Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 229 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.770 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Wirf schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:18:
Ik .....

Is het handig als ik nu al een Solar Max 3000S koop ipv. de Solar Max 2000S, zodat ik in de toekomst die 4 extra panelen er bij kan leggen zonder een nieuwe omvormer te kopen?
Eigen verbruik plus een beetje extra plaatsen is erg slim. Je hoeft niet meer op je verbruik te letten, eventueel overschot opmaken met airco ('s zomers) of elektrisch kacheltje ('s winter). Meer is altijd beter en later uitbreiden is lastig en kost altijd meer.

Vergelijk de aanschafprijs (en vergeet de subsidie niet) van 9 of 13 panelen en omvormer, dat verschil is niet zo erg groot vermoed ik.

Ik begon ook voorzichtig met 10 panalen, een paar maanden later liggen 17 panelen op het dak en grotere omvormer aan de muur. Leverancier heeft gelukkig de omvormer geleverd voor de meerprijs, ik hoefde dus maar weinig bij te leggen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor het wel/niet terugleveren maakt dit niet uit,
je meter telt het totaal op
bij een ferris meter bijv is het fase 1,2 en 3 totaal vebruik min opbrengst is netto vebruik

bedenk overigens wel dat je in de zomermaanden teruglevert om in de wintermaanden te consumeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
PClop schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:52:
[...]

Punt a, als je installatiemethode B1 gebruikt is het toegestaan, antwoord = nee
en als een stroomleiding ( geheel ) in de grond is gelegt zelfs 29A ( installatiemethode D )
als deze zelfde kabel dan vanuit de grond langs een muur wordt gebeugeld B2 of C ( 23/27A )
voer je dan de kabel door de muur naar binnen geld installatiemethode A2 ( 18,5A max )

Mocht het dus zo zijn dat jou meterkast plus omvormer in de grond begraven liggen mag je die
2,5mm² kabel volgens de nen1010 belasten met 29A.

Voor alle andere gevallen geld dat de maximale belasting afhankelijk is van de laagste warmte afgifte/
installatiemethode, dus A2 dus leidingbeveiliging 16A, daar een 20A zekering te hoog is voor max 18,5A
( nen1010 Tabel 52-C1 )

Punt b, is een oude richtlijn ( 60% regel ) bron? 40 jaar geleden door onderwijs instellingen erin gestampt
:P

Tevreden? ( jou kennende, waarschijnlijk niet ) ;)
Hoe zat het ook al weer met die zendmasten, Smilde en Lopik waar brand ontstond.
Heel veel kabels bij elkaar, waarschijnlijk wel goed afgezekerd volgens NEN 1010, maar niemand stond er bij stil dat op een warme dag de kabels veel te warm werden omdat de ontwikkelde warmte niet weg kon.

Maar als dat bij je thuis goed zit heb je alleen met het kabelverlies (wordt in warmte omgezet) te maken en niet met het gevaar voor brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Hier is de laatste demo filmpje Solar DataLogging doe je zo: Web pagina Data inlezen direct vanaf de sdCard Netduino, verwijderen bestanden etc..... have fun 8)

[YouTube: http://youtu.be/FvbeI-QkEAs]

Zo en nu op naar de V2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zat het ook al weer met die zendmasten, Smilde en Lopik waar brand ontstond.
Heel veel kabels bij elkaar, waarschijnlijk wel goed afgezekerd volgens NEN 1010, maar niemand stond er bij stil dat op een warme dag de kabels veel te warm werden omdat de ontwikkelde warmte niet weg kon.
langzaam opbouwen was hier ook de oorzaak van

ander mooi voorbeeld 19A uit een 16A groep trekken zonder dat de groep (porselein zekering ploft )
zet een belasting op van max 15A en ga deze langzaam in kleine stapjes opvoeren ,
pas bij ongeveer 19 A zal de 16A porseleine zekering smelten

zit je op 15A en je schaktelt spontaan 2 A erbij dan ploft tie wel gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00
JoopC schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:12:
Hier is de laatste demo filmpje Solar DataLogging doe je zo: Web pagina Data inlezen direct vanaf de sdCard Netduino, verwijderen bestanden etc..... have fun 8)

[video]

Zo en nu op naar de V2.
Erg mooi JoopC
Ik gebruik nu een qbox van qurrent, die houd ook mijn gas bij.
Maar dit is echt veel mooier.
misschien dat ik toch een netduino moet gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:09:
voor het wel/niet terugleveren maakt dit niet uit,
je meter telt het totaal op
Ik snap dat het onder de streep niets uitmaakt, maar daar ging het me niet om. Als er binnenshuis minder wordt verbruikt wordt er sowieso teruggeleverd aan het net uiteraard en dat maakt ook niet uit.
Laat ik de vraag dan anders stellen:
Bij de beschreven opzet (3 fasen): levert de PV set uitsluitend direct aan de verbruikers die op dezelfde groep zitten of levert 'ie aan alle 9 groepen in mijn groepenkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Een SMA SB 3600TL-21 is een enkele fase omvormer en alleen de verbruikers op de zelfde fase worden direct gevoed.
De E-meter meet alle 3 fasen, een ferraris telt op of af afhankelijk van wat overblijft als som van de 3 fasen.
Een slimme meter vanaf DSMR 4.x meet de afzonderlijke fasen en dan is het geheel afhankelijk van de firmware die er inzit en wat erin zit is mij onbekend en hoe ermee omgegaan wordt.
DSMR 4.x meters zouden vanaf 1 januari geplaats worden, maar hebben vertraging opgelopen.
De P1 geeft in het telegram ook het verbruik per fase weer.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:42:
Een SMA SB 3600TL-21 is een enkele fase omvormer en alleen de verbruikers op de zelfde fase worden direct gevoed.
De E-meter meet alle 3 fasen, een ferraris telt op of af afhankelijk van wat overblijft als som van de 3 fasen.
Een slimme meter vanaf DSMR 4.x meet de afzonderlijke fasen en dan is het geheel afhankelijk van de firmware die er inzit en wat erin zit is mij onbekend en hoe ermee omgegaan wordt.
Helder! Dus om zo min mogelijk terug te leveren kan ik de PV set (1 fase idd, thanks), beter op de groep met de meeste actieve verbruikers zetten.
Ik heb geen slimme meter, wel een digitale (Landis+Gyr Dialog uit 2007). Deze meet teruglevering ook met gescheiden dag/nacht tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:28:
[...]

Ik snap dat het onder de streep niets uitmaakt, maar daar ging het me niet om. Als er binnenshuis minder wordt verbruikt wordt er sowieso teruggeleverd aan het net uiteraard en dat maakt ook niet uit.
Laat ik de vraag dan anders stellen:
Bij de beschreven opzet (3 fasen): levert de PV set uitsluitend direct aan de verbruikers die op dezelfde groep zitten of levert 'ie aan alle 9 groepen in mijn groepenkast?
Ja levert aan alle groepen van dezelfde fase in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:59:
[...]
Ja levert aan alle groepen van dezelfde fase in je meterkast.
Dus kennelijk zit iedere groep (zeg maar grijs, groen, blauw) 1 op 1 gekoppeld aan 1 van de 3 fasen, dat wist ik dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor Migjes
verdere info
De panelen waar het nu om gaat moet ik nog aanschaffen.
Ik wil graag onder de huidige panelen nog een rij erbij leggen. (Virus)
Mijn vrouw stelt echter als eis dat ze qua uiterlijk gelijk moeten zijn aan die, die er al op het dak liggen.
Ik kan wel weer een pakket bij WWZ bestellen, maar dan krijg ik er 12 en geen 13.
Ik krijg kort samengevat geen maatwerk.
Bovendien vind ik dat ze tegenwoordig ook een beetje als bedrijf gaan optreden en dat was niet de oorspronkelijke bedoeling.
Door nu 13 panelen van 185 Watt te nemen hoef ik ook niet bang te zijn voor de hoofdzekering van 35 Amp.
(gaat net goed).
Bovendien zijn deze panelen iets korter, waardoor er waarschijnlijk iets meer wind onder de panelen komt voor afkoeling.
En i.v.m. met schaduw wil ik graag 2 strings . M.a.w. nu wil ik maatwerk.
Paneelinfo
Yingli Poly kristalijn
Open circuit Voltage 29,5 V
Short circuit current 8,45 A

Voltage Pmax 23,5 V
Current Pmax 7,87 A
Is deze info voldoende ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:07:
[...]

Dus kennelijk zit iedere groep (zeg maar grijs, groen, blauw) 1 op 1 gekoppeld aan 1 van de 3 fasen, dat wist ik dus nog niet.
Dat lijkt voor de hand te liggen, maar dat weet je alleen zeker door in je meterkast te (laten) kijken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gekke vraag:

Ik heb bij de bouw van mijn huis direct een 5 aderige XMVK kabel gelegd naar mijn schuur.
Het idee was om uiteindelijk een dedicated PV groep te kunnen maken voor de panelen die daar op kwamen.
Intussen ligt er 880wp aan panelen op.

Nu wil ik de overgebleven 2 aders gaan gebruiken om een PV groepje te maken (10 of 16 A automaat) zodat alles volgens de regeltjes is. Nu draait alles ook dedicated op een LED bewegingsmelder na, dus niet 100% dedicated.

Een andere PV eigenaar zijn tegen mij dat het technisch 100% prima is om die 2e 16A groep te maken, maar dat het officieel niet mag om een extra groep binnen dezelfde buitenmantel te hebben.

Volgens mij is dat niet waar, maar ik vraag het toch even, want hoe ver gaat dit? Dan zou ik ook geen 2 groepen installatiedraad door 1 koker naar mijn keuken mogen laten lopen theoretisch gezien, terwijl dat ook gewoon is toegestaan.

Als er in die XMVK kabel 5 aders lopen, dan mag ik toch ook aannemen dat deze 5 aders geschikt zijn om ook belast te worden (4x + aarde). De aarde zal wel gedeeld worden, maar dat lijkt me geen probleem want die is in de meterkast gewoon open.

Iemand een idee??

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 15-01-2013 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:11:
Voor Migjes
verdere info
Mijn vrouw stelt echter als eis dat ze qua uiterlijk gelijk moeten zijn aan die, die er al op het dak liggen.
Ik kan wel weer een pakket bij WWZ bestellen, maar dan krijg ik er 12 en geen 13.
Bovendien vind ik dat ze tegenwoordig ook een beetje als bedrijf gaan optreden en dat was niet de oorspronkelijke bedoeling.
Door nu 13 panelen van 185 Watt te nemen hoef ik ook niet bang te zijn voor de hoofdzekering van 35 Amp.
(gaat net goed).
Bovendien zijn deze panelen iets korter, waardoor er waarschijnlijk iets meer wind onder de panelen komt voor afkoeling.
Paneelinfo
Yingli Poly kristalijn

Voltage Pmax 23,5 V
Current Pmax 7,87 A
Is deze info voldoende ?
StecaGrid 2000+/2010+ accepteert input van 80-400 Volt.
Een string van 6 (141 Volt), en een string van 7 (164,5 volt) kan prima op deze omvormer.
Tevens 2 losse MPP trackers tot 1075Wac elk. (resp 1110Wp en 1295Wp).

Lijkt mij verder mooi te passen. De omvormer is 95% efficient, en heeft HF trafo dus galvanisch gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:07:
[...]

Dat is niet op afstand te bepalen voor mij, je kunt een groepenkast hebben welke als 3 fase groepenkast
is voordereid maar door maar 1 fase wordt gevoed maar als jezeker weet dat je een echte 3 fasen
groepenkast hebt dan lever je idd enkel terug aan die verbruikers die op die zelfde fase zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:36
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:13:
[...]
langzaam opbouwen was hier ook de oorzaak van

ander mooi voorbeeld 19A uit een 16A groep trekken zonder dat de groep (porselein zekering ploft )
zet een belasting op van max 15A en ga deze langzaam in kleine stapjes opvoeren ,
pas bij ongeveer 19 A zal de 16A porseleine zekering smelten

zit je op 15A en je schaktelt spontaan 2 A erbij dan ploft tie wel gelijk
Dit is, met alle respect, onzin. Een smeltzekering (porcelein) werkt door warmte. Het is niet dat hij "went" aan een beetje overbelasing of "schrikt" van een plotselinge stroomtoename.

Een smeltzekering beveiligt tegen overstroom door het principe van warmteontwikkeling. Wanneer een elektrische stroom i door een draad met weerstand R gevoerd wordt gedurende tijd t, dan zal de warmteontwikkeling bedragen:
Q = i² R t

Een smeltzekering bevat een smeltdraad die doorbrandt wanneer de ontwikkelde warmte te groot geworden is. Dit kan optreden wanneer de tijdsduur t erg groot is, of de gevoerde stroom i hoog is.

http://electronica.infonu...rische-beveiligingen.html

Bij automaten werkt het wel zoals je aangeeft.

[ Voor 24% gewijzigd door blissard op 15-01-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:42:
[...]Dat is niet op afstand te bepalen voor mij, je kunt een groepenkast hebben welke als 3 fase groepenkast
is voordereid maar door maar 1 fase wordt gevoed maar als jezeker weet dat je een echte 3 fasen
groepenkast hebt dan lever je idd enkel terug aan die verbruikers die op die zelfde fase zijn aangesloten.
Okee dan, is het hier uit op te maken (effe op klikken natuurlijk :))?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rgHor.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik lijk drie zwarte kabels gemarkeerd L1 L2 L3 van beneden te zien komen. Dus het lijkt er inderdaad op dat steeds 3 groepen via 1 aardlek aan 1 fase zitten.

Als je zo veel mogelijk eigenverbruik wil, moet je die fase kiezen waar 's-zomers overdag veel op gebruikt wordt. De airco (als je die hebt) lijkt me dan het meest voor de hand liggen. Als je veel computerapparatuur 24x7 aan hebt, zou je daar ook voor kunnen kiezen. En anders: meten is weten!

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thunder7 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:18:
Ik lijk drie zwarte kabels gemarkeerd L1 L2 L3 van beneden te zien komen. Dus het lijkt er inderdaad op dat steeds 3 groepen via 1 aardlek aan 1 fase zitten.
Die komen inderdad vanaf de meter. En onder de meter zitten weer 3 stuks 25A automaten achter zo'n rood kunststof kapje. Het is me duidelijk, en anders check ik het nog wel door de faseschakelaars uit te zetten en dan kijken wat er uitvalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:11:
Voor Migjes
verdere info
(gaat net goed).
Paneelinfo
Yingli Poly kristalijn

Voltage Pmax 23,5 V
Current Pmax 7,87 A
Is deze info voldoende ?
ja hier heb ik wel iets aan. (doet geven wat ik vermoede.)
databeesje gaf al een mooi antwoord. (neem die ook mee in beslissing.)
ik vind zelf dat een power-one beter past dan de steca, die gaat maar tot de 8A op DC.
(maar ben niet hellemaal bekend met dat apperaat. dan moet je iets paralel gaan aansluiten.)

zal niet makkenlijk worden om de zelfde panelen te pakken te krijgen, heb dat type al effe niet gezien.
en dat is wel nodig (of zo dicht mogenlijk bij de zelfde A komen in 1 string.)

die panelen in een string van 6 stuks met warmte invloeden in de zomer geven ongeveer 110V.
beter is om rekening te houden met een omvormer die met 100V overweg kan.
(een beetje marge is niet fout en deze marge is al erg klein.)

met een 35A hoofd stop kun je tot de 8000Wp gaan (ter indicatie).
dus daar hoef je je niet druk over te maken. ;)
probleem zit hem dan eerder op andere punten.

je kunt ook nog kijken naar b.v. 2 omvormers.
als je het laat leggen kunnen we er over bomen wat we willen, maar is wat de leverancier kan leveren vaak het interesanst of enigste mogenlijkheid, dus zie dit meer als indicatie wat er mogenlijk is.

edit:
er is ook nog een mogenlijkheid om 2 strings parallel te schakelen.
12 panelen dus in 2x6.
dat geeft ook iets verlies maar vangt ook wat schaduw problemen op.

edit2:
mischien zijn micro omvormers of tigo's ook wel iets.
geeft je veel vrijheid om iets mee te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 15-01-2013 16:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@migjes Je moet bij het zoeken van een vervangend paneel opletten dat deze dezelfde stroom levert, dit begrenst wel of niet de stroom van de kring. Dit heeft te maken met de grote van de cellen.

De spanning is dan geen probleem, de omvormer kan namelijk wel in de spanning naar de MPP zoeken, en dit is met verschillende panelen geen probleem. De stroom wordt echter bepaald door de instraling en de doorsnede van de cellen.

De panelen met 5" cellen hebben overwegend een stroom van circa 5 Ampere, de panelen met de 6" cellen hebben overwegend een 8 Ampere stroom. Nou hebben deze panelen respectievelijk 72 of 60 Cellen.

De genoemde 185Wp panelen, lijken mij panelen met 48 cellen met een 6" diameter. Dit, zichtbaar aan de nominale stroom van 8 Ampere.

Zou je een paneel met 5" cellen in serie schakelen met deze string dan wordt de stroom van de gehele string beperkt tot 5 Ampere. Dat is uiteraard niet de bedoeling.

Zou je een paneel in serie schakelen met de 6" cellen en 60 stuks, zoals de meeste mono of poly panelen in de 250Wp categorie dan neemt de spanning toe door het grotere aantal cellen, en blijft de stroom van de kring met 8 Ampere vrijwel gelijk.

De geschetste situatie met 6 stuks 185Wp panelen en 1 stuks 250Wp zou neerkomen op een totaal van 6x48 + 1x60 = 348 cellen in serie. De omvormer ziet de scheiding tussen de panelen niet, deze loopt gewoon het spannings bereik af tot deze het maximale vermogen levert. Waar het "vreemde" paneel in de string zit maakt dan ook niet uit.

Zou je willen berekenen wat het vermogen zou kunnen zijn van deze geinstalleerde lus dan moet je de spanning van de panelen bij elkaar optellen. De stroom wordt beperkt door het paneel met de laagste stroom. Vermenigvuldig je dan de waarden van de spanning en de laagste stroom met elkaar dan kom je bij benadering op het juiste getal uit.

Zo is mijn west string welke uit 3 en 5 panelen bestaat een totaal van 1593Wp, ook zal zijn beide panelen wel 200Wp. De combinatie van de string bepaalt dat het totaal geen 1600Wp wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@databeestje.
oeps 1 letter fout.
was ook eigenlijk de bedoeling om dat neer te zetten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Databeestje $ Migjes

Bedankt voor de info, ik kan nu verder denken en rekenen en allemaal mooie dingen bedenken die ik met die extra stroom kan gan doen.
B.v. autoverwarming s'morgens in een ijsvrije auto stappen. Goed voor de veiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een ander paneel heeft een andere i/v curve en kan zomaar op een andere plek (in de curve)performen/underperformen, het is echt een gok om dit zo te doen.
Wikipedia: Current–voltage characteristic

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2013 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:35:
een ander paneel heeft een andere i/v curve en kan zomaar op een andere plek (in de curve)performen/underperformen, het is echt een gok om dit zo te doen.
Wikipedia: Current–voltage characteristic
Daarom gaf ik ook maar aan dat het een benadering is, al lijken van afstand alle IV curves wel erg op elkaar.

Ik wou ook niet de illusie werken dat het een 100% sluitend verhaal is, al geeft het wel een indicatie van de complicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Fairy schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:16:
Gekke vraag:

Ik heb bij de bouw van mijn huis direct een 5 aderige XMVK kabel gelegd naar mijn schuur.
Het idee was om uiteindelijk een dedicated PV groep te kunnen maken voor de panelen die daar op kwamen.
Intussen ligt er 880wp aan panelen op.

Nu wil ik de overgebleven 2 aders gaan gebruiken om een PV groepje te maken (10 of 16 A automaat) zodat alles volgens de regeltjes is. Nu draait alles ook dedicated op een LED bewegingsmelder na, dus niet 100% dedicated.

Een andere PV eigenaar zijn tegen mij dat het technisch 100% prima is om die 2e 16A groep te maken, maar dat het officieel niet mag om een extra groep binnen dezelfde buitenmantel te hebben.

Volgens mij is dat niet waar, maar ik vraag het toch even, want hoe ver gaat dit? Dan zou ik ook geen 2 groepen installatiedraad door 1 koker naar mijn keuken mogen laten lopen theoretisch gezien, terwijl dat ook gewoon is toegestaan.

Als er in die XMVK kabel 5 aders lopen, dan mag ik toch ook aannemen dat deze 5 aders geschikt zijn om ook belast te worden (4x + aarde). De aarde zal wel gedeeld worden, maar dat lijkt me geen probleem want die is in de meterkast gewoon open.

Iemand een idee??
Wat bedoel je met de aarde zal wel gedeeld worden, maar dat lijkt me geen probleem want die is in de meterkast gewoon open.?

De enigste uitzondering is volgens mij alleen als er inderdaad een perilex wandcontactdoos opaangesloten wordt tbv van een elektrisch fornuis.

Ik heb geen energie opleiding gehad maar ik weet weet wel dat de energie verdeling bij een 3 fase aansluiting verdeeld wordt over L1 L2 en L3. Deze staan wel 120 graden ten opzichte gedraaid. Er worden dan 3 draden gebruikt hiervoor. 1 geleider als nul en 1 geleider als aarde maakt in totaal 5..

Wat je nu eigenlijk wilt doen is in jou schuur 2 aparte draden die je over hebt gaan gebruiken voor een extra PV groep die op 10 of 16 A aangesloten.

Wat je nu gaat creëren is dat er 4 geleiders continu gebruikt gaan worden en daarop is die kabel thermisch niet berekend. Met andere woorden er bestaat een risico dat dit niet goed gaat.

Er bestaat ook nog een ander risico. Als je niet zeker weet of je 3 fase in je meterkast hebt bestaat zomaar het gevaar dat je denkt dat je 2 x 230 volt hebt aangelegd en vervolgens blijkt er opeens 400 volt over de 2 fasen in de schuur te staan.
230 volt doet echt al pijn laat staan 400 volt.is gewoon dodelijk.
Dit is het risico als je twee verschillende fase's door 1 kabel laat lopen.

Mijn inziens is het veiligste om twee aders te gebruiken met een aarde erbij.
Desnoods hierop een andere inverter aansluiten die tot 16amp kan leveren en dan die 880 Wp proberen hierbij aan te koppelen aan de andere panelen die je in gedachte hebt.

Af en toe denk ik ook wel eens arghh die stomme regeltjes :( maar ze zijn er voor onze veiligheid :)
We proberen elkaar voor elkaar fouten te behoeden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zojuist de opdracht de deur uitgedaan voor 14x 195 Wp (2730wp) in incombi met een delta 2.5
Bestaande panelen a 880wp worden verplaatst naar het dak van de schuur.
Kortom we kunnen het dak weer op over een paar weekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:57
Voltage is kwestie van even meten zonnefreak. Naar mijn idee kan dat welzeker 2 x 230 met een 5-aderige kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een 0-dag vandaag; dat is een tegenvaller voor de 4e dag. Ik lees wel dat de kans op nog veel 0-dagen niet erg groot is maar toch :)
Gemiddeld dus 9 dagen per jaar dat de installatie helemaal geen stroom levert.
Als ik alle 54 nulproductiedagen van de afgelopen 6 jaar bekijk, vielen er liefst 39 in december (driekwart). Januari had er 16, november 5 en februari 4. December is dus verreweg de somberste maand van het jaar.
Dus, voor mensen die dit jaar een zonnestroominstallatie hebben gekocht en die op dit moment sip naar de productiemeter staren, kop op en even doorbijten.
Voor morgen zie ik een zonnetje in de 'voorspelling' hopelijk maakt dat vandaag weer goed. Morgen wordt zowiedes leuk als de postbode m'n huis kan bereiken; dan kunnen we met de S0 logging op de Arduino aan de slag. Hopelijk daarna intraday grafieken.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
izdp schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:00:
Voltage is kwestie van even meten zonnefreak. Naar mijn idee kan dat welzeker 2 x 230 met een 5-aderige kabel.
Ik zou ook zeggen van wel; m'n keuken werkt nu zo. In de meterkast 2 automaten van 16A en dan 5-aders naar de keuken (2x L (zwart), 2x N (bruin en blauw) en 1x aarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

twixx schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:11:
[...]

Ik zou ook zeggen van wel; m'n keuken werkt nu zo. In de meterkast 2 automaten van 16A en dan 5-aders naar de keuken (2x L (zwart), 2x N (bruin en blauw) en 1x aarde).
Dat mag ook zeker wel.
Maar dan wel met een perilex wcd en twee gekoppelde automaten die bij een defect allebei tegelijk uitschakelen. Dus in dit geval is het nog steeds 1 groep.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:52:
[...]
Punt a, als je installatiemethode B1 gebruikt is het toegestaan, antwoord = nee
en als een stroomleiding ( geheel ) in de grond is gelegt zelfs 29A ( installatiemethode D )
als deze zelfde kabel dan vanuit de grond langs een muur wordt gebeugeld B2 of C ( 23/27A )
voer je dan de kabel door de muur naar binnen geld installatiemethode A2 ( 18,5A max )

Mocht het dus zo zijn dat jou meterkast plus omvormer in de grond begraven liggen mag je die
2,5mm² kabel volgens de nen1010 belasten met 29A.

Voor alle andere gevallen geld dat de maximale belasting afhankelijk is van de laagste warmte afgifte/
installatiemethode, dus A2 dus leidingbeveiliging 16A, daar een 20A zekering te hoog is voor max 18,5A
( nen1010 Tabel 52-C1 )
De installatiemethode is inderdaad behoorlijk bepalend voor de toegelaten maximale stroom in de geleiders. Mijn ervaring is dat bij huishoudens de leidingen door een PVC buis loopt die er sinds de bouw inzit. Deze PVC buis is het beton gegoten/ gefreesd, en ik denk dat we daarmee niet kunnen spreken over een thermische geïsoleerde wand. Installatiemethode A2 is immers een “Meeraderige kabel in buis aangebracht in thermisch geïsoleerde wand”. Daarnaast zijn de leidingen in PVC buizen eigenlijk altijd van installatiedraad, en dit heeft gevolgen voor de belastbaarheid. Een kabel kan minder goed zijn warmte kwijt dan installatiedraad. De NEN1010 maakt ook onderscheidt tussen een kabel en installatiedraad qua maximale belastbaarheid. Volgens mij is in de meeste gevallen installatiemethode B1 de juiste. Installatiemethode B1 is “Installatiedraad of eenaderige kabel in buis aangebracht in metselwerk of beton”. De belastbaarheid die bij installatiemethode B1 hoort is 24 Ampère. Afzekeren op 24 Ampère of minder voldoet dus voor de NEN1010.

In mijn ogen is dus installatiemethode B1 de meeste gebruikte installatiemethode bij huishoudens, mocht jij er anders over denken hoor ik dat graag (!). Er zullen vast gevallen zijn waarbij installatiemethode A2 gebruikt is en daarbij misschien nog wel met diverse reductiefactoren. Het kan zelfs zomaar zijn dat de maximaal toelaatbare stroom 13 Ampère is door een 2,5mm2 draad van koper. Het gaat mij om de meeste gebruikte installatiemethode.
Punt b, is een oude richtlijn ( 60% regel ) bron? 40 jaar geleden door onderwijs instellingen erin gestampt
Er wordt veel te veel gediscussieerd door mensen die iets roepen op basis van hun gevoel of “zo heb ik het geleerd”. We hebben het hier wel over (elektro)technische vraagstukken. Deze moeten technisch beantwoord worden.
blissard schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 16:00:
[...]

Dit is, met alle respect, onzin.
[...]
Bij automaten werkt het wel zoals je aangeeft.
Terechte opmerking. Blijkbaar wist swapevent niet van de werking van een smeltveiligheid. Als ik even met alle respect mag aangeven dat een B karakteristiek automaat onder de 16 Ampère ×3=48 Ampère niet mag reageren op de maximaal beveiliging. Hij zal dus niet direct aanspreken bij een stroom van 47 Ampère. Het duurt circa 6 seconden voordat de automaat er met 47 Ampère uitklapt.
Wat wel kan is dat swapevent een oude 'versleten' smeltveiligheid had en een beetje zat te liegen over die 2 Ampère. Dat dus de (inschakel)stroom vele malen groter was dan 2 Ampère.

@opuntia1
Ben jij betrokken geweest bij het onderzoek op Smilde/ Lopik? Ik lees op internet iets over water in de kabels, lijkt mij een foutconditie die je niet met zekeringen kan afvangen. Tenminste als het geen botte kortsluiting is. Daarbij is het de vraag of de brand is ontstaan bij een netkabel of bij een antennekabel. Of misschien wel totaal ergens anders. Fouten in de isolatie kunnen zeer plaatselijk zijn en voor een brand heb je maar een paar milliampère nodig. Een zekering is dus geen garantie tegen brand. Je suggereert dat de brand is ontstaan doordat er onvoldoende rekening is gehouden met reductiefactoren zoals warme omgeving, is dat de oorzaak überhaupt?
Of je weet meer van Smilde/ Lopik dan ik op internet kan vinden, of je helpt een gerucht de wereld in. Welk van de twee is het? (:>)

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 15-01-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 11:33
Vorige week 52x240Wp (12480Wp) in combinatie met 3 omvormers besteld. Hoop dat ze het snel komen installeren zodat ook wij van de zonne-energie kunnen genieten. Dak op het ZZO.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:32:
[...]

De installatiemethode is inderdaad behoorlijk bepalend voor de toegelaten maximale stroom in de geleiders. Mijn ervaring is dat bij huishoudens de leidingen door een PVC buis loopt die er sinds de bouw inzit. Deze PVC buis is het beton gegoten/ gefreesd, en ik denk dat we daarmee niet kunnen spreken over een thermische geïsoleerde wand. Installatiemethode A2 is immers een “Meeraderige kabel in buis aangebracht in thermisch geïsoleerde wand”. Daarnaast zijn de leidingen in PVC buizen eigenlijk altijd van installatiedraad, en dit heeft gevolgen voor de belastbaarheid. Een kabel kan minder goed zijn warmte kwijt dan installatiedraad. De NEN1010 maakt ook onderscheidt tussen een kabel en installatiedraad qua maximale belastbaarheid. Volgens mij is in de meeste gevallen installatiemethode B1 de juiste. Installatiemethode B1 is “Installatiedraad of eenaderige kabel in buis aangebracht in metselwerk of beton”. De belastbaarheid die bij installatiemethode B1 hoort is 24 Ampère. Afzekeren op 24 Ampère of minder voldoet dus voor de NEN1010.

In mijn ogen is dus installatiemethode B1 de meeste gebruikte installatiemethode bij huishoudens, mocht jij er anders over denken hoor ik dat graag (!). Er zullen vast gevallen zijn waarbij installatiemethode A2 gebruikt is en daarbij misschien nog wel met diverse reductiefactoren. Het kan zelfs zomaar zijn dat de maximaal toelaatbare stroom 13 Ampère is door een 2,5mm2 draad van koper. Het gaat mij om de meeste gebruikte installatiemethode.
Je weet zo veel, maar goed heb voor jou even gegraven hoe dat ook al weer hete,
; gelijktijdigheidsfactor 60%

Uitleg http://schakelenverdeel.c...e-gelijktijdigheidsfactor

Nog meer smulwerk voor de liefhebbers, http://www.macgiver.nl/im...s%20holec%20zakboekje.pdf

Wat ik steeds wil aangeven is dat jij vaak voor de max mogelijke belasting gaat, en ik vind dat daar vele
haken en ogen aanzitten die jij nooit noemt, wat je nu gelukkig ook wel ( iets aan ) toegeeft.

Niet voor niets bracht ik die 60% regel aan, nl als je één gedeelte van je verdeelinrichting
100% gaat belasten gaat dit ten koste van de belastbaarheid van de rest van de installatie.

Daarom zit liever aan de veilige en betrouwbare kant, want ik weet ook veel, door mijn praktijk ervaring.

;)

[ Voor 3% gewijzigd door PClop op 16-01-2013 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
pietvs schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:30:
Vorige week 52x240Wp (12480Wp) in combinatie met 3 omvormers besteld. Hoop dat ze het snel komen installeren zodat ook wij van de zonne-energie kunnen genieten. Dak op het ZZO.
Dat lijkt me ook wel genieten. Dit is vast niet voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Laatst online: 21-09 11:33
drielp schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 06:12:
[...]

Dat lijkt me ook wel genieten. Dit is vast niet voor een woning.
De panelen komen op de schuur bij de woning. De schuur heeft een koelcel en het perceel is meer dan 1 hectare en heeft een regeninstallatie. Allebei op krachtstroom. Dus dat gebruikt al heel wat per jaar. We zijn bezig met een nieuwe woning welke voorzien wordt van een aard warmtepomp zodat we geen gas meer nodig hebben. Dus dan heb je wel wat capaciteit nodig.

We zijn ook aan het kijken naar een regenopvang systeem in de kruipruimte om hiermee de toilets en wasmachine te voorzien. Zo veel mogelijk onafhankelijk te zijn van allemaal instanties.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Dat geruzie over installatietechniek in de theorie is wel handnekkig zeg!

Ik kijk liever uit naar vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202013-01-16%20om%2007.45.33.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wel kan is dat swapevent een oude 'versleten' smeltveiligheid had en een beetje zat te liegen over die 2 Ampère. Dat dus de (inschakel)stroom vele malen groter was dan 2 Ampère
het was slechts een voorbeeld , wat ik noemde
hiermee bedoelde ik alleen maar te zeggen dat een 16A groep ( max 3680 W ) er niet bij 3681 W uitknalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twixx schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 07:48:
Dat geruzie over installatietechniek in de theorie is wel handnekkig zeg!

Ik kijk liever uit naar vandaag:
[afbeelding]
Ik ook, op mijn 2,5 kwadraad kabeltje ;)

Zie, als het waar is prachtig!
http://www.weerstation-gouda-bloemendaal.nl/yr_xml.php

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik weet niet of dit al gepost is, maar Mastervolt komt met een nieuwe solar omvormer met web-koppeling:

Mastervolt komt met een volledig nieuwe generatie compacte Soladin Web omvormers. De nieuwe serie is geschikt voor alle Europese landen en is geproduceerd in Nederland. Het assortiment is ontworpen voor woningen met drie tot acht panelen en bestaat uit drie omvormers met een vermogen van resp. 700 W, 1000 W en 1500 W. De nieuwe serie omvormers beschikt over een geïntegreerd WLAN. Door het gebruik van de nieuwe en gratis internetportaal IntelliWeb kunnen eigenaren hun zonne-energiesystemen vanaf elke plek en op elk gewenst moment in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat klinkt als winst en een pure kaskraker. Ik denk dat ze hier nog best wel eens mee kunnen gaan scoren. Stop er een mooie App bij voor op de tablet of telefoon en dan heb in 2013 een goed verkoop argument. Dan is een Sunny Beam wel mooi, maar toch een achterhaald instrument. Dan toch maar kleurtjes :)

Als de omvormer stil is zou ik er wel eentje durfen kopen. Eindelijk nog een fabrikant die de Omnik/Kostal/Solarmax aanpak volgt. Nou zijn de Kostal en Solarmax dan wel ethernet en de Omnik Wifi. Maar toch, gewoon ethernet zodat je makkelijk in het ding kan loeren. +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

databeestje schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:47:
Dat klinkt als winst en een pure kaskraker. Ik denk dat ze hier nog best wel eens mee kunnen gaan scoren. Stop er een mooie App bij voor op de tablet of telefoon en dan heb in 2013 een goed verkoop argument. Dan is een Sunny Beam wel mooi, maar toch een achterhaald instrument. Dan toch maar kleurtjes :)

Als de omvormer stil is zou ik er wel eentje durfen kopen. Eindelijk nog een fabrikant die de Omnik/Kostal/Solarmax aanpak volgt. Nou zijn de Kostal en Solarmax dan wel ethernet en de Omnik Wifi. Maar toch, gewoon ethernet zodat je makkelijk in het ding kan loeren. +1
Perfecte wattages, nu nog een iPhone én Android app erbij en een zeer gunstige prijs, dan heb je in Nederland goede business...!

Misschien moeten ze nog wel een 2500 en 3500 watt variant erbij maken... Heb je het hele 'thuis' spectrum voor een groot deel gedekt.

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 16-01-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 09:55:
[...]
Perfecte wattages, nu nog een iPhone én Android app erbij en een zeer gunstige prijs, dan heb je in Nederland goede business...!
Ik vind de wattages wel erg klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 08:52:
[...]

Ik ook, op mijn 2,5 kwadraad kabeltje ;)
Dre is wel een realist,alles met waar hij mee komt is goed onderbouwd.
Van Dre kunnen we wat leren.
En wat ik opperde was misschien ook wel mogelijk maar niet de oorzaak van de problemen Smilde en Lopik, maar is misschien nu wel op internet te vinden.

Er is natuurlijk niets op tegen om heel zware kabels te gebruiken, maar zeer waarschijnlijk niet nodig en niet rendabel.

Je hebt dus wat mij betreft gelijk met je 2,5 mm^2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
twixx schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:05:
[...]

Ik vind de wattages wel erg klein?
Nee hoor er is juist erg veel vraag naar naar dit type omvormers in de klasse van 0,5 tot 1,5 KW
die dan ook nog goed zijn te loggen en een beter rendement hebben dan het huldige aanbod.

( wat versta jij trouwens onder ruzie ? is me niet echt dudelijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:13:
[...]

Dre is wel een realist,alles met waar hij mee komt is goed onderbouwd.
Van Dre kunnen we wat leren.
En wat ik opperde was misschien ook wel mogelijk maar niet de oorzaak van de problemen Smilde en Lopik, maar is misschien nu wel op internet te vinden.

Er is natuurlijk niets op tegen om heel zware kabels te gebruiken, maar zeer waarschijnlijk niet nodig en niet rendabel.

Je hebt dus wat mij betreft gelijk met je 2,5 mm^2
Tuurlijk heeft hij gelijk, better safe than sorry, en als jij je er beter bij voelt om 4-6 kwadraad te gebruiken gewoon doen.
Als ik hier kijk heb ik een 80w verschil tussen netto opbrengst in de meterkast (power) en wat de inverter aangeeft. Dus 2150W op de inverter is ongeveer 2070W op pv output, dat zal waarschijnlijk ook een beetje in de 20-25m kabel zitten vermoed ik. Dit viel me namelijk vorig jaar niet op met de korte AC kabel in de schuur.
Maar het is niet zo dat ik er nu voor dat stukje een andere kabel in ga trekken, mijn systeem haalt max 14A dus vind het mooi zo.

Edit:
Even de laatste sneeuw van de panelen bakken, het loopt al tegen de 1400W :9

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 16-01-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:59:
Huh wats gebeurd?? :?
Anton zijn nieuwe set doet niets??
Zou ie aan het klussen zijn of??
http://www.antonboonstra....dag=2013-01-12&gescheiden
Ik was niet aan het klussen, maar aan het wintersporten :*)

De panelen op noord zijn wel erg wit aangeslagen en dit smelt op de noordkant natuurlijk nauwelijks weg. Misschien was dit de 12e het geval. Nu zijn ze in ieder geval niet volledig wit meer. Ben benieuwd wat ze vandaag/morgen gaan doen, wanneer er nauwelijks bewolking is.
Het officiële nieuwsbericht staat hier. Inderdaad een interessante omvormer. Met de oude Soladin 600 krijg je steeds meer piekverliezen met 3 stuks 240Wp panelen en hoger. De vervanger is 700W en heeft met een HF trafo vast een flink hoger rendement (waarschijnlijk zo'n 94% i.p.v. 91%). Ook hebben de omvormers een soort van schaduwmanagement.
IntelliShade ensures high yields even in conditions of temporary shading.
Afbeeldingslocatie: http://images.mastervolt.nl/images/content/small/1541_soladin-web.jpg

Wordt in ieder geval gepresenteerd op Intersolution in België. Ga jij ook weer heen zonnigtype?

[ Voor 46% gewijzigd door antonboonstra op 16-01-2013 11:01 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Vervanging/verzwaring van kabel blijft een heikel punt. Vorig jaar bij industrieel toch een voedingskabel vervangen, voornamelijk door oplopende belasting (gebruikers), deels vanwege oplopende koperverliezen. Heb je het wel over graafwerk, bestrating open, pakweg 50 strekkende meter en een investering met vier nullen. Tvt was niet te overzien. Investering was rendabel omdat plaatsen van een 10kV trafo te gortig werd. Op dat moment werd gekozen om ik meen 4x50mm² te leggen ipv de berekende 4x35mm². Wij met onze particuliere PV's, het gaat toch helaam nergens over...

Daarentegen de disclaimer, laten we vooral stellen dat elektra bijkans dodelijk is, en laat het bij twijfel over aan iemand met verstand van zaken. Een forum als deze is puur opiniërend, te alle lehring ende vermaeck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07 16:29
Aangezien we behoorlijk wat nieuws hebben gehad m.b.t. verbeteringen van panelen (nieuwe coat, betere cellen etc...) vraag ik me af of dit veel effect zal hebben voor panelen in laten we zeggen 2013/2014.

Zullen de panelen nog veel goedkoper/beter worden of zijn we al in de buurt van de "bodem".

Ik vraag me dit af aangezien ik vrij weinig plek heb voor panelen dus panelen met een hoger rendement heeft bij mij de voorkeur aangezien ik met max 6 panelen niet mijn volledige stroom behoefte zou kunnen voldoen.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 10:23:
[...]

Tuurlijk heeft hij gelijk, better safe than sorry, en als jij je er beter bij voelt om 4-6 kwadraad te gebruiken gewoon doen.
Als ik hier kijk heb ik een 80w verschil tussen netto opbrengst in de meterkast (power) en wat de inverter aangeeft. Dus 2150W op de inverter is ongeveer 2070W op pv output, dat zal waarschijnlijk ook een beetje in de 20-25m kabel zitten vermoed ik. Dit viel me namelijk vorig jaar niet op met de korte AC kabel in de schuur.
Maar het is niet zo dat ik er nu voor dat stukje een andere kabel in ga trekken, mijn systeem haalt max 14A dus vind het mooi zo.
Je hebt dan ongeveer 3-4 % kabelverliezen, er van uitgaande dat je meters een foutmarge hebben van 0 %.
Je kan dan zelf uitrekenen of het loont om naar 4 mm^ te gaan, de verliezen worden dan niet eens gehalveerd, dat is pas het geval als je naar 5 mm^2 zou gaan; bestaat niet wordt dus 6 mm^2.

Het lijkt mij dat het niet loont, wat brengt 60 kWh (= 2% verlies) per jaar op, wat kost het vervangen van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 04-09 08:21
drielp schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 14:09:
[...]

Eigen verbruik plus een beetje extra plaatsen is erg slim. Je hoeft niet meer op je verbruik te letten, eventueel overschot opmaken met airco ('s zomers) of elektrisch kacheltje ('s winter). Meer is altijd beter en later uitbreiden is lastig en kost altijd meer.
[..]
volgens mij moet ik met een overschot aan zonnestroom juist meer gaan opletten op mijn verbruik.
Met 13 panelen ipv. 9 moet ik +- 700 KWh extra opmaken per jaar, of, zover ik het begrijp, een andere meter laten installeren (ik heb nu een dubbele ferraris meter) beide lijkt mij niet erg handig.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(ik heb nu een dubbele ferraris meter) beide lijkt mij niet erg handig
dubbele ferrari is juist wel handig
briefje ernaast met de beginstanden van laatste meteropnamen
en zodra je aan het eind van jaar nog behoorlijk onder die waardes zit weet je dat je een electrisch kacheltje ofzo kan aanzetten

ik hou het hier in een excelsheetje bij
per week zie ik vebruik hoogtarief,vebruik laagtarief,
en totaal vebruikv vanaf 1 jan jl voor zowel hoog als laagtarief
naarmaate het jaar vordert zal het totaal vebruik negatief worden (zomermaanden )
en in het najaar gaat het dan weer richting de 0 vebruik danwel positief in mijn geval

aan de hand van restant negatief vebruik weet je wat je nog extra te consumeren hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:08

Perkouw

Moderator General Chat
Interessant nieuws op de frontpage -> nieuws: Testmethode moet kosten zonnecellen drukken

Ik ben benieuwd of deze methode (snel) doorgevoerd gaat worden en of wij hier dan ook profijt van zullen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen,

Kan ik een Steca500 buiten, in een schuurtje ophangen tijdens de winterdagen?

Zou dit ook gaan onder een afdakje?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit de handleiding blijkt dat deze alleen binnen mag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:44
Lekker....Net over de helft van de maand en nu al op 101% van mijn ingeschatte opbrengst voor deze maand.....Heerlijk begin van het jaar!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MasterMaceMichu schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:01:
Lekker....Net over de helft van de maand en nu al op 101% van mijn ingeschatte opbrengst voor deze maand.....Heerlijk begin van het jaar!
Dan mag de schatting wel wat omhoog dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Perkouw ze noemen in de bron van het artikel 5-10%, dat is toch best een leuke score :)
@MasterMaceMichu blijkbaar geen last van de sneeuw ? ;)

Net zoals vele van jullie heb ik deze dagen met de laagstaande zon nog wat last van schaduw op de panelen.
Nu ben ik uiteraard bekend met de basis beginselen van een MPP tracker en de werking van diodes in de panelen om de opbrengst te optimaliseren.

Ik kan echter nergens precies terugvinden wat de correctie werksnelheid van een MPP tracker is of je dit kan uitdrukken in snelheid is dat seconden, minuten of uren uit te drukken.
En of de kwaliteit/merken van de panelen/diodes hier nog voor een groot onderling verschil zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:54
Ook ik heb in de winter - onverwacht - schaduw. Een boom van een meter of 35-40 zo'n 120 meter achter ons huis staat precies voor de zon. Gelukkig zonder bladeren nu natuurlijk, dus toch nog een beetje opbrengst. Panelen blijven dus wel leveren, maar op zonnige dagen heb ik een mooie deuk:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:50:
Ik kan echter nergens precies terugvinden wat de correctie werksnelheid van een MPP tracker is of je dit kan uitdrukken in snelheid is dat seconden, minuten of uren uit te drukken.
En of de kwaliteit/merken van de panelen/diodes hier nog voor een groot onderling verschil zorgen?
Dit varieert per omvormer, grotendeels bepaald door de software welke erin zit.

De mpp scan is bij mij elke 6 minuten, deze kan ik waarnemen op de analog voltmeter op mijn installatie. Hier zie je de wijzer een flinke zwaai maken (hooguit 1 seconde), en weer door.

De gewone MPP tracking lijkt op de SB2000HF per seconde te werken, niet echt super snel. Ik kan deze makkelijker waarnemen door de kleine stapjes omhoog omlaag op de analoge voltmeter. Er zijn omvormers welke veel sneller op en neer schakelen, wat dat in het grote plaatje echt brengt weet ik niet.

Met de omstandigheden zoals ze nu zijn (zonnig) zullen er geen grote snelle veranderingen zijn, dus dan zal de MPP snelheid niet veel uitmaken. Bij snel voorbij trekkend wolkendek verandert het iets, echter zal de spanning van de string niet extreme slagen maken. Met minder instraling neemt de stroom wel af, maar daar stuurt de omvormer niet op.

Eric-pvt heeft al vaker zijn ongenoegen over de tracker in een SMA SB2100TL geuit. Of de 2000HF vergelijkbaar is durf ik niet te zeggen, dit model is namelijk een stuk nieuwer en functioneert fundamenteel anders (TL vs HF trafo)
NiGeLaToR schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:55:
Ook ik heb in de winter - onverwacht - schaduw. Een boom van een meter of 35-40 zo'n 120 meter achter ons huis staat precies voor de zon. Gelukkig zonder bladeren nu natuurlijk, dus toch nog een beetje opbrengst. Panelen blijven dus wel leveren, maar op zonnige dagen heb ik een mooie deuk:
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810
Niet mopperen, je purt er altijd nog meer dan het dubbele uit van mijn installatie. O-)

[ Voor 15% gewijzigd door databeestje op 16-01-2013 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Rol-Co schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:35:
[...]

Dan mag de schatting wel wat omhoog dus :)
Tja, die heb ok vanuit de bekende bronnen.....Wie ben ik om daaraan te twijfelen??? ;
En met mijn installatie (relatief veel opstart-watjes nodig, wat niet te vermijden schaduw en uiterst vlak dak), ben ik allang blij dat ik nu wat opbreng.....Qua efficiency nu niet de beste, mar ik wacht de betere maanden af, dan wordt het echt knallen!!!

En de sneeuw is blijkbaar gesmolten voor de zon......De dikke laag van gister is er bij de onderste panelen zo afgegelden, alleen bovenin is wat blijven liggen denk ik (kan ik aan de lagere opbrengst zien)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Wirf schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:47:
[...]

volgens mij moet ik met een overschot aan zonnestroom juist meer gaan opletten op mijn verbruik.
Met 13 panelen ipv. 9 moet ik +- 700 KWh extra opmaken per jaar, of, zover ik het begrijp, een andere meter laten installeren (ik heb nu een dubbele ferraris meter) beide lijkt mij niet erg handig.
Ik heb ook een ferraris met dubbel telwerk. Ik had een dubbel tarief, maar heb nu een enkeltarief en ongeveer 500 - 700 kWh overschot. Elektrisch kacheltje staat nu aan, brengt en houdt de woonkamer op temperatuur. CV ketel blijft gewoon uit. Digitale meter mag natuurlijk, het schijnt dat GC een leuke vergoeding geeft tot 1000 kWh teruglevering. Maar ik wil mijn ferraris nog niet kwijt, geweldig dat terugdraaien :). En geen gezeur met salderen.

Maar goed, iedereen maakt zijn eigen afwegingen. Ik wil alleen maar aangeven dat het waarschijnlijk niet bij de 9 panelen blijft en dat uitbreiding later lastiger en vaak duurder is. Voor je overschot vind je altijd wel een leuke oplossing. Als het zo door blijft vriezen ligt komende week een watertje voor mij huis dicht. Een paar bouwlampen op het ijs en 's avonds lekker schaatsen. Kost niet veel. Om maar even wat te noemen dat niets met besparingen en duurzaamheid te maken heeft ;) . Maar wel weer leuk voor de buurt en dat is ook wat waard.

Succes met je afwegingen en onthoud: er is geen vaccin tegen het zonnepanelen-virus, behalve je hele dak volgooien. Dit forum is het bewijs.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

opuntia1 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 11:13:
[...]

Je hebt dan ongeveer 3-4 % kabelverliezen, er van uitgaande dat je meters een foutmarge hebben van 0 %.
Je kan dan zelf uitrekenen of het loont om naar 4 mm^ te gaan, de verliezen worden dan niet eens gehalveerd, dat is pas het geval als je naar 5 mm^2 zou gaan; bestaat niet wordt dus 6 mm^2.

Het lijkt mij dat het niet loont, wat brengt 60 kWh (= 2% verlies) per jaar op, wat kost het vervangen van de kabel?
SommigeAlle dingen blijven hardnekkig hier.
Aller onderste alinea in de volgende post
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
+
kopje "Verliezen kabels"
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Of doen jouw panelen 24/7 het volle vermogen?

Daarbij is het de vraag of de meting zoals Rol-Co uitgevoerd heeft überhaupt een juiste manier van meten is. Ik bedoel dan in de zin van nauwkeurigheid/ kalibratie van de 'meetapparatuur'. En daarnaast zijn er betere meetmethoden om de verliezen in kabels te bepalen. Meettechniek gaat vaak iets verder dan het aflezen van een display'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

MasterMaceMichu schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:24:
@Speksteenkachel: doe ik morgen, na mijn eerste productie-dag..... ;)
@MasterMaceMichu Iets vergeten? ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Damn, wil ik net een tussen kwh meter ophangen achter de kwh meter van Stedin, zijn de aansluitdraden te kort :X

Het is zeker niet toegestaan lasdoppen voor de hoofdschakelaar te gebruiken :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heren,

Qwestie:

Over 1 maand ongeveer 3610 WP op ons huis liggen.
Ons verbruik ligt ongeveer op de 2500KWH.
Kortom een overschot waarschijnlijk aan het eind van het jaar.
We hebben hier een goede ouderwetse ferriasmeter zonder terugloopblokkering.

Moet ik dit gaan lopen 'affakkelen' door het gasverbruik naar beneden te brengen met electra kachels?
Of moet ik me aanmelden op www.energieleveren.nl om vervolgens toch mijn oude meter te behouden en een teruglever vergoeding te verkrijgen?
Of niks doen en afwachten tot de meteropname?
Dillema wat te doen heren...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:27:
heren,

Qwestie:

We hebben hier een goede ouderwetse ferriasmeter zonder terugloop.

Moet ik dit gaan lopen 'affakkelen' door het gasverbruik naar beneden te brengen met electra kachels?
Of moet ik me aanmelden op www.energieleveren.nl om vervolgens toch mijn oude meter te behouden en een teruglever vergoeding te verkrijgen?
Lijkt me wel een goed idee, dat "eigenverbruik".

Je kan je aanmelden, maar met een niet-terug-loop-meter krijg je geen cent terug.
Registratie is trouwens erg omstreden op GoT.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-01-2013 16:31 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:29:
[...]

Lijkt me wel een goed idee, dat "eigenverbruik".
ueh...je bedoelt affakkelen? wat bedoel je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:31:
[...]

ueh...je bedoelt affakkelen? wat bedoel je nu?
Gewoon je overschot zelf opmaken.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heren,

Qwestie:

toevoeging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

heren,

Qwestie:

Het woordje goede is hier niet op zijn plaats, elke watt die je a.s. zomer het net inblaast is voor je energie leverancier, en niet voor jou.

Ik zou gaan voor een domme meter 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
heren,

Qwestie:

affakkelen mag is eigen keuze.(het is jouw energie en je mag er mee doen wat je wil)

aanmelden op energieleveren is niet nodig met je meter. (word veel over beweerd, maar eigenlijk zijn ze niet geintereseert in het beetje wat je opwekt en als het goed is saldeert je meter automaties. dus alleen doen als je een slimme meter wil)

er is ook nog een route om over te stappen naar GC, dan moet je een slimmemeter hebben (gratis) en kun je gebruik maken van de marge regel van 1000kWh.

je mag dus beslissen wat je wil.
mijn keuze is oude meter behouden. overschot niet uit telaten betalen.
kan makkenlijk het overschot zelf op maken. (vind ik ook leuker om te doen.)
als je ongeveer de 8ct die je krijgt tegen over de gas prijs zet is het wel leuk om daar iets mee te verwarmen.
heb zelf wel een duidelijke lijn gesteld tegen over de leverancier.
ik betaal geen voorschotten maar per jaar.
dat geeft mij een betere positie voor als er iets niet klopt met de rekening.
ze kunnen in iedergeval niet perongeluk te veel automaties van mijn rekening halen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp:
Oude meter laten hangen. Ik kom dus op een overschot uit a 800kwh ongeveer.
Gewoon de meteropname laten doen met een overschot? Krijg ik dan geen problemen met Nuon?
Of doel je gewoon op affakkelen tot ongeveer rondom 0 uitkomen?

ps: wat een vreselijk k..t land is dit toch. Hoe n..i ik de burger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je zegt dat je meter niet terugloopt (staat er een symbooltje op?), dan is salderen niet mogelijk.
Bij de netbeheerder kan je een 'domme' digitale meter aanvragen die terugloopt, of als je hoe dan ook een 'slimme' meter krijgt kan je eisen dat die niet op afstand uitleesbaar wordt gemaakt.
Beide moet gratis kunnen voor zover ik weet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:30:
Je zegt dat je meter niet terugloopt (staat er een symbooltje op?), dan is salderen niet mogelijk.
Bij de netbeheerder kan je een 'domme' digitale meter aanvragen die terugloopt, of als je hoe dan ook een 'slimme' meter krijgt kan je eisen dat die niet op afstand uitleesbaar wordt gemaakt.
Beide moet gratis kunnen voor zover ik weet.
Lezen...zonder!!! terugloop...Hij loopt dus keurig terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:32:
[...]

Lezen...zonder!!! terugloop...Hij loopt dus keurig terug.
Haha, ik zou dat MET terugloop noemen!!
Je bedoelt dus zonder terugloopblokkering.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-01-2013 17:35 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:33:
[...]

Haha, ik zou dat MET terugloop noemen!!
Je bedoelt dus zonder terugloopblokkering.
We begrijpen elkaar...:)) lol :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:20:
Gewoon de meteropname laten doen met een overschot? Krijg ik dan geen problemen met Nuon?

Meteropnemer niet binnen laten en zelf meterstanden invullen op papiertje. Zelf invullen = exact 0 kWh verbruikt. Overschot aan energie in elektrische kachel opmaken, hoeft niet exact, maar als je tussen de 700 en 900 kWh in zit lijkt het me mooi. Zit je mooi rond die 800 kWh. Per jaar even afwijking op teller nakijken en verbruik van elektrische kachel volgend jaar bijstellen.

Ik weet niet welk land jij leeft, maar in het land waar ik leef, Nederland, zijn er uitstekende terug lever vergoedingen. Of vind je dat jou energie'leverancier' uit eigen zak jou €0,21/ kWh moet geven? De energieleverancier neemt dan veel liever af van de kolenboer die het voor minder dan €0,04/ kWh doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:35:
[...]

We begrijpen elkaar...:)) lol :D
Mooi ;)
Over wel of geen dubbel telwerk kan je dan nog nadenken.
Ik heb een domme digitale meter met dubbel telwerk (4 uitlezingen dus) en ik denk dat ik toch wel vaak het lage tarief gebruik bij eigen gebruik, lees tussen 23 tot 7u en met weekenden en feestdagen.
Terugleveren doe je het meest/altijd met een hoog tarief.
Helaas worden de verschillen tussen deze tarieven steeds kleiner en is het vastrecht iets hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:20:

je we wonen in Neederland.
niks aan te doen.
(bedenk je ook dat je met zonnepanelen je wel de bonus van een te dure directeur van een energie bedrijf afpakt. dat vind hij niet leuk. wat heb ik een medelijden met de beste man.(sarcasme is mij niet vreemd.))

bij mij is het opname moment net voor de winter.
dat maakt affakkelen voor mij erg lastig om nuttig te besteden.
is jouw moment in de winter of begin lente, dan is het al weer een stuk gemakker om aftefakkelen.

problemen met nuon zijn een mogenlijkheid,
meestal met rustig bellen is het zo opgelost. (je moet dan wel vaak je door de 1st lijn wurmen, die weten vaak niks)

affakkelen of kolenfooi accepteren (of overstap naar andere leverancier en meter).
is persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier netjes de onlangs geinstalleerde zonnepaneleninstallatie gemeld bij enexis, via de mail: duurzaam.produceren@enexis.nl
En dus niet via energieleveren.nl

Ferraris meter, geen teruglevering op jaarbasis verwacht, geen behoefte aan een "slimme" meter bla,bla,bla.

Paar dagen later, bevestiging dat ik geregistreerd sta als terugleverklant en meer niet.

Laten we hopen dat het daarbij blijft.
Was een mooie zonnige dag vandaag. :-)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Stedin bood mij een nieuwe meter aan zonder enige verplichting. Ik heb me aangemeld om gezeur te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
migjes schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:48:
[...]

er is ook nog een route om over te stappen naar GC, dan moet je een slimmemeter hebben (gratis) en kun je gebruik maken van de marge regel van 1000kWh.

ik betaal geen voorschotten maar per jaar.
dat geeft mij een betere positie voor als er iets niet klopt met de rekening.
ze kunnen in iedergeval niet perongeluk te veel automaties van mijn rekening halen. >:)
Correctie je hoeft bij GC geen slimme meter te hebben maar een digitale die de teruglevering registreert om voor de margeregel in aanmerking te komen.

Ikzelf heb ook een overschot van 1500 kWh ik heb er toch voor gekozen om hem te vervangen. dit omdat ik het gewoon jammer vind om energie expres op te gaan maken terwijl ik er toch nog een redelijke vergoeding voor kan krijgen.

Betalen doe ik ook per jaar nadat mijn overschot is betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
silvester6 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:28:
Correctie je hoeft bij GC geen slimme meter te hebben maar een digitale die de teruglevering registreert om voor de margeregel in aanmerking te komen.

Ikzelf heb ook een overschot van 1500 kWh ik heb er toch voor gekozen om hem te vervangen. dit omdat ik het gewoon jammer vind om energie expres op te gaan maken terwijl ik er toch nog een redelijke vergoeding voor kan krijgen.

Betalen doe ik ook per jaar nadat mijn overschot is betaalt
je hebt gelijk met GC. (ik zit er niet omdat ik de regels te vaak zag veranderen.)
(dan wel de truk gebruiken on via energieleveren gratis een nieuwe meter aan vragen.
en pas bij de deur de slimme meter weigeren/ ook de administratieve optout weigeren.
en dan gratis een digitale meter krijgen.
anders mag je betallen voor een digitale meter.)

affakkelen hoeft niet slecht te zijn.
en zeker niet "expres" te zijn zo als je steld.
dat kun je ook toepassen om mooie gas besparende technieken te gebruiken.
(zeg maar voor het gemak niet de beste term, salderen over de gasrekening)
zelf wil ik graag een stukje van de elektra willen gebruiken in een kleine vloerverwarming voor de wc.
dan kan die mooi aan gaan met mijn lage opbrengsten in de winter. (saldeer ik ook nog minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Liander vervangt ook de feraris naar een digitale meter kosteloos andere beheerder heb ik geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

silvester6 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:52:
Liander vervangt ook de feraris naar een digitale meter kosteloos andere beheerder heb ik geen ervaring mee
Waarom zouden de netbeheerders toch zo actief gratis digitale meters aanbieden? Terwijl ze tegelijkertijd het vastrecht met waanzinnige stappen verhoogd hebben...

Hebben ze spijt, willen ze je bedanken voor je loyaliteit of zouden ze hier in de nabije toekomst misschien zelf iets leuks mee kunnen?

There's no free lunch...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alles onder de saldeergrens 0 kent een vergoeding lager dan 9 cent,
en probeer die maar eens te krijgen.(net zoals die margeregel)
in 1 m3 gaat ongeveer 8kWh warmte in een domme e-radiator
9x8=56cent
gasprijs per m3 is nu al hoger, > 64cent variabel
elke warmte techniek met een `cop` groter dan 1 is anno 2013 dus rendabel.
een hr ketel haalt geen cop van 1, tenzij je wtw toepast

zodra de ferraris weg is, kan de terugleverprijs gemanipuleert worden in prijs.
thats the lunch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:27

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:56:
thats the lunch
Het was eigenlijk een retorische vraag, om de brave burgers eens aan het denken te zetten.

Maar ik denk er hetzelfde over en da's precies de reden waarom hier de F-meter zo lang mogelijk blijft hangen.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

pietvs schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:30:
Wel even aanmelden bij Anton he ;)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
Voor de mensen die nog een paar panelen kwijt kunnen. Komt mastervolt met drie nieuwe omvormers. Vooral de 700 is volgens mij erg interesant. Want deze gaat van 500 tot 900 wp. En in mijn zoektocht ben ik in deze range nog geen geschikte omvormers tegen gekomen.

Gezien via mastervolt het programma System calculator.

Voor diegene die nog een paar panelen kwijt kunnen.
Bij tabblad inverter specs.
nieuw omvormers die het gebied dekken van 500 tot 1650 w

Soladin 2 700 efficiency euro 94,2% max eff 95,1

Soladin 2 1000

Soladin 2 1500
beschikbaar Q2 2013

[ Voor 3% gewijzigd door quipmk op 16-01-2013 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

• Soladin 600 kan met gemak van 500Wp tot 1200Wp
  • Steca 500 kan met gemak van 500Wp tot 1200Wp
* Dre runs

Voordat jullie hier weer allemaal over vallen: Lees eerst antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" en alle posts die er onder staan. Lees vervolgens Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dan pas reageren, en met cijfertjes graag.

edit:
antonboonstra had Zuid-Zuid-Oost (160°) onder 35° helling met 570Wp op een Steca 500, dat kon je lezen in antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" gewoon een ideaal dak, niks te maken met noord installatie

[ Voor 22% gewijzigd door Dre op 16-01-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als ik de voorzichtige cijfers van antonboonstra zie van de noord installatie zou je denken dat 2000Wp (2 strings van 4) op een Steca 500 kan werken. Zeker als het je het benadert vanuit de difuus licht situatie.

Uiteraard kan niemand nog antwoorden hoe het precies zomers zal verlopen, maar met de hoge hoek gok ik op 25% stc vermogen. (Dit aan de hand van mij oost dak met de lage winterzon en hoge hoek).

Omgekeerd zou ik ook niet goed weten waarom je meer geld aan een omvormer uit zou geven voor een noord dak.

Ach, ik heb ook 2800Wp (uiteindelijk 3200Wp) oost-west op een 2000Wac omvormer, zal vast wel loslopen deze zomer. Gewoon 2 strings parallel, de omvormer remt het toch wel af tot zijn proporties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
antonboonstra schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:15:
[...]

[...]

@MasterMaceMichu Iets vergeten? ;)
SCHAAM! Direct gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Oost & West, 2 strings parallel. Ik durf dat niet. Net als dat ik sommige installateurs rustig panelen op een dakkapel (andere hoek dan rest van dak) op dezelfde string zie zetten als de panelen op de rest van het dak. Maar misschien ben ik te voorzichtig.

20 CSI 245 op Piko 4.2 (zuid-west, 1 string).
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-5-4_zrKLmjo/UPcQUbsDCsI/AAAAAAAAQpM/uedxaIpEaIY/s640/DSCN7185.JPG

[ Voor 25% gewijzigd door SunshineCompany op 16-01-2013 21:41 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:56:
alles onder de saldeergrens 0 kent een vergoeding lager dan 9 cent,
en probeer die maar eens te krijgen.(net zoals die margeregel)
in 1 m3 gaat ongeveer 8kWh warmte in een domme e-radiator
9x8=56cent
gasprijs per m3 is nu al hoger, > 64cent variabel
elke warmte techniek met een `cop` groter dan 1 is anno 2013 dus rendabel.
een hr ketel haalt geen cop van 1, tenzij je wtw toepast

thats the lunch
ehm 9x8 =72.

Volgens mij gaat er bijna 10kwh in 1 m3 gas.
Eneco betaalt bv 9,2 ct uit.
Hoe ter wereld kan dan verwarmen uit met zonnestroom met de huidige gasprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

10kWh in 1m2 gas? Dacht 2 ofzo..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Niet goed gedacht.

wiki: De bovenwaarde (de onderwaarde plus de warmte die vrijkomt door condensatie van rookgassen) voor standaard Nederlands aardgas is 35,17 MJ/m³ wat neerkomt op 9,8 kWh/m³.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:48

Barrycade

Through the...

Leuk uitleggen aan je kinderen ook:
Nee vanaf nu mag je wel het licht aan laten staan in de wc als je klaar bent. Sterker nog zet dan ook maar het ganglicht aan ook als het licht is, sterker nog juist als de zon schijnt. En het licht is zo fel omdat papa nog een paar mooie 150 watt gloeilampen op de kop heeft weten te tikken.

Papa gaat ook een airco kopen voor als we op vakantie gaan in de zomervakantie, want papa en mama leveren anders te veel aan het net.

En als papa en mama niet thuis zijn mag je niet de deur open doen voor mannen met een soort rekenmachine in hun hand hoor! Anders zien ze dat de meter door de 0 gegaan is en dan zit papa weer dagen lang te bellen à 20 cent per minuut met mensen van de stroomleverancier want die weten van niets, want papa wilde zich niet aanmelden bij een evil website van de netbeheerders. Want dan zouden we een digitale meter krijgen oeh the horror!

Kortom stress omdat je teveel zonnepanelen hebt, over FWP's gesproken zeg
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Weer wat geleerd. 10kWh.. dan is gas echt heel goedkoop. Eigenlijk dus met z'n allen overstappen op gas.

Pagina: 1 ... 229 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.