Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 223 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.791 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:11:
Ik kom net bij Odelay vandaan, die wist wél 4 standen in te vullen op de NUON site, maar op de jaarafrekening werden slechts 2 standen vermeld. Uiteraard waren dat niet de terugleveringsstanden.....
Ferraris, oh, Ferraris! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Met het einde van de kerstvakantie in zicht ben ik ondanks het natte weer toch maar het dak opgegaan. Niet echt geweldig weer dus ik heb het maar bij een rij panelen gehouden. Nog 3 te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
petertenboer schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:33:
[...]

Ik heb wat foto's gemaakt van mijn meterkast.
Er zou dus een SB4000 TL21 omvormer op moeten worden aangesloten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Uit de plaatjes is niet af te leiden wat voor aansluiting je hebt. Heb je ook daadwerkelijk een 3-fase aansluiting of alleen een groepenkast die is voorbereid?

De installateur heeft je aansluiting moeten weten om tot een goed voorstel te komen. Heeft hij zelf gekeken of heb je iets doorgegeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2013 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Geurt-kun schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:17:
[...]

[...]

Kan die netduino standalone draaien, dus zonder pc?
Inderdaad, met een adaptertje die rond 7v geeft en een verbruik van 2-3W

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:26
Rukapul schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:32:
[...]

Uit de plaatjes is niet af te leiden wat voor aansluiting je hebt. Heb je ook daadwerkelijk een 3-fase aansluiting of alleen een groepenkast die is voorbereid?

De installateur heeft je aansluiting moeten weten om tot een goed voorstel te komen. Heeft hij zelf gekeken of heb je iets doorgegeven?
Ben er achter, heb essent even gebeld.
Het is een aansluiting van 3*25A.

Hier moet dus een SB4000 TL 21 op aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:34

databeestje

Von PrutsHausen

Aloysxda schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:06:
[...]

Hier in het forum heb je nog geen bericht geschreven hoe het zit met Nuon tav het invullen van de meterstanden.
Onlangs heb ik ook de melding van nuon gehad om de standen door te geven maar je kunt alleen de dag en nachtstand invullen.
Omdat ik zo'n slimme meter heb, worden er 4 standen geregistreerd, maar zijn op de Nuon site niet in te vullen.
Heb jij misschien als een reactie van Nuon gehad ?
Ja, ik heb reactie gehad, en nee het antwoord was niet iets om blij van te worden.

De vriendelijke medewerkster wist mij te vertellen dat ze niet zeker wist waarom dat niet mogelijk was. Hier kwam uit dat mijn aansluiting niet geregistreerd stond als "teruglevering". Toen kwam de vraag waarom dat was natuurlijk. In eerste instantie zat de vrouw er in dat de terug geleverde energie als "verloren" beschouwd moest worden.

Dit heb ik uiteraard niet geaccepteerd.

Vervolgens kwam het lange verhaal op gang, de jaarafrekening van de Nuon bevatte de meterstand van de meterwissel, dit betekent dat de Nuon effectief heeft gezien dat de meter is gewisseld. Dit betekent ook dat de doormelding van de Liander naar de Nuon door moet zijn gekomen.

Echter, ondanks dat deze meter van afstand uitleesbaar was waren de standen op de jaar afrekening "geschat". De meterstandenkaart van de Liander kon ik ook niet invullen omdat deze geen terugleverstanden had om in te kunnen vullen. Wellicht had ik hier bij de Liander meteen aan de bel moeten trekken en deze telefonisch door moeten geven of een nieuwe kaart aan moeten vragen.

Daarnaast had ik op 19 september 2012 al een keer contact gehad met een medewerker van de Nuon over deze jaarafrekening omdat de terugleverstanden er niet op stonden en de vermelde standen wederom geschat waren. Ik heb deze man toen de meterstanden van die dag doorgegeven. Daaruit zou een nieuwe gecorrigeerde afrekening komen. Deze heb ik dus nooit mogen ontvangen.

De vraag is dus waarom de teruglevering niet door is gekomen. De liander geeft aan dat deze op 5 september mijn verzoek voor teruglevering heeft geaccepteerd. Dit heb ik ook nog op de email wat wel fijn is. Deze is dus niet door de Nuon verwerkt, dit zou volledig automatisch moeten gaan. (lijkt mij)

Na wat bellen naar de Liander hebben deze gisteren (4-1-2013) ook nog een email naar de Nuon gestuurd waarom deze wijziging niet verwerkt is.

De medewerkster van de Nuon was vriendelijk en begreep inmiddels waarom de boel in de soep is gelopen. Het verhaal is dus verandert van het niet salderen tot het corrigeren van de administratie. Als dit rond is krijg ik alsnog een nieuwe afrekening maar dan met alle 4 de meter standen.

Dit is dus een typisch jammer geval van de meterwissel die de jaar afrekening doorkruist. Dit heeft de boel aanzienlijk gecompliceert. Gelukkig heb ik bij de Liander wel de teruglevering geregistreerd, anders weigert de Nuon er iets mee te doen.

Ik heb de medewerkster er nog wel op geattendeerd dat het salderen bij wet is vastgelegd, de Nuon mag dus niet beslissen om deze niet te verrekenen omdat deze niet bij de netbeheerder bekend zou zijn. Immers salderen de mensen met een ferraris per definitie, dit zou betekenen dat mensen met een nieuwe meter in gebreke worden gesteld.

Het verhaal wordt dus nog vervolgd.

Het goede nieuws is, als de "mijn verbruik" geen 4 standen heeft dat dit kan betekenen dat de Nuon geen teruglevering registreert. Ze gaf ook aan dat ze het als verzoek aan de software ontwikkeling door gaat geven. Dit in het geval dat hier niet eerder over gedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als dat zo is .. dan gaat een SB4000TL21 alleen werken als je er ook een 25A zekering tussen gaat zetten en dat op 1 van de 3 fases aangesluiten. Maar volgens "de regels van de richtlijn" mag er eigenlijk alleen maar een 16A zekering achter een 3x25A aansluiting.

Die SB4000TL21 gaat bij jou soms gewoon teveel vermogen leveren voor een 16A zekering.

Wat je kan doen nu je weet dat je een 3x25A is alles nog een keer in Sunny Design stoppen waarbij je aangeeft dat je een 3 fase aansluiting heb. En dan eens kijken wat voor een suggestie ze mee terug komen. En dan beide installatie los opgeven ... dus je schuine dak en platte dak als losse PV Generatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 17:59
Ik wil zelf graag zonnepanelen plaatsen op het dak. Het dak staat pal op het zuiden en heeft een oppervlakte van ongeveer 35 vierkante meter. Hier gaat nog een dakkapel af van 4 meter lang en 1,75 meter hoog dus dan kom ik grofweg uit op 27 vierkante meter.

Ik heb een 2 vragen:

1) Over het volgende punt van de openingspost:
Er mag niet meer dan 600W ingevoed worden op een groep die ook wordt belast door afnemers (verbruikende apparaten). Wil je meer invoeden dan moet er een aparte groep aangelegd worden.
Als ik zo door het topic heen blader dan kan ik voor meer dan 600 wattpiek aan panelen plaatsen op mijn dak oppervlakte maar ik gebruik ook een wasmachine en droger op de zolder groep. Wat is het efficiënte om te doen in deze situatie? 1 groep puur en alleen voor de zonnepanelen?

2) Aan hoeveel panelen kan ik ongeveer denken op het dak en wat zou een zeer groffe schatting zijn van de opbrengst? Ik weet dat mijn dak recht op het zuiden staat en het dakgraag 43 graden is.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

killingdjef schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:02:
Ik wil zelf graag zonnepanelen plaatsen op het dak. Het dak staat pal op het zuiden en heeft een oppervlakte van ongeveer 35 vierkante meter. Hier gaat nog een dakkapel af van 4 meter lang en 1,75 meter hoog dus dan kom ik grofweg uit op 27 vierkante meter.

2) Aan hoeveel panelen kan ik ongeveer denken op het dak en wat zou een zeer groffe schatting zijn van de opbrengst? Ik weet dat mijn dak recht op het zuiden staat en het dakgraag 43 graden is.

Alvast bedankt! :)
Goed meten, zet het op papier in een een rechthoek, tel de dakpannen en meet de dakkapel uit.

De meest gebruikte zonnepanelen zijn 1,60m bij 0,8m of 1,60m bij 1m. Hiermee kan je dan mooi vierkantjes leggen tot het een beetje goed past.

Houd rekening met een afstand van 1 pan van de nok af ivm nokvorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

petertenboer schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:49:
[...]

Ben er achter, heb essent even gebeld.
Het is een aansluiting van 3*25A.

Hier moet dus een SB4000 TL 21 op aangesloten worden.
Ik weet niet waar ze dat zo snel opgezocht hebben maar bij mijn gegevens staat dat ook maar is 100% 1 fase, dus fysiek even kijken/meten is beter.

@databeestje
Dit is de beste opmerking/uitleg over een nieuwe/domme/slimme meter die ik in dit topic gelezen heb.
Immers salderen de mensen met een ferraris per definitie, dit zou betekenen dat mensen met een nieuwe meter in gebreke worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:26
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:00:
als dat zo is .. dan gaat een SB4000TL21 alleen werken als je er ook een 25A zekering tussen gaat zetten en dat op 1 van de 3 fases aangesluiten. Maar volgens "de regels van de richtlijn" mag er eigenlijk alleen maar een 16A zekering achter een 3x25A aansluiting.

Die SB4000TL21 gaat bij jou soms gewoon teveel vermogen leveren voor een 16A zekering.

Wat je kan doen nu je weet dat je een 3x25A is alles nog een keer in Sunny Design stoppen waarbij je aangeeft dat je een 3 fase aansluiting heb. En dan eens kijken wat voor een suggestie ze mee terug komen. En dan beide installatie los opgeven ... dus je schuine dak en platte dak als losse PV Generatoren.
Thanks, ga ik doen en ik zal even met de installateur om tafel gaan.
Voorlopig bedankt voor alle hulp.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ligt er aan hoeveel panelen je er op kan krijgen ... en dat hangt weer af van de grote van die panelen. En vergeet niet dat je op het dak van de dakkapel waarschijnlijk ook wat kwijt kan .... en dat je door die dakkapel ook aan de linkerkant schaduw er van krijgt ...
Dus is niet zo 1 2 3 te zeggen.

Wat volgens mij al wel verstandig is om te doen is voor zo'n dak meteen een aparte groep aan te (laten) leggen. Er komt zo ie zo meer dan 600Wp op nml.
Kan je ook meteen kijken wat je nou precies opwekt.

maar het best is om gewoon een aantal leveranciers langs te laten komen om een offerte uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

ericplan

5180 Wp PV

killingdjef schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:02:

Als ik zo door het topic heen blader dan kan ik voor meer dan 600 wattpiek aan panelen plaatsen op mijn dak oppervlakte maar ik gebruik ook een wasmachine en droger op de zolder groep. Wat is het efficiënte om te doen in deze situatie? 1 groep puur en alleen voor de zonnepanelen?
Deze vraag heb ik hier nog nooit eerder gezien :X

Zonnepanelen boven de 600 Wp moeten op een eigen groep zonder andere apparaten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:41
databeestje schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:55:
[...]

Ja, ik heb reactie gehad, en nee het antwoord was niet iets om blij van te worden.

De vriendelijke medewerkster wist mij te vertellen dat ze niet zeker wist waarom dat niet mogelijk was. Hier kwam uit dat mijn aansluiting niet geregistreerd stond als "teruglevering". Toen kwam de vraag waarom dat was natuurlijk. In eerste instantie zat de vrouw er in dat de terug geleverde energie als "verloren" beschouwd moest worden.

Dit heb ik uiteraard niet geaccepteerd.

Vervolgens kwam het lange verhaal op gang, de jaarafrekening van de Nuon bevatte de meterstand van de meterwissel, dit betekent dat de Nuon effectief heeft gezien dat de meter is gewisseld. Dit betekent ook dat de doormelding van de Liander naar de Nuon door moet zijn gekomen.

Echter, ondanks dat deze meter van afstand uitleesbaar was waren de standen op de jaar afrekening "geschat". De meterstandenkaart van de Liander kon ik ook niet invullen omdat deze geen terugleverstanden had om in te kunnen vullen. Wellicht had ik hier bij de Liander meteen aan de bel moeten trekken en deze telefonisch door moeten geven of een nieuwe kaart aan moeten vragen.

Daarnaast had ik op 19 september 2012 al een keer contact gehad met een medewerker van de Nuon over deze jaarafrekening omdat de terugleverstanden er niet op stonden en de vermelde standen wederom geschat waren. Ik heb deze man toen de meterstanden van die dag doorgegeven. Daaruit zou een nieuwe gecorrigeerde afrekening komen. Deze heb ik dus nooit mogen ontvangen.

De vraag is dus waarom de teruglevering niet door is gekomen. De liander geeft aan dat deze op 5 september mijn verzoek voor teruglevering heeft geaccepteerd. Dit heb ik ook nog op de email wat wel fijn is. Deze is dus niet door de Nuon verwerkt, dit zou volledig automatisch moeten gaan. (lijkt mij)

Na wat bellen naar de Liander hebben deze gisteren (4-1-2013) ook nog een email naar de Nuon gestuurd waarom deze wijziging niet verwerkt is.

De medewerkster van de Nuon was vriendelijk en begreep inmiddels waarom de boel in de soep is gelopen. Het verhaal is dus verandert van het niet salderen tot het corrigeren van de administratie. Als dit rond is krijg ik alsnog een nieuwe afrekening maar dan met alle 4 de meter standen.

Dit is dus een typisch jammer geval van de meterwissel die de jaar afrekening doorkruist. Dit heeft de boel aanzienlijk gecompliceert. Gelukkig heb ik bij de Liander wel de teruglevering geregistreerd, anders weigert de Nuon er iets mee te doen.

Ik heb de medewerkster er nog wel op geattendeerd dat het salderen bij wet is vastgelegd, de Nuon mag dus niet beslissen om deze niet te verrekenen omdat deze niet bij de netbeheerder bekend zou zijn. Immers salderen de mensen met een ferraris per definitie, dit zou betekenen dat mensen met een nieuwe meter in gebreke worden gesteld.

Het verhaal wordt dus nog vervolgd.

Het goede nieuws is, als de "mijn verbruik" geen 4 standen heeft dat dit kan betekenen dat de Nuon geen teruglevering registreert. Ze gaf ook aan dat ze het als verzoek aan de software ontwikkeling door gaat geven. Dit in het geval dat hier niet eerder over gedacht is.
Wat een verhaal zeg.
Hoezo, we gaan met z'n allen wat aan het milieu doen. Het is niet erg motiverend als de energie leverancier zich zo opstelt.
Vanmiddag heb ik een mail naar Nuon gestuurd over de invulmogelijkheden van 4 velden.
Ben benieuwd waar die mee komen. Dit zal ik hier vermelden.

Tevens heb ik het terugleveren laten registreren bij Enexis, toen de panelen zijn gelegd. We wachten af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ericplan schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:13:
[...]

Fout, inverters die meer dan 2,25 Ampère kunnen leveren. 1000 Wp op Soladin 600 mag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:32:
[...]

Inderdaad, met een adaptertje die rond 7v geeft en een verbruik van 2-3W
Sorry voor de onvolledige vraagstelling.
Waar ik op doel is, kan ik uiteindelijk met de netduino mijn opbrengst automatisch loggen op PvOutput zonder een pc aan te hebben staan?
Op de webstite van netduino kan ik dat niet terug vinden.

NB, ben best nieuwsgierig waarom je verbruik van 01:15 tot 3:00 uur naar +/- 50 Watt gaat, daarna boven de 150 Watt, om vervolgens om 04:25 uur weer te zakken naar +/- 50 Watt.
Hier hoef je uiteraard geen antwoord op te geven :)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Rukapul schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:28:
Met het einde van de kerstvakantie in zicht ben ik ondanks het natte weer toch maar het dak opgegaan. Niet echt geweldig weer dus ik heb het maar bij een rij panelen gehouden. Nog 3 te gaan :+
Vanochtend ging het wel en zat ik er zelf ook op, maar het begon zo heel zachtjes te nevelen en het dak werd steeds natter. Ik heb het daarom maar bij wat verder meten en rekenen gelaten, mijn dak is nogal hoog.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geurt-kun schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:34:
[...]

Sorry voor de onvolledige vraagstelling.
Waar ik op doel is, kan ik uiteindelijk met de netduino mijn opbrengst automatisch loggen op PvOutput zonder een pc aan te hebben staan?
Op de webstite van netduino kan ik dat niet terug vinden.

NB, ben best nieuwsgierig waarom je verbruik van 01:15 tot 3:00 uur naar +/- 50 Watt gaat, daarna boven de 150 Watt, om vervolgens om 04:25 uur weer te zakken naar +/- 50 Watt.
Hier hoef je uiteraard geen antwoord op te geven :)
Geen pc nodig inderdaad, alleen de netduino, dus als je een dag weg gaat kan je alles uitzetten behalve de netduino en het modem+router.

Wat betreft die 50W naar 150W in de nacht is het verbruik van de atributen in de sm kamer.

Geintje ;) , is gewoon de koelkast die aan en af slaat, het ding is gaar en moet er uit, maar kan nog niet vinden wat ik wil en nog lage WAF factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Dat wilde ik weten (van die pc) ;)

Hij staat meer als een uur onafgebroken te draaien. Als je dit plaatje laat zien, zal ze zelf toch wel met een voorstel komen? :)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:36:
Mensen die anders beweren (eric-pvt) graag onderbouwen waarom dikkere kabels nut hebben. (kWh cijfertjes hou ik van ;))
ik voel me niet geroepen, iedereen vind het zelf maar uit.
je netimpedantie bepaald de diameter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Geurt-kun schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:53:
Dat wilde ik weten (van die pc) ;)

Hij staat meer als een uur onafgebroken te draaien. Als je dit plaatje laat zien, zal ze zelf toch wel met een voorstel komen? :)
Tja
Dan krijg je al snel antwoorden als, we hebben toch panelen :X
Of
Ja een andere kan/mag wel maar dan zo'n amerikaan met blokjesmaker/dispenser. :?

Dan schiet ik niet heel veel op, dan haal ik maximaal 100kWh per jaar minder als het een ++ versie is van 15-1600,-

Zelf zocht ik een losse koelkast van 149kWh per jaar en een vriezer van zelfde formaat en die tegen elkaar met de deuropeningen naar elkaar toe.
De koelkast is niet het probleem maar de vriezer in zelfde look en +++ kan ik nog niet vinden.
Dus blijft het nog maar even zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
ericplan schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:13:
[...]

Duidelijk maar ik wilde er ook achter komen of er een max zit op het Wp wat je teruglevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik kreeg vandaag ook een brief van Stedin waarin ze aangeven dat ik mijn meter mag laten vervangen door een slimme meter. Op zich heb hier geen problemen zijn, mits ik de nieuwe meter zelf ook kan uitlezen. Sinds 1 januari moet zo'n meter aan de NTA 8130 voldoen en dus een P1 poort hebben begrijp ik. De ZMF120ABDS2 van Landis+Gyr is de enige meter in het Stedin assortiment die deze P1 poort heeft. Kan iemand bevestigen dat dit dan de meter is die vanaf 1 januari geinstalleerd wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 05-01-2013 19:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

ericplan

5180 Wp PV

killingdjef schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:20:
[...]
Duidelijk maar ik wilde er ook achter komen of er een max zit op het Wp wat je teruglevert.
Op dit moment lijkt het slim om met je jaaropbrengst net iets onder je jaarverbruik te gaan zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:26:
Ik kreeg vandaag ook een brief van Stedin waarin ze aangeven dat ik mijn meter mag laten vervangen door een slimme meter. Op zich heb hier geen problemen zijn, mits ik de nieuwe meter zelf ook kan uitlezen. Sinds 1 januari moet zo'n meter aan de NTA 8130 voldoen en dus een P1 poort hebben begrijp ik. De ZMF120ABDS2 van Landis+Gyr is de enige meter in het Stedin assortiment die deze P1 poort heeft. Kan iemand bevestigen dat dit dan de meter is die vanaf 1 januari geinstalleerd wordt?
Wat voor meter heb je nu hangen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Erasmo schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:48:
[...]

Wat voor meter heb je nu hangen?
Zo'n ferris ding met draaischijf en 2 telwerken.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:26:
Ik heb een Landis+Gyr met P1 poort, Stedin gebied. ZCF120ABD in september geplaatst. Ik had eerder ook al een slimme, maar dit was weer een recentere wegens een pilotproject waar ik aan deelneem (social-energy).

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
ericplan schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:27:
[...]

Op dit moment lijkt het slim om met je jaaropbrengst net iets onder je jaarverbruik te gaan zitten.
Ik bedoelde op 1 groep, of kan je bij wijze van spreken 10 KW op 1 groep terugleveren zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Luiaard schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:57:
[...]
Ik heb een Landis+Gyr met P1 poort, Stedin gebied. ZCF120ABD in september geplaatst. Ik had eerder ook al een slimme, maar dit was weer een recentere wegens een pilotproject waar ik aan deelneem (social-energy).
Grappig, volgens de handleidingen op de Stedin site hebben deze geen P1 poort :)
http://www.stedin.net/Inf...k/Pages/Slimme_meter.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 05-01-2013 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:52:
[...]

Zo'n ferris ding met draaischijf en 2 telwerken.
En waarom houd je deze niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
killingdjef schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:58:
[...]

Ik bedoelde op 1 groep, of kan je bij wijze van spreken 10 KW op 1 groep terugleveren zonder problemen
Maximale teruglevering wordt bepaald door het piekvermogen. En dat ligt eraan hoe het afgezekerd is. Een standaardgroep heeft een zekering van 16A. Daar past een omvormer op van ca 3600W. Daar kunnen vervolgens een aantal panelen aan gehangen worden afhankelijk van de situatie, bv ergens tussen de 3600Wp en 4800Wp. Dit kun je allemaal keurig doorrekenen.

Het begint dus met de vraag wat voor aansluiting op het elektriciteitsnet je hebt, locatie in het land, orientatie en hellingshoek van het dak.

[ Voor 34% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:01:
[...]
En waarom houd je deze niet dan?
Ach, als ik lekker het verbruik en teruglevering kan meten en in een database kan stoppen is dat wel zo leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:00:
Maar volgens "de regels van de richtlijn" mag er eigenlijk alleen maar een 16A zekering achter een 3x25A aansluiting.
Sorry voor de toon, maar dat is echt kolder. De enige regel die je overtreedt is die van de selectiviteit. En selectiviteit is niet verplicht. Bovendien: als de SMA lekker gaat draaien, zijn er vast nog wel andere verbruikers die nog wat vermogen wegsnoepen voordat het restvermogen je hoofdzekering bereikt. Je loopt een te verwaarlozen risico op het gebied van bedrijfszekerheid. That's all.

IMHO zijn er inmiddels zoveel "te zware" omvormers geplaatst dat -indien er serieus problemen ontstaan- we ze hier allang hadden vernomen.
helemaal mee eens.
Wat je kan doen nu je weet dat je een 3x25A is alles nog een keer in Sunny Design stoppen waarbij je aangeeft dat je een 3 fase aansluiting heb. En dan eens kijken wat voor een suggestie ze mee terug komen.
Tripower?

[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2013 20:10 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:03:
[...]

Ach, als ik lekker het verbruik en teruglevering kan meten en in een database kan stoppen is dat wel zo leuk.
Maar opbrengst en werkelijk verbruik kan je niet zien. Plus gezeur met de afrekening.
Ik zou hem lekker laten hangen tot ze de meter vanzelf wisselen, al heb ik dat ook liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:04:
[...]
Sorry voor de toon, maar dat is echt kolder.
Dat is ook precies de reden waarom ik ook schreef "volgens de regels van de richtlijn". Het is een richtlijn maar het gebruik van die richtlijn in relatie tot teruglevering is volgens mij nog steeds een grijsgebied waarover de meningen nog al verdeeld zijn. De overgrote meerderheid blijft deze regels nog steeds te gebruiken voor het bepalen van de zekering voor de groep die ook vermogen gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Duidelijk, thx. Mijn reactie meteen aangepast.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:00:
[...]

Grappig, volgens de handleidingen op de Stedin site hebben deze geen P1 poort :)
http://www.stedin.net/Inf...k/Pages/Slimme_meter.aspx
Er zit zo'n connector op, ik heb er nog niks aan gehangen om de functionaliteit te testen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:07:
[...]

Maar opbrengst en werkelijk verbruik kan je niet zien. Plus gezeur met de afrekening.
Ik zou hem lekker laten hangen tot ze de meter vanzelf wisselen, al heb ik dat ook liever niet.
Dat kan ook een optie zijn, en wellicht zijn de meters dan weer beter geworden en kan je meer uitlezen. M'n ferris meter draait gewoon terug, dus dan blijft hij lekker hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Microkid schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:14:
[...]

Dat kan ook een optie zijn, en wellicht zijn de meters dan weer beter geworden en kan je meer uitlezen. M'n ferris meter draait gewoon terug, dus dan blijft hij lekker hangen.
Wellicht moet je een van de vele probleem verhalen met betrekking tot de nieuwe meter erbij pakken.

Mijn verhaal is geen uitzondering, en je zal voor elke eindafrekening er meer tijd en moeite in moeten stoppen vergeleken met de ouderwetse ferraris meters.

De kanttekening hier, is dat als 1 van de 2 standen op de ferraris meters negatief gaat je in de problemen kan komen. Het gros heeft enkeltarief en dus 1 ferraris telwerk, dan werkt salderen redelijk goed. Echter is de meeste opbrengst in het hoogtarief, maar zijn de mensen overdag niet thuis. Dit leidt wel eens tot problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
databeestje schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:18:
[...]

Het gros heeft enkeltarief en dus 1 ferraris telwerk, dan werkt salderen redelijk goed.
Helaas....Salderen gaat pas écht goed met één telwerk.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar enkeltarief != één telwerk.

edit: en het gaat nog beter bij een weinig verbruik.
edit 2: per saldo.... :P

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:43
[...]

Sorry voor de toon, maar dat is echt kolder. De enige regel die je overtreedt is die van de selectiviteit. En selectiviteit is niet verplicht. Bovendien: als de SMA lekker gaat draaien, zijn er vast nog wel andere verbruikers die nog wat vermogen wegsnoepen voordat het restvermogen je hoofdzekering bereikt. Je loopt een te verwaarlozen risico op het gebied van bedrijfszekerheid. That's all.

IMHO zijn er inmiddels zoveel "te zware" omvormers geplaatst dat -indien er serieus problemen ontstaan- we ze hier allang hadden vernomen.

[...]

helemaal mee eens.

[...]

Tripower?
Kunt de 4000tl ook nog op duitse landinstellingen zetten. Dan stopt hij altijd bij 3800W of een 3600tl plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
[...]

Maar de keuze/beslissing hiervoor zou expliciet bij de klant gelegd horen te worden. Op dat vlak lijkt het alsof de installateur gewoon een steek heeft laten vallen. En dan zijn er ook nog de mysterieuze 2 groepen die aangelegd zouden worden.

Wil een klant het risico lopen, prima.
Wil een klant het risico niet lopen, ook prima, want er zijn voldoende alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yep... de installateur kan hem hangen en de klant de stekker in het stopcontact laten steken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
die 2 groepen is dat niet een miscommunicatie en moet dat 2 mpps zijn? en gewoon 1 1f groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
silvester6 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:25:
[...]

Kunt de 4000tl ook nog op duitse landinstellingen zetten. Dan stopt hij altijd bij 3800W of een 3600tl plaatsen
Goed dat je dit opbrengt. Mijn SMA SB3600TL-21 is geleverd met Duitse instelling (VDE-AR-N4105 waarbij de handleiding als voetnoot nog meldt "a) Instelling volgens VDE-AR-N-4105 voor PV-installaties ≤ 3,68 kVA (Duitsland)"). Op zich lijken de waardes op het specificatieblad ok, maar ik vraag me dus af of ik dit nog zou horen te wijzigen. Taal al wel gewijzigd :)
Cyberpope schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:34:
Yep... de installateur kan hem hangen en de klant de stekker in het stopcontact laten steken.
Zeker zo'n stekker van de Hema waar je dan 4000W doorheen stookt maar die met een beetje pech bij 2000W al doorfikt :+

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Ik heb pas mijn SB3800 wel aangepast deze stopte strak op 3800 terwijl hij ook 3900 kan. Wil dit voorjaar is kijken wat dit gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:21:
[...]

Helaas....Salderen gaat pas écht goed met één telwerk.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar enkeltarief != één telwerk.

edit: en het gaat nog beter bij een weinig verbruik.
edit 2: per saldo.... :P
Met 2 (hoog laag) nog beter, de vrouw kan alles in de hoog doen (dus blij) net als 1 telwerk en die draai je in de loop van het jaar naar bijna nul verbruik, reken je alleen de laag af tegen de lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:15
Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:04:
[...]

Met 2 (hoog laag) nog beter, de vrouw kan alles in de hoog doen (dus blij) net als 1 telwerk en die draai je in de loop van het jaar naar bijna nul verbruik, reken je alleen de laag af tegen de lagere prijs.
Ik heb nog geen ervaring met de afrekening sinds ik een pv-set heb. Maar volgens mij kun je beter je verbruik in het laag tarief doen en de opbrengst in het hoog tarief laten uitbetalen. Of streept men opbrengst tegen elkaar weg, ongeacht of dit hoog of laag tarief is.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dit is dus de perfecte samenvatting van waar mkleinman mee worstelt.....
2 telwerken, eentje gaat in de min. Als je de telwerken met elkaar verrekent heb je per saldo meer verbruikt dan geleverd. En dan begint het gelul, blijkt nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik heb ook een Feraris met 2 telwerken.
Gewoon zoveel mogelijk door de weeks overdag laten draaien ben je gelijk van de nachtelijke herrie van oa de wasmachine/droger/vaatwasser af :)
Heb je dan nog overschot dan zonneboiler met elektrisch verwarmingselement plaatsen.
Dat laatste ga ik dit jaar doen, kan gelijk de gehuurde warmtewisselaar voor het tapwater van de stadsverwarming de deur uit.
Scheelt weer een paar GJ + € 140,- per jaar aan huurkosten.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dat werkt vet goed, eerst even wennen om 20kWh in een boiler te stoppen,
maar ach, met 30/40kWh opwek per zomerdag... dat komt vaker voor
in het gebied 0-1000kWh in de plus staan, zit de heffingskorting maar ook de goede of slechte zomer.
eric-pvt zoekt nieuw evenwicht.....gasless

ik heb ook dubbel tarief/telwerk,
echter zit ik al behoorlijk na mijn tvt
hoogtarief is hiermee dus gratis stroom, dus dat moet op ten gunste van betaal telwerken zoals gas.
hier zien we dat de huidige wetgeving helemaal niets met besparing of milieu te maken heeft

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:45:
Ik heb ook een Feraris met 2 telwerken.
Gewoon zoveel mogelijk door de weeks overdag laten draaien ben je gelijk van de nachtelijke herrie van oa de wasmachine/droger/vaatwasser af :)
Nou wat is dat een verademing, vaatwasser niet maar de wasmachine......top.
in de min kom ik toch niet al had dat wel gebeurd als we zo door gingen in de laag, ik had daar bijna geen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:53:
en dat werkt vet goed, eerst even wennen om 20kWh in een boiler te stoppen,
maar ach, met 30/40kWh opwek per zomerdag... dat komt vaker voor
in het gebied 0-1000kWh in de plus staan, zit de heffingskorting maar ook de goede of slechte zomer.
eric-pvt zoekt nieuw evenwicht.....gasless
20 slechts? I wish it were true....Het element fikt hier 4 uur (=12 kWh) per dag af in de boiler. En met 2 extra paneeltjes bouwen we weer wat extra buffer op voor de winter 2013-2014.

/me HdG zoekt nog steeds een goedkoop alternatief voor een ecolution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Inductiekookplaat bevalt ook uitstekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

zo... ik heb een aantal offertes uit staan, maar hier ook maar eens advies vragen aan de kenners.
Dit is dus mijn dak:
Dak ruimte voor zonnepanelen

het dak ligt op 232 graden dus ZWZ en ZW in.
Ik krijg verschillende adviezen. Soms om de ruimte naast het dakkapel niet vol te leggen (ivm schaduw) en soms het advies om het wel te doen. Wat is nu wijs?

Op zich wil ik gaan voor maximale opbrengst.. Maar het moet ook wat "opbrengen". Ja, TVT dus. Die mag best lang zijn, maar graag wel binnen de 20 jaar of zo. Anders is het ook zonde.

Verder heb ik nog een dakje op mijn schuur. Daar kan ik ze makkelijk zelf op leggen, maar liggen ze
1) diefstal gevoelig (het dak is 2 meter hoog)
2) Schade gevoelig (voetballende en kwallende kinderen)
Is dat aan te raden?

Ik kan ze ook naar mijn huis toegelegd leggen. Maar dan is het dus gericht op 52 graden. Echter het dak heeft wel een hele flauwe helling van zeg 15 graden of zo? Geen foto van.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Om te beginnen het dakraampje verplaatsen naar de Noord-zijde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:43
Quote: Met 2 (hoog laag) nog beter, de vrouw kan alles in de hoog doen (dus blij)

De vrouw. In welke eeuw leven we hier? Zou jou als vrouw wel eens erg laag willen bezoeken (mannie nie blij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:07:
[...]

Met een slimme meter kan je juist wel verbruik en opwek los van elkaar meten, immers zijn er 4
` telwerken`. Dat gaat voor mij juist de reden zijn om mijn ferraris te vervangen en te gaan loggen via de `slimme` P1 poort.

Het mogelijke gedoe met afrekening blijft wel een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:08:
Om te beginnen het dakraampje verplaatsen naar de Noord-zijde. :)
Kan ik er gewoon niet overheen leggen? Of komt het dan te hoog.
En ja, hij mag van mij vervallen daar. Verplaatsen naar noodzijde is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Solarworld lijkt zijn eigen kerk vol te willen praten.
Ik kan me niet voorstellen dat een betrokken bedrijf het besluit eerder weet dan wie dan ook.
Kunnen ze overigens vrijwel elke produktie uit china wel een heffing opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:13:
Quote: Met 2 (hoog laag) nog beter, de vrouw kan alles in de hoog doen (dus blij)

De vrouw. In welke eeuw leven we hier? Zou jou als vrouw wel eens erg laag willen bezoeken (mannie nie blij)
Deze eeuw, alleen ben ik nog 1 van de weinige alleen verdieners in dit land, dus de taken zijn verdeeld. Het mag van mij ook andersom hoor maar daar zal ze het niet graag mee eens zijn.
Dan zou ik blij zijn dat ik in de dag kan wassen :) nu moet ik in de dag en nacht werken....
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:27:
[...]

Met een slimme meter kan je juist wel verbruik en opwek los van elkaar meten, immers zijn er 4
` telwerken`. Dat gaat voor mij juist de reden zijn om mijn ferraris te vervangen en te gaan loggen via de `slimme` P1 poort.

Het mogelijke gedoe met afrekening blijft wel een issue.
4 telwerken inderdaad maar de opwek teller gaat pas lopen als je meer opwekt als je op dat moment gebruikt, op het moment dat dat zo is zal de verbruiksmeter stil blijven dus aan beide niet te zien hoeveel het nou is die dag.

[ Voor 35% gewijzigd door Rol-Co op 05-01-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Meten kan je ook simpel met een 'eigen' kwh-metertje en geen gezeik met de administratie van een moloch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cyberpope schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:29:
[...]

Steekt het raam niet flink uit boven het dak? De foto lijkt dat wel te suggereren.

Blijf je onder de hoogte van eventuele rails dan zou het simpel moeten zijn. Moet je het wel zo indelen dat daar geen rails nodig is maar dat zou moeten kunnen.

Blijf je onder de hoogte van het resterende binnenwerk van een paneel dan kun je met handig plaatsen nog heel iets smokkelen wellicht. Moet je er wel rekening mee houden dat zo'n paneel randen heeft en ook nog een junction box ergens die een paar cm dik is. 't Is wel de goden verzoeken :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 05-01-2013 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kan ik er gewoon niet overheen leggen?
Het lijkt net iets te hoog om overheen te leggen.
Als ie weg is krijg je wel een mooi strak geheel, er omheen leggen zou ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Daar is niets mis mee rol-co.
Ik beschouw de partner die thuis alles opknapt als iemand die werkt.
Het is puur de wijze van je taalgebruik dat het bijzonder ongelijkwaardig klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

izdp schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:13:

Omdat we in de 21e eeuw leven kan het maar zo zijn dat de huishouding waarover gesproken wordt bestaat uit 2 vrouwen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:48:
[...]

Omdat we in de 21e eeuw leven kan het maar zo zijn dat de huishouding waarover gesproken wordt bestaat uit 2 vrouwen :Y)
Dan had er gestaan , "de vrouwen kunnen dan" :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

[...]
En ja, hij mag van mij vervallen daar. Verplaatsen naar noodzijde is een optie.
Je kan de ruimte naast je dakkapel ook volleggen, maar dan zal je micro inverters moeten nemen, Elk paneel (of 2 panelen) hebben dan hun eigen inverter. Zo heb je geen verlies in een complete string indien er schaduw op 1 paneel valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

izdp schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:38:
Meten kan je ook simpel met een 'eigen' kwh-metertje en geen gezeik met de administratie van een moloch.
+1

2 maal kWh meter ~= 40 euro (20 euro in youless winkel)
Flukso (100 euro) of netduino (60 euro) of 2 youless (79 euro p/stuk)

[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 06-01-2013 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:24

MieJuul

3970Wp

Rukapul schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:28:
Hier eenzelfde verhaal.

De steiger staat al vanaf woensdagmiddag.
Donderdagmiddag en vrijdagmiddag de haken en de rails gemonteerd.
Zaterdag 1 voor 1 de panelen naar boven gesleept en gemonteerd.
Heb ze helaas niet alle 12 op het dak gekregen, het werd te donker en te nat op het dak.
Er liggen er nu 8, de rest komt een dezer dagen wel (toch prutweer)

Moet alles wel alleen doen en dat is soms toch best een gehannes met die grote platen.
Daarom maar liever iets langer erover doen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Keuze genoeg dus om de verkoper niet de info te geven die hij graag wil om zijn verdienmodel verder uit te buiten.
Want het gaat absoluut niet om de teruglevering te matchen met zijn productie.
In het totale stroomplaatje tijdens de dag stellen huishoudens helemaal niets voor.
Qua verdiensten is dat een heel ander verhaal.

Als iedereen aan de slimme meter is dan....
Zelfde patroon als ooit met de salarisrekening, gratis internet en met de kabel: tv voor max 20 gulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik dacht dit weekend een mooie slag te maken, maar 1 hulpje kon niet.
Beetje balen, want 2 dagen droog.
Droog???
Zeiknat weer en dus dak en moest vandaag wel grinniken.
Prima, want om voor een paar duppies enig risico te lopen is meer dan een beetje dom.
Zonnigtype liet een mooi staatje zien om haast maken te downen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:02:
zo... ik heb een aantal offertes uit staan, maar hier ook maar eens advies vragen aan de kenners.
Dit is dus mijn dak:
[afbeelding]
Ik krijg hier een deja-vu :)
Ik heb je een PM gestuurd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:13
Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:00:
Dank voor de info, een netduino zou dus ook kunnen.
Het moet in iedergeval niet te moeilijk zijn want ik ben geen IT specialist :)
Misschien is er hier ook een Youless ervaringsdeskundige dan kan ik beiden eens naast elkaar leggen.
Je kunt hier kijken Youless pulsteller/elektriciteitsmeter
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Steca komt met nieuwere StecaGrid omvormers vanaf 1800 Watt, 98% efficient volgens de specificaties.

Deze waren voorheen alleen leverbaar in de 3000-4200 Watt versies, daar zijn er nu een paar bij gekomen. De 3010 kan ook met een lagere spanning overweg. Zelfs bij 5% nominaal vermogen al 95% efficient wat ik best behoorlijk vindt.

Deze zouden vanaf januari leverbaar moeten zijn. Wat ik eerder in de datasheet heb gelezen zouden deze wellicht met schaduw om moeten gaan, deze omvormer ziet de dubbele bult (pagina 55 van de handleiding) en kan deze op het display van de omvormer tonen. Dat geeft de burger moed, ze geven ook aan firmware updates uit te gaan brengen.

Blogje: http://jannot.de/notes/energie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Sinds 2 januari zijn we de trotse bezitters van een schans op 160 gr ZZO. 't Is nog even afwachten of de buren er last van gaan krijgen in de zomer, maar tot die tijd kan -ie mooi kWh'tjes binnenharken.

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/schans.jpg

Het nieuwe jaar is gestart met 6,095 kWp op de daken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waarom zouden ze last krijgen? Reflectie bedoel je?
6kWp pfff, heb je dat ook echt nodig of komt het door het virus? (heel begrijpelijk hoor, heb het zelf ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De buren hebben een serre. De schans ontneemt hen misschien een deel van de zon, vandaar. De schans is slechts 5 cm hoger dan de "vorige" set op het platte dak, maar staat wel iets dichter bij de dakrand. We zien wel hoe het uit gaat komen. En anders kan de schans nog een meter naar achteren. Dat gaat alleen in de zomer wat opbrengst schelen.

Hoe definieer je "nodig"...In principe kunnen we iedere kWh gebruiken om de gasrekening omlaag te brengen. Dus in dat opzicht zijn de twee extra panelen heel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou met nodig bedoel ik dat je ook werkelijk je opwek verbruikt of dat je dus zoals je al een beetje aangeeft je teruglevering gebruikt voor de gasrekening.
Dat is al een stapje verder/hoger in mijn ogen, dan ben je het energie (stroom) nullen al voorbij.
Wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 11:24
hansdegit schreef op zondag 06 januari 2013 @ 11:34:
Sinds 2 januari zijn we de trotse bezitters van een schans op 160 gr ZZO. 't Is nog even afwachten of de buren er last van gaan krijgen in de zomer, maar tot die tijd kan -ie mooi kWh'tjes binnenharken.

Het nieuwe jaar is gestart met 6,095 kWp op de daken!
Wat is de hoek en wat is de hoogte aan de achterkant van de schans vanaf het dak?
Ziet er wel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hellingshoek 16 graden, hoogte aan de achterkant is bijna 60 cm geloof ik. Ik zal het vanmiddag even exact opmeten.

En netjes? Ik had niet anders verwacht van Guus (Zonnestroom.eu). Een custom schans van standaard materiaal: 4 driehoeken met daarop een clickfit rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:57

Len

Leeg

Ik heb bijna mijn 12 panelen op het dak liggen. Als ze er maandag op liggen ga ik dat melden aan Greenchoice en liander. Is het verstandig om van dag- en nachttarief weet terug te gaan naar 1 tarief?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 14:22
Len schreef op zondag 06 januari 2013 @ 13:04:
Ik heb bijna mijn 12 panelen op het dak liggen. Als ze er maandag op liggen ga ik dat melden aan Greenchoice en liander. Is het verstandig om van dag- en nachttarief weet terug te gaan naar 1 tarief?
Je zal meer op gaan wekken in het hoge tarief dan het lage tarief. Ook de meeste teruglevering zal normaliter in het hoge tarief plaatsvinden. Door het plaatsen van de panelen is het dus alleen maar gunstiger geworden om een hoog/laag tarief te hebben. Overigens zit er tegenwoordig weinig verschil in het hoge en lage tarief.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Len schreef op zondag 06 januari 2013 @ 13:04:
Ik denk van niet, alles blijft het zelfde alleen de prijs veranderd maar je moet nog steeds de 2 telwerken opgeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pietje NL schreef op zondag 06 januari 2013 @ 12:27:
[...]

Wat is de hoek en wat is de hoogte aan de achterkant van de schans vanaf het dak?
Ziet er wel netjes uit.
Nou, die waterpasapp op de Galaxy doet raar, geeft 20 graden aan. Maar da's echt onmogelijk. Ik vertrouw dus maar op Guus die me vertelde dat het bijna 16 graden is.
De achterkant van de schans is 65 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De eerste 500kwh's zijn binnen volgens de SB1200 welke in productie is sinds 7 Juli 2012. De DIN KWH meter vind dat er meer is opgewekt namelijk 503kwh.

Op naar de 1000 :)F Ik hoop die mijlpijl voor Juli 2013 te behalen :P

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.bay.livefilestore.com/y1pNkGQ1GD6A5_TEGo8JsVG8qtJgXQqm2HIfI3B3IJceYqZ4QOZEV-PMaJU7Q8K0hJ62W6GT45fnhggKZGupYyYdGMQqD7pNGYE/WP_000019.jpg?psid=1

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die (bewogen?) foto doet zeer aan m'n ogen :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-09 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:05:
Die (bewogen?) foto doet zeer aan m'n ogen :P
Sinds ik een custom rom op mijn telefoon heb gezet is de aansturing van de camera niet meer helemaal optimaal :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

revolution-nl schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:53:
De eerste 500kwh's zijn binnen volgens de SB1200 welke in productie is sinds 7 Juli 2012. De DIN KWH meter vind dat er meer is opgewekt namelijk 503kwh.
Op naar de 1000 :)F Ik hoop die mijlpijl voor Juli 2013 te behalen :P

[afbeelding]
Dat moet zeker lukken. Ik zit vanaf 7 juli tot nu op 429 kWh/kWp terwijl mijn lopende jaaropbrengst op 953 kWh/kWp zit. Oftewel 45% van een jaartotaal in deze periode. Dan zou jij dus 500/0,45 = 1111 kWh moeten kunnen halen in een jaar, wat neerkomt op ruim 925 kWh/kWp. Netjes met zo'n oudje als de SB1200!
Wel opmerkelijk dat de DIN kWh meter meer aangeeft. Meestal is het andersom...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:22

Stewie!

Keen must die!

Is er veel verschil tussen de vele merken en types PV panelen? Ik zou zo'n 60 tot 100 m2 dak op vol willen zetten met panelen om het energieverbruik van de warmtepomp mee te compenseren.

Zijn er bepaalde modellen of types die meer energie opwekken?
Ik heb al enkele offertes binnen maar geen van de types kan ik online goed terugvinden, wat mij sterk doet denken aan de ondoorzichtige wereld van keukenboeren die overal een eigen merknaam en typenummer op plakken om zo meer marge te kunnen maken op lage kwaliteit producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Stewie! schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:48:
Is er veel verschil tussen de vele merken en types PV panelen? Ik zou zo'n 60 tot 100 m2 dak op vol willen zetten met panelen om het energieverbruik van de warmtepomp mee te compenseren.

Zijn er bepaalde modellen of types die meer energie opwekken?
Ik heb al enkele offertes binnen maar geen van de types kan ik online goed terugvinden, wat mij sterk doet denken aan de ondoorzichtige wereld van keukenboeren die overal een eigen merknaam en typenummer op plakken om zo meer marge te kunnen maken op lage kwaliteit producten.
Reken bij de diverse panelen de opbrengst per vierkante meter uit. Dan heb je het beste vergelijkmateriaal.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stewie! schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:48:
Probleem: de meeste zon is er als de warmtepomp uit staat, dus zal je veel moeten salderen, hetzij in je draaischijf meter, hetzij via salderen.
Ook ik heb de combinatie van een flinke warmtepomp en PV installatie.

Als dat dak goed georienteerd is (zuid, 35 graden) dan mag je aan instraling ca 1000 Wh/m2 per jaar verwachten.
Paneelrendementen varieren van 12%-20%, dus als je gaat voor de allerduurste panelen, dan is je opbrenst van zo'n 200Wh/jaar per m2.
Of anders, ga je voor de meest economische aanpak (op dit moment!) dan is dat bijvoorbeeld een paneel van 1x1.65m, van 245Wp. Dit paneel heeft dus een rendement van ruim 14.8% en zal per jaar onder optimale situaties 148 Wh/m2 electrisch vermogen opleveren.

Mits je panelen goed geventileerd zijn, een goede omvormer hebt die goed past op je paneel-set, geen schaduw, etc, etc, dan kun je op jaarbasis daarvan 95% bij je electriciteitsmeter aan laten komen.
Op zo'n optimaal dak kun je ca 0.141 kWh per jaar per m2 opwekken.
Zou je 100m2 aan panelen plaatsen spreken we over een 14.8 kW installatie en wek je 14100 kWh per jaar op. Daarvan zal je veel salderen.

Stel dat je 4000kWh kunt gebruiken op het moment van opwekken, dan mag er daarnaast nog max 5000kWh gesaldeerd worden, en zal er 5100 afgerekend worden voor een lage prijs (5ct bijvoorbeeld), ondanks dat je veel gebruikt dat tegen fors hogere prijs in rekening gebracht zal worden.

Economisch gezien is het wellicht beter niet je hele dak vol te leggen met PV, maar dat af te stemmen op je saldeerbaar verbruik (5000+eigen gebruik tijdens zon).
Overweeg anders een deel van het dak voor warmtecollectoren (b.v. heatpipes) in te zetten. Dat is zeer goed te combineren met een warmtepomp en het buffervat dat je daar vermoedelijk al bij hebt.
Bij mij een prima combinatie, goedkoop en zeer effectief gebleken, jaar-rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 13:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 17:31:
[...]
Als dat dak goed georienteerd is (zuid, 35 graden) dan mag je aan instraling ca 1000 Wh/m2 per jaar verwachten.
Paneelrendementen varieren van 12%-20%, dus als je gaat voor de allerduurste panelen, dan is je opbrenst van zo'n 200Wh/jaar per m2.
:? Wacht even. 1000 Wh per jaar per m2. Dus een Yingli Panda met een module efficientie van 16,5% levert op jaarbasis 165Wh per m2. Het paneel is 1,63m2, dus in totaal 270Wh per jaar! Dat is 0,27 kWh voor een paneel van 270Wp. Dat is dus 1 kWh/kWp voor een heel jaar :? Snap jij het nog? Volgens mij gooi je met een heleboel getallen, maar klopt er niets van.
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 17:31:
[...]
Mits je panelen goed geventileerd zijn, een goede omvormer hebt die goed past op je paneel-set, geen schaduw, etc, etc, dan kun je op jaarbasis daarvan 95% bij je electriciteitsmeter aan laten komen.
Volgens mij doel je op 950 kWh/kWp. Dit is niet hetzelfde als 95% bij je elektriciteitsmeter aan laten komen, wat je daar ook maar mee wilt bedoelen...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op zondag 06 januari 2013 @ 18:26:
[...]

:? Wacht even. 1000 Wh per jaar per m2. Dus een Yingli Panda met een module efficientie van 16,5% levert op jaarbasis 165Wh per m2. Het paneel is 1,63m2, dus in totaal 270Wh per jaar! Dat is 0,27 kWh voor een paneel van 270Wp. Dat is dus 1 kWh/kWp voor een heel jaar :? Snap jij het nog? Volgens mij gooi je met een heleboel getallen, maar klopt er niets van.

[...]

Volgens mij doel je op 950 kWh/kWp. Dit is niet hetzelfde als 95% bij je elektriciteitsmeter aan laten komen, wat je daar ook maar mee wilt bedoelen...
Wordt ermee bedoelt dat 95% van het opgewekte vermogen nuttig kan worden gebruikt?
Met andere woorden 5% verliezen??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Op zo'n optimaal dak kun je ca 0.141 kWh per jaar per m2 opwekken
Lijkt me ook wat laag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 13:51
antonboonstra schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:37:
[...]

Steca 500 is niet geschikt voor 2 van deze panelen. Enige oplossing is de Soladin 600 of een microinverter (Involar MAC250A-230-VDE / Enecsys SMI-S240W-60 / Power One Micro-0.25-I-outd / Enecsys SMI-D480W-60) waarvan niet alle types leverbaar zijn...
Zelf een constructie maken kan, als je handig bent. Anders zijn er wel mensen die iets van aluminium voor je in elkaar kunnen zetten. Heb zelf een frame laten maken door Jan Bolleboom
Zeer interessante opstelling. Zijn hier misschien tekeningen van? Of kan ik zelf Jan Bolleboom bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Vandaag goed weer, lekker droog, niet koud en zelfs een beetje zon. Hele tijd op het dak gezeten dus en een aardig eind gekomen. Valt toch wel tegen met die betonpannen om ze los te krijgen, sommige zitten met haakjes vast, maar ik merk wel dat het gaandeweg steeds sneller ging. Pannen uitslijpen met de haakse slijpen en diamantschijf blijft een vervelend klusje. Van de week maar weer verder, want ik heb vandaag voor 3 rails aan haken gemonteerd en er moeten er nog 5. Totaal 4 rijen, 18 panelen en bijna 50 dakhaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Luiaard op 06-01-2013 19:43 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Luiaard schreef op zondag 06 januari 2013 @ 19:42:
Vandaag goed weer, lekker droog, niet koud en zelfs een beetje zon. Hele tijd op het dak gezeten dus en een aardig eind gekomen. Valt toch wel tegen met die betonpannen om ze los te krijgen, sommige zitten met haakjes vast, maar ik merk wel dat het gaandeweg steeds sneller ging. Pannen uitslijpen met de haakse slijpen en diamantschijf blijft een vervelend klusje. Van de week maar weer verder, want ik heb vandaag voor 3 rails aan haken gemonteerd en er moeten er nog 5. Totaal 4 rijen, 18 panelen en bijna 50 dakhaken.
Waarom slijp je de pannen uit? Ligt de pan dan echt zo slecht als je het niet doet of past het geheel niet?

Ik heb een paar uurtjes eraan gewerkt. Het was duidelijk niet m'n dag, want het schoot niet op en dan heb je natuurlijk ook nog leuke zaken als een dakpan die onder een haak kapot knapt, gare aardconnectors, te korte tie-wraps, etc. Ambities voor vandaag teruggeschroefd en de rest komt later wel een keer. De helft zit erop :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01-2024
In mijn zoektocht naar de beste mogelijke configuratie voor mijn garagedak (3x9 m plat dak, zijde van 3m op zuiden) heb ik inmiddels wat berekeningen gemaakt. Om het vergunningsvrij te kunnen bouwen kan ik onder een hoek van 20 gr 6 panelen plaatsen (3x2) in portrait. Ik heb panelen gevonden van hj solar, 158x106 met 260wp en betaalbaar.
Nu kreeg ik een opmerking om ook eens naar een schans te kijken, dan zou ik 10 (5x2)panelen kwijt kunnen onder een hoek van 6 gr. Wat is jullie mening hierover? Is het de moeite waard dit verder uit te zoeken?
Pagina: 1 ... 223 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.