Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 224 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Rukapul schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:00:
[...]
Waarom slijp je de pannen uit? Ligt de pan dan echt zo slecht als je het niet doet of past het geheel niet?
Sneldek betonpannen liggen strak op elkaar en een dakhaak tilt de bovenste pan iets op als je niet uitslijpt. In de handleiding van mijn montagesysteem staat het volgende:
Falls notwendig, den Dachstein über dem Dachhaken an der Stelle der Durchführung des Dachhakens mit Hilfe eines Trennschleifers aussparen. Der Dachhaken soll den darüber liegenden Dachstein nicht aufrichten.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57
Luiaard schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:16:
[...]

Sneldek betonpannen liggen strak op elkaar en een dakhaak tilt de bovenste pan iets op als je niet uitslijpt. In de handleiding van mijn montagesysteem staat het volgende:
[...]
Wat voor systeem heb je?

Ik heb ook sneldek betonpannen, maar die paar mm wil nog wel, zeker als het toch beschut onder panelen komt te liggen. Het sluit nagenoeg aan. Of beter gezegd: het ligt niet beroerder dan sommige pannen die na 40 jaar niet 100% meer recht liggen, dakdoorvoerpannen, etc. Typisch groeit daar mos in en dan is het weer dicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:03

databeestje

Von PrutsHausen

beka01 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:16:
In mijn zoektocht naar de beste mogelijke configuratie voor mijn garagedak (3x9 m plat dak, zijde van 3m op zuiden) heb ik inmiddels wat berekeningen gemaakt. Om het vergunningsvrij te kunnen bouwen kan ik onder een hoek van 20 gr 6 panelen plaatsen (3x2). Ik heb panelen gevonden van hj solar, 158x106 met 260wp en betaalbaar.
Nu kreeg ik een opmerking om ook eens naar een schans te kijken, dan zou ik 10 (5x2)panelen kwijt kunnen onder een hoek van 6 gr. Wat is jullie mening hierover? Is het de moeite waard dit verder uit te zoeken?
Een schans zal verder boven het platte dak uitsteken en dus niet vergunningsvrij zijn. Dat is niet helemaal hetzelfde, als de gemeente hier echter akoord mee is zou dit natuurlijk wel gewoon kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01-2024
databeestje schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:26:
[...]

Een schans zal verder boven het platte dak uitsteken en dus niet vergunningsvrij zijn. Dat is niet helemaal hetzelfde, als de gemeente hier echter akoord mee is zou dit natuurlijk wel gewoon kunnen.
Niet als je een helling van 6 graden aanhoudt, dan kom je maar op een hoogte dan 80 cm, volgens een rekentool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:22

Stewie!

Keen must die!

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 17:31:
[...]

Overweeg anders een deel van het dak voor warmtecollectoren (b.v. heatpipes) in te zetten. Dat is zeer goed te combineren met een warmtepomp en het buffervat dat je daar vermoedelijk al bij hebt.
Bij mij een prima combinatie, goedkoop en zeer effectief gebleken, jaar-rond.
Bedankt voor de goede tips.

We hebben ook al meerdere warmtecollectoren, 2 systemen die samen met de warmtepomp gekoppeld zijn aan 2x 800L boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Rukapul schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:26:
[...]

Wat voor systeem heb je?

Ik heb ook sneldek betonpannen, maar die paar mm wil nog wel, zeker als het toch beschut onder panelen komt te liggen. Het sluit nagenoeg aan. Of beter gezegd: het ligt niet beroerder dan sommige pannen die na 40 jaar niet 100% meer recht liggen, dakdoorvoerpannen, etc. Typisch groeit daar mos in en dan is het weer dicht :+
Ik heb een systeem van Profiness/Solar-setup. Wie daar interesse in heeft, kan overigens altijd een DM sturen

Ik wil gewoon dat de pan net zo lag als zonder beugel ertussen en dan is slijpen wel het beste. De beugel is een paar mm dik, maar moet ook nog eens voldoende van de onderliggende pan afstaan, minimaal 5mm. Ze mogen geen krachten doorgeven aan de onderliggende pan. Dus je moet al snel flink slijpen.
Maar goed dat is dus wel 49x totaal en dan tikt de tijd wel door. Zal dus nog wel enkele droge dagen of middagen vergen.

[ Voor 14% gewijzigd door Luiaard op 06-01-2013 21:04 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Luiaard schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:40:
[...]

Ik heb een systeem van Profiness/Solar-setup. Wie daar interesse in heeft, kan overigens altijd een DM sturen

Ik wil gewoon dat de pan net zo lag als zonder beugel ertussen en dan is slijpen wel het beste. Maar goed dat is dus wel 49x totaal en dan tikt de tijd wel door.
Dat heb ik ook gedaan, 32 pannen geslepen + de pan voor de doorvoer van de kabels, leuk klusje en de buren blij..... Not
En wie denkt dat het niet nat word onder de panelen moet maar eens kijken als het regent :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik zou graag eens van wat ervaringsdeskundigen horen of het zinvol is om pv-panelen op mijn dak te leggen.
Het is een dak met een hoek van 17 graden, maar qua ligging niet echt ideaal volgens mij. Als ik de compass-app van mijn telefoon mag geloven ligt het ongeveer tussen de 100 en 110 graden (dus redelijk op het oosten gericht. Schaduw is er niet op mijn dak.
Het begint me aardig te jeuken, want ik zie in de buurt steeds meer daken (van anders gelegen huizen) vol liggen met panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:28

Airpower

Feel the Power!

reclamedoos schreef op zondag 06 januari 2013 @ 21:53:
Ik weet niet of het de bedoeling is, maar ik zou graag eens van wat ervaringsdeskundigen horen of het zinvol is om pv-panelen op mijn dak te leggen.
Het is een dak met een hoek van 17 graden, maar qua ligging niet echt ideaal volgens mij. Als ik de compass-app van mijn telefoon mag geloven ligt het ongeveer tussen de 100 en 110 graden (dus redelijk op het oosten gericht. Schaduw is er niet op mijn dak.
Het begint me aardig te jeuken, want ik zie in de buurt steeds meer daken (van anders gelegen huizen) vol liggen met panelen.
Jawel hoor! Met deze richting kan je nog wel een opbrengst realiseren van 85-90% tov de meest ideale hoek (35 graden op Z). Je kunt met Sunny Design het precies voor jou situatie uitrekenen wat de verwachte opbrengst zal zijn. Tip: kijk eens op http://www.suncalc.net voor de zonnestanden op jouw locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Stewie! schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:29:
We hebben ook al meerdere warmtecollectoren, 2 systemen die samen met de warmtepomp gekoppeld zijn aan 2x 800L boilers.
Zoiets bedoel je 8)
http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Griep!!

Het PV virus heeft toegeslagen :)

In mijn geval de low-budget variant ;-)

Recentelijk heb ik heel goedkoop (225 euro) 4 panelen en 4 micro inverters aangeschaft (soladin 120 en Photowatt PW1250 110 wp panelen).

Vandaag keek ik op marktplaats en zag ik exact dezelfde set nog een keer staan (200 euro voor de panelen en de Soladins voor een tientje per stuk!). Belletje gedaan, direct aanhanger opgehaald en er naartoe. Heel leuk gesprek gehad met de beste man en vrouw. De man was behoorlijk in het PV gebeuren doorgeslagen (wel heel leuk!) en had dik 12 KWP op dak liggen. Hij had 2 woningen in een rij die hij aaneengeschakeld heeft. Zijn Ferraris was meer een Ferrari in de R stand ;)

Affijn. Nu heb ik nog een set gekocht, dus nu totaal 880 WP voor de prijs van nog geen 500 euro.
Tevens had deze man nóg een set liggen van 4x 105 WP met 4 soladins, waarvan 1 doorgebrand maar wel werkend. Deze set heb ik ook meegenomen. Mijn vader heeft deze gekocht telefonisch (goed vertrouwen, geld overgeboekt) en heeft nu ook een klein beetje PV virus (en hij heeft een groot schuurdak!).

Ik heb het setje van mij nu op de grond prefisorisch in elkaar gezet. Morgen zien wat het doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Fairy schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:25:
Griep!!

Het PV virus heeft toegeslagen :)
Goed bezig!

Wie weet gaat dat virus straks misschien wel door onze Nationale Ziektekiemen Bestrijder Roel Coutinho bestreden worden... :D

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 06-01-2013 22:45 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:26:
[...]

:? Wacht even. 1000 Wh per jaar per m2. Dus een Yingli Panda met een module efficientie van 16,5% levert op jaarbasis 165Wh per m2. Het paneel is 1,63m2, dus in totaal 270Wh per jaar! Dat is 0,27 kWh voor een paneel van 270Wp. Dat is dus 1 kWh/kWp voor een heel jaar :? Snap jij het nog? Volgens mij gooi je met een heleboel getallen, maar klopt er niets van.
[...]
Volgens mij doel je op 950 kWh/kWp. Dit is niet hetzelfde als 95% bij je elektriciteitsmeter aan laten komen, wat je daar ook maar mee wilt bedoelen...
Nee, ik gooi geen dingen door elkaar, maar wel op één hoop. >:)
In ons geval in Nederland zijn dit reele waarden. Het Wp vermogen onder STC condities (1000W/m2, 1.5, 25C etc) komt toevallig overeen met de jaarlijkse instraling in NL: tussen 975 (enschede) en 1075 (den Helder).
Onder optimale omstandigheden kun je voor het gemak best 1000=1000 aannemen, alhoewel het appels met peren vergelijken is, dat geef ik toe, en gemiddeld voor Nederland, en dus ook voor kritiek vatbaar.

Als vuistregel werkt dat prima als je een 1e schatting wilt maken voor jouw dak.

Maar dat is DC-zijdig vermogen (Pdc). Moet je ook nog eens optimaal qua orientatie zitten, geen schaduw hebben etc.

Je hebt dan voor een globale inschatting 2 factoren:
orientatie (t.o.v. azimut en hellingshoek) al dan niet verminderd door schaduw, dus allemaal instralings factoren, en
rendement van DC naar AC, je systeem zelf (en warmte verliezen in je panelen) Kortom allemaal verlies factoren van cel naar meterkast. Het lijkt me sterk als je boven de 95% uit weet te komen, ook al is je omvormer de aller aller beste.
Kies je voor een mindere inverters (of een slechte fit), of heb je meer kabelverliezen, of kan de warmte niet goed onder de panelen vandaan, een duiventil erboven, etc, dan zul je die 95% nooit halen.

Jaarlijkse opbrengst [kWh/m2] = Jaarl.Instraling * Orientatie faktor * Paneel rendement * Systeem factor

Ik pas deze vuistregel toe om in te schatten wat je maximaal uit je dak kunt halen onder optimale condities.
Weet je meer over welke panelen, omvormer etc etc, dan is het verstandig om een omvormer-specifiek rekenprogramma in te zetten.

voorbeeld 1:
Stel lokatie= Den Helder. Jaarl.Instraling=1075
Stel plat-dakop het westen, hellingshoek 40 graden, zeer goede ventilatie: panelen zelden boven 40 C. Geen schaduw van objecten rondom. Orientatiefactor = 80%.
Paneel rendemement 14.8 %
Stel omvormer op gemiddeld 93% en 2% leiding verliezen: Systeemfactor=91%.
Totaal: 1075*0.8*0*14.8*0.91=115 kWh/jaar. Per m2 dak (eigenlijk paneel-oppervlak zonder schaduw)

voorbeeld 2:
Stel lokatie= Noordwest Veluwe. Jaarl.Instraling=1000
Stel plat-dakop pal zuid, hellingshoek 35 graden, zeer goede ventilatie: panelen zelden boven 40 C. Geen schaduw van objecten rondom. Orientatiefactor = 100%.
Stel omvormer op gemiddeld 93% en 1% leiding verliezen: Systeemfactor=92%.
Totaal: 1000*1.0*0.132*0.92=121 kWh/jaar. Per m2 paneel oppervlak.

Ik heb 10 van deze panelen a 1.28 m2 elk, dus 12.8 m2 dus samen ca 1550 kWp per jaar, en dat voor een 1700Wp installatie. Dat is dus 1550/1700=911 kWh/kWp.

Ik haal 900-925 kWh/kWp jaar tot in de geijkte bruto-productie meter, met omvormers die niet boven een rendement van 95% uitkomen, gemiddeld lager zelfs. Bij ons is de jaarlijkse instraling ca 1000 kWh/m2.jaar, volgens het KNMI. En mijn andere PV-set, met dure SunPower 18.2% paneel-rendementen voldoen toevalig(?) ook precies aan voorbeeld 2.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

reclamedoos schreef op zondag 06 januari 2013 @ 21:53:
Ik heb oost en west, dat gaat prima. Volgens Sunny Design ga ik met 3200Wp waarvan 1600 oost en 1600 west per jaar 2000kWh opwekken. Dat is met een dakhoek van 50 resp 40 graden.

Met een dakhoek van 17 graden zal deze vrij lang door blijven gaan met opwekken, en als je tegelijk ook west doet denk ik dat je het meest blij wordt op de lange duur.

Er zijn hier meer mensen met een oost-west opstelling. Niet 1 windrichting, maar beiden in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
beka01 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:16:
In mijn zoektocht naar de beste mogelijke configuratie voor mijn garagedak (3x9 m plat dak, zijde van 3m op zuiden) heb ik inmiddels wat berekeningen gemaakt. Om het vergunningsvrij te kunnen bouwen kan ik onder een hoek van 20 gr 6 panelen plaatsen (3x2) in portrait. Ik heb panelen gevonden van hj solar, 158x106 met 260wp en betaalbaar.
Nu kreeg ik een opmerking om ook eens naar een schans te kijken, dan zou ik 10 (5x2)panelen kwijt kunnen onder een hoek van 6 gr. Wat is jullie mening hierover? Is het de moeite waard dit verder uit te zoeken?
Dat zullen vast deze zijn http://www.sun-solar.nl/w...50M-32-Technical-Data.pdf
Hou er rekening mee dat deze niet met elke omvormer even goed werken daar het 96 cels panelen zijn
welke werken met spanning van 50 a 60 volt bij een stroom van ~5A, de meeste omvormers willen
de panelen graag belasten tot een stroom sterkte van 8 a 10 Amp, en dat halen deze panelen niet,
wel als je 2 strings parallel op 1 mpp tracker kunt aansluiten en dat de mpp spanning dan ook hoog
genoeg blijft ( binnen het mpp regelbereik van de omvormer ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 18:22

Stewie!

Keen must die!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
databeestje schreef op zondag 06 januari 2013 @ 23:30:
[...]

Ik heb oost en west, dat gaat prima. Volgens Sunny Design ga ik met 3200Wp waarvan 1600 oost en 1600 west per jaar 2000kWh opwekken. Dat is met een dakhoek van 50 resp 40 graden.

Met een dakhoek van 17 graden zal deze vrij lang door blijven gaan met opwekken, en als je tegelijk ook west doet denk ik dat je het meest blij wordt op de lange duur.

Er zijn hier meer mensen met een oost-west opstelling. Niet 1 windrichting, maar beiden in dat geval.
Twee windrichtingen gaat hier niet lukken (foto vertekend nogal, van Google maps geplukt):
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/qy965l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met deze situatie zal je weinig opwekken , veel te weinig licht ;)

qua opp heb je genoeg plaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

reclamedoos schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:13:
[...]

Twee windrichtingen gaat hier niet lukken (foto vertekend nogal, van Google maps geplukt):
[afbeelding]
Aha, duidelijk, ik denk dat je met dit dak het best redelijk gaat doen omdat de hoek laag is.

Mijn oost dak is 50 graden en stort na 2 uur 's middags in elkaar. Dus met een hoek van 17 graden moet je de 4 uur in de middag makkelijk halen en komt er best nog wel wat opbrengst uit.

SunnyDesign geeft aan met 11 panelen van 200Wp ~= 2200Wp op -105 graden oost 719kWh/kWp ~= 1582kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
databeestje schreef op maandag 07 januari 2013 @ 08:48:
[...]

Aha, duidelijk, ik denk dat je met dit dak het best redelijk gaat doen omdat de hoek laag is.

Mijn oost dak is 50 graden en stort na 2 uur 's middags in elkaar. Dus met een hoek van 17 graden moet je de 4 uur in de middag makkelijk halen en komt er best nog wel wat opbrengst uit.

SunnyDesign geeft aan met 11 panelen van 200Wp ~= 2200Wp op -105 graden oost 719kWh/kWp ~= 1582kWh.
Niet verkeerd. Het zullen geen 11 panelen worden in eerste instantie, vrouwlief is nog niet zo overtuigd. Maar een stuk of 6 is denk ik nog wel 'goed te praten'. 8)

Ik ga vanavond de lobby thuis maar eens opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

reclamedoos schreef op maandag 07 januari 2013 @ 09:13:
[...]

Niet verkeerd. Het zullen geen 11 panelen worden in eerste instantie, vrouwlief is nog niet zo overtuigd. Maar een stuk of 6 is denk ik nog wel 'goed te praten'. 8)

Ik ga vanavond de lobby thuis maar eens opstarten.
Het werkt gewoon, ik begon met 11, ben daarna door gegaan naar 16, en nu is mijn dak vol.

Misschien is er nog wel ergens een gaatje waar ik wat kwijt kan.'

edit:
Zijn de pannen zwart? Neem zwarte panelen!

[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 07-01-2013 09:27 . Reden: Zwarte panelen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:32

B2

wa' seggie?

Toch is het apart, vrouwen die overtuigd moeten worden :) Hier was het niet eens een issue, maar goed nu zijn wij dan ook allebei redelijk met duurzaamheid bezig en niet zo zeer hoe alles eruit ziet :)

[ Voor 55% gewijzigd door B2 op 07-01-2013 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
In dit geval vrouw=grote spaarpot=investeerder
En daar zit ook het pijnpunt. Het uiterlijk maakt voor de panelen niet uit, maar de bodem van de spaarpot die dichterbij komt wel :)

[ Voor 59% gewijzigd door reclamedoos op 07-01-2013 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 14:32

B2

wa' seggie?

reclamedoos schreef op maandag 07 januari 2013 @ 09:57:
En daar zit ook het pijnpunt. Het uiterlijk maakt voor de panelen niet uit, maar de bodem van de spaarpot die dichterbij komt wel :)
PV is toch juist een investering :) Genoeg berekeningen te vinden dat PV op termijn meer oplevert dan het geld op een spaarrekening laten staan.

edit : Oh zo, ja de bodem in zicht lijkt mij inderdaad ook niet de bedoeling :)

[ Voor 8% gewijzigd door B2 op 07-01-2013 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
Ik zie het als: duurzaam, investering, leuke techniek, 'hobby'
Zij ziet het als: dan is het geld weg, kan ik niet meer omzetten in schoolboeken/schoolgeld mochten de kinderen het ooit nodig hebben (de oudste is pas 4, dus nog lang niet aan de orde, tegen die tijd zijn de panelen wel terugverdient lijkt mij).

Maar dat is allemaal niet belangrijk in dit topic. Ze komen er echt wel, de vraag is alleen hoe lang ik moet zeuren om het voor elkaar te krijgen :P
Heb ik mooi even de tijd om me te orienteren op merken/types en dergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(de oudste is pas 4, dus nog lang niet aan de orde, tegen die tijd zijn de panelen wel terugverdient lijkt mij).
dat is een mooi argument toch om het wel te doen,
gezien inflatie ,terugverdientijd heb je dan meer geld voor de inmiddels nog duurdere boeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
reclamedoos schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:14:
Ik zie het als: duurzaam, investering, leuke techniek, 'hobby'
Zij ziet het als: dan is het geld weg, kan ik niet meer omzetten in schoolboeken/schoolgeld mochten de kinderen het ooit nodig hebben (de oudste is pas 4, dus nog lang niet aan de orde, tegen die tijd zijn de panelen wel terugverdient lijkt mij).

Maar dat is allemaal niet belangrijk in dit topic. Ze komen er echt wel, de vraag is alleen hoe lang ik moet zeuren om het voor elkaar te krijgen :P
Heb ik mooi even de tijd om me te orienteren op merken/types en dergelijken.
School boeken zijn tegenwoordig (vrijwel) gratis ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
reclamedoos schreef op maandag 07 januari 2013 @ 09:57:
Die bodem zakt helaas sowieso onderuit door de lage rente-vergoedingen en hogere inflatie. Dus juist nu, als je geld over hebt, wordt het investeren in een lagere energierekening interessant. Maar je bent niet de enige in die situatie.

Ik zie hier in ieder geval niemand die achteraf zegt; had ik dat geld maar op de spaarrekening laten staan. ;) Ik spaar in ieder geval harder dan ooit nu mijn energierekening ruim is gehalveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 18:23
Je moet natuurlijk niet je laatste spaargeld er in stoppen. een buffer heb je toch nodig. Je kunt nu eenmaal niet even wat panelen verkopen als je wasmachine stuk gaat. Dat die buffer niet rendeert en zelfs wat geld kost is geen probleem. Deze buffer is meer een soort verzekering dan een investering.

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 07-01-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
WoudseHoeve schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:34:
[...]

Nee hoor... http://nos.nl/artikel/434...boeken-teruggedraaid.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb vanmorgen gebeld met Stedin om een afspraak te maken voor het vervangen van mijn meter. Dat kon gelukkig nog deze maand.

De Stedin-dame zei verder dat:
1. ik geen keuzemogelijkheid heb; ik krijg een slimme meter.
2. het niet bekend is welk type meter ik krijg. 'Dat ligt eraan wat de monteur in de auto heeft liggen.'
3. ook mijn gasmeter door een slimme meter vervangen moet worden.

Ik weet niet precies welke regels er nu gelden. Iemand die 1 of 3 kan bevestigen of ontkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

/edit: Niet goed gelezen |:(

[ Voor 95% gewijzigd door revolution-nl op 07-01-2013 13:43 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jurk738 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:25:
Heb vanmorgen gebeld met Stedin om een afspraak te maken voor het vervangen van mijn meter. Dat kon gelukkig nog deze maand.

2. het niet bekend is welk type meter ik krijg. 'Dat ligt eraan wat de monteur in de auto heeft liggen.'
3. ook mijn gasmeter door een slimme meter vervangen moet worden.

Ik weet niet precies welke regels er nu gelden. Iemand die 1 of 3 kan bevestigen of ontkennen?
Er worden, afhankelijk van de netbeheerder, ook meters zonder remote uitleesmogelijkheid, maar met 4 telwerken geplaatst. (op verzoek van de klant)

"Wat de monteur in de auto heeft liggen". Dat denk ik niet, er is een draaiboek voor.

De nieuwe gasmeter sluit aan op de data poort van elektra meter. Dit is alleen op toepassing op de meters welke van afstand uitgelezen kan worden. De digitale meter met 4 telwerken zonder communicatie heeft deze mogelijkheid niet geloof ik. Maar er is vast wel iemand die dat met zekerheid kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:23

ChUcKiE

Dus........

Ik heb helaas nog gene tijd gehad me in te lezen in dit interessante topic, maar heb wel een vraag, die wellicht vlot te beantwoorden valt.

Ten eerste ben ik geïnteresseerd in het plaatsen van zonnepanelen.

Nu heb ik een huis uit 1952 en het zou niet verkeerd zijn als daar een keer nieuw dak op komt (dunne platen, zeil en dakpannen).

Nu mijn vraag: Indien er zonnepanelen geplaatst worden, stelt dit eisen aan het onderliggende dak? Zijn er überhaupt nog dakpannen nodig onder de panelen, of is een andere en goedkopere bekleding wellicht voldoende? Oftewel, kan het vervangen van het dak en de plaatsing van zonnepanelen in een actie leiden tot een besparing van aan te schaffen zaken (bijvoorbeeld dakpannen)?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:28
jurk738 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:25:

:( :( :( FOUT:
Je mag altijd kiezen. Helaas kun je niet kiezen voor een analoge meter. Maar je kunt wel kiezen tussen een digitale "slimme" meter of een digitale domme meter.

Misschien iets voor voor consuwijzer/radar/consumenten bond. Of misschien zelfs iets voor een advocaat, dit is namelijk tegen alle regels in..

Mijn advies: kies een digitale domme meter, deze is namelijk slimmer voor jou! ;)

Edit: Men wilde mij ook een "slimme" meter aansmeren, ik heb moeten lullen als brugman. maar het lukte wel.

[ Voor 21% gewijzigd door internet4me op 07-01-2013 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:07
internet4me schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:15:
[...]

:( :( :( FOUT:
Je mag altijd kiezen. Helaas kun je niet kiezen voor een analoge meter. Maar je kunt wel kiezen tussen een digitale "slimme" meter of een digitale domme meter.

Misschien iets voor voor consuwijzer/radar/consumenten bond. Of misschien zelfs iets voor een advocaat, dit is namelijk tegen alle regels in..

Mijn advies: kies een digitale domme meter, deze is namelijk slimmer voor jou! ;)

Edit: Men wilde mij ook een "slimme" meter aansmeren, ik heb moeten lullen als brugman. maar het lukte wel.
Had zelf 3 keuzes om de meter te laten vervangen: een slimme, een domme of een conventionele meter met teruglever telwerk. Toentertijd toch maar gekozen om mijn ferraris te behouden.

EDIT:
Overigens, je mag nog steeds de slimme meter weigeren: http://www.consuwijzer.nl...rgiemeter/de-slimme-meter

[ Voor 7% gewijzigd door pielle007 op 07-01-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:28
Nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24
Hmm, ik wil een tussenmeter plaatsen (kWh) omdat ik de huidige meter niet vertrouw (en een ijking ff 650 euro kost, leuke gok is dat :X). Nu heb ik net ff gekeken in de meterkast, er komt 1 fase binnen en die word op de hoofdschakelaar zo te zien opgesplitst naar 3 fases.
Kan ik nou beter een 1 fase meter nemen ( die ik niet veilig aangesloten krijg) of een 3 fase meter (omdat ik de boel NA de splitsing cq hoofdschakelaar wél stroomvrij kan maken). Gaat een 3 fase meter wel correct meten omdat het uiteindelijk nog steeds maar 1 fase is (maar dan verdeeld over drie draadjes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

"er komt 1 fase binnen en die word op de hoofdschakelaar zo te zien opgesplitst naar 3 fases"

Nieuwe technologie?....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Schinnen-groen schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:37:
"er komt 1 fase binnen en die word op de hoofdschakelaar zo te zien opgesplitst naar 3 fases"

Nieuwe technologie?....
Neuh, lijkt er alleen meer op dat de meterkast voorbereid is op 3 fases en er maar 1 binnenkomt, op de invoer van de hoofdschakelaar zitten dus draadbruggen om die ene fase door te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:41

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

3 éénfase meters is geen optie? Dat is wat je hebt, tenslotte. Of een 3 fasen meter ook goed telt als die drie fasen synchroon lopen, dat is een hele goede vraag (voor een expert).

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op maandag 07 januari 2013 @ 11:03:
[...]

Die bodem zakt helaas sowieso onderuit door de lage rente-vergoedingen en hogere inflatie. Dus juist nu, als je geld over hebt, wordt het investeren in een lagere energierekening interessant. Maar je bent niet de enige in die situatie.

Ik zie hier in ieder geval niemand die achteraf zegt; had ik dat geld maar op de spaarrekening laten staan. ;) Ik spaar in ieder geval harder dan ooit nu mijn energierekening ruim is gehalveerd.
Als je voldoende geld hebt altijd investeren in panelen. De rente blijft voorlopig nog laag (tip offtopic, renteverlenging hypotheek 1 jaarsrente nemen), inflatie loopt op, vermogensrendementheffing indien van toepassing moet er ook nog af en als straks de economie aantrekt zal energie alleen maar duurder worden. Met besparing op energie ga ik mijn hypotheek versnelt aflossen. Wil van niks en niemand als ik straks pensioen leeftijd bereik afhankelijk zijn. Ik zorg goed voor mezelf en milieu. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:38:
[...]

Neuh, lijkt er alleen meer op dat de meterkast voorbereid is op 3 fases en er maar 1 binnenkomt, op de invoer van de hoofdschakelaar zitten dus draadbruggen om die ene fase door te zetten.
jep maar als je 1 fase uit splits naar 3x heb je nog steeds 1 fase en geen 3 fase.
daar zit nog meer verschil in.

maar wat wil je eigenlijk meten?
en wat vertrouw je eigenlijk niet?

(als je echt goed wil meten kom je er snel achter dat 675 euro voor ijken een schijntje is.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 07-01-2013 16:14 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
naja, het is meer een goed gevoel krijgen bij de huidige meter, om onverklaarbare reden is het verbruik ineens 50% hoger dan het jaar ervoor. 3 1fase meters is idd ook een werkbaar plan al blijf je dan de standen optellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjuh88
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 19:57
Ik woon zelf in een appartement (huur) sinds augustus en ik doe mee met een onderzoek over omgaan met energie en wanneer je het beste stroom kunt gaan gebruiken zodat het net minder belast wordt of wanneer je het meeste profijt hebt van de zonnepanelen.

Hiervoor hebben wij zonnepanelen op het dak gekregen(volgens mij heb ik er 3. totaal capaciteit van 1,25 Kw/H (kan dat?)) en ik moet zeggen ik kreeg 3 weken geleden de tussenstand van wat ik bij moest betalen/terugkrijgen over de afgelopen 4 maanden.

Ik zal eerst even de situatie beschrijven en daarna de kosten die ik heb gemaakt voor de 3 maanden.

- 100m2 appartement(juli 2012 opgeleverd), ik zit op de 2e verdieping(van de 3) ongeveer in het midden van de rij.
- 2 personen, 40 en 32 uur per week aan het werk overdag.
- vloerverwarming/warm water gebruikt alleen de pomp stroom, warm water komt rechtstreeks het huis in.
- kookplaat(7000 watt, 15 jaar oud).
- kleine oven(wordt 3x per week 1 tot 1,5 uur gebruikt)
- waterkoker(gaat 4x per dag aan)

Wat staat er altijd aan:
- NAS (Netgear Ready Nas DUO, 2 schijven)
- koelkast(A+)
- 2 routers, switch, printserver, 2x Raspberry Pi, modem, en nog 4 of 5 van dit soort kastjes om alles voor het energieproject in de gaten te houden.
- Ventilatie

Lampen zijn voornamelijk hallogeen/40 watt lampen.
Wasmachine(A++, ook gekregen bij het project) staat 3x per week aan.

Aan computers hebben we allebei een laptop(nettop/macbook 13", staan de hele avond aan en worden elke avond opgeladen) en ik heb nog een PC staan die ongeveer 150 watt trekt als die aan staat(10 uur per week).

Volgens mij klikt dit niet als dat ik veel verbruik alleen dat de oven 3x per week een uur aan staat en elke dag er gekookt wordt(ook al gauw een uur per dag).

Nou kreeg ik eerst het overzicht van het verbruik voor mijn neus: 539 Kw voor 4 maanden. Totale kosten: 78 euro voor de 4 maanden.

Daarna kreeg het overzicht met wat ik "terug" geleverd heb: 573 Kw. Totaal terug krijgen: 57 euro.

Dit betekend dat ik de afgelopen 4 maanden voor €5,25 per maand aan stroom kwijt ben geweest!

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vind je het erg als ik zeg dat het vreemd klinkt?
Soms 3 soms 4 maanden en je doet mee aan een energieproject maar je weet niet wat er op dak ligt, met 573 kWh in 3-4 maanden moet het al snel een 2200wp zijn denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:20
een verbuik van 1600 kWh per jaar is ook niet erg veel als je het mij vraagt, voor wat je elke dag aan hebt. ok, een a++ koelkast scheelt een boel, vooral als het niet een grote is, en geen vriezer heeft, en ook als je werkelijk geen tv hebt, scheelt dat ook veel natuurlijk...

alleen een vloerverwarmingspomp gebruikt ook minder dan pomp en ook nog een cv ketel, dus dat bespaart ook.
Maar elektrisch koken, dat gebruikt weer wel veel kWh..

die 2200 kWp zal ook meer in de buurt komen dan 3 panelen denk ik.... ?
1,25 kWp = 1250 W vermogen bij een instraling van 1000 W zon per m2
en levert in nederland, afhankelijk van de plaatsing, tussen de 1000 en 1500 Wh per jaar op.

wanneer je panelen hebt van 250 Wp dan zijn het er waarschijnlijk 5, om zo op 1,25 kWp te komen, of 9 panelen om op 2,25 kWp te komen. maar misschien heb je ook panelen van 220 Wp per stuk. dan heb je er 6 (of 10?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09 14:00
Dat verbruik valt toch reuze mee?!
1600kwh in per jaar is niks.
Wij gebruikten hier 6600kwh per jaar.

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/1znbbyb.jpg
Is nu met bijna de helft geslonken >:) (14x juli new energy 210 wp 2940wp)

[ Voor 11% gewijzigd door arjendj op 07-01-2013 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
pielle007 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:25:
[...]

Had zelf 3 keuzes om de meter te laten vervangen: een slimme, een domme of een conventionele meter met teruglever telwerk. Toentertijd toch maar gekozen om mijn ferraris te behouden.

EDIT:
Overigens, je mag nog steeds de slimme meter weigeren: http://www.consuwijzer.nl...rgiemeter/de-slimme-meter
databeestje schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:38:
[...]

"Wat de monteur in de auto heeft liggen". Dat denk ik niet, er is een draaiboek voor.
Ja, was me duidelijk dat ik niet het eerlijke verhaal te horen kreeg over het vervangen van de meter..

Ik begrijp dat je zo'n (zogenaamd) slimme meter administratief uit kan laten zetten. Heb wat gezocht maar kan er geen goede info over vinden. Wie weet welke communicatie er alsnog mogelijk is als de meter 'uit' staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:15
WoudseHoeve schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:34:
[...]

Helaas vanaf binnenkort (2015-2016) niet meer, zie http://www.rijksoverheid....voortgezet-onderwijs.html
Met kinderen mag je tegenwoordig wel voor een spaarpot zorgen, ook de studiebeurzen vervallen.
Gelukkig heb ik mijn dak al vol liggen en heb ik na aftrek van de SDE2008 subsidie een energierekening van 0€ per maand, dus ik kan mijn spaarpot weer vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

De boys van RWE/Essent in de bocht, in een e-mail van vandaag:
Geachte heer mta,
Per 1 januari 2013 zijn de leveringstarieven fors gedaald. Een aantal vaste onderdelen op uw rekening is gestegen: netwerkkosten, vastrecht en belastingen. Per saldo blijft uw totale energierekening, bij een gelijkblijvend verbruik, nagenoeg gelijk. Ook uw maandelijkse voorschot blijft gelijk.

Wijzigingen energierekening voor een gemiddeld huishouden per 1 januari 2013 (incl. btw)
· Leveringskosten: - 85 euro per jaar
· Netwerkkosten: + 20 euro per jaar
· Belastingen: + 63 euro per jaar
En de tarieven van hun website
Totaal levering (incl. energiebelasting)
· Verbruik normaaltarief (0-10000) 23,74 ct/kWh
· Verbruik laagtarief (0-10000) 21,25 ct/kWh
· Vastrecht 41,96 €/jaar
· Heffingskorting energiebelasting - 385,53 €/jaar
Netwerkkosten Enexis BV
· Capaciteitstarief t/­m 3 x 25A of t/m 1 x 80A 219,24 €/jaar
· Meterhuur/­meetdienst 20,88 €/jaar
Dit betreft natuurlijk gerommel in de marge, íémand zal er wel rijker van worden.
Wat mij opvalt, is dat het prijsverschil tussen het dag/nacht tarief idd erg klein is (werd in dit forum al eerder aangehaald) tenopzichte van "vroeger", naar mij bijstaat zat er meer tussen. Nou ja, niet dat het met de teruglevering van 0,2xx kWh of 0,3xx kWh per dag op dit moment veel verschil zal maken. Laat de zon maar komen, de term "zonaanbidder" krijg met PV op het dak wel een andere connotatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Wat een toeval, wilde zojuist hetzelfde posten.

Maar leveringstarieven die fors gedaald zijn? Volgens mij kostte 1KW eerst iets van 23 cent, en nu 22.82?

Ik heb het vermoeden dat ze met die rekening opbouw gaan lopen klooien om minder terug te hoeven betalen aan teruglevering, maar tegelijk door het verbruik te bekijken wel een hoger tarief aan gaan houden zodat ze onderaan de streep hetzelfde binnen krijgen. Hierdoor zou het wel eens kunnen zijn dat klanten met zonnepanelen benadeeld gaan worden.

[ Voor 53% gewijzigd door Franko P. op 07-01-2013 19:44 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Oow, en een kopje die ik nog niet eerder heb gezien of niet interessant geacht, op hun website
Opslag Duurzame Energie
· Verbruik (0-10000) 0,13 ct/kWh
· Verbruik (10000-50000) 0,17 ct/kWh
· Verbruik (50000-10 mln) 0,05 ct/kWh
Dát is natuurlijk kassa voor de boys, aannemend dat dit de verrekening is voor teruglevering (c.q. opslag) van energie. Jan particulier investeren, zij de vruchten plukken. Lijkt wel op de combo eBay/Paypal met resp. 11% en 3% commissie op verkoop en ontvangen betaling.
Maar dan geldt uiteraard wel: zonder netwerk geen teruglevering, zonder eBay/pp geen verkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mta
Tja, smeerpijpen zijn het.......ik heb een tijdje geleden al eens een balletje opgegooid over het volgende:

--------------------------------------------------------------------------------

@PeterZ(on), Eens met je stelling!
Slimme meter is een apparaat, dat straks misschien noodzakelijk kwaad wordt.
Het is inderdaad, hoe wordt dit geimplementeerd?
Zonder tegenbericht waarschijnlijk niet heel gunstig voor de consument, wel lucratief voor de fosilobielen aan de andere kant van het E-net................
Maarrr, wij kunnen denken dat we de wereld kunnen veranderen, mijn idee is dat je dat niet lukt.
Mijn alternatief is dan ook, begin klein met denken, zorg dat je eigen netje tot aan de meter slimmer is dan de slimme meter die straks komt...........
Simpel gezegd bedoel ik:
Als we meer vermogen opwekken, dan we op dat moment verbruiken......de wasmachine aan, de vaatwasser aan enz., de electrische boiler als laatste om de verwarming in huis te voeden/het tapwater op te warmen. Niks terugleveren meer, balans maken in opwek en verbruik..........
I know........het is out of the box denken..maar ik zie de toekomst zo.....en ben er druk mee bezig om e.e.a. in mijn huishouden op deze manier te verwezelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:58
Out of the box denken. Hier staan wat leuke ideeën beschreven. http://www.trouw.nl/tr/nl...ndergronds-stuwmeer.dhtml

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Een ieder nog de beste wensen voor 2013

Zoals al eerder aangegeven ga ik eind van deze maand 18 panelen plaatsen van 300W
Alleen gezien de ligging van mijn platte dak dacht ik eerst ze te leggen op 237 ZW graden in 6 rijen van 3
Maar in de sun calculator lijkt het of ik ze beter op 122 ZO kan leggen op 3 rijen van 6
Of toch maar een beetje schuin op het dak leggen pal op zuiden.Ze liggen dan wel niet mooi in lijn met het dak.
Wat is wijsheid

Groetjes
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
@brui2957: 5 graden west van zuid. Mits dat niet tot extra schaduw op de panelen leidt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarryH schreef op maandag 07 januari 2013 @ 21:13:
@brui2957: 5 graden west van zuid. Mits dat niet tot extra schaduw op de panelen leidt.
Hallo Barry.
Blijft er dus niks anders over dan de panelen niet recht met het dak te leggen.Ik zie ze toch niet :>
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een accumulator op water. Leuk idee, maar niet out of the box, en zeker niet nieuw.
The Tower bridge ging ( en gaat) op die manier open.
http://www.flickr.com/photos/flash_homer/4420180199/
Een mooi stukje victorian engineering.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Zelf heb ik afgelopen november een nieuwe meter moeten nemen ivm terugloopbeveiliging. Aangemeld voor slimme meter (die was gratis) en toen de installateur voor de deur stond pas de slimme meter geweigerd. Hij had de slimme onder zijn arm. Die moet ik niet. Ik wil een domme digitale meter. Deze hebben ze ook in de service auto. Oh ok. Wat u wilt. Tijdens installatie ook nog even zijn chef aan de lijn. Deze mensen willen een domme meter zei hij. Nog even ter controle check, check dubbel check gedaan of deze ruilactie gratis was. Jawel, op deze manier wel. Dus geen slimme meter die dom is door de module eruit te halen. Nee, een gewone digitale meter zonder enige communicatieslots. Ik bel zelf mijn standen wel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:24
ik heb wel een slimme meter, je kan het melden van meter standen ook uit laten schakelen.
Zit een sim in de meter overigens.
Leuke van een slimme meter is dat je zelf alles kunt zien.
Heb tevens een slimme gas meter en daarvan kan je het verbruik per uur in liters zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

SpikeHome schreef op maandag 07 januari 2013 @ 23:08:
ik heb wel een slimme meter, je kan het melden van meter standen ook uit laten schakelen.
Zit een sim in de meter overigens.
Leuke van een slimme meter is dat je zelf alles kunt zien.
Heb tevens een slimme gas meter en daarvan kan je het verbruik per uur in liters zien.
Ook ik heb zo'n slimme meter met P1 poort mooi uit te lezen met een netduino.
P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus

Ook ben ik de CV ketel wat aan het tunen voordeel kan eens per uur mooi de effecten zien.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mta schreef op maandag 07 januari 2013 @ 19:45:
Oow, en een kopje die ik nog niet eerder heb gezien of niet interessant geacht, op hun website

[...]

Dát is natuurlijk kassa voor de boys, aannemend dat dit de verrekening is voor teruglevering (c.q. opslag) van energie. Jan particulier investeren, zij de vruchten plukken. Lijkt wel op de combo eBay/Paypal met resp. 11% en 3% commissie op verkoop en ontvangen betaling.
Maar dan geldt uiteraard wel: zonder netwerk geen teruglevering, zonder eBay/pp geen verkoop...
Neen, dat is de beruchte "SDE heffing". De zooi mag niet meer uit de staatskas komen, maar moet iedereen mee dokken. En het moet "zichtbaar" worden op de energienota, want dat vinden de dames en heren (van EZ) "belangrijk". Dat iedereen "ziet" waar duurzaam geld aan weggesmeten wordt (gaat grotendeels naar grote jongens met allemachtigprachtiggrote megaprojecten met veel restwarmte).

http://www.eerstekamer.nl...t_opslag_duurzame_energie

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

De toekomst van "utility-scale solar energy" in USA?

Wel een bloederig mooie (winter) foto van Ivanpah...

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/A_EOmmOCYAIqZbI.jpg:large
© BrightSource

Moet 392 MW groot worden. CSP tower met 170.000 heliostaat spiegels.

Wikipedia: Ivanpah Solar Power Facility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
zonnigtype schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 01:08:
De toekomst van "utility-scale solar energy" in USA?

Wel een bloederig mooie (winter) foto van Ivanpah...

[afbeelding]
© BrightSource

Moet 392 MW groot worden. CSP tower met 170.000 heliostaat spiegels.

Wikipedia: Ivanpah Solar Power Facility
Laat ik daar toevallig net zijn
Ben ook net in Sonora geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hautessa schreef op maandag 07 januari 2013 @ 23:03:
Zelf heb ik afgelopen november een nieuwe meter moeten nemen ivm terugloopbeveiliging. Aangemeld voor slimme meter (die was gratis) en toen de installateur voor de deur stond pas de slimme meter geweigerd. Hij had de slimme onder zijn arm. Die moet ik niet. Ik wil een domme digitale meter. Deze hebben ze ook in de service auto. Oh ok. Wat u wilt. Tijdens installatie ook nog even zijn chef aan de lijn. Deze mensen willen een domme meter zei hij. Nog even ter controle check, check dubbel check gedaan of deze ruilactie gratis was. Jawel, op deze manier wel. Dus geen slimme meter die dom is door de module eruit te halen. Nee, een gewone digitale meter zonder enige communicatieslots. Ik bel zelf mijn standen wel door.
zelf zou ik voor de slimme meter variant gekozen hebben.
maar dan wel de gsm kaart er uit en een ethernet kaart er in.
er zijn modellen die dat kunnen.
uitlezen moet dan een eitje zijn.

(heb het alleen niemand zien/durven eisen, en of ze het doen?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:39
migjes schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:54:
[...]

Misschien een te achterdochtige opmerking, maar het is toch vrij eenvoudig voor een fabrikant om een stukje functionaliteit toe te voegen die als hij detecteert dat er een ethernetkaart is dan via het internet gegevens doorstuurt? Hebben ze zelfs geen communicatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Je bedoelt dat die fabrikant het risico neemt om via een niet door hem gecontroleerd thuisnetwerk gegevens naar internet te versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

thunder7 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:12:
Je bedoelt dat die fabrikant het risico neemt om via een niet door hem gecontroleerd thuisnetwerk gegevens naar internet te versturen?
Daar hebben ze ssl en vpns voor uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Dat beschermt misschien tegen het wijzigen van gegevens, maar biedt nog steeds geen garantie voor het überhaupt aankomen (firewall).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DonChaot schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:03:
[...]

Misschien een te achterdochtige opmerking, maar het is toch vrij eenvoudig voor een fabrikant om een stukje functionaliteit toe te voegen die als hij detecteert dat er een ethernetkaart is dan via het internet gegevens doorstuurt? Hebben ze zelfs geen communicatiekosten.
daar ben ik niet bang voor.
ik kan alles zien wat er door mijn router gaat.
en een intern ip/mac adres blokken is nu ook weer geen raket wetenschap. (voormij dan.)
en als ze het proberen hebben ze meteen hier op tweakers een nieuw nieuwsbericht. ;)
databeestje schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:18:
[...]

Daar hebben ze ssl en vpns voor uitgevonden.
pas daar mee op. ssl en vpn's zijn zeer goed te beveiligen.
alleen als je het kunt afvangen vanaf het eerste pakket heb je ook meteen de sleutel.
pas als de hele procedure goed is, is het veilig. zeldzaam dat ik dat zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 20:58
thunder7 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:12:
Zou kunnen maar niet erg waarschijnlijk. Zou een hoop heisa geven als dat bekend wordt. De blokkade, om op afstand uit te lezen, tijdelijk opheffen lijkt mij een reëler scenario. Want als dat uitkomt kunnen ze zeggen dat het per ongeluk ging want die functionaliteit zit er tenslotte in.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

thunder7 schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:22:
Dat beschermt misschien tegen het wijzigen van gegevens, maar biedt nog steeds geen garantie voor het überhaupt aankomen (firewall).
*Off Topic*

Een vergelijkbare situatie bestaat bij de IP alarmkiezers van de nieuwere alarmcentrales. Hier schakelen deze automatisch naar het secundaire communicatie pad via GPRS/3G backup in de centrale. Dit is niet ongebruikelijk.

@migjes
Het maakt ook niet uit of je wel of je achter een router met NAT zit. Deze centrales tunnelen alles waardoor de alarmcentrale zonder problemen contact kan maken. Dit wordt onder andere gebruikt voor "inluisteren", soms video om te bepalen of er mensen in het pand zijn.

Jouw beeld van SSL verbindingen en VPNs is helaas niet toereikend genoeg. Het ligt veel gecompliceerder dan je het hier uitlegt. Afvangen vanaf het eerste pakket is onzin, deze sleutels zijn normaliter langer dan 256 bits wat met de huidige stand van de supercomputers nog niet door te rekenen is. Laat staan een volledige TCP sessie.

Let Op. Ik ben een firewall ontwikkelaar, ik heb er een beetje kaas van gegeten. Ik zie steeds meer installaties waarbij gebruik gemaakt wordt van SSL VPN tunnels, dit ziet er gewoon uit als poort 443 HTTPS verkeer, maar ondertussen kan je er een volledig netwerk door tunnelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
ach, dat kan zelfs over icmp :-) Iedere connectie (ook outbound dus) is een security risk, firewalls bouw je dan ook 2 kanten op. Helaas doet 90% van de mensen alleen aan inbound filtering (want dat moet over het algemeen ook ivm met NAT), outbound permit any en ja, alles werkt maar wat je lekt naar buiten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:43

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik ben ook geinteresseerd geraakt. Nu heb ik een op mijn huis een plat dak met vrij zicht alle wind/zon-richtingen op. Dak is ongeveer 12m breed en 6m diep. Rond de zuid- en noordkant van het dak staat echter een opstaande rand van zo'n 90 cm hoog. Iemand een tip hoe ik het effect van deze rand aan de zuidkant moet meenemen in het bepalen van een optimale plaatsing van de panelen?

Overigens heb ik gelukkig bij de bouw van het huis twee loze leidingen laten aanleggen van dak naar meterkast. Die waren voor een satellietschotel maar kunnen ook hier nog wel eens van pas komen denk ik zo!

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
zonnigtype schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 00:57:
[...]

Neen, dat is de beruchte "SDE heffing". De zooi mag niet meer uit de staatskas komen, maar moet iedereen mee dokken. En het moet "zichtbaar" worden op de energienota, want dat vinden de dames en heren (van EZ) "belangrijk". Dat iedereen "ziet" waar duurzaam geld aan weggesmeten wordt (gaat grotendeels naar grote jongens met allemachtigprachtiggrote megaprojecten met veel restwarmte).

http://www.eerstekamer.nl...t_opslag_duurzame_energie
0,0011 € in 2013
0,0023 € in 2014
0,0036 € in 2015
0,0056 € in 2016
volgens bovenstaande link tarieven tot 10000kWh

Nu heb ik al een paar jaar achter elkaar in de min gedraaid met m'n ferarris meter. Komen deze bedragen nu ook hier nog extra bij ?
Tjonge we worden nog rijk op den duur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
http://altijdwat.ncrv.nl/...er-groene-stroomsubsidies

Wat dit gaat betekenen voor nederlandse salderen wordt niet genoemd. Het zal meer effect hebben op de SDE's voor de grote bedrijven.

Vanavond op Ned 2 om 21:05: thema-uitzending: duurzame energie

http://altijdwat.ncrv.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door drielp op 08-01-2013 15:10 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

migjes schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:54:
[...]

Afgezien van de mogelijkheden van uitlezen: Die lui zijn zo stug dat ze dat echt niet toe laten om de gprs kaart eruit te halen en een netwerkkkaartje erin te proppen. Hier zag hij toevallig dat er van de 3x25A er "toevallig" 1x35A en 2x25A in zat. Raadsel waarom, maar goed. Ik kon *zeuren* als brugman, maar die 35A werd omgeruild voor een 25A. Hij moest zijn "signature" zegeling erop zetten, bij controle was hij het bokje. Dus u mag kiezen: OF ik vervang de 35A terug voor een 25A, zodat u weer 3x25A heeft, OF ik zet er 3x35A in en meld dat op het formulier en krijgt u te maken met honderden euros capaciteitstarief extra. Wat u wilt, zeg het maar.

Dus meewerken/gedogen... ho maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Teardown van een slimme meter:

Beetje technisch allemaal, maar ik neem aan dat de meesten van ons hem nooit van binnen zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kunnen we de meter-praat even voortzetten in een (nieuw) meter topic, of naar de kroeg? Thanks!!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik denk dat het weer te slecht is om panelen op het dak te plaatsen, ik zie geen foto's meer.

Dan blijft er schijnbaar niet veel meer over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Pffft.. hoe vergelijk je offertes van zonnepanelen... Temig.. wat krijg je een hoop onvergelijkbare verschillende offertes zeg. Hoe begin je er aan?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:24
Overstappen op seroxat cyber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik weet niet of je het dak al opgemeten hebt, maar dat was voor mij de eerste stap.

Dat bepaalde voor mij namelijk de maat van de panelen, hierdoor werden het automatisch panelen in de 200Wp categorie op panelen van 1,6 bij 0,8 meter. Dit hield in dat ik er 11 op het oost dak kon plaatsen.

De gebruikelijke 250Wp panelen waren net te groot waardoor het allemaal niet lekker uit kwam en ik minder vermogen kon plaatsen op het oost dak.

Dit heeft geleid tot een omvormer met een hoger spanningsbereik en schaduwmanagement. Wel duurder dan noodzakelijk, maar ik had er een goed gevoel bij. Het ding zag er, ook al was ie rood, netjes uit.

De keuze voor de leverancier was al gemaakt door een inkoopactie waar in participeerde. Toch blijven er dan een hoop variabelen over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Cyberpope schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:50:
Pffft.. hoe vergelijk je offertes van zonnepanelen... Temig.. wat krijg je een hoop onvergelijkbare verschillende offertes zeg. Hoe begin je er aan?
Zelf je keuze maken in materiaal en de aanbieders dat laten offreren.
Anders krijg je bij de een SMA de ander een AEG omvormer en de een Canadian Solar en de ander Yakitakki panelen. En ben je appels met bananen aan het vergelijken.

Als je onderste uit de kan wil, zal je zelf met de pannenlikker aan de gang moeten. (alles heeft zijn prijs).

Of een keuze maken voor een leverancier waarbij je een goed gevoel hebt en die je opdracht gunnen en dan dus wellicht iets verder kijken dan alleen de laagste prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cyberpope schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:50:
Je zet de hele meuk (prijs, Wp, paneeltype, omvormer, bijzonderheden, etc) in excel. Vervolgens zet je min of meer vergelijkbare aanbiedingen bij elkaar in clusters (A-merk combinatie, B-merk combinatie, etc). Vervolgens markeer je alles als groen/wit/rood wat je wel of niet aanspreekt. Per cluster heb je dan waarschijnlijk een winnaar. Op basis van die clusterwinnaars ga je heel hard nadenken wat je echt wilt.

De verschillen tussen offertes zullen waarschijnlijk ook nog wel vragen oproepen en kunnen dus dienen om nog wat te finetunen.
Barrycade schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:59:
[...]

Anders krijg je bij de een SMA de ander een AEG omvormer en de een Canadian Solar en de ander Yakitakki panelen. En ben je appels met bananen aan het vergelijken.
Precies. Daarom mijn suggestie om appels in het appel cluster te plaatsen en peren in het peren cluster.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 08-01-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Een goede dealer snoept niet van zijn eigen voorraad :P
databeestje schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:58:
Ik weet niet of je het dak al opgemeten hebt, maar dat was voor mij de eerste stap.
Ahum.. Cyberpope in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Barrycade schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:59:
Correct... maar hoe weet je wat goed spul is. Is dat de SMA of de AEG? .Oke er vallen er al een paar af (die geven geen duidelijkheid over welk type paneel). maar dan nog. Ik lees hier al heel lang mee, maar op nu te weten wat goed is? Van elke leverancier die ik heb benaderd, heb ik in dit topic positieve berichten gezien.
Als je onderste uit de kan wil, zal je zelf met de pannenlikker aan de gang moeten. (alles heeft zijn prijs).

Of een keuze maken voor een leverancier waarbij je een goed gevoel hebt en die je opdracht gunnen en dan dus wellicht iets verder kijken dan alleen de laagste prijs. :)
Volgens mij is het een beetje van beiden. Maar de variaties zijn wel erg groot. En 10 of 15 jaar garantie? Is dat een dealbreaker? Tja, over 10 jaar kan alles wel weer ander zijn. De vraag is of de leverancier er over 10 jaar nog wel is met deze super-snel wisselende markt en wereld. En de gun factor? Die is er wel. Maar die ik het gun is ongeveer de duurste uit het stel en komt ook nog eens met (licht) verouderd spul. Tja.. Ik gun graag, maar ben niet gek.
Rukapul schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:02:
Door eerst Je zet de hele meuk (prijs, Wp, paneeltype, omvormer, bijzonderheden, etc) in excel. Vervolgens zet je min of meer vergelijkbare aanbiedingen bij elkaar in clusters (A-merk combinatie, B-merk combinatie, etc). Vervolgens markeer je alles als groen/wit/rood wat je wel of niet aanspreekt. Per cluster heb je dan waarschijnlijk een winnaar. Op basis van die clusterwinnaars ga je heel hard nadenken wat je echt wilt.

De verschillen tussen offertes zullen waarschijnlijk ook nog wel vragen oproepen en kunnen dus dienen om nog wat te finetunen.
Geinig.. dat is net wat ik aan het doen ben.. maar zit te twijfelen wat de factoren zijn waar ik op moet letten. Het is ook een onduidelijke markt waar je in moet doorvragen merk ik. Van zelf afhalen tot rare bezorgkosten (tot gratis). Van mensen die al aan een mail kunnen zien dat ik erg handig ben, van offertes met prijzen onder voorbehoud (ook leuk :o, dan is het ook geen offerte).

Overigens schrik ik van de kosten van het leggen zeg. Poeh... had zo iets van voor die paar honderd ga ik het dak niet op, maar begin nu toch wel te twijfelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:27
Vandaag gebeld met Nuon. Uitgelegd dat ik bij het doorgeven van de meterstanden, maar 2 velden ter beschikking had. De dame die ik aan de telefoon kreeg heeft alle gegevens gecontroleerd en gekeken of we in aanmerking konden komen voor terug levering. Dat bleek geen probleem te zijn. Ze heeft alle 4 de velden van de slimme meter voor me ingevoerd. Ze gaf aan dat het terug betalen wel een week of 8, 9, later voltooid zou worden als de standaard afrekening. Tot dusver tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

drielp schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 15:06:
http://altijdwat.ncrv.nl/...er-groene-stroomsubsidies

Wat dit gaat betekenen voor nederlandse salderen wordt niet genoemd. Het zal meer effect hebben op de SDE's voor de grote bedrijven.

Vanavond op Ned 2 om 21:05: thema-uitzending: duurzame energie

http://altijdwat.ncrv.nl/
De aflevering was wel aardig, echter was de reactie van de hoogleraar aan de Erasmus wat apart.

De uitspraak "Met alle daken vol redden we de 1% niet" kwam een beetje sensationalistisch over. Ik had eerlijk gezegd een degelijk doorgerekend voorbeeld verwacht ala Prof Herman Scheer.

Ik ben zeker geen wetenschapper, maar Duitsland bewijst dat met minder dan 1% van de daken dit wel degelijk mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 21:50:
Ik denk dat het weer te slecht is om panelen op het dak te plaatsen, ik zie geen foto's meer.
Vandaag de 1e voorbereidingen getroffen! De installatie uitgebreid met 1 groepen waarvan 1 voor een eerste PV set incl. bruto opbrengstmeter.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/IMG_5392.JPG
Als het goed is komt morgen 1,3kWp en dan hoop ik 's avonds de Sunny Boy vast op te kunnen hangen. De panelen zullen wat langer moeten wachten want dit weekend zijn er eerst wat feestjes ;)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aloysxda schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:25:
Ze gaf aan dat het terug betalen wel een week of 8, 9, later voltooid zou worden als de standaard afrekening. Tot dusver tevreden.
zonder reden een betaaltermijn introduceren klinkt mij een beetje vreemd in de oren...
en waarom niet andersom, we willen toch zo groen zijn ?
goede service begint met snelle response tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 23:04:
[...]

zonder reden een betaaltermijn introduceren klinkt mij een beetje vreemd in de oren...
en waarom niet andersom, we willen toch zo groen zijn ?
goede service begint met snelle response tijden.
Ik maak eerst de eindafrekening met de Nuon af en stap dan over naar de GreenChoice. Dan heb ik in ieder geval een leverancier die door de bank genomen meer ervaring heeft met teruglevering.

Mijn ervaring is dat de Nuon er niet echt welwillend tegenover staat in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Qua stroom:

2011: totaal verbruik 122.056 ; aantal huishoudens 7,47. (milj)

Elk huishouden een dak gedacht levert dan voor 1% 164 kwh.
Eenvoudig te zien dat er genoeg dak is in nl voor 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Weet je hoeveel appartementen en flats er zijn in NL?
En reken eens voor hoeveel huurders mogelijkheden hebben, behalve technisch ook de regelgeving en inkomens meenemen ;)
Ik vermoed dat de rekensom dan een stuk lager uit komt ...
In mijn omgeving weet ik alleen van huiseigenaren dat ze panelen hebben, niet van huurders O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wat dacht je van de hoeveelheid dak van het bedrijfsleven en overheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48
Aloysxda schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:25:
Vandaag gebeld met Nuon. Uitgelegd dat ik bij het doorgeven van de meterstanden, maar 2 velden ter beschikking had. De dame die ik aan de telefoon kreeg heeft alle gegevens gecontroleerd en gekeken of we in aanmerking konden komen voor terug levering. Dat bleek geen probleem te zijn. Ze heeft alle 4 de velden van de slimme meter voor me ingevoerd. Ze gaf aan dat het terug betalen wel een week of 8, 9, later voltooid zou worden als de standaard afrekening. Tot dusver tevreden.
8 tot 9 weken, het termijn voor voor de jaarafrekening zelf is 2 maanden max. (zie NMA), de (uit-)betaling valt onder de betalingsregels, die aangescherpt zijn sinds 1 januari en in de meeste gevallen 30 dagen
De NMa heeft in de Beleidsregel factureringstermijnen energie bepaald dat de consument binnen een termijn van 2 maanden na de afrekenmaand een juiste en volledige jaarafrekening van zijn energieleverancier moet ontvangen. Onder de afrekenmaand verstaat de NMa de maand die in het aansluitingenregister van uw netbeheerder is aangewezen als het afrekenmoment voor uw aansluiting.
Wat is de termjin voor corectieverzoek jaarafrekening bij Nuon, ik kan die niet zo snel vinden in de voorwaarden op de website?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cyberpope schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 22:18:
Correct... maar hoe weet je wat goed spul is. Is dat de SMA of de AEG?
De functies (om uit te lezen!) kun je opzoeken van beide. Overige features idem. En je weet dat de laatste goedkoper hoort te zijn. In jouw specifieke geval is met name ook van toepassing hoe het past bij je eventuele schaduw problemen.

Als je een mooie rode doos wilt dan is de keuze makkelijk.
Geinig.. dat is net wat ik aan het doen ben.. maar zit te twijfelen wat de factoren zijn waar ik op moet letten. Het is ook een onduidelijke markt waar je in moet doorvragen merk ik. Van zelf afhalen tot rare bezorgkosten (tot gratis). Van mensen die al aan een mail kunnen zien dat ik erg handig ben, van offertes met prijzen onder voorbehoud (ook leuk :o, dan is het ook geen offerte).
Maakt het je werkelijk uit hoe individuele posten op de offerte staan of wil je toch alles van een leverancier halen en gaat het dus om de totaalprijs? Als het je niet boeit gewoon direct uit je hoofd zetten, want die 100 euro die op regel 5 of regel 10 staat gaat uiteindelijk het verschil niet maken.

Informatie die irrelevant is voor je beslissingsproces ook buiten zicht in je excel slide zetten.
Overigens schrik ik van de kosten van het leggen zeg. Poeh... had zo iets van voor die paar honderd ga ik het dak niet op, maar begin nu toch wel te twijfelen.
Heb je uberhaupt wel eens op je dak gestaan? Klim anders eens een ladder op en kijk of je op 6 meter hoogte van de ladder op je dak durft te stappen ;) Tijd, (aangeef)hulp en handig montagemateriaal is ook aan te raden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 09-01-2013 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

izdp schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:20:
Wat dacht je van de hoeveelheid dak van het bedrijfsleven en overheid?
Aan ruimte geen gebrek, maar zou dat lonend voor ze zijn als ze een zeer laag tarief betalen vanwege hun maga-verbruik?
Er moet immers ook een mega hoeveelheid panelen tegenover staan en die investering moet een keer terugverdiend worden ...
In dit topic heb ik voorbeelden gezien van (woon)boerderijen, op die schaal zal het nog wel lukken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rukapul schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 00:47:
[...]

De functies (om uit te lezen!) kun je opzoeken van beide. Overige features idem. En je weet dat de laatste goedkoper hoort te zijn. In jouw specifieke geval is met name ook van toepassing hoe het past bij je eventuele schaduw problemen.

Als je een mooie rode doos wilt dan is de keuze makkelijk.
Doe ik ook allemaal. Maar ik zou liegen als ik zeg dat ik alle implicaties echt snap. Ik ben geen techneut met een liefde voor filosofie en menskunde, maar net andersom.
Maakt het je werkelijk uit hoe individuele posten op de offerte staan of wil je toch alles van een leverancier halen en gaat het dus om de totaalprijs? Als het je niet boeit gewoon direct uit je hoofd zetten, want die 100 euro die op regel 5 of regel 10 staat gaat uiteindelijk het verschil niet maken.

Informatie die irrelevant is voor je beslissingsproces ook buiten zicht in je excel slide zetten.
Het gaat me om de totaalprijs.. In dat opzicht heb je gelijk. Maar het gaat ook om de feel van een leverancier. Een leverancier die geen duidelijkheid geeft in type panelen of werkt met schimmige kosten zet zichzelf al op achterstand. Maar nee, ik neem het niet allemaal mee in mijn besluitenoverzicht.
Heb je uberhaupt wel eens op je dak gestaan? Klim anders eens een ladder op en kijk of je op 6 meter hoogte van de ladder op je dak durft te stappen ;) Tijd, (aangeef)hulp en handig montagemateriaal is ook aan te raden :P
Ja, dakdoorvoertje maken. En hoe langer je er op bezig bent, hoe makkelijker het wordt. Ben het wel met je eens en zal eerst eens kijken of ik vrienden heb die flink willen meewerken (en of die ene zijn hijskraantje mag lenen van zijn baas :P ). Anders ga ik daarvoor niet moeilijk doen. Ik ken echter ook nog wel wat andere mensen in het "dak wereldje" dus kan daar ook eens rondvragen voor een goede zzpér. Want ik vind de uurprijs echt hoog voor het leggen van panelen (zover ik lees meestal rond de 3 uurtjes werk met 2 man)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:08
Ligt aan je dak :) bij mij 2 x 6 uur werk voor 12 panelen, zonder verder monteren en alleen kabels aansluiten. Als je een goed toegankelijk pannendak hebt waarvan de pannen niet in poeder veranderen als je er naar kijkt kan het heel snel gaan :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1 ... 224 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.