Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 227 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.783 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
MieJuul schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:24:
[...]
ps. Enige jammere is dat de meter alleen in hele kWh meet, dus niet 1 of 2 cijfers achter de komma.
Maar ach, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken zeggen ze :D
Dan heb je niet de ABB C11. Die heb ik nl. hangen en geeft ook Wh en huidig verbruik in A en W weer. Alleen niet over IP }:O

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

twixx schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:26:
[...]

Dan heb je niet de ABB C11. Die heb ik nl. hangen en geeft ook Wh en huidig verbruik in A en W weer. Alleen niet over IP }:O
Je hebt gelijk, heb wel de C11, en 1x drukken op het knopje geeft je de Wh te zien.
Had hem ff gemist 8)7

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Eindelijk: sinds 12.30 vanmiddag draait hier een 2295 Wp PV-installatie.
Specs:
- 9x 255 Eoplly mono panelen met Solaredge Optimizers
- Solaredge SE3000 inverter
- Hellingshoek 45o
- Oriëntatie: ZuidZuidOost (170o)

Vanwege de schaduw van enerzijds het dak van de buren (woon in een tussenwoning met dwarskap) en anderzijds de rookafvoer van de CV, heb ik gekozen voor een systeem met optimizers.

De eerste kWh is binnen!

Het is m.i. op z'n plaats iedereen hier te bedanken die de afgelopen maanden heeft meegedacht en geadviseerd!

De GoT PV lijst heb ik bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:15:
ander vraagje, een tijdje geleden hadden we het over schoonmaken van de panelen waarbij oa door mijzelf werd afgeraden om kraanwater te gebruiken ivm kalk.

nu zat ik te denken , we hebben een condensdroger, nadien lekbak leeggooien je kent het wel
als je dat water nu gebruikt om je panelen schoon te maken dan heb je toch kalkvrij water ??
of loop ik nu ff dom te l*llen
Volgens mij klopt dit helemaal, heb zelf een warmtepomp droger en dit geeft ook het zelfde resultaat. Heb wel eens in de gebruiksaanwijzing gelezen dat je het eerst even door een koffiefilter moet laten lopen om de pluisjes er uit te filteren.
Mijn panelen liggen echter zo hoog dat ik er niet bij kan met een emmertje. Ik heb een tijdje geleden bij overtoom een uitrekbare wisserstok van 9meter besteld. Deze binnen gekregen en hieraan wil ik dan een autowasborstel gaan monteren.
Ik moet hierbij helaas wel een drinkwater aansluiting vorm gebruiken. De eventuele kalk afzetting wordt volgens mij door de zure regen vanzelf wel afgebroken :?

In ieder geval lekker van het mooie weer genieten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb hier een leifheit trekker/lapper met uitschijfsteel van 4 meter als ik dan op het trapje ga staan kan ik overbij op den blokhut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cranberry schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 15:04:
Specs:
- Hellingshoek 45o

Vanwege de schaduw van enerzijds het dak van de buren (woon in een tussenwoning met dwarskap) en anderzijds de rookafvoer van de CV, heb ik gekozen voor een systeem met optimizers.

De eerste kWh is binnen!

Het is m.i. op z'n plaats iedereen hier te bedanken die de afgelopen maanden heeft meegedacht en geadviseerd!

ook op pv output? misschien dan ook even aanmelden voor het tweakers team, dat zakt steeds verder namelijk terwijl er toch veel systemen bij komen.

edit:
Je kan zien dat het al veranderd, niet zo lang geleden nog 4 uur donker en nu om 4 uur nog een 1000W doen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 12-01-2013 16:00 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Rol-Co, 'k moet eerst nog ff stoeien met m'n Netduino en S0-meters. Als dat allemaal werkt, komt 'ie zeker op PVOutput en meld ik me zeker aan voor het Tweakers Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:15:
ander vraagje, een tijdje geleden hadden we het over schoonmaken van de panelen waarbij oa door mijzelf werd afgeraden om kraanwater te gebruiken ivm kalk.

nu zat ik te denken , we hebben een condensdroger, nadien lekbak leeggooien je kent het wel
als je dat water nu gebruikt om je panelen schoon te maken dan heb je toch kalkvrij water ??
of loop ik nu ff dom te l*llen
ach we hebben nog steeds last van zure regen waar door halve kalkstenen beelden van kerken door worden weg gespoeld.

dus kalk vrij water :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Specs:
- Hellingshoek 45o

De eerste kWh is binnen!

Ik ben benieuwd naar je ervaring. ;)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 23:38
zeezuiper schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 10:51:
[...]

1. Ja, als de spanning van je zonnepanelen te laag is (op mijn 3.3 minder dan 130V, zie boekje), doet die helemaal niets, zelfs geen lampje. De eerste keer moet je 'm sowieso configureren, land instellen enzo.
2. Zou die wel moeten zien denk ik, maar zolang die niet geconfigureerd is doet ie niets
3. Geen flauw idee. Kijk in het boekje zeg ik of vraag een installateur.
Vandaag vol spanning de zon afgewacht. De converter sloeg aan en toen de zon er eenmaal op stond liep het wattage op en toen ineens.......AC voltage failure. :( Na een minuutje start hij weer op en dan weer AC voltage failure. Leverancier gebeld, maar die kon/wilde niet komen, wordt maandagmiddag :X . Daarom zelf maar door de setup gegaan. Voltage is ook hoog bij ons, komt boven de 240V, kennelijk geeft hij dan een foutmelding. Ik kan de limieten zelf niet aanpassen omdat ik niet bij de country setup kan komen. Volgens handleiding kan dit alleen achteraf met een pincode die je moet aanvragen via e-mail.

Tussen de failures door wel gezien dat PV spanning boven de 250V zit en dat is optimaal voor de Delta 5.0. Startspanning is 125V, dus die twee strings zitten ook wel goed. Nu eerst van die klote-failures af komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Poecillia op 12-01-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Poecillia
sorrie ik maak hier teveel fouten.
verweidert.

[ Voor 116% gewijzigd door migjes op 12-01-2013 17:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
migjes schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:18:
@Poecillia
mmm 240V klinkt mij niet echt hoog.
zelf zit ik nu tegen de 400V aan.
(is wel afhankelijk van de omvormer.)

je hebt het over de AC. duhu opletten migjes.
is ook regelmatig bij ons.
meeste omvormer kunnen tot de 253V gaan.
welke was het ook al weer?
AC voltage: netspanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
migjes schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:18:
@Poecillia
mmm 240V klinkt mij niet echt hoog.
zelf zit ik nu tegen de 400V aan.
(is wel afhankelijk van de omvormer.)

je hebt het over de AC. duhu opletten migjes.
is ook regelmatig bij ons.
meeste omvormer kunnen tot de 253V gaan.
welke was het ook al weer?
Delta Solivia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 24-09 23:13
Ik heb nu op min tuinhuis een 2 e enecsys omvormer met bij behorend paneel sinds vandaag.
Nu wil ik de 2e omvormer graag toevoegen aan mijn monitorsysteem en dat lukt niet.
Ik kan nergens een edding mogelijkheid vinden ik kan wel een nieuwe installatie maken maar daar kan ik de "oude" omvormer niet toevoegen want die is al in gebruik volgens de server.(wat natuurlijk klopt)
Nu kan ik wel 2 verschillende systemen maken maar dan moet ik iedere keer omschakelen terwijl de panalen gebroederlijk naast elkaar liggen.

Iemand een idee?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze week met de voorbereidingen begonnen en vandaag de AEG PV 4800 opgehangen nadat ik eerst even de logger heb gemonteerd.27 kilo aan de haak.
Tevens begonnen op het dak.Daar aangekomen lag er toch een dun vliesje ijs op.Dus het dak met voorzichtigheid betreden.Samen met de vrouw al een gedeelte van de ballast eerst omhoog gehesen en daarna de steunen en overige materialen naar boven.2 rijen steunen voor 6 panelen per rij al neergelegd en vreselijk koude en natte voeten opgelopen.Morgen de laatste ballast even naar boven en de laatste rij steunen neerleggen.Voor eind deze maand moet de set operationeel zijn.Dan liggen er 18 panelen van 300 WP met nog ruimte in de toekomst voor nog 12 Panelen met een nieuwe omvormer.Lat de zon maar komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
de delta lust graag zoon 360V als optimum.

maar goed die AC voltage failure klinkt meer als een niet goede verbinding.
heb ik een keer gehad toen ik aan het klungelen was met een verkeerde ALS.
had de kabels niet goed vast zitten in de omvormer.

zover ik weet kan die omvormer wel over weg met een AC V van 253V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag uitgevogeld wat het standby verbruik is van de SB 2000HF.

Deze gebruikt 's nachts minder dan 1W in slaapverbruik, zodra er licht op de panelen komt gaat het display aan maar start deze nog niet, het verbruik is dan 0. Zodra de panelen genoeg spanning hebben voor start dat het ledje gaat knipperen gaat het verbruik naar 1W standby, daarna gaat deze over tot leveren.

Dat valt me erg mee, vooral het standby verbruik voordat deze gaat leveren is redelijk laag. Er werd eerder in het draadje gemeld dat sommige omvormers tot 7-8 Watt gebruiken voordat deze gaan leveren. Toch zijn er veel anderen die niets verbruiken tot er geleverd kan worden, waar deze het eerste licht gebruiken voor de standby stand zonder terug te leveren.

@AC voltage
Hier is de net spanning juist weer erg laag, slechts 211 volt op momenten. Mijn UPS mailt met enige regelmaat dat de spanning laag is. Ik zal eens een email naar de Liander sturen.

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 12-01-2013 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Specs:
- Hellingshoek 45o

De eerste kWh is binnen!

Hey cool! SolarEdge is gaaf spul. Ook Tigo overwogen?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Hm, ik had nadat ik al subsidie gehad had voor een offerte in overleg met de leverancier een groter systeem uitgezocht en een wijziging doorgegeven aan agentschap om over de hogere prijs ook 15% subsidie te krijgen. Kreeg nu een brief dat de wijziging is afgekeurd omdat ik al subsidie had gehad en dit dus wordt gezien als een 2e aanvraag en die worden afgekeurd. Doh. Is er echt geen verschil tussen een wijziging en een 2e aanvraag? Wat als ik achteraf een kleiner systeem had uitgezocht, dan had ik het ook niet hoeven terugbetalen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

woekele schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:56:
Hm, ik had nadat ik al subsidie gehad had voor een offerte in overleg met de leverancier een groter systeem uitgezocht en een wijziging doorgegeven aan agentschap om over de hogere prijs ook 15% subsidie te krijgen. Kreeg nu een brief dat de wijziging is afgekeurd omdat ik al subsidie had gehad en dit dus wordt gezien als een 2e aanvraag en die worden afgekeurd. Doh. Is er echt geen verschil tussen een wijziging en een 2e aanvraag? Wat als ik achteraf een kleiner systeem had uitgezocht, dan had ik het ook niet hoeven terugbetalen? :D
toch anders, hier heb ik wel de goedkeuring voor de aanpassing maar geen pesos..... nou dan maar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:18:
[...]

Bedankt voor alle verslavingswaarschuwingen, ik ben vandaag pas 5x naar de meterkast gelopen om te kijken naar de opbrengst en dagopbrengst :p
Zo'n verslaving kan soms best "ernstige vormen" aannemen :
- Live webcams op de meter en omvormers
- Meet resultaten : elke dag met zelf gemaakte App op de mobiel de laatste meterstanden van de meter invoeren. De laatste standen van de omvormers gebeurt automatisch overdag. Ideaal, dan kan ik van waar dan ook kijken naar de opbrengsten van die dag. :) (luxe probleem 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
hansdegit schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:19:
[...]

Hey cool! SolarEdge is gaaf spul. Ook Tigo overwogen?
Heel kort. Door behoorlijke schaduw was al snel duidelijk dat een gewone string inverter niet optimaal zou functioneren. Dan blijven de opties van micro-omvormers en optimizers over.
Het rendement van Enecsys viel me wat tegen. Samen met de hoge kosten heb ik naar optimizers gekeken.
Tigo heb ik ook overwogen, maar leek me duurder dan SolarEdge. Het feit dat ik nu met SE gebonden was aan hun inverters, was voor mij niet zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 17:38
migjes schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:27:
zover ik weet kan die omvormer wel over weg met een AC V van 253V.
AC voltage zou gewoon rond de 230V moeten zitten. Meer dan 5V eronder of erboven zou niet mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Solaredge is mooi spul, maar ik vraag me af of het protocol ook open is (zodat je zelf je stats kan draaien per panel etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
_-= Erikje =-_ schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 21:42:
Solaredge is mooi spul, maar ik vraag me af of het protocol ook open is (zodat je zelf je stats kan draaien per panel etc)
Volgens mij zo gesloten als een pot. Als ik 'n keer tijd 'over' heb zal ik eens kijken of ik iets kan sniffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

copy paste van een ander forum:

Om de spanningen die in diverse landen gebruikt werden te harmoniseren is in Europa (in CENELEC-verband) besloten geleidelijk de spanning op het lichtnet overal naar 230 volt te brengen.

Dit was een compromis tussen het continentale 220 en het Britse 240 V. Voor Nederland betekent dit dat de spanning de afgelopen jaren verhoogd is van nominaal 220 volt (±10%) naar 230 volt (+6%/-10%).

Nieuwe apparatuur wordt bewust voor de hogere spanning ontworpen, maar oude apparaten en gloeilampen en dergelijke hebben er onder te lijden — er gaat een grotere stroom lopen waardoor meer warmte wordt geproduceerd en apparaten het mogelijk eerder begeven.

Door de verhoging naar 230 volt komt ook de spanning tussen de fasen bij krachtstroomaansluitingen op 400 volt te liggen (vroeger 380 volt).

Niet alle landen veranderen de spanning op het lichtnet ook daadwerkelijk, maar door creatief schuiven met de toleranties vallen uiteindelijk de oude normen van 240 volt in Groot-Brittannië en 220 volt voor vrijwel de gehele rest van Europa uiteindelijk zo uit dat apparaten geschikt voor 230 volt (±10%) in alle landen kunnen worden aangesloten.

Grid Voltage normen ik weet zo niet welke in nederland geld.
Meeste omvormers zijn voor deze normen gespecificeerd:

187-264 V - (VDE 0126-1-1)
207-264 V - (G83/1)
196-253 V - (RD1663)
200-270 V - (AS4777)
184-276 V - (ENEL Guide line)

In Nederland gemiddeld nu 230 V bij mij thuis stabiel op 231/232 V.
Maar ook hoger (vlak naast verdeelstation) of lager (lange kabels met spannings verlies vanaf verdeelstation) is dus mogelijk.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:47
zeezuiper schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 20:49:
[...]

AC voltage zou gewoon rond de 230V moeten zitten. Meer dan 5V eronder of erboven zou niet mogen.
Dat komt echt niet zo nauw. Apparatuur hoort bijvoorbeeld flink tolerant te zijn:
the new "harmonised voltage limits" in Europe are now:
230V -10% +6% (i.e. 207.0 V-243.8 V) in most of Europe (the former 220V nominal countries), and
230V -6% +10% (i.e. 216.2 V - 253.0 V) in UK (former 240V nominal)
[...]
To cope with both sets of limits an equipment will therefore need to cover 230V +/-10% i.e. 207-253V. This will actually become the official limit for the whole of the EU in 2003.
En als je meet wat er op het stopcontact staat dan kom je heel verschillende waardes tegen. Dat zit echt niet allemaal keurig tussen de 225V en 235V zoals je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het kan zijn dat de omvormer op een verkeerd land staat, tenminste, ik moet dat hier instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier heb ik inmiddels 227 volt. Dat is een flink verschil van 16 volt met overdag. Ik zie deze spanningsdip zowel op de omvormer als de UPS. Beiden zitten in de meterkast op een aparte groep. Mocht ik het morgen zien dan kan ik in de groepenkast wel even de voltmeter erin steken om te zien wat er daadwerkelijk binnenkomt.

Zou dit betekenen dat het elektriciteitsnet hier niet berekent is op de belasting? Dit is voornamelijk woonwijken, vrijwel geen industrie. Ik kan een grote dag belasting hier dan ook niet verklaren.

Misschien dat we last hebben van de 2MW aan molens hier verderop, deze draaiden wel vandaag, maar ik kan me voorstellen dat het niet opwekken van deze molens direct zou kunnen leiden tot het inzakken van de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

http://www.consuwijzer.nl...ng-mag-aansluiting-hebben

Volgens de wet mag die spanning 10 procent meer of minder zijn. Hebt u één fase? Dan mag de spanning op uw aansluiting tussen de 207 en de 253 volt zijn. Deze afwijking geldt ook voor de netspanning van 400 volt bij een aansluiting met drie fasen. Hier mag de spanning op de aansluiting tussen de 360 en de 440 volt zijn.
Denkt u dat u meer of minder spanning op uw aansluiting hebt?
Bel dan uw netbeheerder. Die moet ervoor zorgen dat uw aansluiting de goede netspanning heeft.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Poecillia schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:14:
[...]

Vandaag vol spanning de zon afgewacht. De converter sloeg aan en toen de zon er eenmaal op stond liep het wattage op en toen ineens.......AC voltage failure. :( Na een minuutje start hij weer op en dan weer AC voltage failure. Leverancier gebeld, maar die kon/wilde niet komen, wordt maandagmiddag :X . Daarom zelf maar door de setup gegaan. Voltage is ook hoog bij ons, komt boven de 240V, kennelijk geeft hij dan een foutmelding. Ik kan de limieten zelf niet aanpassen omdat ik niet bij de country setup kan komen. Volgens handleiding kan dit alleen achteraf met een pincode die je moet aanvragen via e-mail.

Tussen de failures door wel gezien dat PV spanning boven de 250V zit en dat is optimaal voor de Delta 5.0. Startspanning is 125V, dus die twee strings zitten ook wel goed. Nu eerst van die klote-failures af komen.
Die pincode kun je ook telefonisch vragen bij Delta. Je hebt dan een keycode nodig. Die krijg je door op de omvormer de esc knop + pijltje omhoog knop samen in te drukken. Die geef je dan door en krijg je een pincode van 4 getalen. Die kun je weer invullen door esc+pijltje omlaag tegelijk in te drukken.
Je kan daarna een ander land kiezen.

Zorg ook dat de AC kabel naar meterkast dik genoeg is. Minimaal 4mm2 en bij wat grotere afstanden 6mm2. Absoluut geen 2,5mm2.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier loopt een kabel met 2,5 mm2 van omvormer naar meterkast, afstand ong. 15 meter.
Volgens Sunnydesign no problemo.

We hebben ook nooit een storing of iets dergelijks gehad hier.
Installateur had ook geen opmerkingen. Wel dat er een dubbelpolige lastscheider zou moeten worden geplaatst tussen omvormer en meterkast. Die heb ik dan ook geplaatst.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 13 januari 2013 @ 09:15:
Hier loopt een kabel met 2,5 mm2 van omvormer naar meterkast, afstand ong. 15 meter.
Volgens Sunnydesign no problemo.

We hebben ook nooit een storing of iets dergelijks gehad hier.
Installateur had ook geen opmerkingen. Wel dat er een dubbelpolige lastscheider zou moeten worden geplaatst tussen omvormer en meterkast. Die heb ik dan ook geplaatst.
Hier ook maar ja wij hebben dan ook geen 5kWp, dus dan is het anders. Ons systeem haalt de 16A niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Laatst online: 17:38
2,5mm2 is gewoon standaard installatiedraad en voldoet prima tot 16A (20A zelfs icm automaat).

Heb hier over een afstand van iets minder dan 15 meter 2,5mm2 liggen, heeft in ieder geval geen invloed op mijn AC spanning. Deze zit bij mij toch altijd keurig tussen de 225 en 235V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Stom, stom, stom!
Had even niet gekeken naar het vermogen van de installatie. 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Schaduw?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5440.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5441.jpg

Scheelt zo'n stukje schaduw veel opbrengst? Is dat 1 of 2% of een aanzienlijk deel? Het pijpje laat zich niet zomaar inkorten (vervangen kan natuurlijk wel).
Staat de zon hoog genoeg heb ik er natuurlijk geen last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hedenochtend mooie witte panelen :?
en het is hier nog -4 op dit moment

geen direct zon er op dus ik dacht dat word een latertje voordat mijn energiefabriek actief word
toch slechts kwartiertje later dan gisteren aangesprongen _/-\o_

ik zou er een soort paddestoel kap opzetten die is half zo hoog

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 10:05 . Reden: reactie twixx ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het gaat hier al weer flink eerder aan zelfs, om 9 uur was ze wakker. Temp -2,7

@twixx
Dat pijpje is alleen smorgens en met lage zon denk ik dus niet heel erg maar als je het kan veranderen zeker doen, bochtje er aan of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zondag 13 januari 2013 @ 04:53:
[...]

Zorg ook dat de AC kabel naar meterkast dik genoeg is. Minimaal 4mm2 en bij wat grotere afstanden 6mm2. Absoluut geen 2,5mm2.
Over welke afstanden hebben we het dan? Ik bedoel, bij welke afstanden kan je 2,5mm2 nog gebruiken? Wanneer geldt dat voor 4mm2 en 6mm2? Ligt het er ook nog aan wat voor soort omvormer je op dat moment aansluit?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De panelen zijn al flink aan het knallen zeg. De spanning heb ik met 170v ook nog nooit zo hoog gezien.
Dit belooft weer een mooie dag te worden :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

revolution-nl schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:45:
De panelen zijn al flink aan het knallen zeg. De spanning heb ik met 170v ook nog nooit zo hoog gezien.
Dit belooft weer een mooie dag te worden :)
Zeker, hij heeft mijn verbruik van vandaag al weer ingehaald, tijd voor een feestje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:03:
Schaduw?

[afbeelding]

[afbeelding]

Scheelt zo'n stukje schaduw veel opbrengst? Is dat 1 of 2% of een aanzienlijk deel? Het pijpje laat zich niet zomaar inkorten (vervangen kan natuurlijk wel).
Ja, een beetje schaduw kan je opbrengst al drukken. Zoals eerder wordt aangegeven, komt dat waarschijnlijk nu voor vanwege de laagstaande zon.

Ik zal je mijn installatie als voorbeeld geven. Hou hierbij ingedachten, dat de foto's zijn genomen op 22 april 2012. In de volgende grafiek zie je, dat opbrengst pas echt begint te lopen na 11:00 in de ochtend :
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/dagchartWZW_SE/index.php?datum=14-05-2012

Dit komt, doordat er tot die tijd schaduw valt op de bovenste zonne-paneel :
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/homeenergy/fotos_small/DSC06216.JPG
( meer foto's )

Eerder in deze topic is er gesproken, dat er omvormers zijn, die een "schaduw-management" functie hebben. Dat zijn dus omvormers die goed omkunnen gaan met schaduw op panelen, zodat ze toch optimale opbrengst kunnen leveren. Dat heb ik hier niet. Hier heb ik SB3000 met 14x 240Wp panelen liggend/kijkend naar het WZW (ten Westen van het Zuid Westen).

Zelf wil ik die paneel nog een keer (laten) verplaatsen. Maar over het afgelopen jaar genomen hebben deze panelen meer opgeleverd, dan was berekend. Dus heb ik daar geen haast mee.

Je zou inderdaad kunnen proberen om een bocht in dat pijpje te laten maken. Of proberen om dat pijpje/buisje te "verplaatsen" naar een kant van je zonne-panelen, waardoor het geen schaduw meer kan veroorzaken de gehele dag door. Voor mij is dat hier helaas geen optie, omdat ik dan voor mijn gevoel het halve huis moet verbouwen.

In ieder geval veel plezier met je zonne-panelen en geniet er van.

ps. Ondertussen begin ik al te merken, dat je wordt aangestoken met het zonne-paneel-virus (schaduw probleemje ontdekt.) :) :)

ps2. Je kan misschien nadenken/bekijken of je het pijpje uit de zijkant van een muur kan laten uitkomen? Of zoals eerder gezegd het pijpje een bocht laten maken, deze vervolgens verder over het dak laten lopen richting de muur en dan pas weer omhoog laten draaien? Dan heb je iets meer afstand gecreeerd tussen dat pijpje en de zonne-panelen. Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Schaduw?

[afbeelding]

[afbeelding]

Als de zon schuin op een paneel valt dan haalt het paneel toch nog niet het maximale eruit wat kan.
Het vervelende is wel dat alle panelen bij jou in een serieschakeling op je omvormer aangesloten zijn.

Het ene paneel wat nu beschaduwd is levert maar heel weinig stroom. De rest van de panelen produceren wel een stuk meer en worden eigenlijk door het ene paneel afgeremd. Om deze reden zitten er altijd diode's in een zonnepaneel zodat niet alles verloren dreigt te gaan.

Ik weet niet of je op je inverter ook de gelijkspanning en de stroom van de zonnepanelen uit kunt lezen maar als dit kan dan om het kwartier even noteren en in een tabel zetten. Dit kan alleen maar als het de hele dag onbewolkt blijft.

Ik weet niet of je een beetje technisch en handig bent met meetinstrumenten anders kunnen we het ook even anders snel bepalen.

succes met het meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:55:
[...]

Ja, een beetje schaduw kan je opbrengst al drukken. Zoals eerder wordt aangegeven, komt dat waarschijnlijk nu voor vanwege de laagstaande zon.

Ik zal je mijn installatie als voorbeeld geven. Hou hierbij ingedachten, dat de foto's zijn genomen op 22 april 2012. In de volgende grafiek zie je, dat opbrengst pas echt begint te lopen na 11:00 in de ochtend :
[afbeelding]

Dit komt, doordat er tot die tijd schaduw valt op de bovenste zonne-paneel :
[afbeelding]
( meer foto's )

Eerder in deze topic is er gesproken, dat er omvormers zijn, die een "schaduw-management" functie hebben. Dat zijn dus omvormers die goed omkunnen gaan met schaduw op panelen, zodat ze toch optimale opbrengst kunnen leveren. Dat heb ik hier niet. Hier heb ik SB3000 met 14x 240Wp panelen liggend/kijkend naar het WZW (ten Westen van het Zuid Westen).
Al je panelen vallen voor 11:00 uur natuurlijk in de schaduw van je huis.
Je moet geen enge sprookjes vertellen.
Of heb ik het misschien niet goed gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:17:
[...]

Niet om 11 uur in april, na 21 maart is dat niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Schaduw?

[afbeelding]

[afbeelding]

Dat kost je +/- 90% van je opbrengst op dat moment plus dat dat paneel waar op de foto
de schaduw van dat pijpje valt bezig is om beschadigd te worden ( onherstelbaar ! )
Dat paneel heeft namelijk duidelijk last van hotspot werking op die plek ( door de hitte smelt de rijp )

Ik zou als ik jou was maar snel dat pijpje vervangen of verplaatsen.
( of je panelen anders plaatsen indien mogelijk )

En als dat pijpje enkel voor de ontluchting is kun je het opbrengst verlies ook zelf testen door deze
even van zijn sokkel af te trekken en zien wat voor verschil dat dat geeft, mocht het de cv pijp zijn
dan moet je dat maar niet zo doen, is nogal een gedoe om hem daarna weer op zijn plek te krijgen
plus dat je de cv dat ook eerst moet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
die schaduw kost je opbrengst. (geen 90% je hebt ook nog diodes.)
maar goed het is verliers van wat opbrengst in de winter dus is niet al te veel.
zodra de zon wat hoger staat in maart heb je er al geen last meer van.
beschadigen doe je panelen er ook niet van bijna iedereen heeft wel ergens zoon beetje schaduw ergens van.
en levert eigenlijk nooit problemen op.

dus aanpassen als je echt zin hebt om op dak te klimmen, anders gewoon laten.
voor je jaar opbrengst hoef je het niet te doen, voor meer puristen werk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:43:
[...]

Niet om 11 uur in april, na 21 maart is dat niet van toepassing.
We moeten de "zonnetijd" maar in voeren.
Aan de grafiek is overigens duidelijk te zien dat de installatie op WZW ligt.
Om 15:30 (ja welke tijd?) wordt het maximum vermogen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even vraagje als onervaren pv-er. Heb 2500 wp op dak liggen enigzins op zuidwest. Vanaf 09.30 uur tot 15.30 uur opbrengst gisteren 4,75 KwH. Is dit een nette en gebruikelijke opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:12:
Even vraagje als onervaren pv-er. Heb 2500 wp op dak liggen enigzins op zuidwest. Vanaf 09.30 uur tot 15.30 uur opbrengst gisteren 4,75 KwH. Is dit een nette en gebruikelijke opbrengst?
Kan je hier vergelijken
http://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:17:
[...]

Je hebt het verkeerd begrepen. Als je kijkt om 08:00 in de ochtend, dan zou je zeker gelijk hebben zo in April en de rest van de zomer. Maar we hebben het hier over 11:00 en dan zie je op de foto's, dat alle panelen al volop zonlicht ontvangen behalve de bovenste. Die heeft dan nog last van schaduw.

Na dat tijdstip zie je ineens die bolling worden gecreeerd/gemeten in de grafiek. Door dat paneel één plek naar links te schuiven begint die bolling dan ook veel eerder. Hoe eerder schaduw vrij, hoe eerder er zonne-energie opgewekt kan worden. Per dag levert dan toch weer (een beetje) extra opbrengsten op. :)

*Just my two tweakers cents * 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

Ben ik nou gek of wordt er over april gepraat met het pijpje. En de curve een dag in Mei laat zien en dus helemaal niets met elkaar te maken hebben? Als het dezelfde dag zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Over schaduw gesproken;
Afbeeldingslocatie: http://www.filedump.net/dumped/201301131327381358080554.jpg

De foto is om 13:25 genomen:
http://www.frijmann.nl/websolarlog/

Ondanks dat beide strings een dik schaduw vlak hebben, de zon uiterst laag staat, de installatie west georienteerd is, komt er toch nog een redelijke ~300-350W (8,5-10%) uit de installatie. Het schaduw vlak wordt tijdens de dag alleen maar groter,maar doordat de zon er beter op draait, komt er wel langzaamaan iets meer vermogen uit. Momenteel (20 min later als de foto is genomen) ligt de onderste rij panelen bijna volledig in de schaduw, desondanks is het actueel vermogen nog gestegen van 300-350 naar 400W. Oftewel; het is niet zo dat als er meer schaduw op de installatie valt, er ook minder geproduceerd wordt. Indirect licht doet een heleboel goed :D

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:41:
Ben ik nou gek of wordt er over april gepraat met het pijpje. En de curve een dag in Mei laat zien en dus helemaal niets met elkaar te maken hebben? Als het dezelfde dag zou zijn.
Dat klopt. Maar hoe kan ik het een en ander (beter) uitleggen met onderstaande grafiek?
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/dagchartWZW_SE/index.php?datum=22-04-2012

Daarom heb ik ook gekozen voor een andere grafiek, die het "11.00 effect" beter weergeeft. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Ik heb het meten overgeslagen en heb het pijpje (met wat geweld) afgezaagd. Vrijwel geen schaduw meer. Pijpje binnen heeft nog wat afwerking nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahahahaa! geweldig!
Stomme vraag misschien : waar diende dat pijpje voor? Ontluchting of voor de CV of voor iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
twixx schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:00:
[...]

Ik heb het meten overgeslagen en heb het pijpje (met wat geweld) afgezaagd. Vrijwel geen schaduw meer. Pijpje binnen heeft nog wat afwerking nodig :)
Oei heftig geval van PV virus griep.

Ik heb de zuster al gewaarschuwd. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:00:
[...]

Dat klopt. Maar hoe kan ik het een en ander (beter) uitleggen met onderstaande grafiek?
[afbeelding]

Daarom heb ik ook gekozen voor een andere grafiek, die het "11.00 effect" beter weergeeft. Vandaar.
Was even vergeten dat het dak schuin is.
Op 14 mei staat de zon natuurlijk hoger dan 22 april.
Het tijdstip heeft daardoor natuurlijk ook allemaal te maken met hoe hoog de zon staat en hoe schuin je dak is.
Het plaatje is duidelijk, er moeten natuurlijk geen wolken voor de zon komen om een effect van schaduw te laten zien.
Het lijkt mij het beste om het paneel maar te verplaatsen, een diode is ook een optie.
Hoe laat kwamen de panelen vandaag in de zon te liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk dat ik een blije pv-er mag zijn. Op dit moment zit ik al op 3,3 KwH en dat is ruim meer dan andere met soortgelijke installatie. Zal binnenkort de monitoring in orde brengen en me aansluiten op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
twixx schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:00:
[...]

Het beste is natuurlijk om geen schaduw op een paneel te krijgen, die elektronika/software kan daar moeilijk mee omgaan, hoewel hier anders wordt beweerd.
Heb hier gezien dat iemand de bevestigingsschroeven en klemmen ging aanpassen omdat ze schaduw op de panelen gaven.

Jij zal daar geen last van hebben, zeer goede lange klemmen met diepliggende bevestigingsschroeven.
Zeer goede keuze, hoe kom je aan die klemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

opuntia1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:42:
[...]

Het beste is natuurlijk om geen schaduw op een paneel te krijgen, die elektronika/software kan daar moeilijk mee omgaan, hoewel hier anders wordt beweerd.
Heb hier gezien dat iemand de bevestigingsschroeven en klemmen ging aanpassen omdat ze schaduw op de panelen gaven.

Jij zal daar geen last van hebben, zeer goede lange klemmen met diepliggende bevestigingsschroeven.
Zeer goede keuze, hoe kom je aan die klemmen?
Jawel, hier ben ik weer. Het aanpassen van de schroeven loont alleen met een dak op oost of west. Op een zuidelijker dak zit de schroef in de eigen schaduw.

Omvormers met MPP scan weten het MPP punt te vinden van de panelen welke niet in de schaduw liggen, dus meer opbrengst. Er zijn in dit draadje meerdere omvormers genoemt die deze functionaliteit hebben. Ik heb een stuk terug in dit boekwerk een linkje naar het duitse Photovoltaikforum gestuurd waar een lijstje stond met omvormers die hier mee om kunnen gaan.

Het is gewoon een kwestie van de software die de MPP tracker aanstuurt, niets meer, niets minder.

De gele SB3000 heeft dit iig niet. Dit is de SB met trafo, niet te verwarren met de 3000TL welke deze functionaliteit wel heeft. Alleen de SB3000HF zou een vergelijkbare SMA zijn met een trafo.

Als je geen SMA maar wel galvanisch gescheiden model nodig hebt is er wel een redelijke KEUZE, zoals b.v. de Kaco Powador of Delta Solivia

Lijkt mij dat SMA de oude LF trafo modellen gaat uitfaseren, de HF series doet het gewoon beter, maar het zal wel met de kosten te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:58
Ben een projectje gestart met als doel een afdak te maken voor boven de voordeur,
er zijn mede tweakers die dat al hebben, daar heb ik de inspiratie dan ook vandaan gehaald:
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=574
http://www.solarwebsite.nl/2009/02/het-zonne-afdakje-hangt/
Roamor in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Afgelopen vrijdag heb ik via marktplaats een paneel weten te kopen voor €100:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img805/2694/img20130111205052.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img849/2563/img20130111205021.jpg

Zaterdag heb ik contact opgenomen met een kameraad die me geholpen heeft aan een Enecsys micro omvormer en wat materialen voor €100:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img846/9938/img20130112165429.jpg

Vandaag heb ik een stekkertje gemaakt aan de verlengkabel van omvormer om hierna eea op mekaar aan te sluiten en in te pluggen in het stopcontact.

Alles werkt :) Ik kan alleen niet zeggen hoeveel stroom er wordt opgewekt.
(had alle groepen in de meterkast uitgezet op 1 na, zodat ik iig kon zien of de ferrarismeter terug ging draaien... en dat doet ie...
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img585/4431/img20130113140808.jpg

Het loggen van dit systeem gaat straks via mijn eigen set. Heb nu al enecsys micro omvormers dus het is een simpele uitbreiding, even het serienr doorgeven van de omvormer aan de installateur.

Laatste stap van dit project is het maken van beugels die aan de gevel komen waarop vervolgens t paneel kan worden bevestigd, 2B continued.
Al met al goed voor zo'n 200kWh per jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pielle007 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:22:
Ben een projectje gestart met als doel een afdak te maken voor boven de voordeur,
er zijn mede tweakers die dat al hebben, daar heb ik de inspiratie dan ook vandaan gehaald:

[afbeelding]
[afbeelding]

Zaterdag heb ik contact opgenomen met een kameraad die me geholpen heeft aan een Enecsys micro omvormer en wat materialen voor €100:
[afbeelding]

Vandaag heb ik een stekkertje gemaakt aan de verlengkabel van omvormer om hierna eea om mekaar aan te sluiten en in te pluggen in het stopcontact.

(had alle groepen in de meterkast uitgezet op 1 na, zodat ik iig kon zien of de ferrarismeter terug ging draaien... en dat doet ie...
[afbeelding]

Het loggen van dit systeem gaat straks via mijn eigen set. Heb nu al enecsys micro omvormers dus het is een simpele uitbreiding, even het serienr doorgeven van de omvormer aan de installateur.

Laatste stap van dit project is het maken van beugels die aan de gevel komen waarop vervolgens t paneel kan worden bevestigd, 2B continued.
Ha......nog enecsysgebruiker...... :)
Heb je de outputs ook op pv-output staan of ergens anders online?
Ik heb zelf ook 1170 wp met 3 enecsys duo360 inverters, en ben opzoek naar vergelijkingsinstallatie's.
Ik ben zelf te vinden op:http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10924&sid=14830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:29:
[...]

Ha......nog enecsysgebruiker...... :)
Heb je de outputs ook op pv-output staan of ergens anders online?
Ik heb zelf ook 1170 wp met 3 enecsys duo360 inverters, en ben opzoek naar vergelijkingsinstallatie's.
Ik ben zelf te vinden op:http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10924&sid=14830.
Log niet apart naar pv-output. Kan ze wel een keer bijwerken in zonnestroomopbrengsten.eu
heb 4 duo omvormers (480).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pielle007 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:33:
[...]

Log niet apart naar pv-output. Kan ze wel een keer bijwerken in zonnestroomopbrengsten.eu
heb 4 duo omvormers (480).
Heb je al een account bij zonnestroomopbrengsten.eu?
En zo ja.........
Hoe kan ik deze vinden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:21:
[...]

Was even vergeten dat het dak schuin is.
Op 14 mei staat de zon natuurlijk hoger dan 22 april.
Het tijdstip heeft daardoor natuurlijk ook allemaal te maken met hoe hoog de zon staat en hoe schuin je dak is.
Het plaatje is duidelijk, er moeten natuurlijk geen wolken voor de zon komen om een effect van schaduw te laten zien.
Het lijkt mij het beste om het paneel maar te verplaatsen, een diode is ook een optie.
Hoe laat kwamen de panelen vandaag in de zon te liggen?
Ik zou dan zeggen tussen 14:00 en 15:00.. Ik vind het moeilijk te zeggen, want het blijft nogal "plat" :
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/dagchartWZW_SE/index.php?datum=13-01-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het wordt tijd dat ze in Duitsland een manier vinden om de zonne- en windstroom op te slaan voor later gebruik.
Anders gaat het volgens mij gedonder geven daar.
De zinsnede "Legt de overheid een bedrag bij" klopt natuurlijk niets van.
http://www.nuzakelijk.nl/...tse-stroom-schijntje.html

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2013 16:47 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Overschot gebruiken voor electrolyse van water in O2 en H2. Goedkope brandstof, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is een optie.
De burger daar betaald een opslag per kWh en vervolgens wordt de stroom gratis weggeven aan de buren.
Dat kan niet goedgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2013 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat bedoel ik. Beter is het dan om op waterstof aangedreven voertuigen tegen een heel goedkoop tarief te laten rondrijden (vrachtwagens, openbaar vervoer, etc.) en de winst ervan weer aan de betalers terug te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zo als het nu gaat komen we in Nederland wel van de gascentrales af >:)
http://nos.nl/artikel/460...-eemsmond-uitgesteld.html

[ Voor 30% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-01-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Helaas zijn wij het die die krengen moeten/zullen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:43:
Overschot gebruiken voor electrolyse van water in O2 en H2. Goedkope brandstof, denk ik dan.
Helaas valt het rendement daarvan nog vies tegen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maar gratis weggeven zoals nu gebeurd heeft ook geen rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat bedoel ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
zonnefreak schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:20:
[...]
Oei heftig geval van PV virus griep.

Ik heb de zuster al gewaarschuwd. *O*
Bedankt voor 't voorhouden van de spiegel. Ik zal de extra panelen voorlopige even uit het hoofd zetten tot de zomer geweest is.

Het is overigens een pijpje voor de (natuurlijke) ventilatie van de garage. Maar die is al zo tochtig dat hij wel weg kan. Ff een mooi kapje voor vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:04:
Maar gratis weggeven zoals nu gebeurd heeft ook geen rendement.
Voor iedere MWh die uit Duitsland binnenkomt hoeven de kolen en gascentrales minder hard te draaien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De koopmans kWh meter welke ik destijds bij de installateur gekocht komt redelijk goed overeen met de waarden uit de SB2000HF.

De kWh meter geeft 2,262 kWh aan, de SB 2,247 kWh. Dat is weer een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
pielle007 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 15:22:

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

Vandaag heb ik een stekkertje gemaakt aan de verlengkabel van omvormer om hierna eea op mekaar aan te sluiten en in te pluggen in het stopcontact.

[afbeelding]

Heb je die andere omvormers al of moeten die nog komen?
Als ooit iemand de omvormer al een keer gelogd heeft lukt het mij niet om hem toe te voegen in een nieuw systeem de server zegt dan dat het serie nummer al ingebruik is.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
snameroc schreef op zondag 13 januari 2013 @ 19:17:
[...]

Heb je die andere omvormers al of moeten die nog komen?
Als ooit iemand de omvormer al een keer gelogd heeft lukt het mij niet om hem toe te voegen in een nieuw systeem de server zegt dan dat het serie nummer al ingebruik is.
Heb hem al... denk dat t wel goed gaat komen. Diegene die t regeld heeft goede contacten met enecsys :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik kan zelf nieuwe installaties aanmaken maar niet bestaande uitbreiden, althans ik weet niet hoe dat moet.
Dus ik denk geen probleem maak ik gewoon een nieuwe en neem de "oude" omvormer mee in de nieuwe installatie en dan krijg je de foutmelding omvormer wordt al gebruikt.

Ik zal eens proberen te bellen met Hagemeyer en of enecsys van de week.

Ik kan natuurlijk ook de resultaten van de eerste omvormer maal 2 doen maar daar heb je niet de gateway voor in mijn ogen als alternatief kan ik ook het 2e systeem apart maken maar je kunt maar een systeem zien op de iphone app

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
Dan dien je enecsys te contacteren zodat ze je installatie onhold PENDING zetten. Dan pas kan er worden uitgebreid.

[ Voor 6% gewijzigd door pielle007 op 14-01-2013 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:36:
[...]

Bedankt voor 't voorhouden van de spiegel. Ik zal de extra panelen voorlopige even uit het hoofd zetten tot de zomer geweest is.

Het is overigens een pijpje voor de (natuurlijke) ventilatie van de garage. Maar die is al zo tochtig dat hij wel weg kan. Ff een mooi kapje voor vinden ;)
Dan hier de volgende spiegel :
Wat jij denkt, dat bedacht ik me vorig jaar ook. Halverwege afgelopen zomervakantie liep ik een PV-zonnesteek op en dacht : Ik wil nog meer zonne-panelen. Dit gaat zoooo goed. 8)

Dus heb ik nog eens 8x 240Wp panelen er bij gedaan. Die liggen nu nog op ONO. Maar de TVT duurt onwijs te lang (meer dan 24 jaar). In maart/april wil ik ze verplaatsen naar de achtertuin en dan komen ze op het ZZO te liggen.

Het schuurtje is bijna af :
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/fotos/02.%20Overig/2012-12-01%2012.57.20.jpg

Wanneer het beter weer is (minder koud, minder nat), dan wordt die afgemaakt en dan komen de panelen er op te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 21:38:
[...]

Dan hier de volgende spiegel :
Wat jij denkt, dat bedacht ik me vorig jaar ook. Halverwege afgelopen zomervakantie liep ik een PV-zonnesteek op en dacht : Ik wil nog meer zonne-panelen. Dit gaat zoooo goed. 8)

Dus heb ik nog eens 8x 240Wp panelen er bij gedaan. Die liggen nu nog op ONO. Maar de TVT duurt onwijs te lang (meer dan 24 jaar). In maart/april wil ik ze verplaatsen naar de achtertuin en dan komen ze op het ZZO te liggen.

Het schuurtje is bijna af :
[afbeelding]

Wanneer het beter weer is (minder koud, minder nat), dan wordt die afgemaakt en dan komen de panelen er op te liggen.
Oei, weet je zeker dat je die paal-haringen wil gebruiken voor je constructie? Bij de Gamma weg toevallig? Ik heb ze gebruikt voor mijn schutting. Na nog geen jaar kon ik ze allemaal vervangen omdat ze allemaal op de las waren afgebroken. Haring nog mooi in de grond, bak voor de paal nog mooi om de paal.

Waardeloze dingen. Ik heb nu palen van 290cm die 80cm in de grond zitten met een betonnen voet ( snelbeton ).

Als ik het ooit weer doe dan worden het hard houten palen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die paar-haringen zitten ook vast in beton (snelbeton). Wat jij verder zegt over afbreken op de las, zou ik niet weten. Ik bouw dit samen met mijn vader en die is bouwvakker. Ik vertrouw op hem, dat het goed zit.

Diezelfde haringen hebben we ook gebruikt voor een zonne-scherm. Die zien er een beetje roestig uit bij een paar gaten, maar verder heb ik er geen problemen mee.

Zelf weet ik ook niet of die bij de Gamma vandaan komen. Daar vertrouw ik mijn vader voor. :)

Als de panelen worden verhuisd, dan helpt zelfs de man van mijn zusje mee. Die is weer elektro monteur (eigen zaak, 15 man in dienst) en die heb ik ook gevraagd om mijn meterkast uit te breiden met 4x 16 + aardlek. Handig hoor, zo'n familie :) *O* :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Misschien een rare vraag verzamel je ook regenwater in die tonnen?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen rare vraag. Daar verzamel ik inderdaad regenwater in. Uit één van die tonnen wil ik dan water pompen en daarmee de zonne-panelen koelen. Alle regentonnen zijn met elkaar verbonden, zoals je aan de waterslang op de grond kan zien. De meest, rechtse regenton, die je niet ziet, vangt het regenwater op en daar komt eventuele rotzooi (blaadjes, etc) dan in terecht. Als de boel te vol dreigt te raken, dan gaat het als nog richting het riool.

Alle details, zoals aanschaf, getallen over de opbrengsten e.d. zal ik in een andere topic weergeven. Ik weet, dat er voor koelen van zonne-panelen een aparte topic bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zeezuiper schreef op zondag 13 januari 2013 @ 09:42:
2,5mm2 is gewoon standaard installatiedraad en voldoet prima tot 16A (20A zelfs icm automaat).

Heb hier over een afstand van iets minder dan 15 meter 2,5mm2 liggen, heeft in ieder geval geen invloed op mijn AC spanning. Deze zit bij mij toch altijd keurig tussen de 225 en 235V.
Als je er een 5000W systeem aan gaat hangen en je netspanning zelf is ook al hoog dan kan dat wel problemen opleveren. Bij veel zon zal de inverter met nog hogere spanning zijn stroom door die dunne draden op het net moeten drukken om ervan af te komen. Dan kan zijn spanning door zijn bovengrens komen waardoor uitschakelt. Dit staat los van of bepaalde dikte kabel nog een bepaalde stroom aan kan.

Ik zie mijn omvormers standaard al vaak met 7V meer dan de netspanning op het net drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door SolarKing op 14-01-2013 03:34 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ter info ,
Datum Zonsopkomst Zonsondergang Daglicht
maandag 14 januari 2013 08:42 16:56 8 u. 13 min.
dinsdag 15 januari 2013 08:41 16:57 8 u. 16 min.
woensdag 16 januari 2013 08:40 16:59 8 u. 18 min.
donderdag 17 januari 2013 08:39 17:01 8 u. 21 min.
vrijdag 18 januari 2013 08:38 17:02 8 u. 23 min.
zaterdag 19 januari 2013 08:37 17:04 8 u. 26 min.
zondag 20 januari 2013 08:36 17:06 8 u. 29 min.
maandag 21 januari 2013 08:35 17:07 8 u. 32 min.
dinsdag 22 januari 2013 08:34 17:09 8 u. 34 min.
woensdag 23 januari 2013 08:33 17:11 8 u. 37 min.
donderdag 24 januari 2013 08:32 17:12 8 u. 40 min.
vrijdag 25 januari 2013 08:30 17:14 8 u. 43 min.
zaterdag 26 januari 2013 08:29 17:16 8 u. 47 min.
zondag 27 januari 2013 08:28 17:18 8 u. 50 min.
maandag 28 januari 2013 08:26 17:20 8 u. 53 min.
dinsdag 29 januari 2013 08:25 17:21 8 u. 56 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eh gevalletje warm gelopen |:( |:(

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/734140_4500669833974_63822722_n.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Geen last van sneeuw dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grinz, op het moment dat de inverter aanspringt zie je hem spontaan verspringen naar een temperatuur van 0,5 Gr celsius

heb het inmiddels gemeld bij de omnikportal site

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:36
SolarKing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 03:29:
[...]
Als je er een 5000W systeem aan gaat hangen en je netspanning zelf is ook al hoog dan kan dat wel problemen opleveren. Bij veel zon zal de inverter met nog hogere spanning zijn stroom door die dunne draden op het net moeten drukken om ervan af te komen. Dan kan zijn spanning door zijn bovengrens komen waardoor uitschakelt. Dit staat los van of bepaalde dikte kabel nog een bepaalde stroom aan kan.

Ik zie mijn omvormers standaard al vaak met 7V meer dan de netspanning op het net drukken.
:) Gelukkig, ik ben niet de enige die hiervoor waarschuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:35:
[...]

die schaduw kost je opbrengst. (geen 90% je hebt ook nog diodes.)
maar goed het is verliers van wat opbrengst in de winter dus is niet al te veel.
zodra de zon wat hoger staat in maart heb je er al geen last meer van.
beschadigen doe je panelen er ook niet van bijna iedereen heeft wel ergens zoon beetje schaduw ergens van.
en levert eigenlijk nooit problemen op.

dus aanpassen als je echt zin hebt om op dak te klimmen, anders gewoon laten.
voor je jaar opbrengst hoef je het niet te doen, voor meer puristen werk wel.
Hij heeft het pijpje inmiddels de nek omgedraait lees ik, prima.

Maar wat jij steld is maar tendele waar, idd de bypass diodes voorkomen in de meeste gevallen
het ontstaan van hotspots en schaduw geeft in de regel daar door weinig kans op beschadiging
daar door, echter zie je op die fotos duidelijk een aantal cellen welke wel last hebben van hotspot
dus werken daar in dat paneel de diodes niet goed en moest hij dus wel aktie ondernemen
om te voorkomen dat het hele paneel naar de gallemiezen ging.

Bij mijn installatie gaat het wel op, dat als maar 1 paneel iets last heeft van schaduw deze string 90%
minder levert dan de andere 2 strings op de omvormer in dezelfde opstelling, zal bij iedereen het zelfde
zijn denk ik zo.

http://www.scriptiebank.b...28c29439eca62c454fdd9.pdf pagina 27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:20:
[...]

Hij heeft het pijpje inmiddels de nek omgedraait lees ik, prima.

Maar wat jij steld is maar tendele waar, idd de bypass diodes voorkomen in de meeste gevallen
het ontstaan van hotspots en schaduw geeft in de regel daar door weinig kans op beschadiging
daar door, echter zie je op die fotos duidelijk een aantal cellen welke wel last hebben van hotspot
dus werken daar in dat paneel de diodes niet goed en moest hij dus wel aktie ondernemen
om te voorkomen dat het hele paneel naar de gallemiezen ging.

Bij mijn installatie gaat het wel op, dat als maar 1 paneel iets last heeft van schaduw deze string 90%
minder levert dan de andere 2 strings op de omvormer in dezelfde opstelling, zal bij iedereen het zelfde
zijn denk ik zo.

http://www.scriptiebank.b...28c29439eca62c454fdd9.pdf pagina 27
ik geloof niet dat schaduw van een pijpje een hotspot kan maken die heet genoeg word om het paneel te beschadigen, als dat zo was hadden we daar al veel meer over gehoord.
er zijn best veel installaties die zoon soort schaduw heeft.

ik denk dat schaduw werking aardig omvormer/paneel afhankelijk is.
met 1 paneel vol in de schaduw zie ik mijn installatie naar 40% gaan en een gedeelte van die lage opbrengst is dan nog te verklaren door zeer schuine instralling (anders heb ik geen last van schaduw.) dit op mijn west set.
op mijn oost set heb ik ook 2 pijpjes daar zie ik de opbrengst (hier word 1 cq 2 cel geblokt) met 10% dalen.
dat is toch flink minder als 90% daling.

ik denk eerder dat het hotspot wat te zien was komt door rijp op het pijpje dat werkt als een soort lens.
niet dat ik het idee heb dat het paneel daar onder er erg warm van word maar wel genoeg om de rijp te laten smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:56:
[...]

ik geloof niet dat schaduw van een pijpje een hotspot kan maken die heet genoeg word om het paneel te beschadigen, als dat zo was hadden we daar al veel meer over gehoord.
er zijn best veel installaties die zoon soort schaduw heeft.

ik denk dat schaduw werking aardig omvormer/paneel afhankelijk is.
met 1 paneel vol in de schaduw zie ik mijn installatie naar 40% gaan en een gedeelte van die lage opbrengst is dan nog te verklaren door zeer schuine instralling (anders heb ik geen last van schaduw.) dit op mijn west set.
op mijn oost set heb ik ook 2 pijpjes daar zie ik de opbrengst (hier word 1 cq 2 cel geblokt) met 10% dalen.
dat is toch flink minder als 90% daling.

ik denk eerder dat het hotspot wat te zien was komt door rijp op het pijpje dat werkt als een soort lens.
niet dat ik het idee heb dat het paneel daar onder er erg warm van word maar wel genoeg om de rijp te laten smelten.
Denken is nog niet weten >:)

Hier een voorbeeld van 2 dagen geleden,

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/solarlog.jpg

String 1 en 2 zijn elk 1920Wp, op string 3 zit 1560Wp, deze was tot ~ half 1 beschaduwd , voor die tijd
leverde die string ongeveer 50 W, na dat deze schaduw vrij was, 500W, lijkt me duidelijk.

( kan idd wel verschillen per setup ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:44:
Dat is een optie.
De burger daar betaald een opslag per kWh en vervolgens wordt de stroom gratis weggeven aan de buren.
Dat kan niet goedgaan.
Nou ja gratis, de Duitse stroomprijzen zijn laag (base prijzen voor volgend kalenderjaar nu onder de 4.4 ct) maar dat is nog altijd niet gratis. Bovendien, importeerde Nederland niks, dan waren de Duitse prijzen nog lager en was het verlies voor de Duitse burger nog groter.

Probleem is meer dat de kolenprijzen maar blijven dalen, en zo blijft grid parity een 'moving target'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het word weer vegen straks, zeeland sneeuwt het al volgens de sneeuwradar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:18:
[...]

Denken is nog niet weten >:)

Hier een voorbeeld van 2 dagen geleden,

String 1 en 2 zijn elk 1920Wp, op string 3 zit 1560Wp, deze was tot ~ half 1 beschaduwd , voor die tijd
leverde die string ongeveer 50 W, na dat deze schaduw vrij was, 500W, lijkt me duidelijk.

( kan idd wel verschillen per setup ) ;)
denken is zeker niet weten.
maar paniek vind ik ook niet nodig.

zal straks eens in de cijfers kijken en daar een grafiek van maken.
heb vast wel ergens een mooie voorbeeld dag met schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

SolarKing schreef op maandag 14 januari 2013 @ 03:29:
[...]

"Dit staat los van of bepaalde dikte kabel nog een bepaalde stroom aan kan."
Dit klopt niet, de spanningsval (want daar heb je het over) ontstaat over de kabel en die is afhankelijk van 2 zaken:

Kabelweerstand (R) en stroom (I) door deze kabel: U = R * I.
Dus een dikkere kabel geeft een lagere weerstand (tabelletjes genoeg te vinden op internet).

Aangezien je weinig invloed hebt op de stroom die er loopt, zul je moeten zorgen voor een voldoende dikke kabel en goede verbindingen. Door 2,5 mm2 is 25A mogelijk en toegestaan. De kabelverliezen nemen dan uiteraard toe.

Handiger is het om wat dikkere kabel te gebruiken, maar da's een kwestie van kosten/baten.
(Zelf heeft Joepla 2,5 mm2 voor een 19A max. inverter, ik ga voor die paar piekmomenten per jaar niet investeren in ca. 45m 4 of 6 mm2).

Wat betreft uitschakelen van de inverter bij 'overspanning' heb je zeker wel gelijk. Heb dat zelf meegemaakt door een slechte hoofdzekering waardoor de spanning bij de inverter tot boven de 245 steeg (op een 1100 Wp installatie).

Overigens: de kabels vóór je meter zijn over het algemeen 6 mm2. Ook daar kun je al aardig wat spanningsval krijgen bij flinke belasting/invoeding.

[ Voor 4% gewijzigd door Joepla op 14-01-2013 12:57 ]

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Pagina: 1 ... 227 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.