Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 225 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Vergeet ook niet dat zelf doen (of door een ZZP-er laten doen) mogelijk invloed heeft op de volledigheid van de garantie die je krijgt.
Wie gaat straks een lekkage oplossen als de oorzaak niet helemaal duidelijk is (verkeerde haken, of verkeerd aangebracht of toch de panelen te ver door laten lopen).
Als je zelf gaat organiseren, zorg dan dat je de raakvlakken goed inzichtelijk hebt, want daarvoor ben jij dan verantwoordelijk. Bij 1 leverancier is dat allemaal zijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:23

ChUcKiE

Dus........

ChUcKiE schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:02:
Ik heb helaas nog gene tijd gehad me in te lezen in dit interessante topic, maar heb wel een vraag, die wellicht vlot te beantwoorden valt.

Ten eerste ben ik geïnteresseerd in het plaatsen van zonnepanelen.

Nu heb ik een huis uit 1952 en het zou niet verkeerd zijn als daar een keer nieuw dak op komt (dunne platen, zeil en dakpannen).

Nu mijn vraag: Indien er zonnepanelen geplaatst worden, stelt dit eisen aan het onderliggende dak? Zijn er überhaupt nog dakpannen nodig onder de panelen, of is een andere en goedkopere bekleding wellicht voldoende? Oftewel, kan het vervangen van het dak en de plaatsing van zonnepanelen in een actie leiden tot een besparing van aan te schaffen zaken (bijvoorbeeld dakpannen)?
Misschien niet helemaal netjes om mezelf te quoten, maar weten de geleerden, die hier actief zijn hier een antwoord op? ;)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo ChUcKiE,

Ja, je zou de panelen in het dak kunnen (laten) inbouwen.
Voordeel is dan inderdaad minder dakpannen.
Degene die het dak maakt moet het wel zo willen uitvoeren, maar dat is evident.

Een nadeel heeft het echter wel.
De panelen zullen minder goed gekoeld worden, er kan immers minder goed lucht langs stromen.
Of dit nadeel opweegt tegen de voordelen is wel een heel lastige vraag.
Dat zul je hoofdzakelijk met de dakdekker moeten afstemmen. (Kosten / baten)

m.vr.gr.
Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Aha ok, ik had ondertussen al wel iets gelezen over inbouw en opbouw ja. Waar ik eigenlijk aan zat te denken is opbouw, maar dan zonder pannen eronder, maar wellicht (ik weet totaal niet of het überhaupt bestaat en toegepast wordt), een goedkopere waterdichte afdekking dan de standaard dakpannen.
Hooguit aan de randen en nok en onderkant een rij (of 2) pannen en het middenstuk dus zonder.

[ Voor 13% gewijzigd door ChUcKiE op 09-01-2013 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

blissard schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:59:
Vergeet ook niet dat zelf doen (of door een ZZP-er laten doen) mogelijk invloed heeft op de volledigheid van de garantie die je krijgt.
Wie gaat straks een lekkage oplossen als de oorzaak niet helemaal duidelijk is (verkeerde haken, of verkeerd aangebracht of toch de panelen te ver door laten lopen).
Als je zelf gaat organiseren, zorg dan dat je de raakvlakken goed inzichtelijk hebt, want daarvoor ben jij dan verantwoordelijk. Bij 1 leverancier is dat allemaal zijn probleem.
Dat is mij bekend.. maar ik proef bij de leverancier dat ze deze verantwoording als zij het doen ook niet helemaal willen nemen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
ChUcKiE schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:22:
Aha ok, ik had ondertussen al wel iets gelezen over inbouw en opbouw ja. Waar ik eigenlijk aan zat te denken is opbouw, maar dan zonder pannen eronder, maar wellicht (ik weet totaal niet of het überhaupt bestaat en toegepast wordt), een goedkopere waterdichte afdekking dan de standaard dakpannen.
Hooguit aan de randen en nok en onderkant een rij (of 2) pannen en het middenstuk dus zonder.
Het dak bedekken met een dakbedekking zoals gebruikelijk is bij een horizontaal dak.
(daar kan je weer geen dakpannen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
ChUcKiE schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 09:00:
[...]

Misschien niet helemaal netjes om mezelf te quoten, maar weten de geleerden, die hier actief zijn hier een antwoord op? ;)
Als je zonnepanelen gaat monteren op een rails dan komen er altijd spleten van zeg 1cm tot 1,5cm tussen de zonnepanelen. Dit zal dus zo ie zo nooit een waterdichte afsluiting kunnen garanderen.

Stel dat je nu inderdaad een goedkope waterdichte dakbedekking kunt vinden dan is het maar de vraag of die meer dan 35 jaar goed blijft. Je kunt ook het risico hebben dat het misschien in de loop van de jaren gaat verzakken, en als dit dan gebeurd dan gaat het ook naar mijn inzien scheuren.
Dit gaat dan lekkages gaan geven en er zal op een gegeven moment die hele zonnepanelen installatie eraf gehaald moeten worden om de schade te gaan herstellen.

Tevens wat als je je huis later eventueel ooit moet verkopen je hebt dan wel een meldingsplicht dat er achter de zonnepanelen geen dakpannen zitten. Als je er niets van zegt en ze komen er later achter dan vermoed ik dat ze een hoop kosten op je kunnen achterhalen.

Ik denk ook niet dat toekomstige kopers het risico durven te lopen en dat daardoor je huis misschien onverkoopbaar wordt ondanks de zonnepanelen.

Nee, ik persoonlijk zou het vanwege een eventuele kosten besparing op de dakpannen het niet aandurven. Je moet er toch van uit kunnen gaan dat een zonnepanelen installatie toch wel minstens 40 jaar blijft zitten. De panelen zelf kunnen dit waarschijnlijk wel aan maar de omvormers niet .

Misschien dat je iets anders bedoelde maar ik heb het zo even opgevat.
succes met het overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01

ericplan

5180 Wp PV

Helemaal vreemd is het idee niet, hier het verhaal van iemand uit Zwolle op het Belgische Zonstraal forum.
http://zonstraal.forumup....nen+eraf&mforum=zonstraal

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Iemand een idee waar ik een beetje betaalbaar (liefst zo goedkoop mogelijk) PV kabel kan kopen? Ik heb 8 stukjes nodig (ongeveer 4 meter per stuk) met 2 aders voor 8 110 wp panelen naar Micro inverters (geen stekkers dus). Je hebt heel veel diktes, is 2,5mm² voldoende ?

Iemand hierin advies? Kan ik ook een ander soort kabel gebruiken?

3 of 4 euro de meter schiet zijn doel een beetje voorbij...

[ Voor 15% gewijzigd door Fairy op 09-01-2013 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

ericplan schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:43:
Helemaal vreemd is het idee niet, hier het verhaal van iemand uit Zwolle op het Belgische Zonstraal forum.
http://zonstraal.forumup....nen+eraf&mforum=zonstraal
Dat is dus precies wat ik bedoel! Hartelijk dank voor de link, vanavond maar eens geheel doorlezen. (ondertussen al wel geregistreerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
ChUcKiE schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:12:
[...]
Dat is dus precies wat ik bedoel! Hartelijk dank voor de link, vanavond maar eens geheel doorlezen. (ondertussen al wel geregistreerd)
een laag epdm zou goed onder de panelen kunnen in plaats van pannen.
of het echt goedkoper van word heb ik wel mijn twijfels.
je krijgt dan wel weer durdere bevestegings methodes.
het is meer verschuiven van de kosten.
maar als het groot word kun je er zeker rekening mee houden.
dan kan het wel eens gaan uit maken.

maar vergeet niet dat:
dakpannen 80jaar mee gaan.
epdm zoon 40 jaar.
en mastiekvarianten zoon 20 jaar.
(ruw gezegt.)
Fairy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:49:
Iemand een idee waar ik een beetje betaalbaar (liefst zo goedkoop mogelijk) PV kabel kan kopen? Ik heb 8 stukjes nodig (ongeveer 4 meter per stuk) met 2 aders voor 8 110 wp panelen naar Micro inverters (geen stekkers dus). Je hebt heel veel diktes, is 2,5mm² voldoende ?

3 of 4 euro is wel wat erg duur.
1 euro de meter is meer de prijs.
mijn panelen hebben 4mm aan kabel er aan vast zitten dus met 4mm door gaan is dan vrijlogies.

zelf ben ik naar een leverancier gefietst in de buurt.
en had mijn 2x kabels + 2x stekkers er aangekrompen.
(bakje koffie er bij, en van het geld hebben zijn kinderen een ijsje gescoort.)
en voor een 10tje was ik klaar.
het is maar hoe je het regeld.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Fairy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 10:49:

Zie vanaf 1:09. In principe moet je een kabel hebben die a. de stroom aankan en b. buiten kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Roamor schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:46:
[...]

[video]

Zie vanaf 1:09. In principe moet je een kabel hebben die a. de stroom aankan en b. buiten kan liggen.
Stekkers hoeft niet, heb alleen kabel nodig. Die gaat direct in de JBOX en de kabel zit met een schroefcontactje in de inverter (Soladin 120). Die ik in de toekomst (gezien de ervaringen) waarschijnlijk ga solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 04-09 08:21
Maakt het wat uit hoe je de panelen onderling doorverbind?

Ik wil namelijk panelen in een 3X3 configuratie leggen, en volgens mij is dan de meest handige oplossing dit:

Zonnepanelen indeling

Op die manier heb ik namelijk volgens mij de minste kabel nodig naar de omvormer. Ik weet alleen niet zeker of de schuine connectie kan.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:03

databeestje

Von PrutsHausen

Wirf schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:30:

Ik wil namelijk panelen in een 3X3 configuratie leggen, en volgens mij is dan de meest handige oplossing dit:

[afbeelding]

Op die manier heb ik namelijk volgens mij de minste kabel nodig naar de omvormer. Ik weet alleen niet zeker of de schuine connectie kan.
Ik ben bang dat je schuin niet gaat redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wirf schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:30:

[afbeelding]

Gaat prima lukken ;)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Lus%20plan%20basis%202x3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:01

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 11:31:
[...]

een laag epdm zou goed onder de panelen kunnen in plaats van pannen.
of het echt goedkoper van wordt heb ik wel mijn twijfels.
je krijgt dan wel weer duurdere bevestigingsmethodes.
het is meer verschuiven van de kosten.
maar als het groot wordt kun je er zeker rekening mee houden.
dan kan het wel eens gaan uit maken.

maar vergeet niet dat:
dakpannen 80 jaar mee gaan.
epdm zo'n 40 jaar.
en mastiekvarianten zo'n 20 jaar.
(ruw gezegd.)
Als je kijkt bij de link die ik gaf zag je dat de dakbedekking geheel bedekt wordt door zonnepanelen. Daardoor zal de dakbedekking niet snel verouderen, want de grootste slijtageoorzaken ben je kwijt n.l. UV-straling en snelle temperatuurwissel. Ook blijft er (uiteraard) geen water op staan.
Waar je wel rekening mee moet houden is kruip, dwz dat de dakbedekking onder invloed van zijn eigen gewicht langzaam naar beneden schuift. Daardoor zouden scheuren kunnen ontstaan. Op een plat dak speelt dat niet.
Overigens is de levensduur van betonnen pannen maar 40 jaar, in tegenstelling tot de gebakken variant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ericplan schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:10:
[...]

Als je kijkt bij de link die ik gaf zag je dat de dakbedekking geheel bedekt wordt door zonnepanelen. Daardoor zal de dakbedekking niet snel verouderen, want de grootste slijtageoorzaken ben je kwijt n.l. UV-straling en snelle temperatuurwissel. Ook blijft er (uiteraard) geen water op staan.
Waar je wel rekening mee moet houden is kruip, dwz dat de dakbedekking onder invloed van zijn eigen gewicht langzaam naar beneden schuift. Daardoor zouden scheuren kunnen ontstaan. Op een plat dak speelt dat niet.
Overigens is de levensduur van betonnen pannen maar 40 jaar, in tegenstelling tot de gebakken variant.
een zelf bouw is natuurlijk heel anders als een opdracht.
en ik had er gelukkig bij geschreven "ruw gezegt" ;)
dat was niet voor niks.

op een plat dak heb je ook last van kruip, je hebt nog altijd de dakrand.
die voer je dan ook uit met een iets dikkere variant als het vlakke stuk.

en ze zeggen vaak wel 20jaar voor mastiek,
maar het is eigenlijk zelde dat ik het ook echt die tijd zie halen.
meestal gaat voor die tijd er altijd wel iets lekken.
komt eigenlijk altijd door een dakdoorvoer of afwateringspijp. (vaak uitgevoerd in alu, heeft toch een andere uitzetting coef.)
maar goed als iets het 15 tot 20 jaar uithout buiten en het lekt niet werkt het in iedergeval beter als ik.
ben bang dat ik het geen jaar vol hou als ik buiten ben. :*)

maar denk je dat het goedkoper word op die manier?
materialen zijn wel goedkoper.
maar man uren worden ook meer en die zijn meestal het duurst.
en wat als er om wat voor reden dan ook de panelen weg moeten?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:23
Electrisch is het geen probleem, maar het kabeltje is mogelijk wel te kort en moet je dus verlengen

(bijv. http://www.zonnepanelen.n...Z_CanadianSolar_200Wp.pdf 950 mm)

edit 8)7 ff vergeten dat er 2 kabeltjes aan zitten. Lang zat dus.

[ Voor 7% gewijzigd door blissard op 09-01-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
Fairy schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 12:20:
[...]

Stekkers hoeft niet, heb alleen kabel nodig. Die gaat direct in de JBOX en de kabel zit met een schroefcontactje in de inverter (Soladin 120). Die ik in de toekomst (gezien de ervaringen) waarschijnlijk ga solderen.
Hoe ben je dit van plan met de 220 volt aansluiting? De soladin 120 omvormer is echt niet waterdicht hoor.
Met andere woorden die kun je niet buiten monteren.
Welke type panelen wil je hierop aansluiten?

[ Voor 2% gewijzigd door zonnefreak op 09-01-2013 14:12 . Reden: stukje tekst vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

zonnefreak schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:10:
[...]

Hoe ben je dit van plan met de 220 volt aansluiting? De soladin 120 omvormer is echt niet waterdicht hoor.
Met andere woorden die kun je niet buiten monteren.
Welke type panelen wil je hierop aansluiten?
De Soladins staan binnen.... Panelen zijn Photowatt PW1250 110wp panelen, 8 stuks.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 09-01-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-09 23:25

Asphyxion

I am, therefor I think

Ik ben mij nu ook aan het orienteren op zonnepanelen en de eerste offerte is aangevraagd. Nu zie ik vrij veel verschil in Wp waardes bij verschillende panelen. Ik vroeg me af wat een reden kan zijn om te kiezen voor een paneel met bv een opbrengst van 200Wp tov een paneel van 250Wp afgezien van de (totaal) prijs?

Mijn eerste offerte aanvraag is iig met yingli panelen. De volgende wordt met Suntech panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24
Asphyxion schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:45:
Ik ben mij nu ook aan het orienteren op zonnepanelen en de eerste offerte is aangevraagd. Nu zie ik vrij veel verschil in Wp waardes bij verschillende panelen. Ik vroeg me af wat een reden kan zijn om te kiezen voor een paneel met bv een opbrengst van 200Wp tov een paneel van 250Wp afgezien van de (totaal) prijs?

Mijn eerste offerte aanvraag is iig met yingli panelen. De volgende wordt met Suntech panelen.
Prijs en oppervlakte nodig voor een gegeven Wp met andere woorden: de Wp/m2

Als je VEEL panelen kwijt kan kan het interessant zijn minder wattage te nemen (om zo bv ook in de sweet spot van je inverter te gaan zitten qua voltage) enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:47:
[...]
Als je VEEL panelen kwijt kan kan het interessant zijn minder wattage te nemen (om zo bv ook in de sweet spot van je inverter te gaan zitten qua voltage) enz...
Als je veel panelen kwijt kan, kun je juist beter grote panelen met een hoger wattage vermogen kiezen, omdat met veel panelen in serie de stringspanning vaak wel hoog genoeg is.
Juist bij wat minder panelen kun je beter voor kleinere panelen kiezen, om zo toch nog een bijpassende omvormer te kunnen kiezen.

Daarnaast is het ook kijken naar je dak om te zien wat beter past qua formaat. ~200Wp is vaak 0,81x1,58 meter. ~250Wp is vaak 0,99x1,65 meter.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daarom heb ik er later ook nog die 2 stuks bijgeplaatst hier
a het is netter 9 stuks per dakhelft
b je startspanning is sneller bereikt

ik zou wel overigens even kijken naar hoe de zon op je panelen komt
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iPhl0Vci7CnMU5kz7zyI9D8l/full.png

Als voorbeeld stel dat de zon van beneden naar boven lopend op de panelen komt
dan bereikt de onderste rij de spanning snel maar heb je vanwege de 1e paneel in de middelste rij een laag voltage

je zou dan beter linksonder kunnen beginnen dan naar het midden en de bovenste rij

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Ik kwam trouwens deze tegen: http://www.sunnshop.nl/zonnepanelen/benq/benq-sunforte.html
Gaan we dit de komende tijd meer zien (zo'n hoge efficiëntie) of moeten we het nog maar zien? Liegen zullen ze natuurlijk niet...

Ze zijn wat prijzig, maar de lengte is overigens wel gunstig. Dan passen er precies 3 in landscape op exact zuid op mijn 5 meter brede platte dak. Panda's van 1,65 zijn voor het mooi net ff te lang...

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 09-01-2013 15:40 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

NovapaX schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:39:
Ik kwam trouwens deze tegen: http://www.sunnshop.nl/zonnepanelen/benq/benq-sunforte.html
Gaan we dit de komende tijd meer zien (zo'n hoge efficiëntie) of moeten we het nog maar zien? Liegen zullen ze natuurlijk niet...
Lijkt mij een exacte kopie van de SunPower panelen die al net zo duur zijn. Ik weet niet of deze techniek (back contact cells) gepatenteerd is of dat de productiemethode zo lastig is. Maar SunPower is volgens mij de enige die het toepast.
zonnefreak schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:55:
[...]
Ik heb in het verleden wel een backcontact zonnepanelen gehad van suntechnics. Ze werkte erg goed. Alleen ben ik er later achter gekomen dat de plus of de min aansluiting aan de aarde gehangen moet worden. Ik ben de technische reden even kwijt maar volgens mij staat er op de site van SMA wel iets over verteld over deze panelen. De meeste omvormers zijn niet galvanisch gescheiden. Het kan dus zijn dat je niet elke soort omvormer hiervoor kunt gebruiken. Ik denk dat andere mede mensen dit misschien wel beter kunnen uitleggen.
In het datablad staat "Positieve aarding is niet vereist" en op de site: "deze panelen zijn geschikt voor transformatorloze omvormers (TL)".

[ Voor 59% gewijzigd door antonboonstra op 09-01-2013 16:05 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
NovapaX schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:39:

Ze zijn wat prijzig, maar de lengte is overigens wel gunstig. Dan passen er precies 3 in landscape op exact zuid op mijn 5 meter brede platte dak. Panda's van 1,65 zijn voor het mooi net ff te lang...
Ik heb in het verleden wel een backcontact zonnepanelen gehad van suntechnics. Ze werkte erg goed. Alleen ben ik er later achter gekomen dat de plus of de min aansluiting aan de aarde gehangen moet worden. Ik ben de technische reden even kwijt maar volgens mij staat er op de site van SMA wel iets over verteld over deze panelen. De meeste omvormers zijn niet galvanisch gescheiden. Het kan dus zijn dat je niet elke soort omvormer hiervoor kunt gebruiken. Ik denk dat andere mede mensen dit misschien wel beter kunnen uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:53:
[...]

Electrisch is het geen probleem, maar het kabeltje is mogelijk wel te kort en moet je dus verlengen

Klopt, soms wel, je hebt meestal niet echt veel over en soms idd net tekort,
maar als je je grijze cellen dan even laat knarsen....... vind je daar wel weer iets op >:)

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Lus%20plan%20basis%203x3%20kort.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:51:
[...]
Lijkt mij een exacte kopie van de SunPower panelen die al net zo duur zijn. Ik weet niet of deze techniek (back contact cells) gepatenteerd is of dat de productiemethode zo lastig is. Maar SunPower is volgens mij de enige die het toepast.
[...]

In het datablad staat "Positieve aarding is niet vereist" en op de site: "deze panelen zijn geschikt voor transformatorloze omvormers (TL)".
Ik heb Sunpower's sinds kerst 2008 en ze halen echt het beloofde rendement. Maar alleen als je ze positief aard, en ik moest dus mijn gekochte maar nog niet aangesloten TL-omvormer vervangen voor een andere, en die moest met behulp van de levencier Mastervolt getweaked worden. Ik ben zeer tevreden, een paneelrendement van 18.3%, maar wel relatief duur. Dus puur economisch gezien op dit moment niet het maximale uit elke euro. Ik weet van anderen die geen of verkeerde aarding hadden, dat die wél binnen enkele weken forse power-degrading hadden. Dit was vrij snel (paar dagen) opgelost na correcte aarding.

Ik zie niet in waarom aarding voor deze back-contact panelen niet meer nodig zou zijn, tenzij je 30% opbrengst weg wilt gooien. Het principe voor dit hoge rendement is -dacht ik- dat je door de aarding de vrije electronen extra efficient weet af te voeren (minder terugval).

Nog één nadeel: de panelen trekken door hun constante lading wel veel stuifmeel aan, dus als je nabij flinke coniferen/naaldbomen zit, kan dat soort vuil een (tijdelijk) probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:57

Len

Leeg

Mijn SMA Sunny Boy SB2100TL geeft een foutmelding toen ik thuis kwam. Het was nog wel licht dus ik wilde even kijken wat mijn opbrengst was. Maar alle 3 de ledjes zaten te knipperen. (groen good en geel). In de gebruiksaanwijzing stond deze foutmelding er niet in. Was het omdat er nu net te weinig licht aanwezig was?

Ik kijk morgen nog een keer (als ik op tijd thuis ben) en dan maar weer aan de telefoon hangen...

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Laatst online: 04-09 08:21
blissard schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:53:
[...]

Goed idee om de datasheet er bij te halen!

Aan de hand van de datasheet voor het paneel dat waarschijnlijk op mijn dak komt (link) is de minimale afstand die overbrugt moet worden 190.9 cm. (met de stelling van pythagoras, als ik het goed heb :) ) en heeft het paneel 2 * 100 cm aansluitingen.

Omdat er ook nog wat afstand tussen de rijen komt, wordt het allemaal wel erg krap :/ ik zal nog eens wat meer gaan passen en meten, of het allemaal wel kan op die manier.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008

MieJuul

3970Wp

Zo, vandaag de laatste 4 panelen bijgeplaats.
Voor op het huis ligt nu 12x 230Wp met smart te wachten op wat zon.

Samen met het garage-setje zit ik nu op een mooie 3180Wp

Zal morgen even een paar foto's maken en posten.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

MieJuul schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:43:
Zo, vandaag de laatste 4 panelen bijgeplaats.
Voor op het huis ligt nu 12x 230Wp met smart te wachten op wat zon.

Samen met het garage-setje zit ik nu op een mooie 3180Wp

Nice! Dat is een flinke installatie geworden. Misschien heb ik het gemist, maar wat voor type panelen en omvormer heb je toegepast? En waar aangeschaft en voor welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Len schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:42:
Mijn SMA Sunny Boy SB2100TL geeft een foutmelding toen ik thuis kwam. Het was nog wel licht dus ik wilde even kijken wat mijn opbrengst was. Maar alle 3 de ledjes zaten te knipperen. (groen good en geel). In de gebruiksaanwijzing stond deze foutmelding er niet in. Was het omdat er nu net te weinig licht aanwezig was?

Ik kijk morgen nog een keer (als ik op tijd thuis ben) en dan maar weer aan de telefoon hangen...
Zodra hij gaat afsluiten zie je inderdaad alle ledjes knipperen. Niets om je zorgen om te maken dus, morgen weer een dag. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Laatst online: 06:39
Roamor schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:13:
[...]

Zodra hij gaat afsluiten zie je inderdaad alle ledjes knipperen. Niets om je zorgen om te maken dus, morgen weer een dag. ;)
De gebruiksaanwijzing van mijn SB1600TL zegt over drie knipperende ledjes: De omvormer bevindt zich in de startfase. Leuk om dat ook bij het afsluiten te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Snowmiss schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:09:
[...]

De gebruiksaanwijzing van mijn SB1600TL zegt over drie knipperende ledjes: De omvormer bevindt zich in de startfase. Leuk om dat ook bij het afsluiten te zien ;)
Dan ook idd. "Startfase" is eigenlijk een slechte term; het is meer de "twilight-fase" tussen te weinig voltage voor productie en operationeel zijn. Op een slechte dag als vandaag kan hij hier de hele dag wel in blijven hangen als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is ook logisch , de spanning zakt door het afnemende licht. op een bepaald tijdstip komt deze rond de minimale startspanning en gaat de omvormer in "standby" afhankelijk van merk omvormer probeert deze dan nog een tijdje opnieuw te starten ( bijv 10min )

na die 10min gaat de omvormer echt uit totdat deze devolgende dag weer getriggerd word door voldoende licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestaat er ook Prozac voor pv installaties? Man man, ik heb het helemaal gehad met dit weer. Zal blij zijn als we 2 maanden verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aankomende week word het al beter, het gaat wat vriezen dus waarschijnlijk meer zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

antonboonstra schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 18:11:
[...]

Nice! Dat is een flinke installatie geworden. Misschien heb ik het gemist, maar wat voor type panelen en omvormer heb je toegepast? En waar aangeschaft en voor welke prijs?
Op de garage ligt sinds november 2011 een setje van 4x Helios Technology 105Wp op een Steca 500.
Eerst zaten deze per 2 op een Gridfit 250HV, maar die hadden een conflict samen.
Dus 2 Gridfits verkocht en een Steca ervoor in de plaats.
Deze set 2de hands aangeschaft voor 600 Euro.

De uitbreiding op het dak voor betreft 12x Huashun Solar SH-230P6 All-Black op een Effekta 3300.
Deze set komt bij de Duurzame Energieshop vandaan.
Na aftrek van soepsidie kostte het me uiteindelijk 2450 Eurootjes

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ik vraag me af of het wel rendabel is dat je omvormer opstart met dit troosteloze weer. Opbrengst vandaag 290 Wh. De Omniksol 3k verbruikt 45 watt en staat in deze donkere dagen een uurtje of 8 aan. Dat is dus een verbruik van 360 Wh. dat zou dan een verlies van 70 Wh zijn.
Of is de opgewerkte 290 Wh de netto opbrengst en is het eigen verbruik hier al vanaf?

Ik kan hier eigenlijk geen info over vinden, de vermeldde opbrengst is vanuit de omvormer zelf, via wifi dus geen aparte logging.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:47:
[...]
Prijs en oppervlakte nodig voor een gegeven Wp met andere woorden: de Wp/m2
Met andere woorden; (module) efficiëntie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
SunPower werknemers moeten flink overuren draaien de komende tijd.

http://www.duurzaambedrij...te-zonne-energiecentrale/

0.579 Gigawatt projekt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:20
Over. 9 panelen en hoe aan te sluiten. Als de standaard kabels te kort zijn kun je een kort stukje verlengen, of bijvoorbeeld op het middelste paneel eindigen, dan ks slechts 1 van de aansluitkabels die je toch appart op lengte moet maken, slechts een halve meter of zo langer.
Dat geeft dan geen onverwachte montageproblemen door te korte kabels.
Wel een makkelijke montagevolgorde hanteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:24
Ik zat ook met die vraag, maar was al tot de conclusie gekomen dat het geen probleem kon zijn.
Alleen het netjes binden van kabels met rijen landscape en verticale dragers ontgaat me nog volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

izdp schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 01:11:
Ik zat ook met die vraag, maar was al tot de conclusie gekomen dat het geen probleem kon zijn.
Alleen het netjes binden van kabels met rijen landscape en verticale dragers ontgaat me nog volledig.
Doorschuren van kabels op dakpannen of montage rails wil je toch niet?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Omniksol 3k verbruikt 45 watt en staat in deze donkere dagen een uurtje of 8 aan. Dat is dus een verbruik van 360 Wh
de gemeten opbrengst van de omniksol is exclusief het eigen vebruik.
daarnaast is de genoemde 45watt het maximum aan eingen vebruik

wel is het zo dat de omnik minimaal zijn "vebruik" vermogen moet hebben om te starten
oftewel de omnik 3 start pas bij een vermogen van meer dan 45watt
de omnik4 start bij een vermogen van 50watt

om je werkelijke vebruik te zien zou je even moeten inloggen op de omnik portal
en op een bepaalt tijdstip kijken naar wat je panelen opbrengen V_pv1 * A_pv1 plus V_pv2*A_pv2 en dat vergelijken met de opbrengst op het zelfde tijdstip

voorbeeld
Gisteren om 14:47 uur de volgende waardes
V-pv1 = 233.1 Volt V-pv2 = 233.4 Volt
A-pv1 = 0,38 A A-pv2 = 0,38 A
P1= 88,58 watt P2 = 88,7 Watt

P1 +p2 is 177,3 watt

Afgegeven vermogen op dat tijdstip 167 Wat

eigen vebruik op dat tijdstip is dan P-totaal - P afgifte = 6,3 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

PClop schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 00:13:
SunPower werknemers moeten flink overuren draaien de komende tijd.

http://www.duurzaambedrij...te-zonne-energiecentrale/

0.579 Gigawatt projekt _/-\o_
Ik dacht dat SunPower volledig Amerikaans was, maar zo te lezen is het bedrijf voor 66 procent in handen van het Franse Total. Ben benieuwd welke panelen hier toegepast gaan worden. Zullen dat allemaal E20 panelen zijn met trackers? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat is dat nou?

*O* *O* *O* *O* ZON!!! *O* *O* *O* *O*

[ Voor 64% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-01-2013 13:08 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:24
Nee, natuurlijk niet Rol-Co. Het ontgaan moet je lezen als niet weten hoe voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Ja hier ook, de hele dag al..................................... achter een dik wolkendek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 19:07

Peetman

Tjah....

Ik vroeg me af wat de kenners hier van het volgende denken:

Op ons dak (ca. 35 graden, pal zuid, schaduwvrij) hebben we een vlak van 3,30 breed bij 5,50 hoog beschikbaar. Verder zijn er nog wel wat plekken vrij, maar als je om het dakraam heen wil leggen wordt het zo'n lappendeken. Er is dus ruimte voor 10 a 12 panelen (landscape, 5 a 6 hoog, 2 breed) of 9 panelen (portrait, 3 bij 3)
Elektriciteitsverbruik op jaarbasis schat ik op 2500-3000 kWh.

Aan de andere kant van het huis op de zolderverdieping bevindt zich een washok met 4 groepen waarop eindverbruikers zijn aangesloten (CV/MV, Wasmachine, Wasdroger, verlichting/stopcontact).
Helaas heb ik geen loze leidingen naar boven meer beschikbaar + al een behoorlijk volle meterkast.

Optie zou dus zijn om een aantal (max 4) stecagrid 500 (of soladin) aan te sluiten op de bestaande groepen met daarop de panelen.

Of zie ik hiermee een veel handiger/goedkopere oplossing over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:22
Peetman schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 13:36:

Op ons dak (ca. 35 graden, pal zuid, schaduwvrij) hebben we een vlak van 3,30 breed bij 5,50 hoog beschikbaar. Verder zijn er nog wel wat plekken vrij, maar als je om het dakraam heen wil leggen wordt het zo'n lappendeken. Er is dus ruimte voor 10 a 12 panelen (landscape, 5 a 6 hoog, 2 breed) of 9 panelen (portrait, 3 bij 3)

Aan de andere kant van het huis op de zolderverdieping bevindt zich een washok met 4 groepen waarop eindverbruikers zijn aangesloten (CV/MV, Wasmachine, Wasdroger, verlichting/stopcontact).
Helaas heb ik geen loze leidingen naar boven meer beschikbaar + al een behoorlijk volle meterkast.

Optie zou dus zijn om een aantal (max 4) stecagrid 500 (of soladin) aan te sluiten op de bestaande groepen met daarop de panelen.

CV aansluiten op de normale verlichtingsgroep. Je hebt dan een groep vrij voor een omvormer. Een CV gebruikt niet meer van 2000watt dus dat mag gewoon. Andere optie: Droger vervangen door een warmtepomp droger. Die hoeft dan niet meer op een aparte groep. Als je de droger regelmatig gebruikt heeft dat net als zonnepanelen een acceptabele terugverdientijd.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
de wasmachiene en droger hier op aansluiten http://shop.voorjekeuken.nl/Combiregelaar

een normale CV hoeft normaal gesproken niet op een aparte groep die zou bij de algemene wcd op kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

CV en mechanische ventilatie zitten op een groep waarop nog meer verbruikers aangesloten zijn, dus daar kan ik helaas geen vrije groep van maken. Droger vervangen is ook niet echt optie, die is net 3 maanden oud. Toen wel gekeken naar een warmtepomp droger, maar daarvoor gebruiken we de droger ook niet vaak genoeg.

Combiregelaar is een optie. Hadden we in ons oude appartement ook, maar de droger die we toen hadden ging niet verder als die uit was gevallen, dus dat was wat onhandig. Misschien dat de nieuwe droger daar beter mee om kan gaan. In dat geval valt het misschien binnen de WAF marge :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

MieJuul schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:43:
Nou, hier de beloofde foto's

Tijdens de werkzaamheden
Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/11927475/640/11927475.jpg

Het eindresultaat
Afbeeldingslocatie: http://www4.picturepush.com/photo/a/11927422/640/11927422.jpg

De Effekta ES3300 aan het werk
Afbeeldingslocatie: http://www1.picturepush.com/photo/a/11927469/640/11927469.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:59

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ziet er netjes uit, vandaag gelijk wat zon meepakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netjes, maar toch puntje van kritiek
de achterste connecter zien er nogal haaks omgevouwen uit qua kabels of lijkt dit zo door de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Wat dit al gepasseerd? Agentschap NL verbiedt expliciet dubbele aanschaf subsidie (dus ook niet subsidie vergeven NA opstrijken nationale max. 650 Euri). Anders terugbetalen Rijkssubsidie!

http://www.polderpv.nl/BT..._subsidies_incasseren_NOT

tismaardattuhetweet...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:03:
Wat dit al gepasseerd? Agentschap NL verbiedt expliciet dubbele aanschaf subsidie (dus ook niet subsidie vergeven NA opstrijken nationale max. 650 Euri). Anders terugbetalen Rijkssubsidie!

tismaardattuhetweet...
Maar een echte tweaker weet toch dat oplichting niet echt "duurzaam" is..., toch???? 8)

Daar zijn toch die andere groepen voor?? :X

We bespreken ze hier vaak genoeg......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Even voor de verandering:
Speciale WCD's voor PV-groep? Ze zijn wel toepasselijk denk ik O+

http://www.flickr.com/photos/toresbe/2176018145/

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:03:
de achterste connecter zien er nogal haaks omgevouwen uit qua kabels of lijkt dit zo door de foto?
Gezichtsbedrog, overkomt mij ook wel eens ( die komen uit het kabelgootje, maar lijken op de mc4 te zitten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NovapaX schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:02:
Even voor de verandering:
Speciale WCD's voor PV-groep? Ze zijn wel toepasselijk denk ik O+

http://www.flickr.com/photos/toresbe/2176018145/
Daar hoort wel een schakelaar bij, wel zo veilig....

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/lightswitch_zps7f4acb4d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Zonnigtype:
Ik heb nog even over de subsidie op je webssite gekeken maar uw uitspraak :

"Uiteraard nog steeds met verkapte staatssteun, mind you. Want bij salderen gaat er al in het nieuwe jaar (nog tijdens het tweede deel van "de regeling") bijna 16 Eurocent per kilowattuur niet meer naar de Staat toe:
1 kWh bevat per 1 januari 2013 immers €ct 11,65 energiebelasting, €ct 2,45 BTW over EB, en (tarieven Vattenfall inmiddels bekend) €ct 1,50 BTW over de kale leveringsprijs bij continu-tarief). In totaal saldeer je dan al zo'n €ct 15,6 per kilowattuur weg wat niet meer naar de Staatskas vloeit. Daar bovenop komt ook nog een nieuwe kWh-georiënteerde SDE heffing van €ct 0,11 ex BTW, plm. €ct 0,13/kWh die kan worden "weg gesaldeerd" in 2013 (eerste "belastingstaffel"). Met die "saldeerbare" heffing meegerekend kom je al op een impressionant bedrag van €ct 15,73 wat meneer Dijsselbloem van het Ministerie van Financiën niet meer zal gaan ontvangen
"

is natuurlijk pertinent onjuist. Dit is het zelfde als stellen dat wanneer:

- Iemand ipv met de auto met de fiets naar het werk ga daar voor "subsidie" ontvang (de uitgespaarde benzine bevat ook een grote component belasting en btw)?
of
- Iemand stopt met werken hij/zij daar "subsidie" voor ontvangt (er word immers geen inkomsten belasting betaald)?
of
- Iemand eigen geteelde kropjes sla van eigen land op peuzeld hij/zij daarvoor subsidie ontvangt? (re wordt immers geen BTW betaald over niet gekochte kroppen sla)?

Subsidie kan je nu eenmaal niet definieeren als geld wat niet naar de staat vloeit door dat een belasting betaler een actie onder neemt of laat, dat is het goed recht van een burger in een democratische rechtstaat.

De enige subsidie die iemand als vrolijk salderende PV-stroom opwekker en stroomverbruiker ontvang ontstaat wanneer er minder EB betaald wordt dan dat er vast retour ontvang. Aan de andere kant kun je stellen dat de EB is ontstaan om het stroom verbruik terug te dringen, dit is gelukt!

De vastrecht kosten moeten de buffer kosten dekken van het salderen, gelukkig zijn die door het decentrale opwekken en grootschalig bufferen niet zo hoog als dan wanneer ik zelf een buffer zou moeten aanleggen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het idee van de EB is dat het een belasting op *verbruik* is. Door het te salderen met stroomproductie (wat alleen huishoudens mogen, andere producenten krijgen gewoon de kale marktprijs) neem je de functie van verbruiksremmer weg, en maak je kleine PV installaties kunstmatig 3x zo winstgevend versus precies dezelfde PV installaties die niet toevallig achter een huishoudensaansluiting zitten.

Bovendien, zodra de regering besluit de energiebelasting of het BTW tarief te verlagen, en bv in het vastrecht te stoppen zitten PV eigenaren met de gebakken peren, want ze ontvangen niet meer 22 ct voor hun PV stroom, maar 6 cent. Dat maakt de salderingsregeling tot een heel riskante onderneming, want je bent volledig afhankelijk van de grillen van de belastingdienst jaar tot jaar. Het alternatief (een feed-in-tarief regeling) garandeert in het algemeen een langjarige prijs (15-30 jaar) en biedt dus zekerheid. En hangt niet af van hoeveel je thuis verbruikt, want als je nu een flinke PV installatie hebt liggen waarmee je tot nul saldeert, is de prikkel om minder stroom te gaan verbruiken ook bijna helemaal weg.

[ Voor 54% gewijzigd door Dreamvoid op 10-01-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Dreamvoid schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:36:
Het idee van de EB is dat het een belasting op *verbruik* is. Door het te salderen met stroomproductie (wat alleen huishoudens mogen, andere producenten mogen dat niet) neem je de functie van verbruiksremmer weg, en maak je kleine PV installaties kunstmatig 3x zo winstgevend versus precies dezelfde PV installaties die niet toevallig achter een huishoudensaansluiting zitten.
De EB maakt een PV installatie rendabel op een aansluiting met max 3x80A aansluiting. Hierdoor wordt de eigen schone opwekking gestimuleerd. Dat is een groot voordeel.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Goed, maar dan maak je dus de keus dat je liever dure kleine installaties bouwt (iedereen zijn eigen verbruik, en geen kWh meer), dan goedkope grote, zelfs als dat ten koste gaat van de totale PV opwek.

De salderingsregeling is de reden dat we hier in NL al die mini-paneeltjes op de daken hebben (want je bent gek als je meer produceert dan je verbruikt), terwijl ze in Duitsland als ze eenmaal op het dak staan de boel met lappen tegelijk volleggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 10-01-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Gisteren de nwe set ontvangen (zeer compleet volgens mij) en meteen aan de slag gegaan.

Een kabeltje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/282813_560865407275576_294754058_n.jpg

De inverter op gehangen (links boven in het 'gat' naar het dak):
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/13680_560865403942243_617342822_n.jpg

De kabel voorbereiding, extra groep en meter had ik al eerder gemaakt. Morgen volgt een werkschakelaar voor de DC kant.

Gisteren kon ik ook de subsidie aanvraag indienen bij Agentschap NL; iemand ervaring na hoeveel dagen 't geld op je rekening staat? In de 1e bevestiging staat een waarschuwing in termen als 'weken'.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
aan het eind van 2012 heb ik termijnen gehoord binnen 2 weken naar aanvraag.
Ik heb ook van aanvragers gehoord dat het 3 maand heeft geduurd al waren dit wel aanvragers van 2 juli 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dreamvoid schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:53:
Goed, maar dan maak je dus de keus dat je liever dure kleine installaties bouwt (iedereen zijn eigen verbruik, en geen kWh meer), dan goedkope grote, zelfs als dat ten koste gaat van de totale PV opwek.

De salderingsregeling is de reden dat we hier in NL al die mini-paneeltjes op de daken hebben (want je bent gek als je meer produceert dan je verbruikt), terwijl ze in Duitsland als ze eenmaal op het dak staan de boel met lappen tegelijk volleggen.
Zo zou je wel kunnen 'afdwingen' om je installatie neutraal te maken, heb je stroom over, dan de electrische kachel aan...

Voordeel is wel dat lokale opwekking geen transport van energie vereist waardoor het verlies (hoogspanninskabels, transformatie naar laagspanning 220v e.d.) een stuk minder wordt.

Koop je een electrische auto? Hup een evenredig aantal panelen het dak op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Fairy schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:01:
[...]

Grote kans dat je die auto overdag voor iets anders dan opladen gebruikt :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Peetman schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 13:36:

4 groepen in een washok op zolder?
klinkt mij wat veel of als een creatieve manier van tellen.
(niet dat die situatie totaal onmogenlijk is. klinkt alleen een beetje vreemd.)
maar goed er zal wel iets kloppen.

je kunt met de groep van de wasmaschiene wel iets doen. (die pak ik als voorbeeld)
met een extra verdeler van 2x 16A.
kun je een omvormer neer hangen van max 16A. (meer als genoeg voor jouw)
er is niet lang geleden nog iemand geweest die dat heeft gedaan.

ga je het zelf doen of laat je het doen?
(laat ik eens rustig beginnen met deze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Fairy schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:01:
[...]

Voordeel is wel dat lokale opwekking geen transport van energie vereist waardoor het verlies (hoogspanninskabels, transformatie naar laagspanning 220v e.d.) een stuk minder wordt.

Volgens mij heb je structureel een transportprobleem met PV. Je kan de zon niet aan- en uitschakelen en je energieverbruik nooit afstellen op de zonnekracht. Dat is het grote manco met PV. Met windenergie is dit een stuk minder, denk ik.

Linksom of rechtom, je zult altijd het net belasten met je opwekking, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

migjes schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:11:
[...]

4 groepen in een washok op zolder?
klinkt mij wat veel of als een creatieve manier van tellen.
(niet dat die situatie totaal onmogenlijk is. klinkt alleen een beetje vreemd.)
maar goed er zal wel iets kloppen.

je kunt met de groep van de wasmaschiene wel iets doen. (die pak ik als voorbeeld)

ga je het zelf doen of laat je het doen?
(laat ik eens rustig beginnen met deze vraag)
- Groep wasdroger
- Groep wasmachine
- Groep CV/MV/Netgekoppelde rookmelders
- Groep verlichting deel zolder/1e verdieping

Die laatste 2 zijn ook op andere plekken in het huis beschikbaar, maar evt. dus ook af te tappen in het washok.

Die optie van een extra verdeler had ik ook al gezien, maar dacht te begrijpen dat dat van NEN1010 niet mag, hoewel het uiteraard veilig genoeg is.

Was van plan om het te laten doen, maar kom graag goed beslagen ten ijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:21:
Zonnigtype:
Ik heb nog even over de subsidie op je webssite gekeken maar uw uitspraak :

"Uiteraard nog steeds met verkapte staatssteun, mind you. Want bij salderen gaat er al in het nieuwe jaar (nog tijdens het tweede deel van "de regeling") bijna 16 Eurocent per kilowattuur niet meer naar de Staat toe:
1 kWh bevat per 1 januari 2013 immers €ct 11,65 energiebelasting, €ct 2,45 BTW over EB, en (tarieven Vattenfall inmiddels bekend) €ct 1,50 BTW over de kale leveringsprijs bij continu-tarief). In totaal saldeer je dan al zo'n €ct 15,6 per kilowattuur weg wat niet meer naar de Staatskas vloeit. Daar bovenop komt ook nog een nieuwe kWh-georiënteerde SDE heffing van €ct 0,11 ex BTW, plm. €ct 0,13/kWh die kan worden "weg gesaldeerd" in 2013 (eerste "belastingstaffel"). Met die "saldeerbare" heffing meegerekend kom je al op een impressionant bedrag van €ct 15,73 wat meneer Dijsselbloem van het Ministerie van Financiën niet meer zal gaan ontvangen
"

is natuurlijk pertinent onjuist. Dit is het zelfde als stellen dat wanneer:

- Iemand ipv met de auto met de fiets naar het werk ga daar voor "subsidie" ontvang (de uitgespaarde benzine bevat ook een grote component belasting en btw)?
of
- Iemand stopt met werken hij/zij daar "subsidie" voor ontvangt (er word immers geen inkomsten belasting betaald)?
of
- Iemand eigen geteelde kropjes sla van eigen land op peuzeld hij/zij daarvoor subsidie ontvangt? (re wordt immers geen BTW betaald over niet gekochte kroppen sla)?

Subsidie kan je nu eenmaal niet definieeren als geld wat niet naar de staat vloeit door dat een belasting betaler een actie onder neemt of laat, dat is het goed recht van een burger in een democratische rechtstaat.

De enige subsidie die iemand als vrolijk salderende PV-stroom opwekker en stroomverbruiker ontvang ontstaat wanneer er minder EB betaald wordt dan dat er vast retour ontvang. Aan de andere kant kun je stellen dat de EB is ontstaan om het stroom verbruik terug te dringen, dit is gelukt!

De vastrecht kosten moeten de buffer kosten dekken van het salderen, gelukkig zijn die door het decentrale opwekken en grootschalig bufferen niet zo hoog als dan wanneer ik zelf een buffer zou moeten aanleggen.
IK heb niet gezegd dat het "dus subsidie" is, dat doen anderen in extreme mate, het is het meest beladen woord in de energiesector lijkt het wel. Ik wil alleen maar waarschuwen (op steeds indringender wijze) dat het fout gaat lopen bij de mede door mij geconstateerde (en gedocumenteerde) grote groei in afzet van PV capaciteit. De sector heeft daar een blijvend blinde vlek voor, en dat moet afgelopen wezen. Anders graven ze hun eigen graf. Kijk wat er normaal naar de Staat vloeit, en wat er bij salderen niet meer die kant op gaat. Je bent echt naief om te denken dat dat lang goed blijft gaan bij de geconstateerde zonnestroom explosie. Zie Spanje, zie Tsjechië, zie Vlaanderen, zie Denemarken. Voorbeelden te over: de Staat grijpt in. Vroeg of laat. Heel erg vroeg (binnen een jaar!) als de Staat het grootste (vermeende) slachtoffer is >> Denemarken.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Schinnen-groen schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:13:
[...]
Volgens mij heb je structureel een transportprobleem met PV. Je kan de zon niet aan- en uitschakelen en je energieverbruik nooit afstellen op de zonnekracht. Dat is het grote manco met PV. Met windenergie is dit een stuk minder, denk ik.
Linksom of rechtom, je zult altijd het net belasten met je opwekking, helaas.
Het transport probleem is natuurlijk structureel met Wind en andere Centrale opwekking. De door kleine (duurdere ? zal wel mee vallen) systemen decentraal opgewekte stroom kan grotendeels locaal zonder verlies worden gebruikt. Geen dikke dure hoogspannings kabels van de ene kant van het land naar de andere kant (Duitsland) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 05:32:
[...]

Doorschuren van kabels op dakpannen of montage rails wil je toch niet?
Dat ben ik met je eens, maar het is een beetje kiezen tussen twee kwaden.
Meestal zijn de kabels te kort om langs het frame vast te vinden en verlengen is nou ook niet bepaald fijn.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb een beetje een probleem met het begrip "kan lokaal worden gebruikt". Stel dat half Nederland op vakantie is in de zomer. Allemaal met mooie PV-installaties. Die energie moet dus via het net worden getransporteerd van A naar B. Of misschien zelfs over de grnes, ik heb geen idee.

Dan moet je infrastructuur hier wel voor geschikt zijn, anders heb je een probleem.

Maar goed, nog even een voorbeeld:
stel je wekt met een hele stad PV-energie op in de zomermaanden met perfect weer. De helft is op vakantie of gebruikt in ieder geval weinig energie.
Dan moet je infrastructuur hier toch op berekend zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Net is weer de vaste opwekvergoeding van de e-leverancier voor gemeenschappelijke voorzieningen binnengekomen. Bovenop saldering. Mooi nieuwtje aan het begin van het jaar (gaat maar om 31 Euri, worden we verder niet rijk van). We moeten het van de kleine dingen des levens hebben... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:03:
Lijkt zo denk ik, wel lijkt de DC wat dunnetjes, is dat 2,5 kwadraad? Lijkt wel anderhalf of iets in die buurt.
Heb je alle 12 op 1 string of 2x 6 ergens gekoppeld, de es3300 heeft namelijk 2 intern parallel gekoppelde aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:09:
Ik heb een beetje een probleem met het begrip "kan lokaal worden gebruikt". Stel dat half Nederland op vakantie is in de zomer. Allemaal met mooie PV-installaties. Die energie moet dus via het net worden getransporteerd van A naar B. Of misschien zelfs over de grnes, ik heb geen idee.

Dan moet je infrastructuur hier wel voor geschikt zijn, anders heb je een probleem.

stel je wekt met een hele stad PV-energie op in de zomermaanden met perfect weer. De helft is op vakantie of gebruikt in ieder geval weinig energie.
Er is in december 5 terawattuur uit Duitsland geïmporteerd. Ik heb geen explosies gehoord (of wellicht toch een probleem in, waar was het, Enschede? Maar dat had met iets anders te maken...). Bij zonnestroom in NL: Neen, Nieuwland is niet ontploft. Neen, Stad van de Zon is niet de lucht in gegaan (en staan ook nog dikke windturbines naast). Die mensen zijn vast net zo vaak op vakantie gegaan als andere 'ollanders. Waar hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:11:
[...]

Je kunt met de groep van de wasmaschiene wel iets doen. (die pak ik als voorbeeld)
Peetman schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 16:32:
[...]

Die optie van een extra verdeler had ik ook al gezien, maar dacht te begrijpen dat dat van NEN1010 niet mag, hoewel het uiteraard veilig genoeg is.
Dat heb ik idd gedaan. Dit op aanraden van een adviseur die bij ons aan huis is geweest en die vertelde dat hij ook NEN1010 doceert. Dus ik neem maar aan dat het van NEN1010 ook mag.

De extra verdeler heb ik alvast aangesloten. Ben nu aan het wachten de panelen+omvormer en op mijn gemeentesubsidie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zonnigtype schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:03:

tismaardattuhetweet...
Aanpassingen die later gebeuren of tijdens de aanvraag worden ook niet uitbetaald, wel krijg je een brief van goekeuring. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:16:
[...]

Aanpassingen die later gebeuren of tijdens de aanvraag worden ook niet uitbetaald, wel krijg je een brief van goekeuring. 8)7
Ach ja. NEEderland. Dan weet je het wel. Arm Agentschap moet ook flink bezuinigen, dan wil het wel eens spaak lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Schinnen-groen schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:09:

De helft van Nederland op vakantie ?????
Ik neem aan dat je bedoeld dat 50% van de Nederlandse bevolking tegelijk op vakantie gaat.
Heb je een bron voor dit gegeven?

Buiten beschouwing houd je dan ook de instroom van buitenlanders op vakantie in Nederland en die Nederlanders + buitenlanders die vlak bij mij om de hoek op de camping komen staan.
En alle airco's, koelkasten, vriezers ventilators enz die extra hard hun werk moeten doen als het zonnetje lekker schijnt.

Die gebruiken allemaal mijn locaal opgewekte 10kW PV-stroom, die komt het dorp niet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:27:

Die gebruiken allemaal mijn locaal opgewekte 10kW PV-stroom, die komt het dorp niet uit!
Dat bedoel ik nou. Veel geschreeuw. Weinig wol. Eerst maar eens vet bouwen hier. We lopen achter. Sorry. Understatement. We hebben revolutie nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:27:
[...]

De helft van Nederland op vakantie ?????
Ik neem aan dat je bedoeld dat 50% van de Nederlandse bevolking tegelijk op vakantie gaat.
Heb je een bron voor dit gegeven?

Buiten beschouwing houd je dan ook de instroom van buitenlanders op vakantie in Nederland en die Nederlanders + buitenlanders die vlak bij mij om de hoek op de camping komen staan.
En alle airco's, koelkasten, vriezers ventilators enz die extra hard hun werk moeten doen als het zonnetje lekker schijnt.

Ok, ga er eens van uit (moet dit aan elkaar worden geschreven?) dat iedereen thuis blijft. Dan vang ik de vakantieganger redelijk op. Echter buiten het feit dat de diepvries/ijskast aan de gang moet, speelt dit bij de droger minder en bij de wasmachine ook (gokje?). De CV stookt behoorlijk wat kWh's weg maar die is ook op vakantie. De verlichting is met hem mee. De buiten/terreinverlichting is ook van de partij, evenals de wegverlichting.

Ik heb geen idee hoeveel mensen in Nederland beschikken over een airco (thuis), maar dat zijn de mensen met geld, de meesten kunnen dit niet betalen (ook die energierekening niet). Misschien woon ik in een arm land van Nederland, maar ik zie heeeeeeel weinig airco's. de scholen zijn ook op vakantie en die stoken ook wat weg, kan ik je zeggen.

En daar komen de vakantiegangers, met hun tenten en caravans. Velen zitten ook in een hotel, een plek waar altijd mensen zitten; het hele jaar door.
Die verstoken niet zoveel aan kWh's; zeker niet aan verwarming. De eerste caravan met airco moet ik nog tegenkomen, maar ik ben maar een Limbo. Overigens wel met veel kennis over vakantiegangersgedrag.

Ik begrijp dat we beiden ervaringsgegevens produceren, maar harde cijfers heb ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zonnigtype schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:33:
[...]

Dat bedoel ik nou. Veel geschreeuw. Weinig wol. Eerst maar eens vet bouwen hier. We lopen achter. Sorry. Understatement. We hebben revolutie nodig...
In Duitsland is gebleken dat je helemaal niet zoveel co2 kan uitsparen met zonnepanelen en dat die enorme hoeveelheid daar slechts marginaal bijdraagt aan hun verminderde uitstoot.
Het probleem is dat de panelen alleen overdag (niet in de winter) een groot aandeel in de stroomproductie leveren waardoor ze geen andere energiebronnen (met hun uitstoot) kunnen laten vervallen.
Daarom moet Duitsland deze winter grootschalig stroom importeren en kan pas in de zomer weer wat exporteren.
Echter als alle omliggende landen ook vol komen te liggen met zonnepanelen wordt het lastiger om een overschot te exporteren.
De kosten om de infrastructuur aan te passen aan de nieuwe situatie worden op de burger afgewenteld terwijl die niet zo grootschalig bezig is als menig bedrijf dat ook nog bergen subsidie ontvangt.
Dat gaat binnen niet te lange tijd helemaal fout daar ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
zonnigtype schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:33:
[...]
Ik doe mijn best, komt nog 6kWp PV bij (zodat ik negatief ga) zodra de WAF en de spaarrekening de aanschaf van de zonneboiler / CV-houtkachel / buffervat systeem deze zomer te boven is ......

En ja als ik 17 ct/kWh krijg voor 20 jaar legde ik alle beschikbare daken vol inclusief mijn achtertuin weiland.....

Ben aan het kijken met mijn achterbuur boer om op een > 3x80A een zeer grote installatie te bouwen MET subsidie. Een deel zal hij zelf gebruiken (melk koelen enz) maar een groot deel ook niet. Kijken of er een stukje SDE+ overblijft met 15 ct/kwh .... dromen? We zullen zien.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 10-01-2013 18:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 18:14:
[...]

In Duitsland is gebleken dat je helemaal niet zoveel co2 kan uitsparen met zonnepanelen en dat die enorme hoeveelheid daar slechts marginaal bijdraagt aan hun verminderde uitstoot.
Het probleem is dat de panelen alleen overdag (niet in de winter) een groot aandeel in de stroomproductie leveren waardoor ze geen andere energiebronnen (met hun uitstoot) kunnen laten vervallen.
Daarom moet Duitsland deze winter grootschalig stroom importeren en kan pas in de zomer weer wat exporteren.
Echter als alle omliggende landen ook vol komen te liggen met zonnepanelen wordt het lastiger om een overschot te exporteren.
De kosten om de infrastructuur aan te passen aan de nieuwe situatie worden op de burger afgewenteld terwijl die niet zo grootschalig bezig is als menig bedrijf dat ook nog bergen subsidie ontvangt.
Kosten worden altijd betaald door de burger.
Een regering heeft geen geld.

Het punt is om kritisch te kijken welke kosten dit zijn en waarvoor ze worden gebruikt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
twixx schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 15:55:
...
De kabel voorbereiding, extra groep en meter had ik al eerder gemaakt. Morgen volgt een werkschakelaar voor de DC kant.
..
toch niet noodzakeljk als je die brede grip/connector aan linkerzijde (die de DC-kabels afdekt) handmatig verwijderd voor je aan DC-zijde gaat werken??

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 17:12:
[...]

Lijkt zo denk ik, wel lijkt de DC wat dunnetjes, is dat 2,5 kwadraad? Lijkt wel anderhalf of iets in die buurt.
Heb je alle 12 op 1 string of 2x 6 ergens gekoppeld, de es3300 heeft namelijk 2 intern parallel gekoppelde aansluitingen.
Het is inderdaad gezichtsbedrog.
En wat betreft de dc-bekabeling, dat is toch echt 6 kwadraat. ;)
Alle 12 in 1 string. De es3300 die hier hangt heeft 3 setjes aansluitingen (+/-) intern gekoppeld,waarvan de meest linkse is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Schinnen-groen schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 18:22:
[...]

Kosten worden altijd betaald door de burger.
Een regering heeft geen geld.

Het punt is om kritisch te kijken welke kosten dit zijn en waarvoor ze worden gebruikt. 8)
<kroegpraat>
Waarheid als een koe.
"maar de bedrijven dan???"
- Die wentelen de kosten af op de burger.

Althans: dat denken veel politici die in de achterzak van de bedrijven zitten. Vanmiddag een collega gesproken. Het PV feestje van de VVE gaat niet door. "Tegen 9 ct gaan we het nooit terugverdienen. Net als LED verlichting, halen we er nooit uit."

Mind you, dit is een VVE met 150MWH verbruik per jaar.

Dan denk ik bij mezelf: is het nou zo'n opgave om die staffels van de EB een beetje op te rekken? Dan geef je bedrijven en VVE's in ieder geval een prikkel om ook iets in PV te gaan doen. Immers: je hebt "het er snel weer uit".

O ja: Herman was daar ook langs geweest. Kansloos, qua tvt. Je moet nl. een dubbele infrastructuur aanleggen.

</kroegpraat>

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MieJuul schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:47:
[...]

Het is inderdaad gezichtsbedrog.
En wat betreft de dc-bekabeling, dat is toch echt 6 kwadraat. ;)
Alle 12 in 1 string. De es3300 die hier hangt heeft 3 setjes aansluitingen (+/-) intern gekoppeld,waarvan de meest linkse is aangesloten.
Sorry
Bedoelde AC natuurlijk, DC is 4 of 6 inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:55:
[...]

Sorry
Bedoelde AC natuurlijk, DC is 4 of 6 inderdaad.
De AC is op de foto niet te zien, maar is uitgevoerd met 4 mm2 vd-draad.
Het zwarte wat je op de foto ziet is van dat wikkelspul wat je om draad kunt draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speedy-Andre schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 18:14:
We gaan het zien. Duitsers worden steeds meer in het openbaar afgezeken. Op de een of andere manier heb ik mezelf wijs gemaakt dat dat volslagen onterecht is. Ik zal me wel vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
NielsTn schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:21:
[...]

toch niet noodzakeljk als je die brede grip/connector aan linkerzijde (die de DC-kabels afdekt) handmatig verwijderd voor je aan DC-zijde gaat werken??
Ik denk dat je daar gelijk in hebt! Toch nog eens goed nalezen voor mij.

Uit de handleiding: "Als de omvormer niet met een Electronic Solar Switch is uitgerust en de voorschriften in het land van installatie een externe DC-scheidingsschakelaar vereisen, installeer dan een externe
DC-scheidingsschakelaar."

Nou heb ik een ESS maar wat is eigenlijk (NEN?) het vereiste in NL?

[ Voor 30% gewijzigd door twixx op 10-01-2013 21:10 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 19:49:
O ja: Herman was daar ook langs geweest. Kansloos, qua tvt. Je moet nl. een dubbele infrastructuur aanleggen.
Doel je op deze Herman die claimt 18 MWp aan projecten in de tas te hebben (waar de helft dit jaar van uitgevoerd zou moeten kunnen worden)???

Pagina: 1 ... 225 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.