elkaar dus niet zo (200 max), over de merken kan ik zelf niks zeggen. Tips iemand?

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik zoveel offertes niet had verwacht toen ik via een offerte site de opdracht plaatste. Ik heb nog meer reacties gehad met aanbieders die aanvullende info vroegen. Daar heb ik niet allemaal op gereageerd anders zat ik nu ws aan de 10 offertes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Laatst online: 16-09 11:39
FutureCow schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:39:

Zo ziet het dak er uit:
[afbeelding]
Ik draai oook met een 3000tl21 en heb op dit moment een string die prima draait met 4 panelen op totaal ca. 150 volt... draait ie net zo hard mee als de overige 13 in de andere string, omgerekend naar voltage en geleverd vermogen per paneel. Startspanning kun je zelfs nog verlagen bij de SMA maar dat is niet nodig.

Lijkt me dus geen probleem.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:47:
@mkleinman
In de meeste voorkomende situaties ("installatiemethodes") mag er 24 Ampère door een 2,5mm2 draad. Staat in de NEN1010, die ik als een van de weinige hier wel tot mijn beschikking heb. Zekering kan je dus gewoon vervangen door een 20 Ampère versie als dat nodig is.

Ik zit hier op ZZO, 30 graden helling, met 4,8 kWp, en een omvormer die maximaal 17,7 Ampère AC kan leveren en verwacht niet dat mijn 16 Ampère zekering eruit gaat. Verwachte opbrengst in (top)huis Dre is >1000 kWh/ kWp. Maak je dus geen zorgen met je miezerige setje >:) (grapje)

Advies dus: niks aan doen
Ik lees toch echt in de nen1010 dat er 29A door een 2,5 mm² mag, hoe kom jij er dan bij dat er
24A door mag. kun je dat ook onderbouwen ? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

mkleinman schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:38:
Elektra vraag over mijn PV installatie. Ik heb nu 2,5mm2 vanaf mijn meterkast naar alle omvormers. Uiteraard alles netjes aangesloten in een 5/8" buis op een 16A groep. Aan omvormers heb ik:
  • Solarmax: 1980W;
  • Steca 500: 530W;
  • Steca 500: 530W;
  • Gridfit LV250: 250W;
  • OK4E: 100W;
  • Soladin600: 500W;
  • Steca 300: 315W.
Totaal: 4205W wat er in theorie kan lopen door die groep. Alleen kan op oost en west nooit tegelijkertijd zoveel opgewekt worden.

Wat grafieken met totaal vermogens:

[afbeelding]

[afbeelding]

Praktijk is dat de 16A groep er nog nooit is uitgeklapt.

Ik ga de panelen op het westen vervangen, hier komt meer vermogen op te liggen maar met praktisch dezelfde omvormers. De Soladin ga ik vervangen voor een Steca500 ( 30W meer maximaal ) en de Steca 300 blijft hangen.

Wat is wijsheid? De 2,5mm2 kabel laten zitten die goed werkt en, ik denk, genoeg is? Of toch grotendeels 4mm2 aanleggen?

Bestaat er grondkabel 4mm2 en mag ik die zo door de koof heen trekken of moet deze ook in een leiding? Ik kan de 5/8" buis jammer genoeg niet meer vervangen voor een 3/8" buis. En die 5/8" is vrees ik te krap om 4mm2 bekabeling doorheen te trekken.

Wat zijn jullie ideeen hierover?
Wat het maximale theoretische vermogen is, dat is niet zo spannend.
Lijkt me belangrijker om te weten welke stroom er maximaal gaat lopen.
Als je dan toch onder regels door wilt gaan, door alles op één groep te gooien, probeer dan eens met een schrijvende meter, of dmv je logbestanden er achter te komen wat die maximale stroom is.
Wijsheid is om er minstens één installatiekabel 2,5mm2 bij te leggen.

NB, grondkabel heeft een aardscherm en is bedoeld voor in de grond. Kan ook boven de grond toegepast worden, maar is een dure oplossing als het niet nodig is.
Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:47:
@mkleinman
In de meeste voorkomende situaties ("installatiemethodes") mag er 24 Ampère door een 2,5mm2 draad. Staat in de NEN1010, die ik als een van de weinige hier wel tot mijn beschikking heb. Zekering kan je dus gewoon vervangen door een 20 Ampère versie als dat nodig is.

Ik zit hier op ZZO, 30 graden helling, met 4,8 kWp, en een omvormer die maximaal 17,7 Ampère AC kan leveren en verwacht niet dat mijn 16 Ampère zekering eruit gaat. Verwachte opbrengst in (top)huis Dre is >1000 kWh/ kWp. Maak je dus geen zorgen met je miezerige setje >:) (grapje)

Advies dus: niks aan doen
Met de NEN1010 in je hand zeggen dat er 24 Ampere door een 2,5mm2 mag lopen is natuurlijk niet handig.
Als je goed leest, staat er dat alles op één groep is aangesloten. Dat houdt dus in dat de voedingskabel opgesplitst is voor verschillende omvormers.
Een lasdop of lasklem met 16 Ampere te belasten is al niet slim, laat staan te belasten met meer.

100 jaar geleden leerde ik op school om bij vermogens van meer dan 2000 Watt een aparte groep te maken. In zo'n aparte groep zijn dan geen lasdozen aanwezig, zodat lasklemmen (doppen) niet overbelast worden.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Pred87 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:05:
[...]

Zoveel verschillende merken gezien in de offertes, maar geen Suntech, Yingli of Canadian :p

De merken die voorbij zijn gekomen zijn: Renesol, Scheuten, ET Solar, Eoplly en Panasonic. Omvormers Omniksol, SMA en Delta. De prijs ontloopt elkaar dus niet zo (200 max), over de merken kan ik zelf niks zeggen. Tips iemand?

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik zoveel offertes niet had verwacht toen ik via een offerte site de opdracht plaatste. Ik heb nog meer reacties gehad met aanbieders die aanvullende info vroegen. Daar heb ik niet allemaal op gereageerd anders zat ik nu ws aan de 10 offertes 8)7
Wie weet zijn het wel die doorvragers die met een betrouwbaarder totaalbedrag en/of beter inrichtingsvoorstel komen. :)

Wordt Eoplly voor bijna hetzelfde bedrag aangeboden als een Panasonic (Sanyo HIT/VBHN?) of begrijp ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:53

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Cobb schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:58:
Wij hadden een mooi schuindak naar het zuiden toe, nu hebben we daar een flinke dakkapel op laten plaatsen van 2 bij 4. Ik wil iets dergelijks laten plaatsen of zelf plaatsen. Is dat goed te doen?
Ja hoor!
Zo heb ik het gedaan: http://www.zonnestroomopb.../dak-wzw/16146/15892.html

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
mrmrmr schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 04:02:
[...]

Wie weet zijn het wel die doorvragers die met een betrouwbaarder totaalbedrag en/of beter inrichtingsvoorstel komen. :)

Wordt Eoplly voor bijna hetzelfde bedrag aangeboden als een Panasonic (Sanyo HIT/VBHN?) of begrijp ik je niet goed?
Klopt ja. Echter degene waar ik nu een offerte van heb ontvangen wisten mij binnen 3 dagen te bellen. Een aantal zijn ook langsgeweest om de situatie te bekijken (zij hebben ook een streepje voor wat dat betreft).

Eoplly en Panasonic offertes hebben min of meer dezelfde prijs. Panasonic is wel iets duurder maar het verschil is verwaarloosbaar (zo'n 4%). De Eoplly wordt geleverd met een Omniksol omvormer, Panasonic met SMA.

De offertes komen allemaal op 5500-6000 ex subsidie uit. Dit is in 5 van de gevallen voor 12 panelen, en in 1 geval voor 14 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn offertes beslaan 2900Wpiek Suntech / 2500Wpiek REC (beide 10 panelen) met SMA 2500 inclusief installatie voor bedragen tussen €5200-5400.

Prijzen komend dus wel overeen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Pred87 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 09:49:
[...]

Klopt ja. Echter degene waar ik nu een offerte van heb ontvangen wisten mij binnen 3 dagen te bellen. Een aantal zijn ook langsgeweest om de situatie te bekijken (zij hebben ook een streepje voor wat dat betreft).

Eoplly en Panasonic offertes hebben min of meer dezelfde prijs. Panasonic is wel iets duurder maar het verschil is verwaarloosbaar (zo'n 4%). De Eoplly wordt geleverd met een Omniksol omvormer, Panasonic met SMA.

De offertes komen allemaal op 5500-6000 ex subsidie uit. Dit is in 5 van de gevallen voor 12 panelen, en in 1 geval voor 14 panelen.
Dan zou ik voor de "Panasonic met SMA" combi gaan, top spul. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 17:45
Ben hier ook al even aan het kijken voor het (laten) plaatsen van zonnepanelen. Opzich ben ik wel handig genoeg om zelf panelen te plaatsen, maar wil toch even weten wat een aantal van jullie er van vinden.

Mogelijk dat ik begin met 4 of 7 panelen, en later ga uitbreiden naar de maximale 11. Helaas zit het grootste dakvlak aan de andere kant, waardoor dat niet zo interessant/rendabel zal zijn.

Er is totaal plaats voor 11 panelen, met de volgende verdeling (38 graden Z-W):
4x Panelen landscape op schuin dak 1
1x Paneel landscape + 2x Portrait op schuin dak 2
4x Panelen op plat dak

Zat er zelf aan te denken om de volgende panelen en omvormers te kiezen:
- Yingli Panda YL265C-30b (265Wp)
- enPhase Micro omvormers, deze schijnen een hogere opbrengst te geven ook vanwege een beetje mogelijke schaduw door de schoorsteen van de buren aan het einde van de dag (na 1800 uur).
- enPhase Envoy communicatiemodule, voor het monitoren van de panelen (per paneel)

Zijn die Yingli panelen goede panelen? Want eerder nog keek ik voor JA Solar JAM6 265Wp panelen, die schijnen nogal slap te zijn. Beide panelen kosten hetzelfde, dus dat is het probleem niet.

Groepenkast wordt in zijn geheel vervangen, was toch nodig, dus een extra groep wordt meteen verzorgt dan.

----------------------------------
Het laten plaatsen van panelen loopt nu uit van 4500 euro voor 7x 240Wp (4x micro omvormer + soladin 600) tot 7500 euro voor 11x 250Wp + micro omvormers. Andere offertes komen nog. Voor nu lijkt het zelf plaatsen enorm veel voordeliger te zijn.

Weet iemand hoe het zit met subsidie en zelf panelen en materialen kopen, om daarna zelf te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
[...]

Persoonlijk vind ik dit aan de hoge kant.
Heb verschillende offertes met vergelijkbare panelen (o.a. ET en Eoplly) voor onder de 4000 euro, (excl. installatie)

Als je de verschillen zo klein zijn lijkt mij ook de panasonic de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 10:43
[...]

hmm.
eoplly panelen kosten +/- 180 euro.
panasonic nog niet gezien voor minder als 400 euro.
vraag me af wat voor panasonic het dan zou zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:09:
@mkleinman
hopelijk heb je geen `boefje` omvormer die de netspanning iets verhoogt en dan de volgende daar weer boven, steca300/500 houd niet zo van al te hoge netspanning (uit eigen ervaring)
dat verschilt nogal per omvormer, zo deed mijn delta netjes +0,9 volt op de max, maar de aeg vind 4,8 volt verhoging nodig, op dezelfde plek en kabel met lage netimpedantie.

ik zie dat je ook nog een gridfit LV hebt, de oudere zijn nog 220volt +10%,
check even de sticker of ie 220 of al 230 is.
(ik mocht er ooit eentje omruilen bij esdec die wezen me hierop)
Verhoogde spanning is geen probleem gelukkig. Met volledige invoeding blijft mijn voltage rond de 224-226V hangen. Gridfit heeft ook nog steeds geen problemen gegeven gelukkig, die wordt apart gelogd.
Speedy-Andre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:17:
[...]

Die heeft iedereen liggen natuurlijk ;)
Ikke wel :) Ik heb sinds een maand een warmtebeeldcamera :)
Geurt-kun schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 00:22:
[...]

Wat het maximale theoretische vermogen is, dat is niet zo spannend.
Lijkt me belangrijker om te weten welke stroom er maximaal gaat lopen.
Als je dan toch onder regels door wilt gaan, door alles op één groep te gooien, probeer dan eens met een schrijvende meter, of dmv je logbestanden er achter te komen wat die maximale stroom is.
Wijsheid is om er minstens één installatiekabel 2,5mm2 bij te leggen.

NB, grondkabel heeft een aardscherm en is bedoeld voor in de grond. Kan ook boven de grond toegepast worden, maar is een dure oplossing als het niet nodig is.

[...]

Met de NEN1010 in je hand zeggen dat er 24 Ampere door een 2,5mm2 mag lopen is natuurlijk niet handig.
Als je goed leest, staat er dat alles op één groep is aangesloten. Dat houdt dus in dat de voedingskabel opgesplitst is voor verschillende omvormers.
Een lasdop of lasklem met 16 Ampere te belasten is al niet slim, laat staan te belasten met meer.

100 jaar geleden leerde ik op school om bij vermogens van meer dan 2000 Watt een aparte groep te maken. In zo'n aparte groep zijn dan geen lasdozen aanwezig, zodat lasklemmen (doppen) niet overbelast worden.
Ik ben door alle opgetelde grafieken van 2012 heen geklikt op http://morpheus.flitspaal.nl . Veel hoger dan 3000-3250W heb ik niet gezien. Misschien kortstondig maar zeker niet over een periode langer dan 5 minuten. Daar is namelijk jSunnyreports op ingericht.

Dus maximaal op dit moment 14A. Ook op het Edisun display in de meterkast heb ik wel eens op een zonnige koude dag zitten kijken, met om en om zon/wolken. Ik zie dan kortstondige pieken tot 3250-3350W. Ik heb nog nooit 3500W of nog meer gezien op het display.

Ik zal jSunnyreports nog ff aanpassen en alle logfiles nog een keer optellen en dat weer exporteren. Ik weet dan per dag wat het piekvermogen is geweest.

Ik bedoelde niet zozeer grondkabel maar YMVK kabel met 4mm2 erin. Mag dat los in een koof lopen of moet het altijd in een leiding zitten?

Ik zou misschien vanaf de meterkast tot en met het eerste verdeelpunt op zolder 4mm2 kunnen trekken. Dat is namelijk 1 lange, praktisch rechte, buis.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mkleinman
ik begreep dat je aardig wat dingen wil veranderen.
mischien verstandig om meteen wat toekomst plannen te maken.

wat dacht je van de solarmax te vervangen voor een power-one 3.0 (of iets anders).
dan kunnen de 2x steca500 op de 2de mpp.
dan mischien de soladin er ook uit met de panelen.
en een paar extra panelen voor de power-one.
dan doe je eigenlijk het zelfde als ik doen.
(effe goed kijken of het ook wel kan. voor mij is het aardig puzzelen waar welke set nu licht.
lastig te over zien.)

als je dan de spullen verkoopt, dan kom je aardig in de buurt van een prijs van een nieuwe power-one.
en het lost een heel stuk kabel probleem op.

4mm, heb je eigenlijk niet nodig. (mag wel, hoeft niet)
en ymvk hoeft niet in een buis, maar als de kabel b.v. langs de trap loopt wil je niet dat die per ongeluk als handvat word gebruikt. op dat soort plaatsen zou ik weer wel een buis gebruiken.
gebruik in dat soort gevallen je botte boeren verstand en hou rekening met kinderen en ongelukjes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik zie hier veel omvormers besproken worden maar wat niet aan de orde komt is het geluid dat ze maken, elders las ik dat ze brommen en dus eigenlijk minder geschikt voor plaatsing in verblijfsruimtes. Althans, voor mensen die zich daaraan storen i.p.v. te genieten van het geluid van de opbrengst op een zonnige dag ;-)

Speelt dat geluid bij jullie een rol?

Dan zou ik misschien beter bouwpakketjes als deze kunnen plaatsen, met een mini-omvormer die buiten onder het paneel wordt geschroefd. (is een aanbieding van de Bouwmaat, €399 excl BTW voor een 250WP paneeltje met (zo te zien) een frame, omvormer en wat kabels erbij).

Zelf zou ik ze misschien wel liever binnen op zolder hangen, om de warmte te gebruiken die ze tenslotte ook afgeven. Of tikt dat zelfs op een zonnige winterdag niet aan?

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf zou ik ze misschien wel liever binnen op zolder hangen, om de warmte te gebruiken die ze tenslotte ook afgeven. Of tikt dat zelfs op een zonnige winterdag niet aan?
nee de omvormer word dan ook niet dusdanig warm dat je hier bijv een zolder mee kan warm stoken
aan de andere kant zou die dat wel kunnen in de winter dan zou het zomers een sauna zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@art.
geluid speelt zeker in sommige gevallen een rol.
zo zou ik geen soladin600 boven mijn bed willen.

bij mij hangt de omvormer op zolder.
ik word wel eens wakker van de klikjes die hij maakt als hij aan schakkeld. (we slapen meestal met de slaapkamer deur open in de zomer.)
en dan kan ik mij heerlijk omdraaien zo van:"mmm hij begind al te werken. ik nog effe nie"
maar meestal slaap ik er dwars door heen.

verder maakt mij omvormer alleen geluid als hij boven een bepaalde temperatuur komt.
en dat is eigenlijk 99,9% van het jaar pas na 12uur, en dan heb ik er geen last van.
niet dat hij veel geluid maakt, mijn oude cv ketel maakte meer geluid.

die temperatur haalt de omvormer eigenlijk allen in de zomer.
heb niet het idee dat mijn zolder er warmer van word.

edit:
die setjes van de bouwmaat, kun je beschouwen als duur. (blijft relatief, het is waar mee je vergelijkt)
ik kom op 1,93 euro de Wp inc BTW.
daar kun je een nette set voor laten leggen als het een beetje mee zit.

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 12-02-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
AEG PV protect 2800 bij 2.100 watt (pas sinds eind september hier, dus nog geen volle zomer gehad) een lichte electronische zoem. Tikt ook zacht, maar is verder fan- en geluidloos. De wintermaanden waarbij die nu pas laatste week weer boven de 1500 watt komt is nauwelijks hoorbaar.

Hangt overigens vrij op een stenen muur in de garage, dus sowieso geen last van. Ga alleen geregeld even kijken :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook benieuwd naar geluid. Wij slapen op zolder en daar moet ook de omvormer komen te hangen (weliswaar in een afgeschermd deel, de CV ketel staat dichterbij). Leverancier 1 zegt "Neem de Omnik want die is luchtgekoeld en absoluut vrij van geluid".. Leverancier 2 zegt "Neem de micro-omvormers van Enphase M215 250 Wp want die liggen buiten onder de panelen". Is er iemand die ons kan helpen een juiste keus te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:43:
Ik ben ook benieuwd naar geluid. Wij slapen op zolder en daar moet ook de omvormer komen te hangen (weliswaar in een afgeschermd deel, de CV ketel staat dichterbij). Leverancier 1 zegt "Neem de Omnik want die is luchtgekoeld en absoluut vrij van geluid".. Leverancier 2 zegt "Neem de micro-omvormers van Enphase M215 250 Wp want die liggen buiten onder de panelen". Is er iemand die ons kan helpen een juiste keus te maken?
Wij gaan ook op zolder slapen, op de overloop van de zolder hangt 2x een SMA SB1200. Gezien de SMA's nagenoeg geluidstil zijn geen enkel probleem :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
Ik heb zelf een omvormer zonder ventilator en als ik bij mijn ouders slaap, daar liggen de panelen namelijk, heb ik er nog nooit wat van gehoord. Er zit slechts 1 deur tussen en hemelsbreed 4 à 5m afstand. Je hoort als je er naast staat alleen een licht, hoog gezoem en af en toe een tikje als ie bezig is.

Als je de micro omvormers niet nodig hebt zou ik eerder voor de omnik gaan. Ik weet niet wat de ervaring is van andere gebruikers, maar mijn ervaring met mijn chint omvormer is geluidsarm :)

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De specs van mijn CV ketel(s) (we hebben er twee naast elkaar):
Gemiddeld geluidsniveau op een afstand van 1 m van de ketel: dB(A) < 44

De specs van de SMA SB1300TL:
Noise emission (typical) 33 dB(A)

De specs van de SMA SB3000/3600/4000/5000TL:
Noise emission (typical) 25 dB(A)

Dus de SMA omvormers zijn stiller dan een CV ketel ...
En daarbij komt ... als het donker is (meestal s'nachts dus >:) ) doet hij helemaal niks (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Inverters buiten onder de panelen zou ik zelf niet zo snel doen (warmte).
Kun je die inverters niet binnen aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Yes!

De kostal piko 3.0 is binnen, nou is het toch niet zo geweldig vandaag dus maar gelijk aangesloten.

Pac V 31 stuks 650V :P ,

Ik ben erg benieuwd maar de funkties van dat ding zijn veelbelovend zeg.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Laatst online: 19-09 15:02

VPI

Ik zou zo zeggen je gaat pas slapen als de zon onder is en zal de omvormer al uit staan.

Zelf heb ik een Mastervolt XS3200 op zolder hangen, ik kan me voorstellen dat je niet in dezelfde ruimte wil slapen waar de omvormer opgehangen is.

Als de zon op gaat is het tijd om op te staan;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ allen, ik hoef me dus geen zorgen te maken als ik jullie reacties lees. Thanks!

@Fairy, dit is nieuwe informatie voor mij. Heeft een omvormer buiten dan meer last van warmte dan binnen? Ik zou toch denken dat er buiten altijd nog wind is terwijl binnen - met name op zolders - de temperatuur in de zomer nog wel eens wil oplopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus in de zomer sta jij al om 05:18 op?
(http://www.sunrise-and-su...rland/amsterdam/2013/juni)

Dan hoop ik toch echt lekker door te slapen ... terwijl de panelen de stroom aan het maken zijn voor de oven die dan lekkere verse broodjes gaat afbakken ... (moet ik nog wel iemand vinden om WEL eerder op te staan om ze in de oven te doen voor me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 15:58:
[...]
En daarbij komt ... als het donker is (meestal s'nachts dus >:) ) doet hij helemaal niks (hoop ik)
ik heb het nog nooit iemand zien doen en opbrengst is waarschijnlijk niet fantasties.

maar als er een lantaren paal in de straat staat.
en men nemen deze panelen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/110487/

ik ben wel nieuwsgierig wat het zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Laatst online: 11:15
Voor de derde dag geen (nul) opbrengst? Dat geloof ik niet. Ik ben helaas niet thuis dus ik kan niet even gaan kijken. Zoveel sneeuw kan er nooit op liggen toch?
De panelen geven heel de dag boven de 100 V. Ik vind het verdacht.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=17021&sid=14811&dt=20130212&gs=0&da=1&tmin=0&tmax=60&m=1
Edit: Het zijn 3 Canadian Solars CS6P 240WP op een Soladin 600

[ Voor 6% gewijzigd door mgroen81 op 12-02-2013 16:54 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@migjes. 80 euro voor een paneel van 12v en 1,2wp is wel heeeeeeel duuur
Ps typefoutje zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:53:
@migjes. 80 euro voor een paneel van 12v en 1,2wp is wel heeeeeeel duuur
Ps typefoutje zeker
nop, is heel duur om een pv paneel te kopen die in de nacht werkt. :*)
met een lantaren paal in de buurt doet hij het wel 24 uur per dag.

(pff einde van de dag, moeite met serieus te blijven.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 12-02-2013 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:00
@Mgroen81, ik had een paar dagen geleden na het erafhalen van het meeste sneeuw bij fel doorstekende zon op 3 stuks 230wp 30volt panelen een overvolt warning van de soladin. Bij mijn weten loopt de MPPT bij een mastervolt 600 tot 125 volt. Bij temperaturen rond de 0 met smeltende sneeuw en stekende zon kom je gauw op 125 volt. Doe je dat lang dan kan zo'n oud dinneke ontploffen. De soladin kan volgens specs max 700watt input hebben, dus het wordt een uitdaging om garantie te claimen mocht ie stuk zijn. suc6 ermee in iedergeval.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Laatst online: 11:15
De Soladin mag max 155 volt hebben en de Umpp bij -10 is 102.4 volt. Dat ziet er wel goed uit. 720 WP zou geen kwaad moeten kunnen.

Edit: Ik zie trouwens net dat Mastervolt nieuwe serie omvormers op de markt gaat brengen.
Soladin WEB in 700, 1000 en 1500 variant.
Ik kwam ze toevallig tegen in het calculatie blad van Mastervolt. De 700 WEB versie sluit wel beter aan op mijn installatie.

[ Voor 55% gewijzigd door mgroen81 op 12-02-2013 17:23 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag is er weer een collega bijgekomen met PV (3300Wp).
We zijn nu met 4 installaties met een gezamelijk vermogen van 11,8 kWp.
Er gaan nog een paar installaties bijkomen, met dank aan de regering die de levensloopregeling (wip kip beleid) heeft beeindigd en die nu uitbetaald gaan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-02-2013 17:54 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:53:
Vandaag is er weer een collega bijgekomen met PV (3300Wp).
We zijn nu met 4 installaties met een gezamelijk vermogen van 11,8 kWp.
Er gaan nog een paar installaties bijkomen, met dank aan de regering die de levensloopregeling (wip kip beleid) heeft beeindigd en die nu uitbetaald gaan worden.
Dat is een serieuze installatie zo! Kom je niet in de knoop met 5MWh salderen in de knoop?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het zijn 4 afzonderlijke installaties.
Ik kan goed met m'n collega's overweg maar gelukkig wonen we niet met z'n allen onder 1 dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:22:
dus in de zomer sta jij al om 05:18 op?
(http://www.sunrise-and-su...rland/amsterdam/2013/juni)

Dan hoop ik toch echt lekker door te slapen ... terwijl de panelen de stroom aan het maken zijn voor de oven die dan lekkere verse broodjes gaat afbakken ... (moet ik nog wel iemand vinden om WEL eerder op te staan om ze in de oven te doen voor me)
Ik had er op gerekend dat er zo een reactie zou komen ;)

Ik ben een vaste slaper en slapend rijk worden spreekt me aan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI

VPI

mgroen81 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:12:
De Soladin mag max 155 volt hebben en de Umpp bij -10 is 102.4 volt. Dat ziet er wel goed uit. 720 WP zou geen kwaad moeten kunnen.

Edit: Ik zie trouwens net dat Mastervolt nieuwe serie omvormers op de markt gaat brengen.
Soladin WEB in 700, 1000 en 1500 variant.
Ik kwam ze toevallig tegen in het calculatie blad van Mastervolt. De 700 WEB versie sluit wel beter aan op mijn installatie.
Weet iemand wat de bruto prijzen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25
VPI schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 18:49:
[...]

Weet iemand wat de bruto prijzen worden?
Googl eens bijv deze

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
De Omniksol 3k hangt in een kast op de overloop recht tegenover de slaapkamer. Omdat ik regelmatig slaap overdag (nachtdienst) is een beetje stilte welkom. Hoewel de omnik niet geruisloos is, hoor ik overdags niets.

Omniksol is zonder ventilator, maar extra ventilator setje met eigen paneeltje ligt klaar om op warme dag de omvormer actief te gaan koelen. Scheelt maar 10 graden.

[ Voor 28% gewijzigd door drielp op 12-02-2013 20:11 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 20-09 07:51
Zo, bij deze ook maar een samenvatting van de aanleg van ons systeem. Geleverd door Luuk van TheSunshineCompany, en zelf aangelegd. Het aansluiten van de omvormer en het aansluiten van de grondkabel in de meterkast heeft de installateur gedaan.
Systeem bestaat uit 20x Canadian Solar CS6P 245 Wp All Black panelen (4900 Wp) op een Kostal Piko 4.2 omvormer.
De grondkabel van de omvormer in de garage naar de meterkast in het midden van het huis is ongeveer 35 m lang, en loopt voor een gedeelte onder de grond in een mantelbuis (rond 50 mm). Dit samen met een Cat 5e Ethernetkabel van 50 m lang, deze loopt vanaf de omvormer naar de router in het voorhuis, voor de datalogging.
Verder lopen de kabels via de zolder en over plafonds naar de meterkast en de router.

Hieronder een samenvatting, afbeeldingen zijn klikbaar.

Doos met panelen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gpAIdMU.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Y4XZ982.jpg

Grondwerk:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qclDCcV.jpg

Haken plaatsen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fbNbo7e.jpg

Iets over de helft, 11 panelen liggen erop:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wXKqwVU.jpg

Eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PpZe7YG.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZqrJBak.jpg

Deze heeft Luuk ook al geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/X8ou3d5.jpg

Overzichtfoto:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sOaFiTU.jpg

Omvormer:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VInYg0W.jpg

Display omvormer, op redelijk vermogen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PZmNaKb.jpg

Meterkast met nieuwe groepenkastje, links:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZN8Argp.jpg

De omvormer wordt gelogd op Suntrol Portal, daar nu ook de app van geïnstalleerd. Dit was de opbrengst zondagmorgen toen ongeveer een kwart van de panelen bedekt was met sneeuw. Eén paneel was geheel bedekt was met sneeuw. Op dat moment kwam er 58W uit de omvormer. Rond 12 uur zijn de panelen sneeuwvrij gemaakt, waardoor het vermogen ineens naar 2300W ging. >:)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VQl867f.jpg

Dit was gisteren, mooi piekje van bijna 3700W gehad:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SLOX5nS.jpg

Dat was het, laat de kWh's maar komen :*)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 09:45

B2

wa' seggie?

Bah, vandaag kreeg ik de neiging om mijn hele set van 't dak te trekken. Een panelenboer die opeens zonder uitleg met een mailtje komt dat hij nog geld van me krijgt (wat overigens wel terecht was, ik was in de veronderstelling dat ik het al voldaan had), waar niet redelijk mee te praten is, mij van van alles beticht en telkens het laatste woord wil hebben.

Direct na de oplevering begon het eigenlijk al met een gedoe over meer en minder werk. Tuurlijk, bij elke klus die je uit laat voeren valt dit je meestal tegen. So be it. Maar dit sloeg wel alles, ik had netjes bijgehouden hoeveel uren er die dag waren gemaakt, maar de installateur had een heel ander lijstje. En opeens kwamen er uren voor het laden van de aanhanger om de hoek kijken. En vielen kapot gemaakte dakpannen en dakgoten onder het eigen risico...

Als er dan als laatste woord nog een mailtje met de strekking "blijkbaar ben je te dom om het te snappen" moet sturen heb je bij mij redelijk afgedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door B2 op 12-02-2013 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MartijnLoarne schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:36:
Zo, bij deze ook maar een samenvatting van de aanleg van ons systeem. Geleverd door Luuk van TheSunshineCompany, en zelf aangelegd. Het aansluiten van de omvormer en het aansluiten van de grondkabel in de meterkast heeft de installateur gedaan.
Systeem bestaat uit 20x Canadian Solar CS6P 245 Wp All Black panelen (4900 Wp) op een Kostal Piko 4.2 omvormer.
De grondkabel van de omvormer in de garage naar de meterkast in het midden van het huis is ongeveer 35 m lang, en loopt voor een gedeelte onder de grond in een mantelbuis (rond 50 mm). Dit samen met een Cat 5e Ethernetkabel van 50 m lang, deze loopt vanaf de omvormer naar de router in het voorhuis, voor de datalogging.
Verder lopen de kabels via de zolder en over plafonds naar de meterkast en de router.

Hieronder een samenvatting, afbeeldingen zijn klikbaar.

Doos met panelen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Grondwerk:

[afbeelding]

Haken plaatsen:

[afbeelding]

Iets over de helft, 11 panelen liggen erop:

[afbeelding]

Eindresultaat:

[afbeelding]

[afbeelding]

Deze heeft Luuk ook al geplaatst:

[afbeelding]

Overzichtfoto:

[afbeelding]

Omvormer:

[afbeelding]

Display omvormer, op redelijk vermogen:

[afbeelding]

Meterkast met nieuwe groepenkastje, links:

[afbeelding]

De omvormer wordt gelogd op Suntrol Portal, daar nu ook de app van geïnstalleerd. Dit was de opbrengst zondagmorgen toen ongeveer een kwart van de panelen bedekt was met sneeuw. Eén paneel was geheel bedekt was met sneeuw. Op dat moment kwam er 58W uit de omvormer. Rond 12 uur zijn de panelen sneeuwvrij gemaakt, waardoor het vermogen ineens naar 2300W ging. >:)

[afbeelding]

Dit was gisteren, mooi piekje van bijna 3700W gehad:

[afbeelding]

Gefeliciteerd! Daar ga je veel plezier van beleven. Nu nog even een accountje aanmaken bij PVoutput en lid worden van het tweakers team ;)
B2 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:40:

Als er dan als laatste woord nog een mailtje met de strekking "blijkbaar ben je te dom om het te snappen" moet sturen heb je bij mij redelijk afgedaan.
Zo dat is nog eens een professionele manier van communiceren, ongelooflijk :')

[ Voor 79% gewijzigd door revolution-nl op 12-02-2013 20:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Naam en rugnummer als het kan.. dan weten we wie we moeten mijden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Zo, bij deze ook maar een samenvatting van de aanleg van ons systeem. Geleverd door Luuk van TheSunshineCompany, en zelf aangelegd.
[...]
Prachtig! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Blijkbaar klikt het bij de één beter dan bij de ander.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

B2 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:40:

Dan geef je hem toch gelijk: Ja ik ben te dom om deze meerprijs te snappen dus dat betaal ik niet :+
Ik zou eens goed naar de offerte en de factuur kijken, als hij graag in z'n eigen voet schiet dan moet hij dat vooral doen ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@mkleinman
Misschien zie ik iets volledig over het hoofd, maar wat wil je precies bereiken met die dikkere kabel? Ik begrijp dat je zelf al de conclusie hebt betrokken dat het vermogen (=stroom, in dit geval) zeer laag is voor een 16 Ampère zekering.

@eric-pvt
Wat doet de spanning in de meterkast zelf met die AEG omvormer aangesloten (eventueel versus je oudere omvormer) (valt de spanning dus over het openbare net of in jouw huis?). En zie vorige vraag over spanning op display AEG.

@PClop
Excuses ik haalde die 24 Ampère uit mijn hoofd. Ik wordt ook een dagje ouder en langzamerhand vergeetachtig. Dat heb je als je de gepensioneerde leeftijd hebt bereikt :P. Maar even ontopic: Waar in de NEN1010 stonden die stromen ook al weer? (ik kijk er niet dagelijks in)

@Geurt-kun
Terechte opmerking in verband met lasdoppen en andere attributen. Je dient daarvoor de productnorm te kennen van de fabrikant. Die productnormen staan niet in de NEN1010, maar de lasdoppen en dergelijke dienen uiteraard wel geschikt te zijn. Lasdoppen dienen beveiligt te zijn door je (16 Ampère) zekering. De 2,5mm2 kabel/draad kan met gemak 24 Ampère hebben, maar lasdoppen weet ik niet.

Uit je post maak ik op dat het niet volgens de regels is om alle omvormers op één groep te gooien. Ik zie dat er op deze wijze zelfs complete omvormers verkocht worden :? (zie 7×Steca 500 in elkaar geschakeld zijn). Kan je uitleggen waarom zo’n 7× Steca 500 configuratie niet mag?

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 24-02-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou probeer ik ook aan te melden bij suntrol portal maar hij blijft zeuren dat mijn postcode niet goed is voor dit land (nederland)
Heb je iets speciaals gedaan?
ik probeerde de piko ook al aan te melden bij kostal portal maar daar een melding dat het id niet klopt , goed, bekend is oid.

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Speedy-Andre schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:00:
[...]

Dan geef je hem toch gelijk: Ja ik ben te dom om deze meerprijs te snappen dus dat betaal ik niet :+
Ik zou eens goed naar de offerte en de factuur kijken, als hij graag in z'n eigen voet schiet dan moet hij dat vooral doen ;)
Nou, de offerte en de factuur kloppen gewoon. Hij had recht op die 200 euro. Ik was alleen in de veronderstelling dat het bij de nacalculatie voldaan was en dat bleek niet zo te zijn. Tja, als de persoon dat in eerste instantie gezegd had had ik het direct voldaan. Nu naar zoveel maanden viel het bij mij een beetje rauw op het dak.

Het enige waar we het oneens over waren was de meer prijs qua uren. Daar hebben we een langlopende discussie over gehad, uiteindelijk kreeg ik een eenregelig mailtje met een aangepaste meerprijs. Die heb ik toen ook netjes betaald. Maar uren doorgeven voor het laden van een aanhanger... kom op zeg. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, dan ben je toch klaar als hij na overleg met de meerprijs accoord ging en het nog heeft ontvangen ook?
Idd nogal zielig om nog met een kwartiertje aanhanger laden te komen ... daar is hij rijkelijk laat mee.
Negeren maar denk ik want hier gaat hij geen incasso e.d. voor regelen (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
B2 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:10:
[...]

. Maar uren doorgeven voor het laden van een aanhanger... kom op zeg. :F
Lijkt de kpn wel,

Voor je garantie kan je wel naar fluiten bij zo een leverancier

[ Voor 13% gewijzigd door buyksloot op 12-02-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Wil je suggeren dat die boys ooit iets dóén danwel gedaan hebben, of dat ze betwistenswaardige factuurrregels bij elkaar verzinnen? Of beide. Die boys heb ik twee jaar geleden al een enorme schop onder de hol gegeven, en heb er (lang leve voip) sindsdien niet meer mee te maken.

On topic: dus ik heb met de S0 logging gespeeld en gister kwam er toch een kneiter van 12kWh (18? weet eigenlijk al niet meer precies) uit het systeem! Wel lokaal op het display, echter niet op PVoutput ... darn, mijn fout, verkeerde pin op de Arduino aangesloten :'(

@Rol-co: Hang je de huidige panelen aan de Piko? Dan hebben we een leuke vergelijkingsmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En nieuwe installaties even aanmelden bij Anton, bijna 800 kWp bij elkaar _/-\o_
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zag net in mijn mailbox een e-mail binnenkomen van iemand met de volgende inhoud:
Ter info Kun en PCIop
100 jaar geleden (Geurt Kun) is heel lang geleden.
In de 2e druk van NEN1010 1962 werkten we nog met tabellen.
Volgens Artikel 152 lid2 moest je zelf met omstandigheden (warmte
bijv.) rekening houden
Het artikel verwees toen naar tabel II pag 196: niet in de grond gelegd en aderisolatie van rubber vinyl of papier
2,5mm2 koperdoorsnede:
twee-aderige kabels: hoogste belasting 31A Max smeltveiligheid 25A
drie- en vier-aderig hoogste belasting 27A Max smeltveiligheid 25A

In de grond gelegd gingen alle waarden een treedje omhoog (35A Smv) Dat was dus 50 jaar geleden.
Ook al zo.
Wou ik jullie even niet onthouden. (Bedankt voor de e-mail meelezert!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 20-09 07:51
Rol-Co schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:05:

Nou probeer ik ook aan te melden bij suntrol portal maar hij blijft zeuren dat mijn postcode niet goed is voor dit land (nederland)
Heb je iets speciaals gedaan?
ik probeerde de piko ook al aan te melden bij kostal portal maar daar een melding dat het id niet klopt , goed, bekend is oid.

iemand?
Eerst een account aangemaakt op suntrol, toen installatie toegevoegd. Je mag in de titel geen tekens hebben volgens mij, alleen letters, spaties en hoofdletters. Je postcode moet je in de vorm 1234 AB zetten (dus met spatie). Dan het id nummer toevoegen, staat op de piko bij ser. - nr.
Dan zoek je de algemene gebruiksaanwijzing van de piko op, daar staat wel in hoe je 'm kunt loggen. Log in op je router, kijk welk ip adres de omvormer heeft, kopieer het adres en plak die in je adresbalk. Dan moet je een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven, die haal je uit de gebruiksaanwijzing. Volg verder de stappen uit de gebruiksaanwijzing, dan moet het loggen naar suntrol gewoon werken :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mta schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:28:
[...]

Wil je suggeren dat die boys ooit iets dóén danwel gedaan hebben, of dat ze betwistenswaardige factuurrregels bij elkaar verzinnen? Of beide. Die boys heb ik twee jaar geleden al een enorme schop onder de hol gegeven, en heb er (lang leve voip) sindsdien niet meer mee te maken.

On topic: dus ik heb met de S0 logging gespeeld en gister kwam er toch een kneiter van 12kWh (18? weet eigenlijk al niet meer precies) uit het systeem! Wel lokaal op het display, echter niet op PVoutput ... darn, mijn fout, verkeerde pin op de Arduino aangesloten :'(

@Rol-co: Hang je de huidige panelen aan de Piko? Dan hebben we een leuke vergelijkingsmogelijkheid.
Yep, sinds vanmiddag, effekta even aan de kant tot het volgende project :)

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/zolderpiko.jpg

@martijnLoarne

Het is al gelukt bij suntrol alleen bij kostal zelf nog niet. als hij deze maar doet vind ik het goed, ik wil een vergelijk met kWh meter op pv-output en 1 met de inverter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij PolderPV onderstaande film opgeduikeld, ga er even rustig voor zitten want hij duurt anderhalf uur :9
YouTube: Leben mit der Energiewende - Der ganze Kinofilm - Version 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Zonnepanelen verplicht bij nieuwbouw'
AMSTERDAM - Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat bij nieuwbouw zonnepanelen geplaatst moeten worden.
Foto: ANP
Dat blijkt woensdag uit onderzoek van de Eneco onder ongeveer duizend Nederlanders.
Ongeveer 56 procent vindt dat zonnepanelen standaard geplaatst moeten worden bij nieuwe gebouwen. Ook architecten zouden daar al rekening mee moeten houden.

Nederlanders zouden het liefst voor duurzame energie in de vorm van zonnepanelen kiezen omdat het goed voor het milieu is, er een financieel rendement uitgehaald kan worden en omdat consumenten minder afhankelijk zijn van een energieleverancier
bron: nu.nl
toch leuk dat de gedachtengang wijzigt richting pro pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Weet iemand waarom er bij installatie van zonnepanelen er een c-karakteristiek zekering aanbevolen wordt? die is toch voor electromotoren?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is ivm de pieken en is ook niet altijd nodig
bijv een aparta 16a groep ( max 3680 watt ) waar je een pv groep van 6*200wp oplegt
is dus max belasting 1200 wp , dan is een standaart automaaat van 16a b-karakteristiek ruim voldoende

heb je bijv 16*240 liggen is 3840 wp bij een positieve afwijking van 3% zit je op 3955
stel nu dat je een korte piek krijgt dan is de kans bij een B-karakteristiek nu eenmaal groter dat deze uitvalt dan bij een C-karakteristiek met als gevolg dat je pv productieloos is tot je de automaat weer aanzet.

nogmaals het gaat dus om de pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Aha.. het is dus wel om aan te raden, nu ik mijn meterkast ga vervangen dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 21:49
Het is toch de omvormer die de maximale AC output bepaalt...

Als je de groepenkast toch vervangt, let dan meteen op de soort aardlek die de omvormer verwacht. Mijn type verwacht bv een 100mA aardlek (als je uberhaupt een aardlek gebruikt).

[ Voor 60% gewijzigd door Rukapul op 13-02-2013 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Rukapul schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 09:54:
Het is toch de omvormer die de maximale AC output bepaalt...

Als je de groepenkast toch vervangt, let dan meteen op de soort aardlek die de omvormer verwacht. Mijn type verwacht bv een 100mA aardlek (als je uberhaupt een aardlek gebruikt).
100 mA is toch niet meer toegestaan tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens de hedendaagse norm ( mits ik me goed herinner ) moet het altijd achter een aardlek.
de tijd van de zogenoemde "natte" groepen is voorbij.
100 mA is toch niet meer toegestaan tegenwoordig
B-karakteristiek (30mA ) en C-karakteristiek ( 100mA) is in huiselijke aansluiting [niet zakelijk kleinvebruik ] gewoon toegestaan

een D-karakteristiek daarentegen is thuis weer NIET toegestaan, ik zou ook niet weten waarom je dit bijv wel zou willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:42:
Ik zag net in mijn mailbox een e-mail binnenkomen van iemand met de volgende inhoud:

[...]

Wou ik jullie even niet onthouden. (Bedankt voor de e-mail meelezert!)
Dat is nu net wat jij nooit doet "Volgens Artikel 152 lid2 moest je zelf met omstandigheden (warmte
bijv.) rekening houden" of te wel een kanttekening plaatsen als je roept dat een 2.5mm² geschikt
is voor een stroom van 24A.

Jij rekent doorgaans met klinische waarden die je vind in de nen1010 zonder navraag te doen
over het type installatie van de hulp vragende mede tweakert in dit forum, en daar door lukt
het je natuurlijk altijd wel om een praktijkman zoals mij op de kast te jagen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kievit1964 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:00:
[...]

100 mA is toch niet meer toegestaan tegenwoordig?
Afaik alleen toegestaan als je er direct een enkel apparaat op aansluit. Dus geen wandcontactdozen, etc. (In deze situatie mag je ook zonder aardlek aansluiten overigens.)

Maar aangezien het puur met bedrijfszekerheid te maken heeft kun je het net zo goed eerst op een reguliere 30mA proberen. 100mA aardlek vinden is wat lastiger, kost de nodige duiten en vreet ruimte in je groepenkast (weet niet of ze alamats hebben hiervoor maar die zouden ook duur worden; ik kon niet direct een 16A-100mA aardlekautomaat vinden al zou het kunnen zijn dat ik om de een of andere reden specifiek naar een B karakteristiek aan het kijken was; weet de details niet meer; zie nu wel een aardlekautomaat van ABB C-kar 16A 100mA).

@ Verwijderd in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" : je vermengt nu wel heel eenvoudig concepten van een automaat en een aardlek (max (piek)stroom vs lekstroom).

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 13-02-2013 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

installatieautomaat 2 polig 20A C-karakteristiek
http://www.vekto.nl/insta...20a-10ka-kema-keur/310736 ==> 13 euro

aardled 40 A 300ma http://www.vekto.nl/insta...lig-plus-nul-300ma/310848 52 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Cyberpope schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:45:
Naam en rugnummer als het kan.. dan weten we wie we moeten mijden.
Nee dat ga ik niet geven. Dat komt omdat het systeem zelf goed en netjes is opgeleverd. Door het nacalculatie uren debacle schoot dit mailtje waar geen specificatie over de 200 euro bij stond mij in het verkeerde keelgat, vroeg ik om een eindafrekening waar dan alles netjes op stond.

Als desbetreffende panelenboer er bij had vermeld waar het om ging en dat het nog niet verrekend was tijdens de nacalculatie was er niks aan de hand geweest, ik heb ook in iedere mail gewoon aangegeven dat ik het zou betalen. Maar meneer moest gelijk beginnen met gebruik van HOOFDLETTERS in een mail, onwaarheden dat ik niet zou willen betalen voor de nacalculatie en dat ik blijkbaar te dom was om het te snappen.

Nou ja, klaar, ik heb de 200 euro overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd niet verstandig om hier naam/rugnummer te gaan noemen , je zou er nog last mee kunnen krijgen.
helaas hebben sommige toko's een minder nette service met name achteraf.
daanintegen zijn er gelukkig ook goede ervaringen.

in geval van een discutabel punt, blijf netjes, zakelijk en alles zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 19:05
B2 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:13:
[...]

Nee dat ga ik niet geven. Dat komt omdat het systeem zelf goed en netjes is opgeleverd. Door het nacalculatie uren debacle schoot dit mailtje waar geen specificatie over de 200 euro bij stond mij in het verkeerde keelgat, vroeg ik om een eindafrekening waar dan alles netjes op stond.

Als desbetreffende panelenboer er bij had vermeld waar het om ging en dat het nog niet verrekend was tijdens de nacalculatie was er niks aan de hand geweest, ik heb ook in iedere mail gewoon aangegeven dat ik het zou betalen. Maar meneer moest gelijk beginnen met gebruik van HOOFDLETTERS in een mail, onwaarheden dat ik niet zou willen betalen voor de nacalculatie en dat ik blijkbaar te dom was om het te snappen.

Nou ja, klaar, ik heb de 200 euro overgemaakt.
Raar dat je je zo over de tafel laat leggen, alleen omdat het systeem zelf "netjes" is opgeleverd. Als ik dit zo lees zou ik die leverancier graag vermijden. Maar goed, het is jouw keus om te (ver)zwijgen.

Maak je je zelf geen zorgen over garantie enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ swapevent in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" : je vermengt nu wel heel eenvoudig concepten van een automaat en een aardlek (max (piek)stroom vs lekstroom).
ja zie het nu ook, het blijft af en toe verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xantos
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:23:
[...]
Wellicht wel en zegt ie daarom niks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
http://www.hetkontakt.nl/...e-energie-in-drechtsteden

Impuls voor zonnepanelen in het drechtstedengebied. Ik ben benieuwd....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 09:18:
[...]

bron: nu.nl
toch leuk dat de gedachtengang wijzigt richting pro pv
Dat zou ook denk ik tot esthetisch mooiere oplossingen leiden. Ons dak kwam b.v. als een geheel (incl. b.v. dakramen enz, erop leggen en klaar. Als de panelen daar dan ook al IN zitten (ipv op) dan ziet dat er volgens mij op een schuindak ook meteen veel beter uit.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dat wordt een drama. Projectontwikkelaars en aannemmers doen alles om zo goedkoop mogelijk aan normen te voldoen. Het wordt kwalitatief net zo'n ramp als bijvoorbeeld de gemiddelde balansventilatieinstallatie. Tegelijkertijd gaat het heel duur worden omdat alle aspecten van bouwfalen terug zullen komen.

Een alternatieve manier om te falen is dat het een prestigeproject wordt en er onbewezen technieken toegepast gaan worden. Er zijn in NL al diverse wijken opgeleverd met zonnepanelen waar stuk voor stuk het niet goed functioneert.

Direct na de bouw een zonneboer panelen laten plaatsen kan nog wel eens de beste aanpak zijn tot er goede betaalbare totaaloplossingen zijn waar aannemers en ontwikkelaars niets meer aan kunnen verkloten.

En als je zo'n huis met PV oplevert, hoe ga je dan de bewoners ondersteunen. Een PV installatie kun je niet zoals andere installaties zomaar door laten lopen (je merkt het niet wanneer het niks meer oplevert bv) en tevens is er ook nog weinig in de markt om er regelmatig even iemand naar te laten kijken. Bij CV en ventilatieinstallaties gaat dit al krap aan, laat staan een PV-installatie.

@artikel hierboven: dat plaatje met paneellayout is niet bepaald reclame voor PV :(

[ Voor 42% gewijzigd door Rukapul op 13-02-2013 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 20-09 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:04:
@mkleinman
Misschien zie ik iets volledig over het hoofd, maar wat wil je precies bereiken met die dikkere kabel? Ik begrijp dat je zelf al de conclusie hebt betrokken dat het vermogen (=stroom, in dit geval) zeer laag is voor een 16 Ampère zekering.
Mijn belangrijkste punt is dat mijn installatie veilig is en blijft, ook na de uitbreiding. En niet dat ik later hier mogelijk problemen mee ga krijgen. Ik verwacht het uiteraard niet, ik blijf ruim onder die 16A grens, en zelfs pieken in theorie van 18A is prima te doen voordat de automaat eruit gaat.

Conclusie is dat ik zelfs nog een 20A automaat kan plaatsen en de bestaande 2,5mm2 kabel kan laten zitten.
Ik zou misschien wel nog de lasdoppen kunnen vervangen voor kwalitatief betere. ( met hefboom ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Bij een Samil omvormer heb je geen WiFi (behalve op de duurdere/zwaardere typen)
Wel een RS32 en R485 aansluiting.

Nu kan/wil ik geen kabel trekken naar mijn modem maar het liefst draadloos verbinden voor de Data-logging. Wat is hiervoor de beste (niet te dure) oplossing en heeft iemand dit zelf al gedeaan?

Andere oplossingen voor het loggen zijn natuurlijk ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan zo'n kpn setje gebruiken die voor kpn interactieve tv word gebruikt

bijv http://www.factoryprices....fo.php?products_id=133100
Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/products/133/133100/eminent-em8019-powerline-adapter-200mbps-met-stopcontact-starterskit-1-default.jpg
deze werkt heel goed, en zowel je logger als je internet modem zitten toch op een andere groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 10:38
Maar wat verbruiken die dingen?
Ik heb er zelf ooit 2 in gebruik gehad (ander merk, zelfde technologie) en die werder stiekem toch wel warm.
Dat 24 uur per dag 365 dagen per jaar is toch jammer.
Overigens technisch wel een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

powerline zat ik ook net aan te denken:

verbruik voorbeeld http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-PA211#spec

verbruik <3 W = 26 kWh per jaar = ong. 6 euro dat moet je ervoor over hebben om geen kabels te willen trekken :+

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij kpn kosten ze 50 euro in btw.
stroomvebruik ==> Opgenomen vermogen 4 W (max.), 2,9 W (typical),
je hebt 2 adapters ( 1 zender plus 1 ontvanger )
zeg vebruik 27 kwh per jaar oftewel ongeveer 6 euro

leuk voor de statistiekjes
3 adapters hier ( 2ontvangers namelijk ) 103 kwh per jaar
2 kpn Int ontvangers standby 30 watt 525 kwh per jaar
1 internet modem 10 watt 88 kwh per jaar
1 wekkerradio 4 watt 35 kwh per jaar
hmmm geef toch weer te denken

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2013 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Terpen Tijn schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 10:23:
[...]

Raar dat je je zo over de tafel laat leggen, alleen omdat het systeem zelf "netjes" is opgeleverd. Als ik dit zo lees zou ik die leverancier graag vermijden. Maar goed, het is jouw keus om te (ver)zwijgen.

In feite is het enige geschil wat ik met hem gehad het geschil geweest over de uren die de installateur hem heeft doorgegeven en wat ik zelf bijgehouden heb. Plus een onverklaarbaar uur voor het inladen van een aanhanger. Daar heb ik een discussie over gevoerd, en de prijs is daarvan aangepast. Hij houdt het nu op coulance, ik op de waarheid. Dat ie zich laat flikken door zn installateur is zijn probleem.

De 200 euro waar het nu om gaat had hij gewoon nog van mij tegoed. Ik was in de veronderstelling dat het voldaan was met de nacalculatie, en heb er daarna niet meer aangedacht. Ik heb nu netjes alle verschuldigde bedragen betaald, dus nee ik maak mij geen zorgen om garantie. Als het terzijnertijd nodig mocht zijn zijn er altijd nog andere stappen te ondernemen.
Over de teksten die hij in mails stuurt ben ik heus wel in discussie gegaan, maar hij vermijdt de discussie en verschuilt zich achter zn offerte en voorwaarden. Tja, dan kan ik verder ook niks doen.

Als je het niet in de uren laat doen, maar voor een aangenomen som, dan krijg je een prima afgemonteerd systeem. Ik vind het niet netjes om hier naam en rugnummer te noemen in het openbaar, maar het mag duidelijk zijn dat ik hem niet aan zou raden als mensen me vragen door wie ik mijn systeem heb laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 10:38
3W valt me inderdaad mee. Dat kan een goede monitoring best waard zijn.
Let wel op wat je koopt, er zit nog al wat verschil in verbruik (en snelheid).
Snelheid lijkt me er weinig toedoen, verbruik is misschien interessanter, zuinig zijn met je eigen opgewekte energie :)
Link naar wat verbruik cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@b2
jij dacht dat die 200 euro betaald was , je leverancier heeft aangetoond van niet
gevolg jij betaald het alsnog prima opgelost aan jouw zijnde

mbt de manier van communiceren van je supplier achja het verdient zeker niet de schoonheidsprijs maar als het goed is heb je nu niets meer met hem te maken.
denk maar zo als die suplier dit vaak genoeg doet houd tie weinig klanten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robutrecht
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-03-2023
De overheid heeft net vanmochtend besloten dat de BTW voor verbouwingen weer naar 6% gaat. Betekend dat dat de zonnenpanelen ook goedkoper worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonnebaas schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:22:
powerline zat ik ook net aan te denken:

verbruik voorbeeld http://nl.tp-link.com/products/details/?model=TL-PA211#spec

verbruik <3 W = 26 kWh per jaar = ong. 6 euro dat moet je ervoor over hebben om geen kabels te willen trekken :+
Dan trek ik wel een kabel. Als ik ergens allergisch voor ben dan is het wel sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
robutrecht schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:04:
De overheid heeft net vanmochtend besloten dat de BTW voor verbouwingen weer naar 6% gaat. Betekend dat dat de zonnenpanelen ook goedkoper worden?
Interessant! Zeker aangezien we net in maart de nodige onderhouds en verbouwingswerkzaamheden gaan laten doen aan onze woning waar het plaatsen van zonnepanelen bijhoort. Mooie timing. Ik ben benieuwd of het lagere tarief daar ook voor zonnepanelen geldt.

Ik las ook dit:

"Een investeringsfonds van 150 mln voor energiebesparende maatregelen in de gebouwde omgeving zowel voor verhuurders als voor eigen woningbezitters. Het fonds wordt aangevuld met middelen uit de markt, zodat het zal verviervoudigen tot 600 mln."

Bron zie kopje bouwen

Iemand een idee wat dit precies inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geld vast alleen voor arbeid n niet voor materialen
Pagina: 1 ... 244 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.