Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 228 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.778 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
@Joepla
voor al iemand tegenspreken die meer als 50 van dat soort installaties per jaar aanlegt.
hij heeft vast geen ervaring met dat soort spullen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

En dan nog 45m kabel ook, ik zou graag voor en na die kabel de spanning willen meten en in de zomer even voelen hoe warm hij wordt ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:55
Zo 19 Ampere door een 2.5mm draadje over 45 meter. Knap.

Hopelijk werk je thuis, dan kun je in de zomer je kabels koelen. Het kan inderdaad werken, maar of ik nou blij daar mee zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

internet4me schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:20:

Hopelijk werk je thuis, dan kun je in de zomer je kabels koelen. Het kan inderdaad werken, maar of ik nou blij daar mee zou zijn.
MAX 19A, maar wanneer haalt hij dat nou?
Al zou ik het ook niet doen met die grote van een systeem.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb eindelijk me Raspberry ontvangen om te babbelen met me Solarmax 4200S.
Maak nu gebruik van Solarmax Watcher en een stukje eigen code voor pvoutput.org.

Viel me alleen op de waarde "average power" alle kanten heen vliegt, die upload ik namelijk niet dus blijkbaar maakt de site er zelf wat moois van.
Iemand een idee?

Temp is die van de omvormer :)
Te bekijken op: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=15440

De installatie is 4140Wp op het noorden !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

migjes schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:06:
@Joepla
voor al iemand tegenspreken die meer als 50 van dat soort installaties per jaar aanlegt.
hij heeft vast geen ervaring met dat soort spullen. ;)
Waarom deze zure opmerking? Ik probeer iets recht te zetten, zonder te oordelen overigens.

Ervaring in de energietechniek (helemaal aan de andere kant van jouw wandcontactdoosje thuis overigens), heb ik genoeg om de wet van Ohm toe te kunnen passen op een draadje.
Speedy-Andre schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:19:
En dan nog 45m kabel ook, ik zou graag voor en na die kabel de spanning willen meten en in de zomer even voelen hoe warm hij wordt ;)
Waarom meten? Dat kun je vooraf heel simpel berekenen. Ca. 6V (overigens is het 45m "heen en terug").
Temperatuur: er wordt ca. 2,5W/meter gedissipeerd. Schokkend?

En enig idee wat de spanningsval over jouw wasdroger/wasmachine/inductieplaat/willekeurige "grootverbruiker" is van toestel tot groepenkast? Dat gaat gewoon ook over die 2,5 mm2 installatiedraad. Waarom vind je 16A gewoon en 19A niet? Gewoon gevoel of kun je het onderbouwen?
internet4me schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:20:

Reken het verschil eens uit als je een 4 mm2 zou nemen en bedenk dat die 19A misschien 5% van de tijd daadwerkelijk gehaald wordt, dan snap je waarom het niet snel loont om die 45m af te schrijven.
Elektriciteit is misschien lastig voor te stellen, je kunt er heel eenvoudig aan rekenen en het is verstandig om dat bij aanleg ook te doen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Joepla schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:52:
[...]
Reken het verschil eens uit als je een 4 mm2 zou nemen en bedenk dat die 19A misschien 5% van de tijd daadwerkelijk gehaald wordt, dan snap je waarom het niet snel loont om die 45m af te schrijven.
Die 5% waar je het over hebt, is dan wel op een zonnige dag uren achter elkaar. Met een wasmachine en waterkoker is dat niet zo.

Gezien het feit dat het uren achter elkaar kan zijn, zou ik ook 16 A, over 10 meter niet door een 2.5mm draadje duwen. Laat staan 19A over 45(/2 ??) meter. Zeker gezien het feit dat het in totaal 10tallen jaren moet werken.

Ookal zegt regeltje xyz dat het kan, er is ook nog zoiets als. better safe than sorry.

Met andere woorden: Wat is de impact als het fout gaat, met in je achterhoofd dat je nu een euro bezuinigd hebt. maar dat er later iets gebeurd... wat je niet kan terugdraaien.

Ook is het zo dat tegenwoordig heel veel apparaten (ook omvormers) een dikkere bedrading eisen. Waarom is dat cq doen ze dat?

Ps. met deze 16 Ampere zitten we inderdaad op een grens.

[ Voor 19% gewijzigd door internet4me op 14-01-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

internet4me schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:06:
[...]

Die 5% waar je het over hebt, is dan wel op een zonnige dag uren achter elkaar. Met een wasmachine en waterkoker is dat niet zo.
Nee, da's geen goede aanname. Uit mijn logs (sinds 2003) blijkt dat het altijd slechts korte tijd plaatsvindt (ca. half uurtje max) op een enkele koude, zeer zonnige dag.
Gezien het feit dat het uren achter elkaar kan zijn, zou ik ook 16 A, over 10 meter niet door een 2.5mm draadje duwen. Laat staan 19A over 45(/2 ??) meter
Een beetje wasdroger haalt de 3600W (16A). Grote kans dat de kabel groepenkast - wasdroger meer is dan 5 m (totale kabellengte dan al 10 m). Gaat overal in NL al jaren prima.
Ookal zegt regeltje xyz dat het kan, er is ook nog zoiets als. better safe than sorry.

Ps. met deze 16 Ampere zitten we inderdaad op een grens.
Hoewel ik begrijp dat je 16A een grens vindt, is het dat niet. Ik denk dat je hier jouw perceptie en de feiten door elkaar haalt. Better safe than sorry is natuurlijk altijd goed, maar als we dat op jouw manier overal zouden toepassen zouden veel zaken onbetaalbaar/onmogelijk worden. Er zijn gewoon duidelijke waarden voor toelaatbare max. stromen. Als je die toepast, zit je vanzelf safe, want daarin is de veiligheidsmarge dus al verwerkt. Anders zou het niet toelaatbaar heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Mijn aanname dat je enkele uren per dag aan je top qua Ampere's kan zitten, lijkt mij niet verkeerd.

Het is dan niet meerdere uren exact op 19 Ampere, Maar je zit wel meerdere uren aan je top. Deze top is bij iedereen natuurlijk wel verschillend.

Qua aanschafprijs verschil, tussen 2.5 mm of 4mm zat bij mij maar enkele euro's. Dus echt niet onbetaalbaar. Terwijl ik niet eens de 16 A kan aantikken. (zit er net onder)

Verder zie ik in de praktijk heel vaak de houding. Ach volgens regel die en die moet het kunnen of bij de "aldi/lidl" kost zoiets maar .....Het resultaat is dan vaak teleurstellend cq het gaat maar even mee.

Soortgelijke omgekeerde discussie is. Waarom een dikke audi A6 aanschaffen terwijl een opel corsa ook goed werkt. De wegen zitten vol met dikke autos, terwijl een corsa-tje ook kan.

[ Voor 5% gewijzigd door internet4me op 14-01-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Zullen we de dikte van de AC-Stroomdraad discussie maar be-eindigen. Volgens mij komen we er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@internet4me:

Laat ik het zo zeggen: ik snap goed wat je bedoelt, maar beroepsmatig heb ik met situaties te maken
waarbij een millimeter meer koper in de kabel meteen een verschil van enkele nullen (let wel: vóór de komma ;) ) oplevert. Met de opmerking "better safe than sorry" kom je daar echt niet mee weg, kan ik je verzekeren.

Het wordt nu inderdaad wel erg OT, het ging mij oorspronkelijk om de opmerking over de kabeldikte die er niet toe zou doen. Over de toelaatbare stroom / kabeldikte kunnen we kennelijk eindeloos discussieren, terwijl de cijfers gewoon te vinden zijn.
Ik wil ook niemand adviseren om de grens van het toelaatbare te zoeken (dat doe ik zelf ook niet met mijn 19A terwijl 25A toegestaan is), maar laat je niet automatisch leiden door wat men op een forum plempt. Zoek gewoon zelf op wat kan/mag, als je dat niet zeker weet. Lukt je dat niet, dan zou je geen (grotere) solarinstallaties moeten aanleggen, denk ik.

PS: Auto's kopen is emotie, elektrotechniek is een behoorlijk exacte wetenschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Joepla schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:21:
[...]

Nee, da's geen goede aanname. Uit mijn logs (sinds 2003) blijkt dat het altijd slechts korte tijd plaatsvindt (ca. half uurtje max) op een enkele koude, zeer zonnige dag.

[...]

Een beetje wasdroger haalt de 3600W (16A). Grote kans dat de kabel groepenkast - wasdroger meer is dan 5 m (totale kabellengte dan al 10 m). Gaat overal in NL al jaren prima.

[...]

Hoewel ik begrijp dat je 16A een grens vindt, is het dat niet. Ik denk dat je hier jouw perceptie en de feiten door elkaar haalt. Better safe than sorry is natuurlijk altijd goed, maar als we dat op jouw manier overal zouden toepassen zouden veel zaken onbetaalbaar/onmogelijk worden. Er zijn gewoon duidelijke waarden voor toelaatbare max. stromen. Als je die toepast, zit je vanzelf safe, want daarin is de veiligheidsmarge dus al verwerkt. Anders zou het niet toelaatbaar heten.
Je gaat nu wel appels met peren vergelijken nl, al die huishoudelijke apparaten die je opsomt trekken
zich geen ruk aan van welke spanningsval of netinpedantie dan ook, tevens door de lagere eindspanning
veroorzaakt door die spanningsval onder hoge belasting, daald de stroomsterkte ook weer iets en houd het zich min of meer in evenwicht

Bij een wisselrichter werkt dat al geheel anders, deze meet continue net freqentie, impedantie en netspanning en is daardoor steeds maar weer zijn output vermogen aan het afregelen op die meet
waardes en kapt er ook gewoon mee als 1 of meerdere waardes daarvan niet kloppen.
Dat eea bij jou goed werkt zegt niets over het grote gros, bij anderen kan om die zelfde redenen
de zaak er om de haverklap uit vliegen.

Het is gewoon goed om bij nieuw montage het advies van de fabriekant van de omvormer te volgen
mbt de dikte van de aansluitleiding daar de leiding weerstand door de jaren heen enkel zal toenemen
door veroudering en ( uit ervaring ) slechter wordende kontaktovergangen ( klemmen ) waardoor
het na verloop van tijd toch mis gaat, en dan niet kwa veiligheid maar uitval van de omvormer
wat vaak weer stress en onkosten veroorzaakt, in de vorm van een afgekeurde RMA bv
( is niets mis met uw omvormer meneer, maar gaat u wel het nodige kosten, enz )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

databeestje

Von PrutsHausen

Bij bepaalde dikte kabel zal een verbruiker n Watt vermogen kwijt raken en in warmte omzetten, daarnaast zal de spanning een paar volt zakken. Behalve het opstoken van een paar Watt vermogen is het nadeel voor de gebruiker klein.

Bij het terugleveren, waarbij het gedurende lange tijd (gezien de levensduur van de installatie) een relatief groot vermogen door de kabel gaat is er spanningsval een een verlies in vermogen ten nadele van de leveraar. Vermogen dat anders als teruglevering geregistreerd had geworden.

Nou schat ik de bedrijfsduur van de omvormer toch wel een end anders in vergeleken met de wasmachine, droger of vaatwasser. Daar zie ik hooguit een 30 minuten bedrijfsduur.

Aankomende zomer gaat er dan ook een mooie 4mm2 kabel aangelegd worden naar de omvormer, de oude buitenkabel wordt gewoon hergebruikt. Of het echt nodig is? Vast niet, het is gecijfer, maar over een levensduur van 15 jaar of meer wellicht de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joepla schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:47:
@internet4me:

Auto's kopen is emotie, elektrotechniek is een behoorlijk exacte wetenschap :)
wie heeft er in zijn emotie auto een dikke pioneer zitten met dunne draadjes ?
nou dan

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 17:46 . Reden: van knallend hoge pv pieken word ik emotioneel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:43:
[...]

wie heeft er in zijn emotie auto een dikke pioneer zitten met dunne draadjes ?
nou dan
Da's logisch. Dikke banden zijn ook beter. Dikke spoilers ook. Dik = goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Joepla schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:02:
[...]

Da's logisch. Dikke banden zijn ook beter. Dikke spoilers ook. Dik = goed!
super-size me? ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dreamvoid schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:22:
[...]

Nou ja gratis, de Duitse stroomprijzen zijn laag (base prijzen voor volgend kalenderjaar nu onder de 4.4 ct) maar dat is nog altijd niet gratis. Bovendien, importeerde Nederland niks, dan waren de Duitse prijzen nog lager en was het verlies voor de Duitse burger nog groter.

Probleem is meer dat de kolenprijzen maar blijven dalen, en zo blijft grid parity een 'moving target'.
"Volgens Bild kostte het Duitsland rond die tijd 200 euro per megawattuur (MWh) om stroom te mogen leveren aan buitenlandse afnemers."

Zie ook de grafiek bij Poldermans.
http://www.polderpv.nl/ni...roductie_cijfers_BRD_2012

Ze zullen toch echt iets aan opslag moeten gaan doen om het rumoer de kop in te drukken.
Hopelijk gaat het ze lukken :)

[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-01-2013 18:49 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind de afgelopen postings wel apart, toen ik een paar maand geleden vroeg om advies voor een kabel ivm een 4320 wp installatie werd er geroepen dat 2.5mm kabel voldoende was.
wel werd er geadviseerd om een 20A trage automaaat ( c karakteristiek ) te gebruiken ivm de pieken

er is toen aangegeven dat conform nen1010 blabla max 25A is toegestaan

nu word er geroepen omdat iemand 19A er door heen wil fietsen ( max ) dat dit niet voldoende is en je 4mm nodig zou hebben.

laat ik het er maar op houden dat de ene mening de andere niet is.
conform nen1010 mag max 25 A door een 2,5mm kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heeft ook met de lengte en de manier van leggen te maken.
Ook kun je even kijken op het datablad van desbetreffende kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt maar er werd hierboven gesproken over 40m heen en terug 2 draden dus
oftewel 20m lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:12
Afhankelijk van de montagewijze kan 2,5mm2 maar meestal is dat een keuze
Voor de meest gangbare is dat met 4000W (AC) op piekmoment 8W/meter (2.5mm2) of 5W/meter (4mm2) verlies

Prive kies je soms eerder voor een veilig gevoel, ik heb nu 25 meter 5x2.5mm2 naar mijn hobbyruimte liggen, als ik lekker bezig ben wordt die soms korte tijd 48 graden (gemeten), bevestigings methode C als ik me niet vergis, los gebeugelt op de muur in koofkoker. Persoonlijk vindt ik dat niet plezierig, dus ik heb al 5x4mm2 liggen om deze binnenkort eens te vervangen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Zullen we de draadjes nu maar is even links laten liggen en het weer over de mooie opbrengsten gaan hebben.

Dacht vandaag even te kijken naar het grafiekje is me solarlog er mee gekapt. staat op fabrieksinstellingen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:23:
klopt maar er werd hierboven gesproken over 40m heen en terug 2 draden dus
oftewel 20m lengte
Een kabel van 20m is bij mij 20m en geen 40m. (bij 230Vac)
Anders is het als je met gelijkspanning werkt dan moet je wel 40m aanhouden. (20m heen en 20m terug)

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-01-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier vandaag weer een beetje meer is als gisteren, eind van de middag laagje sneeuw erop,
5 min later laagje sneeuw er weer af, Lang leve de leifheit 4m lange uitschuifbare trekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het verbaast me elke keer weer in dit forum. Ik beargumenteer met cijfers wat het nut, of onnut van 6mm2 vs 2,5mm2 is en iedereen leest er over heen. Er wordt volop gediscussieerd over selectiviteit, de dimensionering van de omvormer, kabelverliezen en “schaduwmanagment”. Discussies starten telkens opnieuw en mensen blijven vasthouden aan hun (vastgeroeste) standpunten. Waarom mensen deze standpunten hebben kunnen ze veelal niet onderbouwen. Kunnen deze standpunten niet aangepast worden als andere mensen goed beargumenteren waarom deze standpunten niet juist cq onzin zijn?

Beargumenteer eens wat het verschil is in verliezen (eenheid: kWh per jaar) of spanningsval (eenheid: Volt) bij kabels. Als we deze waarden weten kunnen we discussiëren wat de financiële gevolgen zijn, of te wel de terugverdientijd. Voor de mensen die een hekel hebben aan het woord terugverdientijd kunnen we het ook hebben over de milieubelasting van de productie van kabels. Er wordt veel te veel gediscussieerd door mensen die iets roepen op basis van hun gevoel of ‘zo heb ik het geleerd’. We hebben het hier wel over (elektro)technische vraagstukken. Deze moeten technisch beantwoord worden.

Samengevat: Onderbouw je standpunt

Ik heb dat onder andere gedaan voor de spanningsval en verliezen in kabels:

Spanningsval kabels:
16 Ampère door een 2,5mm2 koper van 10 meter (10 meter heen en 10 meter terug) zorgt voor een spanningsval van 2,3 Volt. Even uitgerekend met andere doorsnedes:
  • 2,5 mm2 = 2,3 Volt
  • 4 mm2 = 1,4 Volt
  • 6 mm2 = 1,0 Volt
  • 10 mm2 = 0,6 Volt
Verliezen kabels:
Verliezen volgens SMA Sunny Design met 2×9×245 Wp (4410Wp) op een SB3600-21TL omvormer. Bij 10 meter AC kabel is het verschil tussen 4mm2 en 2,5mm2 zo’n 3,6 kWh per jaar. Aan de DC zijde is het verschil tussen 4mm2 en 6mm2 bij de twee stringen met elke 10 meter afstand (40 meter kabel) zo'n 1,4 kWh per jaar. Verliezen moeten gezien worden in relatie met de totale opbrengst, deze is circa 3970 kWh per jaar. Het gebruik van de 'dikkere' kabels zorgt dus voor zo'n 0,1% meer jaaropbrengst per jaar.
Veiligheid (NEN1010):
Tabel A.52-3 uit de NEN1010: 2007+C1 2008 geeft het volgende:
  • Installatiemethode B1: Installatiedraad of eenaderige kabel in buis aangebracht in metselwerk of beton
  • PVC isolatie
  • Hoogst toelaatbare kerntemperatuur 70C
  • 2 belaste aders
  • 2,5mm2 (koper)
Maximum toelaatbare stroom = 24 Ampère.
Klopt de wet van Ohm niet? Klopt SMA Sunny Design niet? Klopt de NEN1010 niet? Dat kan allemaal, maar graag beargumenteren waarom bovenstaande berekeningen/ waarden dan onjuist zijn.
In bovenstaand verhaal staan volgens mij allemaal feiten. Of het jou waard is om voor 3,6 kWh per jaar (0,1% van de jaaropbrengst) je kabel voor 90 euro aan materiaal te vervangen moet eenieder voor zichzelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
@Dre, goed onderbouwd verhaal. Hoop dat het nu weer over solar gaat ipv kabel-theorie.

Ik vond het wel waard om even 't garage dak op te stappen en de sneeuw van de panelen te halen. Al is de voorspelling morgen meer sneeuwval hou ik ze nu graag schoon. Als de sneeuw vastgevroren zit is het vast weken geen opbrengst meer.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

. Als de sneeuw vastgevroren zit is het vast weken geen opbrengst meer.
dat precies de reden dat ik ze schoongemaakt hebt en die verschillen is groter
als de genoemde 10kwh< jr van DRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
@dre goed verhaal.
Als we de case erbij pakken. Het sleutelwoord is spanningsval.
(afgezien van het "warme" gevoel dat je krijgt als je de kabel qua temperatuur meet.)

Afstand 45 meter. 19 Ampère. 2.5 mm bij 230Volt.
Hierbij is de spanningsval 13 Volt.

Dat wil dus zeggen dat als je thuis al te veel of te weinig spanning binnenkrijgt, te snel buiten de specs van je omvormer valt. Lees je omvormer valt uit. Dit is zekerzo als je buren op de zelfde fase ook terugvoeden.
Verder is het voor mij niet fijn dat al je apparatuur thuis te maken krijgt met deze extra spannings verschillen. Edit: vooral als er in de zomer enkele wolken over je huis gaan.

Edit 2: bij mij thuis heb ik overdag wel eens 240-242Volt als spanning van mijn netbeheerder. Als mijn bekabeling/omvormer daar dan 13 Volt bij doet. Valt de omvormer echt uit.

[ Voor 32% gewijzigd door internet4me op 14-01-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

internet4me schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:30:
@dre goed verhaal.
Als we de case erbij pakken. Het sleutelwoord is spanningsval.
(afgezien van het "warme" gevoel dat je krijgt als je de kabel qua temperatuur meet.)

Afstand 45 meter. 19 Ampère. 2.5 mm bij 230Volt.
Hierbij is de spanningsval 13 volt.
Laten we het dan wel goed doen:
Totale kabellengte was 45m (heen en terug dus). Spanningsval dan 6V.
Verder is het voor mij niet fijn dat al je apparatuur thuis te maken krijgt met deze extra spannings verschillen. Edit: vooral als er in de zomer enkele wolken over je huis gaan.
Klopt ook niet (helemaal), je voedende kabels ("voor de meter") zijn hoogstwaarschijnlijk 6 mm2. De hogere spanning waar je het over hebt (veroorzaakt door de kabelweerstand) bij je inverter, is niet aanwezig bij het punt van invoeden (de groepenkast). De spanning zal zeker wel iets hoger zijn, maar geen 6V. Alleen als je apparatuur aansluit aan het eind van de bewuste kabel (dus bij je inverter), heb je ook die hogere spanning. Maar dit is niet de bedoeling, kabel is voor de inverter alleen.
Edit 3: Sommige omvormers verhogen de spanning van uit zich zelf ookal. Dit komt er dan ook nog eens bij. Vaak afhankelijk van je net impedantie.
Leg me dat even duidelijk uit aub. Wellicht gaat er nu een wereld voor me open 8)7

Edit: Edit 3 is niet meer, zie ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

* chips, biertje, ... *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje om advies
Ik heb een schuin dak op het zuiden.
Ik ben huurder maar heb toestemming van verhuurder
Mijn elektriciteits verbruik laag de de afgelopen 5 jaar tussen 580 en 720 kwh per jaar
Er is geen mogelijkheid om een extra groep aan te legen.

Welke installatie zal ik aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 14:48

Barrycade

Through the...

3 panelen op een soladin 600 lekker makkelijk in een random wcd stoppen, klaar.
Zorgen dat je boven de 601 Wp uitkomt en ook nog subsidie opstrijken.

Anders een wasdroger kopen en heleboel elektrische zut de hele dag aan laten staan en dan wordt een grotere installatie pas interessant.

[ Voor 57% gewijzigd door Barrycade op 14-01-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Barrycade schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:16:
of steca500 omvormer, afhankelijk van specs panelen.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:12:
Vraagje om advies
Ik heb een schuin dak op het zuiden.
Ik ben huurder maar heb toestemming van verhuurder
Mijn elektriciteits verbruik laag de de afgelopen 5 jaar tussen 580 en 720 kwh per jaar
Er is geen mogelijkheid om een extra groep aan te legen.

Welke installatie zal ik aanschaffen?
Ik wil zo'n verbruik. Hoe doe je dat? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Knap dat je zo'n laag verbruik hebt, doe je de was met de hand ofzo :?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

NielsTn schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:17:
[...]

of steca500 omvormer, afhankelijk van specs panelen.
En dat dan 2x. Wel zeker maken dat ze in een WCD op verschillende groepen zitten.

Je hebt dan:

1) wat meer opbrengst dan verbruik (al geeft dat weer leuke toestanden soms met je energieboer)
2) recht op subsidie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Joepla schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:20:
[...]

En dat dan 2x. Wel zeker maken dat ze in een WCD op verschillende groepen zitten.

Je hebt dan:

1) wat meer opbrengst dan verbruik (al geeft dat weer leuke toestanden soms met je energieboer)
2) recht op subsidie _/-\o_
1 x soladin is ook genoeg voor soepsidie, zolang je maar bv 3 x 210WP of hoger panelen plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Tafkar schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:22:
[...]

1 x soladin is ook genoeg voor soepsidie, zolang je maar bv 3 x 210WP panelen plaatst.
Ja da's ook weer waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:09:
[...]

dat precies de reden dat ik ze schoongemaakt hebt en die verschillen is groter
als de genoemde 10kwh< jr van DRE
Het viel mij juist op, toen ik gisterochtend eens polshoogte op m'n platte tak ging nemen bij -4, dat de flink wit berijpte panelen stonden te dampen en binnen een kwartier droog en schoon waren. De zwarte kleur werkte goed als een automatische ontdooier..

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik had vandaag helaas niet genoeg middag zon om het westen schoon te krijgen, daar zitten nu nog wat kragen. Gelukkig komt er wel licht door de rijp heen waardoor de installatie gelukkig wel in bedrijf gaat. Zodra er een zwarte plek in komt dan gaat het ineens heel erg hard. Dan kan je goed zien dat silicium goed warmte geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reactie
Tafkar schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:22:
[...]

1 x soladin is ook genoeg voor soepsidie, zolang je maar bv 3 x 210WP of hoger panelen plaatst.
Dan zou deze 750 wp installatie dus geschikt zijn
http://www.zonnemarkt.nl/zonnestroomsystemen/systeem-750-watt/

heeft er iemand ervaring met de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Bij mij viel het me op dat bij het ontdooien, eerst 1 of 2 vierkante vakjes ontdooiden op het paneel. Precies van die vierkantjes en dan de rest. Verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

hautessa schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:55:
Bij mij viel het me op dat bij het ontdooien, eerst 1 of 2 vierkante bakjes ontdooiden op het paneel. Precies van die vierkantjes en dan de rest. Verklaring?
Silicium geleid warmte, de hele dunne strips voor de elektrische verbinding, niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:55:
Bedankt voor jullie reactie

[...]

Dan zou deze 750 wp installatie dus geschikt zijn
http://www.zonnemarkt.nl/zonnestroomsystemen/systeem-750-watt/

heeft er iemand ervaring met de leverancier?
Veel te duur vind ik. Kijk maar in je DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:07:
Als de sneeuw vastgevroren zit is het vast weken geen opbrengst meer.
Waarom denk je, dat ik de ONO-panelen verhuis naar ZZO en op zo'n manier, dat ik in de volgende winter makkelijk de gevallen sneeuw er af kan halen? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:01:
Het verbaast me elke keer weer in dit forum. Ik beargumenteer met cijfers wat het nut, of onnut van 6mm2 vs 2,5mm2 is en iedereen leest er over heen. Er wordt volop gediscussieerd over selectiviteit, de dimensionering van de omvormer, kabelverliezen en “schaduwmanagment”. Discussies starten telkens opnieuw en mensen blijven vasthouden aan hun (vastgeroeste) standpunten. Waarom mensen deze standpunten hebben kunnen ze veelal niet onderbouwen. Kunnen deze standpunten niet aangepast worden als andere mensen goed beargumenteren waarom deze standpunten niet juist cq onzin zijn?

Beargumenteer eens wat het verschil is in verliezen (eenheid: kWh per jaar) of spanningsval (eenheid: Volt) bij kabels. Als we deze waarden weten kunnen we discussiëren wat de financiële gevolgen zijn, of te wel de terugverdientijd. Voor de mensen die een hekel hebben aan het woord terugverdientijd kunnen we het ook hebben over de milieubelasting van de productie van kabels. Er wordt veel te veel gediscussieerd door mensen die iets roepen op basis van hun gevoel of ‘zo heb ik het geleerd’. We hebben het hier wel over (elektro)technische vraagstukken. Deze moeten technisch beantwoord worden.

Samengevat: Onderbouw je standpunt

Ik heb dat onder andere gedaan voor de spanningsval en verliezen in kabels:

Spanningsval kabels:

[...]

Verliezen kabels:

[...]

Veiligheid (NEN1010):

[...]

Klopt de wet van Ohm niet? Klopt SMA Sunny Design niet? Klopt de NEN1010 niet? Dat kan allemaal, maar graag beargumenteren waarom bovenstaande berekeningen/ waarden dan onjuist zijn.
In bovenstaand verhaal staan volgens mij allemaal feiten. Of het jou waard is om voor 3,6 kWh per jaar (0,1% van de jaaropbrengst) je kabel voor 90 euro aan materiaal te vervangen moet eenieder voor zichzelf beslissen.
Hy dre, heb je hier wat aan, 16A + 40% = 22,4A :?

Alle huisinstallaties zijn uitgevoerd/berekend op een langdurige max belasting van 60% van de max
mogelijke belasting, omdat het in alle huishoudens ongeacht gebruik en misbruik tot in lengte
van dagen ( vaak meer dan 50 jaar ) veilig moet blijven......................... daarom.

Dit geld natuurlijk niet voor jou, jij speelt graag met vuur. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen we nu niet meer elkaar gaan afkatten of te wel virtuele sneeuwballen blijven gooien naar elkaar op deze thread? Alvast dank. Want voor definitieve elektra vragen vraag ik het toch aan een elektromonteur in de buurt.

Wat ik wel graag zie, zijn plaatjes/foto's van opgeleverde installaties, ondergesneeuwde PV panelen, live te volgen onder gesneeuwde panelen, etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Barrycade schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:16:
Zorgen dat je boven de 601 Wp uitkomt en ook nog subsidie opstrijken.
Boven de 600 Wp [lees: "groter dan 0,6 kWp" = 601 Wp ff.] is voldoende... >:)

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2012-12546.html

[/mierenn**kmodus]

@EnergiebewustZL:
Wat ik wel graag zie, zijn plaatjes/foto's van opgeleverde installaties, ondergesneeuwde PV panelen, live te volgen onder gesneeuwde panelen, etc.
Your wish is my command. Wel deels al ancient stuff, maar het voldoet aan uw opdracht...

http://www.polderpv.nl/PV_sneeuw.htm

[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 15-01-2013 01:17 . Reden: PV en sneeuw. Aparte combinatie. Voor diepgravers. ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:23:

Wat ik wel graag zie, zijn plaatjes/foto's van opgeleverde installaties, ondergesneeuwde PV panelen, live te volgen onder gesneeuwde panelen, etc. :)
Nou, vooruit, voor het naar bed gaan dan maar ff. Zegge en schrijve het Jaar Des Heeren 2010.

Voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF2802.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF2839.jpg

:z

Volgende nacht sneeuwde het weer... 7(8)7 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 15-01-2013 01:26 . Reden: afterburner ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:05:
[...]

Hy dre, heb je hier wat aan, 16A + 40% = 22,4A :?

Alle huisinstallaties zijn uitgevoerd/berekend op een langdurige max belasting van 60% van de max
mogelijke belasting, omdat het in alle huishoudens ongeacht gebruik en misbruik tot in lengte
van dagen ( vaak meer dan 50 jaar ) veilig moet blijven......................... daarom.

Dit geld natuurlijk niet voor jou, jij speelt graag met vuur. 8)7
Met jou laatste zin suggereer je dat ik met vuur speel, maar ik citeer de 24 Ampère rechtstreeks uit de NEN1010. Wil je beweren dat de NEN1010 een onveilige waarde voorschrijft? (graag reactie (ja of nee) op deze vraag)

Wat betreft onderbouwing, waar ik in de vorige post om vroeg, hoe kom je ineens aan "16A + 40% = 22,4A"? (graag reactie op deze vraag, met bronvermelding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pfft dit word een beetje vermoeiend,
je kan de ene situatie niet met de andere vergelijken,
ik heb een dergelijke kringloopdiscussie al eens op een ander forum ook gezien
gevolg na 3mnd forum naar de vaantjes

als iemand een 3*2.5mm xmvk-as wil gebruiken met max load 22 A prima
als iemand een 3*6 mm kabel wil gebruiken vanwege diezelfde load van 22A ook prima

Dre heeft goed onderbouwt dat de rendementverschillen te verwaarlozen zijn minder dan 10kwh per jaar
verder als eenieder voor zijn/.haar situatie naar zijn /haar idee correct advies heeft ingewonnen dan conform advies aansluiten en elkaar respecteren

of kom bij mij in de tuin ff mekkeren met deze verhitte discussie dan smelt de sneeuw van mijn paneeltjes
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
maar goed, helaas weer vet aan het sneeuwen hier vanmorgen paneeltjes net schoongeveegt
ziet ik nu niets meer van grrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Bij mij is de zaak, ondanks een laagje sneeuw, al tien minuten wakker. Alleen levert het nog niet veel op, een watt of 20. Geen idee hoeveel er op de panelen ligt, ga straks wel eens kijken en de straat vegen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:09:
Bij mij is de zaak, ondanks een laagje sneeuw, al tien minuten wakker. Alleen levert het nog niet veel op, een watt of 20. Geen idee hoeveel er op de panelen ligt, ga straks wel eens kijken en de straat vegen.
De mijne is dood, ligt 10 cm op en blijft sneeuwen. Wacht gewoon tot het smelt. Levensgevaarlijk om het dak op te gaan voor die paar schamele KwH. Blijven leven levert meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 06:44
Dag,

ons nieuwbouwhuis wordt in April opgeleverd en ben ook geinteresseerd in het aanschaffen van een zonneboiler. We zijn een huishouden van nog 2 personen maar we hopen dv op uitbreiding. Nu heb ik bij mijn cv installateur al gevraagd voor een offerte maar die viel wat duur uit (Remeha 110Liter vat ZenaSOL). Nu lagen de kosten vooral in de apparatuur en niet in de installatiekosten.

Nu ben ik aan het rondkijken voor wat goedkopers en zie op marktplaats goedkopere boilers met een 200 Liter vat van het merk OEG.

Zit er een groot verschil tussen de kwaliteit en de merken? En kunnen alle zonneboilers op elk soort ketel worden op alle soort ketels?

Tuin ligt trouwens op het zuidoosten en we hebben een Intergas ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:22
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:21:
[...]

De mijne is dood, ligt 10 cm op en blijft sneeuwen. Wacht gewoon tot het smelt. Levensgevaarlijk om het dak op te gaan voor die paar schamele KwH. Blijven leven levert meer op.
Volgens mij moet je met vries weer helemaal niet het betumen dak op gaan.
die is hard door de bevriesing en loop je alles alleen maar kapot.
Smelt vanzelf wel weer.
voor die paar centen die ze anders zouden opwekken laat maar hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 15-01-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

sneeuw op panelen

Ook hier een witte deken op de Panda's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jesselyn
je zit in het verkeerde forum gedeelte. hier maken wij stroom van de zon.
je moet hier zijn: Zonneboilers, dit is de plek

nu is er een veiling bezig op daan.
http://www.daanauctions.com/Project.aspx?Page=0
voor 250 euro + veilingkosten + btw.
koop je een 500 liter boiler met electriesch verwarmings element.
(wel oppassen met veilingen, begin geen biedings oorlog dat is het vaak niet waard,
maar koopjes zijn er wel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke voor zelfbouwers die een koopje zoeken.

er staan flink wat omvormers op daan veilingen.
allemaal van het merk ATEN.
in het berijk van 1500W tot 5000W.
(de specs lijken aardig op een sma3000TL-20, is wel lastig te zoeken.)
prijzen zijn tussen de 200 en 300 euro ex veiling kosen en btw.
dus ongeveer tussen de 300 en 450 euro inc.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 15-01-2013 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum,dus zal de vraag wel verkeerd zijn.
Toch wil ik hem stellen omdat hier heel veel ervaring en kennis is.
Ik ben op zoek naar een omvormer van zo 2 Kwh met met de mogelijkheid om 2 strings aan te sluiten.
1 string van 6 panelen waar in de winter schaduw op komt en 1 string van 7 panelen.
Weet iemand welke omvormer hiervoor geschikt is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 20:07
migjes schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:49:
oke voor zelfbouwers die een koopje zoeken.

er staan flink wat omvormers op daan veilingen.
allemaal van het merk ATEN.
in het berijk van 1500W tot 5000W.
(de specs lijken aardig op een sma3000TL-20, is wel lastig te zoeken.)
prijzen zijn tussen de 200 en 300 euro ex veiling kosen en btw.
dus ongeveer tussen de 300 en 450 euro inc.

Resterende tijd: 7 dgn, 4 uur, 43 min ;) die gaan nog wel wat duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Veenhalm wat zijn de specs van de panelen? Dus Wp en voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Carfanatic schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:58:
[...]

Resterende tijd: 7 dgn, 4 uur, 43 min ;) die gaan nog wel wat duurder worden.
heb je ook gezien hoeveel het er zijn.
mijn ervaring met daan is dat het dan niet zo hard gaat.
maar een biedings oorlog beginnen vind ik ook het niet waard.
toch kun je er met geduld leuk tussen door glippen.
(anders moet je het laten gaan.)
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:54:
Hallo,
Ik ben op zoek naar een omvormer van zo 2 Kwh met met de mogelijkheid om 2 strings aan te sluiten.
1 string van 6 panelen waar in de winter schaduw op komt en 1 string van 7 panelen.
ik neem aan dat je 2000W omvormer bedoeld.
(die zullen er niet veel zijn)
de kleinste omvormers met 2x een mppt zijn wel de power-one 3.0, sma3000tl-21,effecta.
de power-one kan in elk geval aardig over weg met een klein stringetje van 6 panelen.
maar zoals barrycade al zegt meer info nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hallo,
Effekta es4200,
2100W per string en dat 2x of de 5000 met 2300W per string maar let op je max voltage, dat mag niet boven 500v bij -10

Ze zijn iedergeval cheap, 96% rendement en voldoen naar mijn idee prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Ik heb op mijn dak ruimte voor 13 250Wp panelen, maar ik verbruik zelf maar ongeveer 2300 Kwh per jaar, en ga dus daarom maar 9 panelen plaatsen. Bij de set van 9 panelen zit een Solar Max 2000S.

Is het handig als ik nu al een Solar Max 3000S koop ipv. de Solar Max 2000S, zodat ik in de toekomst die 4 extra panelen er bij kan leggen zonder een nieuwe omvormer te kopen?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hallo,
De Steca StecaGrid 2000+/2010+
2 MPPT van 1000W per stuk, 2000Wac totaal

http://www.steca.com/index.php?StecaGrid_2000Plus_en
http://www.steca.com/index.php?StecaGrid_2010Plus_en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wirf schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:18:
Ik heb op mijn dak ruimte voor 13 250Wp panelen, maar ik verbruik zelf maar ongeveer 2300 Kwh per jaar, en ga dus daarom maar 9 panelen plaatsen. Bij de set van 9 panelen zit een Solar Max 2000S.

Is het handig als ik nu al een Solar Max 3000S koop ipv. de Solar Max 2000S, zodat ik in de toekomst die 4 extra panelen er bij kan leggen zonder een nieuwe omvormer te kopen?
Zou goed kunnen, kijk wel of je met die 4 panelen extra ook nog uitkomt met je voltage, 13 panelen in 1 string kan een te hoog voltage geven voor deze omvormer en delen in 2 kan niet omdat het een oneven aantal is. Of deze omvormer moet 2 mppt hebben.
Het zou zomaar kunnen dat 12 panelen een beter aantal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

het is wat trikkie om later de zelfde panelen er bij te kunnen kopen.
is gewoon geen aanrader om te doen.
ik kon na 4 maanden al niet meer de zelfde panelen meer kopen. (maar was ook geen probleem voor mij)
als panelen een afwijkende spec hebben zie je dat terug in het rendement.

9 panelen op een solarmax 2000S klinkt niet al te gek.
een onderdimensionering van de omvormer is geen ramp.
(als je teminste niet te dicht bij de kust woond.)

je kunt natuurlijk ook voor 10 panelen gaan en later een soladin600 met 3 panelen er bij zetten.
nice, die was ik vergeten.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 15-01-2013 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36

Zou ik wel doen, prijsverschil tussen een 2000S en 3000S zou niet veel moeten zijn. Als dat wel zo is dan moet je de afweging maken. Een 2000S ga je nooit meer kunnen uitbreiden en op de 3000S kan dat dus wel. Je zou ook kunnen overwegen toch 12-13 panelen neer te leggen en bv. een doel voor die extra kWh te bedenken. Het is net wat Migjes zegt, is dezelfde module over een tijdje nog te koop om uit te breiden?

[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 15-01-2013 10:29 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Waarom zou je uitbreiden als je nu al genoeg hebt aan 9 panelen? Of verwacht je gezins uitbreiding of zo?

Ik zou niet te veel boven je eigen (te verwachten) gebruik gaan zitten. Levert mogelijk gezeur op met je sroomleverancier bij een negatieve meterstand als je een ferraris hebt. En zoals migje al aangeeft: panelen erbij zal een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Of hij koopt de panelen nu al maar gebruikt er iets minder, als het virus toeslaat liggen ze er zo op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:46:
"Volgens Bild kostte het Duitsland rond die tijd 200 euro per megawattuur (MWh) om stroom te mogen leveren aan buitenlandse afnemers."
Alleen in een handvol uren uur, maar idd - die kerstdagen hebben wat mensen zitten slapen want in principe zijn negatieve prijzen redelijk makkelijk te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:16
Zelf kan ik goed bij de panelen om sneeuw eraf te vegen, gewoon raam open doen, maar mocht je er niet bij kunnen en je ziet zon verschijnen helpt het om er een sneeuwbal ofzo op te gooien zodat er weer wat paneel zichtbaar is. Klein stukje paneel + zon = warm en vorige sneeuwbuien viel me op dat zodra er 1 plekje zichtbaar is, de rest binnen no-time gesmolten is door de warmte. Geen grote ijsbal erop, maar zag foto van wat besneeuwde panelen en volgens mij kun je zo wel een plekje open maken in je sneeuwdekje :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ze gelijk allemaal leggen ivm subsidie nu, later geen verschil in panelen en met 9 panelen haal je geen 2300 KwH. Gelijk goed doen zou ik zeggen, 30 jaar plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ondanks 4cm toch wakker geworden hier, best apart die sneeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Inmiddels naar buiten geweest maar er lag meer sneeuw op de grond dan op de panelen. Door de wind waren de panelen nagenoeg schoon. Een enkel plekje maar. Toch is de opbrengst met 0,2 kWh niet geweldig. Maar beter iets dan niets. :-)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome

Ik zou alles gelijk vol leggen, je extra capaciteit kan je vast wel opgebruiken aan andere dingen.
waterkoker, plint boiler, elektrische bij verwarming etc etc

ik heb nu 10x 245 w liggen en deze leveren mijn jaar verbruik al op.
Gisteren getekend voor 11 x 250w + zonneboiler op het laatste dak.
Deze extra vermogen ga ik gebruiken voor warmtepomp maar ook keukel plint boiler en waterkoker en electrisch bij verwarmen op de kamer van mijn zoon zodat deze daarmee makkelijker verwarmt kan worden (als huiskamer op temp is word die kamer niet warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om 13 zonnepanelen van YingLi multi-kristallijne zonnepanelen van 185Wp.
Deze panelen passen bij mijn huidige (zie www.termaat.net en dan zonnepanelen).
Met passen bedoel ik dan uiterlijk, kleur etc (vrouwlief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 06:14:
[...]

Met jou laatste zin suggereer je dat ik met vuur speel, maar ik citeer de 24 Ampère rechtstreeks uit de NEN1010. Wil je beweren dat de NEN1010 een onveilige waarde voorschrijft? (graag reactie (ja of nee) op deze vraag)

Wat betreft onderbouwing, waar ik in de vorige post om vroeg, hoe kom je ineens aan "16A + 40% = 22,4A"? (graag reactie op deze vraag, met bronvermelding).
Punt a, als je installatiemethode B1 gebruikt is het toegestaan, antwoord = nee
en als een stroomleiding ( geheel ) in de grond is gelegt zelfs 29A ( installatiemethode D )
als deze zelfde kabel dan vanuit de grond langs een muur wordt gebeugeld B2 of C ( 23/27A )
voer je dan de kabel door de muur naar binnen geld installatiemethode A2 ( 18,5A max )

Mocht het dus zo zijn dat jou meterkast plus omvormer in de grond begraven liggen mag je die
2,5mm² kabel volgens de nen1010 belasten met 29A.

Voor alle andere gevallen geld dat de maximale belasting afhankelijk is van de laagste warmte afgifte/
installatiemethode, dus A2 dus leidingbeveiliging 16A, daar een 20A zekering te hoog is voor max 18,5A
( nen1010 Tabel 52-C1 )

Punt b, is een oude richtlijn ( 60% regel ) bron? 40 jaar geleden door onderwijs instellingen erin gestampt
:P

Tevreden? ( jou kennende, waarschijnlijk niet ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

PClop schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:52:

Punt a, als je installatiemethode B1 gebruikt is het toegestaan, antwoord = nee
en als een stroomleiding ( geheel ) in de grond is gelegt zelfs 29A ( installatiemethode D )
Kleine toevoeging, afhankelijk van de grondsoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kijken of iemand kan raden hoe laat ik wat sneeuw aan de kant schoof zodat de zon de rest kon doen ;)
Inmiddels op een paar klonten na alle sneeuw weg.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810

[ Voor 15% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-01-2013 12:36 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Funplaatjestijd;

So magge we het graag sien op 15 Januari:

Met 4300Watt+ terug het net injanken!

Afbeeldingslocatie: http://img836.imageshack.us/img836/2599/15jan13.jpg

Paybacktime, Loop inmiddels ongeveer 100kWh achter op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Keurig hoor - onder welke hoek staan je panelen? Die van mij liggen vlak, dus met de laagstaande zon haal ik max 50-60% van de max Wp op het moment. Jij zit rond de 75%, dus steilere hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En geen sneeuw er op net als hier gok ik :)

Netjes hautessa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://dc621.4sync.com/img/kdyc_7Hp/snow-dak.jpg
Zoek de panelen |:(
Wel handig, zo'n dome camera op het dak, die sneeuwt niet onder ;)

[ Voor 51% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-01-2013 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Ook zonder sneeuw haal ik dat niet in de winter, maar ik zie dat mijn panelen dan ook erg vlak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:44:
Ook zonder sneeuw haal ik dat niet in de winter, maar ik zie dat mijn panelen dan ook erg vlak liggen.
Bijna 85% van stc, met de kou beter in die buurt als van de zomer iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:33:
Het gaat om 13 zonnepanelen van YingLi multi-kristallijne zonnepanelen van 185Wp.
Deze panelen passen bij mijn huidige (zie www.termaat.net en dan zonnepanelen).
Met passen bedoel ik dan uiterlijk, kleur etc (vrouwlief).
heb nog preciezere info nodig. sorrie
om iets te kunnen berekenen.
het lijkt er op dat 6 van die panelen in een string een te lage spanning geven voor de meeste omvormers met 2x een mmpt. (kan mischien net met een power-one en wat tweaking in de omvormer.)

zou je het precieze type kunnen op zoeken? (staat vaak op de acherkant van de panelen.)
als ik het goed begrijp heb je die panelen dus al?
en zitten ze nu op 2x een chint omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jambon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 12:26
Ik volg het forum inmiddels al weer een tijdje en begin de griep ook te pakken te krijgen. Ik lees dat voornamelijk grote oppervlakten rendabel zijn. Nu zou ik willen beginnen met de schuur van 2,5 bij 3,5 meter.

Is dit vanwege de kleine schaal wel aan te raden?
En is dit niet te te diefstalgevoellig? Je kan er namelijk erg makkelijk bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
jambon schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:54:
Ik volg het forum inmiddels al weer een tijdje en begin de griep ook te pakken te krijgen. Ik lees dat voornamelijk grote oppervlakten rendabel zijn. Nu zou ik willen beginnen met de schuur van 2,5 bij 3,5 meter.

Is dit vanwege de kleine schaal wel aan te raden?
En is dit niet te te diefstalgevoellig? Je kan er namelijk erg makkelijk bij komen.
Ik heb er 10 liggen op schuur en garage.
Nog geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpikeHome schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:01:
[...]

Ik heb er 10 liggen op schuur en garage.
Nog geen problemen mee gehad.
Waarschijnijk heeft het dievengilde nog geen benul van de waarde. Ik ga ze op mijn schuur achter leggen maar ga ze toch echt borgen. Tevens foto maken van je bezit. Borgen omdat als er geen schade is bij diefstal je kan fluiten naar je centen bij de verzekering en foto als bewijs wat er lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:09:
[...]

Waarschijnijk heeft het dievengilde nog geen benul van de waarde. Ik ga ze op mijn schuur achter leggen maar ga ze toch echt borgen. Tevens foto maken van je bezit. Borgen omdat als er geen schade is bij diefstal je kan fluiten naar je centen bij de verzekering en foto als bewijs wat er lag.
Sterker nog, ik heb mijn verzekering gebeld, gemeld dat er voor 4400,- aan spulletjes liggen en gevraagd het op te nemen in mijn inboedel verzekering. Kreeg de melding terug dat het genoteerd is en dat mijn huidige verzekering de panelen al dekt, zonder additionele voorwaarden. Kan dus geen kwaad het ze gewoon te vragen - zeker als je geen verzekering met onderwaardebescherming hebt, zoals ik wel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net paneeltjes wederom schoongeveegt vanmorgen vroeg gedaan gevolg nog 4cm sneeuw
net met de leifheitstok wederom poets poets
kan die ... sneeuw tenminste niet meer vastvriezen
- zeker als je geen verzekering met onderwaardebescherming hebt, zoals in mijn geval.
voorwijde bij interpolis is wel dat ze gebruikt worden om de stroomvoorzienig van het woonhuis te voeden

dus de 2 paneeltens op het schuurtje van je volkstuintje zijn NIET standaart meeverzekerd

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:14:
[...]

Sterker nog, ik heb mijn verzekering gebeld, gemeld dat er voor 4400,- aan spulletjes liggen en gevraagd het op te nemen in mijn inboedel verzekering. Kreeg de melding terug dat het genoteerd is en dat mijn huidige verzekering de panelen al dekt, zonder additionele voorwaarden. Kan dus geen kwaad het ze gewoon te vragen - zeker als je geen verzekering met onderwaardebescherming hebt, zoals in mijn geval.
Waarom heb je geen garantie tegen onderverzekering? Kost niks extra en nooit gezeur dat je niet voldoende verzekerd bent. Volgens mij vallen panelen overigens onder je opstal, zeker als ze nagelvast aan je huis zitten. Oplossing opstal/inboedel bij 1 maatschappij nemen, nooit gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jambon schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:54:
Check met je woonhuisverzekeraar wat de voorwaarden zijn. Heb ik (met FTBO) ook gedaan. In de algemene voorwaarden op hun website staat weinig over zonnepanelen, maar omdat ze deze vraag tegenwoordig vaker krijgen hebben ze e.e.a. aangepast. Desgevraagd kreeg ik keurig per e-mail bevestigd:

"Zonnepanelen zijn gewoon verzekerd. Deze zijn verzekerd tegen dezelfde voorwaarden als het woonhuis. U bent dus verzekerd bij bijvoorbeeld brand, storm of bliksem. Heeft u schade door hagelstenen? Dan valt dit onder stormschade. U betaalt dan wel een deel zelf. Dat is uw eigen risico bij stormschade.
Heeft u losstaande zonnepanelen in de tuin? Dan vallen deze niet onder uw woonhuisverzekering.
Niet verzekerd is:
- (glas)breuk van de zonnepanelen of collectoren
- schade door vandalisme"

Ik heb nog geen paneeltjes, maar mede door het in deze thread aanwezige PV-virus heb ik nu ook een 16x245Wp set met SMA SB 3600TL-21 besteld bij SolarNRG (met name 'nu' omdat je nu nog subsidie krijgt en er nog geen toeslag op de chinese panelen zit).
Nou ben ik ook al aan het regelen dat ik met een oude Android telefoon en Inverter Reader de output naar pvoutput kan gooien.
Bedankt hè medetweakers! Jullie hebben me besmet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:30:
[...]

Waarom heb je geen garantie tegen onderverzekering? Kost niks extra en nooit gezeur dat je niet voldoende verzekerd bent. Volgens mij vallen panelen overigens onder je opstal, zeker als ze nagelvast aan je huis zitten. Oplossing opstal/inboedel bij 1 maatschappij nemen, nooit gezeur.
8)7 ik poogde dus heel wat anders te zeggen: ondanks dat ik wel een onderwaarde verzekering heb heeft de verzekering een vinkje gezet achter zonnepanelen. In mijn geval dankzij die omderwaarde toestand zonder extra kosten, maar dat hoeft dus niet. Er vanuit gaan dat je panelen verzekerd zijn kun je niet doen, tenzij het in je polis staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en we schieten iets omhoog paneeltjes mooi schoon smelten , zonntje is zojuist doorgebroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:15:
net paneeltjes wederom schoongeveegt vanmorgen vroeg gedaan gevolg nog 4cm sneeuw
net met de leifheitstok wederom poets poets
kan die ... sneeuw tenminste niet meer vastvriezen

[...]

voorwijde bij interpolis is wel dat ze gebruikt worden om de stroomvoorzienig van het woonhuis te voeden

dus de 2 paneeltens op het schuurtje van je volkstuintje zijn NIET standaart meeverzekerd
da's nieuw die voorwaarde van interpolis... bij mij (ook interpolis) als ze maar vast staan. Nou ja.nu bij unive: hooguit x kg ballast per strekkende meter.... tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is ook logisch toch je schuur zelf valt ook onder de opstal woonhuis dus als daar je panelen liggen vallen die er ook onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:51:
is ook logisch toch je schuur zelf valt ook onder de opstal woonhuis dus als daar je panelen liggen vallen die er ook onder
Helemaal correct. Fijn dat ik met mijn oude vak nog wat toegevoegde waarde heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een 'domme' vraag: binnenkort sluit ik een 3920Wp PV set aan op een eigen automaat in de meterkast. Het is een 3-fase aansluiting. In de groepenkast zitten 3 aardlekschakelaars (zeg maar 'grijs' 'groen' en 'blauw') met ieder 3 automaten.

Als ik nou zo min mogelijk wil terugleveren aan het net, is het dan nodig om de PV set op een groep te zetten waar veel interne verbruikers op zitten of maakt dat niets uit?

B.v.: op 'grijs' zitten 2 automaten voor lichtpunten en wandcontactdozen en op 'groen' zit de wasmachine en 'maar' 1 automaat voor lichtpunten e.d.. Kan ik de PV set dan beter op 'grijs' er bij zetten?
Pagina: 1 ... 228 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.