Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 230 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.763 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

SunshineCompany schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:25:
Weer wat geleerd. 10kWh.. dan is gas echt heel goedkoop. Eigenlijk dus met z'n allen overstappen op gas.
Nee gas is zeer duur. Voor ons als kleine consument dan.

Als grootverbruiker betaal je een factor 10 minder. Heel fijn als je bv. tuinder bent en er per maand 500.000 m3 doorheen jaagt. Want tomaten willen we in NL kweken en het hele jaar door kunnen eten.

En wij maar bezig zijn met het millieu te redden :'(

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:25:
Weer wat geleerd. 10kWh.. dan is gas echt heel goedkoop. Eigenlijk dus met z'n allen overstappen op gas.
Verwarmen met een Airco met een COP van 4 of nog hoger. Dan komt 2.5 kW overeen met ongeveer 1m3 gas. Alleen daalt de COP wel met een lage buitentemperatuur. Maar wanneer je dit gebruikt voor de minder koude periode en aanvult met gas wanneer het echt koud is zoals nu.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

SunshineCompany schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:36:
Oost & West, 2 strings parallel. Ik durf dat niet. Net als dat ik sommige installateurs rustig panelen op een dakkapel (andere hoek dan rest van dak) op dezelfde string zie zetten als de panelen op de rest van het dak. Maar misschien ben ik te voorzichtig.

20 CSI 245 op Piko 4.2 (zuid-west, 1 string).
[afbeelding]
*kuch* hier dus 2 ongelijke strings parallel op 1 traceren. Straks 2 gelijke strings parallel op 1 tracker met 2 panelen op de dakkapel onder een andere hoek in 1 van de strings.

Ik laat die optitrac het lekker uitzoeken.

@SSC als je 2 strings parallel gaat zetten raad ik ten zeerste aan diodes op te nemen in de string. Deze zijn ook verkrijgbaar als MC4 stekker zoals hier.
http://www.alibaba.com/pr..._Diode_Connector_TUV.html
Dat voorkomt dat de strings in elkaar terug kunnen leveren. Deze zijn over het algemeen goed tot 1000 Volt en 10 Ampere. Ik heb gewoon de losse diode van 20 cent in een stukje kabel binnen gezet met krimpkous eroverheen.

[ Voor 22% gewijzigd door databeestje op 17-01-2013 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
SunshineCompany schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:36:
[...]Net als dat ik sommige installateurs rustig panelen op een dakkapel (andere hoek dan rest van dak) op dezelfde string zie zetten als de panelen op de rest van het dak. Maar misschien ben ik te voorzichtig.
Schaduwmanagement toepassen, dan kan het makkelijk.
Lees: SolarEdge, Tigo, FEMtoGrid, Enecsys etc, etc....

Mocht je ooit nog eens genoeg krijgen van de PV business: je kunt altijd als fotograaf aan de slag. Mooie plaatjes weer, Luuk.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:55
Na een tijdje het forum niet meer echt gevolgd te hebben, heb ik de draad nu toch weer opgepakt.

Nu zit ik met een tweetal vragen waarop ik hier hopelijk antwoord kan krijgen.

Vraag 1:
Sinds Augustus 2012 heb ik 9*230wp panelen op een Chint 2.0 draaien. Tot nu toe geen grote problemen gehad, al viel de opbrengst wat tegen doordat ik meer schaduw had dan verwacht.

Nu heb ik mij bij de aanschaf van de panelen bezig gehouden met het maximum voltage dat de panelen kunnen leveren. Omdat vandaag een mooie dag was qua zon en temperatuur zou ik verwachten dat het voltage van de panelen vandaag skyhigh zou zijn. Niets minder blijkt waar te zijn.

Een rekensommetje:
De panelen hebben een Vmp van 30.36V bij 20gr. aangenomen dat het vandaag rond de 0 graden was (Zaanstreek) en wetende dat de panelen -0.38V/gr doen zou ik verwachten dat de Vmp vandaag per paneel rond de 30.36 + 20*0.38 = 37.96V zou zijn. Dit geeft een voltage van 9*37.96 = 341.6V. Toch is de spanning vandaag niet hoger gekomen dan 312V. Dat zou betekenen dat de panelen rond de 8 graden zijn geweest. Is dit een normaal verschijnsel of zitten de panelen lager in het voltage dan ze zouden moeten zitten met het weer van vandaag?? (ervan uitgaande dat op een dag als vandaag de maximale voltages gehaald worden)

Ter info het systeem betreft: Milkyway

Vraag 2:
Ik log mijn inverter (Chint 2.0) met een setje van FP4All. Dit werkt allemaal prima. Waar ik me alleen een beetje zorgen over maak is dat de inverter met grote regelmaat (soms meerdere keren per dag) een error geeft dat de netfrequentie uit het bereik is. De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat een groot apparaat aan of uitgaat en daardoor de frequentie beïnvloed.

Het frappante aan deze errors is dat ze bijna altijd op het hele of halve uur plaats vinden (xx.30 of xx.00) en vaak ook nog op precies hetzelfde tijdstip. Dit doet mij denken aan een fenomeen als het in- of uitschakelen van een energiecentrale oid. Nu woon ik tussen de centrales van Amsterdam en IJmuiden in, dus wie weet ligt het daar aan.

Toch vind het vreemd dat de inverter zo gevoelig is voor frequentieveranderingen. Daarom vraag ik mij af of het normaal / aannemelijk is dat de frequentie zoveel varieert?

Een log van de error events is hier te vinden

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden of ideeën op deze vragen!

Alvast bedankt!

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bekende hier?

Sunergy oostburg

Dit zijn maan panelen denk ik, 1000W om 5:10, ik snap zulke mensen/logging niet, zo kan je toch niet zien wat je systeem doet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wellicht dat hij ook een windmolen heeft staan? Anders wil ik die panelen ook wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Rol-Co schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:13:
Bekende hier?

Sunergy oostburg

Dit zijn maan panelen denk ik, 1000W om 5:10, ik snap zulke mensen/logging niet, zo kan je toch niet zien wat je systeem doet.
ik herken hem, hij komt ook geregeld op dit forum. volgens my mightym of mightymouse als nick.
ik gok op stoorpulsjes op de Arduino

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 17-01-2013 08:26 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

B2

wa' seggie?

Rol-Co schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:13:
Bekende hier?

Sunergy oostburg

Waarschijnlijk staat gewoon de datum/tijd in z'n omvormer niet goed? Tenminste als ie rechtstreeks daar z'n data vandaan haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

B2 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:26:
[...]

Waarschijnlijk staat gewoon de datum/tijd in z'n omvormer niet goed? Tenminste als ie rechtstreeks daar z'n data vandaan haalt.
Zou kunnen, of er zit een verbruiker op dezelfde groep die dan dus mee optelt.
Dit hebben best veel mensen, wat weer jammer is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:07
van de week kwamen ze van liander om mijn meterstanden te noteren.
terwijl ze 10 december de slimme meter voor gas en elektra hebben gehangen.
toen mijn vrouw vroeg van dat kunnen jullie toch van afstand uit lezen, blijkt dat allemaal nog niet te functioneren pfffff

5 februari komen ze 11x 250wp erbij plaatsen (nu 10x245wp liggen) + zonneboiler.
Dan ligt alles vol.
En ga kijken voor een warmtepomp om mijn 2000kw overcapaciteit op te maken ipv met gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

MK1o2 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 00:18:
Vraag 1:
Nu heb ik mij bij de aanschaf van de panelen bezig gehouden met het maximum voltage dat de panelen kunnen leveren. Omdat vandaag een mooie dag was qua zon en temperatuur zou ik verwachten dat het voltage van de panelen vandaag skyhigh zou zijn. Niets minder blijkt waar te zijn.

Een rekensommetje:
De panelen hebben een Vmp van 30.36V bij 20gr. aangenomen dat het vandaag rond de 0 graden was (Zaanstreek) en wetende dat de panelen -0.38V/gr doen zou ik verwachten dat de Vmp vandaag per paneel rond de 30.36 + 20*0.38 = 37.96V zou zijn. Dit geeft een voltage van 9*37.96 = 341.6V. Toch is de spanning vandaag niet hoger gekomen dan 312V. Dat zou betekenen dat de panelen rond de 8 graden zijn geweest. Is dit een normaal verschijnsel of zitten de panelen lager in het voltage dan ze zouden moeten zitten met het weer van vandaag?? (ervan uitgaande dat op een dag als vandaag de maximale voltages gehaald worden)
Als de zon op de zwarte zonnecellen schijnt, worden deze natuurlijk warmer dan de omgevingstemperatuur. Daarnaast is de Vmp bij 600 W/m2 zo'n 2% lager als bij 1000 W/m2. Bij 400 W/m2 zo'n 3,5% lager. Het lijkt mij sterk dat je bij deze lage stand van de zon (waarbij de zonstralen dus een langere weg door de atmosfeer hebben te gaan) 1000 W/m2 haalt.
Vraag 2:
Ik log mijn inverter (Chint 2.0) met een setje van FP4All. Dit werkt allemaal prima. Waar ik me alleen een beetje zorgen over maak is dat de inverter met grote regelmaat (soms meerdere keren per dag) een error geeft dat de netfrequentie uit het bereik is. De enige verklaring die ik hiervoor heb is dat een groot apparaat aan of uitgaat en daardoor de frequentie beïnvloed.
Een grote verandering (>0,1 Hz) van netfrequentie komt niet vaak voor. Een spanningsdip bij inschakeling van een grote afnemer komt wel eens voor. Het lijkt mij meer een probleem van de omvormer. Heb je al gegoogled of er meer van dit soort problemen met deze omvormer zijn?

Edit: Ik zie in de gebruikershandleiding alleen de melding "netstoring".
Netstoring (Netzfehler/Grid Fault)
Net-gemeten gegevens bevinden zich buiten de specificatie (spanning & frequentie)
Deze storing heeft dus niet alleen met de netfrequentie te maken, maar ook de spanning.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 17-01-2013 09:09 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

databeestje schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:47:
[...]

@SSC als je 2 strings parallel gaat zetten raad ik ten zeerste aan diodes op te nemen in de string. Deze zijn ook verkrijgbaar als MC4 stekker zoals hier.
http://www.alibaba.com/pr..._Diode_Connector_TUV.html
Dat voorkomt dat de strings in elkaar terug kunnen leveren. Deze zijn over het algemeen goed tot 1000 Volt en 10 Ampere. Ik heb gewoon de losse diode van 20 cent in een stukje kabel binnen gezet met krimpkous eroverheen.
Ik neem dat je bedoelt; 2 strings parrellel die op-wat-voor-manier-dan-ook ongelijk zijn aan elkaar qua ligging? Strings met ongelijk aantal panelen zal geen nut hebben.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn maan panelen denk ik, 1000W om 5:10
dit was die vallende ster volgens mij ,
soms heb je gewoon schoonheidsfoutjes in de logginsysteem
zo geeft de omnik portal al een paar dagen aan dat mijn omvormer een temperatuur heeft van
6548 graden Celsius terwijl deze nog niet produceert

Als ik die warmte nu eens kon omzettten .....
ohja sterlingmotortje erop dan levert tie snachts ook _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SunshineCompany schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:06:
[...]

Ik neem dat je bedoelt; 2 strings parrellel die op-wat-voor-manier-dan-ook ongelijk zijn aan elkaar qua ligging? Strings met ongelijk aantal panelen zal geen nut hebben.
Neen, 2 ongelijke strings.

Bij het installeren van mijn west dak eind november waren de platdak beugels niet op tijd binnen. De huidige installatie draait nu dus op 6 panelen op west, en 8 panelen op oost. Dit zijn 2 ongelijke strings en verschillende orientatie.

De SunnyBoy 2000HF heeft maar 1 tracker, maar wel MPP scan. Deze heeft dan ook geen enkel probleem om in de middag het maximale powerpoint te vinden van de west kant. In de ochtend staat de voltmeter netjes op circa 290Vmpp voor de string van 8 panelen op het oosten. Rond het middag uur pakt de MPP scan het nieuwe punt op de string van 6 aan de voorzijde op en daalt de MPP spanning naar circa 220-230 Volt. Deze heeft dus geen enkel probleem om de string van 6 te vinden.

Let wel, met Optitrac (MPP scan) uit vindt ook de SB 2000HF de string van 6 in de middag niet. Zet deze in de middag aan en je ziet deze de MPP scan uitvoeren. Zodra deze de scan uitvoert springt deze naar de MPP spanning van de string van 6 panelen.

In het voorjaar als het weer beter weer is kan ik de platdakbeugels (15 graden) plaatsen op het bitumen dak van de dakkapel op west. Dan heeft ook het westen een string van 8 panelen. Het spanningsverschil tussen beide strings is dan zeer klein geworden en niet zo extreem als nu het geval is.

Het west dak zelf heeft een hoek van 40 graden, dus dan nog zit er een klein verschil in. Ik ga er van uit dat de MPP scan verder zijn werk doet, dat heeft deze vooralsnog tot mijn volle tevredenheid goed gedaan.

Misschien zijn er nog wat vastgeroeste ideeen over wat wel en niet werk. Laat ik het dan wel zo stellen dat een omvormer zonder een MPP scan dit niet werkend had kunnen maken. Dus voor een installatie die als "niet werkend" zou moeten worden beschouwd komt er nog aardig wat opbrengst uit.

Zoals gisteren. De dag begon met een fijne zon en af en toe onderbroken door wolkendek. In de middag begon de lucht enigzins te betrekken, de zonnesterkte nam af.
http://pvoutput.org/intra...0380&dt=20130117&gs=0&m=0

Op een dag waarbij de instraling enigzins gelijk bleef kan je wat beter de dubbele bult zien, hier is de rechterbult uiteraard kleiner dan de linker bult. Dat moet straks opgelost zijn.
http://pvoutput.org/intra...0380&dt=20121224&gs=0&m=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Hier ook al panelen van 6553 graden Celcius als omvormer nog half slaapt
Op een omnik 4.0 - zo worden ze wel lekker snel sneeuw en ijsvrij. 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zal een oost-west installatie met een gelijk aantal panelen meer rendement hebben dan dat ik ze alleen oost of west plaats?
Bv 8 panelen, 4 oost en 4 west, of 8 oost, of 8 west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58
goeie vraag.. Wil ik ook weten..:)

Voor mijn gevoel lijkt me west meer. Daar zie ik langer zon op het dak, in de zomer tot zeer laat.. (of dat nuttig is weet ik niet helaas). Op oost vroeg nog schaduw van de overburen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

DanTm schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:36:
Zal een oost-west installatie met een gelijk aantal panelen meer rendement hebben dan dat ik ze alleen oost of west plaats?
Bv 8 panelen, 4 oost en 4 west, of 8 oost, of 8 west.
Met 4 panelen oost en 4 panelen west heb je een kleinere (en dus goedkopere) omvormer nodig dan met 8 panelen op oost of west. Daarnaast levert deze omvormer een langere tijd gedurende de dag een constant vermogen waardoor deze in een efficiënter werkgebied zit. Ook heb je meer direct eigen verbruik bij een oost/west installatie. Wat mij betreft dus alleen maar voordelen.

Let wel dat je met 4 panelen in 1 string vaak onvoldoende spanning hebt voor de omvormer. Als ik een redelijk steil oost/west dak had, zou ik het zonder problemen aandurven om op beide kanten 3x 190Wp te leggen en parallel aan te sluiten op een Steca 500.

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 17-01-2013 09:44 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:01:
  • Soladin 600 kan met gemak van 500Wp tot 1200Wp
  • Steca 500 kan met gemak van 500Wp tot 1200Wp
* Dre runs

Voordat jullie hier weer allemaal over vallen: Lees eerst antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" en alle posts die er onder staan. Lees vervolgens Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Dan pas reageren, en met cijfertjes graag.

edit:
antonboonstra had Zuid-Zuid-Oost (160°) onder 35° helling met 570Wp op een Steca 500, dat kon je lezen in antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" gewoon een ideaal dak, niks te maken met noord installatie
Kun je dat ook onderbouwen, bedoel welke panelen gebruik je daar voor om op een soladin of steca
te koppelen zonder dat deze door de VoC worden opgeblazen, note, heb de link naar anton
door gelezen maar vind daar geen gegevens dat dat ook lukt met ( tot ) 1200Wp

Graag een onderbouwing hier voor met merk en type paneel en hoe te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 10:16:
[...]

Kun je dat ook onderbouwen, bedoel welke panelen gebruik je daar voor om op een soladin of steca
te koppelen zonder dat deze door de VoC worden opgeblazen, note, heb de link naar anton
door gelezen maar vind daar geen gegevens dat dat ook lukt met ( tot ) 1200Wp

Graag een onderbouwing hier voor met merk en type paneel en hoe te schakelen.
Met een string van 3 panelen van 200Wp (Vmpp 37 Volt) zit je rond de 110 Vmpp en 150Voc en dat kan een Steca 500 prima hebben. Zet je een 2e string parallel hier aan dan blijft de spanning gelijk, dat is dus geen enkel probleem. Dan heb je het over 2x(3x200Wp) = 1200Wp, wat dus prima kan. Sterker nog, een Steca 500 zou ook nog prima functioneren met een string van 4 panelen, en dat zou betekenen dat je 1600Wp aan zou kunnen sluiten.

Met 2 strings van 250Wp panelen (30 Vmpp) dan zou je zelfs 2000Wp aan kunnen sluiten en niet over de maximale spanning gaan.

Het meest heikele punt van deze omvormers is de stroom begrenzing van 5 Ampere van de totale string op een Steca 500. Maar of dat echt een issue is met een noord dak? Ik denk van niet. Ik geraak met de lage zon en grote hoek met mijn oost-west ook niet over de 5 Ampere met beide strings. Ik zie dan circa 2 Ampere per string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een lijstje te vinden van de historische stroomprijzen incl. zeg van de laatste 30 jaar.
Ben namelijk benieuwd naar de ontwikkeling in de prijs tijdens de inflatie tussen 80 en 90
Wellicht nog bekend voor degene die toe een huis kochten en ca 12% rente betaalde.

Als namelijk in die tijd de stroomprijs door de inflatie is verdubbeld dan betekend het voor nu dat de terugverdientijd van de pv panelen halveerd.

Want als ik de inhoud van het boek van prof. Heertje nog goed heb onthouden, krijg je bij geld bijdrukken inflatie. Dat gebeurt op abnormale schaal.

gaarne jullie mening en dat lijstje natuurlijk

ps veel schaatsplezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:43
Historische stroomprijzen zijn inderdaad interessant, maar je moet eigenlijk ook weten wat er onder de streep, d.w.z., na de opwekking, overblijft. Ik doel op dingen als belasting en heffingskorting etc, die je wel kan terug-salderen, en dingen die dat niet toestaan (vastrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blijft dat je moet rekenen met een incl prijs de energiebelasting btw verhoging die moet betaald worden

en bij elk kWh dat uit de pvpanelen komt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Na kort email verkeer met de PVoutput app maker zijn we er achter gekomen waarom deze blijft crashen.

Het is te koud hier.

Met negatieve temperaturen kan de grafieken library er niet mee overweg. Een update is onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
@DanTm, ProudElm
lastige vraag.
probeer een antwoord te maken aan de hand van mijn systeem.
power-one 3.0 met 1900Wp oost en 1950Wp west.
(de power-one 3.0 doet 3000W (+300W) met 2000W per mpp.
en zolang hij meer als 250W DC krijgt draait hij boven de 96% rendement.)
panelen op oost of west halen gewoon het stc vermogen.
ik zie mijn panelen ook wel eens er over heen gaan.
het aantal uren is allen minder vandaar de lagere opbrengst.

normaal op zuid:
pak je een power-one die doet 3000W (met een extra stukje naar de 3300W,maar dat doet hij met minder rendement)
daar doe je dan een extra stukje op om de omvormer onder te dimensioneren.
neem effe 20%.
dus 3000*1.2 = 3600Wp.
en dat is ongeveer de max wat je aan de omvormer kunt hangen. (met onderdimentionering)

op oost-west (zoals bij mij)
(panelen hangen op 45 graden)
ik draai al met 3850Wp. dat is al meer als ik met een zuid set zou doen
en op een mooie dag zie ik de omvormer niet veel hoger komen als 2500W.
nu hebben we ook regelmatig bewolking en dan veranderd de zaak.
mijn panelen of ze nu oost of west hangen leveren dan 0,7A met 325V.
dus komt er per mpp een 225W uit, meer als genoeg om in het mooie rendement van de omvormer te blijven. en er is eigenlijk geen enkele onder dimensionering van de omvormer.

op oost-west (zoals bij mijn ouders.)
(panelen hangen op 45 graden)
ik kreeg carte blange van mijn ouders.
dus heb er lekker uit gepakt.
daar hangt ook een power-one 3.0.
maar het dak was een stuk groter.
planning was om de power-one per mpp 20% te gaan onderdimensioneren.
dus 2000W*1.2=2400Wp.
bij aankoop van de panelen is het gevallen op 265Wp panda's
dus 9 stuks op oost en 9 op west.
het is dus 4770Wp geworden. >:)
nu draaien de panda's bij stc op 265W en op noct ongeveer 180W.
dus 180*9=1620W.
bijde strings draaien niet 100% tegelijk en mijn berekeningen (zit een foutmarge in) geven dat de top ongeveer 1,5 is van 1 string. (berekend uit mijn set+hoek panelen+een aantal andere invloeden)
dus 1620*1,5 = 2430W top bij noct.
en 9 * 265 = 2385W waar de omvormer 2000W van maakt(max van de mpp)
2000*1,5 = 3000W bij stc. (klopt niet hellemaal zal iets hoger uit vallen, kan ik niet berekenen)
(deze set haalt eigenlijk bijna altijd wel de minimum van 250W DC voor de omvormer)
maar de set hangt pas een maandje dus nog niet veel ervaring mee.

met mijn set haal ik iets van de 750 tot 800kWh/kWp per jaar.
niet slecht als je de omgeving maar net boven de 900kWh/kWp ziet komen.

dus bewolking geeft meer opbrengst met oost-west als zuid, omdat je meer Wp kunt plaatsen.
(het is niet super veel denk in een paar %)
neem je ook nog de prijs van de installatie mee word het nog leuker.
de omvormer blijft een flinke hap uit de totaal prijs en de panelen zijn best (relatief) goedkoop.
de omvormer is ook flink te onder dimensioneren, meer als op zuid dus prijs per Wp (all in) daalt.

hoop dat het een beetje duidenlijk is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:55
antonboonstra schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:48:
[...]

Als de zon op de zwarte zonnecellen schijnt, worden deze natuurlijk warmer dan de omgevingstemperatuur. Daarnaast is de Vmp bij 600 W/m2 zo'n 2% lager als bij 1000 W/m2. Bij 400 W/m2 zo'n 3,5% lager. Het lijkt mij sterk dat je bij deze lage stand van de zon (waarbij de zonstralen dus een langere weg door de atmosfeer hebben te gaan) 1000 W/m2 haalt.
Dat ik rond deze tijd niet de 1000 W/m² haal begrijp ik. Wat jij ook schetst dat de voltages met lage instraling niet veel lager zijn dan normaal, verwacht ik dus dat met een dag als gisteren de maximale voltages gehaald worden. Omdat het gisteren goed koud was en ik het voltage in de ochtend gemeten heb (panelen nog niet opgewarmd) vind ik het raar dat het gemeten voltage lager is dan het maximale voltage rond 0 graden (312 om 341 V). Maar als dit niet vreemd is, of zelfs is te verwachten dan ben ik volledig overtuigd. Mijn theorie zit vol met aannames die natuurlijk helemaal fout kunnen zijn.
[...]

Een grote verandering (>0,1 Hz) van netfrequentie komt niet vaak voor. Een spanningsdip bij inschakeling van een grote afnemer komt wel eens voor. Het lijkt mij meer een probleem van de omvormer. Heb je al gegoogled of er meer van dit soort problemen met deze omvormer zijn?

Edit: Ik zie in de gebruikershandleiding alleen de melding "netstoring".

[...]

Deze storing heeft dus niet alleen met de netfrequentie te maken, maar ook de spanning.
Ik heb op het forum van WijHebbenZon ook een paar keer voorbij zien komen dat mensen de zelfde foutmeldingen krijgen. Ik heb nu gevraagd hoe zij dat opgelost hebben.

Dat het ook met de spanning te maken kan hebben weet ik niet zeker. De foutmelding die ik krijg gaat specifiek in op de netfrequentie. Hij geeft ook een waarde terug van de gemeten frequentie. Ik neem dan aan dat het dan niet de spanning betreft.

De foutmelding zoals die gelogd wordt is:

code:
1
2013-01-16 11:30:00     The Grid frequency is out of tolerable range    Fac : 49.66 Hz

Op het forum van WijHebbenZon staat ook dat de pulsen die bijvoorbeeld voor straatverlichting door het net gestuurd worden kunnen zorgen voor de storingen.
Ik heb de vraag ook aan Libra Energy gesteld. Wanneer zij met een antwoord komen zal ik dat hier ook laten horen.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-07 23:30

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Afbeeldingslocatie: http://www.home.versatel.nl/jelle.j.talsma/Fotos%20PV/huisklein.jpg

Mijn zonnepanelen op het oosten. De sneeuw en het rijp gaat er niet af nu.
Eindje verderop in de straat heeft iemand panelen op westen.
Daar al dagen geen sneeuw en rijp meer op de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Offerte voor 8750 Wp PV voor op kantoor van m'n zwager.
Dit is het lijstje:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-PFX/posten.png

Linkje naar de datasheet van de panelen:
BYD 250 Wp
Omvormers:
Omniksol-4.0k-TL

Voor ca. €1,75/Wp incl. BTW en inclusief installatie op plat dak.

Uitgaande van 4 strings van 8/9 panelen lijkt de combinatie omvormers panelen wel goed te zijn.
Voc zit bij 8 panelen op 304 Volt. Vmp op 243 Volt.
MPPT van inverter gaat van 120-500 Volt.

Prijs zou volgens mij nog wat scherper mogen, zeker voor poly panelen. (zijn overigens wel efficiënt)
Maar vooral de installatie is een flinke post in de offerte. Daar kan ik twee ervaren MBO-ers drie dagen van betalen.... is dat niet wat veel?

Wat denken jullie? Ik vindt het een aardige aanbieding, en een offerte is natuurlijk om over te onderhandelen... dat weten zijn ook ;)

Ik ga sowieso adviseren nog een offerte aan te vragen bij een andere PV boer. Hoewel deze van een installatiebureau komt met mooie en grote referenties.

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2013 12:37 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:27

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Leuk dat de ballast erbij zit, weet je hoe zwaar het is om 210 van die dingen te vervoeren (in/uitladen) en op het dak te krijgen?
Dat betekent een flinke daklast erbij trouwens.
Tijd = geld :)
2 Mbo-ers met ervaring, hoeveel is dat bruto per uur?

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-01-2013 12:48 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
60 euro per manuur (ex btw)

[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2013 12:55 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

wie schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:30:
[afbeelding]

Toch is dat geen gegeven, mijn panelen op het oosten waren eerder vrij dan het westen. Ik moest het meer van de ochtendzon hebben. Nou is de dakhoek oost met 50 graden hoger dan op west met 40. Dus sneeuw glijdt eerder van oost, dan west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@NovapaX
het hoeft geen probleem te zijn.
maar met 2x zoon omvormer kan er 2x 19A op het net gezet worden.
dat is iets meer als een 35A hoofdgroep.
geen idee of je daar rekening mee hebt gehouden?
(het is wel erg de grens opzoeken.)

als het 3 fase is kan het weer wel.
maar hou dan wel rekening met het salderen.
je voed dan maar op 2 fase in en zult meer moeten salderen als je op 3 fase invoerd.
en de kans is groot dat je over de 5000kWh heen gaat. (en dan kom je in een grijs gebied.)

het hoeft geen probleem te zijn, maar wel effe verstandig om te checken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het is een kantoor, met een jaarverbruik van zo'n 13.000 kWh.. ik neem aan dat het een 3X35A aansluiting betreft. Dat zal dat installatiebureau neem ik aan wel gecheckt hebben.

En je bedoeld dat je doordat je maar op twee fasen invoedt en op 3 fasen gebruikt de energie die je direct zelf gebruikt alsnog heen en weer via de meter zou gaan?
Geldt dat ook voor een 3 fase ferrarismeter? (ik weet niet of ze die hebben hoor...)

Is het dan verstandig de omvormers aan te sluiten op de fasen met de grootste verbruikers (de kantoorruimte waar 5 computers staan bijvoorbeeld?)

[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2013 15:10 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
wie schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 12:30:
[afbeelding]

Een lange stok zodat je 1e rijtje schoon is en het systeem warm wordt?
YouTube: sneeuw op zonnepanelen

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-09 12:24
Bij veel energieleveranciers mag je onbeperkt salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb het even nagezocht, en bij hun huidige leverancier hebben ze de 5.000 kWh grens ook losgelaten.
De vraag is natuurlijk of dat zo blijft....

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Tja Novapax, gezien de doelstelling qua 'groene' stroom zou dat wel verstandig zijn.
Gezien de motor van de economie, huishoudens en vooral het midden- en kleinbedrijf idem dito.

Maar ja, nee. Nee, ik zeg maar niks over politiek Den haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oei, da's bijna €3K als ik niet vergis (8u per dag x6) :X
Maar toch, het werk lijkt me 2 nieuwe groepen trekken, veel frames inelkaar schroeven en misschien een steiger neerzetten als het hoog is.
Transport is misschien wat duurder, stoeptegels kunnen op pallets en de panelen ook, toch gaat het om 2000kg steen en 700kg panelen plus de frames en los materiaal.
Leuk klusje :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:09:
Het is een kantoor, met een jaarverbruik van zo'n 13.000 kWh.. ik neem aan dat het een 3X35A aansluiting betreft. Dat zal dat installatiebureau neem ik aan wel gecheckt hebben.

En je bedoeld dat je doordat je maar op twee fasen invoedt en op 3 fasen gebruikt de energie die je direct zelf gebruikt alsnog heen en weer via de meter zou gaan?
Geldt dat ook voor een 3 fase ferrarismeter? (ik weet niet of ze die hebben hoor...)

Is het dan verstandig de omvormers aan te sluiten op de fasen met de grootste verbruikers (de kantoorruimte waar 5 computers staan bijvoorbeeld?)
3x35A is makkenlijk te checken.
kijk naar de energie rekening.
3x35A kost namenlijk flink meer als 3x25A in vaste lasten.
dat valt wel op.

of het installatieburo het checkt, durf ik niet tezeggen soms zijn het goede buro's soms proberen ze allen maar geld te verdienen. dat moet je zelf uitzoeken.

hoe de meter het registreert is een andere zaak.
(het is wel een investering voor 10 jaar, sta er niet vreemd van te kijken als ze een slimme meter in je maag gaan slitsen in de toekomst, in die tijd kan er veel veranderen. ten goede en ten slechte, een beetje kristalle bol kijken)

bij 3 fase en maar 2 fase invoeren, gaat het bij een digitale/slimme meter meer opgeteld worden voor salderen.
het is dacht ik niet duurder om met een 3fase omvormer te werken.
dat is in iedergeval wel netter om te doen. (het is mij niet duidenlijk of het wel 3fase is, 1fase behoord nog tot de mogenlijkheden.)

er is ook nog zo iets als staffels in af rekenen van je kWh's.
het gaat eigenlijk altijd eerst van de goedkoopste staffel als je saldeert.
maar ik weet de precieze regels daar ook niet van.
het is wel iets om uit tezoeken.

het lijkt er op dat het allemaal wel kan, maar goed uitzoeken lijkt mij niet onverstandig met zoon grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ze hadden idd de tvt berekend op 6 jaar, maar dan met een energieprijs van 24 cent (wat op zich wel klopt voor hoogtarief) Maar even geen rekening gehouden met de lagere energiebelasting boven de 10MWh.
Oja... en de welbekende stijging van bijna 7% per jaar
Eigen berekening kwam uit op 10 jaar... hoe berekend? Vergelijking gemaakt tussen huidig en toekomstig gebruik op gaslicht.com.... heel handig hoor :D
Stijging energieprijzen, theoretische rente en dat soort gedoe heft elkaar wel zo'n beetje op.
Het is toch koffiedik kijken!

Oja... t/m 3x25A inderdaad... Ik zal er maar vanuit gaan dat het 3x25 is omdat ze ook twee omvormers aangeboden hebben.... anders moet hij gewoon even zijn aansluiting laten veranderen.
Maar indien selectiviteit dat toelaat gewoon alle groepen op de twee fasen zetten waar ook de omvormers op zitten is geen optie?

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 17-01-2013 15:57 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:56:
Ze hadden idd de tvt berekend op 6 jaar, maar dan met een energieprijs van 24 cent (wat op zich wel klopt voor hoogtarief) Maar even geen rekening gehouden met de lagere energiebelasting boven de 10MWh.
Eigen berekening kwam uit op 10 jaar... hoe berekend? Vergelijking gemaakt tussen huidig en toekomstig gebruik op gaslicht.com.... heel handig hoor :D
Stijging energieprijzen, theoretische rente en dat soort gedoe heft elkaar wel zo'n beetje op.

Oja... t/m 3x25A inderdaad... Ik zal er maar vanuit gaan dat het 3x25 is omdat ze ook twee omvormers aangeboden hebben.... anders moet hij gewoon even zijn aansluiting laten veranderen.
Maar indien selectiviteit dat toelaat gewoon alle groepen op de twee fasen zetten waar ook de omvormers op zitten is geen optie?
2 of 3 fase invoeden maakt voor het salderen niet uit, de meter meet niet per fase, maar het instantaan totaal vermogen tov de tijd. (kWh)

Die hoofdzekering hoeft niet te worden verhoogd, ik heb 12kWp op een 3x25A aansluiting. Een 3x35A aansluiting is echt veeeeel duurder. Ik heb het geheel wel op een 300mA aardlek, maar dat schijnt niet verplicht te zijn voor vaste aansluitingen op een eigen groep.

Je kan natuurlijk wel om een 3 fase omvormer vragen, wel erg netjes, (maar 1 kabel, 3 fase zekering). Ik heb een Kostal Piko 10.1 kW, met een directe ethernet aansluiting en mooie software voor het loggen en upload naar suntrol. Ik ben zeer tevreden over de omvormer.

Mijn installatie kosten 1.25 E/Wp zonder installatie. Ik was inderdaad 3 dagen bezig met 2 man, zonder aansluiten van de omvormer op de meterkast, die had ik al klaar. Er zijn al aanbieders die het goedkoper kunnen.

Wat ik niet zeker weet is of salderen ook voor ondernemingen geld....... Maar veel providers salderen nu onbeperkt tot een 3x80A aanstuiting.

Zakelijk zijn er nog wel leuke aftrek mogelijkheden:
- (Kleinschaligheids)Investeringsaftrek -> 28% tot ongeveer € 100.000
- Energie Investerings Aftrek -> 41,5% tot meer dan € 1.000.000)
totale dus 100% + 28% + 41,5% = 169,5% dacht ik, goed voor je TvT.

Ook kan je voorang hebben bij overheidsopdrachten,
Een mooi opbrengst paneel (Leiderdorp) op de voorgevel geeft ook een "groene" uitstraling voor klanten.

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 17-01-2013 16:18 . Reden: Groen ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 15:56:

Oja... 3x25A inderdaad.
24 cent, mmm ik reken meestal met 22 cent. (en dat klopt ook niet hellemaal. is al aardig afgerond)
prijs stijging van 7%, waarom is het de laatste 5 jaren dan nog steeds 22 cent.
heb die prijs niet echt veel zien stijgen de laatste jaren. (zelfs zien dalen)
(wel in vaste lasten)
maar er zijn mensen die dat beter kunnen vertellen op het forum, en kleine verschillen in kWh prijs maken veel uit op grote hoeveelheden.

alle groepen op 2 fase en de omvormers op 2 fase is een optie. (mits het kan.)
toch zou ik kijken of een 3 fase omvormer niet een optie is.
heb je ook maar 1x een kabel nodig en wat andere kleine voordeeltjes.
kan me haast niet voorstellen dat het veel duurder is op zoon project, mischien zelfs goedkoper.

ik vind het verhaal niet hellemaal sluitend.
niet dat ik het wil afkraken, er zijn gewoon veel haken en ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Daarom heb ik hem geadviseerd nog een of twee partijen uit te nodigen om de situatie te bekijken en een offerte te maken. (Voor mij is het meer dan een half uur rijden, dus ik kom daar niet zo vaak... moet ik weer een auto lenen enzo)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
NovapaX schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:48:
Daarom heb ik hem geadviseerd nog een of twee partijen uit te nodigen om de situatie te bekijken en een offerte te maken. (Voor mij is het meer dan een half uur rijden, dus ik kom daar niet zo vaak... moet ik weer een auto lenen enzo)
Een auto lijkt niet duurzaam, maar het effect mogelijk wel :)
Maar je kan er vast ook wel met het OV komen ??? >:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Lastig... Berkel en Rodenrijs.
Maar het is m'n zwager dus daar carpool ik meestal met m'n ouders heen als er iets te vieren valt.

En digitale foto's en email doet wonderen!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 10:57:
Weet iemand een lijstje te vinden van de historische stroomprijzen incl. zeg van de laatste 30 jaar.
Ben namelijk benieuwd naar de ontwikkeling in de prijs tijdens de inflatie tussen 80 en 90
Wellicht nog bekend voor degene die toe een huis kochten en ca 12% rente betaalde.
Je zou bij het CBS kunnen kijken. Maar historische getallen gebruiken is moeilijk. De stroomprijzen werden vroeger door de staatsenergiebedrijven bepaald, dus dat was in feite volledig politiek. Wilde de politiek lage stroomprijzen, dan rekenden ze lage stroomprijzen en pasten het verschil uit de staatskas bij. Was de kas leeg, dan werden de stroomprijzen wat opgekrikt. En nu is het omgekeerd: nu de stroom niet langer een overheidsaangelegenheid is die uit angst voor kwaaie kiezers zo laag mogelijk moet worden gehouden, wordt nu op de kale stroomprijs 200% belasting geheven. Als je die trend domweg doortrekt ben je in feite geen stroomprijzen aan het voorspellen, maar de hoogte van de belasting.

Tweede verschil is dat vroeger de transportkosten in een variabel tarief zaten verwerkt, en nu als vastrecht. Dat maakt de stroomprijzen van vroeger juist hoger dan nu.

Ik heb hier wel even een overzichtje van de gemiddelde Duitse jaarlijkse peak prijzen de afgelopen 10 jaar op de groothandelsmarkt. Dat geeft een grove indicatie van de inkoopkosten voor stroom van leveranciers (nog wel excl balancering, transport, admin, etc) voor het komende jaar en het geeft in elk geval een redelijk idee van de prijsverandering jaar-op-jaar van "kale" stroom zonder alle gegoochel met vastrecht, energiebelastingen, BTW, SDE heffingen etc. Ik heb zo snel geen Nederlandse cijfers maar de ontwikkeling is ongeveer hetzelfde.

2003 3.6
2004 4.4
2005 4.9
2006 5.6
2007 8.1
2008 7.9
2009 9.9
2010 7.0
2011 6.4
2012 6.9
2013 6.1
2014 5.6*

* 2014 is uiteraard nog maar een heel kort gemiddelde van een paar dagen
Als namelijk in die tijd de stroomprijs door de inflatie is verdubbeld dan betekend het voor nu dat de terugverdientijd van de pv panelen halveerd.
Als de inflatie toeneemt, neemt de rente ook toe, dus tenzij je je panelen met een vaste rente hebt gefinancierd nemen je terugverdien eisen ook toe.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 17-01-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Ik kan de bron zo snel niet vinden maar de 5000 kWh salderingsgrens zou toch per 1 juli 2013 komen te vervallen van de Elektriciteitswet 1998 naar geen bovengrens meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

antonboonstra schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:48:
[...]

Meten is weten 8) :

Vandaag heldere hemel, heel zonnig 13:00 uur bij 30 graden: 454w/m2
Vandaag heldere hemel, heel zonnig 13:00 uur bij 38 graden: 490w/m2

Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/2421/imag3492.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/6021/imag3493.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:28
databeestje schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:25:
Na kort email verkeer met de PVoutput app maker zijn we er achter gekomen waarom deze blijft crashen.

Het is te koud hier.

Met negatieve temperaturen kan de grafieken library er niet mee overweg. Een update is onderweg.
Lol! Ik dat ding maar de-installeren en weer installeren..... ;)
Dank voor het uitzoeken!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@PClop
Parallel zetten van panelen/strings. Zie reactie van databeestje onder je.

@NovapaX
Ik zou toch erg gaan twijfelen aan de vakbekwaamheid van je PV-installateur. Leken misleiden met 24 cent en 7% stijging per jaar. Brrrrrr. Of kan hij garant staan voor deze voorspelling? Stijging minder dan 7% per jaar voor een kWh betekend € 2.000,- voor Novapax. Stijging van 7% of meer per jaar is € 6.000,- voor de installateur. Stel dat eens voor, ik denk dat het heel stil wordt aan de andere kant van de telefoon. Ik als leek durf die weddenschap wel aan te gaan. DM me maar als je een wedkantoor gevonden hebt.

@hautessa
Leuk speelgoed. Betekend in ieder geval dat de open klem spanning nu niet te hoog wordt :) De open klem spanning kan met wat meer zon en nog steeds kou wel (ietsje?) hoger worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 17-01-2013 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Overigens qua saldering zijn de politieke verhoudingen heel duidelijk.
Onbeperkt salderen willen alle politieke partijen behalve VVD en CDA.
De VVD is pertinent tegen.
Het CDA met de bekende slag om de arm.

Kortom echt gevaarlijk voor groen nl en de beurs van kleinbedrijf en piet particulier is de VVD.
Nooit anders geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ondanks veel gemopper over slechte opbrengst in de winter ben ik toch wel blij dat ik zonder te veel problemen toch 27kWh in december heb gedaan, en op koers lig voor 30kWh in januari.

Ik heb blijkbaar niet zoveel schaduw en ligging problemen in de winter, al draaf ik wel door met het vervangen van schroeven. Maar als deze opstelling het in de winter goed doet maak ik me geen zorgen over de zomer. Het moet raar lopen wil een hogere zon meer problemen veroorzaken dan oplossen.

Ik zie zo nu en dan het argument voorbij komen "in de winter is toch weinig opbrengst dus het maakt niet uit". Ik zou liever iets hebben dat in de winter goed uit de verf komt zodat ik meer van het eigen gebruik dek. De dagen zijn dan kort, en dan wil ik er alles proberen uit te halen.

Zo heeft waarschijnlijk een ieder zijn beweegredenen, zo kijk ik zelf bijvoorbeeld uit naar de hybride accu/solar omvormers zoals de Nedap PowerRouter, maar ook richting de SMA Smart Energy welke opbrengst in de accu opslaat om later voor eigen gebruik toe te passen. Dit om het eigenverbruik te drukken, en de rest te salderen.

In ander goed nieuws, de kerstverlichting opstelling achter in de tuin functioneert. Hier gebruik ik een 100Wp poly paneel (~70 euro) met een Solar Street Light Charge controller (~22 euro). De accu is een oudere 60Ah uit een diesel. Ik heb een 4-in-1 digitale meter op ebay gekocht welke vebruik of laadstroom laat zien, handig (~35 euro). Daarnaast het e.e.a. aan oude aansluitblokken, kroonsteentjes, krimpstekkers en zekeringhouder wat ik nog had liggen.

De ligging van het paneel is onder 15 graden op het zuiden, deze ligt echter 's ochtends in de schaduw van de bomen tot een uur of 1. Daarna heeft deze tot een uur of 3 zon waarna deze in de schaduw van het huis valt. Ik ben nu 2 dagen verder en de kerstverlichting brand nog steeds ('s nachts).

Wellicht op een later moment over op een MPPT charge controller en een aparte tijdklok/lichtsensor schakel combinatie. Dit om de lichtvervuiling te beperken. Al is dat een beetje vechten tegen de bierkaai met de grote straatlantaarn voor en achter het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben ook met een klein paneel bezig van 45Wp (al eerder dan ik het spul op m'n dak had).
Het is een soort camping paneel in koffer vorm, uitgevouwen zie je 3 panelen en een charger zit er al op.
Je kan er 12V of 24V accu's mee opladen en nu gebruik ik een autoaccu waarme ik een auto niet kan starten.
Ik heb een 2e accu met dezelfde capaciteit dus ik zou ze in serie kunnen zetten.
Als belasting heb ik o.a. kleine apparaten met een usb voeding en cctv camera's op 12V.
De spanning stabiliseer ik met een simpele sigarettenaansteker naar usb omzetter en met een universele omzetter die tot 24V accepteert en instelbaar 3-12V dc kan leveren bij max. 42W.
In de zomer werkt de combi prima maar in de winter laadt hij de accu (die buiten staat ;( ) onvoldoende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 00:24:
Ik ben ook met een klein paneel bezig van 45Wp (al eerder dan ik het spul op m'n dak had).
Het is een soort camping paneel in koffer vorm, uitgevouwen zie je 3 panelen en een charger zit er al op.
Je kan er 12V of 24V accu's mee opladen en nu gebruik ik een autoaccu waarme ik een auto niet kan starten.
Ik heb een 2e accu met dezelfde capaciteit dus ik zou ze in serie kunnen zetten.
Als belasting heb ik o.a. kleine apparaten met een usb voeding en cctv camera's op 12V.
De spanning stabiliseer ik met een simpele sigarettenaansteker naar usb omzetter en met een universele omzetter die tot 24V accepteert en instelbaar 3-12V dc kan leveren bij max. 42W.
In de zomer werkt de combi prima maar in de winter laadt hij de accu (die buiten staat ;( ) onvoldoende op.
Deze accu kreeg de diesel niet meer rond afgelopen winter met -10, dus hij zal opzich nog wel redelijk zijn.
Net even door het raampje in de schuur naar het display gekeken, deze gebruikt circa 6 Watt voor de verlichting gedurende de nacht. Hij begon gisteravond op 13,7 Volt, hij staat nu op 11,9 Volt. Dus nog zeker niet leeg, en de -2 speelt parten. De accu staat wel in de schuur, maar het is binnen net zo koud als buiten.

De omvormer van 12 Volt naar 230Vac is van de halfords a 25 euro. Deze kan maximaal 100 Watt omzetten maar dat is meer dan genoeg voor wat led lampjes.

Let Op, als je 2 accus in serie gaat zetten zou ik dat alleen met 2 nieuwe accus doen. Als 1 van de 2 veel slechter is dan krijg je de situatie dat deze zeer diep ontladen raakt. Het is hetzelfde als 1 slechte batterij tussen 3 anderen steken in een zaklantaarn, dan kan een cel ompolen. Eigenlijk gaan ze dan stuk.

Als je deze 2 accus parallel zet is er niets aan de hand, dat gaat gewoon goed.

Ik heb nog een digitale tijdklok van de bouwmarkt gevonden met een batterijtje erin die ik ga gebruiken voor het tijdschakelen van de verlichting. De 12 volt tijd schakelaars zijn gewoon veel duurder dan de stopcontact varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 18:08
Advies gevraagd.

Vergroten huidige PV.

In eerste instantie wou ik 3 panelen 195 w op azimut 66 hoek 25% aangesloten op mastervolt 600 bij leggen.
Maar nadat ik in sunny disign aan het proberen was om te zien of hier nog wat te halen viel met vergroten huidige opstelling begin ik te twijfelen wat de betere oplossing zal zijn. Kosten 5 panelen bijplaatsen op SMA of 3 panelen met mastervolt 600. Maakt qwa kosten niet uit. Wat is de beste oplossing?

Het volgende heb ik op het dak liggen.
String 1 14 mono eging 195 w mono panelen op azimut 66.
String 2 5 mono eging 195 w panelen op azimut -114 (niet de optimale ligging maar ik heb anders geen plek).
Dak 45 graden.
Dit aangesloten op een SMA 3000 tl21. Nom vermogensverhouding volgens sunny design 81%

Nu wil ik graag 5 panelen bij plaatsen op string 2. Volgens sunny design ook mogelijk. Alleen zegt de nom vermogensverhouding dan 64,1%. Ik lees meestal dat optimaal 90 % is. Komt deze lage waarde door mijn manier van opstelling? Geeft deze opstelling geen problemen er wordt namelijk 4,68 kWp aangesloten op een SMA 3000 tl21. Maar gezien de ligging van het dak zal dit na alle waarschijnlijkheid niet aangesproken worden. Of denk ik nu verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

quipmk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 07:57:
Advies gevraagd.

Vergroten huidige PV.

In eerste instantie wou ik 3 panelen 195 w op azimut 66 hoek 25% aangesloten op mastervolt 600 bij leggen.
Maar nadat ik in sunny disign aan het proberen was om te zien of hier nog wat te halen viel met vergroten huidige opstelling begin ik te twijfelen wat de betere oplossing zal zijn. Kosten 5 panelen bijplaatsen op SMA of 3 panelen met mastervolt 600. Maakt qwa kosten niet uit. Wat is de beste oplossing?

String 2 5 mono eging 195 w panelen op azimut -114 (niet de optimale ligging maar ik heb anders geen plek).
Dak 45 graden.
Dit aangesloten op een SMA 3000 tl21. Nom vermogensverhouding volgens sunny design 81%

Nu wil ik graag 5 panelen bij plaatsen op string 2. Volgens sunny design ook mogelijk. Alleen zegt de nom vermogensverhouding dan 64,1%. Ik lees meestal dat optimaal 90 % is. Komt deze lage waarde door mijn manier van opstelling? Geeft deze opstelling geen problemen er wordt namelijk 4,68 kWp aangesloten op een SMA 3000 tl21. Maar gezien de ligging van het dak zal dit na alle waarschijnlijkheid niet aangesproken worden. Of denk ik nu verkeerd.
Het 90% optimaal is meer een maatstaf voor een zuiddak in midden nederland als een oost-west orientatie.

Met een oost-west orientatie zou ik me over deze factor niet zo druk maken, de omvormer begrenst het vermogen als er teveel opgewekt zou worden, ik denk dat het verlies minimaal is daarin.

Er zijn hier meerder mensen met een oost-west orientatie die een aanzienlijke onderdimensionering van de omvormer toepassen. Dit is een veel minder groot probleem dan bij een zuid orientatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opbrengst is nog zeer laag, toch vat het alwel op dat de omvormer nu beduidend een stuk vroeger wakker is al 2 weken terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:15:
opbrengst is nog zeer laag, toch vat het alwel op dat de omvormer nu beduidend een stuk vroeger wakker is al 2 weken terug.
Ja, de dagen worden gelukkig weer langer.

Overigens issie hier nog in diepe rust (zwaar bewolkt met lichte sneeuwval)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wakker vanaf 0900 maar drukt stiekem nog steeds op sluimerknop denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@databeestje.
mooie discusie.
databeestje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
alleen de zin:
"in de winter is toch weinig opbrengst dus het maakt niet uit"
die is zo een beetje uit verband gerukt.
daar hoord meer bij om hem zinvol te maken.
als mensen voor micro omvormers willen kiezen omdat ze schaduw hebben in januarie b.v.
dan winnen ze 5 kWh in die maand en dat maakt de extra prijs niet goed voor de micro omvormers.
en dan heeft die zin meer betekenis.
bij mij is het verschil tussen de maand december en augustus dit jaar omgeveer een factor 11.
(december = 37kWh en augustus 410kWh.)

ik vind de Nedap PowerRouter, SMA Smart Energy enzo voor ook erg mooi.
vraag me wel af of het wel zinvol is.
het net is wel een erg mooie accu (salderen) die is zo goed als gratis is.
en als je deze maand 30kWh doet kun je maar 1 kWh per dag gebruiken.
dat is al niet genoeg om mijn gasketel aan de gang te houden.
dat is voor mij bijna 9kWh per dag te weinig (oke ik ben niet de zuinigste).
(nu heb ik zelfs 24kWh per dag gebruikt afgelopen 1 1/2 week, mijn cv ketel was kapot en moest een kacheltje laten draaien om het een beetje warm te houden.)

zelf vind ik de nedap oplossing het mooist.
alleen hoe sluit je het aan?
zover ik begrijp kan hij het beste in de meterkast hangen (er zijn ook andere oplossingen, maar dan worden de kabel erg lang)
dan kun je 1 groep vervangen door de powerrouter.
(ik heb er zelf 6 groepen + pv groepen)
dat word een dure oplossing voor mijn huis.
(in geval van een buiten huis/vakantie woning veranderd er wel wat.)
in dat soort gevallen word zelfs een slecht werkende urban windmolen een aardige oplossing.
dat geeft net een beetje stroom op momenten dat je het echt nodig hebt.

hoe dan ook het is wel een dure optie en wij salderen ook een stuk minder als de zuid setjes. ;)

@swapevent
22-12 zon op = 8:47
22-12 zon onder 16:30
7:43 uren licht.

18-1 zon op = 8:39
18-1 zon onder 17:02
8:23 uren licht.
het word al beter. :*)

@quipmk
ik denk net zo als databeestje dat uit breiden best kan.
zal hem straks daar mijn calculator gooien over hoe ik mijn oost-west heb gedaan. (en ouders)
wie weet waar ik op uit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig kan ik hier de paneeltjes makkelijk schoonheiden , heb er verschillende in de buurt gezien dak woonhuis waar de sneeuw wel naar beneden is gezakt maar dan onderaan het paneel het zich ophoopt op het randje met als gevolg dat de onderste 20cm van het paneel wel bedekt blijft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, dan zal er toch even iemand met een helicopter langs moeten vliegen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet tie wel ontheffing hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
quipmk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 07:57:
Advies gevraagd.

Vergroten huidige PV.

Dak 45 graden.

lastige berekening, mijn spreatscheet hield nog geen rekening met 2x een ongelijke string.
en de afwijking van precies oost-west zat er ook niet in.
maar dat is nu aangepast.

ik kom uit op:
String 2 8 mono eging 195 w panelen op azimut -114
dan heb je nog geen enkele onder dimensionering van de omvormer.
(is ook goed voor kust gebieden)

ga je wel onder dimensioneren. b.v. 20% (wat op jaar basis geen verlies betekend. buiten de kust gebieden)
String 2 11 mono eging 195 w panelen op azimut -114

je zou ook nog verder kunnen onderdimensioneren van de omvormer.
de hoge punt bij dit soort opstellingen is maar vrij smal.
maar dat heb ik niet mee genomen om dat we al op de 11 panelen zaten.

(ik ga uit van bijde kanten op 45 graden.)
kleine disclamer. ik neem aardig wat waardes mee, maar weet ook dat er een kleine afwijking in de berekening zit. ook de afwijking van perfect oost-west is lastig. maar alles is naar beneden afgerond, dus er is meer mogenlijk als de voorbeelden die ik schrijf.
maar beter kan ik het niet berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 00:24:
De Aldi heeft af en toe dit krachtstation in de aanbieding, prima ding om zo'n systeempje mee te beginnen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ben wel benieuwd naar de effectiviteit van de vloeistofafstotende laag, die beschreven wordt in het artikel op bijgaande link, bij gebruik op zonnepanelen. Met name bij sneeuwval. "Superomniphobic" nanoscale coating repels almost any liquid

Overigens zijn mijn LDKtjes op vrijwel zuid al dagen sneeuwvrij. Toen de zon begon te schijnen was het snel gedaan met de sneeuwlaag erop. Zie bij mij in het dorp wel diverse panelen op west en oost die nog onder de sneeuw zitten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rain X voor de vooruit van de auto is ook zo iets maar om nu 1 keer per maand je panelen hiermee in te smeren , is me net te veel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:01:
gelukkig kan ik hier de paneeltjes makkelijk schoonheiden , heb er verschillende in de buurt gezien dak woonhuis waar de sneeuw wel naar beneden is gezakt maar dan onderaan het paneel het zich ophoopt op het randje met als gevolg dat de onderste 20cm van het paneel wel bedekt blijft :(
Zelf had ook ik sneeuw op panelen.
Omdat ik benieuwd was naar "hot spots" heb ik er niets aangedaan. (ook i.v.m. levensgevaar.)
Beschaduwde=besneeuwde panelen/cellen zouden immers kunnen opwarmen waardoor de sneeuw zou sneller zou wegsmelten.
Bovenzijde was sneeuwvrij van enkele panelen, maar op de besneeuwde gedeelten (cellen) van de panelen was niets bijzonders te zien.
Het lijkt wel of over iedere cel een diode staat die het opwarmen van de betreffende cellen tegengaat.
Ook bij rijp op de panelen kon ik niets bijzonders ontdekken.
Het wegsmelten van de sneeuw komt alleen maar door externe factoren, zon en stralings warmte van de omgeving lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:41
Daarom ben ik gisteren maar ff op het dak geweest om de paneeltjes schoon te vegen. Pas vandaag weer zon gehad (en al bijna 2 kWh binnengeharkt).
Het viel me trouwens mee dat er woensdag, terwijl alle panelen bedekt waren onder een klein laagje sneeuw en het de hele dag bewolkt was, toch nog 0,35 kWh is opgewekt.
Voor wegsmelten is, bij mij althans, echt even zon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
BamSlam_ schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 13:47:
Ben wel benieuwd naar de effectiviteit van de vloeistofafstotende laag, die beschreven wordt in het artikel op bijgaande link, bij gebruik op zonnepanelen. Met name bij sneeuwval. "Superomniphobic" nanoscale coating repels almost any liquid

Overigens zijn mijn LDKtjes op vrijwel zuid al dagen sneeuwvrij. Toen de zon begon te schijnen was het snel gedaan met de sneeuwlaag erop. Zie bij mij in het dorp wel diverse panelen op west en oost die nog onder de sneeuw zitten helaas.
Hier in het noord-westen op oost-west ook al een paar dagen mooi schoon maar ook al een paar dagen best mooi weer, regelmatig zon gehad. Geen verkeerd begin van het jaar.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Cranberry schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 15:04:
Eindelijk: sinds 12.30 vanmiddag draait hier een 2295 Wp PV-installatie.
Specs:
- 9x 255 Eoplly mono panelen met Solaredge Optimizers
....
In wat voor layout heb je ze nu op je dak liggen? 9 panelen is namelijk niet mogelijk in de layout die je hier eerder op het forum genoemd hebt. Ik ben benieuwd, gezien mijn zeer gelijkende situatie. Ik heb 8*250wp in 2 rijen landscape, dwarskap, zuid, 56graden dakhoek, enecsys omvormers.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Houtkern schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:01:
[...]

Vergeet niet te vermelden dat je bij een spaarrekening aan het einde van de rit nog altijd € 4.200 op de bank hebt staan. De vraag is wat je dan nog voor je zonnepanelen krijgt als je die wilt verkopen. Het blijft een interessante vergelijking met op zijn minst drie variabelen: rente, prijs zonnesysteem en elektriciteitsprijs. Het is leuker om naar de totale levensduur van zonnepanelen te kijken en dan te berekenen hoeveel jaar je gratis stroom hebt met als uitgangspunt het huidige prijspeil voor elektriciteit.
Daar is het break-even point voor. Wanneer heb je genoeg geld uitgespaard om 4200 euro plus de rente over te houden....

Daarom heb ik nu 880wp voor 500 euro 2e hands :P

O shit dit is een ouwe koei van pagina 1 :X

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 18-01-2013 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
RaymondD schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 14:55:
[...]

In wat voor layout heb je ze nu op je dak liggen?
Dit is het geworden (heb even geen betere plaatjes dan een overzichtsplaatje vanuit Sketchup:
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/3xg22kfqx/Layout_PV.png

Dus links een rij van 3 en daaronder een rij van 4. Rechts 2x een rij van 1. Alles landscape.

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 18-01-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
migjes schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 10:31:
[...]

lastige berekening, mijn spreatscheet hield nog geen rekening met 2x een ongelijke string.
en de afwijking van precies oost-west zat er ook niet in.
maar dat is nu aangepast.

ik kom uit op:
String 2 8 mono eging 195 w panelen op azimut -114
dan heb je nog geen enkele onder dimensionering van de omvormer.
(is ook goed voor kust gebieden)

ga je wel onder dimensioneren. b.v. 20% (wat op jaar basis geen verlies betekend. buiten de kust gebieden)
String 2 11 mono eging 195 w panelen op azimut -114

je zou ook nog verder kunnen onderdimensioneren van de omvormer.
de hoge punt bij dit soort opstellingen is maar vrij smal.
maar dat heb ik niet mee genomen om dat we al op de 11 panelen zaten.

(ik ga uit van bijde kanten op 45 graden.)
kleine disclamer. ik neem aardig wat waardes mee, maar weet ook dat er een kleine afwijking in de berekening zit. ook de afwijking van perfect oost-west is lastig. maar alles is naar beneden afgerond, dus er is meer mogenlijk als de voorbeelden die ik schrijf.
maar beter kan ik het niet berekenen.
Bedankt voor de info. :) Als aanvulling: Plaats opstelling in het midden van Groningen dak helft beide 45
graden. Conclusie: ik kan dus zonder problemen 5 panelen bij plaatsen. 6 is niet nodig het oog wil ook wat. Het zal dan van 1*5 2*5 worden in landscape.
1 vraag is nog niet beantwoord, welke optie zal beter zijn? 5 panelen toevoegen op huidige systeem. Of 3 panelen op beschikbare ruimte dakkapel west 66 graden hoek 20 graden. Met aparte omvormer (mastervolt 600) reden van deze vraag ik kan bij SMA wel berekenen wat de 5 extra panelen opbrengt op jaar basis (+/- 550a600 kWh) maar voor de mastervolt weet ik het niet, daar ik hier geen tool voor heb om te berekenen. Alleen de stelling 80 % en dan zal ik met 3 panelen a 600wp op 480 kWh uitkomen. Wie kan mij vertellen wat een reële opbrengst zal zijn uitgaande van 3 panelen 195 w mastervolt 600 ligging 66 graden dak hoek 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 08:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

quipmk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:06:
Wie kan mij vertellen wat een reële opbrengst zal zijn uitgaande van 3 panelen 195 w mastervolt 600 ligging 66 graden dak hoek 20 graden.
Waarom een Soladin 600? Een Steca 500 is goedkoper, efficiënter en stiller (zonder ventilator). Ik denk dat 800 kWh/kWp voor een installatie op WZW best reëel is, als je geen last hebt van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
antonboonstra schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:17:
[...]

Waarom een Soladin 600? Een Steca 500 is goedkoper, efficiënter en stiller (zonder ventilator). Ik denk dat 800 kWh/kWp voor een installatie op WZW best reëel is, als je geen last hebt van schaduw.
800 Is dat niet aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
quipmk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:06:
[...]

Bedankt voor de info. :) Als aanvulling: Plaats opstelling in het midden van Groningen dak helft beide 45
graden. Conclusie: ik kan dus zonder problemen 5 panelen bij plaatsen. 6 is niet nodig het oog wil ook wat. Het zal dan van 1*5 2*5 worden in landscape.
1 vraag is nog niet beantwoord, welke optie zal beter zijn? 5 panelen toevoegen op huidige systeem. Of 3 panelen op beschikbare ruimte dakkapel west 66 graden hoek 20 graden. Met aparte omvormer (mastervolt 600) reden van deze vraag ik kan bij SMA wel berekenen wat de 5 extra panelen opbrengt op jaar basis (+/- 550a600 kWh) maar voor de mastervolt weet ik het niet, daar ik hier geen tool voor heb om te berekenen. Alleen de stelling 80 % en dan zal ik met 3 panelen a 600wp op 480 kWh uitkomen. Wie kan mij vertellen wat een reële opbrengst zal zijn uitgaande van 3 panelen 195 w mastervolt 600 ligging 66 graden dak hoek 20 graden.
je zou zelfs door kunnen gaan naar 14 + 14 panelen.
je hebt dan wel iets verlies, maar de winst is groter.
er is altijd een punt waar bij het zonde begind te worden van de extra panelen.
maar je omvormer doet dan niet boem je kunt dan alleen niet alles op het net zetten.
mag je verder lekker zelf beslissen wat je daar mee doet.
(10x + 14x gaat werken.)

een mastervolt 600 of steca 500.
(ze doen bijde 500W leveren. en komen ongeveer op de zelfde opbrengst uit.
het ontloopt elkaar niet veel.)
met de mastervolt 600 doe je geen 3x 195Wp panelen gebruiken.
iets van ongeveer 3x 230Wp is een betere optie voor die omvormer.
met een steca 500 doe je wel 3x 195Wp gebruiken.
(mastervolt als de panelen meer als flink meer als 5A leveren)
daar mee zou je ongeveer de opbrengst moeten hebben als wat anton doet.
http://antonboonstra.nl/energie/details.php
(je hebt dan wel een betere hoek.)
laten we zeggen 425kWh. (het is maar een gokje)
de sma berekening is vaak wat laag en zou ik niet volgen.
daar kan ik je verder niet mee helpen.

ik zou zeggen doe bijde >:)
wil je goedkoop dan neig ik naar de 5x er bij zetten.
een steca of soladin kost al gouw 1,5 paneel extra.
maar dat mag je zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
quipmk schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:41:
[...]

800 Is dat niet aan de hoge kant?
het is dan wel 800kWh/kWp.
en aangezien er dan 585Wp aanhangt.
wat 0,585kWp is komt de jaar opbrengst op 800*0,585= 468kWh per jaar uit. ;)

edit:
sorrie dre is aangespast.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 18-01-2013 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Thx voor edit migjes. Nu nog even sorrie naar sorry veranderen :D. Gratis tip

[ Voor 192% gewijzigd door Dre op 18-01-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:49

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

antonboonstra schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:17:
[...]

Je zat er niet ver naast Anton. :)
Ik haalde vorig jaar 789,4 kWh/kWp op een WZW dak (ook in Groningen) met alleen in de winter een beetje schaduw van een enkele boom.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:44:
ik zou zeggen doe bijde >:)
wil je goedkoop dan neig ik naar de 5x er bij zetten.
een steca of soladin kost al gouw 1,5 paneel extra.
maar dat mag je zelf beslissen.
Eens.

Met de optie van 5 erbij op de andere windrichting zal je op dagen met minder opbrengst zoals in de winter of bewolking gedurende de dag het eigenverbruik (beter) compenseren en minder via de saldering hoeven afhandelen. De omvormer zal ook langer in een hoger rendement functioneren.

Gezien de prijzen van de omvormers ten opzichte van de prijs van panelen lijkt dit mij persoonlijk de meest voor de hand liggende keuze.

Voor de prijs van 3 panelen in combinatie met een losse omvormer kunnen dus ook 5 panelen op de andere bestaande omvormer. De opbrengst zoals door anderen voorgerekend zal ongeveer hetzelfde zijn.

Dan heeft de optie van 5 panelen bijplaatsen misschien meer bijkomende voordelen dan een losse installatie bijplaatsen.

Uiteraard blijft de keuze vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quipmk
databeestje schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 22:22:
[...]

Eens.

Met de optie van 5 erbij op de andere windrichting zal je op dagen met minder opbrengst zoals in de winter of bewolking gedurende de dag het eigenverbruik (beter) compenseren en minder via de saldering hoeven afhandelen. De omvormer zal ook langer in een hoger rendement functioneren.

Gezien de prijzen van de omvormers ten opzichte van de prijs van panelen lijkt dit mij persoonlijk de meest voor de hand liggende keuze.

Voor de prijs van 3 panelen in combinatie met een losse omvormer kunnen dus ook 5 panelen op de andere bestaande omvormer. De opbrengst zoals door anderen voorgerekend zal ongeveer hetzelfde zijn.

Dan heeft de optie van 5 panelen bijplaatsen misschien meer bijkomende voordelen dan een losse installatie bijplaatsen.

Uiteraard blijft de keuze vrij.
Allen bedankt voor jullie input. Ik ga in eerste instantie voor de optie 5 panelen. Zal even zien waar ik geschikt de zelfde eging panelen kan aanschaffen. Kan later altijd nog 3 bij plaatsen op de beschikbare ruimte op het dakkapel. Ben ook wel benieuwd waar mastervolt mee komt met de nieuwe soladin II 700 serie. Uiteindelijke doel is om op 0 uit te komen. Huidig verbruik is 4700 kWh. En met bij plaatsen van 5 panelen en later nog 3 ben ik denk ik op de goede weg om op 0 uit te komen. Nu maar blijven hopen dat het salderen ook over een aantal jaren nog steeds van kracht is :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Salderen en hopen?

Kom ff.
De politieke standpunten zijn bekend dus blijf die partijen herinneren.
Toverwoord is nu: vertrouwen.
Kunnen ze krijgen, maar zeker niet gratis.
Alleen de vvd kan buiten ons en vertrouwen.
Voor die partij is de zon in hun vijvers meer dan zat.

En gelukkig zijn er nog heel veel domme mensen die zich niet slim laten verleiden
Zolang die situatie nog bestaat is salderen veilig.
Om het niet weten hoe en wat aan te pakken.

Ergens ben ik wel blij met onze knullerigheid in nl.
Als ik kijk naar onze buurlanden kan ik niet vrolijk worden van die openstaande rekeningen.
Sde-stupiditeit in een overtreffende macht daar alom.
In nl is de kostprijs van de zon vele malen gezonder te noemen.
Sde eruit en 3% daarvan besteden en 97% daarvan laten bij de gebruikers,
zet ontzettend veel meer goedkope zoden aan de dijk.
Voor ons energieplaatje en duurzaamheid.
Het zijn voor onze economie hele beste investeringen.
Laat de banken maar piepen dat we niet genoeg sparen.
Met besparen verdienen we veel meer dan het zien wegkwijnen in hun kluizen!

Denk nog eens na en schoot in de lach.
Wanneer zijn de zonnepanelen volwassen te noemen?
Om het antwoord wat me te binnen schoot.
Groot probleem bij scheiding.
Beter dus 2 strings en 2 omvormers aan de lijn en het lijf >:)

[ Voor 9% gewijzigd door izdp op 19-01-2013 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:58
Vandaag mijn jaar afrekening van Essent gehad. PV laat geplaatst dus nog niet zoveel terug geleverd.
Ik heb geen piek of dal tarief. Maar als ik de afrekening (zie onder) zie dan wordt het teruggeleverd vergoed tegen daltarief?? Klopt dat?

--------------------
Elektriciteit Essent Retail Energie B.V.
21,25 Verbruik, piektarief 16-02-2012 t/m 29-02-2012 246 kWh x € 0,0864
0,96 Vaste kosten 16-02-2012 t/m 29-02-2012 14 dagen x € 0,0686
Levering elektriciteit - Groene Stroom - ZekerheidsGarantie 3 jaar
225,56 Verbruik, piektarief 01-03-2012 t/m 30-09-2012 2.830 kWh x € 0,0797
-1,11 Teruglevering, daltarief 28-08-2012 t/m 30-09-2012 18 kWh x € 0,0615
113,09 Verbruik, piektarief 01-10-2012 t/m 02-01-2013 1.419 kWh x € 0,0797
-3,81 Teruglevering, daltarief 01-10-2012 t/m 02-01-2013 62 kWh x € 0,0615
14,66 Vaste kosten 01-03-2012 t/m 30-09-2012 214 dagen x € 0,0685
6,44 Vaste kosten 01-10-2012 t/m 02-01-2013 94 dagen x € 0,0685
-----------------------------------

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
bing69 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:23:
Vandaag mijn jaar afrekening van Essent gehad. PV laat geplaatst dus nog niet zoveel terug geleverd.
Ik heb geen piek of dal tarief. Maar als ik de afrekening (zie onder) zie dan wordt het teruggeleverd vergoed tegen daltarief?? Klopt dat?

--------------------
Elektriciteit Essent Retail Energie B.V.
21,25 Verbruik, piektarief 16-02-2012 t/m 29-02-2012 246 kWh x € 0,0864
0,96 Vaste kosten 16-02-2012 t/m 29-02-2012 14 dagen x € 0,0686
Levering elektriciteit - Groene Stroom - ZekerheidsGarantie 3 jaar
225,56 Verbruik, piektarief 01-03-2012 t/m 30-09-2012 2.830 kWh x € 0,0797
-1,11 Teruglevering, daltarief 28-08-2012 t/m 30-09-2012 18 kWh x € 0,0615
113,09 Verbruik, piektarief 01-10-2012 t/m 02-01-2013 1.419 kWh x € 0,0797
-3,81 Teruglevering, daltarief 01-10-2012 t/m 02-01-2013 62 kWh x € 0,0615
14,66 Vaste kosten 01-03-2012 t/m 30-09-2012 214 dagen x € 0,0685
6,44 Vaste kosten 01-10-2012 t/m 02-01-2013 94 dagen x € 0,0685
-----------------------------------
Heb je het wel goed overgenomen? Je hebt 2 verbruikmeters, piek en dal maar verbruik lijkt op basis van piek te gaan en teruglevering op basis van dal?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Dat klopt inderdaad niet. De energie die je afneemt, wordt voor €0,0797 aan je doorbelast, terwijl je voor teruggeleverde energie €0,0615 krijgt.
Dat is niet wat met salderen wordt bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Ik snap em ook niet, maar wil het wel heel graag weten. Ik zit nu ook nog bij Essent. Heb ongeveer op de helft van het lopende verbruiksjaar PV geplaatst. Nu heb ik bijna 35% meer dan mijn verbruik gelegd en is me niet duidelijk of ik het verbruik van het eerste halfjaar ook mee mag salderen op de jaarafrekening. Ik heb noodgedwongen wel een meterwissel gehad. Dus de stand van de oude meter is bekend en opgeschreven door Liander. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
twixx schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:45:
[...]

Heb je het wel goed overgenomen? Je hebt 2 verbruikmeters, piek en dal maar verbruik lijkt op basis van piek te gaan en teruglevering op basis van dal?
Yep copy en past vanuit de pdf file. Ik heb alleen dagtarief en een terug lever stand.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Cranberry schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 09:48:
Dat klopt inderdaad niet. De energie die je afneemt, wordt voor €0,0797 aan je doorbelast, terwijl je voor teruggeleverde energie €0,0615 krijgt.
Dat is niet wat met salderen wordt bedoeld.
Maandag bellen!! Thanks

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa

hautessa

5620Wp

Vreemd dat de saldering nog steeds niet standaard in het systeem zit. Zou het opzet zijn van de e-leveranciers?

[ Voor 80% gewijzigd door hautessa op 19-01-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je mag dan wel 4 telwerken hebben maar als in je contract 1 tartief staat dan zouden alle tarieven gelijk moeten zijn, of het nou piek of dal is.
Een enkel tarief is lager dan het piektarief als het in beide gevallen om bijv. 1 jaar vast gaat.
Kijk ook even na hoe het met vastrecht zit, dat is bij een enkel tarief ook iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
  • Registratie: December 2005
Beoogde opstelling:

Panelen:

14 * 250wp panelen (3500Wp) chinees merk, met de volgende specs:
Monocrystalline Silicon Solar PV Module (156x156mm Solar Cell) Specifications :
Open circuit voltage (Voc) : 36.24V
Short circuit current (Isc) : 9.11A
Max. power voltage (Vm): 30.2V
Max. power current (Im): 8.28A
Maximum System Voltage: 1000VDC
Rated power(W): 210-250w
Price Per Watt / USD: 0.58

Inverter:

ATEN, Type: A-Verter 3180 TL, hangend model, Maximale DC power: 3180W, Strings: 2
inverter efficiency 96% -98%
MPPT efficiency > 99.5%
non-fan design
internal GFCI device

Helaas heb ik niet meer informatie over deze inverter

Ligging:

ligging van de te plaatsen panelen is 142 graden (ZO)
Dakhoogte (plat dak) is 6m in het kustgebied.
Qua maximale benutbare ruimte is het volgens mij het best om ze onder 10 graden te leggen.
De afstand van de eerste rij zp en de opstaande dakrand(40cm hoog) is zo een 50cm
De afstand tussen de panelen zal ongeveer 35 cm zijn

Ik heb een situatie gesketched van een dag in Mei om de schaduw te tonen.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=K0sQtPyJoLo]

Ik had al begrepen dat je de inverter moet onderdimensioneren.

Mijn vraag is: hebben jullie nog tips waar op te letten voor deze setup?

Alvast bedankt.

gr

Bas

ps :

schatting financiele plaatje (DIY):

panelen 3500 0,58 2030 usd
transport 200 2230 usd
eurusd 1,32 1689 eur
BTW 1,21 2044 eur

inverter 500 eur
montage materiaal 100 eur (ruwe schatting)
kabels, stekkers etc 500 eur (ruwe schatting)

totaal 3144 eur
subsidie 0,15 472 eur

totaal 2673 eur

prijs per WP 0,76 eur

TVT bij 0,22ct 770 eur per jaar
3,5 jaar (of is dit wat te rooskleurig :F )

[ Voor 22% gewijzigd door bassa21 op 19-01-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ik denk dat je bij de douane wel meer kwijt bent dan alleen de btw ;)
Dan is er nog vervoer naar je huis, of regel je dat zelf (groot volume en gewicht)?
Ik zie een plat dak en geen post voor de beugels en ballast, dat is al gauw €50 per paneel.
De schaduw van de opstaande randen zou ik nog eens beter bekijken als ze zo hoog zijn als in de sketchup.
Ook is mij niet duidelijk hoeveel afstand je tussen de panelen hebt, bij een hoek van 20 graden is dat snel 70cm.

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-01-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 11:48:
ik denk dat je bij de douane wel meer kwijt bent dan alleen de btw ;)

Dan is er nog vervoer naar je huis, of regel je dat zelf (groot volume en gewicht)?

Ik zie een plat dak en geen post voor de beugels en ballast, dat is al gauw €50 per paneel.

De schaduw van de opstaande randen zou ik nog eens beter bekijken als ze zo hoog zijn als in de sketchup.
Meen je dat? Ik dacht dat er nog geen invoerrechten waren op zp uit china. Maar wellicht wel inklaringskosten idd

Vervoer regel ik idd zelf

Als ballast wilde ik bestaand grind gebruiken in zakken en evt een paar tegels
Tevens wilde ik die constructie zelf lassen

Die randen zijn idd helaas zo een 40 cm hoog.
De afstand van de eerste rij zp en de rand is zo een 50cm

De afstand tussen de panelen zal ongeveer 35 cm zijn (10 graden)

[ Voor 6% gewijzigd door bassa21 op 19-01-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een gesloten Flatfix systeem, hiermee kan je toe met 50kg ballast per paneel.
Als het open blijft zou ik meer ballast gebruiken, je wil niet weten wat de wind kan doen als het er onder slaat.
Met flatfix staan de stoeptegels rechtop aan de achterkant (ze leunen schuin) en de zijkanten zijn dichtgemaakt met een plaat.

Afbeeldingslocatie: http://dc627.4sync.com/img/exaFCb5M/dakrechts1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassa21
Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 12:18:
Ik heb een gesloten Flatfix systeem, hiermee kan je toe met 50kg ballast per paneel.
Als het open blijft zou ik meer ballast gebruiken, je wil niet weten wat de wind kan doen als het er onder slaat.
Met flatfix staan de stoeptegels rechtop aan de achterkant (ze leunen schuin) en de zijkanten zijn dichtgemaakt met een plaat.

[afbeelding]
Bedankt voor de tip, dat van die zijkanten en achterkant dichtmaken zal ik zeker meenemen in het ontwerp
Ik denk alleen wel dat die hoge randen op mijn dak er ook wel voor zorgen dat de hele stellage enigszins windluw staan, aangezien de stellage niet boven de rand uitkomen. Maar "bettter safe than sorry"

[ Voor 13% gewijzigd door bassa21 op 19-01-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@basanca
onderdimentioneren van de omvomer moet niet het mag (soms is het handig, maar als je het kunt vermijden is het beter).
en in kust gebieden af te raden.

de omvormer:
http://www.google.com/url...dCQ&bvm=bv.41248874,d.d2k

de omvormer goedkoop: (voor de snelle beslisser.)
http://www.daanauctions.c...mId=1038781&CategoryId=36

heb wel mijn twijfers over die omvormer.
(specs zegt 13 A max, maar het was mij niet duidenlijk en 2x een string van die panelen is flink meer als 13A)

Pagina: 1 ... 230 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.