Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
jep het zou kunnen.Als ik dit lees kunnen mijn 8 panelen dus gewoon op 1 omvormer zonder al te veel verlies. Snap alleen niet helemaal hoe ze parallel geschakeld worden, hoe je ze dan aansluit op de omvormer. Deze heeft toch maar 1 MPP-tracker. Of doe je ze letterlijk parallel, dus twee snoeren in de "plus" en twee in de "min"(van beide stringen 1)?
Mijn panelen komen niet geheel oost-west maar meer ZO-NW
Met Sketchup een tekeningetje gemaakt en het blijkt dat vanaf ogeveer 9 uur alle panelen zon krijgen. Gedurende het uur ervoor is er schaduw over de panelen. Zeg maar om 8 uur alles in schaduw en om negen uur alles in de zon.
Zou toch rendabel moeten zijn dacht ik .
alleen rendabel kan een zeer rekbaar begrip zijn.
rendeert het met 1000kWh/kWp in 10 jaar of met 500kWp/kWh in 20 jaar.
(ik doe er geen uitspraak verder over. laat de praktijk het vertellen.)
in princiepe komt het er wel op neer dat je 2 kabels in de + en de - steekt.
sommige omvormers kunnen omschakelen of hebben er meerdere aansluitingen voor.
en er zijn y-splitters. keuzes genoeg in iedergeval.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Panelen van > 300Wp zijn kostentechnisch niet interessant. Verder is je verbruik + aansluiting (bijv. 3x25A) van belang. Aan de hand hiervan, en je beschikbare oppervlakte kan o.a. ik (en 20 andere gebruikers hier) je een advies geven. Oh, en of ze in het zicht liggen, en of je dus zwarte panelen wenst.pa3eia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
Hi all,
Kunnen/willen jullie mij advies geven over welke complete PV installatie en installateur.
- schuin dak
- breedte 11,60
- hoogte 4,20
- windrichting 185
Voorkeur panelen met een opbrengst >300Wp
73's
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
300Wp klasse panelen zit je snel aan afmetingen van ca. 2x1m. Moet maar net goed uitkomen op je dak. Je bespaart wel wat op je montagemateriaal, maar de panelen zijn relatief wel wat duurder. Als je het mij vraagt zit de sweetspot op het moment rond de 240-250Wp qua prijs. Maar afhankelijk van je dak kun je bijvoorbeeld net lekkerder uitkomen met een ander type, zodat de mate van dakvulling beter is. En inderdaad wat is je netaansluiting en je jaarverbruik, niet onbelangrijk.pa3eia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
Hi all,
Kunnen/willen jullie mij advies geven over welke complete PV installatie en installateur.
- schuin dak
- breedte 11,60
- hoogte 4,20
- windrichting 185
73's
Met die gegevens kan een installateur je een mooie aanbieding doen, zoals Sunshine Company ook al aangeeft.
Import van EVs
Ik zou zeggen dat je met deze afmetingen het best voor standaardpanelen van ca. 165x100 kunt gaan. Je kunt er dan ca. 22 staand kwijt. Met Yingli 270W kom je dan op 5940Wp.pa3eia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
Hi all,
- schuin dak
- breedte 11,60
- hoogte 4,20
- windrichting 185
73's
Als je Sunpower neemt (ca. 156x105) kom je qua breedte net wat te kort. Je kunt er wel netjes 21 liggend kwijt, met 327Wp kom je op 6867Wp totaal. Alleen kosten die panelen wel zo'n beetje het dubbele. En dan kost de montage je ook meer, omdat er dan 3 rijen liggend geplaatst moeten worden. Dat kost wat meer tijd en materiaal.
Mwah, vandaag toch weer 3,1 en 2,8 Wh/Wp opgewekt, de sneeuw is er alweer af. Mijn tijd komt nog wel. Maar het is net als bij winkels: locatie locatie locatie. Mijn redelijk standaard opstelling (maar wel lekker ondergedimensioneerd!) draait een fractie beter dan de ubergetweakte set van eric-pvt alleen maar omdat ik 40km naar het noorden zit.SunshineCompany schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:12:
[...]
Blijft op dit moment inderdaad flink achter door sneeuw op de panelen, zie ik nu..
De verhalen over oost-west volg ik ademloos ;-p in mijn achtertuin liggen 16 YL270's te wachten op montage op de blokhut, met een SB3600. Deze keer overgedimensioneerd dus, we gaan zien waar dat toe leidt qua derating. Monitoring hopelijk live via een SMA Webconnect (is ie al binnen Guus?) en dan lekker vergelijken met swapevent en de andere oost/westers.
'k Ben serieus benieuwd naar het effect van oost-west aan de kust. Welke hellingshoek heeft de blokhut?
Ja, hij had het al over je...hansdegit schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:41:
Kwijl, kwijl. 3,1Wh/Wp? Ik zit vandaag op 1,3...En dat terwijl er maar 20 km tussen zit. Die SB3600 heb ik in de bus van Guus zien staan toen -ie bij mij paneeltjes aan het plaatsen was.
'k Ben serieus benieuwd naar het effect van oost-west aan de kust. Welke hellingshoek heeft de blokhut?
hutdak is 15 graden, exact oost/west. In de wintermaanden wel schaduw van het huis.
Verwijderd
gewoon
10x185 op zuid (20 graden) op een pv2000 aeg (kingsun)
10x185 op west op een sungrow sgktl5 (sgg gloria solar)
10x185 op oost op een sma sb2100tl (chinaland)
ideaal vind ik dat de mpp spanning precies op ideaal punt zit,
bijv de zuidset is 36,2 volt x 10 = 362 volt @gem.temp tussen 1 april en 1 nov
de aeg haalt hier ook zijn ideale punt van 96,6%
de aeg heeft 400Wac headroom om zeeslagje te spelen met karel.
/me gaat achteroverzitten en afwachten op een mooi voorjaar; vandaag was alvast een leuke binnenkomer.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 20:50 . Reden: http://van.wijk.net:444 ]
Ik lees op het forum op diverse plaatsen dat terugleveren niet met alle meters een optie is. Nu zijn wij momenteel een nieuwbouwpaleisje neer aan het zetten waar wij ongeveer een 30-tal panelen in de tuin willen situeren. Met deze panelen willen wij eigenlijk minimaal het verbruik van de warmtepomp compenseren.
Ik zeg al nieuwbouw. Dit betekend dat er een nieuwe meter geplaatst zal worden wat waarschijnlijk zo'n slim geval is. Zijn er mogelijkheden om een meter te verkrijgen welke wel terug kan leveren? En moet ik dit dan bij de aanvraag van de stroomaansluiting direct melden?
Week 7/8 komt men namelijk de huisaansluiting maken. Ik zou deze graag direct zo hebben dat er mogelijkheid tot terugleveren is.
En dan nog de vraag welke voor mij toch telkens niet duidelijk beantwoord word. Want wat is terug leveren eigenlijk?
Men spreekt in de regel over dat de maximaal terug te leveren energie 5000kwh bedraagt. Betekend dat dat je 10.000kwh per jaar af kan nemen en vervolgens 15.000kwh terug kan leveren (waarover je dan betaald krijgt). Of is het zo dat wanneer je meer dan 5.000kwh terug levert daar gewoon geen cent meer aan betaald word? Dan heeft het maken van een grotere installatie dan 5.000kwh dus geen zin?
Always look on the bright side of life.
Een lastige klant vormt leuke gespreksstof
Is het een experiment om de omvormer nu te onderdimensioneren? Met 15 graden kan -ie nog wel eens te klein blijken. Zie eric-pvt hierboven (en 1000x in overige posts).hutdak is 15 graden, exact oost/west. In de wintermaanden wel schaduw van het huis.
Tja, in eerste instantie niet zo heel bewust, ik ging er van uit: 30 graden verschil tussen de beide dakvlakken zal het maximum vermogen wel niet op Wp(totaal) brengen, ook Guus denkt er zo over en adviseerde in eerste instantie zelfs een 3000 als ruim voldoende, maar het wordt nu toch een soort xperimentje... Geeft niet, want met een jaarverbruik van 5500 kWh verwacht ik met deze uitbreiding netto rond de nul te komen. En bij Greenchoice met een Ferraris heeft het geen zin een neggie te worden. Alleen zit mijn opnamedatum wat ongelukkig, in augustus. Zou je dat kunnen veranderen?hansdegit schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:48:
[...]
Een lastige klant vormt leuke gespreksstof
[...]
Is het een experiment om de omvormer nu te onderdimensioneren? Met 15 graden kan -ie nog wel eens te klein blijken. Zie eric-pvt hierboven (en 1000x in overige posts).
Elke moderne digitale meter, slim of niet slim, heeft een teruglevertelling, daar zit het probleem niet. Simpel gezegd alles wat je in huis per moment meer oplevert dan verbruikt lever je terug aan het net. Levert je installatie op een bepaald moment ik noem maar wat 2000W en heb je voor 1500W verbruikers aan staan dan gaat er 500W terug via de meter het net in. Die 5000kWh is de wettelijk verplichte hoeveelheid die leveranciers moeten salderen. Dit betekent dat je tot een verbruik van 5000kWh per jaar weg mag laten strepen met een evengrote hoeveelheid opbrengst/teruglevering. Daarom loont het vaak niet een veel grotere installatie aan te leggen dan je verbruikt. Dan wordt je namelijk een netto terugleveraar en die extra kWh krijg je als particulier niet of nauwelijks vergoed.clifdon schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:48:
Ik verwacht dat de vraag al eens gesteld is maar kon het met de zoekfunctie zo snel niet vinden dus bij deze.
Ik lees op het forum op diverse plaatsen dat terugleveren niet met alle meters een optie is. Nu zijn wij momenteel een nieuwbouwpaleisje neer aan het zetten waar wij ongeveer een 30-tal panelen in de tuin willen situeren. Met deze panelen willen wij eigenlijk minimaal het verbruik van de warmtepomp compenseren.
Ik zeg al nieuwbouw. Dit betekend dat er een nieuwe meter geplaatst zal worden wat waarschijnlijk zo'n slim geval is. Zijn er mogelijkheden om een meter te verkrijgen welke wel terug kan leveren? En moet ik dit dan bij de aanvraag van de stroomaansluiting direct melden?
Week 7/8 komt men namelijk de huisaansluiting maken. Ik zou deze graag direct zo hebben dat er mogelijkheid tot terugleveren is.
En dan nog de vraag welke voor mij toch telkens niet duidelijk beantwoord word. Want wat is terug leveren eigenlijk?
Men spreekt in de regel over dat de maximaal terug te leveren energie 5000kwh bedraagt. Betekend dat dat je 10.000kwh per jaar af kan nemen en vervolgens 15.000kwh terug kan leveren (waarover je dan betaald krijgt). Of is het zo dat wanneer je meer dan 5.000kwh terug levert daar gewoon geen cent meer aan betaald word? Dan heeft het maken van een grotere installatie dan 5.000kwh dus geen zin?
Je moet daarom minimaal weten wat je nu zo ongeveer verbruikt per jaar en wat de warmtepomp op jaarbasis verbruikt om te bepalen wat zo ongeveer de ordegrootte van je pv-systeem zou moeten worden.
Import van EVs
wellicht slim om dus zsm een stand door te geven en om afrekening te vragen
[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 25-01-2013 21:23 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
je zonneboiler swinters electrisch verwarmen om op 0 te komen,
en zo je gasrekening verlagen.
ik heb nujuist ook dat moment gekozen, en wel hierom :
ik zuip alles maar op in de winter(nu), de zomer moet dat inhalen
slechte zomer ? 1000kWh marge door de heffingskorting
goede zomer ? pech gehad.
het staat hier echt mensen "goede zomer pech gehad" man man wat een triest beleid.
=> Meer electrisch vermogen opstellen. 't Is omdat onze boiler een te kleine diameter heeft, anders had ik er een 9kW element ingezet. Helaas: ik moet het met 3kW doen.
Ik bedoel: je weet in oktober ongeveer wat je kan gaan affikken. Wat dat betreft is half maart een betere datum voor de jaarafrekening.
Ja, je hebt helaas gelijk. Zolang 'we' (grootproducenten, kleinproducenten en verbruikers) niet één energetische richting op willen - hebzucht is de wortel van alle kwaad - zul je dit houden. En maak je je eigen keuzes.Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:35:
@karelprior
je zonneboiler swinters electrisch verwarmen om op 0 te komen,
en zo je gasrekening verlagen.
ik heb nujuist ook dat moment gekozen, en wel hierom :
ik zuip alles maar op in de winter(nu), de zomer moet dat inhalen
slechte zomer ? 1000kWh marge door de heffingskorting
goede zomer ? pech gehad.
het staat hier echt mensen "goede zomer pech gehad" man man wat een triest beleid.
Elektrisch verwarmen zonneboiler klinkt interessant. ik heb nu een Agpo ZEN, denk je dat dat eenvoudig ingebouwd kan worden?
Als mijn Shelletjes er mee uitscheiden (werken al ruim 10 jaar, en alleen nog maar wat delaminatie op 2 panelen zonder productieverlies) wil ik op die plaats + huidige collectoren, een groter zonnecollectorsysteem plaatsen. Dan ook een groter (nu 90 liter) vat, van een 200/300 liter.
Het lijkt mij nu het verstandigst een installatie neer te zetten welke maximaal die 5000kwh gaat produceren. Iets overproductie kan nooit kwaad maar panelen neerzetten om enkel de energiebedrijven te spekken lijkt me geen goede investering.
Wanneer ik later merk dat ik bijvoorbeeld door het gebruik van mijn warmtepomp i.c.m. de opgewekte energie kom op een terugleversaldo van zeg 3000kwh ik later nogmaals 2000kwh aan panelen er naast zet?
Verwachte energieproductie van het 'wooncomplex' (ja het is een complexe woonsituatie) is 25.000 kwh/jaar. Ik verwacht dat een behoorlijk deel van het verbruik ook wel overdag plaats zal vinden. Zijn er getallen bekend hoe de verhouding tussen dag en nacht verbruik zich verhoud in een 'normale' woonsituatie? Momenteel zit ik in mijn woning met een dag en nacht tarief waar de verhouding op 1/3 2/3 ligt. Ik gebruik dus nogal veel energie 's nachts.
Als ik deze verhouding aan zou houden zou ik ong. gemiddeld over het jaar 8000kwh dagtarief af moeten rekenen. Ik verwacht (maar dat is nergens op gebaseerd) dat de zonnepanelen hooguit 60% van die tijd energie opbrengen wat inhoud dat ik(wij) ongeveer 5000 kwh zou verbruiken op het moment dat de zonnepanelen hun werk doen.
Hier (gezin, 3 jonge kinderen) is 4,3MWh opgewekt. Hiervan is 3,2MWh langs de meter gegaan. Je moet er gewoon voor zorgen dat de stroom die je opwekt zoveel mogelijk verbruikt wordt en liefst op de momenten dat het wordt opgewekt. Hoe meer je vóór de meter saldeert, des te beter.
Ik moet er zelf ook nog aan wennen hoor. Het 's nachts laten draaien van de vaatwasser bijvoorbeeld...Dat doe ik al zoooo lang. Alleen: het is een stuk slimmer om 'em op een zonnige middag te laten draaien.
Van die dingen...
Met een rondje door de wijk hier onderweg naar de Vomar jouw panelen nog niet gevonden, ook niet bewust gezocht. Al begrijp ik wel dat jouw dak een end beter gesitueerd is dan de mijne. Ik heb wel het weerstation gevonden welke ik voor PVoutput gebruik, deze blijkt een end dichterbij te zitten dan ik dacht.Karelprior schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:32:
De verhalen over oost-west volg ik ademloos ;-p in mijn achtertuin liggen 16 YL270's te wachten op montage op de blokhut, met een SB3600. Deze keer overgedimensioneerd dus, we gaan zien waar dat toe leidt qua derating. Monitoring hopelijk live via een SMA Webconnect (is ie al binnen Guus?) en dan lekker vergelijken met swapevent en de andere oost/westers.
Het schuurtje achter in de tuin heeft maar 1 paneeltje, en met de schaduw van de grote bomen heeft daarop plaatsen niet veel zin. Ik heb ook wel eens overwogen een grote blokhut neer te zetten met panelen op het dak, maar met 3 grote bomen ernaast is dat pet.
Ik heb nu al last van deze bomen aan de oostzijde in de ochtend, al is het nu nog relatief weinig aangezien er geen bladeren aan zitten. Gelukkig is het westen een stuk beter, ik kan vanaf hier de duinen zien.
Ik zit nu nog met 2 ongelijke strings op mijn SB2000HF, een configuratie waarvan iedereen zegt dat het niet kan werken maar het toch doet. Ik wacht op het juiste lente weer om de laatste 2 op de dakkapel te kunnen plaatsen.
Heb je genoeg hulp voor het plaatsen van de panelen op de blokhut?
[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 25-01-2013 22:41 ]
Verwijderd
er zijn ook e bedrijven die onbeperkt salderen, dat is eigenlijk een beetje vreemd omdat je met een analoge meter altijd al onbeperkt kunt salderen.(schijf)
@karelprior
bij het vervangen van de zonneboiler kun je ook kiezen voor een moderne warmtepomp zonneboiler, met cv, of warmtepomp zonder collector (alleen stroom)
je oude gasverbruik x8 is ongeveer wat je dan extra aan stroom gaat gebruiken, maar het gas is dan weg.(en dat nare dure vastrecht ook)
voordeel hiervan is dat de gasmeter niet meer meedoet, en voor die andere meter ken je de oplossing.
greenchoice saldeert onbeperkt, maar jouw schijf doet dat al vanzelf.
elke investering erna in een warmtepomp droger of ledlamp geeft je meer warmte in de winter terug.
veel mensen raken hiervan een beetje in de war als ik zeg :
15 jaar gas vastrecht+15 jaar gasketelonderhoud `equals` een elga of een lg therma V gratis.
aan elke elektrische oplossing met pv is een tvt verbonden, aan gas niet.
je kunt overigens voor de zonneboiler eens een marktplaats keukenboiler van een tientje voorschakelen,
en zelf het effect ontdekken (alleen in de winter natuurlijk) als je dan ook een douche wtw plaatst, word het effect al heel aardig.
hoe minder gas je verbruikt hoe duurder het word.
vul maar eens in op gaslicht.com een verbruik van 501m3, je ziet dan dat dit 500 euro kost.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2013 09:08 ]
Mijn huidige powerstocc ps2000 kan naar mijn schoonvader.
Alleen die vervelende levertijd: 1e helft maart pas installeren.
[ Voor 8% gewijzigd door SunshineCompany op 26-01-2013 10:18 ]
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op zonnepanelen. Ik heb nu een mooi setje van solar edge samen gesteld, 18 panelen van 255 wattpiek, west georiënteerd.
Als ik bereken hoeveel ampère dit maximaal genereerd, is dat 17A.
De automaat van 16A gaat dit niet houden, er moet dus een automaat in van 20A.
Mijn hoofd zekeringen, 3 fase, zijn 25A.
Is dit toegestaan om het zo te monteren of moeten de hoofd zekeringen zwaarder worden uitgevoerd?

[Edit]
20A eindgroep op 25A hoofdzekering mag gewoon, is niets onveiligs aan (NEN1010). Ik zie alleen de noodzaak niet om 16A door 20A te vervangen.
[ Voor 85% gewijzigd door Dre op 26-01-2013 12:28 ]
Waarom SolarEdge? Is daar echt reden toe?Boomster schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:50:
Beste tweakers,
Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op zonnepanelen. Ik heb nu een mooi setje van solar edge samen gesteld, 18 panelen van 255 wattpiek, west georiënteerd.
Als ik bereken hoeveel ampère dit maximaal genereerd, is dat 17A.
De automaat van 16A gaat dit niet houden, er moet dus een automaat in van 20A.
Mijn hoofd zekeringen, 3 fase, zijn 25A.
Is dit toegestaan om het zo te monteren of moeten de hoofd zekeringen zwaarder worden uitgevoerd?
Het gaat niet om het vermogen van je panelen, maar om het vermogen van je omvormer. Die topt eventuele hogere stroompieken wel af. Dus die 18x255Wp gewoon op een SMA SB3600 zetten (of Delta 3.6), en afzekeren met 16A. Gaat perfect, gezien het westdak. Je zou er ook prima 18x270Wp van bijv. Yingli op kunnen zetten (als je geen zwart paneel wenst). Gaat je terugverdientijd aardig mee omlaag.
Jij zit in Wierbalg, ik in Malzwin Noord (zie ook http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/map). Bij jou in de wijk heb je wel Jopie2 en zijn buurman, richting de golfbaan.databeestje schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:24:
[...]
Met een rondje door de wijk hier onderweg naar de Vomar jouw panelen nog niet gevonden, ook niet bewust gezocht. Al begrijp ik wel dat jouw dak een end beter gesitueerd is dan de mijne. Ik heb wel het weerstation gevonden welke ik voor PVoutput gebruik, deze blijkt een end dichterbij te zitten dan ik dacht.
Het schuurtje achter in de tuin heeft maar 1 paneeltje, en met de schaduw van de grote bomen heeft daarop plaatsen niet veel zin. Ik heb ook wel eens overwogen een grote blokhut neer te zetten met panelen op het dak, maar met 3 grote bomen ernaast is dat pet.
Ik heb nu al last van deze bomen aan de oostzijde in de ochtend, al is het nu nog relatief weinig aangezien er geen bladeren aan zitten. Gelukkig is het westen een stuk beter, ik kan vanaf hier de duinen zien.
Ik zit nu nog met 2 ongelijke strings op mijn SB2000HF, een configuratie waarvan iedereen zegt dat het niet kan werken maar het toch doet. Ik wacht op het juiste lente weer om de laatste 2 op de dakkapel te kunnen plaatsen.
Heb je genoeg hulp voor het plaatsen van de panelen op de blokhut?
En de plaatsing wil ik in eerste instantie in mijn eentje proberen, maar als je tijd en zin hebt mag je me altijd komen aanmoedigen ;-) - en andersom heb ik geen hoogtevrees om op jouw dakkapel te klimmen hoor...
@eric-pvt: Dank voor de tips. WP-droger hebben we al 2 jaar, bevalt uitstekend. Voorverwarmen met een keukenboiler is nog wel de meest lean-and-mean oplossing voor de korte termijn denk ik. Het gasverbruik is nu ~ 1200 m3 per jaar (2 volwasssenen, 4 tienerkinderen en 2/1 kap). Met straks in totaal 624+1880+4320 Wp geinstalleerd heb ik denk ik wel wat prik over voor experimenten.
Maar ik wil mijn nieuwe pc ook wat langer laten werken voor F@H team 96256. Voor de vervanging van de zonneboiler ga ik niet over een nacht ijs, zeker niet tijden een dooiaanval ;-)))
Ik kies waarschijnlijk voor solar edge vanwege het gebruik van de optimizers, als er een paneel kapot gaat of minder wordt, valt niet direct mijn hele string uit.SunshineCompany schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:53:
[...]
Waarom SolarEdge? Is daar echt reden toe?
Ik ga ervan uit dat de opbrengst van de panelen 80% zal zijn omdat ze west georiënteerd zijn.
Een sommetje: 18 panelen van 255wp, 18x255= 4590 watt, correctiefactor vanwege oriëntatie: 4590x0,8= 3672 watt. Aantal ampère bij maximale belasting: 3672:230=15,97A.
De geoffreerde omvormer: solaredge se4000-er.
Dus : een automaat van 20A voor de panelen en een 25A hoofd zekering,
Of: 3-fase omvormer en af zekeren met 16A?
Dus: mag en kan dit?
Op verzoek wordt zo'n hoofdzekering vaak kosteloos vervangen door de netbeheerder voor bv. een 35A. Dus vraag dat even na, dan is 20A afzekeren geen probleem meer.Boomster schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:27:
[...]
Ik kies waarschijnlijk voor solar edge vanwege het gebruik van de optimizers, als er een paneel kapot gaat of minder wordt, valt niet direct mijn hele string uit.
Ik ga ervan uit dat de opbrengst van de panelen 80% zal zijn omdat ze west georiënteerd zijn.
Een sommetje: 18 panelen van 255wp, 18x255= 4590 watt, correctiefactor vanwege oriëntatie: 4590x0,8= 3672 watt. Aantal ampère bij maximale belasting: 3672:230=15,97A.
Solaredge is mooi, maar als je geen ingewikkelde schaduwsituatie hebt, zou ik de meerprijs niet voor lief nemen. Die optimizers tikken nogal aan. En als een slecht paneel je string naar beneden trekt merk je dat bij een andere omvormer ook wel mits je de monitoring een beetje in de gaten houdt.
Import van EVs
Het kan, en het mag (selectiviteit is geen vereiste) maar het is niet nodig. Hier heeft uren en urenlang een 4000W (23A max) omvormer op een 16A automaat staan snorren op zijn maximum, met 18x260Wp op zuid. Als die automaat er al niet uitklapt, dan denk ik dat het in deze situatie ook niet gaat gebeuren.Boomster schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:27:
[...]
Ik kies waarschijnlijk voor solar edge vanwege het gebruik van de optimizers, als er een paneel kapot gaat of minder wordt, valt niet direct mijn hele string uit.
3x35A kost behoorlijk wat meer per maand, dus ik denk niet dat dat een optie is om het "mooi" op te lossen.
De meerprijs voor de solaredge + optimizers en een andere omvormer bijv delta is ongeveer 1000 euro. Prijsverschil met SMA is minder. De extra kWh's die je eventueel opwekt met de solaredge wegen niet op tegen de meerprijs. Zeker niet als je niet ook nog last van schaduw hebt.Boomster schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:27:
[...]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
De kans dat 1 paneel kapot gaat is nihil, en als er 1 gaat, dan haal je 'm er tussen uit, en lus je de rest door. Dus dat is n.m.i. geen goede reden.Boomster schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:27:
[...]
Of: 3-fase omvormer en af zekeren met 16A?
De SolarEdge SE4000 moet ongetwijfeld met een 20A afgezekerd worden. En dan heb je dus minder selectiviteit dan de meeste mensen hier wensen. (Ik durf niets meer over NEN te zeggen). Laat ik het zo zeggen; ik zou een SB3600 adviseren. Geen gedoe met SolarEdge, gewoon een SB3600 en afzekeren met 16A, heb je uiteindelijk a) een goedkoper systeem, wat b) beter bij je meterkast past, en c) een hoger rendement haalt.
Kortom; ik adviseer je (en dat adviseren is mijn dagelijkse werk) om het niet zo aan te pakken zoals je hier beschrijft.
Overigens betwijfel ik het of je ooit boven de 3500 Watt uit gaat komen..
Edit; en wat de mensen hierboven dus ook zeggen: 1x35A = hele meterkast overhoop = duur, 3x35A = heel duur, dus die opties zijn niet nuttig. Een 4000 Watt omvormer afzekeren met 16A vindt ik persoonlijk absoluut geen nette oplossing, dan liever minder selectiviteit en afzekeren met 20A. Of; zoals anderen (en ik) ook opperen: gewoon een mooie SMA SB3600TL-21 omvormer, hoger rendement, meer beproeft, meer zekerheid en goedkoper.
Verder zou ik, als je geen zwarte panelen neemt, en je meer op zou willen wekken dan nu, een 270 Wattpiek paneel pakken van bijv. Yingli.
[ Voor 15% gewijzigd door SunshineCompany op 26-01-2013 17:27 ]
Ik wil die rode streep van rechts naar links zien gaan.
Even voor de grap, ik las net nog een offerte van 2010, en toen kostte 3300wp nog 9800 euro... ex installatie en ex nieuwe groep aanlegen. dus tel daar nog een kleine 1500 euro minimaal bij op.
betaal nu ietsje meer als 6300 euro incl alles voor 3000wp met 10 panelen.
Ik wil de zonnepanelen industrie dan ook met klem vragen dat niet weer te doen, dus ik wil niet hetzelfde pakket zien voor 3000 euro over 2,5 jaar. deal? deal!
Denk zelf eigenlijk dat het volgend jaar duurder zal zijn om hetzelfde neer te leggen, maar de tijd zal het leren.
[ Voor 55% gewijzigd door Flagg op 26-01-2013 17:53 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
SunshineCompany schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:24:
[...]
(Ik durf niets meer over NEN te zeggen)
(je mag wel NEN roepen, maar dan moet je wel de feiten/ norm kennen. Het schermen met NEN zus NEN zo zonder de inhoud van de norm te kennen lijkt me niet echt goeie voorlichting voor klanten/ forumgenoten...)
De omvormer OF de panelen vormen de bottleneck. In dit geval zeg jij de panelen en dat er niet meer dan 3500 Watt uit komt. Even grof gerekend loopt er bij 3500 Watt AC zo'n 15,2 Ampère. Waarom dan afzekeren met meer dan 16 Ampère?Overigens betwijfel ik het of je ooit boven de 3500 Watt uit gaat komen..
[Edit]
Nog even de BCD karakteristiek voor de liefhebbers
[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 26-01-2013 18:34 ]
Ja hier in het Duitse grensgebied kom ik ze wel is tegen als concurrent. Alleen heeft een Nederlander toch vaker een voorkeur voor een Nederlandse of lokale leverancier.SunshineCompany schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:08:
Zien jullie eigenlijk wel eens Duitse of Belgische bedrijven hier daadwerkelijk opereren? Ik niet. De marge's zullen hen wel afschrikken..
Belgie? heeft dat zin? Het is daar toch veel duurder dan hier, dus je zou eerder hollandse bedrijven in belgie verwachten.SunshineCompany schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:08:
Zien jullie eigenlijk wel eens Duitse of Belgische bedrijven hier daadwerkelijk opereren? Ik niet. De marge's zullen hen wel afschrikken..
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wachten duurt altijd lang!Flagg schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:43:
Gadverdamme wat gaan die 6 weken lang duren zeg, ik heb 4 of 5 jaar gewacht voor ik de knoop heb doorgehakt, maar de komende 6 weken gaan langer duren volgens mij.
Ik wil die rode streep van rechts naar links zien gaan.
Even voor de grap, ik las net nog een offerte van 2010, en toen kostte 3300wp nog 9800 euro... ex installatie en ex nieuwe groep aanlegen. dus tel daar nog een kleine 1500 euro minimaal bij op.
betaal nu ietsje meer als 6300 euro incl alles voor 3000wp met 10 panelen.
Ik wil de zonnepanelen industrie dan ook met klem vragen dat niet weer te doen, dus ik wil niet hetzelfde pakket zien voor 3000 euro over 2,5 jaar. deal? deal!![]()
Denk zelf eigenlijk dat het volgend jaar duurder zal zijn om hetzelfde neer te leggen, maar de tijd zal het leren.
Pittige prijs vind ik het nog. Dik €2,-/Wp is niet heel goedkoop.
Ik heb voor mijn 2 sets ieder €4300 euro betaald incl. Installatie, alles erop en eraan.
12x LDK 230/225 Wp + AEG Protect PV2800 per set, 1 op oost (2700Wp) en 1 op west (2760 Wp).
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Het is een beetje mosterd na de maaltijd omdat de set al besteld is, maar dat kun je wel een klein beetje verwachten als je de prijs hier noemt. Niet de goedkoopste inderdaad, maar dat hoeft de pret niet te drukken als het eenmaal ligt.S.Death schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:59:
[...]
Wachten duurt altijd lang!
Ik heb voor mijn 2 sets ieder €4300 euro betaald incl. Installatie, alles erop en eraan.
12x LDK 230/225 Wp + AEG Protect PV2800 per set, 1 op oost (2700Wp) en 1 op west (2760 Wp).
Import van EVs
Ownee zeker niet de pret erdoor laten drukken maar vind het toch een erg groot verschil €2000,- meer voor 240Wp meer. Ik zal de TVT berekening van dat deel maar even achterwege laten.Luiaard schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:10:
[...]
Het is een beetje mosterd na de maaltijd omdat de set al besteld is, maar dat kun je wel een klein beetje verwachten als je de prijs hier noemt. Niet de goedkoopste inderdaad, maar dat hoeft de pret niet te drukken als het eenmaal ligt.
Zie hier in de kop van Noord-Holland ook echt een grote toename van panelen. Zelfs in de straat hier zijn de buren geïnspireerd, sinds die van ons liggen komen er steeds meer PV bezitters bij.
[ Voor 15% gewijzigd door S.Death op 26-01-2013 20:25 ]
Ik zie dat hier nog helemaal niet, we zitten in een rij van 10 vol op zuid en had nog wel iemand verwacht maar dat is nog niet zo, misschien van de zomer, velen denken dat het alleen "werkt" met zon in de zomer namelijk.S.Death schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:23:
[...]
Zie hier in de kop van Noord-Holland ook echt een grote toename van panelen. Zelfs in de straat hier zijn de buren geïnspireerd, sinds die van ons liggen komen er steeds meer PV bezitters bij.
Toch was er veel bekijks tijdens installatie, zelfs een die foto's maakte.
Het valt me op dat ik redelijk wat installaties zie met een stuk of 10 panelen, dat zal ook wel met de subsidie regels te maken hebben. Ik kan de oude installaties met 3 of 4 kleinere 100Wp poly panelen er zo uitpikken. Ik ben ook wel benieuwd of deze het nog doen.
Binnenkort even een foto maken van een bijna geslaagd installatie hier in de buurt, hier is bij een dak op zuid met een string van zes panelen 2 stuks rechts van een dakkapel geplaatst. Dat kan nooit de bedoeling zijn geweest. Grappig genoeg heeft datzelfde dak nog 4 oude 100Wp poly paneeltjes. Of het een doet het zelf of installatie is geweest durf ik niet te zeggen.
De buurman heeft dezelfde dag dat de eerste set hier werd gelegd meteen dezelfde set besteld.Rol-Co schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:40:
[...]
Ik zie dat hier nog helemaal niet, we zitten in een rij van 10 vol op zuid en had nog wel iemand verwacht maar dat is nog niet zo, misschien van de zomer, velen denken dat het alleen "werkt" met zon in de zomer namelijk.
Toch was er veel bekijks tijdens installatie, zelfs een die foto's maakte.
En eergister zag ik dat een rijtje verder in de straat er die dag ook 9 had gelegd op zuid.
Als ik naar het werk rijdt kom ik ook vele sets tegen en het worden er steeds meer.
Middenmeer, Slootdorp, van Ewijcksluis, komen er steeds meer bij. Redelijk wat agrariërs die ook mooi sets hebben liggen.
Mijn overbuurman heeft een offerte laten maken door een Duitser. 10.000 euro voor 9 blauwe bosch poly's......SunshineCompany schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 18:08:
Hé er wordt over me gel#ltKarelprior schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:08:
[...]
Jij zit in Wierbalg, ik in Malzwin Noord (zie ook http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/map). Bij jou in de wijk heb je wel Jopie2 en zijn buurman, richting de golfbaan.
Mijn ander buurman hebben we ondertussen ook al aangestoken en hebben er afgelopen juli ongeveer 3600Wp op het dak geplaatst. Nu totaal bijna 10kWp dus op een klein stukkie

Ik heb nu geen ruimte meer, tenzij er een dakkapel komt met een stukje plat dak
Mijn opbrengst weet ik trouwens niet, die bepaal (schat) ik altijd aan de hand van jouw opbrengsten. Dit komt omdat ik voor langere tijd in het buitenland zit
De laatste echte waarden weet ik van afgelopen juli, echter heb ik er toen 760 Wp bijgelegd en mijn omvormers (Steca 500's) vervangen voor een Staca 3000. Dus hoe het nu is...geen idee
Gasloos
Belgische markt ligt volledig op z'n gat.Rol-Co schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:22:
[...]
Belgie? heeft dat zin? Het is daar toch veel duurder dan hier, dus je zou eerder hollandse bedrijven in belgie verwachten.
Ohnee zal allicht niet maar ik ben een paar jaar geleden al eens in het offerte circuit gedoken en daar werd ik een beetje moe van, dus alles wat geen duidelijk prijzen op de site had staan, en dus alleen op basis van offerte werkt, had ik al geen zin in.S.Death schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:59:
[...]
Wachten duurt altijd lang!
Bij iedere offerte kreeg je achteraf nog 6 mailtjes met vragen en opmerkingen en sommige begonnen zich al te verexcuseren voor de prijs voor ik maar kon reageren. Leuke was dat ik bij 1 toko per ongeluk 2 offertes had aangevraagd en verschillende prijzen kreeg...

En er zijn maar verdomd weinig echt lekker overzichtelijke sites die volledig transparant zijn.
Het is dus uiteindelijk (you guessed probably) MetDeZon geworden, in mijn gevoel een van de eerste zonnepanelen toko's die geheel transparant is en laat zien dat je met "standaard" pakketten nog steeds een zeker niveau van maatwerk kan leveren.
Ik heb nu geen enkel gezeik, van voor tot achter heb ik de garantie dat alles werkt als zij weggaan, ik hoef geen 2de partijen op te zoeken voor extra groepen oid, er kan dus achteraf niet gewezen worden naar elkaar mocht iets mis gaan.
En ik heb meer vertrouwen in dat ik over enkele jaren terecht kan bij MDZ vwb garantie dan bij de allergoedkoopste cowboy die besluit ff wat te verdienen aan zonnepanelen vanuit zijn schuur.
Het is een afweging die je maakt, het gaat mij niet per definitie om de tvt, de tvt moet redelijk zijn maar het idee dat ik dit zelf kan opwekken is al reden genoeg om het te doen, het milieu interesseert me eigenlijk ook bar weinig (we zijn veel te laat om het tij te keren imho) en het enige wat we proberen te redden is onszelf, de planeet redt zichzelf prima. En of wij het redden waard zijn is een ander topic denk ik.
Ik zit nu nog te wachten op een accu doorbraak (de vaporware van eestor die toch werkelijkheid wordt bijvoorbeeld) zodat we volledig off the grid kunnen. Ik denk dat dat binnen nu en 20 jaar wel werkelijkheid wordt.
Maar zijn de marges in NL ongezond slecht of zijn ze realistisch? ik snap dat de marges in DL groter zijn maar dat is vrijwel altijd op het moment dat er flinke subsidies aan hangen, mensen maakt het dan minder uit omdat ze toch in no-time winst gaan maken.SunshineCompany schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:51:
[...]
Belgische markt ligt volledig op z'n gat.
Ik vermoed dat de belgische markt plat ligt omdat er subsidies zijn stopgezet? Of zit ik er dan naast, als er iets killing is voor een bedrijfstak dan zijn het subsidies, aangezien er een moment komt dat die ingetrokken worden, dan ligt de markt voor een x aantal jaar "plat" en zullen alleen de bedrijven overblijven die vet op de botten hebben, wat mij betreft mogen ze alle subsidies dan ook afschaffen. Ik heb ook nooit rekening gehouden met subsidies, al heb ik het natuurlijk wel aangevraagd, ik laat geen 650 euro liggen als het niet heoft (al heb ik geen idee of het potje al op is overigens.)
[ Voor 18% gewijzigd door Flagg op 27-01-2013 10:47 ]
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Verwijderd
Waarom zijn 300W panelen duurder?Rol-Co schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:12:
Inderdaad, en ook 300W panelen wat het duurder maakt.
250W paneel € 229
300W paneel € 269
Zelfde merk.
Verschil is dus niks maar iets in het voordeel van de 300W.
Ik heb zelf voor de 300W gekozen omdat ik er dan minder hoef te plaatsen op het platte dak,en dus nog ruimte heb om aanzienlijk uit te breiden.
Ik kan me indenken dat de keuze bij een schuin dak beperkter is door de maatvoering en er dus gekozen dient te worden voor kleinere panelen qua afmeting.
Ik ben er nog niet helemaal achter wat de tussenliggende afstand moet zijn van panelen op een plat dak in een hellingshoek bij 15 graden om schaduwwerking tegen te gaan.Ik lees veel meningen hier over.
Ook lees ik overal dat bij een plat dak je een afstand van 1 meter van de rand dient vrij te houden.Als ik een beetje google zie ik dat het bijna nergens gebeurt.
Groet
Over het algemeen zijn ze duurder, de 225W gingen op een gegeven moment zo goedkoop dat alles anders al duurder was.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:57:
[...]
Waarom zijn 300W panelen duurder?
250W paneel € 229
300W paneel € 269
Zelfde merk.
Verschil is dus niks maar iets in het voordeel van de 300W.
Ik heb zelf voor de 300W gekozen omdat ik er dan minder hoef te plaatsen op het platte dak,en dus nog ruimte heb om aanzienlijk uit te breiden.
Ik kan me indenken dat de keuze bij een schuin dak beperkter is door de maatvoering en er dus gekozen dient te worden voor kleinere panelen qua afmeting.
Ik ben er nog niet helemaal achter wat de tussenliggende afstand moet zijn van panelen op een plat dak in een hellingshoek bij 15 graden om schaduwwerking tegen te gaan.Ik lees veel meningen hier over.
Ook lees ik overal dat bij een plat dak je een afstand van 1 meter van de rand dient vrij te houden.Als ik een beetje google zie ik dat het bijna nergens gebeurt.
Groet
Wat betreft je afstand, dat moet 2x de hoogte zijn minimaal, dus 15cm hoog is 30cm aan afstand minimaal, wil je in oktober geen schaduw hebben.
Verwijderd
Bij mijn platdak opstelling met een hoek van 20 graden heb ik 80cm tussen de rijen.Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:57:
[...]
Voor de dakrand is er een regel die stelt dat je minstens zo ver van de rand moet wegblijven als het geheel hoog is, dat is bij mij ongeveer 50cm.
Ondanks dat ik de regels heb gevolgd zie je op een afstand de panelen wel op het dak staan.
Schaduw van de panelen onderling heb ik in december en januari tot 12u, maar dankzij de by-pass diodes in de panelen is het verlies beperkt.
Deze diodes zorgen ervoor dat het beschaduwde deel geen 'onderbreking' van de keten vormt en er nog genoeg stroom loopt door de overige cellen zonder schaduw.
Dan heeft de omvormer nog een systeempje om bij schaduw het rendement hoog te houden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Zou het nog dag worden vandaag?SunshineCompany schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:25:
Sneeuw eindelijk van de panelen hier.. nu weer zon aub
Laat ik net onze systemen vergelijken, en jij bent me zojuist even voorbij gepiekt...Zou het nog dag worden vandaag?

Zo gauw bijde 2 achterste panelen meer als een rij cellen in de schaduw zijn doet de soladin bijna niets meer. Ik heb dus de pootjes van de steunen ingekort wat gewoon over een heel jaar een beter rendement geeft.
snameroc
Ik weet niet welke jij kijkt maar ik zie het niet...... Of het komt door de tranen in mijn ogen van de slechte dag.mta schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:33:
[...]
Laat ik net onze systemen vergelijken, en jij bent me zojuist even voorbij gepiekt...
Pagina 3, dat is nog niet veel voorgekomen.
Verwijderd
Spuit met een slang (een deel van) je panelen schoon. Als er maar een klein stukje sneeuwvrij is warmt de zon dat op en verdwijnt de rest van de sneeuw ook redelijk vlot. GEEN warm water gebruiken, gewoon koud water!
Daarbij moet je toch een ladder opstellen in de sneeuw, niet heel aantrekkelijk wat veiligheid betreft.
Mijn idee van panelen verwarmen zodra het gaat sneeuwen lijkt me een stuk makkelijker.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Als er in juni/juli sneeuw op je panelen ligt, dán mag je je zorgen maken (om meer dan alleen opbrengstverlies, trouwens
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Duzzz wat mijn systemen doen is maatgevend voor de jouwe? Ik dacht wel eens dat je me in ging halen, jouw setup zit ook schaduwvrij, weliswaar op 200 graden, maar ik denk dat we niet veel schelen qua genormeerde opbrengst.JopieE schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 22:04:
[...]
Hé er wordt over me gel#lt![]()
Mijn ander buurman hebben we ondertussen ook al aangestoken en hebben er afgelopen juli ongeveer 3600Wp op het dak geplaatst. Nu totaal bijna 10kWp dus op een klein stukkie![]()
Ik heb nu geen ruimte meer, tenzij er een dakkapel komt met een stukje plat dak![]()
Mijn opbrengst weet ik trouwens niet, die bepaal (schat) ik altijd aan de hand van jouw opbrengsten. Dit komt omdat ik voor langere tijd in het buitenland zit![]()
De laatste echte waarden weet ik van afgelopen juli, echter heb ik er toen 760 Wp bijgelegd en mijn omvormers (Steca 500's) vervangen voor een Staca 3000. Dus hoe het nu is...geen idee
Schaf anders een Plugwisesetje aan - evt met de buurman -, dan kun je rustig een jaar in het buitenland blijven en toch de opbrengst nauwkeurig bijhouden. En heeft zo'n Stecagrid 3000 niet ook een mooie datalogger aan boord?
Maar ik wil er geen studie van maken aangezien het niet mijn vakgebied is. 'professionals' waarvan ik advies krijg geven allemaal andere antwoorden. Zijn hier mensen met de ervaring mbt zonnepanelen in verschillende hoeken?
Mijn toekomstige zonnepanelen worden namelijk in het veld geplaatst. Op een plek vrij van alle andere schaduw. De hoek zou dus in principe optimaal gemaakt kunnen worden.
ik vind zelf dit nog het best onderbouwde verhaal.
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
het mooiste is als je de hoek in de zomer laag kunt maken en in de winter groter. (handmatig)
verder ben ik geen voorstander van trackers, want bewegende delen(motoren) kunnen makkelijker kapot gaan.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Heb je een tip of lijkt het je leuk om zelf mee te doen? Stuur me een DM.
Nu welmta schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:33:
[...]
Laat ik net onze systemen vergelijken, en jij bent me zojuist even voorbij gepiekt...
Van pag 3 /72 naar pag 1 /22
http://pvoutput.org/livet...?p=0&tid=426&o=gss&d=desc
Pfff, heeft toch echt wat zon nodig om te werken.
Op dit moment wel ja, al is het alleen maar om niet geblokkeerd te worden bij sonnertrag. Dus inhalen doe ik je niet, tenminste niet wat ik nu kan zien.Karelprior schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:40:
[...]
Duzzz wat mijn systemen doen is maatgevend voor de jouwe? Ik dacht wel eens dat je me in ging halen, jouw setup zit ook schaduwvrij, weliswaar op 200 graden, maar ik denk dat we niet veel schelen qua genormeerde opbrengst.
Schaf anders een Plugwisesetje aan - evt met de buurman -, dan kun je rustig een jaar in het buitenland blijven en toch de opbrengst nauwkeurig bijhouden. En heeft zo'n Stecagrid 3000 niet ook een mooie datalogger aan boord?
Er wordt nu natuurlijk wel gelogd door de Steca en een finder, maar ik heb op dit moment geen mogelijkheid om de waarden door te zetten (geen internet verbinding). Als ik terug ben ga ik wel online dataloggen, met een youless of zo. Tot die tijd leen ik jouw waarden even
Gasloos
Heb dezelfde mening voor wat betreft de websites. Is maar moeilijk te vinden hoe of wat bij veel pakketaanbieders.Flagg schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:32:
[...]
En er zijn maar verdomd weinig echt lekker overzichtelijke sites die volledig transparant zijn.
Het is dus uiteindelijk (you guessed probably) MetDeZon geworden, in mijn gevoel een van de eerste zonnepanelen toko's die geheel transparant is en laat zien dat je met "standaard" pakketten nog steeds een zeker niveau van maatwerk kan leveren.
Ik heb nu geen enkel gezeik, van voor tot achter heb ik de garantie dat alles werkt als zij weggaan, ik hoef geen 2de partijen op te zoeken voor extra groepen oid, er kan dus achteraf niet gewezen worden naar elkaar mocht iets mis gaan.
En ik heb meer vertrouwen in dat ik over enkele jaren terecht kan bij MDZ vwb garantie dan bij de allergoedkoopste cowboy die besluit ff wat te verdienen aan zonnepanelen vanuit zijn schuur.
Het is een afweging die je maakt, het gaat mij niet per definitie om de tvt, de tvt moet redelijk zijn maar het idee dat ik dit zelf kan opwekken is al reden genoeg om het te doen, het milieu interesseert me eigenlijk ook bar weinig (we zijn veel te laat om het tij te keren imho) en het enige wat we proberen te redden is onszelf, de planeet redt zichzelf prima. En of wij het redden waard zijn is een ander topic denk ik.
Ik kwam uiteindelijk via marktplaats bij de Duurzame Energie Shop uit in Moordrecht. Zij hadden subsidiepakketten samengesteld. En deze waren superscherp in prijs. En uiteindelijk eigenlijk met dezelfde voordelen als jij aangeeft. Flexibel qua installatie, opstellen mocht wat afwijken zonder moelijk te doen. Snelle levertijd. En zij regelde gewoon het installatie bedrijf wat de volledige installatie voor hen deed incl. meterkast aanpassingen. Ook bestaan ze al een tijdje en hebben ze al behoorlijke ervaring.
TVT was voor mij het belangrijkste.
De subsidiepakketten bestaan inmiddels niet meer op de website.
Volgens mij passen 300Wp panelen hier prima op. Die zijn er ook in prachtig volledig zwart. We krijgen er steeds meer vraag naar.pa3eia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
Hi all,
- schuin dak
- breedte 11,60
- hoogte 4,20
- windrichting 185
73's
2 rijen van 11 portrait past prachtig. Goed voor 6600Wp.
2 mooie Fronius IG TL 3.0's met elk 11 panelen in serie voor goede opbrengst.
www.sunsolar.nl
Want kostentechnisch niet interessant betekent veel meer geld per wp/per m2.
Dat verlengt je tvt behoorlijk met een behoorlijk toegenomen financieel risico.
De overheid en vertrouwen is een linke.
Even terug komend op deze discussie...Kievit1964 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:55:
Ik kreeg deze info van een leverancier:
"Een basisomvormer heeft 5 jaar garantie en gaat maximaal 8 tot 9 jaar mee, daarna zou hij weer vervangen moeten worden. Bij micro omvormers heeft elk paneel een eigen omvormer welke onder het paneel wordt geplaatst. Deze omvormers hebben 25 jaar garantie en gaan even lang mee als de panelen. Daarbij zit er bij de micro omvormers een digitaal uitlees systeem waarmee u op uw computer de opbrengst per paneel kan zien."
Als ik het samenvat:
Micro-omvormer:
Voordelen: per paneel omvormer dus bij schaduw op paneel of uitval beinvloed dit niet je hele string, zouden langer mee gaan.
Nadelen: zijn stuk duurder dan een (string) omvormer, rendement is iets lager
String -Omvormer:
Voordelen: rendement beter, minder duur
Nadelen: levensduur ongeveer 10 jaar, bij schaduw op een paneel wordt de opbrengst van de gehele string beënvloed. (op te lossen met schaduw management en diodes? -->hoe werk dat?)
Nu zat ik te denken aan een oplossing om de voordelen te combineren en wel door het volgende:
Als je alle panelen in theorie parallel schakelt dan zou het effect van schaduw net zo weinig zijn als met een micro omvormer? Dan heb je lijkt mij het optimale rendement. Zit je alleen nog met de levensduur maar dat lijkt kwa prijs en opbrengst tegen elkaar op te wegen tov micro-omvormers.
Iemand die dit kan bevestigen (of evt. kan tegenspreken?
De panelen vlak leggen ook een optie? Neemt het minste ruimte in als je meerdere panelen achter elkaar kwijt wilt (geen tussenafstand nodig)migjes schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:48:
@clifdon
ik vind zelf dit nog het best onderbouwde verhaal.
http://www.siderea.nl/art...shoek1/hellingshoek1.html
het mooiste is als je de hoek in de zomer laag kunt maken en in de winter groter. (handmatig)
verder ben ik geen voorstander van trackers, want bewegende delen(motoren) kunnen makkelijker kapot gaan.
Check even of je een omvormer vindt die parallel aansluiten van panelen trekt; volgens mij kom je met je voltages nooit uit namelijk. Stel je hebt 20v per paneel, dan bouwt dit in serie op dat 200 tot soms wel 400 volt gelijkstroom. Schakel je je panelen parallel dan blijft het 20 volt en gaat je omvormer niet eens aan.Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 07:46:
[...]
Even terug komend op deze discussie...
Als ik het samenvat:
Micro-omvormer:
Voordelen: per paneel omvormer dus bij schaduw op paneel of uitval beinvloed dit niet je hele string, zouden langer mee gaan.
Nadelen: zijn stuk duurder dan een (string) omvormer, rendement is iets lager
String -Omvormer:
Voordelen: rendement beter, minder duur
Nadelen: levensduur ongeveer 10 jaar, bij schaduw op een paneel wordt de opbrengst van de gehele string beënvloed. (op te lossen met schaduw management en diodes? -->hoe werk dat?)
Nu zat ik te denken aan een oplossing om de voordelen te combineren en wel door het volgende:
Als je alle panelen in theorie parallel schakelt dan zou het effect van schaduw net zo weinig zijn als met een micro omvormer? Dan heb je lijkt mij het optimale rendement. Zit je alleen nog met de levensduur maar dat lijkt kwa prijs en opbrengst tegen elkaar op te wegen tov micro-omvormers.
Iemand die dit kan bevestigen (of evt. kan tegenspreken?)
Wellicht is dat het grootste verschil tussen micro en string omvormers en de reden van hogere efficienty; bij hogere voltages heb je minder verliezen in je systeem.
Maargoed, hier en daar een aanname, ben nog in de leer en louter uitgerust met jan-boeren-verstand
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Vlak kan prima in de zomer, nadeel is vervuiling en water/sneeuw/bladeren wat er lang op blijft.Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 07:50:
[...]
De panelen vlak leggen ook een optie? Neemt het minste ruimte in als je meerdere panelen achter elkaar kwijt wilt (geen tussenafstand nodig)
Het vergt dus wat meer onderhoud.
ze zijn iets duurder €145 per stuk voor 10 panelen dus €1450,- waar een omvormer een 1€000 kost.
25 jaar garantie (als fabriek nog bestaat tegen die tijd)
voordeel is ook dat je opbrengst per paneel kan zien.
maar rendement lager dat weet ik zo nog niet.
1

2

3

4

[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 28-01-2013 08:31 ]
Check even of je een omvormer vindt die parallel aansluiten van panelen trekt; volgens mij kom je met je voltages nooit uit namelijk. Stel je hebt 20v per paneel, dan bouwt dit in serie op dat 200 tot soms wel 400 volt gelijkstroom. Schakel je je panelen parallel dan blijft het 20 volt en gaat je omvormer niet eens aan.
Wellicht is dat het grootste verschil tussen micro en string omvormers en de reden van hogere efficienty; bij hogere voltages heb je minder verliezen in je systeem.
Maar goed, hier en daar een aanname, ben nog in de leer en louter uitgerust met jan-boeren-verstand
[/quote]
Voltage blijft bij parallel inderdaad gelijk, even niet aan gedacht

Als ik als voorbeeld de Omnik 1.5 neem: spanning 120-450 volt en een willekeurig paneel: 30 V output.
Dan zou je dus per 4-5 panelen ze parallel kunnen schakelen.
Kan iemand uitleg geven hoe het met de by-pass diodes zit? Zitten deze in elk paneel of is dit iets wat er los bijkomt?
Maar die zijn relatief groot voor de Wp's die ze leveren.
Ik zou eerst eens uitzoeken hoeveel schaduw je nou werkelijk hebt/krijgt, misschien blijft het verlies al beperkt met 2 strings bijvoorbeeld. 4-5 panelen gaat niet werken op een string inverter, het voltage moet rond de 300v minimaal zijn, 150v voc doet in de zomer niets, warmte verlaagt het voltage namelijk en dan blijf je onder het startvoltage.Voltage blijft bij parallel inderdaad gelijk, even niet aan gedacht![]()
Als ik als voorbeeld de Omnik 1.5 neem: spanning 120-450 volt en een willekeurig paneel: 30 V output.
Dan zou je dus per 4-5 panelen ze parallel kunnen schakelen.
Kan iemand uitleg geven hoe het met de by-pass diodes zit? Zitten deze in elk paneel of is dit iets wat er los bijkomt?
De diodes in een paneel zijn veel verschillen in, sla de datascheet van de panelen er op na hoe ze zitten bij de panelen die je wilt aanschaffen.
[ Voor 28% gewijzigd door Rol-Co op 28-01-2013 09:19 ]
Het valt me overigens wel op dat in veel datasheets met geen woord gerept wordt over hoe de diodes precies zijn geplaatst. Het blijft meestal beperkt tot het vermelden van het aantal diodes.Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:16:
[...]
.
De diodes in een paneel zijn veel verschillen in, sla de datascheet van de panelen er op na hoe ze zitten bij de panelen die je wilt aanschaffen.
De 5 30v panelen in één string op mijn SB1200 doen het hier uitstekend. De startspanning van de SB1200 / 1300TL is dan ook slechts 100volt.Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:16:
[...]
Ik zou eerst eens uitzoeken hoeveel schaduw je nou werkelijk hebt/krijgt, misschien blijft het verlies al beperkt met 2 strings bijvoorbeeld. 4-5 panelen gaat niet werken op een string inverter, het voltage moet rond de 300v minimaal zijn, 150v voc doet in de zomer niets, warmte verlaagt het voltage namelijk en dan blijf je onder het startvoltage.
Bij zeer warme temperaturen of zware bewolking heb ik nog nooit problemen gehad, het pruttelt altijd lekker door
Ik kan me voorstellen dat 120v voor 5 panelen wel wat aan de hoge kant is.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja die is toevallig laag met het startvoltage maar de meeste omvormers hebben minimaal 150v nodig en werken op hun hoogste rendement op 360vrevolution-nl schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:24:
[...]
De 5 30v panelen in één string op mijn SB1200 doen het hier uitstekend. De startspanning van de SB1200 / 1300TL is dan ook slechts 100volt.
Bij zeer warme temperaturen of zware bewolking heb ik nog nooit problemen gehad, het pruttelt altijd lekker door
Ik kan me voorstellen dat 120v voor 5 panelen wel wat aan de hoge kant is.
Een van de redenen waarom ik niet kapot ben van de OmnikRol-Co schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:27:
[...]
Ja die is toevallig laag met het startvoltage maar de meeste omvormers hebben minimaal 150v nodig en werken op hun hoogste rendement op 360v
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Tja en ik niet van sma, overpriced en laag rendement. Maar goed, dat is maar beter ook he anders willen we allemaal het zelfde.revolution-nl schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:32:
[...]
Een van de redenen waarom ik niet kapot ben van de Omnik
Ik zit zelf te denken om eens een aeg 2800 te proberen, gewoon eens kijken wat het verschil is.
Ik had begrepen van gebruikers hier dat de Omnik één van de laagste start spanningen heeft? Zijn er nog andere die een lagere startspanning hebben?revolution-nl schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:32:
[...]
Een van de redenen waarom ik niet kapot ben van de Omnik
Power one heeft een laag instelbaar startvoltage.Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:42:
[...]
Ik had begrepen van gebruikers hier dat de Omnik één van de laagste start spanningen heeft? Zijn er nog andere die een lagere startspanning hebben?
Verder de meeste grote inverters 120-150v, kleintjes onder de 100 zoals de steca 300/500 en de mastervolt.
De SMA SB 1200 heeft een startspanning van 100volt. Dit is echter wel een "ouderwetse" trafo omvormer, het rendement is dus iets lager, dan heb je het wel over enkele procenten. Verder is SMA natuurlijk proven technologie en daar betaal je ook voor.Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:42:
[...]
Ik had begrepen van gebruikers hier dat de Omnik één van de laagste start spanningen heeft? Zijn er nog andere die een lagere startspanning hebben?
De monitoring functionaliteit van de Omnik is lastiger met de SMA. Dit kan je echter afvangen met een Youless en DIN KWH stroommeter. Werkt perfect
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 28-01-2013 09:48 ]
Verwijderd
hoe bedoel je lastiger? de omnik gaat alles op de site timelaps 5 minDe monitoring functionaliteit van de Omnik is lastiger met de SMA
als je de panelen hellemaal vlak legt heb je eigenlijk nooit in het jaar een rechte hoek met de zon.Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 07:50:
[...]
De panelen vlak leggen ook een optie? Neemt het minste ruimte in als je meerdere panelen achter elkaar kwijt wilt (geen tussenafstand nodig)
(niet dat dat een heel groot probleem is, zon schuin werkt ook.)
als je het zo bekijkt is 10 graden het minimum.
als de panelen goed berijkbaar zijn en de wil is er om regelmatig te poetsen tegen vervuiling.
is dat geen probleem.
15 graden geeft wat minder problemen en word hier wel gezien als het +/-minimum.
grotere hoeken geven wat minder zomer opbrengst en wat meer lente/herfst opbrengst.
en de optimale hoek is een lastige, de verschillen tussen de hoeken zijn niet zo heel groot.
is toevallig er een mooi weer front dat jaar als je hoek optimaal is doet dat meer.
dus je kunt er theoreties over l... praktijk kan anders uitvallen.
en het belangrijkste is dat je dak lijdend is, want dat heb je.
vrijwel elk paneel heeft diodes. (er zullen vast uitzonderingen zijn.)Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:29:
wisselend tussen de 3 en 6 stuks.
soms horizontaal georienteert soms vertikaal.
een fout die je veel mensen ziet maken.Kievit1964 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:42:
[...]
een lage start spanning, betekend niet dat de set eerder start in de ochtend of later stopt in de avond.
je panelen geven de spanning ongeacht de hoeveelheid licht. (daar zorgt de mppt wel voor)
je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je panelen (ook in de warme zomer) er boven blijven.
(en liever nog zo dicht mogenlijk bij de optimum spanning)
[ Voor 33% gewijzigd door migjes op 28-01-2013 10:18 ]
Ik vind dat je kwa prijs geen goede vergelijking maakt.SpikeHome schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:28:
ik heb zelf micro inverters.
ze zijn iets duurder €145 per stuk voor 10 panelen dus €1450,- waar een omvormer een 1€000 kost.
25 jaar garantie (als fabriek nog bestaat tegen die tijd)
voordeel is ook dat je opbrengst per paneel kan zien.
maar rendement lager dat weet ik zo nog niet.
Naast die prijs van € 145,- per micro omvormer heb je ook een dure Gateway bij nodig (350 euro) en vaak nog dure aansluitkabels. Die moet je wel meetellen in de prijs. Ga je voor kleinere mono panelen van zeg maar 195Wp dan worden micro omvormers nog duurder. Niet iedereen kiest voor 250Wp poly panelen.
Verder kost een stringomvormer voor 10 panelen een stuk goedkoper dan € 1000,-
Moet je natuurlijk geen SMA nemen.
www.sunsolar.nl
350 euro? Dan ben je mooi gen**id. Voor Enecsys gateway heb ik iets van 190 euro betaald. Een Plugwise set kost ook al 100 euro wil je een beetje leuk meten. Of wat dacht je van een SMA Piggyback + Sunny beam? Dan ben je bij elkaar veel meer kwijt dan 200 euro.SolarKing schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:38:
[...]
Ik vind dat je kwa prijs geen goede vergelijking maakt.
Naast die prijs van € 145,- per micro omvormer heb je ook een dure Gateway bij nodig (350 euro) en vaak nog dure aansluitkabels. Die moet je wel meetellen in de prijs. Ga je voor kleinere mono panelen van zeg maar 195Wp dan worden micro omvormers nog duurder. Niet iedereen kiest voor 250Wp poly panelen.
Dure aansluitkabels? Voor 6 panelen heb ik een paar tientjes betaald. Hetzelfde was ik kwijt geweest aan DC-kabels bij een string-omvormer.
Je moet ook gewoon poly's van 250 nemen + duo 480 omvormers. Dan vallen de meerkosten wel mee.
Zeker de nieuwe 2.0/2.5 is een aantrekkelijk doosje geworden.
jep en de pvi 3.6 is nu ook te beperken tot 16A (hoewel de methode een beetje klungelig is)databeestje schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:56:
De nieuwe(re) PowerOne Uno 2.0 en 2.5 alswel de PVI 3.8 en 4.6 hebben een MPP scan om de 15 minuten om het globale maximum te vinden.
Zeker de nieuwe 2.0/2.5 is een aantrekkelijk doosje geworden.
dus die kan nu zonder discussies aan een 16A groep.
Migjesmigjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:00:
[...]
jep en de pvi 3.6 is nu ook te beperken tot 16A (hoewel de methode een beetje klungelig is)
Jij weet wat voor panelen ik heb, zou een kostal pico 3.0 een goede optie zijn om alle 31 panelen in 1 string te zetten?
Voc is 23,7v
Ik wil ze eigenlijk op een single tracker, kan ik de effekta gebruiken voor een andere setup.
Het mooiste persoonlijk is dat de nieuwere modellen allen met HF trafo gebouwd zijn. Dus ook de de PVI 3.8 met 2 MPP trackers is galvanisch gescheiden. Tevens een redelijk breed bereik wat betreft de spanning, maar meer gericht op de 60 cel panelen zo te zien.migjes schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:00:
[...]
jep en de pvi 3.6 is nu ook te beperken tot 16A (hoewel de methode een beetje klungelig is)
Geen idee of deze omvormers al getest zijn door de Photon, deze beloven ook 96% rendement vanaf circa 15% Pac als ik de Curve goed lees.
Die gateway kost overigens € 220 incl btw . solinq.nlSolarKing schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:38:
[...]
Naast die prijs van € 145,- per micro omvormer heb je ook een dure Gateway bij nodig (350 euro) en vaak nog dure aansluitkabels.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
StecaGrid 3000?Rol-Co schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:07:
[...]
Migjes
Jij weet wat voor panelen ik heb, zou een kostal pico 3.0 een goede optie zijn om alle 31 panelen in 1 string te zetten?
Voc is 23,7v
Ik wil ze eigenlijk op een single tracker, kan ik de effekta gebruiken voor een andere setup.
Goed getest door de Photon, mogelijk 98% rendement, single tracker, string tot 845 volt geaccepteerd.
Prijzen? Op het moment op eBay voor circa 950 euro.
[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 28-01-2013 11:18 ]
Ah, dat is ook een goede optie, ik had niet gezien dat die ook zo'n hoog voltage aan kon.databeestje schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:12:
[...]
StecaGrid 3000?
Goed getest door de Photon, mogelijk 98% rendement, single tracker, string tot 845 volt geaccepteerd.
Prijzen?
Ze zijn vrij nieuw dus de prijs zal nog gezond hoog zijn denk ik, maar zal eens zoeken.
ik vind dat je goede micro inverters met een goede omvormer mag vergelijken.SolarKing schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:38:
[...]
Ik heb 250wp mono panelen gebruikt overigens
en ja je hebt een gateway nodig om het per paneel te kunnen zien.
maar wil je met sma makkelijker loggen heb je ook extra kosten (weet niet zoveel precies)
Dit topic is gesloten.