Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 226 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.783 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

twixx schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:55:

De inverter op gehangen (links boven in het 'gat' naar het dak):
[afbeelding]
Even een vraag :
Waarom zit daar zo'n blauwe stekker? Ik zie regelmatig wel eens een foto met zo iets voorbij komen.
Is dat vanwege de 380V naar de meterkast? of is het nog steeds 230V?

Bij mij heb ik zo'n 230V kabel direct aan een groep op de meterkast aangesloten. Is dat nog wel veilig?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:11:
[...]
Even een vraag :
Waarom zit daar zo'n blauwe stekker? Ik zie regelmatig wel eens een foto met zo iets voorbij komen.

Bij mij heb ik zo'n 230V kabel direct aan een groep op de meterkast aangesloten. Is dat nog wel veilig?
Het is gewoon 230V, er zitten 3 pinnen in. Ze zijn er ook als 400V maar dan hebben ze 5 pinnen.

Waarom CEE? Ik had ook Schuko kunnen gebruiken maar vind dit mooier/robuuster. Daarbij kan het WCD ook niet stiekem voor iets anders gebruikt worden.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
zonnigtype schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:07:
[...]

Doel je op deze Herman die claimt 18 MWp aan projecten in de tas te hebben (waar de helft dit jaar van uitgevoerd zou moeten kunnen worden)???
Yep, die Herman.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:11:
[...]

Even een vraag :

Groeten.
Zo'n blauwe CEE stekker is gewoon 3 polig en 230v 16A, je kan ookeen werkschakelaar monteren of zoals jij hebt direct aan de inverter maar bij mij is het een grote kroonsteen aan de inverter en om daar masief kabel aan te schroeven vond ik niet zo lekker gaan bij de vorige setup dus heb ik flex genomen met de stekker om toch een goede onderbreekbare verbinding te maken.
Ik hoef iedergeval niet naar beneden te lopen om even de spanning er af te halen om welke reden dan ook.

@miejuul
Kan je zien hoe foto's vertekenen, het lijkt maar een dun kabeltje op de foto >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen bedankt voor de antwoorden op mijn vraag.

Heel slim om met een blauwe CEE te voorkomen, dat het stopcontact voor iets anders gebruikt kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 21:59:
Iedereen bedankt voor de antwoorden op mijn vraag.

Heel slim om met een blauwe CEE te voorkomen, dat het stopcontact voor iets anders gebruikt kan worden. :)
Ja je zal maar na een lekker zonnig dagje thuiskomen savonds en ligt de stekker er uit en de stofzuiger er nog. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Interessant type, die Herman... :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zonnigtype schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:05:
[...]

Interessant type, die Herman... :z
Als je toch daar keek, happy solar-time :+
Je moet er maar zin in hebben om zo'n Gangnam style filmpje te maken ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Ach, wij hadden ook eens een excentrieke Herman in Schagen:
Wikipedia: Herman Berghuis

Even zonder dollen:
Ik heb met Guus gesproken over die stroomverdeler, maar daar heb je toch een dubbele infrastructuur voor nodig? Ik kan me niets anders voorstellen.

[ Voor 37% gewijzigd door hansdegit op 10-01-2013 22:29 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De goudpot is gevonden in de achtertuin van Sunshine Company :Y)
http://www.nuzakelijk.nl/...ljoenen-energiefonds.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:04:
[...]

Ja je zal maar na een lekker zonnig dagje thuiskomen savonds en ligt de stekker er uit en de stofzuiger er nog. ;)
Of... de caravan! :+

Blauwe CEE stekkers gebruiken ze veel op campings

[ Voor 11% gewijzigd door Mr-Leo op 10-01-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De koelkast v/d caravan een paar dagen voor vertrek alvast koelen op zonnestroom ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-01-2013 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:16:
[...]
Aanpassingen die later gebeuren of tijdens de aanvraag worden ook niet uitbetaald, wel krijg je een brief van goekeuring. 8)7
Maar stel dat je nog een stuk dak over hebt nadat je vorig jaar al een installatie hebt geplaats Met 650 euri subsidie. Zou je dit jaar nog zo'n installatie erbij mogen plaatsen, en weer subsidie opstrijken? Dat is toch niet dubbel?
Ok, 't zal niet zo vaak voorkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:38:
[...]

Maar stel dat je nog een stuk dak over hebt nadat je vorig jaar al een installatie hebt geplaats Met 650 euri subsidie. Zou je dit jaar nog zo'n installatie erbij mogen plaatsen, en weer subsidie opstrijken? Dat is toch niet dubbel?
Ok, 't zal niet zo vaak voorkomen denk ik.
Afwijzingsgrond....
d. er voor het adres waarop de zonnepanelen worden geïnstalleerd reeds subsidie is verstrekt op grond van deze paragraaf;
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2012-12546.html

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat ik daar nou 3 keer overheen gelezen hebben. 8)7 Zo'n eenvoudig regeltje.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:57:
[...]

Ik dacht dat SunPower volledig Amerikaans was, maar zo te lezen is het bedrijf voor 66 procent in handen van het Franse Total. Ben benieuwd welke panelen hier toegepast gaan worden. Zullen dat allemaal E20 panelen zijn met trackers? :9~
Oud nieuws, dat van Total.

http://www.total.com/en/a...s-940500.html&idActu=2577

En die Taiwanees die BenQ modules maakt, AU Optronics: gewoon joint venture met Sunpower, cellen fabriek in Maleisië. Stond ook al paar jaar op Intersolar beurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-08 21:07
Vraagje
Ik heb op mijn dak inmiddels 15 suntech stp250 panelen liggen naar alle tevredenheid
Nu heb ik nog een stuk plat dak (uitbouw en schuurtje) waar ik nog 4 panelen kan neerleggen
mijn voorkeur gaat uit naar 2x2 panelen aangesloten op 2 verschillende mastervolt soladin 600 omvormers
De reden hiervoor is omdat de setjes panelen een meter of 6 uit elkaar liggen en ik op die manier ook niet nog een groep hoef aan te leggen.
de panelen die ik wil gaan aanschaffen zijn de suntech STP290 panelen
nu lees ik over die panelen dit "The Suntech STP290-24/Vd Polycrystalline Silicon solar panel has a module efficiency of 14.9%, which is 17.7% worse than the average for all Solar Panels"
Betekend dit dat het slechte panelen zijn? 290w piek is toch 290w piek? ja de panelen zijn wat breder maar ik heb geen plek voor 2x3 panelen
Zit ik juist met mijn plan om 2 groepjes van 600w te maken vanwege de afstand tussen de panelen?
Of kan ik beter toch een groep van 4 panelen maken een zwaardere omvormer ertussen en een extra groep erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 20:52

Peetman

Tjah....

hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:28:
Even zonder dollen:
Ik heb met Guus gesproken over die stroomverdeler, maar daar heb je toch een dubbele infrastructuur voor nodig? Ik kan me niets anders voorstellen.
Mmm, de kenners hier zijn het er dus ook niet over eens. Ik zie het als oplossing wel langskomen (bijv hier), maar of het ook mag? Waarbij dit vooral een punt is voor eventuele verzekeringstechnische problemen.

Technisch gezien kunnen er geen stromen van meer dan 16A gaan lopen over de kabels. Zit je alleen nog met de aardlekschakelaar. De huidige groep zit namelijk op een standaard 30mA, voor zover ik eea kan vinden moet de omvormer voor de aardlek zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Een nieuwsgierigheids vraag: Met al dit bewolkte druiligere weer van de afgelopen tijd, hoeveel % van het maximaal rendement halen jullie met jullie zonnepanelen met dit weer?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Peetman schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:05:
[...]

Mmm, de kenners hier zijn het er dus ook niet over eens. Ik zie het als oplossing wel langskomen (bijv hier), maar of het ook mag? Waarbij dit vooral een punt is voor eventuele verzekeringstechnische problemen.

Technisch gezien kunnen er geen stromen van meer dan 16A gaan lopen over de kabels. Zit je alleen nog met de aardlekschakelaar. De huidige groep zit namelijk op een standaard 30mA, voor zover ik eea kan vinden moet de omvormer voor de aardlek zijn aangesloten.
dat is een goede oplossing. (is wel versimpled geschreven.)
met een kookgroep uitvoeren vind ik zelf wat netter.

een wasmachiene en droger mogen eigenlijk niet op de zelfde groep.
maar zijn ook oplossingen voor.

de omvormer heeft geen problemen om over een aardlek te gaan. (er zijn wel type aardlekken die het niet pikken, maar ook oplosbaar.)
maar je had mijn vraag nog niet beantwoord en dat maakt veel uit over hoe en wat.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
tumble_nl schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:33:
Vraagje
nu lees ik over die panelen dit "The Suntech STP290-24/Vd Polycrystalline Silicon solar panel has a module efficiency of 14.9%, which is 17.7% worse than the average for all Solar Panels"
Betekend dit dat het slechte panelen zijn? 290w piek is toch 290w piek? ja de panelen zijn wat breder maar ik heb geen plek voor 2x3 panelen
Slechte(re) panelen zijn het niet, ze zijn alleen wat minder efficient en zijn daardoor dus groter dan panelen die een hogere cell-efficiëntie hebben. Ze leveren per m2 simpelweg minder :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Snowwie schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:21:
Een nieuwsgierigheids vraag: Met al dit bewolkte druiligere weer van de afgelopen tijd, hoeveel % van het maximaal rendement halen jullie met jullie zonnepanelen met dit weer?
Kan je goed zien op pvoutput :)
http://www.pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426&t=m

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 20:52

Peetman

Tjah....

migjes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:43:
[...]

dat is een goede oplossing. (is wel versimpled geschreven.)
met een kookgroep uitvoeren vind ik zelf wat netter.

de omvormer heeft geen problemen om over een aardlek te gaan. (er zijn wel type aardlekken die het niet pikken, maar ook oplosbaar.)
maar je had mijn vraag nog niet beantwoord en dat maakt veel uit over hoe en wat.
Welke vraag was dat? Over zelf doen of laten doen?

Ik ben zelf niet vies van wat elektra knutselen, maar werkzaamheden in/aan de groepenkast laat ik liever doen i.v.m. garantie. Voor extra groepen in de keuken heb ik zelf de kabels naar de meterkast getrokken en de wcd's gemonteerd. Het installeren van de automaten heb ik laten doen (was nieuwbouw, kon voor zacht prijsje door project installateur worden gedaan met behoud van garantie)

PV installatie wilde ik ook laten doen. Op zich niet iets wat ik niet zelf zou kunnen doen met wat hulp, maar als ik thuis voorstel dat ik even op het dak klim heb ik ruzie :p (als ik geluk heb kan ik daarna 'het dak op', bij pech wie weet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
PASware schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:45:
[...]

Slechte(re) panelen zijn het niet, ze zijn alleen wat minder efficient en zijn daardoor dus groter dan panelen die een hogere cell-efficiëntie hebben. Ze leveren per m2 simpelweg minder :)
Prima daar heb ik geen enkel probleem mee.
het is voor mij de ideale manier om zo rond de 600w te zitten met slechts 2 panelen
bedankt voor je uitleg
het zonnetje is hier trouwens begonnen met schijnen hoppa kom maar op met die hoge(re) dagopbrengst want het was de laatste weken bar en boos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:36
Raar dat dit weer in het nieuws komt, volgens mij zijn ze hier al enkele jaren mee bezig. Echter het komt maar niet van de grond.

Een euro is euro. ookal komt ie van essent..Je kan het maar 1 keer uitgeven.

Jammer genoeg is dit niet voor particulieren...Ik zat er namelijk op te wachten. Na een paar jaar wachten heb ik toch maar de knoop doorgehakt. :*)

[ Voor 6% gewijzigd door internet4me op 11-01-2013 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje ik heb 9 panelen in 1 string liggen,
V per paneel is 30v 9*30 = dan max 270 V.

ik zie nu dat deze om 11:13 uur 305 Volt is in 1 sting maar mijn A klettert vervolgens omlaag

is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:17:
even een vraagje ik heb 9 panelen in 1 string liggen,
V per paneel is 30v 9*30 = dan max 270 V.

ik zie nu dat deze om 11:13 uur 305 Volt is in 1 sting maar mijn A klettert vervolgens omlaag

is dit normaal?
Dat voltage hoger is, is niet gek, de panelen zullen wel aardig koud wezen en hoe lager de temperatuur is, hoe hoger de voltage is die ze leveren. Met A bedoel je Ampere? Dan zal er wel weinig tot geen zon op schijnen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de zon staat in een lage hoek tov de panelen idd, dus mijn opbrengst verwachting is nu ook niet zo hoog, maar het valt me op dat zodra het voltage boven die 300 schiet mijn amperage omlaag plettert

opbrengst gaat naar 0 op dat moment en dan begint tie weer te lopen
regulier is is voltage tussen de 200 en 270 volt ,

ik vermoed zelf dat doordat het voltage van p1 en p2 bij elkaar hoger dan die 550 komt ik buiten de range van de mpp val ( 300 + 270 ) en deze dan ff zijn weg opnieuw moet vinden ofzo

maar vind het zo vreemd dat de string van 9 over die 270 V heen gaat

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 11:32 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
migjes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 10:43:
[...]

Waar staat dat het niet mag?
Het is niet handig, maar als je ze niet gelijktijdig gebruikt is er geen probleem.
De elektrische veiligheid is hierbij niet in het geding.
Comfort is een andere zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[offtopic aan] wasmachine en droger mogen zonder problemen op zelfde groep,
ook wasmachine / stofzuiger, licht overloop bijv . de zogenoemde natte groep van vroeger is niet meer'
echter Pmax van wasmachine en droger te gelijkertijd overschrijd de 16 A.
[offtopic uit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-09 07:17
Leuk verschil als je pagina twee en één van deze grafiek vergelijkt.

let op de rechter asindeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@peetman.
op zolder een verdeel kastje met daar in 2x 16A stoppen op de 16A groep van de wasmaschien/droger.
1x voor de pv en 1x voor de wasmaschien/droger.
(mischien is een kookgroep beter, dan schakelen bijde uit als er iets gebeurd. maar zijn geen regels voor.)
het probleem met het laten aanleggen is dat het tegen de "normale" regels in druist.
een electromonteur denkt al gouw dat de selectiviteit dan niet klopt, maar die is niet gewent om met meerdere stroom bronnen te rekenen.
dus die kan wel eens gaan sputteren.
als hij er echt goed naar kijkt en niet te eigenwijs is komt i er wel uit.
(je moet dus stevig in je schoenen staan of geluk hebben dat de monteur goed is en het snapt(of zo dom dat i het gewoon doet))

dus je kunt gewoon plannen voor een omvormer max 16A.
lijkt mij meer als genoeg voor jouw.

@swapevent, "opuntia1"
klopt die is er uit bij nem norm.
maar een nieuwe is er wel.
alles boven de 2kW moet op een eigen groep.
en dat is toevallig een wasmaschiene.(en soms kleine oventjes/zware koffie zet appreaten)
nu is wel dat je tegenwoordig wel dat je eigenlijk geen apperaten meer kunt kopen van meer als 2KW bij de blokker etc. je ziet nog wel eens gevaarlijke appraten bij bouwmarkten die er overgaan.
incedenteel een slijptol gebruiken van 3kW geen probleem, maar structueel een oven van 2,5kW zou ik weer niet doen.
en tegenwoordig zie je zelfs dat vaatwassers maar 1,9kW zijn om net onder die norm te blijven. ;)

nu moet je de soep ook weer niet zo heet eten als hij word opgediend.
maar volgens de regels moet er naar gekeken worden bij wijzeging aan de meterkast.
heb zelf nu ook een oude olie radiator van 3kW in de huiskamer staan op een groep(met deze computer) omdat mijn cv kapot is.
maar die staat ook niet aan als ik er niet bij in de buurd ben.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

migjes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:37:
@peetman.
op zolder een verdeel kastje met daar in 2x 16A stoppen op de 16A groep van de wasmaschien/droger.
1x voor de pv en 1x voor de wasmaschien/droger.
(mischien is een kookgroep beter, dan schakelen bijde uit als er iets gebeurd. maar zijn geen regels voor.)
het probleem met het laten aanleggen is dat het tegen de "normale" regels in druist.
een electromonteur denkt al gouw dat de selectiviteit dan niet klopt, maar die is niet gewent om met meerdere stroom bronnen te rekenen.
dus die kan wel eens gaan sputteren.
als hij er echt goed naar kijkt en niet te eigenwijs is komt i er wel uit.
(je moet dus stevig in je schoenen staan of geluk hebben dat de monteur goed is en het snapt(of zo dom dat i het gewoon doet))

dus je kunt gewoon plannen voor een omvormer max 16A.
lijkt mij meer als genoeg voor jouw.

@swapevent, "opuntia1"
en dat is toevallig een wasmaschiene.(en soms kleine oventjes/zware koffie zet appreaten)
nu is wel dat je tegenwoordig wel dat je eigenlijk geen apperaten meer kunt kopen van meer als 2KW bij de blokker etc. je ziet nog wel eens gevaarlijke appraten bij bouwmarkten die er overgaan.
incedenteel een slijptol gebruiken van 3kW geen probleem, maar structueel een oven van 2,5kW zou ik weer niet doen.
en tegenwoordig zie je zelfs dat vaatwassers maar 1,9kW zijn om net onder die norm te blijven. ;)

nu moet je de soep ook weer niet zo heet eten als hij word opgediend.
maar volgens de regels moet er naar gekeken worden bij wijzeging aan de meterkast.
heb zelf nu ook een oude olie radiator van 3kW in de huiskamer staan op een groep(met deze computer) omdat mijn cv kapot is.
maar die staat ook niet aan als ik er niet bij in de buurd ben.
Als ik jouw verhaal zo lees zou dat betekenen dat ik per definitie niet verzekerd ben als mijn waterkoker van 2200/2400 watt af zou fikken..... Daar heb je toch een stop/schakelaar voor?

Mijn koffiemachine is gelukkig 1800 watt ;-) maar alleen piekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

want denk je van een stofzuiger van 2200watt bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Fairy,swapevent
iemand mag gerust een zaag machiene in zijn schuur hebben van 3kW.
met dien verstanden dat hij hem niet aanzet voordat hij een weekje op winter sport gaat.
(niet dat een normaal mens dat zou doen.)
lijkt mij dat je dat ook niet doet met een stofzuiger?
waterkokers van meer als 2kW worden erg zeldzaam om die nog 1 te kopen.
het is niet dat oude spullen vervangen moeten worden en de tijd moet het veranderen. (denk in vele jaren)
mijn olie CV heeft niet eens een plaatje met het vermogen zo oud is i.

met een wasmaschiene doe ik dat soort dingen wel.
die vul ik vaak zat voordat ik ga werken en hang de was op als ik weer thuis ben.

ik zeg iets over temperatuur en soep eten enzo?
en nem norm is geen wet. het zijn regels voor verstandig gebruik. en zaken hoeven pas aangepast te worden als er iets in de meterkast gewijzigt word.
je mag er gerust een stel regels breken op persoonlijk vlak als je de consequenties wil dragen en weet waarmee je bezig bent.
maar je bent wel verantwoordelijk als je je huis verkoop. (meeste mensen doen dat zonder de stofzuiger en koffie zetter)
dus zaken die vast aan het huis zitten (voor mij is dat ook de pv, ben niet van plan om dat mee te verhuizen dat verkoop ik gewoon mee.) en dat is de wasmachiene aansluiting.
(ook zitten er regels tussen die verstandig gebruik door totale idiooten probeert af te dwingen.
niet iedereen is tweaker. ken genoeg mensen die nog geen stekker aan een snoer kunnen zetten.)

we zijn hier bezig met pv en daar komt meestal een wijzeging bij kijken in de meter kast.
dat is een goed moment om ook eens naar de rest te kijken.
en het gaat niet om incidentiele apperaten, maar om vaste apperaten zoals pv/wasmaschienes/ovens etc..
een extra groep laten aanbrengen voor een was droger en je huis is theoreties meer waard.

zie een groot verschil tussen wat vast zit en los hangt.
anders zoek je spijkers op laag water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even terugkomend op mijn andere vraag
9 panelen in 1 string
ITEM NO: NSI 240/60-P
Maximum Power(W) 240
Optimum Power Voltage(Vmp) 30
Optimum Operating Current(Imp) 8
Open Circuit Voltage(Voc) 37,20
Short Circuit Current(Isc) 8,65
dan is het max voltage toch 270 V omdat ik in de logging een paar keer 300v heb gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Nee, de spanning kan veel hoger worden dan de Vmp. Je moet uitgaan van de open klemspanning (Voc) en die eventueel nog corrigeren voor lage temperaturen.

Ik heb ook 9 panelen met rond de 30V Vmp. Ik zag vanmorgen 319V op het display van de omvormer.

[ Voor 0% gewijzigd door Cruise Control op 11-01-2013 14:34 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:18:
even terugkomend op mijn andere vraag
9 panelen in 1 string

[...]

dan is het max voltage toch 270 V omdat ik in de logging een paar keer 300v heb gezien
Nee, als het (zeer) koud is en de zon goed staat kun je maximaal 334,8 Volt halen. in echt ideale condities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zat nu dus op 304,6 Volt
maar simpelweg verkeed geregekend dus
thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag kwam ik op de website van de provincie Limburg nog wat cijfertjes tegen:
http://portal.prvlimburg....4D20EACD18C2B?node=138202 of
http://portal.prvlimburg....086F8FD321A04356753A6C4D6
In 2012 is via de Limburgse Energiesubsidie regeling vanaf 21 mei t/m 11 oktober (halverwege het project) al
6,013 MegaWattpiek aan zonnepanelen geinstalleerd bij partikuliere woningeigenaren.
Ik vrees dat zonnigtype z'n cijfertjes weer moet verhogen ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 11:25:
de zon staat in een lage hoek tov de panelen idd, dus mijn opbrengst verwachting is nu ook niet zo hoog, maar het valt me op dat zodra het voltage boven die 300 schiet mijn amperage omlaag plettert

opbrengst gaat naar 0 op dat moment en dan begint tie weer te lopen
regulier is is voltage tussen de 200 en 270 volt ,

ik vermoed zelf dat doordat het voltage van p1 en p2 bij elkaar hoger dan die 550 komt ik buiten de range van de mpp val ( 300 + 270 ) en deze dan ff zijn weg opnieuw moet vinden ofzo

maar vind het zo vreemd dat de string van 9 over die 270 V heen gaat
Ik zou eerde r denken te laag, die 300 die je ziet is onbelast denk ik of niet? Nou weet ik niet wat de minimale spanning is op de omniksol?
Hier is het verschil ook 310v onbelast en belast kan dat zomaar 100-125v zakken als het niet vol zonnig is.
Dan komt hij onder mppt spanning en gaat op stnd by en zie je het voltage oplopen naar 300+ waardoor hij weer inschakelt en er weer onder duikt enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verdorie zon duikt achter een huis maar eindelijk weer eens bijna 5 KwH. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:52
Zow vandaag heeft mijn vrouw de laatste goedkeuring gegeven voor een PV installatie op het dak van ons huis.

Er komt 14 x 260Wp = 3640Wp op ons dak te liggen. Nu hopen op een zonnige toekomst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
UdiBenLudi schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:07:
Zow vandaag heeft mijn vrouw de laatste goedkeuring gegeven voor een PV installatie op het dak van ons huis.

Er komt 14 x 260Wp = 3640Wp op ons dak te liggen. Nu hopen op een zonnige toekomst :)
Met zon vrouw *; moet dat lukken *O*

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens in deze draad stond een keer een NEN1010 rekentool voor de lengte van de bedrading vs diameter vs amperage wat er door mag lopen, ik kan hem alleen niet meer vinden. Ik wil voor de zekerheid nog een keer doorrekenen of ik in de problemen kom volgens de normen. 2,5mm2, lengte ca 12m max belasting 22A. Ik heb even gekeken, maar een upgrade naar 4mm2 zou me iets van 100-120 euro kosten..

Voorlopig komt er aan 16A automaat in de meterkast, aangezien ik met het huidige aantal panelen niet boven de 16A uit ga komen, maar in de toekomst zou uitbreiding mogelijk zijn (AEG PV4600). Dat de selectiviteit niet meer klopt op m'n 3x25A weet ik, maar dat is afaik geen verplichting interesseert me daarom niet zoveel. Kans dat ik boven de 25A uitkom met 22A aanvoer minus wat verbruikers in huis is nihil.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:28:
Vandaag kwam ik op de website van de provincie Limburg nog wat cijfertjes tegen:
http://portal.prvlimburg....4D20EACD18C2B?node=138202 of
http://portal.prvlimburg....086F8FD321A04356753A6C4D6
In 2012 is via de Limburgse Energiesubsidie regeling vanaf 21 mei t/m 11 oktober (halverwege het project) al
6,013 MegaWattpiek aan zonnepanelen geinstalleerd bij partikuliere woningeigenaren.
Ik vrees dat zonnigtype z'n cijfertjes weer moet verhogen ... :*)
Dank! Daar heb ik wat aan. Wordt een hoop bij elkaar geschraap van data, etmaal is te kort geworden voor me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:24:
Ik wil voor de zekerheid nog een keer doorrekenen of ik in de problemen kom volgens de normen. 2,5mm2, lengte ca 12m max belasting 22A. Ik heb even gekeken, maar een upgrade naar 4mm2 zou me iets van 100-120 euro kosten..
Dat is wel erg duur.
Er is ook een verschil tussen wat kan en waarbij je je veilig voelt. 22 ampere voor enkele uren over 2.5mm, zou ik echt niet doen. Ook al kan het volgens regeltje xyz. Bedenk ook dat het enkele jaren moet liggen/werken.

Dit hele verhaal zonder rekening te houden met je netimpedantie, verliezen, Volt wisselingen en de 253 Volt limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Mijn vriendin is voor huizen aan het kijken, komt ze met een huis aan in DEZE straat, ik weet niet wie die panelen daar heeft gestrooid maar dat kan vast beter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:42:
Mijn vriendin is voor huizen aan het kijken, komt ze met een huis aan in DEZE straat, ik weet niet wie die panelen daar heeft gestrooid maar dat kan vast beter :P
mm ziet er vreemd uit.
die warrige lijkt wel een geval van teweinig balast.
en de wind heeft er mee gespeeld.
maar in die straat staan er ook in de schaduw van het huis.
lijkt mij ook geen oplossing.

het lijkt een soepsiedie gevalletje, mensen hebben het gratis gekregen en snappen niet hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
migjes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:52:
[...]

mm ziet er vreemd uit.

het lijkt een soepsiedie gevalletje, mensen hebben het gratis gekregen en snappen niet hoe het werkt.
ze staan wel allemaal iig min of meer richting het zuiden gericht, maar wat je zegt, met een paar bakjes koffie bij de mensen zou de opbrengst een stuk hoger zijn :X

Ik reed van de week door een nieuwbouwwijk bij mij in de buurt, ik kom daar nooit. Lag ook helemaal vol met PV op zo ongeveer alle windrichtingen behalve zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:37:
@swapevent, "opuntia1"
In welke (NEN) norm (+versie) staat omschreven dat boven de 2 kW verbruikers elk op een eigen groep moeten?

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 11-01-2013 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat hoef dus niet anders zou je stofzuiger van 2200 watt ook een eigen groep moeten hebben, maar je moet wel aan max load denken.

hier staat bijv de oven ( 1500 W max ) en de vaatwasser ( 1200 W max ) op 1 groep
is bij elkaar 2700 W echter die Pmax is maar zelden tot nooit eigenlijk
als de oven staat benne we nog rommel aan het maken in de keuken pas nadien gaat de vaatwasser zijn werk doen.
is het water uit de vaatwasser eenmaal op temperatuur dan draait eigenlijk alleen de pomp en dan heb je het over een 300 W ofzo

ander voorbeeld koffiezetten van 1200 wat ten tijde van het koffiezetten Pmax 1200 W , koffie klaar en naar warmhoudstand P is minder van 400 W .

<>terug naar pv
ook ik ga begin de betere opbrengst hier te merken, smorgens schijnt de zon langs de flat
overdag de middag zit tie nog net onder de rand maar het strooilicht is al voldoende om meer opbrengst te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Aan de ene kant zijn we aan het discussiëren of 2000Watt een eigen groep nodig heeft en even verder op wil iemand 22A door 2.5mm duwen. 22*230=5060Watt.
Geweldig allemaal. Misschien handig dat er eindelijk NEN linkje komt cq een wiki pagina. Trouwens erg raar dat dat er nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

internet4me schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:31:
Aan de ene kant zijn we aan het discussiëren of 2000Watt een eigen groep nodig heeft en even verder op wil iemand 22A door 2.5mm duwen. 22*230=5060Watt.
Geweldig allemaal. Misschien handig dat er eindelijk NEN linkje komt cq een wiki pagina. Trouwens erg raar dat dat er nog niet is.
NEN1010 zit auteursrecht op... dus een linkje daar naar toe zal niet gaan lukken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Klopt, dat weet ik. Gevolg hiervan is dat men (lees particulier) gevaarlijke dingen doet. Vaak onbewust.

Als je ergens aan moet voldoen voor je eigen veiligheid, dan moeten deze regels wel bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:24:Ik heb even gekeken, maar een upgrade naar 4mm2 zou me iets van 100-120 euro kosten..
Ik was voor 25m YMVK 3x 6mm2 rond de 100 euro kwijt, dus die 4mm2 zou echt niet zoveel moeten zijn voor 12m. Die is voor rond de 2 euro de meter wel te vinden. Of reken jij ook de kosten van iemand die het bij je neer komt leggen?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hier staat op 1 groep het volgende:
  • Oven 3 kW
  • Waterkoker 2,2 kW
  • Koffiezetter circa 1,5 kW
  • Broodrooster circa 1 kW
  • Diverse wandcontactdozen voor bijvoorbeeld stofzuiger van >2kW
Hangt van een stukje gelijktijdigheid, en dat gaat hier al 15+ jaar goed.
internet4me schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:31:
Er wordt regelmatig in dit topic geschermd met NEN zus en NEN zo, maar als er dan gevraagd wordt waar we dat na kunnen lezen blijft het verdacht stil.

Stroom door 2,5mm2 kabel volgens NEN1010:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luiaard schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:49:
[...]

Ik was voor 25m YMVK 3x 6mm2 rond de 100 euro kwijt, dus die 4mm2 zou echt niet zoveel moeten zijn voor 12m. Die is voor rond de 2 euro de meter wel te vinden. Of reken jij ook de kosten van iemand die het bij je neer komt leggen?
Ik heb voor 25 meter 4mm2 en 16 amp groep €90,- betaald via groothandel. Ff verder zoeken zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Laatst online: 25-09 07:17
migjes schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:52:
[...]

mm ziet er vreemd uit.

De rest van de straat ligt wel netjes en ook de straat erachter (even uitzoomen dan zie je ook een stuk naar rechts, een dak met alleen nog maar het frame waar de panelen op hebben gelegen :().
Lijkt me eerder een verkoop truc uit het verleden; nieuwbouw huis met PV op het dak! Meerprijs €€€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog plek voor 3 panelen op mijn schuurdak maar nu lees ik dat ik uit de kant moet blijven gelijk de hoogte van de panelen? Geldt dat ook voor de achtertuin? Kijk er zelf tegenaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
Vraagje
Ik heb mijn dak vol zonnepanelen (3750wp) aangesloten in de meterkast op een eigen groep en eigen aardlekschakelaar (40a)
Nu wil ik er nog een aantal panelen bijplaatsen (max 1500wp)
ik weet dat ik hiervoor een nieuwe groep moet aanleggen maar kan ik de boel via dezelfde aardlekschakelaar laten lopen?
de gebruikte omvormers zijn de SMA 4000tl en waarschijnlijk de SMA 1200

[ Voor 10% gewijzigd door tumble_nl op 11-01-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Dre schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:58:
  • Oven 3 kW
  • Waterkoker 2,2 kW
Maar je moet niet raar opkijken als het er wel uitvliegt.
[...]
Er wordt regelmatig in dit topic geschermd met NEN zus en NEN zo, maar als er dan gevraagd wordt waar we dat na kunnen lezen blijft het verdacht stil.

Dat klopt. Hoewel ik het er volstrekt mee oneens ben zijn NEN-normen alleen tegen betaling te verkrijgen. Dus als je wil lezen, trek je portemonnee en ga naar http://www.nen.nl/web/NEN-1010-2.htm Bestel dan ook direct NPR 5310

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
tumble_nl schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 20:26:
Vraagje
Ik heb mijn dak vol zonnepanelen (3750wp) aangesloten in de meterkast op een eigen groep en eigen aardlekschakelaar (40a)
Nu wil ik er nog een aantal panelen bijplaatsen (max 1500wp)
ik weet dat ik hiervoor een nieuwe groep moet aanleggen maar kan ik de boel via dezelfde aardlekschakelaar laten lopen?
Zonder onderbouwing, als er nu 3 groepen (of minder) op die ALS zitten kan er nog één bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumble_nl
twixx schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 21:02:
[...]

Zonder onderbouwing, als er nu 3 groepen (of minder) op die ALS zitten kan er nog één bij.
Super scheelt mij weer een nieuwe ALS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 19:58:
  • Oven 3 kW
  • Waterkoker 2,2 kW

[...]

Dan blijft het niet verdacht stil.................... er zijn ook lieden die zeer veel gebruiksaanwijzingen
doorlezen van omvormer fabriekanten welke allemaal adviseren om voor de veiligheid en bedrijfszekerheid alle omvormers > 3KW op een 4mm² leiding aantesluiten ( AC net zijde )
waarvan sommigen bij 5 KW al 6mm² aanbevelen, zijn die allemaal dom en achterlijk
of zouden die gewoon goed weten waar ze over praten.
En let wel, dit geld voor alle landen over de gehele wereld en niet alleen voor nen1010.nl 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 23:38
Deze week zijn mijn panelen operationeel geworden. Het gaat om 20 stuks Suntech 255Wp en een Delta Solivia 5.0. De panelen zijn met twee strings aangesloten. Het was de afgelopen dagen donker weer. Als de panelen onvoldoende spanning leveren slaat de omvormer uit. Er brandt dan geen enkel lampje. Vandaag zou er wel een lampje gebrand hebben, maar ik was aan het werk. Een en ander roept toch wat vragen op:
- Is de Delta alleen benaderbaar (zijn opbrengstgegevens alleen uitleesbaar) als deze aan staat (dus als de panelen voldoende spanning leveren)?
- De stroommeter in de meterkast geeft ook nog geen opbrengst aan. Houdt de stroommeter het wel bij als er een opbrengst lager dan 1 Kwh is?
- ik twijfel wat over het aansluiten op twee strings: is de startspanning nu niet te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat die 1KWh op een dag betreft, daar heb ik ook 'last' van (met slechts 10 235Wp panelen).
Voordat mijn omvormer z'n werk ging doen had ik een Wattcher in gebruik en die log ik met een Homewizard.
Dankzij dat loggen kan ik zien dat ik minder lijk te verbruiken, die ene KWh gaat elke dag van het verbruik af en de energiemeter telt minder snel dan voorheen.
Je verbruikt die ene KWh dus zelf en levert niet terug aan het net.
De Wattcher laat dit realtime zien, soms heb ik bij zonneschijn maar 10W verbruik en dat is onrealistisch weinig als ik naar de logs kijk en wat er allemaal standby staat hier.
Mijn Diehl Ako inverter is schijnbaar nogal bijzonder, deze gaat ook bij bewolking aan en ik zie dat het verschil tussen vermogen van de panelen en wat hij levert aan het net maar 7W is tot 100Wh, daarna loopt het verschil op tot 20W bij 400Wh productie.
Hoger is hij al geweest (580Wh) maar ik was er niet bij om het eigen verbruik af te lezen.
Ik kan kiezen of de inverter naar standby gaat (online onbereikbaar en display uit) of dat hij deels ingeschakeld blijft.
Omdat ik mijn inverter met 10 panelen al snel actief krijg verbaast het me wel dat een ander merk daar moeite mee heeft, heb je soms schaduw en panelen zonder backup-diodes?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo allemaal,

een collega van mij heeft een PV installatie op het dak laten leggen, alleen rest hem nu een vraag over zijn omvormer.
Totaal heeft hij 24 panelen van 250Wp, dus 6000Wp.
In eerste instantie zouden ze een Sunny tripower 6000TL leveren, alleen hebben ze de 5000TL geleverd, omdat deze rendabeler zou werken in combinatie met zijn vermogen.
Klopt dit, en weet iemand waar ik dit kan narekenen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:38
Poecillia schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:24:
- Is de Delta alleen benaderbaar (zijn opbrengstgegevens alleen uitleesbaar) als deze aan staat (dus als de panelen voldoende spanning leveren)?
- De stroommeter in de meterkast geeft ook nog geen opbrengst aan. Houdt de stroommeter het wel bij als er een opbrengst lager dan 1 Kwh is?
- ik twijfel wat over het aansluiten op twee strings: is de startspanning nu niet te hoog?
1. Ja, als de spanning van je zonnepanelen te laag is (op mijn 3.3 minder dan 130V, zie boekje), doet die helemaal niets, zelfs geen lampje. De eerste keer moet je 'm sowieso configureren, land instellen enzo.
2. Zou die wel moeten zien denk ik, maar zolang die niet geconfigureerd is doet ie niets
3. Geen flauw idee. Kijk in het boekje zeg ik of vraag een installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
@delchrys: sma.de en dan de designtools invullen :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

En zonder kennis van de hoek en oriëntatie van de panelen is er ook geen stellige uitspraak te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Orientatie pal zuid en hellingshoek is 36 graden. Tevens werd er door leveranciers verteld om an te sluiten in twee strings 1x6 en 1x18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
Welke panelen zou nog wel handig zijn
Tevens kan je collega het zo zelf uitrekenen.
http://www.sma-benelux.co...are/sunny-design-web.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33

FutureCow

(C) FutureCow

Heb het even voor je ingevuld

Voorstel zijn (o.a) SMA 5000TL-20(of21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Panelen zijn 24x suntech 250wp
drie fasen uitgevoerde omvormer.

Nou rest alleen nog de vraag waarom geen 6000tl????
en waarom die rare string verdeling, leverancier deed er een beetje wazig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
SMA geeft aan stp5000TL

Bij 1x14 en 1x10 5534 kWh
Bij 1x18 en 1x6 5496 kWh
Bij 1x12 en 1x12 5531kWh

Wel uitgaande dat je mpp A en B gebruikt natuurlijk.

Je antwoord is dat je in nederland de omvormer iets kleiner kan nemen dan wat die werkelijk aan kan. dit heeft oa te maken met de instraling van de zon.
Neem aan dat de verkoper dit uitgelegd heeft.

Edit:
STP6000tl
Bij 1x24 en 5546 kWh
Bij 1x14 en 1x10 5514 kWh

De meerprijs van een 6000TL is wss meer dan dat de meeropbrengst van 16 kWh zal geven

[ Voor 18% gewijzigd door silvester6 op 12-01-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

zomerzon = warme panelen == minder vermogen. Kan opzich wel. Er is hier in het forum met historische data aangetoond dat de omvormer minder dan 3% van het jaar op meer dan 90% vermogen zit.

Wellicht is de verdeling van 6 en 18 in verband met een schaduw geval. Anders gewoon 2x12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Kan in SMA designer alleen vinden dat als het 6/18 aangesloten wordt dat het rendement iets hoger wordt in tegenstelling tot 12/12.
Schaduw is in ieder geval geen probleem.
Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eind van de ochtend een piek hier omdat de zon links voor de flat langs gaat en rond een uur 3nog een piek omdat tie dan rechts voorbij die flat komt
grinz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Delchrys schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:17:
Kan in SMA designer alleen vinden dat als het 6/18 aangesloten wordt dat het rendement iets hoger wordt in tegenstelling tot 12/12.
Schaduw is in ieder geval geen probleem.
Bedankt voor de info.
Bij relatief weining instraling levert een string van 12 een redelijke spanning waardoor deze in productie kan. Een string van 18 doet dat met nog minder instraling , maar de string van 6 zou nooit in productie komen.

Ik denk dat het muntje opgooien wordt. Met een lage instraling zouden 2 strings van 12 wel in productie gaan, maar een string van 6 misschien niet aan de startspanning komt voor productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Vandaag was de grote dag na alle voorbereidingen en de maanden research.

Begin deze week meterkast voorbereiding gedaan en gisteren het dak voorbereid. Vandaag gingen de panelen erop!

De frames staan klaar, gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5401.jpg

Het eerste paneel ligt! Lekker vroeg begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5403.jpg

En ook het 2e paneel gaat vlot.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5404.jpg

De rij is compleet!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5406.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5407.jpg

De inverter voor het eerst aangestoken.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5409.jpg

Ik had de meter verkeerd om (of volgens de aanwijzing juist voor verbruikers, niet voor leveren) aangesloten. Nu is de eerste power van de zon zichtbaar!
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5433.jpg

Specs:
Vermogen: 1,3 kWp
Panelen: Yingli 265 Wp
Inverter: SMA 1300 TL
Leverancier: Zonnestroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mooie gele bak, goed werk geleverd, weer een stukje groen erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Proficiat, ziet er goed uit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
databeestje schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:43:
Mooie gele bak, goed werk geleverd, weer een stukje groen erbij.
En ik had nog wel rood verwacht :) Tot de doos open ging.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5436.jpg
Nog ééntje dan, omdat ze voor het eerst in de zon liggen en inmiddels >500W genereren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@twixx
ha je electronen hebben het nu begrepen dat ze àmase het huis moeten verlaten >:)
in plaats van binnen komen.
het sesoen is nog niet hellemaal begonnen maar komend half jaar zul je het elke dag beter zien gaan.
veel zon toegewenst.

(pas op voor de verslaving, oost-west gaat ook goed. >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@twixx

Proficiat, keurig geinstalleerd als je het mij vraagt..... d:)b
Veel succes met je opwek, mijn voorganger hier waarschuwde al.........het is zeer verslavend werk :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huh wats gebeurd?? :?
Anton zijn nieuwe set doet niets??
Zou ie aan het klussen zijn of??

http://www.antonboonstra.nl/energie/?gescheiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:59:
Huh wats gebeurd?? :?
Anton zijn nieuwe set doet niets??
Zou ie aan het klussen zijn of??

http://www.antonboonstra.nl/energie/?gescheiden
het kan ook zijn dat er geen bewolking is en dan zal zijn set het niet goed doen.
maar dit is wel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er komt uit mijn installatie nu ruim 2 kWh, het gaat de goede kant weer op :P
De gratis ABB kWh meter fucntioneert prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:03:
[...]

het kan ook zijn dat er geen bewolking is en dan zal zijn set het niet goed doen.
maar dit is wel erg laag.
Doen de poly's dan helemaal niets zonder bewolking?
Ik dacht dat ze het wel iets zouden doen toch, maar ik heb geen ervaring hiermee......
Het iis hier in het noorden idd wel onbewolkt, en de zon schijnt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@twixx
even vraagje waarom heb je niet een iets hogere "schans"genomen dan had je 8 panelen portrait kwijtgekunt ipv 5 panelen landscape of misschien ideetje voor de toekomst

@ speksteenkachel de abb meter heb ik nooit binnengekregen helaas
PS is geen verwijt naar jou ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-09 21:42
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:05:
[...]

Ik dacht dat ze het wel iets zouden doen toch, maar ik heb geen ervaring hiermee......
De installatie op het noorden zal nu helemaal geen direct zonlicht pakken. Hij moet het hebben van diffuus licht en dat is er bijna niet met dit heldere weer. In de zomer als de zon hoog genoeg staat zal de installatie 's morgens vroeg en 's avonds laat zijn werk doen. Daarnaast overdag afhankelijk van de zonhoek en de hoek waarin de panelen gemonteerd staan een beetje.

[ Voor 4% gewijzigd door RaymondD op 12-01-2013 14:09 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:05:
[...]

heeft niet veel te maken met poly of mono.
maar met de defusietijd van het licht.
zo draait het bij mij met panelen in de schaduw.
zonder wolken = 0,2A en met wolken = 0,7A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk maar eens bij mij dan zie je in december heel goed over de dag dat er geen direct zonlicht opstaat
nu gaat het inmiddels wat beter maar het nog niet bakken beetje pruttelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:08:
[...]

De installatie op het noorden zal nu helemaal geen direct zonlicht pakken. Hij moet het hebben van diffuus licht en dat is er bijna niet met dit heldere weer. In de zomer als de zon hoog genoeg staat zal hij 's morgens vroeg en 's avonds laat zijn werk doen. Daarnaast overdag afhankelijk van de dakhoek een beetje.
Mmm, oke Raymond, dit wist ik niet.
Ik dacht, datze altijd wel een beetje zouden doen met onbewolkt weer......weer wat geleerd vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ander vraagje, een tijdje geleden hadden we het over schoonmaken van de panelen waarbij oa door mijzelf werd afgeraden om kraanwater te gebruiken ivm kalk.

nu zat ik te denken , we hebben een condensdroger, nadien lekbak leeggooien je kent het wel
als je dat water nu gebruikt om je panelen schoon te maken dan heb je toch kalkvrij water ??
of loop ik nu ff dom te l*llen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:07:
@twixx
even vraagje waarom heb je niet een iets hogere "schans"genomen dan had je 8 panelen portrait kwijtgekunt ipv 5 panelen landscape of misschien ideetje voor de toekomst
Het is een ontwerp en budget kwestie. Eigenlijk vooral 't laatste. Eerste goedkeuring kwam voor deze set; daarmee ligt het dak in de lengte vol. Als ik goed gekeken heb kan ik er nog 1 rij van 5 voorleggen (als ik ze parallel aan 't huis leg; nu liggen ze iets meer naar zuid; parallel aan 't huis zou zw zijn.

Bedankt voor alle verslavingswaarschuwingen, ik ben vandaag pas 5x naar de meterkast gelopen om te kijken naar de opbrengst en dagopbrengst :p

Ik twijfel nog ff wat het beste is om m'n S0 signaal naar pvoutput te krijgen. Youless heb ik liggen maar die meet nu ook mooi het netto gebruik. Arduino heb ik bijna liggen (dwz veel onderdelen al) dus dat wordt een mooi projectje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben vandaag pas 5x naar de meterkast gelopen
hier zei de vrouw al of zet je bed in de meterkast of maak de meterkast in de slaapkamer
totdat ik zei in beide gevallen kijk ik dan overdag meer naar de meter dan naar jouw O-) O-)

gelukkig weet ze dat het een grapje was _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:20:
[...]

hier zei de vrouw al of zet je bed in de meterkast of maak de meterkast in de slaapkamer
totdat ik zei in beide gevallen kijk ik dan overdag meer naar de meter dan naar jouw O-) O-)

gelukkig weet ze dat het een grapje was _/-\o_
LOL

Ik zit hier al de hele dag op mijn youless metertje te loeren :F
Heerlijk dit weer! _/-\o_

Ik denk dat ik morgen de motor maar eens van stal haal :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

Speksteenkachel schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:04:
Er komt uit mijn installatie nu ruim 2 kWh, het gaat de goede kant weer op :P
De gratis ABB kWh meter fucntioneert prima.
Hier komt er momenteel 1,5 kw uit de set. heerlijk (nu al) die pv-pret.
En ook hier een prima werkende ABB kWh-meter (Bedankt ABB!)

ps. Enige jammere is dat de meter alleen in hele kWh meet, dus niet 1 of 2 cijfers achter de komma.
Maar ach, je mag een gegeven paard niet in de bek kijken zeggen ze :D

Wat dan wel weer handig is is dat je het actuele vermogen kan aflezen van de meter.
Hoef ik niet telkens naar zolder te rennen :O

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Pagina: 1 ... 226 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.