Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 232 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.760 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@woudsehoeve.
ziet er goed uit.
ben je ook nog van plan om er naar te kijken wat het doet?
(ik heb zelf nog geen idee hoe de aeg 4600 het nu af handeld met zijn mpp's.
pakt elke mpp de volle 4600W?
of wekt hij net zo als een danfoss (hoe hoger de V hoe lager de A)
of meer als een kostal pico 4.2. (de V teld op)
of meer als een power-one/sma. (de mpp beperkt))

@swapevent
als alles goed is gedimensioneert dan moet die installatie minimaal 3800kWh doen.
dus die 4000kWh is erg goed mogenlijk om te halen.
met een beetje geluk zelfs meer.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
migjes schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:54:
@woudsehoeve.
ziet er goed uit.
ben je ook nog van plan om er naar te kijken wat het doet?
(ik heb zelf nog geen idee hoe de aeg 4600 het nu af handeld met zijn mpp's.
pakt elke mpp de volle 4600W?
of wekt hij net zo als een danfoss (hoe hoger de V hoe lager de A)
of meer als een kostal pico 4.2. (de V teld op)
of meer als een power-one/sma. (de mpp beperkt))

@swapevent
als alles goed is gedimensioneert dan moet die installatie minimaal 3800kWh doen.
dus die 4000kWh is erg goed mogenlijk om te halen.
met een beetje geluk zelfs meer.
@migjes: Ik heb er geen logging bij, dat wilde hij niet (vond het niet nodig) maar er ligt nu wel een bloknote bij :)
De AEG 4600 heeft 3 string aansluitingen elk met een eigen mpp, Ik ben er vanuit gegaan dat ze ieder de volle 4600W aankunnen.... Ik heb bij een andere kennis er een hangen met 14*250Wp panelen op 1 string met een AEG4600.

From the manual:
.............................
Each set of PV-Inverter DC terminals takes a maximum DC input
of 8.5 A. As a result, 3 pairs of PV-Inverter DC terminals can take a
combined input of up to 25.5 A.

To fully optimize the PV DC output set-up, use the following configuration
guidelines:
(a) For PV DC output less than 8.5 A, use a single pair of PV-Inverter
DC terminals.
(b) For PV DC output between 8.5 A and 17 A, use two sets of inverter
DC terminals.
(c) For PV DC output between 17 A and 25.5 A, use 3 sets of inverter
DC terminals.
.............................

De MMP working range is 125V...700V dus 700V*8.5A = 5950W
Hij kan dus vol vermogen op 1 string hebben.

Over de MPP in de manual:

Maximum PowER Point tRacking (MPPt)
Due to its advanced design, your PV-Inverter can track the maximum
power from any PV-Panel under any condition. If the output power
display is stable, your PV-Inverter is converting the maximum power
available. If the power reading fl uctuates, the device is tracking power
changes due to varying levels of sunlight.
If the output of the PV-Panel is low, the AC power may drift slowly. This
is normal because your PV-Inverter continuously tracks the maximum
DC-power and the display refl ects the varying power.

bla bla bla :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 15:40:
is 4000kwh niet iets te optimistisch gerekend?
Mogelijk dat die boom roet in het eten gooid, maar verder een mooie open skyline.
~4000kWh is bij een reken factor 0.88 bij 0.85 wordt het ~3800kWh

Over een jaar zullen we het weten .........

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zeker 3 bij leggen, heeft ie mooi het dakkie vol. _/-\o_

Rol-co is best wel jalours op zulke dak ruimtes

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 21-01-2013 18:19 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Rukapul schreef op zondag 20 januari 2013 @ 19:34:
[...]

Waarom zo'n knutselgammele oplossing?
En nog gevaarlijker ook. Als er nu een draad uit de lasdop/klem schiet dan gaat die andere 2.5mm2 alle stroom voor zijn kiezen krijgen... zonder dat de automaat uitschakelt... of zitten beide paren in een eigen 16A automaatje?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een weer.Mij nog te gevaarlijk op een plat dak.Ik hoop dit weekend toch wel eens de panelen op het dak te hebben.En anders nog maar een week wachten. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:24
Za Zo
Zonneschijn (%) 30 20
Neerslagkans (%) 30 40
Neerslaghoeveelheid (mm) 0 0/2
Minimumtemperatuur (°C) -13/-9 -10/-2
Middagtemperatuur (°C) -6/0 -2/3
Windrichting Z Z
Windkracht (bft) 3 3

Op een plat dak kan het buiten de de kou natuurlijk altijd.

Maar het verbaasde me wel van Woudse. Hier was het dak toch echt akelig wit en blies er ook nog eens een hele gemene wind overheen.
Geen enkele animo om wat kwh eerder te kunnen oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
izdp schreef op maandag 21 januari 2013 @ 20:19:
Za Zo
Zonneschijn (%) 30 20
Neerslagkans (%) 30 40
Neerslaghoeveelheid (mm) 0 0/2
Minimumtemperatuur (°C) -13/-9 -10/-2
Middagtemperatuur (°C) -6/0 -2/3
Windrichting Z Z
Windkracht (bft) 3 3

Op een plat dak kan het buiten de de kou natuurlijk altijd.

Maar het verbaasde me wel van Woudse. Hier was het dak toch echt akelig wit en blies er ook nog eens een hele gemene wind overheen.
Geen enkele animo om wat kwh eerder te kunnen oogsten.
Dak was lekker schoon en droog geblazen door de wind, goed aankleden(4 lagen), goede schoenen met rubber zolen, plakken aan de dakpan platen en de panelen goed vasthouden, dan is de wind wel lastig.
Het voorbereiden is het meeste werk, als eenmaal alle profilen, en kabels liggen, waren de panelen ze gebeurd, wel een panelen aangever op de grond. Na een halfuurtje op het dak ben je lekker bezig en warm .... alleen het toilet was lastig met al die lagen kleding :)
En zondag op de bank met spierpijn ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddyslack
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:29
Ik heb in november m'n PV-installatie aangeschaft en ben druk doende om alles te installeren. Inmiddels heb ik alles gereed gemaakt in de meterkast, omvormer opgehangen en de Clickfit rails gemonteerd op de daken.
Dit wordt mijn configuratie:
8 panelen op het oosten (4 op de garage & 4 op de woning) & 8 op het westen (4 op de garage & 4 op de woning). Zie foto's voor de layout.
Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/file/d/0B0ai5_tXabP9aTBwTTlLN01qREU/edit?pli=1
Afbeeldingslocatie: https://docs.google.com/file/d/0B0ai5_tXabP9d2VObHd2NFpPWms/edit

De panelen die gemonteerd worden zijn van REC type PE250Black en worden straks aangesloten op een SMA4000TL21 omvormer. Oostzijde op 1 string (poort A) en Westzijde op 1 string (poort B).

Nu is mijn vraag de volgende; neem bijv. de oostzijde, moet ik alle panelen in serie zetten (dus vanaf het dak van de woning met een kabel naar het dak van de garage) of is het verstandiger om de bijgeleverde Y-splitters te gebruiken (in serie geschakelde panelen op het huis koppelen met de in serie geschakelde panelen op de garage middels de genoemde Y-splitter)?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

[ Voor 6% gewijzigd door caddyslack op 21-01-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
caddyslack schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:56:
Ik heb in november m'n PV-installatie aangeschaft en ben druk doende om alles te installeren. Inmiddels heb ik alles gereed gemaakt in de meterkast, omvormer opgehangen en de Clickfit rails gemonteerd op de daken.
8 panelen op het oosten (4 op de garage & 4 op de woning) & 8 op het westen (4 op de garage & 4 op de woning). Zie foto's voor de layout.
[afbeelding]
[afbeelding]

De panelen die gemonteerd worden zijn van REC type PE250Black en worden straks aangesloten op een SMA4000TL21 omvormer. Oostzijde op 1 string (poort A) en Westzijde op 1 string (poort B).

Nu is mijn vraag de volgende; neem bijv. de oostzijde, moet ik alle panelen in serie zetten (dus vanaf het dak van de woning met een kabel naar het dak van de garage) of is het verstandiger om de bijgeleverde Y-splitters te gebruiken (in serie geschakelde panelen op het huis koppelen met de in serie geschakelde panelen op de garage middels de genoemde Y-splitter)?

Je hebt best een "moeilijk " dakje, mocht het zo zijn dat de op de foto het besneeuwde dak
de oostzijde is zou ik er toch kiezen om oost + west garage op één tracker ( A ) aan te sluiten
en ook oost west woning op één tracker ( B ), zeg maar alla databeestje zijn opstelling.
Dan is ook nog eens een 3 KW omvormer afdoende volgens mij.

( migjes wat is jou mening ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[afbeelding]
[afbeelding]

mag ik aannemen dat de garage richting zuid is?

zo ja:
op het huis aan de voorzijde kunnen de panelen nog een aardig stukje schuiven zodat ze minder schaduw hebben van de cv pijpjes.

als je oost op 1x8 string gooit op 1mpp.
en west op 1x8 string 1mmp.
dus geen y-splitter gebruiken.
heb je eigenlijk het zelfde als ik heb. (oke 150Wp meer.)
dat doe ik met een 3000W omvormer.
en ik haal zelde de 2500W. vanwege oost-west.

zo nee:
mmm een databeestje doen?
denk het niet, maar weet het niet zeker. ik tweifel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

[afbeelding]
[afbeelding]

Zoals aangegeven zou ik gewoon beide trackers gebruiken, je hebt ze tenslotten.
String van 8 oost op A, string van 8 west op B.

Ik zou de Y splitters niet gebruiken, als ik de suggestie boven lees zou dat dan 2 strings van 4 parallel worden (4 huis, 4 garage) per windrichting en dat aangesloten op de omvormer. Ik denk dat dit meer problemen gaat geven dan 8 stuks in serie.

Je hebt een klein verschil in orientatie in verband met de plaatsing wat mogelijk problemen zou kunnen geven met MPP tracking, kijk het even aan. Je kan een keertje MPP scan (Optitrac) aan zetten om te proberen, al denk ik dat het niets uithaalt, de spanning van 4 panelen is te laag vrees ik. Proberen kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:36
Gezien bovenstaande reacties, vraag ik me af of je die omvormer ook al in huis hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Snowmiss schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:13:
[...]

Gezien bovenstaande reacties, vraag ik me af of je die omvormer ook al in huis hebt?
jep met die omvormer en een snelle uit het hoofd rekening kom ik ergen uit op:
3-3,5kWp per kant.
dus iets van 6-7kWp.

@caddyslack
met de panelen die je hebt is een power-one pvi 3.0 perfect voor je.
(zelfs iets te zwaar.)
wil je er nog een paar panelen bij hebben dan is een sma3000tl-21 te overwegen.
je hebt iets verlies met de sma4000, maar of dat veel is. dat zal wel mee vallen.

(als je panelen bij plaatst op het dakkapel b.v. is het niet de grootste ramp als de hoek iets afweikt van de panelen op het dak. liefst zo min mogenlijk, maar wat afweiking kan wel.)

zelf heb ik nu ook een set liggen met een power-one 3.0 en 4,7kWp en oost-west.
maar nog geen lente gezien met het systeem en dat is een flinke onderdimensionering.
dus ik weet nog geen prestaties. (maar heb er wel vertrouwen in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Kreeg vandaag de vraag:

Ik heb in mijn garage alleen krachtstroom (380v). Mag ik ook een fase (16A) daarvan gebruiken om een Soladin 600 er op aan te sluiten?

-technisch?
-verantwoord?
-volgens het boekje?

Ga het sowieso voorleggen aan mijn installateur, maar wil ook graag de meningen vanaf hier horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddyslack
@Snowmiss;
Ik heb de omvormer idd. al binnen, was onderdeel van de levering. Heb de complete set bij een firma gekocht.

Wat betreft het aansluiten van de panelen, ik was al van plan om alles in serie te zettten per zijde. Alleen ik zag die splitters ook in de doos liggen, vandaar eigenlijk mijn vraag.

@Migjes;
Als ik de gehele installatie in Sunnydesign doorreken, is het verschil in opbrengt minimaal. Dan wel in het voordeel van de 4000TL21. Waarop baseer jij dan het negatieve opbrengst verschil (in het voordeel van de 3000TL21)?
Waarschijnlijk ga ik nog 2 tot 3 panelen extra bijplaatsen. Dan zit ik met de 4000TL21 goed lijkt me zo, dit zou dan ten koste gaan van de levensduur van bijv. een 3000TL21 die zo nu en dan op z'n tenen moet gaan lopen.

Bedankt voor jullie meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
hautessa schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:49:
Kreeg vandaag de vraag:

Ik heb in mijn garage alleen krachtstroom (380v). Mag ik ook een fase (16A) daarvan gebruiken om een Soladin 600 er op aan te sluiten?

-technisch?
-verantwoord?
-volgens het boekje?

Ga het sowieso voorleggen aan mijn installateur, maar wil ook graag de meningen vanaf hier horen.
Je krijgt het ook als 3 fases binnen en daar maak je ook aparte 230V groepen van.
Zeker dat het krachtstroom is? En niet b.v. 2x 230 in een Perilex?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
caddyslack schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:50:
@Migjes;
Als ik de gehele installatie in Sunnydesign doorreken, is het verschil in opbrengt minimaal. Dan wel in het voordeel van de 4000TL21. Waarop baseer jij dan het negatieve opbrengst verschil (in het voordeel van de 3000TL21)?
Waarschijnlijk ga ik nog 2 tot 3 panelen extra bijplaatsen. Dan zit ik met de 4000TL21 goed lijkt me zo, dit zou dan ten koste gaan van de levensduur van bijv. een 3000TL21 die zo nu en dan op z'n tenen moet gaan lopen.
sunnydesign geeft maar een grove schatting. en vaak nog te laag ook.
er zijn zoveel variablen dat kan geen programma berekenen. (ik ook niet)

maar wat je wel kunt zeggen.
iederen omvormer heeft een minimum W wat hij nodig heeft om te kunnen werken in vol rendemend.
hoe groter de omvormer hoe hoger de minimum W.
(maar zie het wel als het sexueel mieren mishandel modus.)
het prijs verschil tussen een sma3000 tegenover een sma4000 doet meer.
dus gewoon gebruiken die sma4000 als je wil.

de levens duur tussen een sma3000 en sma4000 als je er +/- max gemiddeld een 2500W op zet.
dat zal nihil zijn. (ik geloof oizo niet in levensduur verschil met mindervermogen, ik denk dat andere factoren meer mee spelen)
een sma3000 doet het nog slapend.

als je me de hoek van het dak opgeeft kan ik wel een berekening maken hoeveel panelen er nog bijpassen.
(op een sma3000 en 4000, met bij plaatsen heeft een power-one al minder zin als je niet wil onderdimensioneren.)
en is het ook perfect oost-west?

aangezien je set erg op die van mij lijkt kan ik wel zeggen dat je waarschijnlijk over de 2900kWh per jaar gaat. (ik zit niet in een gebied met extra hoge opbrengst, en heb ook last van pijpjes, bijna zelfde aantal Wp. etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hautessa schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:49:
Kreeg vandaag de vraag:

-technisch?
-verantwoord?
-volgens het boekje?

Gewoon een groepenkast aanbouwen met 3x 10A zekering en een stopcontact, de fasen verdelen over de drie zekeringen en de nul voor alle drie. ( tussen nul en fase staat altijd 230V)
De "Kracht Stroom" aansluiting moet dan wel 3xfase + 1xnull + 1x aarde zijn (5 polig). !
Veel krachtstroom aansluitingen voor machines hebben alleen 3xfase+1xaarde (4 polig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.suntech-power.com is offline, reguliere update of zou er meer aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:12:
www.suntech-power.com is offline, reguliere update of zou er meer aan de hand zijn?
ik zie een melding dat ze aan het updaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Ter indicatie: aanvraag voor 15% ingediend bij Agentschap NL op 9/1/2013 en bevestiging & geld ontvangen op 22/1/2013. Veel sneller dan verwacht!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:16:
[...]

iederen omvormer heeft een minimum W wat hij nodig heeft om te kunnen werken in vol rendemend.
hoe groter de omvormer hoe hoger de minimum W.
Hoe kom je erbij dat het nullastverbruik van een grotere omvormer groter is? Hoe kom je erbij dat de SMA 4000 meer nullastverbruik heeft dan de SMA 3000?

Tip: Kijk eens naar het verschil in nullast verbruik tussen de AEG Protect PV 2000/2800/4600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:05:
Ter indicatie: aanvraag voor 15% ingediend bij Agentschap NL op 9/1/2013 en bevestiging & geld ontvangen op 22/1/2013. Veel sneller dan verwacht!
Ja,ze zijn goed bezig.Ook ik heb de aanvraag in December ingediend en vandaag bericht zat ze tot uitkeren over gaan.Alleen vandaag begrepen dat de door mij bestelde 300 WP panelen er nog niet zijn,dus ook dit weekend niet het dak op.Weer blijft toch slecht.Ik schuif het nu een weekje door.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@twixx, dat heb je rap voor elkaar !
Ik heb de aanvraag 28/11/12 ingeschoten & bevestiging gekregen maar nog helemaal niets vernomen :(

Zijn er al andere mensen uit '12 die in '13 wel een uitbetaling hebben ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Hallo,
Na veel gelezen te hebben op dit forum langzaam maar zeker besmet met het PV-virus. :+

Nu heb ik zelf een pannendak op het ZO waar ruimte is voor 13 standaard (160*100) panelen in portrait of 14 á 15 panelen in landscape (oogt wel wat minder!)

Wat is het maximaal aantal panelen voor een groep van 16A? Als dit bv 13 of minder is, dan kies ik zoiezo voor de portrait, is dit meer dan komt landscape meer in zicht.
Moeten wel standaard panelen worden anders wordt het prijskaartje te hoog :P

Tevens heb ik nog een plat dak van 4,0 * 3,50 meter. Hoeveel panelen kan ik daar maximaal kwijt op een schans?

Beide installaties zullen op een aparte omvormer moeten ben ik bang voor of zijn er andere (goedkopere) oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:31
13 panelen van ca. 250wp kan prima op een 3000watt omvormer op een 16A zekering. Het andere dak kan eventueel op een tweede omvormer op een andere 16A groep. Alternatief is 1 omvormer voor beide installaties met minimaal 2 mpp trackers op een 3 fasen aansluiting. Ik betwijfel of dat goedkoper is dan twee omvormers.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

twixx schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:53:
[...]

Je krijgt het ook als 3 fases binnen en daar maak je ook aparte 230V groepen van.
Zeker dat het krachtstroom is? En niet b.v. 2x 230 in een Perilex?
Gewoon krachtstroom. Jij en anderen bedankt voor de snelle reakties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hier komen de panelen wel binnen.. maar gaan ze er niet uit :( Enige wat we op dit moment doen is grote omvormers installeren, en af en toe wat omvormers van systemen hier in de buurt alvast instaleren (anders loont het niet).

Vorig jaar 1 - 1,5 week vertraging gehad, toen 2 weken dicht (qua installeren), en nu weer 2 weken sneeuwpret. Hoort erbij, maar vervelend is het wel.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:05:
Hier exact hetzelfde; 9-1 ingediend, vandaag schriftelijke bevestiging en 650 bijgeschreven. Rap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog even een paar weken geduld en dan kan je waarschijnlijk het al niet meer bijbenen. :)

Hier in Zeeland lees ik berichten, dat ze voor een tweede keer inkoopactie gaan houden (ZonEffect). Ik ben benieuwd of het deze keer weer storm zal lopen. Ik hoop van wel. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddyslack
@Migjes;
Ik heb een zuivere Oost-West situatie, gemeten met het compas. De panelen liggen onder een hoek van 450. Bekabeling aan DC-zijde is 6mm2 en aan AC-zijde 10mm2.

Ik woon overigens in de provincie Drenthe in de buurt van Meppel-Hoogeveen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Hoeveel meter kabel zit er aan je AC-zijde dat je daar naar 10mm² ben gegaan?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Misschien iemand nog een ritje naar winterberg duitsland?
Leuke omvormer + prijs.
http://www.ebay.de/itm/30..._trksid=p3984.m1423.l2649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zeker een mooi prijsje en ziet er best gelikt uit.
Zal toch wel met dhl te regelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
caddyslack schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:04:
@Migjes;
Ik heb een zuivere Oost-West situatie, gemeten met het compas. De panelen liggen onder een hoek van 450. Bekabeling aan DC-zijde is 6mm2 en aan AC-zijde 10mm2.

Ik woon overigens in de provincie Drenthe in de buurt van Meppel-Hoogeveen.
zal morgen effe kijken.
ken je taranto in eindhoven al?
http://www.zonnestroomopb...anto-pv-/18837/18267.html
oost-west sma5000 wel vrij plat (relatief na jouw situatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Laatst online: 13-01 05:24
Wat mij als leek nog even ontgaat is waarom mensen zulke dikke kabels gebruiken na de omvormer? Je kunt toch 16A over 1 fase sturen, zoveel verlies heb je niet meer lijkt me, zelfs niet over 2,5 mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt Dre heeft er laatst een stukje over geschreven
als ik me goed herinner bij een kabellengte va 25m en 2.5 mm2 was het verlies minder dan 10kwh op jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Kievit1964 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:35:

Tevens heb ik nog een plat dak van 4,0 * 3,50 meter. Hoeveel panelen kan ik daar maximaal kwijt op een schans?
Iemand een idee? Zat zelf aan 8 panelen te denken (twee rijen van 4 in portrait) of is dit te optimistich?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8 panelen van 99*165 op een schans is haalbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:32:
@twixx, dat heb je rap voor elkaar !
Ik heb de aanvraag 28/11/12 ingeschoten & bevestiging gekregen maar nog helemaal niets vernomen :(

Zijn er al andere mensen uit '12 die in '13 wel een uitbetaling hebben ontvangen?
Ik heb zelf op 27 november 2012 ingediend en nog niets. Nu moet ik wel zeggen dat ik 10 december nog een verzoek tot aanpassing van die aanvraag heb gedaan. Terwijl voor mijn ouders heb ik ook op 10 december een aanvraag gedaan en die hadden gisteren het bericht dat de subsidie was toegekend.

Ik heb dus zelf de aanvraag nog gedaan voor het bericht dat de subsidiepot op was en voor mijn ouders na het bericht dat er nieuwe subsidie kwam.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 07:54:
klopt Dre heeft er laatst een stukje over geschreven
als ik me goed herinner bij een kabellengte va 25m en 2.5 mm2 was het verlies minder dan 10kwh op jaar
Dat heeft ook nooit iets te maken met verlies kwa jaar opbrengst, eea is er enkel voor om te voorkomen
dat de omvormer direkt of na verloop van jaren steeds gaat uitvallen op een voor de omvormer te hoge
netspanning, dit speelde hier een aantal weken terug ook nog in dit forum, toen werdt een 2.5mm²
aansluitkabel ook vervangen door een 4 mm² en daarna liep de omvormer storings vrij.

Helaas zitten er hier mensen op dit forum die willen scoren met halve waarheden of last hebben van
tunnelvisie en daardoor eea uit het verband rukken. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Tsja als je zo gefocused bent op je tvt dat een paar tientjes meer voor de kabel er niet af kan en dan de grenzen opzoeken? Je kunt wel blijven discussieren dat dit technisch allemaal net wel kan, maar waarom niet gewoon een beetje gezond overdimensioneren op de kabel. Dat is standaardpraktijk in vrijwel alle technische ontwerpsituaties. Dat je dit voor omvormers juist niet doet is een ander verhaal.
Volg gewoon de aanbevelingen van de fabrikant of laten we een vuistregel opstellen, voorzetje:
Installatie tot en met ca. 3000Wp op minimaal 2,5mm kwadraat, boven 20m afstand evt. een maatje meer
Boven 3000Wp minimaal 4mm kwadraat, boven 20m afstand evt. een maatje meer

Of op basis van benodigde afzekering (volgens fabrikant) een minimale diameter. Alles wat dan op een standaard 16A groep kan, is met minimaal de standaardbekabeling van 2,5mm kwadraat te doen, etc.

Andersom zijn er mensen die alles doen om zoveel mogelijk opbrengst te krijgen en dat is gewoon een persoonlijke keuze, net zoals je dure panelen kunt kopen die een beetje efficiënter zijn dan gemiddeld. Die hoeven we hier ook niet af te branden. Het is tenslotte hun eigen portemonnee en beslissing.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar mijn mening als een omvormer gaat uitvallen omwege een te hoge netspanning bijv bij 240 Volt dan deugt de omvormer niet
hier geld 230V +/- 10% oftewel Vmax is 253V

ik pak even de omnik 4 als voorbeeld
hier staat het volgende in de handleiding
Grid voltage Range ==> VDE 0126-1-1, RD1663, ENEL2010,C1/10 G83/1, AS4777
grid monitoring Range ==> VDE 0126-1-1, RD1663, ENEL2010,C1/10 G83/1, AS4777

ga je daarop nazoeken dan zie je dat de omvormer dus zonder problemen een spanning van bijv 241Volt aan moet kunnen,

gaat de omvormer uitvallen om die reden dan kan je wel leuk kables gaan vervangen maar ik zou dan teruggaan naar de leverancier met de mededeling dat de omvormer niet ( meer ) voldoet aan de aansluitnormen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@swapevent.
jep mee eens.
alleen dachten mensen dat zoon 10-15 jaar geleden ook.
en toen waren de regels anders en de omvormers ook.
ik durf niet te gokken wat er veranderd de komende jaren.
het zou kunnen zij dat als er veel mensen een pv installatie in de straat hebben dat de V in de wijk wat gaat oplopen op een mooie zonnige dag. (wat ik tot nu toe hoor schijnd het mee te vallen)
ik neem aan dat je de set over 10 jaar ook nog graag zou willen hebben en mischien is dan jouw omniksol met 253V wel teweinig. (koffiedik of glaze bol)

(er staat mij iets bij dat de omniksol ook met 262V overweg kon, maar kan het niet zo snel vinden in de handleiding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:15:
[...]

Hoe kom je erbij dat het nullastverbruik van een grotere omvormer groter is? Hoe kom je erbij dat de SMA 4000 meer nullastverbruik heeft dan de SMA 3000?

Tip: Kijk eens naar het verschil in nullast verbruik tussen de AEG Protect PV 2000/2800/4600.
ik kijk niet naar de nullast.
maar naar de efficientie curve. (die mis ik trouwens bij een aeg in de specs.)
als je de omvormer boven de 93% wil houden met bewolkt weer dan is er een verschil tussen een sma3000 en 4000.
voor een sma3000 moet je dan +/- 321W op de DC hebben.
en voor een sma4000 moet je dan +/-428W op de DC hebben.
met mijn 3850Wp schommel ik bij bewolkt weer tussen de 300-400W.
en aangezien het om een oost-west gaat kun je een behoorlijk eind schadeloos onderdimensioneren.
(bijde kanten werken toch niet tegelijk op vol vermogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:09:
gaat de omvormer uitvallen om die reden dan kan je wel leuk kables gaan vervangen maar ik zou dan teruggaan naar de leverancier met de mededeling dat de omvormer niet ( meer ) voldoet aan de aansluitnormen
Kabels vervangen lijkt me niet handig.. Maar zoals ik toch kabel moest leggen was het prijsverschil van 88ct de meter geen reden om dan maar niet direct 4mm te leggen. Moet het? Nee! Is het technisch noodzakelijk? Nee.

Maar hoewel een band met 1,6mm profiel wettelijk mag en zou moeten voldoende voor een goed chauffeur in de huidige weeromstandigheden, is een band met meer profiel net even iets fijner....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Toen ik met PV begon (+10 jaar geleden), moest er boven de 600 Wp een aparte groep aangelegd worden. Voor toekennen van de subsidie moest dat aantoonbaar (firmastempel) door een installateur gedaan zijn, als ik me goed herinner.

Nu PV vele malen goedkoper is geworden en men niet terugschrikt voor meerdere kWp's op het dak, krijg je de situatie dat men het nu in het groot allemaal zelf wilt doen, zonder de benodigde kennis.
Je praat dan over DC spanningen die al snel boven de 300V komen en (AC) stromen die bij de gemiddelde gebruiker nog nooit na de groepenkast zijn voorgekomen.
Ook het soort 'publiek' is veranderd. Waren het vroeger over het algemeen techneuten die wat geld voor de hobby over hadden (want zonnepanelen verdienden zich toen helemaal nog niet terug :) ), nu gaat het vaak om geld en 'de buurman heeft het ook'. Op zich allemaal prima. Vooral doen.

Maar diezelfde mensen stellen dan hier vragen over kabeldiktes etc. en daarop komen dan (ongetwijfeld goedbedoelde) antwoorden. Aan de gebruikte terminologie (en vrijwel zelden onderbouwing) in veel van die vragen + antwoorden krijg ik de indruk dat men absoluut niet weet wat er komt kijken bij de aanleg van zo'n installatie. Even Googlen, forumpje lezen, langs de Hornbach en je legt een nieuw PV groepje aan, dat soort werk.

Elektrotechniek is een vak, vroeger moest je daarvoor opgeleid zijn om daarmee te mogen werken. Dat was niet voor niets. Dan leerde je eea over beveiliging, selectiviteit, kortom: wat kan er & wat mag er.

Ik snap dat je alles zelf wilt doen, dat probeer ik ook, dat is de Tweaker in je. Maar zonder voldoende kennis dit soort installaties ontwerpen en aanleggen is gewoon niet handig. Overweeg eens om naast je uitgave voor je installatie een paar procent te reserveren voor de installateur. Die kan WEL bepalen hoe het mag/moet en waarschijnlijk kun je dan het eenvoudige werk (kabeltjes trekken e.d.) nog steeds zelf doen, maar de rest aan de professional overlaten.

Just my 2 cents...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niets mis met zo'n motivatie.
zo ligt bij mij de XMVK -AS kabel bijv door een mantelbuis , hoeft ook niet maar wel makkelijk als ik ooit bijv er een kabel bij wil leggen of deze wel wil vervangen .

@migjes
de normen veranderen bijna net zo vaak als het weer , wie weet besluit men in europa omstreeks 2018 wel dat we standaart naar 240V gaan tja daar kunnn we letterlijk niets aan doen

@joepla
een goed begin is het halve werk,
om die reden heb ik hier ook de meterkast in zijn geheel vervangen ipv gaatje inboren en los kastje ernaast ( uit afbraakwoning gejat ) dat gepruts houd ik ook niet van.

maar zoals je al zegt wat je zelf wel kan doen doe vooral zelf
de kabel ingraven koste mij een paar avonduurtjes had ik dit moeten laten doen was ik 300 euro kwijt geweest en dan is het toch snel verdient ( snel bespaart eigenlijk )

als je bijv bij eneco om advies vraagt wat wel/niet mag krijg je als antwoord "na de meter is het niet ons probleem"
in mijn geval stap 1 vraag een officiele installateur wat de mogelijkheden zijn en hoe te doen
stap 2 bepaal samen wat je zelf wel/ niet veilig kan doen

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2013 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
De roep om de installateur is een begrijpelijke.
Maar toch.
Ik wist er vrijwel niets van net zoals verreweg de meeste mensen.
Nu weet ik al veel meer, zeker ook dankzij dit forum.
Dat is erg prettig dat het nu niet meer iets engs is waar je vooral niet aan moet komen.
Nu ik wat meer weet heb ik ook kunnen constateren dat de installateurs die hier allerlei aanpassingen hebben gedaan in feite heel wat hebben afgeknoeid.
Het leuke is dat ik nu zelfs kan begrijpen waarom zo gedaan en zelfs van oh hoe dom gedaan.

De val van 253 begrijp ik nu ook. Het begint met meten op diverse tijdstippen.
Hier zit ik vrij constant tussen de 232 en 234. Toch ook al wat hoger en op een gegeven moment tellen alle beetjes. Kwestie van je zal het maar hebben.

Wat ik nog wil ontdekken is de aarding. Zou ergens 'gegrond' zijn, maar zie ook aan waterleiding verbonden.
Paar jaar geleden is de hoofdleiding naar ons perceel toe vervangen door een forse ethyleenbuis.
Heerlijk, want geweldige druk! Maar nu en aarding, klopt het nog wel?
Niemand die bij die aanleg daar een woord over heeft gerept.
Nu ik toch bezig ben met omleggen etc
Te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Joepla schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:25:
Ik snap dat je alles zelf wilt doen, dat probeer ik ook, dat is de Tweaker in je. Maar zonder voldoende kennis dit soort installaties ontwerpen en aanleggen is gewoon niet handig. Overweeg eens om naast je uitgave voor je installatie een paar procent te reserveren voor de installateur. Die kan WEL bepalen hoe het mag/moet en waarschijnlijk kun je dan het eenvoudige werk (kabeltjes trekken e.d.) nog steeds zelf doen, maar de rest aan de professional overlaten.

Just my 2 cents...
Oke, het is een ver en grijs verleden, toen een MBO-techniek nog MTS genoemd werd. (opa-spreekt) Ik heb nog ergens een diploma van een dergelijk schooltje liggen, waarbij ik ook meterkasten heb moeten leren maken (eerste 2 jaar dezelfde vakken, TCK/electro/electronica). Wat ik me herinner van die tijd is dat docenten doen al aangaven dat de normen onder de veiligheidscultuur steeds strenger werden, terwijl de nut en noodzaak twijfelachtig bij was.

Ook vind ik het altijd opvallend dat mensen (de jou genoemde vakmensen) thuis in hun eigen installaties (of dat nu computers, cv, meubels maken, sanitair of electra is) vaak iets ruimer als "de normen" werken. Waarom? Omdat het kan (en hun het weinig kost).

Een installateur heeft ook belang bij een zo laag mogelijk offerte. En als 2,5mm genoeg is, is dat genoeg. Waarom duurder maken. Maar de vraag is waarom niet als het mij slechts 16 euro extra kost? En ik daarmee wellicht gezeur kan voorkomen, die al dan niet is te wijten aan slechte omvormers of wijzingen in regelgeving.

En sorry.. een simpel groepje bijleggen is geen rocket-sience. En goed te doen voor iemand met een beetje intelligentie die zich goed inleest en bewust handeld. Zeker als je dan aan de veilige marge aanhoudt. Een systeem wordt niet onveiliger als je dikkere kabel aanhoudt ipv de dunne die goed genoeg is (andersom telt niet).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

izdp schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:46:
De roep om de installateur is een begrijpelijke.
Maar toch.
Ik wist er vrijwel niets van net zoals verreweg de meeste mensen.
Nu weet ik al veel meer, zeker ook dankzij dit forum.
Dat is erg prettig dat het nu niet meer iets engs is waar je vooral niet aan moet komen.
Nu ik wat meer weet heb ik ook kunnen constateren dat de installateurs die hier allerlei aanpassingen hebben gedaan in feite heel wat hebben afgeknoeid.
Het leuke is dat ik nu zelfs kan begrijpen waarom zo gedaan en zelfs van oh hoe dom gedaan.
Niet iedereen heeft hetzelfde vermogen om alle verschillende factoren tegelijk in ogenschouw te houden. Maar het helpt natuurlijk wel om als leek genoeg kennis te vergaren om een situatie te beoordelen.
Wat ik nog wil ontdekken is de aarding. Zou ergens 'gegrond' zijn, maar zie ook aan waterleiding verbonden.
Paar jaar geleden is de hoofdleiding naar ons perceel toe vervangen door een forse ethyleenbuis.
Heerlijk, want geweldige druk! Maar nu en aarding, klopt het nog wel?
Niemand die bij die aanleg daar een woord over heeft gerept.
Nu ik toch bezig ben met omleggen etc
Te meten?
Bij woonhuizen krijgt 1 of meer heipalen een vaak aluminium of koper draad mee welke met de paal mee de grond in gaat. Deze draad wordt vervolgens in de meterkast op een aardrail vastgemaakt.

Vervolgens wordt er vanaf die aardrail een draad de groepenkast ingevoerd, een draad naar een lege aarddoos in de badkamer getrokken, en de (binnenkomende) gas en water leiding geaard.

Het is dan ook de bedoeling om de verwarming in de badkamer nog een keer onafhankelijk te aarden op de aarde draad in de badkamer welke rechtstreeks naar de aardrail gaat. Daarnaast hebben zoals gebruikelijk alle aansluitingen in de badkamer een aarde draad, maar deze gaan overwegend naar de groepenkast, niet de losse aardingsdoos.

Mijn badkamer heeft deze losse aardingsdoos niet (meer?), hier steekt een aarde draad welke rechtstreeks naar de aardrail gaat gewoon uit de vloer vandaan, en dan naar de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Cyberpope schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:50:
Een installateur heeft ook belang bij een zo laag mogelijk offerte. En als 2,5mm genoeg is, is dat genoeg. Waarom duurder maken. Maar de vraag is waarom niet als het mij slechts 16 euro extra kost? En ik daarmee wellicht gezeur kan voorkomen, die al dan niet is te wijten aan slechte omvormers of wijzingen in regelgeving.
Let op: op huisinstallaties wordt gi-gan-tisch beknibbeld, bij nieuwbouw. Sterker nog, iedere installateur kan je vertellen dat er bij een standaardinstallatie geld bij moet. De winst zit in het wasmachinegroepje (+500 euro ex BTW), verlaagde WCD's (+1200 euro ex.) etc.

En dat een installateur thuis rommelt (ik ken ze niet overigens): dat is dan voor eigen rekening en risico. Hij zorgt dat het bij jou in orde is, anders heeft hij een leuke uitdaging bij bv. kabelbrand in zijn groepje...
En sorry.. een simpel groepje bijleggen is geen rocket-sience. En goed te doen voor iemand met een beetje intelligentie die zich goed inleest en bewust handeld. Zeker als je dan aan de veilige marge aanhoudt. Een systeem wordt niet onveiliger als je dikkere kabel aanhoudt ipv de dunne die goed genoeg is (andersom telt niet).
Daarover verschillen we dan van mening. Zonder de juiste kennis/ervaring een installatie uitbreiden met een extra invoedingspunt (want dat doe je), met vaak ook nog leuk vermogen: dat is geen simpel groepje, dat is rocket-science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Punt van veiligheid bij zelfdoen is een hele goede. Bijvoorbeeld valgevaar op het dak, maar zeker ook elektrisch. Bij langere strings staan er hele hoge DC spanningen die dodelijk kunnen zijn. En die kunnen bogen trekken door cm's lucht heen. Ook de stroom aan de AC zijde is niet voor de poes. Dus als je het zelf doet weet wat je doet en beperk je risico's. Of bedenk wat je wel zelf kunt en wat je beter uit kunt besteden, zoals aanpassingen aan de meterkast.
Ik ben het heel erg eens dat je niet tot op het laatste dubbeltje moet gaan zitten uitsparen om hier vervolgens allerlei risico's mee te gaan lopen.

De andere kant van het verhaal is dat er met name hier wel veel handige mensen zitten met vaak een technische achtergrond die echt wel het een en ander zelf kunnen doen. En je kunt een hoop zelf uitzoeken. En inderdaad helaas zie je ook wel aan sommige installateurs dat er ook maar wat gedaan wordt, niet altijd goed doordacht. Maar dan lopen zij het risico en zijn zij verantwoordelijk. Dat is een groot verschil.

Bedenk wel goed wat je wel en niet kunt, je ervaringen in het rommelen aan een moederbord met 5V en 12V kun je echt niet gebruiken als het om 500V gaat! Iets min of meer begrijpen van uitleg op internet betekent nog niet dat je alle risico's kunt inschatten. Dat is daarmee nog geen rocket-science, maar ook niet altijd kattepis.

[ Voor 3% gewijzigd door Luiaard op 23-01-2013 12:11 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Laatst online: 13-01 05:24
Wow, beerputje opengetrokken hierzo blijkbaar. Ik wilde niemand tegen het zere been schoppen, maar gewoon een vraag stellen. Als ik zie dat mensen 10mm2 aanleggen, terwijl de norm zegt dat 2,5mm2 voldoende is, dan is het niet raar om daar een open vraag over te stellen. Dat heeft niks met "normaal" overdimensioneren van doen, en ook niets met wetenschap, maar blijkbaar gewoon met een kwestie van "doe maar de norm, keer 4, dan is het vast goed".

Vanuit m'n werk heb ik genoeg ervaring met installateurs op grotere projecten en zie je dat er ook een hoop wordt afgeklooid. Tot partijen aan toe die niet eens de normbladen in huis hebben terwijl ze aan klussen met een aanneemsom van 2mln werken! Thuis gaat het vaak al net zo; ketel onderhouden is bij velen niet meer dan er een stofzuiger doorheen halen en €120 aftikken. Bij m'n ouders heeft de afvoerpijp bijv. een paar jaar totaal verkeerd aangesloten gezeten, terwijl er 3 verschillende installateurs aan hadden gewerkt, niemand die het opvalt...

Dus laten we nou niet gaan doen alsof het trekken van een groepje raketwetenschap is die alleen door een installateur goed kan worden uitgevoerd. Tuurlijk moet je niet zonder verstand van zaken aan de slag gaan, maar dat moet je ook niet als je een muurtje gaat metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Bij twijfel niet inhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Dan iets anders, wat zeker mee kan gaan wegen qua EU- commissie die prijsdumping van zonprodukten door china onderzoekt.

STUTTGART (AFN/DPA) - De tak van het Duitse technologieconcern Bosch die zich bezighoudt met zonne-energie blijkt allesbehalve een verrijking voor het bedrijf. Over 2012 werd bij die afdeling een verlies van meer dan een miljard euro genoteerd. Dat bleek uit de cijfers die woensdag werden gepresenteerd. Ook in 2011 en 2009 vond er een afwaardering plaats bij de afdeling die pas in 2008 werd opgericht.

De verzwakking van de wereldeconomie en de onder druk staande zonne-industrie liggen volgens topman Volkmar Denner ten grondslag aan het riante verlies. Het bedrijf gaat zich in het komende jaar beraden op stappen om flink te besparen. Wat er precies met de zonnetak gaat gebeuren is nog onduidelijk. ,,Op dit moment is het nog te vroeg om met zekerheid over de toekomst te praten'', aldus Denner.

Het operationele verlies was in 2012 ongeveer 450 miljoen euro. Daar kwam een ongeplande waardevermindering van 600 miljoen euro bovenop. Een jaar eerder werd er al 560 miljoen euro afgeschreven en in 2009 nog eens 425 miljoen euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb de sneeuwballen truc geprobeerd, maar het is niet gelukt, er kwam geen sneeuw af. Het westen ligt helaas nog dicht. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Joepla schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:04:
Let op: op huisinstallaties wordt gi-gan-tisch beknibbeld, bij nieuwbouw. Sterker nog, iedere installateur kan je vertellen dat er bij een standaardinstallatie geld bij moet. De winst zit in het wasmachinegroepje (+500 euro ex BTW), verlaagde WCD's (+1200 euro ex.) etc.

En dat een installateur thuis rommelt (ik ken ze niet overigens): dat is dan voor eigen rekening en risico. Hij zorgt dat het bij jou in orde is, anders heeft hij een leuke uitdaging bij bv. kabelbrand in zijn groepje...
Ik zeg ook niet rommelen, ik zeg ruimer aanleggen. Je verdraaid het elke keer. Het gaat er niet om dat mensen 2,5mm gebruiken waar ze eigenlijk 4mm hadden moeten gebruiken, maar andersom. Alsof ik mijn banden al bij 2mm profiel vervangen ipv bij de wettelijke 1.6mm. Een vriend van mij kocht een huis waar een installeur in had gewoon. Veel meer groepen als normaal. Waarom? Omdat het kon. Waarom niet?
En een bak loze leidingen waar je akelig van werd. Verdomd handig met leggen van UTP, dus ik was er blij mee. Maar waarom? Omdat het kon. Zou hij dat bij een klant doen? No way. Waarom dan wel bij zichzelf? Omdat het kon.
Daarover verschillen we dan van mening. Zonder de juiste kennis/ervaring een installatie uitbreiden met een extra invoedingspunt (want dat doe je), met vaak ook nog leuk vermogen: dat is geen simpel groepje, dat is rocket-science.
En toch.. mag ik een groep die 10 jaar gelden is aangelegd voor de wasmachine naar zolder, maar niet in gebruik is, gewoon als leek gebruiken voor dat extra invoedingspunt. Kwestie van stekker erin prikken.

Waarom moet je dan als die wasmachine er wel staat het rocket-sience worden? Dus als ik stel dat ik een nieuwe groep voor mijn wasmachine trek en groep die leegkomt dan gebruik voor mijn PV is het plots simpel? Ik denk dat het eerder is dat "de beroepsgroep" iets bijzonder wil houden, terwijl het dat niet is. Niet voor iemand die een beetje technisch onderlegd is en zich een beetje verdiept. Het is maar LBO/MBO niveau hoor. Zo moeilijk is de informatie en boeken ook weer niet. Als je nog geen spijker in de muur kunt slaan, moet je er vanaf blijven volledig mee eens. Maar het is geen hogere wiskunde van universitair niveau.

(en steeds simpeler geworden en veiliger met de steeds hogere eisen... Een vriend van mij heeft bijna hetzelfde binnen aan electravreters staan als ik, maar in een oud huis een meterkast uit het jaar nul met 2 groepen. Ik heb er 9. Bij hem is het wel uitzoek werk als je iets wil veranderen... met de huidige centraaldozen is dat eens stuk gemakkelijker. zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen die alles een stuk gemakkelijker hebben gemaakt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en een leifheittrekker met steel van 4meter ? hier werk dat heel goed
moet ook wel dakvlak is lage hellingshoek dus als ik moet wachten op afdooi zou ik pas volgende week ofzo weer wat zonnestroom harken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@HvB83
beerputje valt wel mee hoor.
die geur hangt hier bijna continue.
en ja soms komen er wel eens tenen krommende installaties voorbij.
(en vaak zijn het ook proef ballonetjes van een leek, waar dan iets te heftig op gereageert word.)
en niet iedereen hier is het altijd met elkaar eens. (andere visies zijn mogenlijk.)
ook zijn de prijzen van panelen aan het dalen zodat het steeds interesanter word om te onderdimensioneren b.v.
(ik betrap me zelf ook vaak dat ik soms iets te kort schrijf, waardoor het verkeert word opgevat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:20:
en een leifheittrekker met steel van 4meter ? hier werk dat heel goed
moet ook wel dakvlak is lage hellingshoek dus als ik moet wachten op afdooi zou ik pas volgende week ofzo weer wat zonnestroom harken
Tja voorzijde is 6 meter hoog, dus moet ik 9 meter stok hebben om ze te halen. Geen goed idee.

Nee, dan kan ik nog beter uit het raam hangen, dat is nog makkelijker, maarja, probeer op de zolder eens te keren met een stok van meer dan 2 meter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:17:
Ik heb de sneeuwballen truc geprobeerd, maar het is niet gelukt, er kwam geen sneeuw af. Het westen ligt helaas nog dicht. Wordt vervolgd.
Nu heb je dus sneeuw én sneeuwballen op je panelen liggen >:)

Gewoon even geduld en geen rare fratsen uithalen.
Denk aan de reclame: "komt wel goed, schatje" :X

Maar even serieus:
Ik had een lange steek bij de Action gekochten en de panelen redelijk schoon gekregen.
Dat stond niet lekker op dat trapje.
De volgende dag sneeuw en alle werk voor niets.
Ik laat de natuur vanaf nu bepalen of mijn omvormer aanslaat >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het oosten is gewoon vrij, dus een 0 dag wordt het toch niet.

Inmiddels is 1 van de west panelen schoon geschoven, maar curieus genoeg was dat het paneel zonder sneeuwbal. Met andere woorden, sneeuwballen maken meer kapot dan je lief is.

Ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:25:
Het oosten is gewoon vrij, dus een 0 dag wordt het toch niet.

Inmiddels is 1 van de west panelen schoon geschoven, maar curieus genoeg was dat het paneel zonder sneeuwbal. Met andere woorden, sneeuwballen maken meer kapot dan je lief is.

Ofzoiets.
_/-\o_ _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:25:
sneeuwballen maken meer kapot dan je lief is.

Ofzoiets.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die leifheit waar ik het over had kan je uitschuiven oftewel eerst op 1 1/2 meter de stok omdraauien en dan uitschuiven maar totdat je alles gehad hebt

en ja ik heb het hier ook 4 keer kunnen doen grrrr maar goed het vooruitzicht dat ik een dag of 9 helemaal niets binnenhark stond me niet aan, en ik kan er makkelijk veilig bij gezien de hoogte

Afbeeldingslocatie: http://media.marskramer.nl/Images/Data/Detail1/077380.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2013 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Cyberpope schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:20:
[...]
Ik zeg ook niet rommelen, ik zeg ruimer aanleggen. Je verdraaid het elke keer.
Waar zeg ik 'rommelen'? En wat 'verdraai' ik 'elke keer' dan?
Het is maar LBO/MBO niveau hoor. Zo moeilijk is de informatie en boeken ook weer niet.
Die opmerking laat ik geheel voor jouw rekening, maar zegt me genoeg. Succes verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo'n stok gebruik ik ook. Helaas kan ik niet overal bij en ik kwam pas op het idee, dat de sneeuw wat harder was geworden.

Maar ik weet ondertussen wel, dat het aardig kan helpen, Ook al kan je er niet helemaal bij. Het schuift vanzelf langzaam naar beneden. Prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laten we het wel vriendelijk houden
ja er zijn mensen die expirementeren en meten om te tweaken
en ja er zijn mensen die simpelweg een installatie op het dak gooien en vooraf hier vragen of ze een groepje wel of niet moeten bijprikken.

het is maar net waar je zelf genoegen mee neem,
ik hoef bijv ook geen audi , een golf is goed genoeg ze brengen me beide van a naar b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Joepla schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:32:
[...]

Waar zeg ik 'rommelen'? En wat 'verdraai' ik 'elke keer' dan?

[...]

Die opmerking laat ik geheel voor jouw rekening, maar zegt me genoeg. Succes verder.
Dat zei je in je reactie waar hij op reageerde... "En dat een installateur thuis rommelt (ik ken ze niet overigens):"

En toch vind ik ook dat hij gelijk heeft. Het is echt niet zo moeilijk. Zeker niet als je technisch onderlegd bent en een redelijk hoog niveau gewend bent, en natuurlijk gewoon nauwkeurig werkt.

We hebben het hier natuurlijk niet over complete gebouwinstallaties. Maar gewoon een simpel groepje of twee en eventueel een aardlekschakelaartje. Dat leg ik net zo goed aan als mijn maat die dat in een paar lessen op het MBO heeft geleerd.

[ Voor 16% gewijzigd door NovapaX op 23-01-2013 12:45 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Over de discussie wat genoeg is, wat beter is en wat het beste is.

Het blijkt allemaal niet terzake te doen.

Het blijkt een oude stoffer vastgeschroefd aan een houten stok te zijn O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caddyslack
@NBK,
Kennis van mij had deze kabel (10mtr. Draka) nog liggen van een project, vandaar.
Check Sunnydesign maar eens met 2,5mm2, dan krijg je een dikke uitroepteken te zien. Heb een beetje zitten stoeien met de sofware en vanaf 6mm2 was het uitroepteken verdwenen. Voor mijn installatie was ik 8mtr. kabel nodig en hij had ca. 10mtr. liggen. De (theoretische) verliezen zijn nu stuk geringer dan dat ik met 2,5mm2 naar de meterkast was gegaan. :)
Blijft een feit dat het zwaar overgedimensioneerd is natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Laten we ophouden met de kabeldiscussie en het weer over PV hebben. Om de discussie af te sluiten de volgende samenvatting:
- Iedereen 'moet' (geen wet) aan de NEN1010 norm voldoen maar die is vrij ruim. Gebruikelijk is 2,5mm2 max 16A, 4mm2 max 20A.
- Wil je het uiterste uit je systeem halen staat het je vrij om dikkere kabels te gebruiken; de winst die je hiermee haalt is uit te rekenen maar in de praktijk erg minimaal.
- Heb je problemen met uitvallende omvormers bij te hoge netspanning en spanningsval door te lange/dunne kabel dan dikkere kabel gebruiken.

Edit: kleine aanpassing op verzoek.

[ Voor 12% gewijzigd door RaymondD op 23-01-2013 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
caddyslack schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:53:
@NBK,
Kennis van mij had deze kabel (10mtr. Draka) nog liggen van een project, vandaar.
Check Sunnydesign maar eens met 2,5mm2, dan krijg je een dikke uitroepteken te zien. Heb een beetje zitten stoeien met de sofware en vanaf 6mm2 was het uitroepteken verdwenen. Voor mijn installatie was ik 8mtr. kabel nodig en hij had ca. 10mtr. liggen. De (theoretische) verliezen zijn nu stuk geringer dan dat ik met 2,5mm2 naar de meterkast was gegaan. :)
Blijft een feit dat het zwaar overgedimensioneerd is natuurlijk!
ik denk dat sunnydesign rekend met de max van de omvormer voor de kabels.
en eigenlijk totaal niet kijkt naar de het aantal Wp en richting van de panelen.
dus die gaat uit van 22A tewijl jij in de praktijk niet meer zult doen als 14A met je huidige plan.

maar je moet een gekregen kabel niet in de bek van het paard stoppen. ( of zo iets in die strekking.)

je plan lijkt zoveel op die van mij.
alles komt op ongeveer de zelfde waardes uit.
ik kom uit op max +/-76% opbrengst op het moment dat de zon op op bijde panelen tegelijk schijnt (zennit ongeveer 14:45 uur).
dat maakt ongeveer 4000Wp van de panelen met 76%.
een 3160W de max. (en dan heb je stc condities buiten, dus in het voorjaar met een mooie zonnige dag en een koud windje.)
dan heb je nog 800W over, en die kun je ook 76% doen.
dus een +/-1000Wp extra en je onder dimensioneert nog niet met de omvormer.

(een stukje onder dimentioneren van de omvormer is niet fout, maar een persoonlijke keuze.
het verlies in de lente word vaak weer goed gemaakt met de winst van de zomer en de rest van het jaar. )

als je wil dan kun je me dmen en dan stuur ik je mijn log files wel.
kun je het zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

NovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:40:
We hebben het hier natuurlijk niet over complete gebouwinstallaties. Maar gewoon een simpel groepje of twee en eventueel een aardlekschakelaartje. Dat leg ik net zo goed aan als mijn maat die dat in een paar lessen op het MBO heeft geleerd.
En dat is echt geen diskwalificatie, ik heb zelf namelijk ook MBO gedaan. En vaklui op MBO heb ik ook nog hoog in het vaandel staan. Dat wil alleen niet zeggen dat DIT stukje nu zo moeilijk is. (ik heb het niet over installaties compleet voor bedrijven en/of hoogbouw en dergelijk.). Een HTS electro heeft geen meterkasten leren aanleggen (zoals ik op MBO) maar de stof is niet zo moeilijk dat hij/zij dat niet redelijk snel doorheeft als de instructies gevolgd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat bedoelde ik dus. Het gaat hier om zo'n beetje de meest eenvoudige installaties. Het was ook niet als diskwalificatie bedoeld. Dus als dat zo overkwam, excuus!
Ik heb hem ook hoog in het vaandel staan. Als het over specifiekere of grotere installaties gaat heb ik echt niet de illusie dat ik dat ook wel kan.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Iemand ervaring met deze dc-schakelaar?
http://tinyurl.com/bczblke

Als ik nu 3 strings met = en - wil aansluiten zonder de spanning te willen verhogen, moet ik dan de doorlussen verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
databeestje schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:57:
[...]

Bij woonhuizen krijgt 1 of meer heipalen een vaak aluminium of koper draad mee welke met de paal mee de grond in gaat. Deze draad wordt vervolgens in de meterkast op een aardrail vastgemaakt.

Vervolgens wordt er vanaf die aardrail een draad de groepenkast ingevoerd, een draad naar een lege aarddoos in de badkamer getrokken, en de (binnenkomende) gas en water leiding geaard.
Dit is bij woningen die voorheen via de waterleiding geaard waren (zoals bij IZDP) zeker niet het geval. Woningen waarbij de waterleiding (die de aarding verzorgde, meestal lood) vervangen is door tyleen moeten voorzien worden van een nieuwe aardpen. Dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar, alleen wordt je er vaak wel op gewezen door het waterleidingbedrijf bij de vervanging van de waterleiding.
Als de waterleiding is vervangen, maar er geen nieuwe aarding is voorzien dan is de installatie nu dus niet geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Heeft iemand een goed(koop) adres waar ik een schans kan vinden voor 8 panelen. (portrait 4 breed en twee hoog).
Tot nu toe kom ik pas één leverancier tegen die portrait schansen kan leveren. nl. Wattco.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01-2024
Kievit1964 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:55:
Heeft iemand een goed(koop) adres waar ik een schans kan vinden voor 8 panelen. (portrait 4 breed en twee hoog).
Tot nu toe kom ik pas één leverancier tegen die portrait schansen kan leveren. nl. Wattco.nl
Ben ook van plan binnenkort een schans te gaan plaatsen op mijn garagedak en waarschijnlijk ga ik die zelf bouwen van aluminium hoekprofielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als je een slimme meter laat installeren bedenk dan dat alles wat teruggedraaid is (zeg maar) , dat je dat ook kwijt bent. De Ferraris meter is niet geijkt voor teruglevering was het antwoord van GreenChoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
beka01 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:15:
[...]

Ben ook van plan binnenkort een schans te gaan plaatsen op mijn garagedak en waarschijnlijk ga ik die zelf bouwen van aluminium hoekprofielen.
Heb je al enig idee hoe je dit gaat opbouwen, welke materialen etc. en hoe je dan de panelen gaat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens bij http://www.aluminiumshop.nl/

ff tekeningtje met maken opsturen en ze maken een calculatie voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:19:
Iemand ervaring met deze dc-schakelaar?
http://tinyurl.com/bczblke

Als ik nu 3 strings met = en - wil aansluiten zonder de spanning te willen verhogen, moet ik dan de doorlussen verwijderen?
Voor 3 strings paralel op zelfde tracker niet, 3 strings op 3 trackers wel.
Maar de beschrijving zit er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ok, dank je.
Nee het zijn 3 strings en 3 trackers.
Dan wordt in en uit ook makkelijker als die lus weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
JoopC schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 17:33:
Als je een slimme meter laat installeren bedenk dan dat alles wat teruggedraaid is (zeg maar) , dat je dat ook kwijt bent. De Ferraris meter is niet geijkt voor teruglevering was het antwoord van GreenChoice.
???
Wat een argument en dus wel geijkt voor levering?
Daar trapt toch niemand in mag ik hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:43
JoopC schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 17:33:
Is dit het hele verhaal?

Ze zijn verplicht de netto negatieve standen voor het vervangen van de feraris uit te keren tegen een redelijke terugleververgoeding. Deze stand krijgen ze immers door van de netbeheerder.

Dit hebben ze bij mij zelf vorig jaar ook gedaan.

De callcenter medewerkers weten vaak maar half hoe het werkt. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Oeioei.. we hebben allemaal ernstig zon op de PV nodig zo te lezen. De sfeer is vaak ver te zoeken zeg.
Ik heb zelf de neiging om het forum af en toe links te laten liggen :S
Leuk blog:
Redsandro's Rants: Het Tweakersyndroom

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

hors0125 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:27:
Oeioei.. we hebben allemaal ernstig zon op de PV nodig zo te lezen. De sfeer is vaak ver te zoeken zeg.
Ik heb zelf de neiging om het forum af en toe links te laten liggen :S
Leuk blog:
Redsandro's Rants: Het Tweakersyndroom
Same old story.... als het onderwerp slimme meter ter tafel komt met daarbij een aantal gebruikers dan is het weer tijd om een zak popcorn open te trekken :D

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:09
In dat blog komen de woorden slimme meter helemaal niet voor.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
silvester6 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:25:
[...]

Is dit het hele verhaal?

Ze zijn verplicht de netto negatieve standen voor het vervangen van de feraris uit te keren tegen een redelijke terugleververgoeding. Deze stand krijgen ze immers door van de netbeheerder.

Dit hebben ze bij mij zelf vorig jaar ook gedaan.

De callcenter medewerkers weten vaak maar half hoe het werkt. :|
dat is juist: bij metervervanging worden standaarde de oude meterstanden genoteerd en in administratie meegenomen. Heb dit zelf geverifieerd bij een kameraad die in 1 jaar tijd 2 metervervangingen had: eerst van draaischijf naar digitale meter, en toen daarna 'moest' er een slimme meter komen... tja ik heb hem gewaarschuwd..... maar luisteren ho maar ;)
Krijg je wel een lijst van vervangings-data en standen om te checken op de jaarafrekening :9~

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

RaymondD schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:25:
Laten we ophouden met de kabeldiscussie en het weer over PV hebben. Om de discussie af te sluiten de volgende samenvatting:
- Iedereen 'moet' aan de bestaande normen voldoen: 16A zekering -> 2,5mm2; 20A zekering -> 4mm2
- Wil je het uiterste uit je systeem halen staat het je vrij om dikkere kabels te gebruiken; de winst die je hiermee haalt is uit te rekenen maar in de praktijk erg minimaal.
- Heb je problemen met uitvallende omvormers bij te hoge netspanning en spanningsval door te lange/dunne kabel: dikkere kabel gebruiken.
Ik wil de discussie niet perse aanhalen, maar wil je toch even corrigeren. De NEN1010 stelt dat er bij de meest voorkomende installatiemethode (B1*) door een 2,5mm2 maximaal 24 Ampère mag en door een 4mm2 maximaal 32 Ampère. Afzekeren dient dus te gebeuren met een zekering van respectievelijk van 24 of 32 Ampère of kleiner.

*=draad door buis in beton, 2 belaste aders, PVC isolatie

Gelieve je post aanpassen zodat de samenvatting niet mensen verkeert voorlicht.

.
HvB83 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:12:
Wow, beerputje opengetrokken hierzo blijkbaar. Ik wilde niemand tegen het zere been schoppen, maar gewoon een vraag stellen. Als ik zie dat mensen 10mm2 aanleggen, terwijl de norm zegt dat 2,5mm2 voldoende is, dan is het niet raar om daar een open vraag over te stellen. Dat heeft niks met "normaal" overdimensioneren van doen, en ook niets met wetenschap, maar blijkbaar gewoon met een kwestie van "doe maar de norm, keer 4, dan is het vast goed".
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
@dre, nu doe je het toch. Er is volgens mij niemand hier die 24A door 2.5mm duwt. Zeker niet voor jaren. Dit vindt ik zeker geen goed advies. Zeker gezien je niks weet van elke afstand. Spanningsval, etc. etc.

Waarom worden dan ALLE huizen dan niet standaard hierop afgestemd, waarom geven de meeste apparaten boven de 16A andere adviezen. Er zijn meer zaken dan alleen een stomme klinische regel. Zoals veiligheid.

Ben jij er ook zo 1 die 50km per uur rijdt dwars door een stoet van kinderen. Omdat je daar 50 mag rijden.

Laten we de regels van RaymondD volgen. Voor mij is deze discussie ook afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

internet4me schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:05:
@dre, nu doe je het toch. Er is volgens mij niemand hier die 24A door 2.5mm duwt. Zeker niet voor jaren. Dit vindt ik zeker geen goed advies. Zeker gezien je niks weet van elke afstand. Spanningsval, etc. etc.

Waarom worden dan ALLE huizen dan niet standaard hierop afgestemd, waarom geven de meeste apparaten boven de 16A andere adviezen. Er zijn meer zaken dan alleen een stomme klinische regel. Zoals veiligheid.

Ben jij er ook zo 1 die 50km per uur rijdt dwars door een stoet van kinderen. Omdat je daar 50 mag rijden.

Laten we de regels van RaymondD volgen. Voor mij is deze discussie ook afgesloten.
De NEN 1010 gaat over "Veiligheidsbepalingen voor laagspanningsinstallaties". Bijlage 52A gaat over de "Hoogst toelaatbare stromen". In deze bijlage 52A staan de stroomwaarden die ik gebruikt heb. Deze stroomwaarden zijn "bedoeld om een voldoende levensduur te waarborgen van de geleider en de isolatie"

Ik neem aan dat de NEN 1010 hierin veilige waarden adviseert. Als je van mening bent dat er een lagere stroom waarde gehanteerd moet worden vanwege spanningsval of bijvoorbeeld een te lage kortsluitstroom mag je dat van mij best aanhalen. Maar onderbouw het. Er valt hier een hoop te lezen over spanningval, energieverliezen, piekverliezen en weet ik veel wat allemaal. Er is alleen vrijwel niemand die met cijfers over de brug komt, zelfs niet als daar om gevraagd wordt.

Wat betreft je kinderen en 50 km/u: de NEN stelt hier zogenaamde reductiefactoren voor op. Volgens mij gaat deze analogie goed op. Kinderen vormen een reductiefactor op de weg, een hoge omgevingstemperatuur vormt een reductiefactor voor kabels. Ik ga uit van een standaard situatie, zonder kinderen. Kinderen komen zeer zelden voor in de PVC buizen die in de muur zitten.

We kunnen de vraag ook omdraaien: wie zegt dat "de regels van RaymondD" veilig zijn?

* Dre maakt vrienden hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Om maar even los te komen van de koperkabeldikte...

Zijn er mensen met goedkope chinese omvormertjes van ebay zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.ebay.com/itm/3...&var=&hash=item4abb28a173

Ik zit er een beetje aan te denken een echt goedkoop paneel of 2 op mijn schuurdakje te gooien met zo'n omvormer. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Laten we het weer over PV hebben en dan heb ik een vraagje.

Ik ben dus bezig met vele offertes aan het bekijken. Maar twijfel nu over een vraag die niet specifiek op 1 offerte betrekken heeft. Zie dit legplan

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eoeiPEk4aHrBP2YjJ369p4rU/thumb.jpg

B is nu nog een raam en ga ik weghalen. Dat is een kleine moeite en een vriend van mij wil al aan de andere zijde een raam maken. (kosten 200 euro, maar ja, het huidige raam is ook aan vervanging toe binnen nu en 5 jaar). Dan heb ik zonder de panelen die gelabeld zijn als A ongeveer 3000 Wp. Mijn huidige verbruik zit rond de 2700 kwh. (hopelijk maar ik geen eenhedenfout ergens.)

De panelen die gelabeld zijn als A hebben wel enige last van schaduw van de dakkapel.
Forum
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lBZxE1owPP5J6uydIuI4Iqj0/thumb.jpgDak ruimte voor zonnepanelen

Nu zijn er voor die panelen dan oplossingen die gegeven worden in de vorm van micro-omvormers zodat ik weinig last van de schaduw heb. Meer prijs is varieert dan tussen de 500 a 700 euro (dit is exclusief de prijs voor de extra panelen). Daarmee zou ik dan een stukje hoger komen. (overigens niet alle offertes houden hier rekening mee... sommige gooien daar gewoon panelen neer en zeggen niets of weinig over de schaduw).

Is het lonend om daar naar te kijken of kan ik beter gewoon de 2 panelen rechts onder weg laten??
Want als het nodig is, heb ik nog een ander plek waar ik wat panelen op kwijt kan.. Maar streven is juist om mijn energieverbruik te verlagen. Of is het gebruik van mirco-omvormers gewoon aan te raden? (denk hierbij aan Solaredge).

Als het gaat om "mooi" twijfel ik over 11 panelen... Dat is het mooiste denk ik.

Iemand suggesties om in mijn overwegingen mee te nemen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:37:
Om maar even los te komen van de koperkabeldikte...

Zijn er mensen met goedkope chinese omvormertjes van ebay zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.ebay.com/itm/3...&var=&hash=item4abb28a173

Ik zit er een beetje aan te denken een echt goedkoop paneel of 2 op mijn schuurdakje te gooien met zo'n omvormer. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen...
Waarom neem je geen enecsys erbij?
Deze heb je toch ook op je andere panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Het verkleinwoordje doet geen recht. China en bagger is geen symbiose meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Cyberpope schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:48:
Laten we het weer over PV hebben en dan heb ik een vraagje.

Ik ben dus bezig met vele offertes aan het bekijken. Maar twijfel nu over een vraag die niet specifiek op 1 offerte betrekken heeft. Zie dit legplan
Is het lonend om daar naar te kijken of kan ik beter gewoon de 2 panelen rechts onder weg laten??
Want als het nodig is, heb ik nog een ander plek waar ik wat panelen op kwijt kan.. Maar streven is juist om mijn energieverbruik te verlagen. Of is het gebruik van mirco-omvormers gewoon aan te raden? (denk hierbij aan Solaredge).

Als het gaat om "mooi" twijfel ik over 11 panelen... Dat is het mooiste denk ik.

Iemand suggesties om in mijn overwegingen mee te nemen??
Vertel ons eerst eens even tot hoe laat je last hebt van schaduw van de dakkapel daar gezien de zuid situatie?
Als dat tot 10.00 uur smorgens is lijkt het me zinvoller een omvormer te nemen met schaduwmanagement en te profiteren van de hogere start spanning op je omvormer met meer panelen..
Correct me if i am wrong.... :)
Panelen worden 1580 x 808 ? WP per paneel?
Als het 1640 x 992 wordt, hou je ongeveer maar 5 cm over aan de boven en 5 cm aan de onderkant, wat best heel erg krap is.
Schaduw van de schoorsteen laat in de middag op de bovenste panelen?
Het eerste legplaatje ziet er goed uit! Gezien we bijna hetzelfde dak hebben, had ik het ook zo kunnen doen.
Alleen kwam ik dan op 2660 wp uit met 14 panelen 1580 x 808 (potrait) en nu 2940 wp met 12 panelen 1640 x 992 (landscape)

Maar kun je er geen 17 kwijt van 1580 x 808 (potrait) dus 6 rijen van 3 (-1 paneel voor de schoorsteen)? 3230 wp totaal - paneel van 190 wp
Of kom je dan op de buurman zijn dak uit?

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-01-2013 22:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1 ... 232 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.