@kievit1964 (ook al een kleinbeetje energiebewustZl)
oke suntech. (ze waren leuk van prijs een jaar geleden. momentueel vind ik ze relatief duur.
maar prijzen veranderen zo snel dat ik er niet veel over wil/kan zeggen)
je begind met de Voc maal het aantal panelen in de string.
dan weet je wat de panelen doen bij 25 graden 1000W/m2 en een bepaalde windsnelheid.
en dan word het iets moeilijker. (hoe koud word het op je dak en welke hoek hebben de panelen of eventueel schaduw werken ook mee in volgende waardes. ook als het buiten -5 graden is kunnen de cellen best 25 graden zijn als het zonnetje er een tijdje op staan. etc. daar kunnen we helle discusies mee vol maken hier op het forum)
in februarie kan het goed een paar graden vriezen en toch 1000W/m2 in stralling zijn.
dus moet je de temperature coefficient of Voc (die is per graad) mee nemen.
laten we effe voor -5 graden gaan en 10 panelen.
37,2V X 10 = 372V.
dT 25C -5C = 30C.
30 X 0,31% = 9,3%.
372V + 9,3% = 406V
dus de omvormer moet 406V kunnen verwerken om buiten temperaturen van -5 en kraak helder weer te overleven.
nog een stapje ingewikkelder:
niet elke omvormer geeft de waardes op de zelfde manier op.
AEG b.v. geeft op de max Voc van de paneelen gewoon opgeteld.
SMA/power-one/omniksol geeft de max V bij een minimum temperatuur.
en dan gaat SMA standaart uit van -5C en power-one van -2C. (jouw situatie kan anders zijn.)
maar de max V van de omvormer moet je wel aan houden (er zullen vast marges zijn op bepaalde omvormers)
en je wil eigenlijk altijd binnen de max mpp en min mpp (ook wel het start V genoemd.) blijven.
en dit is eigelijk nog niet alles.
ook hoop ik niet ergens een domme type fout te hebben gemaakt.
oke suntech. (ze waren leuk van prijs een jaar geleden. momentueel vind ik ze relatief duur.
maar prijzen veranderen zo snel dat ik er niet veel over wil/kan zeggen)
je begind met de Voc maal het aantal panelen in de string.
dan weet je wat de panelen doen bij 25 graden 1000W/m2 en een bepaalde windsnelheid.
en dan word het iets moeilijker. (hoe koud word het op je dak en welke hoek hebben de panelen of eventueel schaduw werken ook mee in volgende waardes. ook als het buiten -5 graden is kunnen de cellen best 25 graden zijn als het zonnetje er een tijdje op staan. etc. daar kunnen we helle discusies mee vol maken hier op het forum)
in februarie kan het goed een paar graden vriezen en toch 1000W/m2 in stralling zijn.
dus moet je de temperature coefficient of Voc (die is per graad) mee nemen.
laten we effe voor -5 graden gaan en 10 panelen.
37,2V X 10 = 372V.
dT 25C -5C = 30C.
30 X 0,31% = 9,3%.
372V + 9,3% = 406V
dus de omvormer moet 406V kunnen verwerken om buiten temperaturen van -5 en kraak helder weer te overleven.
nog een stapje ingewikkelder:
niet elke omvormer geeft de waardes op de zelfde manier op.
AEG b.v. geeft op de max Voc van de paneelen gewoon opgeteld.
SMA/power-one/omniksol geeft de max V bij een minimum temperatuur.
en dan gaat SMA standaart uit van -5C en power-one van -2C. (jouw situatie kan anders zijn.)
maar de max V van de omvormer moet je wel aan houden (er zullen vast marges zijn op bepaalde omvormers)
en je wil eigenlijk altijd binnen de max mpp en min mpp (ook wel het start V genoemd.) blijven.
en dit is eigelijk nog niet alles.
ook hoop ik niet ergens een domme type fout te hebben gemaakt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)