Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 239 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.714 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Zijn er hier mensen met een Piko Kostal 3 operationeel? De mijne lijkt vermogen steeds in stappen op/af te schakelen, en ik vroeg me even af of iemand een vergeklijkend systeem op PVoutput heeft hangen...
Output : http://pvoutput.org/intra...103&sid=14465&dt=20130204

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mta schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 09:49:
Zijn er hier mensen met een Piko Kostal 3 operationeel? De mijne lijkt vermogen steeds in stappen op/af te schakelen, en ik vroeg me even af of iemand een vergeklijkend systeem op PVoutput heeft hangen...
Hoe log je naar pv output? Misschien heeft het daar mee te maken? De piko stuurt elke. ?? 10 min?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Niet op PVoutput maar op suntrol. http://www.suntrol-portal.com/nl/page/Zon4me

Edit: De piko meet per 15 minuten. Daardoor heb je soms rare getallen en zie je je top zelden.
Als je dit weet. Is het niet zo erg dat je je top niet ziet. Maar ik mis inderdaad een "boogje".

[ Voor 60% gewijzigd door internet4me op 05-02-2013 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Lijkt er meer op dat deze het vermogen beperkt, ik zie geen herkenbaar boogje.
Meer een Kostal Piko 2.0 dan een 3.0

Is het te warm, slecht geventileerd, kapotte ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Helaas weer geen fatsoenlijke foto's of informatie, maar vlakke plaat zonneboiler collectoren worden ook nog wel eens onder de "zonnepanelen" geschaard.

Niet iedereen kan dat onderscheid maken. Daarentegen is er hier ook een foto in het forum voorbij gekomen van wel zeer amateuristisch doorvoeren van kabel, zonder bescherming, door een aluminium CV pijp. Wat dan weer een ongeluk in de maak is.

Zonder afdoende informatie zullen we nooit weten wat er gebeurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Rol-Co schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:00:
[...]

Hoe log je naar pv output? Misschien heeft het daar mee te maken? De piko stuurt elke. ?? 10 min?
Er wordt om de vijf minuten een output gedumpt middels Arduino met Solarmeter http://solarmeter.codeplex.com/releases versie V8.4 en deze output en waarden komen overeen met de waarden van de omvormer zelf.

Opstellingsruimte van de omvormer is niet te warm, goed geventileerd, en die top van 2kW is mij dus ook opgevallen. Webinterface van omvormer zelf meldt trouw dat het een Piko 3.0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mta schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:23:
[...]

Er wordt om de vijf minuten een output gedumpt middels Arduino met Solarmeter http://solarmeter.codeplex.com/releases versie V8.4 en deze output en waarden komen overeen met de waarden van de omvormer zelf.

Opstellingsruimte van de omvormer is niet te warm, goed geventileerd, en die top van 2kW is mij dus ook opgevallen. Webinterface van omvormer zelf meldt trouw dat het een Piko 3.0 is.
Kan je die dump korter maken? Bijv elke minuut of 2 minuten.

@zonnepaneel in brand
En dan staat er nog niet eens echt zon op, dus het moet een kortsluiting zijn door een kale kabel of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-09 23:09
Hier wat meer foto's:
http://www.compactmedia.n...zet-voor-brandweer-assen/
Video:
http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=7TwUYfe46oo

zal eens navraag doen bij mn collega's (werk zelf binnen de Brandweer) mss dat zij wat meer info gekregen hebben of nog gaan krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door pielle007 op 05-02-2013 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:16:
[...]

Helaas weer geen fatsoenlijke foto's of informatie, maar vlakke plaat zonneboiler collectoren worden ook nog wel eens onder de "zonnepanelen" geschaard.

Niet iedereen kan dat onderscheid maken. Daarentegen is er hier ook een foto in het forum voorbij gekomen van wel zeer amateuristisch doorvoeren van kabel, zonder bescherming, door een aluminium CV pijp. Wat dan weer een ongeluk in de maak is.

Zonder afdoende informatie zullen we nooit weten wat er gebeurt is.
Wel zonnepanelen, hier meer info,

http://www.compactmedia.n...zet-voor-brandweer-assen/

http://www.moiassen.com/i...kfFOmBi19gUJlT2caTuIEnchE

Ziet er niet fris uit.

edit,
als het maar geen TL omvormer is geweest die heeft zitten kl#ten, rond dat tijdstip
kan het niet meer echt de opbrengst uit de zon zijn geweest, eerder een TL omvormer
die ( door een fout ) de net spanning vol aan de panelen door geeft, en het paneel met
de hoogste Ri wordt dat het heetst, enz.................... is niet onmogelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door PClop op 05-02-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Rol-Co schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:27:
[...]

Kan je die dump korter maken? Bijv elke minuut of 2 minuten.

@zonnepaneel in brand
En dan staat er nog niet eens echt zon op, dus het moet een kortsluiting zijn door een kale kabel of iets dergelijks.
Had PVoutput niet een beperking to minimaal 5 minuten tussen uploads? Zal het eens verhogen, vanavond, zien of dat morgen beter loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mta schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:31:
[...]

Had PVoutput niet een beperking to minimaal 5 minuten tussen uploads? Zal het eens verhogen, vanavond, zien of dat morgen beter loopt.
60x per uur, zeker als je de donatie gedaan hebt net als jij, ik stuur ook elke minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

@rol-co: Okay, nog meer hidden features... Vanaf morgen dus 1 x per minuut, dan kijken hoe verloop is. Die afvlakking rond de 2kW en de output als blokken blijft me ondertussen wel intrigeren.

Overigens ben ik een alternatief monitoring systeem aan het bouwen, op basis van http://openenergymonitor.org/emon/ om ook (met stroomtrafo's) eigen verbruik (3f 25A aansluiting) te kunnen meten. Leuk LCD schermpje zit al in elkaar, nu de meterkast weer overhoop halen om de bemetering te implemeneteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik zo naar de foto's kijk lijkt me een een gevalltje juntionbox in de hens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Volgens mij snapt de politie/schrijver niet helemaal hoe zonnepanelen werken...
Doordat de politie de zekering reeds uit de omvormer had verwijderd kwamen de panelen zonder spanning te zitten.
Tenzij inderdaad AC spanning op de panelen is komen te staan door een TL omvormer...

[ Voor 17% gewijzigd door antonboonstra op 05-02-2013 11:11 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
antonboonstra schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:10:

[...]

Tenzij inderdaad AC spanning op de panelen is komen te staan door een TL omvormer...
Bedoelen ze toevallig niet dat wat bijvoorbeeld SMA heeft, zo'n hoofdschakelaar aan de onderkant van de omvormer? Electronic Solar Switch volgens mij... Voor afschakeling DC-->Omvormer.

Ben erg benieuwd naar de uitkomst mocht iemand daar achter kunnen komen. Wellicht zijn er wat leerpuntjes voor mij/ons.

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 05-02-2013 11:40 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die hoofdschakelaar op je omvormer is om je DC tak af te schakelen van je omvormer, hier is recentelijk al een zeer uitbreide discussie over geweest
.

wat ik uit de foto's /filmpje kon halen was een fakkelende junctionbox, door de schuine stand slaan de vlammentjes tegen de zijkant bovenaan het paneel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mta schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 09:49:
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is, je hebt 13 panelen met een MPP spanning van 30 Volt. Dit geeft een werkspanning van circa 390 Volt.

De Kostal Piko 3.0 start wel op met 180 volt, maar de MPP tracker werkt pas vanaf 380 Volt. Met andere woorden, ik ben bang dat deze nooit in werking treed.

Wellicht kan je beter ruilen met de Effekta van Rol-Co, deze sluit veel beter aan op het werkbereik van jouw Canadian Solar panelen. Rol-Co zit met zijn string op 680 Volt, en dan gaat de Piko het prima doen.

Stel, hypothetisch, dat je 200Wp panelen had gehad met een MPP van 37 Volt per stuk, dan was dat met 16 panelen een 592 Volt geweest en was jij blij en de Piko blij.

Wat ik begreep van de kenners hier, waaronder SSC, is dat de Piko veel spanning wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

databeestje schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is, je hebt 13 panelen met een MPP spanning van 30 Volt. Dit geeft een werkspanning van circa 390 Volt.

De Kostal Piko 3.0 start wel op met 180 volt, maar de MPP tracker werkt pas vanaf 380 Volt. Met andere woorden, ik ben bang dat deze nooit in werking treed.
[...]
Actuele info, uit de piko:
PV-generator, String 1, 399V, 6.57A
Uitgangsvermogen, L1, 236V, 2394W

En daarbij valt op dat PVoutput sinds 12:05 geen update heeft ontvangen, maar ik kan wel op de omvormer komen (vanaf werk). Zal er eens naar kijken zodra ik thuis ben.

edit: Status: toevoer MPP, dus hij lijkt wel te werken

[ Voor 3% gewijzigd door mta op 05-02-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Ik heb ook een piko 3.0
Ik zit net onder MPP tracker spanning, echter ik ervaar deze problemen helemaal niet.

Wat ik begrepen heb. Bij de piko serie kun je best onder de MPP tracker waarde zitten. Het is echt minimaal wat je dan mist.

[ Voor 36% gewijzigd door internet4me op 05-02-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

databeestje schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:11:
[...]
Het ligt wat genuanceerder en het verwarrende is dat fabrikanten het ook niet op dezelfde manier in hun datasheets zetten.

Als je PikoPlan erbij pakt (tool van Kostal), dan is deze tool al blij als je stringspanning bij +65°C boven de 180V blijft. De 380V Min. MPP voltage komt in de tool van Kostal niet voor, dus ik vraag mij af hoe belangrijk dit getal is.

Ik heb ook begrepen dat de MPP tracker wel met lagere spanningen overweg kan, maar dat dan niet meer het volledige vermogen verwerkt kan worden of dat de MPP tracker minder nauwkeurig is.

Ik kijk ook met verbazing naar de datasheets van bijvoorbeeld de Samil omvormer in vergelijking met de Omniksol datasheet. Uit de Omniksol 3k datasheet staat een gigantisch MPP bereik van 120-500V, terwijl de Samil 3.3k een MPP bereik heeft van 200-500V. Hier lijkt de Samil dus flink in het nadeel. Als je echter kijkt naar de Turn-off voltage dan is deze bij de Omniksol 120V en bij de Samil 100V. Hoe kan het zijn dat de Samil hierbij ineens een groter bereik heeft?

Bij Samil staat bij de MPP voltage range ook "Full Load" oftewel het MPP bereik waarbij het volledige vermogen kan worden verwerkt. Ik vermoed dat bij 120V de Omniksol dus ook lang niet het volledige vermogen kan verwerken, al wordt dit niet in de datasheet van de Omniksol aangegeven. Beide omvormers hebben dus eigenlijks een vergelijkbare MPP range, misschien zelfs wel in het voordeel van de Samil...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mta schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:43:
@rol-co: Okay, nog meer hidden features... Vanaf morgen dus 1 x per minuut, dan kijken hoe verloop is. Die afvlakking rond de 2kW en de output als blokken blijft me ondertussen wel intrigeren.

Overigens ben ik een alternatief monitoring systeem aan het bouwen, op basis van http://openenergymonitor.org/emon/ om ook (met stroomtrafo's) eigen verbruik (3f 25A aansluiting) te kunnen meten. Leuk LCD schermpje zit al in elkaar, nu de meterkast weer overhoop halen om de bemetering te implemeneteren.
Het kan ook zijn dat je nu teveel updates stuurt, als de piko elke 15 min stuurt en pvoutput elke 5 dan krijg je 3x dezelfde data wat een blok vormt, misschien moet je wel minder sturen ipv meer bedenk ik me, elke 15 min.
Maar je kan beide proberen en zien wat er gebeurd, de opbrengst zal wel kloppen alleen ziet het er raar uit.
Ik ga binnenkort ook met een piko spelen maar zal niet uit maken op mijn logging aangezien die via de S0 meter in de meterkast loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

@rol-co: Ik heb nog helaam niets aangepast... Dagopbrengst klopt met gegevens van de piko. Het lijkt alsof PV hapert, de arduino logt periodiek 400 foutmeldingen ipv de 200 [ http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html ].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mta schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:24:
@rol-co: Ik heb nog helaam niets aangepast... Dagopbrengst klopt met gegevens van de piko. Het lijkt alsof PV hapert, de arduino logt periodiek 400 foutmeldingen ipv de 200 [ http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec10.html ].
Ja snap ik, ik bedoel alleen dat je ook eens 15 min moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Ahh, helder. Voor de duidelijkheid: de Piko praat zelf niet met PVoutput.org, de Piko heeft wel een eigen webservertje met minimale data (Upv Ipv, Unet Inet, Ptot van die dingen). Aan de S0 van de Piko hangt de Arduino, en díe logt naar PVoutput. Details, details, ik weet het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPvdM
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05-2023
Hoi, kan iemand mij vertellen waarom de StecaGrid 2010 weinig ter sprake komt.
Is dit een slechte omvormer of heeft hij nadelen t.o.v. de andere merken?

Ik zou deze willen gaan gebruiken voor een oost/west opstelling.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
mta schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:39:
Ahh, helder. Voor de duidelijkheid: de Piko praat zelf niet met PVoutput.org, de Piko heeft wel een eigen webservertje met minimale data (Upv Ipv, Unet Inet, Ptot van die dingen). Aan de S0 van de Piko hangt de Arduino, en díe logt naar PVoutput. Details, details, ik weet het...
Als je een beetje handig bent met php oid kan je veel en veel meer van die Piko vragen, hoor. Zie mijn sig.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
RPvdM schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:55:

Geen slechte dingen over gehoord... misschien is het de prijs en verkrijgbaarheid? Hoeveel betaal je ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPvdM
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05-2023
Bartjuh schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:29:
[...]

Geen slechte dingen over gehoord... misschien is het de prijs en verkrijgbaarheid? Hoeveel betaal je ervoor?
Eigenlijk bedoel ik de 2000, deze heb ik gezien in Duitsland voor 882 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RPvdM schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:55:

Prima ding opzich, rendement is Ok. Steca staat goed aangeschreven maar er zijn er niet zo veel in het veld. Als het echt niet past, dan is dit meestal de uitkomst. Dat maakt het geen slecht apparaat.

2 MPP trackers tot 1000Wac elk is verder prima in orde, zeker voor oost-west goed geschikt. Bereik is ook redelijk flexibel.

Opzich ook een mooie omvormer voor de groei.

Edit: Let wel dat het MPP bereik van de datasheet zegt dat je 132 Volt nodig hebt voor de 1000Wac output. Dus 5 200Wp panelen is hier de beste keuze. 4 60 cel panelen leveren niet genoeg spanning om de rated output te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door databeestje op 05-02-2013 18:57 . Reden: MPP bereik ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:51:
[...]

Prima ding opzich, rendement is Ok. Steca staat goed aangeschreven maar er zijn er niet zo veel in het veld. Als het echt niet past, dan is dit meestal de uitkomst. Dat maakt het geen slecht apparaat.

2 MPP trackers tot 1000Wac elk is verder prima in orde, zeker voor oost-west goed geschikt. Bereik is ook redelijk flexibel.

Opzich ook een mooie omvormer voor de groei.
Even afhankelijk van de voltages van de panelen natuurlijk maar 2x 1000Wp-1200Wp gaat ook prima op een Effekta es4200.
Kost minder dan de helft van die steca prijs die hij noemt ,2 mppt (2100Wp x2), 96% efficientie en nog groei mogelijkheden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:56:
[...]

Even afhankelijk van de voltages van de panelen natuurlijk maar 2x 1000Wp-1200Wp gaat ook prima op een Effekta es4200.
Kost minder dan de helft van die steca prijs die hij noemt ,2 mppt (2100Wp x2), 96% efficientie en nog groei mogelijkheden. ;)
Zoals Rol-co aangeeft is er redelijk wat keuze op de markt voor vergelijkbare kwaliteit en specificaties voor een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Stecagrid 2000
Efficiency 93,5% is anno 2013 erg slecht. Persoonlijk vind ik €882 een hoop geld voor deze omvormer. AEG PV 2000 geen optie? (circa € 550 nieuw)

@Rol-Co
De marktprijs voor de effekta 4200 is volgens mij nu wel boven de € 441 :/ (zijn waarde vast, die omvormers :))

@PClop
Had je mijn reactie nog gelezen in verband met dat ik niet snap wat er beveiligt wordt met de onderverdeler bij twee inverters?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 05-02-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 19:05:
@Stecagrid 2000
Efficiency 93,5% is anno 2013 erg slecht. Persoonlijk vind ik €882 een hoop geld voor deze omvormer. AEG PV 2000 geen optie? (circa € 550 nieuw)

@Rol-Co
De marktprijs voor de effekta 4200 is volgens mij nu wel boven de € 441 :/ (zijn waarde vast, die omvormers :))
Heeft die aeg 2x mppt ?

Van de week nog een nieuwe es4200 weg zien gaan :X
http://www.ebay.de/itm/12..._trksid=p3984.m1423.l2649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
antonboonstra schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:10:

[...]

Gelukkig was het niet zo zonnig vandaag :X Je kan je afvragen wat er gebeurd als je een paar honderd volt DC met water wilt blussen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiezuiper
  • Laatst online: 24-08 22:29
Ik heb sinds 2 weken ook zonnenpanelen. Mijn setup bestaat uit 18 HJ Solar 195 Wp fullblack
panelen en een SMA Sunny Boy SB3000TL-21 omvormer. Ik heb vanaf nieuwbouw ook een zonneboiler.

Ik volg dit topic om kennis op te doen, want ik merk wel dat ik er nog weinig verstand van heb als ik jullie zo lees. Tot nu ben ik tevreden, het is gewoon leuk om mee bezig te zijn.

Een fototje van mijn dak.
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/9256/img0472yf.jpg

Een fototje van een paar dagen geleden.
Afbeeldingslocatie: http://img844.imageshack.us/img844/6530/img0510bc.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Koffiezuiper op 05-02-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffiezuiper schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 20:17:
Ik heb sinds 2 weken ook zonnenpanelen. Mijn setup bestaat uit 18 HJ Solar 195 Wp fullblack
panelen en een SMA Sunny Boy SB3000TL-21 omvormer. Ik heb vanaf nieuwbouw ook een zonneboiler.

Ik volg dit topic om kennis op te doen, want ik merk wel dat ik er nog weinig verstand van heb als ik jullie zo lees. Tot nu ben ik tevreden, het is gewoon leuk om mee bezig te zijn.
Proficat leuke set! d:)b
Ik heb dezelfde panelen liggen, ze presteren prima.
Ik heb ze alleen op micro omvormers van enecsys zitten.
Wat is de uitrichting van je panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiezuiper
Het dak is op het zuiden. Dat bedoel je toch met uitrichting? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffiezuiper schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 20:29:
Het dak is op het zuiden. Dat bedoel je toch met uitrichting? :)
Ja hoor, dat is wat ik bedoel.
De dakhelling is 35 a 40 graden schat ik in?
Dat noemen we meestal in 1 adem als we het over de uitrichting hebben.
Dus: Z(180graden) dakhelling 40 graden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Koffiezuiper schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 20:17:

Een fototje van mijn dak.
[afbeelding]

Een fototje van een paar dagen geleden.
[afbeelding]
Prachtig dak. Meld je je over een paar weken weer in dit topic als je liever 4 of 6 extra panelen erbij wilt hebben? * Dre is ervaringsdeskundige

Oriëntatie of ligging is volgens mij een betere term dan uitlijning ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 05-02-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sinds ik teruglever (vanaf december vorig jaar) heb ik het idee dat bepaalde oude klokken/wekkers die volgens mij de 50Hz van de netvoeding gebruiken voor het telwerk voor gaan lopen.
Zou het kunnen dat de omvormer onder bepaalde omstandigheden de sinus zo sterk vervormt dat er af en toe een dubbele puls ontstaat?
Of anders gezegd, struikelt zo'n klok daar over omdat die pulsvorm niet normaal meer is :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:09:
Sinds ik teruglever (vanaf december vorig jaar) heb ik het idee dat bepaalde oude klokken/wekkers die volgens mij de 50Hz van de netvoeding gebruiken voor het telwerk voor gaan lopen.
Zou het kunnen dat de omvormer onder bepaalde omstandigheden de sinus zo sterk vervormt dat er af en toe een dubbele puls ontstaat?
Of anders gezegd, struikelt zo'n klok daar over omdat die pulsvorm niet normaal meer is :?
Lijkt me niet, digitale telwerken gebruiken daar een stukje kwats voor en volgens mij synchroniseren omvormers juist met het net. Klokken die de frequentie van een wisselspanningsbron gebruiken als tijdgever heb ik nog niet eerder van gehoord. Of zijn het mechanisch-elektrische klokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 21-09 12:59
Heel veel wekkerradio's en dergelijke gebruiken de net frequentie als tijdbasis dat is nu eenmaal goedkoper dan een quartz kristal.
Je zou een net filter tussen de probleemklok kunnen zetten.
Wat voor omvormer heb je?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
snameroc schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:13:
Heel veel wekkerradio's en dergelijke gebruiken de net frequentie als tijdbasis dat is nu eenmaal goedkoper dan een quartz kristal.
Je zou een net filter tussen de probleemklok kunnen zetten.
Wat voor omvormer heb je?
Een quartz kristal kost niets toch? Kermis horloges van een euro hebben ze nog. Hebben we het hier over klokken van 25 jaar oud? Die zullen dan wel niet erg zuinig zijn. Wat voor "filter" past de net frequentie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 20:50:
[...]

Prachtig dak. Meld je je over een paar weken weer in dit topic als je liever 4 of 6 extra panelen erbij wilt hebben? * Dre is ervaringsdeskundige
Ik vrees er ook voor!
Mooi dak zo, ligt er strak bij.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 21-09 12:59
Mr-Leo schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:19:
[...]

Een quartz kristal kost niets toch? Kermis horloges van een euro hebben ze nog. Hebben we het hier over klokken van 25 jaar oud? Die zullen dan wel niet erg zuinig zijn. Wat voor "filter" past de net frequentie aan?
Een net filter verandert niet de frequentie maar filtert wel de spikes(vervuiling) er uit die door de klok cpu geteld worden als sinus top.

Ook een huidige netgevoede digitale BLOKKER wekker van om en nabij de 10 euro werkt met de net frequentie als tijdbasis

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mr-Leo schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:19:
[...]

Misschien zijn er ook mensen die niet aan de weggooi-maatschappij meewerken?
Er is een tijd geweest dat de 50Hz gebruiken voordeliger was, wat niets met de vermeende onzuinigheid te maken heeft ;)
Dat filteren zou in mijn ogen de sinus 'opknappen' zodat deze weer op een echte sinus lijkt en niet iets met scheve flanken en spikes.
Mijn omvormer is een Diehl Ako 2100H, een degelijke Duitse inverter die ik niet direct verdenk van 'rommel' het net op sturen.
Echter zijn er wel situaties dat je net zoveel levert als je verbruikt, dan kan ik me voorstellen dat je wat gejutter krijgt tussen het net en de inverter ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:27:
[...]

Misschien zijn er ook mensen die niet aan de weggooi-maatschappij meewerken?[...]
Dat is ook heel goed, behalve dat wekkerradio's van die leeftijd vaak een extreem hoog verbruik hebben. En dan kun je beter de wekker van je telefoon gebruiken die je misschien toch al naast je bed hebt liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mr-Leo schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:29:
[...]

Dat is ook heel goed, behalve dat wekkerradio's van die leeftijd vaak een extreem hoog verbruik hebben. En dan kun je beter de wekker van je telefoon gebruiken die je misschien toch al naast je bed hebt liggen :)
Ik heb er een bekeken, het is een Cresta met een groot rood led-display die wel 5 hele Watts verbruikt ;)
Zo'n wekker kan je (zonder je lenzen in) op een afstand tenminste nog aflezen, een gsm wordt lastig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 21:09:
Het is niet geheel ondenkbeeldig, men houd zich wel met dat soort problematiek bezig.

http://www2.imec.be/conte...tatie_Paul%20Coomans2.pdf

http://www.agentschapnl.n...20verlichtingsystemen.pdf

Het is een bekent probleem bij gebruik van led en spaarlampen, maar dus ook in toenemend mate
bij de nieuwe groene opwek methodes van stroom anders dan dat het uit echte spoelen
van een elektriciteitscentrale generator komt, welke altijd een zuiver sinus wisselspanning produceerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De vervuiling van cfl- en ledlampen ziet er denk ik anders uit dan bij een omvormer.
Bij een omvormer is het effect veel sterker omdat deze zomaar 2000W het net op kan sturen (mijn inverter heeft dat als max).
Nu al zie ik pieken van 1560W in het log, het duurt nog niet lang maar juist daarom denk ik dat het verstorend werkt met al die korstondige pieken.
Als audiofiel maak ik me ook een beetje zorgen, hoe gaat mijn (oudere) apparatuur om met dit soort variaties?
Ik zie de netspanning niet sterk veranderen maar ik denk dat de sinus (fasehoek) nogal onstabiel kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik op de logging kijk naar de AC frequency dan varieert deze van 50,01 hz tot 50,08 hz
meting gebeurt 1 keer per 5min.

neem nu eens als voorbeeld dat de omvormer voor een verschil zorgt van 0,02 Hz tov het lichtnet
0,02hz per seconde is en je klok telt 50hz per seconde dan zou je theoretisch 50 * 0,02 HZ afwijking hebben per seconde oftwel 1,2/50 seconde = 0,024 seconde
dit komt neer op 1,44 seconde per minuut
dit komt neer op 1min en 26,4 seconde per uur
dit komt neer op 34min en 13,44 seconde per etmaal
denk dat je je regelmatig zou verslapen dan

Echter de omvormer drukt de spanning het lichtnet op via bijvoorbeeld groep 8 in de groepenkast.
op de groepen 1 tot en en met 7 zitten allerlei andere apparaten aangesloten zoals wasmachine, keukengroep , woonkamer met tv , computer etc,
halogeendimmers bijv

ook deze apparatuur hebben allemaal in beperkte mate invloed positief danwel negatief
maar hoedanook de apparatuur zal wel allemaal binnen de normen vallen die horen bij een dergelijke aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:27:
[...]

Misschien zijn er ook mensen die niet aan de weggooi-maatschappij meewerken?
Er is een tijd geweest dat de 50Hz gebruiken voordeliger was, wat niets met de vermeende onzuinigheid te maken heeft ;)
Dat filteren zou in mijn ogen de sinus 'opknappen' zodat deze weer op een echte sinus lijkt en niet iets met scheve flanken en spikes.
Mijn omvormer is een Diehl Ako 2100H, een degelijke Duitse inverter die ik niet direct verdenk van 'rommel' het net op sturen.
Echter zijn er wel situaties dat je net zoveel levert als je verbruikt, dan kan ik me voorstellen dat je wat gejutter krijgt tussen het net en de inverter ;)
Heeft die inverter ook een land instelling? In nederland gekocht? Ik kan me iets voorstellen dat hij op een verkeerd land staat al zou ik ook zo niet weten wat het verschil moet zijn met de landinstellingen maar kan me zomaar indenken dat het met de frequentie te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koffiezuiper ben ook erg benieuwd wanneer die andere 6 panelen erbij komen O-)

bij mij duurde het slechts 24 uur voordat ik besloot er nog 2 bij te leggen.
inmiddels al voorzichtig aan het plannen voor het volgende uitbreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 08:53:

Je kunt natuurlijk ook gelijk alles vol leggen ;)

Ben zelf in ver gevorderd stadium voor 21 panelen, voldoende voor ongeveer mijn hele verbruik.
Meer zullen het er dan wel niet worden want dat levert niet zoveel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 07:25:
neem nu eens als voorbeeld dat de omvormer voor een verschil zorgt van 0,02 Hz tov het lichtnet
Nope, kan niet. Je omvormer kan niet ineens gaan afwijken van de frequentie van het lichtnet en dat die afwijking ook nog eens steeds groter wordt. Misschien staat er wel een filmpje op Youtube wat er gebeurd als je een NSA op het net koppelt, zonder dat deze is gesynchroniseerd, maar dat ziet er vast niet goed uit.

Een PV omvormer volgt juist de frequentie van het net, dus als je in je log afwijkingen tegenkomt, zijn deze juist veroorzaakt door het net zelf.

Ik zou mij wel kunnen voorstellen dat het geen volledig zuivere sinus is die de omvormer op het net zet, maar deze zal zoals elk apparaat boven een bepaald vermogen wel aan bepaalde EMC eisen moeten voldoen. Dus tot een bepaalde hoogte ongevoelig zijn voor storingen, maar zelf ook geen storingen veroorzaken.

Ik heb juist begrepen dat al die PV omvormers zorgen voor een verbetering van de cos phi van het net, omdat ze hier actief op kunnen regelen en zo blindstroom verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 21-09 15:12
Aan het eind van de maand wil ik ook dan eindelijk een aantal panelen gaan aanschaffen. Lees al een jaartje mee, maar ik kan niet wachten tot er een aantal op mijn dak liggen :)

Ik zit alleen met een vraagstuk waar ik niet zo snel uit kom. Ik wil beginnen met 4 panelen van +- 250 Wp boven het dakkapel (ZW) en hetzelfde aantal op de aanbouw. Later wellicht onder het dakkapel, de nokverhoging aan noordoostzijde en nog twee op het tuinhuisje :)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/17485142/Capture.PNG

Waar ik mee zit is wat ik moet kiezen qua omvormer. Ik heb op het dak een schoorsteen van de CV/ontluchting zitten en nog een twee meter lange pijp van de open haard. Beiden plekken krijgen in het begin niet tegelijk zon en er is sprake van schaduw, waardoor ik volgens mij al snel naar een losse omvormer per paneel/2 panelen moet gaan kijken.

Ik denk dat dit de beste oplossing is ook omdat dit makkelijk later uit te breiden is. Of hebben jullie wellicht nog goede tips of zien jullie nog een oplossing die ik niet zie ? :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Wimlem schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:24:
Ik wil beginnen met 4 panelen van +- 250 Wp boven het dakkapel (ZW) en hetzelfde aantal op de aanbouw.
Met of zonder schaduw, voor 4 panelen van 250Wp is geen omvormer te vinden voor zover ik weet. Je zal dus wel naar micro omvormers per paneel of per twee panelen moeten.
Edit: Misschien zou een SMA SB1200 wel kunnen

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 06-02-2013 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De sneeuw wil nog niet hard van de panelen hier maar ja er is ook geen zon :)
Weer die witte rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@anton boonstra
daarom was ik ook slechts een voorbeeld,

@rol-co
natte sneeuw die toch blijft liggen extra zwaar en plakkerig, even geduld nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja voor de zomer zal het er wel af zijn ;)

@hierboven 4x250Wp

Zijn de nieuwe mastervolts niet een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffiezuiper
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 08:53:

Maar dit is voor ons al genoeg om zelfvoorzienend te zien. Gebruiken zo'n 2800 Kw per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Laatst online: 21-09 11:33
De mannen zijn hier druk bezig met met plaatsen van onze panelen. Gisteren hebben ze 24 panelen geplaatst en vandaag hopen ze de andere 28 op het dak te zetten. De zon is al door en de panelen die er al opzitten zaten vanmorgen onder de sneeuw en nu zijn ze al schoon. Kan niet wachten tot de stekkers erin gaan!

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koffiezuiper
6 paneeltjes erbij en een airco die ook kan verwarmen
dan heb je een 900 kwh extra om middels je airco in het voorjaar / najaar te verwarmen ipv de cv

scheelt je toch een stuk in je gasvebruik weer,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pietvs schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:49:
De mannen zijn hier druk bezig met met plaatsen van onze panelen. Gisteren hebben ze 24 panelen geplaatst en vandaag hopen ze de andere 28 op het dak te zetten. De zon is al door en de panelen die er al opzitten zaten vanmorgen onder de sneeuw en nu zijn ze al schoon. Kan niet wachten tot de stekkers erin gaan!
Zo dat is nog al een installatie :) je weet dat we gek zijn op foto's hier he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Waarom trouwens drie losse omvormers? Ik had veel liever een drie fase omvormer gehad. Mooie Kostal Piko 10.1 met 3 MPP's ofzo :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
pietvs schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:49:
Ik kan niet wachten op de foto's? :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:35:
De sneeuw wil nog niet hard van de panelen hier maar ja er is ook geen zon :)
Ik heb wel zon gelukkig, de bovenste strook is al vrij op de panelen dus beste zon: doe je best :p
Gisteren heb ik nog even een eenvoudige temperatuurvoeler onder een paneel geplakt, die geeft nu 0,2 aan.
Het is een stand-alone metertje van Cresta, helaas niet gekoppeld met het weerstation.

Over dat laatste heb ik een vraag: Zijn er naast de draadloze Cresta temp./vochtigheidmeters die bij een PWS-720 horen ook exemplaren met een losse temperatuurvoeler aan een draadje?
Of zou je zo'n kastje kunnen verbouwen en de voeler van een draad voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:24:
[...]

Ik heb wel zon gelukkig, de bovenste strook is al vrij op de panelen dus beste zon: doe je best :p
Gisteren heb ik nog even een eenvoudige temperatuurvoeler onder een paneel geplakt, die geeft nu 0,2 aan.
Het is een stand-alone metertje van Cresta, helaas niet gekoppeld met het weerstation.

Over dat laatste heb ik een vraag: Zijn er naast de draadloze Cresta temp./vochtigheidmeters die bij een PWS-720 horen ook exemplaren met een losse temperatuurvoeler aan een draadje?
Of zou je zo'n kastje kunnen verbouwen en de voeler van een draad voorzien?
Ik denk dat je hem wel kan verbouwen en een paar meter draad tussen solderen, alleen zou ik wel even kijken of hij daardoor niet teveel gaat afwijken, je kan ook zo'n auto buiten thermometer kopen voor een paar euro daar zit al een meter of 3 draad aan. Als ze nog tekoop zijn omdat nagenoeg iedere auto dat standaard heeft inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Rol-Co schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat je hem wel kan verbouwen en een paar meter draad tussen solderen, alleen zou ik wel even kijken of hij daardoor niet teveel gaat afwijken, je kan ook zo'n auto buiten thermometer kopen voor een paar euro daar zit al een meter of 3 draad aan. Als ze nog tekoop zijn omdat nagenoeg iedere auto dat standaard heeft inmiddels.
Zo'n auto thermometer is wel te koop bij dealextreme, ik heb een aantal van deze gekocht voor het meten van aanvoer/retour van mijn cv ketel. Doen het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja die bedoel ik, en voor dat geld kan je op elk paneel zo'n sensor plaatsen :)
Ik kan hier een sensor op de netduino bij maken was het niet zo dat de panelen op dak liggen (logisch) en de netduino aan de andere kant van het huis op begane grond, dat is net even te ver.
Maar zo'n metertje van een paar euro zou prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mr-Leo schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:45:
[...]

Zo'n auto thermometer is wel te koop bij dealextreme, ik heb een aantal van deze gekocht voor het meten van aanvoer/retour van mijn cv ketel. Doen het prima!
Iets vergelijkbaars heb ik nu ook, alleen wat groter en idd met 3m draad.
De vraag is of zo'n voeler dezelfde eigenschappen heeft als die in zo'n Cresta kastje ...
Ik heb verschillen in het bereik gezien tussen Cresta en een Tfa die beide dezelfde behuizing hebben.
Cresta heeft de Tx-320 inmiddels vernieuwd en die gaat nu van -20 tot 50 graden ipv. -10.
De Tfa had dit bereik al.
Dat ding van Deal-Extreme heeft zelfs -20 tot 70 graden, dat gaat beter met panelen!
Ik ben wel bang dat je dat 'touwtje' niet zomaar op een Cresta kan solderen en dat die dan tot 70 graden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

@Rol-co: Mede daarom kwam ik bij emontx uit, die hebben draadloze communicatie. Digitale temperatuur opnemers DS18B20 gebruiken ze, er kunnen meerdere achter elkaar in een string, blijven individueel addresseerbaar: http://openenergymonitor.org/emon/emontx/tempnode
Ze bieden zelfs een Arduino shield: http://openenergymonitor.org/emon/emontxshield

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mta schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 11:02:
@Rol-co: Mede daarom kwam ik bij emontx uit, die hebben draadloze communicatie. Digitale temperatuur opnemers DS18B20 gebruiken ze, er kunnen meerdere achter elkaar in een string, blijven individueel addresseerbaar: http://openenergymonitor.org/emon/emontx/tempnode
Ze bieden zelfs een Arduino shield: http://openenergymonitor.org/emon/emontxshield
Ja ook erg mooi, dat zal alleen iets meer kosten als een simpel temperatuur metertje van 3 euro, het is maar dat je in hoog zomer kan zien hoe warm het word, kan je op tijd de brandweer bellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hier zie ik de sensor los, als je weet hoe het werkt kan je er een aantal op een databus zetten en het geheel op een draadloze module aansluiten die dan weer met een Arduino praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

De info over de sensor ook hier: http://openenergymonitor....18B20-temperature-sensing en je kunt ze met diverse lengtes snoer via eBay uit China laten invliegen voor een paar dollar. Niet nu waarschijnlijk, tijdens Chinees nieuwjaar, maar over twee week wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die sensor heb ik al liggen, gelijk met de netduino mee laten komen, nou heb ik ook nog een netduino V2 dus misschien gebruik ik die om de kostal piko te loggen op zijn S0 contact en dan kan de sensor er wel op, dan zit het geheel 1m van de panelen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Zoals beloofd zou ik mijn toekomstige installatie hier neer zetten.

Overzichts foto: (linker huis en platte vierkante dak in het midden)

Het huis staat op -30 graden (Z-ZO) of zoals hier ook wel gerekend wordt op -150 graden

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/Zon-schaduw-25jul.PNG

Het gaat om twee opstellingen:

Opstelling 1: Schuin dak zonder schaduw. 13 panelen volgens bijgevoegde tekening.
Omvormer: Omnisol 3.0

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/panelen%20schuin.JPG

Opstelling 2: Plat dak. met schaduw van rechts van mijn huis tot een uur of tien.
8 panelen nu bedacht als 4 rijen van 2 landscape. Hoek 0-5 graden.
Geeft deze hoek nog voldoende opbrengst? (kan er redelijk bij dus vanaf de grond schoon te houden)
Omvormer Omnisol 2.0
Deze bevestigen via schuin dak methode alleen dan zonder haken maar rails vast gezet met alu-beugels op betonbanden. Is dit sterk genoeg of gaat dit inzakken in het midden?
Deze opstelling gekozen omdat Oost-West variant te weinig opbrengt omdat de oost-panelen te lang in de schaduw blijven. Andere varianten bv een schans ook overwogen alleen wordt dan de achterkant erg hoog 80-100 cm wat niet door de buren wordt geapprecieerd.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/platdak-mogelijkheden.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/platte%20dak.JPG

Panelen: verschillende offertes reeds binnen:
* Yingli 240 Wp 29B
* Eoplly 255 Wo
* Et-solar P660 240 Wp
* Shinetime 250 Wp

Graag jullie advies of er problemen hiermee te verwachten zijn, of het nog beter kan en welke panelen ik het beste kan nemen van de vier die aangeboden worden.
Alle overige opmerkingen/aanmerkingen zijn uiteraard ook welkom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
antonboonstra schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:27:
[...]

Met of zonder schaduw, voor 4 panelen van 250Wp is geen omvormer te vinden voor zover ik weet. Je zal dus wel naar micro omvormers per paneel of per twee panelen moeten.
Voor 4 panelen van 250 kun je toch de volgende omvormer gebruiken? :

Omniksol 1.0k-TL
Hoog EU-rendement : > 96 %
Geschikt voor binnen- en beschutte buitenmontage (IP65)
Afmetingen : 330 * 425 * 130 mm
Gewicht : 13 KG
Productgarantie: 5 jaar
Beveiligd tegen overspanning, oververhitting en kortsluiting
Veiligheidsklasse: Klasse 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Waarom 8 op het platte dak? Ik zou voor 6 stuks gaan die je vervolgens onder een hoek van 15/20° kan zetten. Wil je maximale opbrengst uit je oppervlakte, dan moet je niet voor 240Wp panelen kiezen, maar gelijk voor Yingli Panda 270Wp panelen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Welke temperatuur willen jullie meten?
De buiten temp of temp onder een paneel of bovenzijde paneel?
En waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:16
Puur panelen offerte Kievit?

denk dat je dan 0,7 per wp als max betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
izdp schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:18:
Puur panelen offerte Kievit?

denk dat je dan 0,7 per wp als max betaald.
Panelen en bevestigingsmateriaal en omvormer.
Bij de offertes kom ik nu op ongeveer 1,1 Wp (1,23 excl. subsidie)

Mocht je nog goedkoper kunnen/adres weten houd ik me altijd aanbevolen.
antonboonstra schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:11:
Waarom 8 op het platte dak? Ik zou voor 6 stuks gaan die je vervolgens onder een hoek van 15/20° kan zetten. Wil je maximale opbrengst uit je oppervlakte, dan moet je niet voor 240Wp panelen kiezen, maar gelijk voor Yingli Panda 270Wp panelen gaan.
En hoe zou je de zes stuks dan plaatsen?
Portrait komt op een hoogte van 43 cm bij 15 graden
Landscape komt op een hoogte van 26 cm (hoe te plaatsen voor 6?)

[ Voor 41% gewijzigd door Kievit1964 op 06-02-2013 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
buyksloot schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:15:
En waarom?
eigenlijk willen we de temperatuur weten van de cellen in het paneel.

de "betere" panelen geven de NOCT waardes.
meestal is dat met een cell temperatuur van 45+/-2 graden.
met een hogere temperatuur zakt de opbrengst en een lagere steigt de opbrengst.
op Pmax kan dat -0,45% de graad zijn.

hoe beter je weet wat die temperaturen zijn de beter je naar de grens van de omvormer kunt gaan.
alleen gaan dan zaken als vrije veld opstelling of op een schuindak (met zwarte pannen) ook al mee tellen.
kust gebieden doen ook lagere temperaturen in de zomer. bv.

het is een stukje mierenneuken of hoog tweaker gehalte. :*)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
antonboonstra schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:11:
En dan ff niet vergeten dat de 270 Wp optie 70euro per paneel duurder is dan de 250Wp, wat natuurlijk in de terug verdientijd meegenomen moet worden.
Dus of het echt het betere advies is? moet na calculatie nog blijken.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
Supertip schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:09:
[...]

En dan ff niet vergeten dat de 270 Wp optie 70euro per paneel duurder is dan de 260Wp, wat natuurlijk in de terug verdientijd meegenomen moet worden.
Dus of het echt het betere advies is? moet na calculatie nog blijken.
? Waar haal je dat prijsverschil vandaan? Als je even zoekt zie je dat je de 270Wp Yingli Panda's bij verschillende leveranciers voor ca. 250,- incl btw kunt kopen.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

RaymondD schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:14:
[...]
? Waar haal je dat prijsverschil vandaan? Als je even zoekt zie je dat je de 270Wp Yingli Panda's bij verschillende leveranciers voor ca. 250,- incl btw kunt kopen.
Heb ze zelfs al voor 235 euro (incl BTW) aangeboden gekregen. Ik ben dus benieuwd waar Supertip 260Wp panelen kan krijgen voor 165 euro.

Maar uiteraard zijn hoog vermogen panelen bijna altijd iets duurder per Wp. Dat is een afweging die je moet maken. Maar als je 8 panelen plat op je dak legt, doet mij dat vermoeden dat je dit doet omdat je zoveel mogelijk opbrengst wil.
Kievit1964 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:49:
[...]
En hoe zou je de zes stuks dan plaatsen? Landscape komt op een hoogte van 26 cm (hoe te plaatsen voor 6?)
Als je 1 van de 4 rijen weghaalt, heb je toch een meter ruimte over? Lijkt mij genoeg als tussenruimte. Desnoods hou je een hoek van 13° aan (flatfix light). Alles beter dan plat leggen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cpt00kirk schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:11:
[...]

Voor 4 panelen van 250 kun je toch de volgende omvormer gebruiken? :

Omniksol 1.0k-TL
Hoog EU-rendement : > 96 %
Geschikt voor binnen- en beschutte buitenmontage (IP65)
Afmetingen : 330 * 425 * 130 mm
Gewicht : 13 KG
Productgarantie: 5 jaar
Beveiligd tegen overspanning, oververhitting en kortsluiting
Veiligheidsklasse: Klasse 1
stel je pakt 4x yingli panda 250Wp.
bij een cell temperatuur van 70 graden geeft je dat ongeveer een V van 98V.
dat zou nog net gaan. (in somige gevallen kan de temperatuur ook oplopen naar 90 graden, heb ik op mijn dak gezien)
dan moet je zeker geen schaduwtje hebben van een pijpje of iets anders, als er 1 diode aan/uitschakeld valt de omvormer uit op een mooie zonnige dag.

ook als je kijkt naar de efficiency curve van omniksol dan zie je dat die word aan gegeven met de laagste van 310V. dan zit je daar nog ver van af.
wat een omniksol dan doet weet ik ook niet, maar dat zal vast niet een heel goed rendement zijn.

als je nu 5x 200Wp paneel pakt. (dat is even groot als 4x250Wp, in dakruimte en Wp)
dan heb je een V van 119V (bij een cell temp van 70 graden.)
dat geeft je al meer ruimte in je systeem.

bij de meeste "kleine" omvormers zie ik bijna nooit de mogenlijkheid als hem onder te dimensioneren.
en als dat niet kan dan zijn micro omvormers best een aardige oplossing.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
antonboonstra schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:27:
[...]

Het wordt 8 x 250, stond niet helemaal lekker in het verhaal blijkbaar. :) 4 op de aanbouw en 4 boven het dakkapel.
Rol-Co schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:43:
Ja voor de zomer zal het er wel af zijn ;)

@hierboven 4x250Wp

Zijn de nieuwe mastervolts niet een oplossing?
Wellicht. Is er al ergens een test oid waarin staat hoe ze om gaan met schaduw? En wanneer zijn ze leverbaar, want dat heb ik nog niet gevonden.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wimlem schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:42:
[...]
Het wordt 8 x 250, stond niet helemaal lekker in het verhaal blijkbaar. :) 4 op de aanbouw en 4 boven het dakkapel.
net zo als anton schrijft. lastig.

de panelen die op de aanbouw liggen krijgen best nogal wat schaduw wat de opbrengst zal drukken.
(als ze in 1 string zitten)

maar wat mischien wel kan. (als het past, panelen hebben een iets andere maat)
4x hjsolar hjm50m op aanbouw.
en 4x hjsolar hjm50m boven het dakkapel.
en die dan paralel aansluiten op een omvormer die optitrac/mppscan aan kan.
b.v. een power-one uno-2.0 (niet hellemaal zeker of die ook mppscan doet, maar dacht het wel)
de hjsolars leveren een hogere V per paneel.

(mischien toch nog een andere omvormer, maar kijk eerst of zoiets zou passen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

We zijn er bijna ;)
Afbeeldingslocatie: http://dc640.4sync.com/img/8eo15tDn/0.44979925893451433/snowwhite.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Laatst online: 21-09 11:33
Hier een aantal foto's van onze zonnepanelen die op het moment geplaatst worden voor de liefhebbers :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/zp01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/zp02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanstralen.org/tw/zp03.jpg

Ik hoop dat ze de overige panelen vandaag nog het dak op krijgen. Dan moeten ze alles nog binnen in de schuur aansluiten en de installateur de meterkast uitbreiden met nieuwe groepen.

De Canadian Solar 240Wp panelen worden straks aangesloten op 3 Omnik 4.0K TL omvormers.
Aangezien het op de schuur is, hebben we niet voor zwarte maar normale panelen gekozen.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Nu ik naar de spanning en stroom van m'n panelen kijk, valt het me op dat de panelen niet op de Vmpp zitten, maar zo'n 2V daaronder (29V ipv 31V).
'k Dacht altijd dat Mpp trackers (in mijn geval dus een eigen Mpp-tracker per paneel) altijd richting Vmpp gaan, tenzij bijv. de temperatuur hoog is. Met deze temperaturen verwachtte ik echter dat Vmpp wel gehaald zou moeten worden. Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cranberry schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 14:22:
Nu ik naar de spanning en stroom van m'n panelen kijk, valt het me op dat de panelen niet op de Vmpp zitten, maar zo'n 2V daaronder (29V ipv 31V).
'k Dacht altijd dat Mpp trackers (in mijn geval dus een eigen Mpp-tracker per paneel) altijd richting Vmpp gaan, tenzij bijv. de temperatuur hoog is. Met deze temperaturen verwachtte ik echter dat Vmpp wel gehaald zou moeten worden. Of maak ik een denkfout?
Jouw theorie klopt wel, maar de opgegeven Vmpp is bij kamer temperatuur meen ik, en ondanks dat het buiten koud is worden deze wel degelijk warm door het infrarood licht van de zon. Dus misschien geen 65 maar 40 of 45 graden cel temperatuur.

Edit:
Hier zie ik dat er redelijk dichtbij zij, maar mijn situatie is een beetje apart, dus niet te vergelijken.

Ik zit nu boven de MPP spanning van 6 panelen met circa 10 Volt, dit komt doordat de SMA MPP scan last heeft van de string van 8 waardoor het MPP punt een stukje naar boven geschoven is, maar nog steeds het meeste wat eruit te halen valt.

Naarmate het later in de middag wordt brengt oost steeds minder op en verschuift het MPP punt steeds dichter op de west zijde.

[ Voor 24% gewijzigd door databeestje op 06-02-2013 14:27 . Reden: mijn referentie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

buyksloot schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 12:15:
En waarom?
Mijn voorkeur: Buitentemperatuur, op de dakpannen, onder de panelen.
Reden: Omdat ik nu de buitentemperatuur van een weerstation 15km verderop haal, wenselijk dit ook lokaal te bepalen. Betrouwbaarheid van dergelijke meting zal in de praktijk wel blijken, maar is voor mij puur indicatief. De optie bestaat immers, kost weinig, en als techneut lijkt het me gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

pietvs schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 14:04:
Hier een aantal foto's van onze zonnepanelen die op het moment geplaatst worden voor de liefhebbers :)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik hoop dat ze de overige panelen vandaag nog het dak op krijgen. Dan moeten ze alles nog binnen in de schuur aansluiten en de installateur de meterkast uitbreiden met nieuwe groepen.

De Canadian Solar 240Wp panelen worden straks aangesloten op 3 Omnik 4.0K TL omvormers.
Aangezien het op de schuur is, hebben we niet voor zwarte maar normale panelen gekozen.
Dat is een mooie batterij panelen, gefeliciteerd. Heb je ook zo'n groot verbruik?
Is er een reden voor 3 omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 14:22:
mmm.
vanochtend had ik 405V.
nu nog een 380V,
de panelen zullen wel opgewarmd zijn.
het zonnetje schijnd er al een tijdje op.
10 panelen per string.
dus theoreties Vmmp = 366V per sting. (met 1000W/m2, module temperatuur 25 graden, AM1,5, etc)

het kan zijn dat je mpp op dit moment een ander optimum punt vind, nu we geen 1000W/m2 halen.
mischien wil er iemand naar buiten lopen met een metertje.
geen idee hoeveel we nu halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
migjes schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:59:
[...]

net zo als anton schrijft. lastig.

de panelen die op de aanbouw liggen krijgen best nogal wat schaduw wat de opbrengst zal drukken.
(als ze in 1 string zitten)

maar wat mischien wel kan. (als het past, panelen hebben een iets andere maat)
4x hjsolar hjm50m op aanbouw.
en 4x hjsolar hjm50m boven het dakkapel.
en die dan paralel aansluiten op een omvormer die optitrac/mppscan aan kan.
b.v. een power-one uno-2.0 (niet hellemaal zeker of die ook mppscan doet, maar dacht het wel)
de hjsolars leveren een hogere V per paneel.

(mischien toch nog een andere omvormer, maar kijk eerst of zoiets zou passen.)
Die zijn 1580 * 1062 * 45 volgens de specs. Deze moeten gewoon passen naast elkaar.

Zal vanavond eens naar de SMA kijken welke optitrac kan en op 8 panelen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Een pyranometer zou ik kunnen begrijpen, als we dit allemaal doen word dit vanzelf goedkoop.
Maar een temperatuur meter, is meer voor de heb denk ik zo, met een pyranometer kan je een heleboel meer.
Dus misschien een goede voor een techneut hier, om zoiets te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wimlem schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 15:02:
[...]

Die zijn 1580 * 1062 * 45 volgens de specs. Deze moeten gewoon passen naast elkaar.

Zal vanavond eens naar de SMA kijken welke optitrac kan en op 8 panelen past.
ik ben niet de grootste fan van sma.
vind ze vaak te duur voor wat ze leveren.
kijk ook naar de power-one voor een goed vergelijk.
en mischien kan anton nog wel een paar omvormers vinden voor zoon setup.
(2x een omvormer zou ook nog kunnen, maar denk niet dat het dan goedkoper is.)

uitbreiden van mijn voorstel is ook wat lastig.
je wil namenlijk de strings aardig gelijk houden qua panelen.

er zijn voor niet te gek veel geld ook 260Wp hjsolars te krijgen.
(net iest over de 200 euro.)

andere optie is sunpower/sanyo panelen.
maar trek de portomonee dan maar flink open.
(maar dat doet wel meer kWh opleveren natuurlijk)

edit:
het kan ook zonder optitack, alleen je kunt nu nog kiezen, dus waarom niet.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 06-02-2013 15:16 ]

Pagina: 1 ... 239 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.