Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 243 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.708 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Rol-Co schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:05:
met 6 stuks 174v zou goed kunnen en dan onbelast, op het moment dat de omvormer gaat leveren zakt het hier behoorlijk in, met 174v gaat hier de omvormer wel aan maar niet leveren, ja heel even en dan onder de 150v en uit, dan weer aan op de 174v , leveren en weer uit.
snap je wat ik bedoel? smorgens helemaal of met donker weer zit je echt in de ondergrens, dan zijn je panelen misschien maar 20v , dat x6 is gewoon te laag.

hier is mijn kleine string 15x 19,5v optimaal voltage (voc=23,7) en is aan de lage kant met donker weer, en dan hebben we het over 292v
Helaas snap ik niet helemaal wat je bedoelt.

Waarom zakt het in als de omvormer aan gaat? en hoe komt je aan 20v bij donker weer?
Je zou toch mogen verwachten dat in de morgen en bij donker weer de temp. van de panelen juist aan de lage kant is en dus max. voltage leveren?

Probeer het te begrijpen maar doe het nog niet :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bij weinig licht ook weinig voltage, met kouder weer is het hoger als de zon er op komt tot ze warmer worden.
Als ik op de omvormer kijk naar het voltage van de strings zijn ze bijv 300v maar als ik de omvormer van AC af haal gaat die string voltage zo maar een 50-70 v hoger omdat het niet belast is waarschijnlijk.
Die 12 en 13 panelen in 1 string zit je in het ideale voltage, dus beter.

verdeeld in 2 strings is imho te laag.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een poging gedaan een ruimte te vinden waar ik een kabel kan trekken naar zolder toe. Is nog niet makkelijk zonder legen leidingen. ;) Echter ruimte gevonden, langs het gas voor de CV en afvoer van de wasmachine, zo rechtstreeks de meterkast in! :*)

Rest me nu nog de vraag of ik hier beter installatiedraad 2,5 mm2, of kabel kan trekken. Installatiedraad heb ik op rol, kabel moet ik kopen, significant verschil tussen die twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:59:
Net een poging gedaan een ruimte te vinden waar ik een kabel kan trekken naar zolder toe. Is nog niet makkelijk zonder legen leidingen. ;) Echter ruimte gevonden, langs het gas voor de CV en afvoer van de wasmachine, zo rechtstreeks de meterkast in! :*)

Rest me nu nog de vraag of ik hier beter installatiedraad 2,5 mm2, of kabel kan trekken. Installatiedraad heb ik op rol, kabel moet ik kopen, significant verschil tussen die twee?
Installatie draad hoort volgens mij in een buis en kabel (3*2,5) mag los er langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een kabel hoef je alleen maar met klemmetjes vast te zetten
installatie draad moet je weer een buis voor aanleggen en daar door trekken die mogen niet los namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15

grimson

domeingrommer

Voor degene met een fp4all logger: er is een update te downloaden (dat is voor mij de AEG/Chint logger).
versie 2.21 (10-02-2012):
PV-logger revision changelog V2.21 Sysnames in emails might becomen longer than 11 characters, they are now correctly cut off at 11 characters Negative inverter temperatures gave absolute values, now they show the negative temperature Added Delta Solivia support Added Power-One Aurora support Improved commision phase of Steca 300/500 inverters Start numbering from 1 for Steca 300/500 inverters Fixed bug with Steca UnderVoltage error reporting falsely OverVoltage error Updated copyright year to 2012-2013 Inverter status now scrolls long serial numbers to avoid scrolling of whole screen At network config made password maximum length 11 characters Added a timestamp to status.xml for Domotica readout purposes Updated Errorlog HTML column width to prevent scrolling Added handling of Chint in PV-logger mode, RS232 mode and RS485 mode so new revision of Chint is now also supported No longer resets current weather condition at start of day, so the startup email now gives a normal weather condition instead of "Unsure" Now always report the daily energy production the next day between 10:00 and 11:00, this used to be optional if it failed to report the current day Known issues SAJ need update on safety values Mastervolt CS series need verification on energy generated values Bluetooth dongle support is not functional.
Copy paste fp4all site .. :9

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Een hele leuke site met interssante gegevens over zonnehoek, schaduw etc.

http://www.eclecticsite.be/topZon.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
Rol-Co schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:55:
bij weinig licht ook weinig voltage, met kouder weer is het hoger als de zon er op komt tot ze warmer worden.
Als ik op de omvormer kijk naar het voltage van de strings zijn ze bijv 300v maar als ik de omvormer van AC af haal gaat die string voltage zo maar een 50-70 v hoger omdat het niet belast is waarschijnlijk.
Die 12 en 13 panelen in 1 string zit je in het ideale voltage, dus beter.

verdeeld in 2 strings is imho te laag.
*LEEK ALERT*

Wat Rol-co probeert duidelijk te maken is volgensmij het verschil tussen Voc en Vmp.

Voc is de open klemspanning die je haalt bij een onbelast paneel (=omvormer nog niet actief)
Vmp is de spanning die je haalt bij belasting van het paneel (=omvormer actief)

Het verschil tussen deze twee is bij mij 6v per paneel, dus 9*6=54v over de hele set!

Zie ook deze afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3067797/screen2.png

In de ochtend begint de spanning bij 120v, loopt dan op tot rond de 300v, dan springt de omvormer aan en loopt het voltage drastisch terug naar 250v.

De 250v is alleen in de ochtend als het nog niet heel licht is. Zodra de zon echt opkomt en op de panelen gaat schijnen stijgt het voltage weer tot bij mij rond de 274 volt, maar nog steeds niet naar de 300v.

Die 300v wordt bij mij echt alleen gehaald als het goed koud is en de zon lekker schijnt. (Wat dus snel al een tegenstelling is, bij zon warmen de panelen snel op)

Verbeter mij graag wanneer ik er naast zit! Maar zo heb ik het aan de hand van dit forum begrepen

[ Voor 12% gewijzigd door MK1o2 op 11-02-2013 11:28 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 08:12:
[...]

Mij werd ook een Omnisol aangeraden voor 13 panelen van 240 Wp (door diverse aanbieders).

Als ik het zo lees is dat du ook een niet erg gelukkige combinatie. Ze zouden met z'n alle op één string komen maar dan kan dus helemaal niet.
Dan zou je een string van 6 en een string van zeven krijgen.
Die van zes wordt dus erg krap in de zomer :|

Welke omvormer zou ik dan beter kunnen kiezen (leifst voor een beetje hetzelfde bedrag) . Is de GoodWe een 'good' alternatief (deze heeft maar één Mpp)?

Verdere vraag: welke 'populaire'omvormers hebben schaduw management (SMA begrijp ik, maar zijn er ook nog anderen?)
Weet niet of je de duitse taal machtig bent, http://www.photovoltaikfo...eren-die-bypa-t78074.html maar hier wordt uitgelegt weke omvormers het beste met gedeeltlijke schaduw om kunnen gaan en waarom.

Je hebt nl bij omvormers met één of meerdere strings vaak het probleem dat een mpp tracker zich
afregelt op een moment dat 1 string nog in de schaduw ligt, maar als deze dan vol in de zon komt te
liggen niet snel genoeg reageert op deze verandering van meer mogelijk af te nemen vermogen
en nog in bij schaduw stand Blijft regelen, ik heb dit vaak al gezien bij m,n eigen omvormers en als
ik deze dan even afschakel en daana weer opstart, zie je dat de omvormer/mpp tracker zich
dan wel weer op de juiste mogelijke vermogens capaciteit inregeld, en om dit te voor komen
kennen veel omvormers een "PV Sweep" ( bij sma, opti track ) welk er dus voor zorgt dat de
mpp tracker even uit/aan wordt geschakeld ( reset ) om het mogelijk af te nemen vermogen
weer opnieuw te berekenen/meten, wat je dus ook zelf kunt doen maar nogal omslachtig is
om je omvormer steeds uit en weer aan te moeten schakelen.
Dus als je een omvormer hebt met een "PV Sweep"stand, neemt deze dat van je over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
MK1o2 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:18:
[...]

*LEEK ALERT*

Wat Rol-co probeert duidelijk te maken is volgensmij het verschil tussen Voc en Vmp.

Voc is de open klemspanning die je haalt bij een onbelast paneel (=omvormer nog niet actief)

Het verschil tussen deze twee is bij mij 6v per paneel, dus 9*6=54v over de hele set!

Verbeter mij graag wanneer ik er naast zit! Maar zo heb ik het aan de hand van dit forum begrepen
Dus als ik jou dan weer begrijp moet je voor de berekening de Vmp nemen en niet de Voc wil je de juiste minimale en maximale waarden kunnen berekenen.

Scheelt in mijn voorbeeld tot zo'n 7,4 graden per paneel! Dus bij 13 panelen is dat maar liefst: 96,2 V

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/paneel-techn1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@ MK1o2

Helemaal juist d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:40:
[...]

Dus als ik jou dan weer begrijp moet je voor de berekening de Vmp nemen en niet de Voc wil je de juiste minimale en maximale waarden kunnen berekenen.

Scheelt in mijn voorbeeld tot zo'n 7,4 graden per paneel! Dus bij 13 panelen is dat maar liefst: 96,2 V

[afbeelding]
voor de boven grens de Voc.
en voor de onder grens de Vmp.

(niet in de war raken met de term donker weer.
dan zijn de panelen ook niet warm en is de Vmp ook hoger.)

je hebt hem bijna door.
nog effe door zetten.
het lukt al aardig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:40:
[...]

[afbeelding]
Ja, zoals ik het heb begrepen is de Voc vooral te gebruiken bij het halen van je maximale spanning. Ik heb goed gekeken wat die spanning wordt bij zeg -10 en dan volle instraling (is volgensmij zeeer hypotetisch maar daar heb ik naar gekeken) dan krijg je je maximale voltage. Dit moet lager zijn dan het maximale voltage wat je omvormer aaknan.

Als ondergrens zou ik kijken naar de NOCT waardes kijken. Dit voltage is een stuk lager (Vmp moet je dan gebruiken). NOCT voltage moet je dan gebruiken om te kijken of je boven het minimum voltage van je omvormer blijft.

Wederom is dit weer de informatie zoals IK die bij mij heb. Ik hoor graag van anderen of dit klopt voordat ik verkeerde dingen zeg...

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@MK102,kievit1964
voor onder grens gewoon de Vmp bij STC gebruiken.
maak het je niet moeilijker met de NOCT.
dat is toch het zelfde.

let wel op, dat de temperature coefficient bij Voc anders kan zijn als bij Vmp.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Wij hadden een mooi schuindak naar het zuiden toe, nu hebben we daar een flinke dakkapel op laten plaatsen van 2 bij 4. Ik wil iets dergelijks laten plaatsen of zelf plaatsen. Is dat goed te doen?

https://public.bay.livefi...s4iLw/SAM_3593.JPG?psid=1

Dit lijkt mij een leuk pakket.
http://www.zonnepanelen.n...en-systeem-2000-watt.html

[ Voor 15% gewijzigd door Cobb op 11-02-2013 11:59 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Cobb schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:58:
Wij hadden een mooi schuindak naar het zuiden toe, nu hebben we daar een flinke dakkapel op laten plaatsen van 2 bij 4. Ik wil iets dergelijks laten plaatsen of zelf plaatsen. Is dat goed te doen?

Hoeveel ruimte (pannen) heb je boven je dakkapel? Als je goed op je dakkapel kunt komen lijkt mij het prima te doen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cobb schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:58:

Mooie set O-)

We hebben de set met zijn tweeën geplaatst . Werkt erg prettig via het dak van de dakkapel, alleen het uit het raam omhoog klimmen is even een "dingetje"

Door het besmettelijke PV virus komt er in april een 1250wp set bij alleen dan onder de dakkapel :9
Gister de tweede SB1200 alvast opgehangen :)

Je moet toch een beetje het goede voorbeeld geven in de buurt O-)
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.bn1.livefilestore.com/y1pskCZnbcC17iDAZnDdh5BAmqbegXdjcskz1B0DmwoMbd-Qo_ZYEPa4BPFIuFguyuyVYwblSlKldhYy7YAdUQ3furbE5dRFugI/SAM_3598.JPG?psid=1

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2013 12:33 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:02:
[...]
Een vraag stellen is nooit tegen de schenen schoppen imho. Volgens SMA is het idd een vorm van MPP tracking, maar dan een hele slimme, die er voor zorgt dat je het maximale haalt uit het beschikbare.
Toevoeging; een mooi filmpje van optitrack ;) :
http://www.sma.de/en/solu...optitrac-global-peak.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo net even een piekje gezien van 400 watt op mijn zeer (winter) ongunstig geplaatste setje :)

Wordt leuk straks :D Ben benieuwd of vanavond mijn kWh meter in de meterkast een teruggeleverde kWh laat zien :) Gisteren sprong het indicatortje gerelmatig van rechts naar links en ook het puls ledje bleef soms branden (evenveel opbrengst als gebruik?).

[ Voor 49% gewijzigd door Fairy op 11-02-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 08:50:
misschien schop ik nu wel wat mensen tegen de schenen maar "schaduwmanagement" is dat niet simpelweg een veredelde term voor mpp tracking ?
Nee hoor, het ligt iets genuanceerder. Doordat een mpp tracker zo goed zijn best doet komt deze vast te zitten.

Bij alle panelen in het licht krijg je de IV curve van een paneel maar dan in het groot. Als er echter panelen met schaduw tussen zitten krijg je een dubbele hobbel.

Het probleem hierin is dat een MPP tracker telkens een stapje zet in de spanning, is het meer vermogen, prima dan gaat deze verder omhoog. Gaat het vermogen omlaag dan gaat deze terug. het is een heel simpel heuvelklim algoritme.

Nou komt het probleem met de dubbele bult om de hoek. Nu moet de MPP tracker eigenlijk omlaag, maar dordat het vermogen terugloopt komt deze nooit de kleine dip voorbij om bij de andere hogere bult uit te komen.

Wat een mpp scan doet is de tracker een douw geven zodat deze de andere bult kunnen vinden om voorbij de impasse te komen. 1 van de omvormers in dit draadje vindt na 15 seconden al het nieuwe globale MPP punt. En dat was geen SMA. De post liet wel goed zien hoe funest schaduw is voor opbrengst, in 1 van de geteste voorbeelden sprong het vermogen terug naar slechts 80 watt. Om na 15 seconden opnieuw op te pakken weer meer dan 1000 watt te produceren.

Zoals gezegd, niet alle omvormers zijn gelijk, en alle MPP trackers zijn 99,7% bij een ideale situatie. De ideae situatie weerspiegelt niet altijd de werkelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Krijg mail van klanten dat ze (kortstondig) zulke hoge vermogens uit hun panelen halen, of er wat mis is.. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

SunshineCompany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:31:
Krijg mail van klanten dat ze (kortstondig) zulke hoge vermogens uit hun panelen halen, of er wat mis is.. ;)
Zie mijn berichtje 2 naar boven ;)

Zijn zeker nieuwe klanten :P

Ik heb algelopen week 3,99 kWh gedaan met mijn 880 wp setje poly nuon 8 jaar oud op de schuur halve dag in de schaduw :P
Wat nou schaduwmanagement. 8x soladin 120 regelt het wel :P

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 11-02-2013 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
revolution-nl schreef op maandag 11 februari 2013 @ 12:11:
[...]

Mooie set O-)

We hebben de set met zijn tweeën geplaatst . Werkt erg prettig via het dak van de dakkapel, alleen het uit het raam omhoog klimmen is even een "dingetje"

Door het besmettelijke PV virus komt er in april een 1250wp set bij alleen dan onder de dakkapel :9
Gister de tweede SB1200 alvast opgehangen :)

Je moet toch een beetje het goede voorbeeld geven in de buurt O-)
[afbeelding]
Hoe bevestig je ze op de dakpannen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cobb schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:33:
[...]

lol. echt nog een beginner.
geeft niet, we helpen wel.

dit is 1 van de vele systemen:
http://www.esdec.nl/
begin maar eens met het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cobb schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:33:
[...]

Met haken die je over de panlat en pan een schuift. Daar klik je vervolgens een rails op waar de panelen op bevestigt worden.
Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.bay.livefilestore.com/y1pmmMd5wlexdJVQA24p0LyKZ_39NZPBEWWxt1aoGHWilbjMqtIV-QrfIrzcxzJCr-o7NjqWMPa0VSNsu-0q1BaEZMLckZR-Sx5/WP_000348.jpg?psid=1

Zoek maar eens op clickfit. Fijn systeem.

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2013 13:39 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 14:42:
Voor de Optitrac-liefhebbers:
Gisteren was het eindelijk eens zonnig en heb ik om het uur een foto gemaakt van de schaduw op dat moment.
Het beste schaduwmanagement is een zaag :X (Hou van bomen, maar ben geen grote coniferenliefhebber)
Is het dak op de achtergrond ook van jou? Dan zou je de panelen kunnen verplaatsen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Schinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 14:42:
Voor de Optitrac-liefhebbers:
Gisteren was het eindelijk eens zonnig en heb ik om het uur een foto gemaakt van de schaduw op dat moment.
Daarnaast het dagverloop op de Sunny Beam.

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1100uur_zpsbeb61000.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1200uur_zpseb120c15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1300uur_zpsfbe9644a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1400uur_zps19a0818c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1500uur_zps83d55f5d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1600uur_zps00d9b9dc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/1700uur_zpsfb7077b9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/20130211dagverloop_zps499756a5.jpg

Scheelt weer klikken :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:20:
[...]

Het beste schaduwmanagement is een zaag :X (Hou van bomen, maar ben geen grote coniferenliefhebber)
Is het dak op de achtergrond ook van jou? Dan zou je de panelen kunnen verplaatsen.
Komende zomer gaat er een stuk af van de coniferen. Naast de apenboom staat nog een den (rechts). Die gaat er ook aan.
Die apenboom is een verhaal apart. Daar moet je heeeeel voorzichtig mee omgaan. De "blaadjes" zijn zo scherp als een scheermes. Daar ga ik niet zelf mee aan het werk.

Dat dak is inderdaad van het woonhuis. Daar ligt al een zonneboiler op. Helaas is dit een ongeïsoleerd dak met asbestplaten onder de pannen. Dat moet ooit eens helemaal gesaneerd en geïsoleerd worden.
Het staldak levert genoeg PV opbrengst om neggie te zijn. Je kan daar ook redelijk bij, indien nodig.
Dat is de reden dat de zaak niet op het woonhuis is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:29:
[...]

Komende zomer gaat er een stuk af van de coniferen. Naast de apenboom staat nog een den (rechts). Die gaat er ook aan.
Die apenboom is een verhaal apart. Daar moet je heeeeel voorzichtig mee omgaan. De "blaadjes" zijn zo scherp als een scheermes. Daar ga ik niet zelf mee aan het werk.

Dat dak is inderdaad van het woonhuis. Daar ligt al een zonneboiler op. Helaas is dit een ongeïsoleerd dak met asbestplaten onder de pannen. Dat moet ooit eens helemaal gesaneerd en geïsoleerd worden.
Het staldak levert genoeg PV opbrengst om neggie te zijn. Je kan daar ook redelijk bij, indien nodig.
Dat is de reden dat de zaak niet op het woonhuis is geplaatst.
Ah, verklaart een hoop. Nok is ook iets doorgezakt. Misschien kan je het ooit integraal aanpakken/vervangen, zodat je ook je ventilatieprobleem oplost. Voordeel van isolatie en zonnepanelen op het woonhuis is wel dat je zomers een hoop warmte buiten houdt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
ericplan schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:35:
[...]

Voordeel van isolatie en zonnepanelen op het woonhuis is wel dat je zomers een hoop warmte buiten houdt.
'k Ben benieuwd hoeveel dit scheelt, aangezien er een andere warmtebron binnenhangt: de omvormer
We gaan het beleven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MK1o2 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:18:
[...]

*LEEK ALERT*

Zie ook deze afbeelding:

[afbeelding]

In de ochtend begint de spanning bij 120v, loopt dan op tot rond de 300v, dan springt de omvormer aan en loopt het voltage drastisch terug naar 250v.

De 250v is alleen in de ochtend als het nog niet heel licht is. Zodra de zon echt opkomt en op de panelen gaat schijnen stijgt het voltage weer tot bij mij rond de 274 volt, maar nog steeds niet naar de 300v.

Die 300v wordt bij mij echt alleen gehaald als het goed koud is en de zon lekker schijnt. (Wat dus snel al een tegenstelling is, bij zon warmen de panelen snel op)

Inderdaad, dank u
Dus 170v zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
revolution-nl schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:38:
[...]

Systeem is bekent maar toch een vraagje over het filmpje. Na het plaatsen van de rails schroeft hij op de panelen (tenminste dat denkt ik) een moer en een zwarte 'rubber' ring.
Waar is deze voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:05:
[...]

Systeem is bekent maar toch een vraagje over het filmpje. Na het plaatsen van de rails schroeft hij op de panelen (tenminste dat denkt ik) een moer en een zwarte 'rubber' ring.
Waar is deze voor?
dan kun je het paneel aan de rails hangen.
zodat je handen vrij zijn om het paneel vast te schroeven.
het is niet bedoeld om daar het paneel mee vast te maken.
gewoon tijdelijk ophangen.

erg handig als je hoog op dak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
revolution-nl schreef op maandag 11 februari 2013 @ 13:38:
[...]

Met haken die je over de panlat en pan een schuift. Daar klik je vervolgens een rails op waar de panelen op bevestigt worden.
[afbeelding]

Bedankt en migjes ook, dat is goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:05:
[...]
zwarte 'rubber' ring.
Waar is deze voor?
Het verminderen cq verkomen van contact corrosie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Schinnen-groen schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:29:
[...]

En ga je dan ook nog compensatie bos plaatsen ;) Bomen kappen voor eigen belang wordt al genoeg gedaan in deze wereld.. Of wat leuke lagere boompjes ervoor terugzetten.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rdfeij schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:55:
[...]

En ga je dan ook nog compensatie bos plaatsen ;) Bomen kappen voor eigen belang wordt al genoeg gedaan in deze wereld.. Of wat leuke lagere boompjes ervoor terugzetten.... :o
Ik heb nog een klein bos achter de "nette" tuin, dus plenty bomen. Als er bomen verdwijnen dan komen daar struiken voor in de plaats. Niet zozeer ter compensatie van CO2, maar meer als vervangende woonruimte voor mijn tuinbewoners :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Hmpff keuzes..
Ik heb boven de dakkapel ruimte voor 450cm aan panelen.
Ik wil er ongeveer 4 tot 6 kwijt.
Welke van deze paneeltjes kan ik nu het beste kiezen?

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/w18j9c.jpg

Later wil misschien nog 4 stuks schuin op de dakkapel zelf plaatsen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cobb op 11-02-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cobb schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:02:
Hmpff keuzes..
Ik heb boven de dakkapel ruimte voor 450cm aan panelen.
Ik wil er ongeveer 4 tot 6 kwijt.
Welke van deze paneeltjes kan ik nu het beste kiezen?

[afbeelding]

Later wil misschien nog 4 stuks schuin op de dakkapel zelf plaatsen.
ja er komen nog meer keuzes, en moeilijke beslissingen.
en zeker als je het zelf wil doen. (Kievit1964 is al meer als een week bezig en begind nu pas bij het einde te komen van de planning.)
een goede tip is in iedergeval rustig plannen, er zijn veel variablen waar je rekening mee kan houden.

voor het beste resultaat wil je alle panelen, in de zelfde hoek hebben en de zelfde richting in.
(er zijn truckjes er omheen, maar laten we simple beginnen ;) )

ik tel maar 5 panelen van +/- 200Wp en 4 panelen van +/-250Wp op 450cm.
maar ik kan je dak niet zien, dus ga op jouw info af.

en dan moet je de zaak ook nog aansluiten op een omvormer.
geen idee of je van plan bent een nieuwe groep aan te leggen in de meterkast(of laten doen, is zeker geen schande).
of dat je liever kiest voor een steca500 of soladin600.

(momentueel word de sma1200 gedumpt en is te krijgen voor onder de 500 euro.
aangezien je in die range kijkt.)
en pas op.
als je hier aan begind, het is vrij verslavend.
buyksloot schreef op maandag 11 februari 2013 @ 16:53:
[...]

Het verminderen cq verkomen van contact corrosie
:?
er is altijd een stukje alu van het frame wat elkaar aanraakt of anders wel een stukje rvs van de schroef.
contact corrosie, nee denk het zelf van niet.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 11-02-2013 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat ik begrepen heb is het rubber tegen het werken van de panelen op de rails wat geluid kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
migjes schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:25:
[...]

ja er komen nog meer keuzes, en moeilijke beslissingen.
en zeker als je het zelf wil doen. (Kievit1964 is al meer als een week bezig en begind nu pas bij het einde te komen van de planning.)

en pas op.
[...]
Correctie: al bijna een maand bezig... :)

en ja het is erg verslavend :+

In het begin lijkt het allemaal erg eenvoudig maar schijn bedriegt. Zeker als je geen standaard situatie hebt, of schaduw of wat dan ook.

Maar aan alle begin is ook een eind. Ik hoop voor het einde van de week alles een beetje rond te hebben en wie weet ook besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:47:
[...]

Correctie: al bijna een maand bezig... :)

en ja het is erg verslavend :+

In het begin lijkt het allemaal erg eenvoudig maar schijn bedriegt. Zeker als je geen standaard situatie hebt, of schaduw of wat dan ook.

Maar aan alle begin is ook een eind. Ik hoop voor het einde van de week alles een beetje rond te hebben en wie weet ook besteld.
word het suntech?
teminste ik zie steets suntech specs bij jouw opduiken.
(vond ze eigenlijk best duur tegenwoordig. een panda was laats 20 euro goedkoper en 20Wp meer.)
ik heb zelf ook suntech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:50:
[...]

word het suntech?
(vond ze eigenlijk best duur tegenwoordig. een panda was laats 20 euro goedkoper en 20Wp meer.)
ik heb zelf ook suntech.
Ik hoor dat ET solar wel lekker gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
migjes schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:50:
[...]

word het suntech?
ik heb zelf ook suntech.
Waarschijnlijk niet, heb ik puur gebruikt als voorbeeld voor de berekeningen.

Heb meerdere offertes en dan krijg je ook meerdere soorten panelen van C-merk t/m A merk.

Wacht nog op een advies en dan nog een offerte (misschien meerdere) en dan.........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
grimson schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:12:
Voor degene met een fp4all logger: er is een update te downloaden (dat is voor mij de AEG/Chint logger).
versie 2.21 (10-02-2012):

[...]

Copy paste fp4all site .. :9
Even wat leesbaarder uit de meegeleverde readme.txt:
PV-logger revision changelog
V2.21

Sysnames in emails might becomen longer than 11 characters, they are now
correctly cut off at 11 characters

Negative inverter temperatures gave absolute values, now they show the
negative temperature

Added Delta Solivia support

Added Power-One Aurora support

Improved commision phase of Steca 300/500 inverters
Start numbering from 1 for Steca 300/500 inverters
Fixed bug with Steca UnderVoltage error reporting falsely OverVoltage error

Updated copyright year to 2012-2013

Inverter status now scrolls long serial numbers to avoid scrolling of whole
screen

At network config made password maximum length 11 characters

Added a timestamp to status.xml for Domotica readout purposes

Updated Errorlog HTML column width to prevent scrolling

Added handling of Chint in PV-logger mode, RS232 mode and RS485 mode so new
revision of Chint is now also supported

No longer resets current weather condition at start of day, so the startup
email now gives a normal weather condition instead of "Unsure"

Now always report the daily energy production the next day between 10:00
and 11:00, this used to be optional if it failed to report the current day

Known issues

SAJ need update on safety values
Mastervolt CS series need verification on energy generated values
Bluetooth dongle support is not functional

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

migjes schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:25:
(momentueel word de sma1200 gedumpt en is te krijgen voor onder de 500 euro.
aangezien je in die range kijkt.)
en pas op.
Blijkbaar ben ik immuun... Heb hier al een tijdje offertes liggen en hoewel ik er al veel gedaan heb, kom ik nu niet toe aan uitwerken. Het is te complex en ik heb te weinig tijd om er echt goed voor te gaan zitten. Gok dat alles weer een tijdje de ijskast in gaat. En als ze er wel op gaan, heb ik toch het vermoeden dat het daarbij blijft. Stroom is stroom... het is puur een investering voor mij.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:53:
[...]

Heb meerdere offertes en dan krijg je ook meerdere soorten panelen van C-merk t/m A merk.

Wacht nog op een advies en dan nog een offerte (misschien meerdere) en dan.........................
Ik zou lekker voor A-Merk panelen gaan. Het scheelt amper tot niks meer in vergelijking met een OEM/B-Merk paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:53:
[...]

o toch via offertes.
ben wel ergens de draad kwijt geraakt in je verhaal, hoeveel je zelf ging doen.

(ik heb alles gewoon bij de groodhandel besteld, zelfs de click-fit.
hoewel ik voor mijn laatste project het ook via een tussen persoon heb gedaan.
die grote panelen passen niet in de auto en hij heeft een busje.)

had trouwens ook al iemand je verteld over trias?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Hoe ver zou de subsidie pot vandaag de dag zijn?
Volgens mij gaat het aardig hard met de aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Mede Tweakers:

Numero Uno vandaag. Dolblij natuurlijk!

http://www.pvoutput.org/l...?p=0&tid=426&o=gss&d=desc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Mijn ega zegt zonnestroom stinkt te minste niet, wat er voorheen uit stekkers doos kwam rook naar bedorven stroom :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Cyberpope schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:01:
[...]

Blijkbaar ben ik immuun.....blijft. Stroom is stroom... het is puur een investering voor mij.
Als het puur een investering is, niet meer wachten maar plaatsten. Of je moet verhuisplannen hebben binnen de komende 10 jaar....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp,
hoe staat het met je omvormer al iets gehoord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

drielp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:51:
[...]

Als het puur een investering is, niet meer wachten maar plaatsten. Of je moet verhuisplannen hebben binnen de komende 10 jaar....
Gok van niet.. maar niets is zeker. Maar ik wil wel het juiste op het dak leggen. En juist het aansluiten lijkt me leuk om te doen en zou ik als oud electro(nica) man toch zelf moeten kunnen en dat lijkt me wel weer leuk.

Maar geen tijd.. En de kosten die zomaar gerekend worden vind ik redelijk absurd voor een uurtje of 2 werk.

Maar wellicht hebt je gelijk... en moet ik maar alles gewoon helemaal van a tot z uitbesteden. Maar ben ook een enorme pin, dus wil wel maximale bang voor buck (en dat is dus niet het goedkoopste, maar de beste prijs kwaliteitverhouding).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
migjes schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:17:
[...]

o toch via offertes.
ben wel ergens de draad kwijt geraakt in je verhaal, hoeveel je zelf ging doen.

(ik heb alles gewoon bij de groodhandel besteld, zelfs de click-fit.
hoewel ik voor mijn laatste project het ook via een tussen persoon heb gedaan.
die grote panelen passen niet in de auto en hij heeft een busje.)

had trouwens ook al iemand je verteld over trias?
Raak als ik niet uit kijk zelf ook de draad kwijt :+

Ben ook al met een volgend project bezig wat ook weer een lastige is kwa schaduw.

Ben iemand die het liefst alles zelf doet, maar het moet ook wel goed zijn.
Zoiezo doe ik de montage zelf.

Offertes zijn puur de materialen.

De aansluiting ligt al t/m de meterkast, wacht nog op de KwH meters (via E-bay) en dan natuurlijk nog de panelen en omvormers.

Verwacht toch wel in begin maart de eerste set aangesloten te hebben. :9 .

Wat is trias?? (nee dus, nooit van gehoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Cyberpope schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:57:
[...].. En de kosten die zomaar gerekend worden vind ik redelijk absurd voor een uurtje of 2 werk.
Ik weet natuurlijk niet wat voor een systeem en wat voor een dak, maar dat vind ik wel heel weinig tijd.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Luiaard schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:46:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat voor een systeem en wat voor een dak, maar dat vind ik wel heel weinig tijd.
Ik vind anders 1000 euro om 12 panelen op je dak te leggen ook behoorlijk veel geld. Ook al zouden ze er een halve dag over doen >:)

Zelf doen scheelt zo weer een paar jaar in de tvt.

Bedenk het zelf maar: set van 12 panelen incl omvormer kost minder dan 4000 euro. Betekent dat de installatie kosten 20% van het geheel uitmaken. (1000 van totaal 5000)
Dat is absurd veel.

Kan nog gekker: een cv-ketel van 900 euro aan laten sluiten voor 750 euro. (zijn in het algemeen ook binnen een paar uur mee klaar)

Nee, zelf doen met beleid, scheelt echt veel. En ik houd niet alleen van besparen op energie maar ook van besparen van mijn portemonnee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

12 panelen is inclusief meterkast & kabel leggen in praktijk gewoon een dag werk met 2 man. Reken 2 x 8 uur x 45 EUR ex. BTW, ex. voorrijkosten. En vergeet het inpakken / uitpakken / werkvoorbereiden etc. niet, kost ook tijd!

Legt een klant zelf de kabel al, is het een kortere dag met 2 man (bijv 2x6 uur), kabel leggen zit relatief veel risico in.

Af en toe lijkt het wel als of alles goedkoop moet zijn tegenwoordig.. ondertussen betaalt men wel voor het vervangen van een uitlaat keurig 5 uur x 65 EUR, en daar wordt niet over geklaagd. Er mag in elke branche geld verdient worden, maar oh wee! als het in de zonnepanelen wereld is.. daar moet alles gratis, goedkoper, en nog goedkoper. En dat vaak terwijl men nog nooit eerder een installatie mee heeft gemaakt, en men dus geen idee heeft hoelang een installatie duurt. Maar men weet wel van te voren dat het te duur is.. :D

Truc is simpel. Installatiekostprijs - 200 EUR in de offerte, en de zonnepanelen + 200 EUR. Onder de streep hetzelfde, maar boven de streep krijg je reacties als: 'goh! Goede montageprijs!'.

[ Voor 71% gewijzigd door SunshineCompany op 11-02-2013 20:17 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:53:
[...]

Ik vind anders 1000 euro om 12 panelen op je dak te leggen ook behoorlijk veel geld. Ook al zouden ze er een halve dag over doen >:)

Zelf doen scheelt zo weer een paar jaar in de tvt.

Bedenk het zelf maar: set van 12 panelen incl omvormer kost minder dan 4000 euro. Betekent dat de installatie kosten 20% van het geheel uitmaken. (1000 van totaal 5000)
Dat is absurd veel.

Kan nog gekker: een cv-ketel van 900 euro aan laten sluiten voor 750 euro. (zijn in het algemeen ook binnen een paar uur mee klaar)

Nee, zelf doen met beleid, scheelt echt veel. En ik houd niet alleen van besparen op energie maar ook van besparen van mijn portemonnee :+
Arbeid kost gewoon veel geld, en dat is niet zo gek als je kijkt dat de mensen betaald moeten worden, er moet een auto en materieel aangeschaft moet worden etc etc etc.

1000 euro / 16 uur = 62 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
SunshineCompany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:12:
12 panelen is inclusief meterkast & kabel leggen in praktijk gewoon een dag werk met 2 man.

Legt een klant zelf de kabel al, is het een kortere dag met 2 man (bijv 2x6 uur).
Ik heb offertes gezien die meer dan 1000 euro rekende voor alleen het leggen van de panelen en de omvormer.
Zelfs al doe je er een hele dag met twee man over blijft het veel.

12 uur zeg je: 1000/12=83 euro /uur. Dat zou ik ook wel willen verdienen ;)
Heb je nog hulp nodig? Doe het voor 70 euro per uur (heb je nog winst ook, zijn we beide blij)

En wat je zegt over de garage ben ik het helemaal met je eens. Ga daarom naar een goede minder dure garage en niet naar een dealer die het volle pond vraagt.

n.b. snap best wel dat er meer kosten in zitten maar als je het op de totaal prijs bekijkt is en blijft het veel,

[ Voor 17% gewijzigd door Kievit1964 op 11-02-2013 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

revolution-nl schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:17:
[...]

Arbeid kost gewoon veel geld, en dat is niet zo gek als je kijkt dat de mensen betaald moeten worden, er een auto en materieel aangeschaft moet worden etc etc etc.

1000 euro / 16 uur = 62 euro per uur.
Nou, dit dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 19:42:
[...]

Wat is trias?? (nee dus, nooit van gehoord)
Trias Energetica

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 11-02-2013 20:19 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:18:
[...]

Ik heb offertes gezien die meer dan 1000 euro rekende voor alleen het leggen van de panelen en de omvormer.

Heb je nog hulp nodig? Doe het voor 70 euro per uur (heb je nog winst ook, zijn we beide blij)
Waar zeg ik 12 uur? En waar zeg ik dat 12 uur 1000 EUR kost? Selectief lezen is wel een kunst zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:18:
[...]

Is dat nacalculatie of een vaste prijs. Houd er ook rekening mee dat de aannemer je dak en meterkast etc. niet kent. Er zal dus ongetwijfeld wat marge gehouden word in de begroting voor als het tegenzit. En gelijk hebben ze!

Breng je auto eens weg voor een beurt bij de dealer, moet je eens kijken wat ze daar tegenwoordig aan arbeid rekenen. Arbeid kost gewoon geld punt. Jij wilt toch ook een goed salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
SunshineCompany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:19:
[...]

Waar zeg ik 12 uur? En waar zeg ik dat 12 uur 1000 EUR kost? Selectief lezen is wel een kunst zeg..
Dit zeg jezelf:
Legt een klant zelf de kabel al, is het een kortere dag met 2 man (bijv 2x6 uur), kabel leggen zit relatief veel risico in.

En ik zij niet dat jij 1000 euro rekende maar dat ik offertes had gezien... 1000 euro uit de offerte en jij geeft aan 2*6 uur samen geeft dit 83 euro/uur!!

Is niet persoonlijk bedoelt maar algemeen!!

Om het verhaal af te sluiten en niet te laten ontaarden in allerlei heen en weer gepraat:

Mijn punt is: als je zelf de panelen legt, de omvormer ophangt en aansluit dan verdien je zo een paar jaar op de tvt.
Kun of wil je dit niet? Ook prima betaal je gewoon wat meer! :)

[ Voor 26% gewijzigd door Kievit1964 op 11-02-2013 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kievit1964 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:22:
[...]

Mijn punt is: als je zelf de panelen legt, de omvormer ophangt en aansluit dan verdien je zo een paar jaar op de tvt.
Dat is een waarheid als een koe. Dat is ook mijn insteek. Ik vind het leuk om te doen en het scheelt veel geld. Maar ik snap wel waar de bedragen vandaan komen en ik vind deze bedragen over het algemeen heel reëel en verdedigbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Als ik - op afstand - een offerte voorbereid, en het gaat om 12 panelen reken ik een dag van 16 uur x 42,50. Dat is kostprijs, want op montage 'mag' je niets verdienen bij de verkoop van zonnepanelen. Blijkt bij een bezoek dat het heel eenvoudig is, passen we de prijs aan.

Bij complexe situaties probeer ik niet meer te vragen, maar de klant meer te laten doen, zoals gaten boren of een kabel trekken. Bespaart men veel geld mee, en vindt men vaak niet vervelend om te doen.

En inderdaad, zelf monteren scheelt 1-2 jaar in de TVT. En soms adviseer ik zelfs mensen het zelf te doen. Handige Tweakers enzo.

Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn systeem in PVOutput kan hangen? Vast via een API key? Anton?

[ Voor 19% gewijzigd door SunshineCompany op 11-02-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Heel spannend :P Chips dr bij, stond erbij en ik keek er naar! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:28:
Als ik - op afstand - een offerte voorbereid, en het gaat om 12 panelen reken ik een dag van 16 uur x 42,50. Dat is kostprijs, want op montage 'mag' je niets verdienen bij de verkoop van zonnepanelen. Blijkt bij een bezoek dat het heel eenvoudig is, passen we de prijs aan.

Bij complexe situaties probeer ik niet meer te vragen, maar de klant meer te laten doen, zoals gaten boren of een kabel trekken. Bespaart men veel geld mee, en vindt men vaak niet vervelend om te doen.

En inderdaad, zelf monteren scheelt 1-2 jaar in de TVT. En soms adviseer ik zelfs mensen het zelf te doen. Handige Tweakers enzo.
Zelf ben ik geen held op het dak. Dat is gewoon echt niks voor mij. Ondertussen heb ik al wel pvc-pijpen aangelegd/gemonteerd, zodat alleen nog de PV-kabel getrokken moet worden. Het gat in het dak laat ik monteurs dichten met een bus purschuim, wat ik ze aan ze geef.

De stroomgroep met bijbehorende stroomkabel wordt nog gemonteerd door mijn zwager. Want hij is baas van een elektrobedrijf (Heel handig om zo'n iemand in de familie te hebben ;) ).

Waarom ik zeg ik dit? In mei/juni wil ik nog drie extra zonne-panelen plaatsen en moet er één paneel verplaatst worden. Met die voorbereidingen van mijn kant bespaar ik iets aan tijd en geld uit. Maar het dak ga ik niet op. Daarnaast wil ik een goed en betrouwbaar PV-systeem hebben. Dat kost geld. Dat vind ik niet erg. Ook al duurt de TVT een jaartje of twee langer. Mijn maandelijke voorschotbedrag blijft daardoor lekker laag of gaat zelfs nog lager. Dan ben ik blij en het lokale installatie bedrijf is ook blij. Prima toch?
Kan iemand mij vertellen hoe ik mijn systeem in PVOutput kan hangen? Vast via een API key? Anton?
Ik heb iets gemaakt aan de hand van MySQL en PHP. Dat is echt volledig zelf in elkaar getypt. Daar ben je tenslotte tweakert voor. Vanuit mijn website wordt elk kwartier of half uur de laatste opgewekte energie standen doorgegeven. Het werkt zo goed, dat ik er niet meer naar om hoef te kijken. Het wordt toch automatisch bijgewerkt, zodra de nieuwste opbrengsten bekend zijn op mijn website.

Als je interesse, wil je mij dan een DM sturen?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

[...]

Dit zeg jezelf:

En ik zij niet dat jij 1000 euro rekende maar dat ik offertes had gezien... 1000 euro uit de offerte en jij geeft aan 2*6 uur samen geeft dit 83 euro/uur!!

Is niet persoonlijk bedoelt maar algemeen!!

Om het verhaal af te sluiten en niet te laten ontaarden in allerlei heen en weer gepraat:

Het is gewoon niet alleen hardware wat je aanschaft. Tis niet een PC die je uit de doos haalt en 5 minuten later op aan het werk bent. Dus een dag werk kost gewoon geld en omdat de hardware steeds goedkoper wordt zullen de arbeidskosten relatief steeds meer gaan kosten.

Ik besteed dit liever aan specialisten uit. Ik heb liever iemand die dagelijks dit doet dan ik zelf die met wat forumwijsheden aan de slag zou gaan voor de eerste keer. En daar betaal ik dan maar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik heb pas zelf 10 stuks gemonteerd op een schuin dak, doodeng soms. Kennis opdoen van Enphase. En dan zat er nog een carport onder. Eigen dak (particulier) heb ik wel zelf gezet, 10 stuks plat. Omvormer ligt nog wel in de gang, dus veel doet het nog niet.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Valt de hoeveelheid werk voor sommige installateurs misschien tegen :?
Ik kreeg een folder in de bus (huis aan huis!) van 'Samen aan de zon' 8)7
Hoge korting (is 10% hoog bij 20 klanten?) bla bla en dan komen ze nog aan bijna €2,- per Wp incl. verrekende subsidie en installatie, maar 10 jaar garantie op een omvormer is optioneel ...
Dan noem ik nog even de zéér optimistische tvt "vanaf 5 jaar".
Er wordt zelfs een presentatie gegeven in een nabije school >:)
Je blijft lachen met deze business.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, hoop praatjesmakers met B-merken (echt Duits!). Maar voor elk product is er een doelgroep.. verlies zelfs offertes van Eneco. Zegt genoeg lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]
en al die uren op het forum.
als je allen voor die uren al 10 euro zou rekenen dan had je wel 2x de set kunnen laten leggen. >:)

trias.
niels zij het al.
NielsTn in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
je zult de eerste niet zijn die na het leggen er achter komt dat het eigenlijk goedkoper is om eens goed te kijken in huis aan energie word verspild.
die aan passingen dan doet, en dan ineens zwaar neggie is.
vaak is het aanpassen/vervangen/goed bekijken van je apperatuur goedkoper als pv leggen.

voor mij was het de pompschakkelaar op de vloerverwarming.
5 tientjes met een TVT van een 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:14:
@Dre, heb geen moeite met directe recht voor z'n raap. Wat denk jij over mijn schaduwval?
Ik heb hier eerlijk gezegd geen verstand van :X Afstand tot boom lijkt op de foto redelijk groot. Vanaf wanneer heb je geen last meer van schaduw? Zie http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Charts/Zonnestand.gif Ik ben meer van het bereken/feiten werk. Schaduwval wordt nooit zo bekeken, en alleen op 'gevoel' gedaan (te complex? geen goeie software? te veel tijd?)

Wat betreft schaduwmanagement of soortgelijke termen heb ik nog nooit een vergelijkende test gezien tussen omvormers van verschillende fabrikanten over de prestaties bij gedeeltelijk schaduw. Mijn PV set had ook last van schaduw en mijn AEG Protect PV 2000 vond keurig het nieuwe punt met maar 130 Volt MPP spanning. 4 van de 9 panelen gingen uit via de bypass diode. AEG adverteerde niet met grote letters over hun schaduwmanagment, ze melden er eigenlijk helemaal niks over (geen "feature"). De AEG vind het MPP punt direct terwijl de SMA er 6 minuten over doet of het zelfs helemaal niet vind (als OptiTrac uit staat). Ik wil geen omvormers zwart maken, maar ik presenteer hier gewoon de feiten. Misschien iemand een genormeerde test uit Photon hierover ofzo?

@Prijzen PV
Zelf opzoek gaan naar onderdelen loont en dan indien nodig laten installeren door een installateur voor €54,- per man uur (incl. btw)
Zie hier een leuke omvormer voor €0,064 per Watt AC
http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item3ccea12678
Als je het eng vind om omvormers te bestellen dan gewoon afnemen voor een veelvoud bij je PV-leverancier.

@SunshineCompany
Jij hebt aardig wat omvormers geplaatst, kan je iets zeggen over uitval van de verschillende merken en types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Elektra vraag over mijn PV installatie. Ik heb nu 2,5mm2 vanaf mijn meterkast naar alle omvormers. Uiteraard alles netjes aangesloten in een 5/8" buis op een 16A groep. Aan omvormers heb ik:
  • Solarmax: 1980W;
  • Steca 500: 530W;
  • Steca 500: 530W;
  • Gridfit LV250: 250W;
  • OK4E: 100W;
  • Soladin600: 500W;
  • Steca 300: 315W.
Totaal: 4205W wat er in theorie kan lopen door die groep. Alleen kan op oost en west nooit tegelijkertijd zoveel opgewekt worden.

Wat grafieken met totaal vermogens:

Afbeeldingslocatie: http://morpheus.flitspaal.nl/2012/22-7-2012-sum.png

Afbeeldingslocatie: http://morpheus.flitspaal.nl/2012/12-7-2012-sum.png

Praktijk is dat de 16A groep er nog nooit is uitgeklapt.

Ik ga de panelen op het westen vervangen, hier komt meer vermogen op te liggen maar met praktisch dezelfde omvormers. De Soladin ga ik vervangen voor een Steca500 ( 30W meer maximaal ) en de Steca 300 blijft hangen.

Wat is wijsheid? De 2,5mm2 kabel laten zitten die goed werkt en, ik denk, genoeg is? Of toch grotendeels 4mm2 aanleggen?

Bestaat er grondkabel 4mm2 en mag ik die zo door de koof heen trekken of moet deze ook in een leiding? Ik kan de 5/8" buis jammer genoeg niet meer vervangen voor een 3/8" buis. En die 5/8" is vrees ik te krap om 4mm2 bekabeling doorheen te trekken.

Wat zijn jullie ideeen hierover?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De AEG vind het MPP punt direct terwijl de SMA er 6 minuten over doet of het zelfs helemaal niet vind (als OptiTrac uit staat). Ik wil geen omvormers zwart maken, maar ik presenteer hier gewoon de feiten
dat kan ik bevestigen, en voeg de sungrow sg1k5tl eraan toe.
de sma 2100tl presteert hier eigenlijk helemaal niet, dus die hangt nu maar op een string zonder schaduw.
ik heb het dit weekend nog even getest*, ook om te kijken of de diodes allemaal doen wat ze moeten doen, en de aeg is echt goed hierin, mpp spanning is vrijwel instant, na verandering.

(*sneeuw van panelen vegen en af en toe kijken)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@mkleinman
In de meeste voorkomende situaties ("installatiemethodes") mag er 24 Ampère door een 2,5mm2 draad. Staat in de NEN1010, die ik als een van de weinige hier wel tot mijn beschikking heb. Zekering kan je dus gewoon vervangen door een 20 Ampère versie als dat nodig is.

Ik zit hier op ZZO, 30 graden helling, met 4,8 kWp, en een omvormer die maximaal 17,7 Ampère AC kan leveren en verwacht niet dat mijn 16 Ampère zekering eruit gaat. Verwachte opbrengst in (top)huis Dre is >1000 kWh/ kWp. Maak je dus geen zorgen met je miezerige setje >:) (grapje)

Advies dus: niks aan doen

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 11-02-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:45
Hoe zit het met het verbruik? Ik heb hier namelijk 3x 25a hoofdaansluiting met 3 aardlekschakelaars met daarachter samen 12 groepen (4 per aardlekschakelaar) waarvan 10 groepen in gebruik zijn. In de toekomst had ik gedacht om de daken van de schuren vol te zetten met panelen en die een aparte groep te geven en vervolgens het dak van het huis volgooien en ook een eigen groep.

Maar stel dat je op 1 fase elektrisch (3000 watt) aan het koken bent en op dezelfde fase produceer je 3000 watt. Slaat dan de hoofdzekering door, want 3000 + 3000 > 5750 of gaat je productie gelijk naar je kookgroep om verbruikt te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

GioStyle schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:51:
Hoe zit het met het verbruik? Ik heb hier namelijk 3x 25a hoofdaansluiting met 3 aardlekschakelaars met daarachter samen 12 groepen (4 per aardlekschakelaar) waarvan 10 groepen in gebruik zijn. In de toekomst had ik gedacht om de daken van de schuren vol te zetten met panelen en die een aparte groep te geven en vervolgens het dak van het huis volgooien en ook een eigen groep.

Maar stel dat je op 1 fase elektrisch (3000 watt) aan het koken bent en op dezelfde fase produceer je 3000 watt. Slaat dan de hoofdzekering door, want 3000 + 3000 > 5750 of gaat je productie gelijk naar je kookgroep om verbruikt te worden?
Dat laatste, alleen je overproductie gaat het net in. Dus als jij 3kW opwekt en je verbruikt 2kW dan gaat er 1kW terug het net in.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@dre
Wat heeft 1000 kWh/kWp nou te maken met je max omvormer? Het gaat er meer om hoe vaak en hoe lang je die 17,7A haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Het leek mij dat de jaaropbrengst wel iets zegt over hoe vaak en hoelang ik een hoge stroom haal, vandaar dat ik het vermeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 11-02-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'K was er eigenlijk al over uit dat ik voor 10 x 290 Wpiek suntechs zou gaan met sb2500, maar heb nu een nieuw aanbod voor 10 x 250 Wpiek REC250PE. Zelfde prijs, schijnt dezelfde opbrengst van 2500 kWh te gaan produceren op ZZO, 33°

Neig naar deze laatste, puur gevoel...

Kabel ligt trouwens!
/me heeft vakantie deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:41:
[...]

dat kan ik bevestigen, en voeg de sungrow sg1k5tl eraan toe.
de sma 2100tl presteert hier eigenlijk helemaal niet, dus die hangt nu maar op een string zonder schaduw.
ik heb het dit weekend nog even getest*, ook om te kijken of de diodes allemaal doen wat ze moeten doen, en de aeg is echt goed hierin, mpp spanning is vrijwel instant, na verandering.

(*sneeuw van panelen vegen en af en toe kijken)
Correct me if I'm wrong: maar de 2100TL heeft toch helemaal niet Optitrack?

@ hierboven: hoezo denk je daar hetzelfde mee te kunnen halen? Is dat een garantie van de leverancier?

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 11-02-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ik moest pas de pomp van de wasmachine ontdooien. Ik was alleen even vergeten om ook de elektrische kachel uit t zetten. Fohn en kachel deden 3985 watt op een groep, duurde ongeveer 20 minuten voordat de pomp ijsvrij was. Automaat bleef gewoon werken, stekkerdoos wel een beetje warm, vermogensmeter van conrad ook. Ruim 17 A was dus geen probleem.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
@mkleinman Je plaatjes werken niet, ze verwijzen naar een lokaal (http://192.168.0.250/) ip-adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:55:
@Rol-Co
Lijkt mij dat de jaaropbrengst wel iets zegt over hoe vaak en hoelang ik een hoge stroom haal, vandaar dat ik het vermeld.
Nee dat zegt helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mr-Leo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:59:
@mkleinman Je plaatjes werken niet, ze verwijzen naar een lokaal (http://192.168.0.250/) ip-adres :)
Foutje, nooit bij stilgestaan toen ik de urls knipte en plakte :)

Nu wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:55:
'K was er eigenlijk al over uit dat ik voor 10 x 290 Wpiek suntechs zou gaan met sb2500, maar heb nu een nieuw aanbod voor 10 x 250 Wpiek REC250PE. Zelfde prijs, schijnt dezelfde opbrengst van 2500 kWh te gaan produceren op ZZO, 33°

Neig naar deze laatste, puur gevoel...

Kabel ligt trouwens!
/me heeft vakantie deze week.
Zelfde prijs per Wp of voor totaal? 2900Wp wekt meestal wel wat meer op dan 2500Wp....
drielp schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:58:
Ik moest pas de pomp van de wasmachine ontdooien. Ik was alleen even vergeten om ook de elektrische kachel uit t zetten. Fohn en kachel deden 3985 watt op een groep, duurde ongeveer 20 minuten voordat de pomp ijsvrij was. Automaat bleef gewoon werken, stekkerdoos wel een beetje warm, vermogensmeter van conrad ook. Ruim 17 A was dus geen probleem.
16 Ampère automaat moet (norm!) minimaal 18,08 Ampère gedurende een uur kunnen houden bij een omgevingstemperatuur van 30 graden Celsius. Norm gaat net als jij er wel vanuit dat de zekering niet opgewarmd wordt door de ochtend zon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mkleinman
hopelijk heb je geen `boefje` omvormer die de netspanning iets verhoogt en dan de volgende daar weer boven, steca300/500 houd niet zo van al te hoge netspanning (uit eigen ervaring)
dat verschilt nogal per omvormer, zo deed mijn delta netjes +0,9 volt op de max, maar de aeg vind 4,8 volt verhoging nodig, op dezelfde plek en kabel met lage netimpedantie.

ik zie dat je ook nog een gridfit LV hebt, de oudere zijn nog 220volt +10%,
check even de sticker of ie 220 of al 230 is.
(ik mocht er ooit eentje omruilen bij esdec die wezen me hierop)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Met wat en waar meet je die spanning? Ga eens met een IR-camera kijken waar die spanningsval weg komt. Je hebt blijkbaar ergens een slecht contact zitten, en het zal daar plaatselijk warm worden (4,8V×10A=48 Watt).

Spanningsval is gewoon de wet van ene meneer Ohm. Waarom zou de ene omvormer dat meer doen dan de andere? (bij gelijke stroom en gelijke netimpedantie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:04:
[...]

Zelfde prijs per Wp of voor totaal? 2900Wp wekt meestal wel wat meer op dan 2500Wp....
Zelfde all-in prijs. Maar die REC panelen hebben de nr 1 plek in de Photontest en schijnen met een omzetfactor van 1,15 meer dan 1000kWh/kWp te produceren. Aldus de verkoper.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 22:21 . Reden: Geen SEC, maar REC, typo! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:13:
@eric-pvt
Ga eens met een IR-camera kijken waar die spanningsval weg komt.
Die heeft iedereen liggen natuurlijk ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:14:
[...]

Zelfde all-in prijs. Maar die SEC panelen hebben de nr 1 plek in de Photontest en schijnen met een omzetfactor van 1,15 meer dan 1000kWh/kWp te produceren. Aldus de verkoper.
Lijkt mij een onzin verhaal. Persoonlijk zou ik voor de 290WP panelen gaan. Bijna op zeker dat die meer opbrengen dan 10x 250wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:13:
@eric-pvt
Wat en waar meet je die spanning? Ga eens met een IR-camera kijken waar die spanningsval weg komt. Je hebt blijkbaar ergens een slecht contact zitten, en het zal daar plaatselijk warm worden (4,8V×10A=48 Watt).

Spanningsval is gewoon de wet van ene meneer Ohm. Waarom zou de ene omvormer dat meer doen dan de andere? (bij gelijke stroom en gelijke netimpedantie)
rustig aan hoor, wat je zegt heb ik al gedaan, en het is zoals het is, met digitale multimeter op ac aan de omvormer en op de eindgroep. de globale netimpedantie is 0,7ohm.
als ik een kachel van 2Kw erop zet, treed die spanningval niet op.(slechts 0,94volt)
dus de aeg die ik heb vind dat nodig, en dat zei ik dus al.
ik heb natuurlijk ook de sungrow daar gehangen, en voila, 0,9 volt, net zoals de delta.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:17:
[...]

rustig aan hoor, wat je zegt heb ik al gedaan, en het is zoals het is, met digitale multimeter op ac aan de omvormer en op de eindgroep. de globale netimpedantie is 0,7ohm.
als ik een kachel van 2Kw erop zet, treed die spanningval niet op.(slechts 0,94volt)
dus de aeg die ik heb vind dat nodig, en dat zei ik dus al.
ik heb natuurlijk ook de sungrow daar gehangen, en voila, 0,9 volt, net zoals de delta.
Sorry :o, ik wou gewoon wat vragen stellen

Welke multimeter gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

extech 430, die al een miljoen keer is gevallen, zelfs van het dak 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 22:32 ]

Pagina: 1 ... 243 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.