S.Death schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:59:
[...]
Wachten duurt altijd lang!
Pittige prijs vind ik het nog. Dik €2,-/Wp is niet heel goedkoop.
Ik heb voor mijn 2 sets ieder €4300 euro betaald incl. Installatie, alles erop en eraan.
12x LDK 230/225 Wp + AEG Protect PV2800 per set, 1 op oost (2700Wp) en 1 op west (2760 Wp).
Ohnee zal allicht niet maar ik ben een paar jaar geleden al eens in het offerte circuit gedoken en daar werd ik een beetje moe van, dus alles wat geen duidelijk prijzen op de site had staan, en dus alleen op basis van offerte werkt, had ik al geen zin in.
Bij iedere offerte kreeg je achteraf nog 6 mailtjes met vragen en opmerkingen en sommige begonnen zich al te verexcuseren voor de prijs voor ik maar kon reageren. Leuke was dat ik bij 1 toko per ongeluk 2 offertes had aangevraagd en verschillende prijzen kreeg...
En er zijn maar verdomd weinig echt lekker overzichtelijke sites die volledig transparant zijn.
Het is dus uiteindelijk (you guessed probably) MetDeZon geworden, in mijn gevoel een van de eerste zonnepanelen toko's die geheel transparant is en laat zien dat je met "standaard" pakketten nog steeds een zeker niveau van maatwerk kan leveren.
Ik heb nu geen enkel gezeik, van voor tot achter heb ik de garantie dat alles werkt als zij weggaan, ik hoef geen 2de partijen op te zoeken voor extra groepen oid, er kan dus achteraf niet gewezen worden naar elkaar mocht iets mis gaan.
En ik heb meer vertrouwen in dat ik over enkele jaren terecht kan bij MDZ vwb garantie dan bij de allergoedkoopste cowboy die besluit ff wat te verdienen aan zonnepanelen vanuit zijn schuur.
Het is een afweging die je maakt, het gaat mij niet per definitie om de tvt, de tvt moet redelijk zijn maar het idee dat ik dit zelf kan opwekken is al reden genoeg om het te doen, het milieu interesseert me eigenlijk ook bar weinig (we zijn veel te laat om het tij te keren imho) en het enige wat we proberen te redden is onszelf, de planeet redt zichzelf prima. En of wij het redden waard zijn is een ander topic denk ik.
Ik zit nu nog te wachten op een accu doorbraak (de vaporware van eestor die toch werkelijkheid wordt bijvoorbeeld) zodat we volledig off the grid kunnen. Ik denk dat dat binnen nu en 20 jaar wel werkelijkheid wordt.
Maar zijn de marges in NL ongezond slecht of zijn ze realistisch? ik snap dat de marges in DL groter zijn maar dat is vrijwel altijd op het moment dat er flinke subsidies aan hangen, mensen maakt het dan minder uit omdat ze toch in no-time winst gaan maken.
Ik vermoed dat de belgische markt plat ligt omdat er subsidies zijn stopgezet? Of zit ik er dan naast, als er iets killing is voor een bedrijfstak dan zijn het subsidies, aangezien er een moment komt dat die ingetrokken worden, dan ligt de markt voor een x aantal jaar "plat" en zullen alleen de bedrijven overblijven die vet op de botten hebben, wat mij betreft mogen ze alle subsidies dan ook afschaffen. Ik heb ook nooit rekening gehouden met subsidies, al heb ik het natuurlijk wel aangevraagd, ik laat geen 650 euro liggen als het niet heoft (al heb ik geen idee of het potje al op is overigens.)
[
Voor 18% gewijzigd door
Flagg op 27-01-2013 10:47
]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.