Cranberry schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:53:
Misschien maak ik een enorme denkfout of heb ik een blackout van vele uren, maar ik kan met geen mogelijkheid bedenken hoe het komt dat het verschil in meterstanden tussen begin en eind januari bij beide meters gelijk is. In deze periode heb ik nl. 25kWh opgewekt, heb ik de Ferraris terug zien draaien (schijf teruglopen en ook de teller, terwijl de ABB C11 toen niet vooruit of terugtelde; wel geeft de ABB een negatief vermogen aan als er teruggeleverd wordt). Het is dus uitgesloten dat ik alle opgewekte energie direct zelf verbruikt heb.
Het gemeten verbruik van voordat ik zonnepanelen had, was bij beide meters identiek.
Wie heeft een idee?
Ik kan hier niet veel op bedenken, maar welke puls poort gebruik je voor het meten van de ABB?
Ik zie namelijk op mijn Iskra ME382, dat als het opgewek en verbruik nagenoeg gelijk is dat de led soms wel 3 seconden blijft branden. Dat is een hele vreemde eigenschap, best te vergelijken met een ferraris welke vrijwel stil staat precies op de naald.
Wellicht dat het scenarios zijn waar de ABB niet zo goed mee om kan gaan, met andere woorden, ruim terugleveren geen probleem en ruim verbruiken geen probleem, maar precies er tussenin wel.
Ik kan het je niet uitleggen. Wellicht dat je toch een beter kWh meter moet zoeken die 2 kanten op kan tellen. Ze zijn er ook nog steeds in mechanische vorm.
Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je de ABB achter de ferraris hebt gezet, met de opwek meet je nog steeds geen eigen verbruik. De enige manier om dat te kunnen berekenen is een kWh meter in plaats van de ABB die echt 2 kanten op kan tellen, dit gaat niet werken.