Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 236 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.723 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:06

thido

Tilburg

Ik heb 6x200wp panelen op mijn veranda dak, 12 graden helling, op het zuiden, zonder schaduw.
Momenteel aangesloten op 2x Steca500 maar heb ook nog een sb1200 liggen.
Vraag me af welke combi uiteindelijk beter is, iemand een idee?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Klaver 4 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:28:
[...]
De foto's van jouw installatie doen me denken aan Meerstad. ?
Reitdiepwijk

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
thido schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:39:
Ik heb 6x200wp panelen op mijn veranda dak, 12 graden helling, op het zuiden, zonder schaduw.
lastig uitsluitsel te geven als je niets van de panelen zelf vermeldt qua spanningen en stromen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@peterzon
die heffingskorting krijg je alleen als je ook daadwerkelijk afneemt
de vraag was echter om "offthegrid"te gaan

ook al heb je de kabel van je netbeheerder nog binnen liggen dan heb je "offthegrid" dus geen leveringscontract voor electra
in dat geval geld het volgende :
- kabel met meter blijft binnen liggen
- de meterhuur dien je wel te betalen, ( er zijn optie's om deze weg te laten halen maar je betaalt de hoofprijs als je weer een meter wil nadien)
- daar je geen electra afneemt heb je dus ook geen recht op de energieheffinskorting

anders is het het als je netto vebruik rond het 0 punt ligt
bijv
opgewekt 2000 kwh
vebruik 1950 kwh
netto vebruik is dan 50 kwh
betaling word dan
-vastrecht , capaciteiteits tarief etc 200 euro
- verbuik ( 50*23cent ) 11,5 euro
energhieheffingskorting -385 euro
---------------------------------------------------------------------------
netto te betalen -173,5 euro

voorbeeld off the grid
capaciteittarief etc 0 euro ( officieel geen aansluiting )
vebruik 0 euro
merterhuur 35 euro
energieheffingskorting 0 euro
netto te betalen 35 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:06

thido

Tilburg

NielsTn schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:40:
[...]

lastig uitsluitsel te geven als je niets van de panelen zelf vermeldt qua spanningen en stromen....
Daar heb je gelijk in. Het zijn Xu-yang panelen met een MPP spanning van 36,94V en stroom van 5,41A (nullast 45,73V en 5,85A).
Zelf heb ik het idee dat de Steca's op goede dagen aardig afknijpen, worden ook redelijk warm in de zomer.
Op de slechte dagen pruttelen ze dan weer lekker door.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Als ik nu voor de start van vandaag kijk naar het T.net team op PVoutput dan zie ik al mensen met opbrengst. Dat zal wel het standby verbruik zijn, al gaat dat niet overal op.

Wil je bij PVoutput deze achtergrond waarden verwijderen, dan kan dit via de rules. Het simpelste voorbeeld is deze.

if(power < 100) power = 0;

Maar er staan nog veel meer voorbeeld in de examples in de help pagina van pvoutput.
http://pvoutput.org/help.html#autoupload-rule

http://www.pvoutput.org/l...am.jsp?o=e&d=desc&tid=426

Zo gebruikt hansvk continue 4 Watt standby, goed voor 29Wh.
Een ander voorbeeld is sunergy oostburg, deze heeft inmiddels 365Wh op de teller staan, maar dit ziet er meer uit als een verkeerde datum tijd en/of verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
databeestje schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 07:30:
Als ik nu voor de start van vandaag kijk naar het T.net team op PVoutput dan zie ik al mensen met opbrengst. Dat zal wel het standby verbruik zijn, al gaat dat niet overal op.

Wil je bij PVoutput deze achtergrond waarden verwijderen, dan kan dit via de rules. Het simpelste voorbeeld is deze.

if(power < 100) power = 0;

Maar er staan nog veel meer voorbeeld in de examples in de help pagina van pvoutput.
http://pvoutput.org/help.html#autoupload-rule

http://www.pvoutput.org/l...am.jsp?o=e&d=desc&tid=426

Zo gebruikt hansvk continue 4 Watt standby, goed voor 29Wh.
Een ander voorbeeld is sunergy oostburg, deze heeft inmiddels 365Wh op de teller staan, maar dit ziet er meer uit als een verkeerde datum tijd en/of verbruik.
Dat standby 'verbruik' was me al opgevallen. Ik zal binnenkort eens kijken naar die rules. Ik heb een rule aangemaakt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag even gekeken met een balk hoe hoog het zou worden, viel erg tegen, zullen de buren niet blij mee zijn.
@kievit over wat voor hoogte spreken we dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Kievit1964 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:49:
De extra groepen vandaag binnen gekomen. Kom er nu pas achter dat er maar vier groepen op een aardlek mogen dus dat wordt een extra aardlek aanschaffen. (gelukkig is marktplaats mijn grote vriend anders werden ze wel erg duur)
Veel (trafoloze) omvormers hebben een foutstroomcircuit ingebouwd ter beveiliging zodat de DC zijde niet onder AC spanning kan komen te staan en om af te schakelen als er een lekstroom is aan AC zijde. Aangezien er verder niets wordt aangesloten behalve die omvormer hoef je geen aardlek te gebruiken voor die groep. Kijk eens in de installatiehandleiding van je omvormer.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 30-01-2013 09:33 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:55:
[...]

@kievit over wat voor hoogte spreken we dan.
De balk ligt op een hoogte van 55 cm en dat is al erg goed zichtbaar vanaf de zijburen.
Op zich is er theoretisch niet zoveel aan de hand daar ik binnen de wettelijke normen blijf maar liever een goede buur dan een verre vriend ;)
Een hoogte van 20-30 cm lijkt mij acceptabel.
Bij een oost/west opstelling heb je minder hoogte en kijk je niet tegen de zijkant aan maar zie je het paneel oplopen. Ziet er toch weer anders uit.
Gezien de adviezen hier ivm de schaduw lijkt de oost-west variant echter te gaan vervallen.

Achtergrondverhaal:
Vorig jaar heb ik de hal bij mij verbouwt. Dit hield in dat een deel van de garage bij de hal getrokken is. Tevens is de schuur links naast de garage/uitbouw op dezelfde hoogte gebracht als de rest. Het dak loop dus door vanaf de zijkant van het huis t/m de schuur.

Mijn zij-buren keken eerst tegen de garage van hun buren aan want mijn schuur was toen even hoog als de garage. Nu kijken ze ook tegen de zijkant van mijn schuur aan (in ieder geval tegen de boeiboorden) en dat is al een heel ander gezicht. De schuur is zo'n 40-50 cm hoger dan de garage.
Om ze ook nog eens op te zadelen met nog eens 50 cm "vervuiling" gaat denk ik te ver.

Onderstaand de situatie.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/IMG_5088.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Kievit1964 op 30-01-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overleg het eens met hun,
misschien vinden ze het helemaal niet zo erg

kan op de foto even niet bepalen wat de hoge kant zou worden van een schans maar als dit de huiszijde is, dan valt het allemaal wel mee,
anders tegen de zijkant van de schans een bloembak met heideplantjes erbij zetten bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:32:
overleg het eens met hun,
misschien vinden ze het helemaal niet zo erg

kan op de foto even niet bepalen wat de hoge kant zou worden van een schans maar als dit de huiszijde is, dan valt het allemaal wel mee,
anders tegen de zijkant van de schans een bloembak met heideplantjes erbij zetten bijv
De zijburen zitten dus letterlijk tegen de zijkant aan te kijken. Foto is vooraanzicht.
Zal eens een balletje opwerpen bij ze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee heb je ja kan je krijgen idd, heb het hier ook aangekaart , ivm een struik van de buren, afgelopen jaar hingen een paar uitlopers boven het dak van mijn schuur wat in de toekomst dus voor schaduw zou kunnen zorgen,
met de buren overlegt, als ik hem bij houd met snoeien is het geen probleem, zolang ik de uitlopers waar ik geen last van heb maar laat hangen, prima toch

dus in jouw geval missschien met wat heideplantjes is het voor hun ook acceptabel
of willen ze zelf misschien ook wel zoiets straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
thido schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 22:39:
De steca 500 omvormers hebben een iets hoger rendament dan de SB1200. Ik heb zelf 2 steca's gehad en deze konden maximaal 540watt per unit terug leveren. Verder gaan ze niet.

De SB1200 heeft een MPPT bereik van 100-320 Volt en een ingangsstroom van 12,6Ampere maximaal

Als je geen schaduw hebt dan kun je ze het beste alle 6 in serie aansluiten op de SB 1200 inverter.
Omdat je hellingshoek niet optimaal is om de maximale intensiteit (loodrecht op de zon) te kunnen behalen zul je waarschijnlijk geen verliezen hebben door de steca's te gebruiken.
Door het hogere rendement zal dit het beste werken.

Wat misschien wel eens leuk is om te proberen is als het een keer een strak heldere hemel is eerst het vermogen te meten met de steca's en daarna de 6 panelen op de SB1200 aansluiten en meten wat dan het vermogen is.

Als de lucht licht gesluierd is dan heb je waarschijnlijk de hoogste maximale output die je kunt behalen.

Ik weet niet of je eventueel een vermogensmeter hebt anders mag je de mijne best wel eens lenen,
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 06:49:
@peterzon
die heffingskorting krijg je alleen als je ook daadwerkelijk afneemt
de vraag was echter om "offthegrid"te gaan

ook al heb je de kabel van je netbeheerder nog binnen liggen dan heb je "offthegrid" dus geen leveringscontract voor electra
in dat geval geld het volgende :
- kabel met meter blijft binnen liggen
- de meterhuur dien je wel te betalen, ( er zijn optie's om deze weg te laten halen maar je betaalt de hoofprijs als je weer een meter wil nadien)
- daar je geen electra afneemt heb je dus ook geen recht op de energieheffinskorting

anders is het het als je netto vebruik rond het 0 punt ligt
bijv
opgewekt 2000 kwh
vebruik 1950 kwh
netto vebruik is dan 50 kwh
betaling word dan
-vastrecht , capaciteiteits tarief etc 200 euro
- verbuik ( 50*23cent ) 11,5 euro
energhieheffingskorting -385 euro
netto te betalen -173,5 euro

voorbeeld off the grid
capaciteittarief etc 0 euro ( officieel geen aansluiting )
vebruik 0 euro
merterhuur 35 euro
energieheffingskorting 0 euro
netto te betalen 35 euro
Kijk, nu wordt het een ander verhaal, want i.p.v. 200 euro te betalen voor een aansluiting krijg je geld terug. Dan komt een vergelijking er gelijk heel anders uit te zien, zoals die 10 accu's voor 2000 euro. Met deze bedragen gaat geen mens "offthegrid". Waarom zou ik de aansluiting laten vervallen want het is veel duurder dan houden en niets of weinig gebruiken? Ik heb er wel eens over nagedacht maar heb het idee gauw laten varen. Want te kostbaar en te lastig, voorlopig dan. Want je weet nooit hoe het in de toekomst zal gaan. In mijn beleving zal het vast duurder gaan worden zodat "offthegrid" wellicht wel een optie wordt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voorlopig is het nog niet interresant idd, alsook te risico vol naar mijn idee, stel je accu's zijn niet voldoende opgeladen ( sneeuw bijv ) dan moet je een aggegraat gaat laten draaien
als je zoals ik beschreef zo dicht mogelijk bij het 0 vebruik blijft dan heb je vooralsnog maximaal voordeel.

andere overweging is dan ook bewust op overcapaciteit gaan zitten en deze in het najaar affakkelen dmv een airco te verwarmen ipv de CV te laten draaien.
dan breng je je gasvebruik ook weer omlaag en heb je wederom maximaal voordeel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:42:
voorlopig is het nog niet interresant idd, alsook te risico vol naar mijn idee, stel je accu's zijn niet voldoende opgeladen ( sneeuw bijv ) dan moet je een aggegraat gaat laten draaien
als je zoals ik beschreef zo dicht mogelijk bij het 0 vebruik blijft dan heb je vooralsnog maximaal voordeel.

andere overweging is dan ook bewust op overcapaciteit gaan zitten en deze in het najaar affakkelen dmv een airco te verwarmen ipv de CV te laten draaien.
Wat zijn de getallen als je dag en nacht meter hebt (terugdraaiend) en je overdag en in de nacht ongeveer hetzelfde afneemt? (zit nu op 4800 totaal, verwachte opbrengst install. 4600 Kwh)

Overdag wek je het meest op en zou je dus in de min komen, in de nacht verbruik je alleen.

Wat is dan de beste optie? Overdag zoveel mogelijk laten draaien zodat de meter op nul blijft? Of negatief, maar is de vergoeding dan hetzelfde als wat je betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 11:42:

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel, dus zul je in het geval van offgrid de capaciteit van je installatie moeten afstemmen op de opbrengst in de winter, om niet zonder stroom te komen zitten tijdens een paar sneeuwdagen of sterke bewolking. Dat kost naast een extra investering ook veel meer ruimte en het probleem, wat te doen met al die kilowatjes die je in de zomer niet gebruikt en niet kwijt kunt bij offgrid.

Ik probeer voorlopig eerst maar eens de rekening richting nul te krijgen. Ik denk dat ik met mijn 1,56 Wp en een jaarlijks verbruik van zo'n 2300Kw daarmee aardig in de buurt kom. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kievit
je hoeft niet per dag te compenseren maar kijken naar jaarvebruik
ik heb in een excelsheet het volgende staan
vebruik laag, vebruik hoog, vebruik gas , opbrengst pv
dit word iedere maandag netjes ingevuld

dit gaat netjes in een grafiek , afgelopen jaren was mijn totale vebruik 5000 kwh per jaar
in deze excelsheet houd ik ook een verwacht gebruik op jaasbasis bij , gemiddeld vebruik reeds bekend omgerekend naar 52 weken en mijn pv draait nog maar 3mnd nu maar je ziet dat de waarde verwacht jaarvebruik al omlaag aan het gaanis

ik zal nog niet op 0 uitkomen zelf , blijf met restvebruik van 2000 kwh zitten denk ik zo
maar pv virus kriebelt nog dus tzt uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik probeer uit te vinden of het voor een stichting (Sporthal),
interressant is om PV subsidie cat. groot aan te vragen.
Alleen na een paar keer de regeling SDE2013 lezen snap ik het nog steeds niet,
en de uitleg van Agentschapnl is ook summier.
De info die ik gekregen heb is, dat voor fase 1 miv 4 april basisvergoeding van E 0,07 /kWh
en de basisvergoeding wordt in 2013 verminderd met correctiefaktor E 0,05.
Nu betaald de sporthal incl energiebelasting en btw 0,23ct.

Waar vraag je dan subsidie voor aan?
krijg je per opgewekte kWh 0,07 -/- 0,05 = 0,02 ct extra per kWh?? ook als die gesaldeerd wordt.

wellicht is er iemand op dit forum die dit duidelijker kan uitleggen bvd daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:36:
@kievit
je hoeft niet per dag te compenseren maar kijken naar jaarvebruik
ik heb in een excelsheet het volgende staan
vebruik laag, vebruik hoog, vebruik gas , opbrengst pv
dit word iedere maandag netjes ingevuld

dit gaat netjes in een grafiek , afgelopen jaren was mijn totale vebruik 5000 kwh per jaar
in deze excelsheet houd ik ook een verwacht gebruik op jaasbasis bij , gemiddeld vebruik reeds bekend omgerekend naar 52 weken en mijn pv draait nog maar 3mnd nu maar je ziet dat de waarde verwacht jaarvebruik al omlaag aan het gaanis

ik zal nog niet op 0 uitkomen zelf , blijf met restvebruik van 2000 kwh zitten denk ik zo
maar pv virus kriebelt nog dus tzt uitbreiden
Dat begrijp ik, maar nu al voorzie ik dat er op een totaal jaar, als ik niets verander, mijn dagteller in de min gaan en mijn nacht teller blijft zoals het nu is.

Fictief:

gebruik 4800 Kwh; 2400 dag en 2400 nacht; opbrengst 4500 Kwh

Wanneer ik niets verander: dagteller -2100 nachtteller 2400

Wanneer ik meer overdag ga gebruiken: dagteller 0 nachtteller 300

Levert die 2100 terug geleverde Kwh net zoveel of meer op als 2100 in het nachttarief? Zoja dan hoef ik niets te wijzigen, zo nee dan moet ik proberen situatie twee te halen en dus op nul uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Kievit1964 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 13:30:
[...]

Dat begrijp ik, maar nu al voorzie ik dat er op een totaal jaar, als ik niets verander, mijn dagteller in de min gaan en mijn nacht teller blijft zoals het nu is.

Fictief:

gebruik 4800 Kwh; 2400 dag en 2400 nacht; opbrengst 4500 Kwh

Wanneer ik niets verander: dagteller -2100 nachtteller 2400

Wanneer ik meer overdag ga gebruiken: dagteller 0 nachtteller 300

Levert die 2100 terug geleverde Kwh net zoveel of meer op als 2100 in het nachttarief? Zoja dan hoef ik niets te wijzigen, zo nee dan moet ik proberen situatie twee te halen en dus op nul uit te komen.
In het weekend lever je ook terug tegen laag tarief, dus dat gaat er nog af. Als het dan nog problematisch is, zou je terug kunnen stappen naar enkeltarief. Er zit tegenwoordig toch nog maar weinig verschil in de prijs.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 12:50:
ik probeer uit te vinden of het voor een stichting (Sporthal),
interressant is om PV subsidie cat. groot aan te vragen.
Alleen na een paar keer de regeling SDE2013 lezen snap ik het nog steeds niet,
en de uitleg van Agentschapnl is ook summier.
De info die ik gekregen heb is, dat voor fase 1 miv 4 april basisvergoeding van E 0,07 /kWh
en de basisvergoeding wordt in 2013 verminderd met correctiefaktor E 0,05.
Nu betaald de sporthal incl energiebelasting en btw 0,23ct.

Waar vraag je dan subsidie voor aan?
krijg je per opgewekte kWh 0,07 -/- 0,05 = 0,02 ct extra per kWh?? ook als die gesaldeerd wordt.

wellicht is er iemand op dit forum die dit duidelijker kan uitleggen bvd daarvoor
SDE 2013 is alleen bedoeld voor ondernemers. Je krijgt gegarandeerd 7 cent per kWh, maar als de elektriciteitsprijs hoger is, krijg je geen subsidie.
De hoogte van de subsidie varieert met de hoogte van de energieprijs. Stijgt de energieprijs dan is minder subsidie nodig (omdat een bedrijf dan meer inkomsten heeft). En omgekeerd: daalt de energieprijs, dan stijgt het subsidiebedrag.
http://www.rijksoverheid....-duurzame-energie-in-2012
Oftewel niet interessant voor kleinverbruikers die al gebruik kunnen maken van de salderingsregel, waarbij je dus 23 cent per kWh krijgt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kieviet
laten we ipv dag /nach het even hoog / laag tarief noemen is wat makkelijker
de verhouding ligt op hoog is 5/7 van het totaal en laag is 2/7 van het totaal

dus als jouw opbrengst 4500 kwh per jaar is dan ziet het plaatje er als volgt uit:
hoogtarief 5/7 van 4500 is 3215 kwh gelevert
laagtarief 2/7 van 4500 is 1286 kwh gelevert
gebruik 4800 Kwh; 2400 dag en 2400 nacht;
netto vebruik
hoog 2400 gebruik - 3215 geleverd = -871 kwh
laag 2400 gebruik - 1286 geleverd = 1114 kwh

in dit geval is het raadzaam om meer overdag te gaan wassen/drogen vaatwasser etc want diee -871 krijg je niet a 23 cent vergoed maar a 9 cent afhankelijk van je leverancier
er word maximaal 5000 kwh gesaldeerd tenzij je productie je vebruik overschrijd dan word max tot je eigen productie gesaldeerd

hooglaagtarief versus enkel tarief
het netto verschil is 871-1114 = 243 kwh keer 0,02 euro ( verschil tussen hooglaag ) is 4,86 euro wat je in dat geval mislopt per jaar
bij sommige leveranciers is het zo dat ze je gelijk een slimme meter in je mik duwen als je naar enkeltarief wilt stappen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 14:30:

want die -871 krijg je niet a 23 cent vergoed maar a 9 cent afhankelijk van je leverancier
Dat is wat ik wilde weten.... helemaal duidelijk nu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Kievit1964 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:41:
[...]
Dat is wat ik wilde weten.... helemaal duidelijk nu. :)
Zo duidelijk is dat niet. Als ik bijvoorbeeld op het forum van Eneco kijk, lees ik:
Als wij niets meer van je hoog tarief kunnen aftrekken zullen wij het restant van je laagtarief aftrekken. Een dubbel tarief is gunstig wanneer je meer dan 40% van je totaal verbruik s’nachts of in het weekend plaatsvind. Door de aanschaf van zonnepanelen zal het percentage dat je s‘nachts en in het weekend verbruikt stijgen waardoor een dubbel tarief nog gunstiger zal zijn (bron).
Oftewel je krijgt niet 23 cent vergoed, maar bijvoorbeeld 21 cent (laag tarief). En dus niet altijd alleen maar het leveringstarief van 9 cent. Wederom, het hangt af van de leverancier en leg deze afspraken bij voorkeur zwart op wit vast.

Edit: Een vrij heldere wiki over het salderen is hier terug te vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 30-01-2013 16:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 14:30:

in dit geval is het raadzaam om meer overdag te gaan wassen/drogen vaatwasser etc want diee -871 krijg je niet a 23 cent vergoed maar a 9 cent afhankelijk van je leverancier
er word maximaal 5000 kwh gesaldeerd tenzij je productie je vebruik overschrijd dan word max tot je eigen productie gesaldeerd
Saldering is per aansluiting en niet per telwerk.
De aansluiting is nog een netto gebruiker (verbruik 4800kWh en opbrengst 4500 kWh)

Een stukje uit de toelichting van het wetsvoorstel voor 1 juli 2013 om de 5000 kWh salderings grens op te heffen voor duurzame opwekking
Hierbij wordt opgemerkt dat een kleinverbruiker alleen die elektriciteit kan salderen die hij via dezelfde aansluiting van het net onttrekt en op het net invoedt. De leverancier berekent immers de meterstand ten behoeve van de facturering en de inning van de kleinverbruiker en dat geschiedt per aansluiting. De uitkomst van het salderen van aan het net onttrokken en op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit kan geen negatief saldo opleveren. De kleinverbruiker heeft geen recht op betaling van zijn leveringsprijs door zijn leverancier over de overige ingevoede elektriciteit die hij niet met zijn verbruik kan salderen. In artikel 31c, derde lid, is expliciet bepaald dat de kleinverbruiker voor zijn surplus minimaal het recht heeft op een redelijke vergoeding.
Links naar volledige tekst van memorie van toelichting als ook de wets artikelen zelf staan in de duurzame kroeg

Wat wel verschillend kan zijn per leverancier (laatste marktverkening 14 Nov. van stichting Zonne-energie Wageningen) is of het overschot wordt verrekend tegen laag tarief of gescheiden uitbetaling hoog tegen hoog leveringstarief en laag tegen laag leveringstarief (overschot laag komt zelden voor)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

En nog even wat goed nieuws, vorige week de aanvraag gedaan voor subsidie en vandaag brief gekregen dat ie toegekend is en binnen 2 weken op de rekening staat.

[insert that went better then expected pic] :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er geen sneeuw op het platte dak,dan wel weer veel wind.Zelfs de ladder weigert om te blijven staan.
2/3 van de frames liggen nu eindelijk klaar en voor zaterdag de rest.Zaterdag de panelen er op die ondertussen bij de leverancier binnen zijn en alles is dan eindelijk klaar.
De subsidie is ondertussen al netjes op de rekening binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
Dat heb ik weer. Om meer gegevens van mijn SMA 3000TL21 te monitoren. Heb ik de nieuwe sma web connect module besteld en gisteren geplaatst. Plug en play zou zo moeten werken. Maar helaas tijdens registratie in sunny portal loopt deze vast in stap 8. :(
Vandaag contact gehad met de service dienst van SMA. Deze wisten mij te vertellen dat er al meerdere gelijksoortige meldingen waren binnen gekomen. En dat dit in behandeling was bij SMA Duitsland. Ik moest de gegevens van de omvormer en de webconnect module doorgeven zodat het in behandeling zou worden genomen. Vraag zijn er om meer gebruikers die het zelfde probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oftewel je krijgt niet 23 cent vergoed, maar bijvoorbeeld 21 cent (laag tarief)
dat is wat ik bedoelde met een verlies van 4,86 euro

iedere leverancier kan/mag meer salderen dan op dit moment wettelijk bepaald is
officieel is het zo
dat hoog tegen hoogtarief gesaldeerd word
dat laag tegen laagtarief gesaldeerd word
met een gezamelijk maximum van 5000 kwh per jaar
indien meer geproduceert word op hoog tarief dan vebruikt moet de leverancier dat tegen de "redelijke "vergoeding betalen de energieleverancier mag er voor kiezen om dit te verekenen met laagtarief bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:32:
[...]
indien meer geproduceert word op hoog tarief dan vebruikt moet de leverancier dat tegen de "redelijke "vergoeding betalen de energieleverancier mag er voor kiezen om dit te verekenen met laagtarief bijv.
Heb je een verwijzing naar een wettelijke uitleg, dat een leverancier ook zou mogen kiezen voor "redelijke vergoeding (zoals genoemd in geldend artikel 95c electricietswet, derde lid)" i.p.v. van verrekenen met andere tariefgroep of het leveringstarief binnen de 5000kWh?
Art 31c

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee helaas is dat het stukje kuche ahum vrije interpretatie van meersalderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
quipmk schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 18:28:
Dat heb ik weer. Om meer gegevens van mijn SMA 3000TL21 te monitoren. Heb ik de nieuwe sma web connect module besteld en gisteren geplaatst. Plug en play zou zo moeten werken. Maar helaas tijdens registratie in sunny portal loopt deze vast in stap 8. :(
Vandaag contact gehad met de service dienst van SMA. Deze wisten mij te vertellen dat er al meerdere gelijksoortige meldingen waren binnen gekomen. En dat dit in behandeling was bij SMA Duitsland. Ik moest de gegevens van de omvormer en de webconnect module doorgeven zodat het in behandeling zou worden genomen. Vraag zijn er om meer gebruikers die het zelfde probleem hebben.
Bij ons ook al 4 klanten met dit probleem. 3 lukt het gewoon niet en 1 heeft het na vele malen wel kunnen aanmelden via de duitse site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wet Belastingen op Milieugrondslag, artikel 50, lid 2:

Indien de verbruiker, bedoeld in het eerste lid, via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan artikel 31c, tweede lid, dan wel artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 wordt toegepast, is het eerste lid van toepassing op het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit.

Hier staat dat Energiebelasting moet worden betaald over het positieve saldo van de geleverde elektriciteit minus de teruggeleverde elektriciteit. Dit betekent dat dit wetsartikel onbeperkt salderen toestaat en dat over een negatief verbruik geen Energiebelasting betaald hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:03:
nee helaas is dat het stukje kuche ahum vrije interpretatie van meersalderen
Jammer ik had graag met de bron anders een discussie aangeknoopt, sinds de hype per telwerk/tariefgroep in augustus startte is dit al een paar keer met leveranciers in een discussie voorbij gekomen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zie mijn bovenstaande post
volledig bericht

http://henribontenbal.wor...beperkt-salderen-mag-dat/

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alles salderen kan allang bij meerdere leveranciers.(zit je elders dan is dat jouw keuze)
alles salderen op een aansluiting was altijd al zo (wie heeft dat per telwerk verzonnen )
geen onwaarheden alsjeblieft het is al warrig genoeg gemaakt.

salderen is een beetje vaag woord, het lijkt eerder op je aangifte inkomstenbelasting,
voor 1 april geef je aan dat je een afttrekpost had, en die breng je in.
je mag niet meer terugvragen dan je hebt genomen, daarvoor is een apart tarief,
bij stroom is dat de kale leveringsprijs+btw, das nog best aardig, maar opmaken en andere energie vermijden word steeds slimmer (SV of gas)

greenchoice betaald 9 cent na salderen, ook dit is niet handig meer,
ze vragen namelijk 67 cent voor gas.
in 1 kuub gas zit ongeveer 1 op 1 ~8kWh warmte

9x8=56 cent
maximaal salderen gaat lonen op 10 jaars termijn,
belasting vermijden kan een gratis warmtepomp opleveren
het gas (vastrecht) eruit maakt het af.

ik heb voor mijzelf een streep getrokken, 1 jaarsalaris naar water+energie in 10 jaar is niet acceptabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2013 19:38 . Reden: den haag zal het vast niet toelaten op 10 jaars termijn ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Op het moment dat geschreven werd bestond art 31c uit 2 leden

De huidig geldende art 31c heeft geen leden

De nieuwe vanaf 1 juli heeft 3 leden waarbij de grens van 5000kWh alleen voor duurzame opwekking vervalt, In de gepubliceerde toelichting heeft de klein verbruiker (tot 3x80A) met duurzame opwekking recht op de leveringsprijs van de leverancier tot nul (voor de invoeding tot gelijk aan het verbruik), bij meer net-invoeding dan verbruik per aansluiting een "redelijke vergoeding", was al maar vaag geformuleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Flagg schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 17:13:
En nog even wat goed nieuws, vorige week de aanvraag gedaan voor subsidie en vandaag brief gekregen dat ie toegekend is en binnen 2 weken op de rekening staat.

[insert that went better then expected pic] :)
Hoe kan het dan dat ik al op 3 januari, dus bijna 4 weken geleden, mijn aanvraag (via het E-loket) heb ingediend, maar hier nog niets van gehoord heb? Willekeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
MK1o2 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:06:

[...]

Ik heb op het forum van WijHebbenZon ook een paar keer voorbij zien komen dat mensen de zelfde foutmeldingen krijgen. Ik heb nu gevraagd hoe zij dat opgelost hebben.

Dat het ook met de spanning te maken kan hebben weet ik niet zeker. De foutmelding die ik krijg gaat specifiek in op de netfrequentie. Hij geeft ook een waarde terug van de gemeten frequentie. Ik neem dan aan dat het dan niet de spanning betreft.

De foutmelding zoals die gelogd wordt is:

code:
1
2013-01-16 11:30:00     The Grid frequency is out of tolerable range    Fac : 49.66 Hz

Op het forum van WijHebbenZon staat ook dat de pulsen die bijvoorbeeld voor straatverlichting door het net gestuurd worden kunnen zorgen voor de storingen.
Ik heb de vraag ook aan Libra Energy gesteld. Wanneer zij met een antwoord komen zal ik dat hier ook laten horen.
Om terug te komen op de netfrequentie fout die ik steeds kreeg, via leverancier heb ik mijn chint omvormer in kunnen wisselen tegen een exemplaar met de nieuwste firmware erop. Ik heb geen precies antwoord gekregen waardoor de foutmelding nu komt maar met een nieuwe firmware zou het euvel verholpen moeten zijn.

Wat ik mij alleen afvraag is of het gebruikelijk is dat je je omvormer omwisselt? Ik heb nu een ander, reeds gebruikt exemplaar terug gekregen... Ik had eigenlijk liever dat ze mijn omvormer voorzien van nieuwe firmware en dat ik hem dan weer terug krijg...

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MK1o2 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:43:
[...]

Om terug te komen op de netfrequentie fout die ik steeds kreeg, via leverancier heb ik mijn chint omvormer in kunnen wisselen tegen een exemplaar met de nieuwste firmware erop. Ik heb geen precies antwoord gekregen waardoor de foutmelding nu komt maar met een nieuwe firmware zou het euvel verholpen moeten zijn.

Wat ik mij alleen afvraag is of het gebruikelijk is dat je je omvormer omwisselt? Ik heb nu een ander, reeds gebruikt exemplaar terug gekregen... Ik had eigenlijk liever dat ze mijn omvormer voorzien van nieuwe firmware en dat ik hem dan weer terug krijg...
Lijkt me niet gebruikelijk nee, zeker niet voor een gebruikte, ik kan de firmware van mijn inverter gewoon zelf doen maar dat kan misschien niet met een chint?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 17:14
Weet iemand of de Stecagrid(3010) uit te lezen is via een arduino/netduino?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Appie Heijn schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:05:
Weet iemand of de Stecagrid(3010) uit te lezen is via een arduino/netduino?
Waarom geen S0 meter uitlezen daarmee, heb je netto opbrengst wat je meet....mooier imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 11:39
Rol-Co schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:26:
[...]

Waarom geen S0 meter uitlezen daarmee, heb je netto opbrengst wat je meet....mooier imho.
http://solarmeter.codeplex.com/

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Vraagje:

Klein PV systeempje 6x250Wp= 1500Wp eigen groep, nieuwe 3 aderige kabel naar meterkast.
Mag je daar een Mastervolt Soladin 600 (3x240Wp=720Wp) bij opzetten? Er is op die zolder geen los stopkontakt aanwezig. Dus beide op dezelfde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Nee, dan zou ik toch voor -eh- Next Level gaan: de Netduino. JoopC heeft iets heel moois geschreven:
P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus

Kan je ook nog de temps van je panelen (of zonneboiler, of de mand van je hond) mee monitoren.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Haha, die heb ik al :)
Maar wou ook rechtstreeks de omvormer uitlezen eigenlijk. Kijken of daar verschil tussen zit en zoja hoe groot. Heeft zo'n ding een web interface? Zal wel niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 30-01-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

hautessa schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:47:
Vraagje:

Klein PV systeempje 6x250Wp= 1500Wp eigen groep, nieuwe 3 aderige kabel naar meterkast.
Mag je daar een Mastervolt Soladin 600 (3x240Wp=720Wp) bij opzetten? Er is op die zolder geen los stopkontakt aanwezig. Dus beide op dezelfde kabel.
Ja dat mag indien er geen verbruiker op deze groep aangesloten zitten of aangesloten kunnen worden. Probleem speelt alleen met groepen waarbij verbruikers en opwek gecombineerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
hansdegit schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:49:
[...]

Nee, dan zou ik toch voor -eh- Next Level gaan: de Netduino. JoopC heeft iets heel moois geschreven:
P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus

Kan je ook nog de temps van je panelen (of zonneboiler, of de mand van je hond) mee monitoren.
gniffel de humor is weer terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Moet je eens op live klikken in mijn sign hieronder

Netduino at work!
;)

Edit:
Spuit 11 :X

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 30-01-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hautessa schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:47:
Vraagje:

Als het voor jezelf is, mag dat niet. Reden: jij hebt al genoeg PV. En ik vind het belachelijk dat je vandaag reeds STC vermogens scoort. Als je die lijn door trekt, zul in je in juni tot de conclusie komen dat een Piko 7.0 een beter passende omvormer is.....

Goed bezig man!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
silvester6 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:04:
[...]

Bij ons ook al 4 klanten met dit probleem. 3 lukt het gewoon niet en 1 heeft het na vele malen wel kunnen aanmelden via de duitse site.
Ook contact gehad met SMA? Indien ja wat was de reactie van SMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

hansdegit schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:20:
[...]

Als het voor jezelf is, mag dat niet. Reden: jij hebt al genoeg PV. En ik vind het belachelijk dat je vandaag reeds STC vermogens scoort. Als je die lijn door trekt, zul in je in juni tot de conclusie komen dat een Piko 7.0 een beter passende omvormer is.....

Goed bezig man!
Jij begon met bijplaatsen! Ik ga binnenkort (Maart) het hele systeem op de schop gooien (mede door plaatsing Zonneboiler met collector) en wil in 2 fases tot 8000Wp gaan. Ik wil alleen graag de derde mpp in gebruik nemen op Oost, zonder dat deze in de logging site mee gaat. Dit om vergelijk tussen mono en poly te behouden op zuid. He wat leuk MonoPoly :*) . Zou dat gefilterd kunnen blijven zoals het nu is? Zo niet, dan koop ik een andere omvormer er bij. Wil dat ff een jaartje gescheiden houden om eenvoudig te vergelijken tussen gitje en metro lusink.

Ik ga waarschijnlijk CIS Solar Frontier 155S op Oost uitproberen. veel schaduwmomenten en diffuus licht.

[ Voor 2% gewijzigd door hautessa op 31-01-2013 11:47 . Reden: Zonneboiler en collector toegevoegd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oef, om dat er uit te filteren wordt wel lastig, ben ik bang. Dan zou je de 2 seconden samples moeten vertalen in uuropbrengsten, dat gaat een heel onnauwkeurig klusje worden. Bestaan er DC opbrengstmeters? Die zou je tussen je String3 en de omvormer kunnen plaatsen.

Ik zal eens kijken of in mijn database het gemiddeld vermogen per uur overeenkomt met de opbrengst per uur. Zo ja, dan ben jij uit de brand, toch?

edit: nee. niet exact genoeg, ihmo. Zeker als er ook nog een DC/AC conversie bij komt kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 30-01-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:07:
[...]

Ja dat mag indien er geen verbruiker op deze groep aangesloten zitten of aangesloten kunnen worden. Probleem speelt alleen met groepen waarbij verbruikers en opwek gecombineerd zijn.
Nog niet zo lang geleden is een vergelijkbare combinatie van een van onze forum bezoekers
kompleet ontploft incl een 25A hoofdzekering geloof ik, ik zou m,n hand er niet voor in het
vuur durven te steken dat dat goed gaat.................... :N

( vooral omdat de oorzaak nog niet is achterhaald, naar mijn weten )

Mogen en kunnen gaan niet altijd hand in hand. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

PClop schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:48:
[...]

Nog niet zo lang geleden is een vergelijkbare combinatie van een van onze forum bezoekers
kompleet ontploft incl een 25A hoofdzekering geloof ik, ik zou m,n hand er niet voor in het

( vooral omdat de oorzaak nog niet is achterhaald,
Oef, dit schrikt wel af... Peins Peins. Het is overigens niet voor mijzelf, maar ik wil zoiets niet op mijn geweten hebben. Kent iemand inmiddels de oorzaak of weet iemand meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Je kunt op die nieuwe kabel toch ook een onderverdeler aansluiten en beide omvormers apart afzekeren in de onderverdeler? Hebben ze toch beide hun eigen groep.

De kabel in de hoofdverdeler afzekeren op 16A, in de onderverdeler creeer je een 10A groep voor de 1500Wp omvormer en een 10A groep (of kleiner natuurlijk) voor de omvormer die je wenst bij te plaatsen. Ietsje duurder allemaal, maar wel netter en beter voor je nachtrust.

[ Voor 2% gewijzigd door hansdegit op 31-01-2013 08:29 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:48:
[...]

( vooral omdat de oorzaak nog niet is achterhaald, naar mijn weten )

Mogen en kunnen gaan niet altijd hand in hand. >:)
Oef, die ontploffing maakt mij wel heeeeel erg bang. Heb je een linkje naar die post?

Zou de omvormer/ "combinatie"/ groepenkast/ woonhuis/ woonwijk (welke van de 5?) niet "kompleet ontploft" zijn bij het scheiden van omvormers? Een zekering vormt bij mijn weten een weerstand van praktisch nul Ohm dus er zit geen of nauwelijks impedantie tussen de omvormers onderling als je deze zou aansluiten via een aparte groep. Als een omvormer zin heeft om defect te raken heeft dat volgens mij niets te maken met een naast gelegen omvormer. Of denk jij van wel?

Wat betreft de hoofdzekering hoef ik jou niet uit te leggen dat komt door een niet volledige selectiviteit. Wellicht een "versleten" hoofdzekering die eerder aanspreekt dan gewenst is. Als je de omvormers gaat spreiden over meerdere 16A groepen is de kans groter dat je hoofdzekering eruit vliegt. Een spike op het net kan ervoor zorgen dat beide omvormers tegelijk defect raken waardoor er 2 groepen een kortsluiting vormen in plaats van 1 groep. Een enkele kortsluiting in een eindgroep zou een hoofdzekering moeten overleven, maar 2 groepen tegelijk niet.
hansdegit schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:28:
Je kunt op die nieuwe kabel toch ook een onderverdeler aansluiten en beide omvormers apart afzekeren in de onderverdeler? Hebben ze toch beide hun eigen groep.

De kabel in de hoofdverdeler afzekeren op 16A, in de onderverdeler creeer je een 10A groep voor de 1500Wp omvormer en een 10A groep (of kleiner natuurlijk) voor de omvormer die je wenst bij te plaatsen. Ietsje duurder allemaal, maar wel netter en beter voor je nachtrust.
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het verschil niet tussen met of zonder onderverdeler zoals jij dat beschrijft. Kan je dat uitleggen wat het effect is van de onderverdeler?

Je zou de groepenzekering naar 10 Ampère kunnen terugbrengen, maar ik ben zelf niet zo'n voorstander van nutteloze wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik zal een poging wagen (met het risico gigantisch op mijn bek te gaan, ik heb hier niet voor doorgeleerd).

Als een omvormer zijn eigen groep heeft en er ontstaat kortsluiting, blijft het probleem in ieder geval beperkt tot die groep, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat hangt er vanaf, als er op die groep kortsluiting onstaat wel, ervanuitgaande dat je groepenkast goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:59

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

hansdegit schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:51:
Ik zal een poging wagen (met het risico gigantisch op mijn bek te gaan, ik heb hier niet voor doorgeleerd).

Als een omvormer zijn eigen groep heeft en er ontstaat kortsluiting, blijft het probleem in ieder geval beperkt tot die groep, toch?
Ja, dat is de reden dat er na je hoofdzekering een aantal groepen gemaakt zijn, van 16A meestal.
Selectiviteit noemen we dat.

http://vaktechniek.et-installateur.nl/selectiviteit.html

Hierdoor voorkom je ook dat er enorme stromen ontstaan bij een kortsluiting. Je hoofdzekering (aangenomen dat het nog een smeltveiligheid betreft) is namelijk retetraag (gelukkig) en kan kortstondig best een paar honderd Ampère doorlaten. Dat vinden je 2,5 mm2 draadjes niet fijn. 4 mm2 trouwens ook niet.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zat me net het volgende te bedenken
een gemiddelde aansluiing heeft als hoofdzekering 25A danwel 35A ( de vroegere gemeentestop )
terwijl als je nu gaat kijken naar nieuwe groepenkast de hoofdschakelaar in dat geval op 40A zit.

is hierdoor de kans niet groter geworden dat je hoofdzekering eruitvliegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dat is een schakelaar die geschikt is om tot 40A te kunnen schakelen. Dat is geen zekering.

Bij stevige overschrijding van die 40A kan hij wel kapot gaan. Dat maakt het nog geen smeltveiligheid. Eerder een smeltonveiligheid :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
Een hoofdschakelaar is toch geen zekering? Die moet juist meer kunnen hebben dan de hoofdzekering....
(Of zie ik dat nu weer fout)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@swapevent.
snap ik de vraag niet?
al zou de hoofdschakelaar een 80A variant zijn.
dan is er nog niks aan de hand.
het is maar een schakelaar, niets meer.

edit:
lol we reageren met ons 3e tegelijk.
ja koffie.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 31-01-2013 10:25 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
Dus... driemaal scheepsrecht :+
Koffietijd zeker :D

[ Voor 24% gewijzigd door NovapaX op 31-01-2013 10:23 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja sorry, realiseerde me even niet dat het slechts een schakelaar is. :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Iemand bekent met het bedrijf Zonprofs.nl?

Ze leveren panelen ET-Solar Poly P660-240Wp en bevestigingsmateriaal van Esdec.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Kievit1964 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:55:
Iemand bekent met het bedrijf Zonprofs.nl?

Ze leveren panelen ET-Solar Poly P660-240Wp en bevestigingsmateriaal van Esdec.

Iemand ervaring hiermee?
Geen ervaring, maar op hun site staan scherpe prijzen en prima fabrikaten. De ET solar panelen doen het erg goed in de Photon testen, net zoals de Samil omvormers.
Valt me mee dat ze, zelfs met deze scherpe prijzen, de pakketten zonder meerprijs leveren op plat dak (flatfix eco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:53:
[...]

Lijkt me niet gebruikelijk nee, zeker niet voor een gebruikte, ik kan de firmware van mijn inverter gewoon zelf doen maar dat kan misschien niet met een chint?
Zover ik weet is dit niet mogelijk met een Chint/AEG om zelf de doen. Heb er hier in ieder geval nog nooit iemand over gehoord en in het boekje/site staat er ook nergens een verwijzing naar.

Maar tot nu toe geen foutmelding gekregen dus volgens mij is het frequentie probleem wel opgelost.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
antonboonstra schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:10:
[...]

Geen ervaring, maar op hun site staan scherpe prijzen en prima fabrikaten. De ET solar panelen doen het erg goed in de Photon testen, net zoals de Samil omvormers.
Valt me mee dat ze, zelfs met deze scherpe prijzen, de pakketten zonder meerprijs leveren op plat dak (flatfix eco).
De prijs die ik aangeboden krijg is inderdaad behoorlijk scherp. :)

13 panelen + Omnik 3.0 plus bev. materiaal: 3825 euro!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 20:49
Appie Heijn schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:55:
Haha, die heb ik al :)
Maar wou ook rechtstreeks de omvormer uitlezen eigenlijk. Kijken of daar verschil tussen zit en zoja hoe groot. Heeft zo'n ding een web interface? Zal wel niet.
Snelle blik in de Steca 3010 handleidig laat zien dat deze voorzien is van een standaard RS485 interface. Dus geen ethernet interface. Deze is net zoals alle andere Steca omvormers uit te lezen met een arduino/netduino/oid. Gezien dit een "nieuwe" omvormer is zullen alle parameters welke in de manual staan ook op te vragen zijn via het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MK1o2 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:12:
[...]

Zover ik weet is dit niet mogelijk met een Chint/AEG om zelf de doen. Heb er hier in ieder geval nog nooit iemand over gehoord en in het boekje/site staat er ook nergens een verwijzing naar.

Maar tot nu toe geen foutmelding gekregen dus volgens mij is het frequentie probleem wel opgelost.
Is wel mogelijk want op pagina 28 van de handleiding (http://www.dutchsolargrou...andleiding%20omvormer.pdf) staat het volgende:
3. Firmware upgrade: Om de firmware up-to-date te houden gebruikt u de RS232
poort en het bijbehorende programma om de firmware te upgraden. Raadpleeg uw
lokale servicepartner om dit te doen. Om het risico op beschadiging te voorkomen is het aangeraden
dat enkel bevoegd personeel firmware upgrades uitvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:20:
[...]

Is wel mogelijk want op pagina 28 van de handleiding (http://www.dutchsolargrou...andleiding%20omvormer.pdf) staat het volgende:
3. Firmware upgrade: Om de firmware up-to-date te houden gebruikt u de RS232
poort en het bijbehorende programma om de firmware te upgraden. Raadpleeg uw
lokale servicepartner om dit te doen. Om het risico op beschadiging te voorkomen is het aangeraden
dat enkel bevoegd personeel firmware upgrades uitvoert.
Oke,dat wist ik nog niet. Weet jij toevallig ook hoe ik aan het bijbehorende programma kan komen? Op de site en google vind ik het niet.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Helaas, geen idee. Overigens ook (nog) niet naar gezocht. Ik ben niet iemand die elke update toepast, meer van "if it works, don't fix it". Zelf heb ik volgende melding in mijn Error log staan: The measured AC voltage is out of tolerable range. Ken je die toevallig? Verder staat er nog de melding "No grid voltage detected" in nadat ik een keer de spanning van het net had afgeschakeld. Dat is alles sinds 1 nov 2012. Verder prima tevreden over de Chint. Ben wel benieuwd hoe hij het deze zomer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
MK1o2 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:38:
[...]

Oke,dat wist ik nog niet. Weet jij toevallig ook hoe ik aan het bijbehorende programma kan komen? Op de site en google vind ik het niet.
Als je die hebt gevonden hoor ik dat ook graag.
Maar dan heb je ook altijd nog de firmware bestanden nodig.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
S.Death schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:01:
[...]

Misschien hier http://www.solaraustralia..._feed_inverter_orion.html maar ik begin er niet aan. Mocht ik problemen hebben met de omvormer, dan mag de leverancier de update doen en kijk ik wel mee hoe dat precies gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeveetje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09-2023
Ook ik ben besmet met het pv virus. Ik heb sinds eind september 12 × 195 wp 15 graden op het zuiden ( platdak) liggen maar ik wil meer. Ik kan nog op west 6 panelen a 250wp kwijt. Dit houdt in dat ze een etage lager komen te liggen en dus wat later op de dag wat gaan doen. Verder kan ik dit ook nog op mijn schuur kwijt. Al met al een lekkere aanvulling. Maar nu de hamvraag: ik heb nu een omniksol 2.0. Die verplaatsen naar de schuur ( de nieuwe panelen hebben een voc van 59.3 volt) en kan ik dan een omnik 4.0 gebruiken voor de panelen op het dak + west of is een aparte omvormer voor west beter? Graag julie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Peeveetje schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:30:
Ook ik ben besmet met het pv virus. Ik heb sinds eind september 12 × 195 wp 15 graden op het zuiden ( platdak) liggen maar ik wil meer. Ik kan nog op west 6 panelen a 250wp kwijt. Dit houdt in dat ze een etage lager komen te liggen en dus wat later op de dag wat gaan doen. Verder kan ik dit ook nog op mijn schuur kwijt. Al met al een lekkere aanvulling. Maar nu de hamvraag: ik heb nu een omniksol 2.0. Die verplaatsen naar de schuur ( de nieuwe panelen hebben een voc van 59.3 volt) en kan ik dan een omnik 4.0 gebruiken voor de panelen op het dak + west of is een aparte omvormer voor west beter? Graag julie mening
Ik zou voor 1 omvormer gaan met 2 MPP's. Bijvoorbeeld een Samil SolarRiver 3400TL-D, Kostal Piko 3.6 of Power One PVI-3.6-TL-OUTD. Maar als je graag de wifi wilt gebruiken, dan kan een Omnik 4.0 ook prima.

Bij de Kostal kun je de 12 195Wp panelen in 1 string aansluiten, maar bij de overige omvormers zou ik 2 strings van 6 panelen aanhouden. Anders kom je boven de maximale stringspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeveetje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09-2023
Anton, bedankt voor je advies, maar als ik het goed begrijp bij bv de omnik 4.0 is mppt tussen 120 en 550volt en totaal dc 590 volt. Kom ik dan niet over die 590 volt? 6* 59.3volt en 12 * 44.7volt. Of is die 590 volt per string?

[ Voor 77% gewijzigd door Peeveetje op 31-01-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:49:
Helaas, geen idee. Overigens ook (nog) niet naar gezocht. Ik ben niet iemand die elke update toepast, meer van "if it works, don't fix it". Zelf heb ik volgende melding in mijn Error log staan: The measured AC voltage is out of tolerable range. Ken je die toevallig? Verder staat er nog de melding "No grid voltage detected" in nadat ik een keer de spanning van het net had afgeschakeld. Dat is alles sinds 1 nov 2012. Verder prima tevreden over de Chint. Ben wel benieuwd hoe hij het deze zomer gaat doen.
Normaal gesproken zou ik ook geen interesse hebben voor een update, maar omdat nu mijn Chint met grote regelmaat een foutmelding gaf heb ik er toch voor gekozen om het te laten repareren.

De melding over het netvoltage heb ik gister gehad omdat ik was vergeten om de landinstellingen in te voeren als de Chint voor het eerst opstart. Voor de rest heb ik nog geen foutmeldingen gekregen. Je kan mijn error-log hier vinden. Zoals je kunt zien vanaf september tot nu toe 172 foutmeldingen. Mij iets te veel...
S.Death schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:01:
[...]

Ik heb het programma nu verder niet nodig omdat ik een nieuwe omvormer heb gekregen met nieuwe firmware. Ik zal er dus ook niet echt meer naar opzoek gaan. En je moet dan inderdaad ook nog de juiste firmware bestanden zelf hebben.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de firmware versie van mijn Chint nog steeds op C1.00 staat. Dat stond ook op mijn vorige omvormer. Het nummer van de firmware verandert dus niet.

[ Voor 2% gewijzigd door MK1o2 op 31-01-2013 14:56 . Reden: aantal foutmeldingen ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
W.Wonderland schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:20:
[...]

Snelle blik in de Steca 3010 handleidig laat zien dat deze voorzien is van een standaard RS485 interface. Dus geen ethernet interface. Deze is net zoals alle andere Steca omvormers uit te lezen met een arduino/netduino/oid. Gezien dit een "nieuwe" omvormer is zullen alle parameters welke in de manual staan ook op te vragen zijn via het protocol.
Ja zie het inderdaad. Maar even kijken hoe we dat gaan doen. Op zich is een S0 uitlezing ook al goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
PeterZ(on) schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:16:
[...]

Misschien hier http://www.solaraustralia..._feed_inverter_orion.html maar ik begin er niet aan. Mocht ik problemen hebben met de omvormer, dan mag de leverancier de update doen en kijk ik wel mee hoe dat precies gaat. ;)
Was er ook niets mee van plan op dit moment maar het kan altijd handig zijn om te hebben.
Mijn 2x AEG PV2800 doen het perfect en ik kijk uit naar de zomermaanden.
We gaan alweer de goede kant op in ieder geval.
Ps zie geen firmwares op die website staan, maar vraag me ook af of alle firmwares wel helemaal uitwisselbaar zijn van deze klonen.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Kievit1964 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:12:
[...]

Ik heb soortgelijke panelen van Esdec, toen ze zelf nog installeerden.
Ze bevallen prima.
Een aanrader van mij uit.

En nee, ik heb geen enkel belang bij één van deze firma's

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MK1o2 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:54:
[...]

Normaal gesproken zou ik ook geen interesse hebben voor een update, maar omdat nu mijn Chint met grote regelmaat een foutmelding gaf heb ik er toch voor gekozen om het te laten repareren.

De melding over het netvoltage heb ik gister gehad omdat ik was vergeten om de landinstellingen in te voeren als de Chint voor het eerst opstart. Voor de rest heb ik nog geen foutmeldingen gekregen. Je kan mijn error-log hier vinden. Zoals je kunt zien vanaf september tot nu toe 172 foutmeldingen. Mij iets te veel...

[...]

Ik heb het programma nu verder niet nodig omdat ik een nieuwe omvormer heb gekregen met nieuwe firmware. Ik zal er dus ook niet echt meer naar opzoek gaan. En je moet dan inderdaad ook nog de juiste firmware bestanden zelf hebben.

Wat ik overigens wel vreemd vind is dat de firmware versie van mijn Chint nog steeds op C1.00 staat. Dat stond ook op mijn vorige omvormer. Het nummer van de firmware verandert dus niet.
Misschien staat hier nog wat relevante info: http://www.wijhebbenzon.nl/forum/5-omvormers De site kwam ik na de aankoop van van de set tegen bij het zoeken naar een logger voor de Chint.
Bij mij staat de firmware overigens ook nog op C1.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
S.Death schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:59:
[...]

Was er ook niets mee van plan op dit moment maar het kan altijd handig zijn om te hebben.
Mijn 2x AEG PV2800 doen het perfect en ik kijk uit naar de zomermaanden.
We gaan alweer de goede kant op in ieder geval.
Ps zie geen firmwares op die website staan, maar vraag me ook af of alle firmwares wel helemaal uitwisselbaar zijn van deze klonen.
Ik ben verder ook niets meer tegengekomen wat relevant is. Wel nog http://www.chintpower.com maar daar kan ik ook niets vinden. Ik kan niet wachten tot het mooi weer wordt, voorlopig is januari voor mij de beste maand met bijna 35kWh met 1,56Wp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:06:
[...]

Misschien staat hier nog wat relevante info: http://www.wijhebbenzon.nl/forum/5-omvormers De site kwam ik na de aankoop van van de set tegen bij het zoeken naar een logger voor de Chint.
Bij mij staat de firmware overigens ook nog op C1.00
Op dit forum heb ik inderdaad ook veel gekeken voor informatie. Hier was ik er ook achter gekomen dat een firmware update de problemen zou kunnen verhelpen. Er waren hier meer mensen met een soortgelijk of zelfde probleem.

Overigens ben ik op de foutmeldingen na ook zeer tevreden over de Chint. Hij is geluidsarm, er is een goede logger voor beschikbaar en de service die ik nu dus gekregen heb is ook niet slecht.

Ook ik kijk al uit naar de zomer. December was een ramp om te moeten ervaren met een opbrengst van slechts 24kWh op een 2kWp systeem. Sommige dagen vrijwel niets opgewekt. Januari geeft al meer hoop met 44kWh...

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

antonboonstra schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:10:
[...]

Flatfix Eco is geen meerprijs bij een Kitset. Flatfix normaal wel. Dat eco is wel heel krakkemikkig hoor. Het werkt, maar tis niet veel. Eigenlijk logisch dat het dezelfde prijs heeft: geen rails, geen beugels. Alleen maar 'n gebogen stukkie alu...

[ Voor 17% gewijzigd door hautessa op 31-01-2013 15:48 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Kievit1964 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:12:
[...]

Is inderdaad niet duur, maar ik ken nog wel een leverancier die dezelfde panelen nog een paar tientjes goedkoper kan leveren, alleen dan met Samil omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
antonboonstra schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:45:
[...]

Is inderdaad niet duur, maar ik ken nog wel een leverancier die dezelfde panelen nog een paar tientjes goedkoper kan leveren, alleen dan met Samil omvormer.
En die is?? :9

Is één van onderstaande KWh meter geschikt om de opbrengst van de zonnepanelen te meten?

http://www.ebay.nl/itm/SW...m35c3ee8ac2#ht_2445wt_929

http://www.ebay.nl/itm/LC...460a394107#ht_2243wt_1163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Kievit1964 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:58:
[...]

Is één van onderstaande KWh meter geschikt om de opbrengst van de zonnepanelen te meten?

Ja ik heb deze en werkt uitstekend: http://www.ebay.de/itm/23...m1497.l2649#ht_2443wt_929

2000imp/Wh via Led en via S0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50
hautessa schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:34:
[...]

Flatfix Eco is geen meerprijs bij een Kitset. Flatfix normaal wel. Dat eco is wel heel krakkemikkig hoor. Het werkt, maar tis niet veel. Eigenlijk logisch dat het dezelfde prijs heeft: geen rails, geen beugels. Alleen maar 'n gebogen stukkie alu...
Hmmm, opzich geen verkeerd systeem dat Flatfix Eco, denk dat zoiets makkelijk te (laten) maken is, stuk plaatstaal (laten) buigen in de juiste hoeken, paar gaatjes erin, coaten/verven en klaar.
Lijkt me een betere optie dan die stoep-/trottoir banden die ik hiervoor in m'n gedachten had.

Kun je ook nog zelf het aantal graden bepalen. (weet iemand trouwens wat het aantal graden van de Flatfix Eco zelf is?)

[ Voor 8% gewijzigd door antimos op 31-01-2013 16:37 ]

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antimos schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 16:27:
[...]

Hmmm, opzich geen verkeerd systeem dat Flatfix Eco, denk dat zoiets makkelijk te (laten) maken is, stuk plaatstaal (laten) buigen in de juiste hoeken, paar gaatjes erin, coaten/verven en klaar.
Lijkt me een betere optie dan die stoep-/trottoir banden die ik hiervoor in m'n gedachten had.

Kun je ook nog zelf het aantal graden bepalen. (weet iemand trouwens wat het aantal graden van de Flatfix Eco zelf is?)
Uiteindelijk heb ik zelf beugels laten maken door aluminiumshop, niet zo gepolijst als een kant en klaar systeem maar het is allemaal wel netjes uitgemeten.

De 3 beugels welke ik besteld had zijn allemaal dezelfde hoek en lengte, en het boren van een paar gaatjes voor het bevestigen van de panelen dat red ik zelf allemaal wel. Hier gaan de panelen aan de buitenkanten met een M6 boutje vast aan de beugels. De middenbeugel heeft een tussenstukje ala Clickfit met schroef en schroefdraad.

Of het goedkoper kan? Vast wel, maar dit scheelde een hoop van het lastige werk, en aluminium lassen is niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
@databeestje

Heb je daar toevallig een fotootje van?

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

[...]

Hoho, er moeten nog heel veel stoeptegels op die flatfix eco he als ballast.
Hoe? www.click-fit.nl en dan downloads flatfix eco. Zie je precies hoeveel. Veel dus!

[ Voor 9% gewijzigd door hautessa op 31-01-2013 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

[...]
weet iemand trouwens wat het aantal graden van de Flatfix Eco zelf is?
Flatfix Eco is 20%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Kievit1964 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:58:
[...]

Joh die dingen koop je gewoon in Nederland voor 20 euro, vandaag bestellen morgen hebben.. Geen Ebay voor nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

hautessa schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 16:56:
[...]

Joh die dingen koop je gewoon in Nederland voor 20 euro, vandaag bestellen morgen hebben.. Geen Ebay voor nodig!
Op de Youless website meen ik me te herinneren.

Die foto zal ik regelen, even geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
hautessa schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 16:51:
[...]

Hoho, er moeten nog heel veel stoeptegels op die flatfix eco he als ballast.
Hoe? www.click-fit.nl en dan downloads flatfix eco. Zie je precies hoeveel. Veel dus!
Uiteraard! anders worden het dure vliegers! ;)

@databeestje, super!

[ Voor 3% gewijzigd door antimos op 31-01-2013 16:59 ]

Pagina: 1 ... 236 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.