Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 237 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.720 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
hautessa schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 16:56:
[...]

Joh die dingen koop je gewoon in Nederland voor 20 euro, vandaag bestellen morgen hebben.. Geen Ebay voor nodig!
Klopt maar op E-bay zijn er twee voor samen 30 euro incl. verzendkosten. (geen veiling) Op youless betaal je totaal bijna 45 euro. En aangezien alle beetjes helpen..

Daar ik binnenkort twee systemen heb wil ik ze ook onafhankelijk van elkaar meten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Kievit1964 op 31-01-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Misschien handig om je DM (direct messages) even aan te zetten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
quipmk schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:22:
[...]

Ook contact gehad met SMA? Indien ja wat was de reactie van SMA?
Ja heb zelf ook nog gebeld zelfde promleem is alleen bij NL installaties. klacht doorgesuurd naar .DE
Veel proberen loont maar dan wel via de duitse site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Vandaag ondanks de wind en wat regen is de instalatie uitgebreidt met 10*250 ET Solar black panelen
Zie hieronder het resultaat. Ligging Oost. En in 5 uur waren ze geplaatst ! Laat de zon maar gaan schijnen 8)

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-kYIBNpIZOtU/UQqoyk0OqlI/AAAAAAAAFnE/IX9i8CFMLT0/s870/oost.png

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de spanning voor de omnik omvormer geld per string
string 1 120 tot max 550 Volt
String 2 120 tot max 550 Volt

12*44 volt is 529 volt oftewel safe in 1 string
overigens is de omvormer beveiligt dus mocht je ivm bijv 3% positief afwijken erboven komen met een paar volt is er nog niets aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 18:36:
de spanning voor de omnik omvormer geld per string
string 1 120 tot max 550 Volt
String 2 120 tot max 550 Volt

12*44 volt is 529 volt oftewel safe in 1 string
overigens is de omvormer beveiligt dus mocht je ivm bijv 3% positief afwijken erboven komen met een paar volt is er nog niets aan de hand
Peeveetje heeft het over een Voc van 44,7 volt. Dat keer 12 is 536V bij 25°C celtemperatuur. Bij -5°C ligt de spanning nog eens 10% hoger, oftewel 590 V (zonder plustolerantie). Ik zou het er niet op wagen, aangezien je bij 6 panelen in serie ook een prima stringspanning haalt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeveetje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09-2023
@ Swapevent.

Dank je, ik dacht dat de 2 de strings samen opgeteld niet boven de 590 volt uit mocht komen.
Hoe heb jij je omnik 4 aangesloten? met 2,5 m2 of dikker en ik neem aan met een 20 ampere zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:47:
[...]

Oef, die ontploffing maakt mij wel heeeeel erg bang. Heb je een linkje naar die post?

Zou de omvormer/ "combinatie"/ groepenkast/ woonhuis/ woonwijk (welke van de 5?) niet "kompleet ontploft" zijn bij het scheiden van omvormers? Een zekering vormt bij mijn weten een weerstand van praktisch nul Ohm dus er zit geen of nauwelijks impedantie tussen de omvormers onderling als je deze zou aansluiten via een aparte groep. Als een omvormer zin heeft om defect te raken heeft dat volgens mij niets te maken met een naast gelegen omvormer. Of denk jij van wel?
Zou je zelf nog moeten weten, je hebt er zelf op gereageert,

Speksteenkachel in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Maar idd kan een samenloop van omstandigheden zijn geweest en dat het nooit weer gebeurd
maar toch............... het was wel een vergelijkbare combinatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnebaas schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 18:26:
Vandaag ondanks de wind en wat regen is de instalatie uitgebreidt met 10*250 ET Solar black panelen
Zie hieronder het resultaat. Ligging Oost. En in 5 uur waren ze geplaatst ! Laat de zon maar gaan schijnen 8)

[afbeelding]
Fraai! Hoop dat iedereen in de toekomst zwarte neemt ipv die afschuwelijke blauwe poly's. Laatst zei iemand tegen me dat hij geen panelen wilde omdat dat afschuwelijk is totdat hij bij mij zwarte zag. In mijn geval betaalde ik een tientje per paneel meer. Is op 25 jaar €0,40 per paneel per jaar meer maar wel fraai. Blijft een persoonlijke mening natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:11:
[...]

Peeveetje heeft het over een Voc van 44,7 volt. Dat keer 12 is 536V bij 25°C celtemperatuur. Bij -5°C ligt de spanning nog eens 10% hoger, oftewel 590 V (zonder plustolerantie). Ik zou het er niet op wagen, aangezien je bij 6 panelen in serie ook een prima stringspanning haalt.
Dat was bij mij een van de redenen dat ik voor Sma ben ,met 700V, gegaan. Wilde alles in 1 string en kwam met de Omniksol ook in de knoop met de V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:15:
[...]

Fraai! Hoop dat iedereen in de toekomst zwarte neemt ipv die afschuwelijke blauwe poly's. Laatst zei iemand tegen me dat hij geen panelen wilde omdat dat afschuwelijk is totdat hij bij mij zwarte zag. In mijn geval betaalde ik een tientje per paneel meer. Is op 25 jaar €0,40 per paneel per jaar meer maar wel fraai. Blijft een persoonlijke mening natuurlijk.
Maakt mij niet uit. Ik vind mijn diepdonkerblauwe panelen ook wel mooi. Zwart ook wel leuk. Het gaat me om de opbrengst. Dus ik laat het beslissen. Als Mono toch onverhoopt meer opbrengt in het hoogseizoen, trek ik de blauwe poly's er weer af en leg ik zwarte mono's. De prijs ach, dat verschilt bijna niks. Op de hele set is dat peanuts.

Nogmaals, smaken verschillen. Ik vind het van een afstand wel mooi staan hoor. Net zoals dat blauwe glas van Mercedes, ook wel mooi.

[ Voor 8% gewijzigd door hautessa op 31-01-2013 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
Ik wilde oud rose; hadden ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:15:
[...]

Mono panelen zijn ook al tegen zwart hier, alleen blijf je die witte vlakjes houden, donkere panelen zijn ook in de omlijsting zwart wat het meeste opvalt maar je kan ook mono panelen krijgen met zwarte omlijsting, het paneel zelf is identiek.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeveetje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09-2023
@ Anton en Musicmasters
Heb nu een omniksol 2.0 en idd de panelen 2 *6 paralel aangesloten ivm te hoge voltage.

@ Musicmasters
Zwarte panelen zijn idd mooier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Als het dan echt helemaal zwart en strak moet: Solar Frontier 155S CIS panelen: helemaal egaal matzwart, geen lijntjes, geen vakjes, zwarte omlijsting. Super strak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
De installateur heeft bij mij zelfs de zichtbare uiteinde van de clickfit profielen zwart gespoten tijdens de installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Mr-Leo schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:46:
De installateur heeft bij mij zelfs de zichtbare uiteinde van de clickfit profielen zwart gespoten tijdens de installatie :)
;) idem bij mij ook en zwarte tussen en eind beugels

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:58
Mr-Leo schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:46:
Dat is wel heel strak :P

Volgens mij zie ik heel die profielen niet van beneden. En als ik ze al zie dan komt het omdat ik niet recht kan zagen en er gewoon nog een stukje af moet zagen. Denk niet dat ik dat voor het uitzicht van de achterburen ga doen :+

* Rukapul hoopt dat hij binnenkort weer eens beter is om de laatste panelen er nog even op te leggen. De ongebruikte profielen die nu al een paar weken op de panelen liggen te wachten staan zo lullig :P

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
zonnebaas schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:48:
[...]

;) idem bij mij ook en zwarte tussen en eind beugels
Uiteraard, EN zwarte kunststof afdekdopjes op de aluminium RVS bouten 8)

[ Voor 2% gewijzigd door Mr-Leo op 31-01-2013 20:55 . Reden: geen aluminium bouten natuurlijk... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:58
Mr-Leo schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:52:
[...]

Uiteraard, EN zwarte kunststof afdekdopjes op de aluminium bouten 8)
Zijn die bouten geen RVS?

Ik heb zelfs zwarte tie-wraps ;)

Maar alle gekheid op een stokje, zwarte installaties zijn echt veel fraaier. Ben geen liefhebber van welstand, maar die lelijke poly's zouden wel eens een halt mogen worden toegeroepen. Als je er tegenoverwoont en je hebt last van wagen/-zeeziekte dan kun je bijna dagelijks wel even een teiltje pakken wegens zeeziekte. Het is m.i. niet alleen maar esthetiek, maar ook deels functioneel.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Rukapul schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:54:
[...]

Zijn die bouten geen RVS?

Ik heb zelfs zwarte tie-wraps ;)

Maar alle gekheid op een stokje, zwarte installaties zijn echt veel beter. Ben geen liefhebber van welstand, maar die lelijke poly's zouden wel eens een halt mogen worden toegeroepen. Als je er tegenoverwoont en je hebt last van wagen/-zeeziekte dan kun je bijna dagelijks wel even een teiltje pakken wegens zeeziekte.
Je hebt gelijk, uiteraard RVS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ach in vele gevallen is het een vlag op een modderschuit.
Zoveel afschuwelijk lelijke huizen zijn er gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie de auto van de buurman vaker vanuit de huiskamer dan hij mijn panelen,
dat zijn overigens licht grijze mono`s met witte stippen.
hij heeft net een nieuwe prius station, over esthetisch gesproken.
die is nog poly blauw ook
vorige week stond hij voor mijn poort, en kon ik er met mijn dochter(1) niet op uit in de sneeuw.
het valt wat mij betreft wel mee met de estetica van poly`s.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

izdp schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:58:
Ach in vele gevallen is het een vlag op een modderschuit.
Zoveel afschuwelijk lelijke huizen zijn er gebouwd.
Kan zijn maar hier bij mij om de hoek staat een schitterend pand van zeker een ton of negen en dan 24 blauwe panelen? Dan maak je er een modderschuit van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Ja, ook in een huis van 9 ton, moet je besparen heden ten dage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

antonboonstra schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 20:11:
[...]

Hoe kan het dan dat ik al op 3 januari, dus bijna 4 weken geleden, mijn aanvraag (via het E-loket) heb ingediend, maar hier nog niets van gehoord heb? Willekeur?
Das vreemd, ik het idd ook via het e-loket gedaan, dus daar kan het niet aan liggen. Ik vond het wel bijzonder snel gaan iig.

Ik heb een bevestigingsmail van mijn aanvraag gekregen, jij ook?Aanvraag is de 24ste gedaan door mij, dus is echt razendsnel dan. Staat in je e-loket ook niets aan voortgang?

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:13:
[...]

Zou je zelf nog moeten weten, je hebt er zelf op gereageert,

Maar idd kan een samenloop van omstandigheden zijn geweest en dat het nooit weer gebeurd
maar toch............... het was wel een vergelijkbare combinatie :P
Blijkbaar heb ik daar inderdaad op gereageerd :P. Mijn geheugen laat mij een beetje in de steek. Alleen dacht ik in jou post ook iets te lezen over een 25 Ampère hoofdzekering en dat de combinatie "kompleet ontploft" was. Als je doelde op de defecte soladin 600 van Speksteenkachel snap ik niet hoe je aan de hoofdautomaat en "kompleet ontploft" komt. Dit kan ik niet zo snel terugvinden in de reacties van Speksteenkachel. Je zit toch geen afschrikwekkende termen erbij te verzinnen om hier mensen onnodig bang te maken mag ik hopen (:>)

Graag wel bij de feiten houden ;) (of heb ik een reactie gemist van Speksteenkachel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hautessa schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:18:
Ja, ook in een huis van 9 ton, moet je besparen heden ten dage.
Yep want de toko verkopen kost je ruim meer als een setje panelen heden te dage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
waarde zegt niets van de lelijkheid. Hier staan er van ver boven de 1kk en arghhhhhh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Achteraf had ik de zwarte mono's moeten nemen, maar dat zeg ik nu. Achteraf.

Mijn dak is rode sneldek beton pannen, hier en daar met groen en zwarte aanslag, sommige met een soort gelige aanslag, en dan zien panelen er toch een stuk frisser uit.

Laat ik het zo zeggen, ik had vooraf de pannen roder ingeschat, ze bleken toch zwarter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
hautessa schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:38:
Als het dan echt helemaal zwart en strak moet: Solar Frontier 155S CIS panelen: helemaal egaal matzwart, geen lijntjes, geen vakjes, zwarte omlijsting. Super strak!
Mooi spul, maar welke omvormer pas je hier nou bij? (vanwege het hoge voltage) Of maak je aan paar strings en die knoop je parallel?

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 31-01-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
hautessa schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:38:
Dat zijn mooie paneeltjes, maar waar kun je die verkrijgen?
Schuurtje heeft nog wel een plaatsje daarvoor. De maat is ook goed. Wel een vrij hoog voltage zie ik....

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Flagg schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:36:
[...]

Das vreemd, ik het idd ook via het e-loket gedaan, dus daar kan het niet aan liggen. Ik vond het wel bijzonder snel gaan iig.

Ik heb een bevestigingsmail van mijn aanvraag gekregen, jij ook?Aanvraag is de 24ste gedaan door mij, dus is echt razendsnel dan. Staat in je e-loket ook niets aan voortgang?
Het is alsof ze meelezen hier op het forum, maar vanmiddag lag de brief van het Agentschap toevallig net op de deurmat. Heeft bij mij dus wel een aantal weken langer geduurd dan bij jou. Nu alleen nog wachten op de overboeking, maar dat zou binnen twee weken moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Ik heb de SF 160Wp exemplaren besteld bij mijn "huis" leverancier. Komen 1/2 feb binnen. Komen op een parallel string van 2x5 = 500 Volt op een SMA 3000 TL en op de andere MPP mijn bestaande panda's. Dan blijf ik onder de 750V van de SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kom ik toch zo weer een dozenschuiver tegen die 6x 30v panelen wilt verkopen met een omvormer met een MPP range die start vanaf 180v :F

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
Alle zwarte panelen fans schreven op donderdag 31 januari 2013:
Ik vind zwarte veel mooier dan blauwe panelen.
Ik vind de zwarte panelen er ook strakker uit zien dan de blauwe, maar voor mij maakt het persoonlijk niet uit of ze nou zwart of blauw zijn. Ik zie ze van de straatkant nauwelijks omdat ze onder een helling van minder dan 30gr liggen op het zolderdak. Ik kan ze vanuit de tuin niet zien, ik moet echt op de weg gaan staan om ze te kunnen zien.

Ik snap wel dat als je panelen vol in het zicht liggen dat je ze een mooie kleur wilt hebben. Als je het extra geld er voor over hebt moet je het zeker doen, maar in eerste instantie gaat het er volgens mij toch om dat ze kWh'tjes produceren, of ze nu zwart, blauw of groen :+ zijn...

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MK1o2 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 23:39:
[...]

Ik vind de zwarte panelen er ook strakker uit zien dan de blauwe, maar voor mij maakt het persoonlijk niet uit of ze nou zwart of blauw zijn. Ik zie ze van de straatkant nauwelijks omdat ze onder een helling van minder dan 30gr liggen op het zolderdak. Ik kan ze vanuit de tuin niet zien, ik moet echt op de weg gaan staan om ze te kunnen zien.

Ik snap wel dat als je panelen vol in het zicht liggen dat je ze een mooie kleur wilt hebben. Als je het extra geld er voor over hebt moet je het zeker doen, maar in eerste instantie gaat het er volgens mij toch om dat ze kWh'tjes produceren, of ze nu zwart, blauw of groen :+ zijn...
Mooi blauw is niet lelijk O-)
Mijn tweede setje onder de dakkapel worden ook poly's beetje raar als de panelen boven de dakkapel
blauw zijn en de panelen onder de dakkapel zwart.

Destijds heb ik poly's gekozen omdat A-merk panelen in blackline nogal aan de prijs waren.
Er was geen WAF voor mono's.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 31-01-2013 23:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:40:
[...]

Blijkbaar heb ik daar inderdaad op gereageerd :P. Mijn geheugen laat mij een beetje in de steek. Alleen dacht ik in jou post ook iets te lezen over een 25 Ampère hoofdzekering en dat de combinatie "kompleet ontploft" was. Als je doelde op de defecte soladin 600 van Speksteenkachel snap ik niet hoe je aan de hoofdautomaat en "kompleet ontploft" komt. Dit kan ik niet zo snel terugvinden in de reacties van Speksteenkachel. Je zit toch geen afschrikwekkende termen erbij te verzinnen om hier mensen onnodig bang te maken mag ik hopen (:>)

Graag wel bij de feiten houden ;) (of heb ik een reactie gemist van Speksteenkachel?)
Er stond " geloof ik " , wist het niet meer zeker, wel dat het goed vaud was gegaan ook volgens
speksteenkachel en een firma mastervolt die de kop daar over, volgens speksteenkachel
in het zand steekt, danwel geen uitsluitsel wou geven over de vermoedelijke oorzaak van de
"ontplofte " soladin.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dre schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 21:40:
Alleen dacht ik in jou post ook iets te lezen over een 25 Ampère hoofdzekering en dat de combinatie "kompleet ontploft" was. Als je doelde op de defecte soladin 600 van Speksteenkachel snap ik niet hoe je aan de hoofdautomaat en "kompleet ontploft" komt. Dit kan ik niet zo snel terugvinden in de reacties van Speksteenkachel. Je zit toch geen afschrikwekkende termen erbij te verzinnen om hier mensen onnodig bang te maken mag ik hopen (:>)
Bij mij is er helemaal niets ontploft en ik heb ook geen hoofdzekering van 25A.
Situatie bij mij is:
1x SMA 2500HF + 1x Soladin gezamelijk op 1 automaat B/16A, de hoofdzekering is bij mij 35A.

Tijdens de sluiting intern in de Soladin is de B automaat netjes uitgegaan, ik had alleen verwacht dat de AC zijdige glaszekering van 3,15A intern in de Soladin er eerder door zou gaan.
Het kan natuurlijk dat er door een fabrieksfout helemaal geen zekering geplaats was in de Soladin. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-02-2013 10:18 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@peeveetje
mijn omnik 4 is aangesloten middels een 3*2.5mm2 XMVK-AS kabel
deze grondkabel loopt vanaf de metermast de kruipruimte in naar buiten richting de schuur waar mijn omvormer hangt

omdat het systeem uit 18*240WP bestaat = 4320 wp heb ik voor de zekerheid een 20A c-karakteristiek automaat geplaatst in de groepenkast.

dit om te voorkomen dat ik met een piek boven de 16A uitkomt gevolg groep eruit en geen opbrengst meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
antonboonstra schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 18:08:
[...]

Misschien handig om je DM (direct messages) even aan te zetten.
Bij deze gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Karelprior schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 15:21:
[...]

Dank dat je mij boven alle twijfel verheft... Maar de waarde die ik toen heb ingevoerd kwam rechtstreeks uit de SB2100TL, en die liegt wel een beetje. Helaas had ik toen nog geen Plugwise (die waardes stop ik nu in Sonnenertrag) dus het zou kunnen zijn dat mijn all-time-high zoiets als 7,6 Wh/Wp moet zijn. Misschien dat iemand daar overheen zit?

Binnenkort hopelijk een oost/westopstelling op de blokhut, 2x8 YL 240's op een SB3600, ben benieuwd wat dat hier gaat doen in de noordkop.
mmm ik ben nog niet over de 6.08kWh/kWp gekomen.
(wel beneden gemeten.)

ben ook erg benieuwd wat de blokhut gaat doen.
is toch nog een aardige hoeveelheid Wp voor jouw.
maar goed, het is een zwaardere omvormer als ik heb met ongeveer de zelfde hoeveelheid Wp.
wel een stuk lagere hoek bij jouw.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat komt / ligt er op je blokhut en hoe heb je ze gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Kievit1964 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:02:
[...]

Klopt maar op E-bay zijn er twee voor samen 30 euro incl. verzendkosten. (geen veiling) Op youless betaal je totaal bijna 45 euro. En aangezien alle beetjes helpen..

Daar ik binnenkort twee systemen heb wil ik ze ook onafhankelijk van elkaar meten ;)
Correctie: er twee aangeschaft voor 25,50 euro incl. verzendkosten... :9

http://www.ebay.nl/itm/28...1497.l2649#ht_4831wt_1163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kievit1964 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:47:
[...]

Hopelijk 2 aparte bestellingen, dan krijg je geen douane ellende en kosten erbij ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 14:04:
[...]

Hopelijk 2 aparte bestellingen, dan krijg je geen douane ellende en kosten erbij ;)
Via e-bay al veel gekocht maar nog nooit problemen met de douane gehad... enige nadeel is dat het pakketje vaak enkele weken onderweg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kievit1964 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 14:06:
[...]

Via e-bay al veel gekocht maar nog nooit problemen met de douane gehad... enige nadeel is dat het pakketje vaak enkele weken onderweg is.
Wees blij, ik hanteer max €22 per bestelling zodat je geen douane en handlingkosten hebt.
Hongkong zit redelijk vaak bij de controles (pakbon met totaalprijs is leidend).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:50:
wat komt / ligt er op je blokhut en hoe heb je ze gemonteerd?
;-) Migjes quote alweer verouderde info; in eerste instantie zou ik de installatie bij SolarLiving vandaan krijgen maar daar kwam iets tussen....
Nu heeft Guus 16xYL270 + SB3600TL geleverd, met Schletter montagesysteem. En heul veul zware dakhaken voor shingles. Een SMA Weblogdinges is onderweg. 25m 5x6kwadraat moet voor een verliesarme levering aan het net zorgen.
Nu nog tijd en goed weer en handjes om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Kievit1964 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 13:47:
[...]

Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van deze meters? ik zou best een paar tientjes meer over hebben voor een 'europese' meter (die waarschijnlijk ook in china gemaakt wordt...maargoed), kan er iets misgaan of zijn ze van binnen zo dat er weinig kan gebeuren?

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier zie ik er een paar, lijkt verdacht veel op die Chinese :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel

boekel

Dusss...

Speedy-Andre schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 19:33:
Hier zie ik er een paar, lijkt verdacht veel op die Chinese :D
Idd, geen twijfel over mogelijk, da's dezelfde.

Ik wil graag naast mijn pv-opbrengst (is nu gelogd via SMA inverter / android telefoon) ook het verbruik van m'n huishouden monitoren, heb een 25A hoofdzekering.
Deze meters zijn 5A nominaal / 32A max toch? gemiddeld zit ik (gelukkig maar) ver onder de 5A maar met wassen / drogen / koken etc. zit ik er wel een tijdje boven...is dat geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De omschrijving is te beperkt om te achterhalen of die 32A ook langdurig kan.
Ik vermoed van wel en dan zou de nauwkeurigheid alleen t/m 5A kunnen gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ons systeempje is nog geen 22 dagen live en ik ben nu al een extra paneeltje aan het plannen :) Zo zag het er 22 dagen geleden uit.

Nu wil ik 3 panelen landscape houden en van 2 panelen landscape 3 panelen portrait maken. Enkele van jullie hadden deze suggestie al gedaan :o)

Waarom nog 1 paneel? Met een powerratio van 82% bij 6 panelen kan er op deze inverter nog precies 1 paneel bij volgens Sunnydesignweb. Dit zou dan maximaal rendement geven op de inverter investering.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

twixx schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 21:24:
Ons systeempje is nog geen 22 dagen live en ik ben nu al een extra paneeltje aan het plannen :) [
Ziedaar PV Virusje opgelopen? Ik had het al, nog voordat mijn systeem uberhaupt aangesloten was. 16 in Portrait er op, alles er weer af. Nieuwe langere Click-Fit gehaald. 19 panelen Landscape. Aangesloten, week later alles verzet (derde keer alles er af) om tot 22 te kunnen uitbreiden en uiteindelijk nog een keer de hele bende er af en hoger vermogen panelen geplaatst. Dat was de vierde keer. Inmiddels kan er geen paneeltje meer bij en ga ik over twee week vrolijk verder op Oost en dan weer op de garage (Zuid) in Maart. Uiteindelijk ben ik van 3800Wp naar 7500-8000Wp. En ja das nou het virus he?

Dus mensen: leer hiervan en leg gewoon wat je maximaal kunt leggen op 1 dak, waar je wil leggen. Het werkt echt en is daardoor erg verslavend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
hautessa schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 21:33:
[...]

Ziedaar PV Virusje opgelopen? Ik had het al, nog voordat mijn systeem uberhaupt aangesloten was. 16 in Portrait er op, alles er weer af. Nieuwe langere Click-Fit gehaald. 19 panelen Landscape. Aangesloten, week later alles verzet (derde keer alles er af) om tot 22 te kunnen uitbreiden en uiteindelijk nog een keer de hele bende er af en hoger vermogen panelen geplaatst. Dat was de vierde keer. Inmiddels kan er geen paneeltje meer bij en ga ik over twee week vrolijk verder op Oost en dan weer op de garage (Zuid) in Maart. Uiteindelijk ben ik van 3800Wp naar 7500-8000Wp. En ja das nou het virus he?

Dus mensen: leer hiervan en leg gewoon wat je maximaal kunt leggen op 1 dak, waar je wil leggen. Het werkt echt en is daardoor erg verslavend....
Phoe.. dat is serieus een graadje erger! Sterkte voor je bankrekening gewenst! :) Eigenlijk had ik thuis een budget afgesproken maar 1 paneeltje kan er nog wel vanaf. Zo even kijken of ik je systeem op PVoutput kan vinden :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

twixx schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 21:38:
[...]

Phoe.. dat is serieus een graadje erger!
Ohja, de PowerOne 3.6 1 fase weer terug gebracht naar de winkel omdat ik Gitje's Stroomfabriek logging had gezien: dat moest en zou ik ook. Geruild met een keer zoveel bijbetaling en een Synology besteld om de site in de lucht te houden. Tsjah het kan verkeren... PV virus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

boekel schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 20:03:
[...]

Idd, geen twijfel over mogelijk, da's dezelfde.

Ik wil graag naast mijn pv-opbrengst (is nu gelogd via SMA inverter / android telefoon) ook het verbruik van m'n huishouden monitoren, heb een 25A hoofdzekering.
Deze meters zijn 5A nominaal / 32A max toch? gemiddeld zit ik (gelukkig maar) ver onder de 5A maar met wassen / drogen / koken etc. zit ik er wel een tijdje boven...is dat geen probleem?
Ik ben zelf in het bezit van 2 kWh meters van Koopmans, wat ook een ingekocht product is, niet helemaal duidelijk waar vandaan. Deze meters heb ik voor circa 40 euro bij de lokale installateur vandaan, en geven netjes 2000 imp/kWh voor nauwkeuriger meten.

Deze zijn ook Klasse 1 (1%) bij de nominale stroom van 1A. Alle kWh meters hebben een klasse, deze refereert aan de afwijking en de nominale stroom welke daarbij hoort. De meters die ik heb gaan tot 40 Ampere, maar zijn gecalibreerd op 5 Ampere, wat voor een huis vrij normaal is.

De waarden hieruit komen redelijk nauwkeurig overeen met de SMA omvormer. Ik gebruik 2 losse meters, 1 voor de opbrengst, en de andere voor het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Ik zelf heb 2 SEP kWh meters in de meterkast hangen: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647
Niet duur, erg nauwkeurig. 2000 pulse/kWh en komt perfect overeen met de FP4All logger waardes uit de AEG's. Ik heb ze aan een flukso gekoppeld zodat ik ze makkelijk kan uitlezen.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Gisteren hadden we het over mooie panelen. Vandaag heb ik een foto gemaakt van de Solar Frontier die ik het mooiste paneel vond. Echt gitzwart, zonder lijntjes etc. Beetje matglanzend. Echt heel cewl. 8)

Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/4469/imag3608.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
hautessa schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:35:
Gisteren hadden we het over mooie panelen. Vandaag heb ik een foto gemaakt van de Solar Frontier die ik het mooiste paneel vond. Echt gitzwart, zonder lijntjes etc. Beetje matglanzend. Echt heel cewl. 8)

[afbeelding]
Oke toegegeven, die zijn wel erg mooi inderdaad.
Maar toch vind ik mijn poly's ook niet lelijk met alu lijsten. Kijk er graag naar.
Ga ze zeker niet vervangen. =-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]
Zwart zie je alles op, neem een zwarte auto, ik wil ze wel eens zien over 5 jaar.
Nieuw is alles mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voor als je ze wilt volgen, op Sonnenertrag.eu zit ook iemand met deze panelen :)
http://www.zonnestroomopb...zonnepit/19744/19033.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel

boekel

Dusss...

S.Death schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:31:
Ik zelf heb 2 SEP kWh meters in de meterkast hangen: http://www.vekto.nl/kwh-meters/1-fase-5-45a-met-puls/310647
Niet duur, erg nauwkeurig. 2000 pulse/kWh en komt perfect overeen met de FP4All logger waardes uit de AEG's. Ik heb ze aan een flukso gekoppeld zodat ik ze makkelijk kan uitlezen.
Ik speel op zeker en heb twee van deze meters besteld (ook 2000 imp/kWh):

http://www.euro-electroni...se-koopman-art-nr-109084/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Karelprior schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 14:47:
[...]

;-) Migjes quote alweer verouderde info; in eerste instantie zou ik de installatie bij SolarLiving vandaan krijgen maar daar kwam iets tussen....
Nu heeft Guus 16xYL270 + SB3600TL geleverd, met Schletter montagesysteem. En heul veul zware dakhaken voor shingles. Een SMA Weblogdinges is onderweg. 25m 5x6kwadraat moet voor een verliesarme levering aan het net zorgen.
Nu nog tijd en goed weer en handjes om te installeren.
Geen Stecagrid 3600 Coolconcept? nog hoger rendement als je toch voor max opbrengst gaat.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

boekel schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:06:
[...]

Dat zijn dezelfde meters als er hier nu in de kast hangen.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0667.jpg

Nu nog een kastje om het uit te lezen, ik doe dit met een Flukso, en maak het verbruik inzichtelijk via de PVoutput website waar ik makkelijk en in een mooie grafiek het verbruik en de opwek zichtbaar heb.

Ik kan altijd nog terugvallen naar de Flukso grafieken op hun website, maar die zijn niet zo gelikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Je hebt ook metertjes die naast opbrengst ook vermogen laten zien.. Verkopen goed.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
[...]

Voordeel van de SEP meters is dat het display verlicht is. Heb geen licht in de meterkast.
Qua functie zullen ze niet verschillen denk ik.
Heb ook een gratis ABB maar die specs liggen ver achter op deze. Zeker de puls uitgang heeft een lage nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SolarKing schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:15:
Je hebt ook metertjes die naast opbrengst ook vermogen laten zien.. Verkopen goed.
Oa de abb din rail meter alleen die heeft wat weinig pulsen. En het is wel leuk om af en toe op de omvormer te kijken of pv output met welk vermogen het draait maar om dat nou in de donkere meterkast te doen op zo'n klein K metertje......neahhh :P

Edit:
Gewoon een tablet / ipad aan de muur plakken met live output van pv output ;)
Kost wat meer maar trekt ook leuke grafiekjes, nice voor op een verjaardag.
http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20130124

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 01-02-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

S.Death schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:50:
[...]

Oke toegegeven, die zijn wel erg mooi inderdaad.
Maar toch vind ik mijn poly's ook niet lelijk met alu lijsten. Kijk er graag naar.
Ga ze zeker niet vervangen. =-)
Ik mijn geval ben ik het met de eerste drie zinnen roerend met je eens.
Die laatste zin, weet ik pas in de herfst.... :D MonoPoly!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Speksteenkachel schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:03:
[...]

Voor als je ze wilt volgen, op Sonnenertrag.eu zit ook iemand met deze panelen :)
http://www.zonnestroomopb...zonnepit/19744/19033.html
Speksteen: Ik had je nog een DM gestuurd, al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Inmiddels geantwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Gisteren heb ik aan het einde van de maand de balans opgemaakt qua opwek en verbruik. Sindsdien heb ik me al suf geprakkezeerd over de vraag hoe het komt dat m'n Ferraris meter en ABB-meter hetzelfde verbruik aangeven, terwijl de Ferraris saldeert/terugtelt, maar de ABB absoluut niet.

Even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://s4.postimage.org/f4kj6ofod/Schema_meterkast.png

De B+G Etech meet m'n opwek (en stiekem ook het standby-verbruik van m'n inverter). Deze zit via een automaat op één van beide aardlekschakelaars.

Na m'n Ferraris (vanuit het net gezien) komt de ABB C11 meter.

Misschien maak ik een enorme denkfout of heb ik een blackout van vele uren, maar ik kan met geen mogelijkheid bedenken hoe het komt dat het verschil in meterstanden tussen begin en eind januari bij beide meters gelijk is. In deze periode heb ik nl. 25kWh opgewekt, heb ik de Ferraris terug zien draaien (schijf teruglopen en ook de teller, terwijl de ABB C11 toen niet vooruit of terugtelde; wel geeft de ABB een negatief vermogen aan als er teruggeleverd wordt). Het is dus uitgesloten dat ik alle opgewekte energie direct zelf verbruikt heb.
Het gemeten verbruik van voordat ik zonnepanelen had, was bij beide meters identiek.

Wie heeft een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
silvester6 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 18:12:
[...]

Ja heb zelf ook nog gebeld zelfde promleem is alleen bij NL installaties. klacht doorgesuurd naar .DE
Veel proberen loont maar dan wel via de duitse site.
Sinds gisteren gelukt om mij in te loggen. Wel jammer dat de data vanaf installatie (07-2013) niet uit de omvormer wordt gehaald. Dit is wel een tekortkoming, dat zou SMA toch wel beter moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cranberry schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:53:
Misschien maak ik een enorme denkfout of heb ik een blackout van vele uren, maar ik kan met geen mogelijkheid bedenken hoe het komt dat het verschil in meterstanden tussen begin en eind januari bij beide meters gelijk is. In deze periode heb ik nl. 25kWh opgewekt, heb ik de Ferraris terug zien draaien (schijf teruglopen en ook de teller, terwijl de ABB C11 toen niet vooruit of terugtelde; wel geeft de ABB een negatief vermogen aan als er teruggeleverd wordt). Het is dus uitgesloten dat ik alle opgewekte energie direct zelf verbruikt heb.
Het gemeten verbruik van voordat ik zonnepanelen had, was bij beide meters identiek.

Wie heeft een idee?
Ik kan hier niet veel op bedenken, maar welke puls poort gebruik je voor het meten van de ABB?

Ik zie namelijk op mijn Iskra ME382, dat als het opgewek en verbruik nagenoeg gelijk is dat de led soms wel 3 seconden blijft branden. Dat is een hele vreemde eigenschap, best te vergelijken met een ferraris welke vrijwel stil staat precies op de naald.

Wellicht dat het scenarios zijn waar de ABB niet zo goed mee om kan gaan, met andere woorden, ruim terugleveren geen probleem en ruim verbruiken geen probleem, maar precies er tussenin wel.

Ik kan het je niet uitleggen. Wellicht dat je toch een beter kWh meter moet zoeken die 2 kanten op kan tellen. Ze zijn er ook nog steeds in mechanische vorm.

Overigens begrijp ik niet zo goed waarom je de ABB achter de ferraris hebt gezet, met de opwek meet je nog steeds geen eigen verbruik. De enige manier om dat te kunnen berekenen is een kWh meter in plaats van de ABB die echt 2 kanten op kan tellen, dit gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@databeestje: ik lees nu nog af met m'n ogen (totdat ik net de Netduino Plus 2 S0 pulsen kan tellen en e.e.a. kan uploaden naar (o.a.) PVOutput) ;)

In eerste instantie wilde ik de B+G voor opwek aansluiten tussen de Ferarris en de ABB. Zo meet ik opwek en verbruik. De installateur die een extra groep plaatste had niet het juiste materiaal bij zich om deze wens te realiseren. Daarom is de PV-groep achter een ALS geplaatst.
Al met al is het een (hopelijk langdurige) tijdelijk situatie totdat de Ferarris wordt vervangen door een nieuwe meter die opwek en verbruik apart registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cranberry schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 10:05:
@databeestje: ik lees nu nog af met m'n ogen (totdat ik net de Netduino Plus 2 S0 pulsen kan tellen en e.e.a. kan uploaden naar (o.a.) PVOutput) ;)

In eerste instantie wilde ik de B+G voor opwek aansluiten tussen de Ferarris en de ABB. Zo meet ik opwek en verbruik. De installateur die een extra groep plaatste had niet het juiste materiaal bij zich om deze wens te realiseren. Daarom is de PV-groep achter een ALS geplaatst.
Al met al is het een (hopelijk langdurige) tijdelijk situatie totdat de Ferarris wordt vervangen door een nieuwe meter die opwek en verbruik apart registreert.
Het kan veel makkelijker, en je bent er al bijna. Sluit het gehele huis achter de ABB aan, dat heb je dus al. Dit wordt de verbruik meter welke de netduino als "verbruik" gaat zien.

Sluit de B+G naast de ABB aan zodat deze hier dus parallel aan staat, uiteraard met een automaat, aldaniet een combi automaat(ALS+16B). Een combi automaat kost 50 euro oid volgens deze site.
http://www.alamat.nl/Webw...DS201A-B16A-30mA-1+N.html

Deze meet dan altijd schoon opwek en omdat de PV nu niet meet door de ABB kWh meter gaat meet je ook schoon verbruik. En de ferarris meet het netto resultaat.

Je hebt op 1 automaatje na alles al aanwezig en aangesloten, kleine stap om het af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Nu met Mobile Phone ondersteuning. have fun, join the Tweakers Solar team .

[YouTube: http://youtu.be/CQ292GTcvNw]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 08:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat ziet er gelikt uit!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Tip voor de doe het zelver op EBay http://stores.ebay.de/bau-tech2012?_trksid=p4340.l2563

Alles ( behalve panelen en omvormers ) voor de montage van zonnepanelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

[...]

Hmm zeker zeg je? Ik had 4 van die Koopman meters gekocht bij de technische unie, waarvan er eentje toch echt begon af te wijken. Ik zag het gelukkig, omdat mijn 555Wp set ineens meer ging produceren dan mijn 570Wp set.
De nieuwe serie heeft trouwens twee decimalen achter de komma. Misschien dat deze beter zijn.

Ik heb ze alle vier vervangen door B+G E-Tech DRS154D meters. Ook 2000 pulsen/kWh, 2 decimalen afleesbaar en verlicht display. Enige nadeel is dat ze ook pulsjes afgeven bij negatief verbruik.
Afbeeldingslocatie: http://antonboonstra.nl/energie/files/kwh_meter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel

boekel

Dusss...

antonboonstra schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 11:22:
[...]

Hmm zeker zeg je? Ik had 4 van die Koopman meters gekocht bij de technische unie, waarvan er eentje toch echt begon af te wijken. Ik zag het gelukkig, omdat mijn 555Wp set ineens meer ging produceren dan mijn 570Wp set.
De nieuwe serie heeft trouwens twee decimalen achter de komma. Misschien dat deze beter zijn.
Hmmm in de gaten houden dus...ik log ook vanuit m'n inverter en kan de getallen optellen voor controle, hoop dat ze goed zijn / blijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
quipmk schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 09:39:
[...]

Sinds gisteren gelukt om mij in te loggen. Wel jammer dat de data vanaf installatie (07-2013) niet uit de omvormer wordt gehaald. Dit is wel een tekortkoming, dat zou SMA toch wel beter moeten kunnen.
Dit is idd een tekortkoming. Heb het zelf getest met een webbox waarbij ik al 2 jaar gegevens had van de solarlog. SMA gevraagt of ik de oude dagwaarden nog kon toevoegen. Dit kon helaas niet. daarna heb ik de solarlog er weer tussen gezet. solarlog heeft deze functie wel netjes ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:46
SolarKing schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:12:
[...]
Geen Stecagrid 3600 Coolconcept? nog hoger rendement als je toch voor max opbrengst gaat.
Wat de boer niet kent... 'k Heb even gezocht naar inverters in deze vermogensklasse met 2 mpp trackers, maar mijn voorkeur ging toch naar een SMA uit. Maak me niet zo druk over max. rendement van de omvormer, heb er geen uitgebreide studie van gemaakt. En ik had bij de bouw van de hut (geisoleerd) al in de spouw balken gemaakt voor de SMA-maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:02
Vraagje, op een later moment wil ik zonnepanelen op mijn schuine dak leggen. In huis ga ik vanmiddag een plafond aanbrengen maar ik kan nu nog mooi achter dat plafond werken om kabels van zolder naar de meterkast te brengen.

Ik weet nog niet precies hoe ik het wil doen, maar ik verwacht iets van 10 Yingli Panda 260/265 Wp panelen en een SMA Sunny Boy 3000 TL-21 omvormer te gaan gebruiken.

Via een doorvoerpan wil ik de kabels van het schuine dak op zolder krijgen. Beneden zit de meterkast waar hij aangesloten moet worden. Mijn vragen:

1) Wat is de beste plek voor de omvormer. Ik verwacht op zolder omdat daar alle snoeren van de individuele panelen binnenkomen en ik ze anders naar beneden moet verlengen. Optie 2 zou in de meterkast zijn maar is dat niet onhandig?

2) Meer concreet voor vanmiddag: welke kabels moet ik tussen meterkast beneden en de zolder voorbereiden? In elk geval een netwerkkabel lijkt mij handig. En is een 3-aderige kabel met 3 x 2,5mm voldoende? Of twee hiervan? Of iets anders? Gewoon om te voorkomen dat ik achteraf baal dat ik een aansluiting mis hoop ik op wat advies van jullie :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
coyote1980 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 14:18:
[...]

2) Meer concreet voor vanmiddag: welke kabels moet ik tussen meterkast beneden en de zolder voorbereiden? In elk geval een netwerkkabel lijkt mij handig. En is een 3-aderige kabel met 3 x 2,5mm voldoende? Of twee hiervan? Of iets anders? Gewoon om te voorkomen dat ik achteraf baal dat ik een aansluiting mis hoop ik op wat advies van jullie :)
De afstand panelen<>omvormer moet je zo kort mogelijk houden, dus de omvormer op zolder. En de door jou voorgestelde bekabeling is voldoende! Eventueel voor de zekerheid nog een extra netwerkkabel kan geen kwaad. Succes!

[ Voor 52% gewijzigd door Mr-Leo op 02-02-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
@coyote

Kun je er geen loze pvc bijleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:02
Thanks. Een loze PVC zou kunnen, biedt inderdaad in de toekomst extra mogelijkheden.

Een tweede 3x2,5mm stroomkabel is niet nodig?

En een tweede netwerkkabel is zo gelegd, even kijken of ik nog genoeg meters heb. :)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Gisteren heb ik aan het einde van de maand de balans opgemaakt qua opwek en verbruik. Sindsdien heb ik me al suf geprakkezeerd over de vraag hoe het komt dat m'n Ferraris meter en ABB-meter hetzelfde verbruik aangeven, terwijl de Ferraris saldeert/terugtelt, maar de ABB absoluut niet.

Even een plaatje:
[afbeelding]

De B+G Etech meet m'n opwek (en stiekem ook het standby-verbruik van m'n inverter). Deze zit via een automaat op één van beide aardlekschakelaars.

Wie heeft een idee?
De ABB C11 heeft een terugloop-beveiliging.
Hij geeft inderdaad een negatieve waarde weer (tesamen met het driehoekje met uitroepteken), maar telt niet terug en geeft volgens mij ook geen puls.

Anders gezegd; hij werkt alleen 1 kant op.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
coyote1980 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 14:31:
Thanks. Een loze PVC zou kunnen, biedt inderdaad in de toekomst extra mogelijkheden.

Een tweede 3x2,5mm stroomkabel is niet nodig?

En een tweede netwerkkabel is zo gelegd, even kijken of ik nog genoeg meters heb. :)
Is voor je gewenste systeem niet nodig. Als je je systeem ooit wil verdubbelen kun je een loze pvc buis leggen. Je kunt er dan altijd VD draad doorheen trekken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 17:14
MieJuul schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 15:38:
[...]

De ABB C11 heeft een terugloop-beveiliging.
Hij geeft inderdaad een negatieve waarde weer (tesamen met het driehoekje met uitroepteken), maar telt niet terug en geeft volgens mij ook geen puls.

Anders gezegd; hij werkt alleen 1 kant op.
Weet je dat van die puls zeker?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ik zou graag mijn solarlog map willen synchorizeren met bv PVoutput.

Iemand nog een idee hoe ik dit zou kunnen doen. dus van FTP solarlog naar FTP output.org

Dit zonder dat ik een PC hierbij nodig heb.

Ik heb een website draaien waar ik dit in een cron job zou kunnen zetten alleen heb ik niet de ervaaring om deze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Appie Heijn schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 16:38:
[...]

Weet je dat van die puls zeker?
Ik heb ook zo'n ABB meter en log via de ledpuls (1000 pulsen/kWh) van de ABB met een Youless. Ik heb 's nachts nog nooit een puls geregistreerd. Hoe het zit met de S0 puls uitgang weet ik niet, maar de ledpuls registreert dus in ieder geval geen negatief verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
antonboonstra schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:11:
[...]

Ik heb ook zo'n ABB meter en log via de ledpuls (1000 pulsen/kWh) van de ABB met een Youless. Ik heb 's nachts nog nooit een puls geregistreerd. Hoe het zit met de S0 puls uitgang weet ik niet, maar de ledpuls registreert dus in ieder geval geen negatief verbruik.
Juist wel toch? Als ie negatief verbruik niet signaleert zou die toch niet ledpulsen en kan je youless ook niets meten toch? Of snap ik het even niet :) S0 lijkt mij toch gelijk aan led?

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 02-02-2013 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb ook zo'n ABB, als de zon onder is hier ook geen led puls.
Prima metertje trouwens met veel mogelijkheden en dat nog gratis ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Appie Heijn schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:23:
[...]

Juist wel toch? Als ie negatief verbruik niet signaleert zou die toch niet ledpulsen en kan je youless ook niets meten toch? Of snap ik het even niet :) S0 lijkt mij toch gelijk aan led?
geen idee of pulse/led hetzelfde of anders werkt.
de puls doet maar 200x en de led een 1000x per kWh.
dus ik ga niet zomaar van het zelfde uit.

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Even een plaatje:
[afbeelding]

Wie heeft een idee?
Je zou denken dat de ABB C11 geen So pulsen genereerd als je terug levert aan het net en
in het display een min teken verschijnt, heb je zo iets al gekontroleert ?

Dat zou een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
migjes schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:35:
[...]

geen idee of pulse/led hetzelfde of anders werkt.
de puls doet maar 200x en de led een 1000x per kWh.
dus ik ga niet zomaar van het zelfde uit.

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Moet ik hem dan verkeerd om aan (laten) sluiten op de omvormer groep om toch een S0 puls te krijgen? Of begrijp ik je verhaal niet goed? Ben namelijk met een netduino @ meterkast aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Appie Heijn schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:23:
[...]

Het hangt er natuurlijk vanaf wat er gemeten wordt.
Pv-opwek is in zekere zin ook negatief verbruik, maar diegene die de abb meter enkel gebruiken voor de opbrengstmeting (waaronder ik) sluiten de meter 'verkeerd om' aan.

De eventuele eigengebruik van de omvormer 's nachts wordt dan met de abb niet geregistreerd.
De hager kwh-meter in de garage registreerd dat wel op de led, met het gevolg dat de youless elke 50 minuten een pulsje meet van 6 watt

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
MieJuul schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:42:
[...]

Het hangt er natuurlijk vanaf wat er gemeten wordt.
Pv-opwek is in zekere zin ook negatief verbruik, maar diegene die de abb meter enkel gebruiken voor de opbrengstmeting (waaronder ik) sluiten de meter 'verkeerd om' aan.

De eventuele eigengebruik van de omvormer 's nachts wordt dan met de abb niet geregistreerd.
De hager kwh-meter in de garage registreerd dat wel op de led, met het gevolg dat de youless elke 50 minuten een pulsje meet van 6 watt
Als het goed is doet de van mij minder dan 1,2 watt dus op zich is dat te verwaarlozen. Kan trouwens dan ook de P1 poort uitlezen voor het verbruik, 's-nachts wekt ie toch niet op dus zal het puur verbruik zijn. Alleen het verbruik overdag zal ik niet kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:42:
[...]

Moet ik hem dan verkeerd om aan (laten) sluiten op de omvormer groep om toch een S0 puls te krijgen? Of begrijp ik je verhaal niet goed? Ben namelijk met een netduino @ meterkast aan de slag.
Ja Appie, als je je Panelen wilt loggen met een pulsmeter moet hij zogenaamd verkeerd om zitten.
Pagina: 1 ... 237 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.