antonboonstra schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:26:
[...]

Wacht even. 1000 Wh per jaar per m2. Dus een Yingli Panda met een module efficientie van 16,5% levert op jaarbasis 165Wh per m2. Het paneel is 1,63m2, dus in totaal 270Wh per jaar! Dat is 0,27 kWh voor een paneel van 270Wp. Dat is dus 1 kWh/kWp voor een heel jaar

Snap jij het nog? Volgens mij gooi je met een heleboel getallen, maar klopt er niets van.
[...]
Volgens mij doel je op 950 kWh/kWp. Dit is
niet hetzelfde als 95% bij je elektriciteitsmeter aan laten komen, wat je daar ook maar mee wilt bedoelen...
Nee, ik gooi geen dingen door elkaar, maar wel op één hoop.
In ons geval in Nederland zijn dit reele waarden. Het Wp vermogen onder STC condities (1000W/m2, 1.5, 25C etc) komt toevallig overeen met de jaarlijkse instraling in NL: tussen 975 (enschede) en 1075 (den Helder).
Onder optimale omstandigheden kun je voor het gemak best 1000=1000 aannemen, alhoewel het appels met peren vergelijken is, dat geef ik toe, en gemiddeld voor Nederland, en dus ook voor kritiek vatbaar.
Als vuistregel werkt dat prima als je een 1e schatting wilt maken voor jouw dak.
Maar dat is DC-zijdig vermogen (Pdc). Moet je ook nog eens optimaal qua orientatie zitten, geen schaduw hebben etc.
Je hebt dan voor een globale inschatting 2 factoren:
orientatie (t.o.v. azimut en hellingshoek) al dan niet verminderd door schaduw, dus allemaal instralings factoren, en
rendement van DC naar AC, je systeem zelf (en warmte verliezen in je panelen) Kortom allemaal verlies factoren van cel naar meterkast. Het lijkt me sterk als je boven de 95% uit weet te komen, ook al is je omvormer de aller aller beste.
Kies je voor een mindere inverters (of een slechte fit), of heb je meer kabelverliezen, of kan de warmte niet goed onder de panelen vandaan, een duiventil erboven, etc, dan zul je die 95% nooit halen.
Jaarlijkse opbrengst [kWh/m2] = Jaarl.Instraling * Orientatie faktor * Paneel rendement * Systeem factor
Ik pas deze vuistregel toe om in te schatten wat je maximaal uit je dak kunt halen onder optimale condities.
Weet je meer over welke panelen, omvormer etc etc, dan is het verstandig om een omvormer-specifiek rekenprogramma in te zetten.
voorbeeld 1:
Stel lokatie= Den Helder. Jaarl.Instraling=1075
Stel plat-dakop het westen, hellingshoek 40 graden, zeer goede ventilatie: panelen zelden boven 40 C. Geen schaduw van objecten rondom. Orientatiefactor = 80%.
Paneel rendemement 14.8 %
Stel omvormer op gemiddeld 93% en 2% leiding verliezen: Systeemfactor=91%.
Totaal: 1075*0.8*0*14.8*0.91=115 kWh/jaar. Per m2 dak (eigenlijk paneel-oppervlak zonder schaduw)
voorbeeld 2:
Stel lokatie= Noordwest Veluwe. Jaarl.Instraling=1000
Stel plat-dakop pal zuid, hellingshoek 35 graden, zeer goede ventilatie: panelen zelden boven 40 C. Geen schaduw van objecten rondom. Orientatiefactor = 100%.
Stel omvormer op gemiddeld 93% en 1% leiding verliezen: Systeemfactor=92%.
Totaal: 1000*1.0*0.132*0.92=121 kWh/jaar. Per m2 paneel oppervlak.
Ik heb 10 van deze panelen a 1.28 m2 elk, dus 12.8 m2 dus samen ca 1550 kWp per jaar, en dat voor een 1700Wp installatie. Dat is dus 1550/1700=911 kWh/kWp.
Ik haal 900-925 kWh/kWp jaar tot in de geijkte bruto-productie meter, met omvormers die niet boven een rendement van 95% uitkomen, gemiddeld lager zelfs. Bij ons is de jaarlijkse instraling ca 1000 kWh/m2.jaar, volgens het KNMI. En mijn andere PV-set, met dure SunPower 18.2% paneel-rendementen voldoen toevalig(?) ook precies aan voorbeeld 2.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 06-01-2013 23:31
]