Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 241 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.711 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:04:
ik zou voor optie 2 gaan, in de winter wat minder productief maar dankzij 8 ipv 6 panelen in de zomermaanden meer opnrengst , ook goed voor de omvormer daar 8 keer je Voc hoger is als 6keer je Voc
Opstelling drie levert te weinig op denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor zover ik het zo kan zien heb je bij optie 2 de meeste uren op je panelen in de zomermaanden.
plus 2 panelen meer tov van optie 1 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@dre,antonoonstra.
Dre schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 21:37:
[...]
Ik durf wel met 100% zekerheid te zeggen dat alle omvormers begrenst zijn op vermogen, stroom en temperatuur. Beetje gewaagde uitspraak, misschien even cheapy cheapy versies uitsluiten voordat ik op m'n muil ga :X
Je hebt al eerder in je ontwerp rekening gehouden met Voc, dus bij het opklimmen in de IV curve hoef je daar niet opnieuw rekening mee te houden.

Dat mensen nerveus worden van 0,75mm2 kabeltjes waarbij 5A (DC) of 2,25A (AC) doorheen loopt zegt mij voldoende over het ontbreken van elektrotechnische kennis. Een aanpassing met de gedachte 'dikker is beter' is een beetje gepruts door een leek. Liever acties uitvoeren met een stukje onderbouwing. Onderbouwing: 10cm 0,75mm 2 5 Ampère = 60mW en 10 cm 0,75mm2 2,25A = 12mW. Verliezen met 2,5mm2 zullen een whopping 3x lager liggen! Verlies van een Steca 500 is circa 27.000mW bij vollast. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te zien dat het effect verwaarloosbaar is. Dit is nota bene uitgedrukt in vermogen (W) en niet in energie (kWh)
hehehe goed dat je zegt dat de cheapy's niet mee mogen doen.
ben wel een beetje bang dat een steca 500 ook een cheapy is.
maar goed, dat mag de pret niet drukken.

ik stel voor om een paar voorbeeld berekeningen te maken om argumenten te hebben.
had zelf wel geprobeerd wat te berekenen.
en niet alles kwam er even mooi uit.
ik stel voor om 3x suntech stp250s-20/Wd panelen te pakken.
(dat is in iedergeval een paneel die alle info rapporteert in plaats van een elcheapo.)
maar een ander paneel mag ook.

zelf heb ik mijn omvormer nog nooit in die mode zien schieten.
dus ik heb geen idee hoe hij zich beveiligd er tegen.
maar als de steca het voltage verhoogt gaat het best rap.
ben benieuwd.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Kievit1964
ik sluit mij bij swapevent aan.
8 panelen is vaak wat makkenlijker op een omvormer als 6.
(in iedergeval wat meer mogenlijkheden.)

had alleen geen idee of je al over omvormers gedacht had.
of je wou gaan voor een aeg met 3x mpp of voor losse omvormers.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 10:07

FutureCow

(C) FutureCow

Even een korte vraag over de dakdoorvoer.
Je wilt natuurlijk dat de kabel onder de panelen het dak in gaat. Echter kom ik dan in mijn woonkamer uit. Dus ik wil dat de kabel(DC) onder de dakpannen door loopt, maar niet onder het dakbeschot en een stuk verderop pas naar binnen gaat. Is dit mogelijk? of moet je dan openingen gaan maken in de daklatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
RaymondD schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 20:23:
Als ik de wirwar van wetswijzigingen volg dan heb ik het idee dat er momenteel het volgende gebeurd:

- onbeperkt salderen wordt wettelijk geregeld (prima!)
- Er kunnen door de netbeheerder transportkosten in rekening gebracht gaan worden voor ingevoede electriciteit (wanneer, hoe hoog is onduidelijk)

Heeft iemand de wetswijzigingen van de electriciteitswet en dan met name artikel 29 een beetje gevolgd en de consequenties helder voor ogen? (Ik ben niet zo goed in het lezen van wetteksten...)

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dossier/33493
ja wat valt er over te zeggen.

het moeras onder het TVT huisje doet weer eens schudden.
voor de TVT moet je zoizo een rots vast geloof hebben dat je nooit genaaid word door de regering.

het enige wat het mij duidenlijk maakt is op welke partijen ik niet moet stemmen.
(niet dat het iets doet veranderen in mijn stem gedrag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@futurecow
ik snap even je vraag niet ,
je geeft aan dat je dan in je woonkamer uitkomt??
als je niet de mogelijkheid hebt om onder een pan een doorvoer naar binnen te maken kan je de kabels naar een zijkant laten lopen dan daar een zogenoemde ventilatie opening maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
FutureCow schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:49:
Je wilt natuurlijk dat de kabel onder de panelen het dak in gaat. Echter kom ik dan in mijn woonkamer uit. Dus ik wil dat de kabel(DC) onder de dakpannen door loopt, maar niet onder het dakbeschot en een stuk verderop pas naar binnen gaat. Is dit mogelijk? of moet je dan openingen gaan maken in de daklatten?
dat is eigenlijk niet een vraag die je kunt stellen op het forum.
beter is een dakpan optelichten en te kijken of het kan. ;)

in 99% van de gevallen kan dat gewoon.
ik kan zelfs een buis onder de pannen leggen.
(geen idee of dat nodig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
FutureCow schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:49:
Dit is zeker mogelijk.

De panlatten zitten op de regels (vertikale latten) en daardoor zit er ruimte onder de panlatten van zeker 10-15 mm. Voldoende voor een kabel van 3*2,5 mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Balen, mijn Omniksol 3k omvormer draait nog steeds op halve kracht. De installateur is niet echt ingesteld op probleemgevalletjes. E-mail werkte eerst niet goed en dan is werknemer weer ziek, we bellen u terug, dan weer een e-mail storing. Telefonisch wel behulpzaam, maar geen concrete afspraken maken. Net de laatste poging via de mail gedaan, nog geen bevestiging gehad.

Het vertrouwen in de installateur en Omniksol loopt nu een klein deukje op. De storing van de Omniksol is dezelfde als vorig jaar. Toen viel ook een string uit.

Zijn op dit forum nog meer gebruikers met deze storing?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lees dit eens even , hier ben ik over bezig op het ogenblik
http://www.omnik-solar.co...hp?tid=255&pid=627#pid627
inmiddels is er contact gelegt met de importeur en die gaat er naar kijken

af en toe heb ik onderstaand probleem
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/529249_4688811217391_1245602293_n.jpg

je ziet dan de Poutput dan naar 0 gaat en vervolgens weer hersteld.
vanaf dag online tot heden is dit nu zo'n 11 keer opgetreden

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/3067797/screen.png

Grrrrr.... Meer mensen last van? Of ben ik de enige....

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 21:37:
[...]

Dat mensen nerveus worden van 0,75mm2 kabeltjes waarbij 5A (DC) of 2,25A (AC) doorheen loopt zegt mij voldoende over het ontbreken van elektrotechnische kennis.
je hebt duidelijk nooit 5 a 7 x500 steca stacked gehad
de stekertjes op ac en dc zijn soms niet goed aangedrukt, af fabriek
de slechste brug is echt brandgevaar, ik heb het namelijk gezien en gevoeld.
de steca`s zijn nu daarom weg en heb 1 grote string omvormer.
de printbanen zijn ook iets om op te letten
1 steca zwaarder belasten kan, maar doe het alsjeblieft niet in een stack, als je niet alle connectoren intern hebt gecontroleerd en doorgemeten.

vergelijkbaar met : ik heb ooit eens 1 paneel getest op een soladin 120, in de tuin
na een wolk ging de soladin in rook op, dwz de printbanen intern, het paneel was slechts 200Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MK1o2 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:39:
[afbeelding]

Grrrrr.... Meer mensen last van? Of ben ik de enige....
Hier ook, net nu de boel weer begint knallen. Ben benieuwt of onderwater de gegevens nog gelogd worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt me wel, dit is alleen de site portal die offline is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

drielp schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:08:
Balen, mijn Omniksol 3k omvormer draait nog steeds op halve kracht. De installateur is niet echt ingesteld op probleemgevalletjes. E-mail werkte eerst niet goed en dan is werknemer weer ziek, we bellen u terug, dan weer een e-mail storing. Telefonisch wel behulpzaam, maar geen concrete afspraken maken. Net de laatste poging via de mail gedaan, nog geen bevestiging gehad.

Het vertrouwen in de installateur en Omniksol loopt nu een klein deukje op. De storing van de Omniksol is dezelfde als vorig jaar. Toen viel ook een string uit.

Kijk eens op de metdezon community daar zijn wel meer gebruikers die wat problemen hebben met Omniksol omvormers. Kan je niet rechtstreeks communiceren met Omniksol?

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2013 12:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier draait de omvormer wel alleen af en toe is Poutput op 0 en na 5min weer actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:45:
lijkt me wel, dit is alleen de site portal die offline is.
Ik betwijfel het: als je naar de 'upload URL' gaat (in je browser: http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp), krijg je ook geen melding, wat normaliter wel het geval is.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat wat je vandaag verstuurt, niet wordt ontvangen/opgeslagen :(

[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 08-02-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cranberry schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:57:
[...]

Ik betwijfel het: als je naar de 'upload URL' gaat (in je browser: http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp), krijg je ook geen melding, wat normaliter wel het geval is.

Ik ga er vooralsnog vanuit dat wat je vandaag verstuurt, niet wordt ontvangen/opgeslagen :(
:'( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
M.b.t. PVOutput: de site doet het weer. In mijn geval lijkt er weinig tot niets aan logging van opbrengst te zijn verdwenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inputdata gaat over een andere poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:05:
inputdata gaat over een andere poort
Hij mist bij mij toch een 1/2 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
vanuit onze kant gezien niet otch?: allemaal via http naar pvoutput.org
Aan hun kant zullen uploads en views van de portal naar verschillende systemen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik mis 35 minuten data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mist een half uur maar geen opbrengst of verbruik, alleen een sprong van een half uur.

08/02/13 13:00 5.948kWh 1.919kWh/kW 2,275W 2,408W 0.777kW/kW 4.3C - 3.906kWh 403W
08/02/13 12:30 4.744kWh 1.530kWh/kW 2,288W 1,392W 0.449kW/kW 4.2C - 3.690kWh 1,273W

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:39:
[...]

je hebt duidelijk nooit 5 a 7 x500 steca stacked gehad
de stekertjes op ac en dc zijn soms niet goed aangedrukt, af fabriek
de slechste brug is echt brandgevaar, ik heb het namelijk gezien en gevoeld.
de steca`s zijn nu daarom weg en heb 1 grote string omvormer.
de printbanen zijn ook iets om op te letten
1 steca zwaarder belasten kan, maar doe het alsjeblieft niet in een stack, als je niet alle connectoren intern hebt gecontroleerd en doorgemeten.

vergelijkbaar met : ik heb ooit eens 1 paneel getest op een soladin 120, in de tuin
na een wolk ging de soladin in rook op, dwz de printbanen intern, het paneel was slechts 200Wp
eric aangezien je meer ervaring hebt met de steca.
kun jij confurmen dat de steca de V verhoogt als de panelen meer A leveren als hij aan kan?
om zo beneden de +/-500W te blijven.
ik durf dat niet zomaar aan te nemen, omdat een steca wel iest anders is als een grotere omvormer.

(als ik het ruw weg bereken kom ik ook aan waardes waarbij ik erg twijfel of dat wel goed gaat.
maar een duidelijke berekening zegt meer als vermoedes en aannamens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
drielp schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:08:

Lijkt op een vergelijkbaar probleem welke hier http://www.zonnepanelen.n...-met-10x-300-wp-loopt-teg wordt besproken en is opgelost................ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de verdeling in het geval van Drielp is wel in orde,
1 string van 7panelen en 1 string van 12 panelen
echter 1 sting draait nu continu op 0,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:48:
Dat zal dan wel een ander probleem zijn, btw als ik zo op het MDZ forum en hier ook lees
over die Omniksol omvormers dan zou ik toch niet meer zoveel reclame voor dit merk durven
maken zoals velen hier wel doen, het kunnen natuurlijk "kinderziektes" zijn, maar toch
echt veel vertouwen straalt het niet uit, dit in tegenstelling met de wat meer gernomeerde
merken waar zelden soortgelijke problemen voorkomen, ook niet op de duitse pv fora die ik ook
regelmatig door spit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:02
Zijn er ergens reviews/tests te lezen van de verschillende panelen en omvormers? Ik heb wel wat gegoogled maar kon weinig vinden. Ik heb op het moment 6 offertes liggen en ze gebruiken allemaal een ander merk zonnepaneel/omvormer. Kwa prijs ontloopt het elkaar niet zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PClop schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 15:59:
[...]

Dat zal dan wel een ander probleem zijn, btw als ik zo op het MDZ forum en hier ook lees
over die Omniksol omvormers dan zou ik toch niet meer zoveel reclame voor dit merk durven
maken zoals velen hier wel doen, het kunnen natuurlijk "kinderziektes" zijn, maar toch
echt veel vertouwen straalt het niet uit, dit in tegenstelling met de wat meer gernomeerde
merken waar zelden soortgelijke problemen voorkomen, ook niet op de duitse pv fora die ik ook
regelmatig door spit.
Ik snap ook niet dat veel mensen direct op zo'n nieuwe speler duiken. Persoonlijk hou dik het liever bij beproefde techniek en bij spelers die hun sporen verdient hebben. Dan weet je wat je in huis haalt. Een omvormer moet betrouwbaar zijn, zaken als monitoring regel ik wel met apparatuur die daar specifiek voor gemaakt is.

Maargoed dat is allemaal persoonlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 08-02-2013 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PClop schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 15:59:
[...]
regelmatig door spit.
Mijn Omniksol 2K-TL presteert prima. En ook geen last van klapperende aardlekschakelaar e.d. Waar ik bij Omnik echt pissed over ben is dat hun externe Wifi-kit een gapend gat heeft (open access point bij gebruik van ethernetkabel) en dat ze daar niets aan doen. En ja, ik heb er bij ze over geklaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@"Onbekend"
"Warmteisolatie" bij 60mW over 10cm kabel? Skin effect? Heb je verstand van "warmteisolatie" en skin effect of is het een klok klepel verhaal?

@eric-pvt
Wat heeft de doorsnede van de kabel te maken met het wel of niet goed aanknijpen van stekkers? (mits de juiste maat stekkers gebruikt worden)
Ik ken de steca 500 niet (goed), maar zie inderdaad dat AC door gekoppeld kan worden. Dan heb je inderdaad een grote stroom (AC) bij de laatste omvormer. Bij DC is dit niet het geval. (@PClop, hoe zit het eigenlijk met het verschil tussen 7× Steca 500 (gekoppeld) op één groep versus 7× Soladin 600 op één groep)

@migjes 11:40
Steca 500 "cheapy"? Hoezo? (behalve stekker verhaal van eric-pvt)
Wat wil je nou berekenen? (is mij niet duidelijk)
Je omvormer is simpelweg te groot gekozen als die nooit aftopt. 'Verkeerd'* ontworpen PV-systeem IMHO.

@migjes 13:19
Je bekijkt het verkeerd. De omvormer neemt minder stroom af waardoor de panelen de spanning verhogen. Zie IV-curve. Steca 500 en Soladin 600 mogen max 2,25A terugleveren, dus meer mogen en kunnen ze simpelweg niet. Waarom is een steca 500 anders dan een grotere omvormer?
Inverters zijn allemaal begrenst op vermogen, stroom (AC en DC) en (interne) temperatuur. Geloof me nou maar gewoon :>

*=tenzij grotere omvormer goedkoper is dan kleinere (Ebay enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om mijn omvormers (2x SB3000TL-21) straks aan te sluiten lijkt het mij mooi om ze met een rode kabel van zolder naar de meterkast te brengen (ipv standaard en saai grijs) Ze moeten langs de trap naar beneden nml, en op zolder moeten ze ook langs de balken om bij de omvormers te komen. Dus dan kan je beter iets moois gebruiken dan grijs :-)

dus weet iemand nog een goede plek voor YmVK kabel met RODE mantel? Liefst in 3x4mm2.

3x2.5mm2 is nog wel te vinden ... (bijv https://www.eszet.nl/nl/p...3-x-2,5-ROOD/details.aspx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Kievit1964 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:01:
Wat te doen.....

Na de adviezen hier op het forum ivm de opstelling op mijn platte dak weet ik eigenlijk niet meer wat ik nu het beste kan doen.

Hierbij nogmaals de situatie.

[afbeelding]

Hoe kan ik zo'n foto van mijn huis produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Zo word het, het meest bekeken huis van het jaar

[ Voor 19% gewijzigd door buyksloot op 08-02-2013 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 12:22:
lees dit eens even , hier ben ik over bezig op het ogenblik
http://www.omnik-solar.co...hp?tid=255&pid=627#pid627
inmiddels is er contact gelegt met de importeur en die gaat er naar kijken

af en toe heb ik onderstaand probleem
[afbeelding]

je ziet dan de Poutput dan naar 0 gaat en vervolgens weer hersteld.
vanaf dag online tot heden is dit nu zo'n 11 keer opgetreden
Ook eens even gekeken op 2 en 4 febr zie ik ook zo'n dip maar 1 keer per dag.
Geen foutmeldingen in alerts
http://www.omnikportal.co....aspx?come=Public&pid=475

Ik ben benieuwd naar de reactie van Omniksol

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

revolution-nl schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 17:04:
[...]

Ik snap ook niet dat veel mensen direct op zo'n nieuwe speler duiken. Persoonlijk hou dik het liever bij beproefde techniek en bij spelers die hun sporen verdient hebben. Dan weet je wat je in huis haalt. Een omvormer moet betrouwbaar zijn, zaken als monitoring regel ik wel met apparatuur die daar specifiek voor gemaakt is.

Maargoed dat is allemaal persoonlijk.
Ik krijg over een paar weken ook zo'n omnik dingetje, we zien wel of het werkt en anders wisselen ze hem maar om, om nou een merk links te laten liggen omdat er op het interwebz wat kleine probleempjes staan.

De interne monitoring vond ik juist een +punt hoef je tenminste niet weer te gaan kloten met 3d party troep waar veel tijd in gaan zitten. Heb wel wat beter te doen.

Maar goed dat is persoonlijk. :P

De link hierboven is overigens een installatiefout kan de omvormer weinig aan doen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:29:
Hoe kan ik zo'n foto van mijn huis produceren?
Diddel,

volgens mij heeft hij dat met www.suncalc.net gedaan ...

Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Flagg schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:08:
[...]

De interne monitoring vond ik juist een +punt hoef je tenminste niet weer te gaan kloten met 3d party troep waar veel tijd in gaan zitten. Heb wel wat beter te doen.
Veel tijd? 3d party troep? DIN KWH meter plaatsen op je PV groep (is sowieso handig) en er een Youless op zetten. Logging naar PVoutput of Bidgely werkt out of the box en is in nog geen 5 minuten ingeregeld.

Ben je ook niet afhankelijk van een portal van je leverancier maar heb je het in eigen beheer :).

Als ik de problemen met de Omnik portal en de WiFi connectiviteit zo hoor is de logging op een Omnik arbeidsintensiever dan mijn Youless die werkelijk waar altijd werkt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@zonnebaas.
uit het omniktopic blijkt ook dat in 1e instantie men dit een GFCI fault noemt ,apart is idd dat bij je alerts deze melding niet verschijnt
ik ga echt niet heel de dag letterlijk voor mijn omvormer zitten 8)7 8)7

Later roepen ze dat het stof is danwel vocht.
moet ik dan iedere dag mijn panelen gaan afstoffen ?? |:(
omvormer is 4mnd oud en hangt droog binnen
of mijn panelen afdrogen als het geregend heeft |:( |:(

op de dagen met de sneeuw had ik hier bijv geen last van, hiermee kunnen we het vocht issue afwimpelen.

als ik nu de enige zou zijn met dit probleem zou ik nog denken ja ok
maar inmiddels ben ik erachter dat meerdere personen hier last van hebben
inmiddels een stuk of 8 nu
allemaal met een omvormer uit de periode Q2, Q3 2012.

op de omniksite kan je je serienummer ingeven dan zie je de garantietermijn van omnik alsook
de firmware versie , in mijn geval build10 terwijl nu build25 actueel is.
indien iemand dit verschijnsel ook heeft daar eerst even naar kijken.

inmiddels is dit fenomeen via mijn leverancier aangekaart bij de importeur nederland van omnik
zij gaan hier ook naar kijken. helaas geven de beheerders op de omnik portal weinig response.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:19:
[...]

eric aangezien je meer ervaring hebt met de steca.
kun jij confurmen dat de steca de V verhoogt als de panelen meer A leveren als hij aan kan?
om zo beneden de +/-500W te blijven.
ik durf dat niet zomaar aan te nemen, omdat een steca wel iest anders is als een grotere omvormer.
ik denk dat iedereen het piepje en het tikje wel kent,
dat gebeurt na een wolk, maar ook bij overrated dc power.
voltage loopt omhoog, piepje, tikje, en traint mpp hierna vanaf 0 helemaal opnieuw in.

dat heb ik gemeten aan de dc zijde met digitale multimeter, omdat ik in mijn plugwise soms bij hoge instraling alle stecas tegelijk zag wegvallen.(ik had er 6 van 500 en 1 van 300)
de netspanning was toen gewoon 228 volt.
de steca`s hadden elk 3x195Wp (+5%) 1100W/m2 is op mijn lokatie heel gewoon.
nu hangt er een sma sb2100tl,(met1850Wp) en die gaat in mpp peak, maar loopt wel keurig door,
maar verhoogt overigens dan ook langzaam de spanning.

ik heb op west een tijdje 4 kingsuns 185Wp gehad op een steca 500, omdat ik een ongelukkig aantal panelen had gelegd om alles mooi vol te leggen.
uiteindelijk een sungrow gevonden en de steca weggehaald, de opbrengst schoot omhoog (genormeerd)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2013 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@bamslam als je de wifikit loskoppelt en dan een reset geeft heeft deze de factorydefaults
sluit hem dan via ethernet aan aan je internrouter, dit word dan de 1e link die tie krijgt en daarmee word wifi wel uitgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Wat betreft de pvoutput logging. Deze doe ik door middel van een Flukso. De data van de Flukso is na het onderhoud geimporteerd en laat al het detail zien.

Rol-co gebruikt de netduino logger. Wellicht dat deze doortelt bij het niet kunnen uploaden om daarna alsnog de huidige waarden te uploaden.

Sommige pvoutput loggers bewaren de 5 minuut gemiddelden en zullen deze op een later moment alsnog uploaden. Een voorbeeld hiervan is de sma-bluetooth software. Als er geen verbinding is worden deze later alsnog geupload.

Uiteraard is dit ook met de netduino te doen, maar moet er aanzienlijk wat code gemaakt worden voor foutafhandeling om dit later alsnog te doen.

Zo heeft de Flukso ook een buffer voor als de internet verbinding het niet doet. Deze zal dan op een later moment alle meetwaarden alsnog sturen. Uiteraard zijn deze bij een power cycle van de flukso wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Gisteren is er een paar deuren verderop een flinke pv installatie geplaatst en vanavond komt een andere straatbewoner bij me buurten want hij wil ook graag pv.
Die mensen hebben al een zonneboiler, daar kan hij mij dan weer mooi over bijpraten. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

revolution-nl schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:14:
[...]

Veel tijd? 3d party troep? DIN KWH meter plaatsen op je PV groep (is sowieso handig) en er een Youless op zetten. Logging naar PVoutput of Bidgely werkt out of the box en is in nog geen 5 minuten ingeregeld.

Ben je ook niet afhankelijk van een portal van je leverancier maar heb je het in eigen beheer :).

Als ik de problemen met de Omnik portal en de WiFi connectiviteit zo hoor is de logging op een Omnik arbeidsintensiever dan mijn Youless die werkelijk waar altijd werkt :X
Het enige waar ik de monitoring voor wil hebben is om te kijken of het allemaal nog werkt, de exacte opbrengst is me om het even dat zien we wel op de meter, en daar voldoet het prima voor ws. Er zitten hier een hele hoop hobbiesten die denken dat iedereen het reuze interessant vind om tot de laatste w/s te kunnen zien wat er gebeurd. Leuk als je daar wat lol uit kan halen, maar het is verre van essentieel.

En als ik zo lees wat jij hebt moeten doen met "meter op de pv groep en een youless"... dan heb ik al genoeg. Ik ben het tweaken al wel ontgroeid, het spul moet werken en ik moet er enig zicht op hebben. Daarna moet het gewoon zijn werk doen zonder dat ik er enige bemoeienis mee heb. Net als vaatwassers, wasmachines, en andere huishoudelijke apparatuur, die ga ik ook niet monitoren.

Maar das heel persoonlijk natuurlijk. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:38:
Gisteren is er een paar deuren verderop een flinke pv installatie geplaatst en vanavonde komt een andere straatbewoner bij me buurten want hij wil ook graag PV.
Die mensen hebben al een zonneboiler, daar kan hij mij dan weer mooi over bijpraten. :)
De PV installaties lijken hier in de buurt inderdaad ook als paddenstoelen uit de daken te schieten _/-\o_
Het laatste half jaar is er echt veel bijgeplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Vandaag is onze PV installatie van 3 KwP in werking gesteld, met SMA 2500TL-ST omvormer.
Nadat ik de goede NetID had ingesteld zag mijn Sunny Beam de omvormer.

Dat werkt allemaal.

Toen ik de sunny beam met de USB kabel aan de PC sloot heb ik even twee stations gezien (SBEAM 2 DAT en UPDATE). Bij het updaten van de firmware bleef hij hangen.
Nu krijg ik met geen mogelijkheid meer de UPDATE drive in beeld als ik de sunny beam via USB aansluit. Ik heb de drivers al eens gedeinstalleerd, maar na aansluiting installeert mijn Windows 7 64 systeem automatisch weer opnieuw de USB drivers.

De Sunny Beam werkt verder prima.

Heeft iemand enig idee hoe ik de UPDATE drive weer opnieuw in Windos tevoorschijn kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Flagg schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:39:
[...]

Het enige waar ik de monitoring voor wil hebben is om te kijken of het allemaal nog werkt, de exacte opbrengst is me om het even dat zien we wel op de meter, en daar voldoet het prima voor ws. Er zitten hier een hele hoop hobbiesten die denken dat iedereen het reuze interessant vind om tot de laatste w/s te kunnen zien wat er gebeurd. Leuk als je daar wat lol uit kan halen, maar het is verre van essentieel.

En als ik zo lees wat jij hebt moeten doen met "meter op de pv groep en een youless"... dan heb ik al genoeg. Ik ben het tweaken al wel ontgroeid, het spul moet werken en ik moet er enig zicht op hebben. Daarna moet het gewoon zijn werk doen zonder dat ik er enige bemoeienis mee heb. Net als vaatwassers, wasmachines, en andere huishoudelijke apparatuur, die ga ik ook niet monitoren.

Maar das heel persoonlijk natuurlijk. :+
Wij spreken jou nog wel als het eenmaal ligt, ik zou het logging topic vast in je favorieten zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Politoer schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 21:05:

De Sunny Beam werkt verder prima.

Heeft iemand enig idee hoe ik de UPDATE drive weer opnieuw in Windos tevoorschijn kan krijgen?
Zie je hem wel in je schijfbeheer? Rechts klikken op Deze Computer en dan Beheren? Misschien dat hij een driveletter heeft gekregen als een andere schijf of wellicht helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Roamor schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 21:28:
[...]
Zie je hem wel in je schijfbeheer? Rechts klikken op Deze Computer en dan Beheren? Misschien dat hij een driveletter heeft gekregen als een andere schijf of wellicht helemaal niets.
Ik kom in apparaatbeheer, onder schijfstations een enkele vermelding tegen: "SMA SunnyBeam 2 Data USB Device"

Veder is er in apparaatbeheer niets met Sunny of SMA in de neaam te vinden. Er zouden twee USB drivers herkend moeten worden bij aansluiting en niet slechts een (die met de data).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

revolution-nl schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:39:
De PV installaties lijken hier in de buurt inderdaad ook als paddenstoelen uit de daken te schieten _/-\o_
Het laatste half jaar is er echt veel bijgeplaatst.
Ze zijn inmiddels geweest :)
Eerst maar eens uitgelegd dat je door minder verbruik ook minder pv hoeft neer te leggen.
Ze hadden een aantal offertes bij zich en deze samen maar eens doorgenomen.
Het gaat een 3 kWp installatie worden schaduwvrij op het zuiden.

Enneh de vrouw in huize speksteenkachel is inmiddels ook om voor wat betreft de zonneboiler :Y)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:48:
Sorry swape, 1x7 + 1x10. De string van 10 is voor de tweede defect geraakt. Max voltage was ruim onder de 500 volt. Strings ff omgezet, je wilt toch wat produceren. Instalateur nog niet aan de lijn gehad, die was wel de afspraak. Maandag weer even bellen, wordt ietsje minder vriendelijk vrees ik. Een week aan het lijntje gehouden is lang zat.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Grrrr, weer sneeuw op mijn panelen. Het ging juist zo goed de laatste dagen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Dre schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:24:
Je omvormer is simpelweg te groot gekozen als die nooit aftopt. 'Verkeerd' ontworpen PV-systeem IMHO.
Is dat niet wat kort door de bocht?!

Overdimensioneren van de omvormer hoeft helemaal geen probleem te zijn.
En prijstechnisch gezien kan het ook nog eens best interessant zijn om een iets zwaardere omvormer te kiezen.
Heb ik ook gedaan, resultaten weet ik over een jaar, maar tot dusver werkt het mijnsinziens prima.

Om het simpelweg als "verkeerd ontworpen pv-systeem" te bestempelen, vind ik iets te gemakkelijk.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Klopt, ik had er ook een * achter moeten plaatsen. Mijn 4kW inverter is ook goedkoper dan 2 steca 500's bijvoorbeeld. Normaal betaal je voor een grotere omvormer meer geld, maar in de wondere wereld van PV is dat niet altijd zo...

[ Voor 33% gewijzigd door Dre op 09-02-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Tafkar schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 09:30:
Grrrr, weer sneeuw op mijn panelen. Het ging juist zo goed de laatste dagen :(
Ik heb mn PVplantjes alweer water gegeven hoor om 08:00 uur vanochtend. De trap is na installatie nooit meer weg geweest en staat gefixeerd tegen het dak. Dakkapel mooi in het midden, kan ik overal mooi gelijkmatig sproeien. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

izdp schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 00:05:
Jawel goedkoper en wat meer wp.
Waar haal je die goedkopere Trina's (245Wp?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

hautessa schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 09:52:
[...]

Ik heb mn PVplantjes alweer water gegeven hoor om 08:00 uur vanochtend. De trap is na installatie nooit meer weg geweest en staat gefixeerd tegen het dak. Dakkapel mooi in het midden, kan ik overal mooi gelijkmatig sproeien. :D
Ook handig voor het dievengilde.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Pred87 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 16:48:
Zijn er ergens reviews/tests te lezen van de verschillende panelen en omvormers? Ik heb wel wat gegoogled maar kon weinig vinden. Ik heb op het moment 6 offertes liggen en ze gebruiken allemaal een ander merk zonnepaneel/omvormer. Kwa prijs ontloopt het elkaar niet zoveel...
Als de prijs niet ver uit elkaar ligt, pak dan de offerte van een bedrijf wat goede referenties en ervaring heeft. En de SMA omvormer, en de Suntech/Yingli/Canadian panelen. Makkelijke keuze :)

BTW: 6 offertes.. pff. Mensen maken het zichzelf zo moeilijk soms! En dan vervolgens door de bomen het bos niet meer zien.. Wellicht eerst bedrijven selecteren op referenties / ervaring / product, en dan 3 offertes aanvragen?

[ Voor 16% gewijzigd door SunshineCompany op 09-02-2013 10:30 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
HELP!

Ik heb dus een Suntech paneel, waaraan ik een MAC involar wilde knopen. De MAC heeft MC4 aansluitingen, de Suntech H4. Edit: Microkid in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Volgens verschillende bronnen, zou dit compatible moeten zijn, maar nu ik het zie twijfel ik toch.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B9hbLtFktZnRc2vpknw4aJji/medium.jpg

Beetje lastig te zien, maar die linker MC4 aansluiting heeft een sticker met - erop, maar aan het einde staat op het zwarte plastic een +. De H4 rechts is de + van de Suntech.

Ik heb alleen 'droog' getest zonder de AC stekker er nog in, maar dit is de enige manier waarop dit kan passen, de min van de Suntech kan er sowieso niet in. Iemand die mij verder kan helpen? Bedankt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Roamor op 09-02-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 09:46:
Klopt, ik had er ook een * achter moeten plaatsen. Mijn 4kW inverter is ook goedkoper dan 2 steca 500's bijvoorbeeld. Normaal betaal je voor een grotere omvormer meer geld, maar in de wondere wereld van PV is dat niet altijd zo...
Ik heb mijn 4.6kw omvormer ook voor het geld van 3 steca's, dus dat was nogal simpel: geen micro-omvormers hier :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp ik dacht altijd dat het 12 panelen in 1 string was, maar goed zal wel verkeerd gekeken hebben hihi.

ben benieuwd wat je leverancier gaat doen, het foutje waar ik last van heb komt gelukkig maar af en toe voor en met 5min is het weer operationeel echter mag het niet gebeuren dat een omvormer bij een voltage van 280 volt om en nabij in protectionmode schiet.

en zie ook dat meerdere omnik gebruikers hier last van hebben.

@roamer
heb hier laatst iets over gelezen , dit gaat niet goed passen, stekkers klikken misschien wel vast maar contactpunten zijn niet 100% goed, sommige bedrijven hebben hier zelfs een disclaimer over aangaande garantie. zou het persoonlijk niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Roamor
Ik zou verloopjes maken of een DC swith aanschaffen, dan hoef je niets te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Roamor schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 10:52:
HELP!

Ik heb dus een Suntech paneel, waaraan ik een MAC involar wilde knopen. De MAC heeft MC4 aansluitingen, de Suntech H4. Volgens verschillende bronnen, zou dit compatible moeten zijn, maar nu ik het zie twijfel ik toch.
[afbeelding]

Beetje lastig te zien, maar die linker MC4 aansluiting heeft een sticker met - erop, maar aan het einde staat op het zwarte plastic een +. De H4 rechts is de + van de Suntech.

Ik heb alleen 'droog' getest zonder de AC stekker er nog in, maar dit is de enige manier waarop dit kan passen, de min van de Suntech kan er sowieso niet in. Iemand die mij verder kan helpen? Bedankt. :)
1 van de 2 afknippen en een mc4 of een HS er aanzetten is lijkt mij het makkelijkste. Weet je ook zeker dat het een goede verbinding is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

silvester6 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 11:19:
[...]

1 van de 2 afknippen en een mc4 of een HS er aanzetten is lijkt mij het makkelijkste. Weet je ook zeker dat het een goede verbinding is :)
Maar misschien ook 1 van de 2 geen garantie meer... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
tja 1 ding is zeker ze passen niet op elkaar. verloopje zou idd ook kunnen.
Is alleen even iemand in de buurt vinden wie beide connectoren op voorraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Bedankt voor de tips en opmerkingen. Wel balen dit natuurlijk; maar ik ga maar eens op zoek naar MC4 connectoren met snelle levertijd. Dan knip ik die H4 connectors eraf; daar heb ik qua kabellengte de meeste speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Kunt even bellen naar wat installateurs in de buurt die zonnepanelen plaatsen. die hebben deze wel standaard liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 09:46:
en je houd geen rekening met derating als de omvormer op max logt.
precies in de zomer met warme omgeving wil je geen aftopping, en er derating bij,
want dat levert weer meer warmte op, en nog minder opbrengst.
een iets te grote omvormer is afhankelijk van de plek waar hij hangt altijd beter.
http://files.sma.de/dl/7418/TempDerating-UEN103910.pdf

mijn omvormers hebben allemaal minstens 25% (ac en dc) headroom, en dat is maar goed ook na nare opbrengst ervaringen op de beste momenten. (hoge instraling, warme dagen +zeewind)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:25:
[...]

en je houd geen rekening met derating als de omvormer op max logt.
precies in de zomer met warme omgeving wil je geen aftopping, en er derating bij,
want dat levert weer meer warmte op, en nog minder opbrengst.
een iets te grote omvormer is afhankelijk van de plek waar hij hangt altijd beter.

mijn omvormers hebben allemaal minstens 25% (ac en dc) headroom, en dat is maar goed ook na nare opbrengst ervaringen op de beste momenten. (hoge instraling, warme dagen +zeewind)
Wat is je definitie van "warme omgeving"? (45°C+ omgevingstemperatuur ofzo bij SMA???) Zo warm wordt het hier niet gelukkig :P
Wat is het probleem met aftopping op piek momenten (hoeveel kWh/ jaar (energie, geen vermogen) hebben we het over, zie verhaal antonboostra, maar nu even maken voor jou situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:25:
[...]

Dat is dus tegenstrijdig aan wat de meeste op dit forum zeggen!!
Wat is correct? Overcapaciteit of geringe ondercapaciteit.

vb. 13 panelen van 250 Wp =3250 Wp, wat moet de capaciteit van de omvormer dan zijn? Een omvormer van 3000 Wp of één van 3500 Wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is heel veel over geschreven in het recente verleden
neem even als voorbeeld 12*250 panelen oftewel 3000wp

dan heb je 2 opties
<1> kiezen een omvormer van 2500 wp max dit omdat je netto die 3000wp niet zovaak zal halen
<2> kies een omvormeer van max 3500wp ,

over beide opties is veel voor en tegens besproken.
de meeste kiezen voor optie 1 omdat ze dan makkelijker rond de 80% load zitten van het maximum van de omvormer

andere kiezen voor optie 2 omdat ze bijv in de toekomst er nog een paar paneeltjes bij kunnen leggen danwel zeker weten dat er niet afgetopt word maar alles word omgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Kievit1964 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:46:
[...]

Dat is dus tegenstrijdig aan wat de meeste op dit forum zeggen!!
Wat is correct? Overcapaciteit of geringe ondercapaciteit.

vb. 13 panelen van 250 Wp =3250 Wp, wat moet de capaciteit van de omvormer dan zijn? Een omvormer van 3000 Wp of één van 3500 Wp?
Prijsverschil omvormers/ efficiency curve/ ligging dak/ hoeveelheid pieken (>STC) die voorkomen (kustregio). De ideale maat is lastig exact te bepalen.

Prijsverschil is meestal doorslaggevend (tvt) en kan je dus beter een 2500W omvormer nemen bij 3250Wp. Een 2500W omvormer is meestal goedkoper dan een 3500W omvormer.

Mensen hier in dit topic worden heel nerveus van aftoppen, terwijl er op jaarbasis vrijwel geen energie (eenheid kWh) verloren gaat bij het aftoppen. Met een kleinere omvormer heb je het grootste deel van het jaar een hogere efficiency, die paar dagen volle zon+kou iets minder is totaal niet significant. Aan de kust en in Australië kan het anders zijn, maar ik heb nog steeds geen kWh per jaar cijfertjes gezien (eric-pvt?)

@swapevent
Geen panelen later erbij leggen, liever eerst door sparen/ lenen en dak in één keer volleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 09-02-2013 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Roamor schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 10:52:
Ik heb dus een Suntech paneel, waaraan ik een MAC involar wilde knopen. De MAC heeft MC4 aansluitingen, de Suntech H4. Volgens verschillende bronnen, zou dit compatible moeten zijn, maar nu ik het zie twijfel ik toch.
Dat is geen H4, dat is H+S Radox Twist. Die heb ik ook op 2 oudere Suntech panelen. Om ze op MC4 aan te sluiten heeft mijn leverancier een kort verloopkabeltje gemaakt. Ik heb nu 2 nieuwe Suntech panelen, daar zit wel echt H4 op en die kan je inderdaad op MC4 aansluiten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn hier genoeg postings te vinden dat men er later toch wat heeft bijgelegt
ik heb er zelf nog 2 panelen toen bijgelegt omdat de subsidie toevallig snel binnen was
de volgende uitbreiding komt over pakembeer 3jr

ben er inmiddels al wel achter dat ik op het woonhuis toch meer panelen kwijt kan dan aanvrankelijk gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:00:
er zijn hier genoeg postings te vinden dat men er later toch wat heeft bijgelegt
ik heb er zelf nog 2 panelen toen bijgelegt omdat de subsidie toevallig snel binnen was
de volgende uitbreiding komt over pakembeer 3jr

ben er inmiddels al wel achter dat ik op het woonhuis toch meer panelen kwijt kan dan aanvrankelijk gedacht
Zoals ik al zei, leg gewoon het dakvlak wat je wil leggen, gelijk maar helemaal vol. Het is eerder regel dan uitzondering, dat je bijplaatst. Bovendien krijg je dan weer eventueel te maken met omruilen/inruilen omvormer, andere maat rail, panelen draaien etc. Ik kan er heel goed over meepraten. Had ik maar in 1 keer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Meeste daken kan je toch te weinig op kwijt, boerderijen en schuren niet meegerekend.
Wish i had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ghe ghe zolang het nog niet zo erg is als met vijvers valt het mee, toen ik daarmee begon riep men ook tegen mij een goede vijver bouw je in 3 keer, inmiddels is de 5e een feit dus ja.

voor de toekomst gezien kijk even naar het plaatje inmiddels hebben de buren links ook een opbouw vandaar dat ik dacht van ik kan slechts 1 rij panelen portrait leggen op de linker dakhelft
echter na suncalc en kijken hoe dit in de praktijk uitkomt ben ik tot de volgende conclusie gekomen

linkerdakhelft 3 rijen landscape , met ieder 4 panelen totaal 12 panelen
rechterdakhelft 2 rijen landscape met ieder 4 panelen totaal 8 panelen
oftewel woonhuisdak kan 20 panelen aan
de rechterdakhelft zal in de winter niet effectief zijn maar de periode half feb tot begin november komt hier ook het nodige zonlicht op.
in de zomerperiode staat die zon hier bijna recht boven

stel dat ik deze uitbreiding zou doen met 20*240 panelen plus het gene wat ik al heb,
dan zou ik op een opbrengst van in totaal 7000 kwh per jaar uitkomen
oftewel 2000 boven mijn gebruik die 2000 kwh kan ik dan affakkelen middels een soort wamtepomp
scheelt weer gas.

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/48154_4694201112135_389371586_n.jpg

maar dit is nog even toekomstmuziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Barrycade schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 10:23:
[...]

Ook handig voor het dievengilde.... :P
En 's-nachts zijn ze spanningsloos heb ik begrepen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schrikdraad erlangs, ghe ghe ghe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Helaas zojuist geconstateerd dat een van de 2 AEG Protect PV2800 omvormers is overleden.
Sinds september als een zonnetje gedraaid en vanmorgen is hij opgestart om 09:40 en na 09:50 is hij overleden, zonder duidelijke reden.
String spanning was toen ik er achter kwam ongeveer 440V.
Laatste gelogde string spanning was 147,2 V om 09:50.
Leverancier net gebeld, had er gelukkig nog genoeg op voorraad en die komt hem zo snel mogelijk omwisselen.
Hopen dat het snel opgelost wordt en gelukkig missen we in deze tijd niet zo heel erg veel opbrengsten.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:59:
[...]

Dat is geen H4, dat is H+S Radox Twist. Die heb ik ook op 2 oudere Suntech panelen. Om ze op MC4 aan te sluiten heeft mijn leverancier een kort verloopkabeltje gemaakt. Ik heb nu 2 nieuwe Suntech panelen, daar zit wel echt H4 op en die kan je inderdaad op MC4 aansluiten.
Ah, bedankt. Dat verklaard weer wat. Wel raar dat in de handleiding van hetzelfde typenummer Suntech vermeld staat dat het een H4 betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanochtend maar even de ladder tegen de muur gezet en de laag sneeuw van circa 3 cm verwijderd van de paneeltjes.
Deze toch wel risico actie heeft toch op dit moment een reductie opgeleverd van 0,8 Kg CO2.Daar doen we het toch voor.Bijzaak is de opbrengst van 1.800 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
S.Death schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:38:
Helaas zojuist geconstateerd dat een van de 2 AEG Protect PV2800 omvormers is overleden.
Sinds september als een zonnetje gedraaid en vanmorgen is hij opgestart om 09:40 en na 09:50 is hij overleden, zonder duidelijke reden.
String spanning was toen ik er achter kwam ongeveer 440V.
Laatste gelogde string spanning was 147,2 V om 09:50.
Leverancier net gebeld, had er gelukkig nog genoeg op voorraad en die komt hem zo snel mogelijk omwisselen.
Hopen dat het snel opgelost wordt en gelukkig missen we in deze tijd niet zo heel erg veel opbrengsten.
Waaraan toets je dat hij naar z,n mallemoer is ?
Heb je al getest op AC aanwezig, kabelbreuk, ENS, welke soms aanspreekt bij afwijkende net parameters
als Hz / U / imp / iso fout, omvormers al uitgewisseld om uit te sluiten dat het aan de panelen ligt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
PClop schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:58:
[...]

Waaraan toets je dat hij naar z,n mallemoer is ?
Heb je al getest op AC aanwezig, kabelbreuk, ENS, welke soms aanspreekt bij afwijkende net parameters
als Hz / U / imp / iso fout, omvormers al uitgewisseld om uit te sluiten dat het aan de panelen ligt ?
Aan het feit dat er genoeg stringspanning was en de omvormer helemaal geen tekenen van leven liet zien.
Als er geen AC zou zijn dat zou de omvormer in een foutmelding staan, zodra er DC spanning is boven de 120V moet het display wat laten zien (volgens de leverancier ook).
Ik de string kan meten en deze mooi 440V geeft.
Maar de omvormer doet helemaal niets en er hangt een wat electrisch luchtje in de omvormer.
Hz waarde was op de laatste logging 50.02Hz.

PS. ik heb niets zelf geinstalleerd dus het is niet mijn verantwoording om uit te zoeken wat er precies aan de hand is, dus ga ik ook niet aan de wel werkende omvormer lopen sleutelen. Ik heb €1200 betaald voor de installatie en er zit 5 jaar garantie op de omvormer. Dus succes leverancier!

[ Voor 14% gewijzigd door S.Death op 09-02-2013 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:43:
[...]

Wat is je definitie van "warme omgeving"? (45°C+ omgevingstemperatuur ofzo bij SMA???) Zo warm wordt het hier niet gelukkig :P
Wat is het probleem met aftopping op piek momenten (hoeveel kWh/ jaar (energie, geen vermogen) hebben we het over, zie verhaal antonboostra, maar nu even maken voor jou situatie)
als hij nu alleen maar zou af toppen, dan was het niet zo erg.
maar hij zakt verder.
de power-one 3.0 doet dat bij 50 graden in de omvormer.

plaatjes zeggen meer als woorden:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/derating%20opbrengst.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/derating%20temp.jpg
ik denk dat ik die dag 5kWh heb verloren van de 20 die het had kunnen zijn.
het is wel het extremste voorbeeld wat ik heb.
(warme dag in augustus en een hete wind uit het zuiden.)
de zaak is nu al aangepast en dit gebeurd komend jaar niet meer.
(was gewoon lui geweest en had een aantal gaten in de isolatie van het dak nog niet gedicht op de plaatsen waar ik een paar pijpjes had verwijderd..
en dan blast er +65 graden warme lucht van onder de panelen de zolder in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
S.Death schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:07:
[...]

Aan het feit dat er genoeg stringspanning was en de omvormer helemaal geen tekenen van leven liet zien.
Als er geen AC zou zijn dat zou de omvormer in een foutmelding staan, zodra er DC spanning is boven de 120V moet het display wat laten zien (volgens de leverancier ook).
Ik de string kan meten en deze mooi 440V geeft.
Maar de omvormer doet helemaal niets en er hangt een wat electrisch luchtje in de omvormer.
Hz waarde was op de laatste logging 50.02Hz.

PS. ik heb niets zelf geinstalleerd dus het is niet mijn verantwoording om uit te zoeken wat er precies aan de hand is, dus ga ik ook niet aan de wel werkende omvormer lopen sleutelen. Ik heb €1200 betaald voor de installatie en er zit 5 jaar garantie op de omvormer. Dus succes leverancier!
Juiste beslissing dus, laat de leverancier het maar op knappen, maar wel sneu dat het na zo'n
korte tijd al uit is met de pret ( 50% van je installatie ) je hoopt dat het de eerste en de laatste
keer is met zo iets, ondanks de garantie die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
PClop schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 15:07:
[...]

Juiste beslissing dus, laat de leverancier het maar op knappen, maar wel sneu dat het na zo'n
korte tijd al uit is met de pret ( 50% van je installatie ) je hoopt dat het de eerste en de laatste
keer is met zo iets, ondanks de garantie die je hebt.
Hoop het inderdaad wel ja, want het draaide echt perfect, startte ieder dag mooi op zonder problemen. Nou ja gelukkig is het makkelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen,

Kunnen jullie mij helpen om mijn technische kennis over omvormers en zonne-panelen bij te spijkeren?

Een kennis van mij heeft een offerte gekregen :
- 12x Canadian Solar 250 Watt piek
- 1x Omnik 3,0 TL omvormer

Nu ben ik de technische documentatie aan het nakijken van zowel de zonne-panelen en de omvormer.
Bij de documentatie van de zonne-panelen lees ik :
- Optimum Operating Voltage : 30.4V
Bij de documentatie van de Omniksol 3,0K-tl lees ik :
- Max DC Voltage : 590V
- MPPT DC Voltage range : 120 - 550

Als ik 12x30.4V doe, dan kom ik uit op 364,8V .

Ligt het dan aan mij of zou er nog een paar zonne-panelen bij kunnen?
Of gaat het dan mis met de dubbele MPP tracker? Daarbij ga ik er van uit, dat het aantal zonnepanelen gelijk is verdeeld of de twee aanwezige MPP's.

De opstelling zijn twee keer 6 zonne-panelen. Ik vermoed, dat deze groepen op een eigen MPP worden aangesloten.
De Omnik 3,0 wordt op een 1 fase groep aangesloten.

Wat haal ik door de war, als ik denk, dat bij een omvormer, die meerdere MPPs heeft, dat die dan ook op een drie fase aansluiting/groep moet worden aangesloten?

Alvast bedankt voor een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat komt niet op 2 mppt, dan is het voltage te laag met 180v, voc van zulke panelen zal op 36v liggen.
Er kan nog wel 1 paneeltje bij als het op dak past.
Kan die omnik ook 3kWp aan op 1 mppt? Volgens mij niet als ik het zo een paar posts terug lees in de link van een forum.
180v per mppt is krap in de zomer denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vanmorgen vroeg weer het dak op geweest. Had ik 29 dagen geleden toen ik de eerste 5 had neergezet niet gedacht :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/Photo%2009-02-13%2008%2040%2049.jpg
Halverwege de verbouwing

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/Photo%2009-02-13%2011%2057%2005.jpg
99% Klaar!

Hierna alleen nog wat ballast aangebracht en de panelen wat bij gesteld zodat ze exact recht stonden.

[ Voor 7% gewijzigd door twixx op 09-02-2013 20:30 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Rol-Co schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 16:23:
Dat komt niet op 2 mppt, dan is het voltage te laag met 180v, voc van zulke panelen zal op 36v liggen.
Er kan nog wel 1 paneeltje bij als het op dak past.
Kan die omnik ook 3kWp aan op 1 mppt? Volgens mij niet als ik het zo een paar posts terug lees in de link van een forum.
Maak even een account aan voor omniksol design http://www.omnik-solar.com/solardesign

Voor 2 strings van 6 panelen (250W) = 1500 W per string
3000 W op 1 string gaat niet werken (topt het dan af op 1500 W).

Max vermogen per mpp = 1500 W < 1700 W (aanbevolen max paneel vermogen)
Vmpp = dan 182 V
Volgens online doc :MPPT DC Voltage Range[V] 120-500 dus 182 V moet kunnen.

Of kijk hier even verder:
http://www.zonnepanelen.n...-met-10x-300-wp-loopt-teg

[ Voor 12% gewijzigd door zonnebaas op 09-02-2013 17:23 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou die 180v nooit doen, ik had 10 panelen op de effekta die ook met 120v start maar ging gewoon uit in de zomer met 35 graden.
Ik zou die 12 in 1 string doen op een aeg 2800 voor 400,-
Dan zit je precies in het goede gebied.

Edit: 10 van mijn panelen is 195v, voltage effekta is nagenoeg het zelfde als de omniksol.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 09-02-2013 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Rol-Co schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 17:57:

Ik zou die 12 in 1 string doen op een aeg 2800 voor 400,-
400? Zie ze overal boven de 800... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kievit1964 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 18:43:
[...]

400? Zie ze overal boven de 800... :?
Ik weet niet of ze er nog zijn maar kon meer als 1 kopen voor 380,- zelfs, dan heb je hem voor 400 op je luie stoel thuis.
Maar de piko komt beter uit hier dus laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Rol-Co schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 16:23:
Kun je dit uitleggen?

Welke waarden zijn van belang bij het kiezen van een omvormer met betrekking op de voltage van de panelen?
Hoeveel zal het voltage dalen bij hogere temperatuur, en omgekeerd hoeveel stijgt hij bij lage temperatuur?

Welke data moet ik hiervoor uit de technische info halen? (Voc optimaal, temp coëfficënt ??)

Begrijp het nog niet helemaal en dit is toch wel belangrijk voor het kiezen van de juiste combinatie lijkt me. :)

Even een voorbeeldje toegevoegd van een Suntech paneel:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/paneel-techn1.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/paneel-techn2.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Kievit1964 op 09-02-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kievit1964 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 19:15:
[...]

Kun je dit uitleggen?

Welke waarden zijn van belang bij het kiezen van een omvormer met betrekking op de voltage van de panelen?
Hoeveel zal het voltage dalen bij hogere temperatuur, en omgekeerd hoeveel stijgt hij bij lage temperatuur?

Welke data moet ik hiervoor uit de technische info halen? (Voc optimaal, temp coëfficënt ??)

Begrijp het nog niet helemaal en dit is toch wel belangrijk voor het kiezen van de juiste combinatie lijkt me. :)

Even een voorbeeldje toegevoegd van een Suntech paneel:

[afbeelding]
[afbeelding]
Dat kun je halen uit het datablad van de panelen, ook hebben de meeste merken omvormers een programma waar je het merk en type paneel + hoeveelheid in kan vullen zodat je kan zien wanneer je bij -10 de max votage van de omvormer bereikt.
In de zomer met 35 graden buiten en vol zon op de panelen worden ze soms wel 70 graden waardoor je voltage zakt en je dus een te lage string spanning krijgt en de omvormer op standby gaat.
Download gewoon het programma van de inverter die je denkt te gaan gebruiken en selekteer de gekozen panelen.
Dan zie je het vanzelf, maar een omvormer die zijn ideale bereik op 360v heeft heb ik geen programma nodig om te weten dat 180v gewoon te laag is, dus paar panelen bij of andere panelen met hoger voltage of andere omvormer die in dit geval de 12 panelen in 1 string aankan.

Edit:
Als ik het goed doe aan de hand van je plaatjes zal dit paneel bij 60gr paneeltemperatuur nog 23,30v geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 09-02-2013 19:47 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Rol-Co schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 19:32:
[...]

Edit:
Als ik het goed doe aan de hand van je plaatjes zal dit paneel bij 60gr paneeltemperatuur nog 23,30v geven.
En hoe kom je aan dit getal? (ik krijgt dit getal niet berekent....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Kievit1964 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 20:00:
[...]

En hoe kom je aan dit getal? (ik krijgt dit getal niet berekent....)
27,1v op 25graden elke graad meer is -0,40%

Pagina: 1 ... 241 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.