Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 238 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.719 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Appie Heijn schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:42:
[...]

Moet ik hem dan verkeerd om aan (laten) sluiten op de omvormer groep om toch een S0 puls te krijgen? Of begrijp ik je verhaal niet goed? Ben namelijk met een netduino @ meterkast aan de slag.
als ik de gegevens van anton en mij samen voeg.
de abb meter telt niet achteruit op de led en niet op de puls en niet in de display.
wel geeft hij het -W aan, maar doet daar niks mee.

dus voor meten van de panelen moet hij goed zitten.
dus gezien van uit de meter, moet hij verkeert zitten.

<offtopic>
de relatievietijd tussen goed, verkeert, geluk.
een loens, duister en onguur firguur kan geluk hebben als hij een oude vrouw tegen komt in een donker steegje met een hele hoop geld op zak.
het maakt uit van af welk perspectief je kijkt.
</offtopic>

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MieJuul schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 15:38:
[...]

De ABB C11 heeft een terugloop-beveiliging.
Hij geeft inderdaad een negatieve waarde weer (tesamen met het driehoekje met uitroepteken), maar telt niet terug en geeft volgens mij ook geen puls.

Anders gezegd; hij werkt alleen 1 kant op.
En dat werkt goed! Helaas maar 100 pulsen per 1000 Wh maar tot nu toe heb ik daar in de praktijk geen last van.

Een S0 meter welke pulsen geeft bij verbruik ipvl levering zou ik links laten liggen.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo,Eindelijk dan vandaag het dak op waar een beste plas water lag.Om 09:00 uur stonden de panelen netjes voor mij klaar in een busje en de laatste benodigde materialen gingen ook de bus in.Alles thuis uit geladen met behulp van een vriend en vervolgens de panelen naar het dakterras op de eerste verdieping.Vanaf hier langs de ladder omhoog naar de eindbestemming.Panelen netjes neergelegd en al wat ballast geplaatst.Er stond een behoorlijk windje,en naar mate de dag ten einde kwam begon het snel af te koelen.Om 15:30 gingen de stekkers in de omvormer.En vervolgens al meteen registratie zonder problemen bij FP4ALL en PVoutput.
Nog even 0,5KWh kunnen binnen halen voor dat het donker ging worden.Morgen nog even de laatste details en klaar is de job.Laat de zon maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Goed man! Maar hier telt het pas voor het eggie als je ook foto's plaatst.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 19:52:
Goed man! Maar hier telt het pas voor het eggie als je ook foto's plaatst.
Deze zal ik morgen maken.Ik had geen puf meer om weer de ladder op te moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 20:05:
[...]

Deze zal ik morgen maken.Ik had geen puf meer om weer de ladder op te moeten.
overzicht foto is ook goed. oke het is nu donker.
(en vergeet antons. lijst niet)

https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 02-02-2013 20:11 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 11:11
Hierbij een heugelijke mededeling:
Nederland heeft weer wat extra zonnepanelen in gebruik:

Before:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/waOeWiDwTPYAMZJTz8y1yIbP/medium.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RnANuwHPs8Wz4LuQBktu2VfD/medium.jpg

Dak ligt aardig vol dacht ik. 8)

In ieder geval iedereen bedankt _/-\o_ voor de goede adviezen, ook al zul je het zelf waarschijnlijk niet weten dat ik van jouw informatie gebruik heb gemaakt.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vraag, ik ga binnenkort een tweede 1200wp systeem aansluiten. Hierbij komt er een tweede SB1200 op de PV groep.

Is het volgens de NEN nog nodig om beide omvormers achter een 8A zekeringsautomaat te plaatsen of kan ik beide omvormers gewoon in het stopcontact pluggen van de PV groep.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 02-02-2013 21:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
FireWood schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 21:27:

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

In ieder geval iedereen bedankt _/-\o_ voor de goede adviezen, ook al zul je het zelf waarschijnlijk niet weten dat ik van jouw informatie gebruik heb gemaakt.
Gefeliciteerd! Ziet er strak uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

Jaloers!!! hoeveel WP ligt daar nu glanzend te wezen? :) _/-\o_

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

Gefeliciteerd, ga je veel plezier aan beleven! PV is namelijk zoveel meer als TVT!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

revolution-nl schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 21:40:
Vraag, ik ga binnenkort een tweede 1200wp systeem aansluiten. Hierbij komt er een tweede SB1200 op de PV groep.

Is het volgens de NEN nog nodig om beide omvormers achter een 8A zekeringsautomaat te plaatsen of kan ik beide omvormers gewoon in het stopcontact pluggen van de PV groep.
Ken de NEN niet, dus kan je daar geen antwoord over geven.
Wel ben ik benieuwd waar je die 8A automaat vandaan wil gaan halen. ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

Dat ziet er heel netjes gelegd uit, zelf geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Laatst online: 21-09 11:11
revolution-nl schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 21:55:
[...]

Gefeliciteerd, ga je veel plezier aan beleven! PV is namelijk zoveel meer als TVT!
Ben al bezig met het volgende project: Zorgen dat mijn privé-server in de meterkast gaat passen.
(pricewatch: Lian Li PC-Q07A).
Daarna kan ik met een S0>USB (S0 Pulse Counter Cable) kabel de gegevens uitlezen wat mijn PV eigenlijk echt doet.
Flagg schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 21:54:
[...]

Jaloers!!! hoeveel WP ligt daar nu glanzend te wezen? :) _/-\o_
9x 200Wp
Verwachte opbrengst ~1650 kWh
Bezuiniger schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 22:37:
[...]

Dat ziet er heel netjes gelegd uit, zelf geplaatst?
Volledig. Ik had oorspronkelijk iemand geregeld om de panelen naar boven te krijgen, maar i.v.m. privé redenen kon hij vandaag niet. Dan maar zelf alles naar boven getild. Het was te mooi weer om het een week uit te stellen.

[ Voor 32% gewijzigd door FireWood op 02-02-2013 23:14 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Een kastje met 2 installatieautomaten van 10A of zelfs 16A op de plek van de omvormers bij plaatsen
is prima, vergeet niet dat de eindgroep zekering er enkel voor dient om de bekabeling in je wonining te beschermen tegen overbelasting en dus oververhitting dit is dus door de veiligheid in je meterkast al gewaarborgt, maar daar die 2 SMA"s ook weer 2 voedingen in je stroomnet zijn moet je deze ook weer afzekeren met Max 16A P/S om de stromen bij een storing van een van de beide omvormers in
bedwang te kunnen houden....................... is erg simpel, wordt hier echter vaak getorpedeerd
als onzin, wat het dus echt niet is. 8)7

( je zou ook af kunnen met 1 extra aftak automaat, maar ik vind 2 gewoon netter en je heb dan ook gelijk 2 werkschakelaars daardoor tot je beschikking ;) ) Oeps doe het toch maar met 2 automaten :X

[ Voor 9% gewijzigd door PClop op 03-02-2013 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Hmmm, vervelend. Weer storing op een string van mijn omniksol 3k. Vorig jaar juli viel er een string uit, afgelopen donderdag weer dezelfde storing op dezelfde string van 10 x 195 Wp (sunrupu) panelen. De string van de andere 7 panelen blijft gewoon werken. Volgens mij moet het gewoon kunnen, maar een tweede keer dezelfde storing geeft toch te denken. De vorige keer is de omvormer zonder mankeren omgeruild, hopelijk gaat het deze keer net zo vlot. Ik heb de leverancier een mailtje gestuurd, maar op zondag verwacht ik nog geen reactie.

Misschien moet ik een paneel van de grote string afhalen en deze bij de kleine string van 7 zetten. Per aansluiting kan de omniksol 1700 Wp hebben met een maximaal voltage van 590 volt. De 10 x195 panelen heb ik al eens meer dan 2100 Watt zien doen, in april vorig jaar. Maar dat vermogen haal ik met dit weer nog niet echt. Ik weet eigenlijk niet wat er kan gebeuren met de omvormer als het vermogen > 1700 Wp komt.
Ik weet niet of meer tweakers dit probleem hebben gehad, maar alle ideeen zijn welkom. (Ik zal niet gelijk kunnen antwoorden want ik heb afgelopen nacht gewerkt en ga nu een paar uur slapen :O )

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PClop schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 23:46:
[...]

Een kastje met 2 installatieautomaten van 10A of zelfs 16A op de plek van de omvormers bij plaatsen
is prima, vergeet niet dat de eindgroep zekering er enkel voor dient om de bekabeling in je wonining te beschermen tegen overbelasting en dus oververhitting dit is dus door de veiligheid in je meterkast al gewaarborgt, maar daar die 2 SMA"s ook weer 2 voedingen in je stroomnet zijn moet je deze ook weer afzekeren met Max 16A P/S om de stromen bij een storing van een van de beide omvormers in
bedwang te kunnen houden....................... is erg simpel, wordt hier echter vaak getorpedeerd

( je zou ook af kunnen met 1 extra aftak automaat, maar ik vind 2 gewoon netter en je heb dan ook gelijk 2 werkschakelaars daardoor tot je beschikking ;) ) Oeps doe het toch maar met 2 automaten :X
Thanks. Denk dat ik dat toch maar ga doen. Better safe then sorry.
Weet jij zo snel waar ik 2 installatie automaten van 10a kan vinden. (Ben nogal een lekker op electra gebied :X)

Werkt dit trouwens als een moderne groepenkast met din rail? Dus de automaten op het din bord plaatsen en dan verder naar de omvormer.

Een mini kastje met dinrail is natuurlijk wel gaaf. Kan ik meteen per omvormer een DIN kwh meter plaatsen.
Kan ik iedere omvormer apart loggen en het totaal van de beide omvormers :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakerts.....
In Pv-Output heb ik een team id aangemaakt voor de mensen met Enecsys inverters.
Bij deze de oproep om je hier bij aan te sluiten als je dit leuk vind.
Lijkt mij leuk om verlijkingen te kunnen maken.
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=417

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

revolution-nl schreef op zondag 03 februari 2013 @ 09:26:
[...]

Weet jij zo snel waar ik 2 installatie automaten van 10a kan vinden. (Ben nogal een lekker op electra gebied :X)

Werkt dit trouwens als een moderne groepenkast met din rail? Dus de automaten op het din bord plaatsen en dan verder naar de omvormer.

Een mini kastje met dinrail is natuurlijk wel gaaf. Kan ik meteen per omvormer een DIN kwh meter plaatsen.
Zoekterm: "Installatie automaat 10A" op google doet wonderen ;) Maar je kan ook naar de locale electroboer gaan waar zo ook meteen de bijbehorende kastjes hebben. wel zo handig als je zelf niet zo handig bent (zoals ikzelf) anders heb je weer automaten gekocht die weer niet op de rail passen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het is totaal onzinnig om beide omvormers af te zekeren op een separate PV groep. Er staat hierover ook niks in de NEN1010. Gewoon beide omvormers in de WCD duwen van je separate PV groep.

Zie ook bijvoorbeeld: The Wizard in "Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep?" (apart topic voor deze vraag)
PClop schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 23:46:
[...]
...maar daar die 2 SMA"s ook weer 2 voedingen in je stroomnet zijn moet je deze ook weer afzekeren met Max 16A P/S om de stromen bij een storing van een van de beide omvormers in
Volgens mij ga jij er altijd vanuit dat door een fout in een omvormer bijvoorbeeld exact 16A+6,1A loopt en daardoor de eindgroep niet uitschakelt en de 1e SMa 1200 niet uitschakeld. (Lees ik jou gedachten nu goed?). Anders moet je even uitleggen waarom je dit adviseert.

Stel de situatie is dat ik één 16 Ampère eindgroep heb met daarop één SMA 1200. Wat als er nou een fout ontstaat in de SMA 1200 van precies 16 Ampère. De eindgroep zal nu niet uitschakelen. Er wordt dan wel 3680 Watt aan warmte gemaakt in de SMA 1200 waar dat normaal zo'n 100 Watt aan verliezen is. Het lijkt me dat de SMA 1200 een flinke straalkachel wordt. Als je het op deze manier bekijkt, is het afzekeren met 16 Ampere dan veilig? (Graag antwoorden in "Ja"/"Nee"/"Je leest mijn gedachten verkeert+uitleg")
( je zou ook af kunnen met 1 extra aftak automaat,
Tekst kan je beter weghalen, spreekt je gedachte tegen namelijk :P
[...]
Kan mij herinneren dat PClop een E-installateur is dus hij zal de automaten graag aan je verkopen ;)
Ik zou persoonlijk eerst even zijn onderbouwing afwachten in welke foutsituatie de onderverdeler nut heeft (zie mijn vragen hierboven en dit topic)

* Dre vind dat er veel te veel onnodige dingen geadviseerd worden naar leken door leken (NOFI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 19:44
Of 1 nieuwe omvormer en de 1200 verkopen weet niet of je naar een 3000tl kunt of indien je de zelfde panelen er naast legt een 2500 TLST? deze hebben ook een hoger rendement dan de 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

silvester6 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:41:
Of 1 nieuwe omvormer en de 1200 verkopen weet niet of je naar een 3000tl kunt of indien je de zelfde panelen er naast legt een 2500 TLST? deze hebben ook een hoger rendement dan de 1200.
AEG PV 2000 is ook een mooie omvormer en mooie maat voor 2400Wp. De 90,9% EU efficiency van de SMA 1200 is wel erg triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

silvester6 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:41:
Dre schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:45:
[...]

AEG PV 2000 is ook een mooie omvormer en mooie maat voor 2400Wp. De 90,9% EU efficiency van de SMA 1200 is wel erg triest.
De onderste string (onder de dakkappel) krijgt in de loop van de middag / avond schaduw op de panelen. De bovenste string (boven de dakkapel) is de hele dag schaduwvrij. Vandaar dat ik heb gekozen voor twee omvormers. Omvormers met 2 MPP's hebben weer hogere opstartspanningen, wat weer verlies geeft. Nu heb ik een opstartspanning van 100v :)

Ach en dat rendement... zolang ik nog erg goed scoor op pvoutput qua efficiency met "the good old" SB1200 tussen het TL geweld maak ik mij daar niet zo druk om :z. Die efficiency waardes zijn allemaal theoretisch en niet voor iedere setup van toepassing.

Ik denk dat 2 mpp's en een lage opstart spanning met een trafo omvormer een hoger rendement geeft dan één TL omvormer met 1 mpp.

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@drielp
zotezien draait de 2e string nog steeds niet mee, misschien kabel ivm de wind
wat je zowiezo eerst kan proberen is dc switch op of zetten dan AC zijde loskoppelen
DC switch op ON omvormer laten opstarten
DC switch off
AC aankoppelen dc switch op on

@iedereen ik zag al een paar keer de opmerking nachtverbruik van de omvormer voorbij komen.
maar welke omvormer hebben hier dan last van.

de omnik bijv zal nooit vermogen van het lichtnet ontrekken.
als deze uitstaat springt tie pas aan zodra de panelen voldoende vermogen leveren om de omvormer op te starten. de zogenoemde eigenconsumptie word dan ook van de pv afgetrokken
restant word netto teruggeleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Sinds afgelopen vrijdag liggen hier 6 panelen met een xs2000 omvormer. Helemaal blij en zeker toen de meter voor het eerst achteruit ging lopen.

Nu ben ik alleen bang dat we hier een klein beetje last hebben van schaduw op 1 paneel. Dit heeft gevolgen voor de hele string begreep ik. Hoe is zoiets op te lossen (zonder het paneel te verplaatsen) is er niet een omvormer die los onder een van de panelen te legen is? Of moet er een nieuwe omvormer komen en dit ene paneel daarop aangesloten worden.
Dit moet natuurlijk weer helemaal met kabels naar binnen gelegd worden.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eerst eens naar de oorzaak, 5panelen op een xs2000 is aan lage kant of heb je 300wp panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 11:50:
Kijk eerst eens naar de oorzaak, 5panelen op een xs2000 is aan lage kant of heb je 300wp panelen
6 panelen a 255wp per paneel is het nu.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Omdat ik ook gegrepen ben door het virus ga ik binnenkort 4 panelen (Mage Powertec Plus mono 195Wp) extra plaatsen op het dak. In verband met wat complexe schaduw (dakkapel en schoorsteen) ga ik het uitvoeren met twee Enecsys Duo omvormers. Logging gaat via een Enecsys gateway gebeuren. Ik las echter dat je een installateur login code moet aanvragen bij Enecsys om de boel te kunnen instellen en loggen. Heeft iemand ervaring in het verkrijgen van zo'n installateur code?
Omdat ik het zelf ga aanleggen ben dus ik zowel installateur als eindgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

als het je wens is om beide omvormers appart te kunnen loggen.
is dit een weg om te gaan.
niks mis mee.

ik zie eigenlijk ook geen probleem om 2x zoon omvormer op 1 groep te doen.
(alleen de splitsing zou ik iets steviger uitvoeren, niet de goedkoopste klemmen gebruiken van de bouwmarkt, maar dat steld niks voor.) hang ze dan op als of het een sma3000 is.

een extra kabel trekken voor de nieuwe omvormer kan ook.
kun je appart meteren in de meter kast.
is ook niks mis mee, als de situatie het toestaat en niet te duur word.

er zijn ook tl omvormers met een nog lagere start spanning als 100V en 2x mpp.
maar geen omvormer start eerder als de startspanning lager is. :*)
(oke mischien is het verschil dan 2 seconden, maar dat doet niks aan de opbrengst.
verteld alleen iets over hoe klein de string minimaal kan zijn.)
raydekok schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:59:
Sinds afgelopen vrijdag liggen hier 6 panelen met een xs2000 omvormer. Helemaal blij en zeker toen de meter voor het eerst achteruit ging lopen.

Nu ben ik alleen bang dat we hier een klein beetje last hebben van schaduw op 1 paneel. Dit heeft gevolgen voor de hele string begreep ik. Hoe is zoiets op te lossen (zonder het paneel te verplaatsen) is er niet een omvormer die los onder een van de panelen te legen is? Of moet er een nieuwe omvormer komen en dit ene paneel daarop aangesloten worden.
Dit moet natuurlijk weer helemaal met kabels naar binnen gelegd worden.
het zou kunnen zijn dat de spanning dan te laag word voor de xs2000.
(afhankelijk van het type paneel.)
is de schaduw nu (in de winter) en in de zomer er niet meer.
dan zou ik me er geen zorgen om maken.
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 10:48:
@iedereen ik zag al een paar keer de opmerking nachtverbruik van de omvormer voorbij komen.
power-one, ja er is een kort moment dat hij effe stroom nodig heeft bij het starten en bij het stoppen.
en er is een heeel kleinbeetje sluipverbruik.
na een 15min sluit hij zich af en gaat in rust stand.
(het is zo weinig wat hij gebruikt dat ik het eigenlijk nog nooit gemeten heb en niet zo interesant vind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ariemaiden schreef op zondag 03 februari 2013 @ 11:54:
Omdat ik ook gegrepen ben door het virus ga ik binnenkort 4 panelen (Mage Powertec Plus mono 195Wp) extra plaatsen op het dak. In verband met wat complexe schaduw (dakkapel en schoorsteen) ga ik het uitvoeren met twee Enecsys Duo omvormers. Logging gaat via een Enecsys gateway gebeuren. Ik las echter dat je een installateur login code moet aanvragen bij Enecsys om de boel te kunnen instellen en loggen. Heeft iemand ervaring in het verkrijgen van zo'n installateur code?
Omdat ik het zelf ga aanleggen ben dus ik zowel installateur als eindgebruiker.
De leverancier van je Enecsys omvormers kan jouw installatie via het web configureren. Is bij mij ook zo gegaan. Ik heb een paar van die omvormers gekocht, en nadat ik alles aangesloten was mailtje naar de leverancier gestuurd en die heeft op mijn aanwijzigingen de configuratie erin gezet. Klaar. (en ja, liever zou ik dat ook elf willen kunnen doen).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Dit kan je op de site van enecsys nergens weervinden

Edit:
Idd in de handleiding gelezen. thanks voor de tip.

[ Voor 37% gewijzigd door silvester6 op 03-02-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij wat foto,s van de set
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img835/4979/minidsc1634.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img585/7429/minidsc1638.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img194/8501/minidsc1633.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img542/2887/minidsc1635.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img651/849/minidsc1631.jpg

En natuurlijk nog het zwetende werk vooraf.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img825/8139/minidsc1628.jpg

Ik wilde vandaag nog even het leidingwerk netjes allemaal wegwerken,maar waai bijna van het dak af,en toch iets teveel regen naar mijn zin

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2013 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Hier verdenk ik de Steca 500 van een (zeer klein) nachtverbruik.
Net genoeg om de seperate ferraris 's nachts 2 a 3 cm terug te laten draaien.
En de youless detecteerd elke 50 minuten een ledpuls van de hager kwh-meter (led=6000p/kwh)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Komt er nog een rij voor? Zo nee, waarom zo krap op elkaar?

Wel een lekker groot setje wat er netjes in lijn bij ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er ligt genoeg ballast op je dak in ieder geval, het lijkt wel alsof je de panelen in een zwembad hebt staan zoveel water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op zondag 03 februari 2013 @ 15:08:
[...]

Komt er nog een rij voor? Zo nee, waarom zo krap op elkaar?

Wel een lekker groot setje wat er netjes in lijn bij ligt!
In de korte toekomst komt er zeker nog een set bij.Ben met deze plaatsing er van uit gegaan om nog circa 1800WP te kunnen uitbreiden bij panelen van 300WP

@sypie.Ja,water genoeg.Tijdens de bouw van de opbouw hadden ze wel wat meer afschot kunnen leggen .
Ook vorige week lag er veel water en 2 dagen erna alles weer weg.Het is ballast die ik liever niet heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:31
Onder welke hoek heb je de panelen geplaatst en hoeveel afstand heb je tussen de panelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
zo te zien 15 graden volgens flatfix calc dan 77 cm nodig voor maximaal rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Brui2957: Mooie set heb je neergelegd!
Proficiat, en veel succes gewenst met de opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
@drielp
zotezien draait de 2e string nog steeds niet mee, misschien kabel ivm de wind
wat je zowiezo eerst kan proberen is dc switch op of zetten dan AC zijde loskoppelen
DC switch op ON omvormer laten opstarten
DC switch off
AC aankoppelen dc switch op on

Ga ik ff uitproberen. Probleem ligt niet op het dak. Ik heb de stringen verwisseld en nu doet de grote het weer. En de kleine string dus niet.

*..., helaas te donker. Morgen maar proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 03-02-2013 17:20 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

6 panelen voor 3500 euro bij de ING, dan moet je nog rente betalen en dan nog claimt men een tvt van 8 jaar ;w

Kansloos. Ben benieuwt wie hier intrapt.
Leuke poging van deze fossiele bank.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 03-02-2013 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

De algemene "actie" van Eon was ook al niet om over naar huis te schrijven.

http://www.eon.nl/ing-zonnepanelen
Mooi Risen panelen en een voor mij wel bekende SMA voor de omvorme

Rente alleen bij lenen voor de aanschaf uiteraard.

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 03-02-2013 16:48 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja de zoveelste actie........3500 euri's voor 1800 wp is 1.94 euro per wp. :?
Hierbij heb ik dus aangenomen dat het 300wp panelen kunnen zijn.
1350 Kwh uit 1800wp maakt een genormeerde opbrengst van 750 KWh/Kwp, dat is dan weer wel realistisch.
De prijs is een beetje hoog.
Maar voor de mensen die het niet zelf kunnen financieren is dit wellicht een mogelijkheid, maar als het enigzins kan is zelf kopen, gestaffeld desnoods in mijn ogen beter. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

We zijn eerder al tot de conclusie gekomen dat de algemene Eon aanbieding met betaling via de stroomrekenening met een vaste looptijd van 5(?) jaar heel duur is.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

revolution-nl schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:42:
[...]

6 panelen voor 3500 euro bij de ING, dan moet je nog rente betalen en dan nog claimt men een tvt van 8 jaar ;w

Kansloos. Ben benieuwt wie hier intrapt.
Leuke poging van deze fossiele bank.
Waarom is dit nu weer kansloos, als dit meer mensen over de streep trekt om panelen te leggen is het toch alleen maar prima.

Mensen kiezen dan voor veel gemak en weinig werk, en daar betalen ze meer voor. En dat zijn mensen die de tvt niet als enige +punt zien.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Flagg schreef op zondag 03 februari 2013 @ 17:15:
[...]

Waarom is dit nu weer kansloos, als dit meer mensen over de streep trekt om panelen te leggen is het toch alleen maar prima.

Mensen kiezen dan voor veel gemak en weinig werk, en daar betalen ze meer voor. En dat zijn mensen die de tvt niet als enige +punt zien.
Als bij een 1800wp set van 3500 euro met geleend geld schermt met een tvt van 8 jaar dan is dat kansloos.
Dan doel ik enkel over de tvt en PV met geleend geld aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

ah okay ja die geschatte tvt is idd wat al te rooskleurig. :)

En is ws geen 1800wp set, EON heeft het op hun site over 250wp eurener panelen die ze in hun sets gebruiken, dus die 8 jaar wordt steeds onwaarschijnlijker.

Wij leggen hier straks ook met geleend geld overigens, maar dat raakt de tvt alleen op positieve wijze. (familie die graag tegen 0% uitleent, en dan hebben mensen een hekel aan schoonmoeders, ik snap dat niet. :))

Ze werd zelfs geirriteerd toen we zeiden dat we wel de spaarrente gingen vergoeden (in a nutshell: rot op met die 2% _/-\o_ )

[ Voor 43% gewijzigd door Flagg op 03-02-2013 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat vind ik nu leuk om te lezen, 5 jaar lang is dit forum iedereen om de oren geslagen (iedereen = vroegplaatsers) met rentederving en calculaties op veronderstelde rendementen.
het kan verkeren.

dat de zon zal schijnen is een zekerheid, een echte schijnzekerheid die ertoe doet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op zondag 03 februari 2013 @ 17:48:
ah okay ja die geschatte tvt is idd wat al te rooskleurig. :)

En is ws geen 1800wp set, EON heeft het op hun site over 250wp eurener panelen die ze in hun sets gebruiken, dus die 8 jaar wordt steeds onwaarschijnlijker.

Wij leggen hier straks ook met geleend geld overigens, maar dat raakt de tvt alleen op positieve wijze. (familie die graag tegen 0% uitleent, en dan hebben mensen een hekel aan schoonmoeders, ik snap dat niet. :))

Ze werd zelfs geirriteerd toen we zeiden dat we wel de spaarrente gingen vergoeden (in a nutshell: rot op met die 2% _/-\o_ )
Wil niet vevelend doen maar lenen van familie zonder rentebetaling wordt door de fiscus gezien als schenking. Betaal je geen rente en betaal je het later terug dan ziet de fiscus het bij jouw als inkomsten. Tis maar dat je het weet. Ook ik heb geen hekel aan mijn schoonmoeder, wel aan de fiscus. ;) ;) Overigens is 2% rente betalenniet genoeg want je moet een reeële rente betalen om te lenen zijnde minimaal 6%. Sorry ook ik kan het niet leuker maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:27:
dat vind ik nu leuk om te lezen, 5 jaar lang is dit forum iedereen om de oren geslagen (iedereen = vroegplaatsers) met rentederving en calculaties op veronderstelde rendementen.
het kan verkeren.

dat de zon zal schijnen is een zekerheid, een echte schijnzekerheid die ertoe doet.
Als ik nu mijn PV set gekocht had in plaats van halverwege 2012 ging de Wp prijs van €1,08/ Wp naar €0,89/ Wp. Dat is wel even ruim €900.- minder, terwijl ik maar 1600 kWh (=€340) opgewekt heb met mijn PV set. Achteraf gezien had ik dus beter kunnen wachten. Maaar, als ik mijn PV set een paar maanden geleden had gekocht zou ik zitten op €0,82/ Wp zitten. Dit door de LDK'tjes die toen heel goedkoop waren.

Achteraf had ik dus beter kunnen wachten. De Tvt blijft in alle gevallen acceptabel, maar hoe korter hoe beter natuurlijk :)

Prijzen inclusief btw/verzenden/clickfit_schuindak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:48:
[...]

Als ik nu mijn PV set gekocht had in plaats van halverwege 2012 ging de Wp prijs van €1,08/ Wp naar €0,89/ Wp. Dat is wel even ruim €900.- minder, terwijl ik maar 1600 kWh (=€340) opgewekt heb met mijn PV set. Achteraf gezien had ik dus beter kunnen wachten. Maaar, als ik mijn PV set een paar maanden geleden had gekocht zou ik zitten op €0,82/ Wp zitten. Dit door de LDK'tjes die toen heel goedkoop waren.

Achteraf had ik dus beter kunnen wachten. De Tvt blijft in alle gevallen acceptabel, maar hoe korter hoe beter natuurlijk :)

Wij in Brabant zeggen dan: ' As is verbraond hout'. :)

Tis net als beleggen, achteraf weet je het juiste instapmoment.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2013 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Tja zo kunnen we bezig blijven heb voor mijn set 15k betaald is nu voor minder dan 5k te koop. Gewoon niet achteruit kijken. Ben er nog steeds super blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boekel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 23:31

boekel

Dusss...

Tja...dat wist ik ook van tevoren (prijsdaling) maar ik wilde graag m'n dak vol ;)

http://www.solarserver.co...dex-solar-pv-modules.html

3315 Wp, vanaf mei 2012 2,1 MWh opgewekt (ongeveer 475 euro), maar met subsidie die ik net kon meepakken (650 euro) zit ik rekentechnisch nog goed :)

http://www.boekel.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

silvester6 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:58:
Tja zo kunnen we bezig blijven heb voor mijn set 15k betaald is nu voor minder dan 5k te koop. Gewoon niet achteruit kijken. Ben er nog steeds super blij mee.
Precies, dat dus.

Zo had ik 10 jaar geleden een nieuwe auto gekocht, daar was na 9 jaar nog circa 2 van over. Niet achteruit kijken, zelfde verhaal, maar dan verlies. Evengoed heel erg blij met de auto geweest, meer dan de 2e hands die ik erna gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke hobby, leuk rendement en ik draag bij aan het milieu. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:30:
[...]

Wil niet vevelend doen maar lenen van familie zonder rentebetaling wordt door de fiscus gezien als schenking. Betaal je geen rente en betaal je het later terug dan ziet de fiscus het bij jouw als inkomsten. Tis maar dat je het weet. Ook ik heb geen hekel aan mijn schoonmoeder, wel aan de fiscus. ;) ;) Overigens is 2% rente betalenniet genoeg want je moet een reeële rente betalen om te lenen zijnde minimaal 6%. Sorry ook ik kan het niet leuker maken.
yeah I know, maar er is geen hond die gaat uitzoeken wat er met 5000 euro gebeurd. en tot 5000 euro mag je sowieso belstingvrij schenken per jaar aan kinderen meen ik. :)
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:27:
het kan verkeren.

Ik ben nu al een jaar of 5 meen ik aan het "wachten", tvt is niet zaligmakend maar het is voor (mij) wel voor 75% de reden dan ik gewacht heb.

Hoe je het wendt of keert het blijft een kosten/baten verhaal, ik vond een tvt van 10 jaar incl installatie etc acceptabel. De overige 25% is een lange neus naar de nuon (ea), en ik vind dat gedecentraliseerd energie opwekken veel efficienter is vanwege de enorme verliezen bij transport.

Ik ben dan ook erg blij dat ik niet 5 jaar geleden 12.000 euro betaald heb betaald voor 2800wp zonder de volledige installatie, terwijl ik nu 6300 euro voor 3000wp betaald heb incl alles.

Kan ook niet begrijpen dat mensen blij zijn met het feit dat ze 5 jaar geleden zo ontzettend veel te veel betaald hebben voor een produkt wat gekocht wordt om zo snel mogelijk terugverdiend te worden. Alleen de groene filantropen die (financieel) alles over hebben voor het milieu kunnen nog steeds gelukkig zijn.

Tenzij het je hobbie is natuurlijk, die zijn over het algemeen geldverspillend en dus een vrij handige manier om menig financieel fiasco goed te praten. :+ ("beleggen? ja, maar ik zie het als een hobbie." dan weet je dat ie verloren heeft op de beurs.)

I'm in it for the money, en ik hoop dat ik lang genoeg gewacht heb om een lage prijs te hebben dat het nog lang genoeg duurt voordat electriciteit helemaal gratis is. (en vastrecht 500% gestegen)

[ Voor 54% gewijzigd door Flagg op 03-02-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Panelen : 65,- p/s
Omvormer: 400,-
Montage materiaal : 400,-
Kabel/stekkers: 59,-
De meter die achteruit loopt: Priceless!

Kortom: who give a shit about tvt! >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:48:
[...]
al die jaren saldeerde greenchoice onder 0 voor marktprijs,
ik nam een oma-kontrakt voor 3 jaar vast 30,5 cent per kWh, en betaald u maar, en dat deden ze.
dus er was al sinds 2007 een enorme kans
hier was ook met gemeentelijke subsidie de tvt ongeveer <2,5 jaar dus in 2008 was het al feest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:05:
[...]

ik nam een oma-kontrakt voor 3 jaar vast 30,5 cent per kWh, en betaald u maar, en dat deden ze.
hier was ook met gemeentelijke subsidie de tvt ongeveer <2,5 jaar dus in 2008 was het al feest
Tjonge.....das best slim bekeken toendertijd!
Maar daar stinkt men tegenwoordig niet meer in denk ik.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:05:
[...]

Aanschafprijs in jou regio lag met subsidie onder de €0,30/ Wp ofzo toch? Dat waren idiote subsidies, maar alleen voor een kleine regio. Het feest was niet in heel Nederland al begonnen in 2008 ;).
Flagg schreef op zondag 03 februari 2013 @ 19:15:
[...]
Kan ook niet begrijpen dat mensen blij zijn met het feit dat ze 5 jaar geleden zo ontzettend veel te veel betaald hebben voor een produkt wat gekocht wordt om zo snel mogelijk terugverdiend te worden. Alleen de groene filantropen die (financieel) alles over hebben voor het milieu kunnen nog steeds gelukkig zijn.

Tenzij het je hobbie is natuurlijk, die zijn over het algemeen geldverspillend en dus een vrij handige manier om menig financieel fiasco goed te praten. :+ ("beleggen? ja, maar ik zie het als een hobbie." dan weet je dat ie verloren heeft op de beurs.)
Je weet toch wel dat wij mensen nooit een miskoop begaan, maar dat we heel bewust te veel betalen. Iets met psychologie ofzo. Ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is, er zullen vast mensen zijn die duurzaam zijn en niet kijken naar het financiële plaatje. Alleen het aantal mensen dat PV/Hybride auto's kopen voor het "milieu" stijgt wel flink als de tvt korter wordt, tenminste zo ervaar ik dat in mijn omgeving.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 04-02-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

belastingpraat / lenen / schenken is verdwenen...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dre schreef op zondag 03 februari 2013 @ 20:24:
[...]
Aanschafprijs in jou regio lag met subsidie onder de €0,30/ Wp ofzo toch? Dat waren idiote subsidies, maar alleen voor een kleine regio. Het feest was niet in heel Nederland al begonnen in 2008 ;).
Kan mij ook zo'n regeling in Limburg herinneren. Volgens mij was er een aanschafsubsidie van € 1,50 / Wp in 2011 terwijl de prijs toen al rond de € 2,00 / Wp lag. Sun-Solar heeft er leuk van kunnen profiteren.
Edit: Of was het nu 2 euro per wattpiek subsidie LES2

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 04-02-2013 08:53 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:29

OzzieMann

PSN: OzzieMann

22 februari zijn we eindelijk aan de beurt. Dan komen er 12 zwarte paneeltjes op ons dak te liggen.
Let the fever begin!
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/bj7ne8.jpg

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals bij ieder product word het door de jaren heen goedkoper of blijft de prijs gelijk maar krijg je meer.
de mensen die vooraan stonden voor een cdspeler betaalde er toendertijds algauw een 900 gulden voor om een apparaat te kopen wat vooruit achteruitskip play en stop kon doen
Tevenswoordig koop je voor 50 gulden een bleuray speler ( ff omgerekend)

dus tja wachten of niet is maar wat je persoonlijk wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Hey allemaal, hoewel de zonnepaneel plannen even op een laag pitje hebben gestaan ben ik weer verder aan het denken.
Bijgevoegd een linkje naar een foto van mijn meterkast en een sketchup met verschillende legplannen.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/89499054/Meterkast_thumb.jpg

Sketchup legplannen

Een paar vragen:
- Wat is verstandiger? De beltrafo (rechts in meterkast) vervangen door eentje met stekker variant zodat ik plek heb voor extra groep.(heb al stopcontact in meterkast). Of de meterkast in zijn geheel uitbreiden?

- Welk legplan zouden jullie aanraden? en daarbij eventueel paneel+omvormer combo.

- Ik wil de DC kabel van het dak via de schoorsteencombi (of hoe dat dan ook heet) via de binnenzijde van de afvoer van de mechanische ventilator laten zakken tot op de begane grond (2e verdiepingen dus ong. een meter of 8/9 naar beneden. Daar zit ook de mechanische ventilator en kan ik dus eenvoudig uit de afvoerbuis de betreffende CV kast in. Hoe zal ik de kabel bij de overgangen en lengte beschermen? En nog belangrijker hoe zet ik de kabel in deze pijp vast? er hangt immers zo'n 9 meter kabel recht naar beneden.
Ik heb alleen op de begane grond een handige plek voor de omvormer en heb geen zin om de schacht waar alle pijpen doorheen lopen open te breken en weer netjes dicht te maken tbv DC kabel. Gezien de lengte overbrugging naar beneden 8/9 meter wellicht lekker dikke kabel nemen?

- Ik zit eraan te denken om het zelf te doen en zoek iemand die mij wellicht zou willen helpen en/of die een hele lange ladder (10m) of een hoge steiger te leen heeft bij mij in de buurt (Den Haag, leidschenveen)

alvast bedankt
gr. Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Variant 8 lijkt me het meest op te leveren en dan heb je een standaard maat paneel te pakken. Varianten 5 en 6 zou ik niet doen gezien de geringe opbrengst van de panelen aan de NW kant.

Tevens heb je bij variant 8 minder montagekosten omdat je minder panelen hebt dan bv variant 1 (ongeveer zelfde opbrengst)

Welke omvormer? Die keus zul je toch zelf moeten maken. In deze maat (2000-2500 Wp) heb je legio mogelijkheden. De één zal zeggen SMA de ander Omnik weer een ander Mastervolt etc.

Meterkast: zo te zien is de meterkast nog niet bejaard dus ik zou hem niet gelijk geheel vervangen. Tenzij je grote plannen hebt voor de toekomst. Je hebt in ieder geval één extra groep nodig en wie weet een KwH meter. Dan zal de beltrafo zoiezo moeten vertrekken naar buiten de groepenkast. Je kunt gewoon deze trafo houden en een leiding boven je groepenkast aftakken voor de voeding van de trafo. Hoef je niet een stopcontact te gebruiken. Alleen even kijken hoe je de trafo vast kunt zetten!!

Kabel: zorg voor een kabel met voldoende capaciteit. Het is nogal een lengte naar de omvormer.
In de buis hoeft hij niet vast gezet maar ik zou hem wel voordat hij de buis in gaat vast zetten (dus op het dak zodat er geen trekkracht komt op de paneel aansluiting), tevens goed vast zetten aanhet frame van de panelen en waar hij de buis uit komt. Als bescherming kan gewoon een pvc bochtje gebruikt worden lijkt mij. Eén bij de invoer in de buis en één bij de uitvoer.

[ Voor 7% gewijzigd door Kievit1964 op 04-02-2013 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:15:
Zoals bij ieder product word het door de jaren heen goedkoper of blijft de prijs gelijk maar krijg je meer.
de mensen die vooraan stonden voor een cdspeler betaalde er toendertijds algauw een 900 gulden voor om een apparaat te kopen wat vooruit achteruitskip play en stop kon doen
Tevenswoordig koop je voor 50 gulden een bleuray speler ( ff omgerekend)

dus tja wachten of niet is maar wat je persoonlijk wilt.
Maar de prijs gaat niet lineair omlaag in de tijd. Het gaat, bij eenzelfde percentuele daling, naar een soort asymptoot. 10% van een kleiner bedrag is minder dan van een groot bedrag. Kortom, als je nu een jaar wacht en het geheel is 10% lager is prijs, dan heb je eerder geld misgelopen door een jaar verloren opbrengst dan geld bespaart door die 10%. Terwijl dat 5 jaar geleden heel anders lag (subsidieloos dan).

Ik denk niet dat de totale systeemprijs veel omlaag zal gaan de komende jaren, helemaal als je het laat installeren. Installatiemateriaal blijft hetzelfde kosten of wordt duurder (materiaalkosten hoger), en zijn al snel 1/5de van de kosten tegenwoordig. Omvormer ook 1/4 kosten, maar ik denk niet dat dat extreem gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
  • Laatst online: 13-12-2023
Kievit1964 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:09:
Variant 8 lijkt me het meest op te leveren en dan heb je een standaard maat paneel te pakken. Varianten 5 en 6 zou ik niet doen gezien de geringe opbrengst van de panelen aan de NW kant.
Kieviet1964, hoe tel jij ivm de variant nummers? handig ook voor anderen die willen reageren dezelfde aanduiding te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Tommybear1979 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 16:46:
[...]

Kieviet1964, hoe tel jij ivm de variant nummers? handig ook voor anderen die willen reageren dezelfde aanduiding te gebruiken.
Begin linksboven en dan naar rechts en dan de rij eronder van links naar rechts.

Dus 1 is 23 panelen, 4 is 6 panelen, 5 is 16 panelen en 8 is 9 panelen.

Ik zie trouwens dat ik er één over het hoofd gekeken heb nl degene die op het echte dak staat. Deze is dus niet mee genomen in de telling.
Lijkt me ook niet de meeste gunstige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
antonboonstra schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:45:
[...]

Is inderdaad niet duur, maar ik ken nog wel een leverancier die dezelfde panelen nog een paar tientjes goedkoper kan leveren, alleen dan met Samil omvormer.
Had je deze nog voor me. Ondertussen mijn account aangepast dus berichten zijn nu welkom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Tommybear1979

in je voorbeelden zet je alle panelen aardig van de rand van het dak af.
als je goed rekening houd met de (orientatie) diodes in de panelen.
dan kunnen ze wel een stuk dichter bij de rand en waarschijnlijk ook bij elkaar.

dan heb je wel minder opbrengst in de winter (de diodes schakelen 1/3 van de string uit),
maar de winter opbrengst is maar ongeveer een 1/4 van de zomer opbrengst.
dus je verliest maar 1/3 van 1/4 van het jaar de opbrengst. (dat is niet zo veel)
en je panelen liggen zoizo op een plat dak dus niet met een grote hoek, dus winter opbrengst is zoizo wat laag, daar heb je een grotere hoek voor nodig.

het oost-west voorbeeltje: ik denk dat je die ook haald met 165x99 panelen.
dus 16x270Wp
het is een plat dak, dus je kunt er redelijk bij als je dat zou willen.
als je wil experimenteren teminste.
een power-one of sma3000tl-21 geeft je dan een aardige mogenlijkheid.
begin met 8 panelen op zuid.
dan kun je nog altijd beslissen wat je doet, of een paar panelen extra ook op zuid of een oost-west etc...
maar dat is wel een persoonlijke keus.

edit:
ook wel leuk om te lezen.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-02-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Kievit1964 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:21:
[...]
Had je deze nog voor me. Ondertussen mijn account aangepast dus berichten zijn nu welkom...
Had allang een berichtje (DM) gestuurd. Zie het tekstballonnetje rechts bovenin de pagina.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
@Tommybear1979 ik zou een apart kastje met dinrail kopen en daar een ALS, zekering en S0 meter inzetten. Je kunt vanaf je bestaande kast voeden vanaf de rail onderin de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben hopeloos verloren.

Op het westen gaan we vervangen. 500Wp Isofotons gaan eraf en de 2x photowatts ook. Daarvoor komt terug 6x 205Wp. Nadere specs volgen :P

* mkleinman is verslaafd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mkleinman schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:28:

Op het westen gaan we vervangen. 500Wp Isofotons gaan eraf en de 2x photowatts ook. Daarvoor komt terug 6x 205Wp. Nadere specs volgen :P

Haha geweldig! Goed bezig :9
Wat waren jou ervaringen precies met het elektrisch verwarmen in de tussenseizoenen (kan het zo snel niet terugvinden). Stook je de ruimte op met de CV en houd je het dan elektrisch warm of doe je alles elektrisch

Zit er aan te denken om in de tussenseizoenen de ruimte wel van koud naar warm te stoken met de CV en dan de boel elektrisch warm te houden met zoiets :9~.

Afbeeldingslocatie: http://www.warmwinkel.nl/images/productimages/big/adax%20neo%20radiator.jpg

Volgens mij moet ik dan met 2x 600 watt een aardig eind komen. Voordeel is dat er een thermostaat in zit en dat er per dag 4 tijdsblokken instelbaar zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm......goed bezig Martin!
Waar ga je de panelen laten die je vervangt?
For Sale? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jeeeej klinkt bekend zeg, net 4 panelen bijgekocht :)

Ow en een kostal piko 3.0 :9

Wij zijn goed bezig! , nou ja...... Jij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:05
Vandaag is het officieel: m'n (halve) installatie heeft de eerste 1.2kWh geproduceerd :)

De dinrail meter doet wel meteen gek, want die toont nu "HELP 1" afgewisseld met de opbrengst :P

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 04-02-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
antonboonstra schreef op maandag 04 februari 2013 @ 19:20:
[...]

Had allang een berichtje (DM) gestuurd. Zie het tekstballonnetje rechts bovenin de pagina.
Sorry, had niet gezien hoe dat werkte. Heb hem gelezen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:48:
[...]

Jeeeej klinkt bekend zeg, net 4 panelen bijgekocht :)

Ow en een kostal piko 3.0 :9

Wij zijn goed bezig! , nou ja...... Jij dan.
Vanwaar de Piko? Je hebt weer een uitbreiding geplant staan van 30 100wp panelen? :P
Blijf me erover verbazen dat die dingen zo knallen zeg :o

Het loopt hier helemaal uit de hand :9
Hier komt begin april ook 1200wp uitbreiding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:55:
[...]

Vanwaar de Piko? Je hebt weer een uitbreiding geplant staan van 30 100wp panelen.
Blijf me erover verbazen dat die dingen zo knallen zeg :o

Het loopt hier helemaal uit de hand :9
Hier komt begin april ook 1200wp uitbreiding O-)
De piko heb ik eigenlijk alleen om mijn rendement te verhogen, en dan met name met bewolkt en heel warm weer omdat de stringspanning wat laag is voor de effekta, de piko kan het in 1 string van 31 panelen.

De 4 heb ik voor een experiment met de effekta, of een tijdelijke zomer set, of reserve panelen. Het zou zo maar kunnen dat het er meer worden in de loop van het jaar, ze bieden alleen veel te hoog op die dingen atm.
Het virus is hier al zo erg dat het al even door mijn hoofd spookte om ze over mijn velux dakraam heen te leggen zodat ik er 40 kwijt kan 8)7
En misschien doe ik het nog ook.....ziek of wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rukapul schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:51:
Vandaag is het officieel: m'n (halve) installatie heeft de eerste 1.2kWh geproduceerd :)

De dinrail meter doet wel meteen gek, want die toont nu "HELP 1" afgewisseld met de opbrengst :P
Heb ik ook vaker als omvormer uitgaat.
Gaat morgen gewoon weer aan hoor :)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Inderdaad :) Over ROI of TVT hoeven we het niet te hebben; laten we het maar gewoon hobby noemen.
Om je verslaving te goed te doen, waarom niet 265 of 270Wp panelen? Scheelt je 390Wp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Laatst online: 17-09 22:00

Heb je een EMAT DIN kwh meter? Die heb ik namelijk en geeft ook HELP 1. Ik heb het idee dat dit gebeurd op het moment dat er aan het einde van de dag (wanneer de omvormer bijna uit gaat) een beetje sluipverbruik is (de verkeerde kant op dus). De volgende dag gaat het gewoon weer goed. Ik heb besloten er maar niets van aan te trekken.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:05
Inderdaad een EMAT.

Het verbaasde me gewoon, want toen de panelen nog niet aan de omvormer hingen gaf hij de melding niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:40:
Inderdaad een EMAT.

Het verbaasde me gewoon, want toen de panelen nog niet aan de omvormer hingen gaf hij de melding niet.
Dat klopt toch wel? De omvormer schakelt misschien niet in als er niets aan DC hangt. Bij mij doet de omvormer op AC niets; alleen op DC.

Eigenlijk zouden we in de startpost een overzichtje moeten maken van S0 meters en welke hoeveel pulsen geven en of ze pulsen geven als ze 'achteruit' draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

twixx schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:47:
[...]

Dat klopt toch wel? De omvormer schakelt misschien niet in als er niets aan DC hangt. Bij mij doet de omvormer op AC niets; alleen op DC.

Eigenlijk zouden we in de startpost een overzichtje moeten maken van S0 meters en welke hoeveel pulsen geven en of ze pulsen geven als ze 'achteruit' draaien.
We hebben een topic energiemeters, lijkt me daar meer op z'n plaats.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

Heeft iemand toevallig nog een goed adres voor 3 panelen + omvormer. Minimaal 600watt, iemand tips?
Gaat om een DIY setje, mag eventueel ook 2e hands zijn als het maar niet te oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

revolution-nl schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:35:

Haha geweldig! Goed bezig :9
Wat waren jou ervaringen precies met het elektrisch verwarmen in de tussenseizoenen (kan het zo snel niet terugvinden). Stook je de ruimte op met de CV en houd je het dan elektrisch warm of doe je alles elektrisch

Zit er aan te denken om in de tussenseizoenen de ruimte wel van koud naar warm te stoken met de CV en dan de boel elektrisch warm te houden met zoiets :9~.
Ik ben nu nog elektrisch aan het bijstoken, dus ervaring wordt nog steeds opgedaan. :)
Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 20:47:
[...]

Hmmm......goed bezig Martin!
Waar ga je de panelen laten die je vervangt?
For Sale? >:)
Nog geen definitieve bestemming voor de 5x100Wp Isofotons + Soladin 600 en de 2 Photowatts. Eerste instantie kijken of mijn schoonvader ze wil hebben denk ik.

Mocht hij ze niet willen dan komt dat denk ik vanzelf voorbij in dit topic O-)
twixx schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:26:
Inderdaad :) Over ROI of TVT hoeven we het niet te hebben; laten we het maar gewoon hobby noemen.
[...]

Om je verslaving te goed te doen, waarom niet 265 of 270Wp panelen? Scheelt je 390Wp!
Ik vervang 5x100Wp ( ongeveer 330cm breed ) voor 4x205Wp. Dus 320Wp meer. 160x80 panelen hebben de ideale maat voor mij, ik kan er 4 in de breedte kwijt en twee in de hoogte.

De panelen naast mijn dakramen ( photowatt 110 ) vervang ik ook voor 205Wp panelen.Ik ga dus van 720Wp op dit dakdeel naar 1230Wp. Dus 510Wp extra op dit dakdeel.

Twee panelen willen prima op een Steca300 die ik al heb draaien, dus scheelt me een extra omvormer. En de 4 panelen in serie ga ik zetten op een Steca500. Gaat die niet leuk vinden maar volgens de specs wil het..

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
charrel schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:56:
Heeft iemand toevallig nog een goed adres voor 3 panelen + omvormer. Minimaal 600watt, iemand tips?
Gaat om een DIY setje, mag eventueel ook 2e hands zijn als het maar niet te oud is.
ik neem aan dat je een omvormer van 500W bedoeld.
een steca 500 of een soladin 600, voor het gemak.

daar kun je:
steca 500: minimaal +/-570Wp aanhangen.
soladin 600: minimaal +/-660wp aanhangen.
opleveren doen ze ongeveer het zelfde.

2e hand's lastig.
ik zie ze weinig.
en als ik ze zie dan vind ik ze duur.
2 jaar geleden waren ze ook duurder als 1400euro, verkoop lastig 2e hans.
nieuw zijn ze nu ruim onder de 1000euro.
(zelf effe zoeken naar leverancier. en zeker als je serieus er mee wil gaan spellen.)

je kunt ook voor rol-co zijn methode gaan.
dan minimaal 5 van die panelen op een steca.
mischien wel nog goedkoper.
maar pas op, lees zijn berichten hij heeft er nu al meer als 30 van die dingen.
(mischien toch een zwaarder paneel om mee te beginnen.
dit is een verslavende hobbie, voor je het weet betaal je geen energie rekening meer,
en is er geen weg meer terug. je gaat zelfs zoeken naar nog meer mogenlijkheden.
een gewaarschuwd mens telt voor 2.)
Rol-Co schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:02:
[...]
ik geloof dat ik gewaarschuwd heb.
leuk, he.
de eerste kWh is de beste.
dat er nog veel mogen volgen.

@revolution-nl.
ik heb noodgedwongen (mijn cv was kapot.) mijn huis elektries verwarmt.
het werd niet veel warmer als 16 graden in de huiskamer.
omdat een plaatje meer zegt als woorden, het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/verwarmelec.jpg
waarschijnlijk kun je dan goed zien op welk moment ik het warm probeerde te krijgen. ;)
(deze cijfers zijn rechtsteeks van de feraris meter. de panelen deden toen niet veel met de sneeuw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Oh leuk hoor iedereen hier lekker roepen over hun opbrengst terwijl ik nog 5 weken ofzo moet wachten op mijn panelen. Leuk hoor, hartstikkke grappig. wrijf het er maar in. :(

Bedankt!!!111oneeleven -O-

Ik heb ruimschoots te weinig geduld. Verwacht de komende weken nog zo af en toe een dergelijk rant van mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Rol-Co schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:02:
[...]

De piko heb ik eigenlijk alleen om mijn rendement te verhogen, en dan met name met bewolkt en heel warm weer omdat de stringspanning wat laag is voor de effekta, de piko kan het in 1 string van 31 panelen.

De 4 heb ik voor een experiment met de effekta, of een tijdelijke zomer set, of reserve panelen. Het zou zo maar kunnen dat het er meer worden in de loop van het jaar, ze bieden alleen veel te hoog op die dingen atm.
Het virus is hier al zo erg dat het al even door mijn hoofd spookte om ze over mijn velux dakraam heen te leggen zodat ik er 40 kwijt kan 8)7
Ik zit ook te twijfelen over het Velux venster, wel of niet weghalen.
Aan de andere kant, op sneeuwdagen kan ik zo wel mooi de sneeuw verwijderen en het verschil is maar één paneel.
Daarnaast valt de opbrengst tot nog toe een beetje tegen. Bij de buren zouden ze meer opbrengen. De schaduwgrens ligt atm ongeveer op 3/4 van mijn dak :(

Wat ook nog een optie is om een oud plan van Migjes weer uit de la te trekken en op de dakkapel op oostzijde toch nog 4 panelen te leggen. Die kunnen toch wel samen op 1 omvormer zoals bij Databeestje?

Ook denk ik er over om toch een combi-zonneboiler aan te schaffen, maar die moet dan wel op de dakkapel (4,20 x 2,40), dus geen extra PV panelen dan.

Het virus is er wel, maar moeilijk knopen doorhakken.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flagg schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:08:
Ik heb ruimschoots te weinig geduld. Verwacht de komende weken nog zo af en toe een dergelijk rant van mij. :+
Geeft niet hoor. Ik en anders wij begrijpen jouw frustraties em te weinig geduld al te goed.
Het volgende plaatje is iets, waar je naar uit kan gaan kijken over een aantal weken :
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/dagchartTOTAAL_SE/index.php?datum=04-02-2013

Veel plezier over een aantal weken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@flagg
wees niet bang van de zomer doe je gewoon mee.
de opbrengst is nu toch vrij wel kl....n.

@geurt-kun.
databeesjes truck hangt wel een beetje samen met een gelijke V halen uit bijde kanten van het dak.
(en het verschil laten oplossen met optitrack.)
niet de meest rendable weg.
je zou gewoon geduld moeten hebben (maar dat virus he.) betere opbrengsten komen wel.
je gaat nog lachen zodra de zon wat hoger staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geurt-kun schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:12:
[...]

Ik zit ook te twijfelen over het Velux venster, wel of niet weghalen.
Aan de andere kant, op sneeuwdagen kan ik zo wel mooi de sneeuw verwijderen en het verschil is maar één paneel.
Daarnaast valt de opbrengst tot nog toe een beetje tegen. Bij de buren zouden ze meer opbrengen. De schaduwgrens ligt atm ongeveer op 3/4 van mijn dak :(

Wat ook nog een optie is om een oud plan van Migjes weer uit de la te trekken en op de dakkapel op oostzijde toch nog 4 panelen te leggen. Die kunnen toch wel samen op 1 omvormer zoals bij Databeestje?

Ook denk ik er over om toch een combi-zonneboiler aan te schaffen, maar die moet dan wel op de dakkapel (4,20 x 2,40), dus geen extra PV panelen dan.

Het virus is er wel, maar moeilijk knopen doorhakken.
Nou het idee wat spookt is niet om het raam weg te halen maar ze er overheen te leggen, en daarin heb ik ook nog 2 opties.
Maar ja zoals je misschien snapt is de WAF niet erg hoog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

migjes schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:23:
@flagg
wees niet bang van de zomer doe je gewoon mee.
de opbrengst is nu toch vrij wel kl....n.

@geurt-kun.
databeesjes truck hangt wel een beetje samen met een gelijke V halen uit bijde kanten van het dak.
(en het verschil laten oplossen met optitrack.)
niet de meest rendable weg.
ik zou gewoon geduld hebben (maar dat virus he.) betere opbrengsten komen wel.
je gaat nog lachen zodra de zon wat hoger staat.
Gelijke spanning gaat niet lukken met 4 of max 6 van dezelfde paneeltjes.
Misschien dan toch maar voor de combi-boiler gaan.

@ Rol-Co, de WAF was juist heel erg hard. Het piept nog steeds in m'n oren ;)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Geurt-kun schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:30:
[...]

Gelijke spanning gaat niet lukken met 4 of max 6 van dezelfde paneeltjes.
Misschien dan toch maar voor de combi-boiler gaan.

@ Rol-Co, de WAF was juist heel erg hard. Het piept nog steeds in m'n oren ;)
een zonneboiler op dat leeg gebrande dakkapelletje wat jij hebt lijkt mij geen gek idee,
maar daar is een ander forum onderdeel voor.
(die weet jij vast tevinden.)

onder het dakkapel kan vast nog een soladin of steca. ;)
en dan heb je ook nog de schuur.
(maar de beste tip die ik je kan geven.
rust, nadenken, en wacht rustig een zomer af.
dan weet je meer en maak je betere besluiten.
in iedergeval nog meer overwogen als je nu al doet.
voor zover dat mogenlijk is. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 21:48
migjes schreef op maandag 04 februari 2013 @ 23:38:
[...]

een zonneboiler op dat leeg gebrande dakkapelletje wat jij hebt lijkt mij geen gek idee,
maar daar is een ander forum onderdeel voor.
(die weet jij vast tevinden.)

onder het dakkapel kan vast nog een soladin of steca. ;)
en dan heb je ook nog de schuur.
(maar de beste tip die ik je kan geven.
rust, nadenken, en wacht rustig een zomer af.
dan weet je meer en maak je betere besluiten.
in iedergeval nog meer overwogen als je nu al doet.
voor zover dat mogenlijk is. ;) )
Begin volgende maand ligt er bij mij een zonneboiler met 11panelen op.
Zou eigenlijk deze week al geplaatst worden maar de panelen duurde langer.
De zonne boiler is van www.solesta.nl en kan ook op plat dak dat gaat mijn moeder overigens doen.
Kosten een €1300,- ex montage. TvT 10 jaar ong. Maar in nijmegen krijg je subsidie waardoor mijn tvt 8 jaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

charrel schreef op maandag 04 februari 2013 @ 21:56:
Laatst een aantal setjes aangevraagd bij een leverancier voor m'n zus, broer en nog wat kennissen. Daar zat ook het volgende setje bij:
3x ET-Solar P660240 (240Wp) welke het erg goed doet in de Photon testen
1x Mastervolt Soladin 600
Benodigde clickfit montagemateriaal (voor portrait montage) en DC kabels + connectoren
Bezorgkosten (in 't noorden) en BTW
Totaalprijs € 1.090,- (1,51/Wp)
Voor zo'n (relatief) klein setje vond ik het geen gekke prijs. Grotere sets zijn uiteraard goedkoper per Wp.

Pagina: 1 ... 238 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.