7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Waarvoor die verwarmingslinten? Is er iets aan de PV installatie dat je moet beschermen?thunder7 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:12:
Joepie vandaag eindelijk weer stroom terugleveren, na 2 weken sneeuw (bah) en verwarmingslinten aan (30 kWh per dag - dubbel bah).
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
ik heb er eigenlijk nog niet mee gerekend.databeestje schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:09:
[...]
Het mooiste persoonlijk is dat de nieuwere modellen allen met HF trafo gebouwd zijn. Dus ook de de PVI 3.8 met 2 MPP trackers is galvanisch gescheiden. Tevens een redelijk breed bereik wat betreft de spanning, maar meer gericht op de 60 cel panelen zo te zien.
Geen idee of deze omvormers al getest zijn door de Photon, deze beloven ook 96% rendement vanaf circa 15% Pac als ik de Curve goed lees.
op het eerste gezicht ziet het er wel leuk uit.
het rendement op 200Vdc is wel een stuk hoger.
dat gaat wel meer mogenlijkheden geven.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 28-01-2013 11:32 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ah, dat heeft m'n schoonmoeder ook. Wist niet dat het zoveel stroom gebruikte.thunder7 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:26:
Nee, een lange waterleiding en riool bovengronds (woonboot).
Hoe is het om panelen op je woonboot te hebben? Heb je een klassieke woonboot, want dan kunnen mensen (dieven) er best makkelijk bij toch? En dak is ook sterk genoeg?
Je bent nu allemaal weer appels met peren aan het vergelijken.Bartjuh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:49:
[...]
350 euro? Dan ben je mooi gen**id. Voor Enecsys gateway heb ik iets van 190 euro betaald. Een Plugwise set kost ook al 100 euro wil je een beetje leuk meten. Of wat dacht je van een SMA Piggyback + Sunny beam? Dan ben je bij elkaar veel meer kwijt dan 200 euro.
Dure aansluitkabels? Voor 6 panelen heb ik een paar tientjes betaald. Hetzelfde was ik kwijt geweest aan DC-kabels bij een string-omvormer.
Je moet ook gewoon poly's van 250 nemen + duo 480 omvormers. Dan vallen de meerkosten wel mee.
Prijs voor gateway is heel afhankelijk van merk micro omvormer die je kiest.
Dan ga je van een micro omvormer een dual omvormer maken..(is toch weer iets anders) volgens mij ging het om een inverter per paneel.
Enecsys heeft wel erg laag rendement.
Verder moet je niet met SMA vergelijken.. De duurste merk. Je pakt ook niet de duurste micro omvormer merk.
Er zijn vele goede en goedkopere string omvormers.
De meeste klanten hoeven trouwens geen logging via pc te hebben. Even op inverter kunnen kijken naar opbrengst is voor de meeste voldoende.
Bij micro omvormers als je er 10 stuks van neemt kom je niet om zo'n gateway heen al is het alleen maar als er 1 op storing valt je dat moet kunnen zien. Die prijs moet je dus altijd meenemen in de totaal prijs.
Bij Stringomvormers is het een optie en niet noodzakelijk.
Als je geen last van schaduw hebt zijn micro inverters gewoon zonde van je geld.
www.sunsolar.nl
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
En jij neemt de duurste als referentie? (welk merk eigenlijk?).SolarKing schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:54:
[...]
Je bent nu allemaal weer appels met peren aan het vergelijken.
Dan ga je van een micro omvormer een dual omvormer maken..(is toch weer iets anders) volgens mij ging het om een inverter per paneel.
Enecsys heeft wel erg laag rendement.
Efficiency:
Eta_euro = 93,5%
Eta_peak = 95%
http://www.enecsys.com/products/datasheets.php
En ja, er zijn bepaalde TL string omvormers die 96, 97 of zelfs 98% halen. Maar dat is niet het hele plaatje. String omvormers hebben het nadeel van de variatie in STC vermogen van panelen, die vaak zo'n 3% is. Het slechtste paneel is dus bepalend. Bij micro-omvormers is dat nadeel niet. Scheelt zo 1%. Daarnaast hebben we ook zaken als een net iets ander albedo op een paneel doordat vrij zicht net iets anders is (ik praat dus niet over gedeeltelijke schaduw). Kan ook zo iets schelen. Kortom, zelfs met vrij zicht is het verschil in opbrengst in de praktijk echt nihil volgens mij. Maar als je altijd vrij zicht hebt pas je ook geen micro-omvormers toe.
En ja, een single is iets duurder dan een dual. Maar zelden heb je over je hele array alleen maar single nodig. Misschien voor enkele zwaar beschaduwde panelen, maar voor 90% van de gevallen is een duo de betere optie.
Tsjah, dat kan. Maar je kan ook geen gateway kopen en er zo'n tellertje van 2 tientjes tussen zetten. Dus daar is geen verschil.Er zijn vele goede en goedkopere string omvormers.
De meeste klanten hoeven trouwens geen logging via pc te hebben. Even op inverter kunnen kijken naar opbrengst is voor de meeste voldoende.
Beetje een inkoppertje. Naja, voor kleine systemen van 2 of hooguit 4 panelen van 250Wp is het vaak ook een prima optie. Want string omvormers in die categorie zijn duur. Per Watt kost een duo 480 ongeveer evenveel als een Soladin 600 of Steca 500.Als je geen last van schaduw hebt zijn micro inverters gewoon zonde van je geld.
Er zijn ook beter micro omvormers.Bartjuh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:25:
[...]
En jij neemt de duurste als referentie? (welk merk eigenlijk?).
Efficiency:
Eta_euro = 93,5%
Eta_peak = 95%
http://www.enecsys.com/products/datasheets.php
De PowerOne Micro doet 95 om 96% en heeft een HF trafo dus ook galvanisch gescheiden. Helaas weet ik niet wat de Aurora CDD kost om inzage in de losse omvormers te hebben. De micro omvormers zelf zijn 190/215 euro voor 250/300 Watt.
Niet helemaal, 1 van de micro's kan er mee stoppen en je zou het nooit in de gaten hebben met de teller van 2 tientjes, want met 9 van 10 actief knippert deze vast nog.Tsjah, dat kan. Maar je kan ook geen gateway kopen en er zo'n tellertje van 2 tientjes tussen zetten. Dus daar is geen verschil.
Met een string omvormer is het falen meteen 100% maar wel zichtbaar met het apparaatje van 2 tientjes
Wel grappig, een PowerOne Micro 300 is goedkoper dan een Steca 300Beetje een inkoppertje. Naja, voor kleine systemen van 2 of hooguit 4 panelen van 250Wp is het vaak ook een prima optie. Want string omvormers in die categorie zijn duur. Per Watt kost een duo 480 ongeveer evenveel als een Soladin 600 of Steca 500.
2 stuks 250Watt is dan weer duurder dan een Steca 500.
Klopt niet helemaal. Ff een zoekmachine gebruiken en het wijst uit dat de gateway vanaf €219 incl btw te verkrijgen is. Los daarvan lijkt het me wel handig om de micro omvormers icm de gateway te kopen ivm de 20 jarige garantie.SolarKing schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:54:
[...]
Kost ook meerdatabeestje schreef op maandag 28 januari 2013 @ 12:56:
[...]
Er zijn ook beter micro omvormers.
De PowerOne Micro doet 95 om 96% en heeft een HF trafo dus ook galvanisch gescheiden. Helaas weet ik niet wat de Aurora CDD kost om inzage in de losse omvormers te hebben. De micro omvormers zelf zijn 190/215 euro voor 250/300 Watt.
Dat is waar. Maar het Zigbee protocol van Enecys is uit te lezen.[...]
Niet helemaal, 1 van de micro's kan er mee stoppen en je zou het nooit in de gaten hebben met de teller van 2 tientjes, want met 9 van 10 actief knippert deze vast nog.
Met een string omvormer is het falen meteen 100% maar wel zichtbaar met het apparaatje van 2 tientjes
Maar goed, als je er 10 duo's hebt liggen met 20 panelen is de meerprijs van een gateway van 200 euro ook geen ramp meer
Ben (na een weekje vakantie) weer in het landmigjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:20:
[...]
dat zou je het beste aan antonboonstra moeten vragen.
(als hij in het land is eigenlijk en mee leest?)
die kan in iedergeval met een aantal alternatieven komen waar je niet zomaar aan denkt.
Opties voor 31 panelen van deze panelen in 1 string (Vmp 19V, Voc 22,7V)
- Solutronic Solplus 25
- Diehl Ako 3100 S
- Centrosolar PS 3.0 (= Kostal Piko)
- Conergy IPG 3 S
- Kostal Piko 3.0
- Fronius IG TL 3.0
- Stecagrid 3000
- Sunways NT 3000
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Hierboven de schaduw simulaties vanuit sktech voor wat betreft de panelen (oost-west) die op de schuur komen.
Vanaf een uur of 10 geen schaduw meer. Daarna vol in de zon.
In hoeverre kunnen de panelen de schaduw verwerken zodat je er niet of weinig last van hebt?
Andere reacties over endementen uiteraard ook welkom.
VOORWERP VAN DE OPDRACHT (LEVERINGEN OF DIENSTEN)
II.1) Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven benaming: Grootschalige aanbieding slimme meters E en G, inclusief waar nodig inpandige saneringswerkzaamheden aansluiting
II.2) Type opdracht en plaats van levering of van uitvoering
[...] Nederland, gehele netwerkgebied Liander
II.4) Korte beschrijving van de aard en de hoeveelheid of de waarde van de leveringen of de diensten:
Liander staat aan de start van een grote uitdaging. In 2020 willen we minimaal 80 % van onze klanten hebben voorzien van een slimme meter om hen hiermee meer inzicht te geven in energieverbruik, eigen opwek en teruglevering. In 2014 zullen we starten met het grootschalig aanbieden van de slimme meter E en G aan onze klanten. [...]
Geraamde waarde zonder btw: Tussen 100 000 000 en 250 000 000 EUR
Het leken zulke ideale omvormers, maar als ik de MPP bereiken zie, dan word ik niet blij.quipmk schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 19:39:
[...]
Wat betreft de nieuwe mastervolt nu meer info bekend zie link,http://www.mastervoltsola...adin-web/soladin-700-web/
3 stuks 240-250Wp panelen in serie hebben een MPP spanning van zo'n 90V. MPP bereik van een Soladin 700 Web begint bij 80V. Hoe gaat dat tijdens warme zomerdagen?
4 stuks 240-250Wp panelen in serie hebben een MPP spanning van zo'n 120V. MPP bereik van een Soladin 1000 Web begint pas bij 115V! Hoe gaat dat tijdens warme zomerdagen?
Alleen de 1500 heeft een écht bruikbaar MPP bereik van 130-300V, hoewel bijvoorbeeld een Omniksol 1.5k een breder bereik heeft (120-450V) en een hogere efficiëntie (al is deze niet galvanisch gescheiden).
Volgens mij is deze omvormer(serie) meer ontwikkeld voor de 72 cell panelen met hogere spanningen, maar volgens mij worden deze panelen steeds minder gemaakt.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
dat soort horizon vervuiling neemt een heel stuk oost-west voordeel weg.Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:00:
Hierboven de schaduw simulaties vanuit sktech voor wat betreft de panelen (oost-west) die op de schuur komen.
Vanaf een uur of 10 geen schaduw meer. Daarna vol in de zon.
In hoeverre kunnen de panelen de schaduw verwerken zodat je er niet of weinig last van hebt?
Andere reacties over endementen uiteraard ook welkom.
te veel naar mijn mening. (een stuk meer als mijn kerktoren.)
(ik zou in mijn logging moeten zoeken naar een voorbeeld dag over hoeveel het is.
en dat is niet simple.)
zuid lijkt mij beter op die plek.
als er ook last is van schaduw in de winter. dan de panelen zo plat als maar kan.
(ik zelf vind niet minder al 15 graden)
waarom geen panelen op het huis zelf?
het is dat zinnetje dat mij elke keer tegen de schenen schopt.mta schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:04:
In 2020 willen we minimaal 80 % van onze klanten hebben voorzien van een slimme meter om hen hiermee meer inzicht te geven in energieverbruik, eigen opwek en teruglevering.
ik heb nog geen slimme meter gezien die eigen opwek ook echt meet.
energieverbruik en teruglevering geen probleem, maar dat is geen opwek.
(nu weet ik niet wat er bedoeld word met type E en G, er zou iets veranderd kunnen zijn.
lijkt me sterk, maar soms word je aardig verrast.)
ik heb ook nog niks gevonden wat dar nu echt mee zou kunnen werken.antonboonstra schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:11:
[...]
Het leken zulke ideale omvormers, maar als ik de MPP bereiken zie, dan word ik niet blij.
3 stuks 240-250Wp panelen in serie hebben een MPP spanning van zo'n 90V. MPP bereik van een Soladin 700 Web begint bij 80V. Hoe gaat dat tijdens warme zomerdagen?
4 stuks 240-250Wp panelen in serie hebben een MPP spanning van zo'n 120V. MPP bereik van een Soladin 1000 Web begint pas bij 115V! Hoe gaat dat tijdens warme zomerdagen?
Alleen de 1500 heeft een écht bruikbaar MPP bereik van 130-300V, hoewel bijvoorbeeld een Omniksol 1.5k een breder bereik heeft (120-450V) en een hogere efficiëntie (al is deze niet galvanisch gescheiden).
Volgens mij is deze omvormer(serie) meer ontwikkeld voor de 72 cell panelen met hogere spanningen, maar volgens mij worden deze panelen steeds minder gemaakt.
het lijkt mij dat die toch echt op een eigen groep moet.
en dan vallen de voordelen van de steca500 en solading600 weer weg.
en een groep aanleggen voor 500-900Wp begint een duur geintje te worden.
edit:
ik verwacht trouwens dat er 825W(max) uit dat appraat komt.
Verwijderd
Ziet er dan toch naar uit dat ze afgelopen week aardig wat werk hebben verzet
Op het huis komen elf panelen. Deze hebben geen schaduw dus daar is het vrij makkelijk om iets te kiezen.migjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
[...]
dat soort horizon vervuiling neemt een heel stuk oost-west voordeel weg.
te veel naar mijn mening. (een stuk meer als mijn kerktoren.)
(ik zou in mijn logging moeten zoeken naar een voorbeeld dag over hoeveel het is.
en dat is niet simple.)
zuid lijkt mij beter op die plek.
als er ook last is van schaduw in de winter. dan de panelen zo plat als maar kan.
(ik zelf vind niet minder al 15 graden)
waarom geen panelen op het huis zelf?
Op de schuur was eerst een schans gepland van 8 panelen (2 rijen van 4 in portrait). Echter zij de leverancier dat deze erg veel wind ging vangen en dus erg verzwaard moest worden. Ook kwam deze erg hoog uit (hoogte meer dan een meter, kom zelf bij 15 graden op 85 cm...wat teveel vervuiling voor mijn zijburen oplevert)
Hij raadde mij de oost-west opstelling aan. (wist niet dat er een huis naast stond)
Als je 2 strings en dus 2 omvormers wilt neerzetten vanwege schaduw... kan het een uitkomst bieden. Maar idd beetje vreemd spanningbereik. Nominale spanning staat op 140V... hoe krijg je dat voor elkaar... 4x200Wp=800W mono's van 36Vmpp ? 4x36=144V...migjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
[...]
ik heb ook nog niks gevonden wat dar nu echt mee zou kunnen werken.
het lijkt mij dat die toch echt op een eigen groep moet.
en dan vallen de voordelen van de steca500 en solading600 weer weg.
en een groep aanleggen voor 500-900Wp begint een duur geintje te worden.
I.ig. niet bedoelt voor poly's...
[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 28-01-2013 17:24 ]
De verdere aanbestedingstekst heb ik niet doorgeplozen, mijn eerste indruk was dat Elektra en Gas-meters betreft...migjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:00:
[...]
het is dat zinnetje dat mij elke keer tegen de schenen schopt.
ik heb nog geen slimme meter gezien die eigen opwek ook echt meet.
energieverbruik en teruglevering geen probleem, maar dat is geen opwek.
(nu weet ik niet wat er bedoeld word met type E en G, er zou iets veranderd kunnen zijn.
lijkt me sterk, maar soms word je aardig verrast.)
[...]
lol. dat is de eerste keer dat ik hoor dat een leverancier het voorsteld! (oost-west dan wel teverstaan)Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:13:
[...]
Op het huis komen elf panelen. Deze hebben geen schaduw dus daar is het vrij makkelijk om iets te kiezen.
Op de schuur was eerst een schans gepland van 8 panelen (2 rijen van 4 in portrait). Echter zij de leverancier dat deze erg veel wind ging vangen en dus erg verzwaard moest worden. Ook kwam deze erg hoog uit (hoogte meer dan een meter, kom zelf bij 15 graden op 85 cm...wat teveel vervuiling voor mijn zijburen oplevert)
Hij raadde mij de oost-west opstelling aan. (wist niet dat er een huis naast stond)
(bekende van hier?)
een schans lijkt mij goed te doen op zoon dak.
mits je hem vast kunt maken aan de muur van het huis.
dat scheeld een helle hoop ballast.
maar goed 85cm hoog? grof gezegt voor vergunnigs vrij blijf je dan ook 85cm van de rand?
(voor zelfbouw is een schans goed te doen. voor leveranciers is het wat moeilijker/duurder.)
mm maar dan begind bij mij jouw pleiting voor micro omvormers ook hout te sneiden.Bartjuh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:21:
[...]
Als je 2 strings en dus 2 omvormers wilt neerzetten vanwege schaduw... kan het een uitkomst bieden. Maar idd beetje vreemd spanningbereik. Nominale spanning staat op 140V... hoe krijg je dat voor elkaar... 4x200Wp=800W mono's van 36Vmpp ? 4x36=144V...
I.ig. niet bedoelt voor poly's...
(wel bij zeggend dat tvt niet zoon probleem is bij mij. of het nu 8 jaar is of 9 jaar. boeiend. waar hebben we het over)
mijn ervaring is dat je altijd van het ergste moet uit gaan bij die club's.mta schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:35:
[...]
De verdere aanbestedingstekst heb ik niet doorgeplozen, mijn eerste indruk was dat Elektra en Gas-meters betreft...
dus vrees het ergste.
(ik ga effe het mijnen veld de loopgraven en prikkeldraad checken rond mijn meter.
met een stukje sarcasme natuurlijk.)
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
jep de prijzen zijn flink gezakt.SunshineCompany schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:11:
Ik adviseer tegenwoordig ook nog wel eens een schans, worden op maat gemaakt voor ons (best betaaldbaar, +/- 70 EUR ex. BTW / paneel). En verder zijn Oost/West daken tegenwoordig prima te realiseren, mooie SB3600 erop, en beide kanten van 't dak vol. Heb je prima TVT.
het is goed te TVTen (als je het echt intereseert die tvt)
en eigenlijk zak je maar 100-150kWh/kWp maar je kunt wel 2x zoveel leggen als we het over een plat dak hebben.
maar als we het toch over oost-west hebben.
je hebt wel een mooi dak he voor een oost-westje.
waren jouw omvormers ook niet geschikt?
maar schanzen daar sta ik van te kijken.
die had ik nog niet verwacht.
de markt veranderd. (sneller als ik bij kan houden. en dat is maar goed ook.
Ik weet hoe het is als je een relatief klein systeem wilt (in mijn geval 6x240Wp=1440Wp) met een complex schaduwverhaalmigjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:59:
[...]
mm maar dan begind bij mij jouw pleiting voor micro omvormers ook hout te sneiden.![]()
(wel bij zeggend dat tvt niet zoon probleem is bij mij. of het nu 8 jaar is of 9 jaar. boeiend. waar hebben we het over)
Tegenwoordig, 8 maanden later, zijn er enkele string omvormers in de categorie 1000-1500W die een stuk gunstigere prijsstelling hebben (35 cent/W). Toentertijd was alles >50cent/W. Tsjah, dan is de stap naar 60cent/W voor Enecsys micro-omvormers een no-brainer als je af en toe gedeeltelijke schaduw hebt...
[ Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 28-01-2013 18:52 ]
Nu weet ik niet of je hierin kunt komen zonder login: http://www.aanbestedingsk...dd-4471-bb07-500c12ad95f8migjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:59:
[...]
mijn ervaring is dat je altijd van het ergste moet uit gaan bij die club's.
dus vrees het ergste.
(ik ga effe het mijnen veld de loopgraven en prikkeldraad checken rond mijn meter.![]()
met een stukje sarcasme natuurlijk.)
Extra documenten ontbreken, maar zijn wel op te vragen. Mijn indruk (Elektra en Gas) wordt in grote lijnen bevestigd. Daarmee wil ik je gezonde instelling van schrik- en prikkeldraad niet ondermijnen, mijn ferraris zit ook met gluton vast
ja maar bij jouw.Bartjuh schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:24:
[...]
Ik weet hoe het is als je een relatief klein systeem wilt (in mijn geval 6x240Wp=1440Wp) met een complex schaduwverhaal
Tegenwoordig, 8 maanden later, zijn er enkele string omvormers in de categorie 1000-1500 die een stuk gunstigere prijsstelling hebben (35 cent/W). Toentertijd was alles >50cent/W. Tsjah, dan is de stap naar 60cent/W voor Enecsys micro-omvormers een no-brainer als je af en toe gedeeltelijke schaduw hebt...
laag.
wat struken en boom spul in de buurt.
en als ik het goed heb moest het ook nog 2x een mppt hebben. dus 720Wp per sting.
micro omvormertje lijkt mij dan zeker de weg om te gaan.
dan kun je nog wel gaan discuseren over de prijs.
maar dat is tvt.
en tvt. dat is leuk (en heb ik ook gedaan) voor als je nog geen panelen hebt.
daarna geniet je er allen maar van, en dat geld, dat is weg, net zo als je belasting betaald.
(alleen nu wat minder belasting
als mensen nu eens wat minder liepen te tvt'en over zonnepanelen en nu eens de auto die ze nodig hebben voor hun werk eens door de tvt gooide, werden er eens gewoon panelen gelegt.
In zekere zin bekende van hier....Aluminiumshop.nlmigjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:59:
[...]
lol. dat is de eerste keer dat ik hoor dat een leverancier het voorsteld! (oost-west dan wel teverstaan)
(bekende van hier?)
een schans lijkt mij goed te doen op zoon dak.
mits je hem vast kunt maken aan de muur van het huis.
dat scheeld een helle hoop ballast.
maar goed 85cm hoog? grof gezegt voor vergunnigs vrij blijf je dan ook 85cm van de rand?
(voor zelfbouw is een schans goed te doen. voor leveranciers is het wat moeilijker/duurder.)
Als ik 10 graden doet toch nog zo'n 50 cm dat is toch wel de uiterste hoek die ik kan gaan wil het nog een beetje schoon te houden zijn.
Schans is iets minder dan 500 euro excl.
Met de schans kan ik ongeveer 40-60 van de rand blijven..
Zal toch eens een proefopstelling gssn maken om te zien hoe hoog 50 cm in de praktijk uitkomt. Als het te hinderlijk wordt zal het toch oost-west moeten worden anders kan ik maar max. vier panelen kwijt.
zaterdag stroomstoring .. 3x63 ampere eruit!...
Hoe krijg je dat voor elkaar!engelbertus schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:07:
holy f*
zaterdag stroomstoring .. 3x63 ampere eruit!...
A'dam PVOutput
Jullie kijken te weinig naar de lage paneel prijzen die we nu hebben en (veel) teveel naar het getalletje wat op de "Soladin 700" geschreven staat. Die omvormer moet je een beetje laten werken voor z'n geld. Het zijn verhoudingsgewijs dure dingen tegenwoordig. De omvormers staan voor >90% van de tijd uit hun neus te eten.
Soladin 700 @ 4×250Wp (120 Volt MPP)
Soladin 1000 @ 6 of 7×250Wp (180V of 210V MPP)
Soladin 1500 @ 8 of 9×250Wp (240V of 270V MPP)
Nu zullen er vast een aantal mensen op dit forum heel nerveus worden en goed onderbouwd met de gegevens van antonboonstra gaan aantonen dat er veel piekverliezen zijn in het Nederlandse klimaat. Ik ben erg benieuwd naar hun goed onderbouwde reactie.
[Gratis tip: eigen groep, wel nodig?]
Wat betreft een eigen groep voor deze kleine omvormertjes (bijvoorbeeld Soladin 1500 Web):
Is het afzekeren van de groep op 10 Ampère (inclusief passchroef) geen optie? Of een automaat C10. Mijn gezonde verstand rekenmachine zegt dat de stroom van 10A+7,6A=17,6A lager is dan 16A+2,25A=18,25A. Maar jullie bedrijfszekerheid komt vast in het geding omdat er 24/7 twee stofzuigers op die groep aangesloten zit waardoor er zonder zonneschijn de zekering er geheid uit klapt.
[/Gratis tip: eigen groep?]
Uiteraard wel even kijken of er geen grote verbruikers aangesloten zitten die langdurig veel vermogen vragen. Denk hierbij aan 'zware' wasmachines (alhoewel mijn Miele maar 10 Ampère is). Een strijkijzer los of een stofzuiger los zou ik me geen zorgen maken, maar als je wilt stofzuigen en strijken tegelijk zou ik wachten tot de zon schijnt
Heb je de karakteristiek van een zekering nou al eens doorgenomen? Weet je al bij welke omgevingstemperatuur de 16 Ampère bepaald is? Weet je al of koude naastgelegen automaten een reductiefactor vormen? Weet je al hoeveel stroom een "koude" 16 Ampère zekering minimaal een uur lang moet vol houden zonder uit te schakelen?migjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:00:
[...]
jep en de pvi 3.6 is nu ook te beperken tot 16A (hoewel de methode een beetje klungelig is)
dus die kan nu zonder discussies aan een 16A groep.
denk ergens kortsluiting op de spanningsrail van een onderverdeling.
dea fzekering van de onderverdeling vloog er telkens uit.
er zit op dit moment alleen verlichting en wat pc's en printers op. ook de aircos zitten er op, maar die gebruiken nu geen energie.
na vervangen van de zekeringen door 25 ampere zekeringen ( waar haal je snel 63 ampere zekeringen vandaan op zaterdga?) en het omdraaien van de knop direct weer knal dus. inschakelspanning of weer direct sluiting.
toen maar even verder gekeken, de mogelijkheden raken op... er was nog een onderverdeling waar niets op zat, en nog wel zekeringen in zaten, dus die maar gebruikt.
nu wel eerst op de onderverdeling de verlichtingsgroepen uit ( die hadden beide een schakelaar, en die andere 16 ampere dingen allemaal 1 voor 1 nalopen is ook een heel karwei ( reken iets van 30 van die dingen) e.e.a. is wat overbemeten...)
Toen alles ok, een voor een de verlichtingroepen weer aan, niks aan de hand.
maar nogs steeds het licht in de meterkast niet aan. bleek er toch nog een 63 ampere kapot te zijn. die ook gefixt. knop omdraaien, weer een knal. ik zag op de onderverdeling gewoon een lichtflits of zo..
dus die maar open gedraaid. er zat een stukje hout in, dat er waarschijnlijk eens is in gevallen.. maar dat was niet zwart of zo....
Kan dat het probleem geweest zijn?
verder nog geen oorzaak gevonden, maar alles doet het nu wel weer.

In het voorjaar is het dak van het huis aan de beurt, daar zit ik met een flinke dakkapel schaduw vanaf 3 uur in de middag, dus moet nog kijken hoe we die situatie optimaal in gaan vullen, deze 2 panelen had mijn pa over ....
60 cel panelen zo te zien. Ik zou er een 3e paneel bijplaatsen, de MPP spanning is te laag. Zeker in de zomer als de panelen warm worden. Soladin 600 kan geen 8 Ampère doen bij lage spanningen, gaat zelfs uit onder de 45 Volt ofzo.Rappie schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:46:
Mijn eerste panelen zijn ook geïnstalleerd(260w Amerisolar op een Soladin 600). Moet alleen de schaduw nog controleren die de panelen op elkaar hebben. (zondag geïnstalleerd zodra de sneeuw weg was, dus nog geen volle zon gezien) Anders moeten ze misschien toch recht naast elkaar komen te staan. Ze staan nu ongeveer gedraaid richting zzo.
[afbeelding]
[afbeelding]
In het voorjaar is het dak van het huis aan de beurt, daar zit ik met een flinke dakkapel schaduw vanaf 3 uur in de middag, dus moet nog kijken hoe we die situatie optimaal in gaan vullen, deze 2 panelen had mijn pa over ....

Ik heb een leverancier gevonden die lekker goedkoop 12 panelen kan leveren van 250 wp elk.
Echter, nu heb ik nog ruimte voor 1 paneel extra.
Is het verstandig om nu nog los een paneel extra te kopen van hetzelfde type en die er bij te leggen?
Het gaat dan om 13 panelen van 250 Wp elk (3250 wp totaal), op een solarmax 3000s omvormer met een maximaal AC vermogen van 2750 watt.
Ligging is pal op het zuiden, 40 graden helling.
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De meeste sets inclusief omvormer.
Let wel op er komen altijd veilingkosten, BTW, transportkosten en dergelijke bij! Maak jezelf niet blij met een dode mus en denk goed na (en ga kijken) voordat je bied!.
Direct erbij kopen, geen twijfel mogelijk. 600 Volt gaat goed tot 14 panelen in 1 string. Prijs van extra paneel = prijs 12 panelen delen door 12.Wirf schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:53:
Ik wil nu (na het verbruik van het aquarium gemeten te hebben) het volledige dak vol leggen met zonnepanelen.
Ik heb een leverancier gevonden die lekker goedkoop 12 panelen kan leveren van 250 wp elk.
Echter, nu heb ik nog ruimte voor 1 paneel extra.
Is het verstandig om nu nog los een paneel extra te kopen van hetzelfde type en die er bij te leggen?
Het gaat dan om 13 panelen van 250 Wp elk (3250 wp totaal), op een solarmax 3000s omvormer met een maximaal AC vermogen van 2750 watt.
Ligging is pal op het zuiden, 40 graden helling.
Gevolg is dus dat de omvormer uitvalt in de zomer? Hij sprong gisteren netjes aan bij flinke bewolking... Heb op aanraden van een aantal andere GoT gebruikers juist de Soladin genomen... Kan het wel veilig aankijken tot de zomer toch? En dan kijken wat er gebeurd .... dan kan ik eventueel alsnog bij mijn dak bestelling een extra paneeltje voor de garage er bij pakken.Dre schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:49:
[...]
60 cel panelen zo te zien. Ik zou er een 3e paneel bijplaatsen, de MPP spanning is te laag. Zeker in de zomer als de panelen warm worden. Soladin 600 kan geen 8 Ampère doen bij lage spanningen, gaat zelfs uit onder de 45 Volt ofzo.
Type is AS-6M30-260W overigens..
Wat een prijzen worden er geboden en dan moet er inderdaad nog btw en 16% veilingkosten overheen.lithoijen schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:58:
Voor de geïnteresseerde, er staan weer eens setjes panelen op BVA.
Let wel op er komen altijd veilingkosten, BTW, transportkosten en dergelijke bij! Maak jezelf niet blij met een dode mus en denk goed na (en ga kijken) voordat je bied!.
Heb even gekeken en zie al setjes over de nieuwprijs gaan zo!
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik zit ook te twijfelen, kan ik nog een extra paneel kwijt?
Ik heb nu 5x 265 op een SMA 1300TL. Zes panelen zou een max. van 1.590 betekenen. De panelen liggen op 20 graden en ZZZW (tikkie west van zuid zeg maar). Ik lees in de handleiding dat de max. 1.400 Watt is. Maar komt een setje van 6 daar aan? En wat 'gebeurt' er bij overbelasting?
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Ik zie bij geen één setje nog een omvormer erbij ?lithoijen schreef op maandag 28 januari 2013 @ 21:58:
Voor de geïnteresseerde, er staan weer eens setjes panelen op BVA.
Ach uiteindelijk zal je toch even duur of duurder uitkomen dan wanneer je het gewoon koopt, alleen dan zonder garantie.
http://zonnestroom.rappor...e-inkoopacties/rapporten/
Laatste 7 (ZE-VEN) pagina's.
Zie:
http://www.polderpv.nl/inkoopacties_Nederland.htm
(begonnen in december 2011 !!!)
Eerste reactie na een neutrale "informatieve vraag" mijnerzijds (ik wist van niks):
Mag ik ff een heel groot teiltje alstublieft???... "natuurlijk had ik dat moeten vragen" ... "natuurlijk was ik dat van plan" ... "Valt niet goed te maken, alleen voor te verexcuseren." ...
[ Voor 1% gewijzigd door zonnigtype op 28-01-2013 22:39 . Reden: korte toevoeging ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Inderdaad, dan kan je beter overmorgen hier een bod op doen, dan heb je een serieus setje. Mits je dak groot genoeg is natuurlijk.NiGeLaToR schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:13:
[...]
Wat een prijzen worden er geboden en dan moet er inderdaad nog btw en 16% veilingkosten overheen.
Heb even gekeken en zie al setjes over de nieuwprijs gaan zo!
http://www.ebay.de/itm/1-...lagen&hash=item460c2fcaf3
Of misschien voor solarking zijn schutting/ veranda

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Denk dat je geld moet vragen/krijgen. Hier kom je niet met een bronvermelding weg.zonnigtype schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:37:
7 pagina's hard work van PPV ontdekt in rapport door overheid gefinancierde Stichting.
http://zonnestroom.rappor...e-inkoopacties/rapporten/
Laatste 7 (ZE-VEN) pagina's.
Zie:
http://www.polderpv.nl/inkoopacties_Nederland.htm
(begonnen in december 2011 !!!)
Eerste reactie na een neutrale "informatieve vraag" mijnerzijds (ik wist van niks):
[...]
Mag ik ff een heel groot teiltje alstublieft???
![]()
![]()
A'dam PVOutput
Bij overbelasting stopt de omvormer op zijn max dus 1400 W de vraag is al of 6 panelen dat wel gaan halentwixx schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:28:
[...]
Ik heb nu 5x 265 op een SMA 1300TL. Zes panelen zou een max. van 1.590 betekenen. De panelen liggen op 20 graden en ZZZW (tikkie west van zuid zeg maar). Ik lees in de handleiding dat de max. 1.400 Watt is. Maar komt een setje van 6 daar aan? En wat 'gebeurt' er bij overbelasting?
+1ericplan schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:50:
[...]
Denk dat je geld moet vragen/krijgen. Hier kom je niet met een bronvermelding weg.
Er is dus toegegeven dat het overgenomen is. Werk van maken!
Tja, hoewel het de leesbaarheid niet bevordert zou een watermerk het 'lenen' van je werk wat lastiger makenzonnigtype schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:37:
7 pagina's hard work van PPV ontdekt in rapport door overheid gefinancierde Stichting.
...
![]()
![]()
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
AntonBoontra heeft een berg werk voor 3 systemen verzet hier meer Wp op de omvormer geeft aan de onderkant door iets meer belasting een beter rendement daar in tegen verlies je een paar procent aan de bovenkant.twixx schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:28:
[...]
De omvormer regelt terug bij te veel DC aanbod net als bij derating door te warme omgeving door het MPP punt te verleggen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dacht ik ook. Ik wacht eerst nog reactie tweede partij af.ericplan schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:50:
[...]
Denk dat je geld moet vragen/krijgen. Hier kom je niet met een bronvermelding weg.
Maar pissed I am...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
De lijst met initiatieven (puur de feiten dus) zelf is nauwelijks te beschermen. Het dichtstbijzijnd komt nog de databankenwet, maar in dit geval een vergezocht argument.
En natuurlijk gaat er voor herpublicatie in een onderzoeksrapportcontext niet betaald worden. Dan wordt het gewoon geschrapt als met bronvermelding geen genoegen wordt genomen.
In de context van een onderzoeksrapport is het overigens niet zo vreemd om bepaalde brongegevens integraal (uiteraard met bronvermelding) over te nemen. Dit rapport is in zekere zin wel vreemd, omdat het (behalve polderpv nu) geen enkele bron aanhaalt. Over het algemeen hebben we daar wel een naam voor: broddelwerkje
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2013 23:13 ]
Dank voor de vrolijke bijdrage. Ik ben niet eens gevraagd om ZEVEN pagina's bomvol detail info te laten kopiëren, met de alfabetische listing ook nog eens integraal overgenomen. Er zijn ook bij mij grenzen. Het gaat niet om (louter) "bescherming". Het gaat om fatsoenlijk met bronnen omgaan. Daar is hier een hele scheve schaats gereden, en dan druk ik mij voorzichtig uit.Rukapul schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:09:
Zo'n lijst is maar in beperkte mate beschermd. Best beschermd is nog de kolom met beschrijvingen daar deze vast wel enige mate van creativiteit herbergen en dus onder auteursrechtelijke bescherming vallen.
De lijst met initiatieven (puur de feiten dus) zelf is nauwelijks te beschermen. Het dichtstbijzijnd komt nog de databankenwet, maar in dit geval een vergezocht argument.
En natuurlijk gaat er voor herpublicatie in een onderzoeksrapportcontext niet betaald worden. Dan wordt het gewoon geschrapt als met bronvermelding geen genoegen wordt genomen.
In de context van een onderzoeksrapport is het overigens niet zo vreemd om bepaalde brongegevens integraal (uiteraard met bronvermelding) over te nemen.
Voor je het weet wordt die door een of andere commerciële snelle jongen in een catalogus te koop aangeboden zonder dat ik er weet van heb...
Stelletje ******
Een ideaal alternatief voor de schansvulling zou 6 X 300Wp =1800 Wp in 3 rijen van 2 in landschap zijn,Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:13:
[...]
Op het huis komen elf panelen. Deze hebben geen schaduw dus daar is het vrij makkelijk om iets te kiezen.
dan hou je dezelfde breedte ( 4m ) en enkel met een diepte van 3m zit je op een hoogte van < 80cm
note, 300Wp heeft een maatvoering van ~1 x 2 m
(edit)
Een hoek van 12.5° geeft dan een hoogte van 65cm wat dan ook een gunstige afstand tov je dakrand is.
[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 29-01-2013 09:27 ]
Hallo migjes.migjes schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:44:
[...]
je zou zelfs door kunnen gaan naar 14 + 14 panelen.
je hebt dan wel iets verlies, maar de winst is groter.
er is altijd een punt waar bij het zonde begind te worden van de extra panelen.
maar je omvormer doet dan niet boem je kunt dan alleen niet alles op het net zetten.
mag je verder lekker zelf beslissen wat je daar mee doet.
(10x + 14x gaat werken.)
een mastervolt 600 of steca 500.
(ze doen bijde 500W leveren. en komen ongeveer op de zelfde opbrengst uit.
het ontloopt elkaar niet veel.)
met de mastervolt 600 doe je geen 3x 195Wp panelen gebruiken.
iets van ongeveer 3x 230Wp is een betere optie voor die omvormer.
met een steca 500 doe je wel 3x 195Wp gebruiken.
(mastervolt als de panelen meer als flink meer als 5A leveren)
daar mee zou je ongeveer de opbrengst moeten hebben als wat anton doet.
http://antonboonstra.nl/energie/details.php
(je hebt dan wel een betere hoek.)
laten we zeggen 425kWh. (het is maar een gokje)
de sma berekening is vaak wat laag en zou ik niet volgen.
daar kan ik je verder niet mee helpen.
ik zou zeggen doe bijde
wil je goedkoop dan neig ik naar de 5x er bij zetten.
een steca of soladin kost al gouw 1,5 paneel extra.
maar dat mag je zelf beslissen.
Ik heb nog even gekeken in SMA programma deze geeft aan dat 15 panelen bij plaatsen op oost ook nog kan.
Dan zal het worden bestaand 14 op west azimut 66 en van 5 naar 15 panelen op oost 116. Ik begrijp uit jou berichten dat jij een eigen programma hebt om het te controleren. Wat zegt jou programma over deze opstelling? Ik zit te twijfelen om 5 of 10 extra panelen bij te plaatsen.
Groet M K
Ik heb al een gigantische overschot van 4000 kWh per jaar of 4000 neggie noemen ze dat, dus nee dank je.Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:40:
Of misschien voor solarking zijn schutting/ veranda
[ Voor 5% gewijzigd door SolarKing op 29-01-2013 01:56 ]
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Net buiten de dampkring is die rond de 1350W/m² maar wat daarvan bereikt het aardoppervlak?
edit: Wikipedia: Sunlight
[ Voor 43% gewijzigd door hansdegit op 29-01-2013 08:09 ]
Voor 0,43 ct ex btw neem ik het risico welizdp schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 01:29:
Prijs van die ldk-panelen is oppassen. In de markt zijn ldk-panelen 230 wp al een tijdje te koop als zgn B-Ware tegen die 0,43 ct ex btw.
Je moet sowieso NOOIT je lijst vrijgeven/verkopen, maar verhuren per eenmalig gebruik. Je kunt eenvoudig een paar dummy adressen toevoegen om dit te controleren. Daarnaast een contractje maken met daarin een boeteclausule wanneer het afgesproken aantal wordt overschreden. Op deze manier werken alle adressen verkoop boeren. Afhankelijk van de kwaliteit van de lijst (compleet, actueel etc) kun je tussen de 0,50 en 1,50 per adres per gebruik vragen.zonnigtype schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:16:
Snappen jullie nu wellicht waarom ik helemaal geen trek heb om mijn lijst met inmiddels 434 leveranciers van PV modules/systemen vrij te geven?
Voor je het weet wordt die door een of andere commerciële snelle jongen in een catalogus te koop aangeboden zonder dat ik er weet van heb...
Stelletje ******
Wat betreft de ongevraagde publicatie (diefstal) zou ik gewoon een factuur sturen! Niet geschoten is altijd mis...
Linkje?izdp schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 01:29:
Prijs van die ldk-panelen is oppassen. In de markt zijn ldk-panelen 230 wp al een tijdje te koop als zgn B-Ware tegen die 0,43 ct ex btw.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik kan me nu wel voorstellen waarom je je leverancierslijst onder de pet houdtzonnigtype schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:37:
![]()
![]()
Als het verschil in beprijzing tussen afname en teruglevering werkelijkheid gaat worden heeft SMA een leuke (maar dure?) oplossing.
Zie onderstaand filmpje, even doorscrollen naar onderen.
http://www.sma.de/produkt...ter/sunny-island-60h.html
[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-01-2013 11:24 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dit valt denk ik wel mee. Stringspanning van 61,4V terwijl de Soladin bij 45V al begint. Bij 55°C cell temperatuur ligt de spanning 10% lager, dus nog steeds 55V.Rappie schreef op maandag 28 januari 2013 @ 22:01:
[...]
Gevolg is dus dat de omvormer uitvalt in de zomer? Hij sprong gisteren netjes aan bij flinke bewolking... Heb op aanraden van een aantal andere GoT gebruikers juist de Soladin genomen... Kan het wel veilig aankijken tot de zomer toch? En dan kijken wat er gebeurd .... dan kan ik eventueel alsnog bij mijn dak bestelling een extra paneeltje voor de garage er bij pakken.
Type is AS-6M30-260W overigens..
Met een extra paneel kom je op 780Wp op een 500W omvormer. Qua spanning kan het prima, maar (zelfs) ik vind het een flinke onderdimensionering van de omvormer. Als ik mijn grafiekje mag vertrouwen lever je zo'n 5% in met piekverliezen. Daarnaast zal de Soladin flink staat de blazen om koel te blijven...
ha quipmkquipmk schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 00:05:
[...]
Hallo migjes.
Ik heb nog even gekeken in SMA programma deze geeft aan dat 15 panelen bij plaatsen op oost ook nog kan.
Dan zal het worden bestaand 14 op west azimut 66 en van 5 naar 15 panelen op oost 116. Ik begrijp uit jou berichten dat jij een eigen programma hebt om het te controleren. Wat zegt jou programma over deze opstelling? Ik zit te twijfelen om 5 of 10 extra panelen bij te plaatsen.
Groet M K
o ik gebruik voor de grove waardens ook gewoon sunnydesign hoor.
(je kunt vaak nog wel verder gaan als je het allemaal preciezer uitrekend als sunnydesign, maar ik begrijp dat die al aan geeft dat het wel kan.)
alleen na sunnydesign probeer ik te bepalen hoeveel ruimte er over is, omdat je met oost-west werkt.
dat berekend sunnydesign niet. (die gaat niet verder als een grove onderdimensioneer die het zelfde is als zuid.)
een random (redelijk mooie)voorbeeld dag:

hier zie je dat om 11:00 uur er de hoogste piek is van oost.
en 16:30 de hoogste piek van west.
op zennit (13:47 die dag.) zie je dat bijde strings maar 1000W leveren en dan al 500W gedaald zijn van hun hoogste punt.
en dat stukje zie ik als gratis onderdimensioneerbaar (mischien is onderdimensioneren niet het goede woord, want eigenlijk heeft het niks met onderdimensioneren te maken.)
dus in dit voorbeeldje zou je op ongeveer 750W meer per string kunnen verwerken op een 3000-3300W omvormer. (andere dagen geven wel andere waardes. dus pasop!)
en ja hoe meer Wp je op een omvormer je kunt aansluiten, hoe beter hij het doet op slechte dagen.
met bewolking maakt de richting van de panelen niet meer uit, met mijn panelen is het verschil tussen: in de schaduw met zon 0,2A en in de schaduw met wolken 0,7A. dus mijn omvormer draaid met bewolkt weer ook in hoge rendementen, en dat is bijna niet te doen met een zuid set zonder onder te dimensioneren.
verder ben ik wel van menig dat onderdimensioneren op oost-west minder problematies is als op zuid.
als je naar de waardes kijkt dan zie je dat op zennit de de boog veel minder breed is als een zuid set.
dus als je onder dimensioneert is het verlies ook een stuk kleiner.
je komt dan allen wel snel in de problemen met de omvormer, want onder dimensioneren op A is eigenlijk gewoon dom, want dan haal je in de zomer nog niet de hoge Waardes die je eigenlijk wel wil.
dan blijven er maar weinig omvormers over die het nog zouden kunnen verwerken (het zijn dan niet de goedkoopste in iedergeval)
maar dit is verder een persoonlijke keuze (ik heb geen zin om met de ego's hier daar over te discuseren, want dat mogen ze met elkaar uitvechten, der is toch niemand tevreden.(zuurpruimen))
alles is wel erg afhankelijk van hoek/richting/lokatie etc...
er zijn veel meer waardes als ik kan berekenen.
de beste raadgever is wel de praktijk, en niet hier op het forum.
experimeteren is de beste optie als het mogenlijk is. (en de wens natuurlijk)
je kunt het natuurlijk gewoon proberen (zolang sunnydesign het aan geeft dat het kan.) en als je niet tevereden bent als nog over gaan op een soladin extra.
Ze zijn wel flink aan het sleutelen geweest.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:31:
Als het verschil in beprijzing tussen afname en teruglevering werkelijkheid gaat worden heeft SMA een leuke (maar dure?) oplossing.
Zie onderstaand filmpje, even doorscrollen naar onderen.
http://www.sma.de/produkt...ter/sunny-island-60h.html
Ze kwamen eerst met de SmartEnergy 5000 omvormer met 2kWh accu pack. Daar hebben ze kennelijk later bedacht dat ze dit ook met de Sunny Island units konden.
Wat ik er zo van lees kan je deze nu ook makkelijker installeren met een enkele AC kabel, dit in combinatie met de Home Manager in de meterkast om met kWh meters met S0 puls te proberen altijd op 0 uit te komen.
Het lijkt mij meer een mooie vorst beveiliger voor de schuur als ik het zo lees
Van de originele Sunny Island moest je deze na de hoofdzekering en tussen de groepen "plaatsen" waardoor je meteen een UPS voor je huis hebt. Dat zou voor deze hybride optie niet nodig zijn.
Daarnaast lees ik dat ze ook voor de hybride deze UPS functionaliteit mogelijk willen maken. Ik vraag me af hoe dit er dan uit moet gaan zien, ze vermelden daarbij wel dat er aanpassingen aan de meterkast gemaakt moeten worden. Wellicht is het zo simpel als een relais dat vanuit de Sunny Home manager aangestuurt wordt.
Wel leuk om dan weer in de handleiding te lezen dat ze verwachten dat je de accu's met zo'n 70mm2 aansluit. Die kan je tenminste nog iemand in zijn nek leggen.
Komst van het apparaat 3e kwartaal 2013, zal mij benieuwen wat deze of de smart energy moet gaan kosten. Aangezien de Home Manager nog steeds voor 500 euro gaat gok ik niet haalbaar.
Ik had nog een email erachteraangestuurd voor P1 poort ondersteuning voor het uitlezen van de gas stand, helaas, niet interresant genoeg.
ik denk dat rol-co een foutje maakt en je per ongeluk verwisseld met Sunshine Company.SolarKing schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 01:55:
[...]
Ik heb al een gigantische overschot van 4000 kWh per jaar of 4000 neggie noemen ze dat, dus nee dank je.
Fantastisch apparaat, maar zolang het net nog als accu gebruikt kan worden in Nederland overbodig.databeestje schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:20:
Ze zijn wel flink aan het sleutelen geweest.
Dat komt pas van de grond als je teruggeleverde stroom minder waard is als je afgenomen stroom.
Dit schijnt in Duitsland met de huidige lage vergoeding voor nieuwe PV installaties al het geval te zijn.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik begrijp het wel maar toch lijkt mij de financiele investering in ~1000 euro in accu's die 5-10 jaar meegaan een aanzienlijk complicatie. Wellicht dat iemand met kennis van de duitse markt hier een rekenvoorbeeld van kan geven.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:57:
[...]
Fantastisch apparaat, maar zolang het net nog als accu gebruikt kan worden in Nederland overbodig.
Dat komt pas van de grond als je teruggeleverde stroom minder waard is als je afgenomen stroom.
Dit schijnt in Duitsland met de huidige lage vergoeding voor nieuwe PV installaties al het geval te zijn.
Voor volledig zelfvoorzienheid zou een 30kWh aan accu nodig zijn om een paar dagen te overbruggen, maar dat is beanderd vanuit een volledige standalone oplossing. Met een gedeeltelijke zelfvoorziening zou je met 5-10kWh aan accu het grootste gedeelte van het eigenverbruik af kunnen dekken. Het heeft natuurlijk geen zien om veel dure accu's te kopen voor de paar (hele) slechte winterdagen.
Dank voor bijdrage. Ben helaas geen commerciële boy, nooit geweest.Mr-Leo schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 09:12:
[...]
Je moet sowieso NOOIT je lijst vrijgeven/verkopen, maar verhuren per eenmalig gebruik. Je kunt eenvoudig een paar dummy adressen toevoegen om dit te controleren. Daarnaast een contractje maken met daarin een boeteclausule wanneer het afgesproken aantal wordt overschreden. Op deze manier werken alle adressen verkoop boeren. Afhankelijk van de kwaliteit van de lijst (compleet, actueel etc) kun je tussen de 0,50 en 1,50 per adres per gebruik vragen.
Wat betreft de ongevraagde publicatie (diefstal) zou ik gewoon een factuur sturen! Niet geschoten is altijd mis...
Er wordt inmiddels "onderhandeld". Ben benieuwd.
Ja, je wil (als ik het goed begrijp) alleen de overvloed aan energie op dat moment opslaan omdat je niet terug kunt leveren aan het (of daar niks van terugziet). Of de situatie mocht zo zijn dat je echt volledig zelfvoorzienend bent, dan heb je wel iets meer nodig.databeestje schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:01:
[...]
Ik begrijp het wel maar toch lijkt mij de financiele investering in ~1000 euro in accu's die 5-10 jaar meegaan een aanzienlijk complicatie. Wellicht dat iemand met kennis van de duitse markt hier een rekenvoorbeeld van kan geven.
Voor volledig zelfvoorzienheid zou een 30kWh aan accu nodig zijn om een paar dagen te overbruggen, maar dat is beanderd vanuit een volledige standalone oplossing. Met een gedeeltelijke zelfvoorziening zou je met 5-10kWh aan accu het grootste gedeelte van het eigenverbruik af kunnen dekken. Het heeft natuurlijk geen zien om veel dure accu's te kopen voor de paar (hele) slechte winterdagen.
Echter, is het in Nederland wel legaal om geen aansluiting op het net te hebben? Dat klinkt misschien een beetje raar (en dat is het eigenlijk ook) maar ik heb van horen zeggen dat het in Nederland niet echt toegestaan is om een huis zonder elektra-aansluiting te hebben. Zonder gas mag wel natuurlijk.
Ik weet echter niet of dit nog steeds zo is, en ik heb het ook niet uitgezocht.
Het kan wel interessant zijn. Volgens mij is men bij een gemiddelde consumenten aansluiting zo'n 200 eu per jaar kwijt aan aansluitkosten (heb ik even alles ondergeschaard, transport, vastrecht etc, alles behalve de stroom zelf). Dus over 10 jaar tijd is dat 2000 euro, en als je verder nog winst pakt door je energie op te slaan ipv terug te leveren, dan kun je in sommige gevallen denk ik al uit.
Als je het rekenvoorbeeld van 30KWh neemt, dan heb je dus 2500Ah aan 12V batterijen nodig, even simpel gesteld. Dit komt overeen met een stuk of 14 vrachtwagenaccu's (180Ah, veel voorkomend maatje) die je toch aardig betaalbaar moet kunnen krijgen bij de grotere aantallen. Je hebt het over 2000 euro aan accu's, maar dan ben je er natuurlijk nog niet, je hebt nog een converter/inverter nodig.
Maar als de accu's het een beetje volhouden (dus richting de 10 jaar) kan ik me voorstellen dat je wel uitkomt.
Je hoeft het natuurlijk ook niet commercieel uit te venten en je kunt natuurlijk ook minder "commerciële" tarieven hanteren of de opbrengst aan een goed doel schenken. Ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten dat een ander geld zou verdienen aan jou noeste arbeid.zonnigtype schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 15:59:
[...]
Dank voor bijdrage. Ben helaas geen commerciële boy, nooit geweest.
Er wordt inmiddels "onderhandeld". Ben benieuwd.
Ik kan me daarnaast ook voorstellen dat er instanties zijn die belangstelling hebben voor je lijst en door die dan te verhuren (al dan niet tegen een vergoeding) met daarbij een klein contractje met wat afspraken kun je die mogelijkheid toch bieden.
Dank voor meedenken. Het denken daarover gaat ook hier verder.Mr-Leo schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 16:51:
[...]
Je hoeft het natuurlijk ook niet commercieel uit te venten en je kunt natuurlijk ook minder "commerciële" tarieven hanteren of de opbrengst aan een goed doel schenken. Ik kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten dat een ander geld zou verdienen aan jou noeste arbeid.
Ik kan me daarnaast ook voorstellen dat er instanties zijn die belangstelling hebben voor je lijst en door die dan te verhuren (al dan niet tegen een vergoeding) met daarbij een klein contractje met wat afspraken kun je die mogelijkheid toch bieden.
Verwijderd
nee dat is het niet
echter , stel dat je accus het niet doen ivm te weinig opgeladen dan zit je helemaal zonder electra, dus ook geen cv want je pomp draait niet,
aan de andere kant behoud je de aansluiting voor backupdoeleinden dan betaal je
-vastrecht
-opslagtarief ( ja die is nieuw in 2013 )
-capaciteitratief
bij elkaar ongeveer 200 euro per jaar
het is maar wat je wilt
wil je later toch weer een aansluiting dan kan de netbeheerder deze weigern mits :
Als de netbeheerder kan aantonen dat het op het net redelijkerwijs niet mogelijk is een aansluiting te realiseren vanwege te weinig beschikbare capaciteit, dan is de aansluitplicht niet van toepassing. Dit komt vooral voor bij aansluitingen voor het invoeden van elektriciteit. Een netbeheerder kan het aansluiten echter niet zomaar weigeren, hij moet er zich wel voldoende voor inspannen. Meer informatie hierover kunt u opvragen bij uw netbeheerder of is te vinden in het Visiedocument Transportschaarste
verder geld :
Een nieuwe woning of woongebouw moet zijn aangesloten op het water- en gas- en elektriciteitsdistributienet. Voor bestaande woningen geldt dat alleen een aansluiting op het aardgasdistributienet niet verplicht is. Bij gebouwen niet bestemd tot bewoning geldt dat de functie van het gebouw bepalend is voor de aansluiting op de nutsvoorzieningen. De plicht tot aansluiting op het distributienet houdt geen leveringsverplichting in. Indien niet voldaan wordt aan de leveringsvoorwaarden van het energiebedrijf wordt niet geleverd of de levering gestaakt.
overigens als je de levering stopzet betaal je alleen de meterhuur en verder niets maar dan krijg je ook geen electra van buitenaf.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2013 17:59 ]
Dus er hangt dan in de meterkast een kWh meter na de hoofdzekering van de netbeheerder want deze is dan meegeleverd met het huis. Vanuit de verzegelde kast dan geen draad omhoog komt is niet verplicht?
Ze zullen wel een mooi installatie tarief van 200 euro hebben voor het installeren van het laatste stukje draad van de kWh meter naar de groepenkast.
Feitelijk meer een administratief afgesloten aansluiting. Nou is dan weer de vraag of dat dan weer mag, valt elektriciteit niet onder de levensbehoeften?
Heeft niks met "opslag" te maken. Is SDE heffing om de grote warmtekrachtkoppelaars en de geothermisten van te betalen. Elk jaar verdubbeling verwacht, ga ik nog grafieken van publiceren.Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:56:
-vastrecht
-capaciteitratief
het is maar wat je wilt
Verwijderd
ze mogen niet gelijk afsluiten maar na bijv 6mnd pas daarnaast in de winter periode moeten ze wel leveren omdat niet iemand in de kou mag zitten als gevolg van.
ook voor de woning denk aan vorstschade bijv.
@zonnigtype ze hebben het beestje een naampje gegeven vandaar
Ow ja, die had een schutting, ja kan ook die 435 leveranciers niet uit elkaar houden hemigjes schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:30:
[...]
ik denk dat rol-co een foutje maakt en je per ongeluk verwisseld met Sunshine Company.
Thanks migjes
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
He, je hebt er een meer dan ik? Vertel!Rol-Co schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:30:
[...]
Ow ja, die had een schutting, ja kan ook die 435 leveranciers niet uit elkaar houden he![]()
Thanks migjes
* edit *
Inmiddels is numero 435 ook weer binnen...
Op naar de 500?
[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 29-01-2013 19:10 . Reden: gaatsnellerdanjedenkt ]
http://www.zonatlas.nl/groningen/
Mijn dak is geschikt, toch fijn om te weten ;-)
Dit is dan weer een beetje jammer:
◾Jaarlijkse elektriciteitsprijsstijging. De afgelopen jaren stegen de energieprijzen zeer sterk. In vijftien jaar zijn de energieprijzen ruim drie keer zo hard gestegen als de prijzen van andere goederen en diensten. De energieprijzen zijn in januari 2012 bijna 120 procent hoger dan vijftien jaar geleden (CBS.nl). Verwacht wordt dat in 2013 de energieprijs verder stijgt. We houden rekening met een defensieve prijsstijging van 4,7 %.
[ Voor 66% gewijzigd door RaymondD op 29-01-2013 20:06 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Vandaag gespeeld met de online versie van Sunny design: http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/SunnyDesign/Home aanrader! Geen software installeren en wel alle setups kunnen doorrekenen.
Uitslag: 6 panelen kan volgens Sunny design, 7 niet (<82%) Bij 6 panelen ligt de performance verhouding op iets boven de 82%. De opbrengst neemt precies 20% toe met een 6e paneel.
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Volgens mij vergeet je de heffingskorting van €385,53 per jaar in mindering te brengen. Voor zover mij bekend een vast bedrag, ongeacht het verbruik dat in mindering wordt gebracht op de nota. M.a.v. als je niets verbruikt, krijg je geld i.p.v. dat je moet betalen. Je aansluiting de deur uit doen is dus duurder dan houden. Of zie ik iets over het hoofd?Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:56:
is het verplicht om een electra aansluiting te hebben in nederland ?
nee dat is het niet
echter , stel dat je accus het niet doen ivm te weinig opgeladen dan zit je helemaal zonder electra, dus ook geen cv want je pomp draait niet,
-vastrecht
-capaciteitratief
het is maar wat je wilt
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Heb het nog even nagekeken, dit zijn de stromen bij bepaalde spanningen die de Soladin 600 maximaal doet.antonboonstra schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:12:
[...]
Dit valt denk ik wel mee. Stringspanning van 61,4V terwijl de Soladin bij 45V al begint. Bij 55°C cell temperatuur ligt de spanning 10% lager, dus nog steeds 55V.
Met een extra paneel kom je op 780Wp op een 500W omvormer. Qua spanning kan het prima, maar (zelfs) ik vind het een flinke onderdimensionering van de omvormer. Als ik mijn grafiekje mag vertrouwen lever je zo'n 5% in met piekverliezen. Daarnaast zal de Soladin flink staat de blazen om koel te blijven...
- 40 Volt = 5 Ampère maximaal
- 49 Volt = 6 Ampère maximaal
- 57 Volt = 7 Ampère maximaal
- 64 Volt = 8 Ampère maximaal
[Edit]blissard in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" <<< probleem te lage spanning? Even navragen via DM?
Volgens mij heb je gelijk, ik zat me serieus ooit af te vragen wat er nodig zou zijn om hier thuis nog een paar aansluitingen erbij te krijgen.PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:22:
[...]
Volgens mij vergeet je de heffingskorting van €385,53 per jaar in mindering te brengen. Voor zover mij bekend een vast bedrag, ongeacht het verbruik dat in mindering wordt gebracht op de nota. M.a.v. als je niets verbruikt, krijg je geld i.p.v. dat je moet betalen. Je aansluiting de deur uit doen is dus duurder dan houden. Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 29-01-2013 20:37 ]
Micro-omvormers absoluut onnodig, maar de klant vond 't wel leuk idee.

Dakhaken, profielen, de lange AC-kabel aan profielen vastzetten, toen 10 stuks omvormers, die aan de kabel hangen. AC kabel aan 1 kant terminaten, andere kant naar binnen. Binnen kabel aan werkschakelaar, andere kabel naar meterkast. Afzekeren. Alles aanzetten. Envoy-ding in stopcontact, klaar. 3 uur draaide alles, 9 uur gestart.
[ Voor 8% gewijzigd door SunshineCompany op 29-01-2013 20:32 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Dat zie je verkeerd.Dre schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:33:
Het is wel een hecht clubje jullie, die PV-leveranciers op GoT.
Je kan elkaar af en toe beter helpen, helemaal als je 200km bij elkaar vandaan zit. Dat bijt elkaar niet.
Het is natuurlijk een belachelijke regeling om een vast bedrag in rekening te brengen, althans voor de overheid. Ik vind het prima. Duidelijk een regeling waar niet over is nagedacht. Misschien een aansluiting voor de schuur? Maar een niet-verblijfsruimte levert maar €144,74 op. Ik begin er niet aan want deze regeling zal waarschijnlijk wel worden afgeschaft als men dit door krijgt. Gewoon een belastingvrije drempel invoeren. Zal dan wel behoorlijk van invloed zijn op de tvt.Dre schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:24:
Volgens mij heb je gelijk, ik zat me serieus ooit af te vragen wat er nodig zou zijn om hier thuis nog een paar aansluitingen erbij te krijgen.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Wat voor paneeltjes? Ze lijken veel op mijn Canadians!SunshineCompany schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:30:
Voor degenen die niet Twitteren; Vandaag zelf 't dak op geweest, en dit systeem geplaatst, op Enphase micro-omvormers. Met de broodnodige hulp van Guus, want zelf ben ik niet zo'n held, en al helemaal niet ervaren. Was blij dat de carport er onder zat moet ik zeggen..![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Dakhaken, profielen, de lange AC-kabel aan profielen vastzetten, toen 10 stuks omvormers, die aan de kabel hangen. AC kabel aan 1 kant terminaten, andere kant naar binnen. Binnen kabel aan werkschakelaar, andere kabel naar meterkast. Afzekeren. Alles aanzetten. Envoy-ding in stopcontact, klaar. 3 uur draaide alles, 9 uur gestart.
Klopt, alleen dan maatje groter. CS6, 245Wp. De laatsten. over 2 werken staan de eerste YL255 All Blacks er. Al zijn die in praktijk wat minder Black dan de Canadian's, helaas.Mr-Leo schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:35:
[...]
Wat voor paneeltjes? Ze lijken veel op mijn Canadians!
[ Voor 22% gewijzigd door SunshineCompany op 29-01-2013 20:36 ]
Leuk idee... om elk paneel apart te monitoren of wilde hij geen omvormer binnen hebben hangen?SunshineCompany schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:30:
...
...
Een kamaraad van me ook met het PV-virus aangestoken
Boel familie van hem is ook geïnteresseerd
De extra groepen vandaag binnen gekomen. Kom er nu pas achter dat er maar vier groepen op een aardlek mogen dus dat wordt een extra aardlek aanschaffen. (gelukkig is marktplaats mijn grote vriend anders werden ze wel erg duur)
Nu nog wat stukken draad van 6 mm2 scoren en dan kan de meterkast afgemaakt worden.
Ondertussen nog steeds niet er over uit wat te doen met de schuur. De optie van 6 panelen van 300 Wp op een schans gaat het ook niet worden.
Vanmiddag even gekeken met een balk hoe hoog het zou worden, viel erg tegen, zullen de buren niet blij mee zijn.
Blijf meten en proberen tot ik de voor mij ideale configuratie heb.
Klopt inderdaad. Hier heeft Guus vorige maand 8 YL250's op het dak gelegd. Zijn iets blauwer dan andere panelen verderop in de straat. Ook de onderlinge verbinding van de cellen zijn duidelijker te zien. Wel jammer. Verder erg tevreden!SunshineCompany schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:36:
[...]
over 2 werken staan de eerste YL255 All Blacks er. Al zijn die in praktijk wat minder Black dan de Canadian's, helaas.
Leuk punt van herkenning, op de uiteinden van de rail de dakhaken iets dichter bij elkaar. Dat heb ik hier ook gedaan. MDZ maakte er toendertijd geen punt van om 8 extra haken (na) te leveren zodat dit mogelijk was, standaard krijg je precies een afgemeten hoeveelheid, dat is voor een hoekhuis aan de kust misschien genoeg, maar in dit geval is het beter.SunshineCompany schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 20:30:
Geeft dat voldoende rendement? Neemt wel de minste oppervlakte in. Bladeren en dergelijk heb ik geen last van en ik kan er redelijk goed bij. Moeten dan wel op een constructie komen waarbij de panelen gelijk met de daktrim liggen. Dus zo'n 10 cm hoog.SunshineCompany schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:10:
@Kievit; plat geen optie?
De twee beste oplossingen tot nu toe:
1) plat landscape 2*4
2) portrait in hoek van 10 graden 2 *4
Wat zou het meeste opleveren rekening houden met de schaduw van het huis zoals een aantal posten geleden heb laten zien?
Ja hoor, ik had ze al een keer eerder gepost. Ik heb nog steeds geen mooie foto op een zonnige dag gemaakt.SunshineCompany schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:16:
Kun je eens foto posten van hoe het er in praktijk uit ziet? We hebben reeds 2 systemen liggen met dat paneel, alleen nog niet in 't echt gezien.
Jij weet ook vast wel hoe lang het duurt voordat die vlekken eraf zijn? Ik heb geen idee wat het is maar heb al wel het idee dat het minder wordt. Nieuwigheid ging ik vanuit.
Het mijne ook, maar dat had ik al gezien op m'n opbrengstmeter.RaymondD schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:53:
Mooi initiatief van de gemeente Groningen:
http://www.zonatlas.nl/groningen/
Mijn dak is geschikt, toch fijn om te weten ;-)
De foto's van jouw installatie doen me denken aan Meerstad. ?
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Dit topic is gesloten.