@peetman.
op zolder een verdeel kastje met daar in 2x 16A stoppen op de 16A groep van de wasmaschien/droger.
1x voor de pv en 1x voor de wasmaschien/droger.
(mischien is een kookgroep beter, dan schakelen bijde uit als er iets gebeurd. maar zijn geen regels voor.)
het probleem met het laten aanleggen is dat het tegen de "normale" regels in druist.
een electromonteur denkt al gouw dat de selectiviteit dan niet klopt, maar die is niet gewent om met meerdere stroom bronnen te rekenen.
dus die kan wel eens gaan sputteren.
als hij er echt goed naar kijkt en niet te eigenwijs is komt i er wel uit.
(je moet dus stevig in je schoenen staan of geluk hebben dat de monteur goed is en het snapt(of zo dom dat i het gewoon doet))
dus je kunt gewoon plannen voor een omvormer max 16A.
lijkt mij meer als genoeg voor jouw.
@swapevent, "opuntia1"
klopt die is er uit bij nem norm.
maar een nieuwe is er wel.
alles boven de 2kW moet op een eigen groep.
en dat is toevallig een wasmaschiene.(en soms kleine oventjes/zware koffie zet appreaten)
nu is wel dat je tegenwoordig wel dat je eigenlijk geen apperaten meer kunt kopen van meer als 2KW bij de blokker etc. je ziet nog wel eens gevaarlijke appraten bij bouwmarkten die er overgaan.
incedenteel een slijptol gebruiken van 3kW geen probleem, maar structueel een oven van 2,5kW zou ik weer niet doen.
en tegenwoordig zie je zelfs dat vaatwassers maar 1,9kW zijn om net onder die norm te blijven.
nu moet je de soep ook weer niet zo heet eten als hij word opgediend.
maar volgens de regels moet er naar gekeken worden bij wijzeging aan de meterkast.
heb zelf nu ook een oude olie radiator van 3kW in de huiskamer staan op een groep(met deze computer) omdat mijn cv kapot is.
maar die staat ook niet aan als ik er niet bij in de buurd ben.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)