Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 233 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.760 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:23
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:48:
[...]
Waarom neem je geen enecsys erbij?
Deze heb je toch ook op je andere panelen?
Een enecsys kost het drievoudige. Een eventuele installlatie op mijn schuurdak gaat geen topopbrengsten leveren. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe goedkoop ik een redelijk werkende installatie kan bouwen. En ja de Enecsys omvormers bevallen verder wel goed. Ik vind alleen de monitoring van Enecsys niks. Het ziet er leuk uit maar is veel te gesloten, niet nauwkeurig en traag.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:13:
[...]

Een enecsys kost het drievoudige. Een eventuele installlatie op mijn schuurdak gaat geen topopbrengsten leveren. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe goedkoop ik een redelijk werkende installatie kan bouwen. En ja de Enecsys omvormers bevallen verder wel goed. Ik vind alleen de monitoring van Enecsys niks. Het ziet er leuk uit maar is veel te gesloten, niet nauwkeurig en traag.
Ah, oke ik snap je punt.
Tja de enecsys logging.....je kent het zigbee verhaal met aloaha toch ook?
Hieruit kun je wel meer gegevens lezen in een excel sheetje.........maar de de gegevens omtrent het totaal geleverde Kwh-tjes reset soms niet aan het eind van de dag. Wat dan weer vervelend is als je pv-output hiermee wilt voeden zeg maar.
Maar de momentane gegevens van minuut tot minuut zijn wel interessant om te bekijken.....ik zet het programmatje wel eens aan in het weekend als het goed panelenweer is..........gewoon om wat te gegevens in excel te analyseren en grafiekjes te maken......
Maar inderdaad ik ben het met je eens.....is wat discutabel die logging van enecsys.
Was jij ook niet van plan om iets te proberen met netduino of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RaymondD schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:37:
Om maar even los te komen van de koperkabeldikte...

Zijn er mensen met goedkope chinese omvormertjes van ebay zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.ebay.com/itm/3...&var=&hash=item4abb28a173

Ik zit er een beetje aan te denken een echt goedkoop paneel of 2 op mijn schuurdakje te gooien met zo'n omvormer. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen...
Niet doen! Sommige houden het best even uit maar ook die in een week kapot zijn lees ik op i-net.
Als je wat goedkoop wil pak je een steca 500 voor 259,- en een paar panelen hier.
http://www.ebay.de/sch/i....rmodul&rt=nc&LH_Auction=1

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Zijn er mensen met goedkope chinese omvormertjes van ebay zoals bijvoorbeeld deze:

Ik zit er een beetje aan te denken een echt goedkoop paneel of 2 op mijn schuurdakje te gooien met zo'n omvormer. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen...
Die dingen zijn niet gemaakt om jaren mee te gaan. Is gewoon el-cheapo Chinees spul met de goedkoopste componenten die ze kunnen krijgen.

Koop liever iets waar een "naam" aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 11:33
Vandaag brief gehad van het Agentschap NL. Subsidie is goedgekeurd en wordt binnen 2 weken overgemaakt. Ook belde vandaag het zonnepanelen bedrijf dat ze volgende week willen gaan plaatsen mits het weer het toelaat. Dus laat de dooi maar doorzetten zodat ook wij geheel overgaan op duurzame stroom!

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

AUijtdehaag schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:00:
[...]

Vertel ons eerst eens even tot hoe laat je last hebt van schaduw van de dakkapel daar gezien de zuid situatie
In de winter de hele dag: om 9:30
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lGe3Xr4wxdlhdcaaqvB4CoQ7/thumb.jpg
En om 13:30
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ffZYzgDPeqBflQcy3S6pS8iT/thumb.jpg
Als dat tot 10.00 uur smorgens is lijkt het me zinvoller een omvormer te nemen met schaduwmanagement en te profiteren van de hogere start spanning op je omvormer met meer panelen..
Correct me if i am wrong.... :)
Ja.. maar heeft het nut om die 2 panelen nog te leggen voor totaal 1200 extra.. Terwijl ze veel in de schaduw liggen? Ik kan voor dat bedrag ook nog iets op mijn schuur leggen dat meer vermogen heeft en niet veel in de schaduw ligt. En ja... ook het kostenaspect speelt mee. die 1200 extra uitgeven en niet "terugverdienen" kan ik die 1200 beter in andere duurzaamheid steken. Besparen is nog altijd beter toch?
Panelen worden 1580 x 808 ? WP per paneel?
Als het 1640 x 992 wordt, hou je ongeveer maar 5 cm over aan de boven en 5 cm aan de onderkant, wat best krap is
bijna iedereen komt met de laatste aan. Dus waarschijnlijk 16??x9?? (die wisselt toch nogal)
Schaduw van de schoorsteen laat in de middag op de bovenste panelen?
Het eerste legplaatje ziet er goed uit! Gezien we bijna hetzelfde dak hebben, had ik het ook zo kunnen doen.
Wellicht alleen de echte langste dagen dat ik daar schaduw heb. Ik hou dus daar geen rekening mee.

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 24-01-2013 07:48 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Pffff, eindelijk voorbij, de DIN/NEN,A,mm2/, L meters, warm, verlies,TVT, discussie. (wordt er een beetje moe van)

Gelukkig.

Back to solar.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:24
Back to solar?
Hoort er toch echt allemaal bij om tot een complete goede keuze te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Voordat ik tot installatie over ga van twee nieuwe groepen toch nog wat vragen:

1) Kan ik een omvormer in de schuur hangen waar het vriest maar droog is of kan deze er niet tegen?
2) Wat is beter: lange kabels naar de omvormer en kort naar de meterkast of andersom (ervan uitgaande dat naar de meterkast 2,5 mm2 wordt en vanaf de panelen de standaard kabels)
Gaat om een totale lengte van panelen tot meterkast van ongeveer 8-10 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Voor allen die de Nuon als leverancier hebben.
Geachte heer Xxxxxx,

U maakt sinds 5 augustus 2012 gebruik van zonnepanelen. Deze hebben tot nu toe al 400kWh opgeleverd. Echter kunt u deze standen niet invoeren op Mijn Verbruik. U wilt graag hierin voorzien worden. Graag geef ik u mijn reactie.

Registratie teruglevering nog niet mogelijk

Mijn Verbruik is op dit moment nog niet geschikt om teruglevering te registreren. U kunt dit het beste voor nu zelf bijhouden middels een Excel bestand.

Aanpassing Mijn Verbruik

Aanpassing van Mijn Verbruik zal niet op korte termijn gebeuren. Dit komt omdat er nog erg weinig klanten gebruikmaken van teruglevering. Zodra wij meer klanten krijgen die hiervan gebruik willen maken, zullen wij de aanpassing doen.
Ik heb hier aangegeven dat er in 2012 circa 30.000 mensen zonnepanelen hebben gekregen, en in 2013 nog circa 40.000. Hopelijk zijn ze hier vatbaar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de nuon vaarwel gezegd ze manipuleren met meterstanden
en de ene medewerker spreekt de andere tegen

zwaar irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wil 1500Wp 6x250Wp op het dak leggen.
maar door schaduwwerking dakkapel in 2 strings van 3
welke omvormer(s) past hierbij ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Kievit1964 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 07:54:

1) Kan ik een omvormer in de schuur hangen waar het vriest maar droog is of kan deze er niet tegen?
2) Wat is beter: lange kabels naar de omvormer en kort naar de meterkast of andersom (ervan uitgaande dat naar de meterkast 2,5 mm2 wordt en vanaf de panelen de standaard kabels)
1) Temperatuur dient in de schuur hoger te zijn dan de omgeving om condensatie te voorkomen voor omvormers die niet voor buiten montage zijn en mocht de omvormer een LCD scherm hebben, deze zijn niet geheel ongevoelig voor koude, bij stevige koud geeft dit onherstelbare zwarte vlekken.

2) een lichte voorkeur is om de kabel met de laagste spanning het kortste te houden daar het verlies I2xR is, veel al is de DC kabel ook nog 4mm2 en heeft deze een hogere spanning dan 230V AC zijde.,

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Domba schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:01:
[...]

1) Temperatuur dient in de schuur hoger te zijn dan de omgeving om condensatie te voorkomen voor omvormers die niet voor buiten montage zijn en mocht de omvormer een LCD scherm hebben, deze zijn niet geheel ongevoelig voor koude, bij stevige koud geeft dit onherstelbare zwarte vlekken.

2) een lichte voorkeur is om de kabel met de laagste spanning het kortste te houden daar het verlies I2xR is, veel al is de DC kabel ook nog 4mm2 en heeft deze een hogere spanning dan 230V AC zijde.,
Hartelijk dank, helder.
Beste oplossing is dus de omvormer bij de meterkast. Ik hoop dat er ruimte is maar ik vrees het ergste.. :| Ook wat geluidsoverlast betreft, begreep tenminste dat ze wel wat geluid maken.

Zat aan de Omnik omvormers te denken (of de GoodWe) en die hebben een display. Als hij dus in de schuur zou komen dan zou er dus een kastje met isolatie om heen moeten wat wel ventileren kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Kievit1964 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 07:54:

1. Kijk in de specificaties van de omvormer. In de schuur heb je toch wel last van condens, dus zou ik specifiek een omvormer gebruiken die voor buitengebruik geschikt is. Temperatuurrange staat ook in de specificaties.
2. Hangt af van je DC string voltage. Als dit veel hoger is dan 230V dan zal het verlies aan DC zijde per meter minder zijn dan aan AC zijde. Dus als je de mogelijkheid hebt, is korte AC bekabeling en wat langere DC beter. Daarnaast is de DC bekabeling veelal minimaal 4mm2 en de AC in jouw geval 2,5. Bij 8-10m zijn dit echter geen wereldschokkende getallen. Neem ook mee in je overweging dat een omvormer warmte produceert en dus misschien niet op zijn plek is in een klein meterkastje, en of deze al dan niet een ventilator heeft die geluid produceert.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Kievit1964 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:23:
[...]

Hartelijk dank, helder.
Beste oplossing is dus de omvormer bij de meterkast. Ik hoop dat er ruimte is maar ik vrees het ergste.. :| Ook wat geluidsoverlast betreft, begreep tenminste dat ze wel wat geluid maken.

Zat aan de Omnik omvormers te denken (of de GoodWe) en die hebben een display. Als hij dus in de schuur zou komen dan zou er dus een kastje met isolatie om heen moeten wat wel ventileren kan...
De datasheet van Omnik omvormers zegt IP65 en een werkingstemperatuur van -20 tot +60 C,
De datasheet van een omvormer vermeld welke condities kunnen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Zolang het binnen de specificaties valt, voldoende IP klasse en temp. bereik moet dat kunnen. LC displays kunnen in koude wat langzaam reageren maar verder werkt het prima (kijk maar eens in je auto naar de displays nu). In schuur is geen probleem.

De meeste meterkastjes zijn klein en omvormers zijn toch wel wat te groot waardoor dat vaak niet echt een optie is.

[ Voor 25% gewijzigd door Luiaard op 24-01-2013 09:36 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Luiaard schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:34:
Zolang het binnen de specificaties valt, voldoende IP klasse en temp. bereik moet dat kunnen. LC displays kunnen in koude wat langzaam reageren maar verder werkt het prima (kijk maar eens in je auto naar de displays nu). In schuur is geen probleem.

De meeste meterkastjes zijn klein en omvormers zijn toch wel wat te groot waardoor dat vaak niet echt een optie is.
In de auto's worden displays gebruikt met een extra warmtefolie voor verwarming tegen strenge koude, afhankelijk van het uitleveringsgebied, ik heb al eens een LCD stuk gehad voor een model orgineel bedoelt voor de Spaanse markt, toen was de nachttemp wel zeer koud geweest -27/28C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Ik kreeg deze info van een leverancier:

"Een basisomvormer heeft 5 jaar garantie en gaat maximaal 8 tot 9 jaar mee, daarna zou hij weer vervangen moeten worden. Bij micro omvormers heeft elk paneel een eigen omvormer welke onder het paneel wordt geplaatst. Deze omvormers hebben 25 jaar garantie en gaan even lang mee als de panelen. Daarbij zit er bij de micro omvormers een digitaal uitlees systeem waarmee u op uw computer de opbrengst per paneel kan zien."

Klopt dit? Gaat een normale omvormer maar zo kort mee? :?

Als je al je panelen met micro omvormers moet uitrusten dan ben je lijkt mij wel erg veel geld extra kwijt of zie ik dat helemaal verkeerd? (min. 165,- per paneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Die maximaal 8 tot 9 jaar vind ik wel heel erg kort door de bocht. Ik zou eerder zeggen dat ze gemiddeld na zo'n 10 jaar defect gaan.

Probleem is alleen dat PV nog niet zo heel lang 'gemeengoed' is, zodat er denk ik nog maar weinig mensen zijn die al 10 jaar een omvormer in bedrijf hebben.

't Klinkt iig als iemand die erg graag micro-omvormers verkoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Je kunt misschien een MTBF berekenen wanneer je gegevens zou hebben van de fabrikant over het aantal omvormers in gebruik en het aantal defecten. Weinig kans dat je aan dergelijke cijfers komt, hoewel Solarmax hier iets erover meldt: http://www.solarmax.com/d...lassigkeit-fur-100-jahre/
Dan nog is dit statistiek en weet je nog niet precies wanneer jouw specifieke omvormer het loodje legt, alleen de kans erop.

Feit is dat panelen makkelijk 25 jaar of meer kunnen blijven liggen. Omvormers bestaan uit elektronica en die zullen waarschijnlijk niet die termijn halen. Hangt er vanaf hoe goed ze ontworpen zijn en wat de kwaliteit van de gebruikte onderdelen is. Houd gewoon rekening met het feit dat je die omvormer wel een keer moet vervangen, maar doe het pas als hij daadwerkelijk stuk is. Exacte aantal jaren zijn niet te geven maar reken dat je het zeker een keer zal moeten doen, met andere woorden leg er wat geld voor opzij of houd het in je achterhoofd.

Die micro-omvormers die verkopen ze graag want het betreft een hogere meerprijs. Dit terwijl een stringomvormer veel betere rendementen haalt. En hoe nuttig is het als je geen schaduw hebt? En bedenk dat tegen de tijd dat je die vervangt er weer betere en/of goedkopere op de markt zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 24-01-2013 10:30 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Sommigen zijn er schijnbaar zeer tevreden over, anderen weer niet, heb me al wat ingelezen en
merk dat de meeste ongein wordt veroorzaakt door het loskoppelen van de ac enof dc tijdens
belasting, dan ploffen ze meestal, dus als je nooit overdag aan de bedrading gaan knoeien
zou het best goed kunnen werken.
Op youtube vind je veel positieve en negatieve ervaringen over deze inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Kievit1964 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:55:
Ik kreeg deze info van een leverancier:

"Een basisomvormer heeft 5 jaar garantie en gaat maximaal 8 tot 9 jaar mee, daarna zou hij weer vervangen moeten worden. Bij micro omvormers heeft elk paneel een eigen omvormer welke onder het paneel wordt geplaatst. Deze omvormers hebben 25 jaar garantie en gaan even lang mee als de panelen. Daarbij zit er bij de micro omvormers een digitaal uitlees systeem waarmee u op uw computer de opbrengst per paneel kan zien."

Als je al je panelen met micro omvormers moet uitrusten dan ben je lijkt mij wel erg veel geld extra kwijt of zie ik dat helemaal verkeerd? (min. 165,- per paneel)
garantie geven en garantie krijgen zijn natuurlijk 2 verschillende dingen.
zou ik niet zo naar kijken.
en vergeet niet dat als de garantie verloopt jij al 75 jaar oud bent.

een omvormer is best steving en degelijk gebouwd. (de meeste in iedergeval)
maar het aantal uren wat een omvormer draaid per jaar zijn er ook best veel.
je kunt makkenlijk zeggen dat ze meer als 10 uur per dag werken gemiddeld.
dus slijtage zal er zeker zijn.
maar om er een jaar aan tekopelen is koffiedik glaze bol werk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De SDE+ 2013 gaat 4 april 2013 open. Voor de SDE+ 2013 stelt de minister een budget van 3 miljard euro beschikbaar om projecten te ondersteunen.

De publicatie van de ministeriële regelingen wordt eind januari 2013 verwacht. De systematiek van de SDE+ blijft in 2013 gehandhaafd.

Eén integraal budgetplafond: Een maximum basisbedrag van 15 €ct/kWh voor duurzame elktriciteit, 103,5 €ct/Nm3 voor groen gas en 41,7 €/GJ voor duurzame warmte
Gefaseerde openstelling
De vrije categorie

Nieuw in 2013 zijn:

Een extra fase van 8 €ct/kWh
Winddifferentiatie door een hoger aantal vollasturen in de vrije categorie voor wind op land < 6 MW en wind op land ≥ 6 MW
Bij geothermie het maximeren van de subsidiabele productie per doublet en
Een extra categorie voor diepere geothermie (dieper dan 2700 meter)
Voor vergisters samenvoeging hubs en solo-installaties
Gebruik van bestaande ketel en warmtekrachtmotor wordt toegestaan bij vergisting en ketels voor vloeibare biomassa
Voor biomassa categorieën die moeten voldoen aan duurzaamheidscritera worden geen vloeibare biomassastromen uitgesloten
Eigen verbruik (niet van de productie-installatie zelf) wordt ook voor installaties met een bestaande SDE of SDE+-beschikking subsidiabel
De nieuwe categorieën: groen gas productie bij AWZI/ RWZI, mestmonovergisters groen gas en WKK, renovatie van bestaande waterkrachtinstallaties met nieuwe turbine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Solen Energy
welkom bé

leuk dat je er bent.

even wat wat huis regels.
voor leveranciers/installateurs is het normaal om een bedrijfs account te hebben.
zodat mensen op het forum ook kunnen zien dat het om een bedrijf gaat.
(soms worden dan de eigen producten gepromoot.
zijn problemen mee geweest in het verleden.
dus gewoon voor de duidenlijkheid van de bezoekers.)

schrik niet van vreemde projecten die langs komen, het blijft tweakers en die doen af en toe vreemde dingen met sommige spullen. dus ook met pv.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@kievit
hier hangt de omvormer ook in de schuur.
de omnik4 in deze kan idd van -20 tot plus 60 aan dus geen probleem
deze zou je zelfs buiten in weer en wind kunnen hangen

ik heb er bewust voor gekozen deze in de schuur te hangen om het volgende :
<1> de DC kabels vanaf panelen tot omvormer zijn minder dan 4m lang
<2> de omvormer hangt lekker koel
<3> bij hogere productie maakt deze geluid ( lichte fluittoon ) als tie buiten hangt is het irritant als je op je terras zit en je hoort hem fluiten . overigens is het niet zo dat het geluid hard is maar kan iriritant zijn
zo ook als deze in je meterkast hangt bijv

<4> de ac kabel is gemakkelijk gelegt vanaf omvormer tot groepenkast.

mbt garantie
de verwachting is dat tie 10jr meegaat
5jr garantie bijkopen kost pakembeer 500 euro kuche kuche kuche
verslikt zich even

maar na 10jr als tie dan stuk is heb je voor een lagere prijs een betere omvormer met hoger rendement
terwijl je bij garantie bijkopen diezelfde omvormer krijgt die 10jr daarvoor top of mind was maar nu hopeloos achterhaald

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Kievit1964 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 09:55:
{...}
Een inverter is een stukje vermogenselektronica, dat voor een consumentenprijs moet worden geleverd... Meestal niet de beste combinatie om hoge kwaliteit te verwachten...

Toch heb ik zelf een aantal Fronius IG omvormers 10 jaar in bedrijf gehad, die het al die tijd perfect hebben gedaan en ook nu nog probleemloos (ergens anders welliswaar) hun 2e leven slijten. Hadden ieder ca. 15 MWh gedaan meen ik
Het aardige was, dat de ventilatoren -waar ik in het begin wat huiverig voor was- ook al die tijd netjes hebben gedraaid. Als daarop wordt beknibbeld, heb je na een tijdje een rammelende kast. Fronius had echter Papst fans gemonteerd. Duurder, maar na 10 jaar nog steeds top.

Probleem bij inverters (ook bij andere elektronica) zijn nogal eens de condensatoren. Die vormen een belangrijk deel vd inverter en er zijn zeer veel dubieuze condensatoren gemaakt de afgelopen jaren.
Van hele kleintjes in voedingen (o.a. PC's, mediaplayers), tot grotere jongens in onze inverters.
Die zijn gespecificeerd voor een bepaalde temperatuur (bv. 70C, of 105C), maar dat bleken ze niet te halen. Gevolg: te snel uitgedroogde C's, met storing en vaak ook nog gevolgschade in het bewuste apparaat tot gevolg.
Je kunt het proces een beetje vertragen door een koele plek te vinden, dat houdt de interne temperatuur ook wat lager en da's nooit verkeerd (geldt in principe voor alle elektronica trouwens).

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Cyberpope schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:47:
[...]

In de winter de hele dag: om 9:30
[afbeelding]
En om 13:30
[afbeelding]

[...]

Ja.. maar heeft het nut om die 2 panelen nog te leggen voor totaal 1200 extra.. Terwijl ze veel in de schaduw liggen? Ik kan voor dat bedrag ook nog iets op mijn schuur leggen dat meer vermogen heeft en niet veel in de schaduw ligt. En ja... ook het kostenaspect speelt mee. die 1200 extra uitgeven en niet "terugverdienen" kan ik die 1200 beter in andere duurzaamheid steken. Besparen is nog altijd beter toch?

[...]
bijna iedereen komt met de laatste aan. Dus waarschijnlijk 16??x9?? (die wisselt toch nogal)

[...]

Wellicht alleen de echte langste dagen dat ik daar schaduw heb. Ik hou dus daar geen rekening mee.
Ik zie nu op deze foto's dat je aan de linkerkant ook een dakkapel hebt staan die later op de dag ook schaduw gaat geven aan de panelen als je dit helemaal vol legt.
Is altijd erg moeilijk in zo'n geval om goed advies te geven.

Is het misschien een idee om bijvoorbeeld per 3 panelen van boven naar beneden aan te sluiten op een steca 500 inverter. De panelen mogen dan niet meer dan 5 ampère kunnen leveren.
Heb je toch een goed werkend systeem wat lang niet zo duur zal uitvallen als met allemaal losse inverters.
Je hebt wel wat meer bekabeling die je dan naar binnen krijgt en je hebt wat meerdere steca omvormers naast elkaar hangen maar die kunnen allemaal aan elkaar door gekoppeld worden.

Als je dan eventueel ook nog op je plak dak of je kleine schuine dakje wil vol leggen dan kan dat ook met die steca inverters.

Ik heb zelf in het verleden ook een aantal steca 500 inverters gehad en die hebben een goed rendement en kunnen zelfs met schaduw op 1 van de panelen nog aardig goed blijven werken. Misschien dat dit met andere wat kleinere serieomvormers ook is maar daar heb ik geen ervaring mee.

succes met het uitzoeken, het is geen makkelijke materie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:39:
mbt garantie
de verwachting is dat tie 10jr meegaat
5jr garantie bijkopen kost pakembeer 500 euro kuche kuche kuche
verslikt zich even

maar na 10jr als tie dan stuk is heb je voor een lagere prijs een betere omvormer met hoger rendement
terwijl je bij garantie bijkopen diezelfde omvormer krijgt die 10jr daarvoor top of mind was maar nu hopeloos achterhaald
Precies! Als je garantie bijkoopt dan nog is de vraag of men nog zo'n zelfde oud beestje heeft liggen, dus waarschijnlijk "krijg" je dan alsnog een andere, nieuwere, betere omvormer. Alleen heb je dan een 10 jaar+ 500 euro voorgeschoten aan je leverancier. Kan je beter op je eigen spaarrekening zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

noo schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:26:
[...]

Precies! Als je garantie bijkoopt dan nog is de vraag of men nog zo'n zelfde oud beestje heeft liggen, dus waarschijnlijk "krijg" je dan alsnog een andere, nieuwere, betere omvormer. Alleen heb je dan een 10 jaar+ 500 euro voorgeschoten aan je leverancier. Kan je beter op je eigen spaarrekening zetten...
Met in die tien jaar tijd de kans dat de leverancier falliet gaat..
En als jouw model niet meer te repareren is of leverbaar uit oude voorraad kunnen ze ook een nieuwer model pakken. Misschien wel een model waarvan ze nog bergen op voorraad hebben liggen omdat het een slecht model was wat niemand wilde afnemen...

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Gisteren was ik het zat, toch maar even een hoge ladder gaan kopen. Steeds 0,0 opbrengst vanwege de sneeuw, tenminste dat leek mij, de panelen staan niet in het zicht. En inderdaad de panelen waren compleet bedekt met sneeuw. Het bovenste laagje kreeg ik er makkelijk af, daaronder zat ook een laagje vastgekoekt ijs, dat liet ik maar even zitten, zat muurvast. Een uurtje later nogeens gekeken, toen was dat ijs ook een beetje losgekomen, kon toen de laatste restjes vrij gemakkelijk eraf borstelen. Overgens zie ik nu direct weer een ernorm hoge opbrengst, zelfs nog hoger als wat ik in December ooit heb gezien. :)

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelfs nog hoger als wat ik in December ooit heb gezien
de zon staat ook alweer iets hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Vandaag is het hier over het algemeen redelijk zonnig. Zojuist zag ik even een flinke piek in het vermogen van m'n PV (1200W met 2295Wp waarbij 5 van de 9 panelen (255Wp) gedeeltelijk beschaduwd zijn). De bovenste panelen piekten op 200W per paneel, maar terwijl de hoeveelheid zon niet merkbaar is afgenomen, geven deze zelfde panelen nu nog maar elk 60W .
Is dit helemaal te verklaren door koude panelen (hier een paar graden vorst), die flink zijn opgewarmd, waardoor het vermogen terugloopt? Ik vind het verschil wel heel erg groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Joepla schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:07:
[...]

Probleem bij inverters (ook bij andere elektronica) zijn nogal eens de condensatoren. Die vormen een belangrijk deel vd inverter en er zijn zeer veel dubieuze condensatoren gemaakt de afgelopen jaren.
Van hele kleintjes in voedingen (o.a. PC's, mediaplayers), tot grotere jongens in onze inverters.
Die zijn gespecificeerd voor een bepaalde temperatuur (bv. 70C, of 105C), maar dat bleken ze niet te halen. Gevolg: te snel uitgedroogde C's, met storing en vaak ook nog gevolgschade in het bewuste apparaat tot gevolg.
Je kunt het proces een beetje vertragen door een koele plek te vinden, dat houdt de interne temperatuur ook wat lager en da's nooit verkeerd (geldt in principe voor alle elektronica trouwens).
Je legt de vinger op de zere plek.
Met heel veel elektronica ligt hier het probleem.
Zelf vraag ik mij bv. af hoe lang een LED-lamp meegaat waarin elektrolytische condensatoren zitten.

Na 10 jaar moet je gewoon rücksichtslos alle elektrolytische condensatoren vervangen om een onverwacht probleem te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

Cranberry schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:41:
Vandaag is het hier over het algemeen redelijk zonnig. Zojuist zag ik even een flinke piek in het vermogen van m'n PV (1200W met 2295Wp waarbij 5 van de 9 panelen (255Wp) gedeeltelijk beschaduwd zijn). De bovenste panelen piekten op 200W per paneel, maar terwijl de hoeveelheid zon niet merkbaar is afgenomen, geven deze zelfde panelen nu nog maar elk 60W .
Is dit helemaal te verklaren door koude panelen (hier een paar graden vorst), die flink zijn opgewarmd, waardoor het vermogen terugloopt? Ik vind het verschil wel heel erg groot
Er hangt (hier althans) best wat hoge bewolking in de lucht.
Daar schijnt de zon best aardig doorheen, maar geeft hier een flinke deuk in de opbengst.

Wellicht is dat bij jou ook aan de orde

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@cranberry
maar terwijl de hoeveelheid zon niet merkbaar is afgenomen
de zon is iets verder gedraait ( eigenlijk de aarde :P ) met als gevolg dat je panelen iets meer schaduw hebben
als dit net te veel is voor je panelen aangaande de diodes die er in zitten dan valt de opbrengst terug
onderstaand is een voorbeeld ter illustratie dus geen werkelijke paneel cijfers
100% zonlicht deze tijd van het jaar ==> 200 wp per paneel
90% zonlicht deze tijd van het jaar ==> 180wp per paneel
80% zonlicht deze tijd van het jaar ==> 100 wp per paneel
liggen ze portrait of landscape???

ter aanvulling
bij mij
gisteren was het licht grauwig gevolg meer strooilicht op de panelen
vandaag geen wolkje gevolg minder opbrengst bij gebrek aan strooilicht

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
ff een plaatje vanuit Sketchup ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://s9.postimage.org/baqo7ab0v/Capture2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga er even van uit dat dat net na de piek was
je panelen liggen landschaap dus 1/3 schaduw is hele panel omlaag qua opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@swapevent, klopt, panelen liggen inderdaad landscape. Dat is bewust, omdat de onderste rij nogal wat last heeft van schaduw. In dit geval (zoals op het plaatje hierboven) zal het paneel voor 2/3 meedoen omdat de bypass diodes de onderste rij passeren.
Als de panelen portrait zouden staan, zouden ze m.i. vrijwel helemaal niet meer meedoen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cranberry op 24-01-2013 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hier een vergelijkbare situatie vandaar,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

opuntia1 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:00:
[...]Je legt de vinger op de zere plek.
Met heel veel elektronica ligt hier het probleem.
Zelf vraag ik mij bv. af hoe lang een LED-lamp meegaat waarin elektrolytische condensatoren zitten.

Na 10 jaar moet je gewoon rücksichtslos alle elektrolytische condensatoren vervangen om een onverwacht probleem te voorkomen.
LED lampen zijn een goed voorbeeld. De LED zelf gaat dan mogelijk wel de beloofde 50.000 uur mee (met een zeker verlies van lichtopbrengst uiteraard), de voeding is inderdaad een ander verhaal (praktijkvoorbeelden genoeg).
Chinezen zijn meester in het besparen op componenten. Helaas zijn er op die manier veel low-cost componenten op de markt gekomen, zelfs van gerenommeerde fabrikanten. Met een beetje pech hebben onze omvormers hier ook mee te maken. We'll see...

Wikipedia: Capacitor plague

Ik heb zelf met hulp vd fabriek zo een 1500W inverter kunnen redden. Die schakelde geregeld tussen 0 en max. vermogen. Nieuwe condensatortjes van een paar kwartjes, half uurtje knutselen en het werkt alweer jaren goed.
Dus ja: C's vervangen na 10 jaar is geen gekke gedachte, maar in de praktijk zullen slechts weinigen dit doen. Behalve de forumleden hier natuurlijk. Als je een nieuwe groep kan aanleggen, is het vervangen van wat componenten op de print natuurlijk geen rocket science ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Bad caps, ik heb daar 5-7 jaar terug toen het behoorlijk irritant was, nog speciaal een ESR meter voor aangeschaft om direct gemonteert te meten en een paar handjes vol tijdig van de printplaten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
solderen is wat mij betreft van een net andere orde dan een schroevendraaier en een striptang kunnen vasthouden, maar dat terzijde.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zit te denken aan verwarming van mijn panelen (op een plat dak) om zo sneeuwaangroei te verminderen.
Er bestaat zoiets als een warmtelint welke je met tape aan de onderkant van de panelen kan bevestigen.
Het energieverbruik valt me nog mee, dat is 16W per meter, stel dat ik voor 10 panelen 16m nodig heb, dan zou het verbruik 256W zijn en dat heb je niet constant nodig.
Voor meer effekt kan je 2 lijnen trekken waarmee je op 32m uit komt en 512W.
De aanschaf is misschien wel een paar 100 euro maar je doet er denk ik erg lang mee omdat je ze niet vaak hoeft te gerbuiken.
Misschien haal ik het er financieel gezien niet uit maar ja, ik blijf een tweaker he O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 17:07
Misschien als je het alleen boven aan doet dat het smeltwater de rest ook weghaalt?
scheelt warmtelint en verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SpikeHome schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:11:
Misschien als je het alleen boven aan doet dat het smeltwater de rest ook weghaalt?
scheelt warmtelint en verbruik
Ik denk dat de boel eerst omlaag beweegt en daar gaat ophopen omdat het al snel het dak bereikt.
Bij mij ligt de sneeuw op het dak bijna tot aan het laagste punt van de panelen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Paar sneeuwballen is effectiever en leuker. ;) Als je elk paneel raakt, doet de zon de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Roamor schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:19:
Paar sneeuwballen is effectiever en leuker. ;) Als je elk paneel raakt, doet de zon de rest.
Alleen is het wat lastig om 2 hoog op een plat dak de panelen te raken aangezien je ze niet kan zien :p
Na het weekend lost de dooi het wel op maar ik heb nu toch 2 weken een erg lage productie gehad.
Mijn omvormer start wel elke dag op, dat valt me nog mee met die laag sneeuw op de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:41

VPI

verwacht je dan een hoge opbrengst als de sneeuw er af zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

VPI schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:50:
Ik denk wel dat er minder stroom dan de dagopbrengst nodig is om de sneeuw weg te krijgen.
Er is hier nog wel wat te verbeteren wat schaduwen betreft, zo zie ik een satellietschotel en een dome prachtig op de panelen afgebeeld staan, die 2 moeten dus ergens anders komen.
Volgens mijn 2100W omvormer heb ik deze maand een keer 487W piekvermogen gehaald (zonder sneeuw) en bijv. vandaag ben ik aardig wat misgelopen denk ik.
Het idee dat ik iets aan de sneeuw kan doen zonder het dak op te klimmen bevalt me wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:41

VPI

Ik heb een uitschuifbare steel waar ik de onderste rij enigzins schoonkanmaken, wat er onder zit is donker en verwarmt dus eerder op. Als het begin er maar is. Ik hou het hierbij maar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Niet hoog, maar als ik naar ,mijn panelen kijk 0,9-1,0 kWh/kWp per dag in de afgelopen 3 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Ja, vandaag een record van 3,5 kWh gemaakt met 5 paneeltjes!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202013-01-24%20om%2017.52.32.png

Van 09:25 - 16:45. Ik krijg zo'n zin in de zomer nu! :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met zo'n opbrengst kan je wel even een draadje warm houden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-01-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:05
Helaas maar half uurtje zon, toch 2kWh vandaag :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

hehe na 5 jaar wachten en vooral afwachten is het dan zover....

de bestelling van 10x 300wp + een omnik 3k-tl met Wifi is gedaan, over ongeveer 4-6 weken wordt de boel geinstalleerd.

Mooi op tijd voordat de zon weer serieus gaat schijnen.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Flagg schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:30:
de bestelling van 10x 300wp + een omnik 3k-tl met Wifi is gedaan, over ongeveer 4-6 weken wordt de boel geinstalleerd.

Mooi op tijd voordat de zon weer serieus gaat schijnen.
Gefeliciteerd alvast! :) 3kWp, lekker vermogen!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Thx :) kan haast niet wachten. oOo *O* oOo *O*

Nu nog even kijken of de meter geschikt is voor terugdraaien, kan nergens iets vn een gespiegelde 9 ontdekken, dus ben er bang voor.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Flagg schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:02:
Thx :) kan haast niet wachten. oOo *O* oOo *O*

Nu nog even kijken of de meter geschikt is voor terugdraaien, kan nergens iets vn een gespiegelde 9 ontdekken, dus ben er bang voor.
Kijk eens of je E-meter in deze lijst kunt vinden, in de laatste kolom staat expliciet of er een teruglooprem op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:05
Feli, leuk hoor! Mooi vermogen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Binnen 5-6 weken installeren, da's snel. Bijna vreemd snel.

Wij hebben vorig jaar 1 week niet gemonteerd, toen 2 weken dicht, en nu alweer 2 weken niet monteren. Verkopen lopen ondertussen aardig door, dus de werkvoorraad (en de voorraad in z'n algemeen) loopt op.

En maximaal 8-9 jaar, dat vind ik inderdaad klinken als een partij die graag micro's wil verkopen. Ik verkoop ze liever niet. Vind 25 jaar garantie te lang (op panelen overigens ook, welk bedrijf bestaat al zo lang?), en de meerprijs weegt vaak niet op tegen de meer-opbrengst. A.s. dinsdag een klus gepland met micro's van Enphase trouwens. Niet omdat het nuttig is, maar de klant wil het graag.

Ik gok dat een mooie SMA omvormer tussen de 10 en 20 jaar meegaat. Maar hij kan ook na 7 jaar kapot gaan.. ;) Maar dat heb je met elk product met een stekker, toch?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Domba schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:09:
[...]

Kijk eens of je E-meter in deze lijst kunt vinden, in de laatste kolom staat expliciet of er een teruglooprem op zit
hmmm ik was al bij poderpv aanbeland, maar jou linkje is sneller. :) thx Grappige is is dat er nergens een merk staat op de meter, alleen "meterfabriek" maar er stond wel een type (g6x) en deze kon ik vinden in het pdfje, nou ja als ik zie hoeveel het niet ondersteunen dan denk ik dat het wel losloopt (lees: terugloopt :p)
thx hopelijk voldoende om ons verbuik van 2244 KWh op te wekken.
SunshineCompany schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:31:
Binnen 5-6 weken installeren, da's snel. Bijna vreemd snel.

Wij hebben vorig jaar 1 week niet gemonteerd, toen 2 weken dicht, en nu alweer 2 weken niet monteren. Verkopen lopen ondertussen aardig door, dus de werkvoorraad (en de voorraad in z'n algemeen) loopt op.

En maximaal 8-9 jaar, dat vind ik inderdaad klinken als een partij die graag micro's wil verkopen. Ik verkoop ze liever niet. Vind 25 jaar garantie te lang (op panelen overigens ook, welk bedrijf bestaat al zo lang?), en de meerprijs weegt vaak niet op tegen de meer-opbrengst. A.s. dinsdag een klus gepland met micro's van Enphase trouwens. Niet omdat het nuttig is, maar de klant wil het graag.

Ik gok dat een mooie SMA omvormer tussen de 10 en 20 jaar meegaat. Maar hij kan ook na 7 jaar kapot gaan.. ;) Maar dat heb je met elk product met een stekker, toch?
Voor iemand die Sunshinecompany doe je niet echt vrolijk he, zou bijna zeggen doe een nickchange naar ZwartKijkerenCo. (Is een grapje he, voor te lachen enzo :+ ) Wat bedoel je met 8-9 jaar eigenlijk?

[ Voor 46% gewijzigd door Flagg op 24-01-2013 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Yes, ff lekker pieken met 9 Panasonic's vanmiddag *O* . Dit begint er op te lijken! Kan niet wachten om de laatste 3 panelen te plaatsen (als de sneeuw van het platte dak is )
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/14638644/2013-01-24.png

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:24
Was heerlijk weer vandaag. Had makkelijk kunnen leggen vandaag, maar was in mijn uppie en heb nog last van mijn been. Dus me beheerst.
Wel een paneeltje uit de doos getrokken en zo in de sneeuw tegen een bank gezet. Zon door de kale bomen en lichte bewolking
ff meten. specs: max 36,72 V. Meet 37,8. om 14.00 en om 17.20 nog 25,4V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:23
twixx schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:54:
[...]

Ja, vandaag een record van 3,5 kWh gemaakt met 5 paneeltjes!

[afbeelding]

Van 09:25 - 16:45. Ik krijg zo'n zin in de zomer nu! :)
't is wel erg wisselend per regio de laatste dagen. Hier in Groningen was gistermiddag onbewolkt maar vandaag prut (0,225kwh/kwp). Ik keek zonet bij sunshinecompany, maar daar blijft de januari opbrengst toch wel weer heel erg achter volgens mij...

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Joepla schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:48:
Als je een nieuwe groep kan aanleggen, is het vervangen van wat componenten op de print natuurlijk geen rocket science ;)
Zo heb ik ook al een paar moederborden gered.. dus indien aan de juiste waarde elco's te komen is (steeds moeilijker, waar koop je nog onderdelen), is dat zeker een optie lijkt me.
[b]zonnefreak schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:07:
Ik zie nu op deze foto's dat je aan de linkerkant ook een dakkapel hebt staan die later op de dag ook schaduw gaat geven aan de panelen als je dit helemaal vol legt.
Is altijd erg moeilijk in zo'n geval om goed advies te geven.
Dat is slecht alleen in de 2 weken van juni dat de zon het hoogst staat, anders is hij al onder voor ik last van de schaduw krijg.
succes met het uitzoeken, het is geen makkelijke materie
Nee, het valt niet mee... Begint me ook een beetje tegen te staan als ik eerlijk ben :X

[ Voor 43% gewijzigd door Cyberpope op 24-01-2013 20:32 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik keek zonet bij sunshinecompany, maar daar blijft de januari opbrengst toch wel weer heel erg achter volgens mij...
systemen op 20 graden hellingshoek zie je binnenkort in je spiegel aankomen, en als je met je ogen knippert zijn ze al 5km voorbij.
je komt ze dan in november weer tegen huilend in de berm grienend dat het zonnetje weer weg is.
in hun rechter broekzak zit dan al vaak >1000kWh/kWp aan gelukkige zomer momenten.
als je tijdens dat inhalen een sonic boom hoort, dan was dat karel prior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:02:
[...]

systemen op 20 graden hellingshoek zie je binnenkort in je spiegel aankomen, en als je met je ogen knippert zijn ze al 5km voorbij.
je komt ze dan in november weer tegen huilend in de berm grienend dat het zonnetje weer weg is.
in hun rechter broekzak zit dan al vaak >1000kWh/kWp aan gelukkige zomer momenten.
_O-
Zal het ook niet iets met sneeuw zijn nu?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al 2 dagen volle bak zon hier in het Zuidwesten en 12 KwH met 2500 wp. Benieuwd wat dit gaat worden over 2 maanden. Laat maar komen het voorjaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Rol-Co schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:29:
[...]

_O-
Zal het ook niet iets met sneeuw zijn nu?
Zeker en ook zware bewolking.
Hier in Twente volgens lokale weerstations nog nooit zo weinig zon geweest in januari.
Als ik het vergelijk met januari 2011 :'(

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 12:50

charrel

Cortisol4life..

Zo, de firmware is vandaag vervangen van de omnik 2.0 voor een nieuwere, hopelijk wordt het nu beter met opstarten in de ochtend en blijft ie niet meer hangen en tikken. Bleek achteraf dat de importeur van omnik hier om de hoek zit. Heeft nog wel even geduurd voordat ze tijd hadden maar nu het lijntje is gelegd waren ze er ook zo. We gaan er maar vanuit dat ie nu gewoon goed werkt en niet omgeruild hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:02:
[...]

GE-NI-AAL!
_/-\o_

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:09:
Wat een weer.Mij nog te gevaarlijk op een plat dak.Ik hoop dit weekend toch wel eens de panelen op het dak te hebben.En anders nog maar een week wachten. ;w
Ik zat met hetzelfde dialemma, rustig wachten of toch maar een lange ladder kopen. Ik heb zelf ook een plat dak, daarbij is het juist veiliger om de panelen sneeuwvrij te maken toch? Voorzichtig naar boven/beneden gaan en zonder enig gevaar de panelen schoonmaken. Ik ben zelf in elk geval blij dat ik sinds eergisteren een ladder heb, gisteren weer sinds tijden flink stroom opgewekt. Mijn panelen waren voor de volle 100% bedekt met een laagje sneeuw, steeds gedacht dat er wel een deel schoon zou zijn. Wel twijfel ik of ik de investering van de ladder terugverdien, maar gewoon het idee om hulpeloos toe te kijken, of toch aktie te kunnen nemen, dat is me ook veel waard. Nog een tip, als je een ladder gaat kopen, het onderste laagje (ijs i.p.v. sneeuw) zal muurvast zitten, laat dit gewoon zitten, dit gaat er na een uur vanzelf af door de opwarming van de panelen. Of desnoods na een uur opnieuw het dak op om het laatste restje te verwijderen.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:32:
@twixx, dat heb je rap voor elkaar !
Ik heb de aanvraag 28/11/12 ingeschoten & bevestiging gekregen maar nog helemaal niets vernomen :(

Zijn er al andere mensen uit '12 die in '13 wel een uitbetaling hebben ontvangen?
In mijn geval subsidie ingediend op 12 december. Brief van AgentschapNL dat ik 544,50 subsidie ga krijgen is van 21 januari. Dus in jouw geval nog 1-2 weken geduld.

[ Voor 17% gewijzigd door cjdijk op 25-01-2013 08:07 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Is er een plaats waar ik schaduwen kan berekenen in combinatie van zonnestand?

Ik heb nl. een huis met de voorkant op ZO met links daarnaast een uitbouw van 6,5 meter breed en vier meter diep. Deze spring zo'n 3,5 meter in. Hierop wil ik panelen installeren.
Door Aluminiumshop.nl wordt mij aangeraden om een oost-west opstelling te maken ipv een schans omdat dit veel lichter is en minder wind vangt.

Nu wil ik natuurlijk weten of de panelen voldoende op gaan brengen en wat de schaduw van het huis doet.
Vind het erg moeilijk om dit te bepalen ook omdat nu de zon natuurlijk erg laag staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe even een plaatje dat is wat duidelijker
alushop weet wel waar ze het over hebben, zij hebben hier de paneeltjes ook geplaastt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Kievit1964 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:04:
Is er een plaats waar ik schaduwen kan berekenen in combinatie van zonnestand?
Dat kan met Sketchup, JeroenH heeft daar een leuke tutorial voor. Verder kan je ook op www.suncalc.net interactief door de dagen en tijden lopen op een (google)map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Hierbij de plaatjes (moest even dropbox instellen...)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/IMG_5088.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/84009580/oost-west_1_westlandsolar_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik het zo ziet zal de oostwest opstelling in de periode dec-jan minimaal opbrengen maar juist meer in de zomer ivm de hogere stand van de zon

Grinz, volgens mij is het koud geweest vannacht de omvormer is net wakker geworden
Temperatuur -7,9 _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
noo schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:24:
[...]

Dat kan met Sketchup, JeroenH heeft daar een leuke tutorial voor. Verder kan je ook op www.suncalc.net interactief door de dagen en tijden lopen op een (google)map.
Suncalc heb ik gevonden en is inderdaad wel erg handig.

Die tutorial kan ik die ergens downloaden of hoe gaat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@kievit1964
ziet er netjes uit.
had eigenlijk wel een stangetje verwacht. om het gewicht van de panelen op te vangen,
maar het kan ook zijn dat de stang onder de panelen een u profiel is.

google sketchup tutorial:
http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/

@swapevent.
jep dec-jan zijn niet de maanden met oost-west :'(
maar gelukkig is er ook iets als de zomer. :*)

oost-west het mooist.
ongeveer 15 tot 20 graden oost-west.
en als het kan nog 10 graden naar zuid. (niet perse nodig maar haald wel een paar nadelen weg)
voordelen:
1. omdat oost-west niet bijde setjes niet tegelijk opvol vermogen draaien.
kun je de omvormer aardig straffeloos onderdimensioneren. (je zou zelfs een stap verder kunnen gaan net zo als op zuid, maar dat kan bijna alleen met een sma omvormer)
2. omdat de omvormer is ondergedimensioneert draait je omvormer zelfs bij bewolking nog in rendementen die erg acceptable zijn.
3. je draaid meer uren op vermogen als zuid.
4. je kunt 2x zoveel panelen op een platdak kwijt. (als je de 10 graden zuid laat vallen.)
nadelen:
1. dec-jan doet niet bijzonder iets. opbrengsten zitten in de zomer. (net zo als eric-pvt zegt met setjes die vrij plat liggen.)
2. wie heeft er een plat dak waar een set op kan met de kleinste 2 mpp omvormer? (heb je toch een flink dak voor nodig met de onderdimensionering. 4kWp is bijna wel het minimum.)
3. als je kijkt naar het kWh/kWp getal, dan komt oost-west er niet het beste uit.
maar als je kijkt naar het aantal kWh/omvormer dan is het weer lachen. (zeker als je prijs mee neemd in vergelijking. de omvormer neemd altijd nog een flinke hap uit de totaal prijs.)
4. horizon vervuiling tikt harder aan. (bomen,flatgebouwen, kerktorens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo ook de situatie hier idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@migjes
mijn 10 panelen op de garage hebben last van schaduw (boom en in de winter als zon laag staat onderste panelen in schaduw van huis).
Ik gebruik echter micro inverters, de panelen liggen richting zuid en hebben een hoek van 20 graden.
Ik zat zelf eraan te denken om ze ook oost/west te leggen waardoor ik meer ruimte krijg op het dak.
Afbeeldingslocatie: http://nas.famspijkers.nl/tweakers-pics/zonnepaneel-geplaatst.jpg

garage dak waar de panelen liggen is mijn garage dan.

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 25-01-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:31:
@migjes
mijn 10 panelen op de garage hebben last van schaduw (boom en in de winter als zon laag staat onderste panelen in schaduw van huis).
Ik gebruik echter micro inverters, de panelen liggen richting zuid en hebben een hoek van 20 graden.
Ik zat zelf eraan te denken om ze ook oost/west te leggen waardoor ik meer ruimte krijg op het dak.
[afbeelding]

garage dak waar de panelen liggen is mijn garage dan.
mmm lastig.
micro inverter zijn anders als een string. (minder mogenlijkheden tot onderdimensioneren)
ik neem effe aan dat ze op perfect zuid liggen.

het is maar een hersenspincel maar:
is het een idee om een databeestje te doen?
dus 2 panelen paralel op 1 micro inverter en dan oost-west.
(ik weet geen gegevens over de omvormers en de panelen. check dat wel effe)
je zou het natuurlijk kunnen proberen met het spul wat je al hebt.
kan wel een leuk experiment zijn.

edit:
als dat de schuur is dan heb je ook nog een huis.
waarom niet de voorkant van het huis?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 25-01-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. omdat oost-west niet bijde setjes niet tegelijk opvol vermogen draaien.
hoe minder steil dan 40 graden is je dak ? vraag jezelf dat af.
hoe minder dat is, hoe minder deze opmerking ertoe doet.
ik zit rond de 30 graden pannendak pal oost west, en bestrijd deze opmerking met klem.
in juni staat de zon bijna recht boven je huis, en bij oost west worden beide vlakken vol beschenen.
tot 17:00u liggen de oost panelen nog goed te produceren.
ik verzoek je dan ook deze misleidende opmerking niet meer te maken,
of het te onderbouwen met feiten.
hier zijn mijn feiten :
http://van.wijk.net/pvt/high.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:45:
[...]

mmm lastig.
micro inverter zijn anders als een string. (minder mogenlijkheden tot onderdimensioneren)

edit:
aan de voorkant van het huis komen er in maart 11 panelen op en een zonneboiler.

de inverter is van involar de mac250 oftewel max 250w, mijn panelen zijn 245wp. maar ik dacht misschien door oost/west opstelling meer ruimte kreeg op dak (om te lopen nu moet ik over garage dak buurman) en meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric-pvt het antwoord was bedoelt voor de situatie op het platte dak,
hellingshoek zal dan een stuk minder zijn dan de bij jouw genoemde 30gr

bij mij bijv is het zo'n 15gr hellingshoek maar idd zomers staat wel de zon er pal boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:54:
[...]

aan de voorkant van het huis komt in maart 11 panelen op en een zonneboiler.

de inverter is van involar de mac250 oftewel max 250w, mijn panelen zijn 245wp. maar ik dacht misschien door oost/west opstelling meer ruimte kreeg op dak (om te lopen nu moet ik over garage dak buurman) en meer opbrengst.
a oke.

is wel erg krap op zoon inverter voor een databeestje.
en meer opbrengst per paneel is het niet.
wel als je naar het dak kijkt als totaal omdat er meer panelen op kunnen.
je kWh/kWp gaat omlaag, maar omdat je meer panelen hebt gaat de opbrengst per dak omhoog.
(rendement omlaag/opbrengst omhoog.)

je kunt het natuurlijk proberen met het spul wat je hebt.
(ik weet niet zeker of je het verschil kunt zien in de logging van de inverters.)
dus 1 setje in oost-west en de rest het zelfde laten zodat je verschil ziet.
maar ik zou er geen grof geld aan uit geven, enkel een paar splitsens voor het experiment.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:54:
[...]

hoe minder steil dan 40 graden is je dak ? vraag jezelf dat af.
hoe minder dat is, hoe minder deze opmerking ertoe doet.
ik zit rond de 30 graden pannendak pal oost west, en bestrijd deze opmerking met klem.
in juni staat de zon bijna recht boven je huis, en bij oost west worden beide vlakken vol beschenen.
tot 17:00u liggen de oost panelen nog goed te produceren.
ik verzoek je dan ook deze misleidende opmerking niet meer te maken,
of het te onderbouwen met feiten.
hier zijn mijn feiten :
http://van.wijk.net/pvt/high.jpg
je hebt mischien wel gelijkt.
mischien iets meer schuiven naar een grotere hoek tussen de panelen. (dat is in iedergeval een goede discusie.)
je feiten zouden beter kunnen.
een enkel moment zegt helaas niks over het verloop van de dag.
het lijkt mij sterk dat je een totale flat line hebt over het verloop van de dag.

de beste feiten die ik nu heb zijn helaas gebaseerd op mijn dak dus 45 graden.
maar ik heb het ook gezien bij 30 graden op west. (kan om 1 of andere reden nu niet in die logging komen.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwest2.jpg

en natuurlijk hoe kleiner de hoek tussen de panelen hoe minder de onderdimentionering kan,
maar hier zie ik een 500W drop voordat set 2 gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je feiten zouden beter kunnen.
jij weet ook wel dat ik het 1000x heb gezegd en gepost,
je toeschrijving een enkel moment is daarom ongepast.
het is langdurig en veelvuldig, de lokatie en een wateroppervlakte horen er ook bij.
mensen die starten gaan zo mank, pas daarmee op, het kan niet de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:25:
[...]

a oke.

is wel erg krap op zoon inverter voor een databeestje.
en meer opbrengst per paneel is het niet.
wel als je naar het dak kijkt als totaal omdat er meer panelen op kunnen.
je kWh/kWp gaat omlaag, maar omdat je meer panelen hebt gaat de opbrengst per dak omhoog.
(rendement omlaag/opbrengst omhoog.)

je kunt het natuurlijk proberen met het spul wat je hebt.
(ik weet niet zeker of je het verschil kunt zien in de logging van de inverters.)
dus 1 setje in oost-west en de rest het zelfde laten zodat je verschil ziet.
maar ik zou er geen grof geld aan uit geven, enkel een paar splitsens voor het experiment.
ik kan per paneel (inverter) zien wat deze doet. en kan dus preciez zien welk paneel schaduw heeft en welke niet.
Als het andere dak klaar is zal ik er eens mee gaan experimenteren.
Maar extra capaciteit heb ik niet nodig omdat de 21 panelen zorgen dat ik een overschot (denk ik te krijgen) van ong een 2000kw heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@eric-pvt.
jep en je zult het nog 1000X moeten doen. (niet omdat ik je niet geloof.)
maar een enkel moment verteld niks over het verloop van de dag en hoeveel ruimte dan mischien wel of niet geeft.
en zonder die info lopen mensen dan ook mank. wat toch ook niet de bedoeling kan zijn.
en het kan ook niet zijn dat we het nergens meer over kunnen hebben omdat het verkeert begrepen kan worden. dat zou het forum mond dood maken.

edit:
mischien zou je eens wat stukjes moeten schrijven voor de openings post.

@spikehome
ach 2 splitsers en 1 inverter effe opbergen zijn de kosten niet, gelukkig. :*)
als je gaat experimenten 1 voorwaarde.
wil wel resultaten zien. >:)
(heb niet het grootste vertrouwen in de uitkomsten, maar wie weet.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 25-01-2013 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Hi all,

Kunnen/willen jullie mij advies geven over welke complete PV installatie en installateur.

- schuin dak
- breedte 11,60
- hoogte 4,20
- windrichting 185

Voorkeur panelen met een opbrengst >300Wp

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pa3eia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
Hi all,

Kunnen/willen jullie mij advies geven over welke complete PV installatie en installateur.

- schuin dak
- breedte 11,60
- hoogte 4,20
- windrichting 185

73's
Je bent vergeten het muntje erin te gooien :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Gents, zou het een idee zijn een wiki te starten voor terugkomende topics?

Immers vragen die periodiek de revue passeren zijn meterkasten (hoofdzekeringen, kWh-meters, aardlekschakelaars, extra groep, wel/niet zelf werkzaamheden uitvoeren), koperverliezen (kabellengte, kabelsoort, aderdiameters, montagewijze), omvormers (micro, macro, blauw, rood, geel, MPP's), panelen (mono, poly, zwart, afmetingen, prijzen), systeemkeuze (oriëntatie, hoek, dakoppervlak, schaduw), risico's (opstalverzekering, al dan niet aarding, DHZ gehalte).

De übermodders geven wel aan dat dit forum redelijk beheersintensief is. Onderlinge verwijzingen als "read earlier posts" komt vaak voorbij, en een forum is mogelijk niet de meest optimale manier om deze informatie beschikbaar te stellen en beheren. Naar ik weet heeft Tnet nog geen wiki faciliteit. Kunnen we zoiets aan de crew/modders voorstellen c.q. verzoeken te implenteren? Zien we dit als topic posters zitten, of brabbelt dit forum voldoende lekker weg? Info in de wiki, discussie alhier. Zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mta schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:19:
Gents, zou het een idee zijn een wiki te starten voor terugkomende topics?

Immers vragen die periodiek de revue passeren zijn meterkasten (hoofdzekeringen, kWh-meters, aardlekschakelaars, extra groep, wel/niet zelf werkzaamheden uitvoeren), koperverliezen (kabellengte, kabelsoort, aderdiameters, montagewijze), omvormers (micro, macro, blauw, rood, geel, MPP's), panelen (mono, poly, zwart, afmetingen, prijzen), systeemkeuze (oriëntatie, hoek, dakoppervlak, schaduw), risico's (opstalverzekering, al dan niet aarding, DHZ gehalte).

De übermodders geven wel aan dat dit forum redelijk beheersintensief is. Onderlinge verwijzingen als "read earlier posts" komt vaak voorbij, en een forum is mogelijk niet de meest optimale manier om deze informatie beschikbaar te stellen en beheren. Naar ik weet heeft Tnet nog geen wiki faciliteit. Kunnen we zoiets aan de crew/modders voorstellen c.q. verzoeken te implenteren? Zien we dit als topic posters zitten, of brabbelt dit forum voldoende lekker weg? Info in de wiki, discussie alhier. Zoiets.
Desnoods maken we een paar "sub" topics aan die specifiek gaat over omvormers, schaling, montage,groepen, oprbrengst, etc.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

pa3eia schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
Hi all,

- schuin dak
- breedte 11,60
- hoogte 4,20
- windrichting 185

73's
Wil je panelen met een goud randje en wat voor kleur moet je omvormer zijn?

Maar serieus begin eens op de solartop50 en hier op het forum lopen ook een aantal leveranciers rond. DM van hun staat ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:45:
[...]

mmm lastig.

edit:
Let wel dat een databeestje doen, niet uniek is en dat gerenomeerde omvormerboeren
dat al langer voorstellen als optie.

Zie Fronius, http://gaiaenergysystems....t-Oriented-PV-Systems.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:49
Vandaag weer een mooie grens doorbroken:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34816730/1MWh.png

Op naar de zomer, ben benieuwd wanneer ik door de 2MWh breek....

[ Voor 23% gewijzigd door MasterMaceMichu op 25-01-2013 19:21 . Reden: de eenhedenpolitie hieronder..... ;) ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:14
mWh? Dat is milliwattuur, dat doe je al met een beetje maanlicht. :)

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 25-01-2013 16:14 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:20:
[...]

Let wel dat een databeestje doen, niet uniek is en dat gerenomeerde omvormerboeren

dat klopt.
had er ook aan zitten te denken omdat bij mij ook te doen.
het was alleen niet veel goedkoper om te doen. (minder als 100 euro.)

en als ik nu kijk naar het V verschil tussen de 2 mpp's
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/vverschil.jpg
ben ik toch blij dat ik dat niet gedaan heb.
die dag heb ik 14,4kWh opgewekt. (niet een hele goede dag)
en als ik het verschil bereken dan kom 0,64kWh verlies die dag.
(op mooiere dagen is het verschil groter als op slechtere dagen.)
op langere termijn kom ik op 8% verlies, maar ik steek geen hand in het vuur voor die berekening.
(teveel variablen en afrondigen.)

databeesje was de eerste die ik het hier zag doen, dus ere wie ere toekomt.
en dit soort constucties zijn ook mogenlijk.
http://www.ecologieforum....c.php?f=23&t=2500&start=0
mischien wel beter als het oost-west systeem in somige gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964

[/quote]

Als ik dit lees kunnen mijn 8 panelen dus gewoon op 1 omvormer zonder al te veel verlies. Snap alleen niet helemaal hoe ze parallel geschakeld worden, hoe je ze dan aansluit op de omvormer. Deze heeft toch maar 1 MPP-tracker. Of doe je ze letterlijk parallel, dus twee snoeren in de "plus" en twee in de "min"(van beide stringen 1)?

Mijn panelen komen niet geheel oost-west maar meer ZO-NW

Met Sketchup een tekeningetje gemaakt en het blijkt dat vanaf ogeveer 9 uur alle panelen zon krijgen. Gedurende het uur ervoor is er schaduw over de panelen. Zeg maar om 8 uur alles in schaduw en om negen uur alles in de zon.

Zou toch rendabel moeten zijn dacht ik .

[ Voor 15% gewijzigd door Kievit1964 op 25-01-2013 17:44 ]

Pagina: 1 ... 233 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.