Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 222 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.543.897 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:49
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:43:
[...]

Duidelijk is wat anders. Beroerde ISO op de foto in combinatie met volle verdeeldoos maakt het niet eenvoudig. Wat ik zie: Bovenaan twee afgaande kabels naar PV en de ander naar wasmachine. Lijken linksonder en rechtsonder weg te gaan. De inkomende kabel komt dan in het midden binnen en zit op de twee klemmenstroken op aan de onderkant van de foto. Vanuit daar gaan twee zwarte en twee blauwe kabels naar de onderkant van de automaten. Zijn ook (on)geïsoleerde klemmen voor te krijgen (zelf maken?) waardoor het allemaal wat netter en compacter wordt.
jep nu met boven staande text had ik hem ook door.
het enige wat je dan over hebt is een gedeelde aarde.
(dacht niet dat dat mocht, maar lijkt mij ook een acceptable rizico.)

@antonboonstra.
ik ben benieuwd wat het gaat doen.
hoevaak de steca vol zit en wat het doet bij difuslicht.
veel onzekerheden die ik niet durf te schatten.
we zullen wel zien, zal het zeker in de gaten houden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Schinnen-groen schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:06:
Tot 2015 dus, dan gaat ie weer in iets anders investeren?
Hij zat t/m 2012 in windparken, schijnbaar vervalt in 2013 de subsidie hierop.
Alhoewel de berichten daar weer tegenstijdig over zijn.
http://www.nuzakelijk.nl/...t-subsidieverlenging.html

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-01-2013 17:00 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:55:
[...]

het enige wat je dan over hebt is een gedeelde aarde.
(dacht niet dat dat mocht, maar lijkt mij ook een acceptable rizico.)
Jij denkt volgens mij aan een 2×16 Ampère eindgroepen met 1 aarde (en dus 2 fasegeleiders en 2 nulgeleiders). Aarde moet minstens net zo 'dik' zijn als dikste fasegeleider. Hier komt 2,5mm2 fasegeleider binnen en ook 2,5mm2 aarde, dus ik zie geen probleem. De aarde verdeling zit hier niet anders dan in de normale meterkast.

Codering aardrail kan wel een eis zijn in de NEN1010 of NEN3140 (weet ik niet zeker, maar ontbreekt hier in ieder geval). Gaat om bijvoorbeeld het aarde tekentje bij de aardrail.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 03-01-2013 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:07:
[...]

Codering aardrail kan wel een eis zijn in de NEN1010 of NEN3140 (weet ik niet zeker, maar ontbreekt hier in ieder geval)
Wat bedoel je met 'Codering aardrail'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:07:
[...]

Jij denkt volgens mij aan een 2×16 Ampère eindgroepen met 1 aarde (en dus 2 fasegeleiders en 2 nulgeleiders). Aarde moet minstens net zo 'dik' zijn als dikste fasegeleider. Hier komt 2,5mm2 fasegeleider binnen en ook 2,5mm2 aarde, dus ik zie geen probleem. De aarde verdeling zit hier niet anders dan in de normale meterkast.

Codering aardrail kan wel een eis zijn in de NEN1010 of NEN3140 (weet ik niet zeker, maar ontbreekt hier in ieder geval)
daar heb je gelijk in.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

jurk738 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:18:
[...]

Wat bedoel je met 'Codering aardrail'?
Tekst/ tekentje dat de aardrail een aardrail is :+. Gewoon stukje tekst of teken geplakt nabij de aardrail. Ik weet dus niet of dat een eis is, maar in ieder geval ter verduidelijking dat dat metalen strookje van jouw aanraakveilig is :P (geel/ groene kabels die je erin steekt staan daar los van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-07 22:10
Hoi,

misschien zit ik in de verkeerde groep maar ik denk dat het hier ook wel kan mbt grotere opbrengst dan gebruik.
Is het mogelijk om zodra de zon flink schijnt je via de pc (of andere schakeling) een boiler ofzo in te laten schakelen voor verwarming van douchewater of vloerverwarming?
Dus als je 2Kw teruglevert dat er dan een boiler aanschakelt.
Alvast dank,

gr
Marco

[ Voor 9% gewijzigd door MarcoHoorn op 03-01-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MarcoHoorn schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:47:
Hoi,

misschien zit ik in de verkeerde groep maar ik denk dat het hier ook wel kan mbt grotere opbrengst dan gebruik.
Is het mogelijk om zodra de zon flink schijnt je via de pc (of andere schakeling) een boiler ofzo in te laten schakelen voor verwarming van douchewater of vloerverwarming?
Dus als je 2Kw teruglevert dat er dan een boiler aanschakelt.
Alvast dank,

gr
Marco
als ik je goed begrijp ja.
maar het is niet voor de veiligheid.
zal zo meer schrijven en de zaak er bij zoeken hoever ik er mee ben.

edit:
ik heb van abb dit kadotje gehad.
http://www.abb.com/productdetails/ABB2CMA170600R1000
die kun je instellen op een bepaald aantal Watt.
dat die dan het schakel contact aanzet.

ben nog aan het uitzoeken of het mogenlijk is om daar op een magnum vloerverwarming te laten starten.
http://www.magnumheating....floor-heating/magnum-mat/
(de domotica aansturing van de magnum mat is mij nog niet duidenlijk.)
het idee is om zo overdag de vloer van mijn wc te verwarmen.
(dat zou moeten lukken met zoon klein oppervlakte en lage winter productie)

het is wel totaal onzinnig (tweakerig) je kunt ook gewoon salderen, dus het is nergens voor nodig in mijn geval. (maar het is mijn energie en ik mag er mee doen wat ik wil. >:) )

[ Voor 37% gewijzigd door migjes op 03-01-2013 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:32:
[...]

Tekst/ tekentje dat de aardrail een aardrail is :+. Gewoon stukje tekst of teken geplakt nabij de aardrail. Ik weet dus niet of dat een eis is, maar in ieder geval ter verduidelijking dat dat metalen strookje van jouw aanraakveilig is :P (geel/ groene kabels die je erin steekt staan daar los van)
Aha. Ik heb er een stickertje met aarde-symbool op geplakt.

De dikke blauwe en zwarte kabels (bruggen) zijn nu onhandig lang. Ik heb deze niet ingekort omdat op de uiteinden van deze kabels zo'n metalen dingetje geknepen zit. Is het veilig om ze in te korten en zonder metalen dingetje in de klemmen te plaatsen, of kan ik beter stukjes massief VD draad (4mm2) gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-07 13:30
je moet er een nieuwe metalen dingetje opmaken als je de kabel inkort ( adereindhuls is de naam van die metalen dingetjes als ik me niet vergis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jurk738 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:25:
[...]

Aha. Ik heb er een stickertje met aarde-symbool op geplakt.

De dikke blauwe en zwarte kabels (bruggen) zijn nu onhandig lang. Ik heb deze niet ingekort omdat op de uiteinden van deze kabels zo'n metalen dingetje geknepen zit. Is het veilig om ze in te korten en zonder metalen dingetje in de klemmen te plaatsen, of kan ik beter stukjes massief VD draad (4mm2) gebruiken?
Nee hoor, daar je beveiliging in de meterkast al een 16A eindgroep zekering is kun je gewoon een brug
maken van twee stukjes 2.5mm².

Ook zie ik nog iets wat eigenlijk niet mag nl, de afgaande ( volgens mij voor de 2 inverters )
6 aderige kabel wordt met 2 los van elkaar werkende automaten gezekerd, je had hier eigenlijk
een fornuisgroep zekering automaat voor moeten nemen, deze schakelen gelijktijdig de
6 aderige kabel spanningsloos, wat een eis is.

Maar als je aan het andere einde van die 2 groeps kabel ( 6 aderig ) direkt een dubbele
wandkontaktdoos zonder tussen gemonteerde verdeeldozen aansluit en dat ook nog van een
kodering voorziet per wcd alla, sub-1 gr-1 en sub-1 gr-2 ( bv ) en je de sub verdeler dezelfde
kodering geeft, mag het weer net wel.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:06:
[...]
Ook zie ik nog iets wat eigenlijk niet mag nl, de afgaande ( volgens mij voor de 2 inverters )
6 aderige kabel wordt met 2 los van elkaar werkende automaten gezekerd, je had hier eigenlijk
een fornuisgroep zekering automaat voor moeten nemen, deze schakelen gelijktijdig de
6 aderige kabel spanningsloos, wat een eis is.

Maar als je aan het andere einde van die 2 groeps kabel ( 6 aderig ) direkt een dubbele
wandkontaktdoos zonder tussen gemonteerde verdeeldozen aansluit en dat ook nog van een
kodering voorziet per wcd alla, sub-1 gr-1 en sub-1 gr-2 ( bv ) en je de sub verdeler dezelfde
kodering geeft, mag het weer net wel.

8)
lol je maakt denk ik de zelfde fout als ik maakte.
het is 3x 3 aderige kabel. (is niet echt duidenlijk op de foto.)
het is 1x een inverter + wasmachiene.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 03-01-2013 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdieren
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:39
wij wilden ons gaan verdiepen in zonnepanelen en of het interessant is voor onze situatie,
dus zijn we wat offertes gaan opvragen.

de interessantste daarvan is van SolarNRG:
8X canadian solar 6p 245 panelen
SMA SB1700 omvormer
eldra kabels
geschatte opbrengst: 1860 Kwh
schuin dak met een helling van 33 gr. op O/ZO

dit zou dan inclusief installatie, aansluiting, montage en alles erop en eraan ongeveer 4000 euro moeten kosten, waar eventueel nog subsidie vanaf kan. Zelf installeren zien we niet zitten.

- heeft iemand ervaring met solarNRG en de canadian solar panelen? die SMA omvormers heeft half nederland, geloof ik, dus dat zit vast wel goed.
- die 1860 Kwh voor 8 panelen valt mee een beetje tegen, eigenlijk. is dit normaal? zijn er betaalbare panelen met meer opbrengst of is dit het wel zon beetje? er passen op ons dak misschien nog 2, max 4 panelen, maar meer echt niet. stroomverbruik is nu +/- 6000 Kwh per jaar, dus dat schiet nog niet echt op.
- hoe houden jullie de panelen schoon? wat voor onderhoud heb je eraan? Collega riep al iets over een raamwisser met een lange steel, maar ons dak zit op 7m hoogte. kan zoiets ?

dank alvast !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

avdieren schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:48:
wij wilden ons gaan verdiepen in zonnepanelen en of het interessant is voor onze situatie,

SMA SB1700 omvormer
eldra kabels

dit zou dan inclusief installatie, aansluiting, montage en alles erop en eraan ongeveer 4000 euro moeten kosten, waar eventueel nog subsidie vanaf kan. Zelf installeren zien we niet zitten.

- heeft iemand ervaring met solarNRG en de canadian solar panelen? die SMA omvormers heeft half nederland, geloof ik, dus dat zit vast wel goed.
- die 1860 Kwh voor 8 panelen valt mee een beetje tegen, eigenlijk. is dit normaal? zijn er betaalbare panelen met meer opbrengst of is dit het wel zon beetje? er passen op ons dak misschien nog 2, max 4 panelen, maar meer echt niet. stroomverbruik is nu +/- 6000 Kwh per jaar, dus dat schiet nog niet echt op.
- hoe houden jullie de panelen schoon? wat voor onderhoud heb je eraan? Collega riep al iets over een raamwisser met een lange steel, maar ons dak zit op 7m hoogte. kan zoiets ?

dank alvast !
Canadian is in dit forum al veel over geschreven. Zijn volgens mij prima panelen. De opbrengst lijkt me wel wat aan de hoge kant geschat. Bij OZO en helling 33 graden moet je meer rond de 1600 kWh rekenen. Dit is wel afhankelijk van locatie in Nederland en eventuele schaduw.

NB >2 euro per WP is ook wat aan de hoge kant. Heb je een lastig dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-07 12:55

VPI

Gemiddeld kun je rekenen met 0,85xWp

Schoonmaken van de panelen gebeurt automatisch, de regen doet het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Vandaag op 't platte dak van mijn garage ook maar 9 x 225Wp gezet. Pal zuid, gaat goed z'n werk doen. Huurhuis waar we geen 5 jaar meer wonen, dus ben benieuwd.

Passen trouwens nog zeker 15 panelen op 't platte dak bij. Maar da's nog niet nodig. Opzich wel mooi dat we zonder problemen op 2 platte daken 24 panelen kwijt kunnen.

[ Voor 34% gewijzigd door SunshineCompany op 03-01-2013 21:26 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-07 21:23

databeestje

Von PrutsHausen

SunshineCompany schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:24:
Vandaag op 't platte dak van mijn garage ook maar 9 x 225Wp gezet. Pal zuid, gaat goed z'n werk doen. Huurhuis waar we geen 5 jaar meer wonen, dus ben benieuwd.

Passen trouwens nog zeker 15 panelen op 't platte dak bij. Maar da's nog niet nodig. Opzich wel mooi dat we zonder problemen op 2 platte daken 24 panelen kwijt kunnen.
Dan neem je het toch gewoon mee?

Ik heb een koophuis en ben van plan het gewoon mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16
ben nog aan het uitzoeken of het mogenlijk is om daar op een magnum vloerverwarming te laten starten.
http://www.magnumheating....floor-heating/magnum-mat/
(de domotica aansturing van de magnum mat is mij nog niet duidenlijk.)
Ik heb vorig jaar die gasten gebeld, werd er ook niet wijs uit. Ik heb hier zo'n Magnum E-control en die wou ik voor een domotica versie vervangen. Het antwoord wat ik van hun terug kreeg is dat er geen specificaties voor zijn (zelf uit zoeken dus) maar ze konden wel vertellen dat enkel voor geprogrammeerde sets konden worden geladen d.v.m. domotica..

Mocht je achter meer info komen let me know.... het blijft een open punt in mijn systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
avdieren schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:48:

SMA SB1700 omvormer
eldra kabels

dank alvast !
Als je wat rond gaat kijken dan zal je zien dat er panelen zijn met iets meer opbrengst, maar niet veel meer, bijv 265Wp. (Ik ben zelf uitgekomen bij 300Wp panelen maar die zijn 100x200cm.) Met je max aantal panelen kan je dus bijna de helft van je jaarverbruik afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01-2024
Op mijn garage, oppervlakte 3 bij 9 meter, wil ik graag zonnepanelen plaatsen. De rekentools op de verschillende websites verschillen van maximaal 5 panelen tot max 8 panelen. Naar mijn idee moet 6 panelen mogelijk zijn, wat is jullie advies.
Tevens ben ik aan het kijken naar extra grote panelen zoals bijvoorbeeld de 300 watt piek panelen die metdezon kan leveren (Sopray, Juli new energy of ZN shine) een ander alternatief zijn panelen van Suntech bijv 290 WP maar dit zijn polykristal panelen. Alle ideeen en adviezen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
beka01 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:26:
Op mijn garage, oppervlakte 3 bij 9 meter, wil ik graag zonnepanelen plaatsen. De rekentools op de verschillende websites verschillen van maximaal 5 panelen tot max 8 panelen. Naar mijn idee moet 6 panelen mogelijk zijn, wat is jullie advies.
Tevens ben ik aan het kijken naar extra grote panelen zoals bijvoorbeeld de 300 watt piek panelen die metdezon kan leveren (Sopray, Juli new energy of ZN shine) een ander alternatief zijn panelen van Suntech bijv 290 WP maar dit zijn polykristal panelen. Alle ideeen en adviezen zijn welkom.
kijk niet naar het aantal Wp, maar naar het aantal Wp per m2.
zo iest als sanyo of sunpower komer er dan veel beter uit als Sopray, Juli new energy of ZN shine.
de prijs is dan wel duur.

4x 300Wp kan te weinig zijn voor een omvormer om op te starten.
terwijl met 6x 200Wp hij het goed doet.
eigenlijk wil je ongeveer (omvormer afhankelijk) 10 panelen in een string. (je moet het berekenen)

met kleinere panelen kun je er dan wel meer van gebruiken.
ook heb je dan vaak een hogere V wat veel omvormers ook leuker vinden.
(het Voltage hoger houden als de opstart spanning, ook in de zomer bij hoge temperatuur.
lost aardig wat schaduw problemen op en uitvallen als het warm is.)

(hellaas zijn er veel uitzonderingen, dus vast een disclamer.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
MasterMaceMichu schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 08:40:
[...]

Ja, dat doen ze ook, het is alleen wel een digitaal 4-teller apparaat.....Je moet wel erg op je strepen staan als je geen slimme meter wil hebben, maar als je het een keer of 10 aangeeft, komt het goed...... ;)
Ik heb in augustus 2012 ook gebruik gemaakt van de gratis service van Stedin voor het wisselen van de meter voor een teruglevervariant (3 fasen). De site geeft aan dat het een 'slimme' meter wordt. Echter, bij de post die je thuisgestuurd krijgt, kan je zelf kiezen voor 'dom' (is pas echt slim) en een 'slimme' meter. Ik heb de 'domme' genomen en die is ook gewoon geplaatst. Nog steeds baas in eigen huis dus!

Arme Eneco, ik heb bijna met ze te doen: Sinds augustus 700kWh verbruikt en 300kWh teruggeleverd. Was dan nou maar het enige voor ze, maar nee: ik ben een jaartje bij een concurrent geweest en ze hebben me weer teruggelokt met een Welkomstpremie van 216 Euro. Dat wordt lekker kassa binnen enkele weken, want dit bedrag wordt op de jaarrekening verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdieren
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:39
Tafkar schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:59:
[...]

Canadian is in dit forum al veel over geschreven. Zijn volgens mij prima panelen. De opbrengst lijkt me wel wat aan de hoge kant geschat. Bij OZO en helling 33 graden moet je meer rond de 1600 kWh rekenen. Dit is wel afhankelijk van locatie in Nederland en eventuele schaduw.

NB >2 euro per WP is ook wat aan de hoge kant. Heb je een lastig dak?
nog minder opbrengst, grmbl.. we wonen in west-brabant. dak is schaduwvrij tot 5 uur smiddags en verder nogal standaard

de installatie kosten maken het wel relatief duur, juist omdat het een relatief kleine set is.
materiaal kosten: 2725 euro oftewel, 1.39 per wp
installatie tot in de meterkast: 1250 euro.
hier zou dan wel nog +/- 400 euro subsidie vanaf kunnen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Installatiekosten vind ik nogal hoog, hier werden 10 panelen incl. groep en aardlek voor €900 gedaan (plat dak).
Zit de leverancier soms ver van je vandaan?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:23:
[...]

lol je maakt denk ik de zelfde fout als ik maakte.
het is 3x 3 aderige kabel. (is niet echt duidenlijk op de foto.)
het is 1x een inverter + wasmachiene.
Nu je het zegt............... idd, raar hij sprak toch een tijd geleden over 2 inverters dacht ik
zal wel iemand anders zijn geweest, is hier soms niet bij te houden 8)7

Maar dan zijn twee 16A automaten in dat kastje onnodig dacht ik zo ( voor één inverter dan )

aardig van je dat je de optie van die 2.5mmkwadraat bruggen even vergat te quoten :X

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 03-01-2013 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413826

Sinds 08-12-2012 heb ik mijn solarsysteem draaien, 14 x 245 HR-Poly of Hareon Solar with 3 bus bar cells met een SMA SB 2500 TLST op een plat dak op 170 graden en met een schans van 13 graden 4x3.
De opbrengst is nu 27.83 Kwh. Ik wil mij graag aanmelden bij Tog, weet nog niet hoe dat gaat.
Plaats Apeldoorn Gelderland. Met 2940 wp hoop ik 2500 Kwh te krijgen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07
Ben zo nu en dan een foto van een PV installatie aan het maken die ik zoal tegenkom. Zal ze binnenkort eens plaatsen. Wat me vooral opvalt is dat het de situatie van een woning niet altijd eer aan doet:
- vrijstaande jaren 30 woning met voorkant op het zuiden. Dak nu belegd met hele zwik lelijke blauwe panelen, met vrij grote afstanden tot aan de dakrand. Ziet er eigenlijk gewoon lelijk uit.
- Huis met maar liefst 3 verschillende type panelen in een soort lappendekentje + een zonnecollector voor warm water. Allemaal op de voorzijde. Geen gezicht, maarja, zal best aardig werken.
- nieuwbouw wijk met maar liefst 1 hele rij huizen met panelen op het zuid-zuidwesten. 5 panelen vertical tegen de dakrand aan en schijnbaar als optie nog 2 horizontaal onder de dakkapel. Tussen de woningen ruimte voor nog een panel die onbenut is gebleven.

Verder ook wat geslaagdere pogingen; een plat dak op bijgebouw met schuine opstelling werd woensdag aangelegd, een moderne boerderij heeft op de zuidzijde een hele rits keurig uitgelijnde panelen + collector en diverse woningen in de nieuwbouw wijk waar we wonen hebben ook zo handig mogelijk panelen richting het zuiden. Ook weer jammer dat het vaak eenzelfde type huizen zijn in een straat met allemaal andere panelen. Het maakt het erg rommelig ogend.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Soms heb je ook niet echt veel keuze, ik heb een probleem aan de achterkant: de dakkapel van de buren. Daardoor heb ik een gedeelte van de dag last van schaduw op het dakvlak waar de panelen zouden komen te liggen. Daarom ga ik ze toch maar aan de voorkant plaatsen, zodat de panelen volledig schaduwloos zijn. Het wordt wel één groot vlak van all black panelen die 75% van het dak zullen beslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
SunshineCompany schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:24:
225Wp? Dat klinkt als LDK. Toch je schutting maar afgebroken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beka01
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-01-2024
migjes schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:42:
[...]

kijk niet naar het aantal Wp, maar naar het aantal Wp per m2.
zo iest als sanyo of sunpower komer er dan veel beter uit als Sopray, Juli new energy of ZN shine.
de prijs is dan wel duur.
Bedankt voor de reactie. Wat is de mening van anderen, kan ik inderdaad beter voor HR panelen kiezen bij een plat dak van 3 bij 9 meter? En kan ik daar 6 panelen op plaatsen?
Hoe kan ik berekenen of wat het uiteindelijk verschil is tussen bijv 240wp panelen met 19% rendement tov een paneel met 15%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Leuk om te zien aan het project "Arduino Solar Meter" op http://solarmeter.codeplex.com/
Naast het verwerken en uploaden naar pvoutput van de S0-puls, is nu ook de optie toegevoegd om de analoge telwerken van Ferraris en gasmeter uit te lezen. Lekker tweaker gehalte met eigen opnemers in elkaar solderen.
Mijn persoonlijk dilemma is dat de omvormer de S0 bevat (op 2e verdieping) en de MK op de begane grond zit. Kijken of we de tien strekkende meter slim kunnen overbuggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:14:
Vandaag mijn voorschot laten aanpassen bij greenchoice en de stroom terug laten zetten op 0. Geen probleem. Wel werd er mij gevraagd om via mail een aantal vragen te beantwoorden......

[...]

Naar aanleiding van het artikel over energieleveren.nl op polderpv heb ik me natuurlijk niet aangemeld op energieleveren.nl

En dit waren mijn antwoorden:

- Heeft u uw teruglevering ook gemeld bij uw netbeheerder Enexis Brabant?*
Antwoord> Nee, dit is wettelijk niet verplicht. Ik weet dat men graag heeft dat men zich registreert bij energieleveren.nl, maar ik wil mijn gegevens daar niet registreren.

- Wat voor type elektriciteitsmeter heeft u: digitaal of analoog (met een draaischijf)?
Antwoord> Analoog (Ferrarismeter) met terugloop. Ik wil deze meter blijven behouden, deze saldeert automatisch.

- Wat is de datum van de plaatsing van de zonnepanelen?
Antwoord> 3 augustus 2012

- Wat is het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie?
Antwoord> 4900 Wp, 20 panelen van 245 Wp. Ik zorg ervoor dat ik niet teveel produceer, dus ik heb geen andere (teruglever) meter nodig. Mijn huidige ferraris meter saldeert vanzelf (=loopt terug).

Nu maar afwachten hoe hierop gereageerd wordt :F
Voor de volledigheid nog het reactie van Greenchoice op mijn antwoorden hierboven.....
Kennelijk suggereren ze dat aanmelden bij de netbeheerder wettelijk verplicht is, maar wanneer je het niet doet is het ook goed :O

Dus probeer mijn Ferraris meter met enkele meter zo lang mogelijk te houden en mijn stroomopwek helemaal op te maken. Ben nu al met een sfeerkachel aan het bijverwarmen om mijn verwachtte overschot van 400 kWh op te maken en mijn gasverbruik omlaag te krijgen.
Hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens van uw zonnepanelen.

Uw meter
Terugdraaimeter
U hebt een analoge draaischijfmeter. Bij een analoge meter draaien de telwerken meestal achteruit op het moment dat u meer energie produceert dan u op dat moment nodig heeft. U kunt controleren of dit zo is door op een zonnige dag te controleren of uw meterstanden gedurende die dag lager worden, of door uw netbeheerder Enexis Brabant te vragen of uw meter geschikt is voor teruglevering. Uw teruglevering wordt door de meter meteen in mindering gebracht op uw verbruik. Wij raden u aan over enkele maanden via uw dossier uw verbruik te controleren en desgewenst uw voorschotbedrag aan te passen aan de nieuwe situatie.

Salderen
Salderen betekent dat de door u teruggeleverde energie verrekend wordt met de door u afgenomen energie. Informatie over salderen vindt u op http://www.greenchoice.nl...-zon/energie-terugleveren.

Zonnekorting
Vast contract
U heeft op dit moment een vast contract bij Greenchoice. Hiermee heeft u de komende tijd geen last van prijsschommelingen in de markt. Na afloop van uw vaste contract wordt uw contract automatisch omgezet naar ons variabele contract met kortingsgarantie. Dit houdt in dat u een gegarandeerde korting ontvangt van 0,25 eurocent per kWh stroom en/of m3 gas ten opzichte van de variabele tarieven van uw regioleverancier. Omdat u met uw zonnepanelen een extra bijdrage aan een duurzamer milieu levert, verdubbelen wij vanaf dan uw korting voor stroom naar 0,50 eurocent per kWh.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

ZuinigeRijder schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:57:
[...]
Ben nu al met een sfeerkachel aan het bijverwarmen om mijn verwachtte overschot van 400 kW op te maken en mijn gasverbruik omlaag te krijgen.
[...]
400 kW of 400 kWh?

[/eenheden politie]

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 04-01-2013 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07
neographikal schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 09:48:
Soms heb je ook niet echt veel keuze, ik heb een probleem aan de achterkant: de dakkapel van de buren. Daardoor heb ik een gedeelte van de dag last van schaduw op het dakvlak waar de panelen zouden komen te liggen. Daarom ga ik ze toch maar aan de voorkant plaatsen, zodat de panelen volledig schaduwloos zijn. Het wordt wel één groot vlak van all black panelen die 75% van het dak zullen beslaan.
Enfin, dat is al heel wat natuurlijk, nadenken over de positie, kleur en mogelijkheden die er wel zijn.
Uiteraard is het voorbeeld van het huis met dak op zuiden logisch dat men kiest voor dat dak, maar had dan overwogen om bijvoorbeeld zwarte panelen iets dichter bij de rand te doen. Scheelt ook dat het op sommige woningen gewoon minder goed staat, dan op andere woningen. Als je bijvoorbeeld van die nieuwe zwarte dunne dakpannen hebt en daar dan blauwe poly's op neer legt dan vind ik dat zonde - al ben ik dan weer wel blij dat er uberhaupt panelen op het dak liggen uiteraard :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

beka01 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:14:
[...]
Bedankt voor de reactie. Wat is de mening van anderen, kan ik inderdaad beter voor HR panelen kiezen bij een plat dak van 3 bij 9 meter? En kan ik daar 6 panelen op plaatsen?
Hoe kan ik berekenen of wat het uiteindelijk verschil is tussen bijv 240wp panelen met 19% rendement tov een paneel met 15%.
De keuze ligt helemaal bij jezelf. Panelen met een hoog rendement zijn vaak duurder per geproduceerde kWh, alleen kun je dus wel meer kWh produceren op een beperkt oppervlak. Dus heb je niet al te veel ruimte, maar wil je persé meer kWh produceren, dan zul je wel moeten kiezen voor relatief dure Panasonic HIT of SunPower panelen.

Wil je de laagste prijs per geproduceerde kWh, dan kom je op panelen van zo'n 240Wp. Nadeel van de laagste prijs per kWh is dat je niet zoveel kWh kan produceren met een beperkt oppervlak.

Een goede mix tussen veel opbrengst maar niet extreem duur lijken mij de Yingli Panda YL270C-30b panelen. Deze zijn te krijgen voor 235 euro per stuk (incl. BTW).
Anoniem: 413826 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 05:56:
Sinds 08-12-2012 heb ik mijn solarsysteem draaien, 14 x 245 HR-Poly of Hareon Solar with 3 bus bar cells met een SMA SB 2500 TLST op een plat dak op 170 graden en met een schans van 13 graden 4x3.
De opbrengst is nu 27.83 Kwh. Ik wil mij graag aanmelden bij Tog, weet nog niet hoe dat gaat.
Plaats Apeldoorn Gelderland. Met 2940 wp hoop ik 2500 Kwh te krijgen. :) :)
Hareon Solar? Ik dacht dat ik alle merken panelen al wel een keer had gehoord, maar blijkbaar nog niet :+ Leuk, zo'n schans. Waar heb je deze laten maken?
Wat is 'Tog' trouwens? Aanmelden kan in ieder geval wel op de GoT lijst en bij het Tweakers team op PV output.

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 04-01-2013 12:07 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
beka01 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:14:
[...]

of je voor HR panelen gaat (niet echt een bestaande term maar wel leuk.) of iets anders heeft wel met de prijs te maken.
een HR paneel is wel duur iets van 1,8euro per Wp tegen over 1 euro per Wp voor iets anders.

momentueel wil je eigenlijk wel panelen van +/-250Wp in de +/- maat van 1,6x1m.
dan heb je al 6" cellen en de nieuwste betaalbare technieken.
(maar ik kan niet schatten of dat past op dat dak, want je wil er een aantal in een string aan elkaar koppelen.)

bij sma kun je sunnydesign downloaden.
dat help met de eerste planningen en uitzoeken. (ik zeg niet dat het programma perfect is of dat je perse sma moet kopen)
begin eens met yingly panda 265Wp of suntech 250Wp of canadian, etc...

3x9 daar zou wel wat op moeten passen, maar ik weet niet waar zuid is en of er verder schaduw van huis is b.v.

denk wel aan vergunnigsvrij plaatsen, daar zitten regels aan.
ik neem aan dat je het zelf wil doen. teminste een garage dak is goed te berijken. ;)
(ik leg het dus stapje voor stapje uit, niet alles te gelijk.)
lol anton typed weer eens sneller. :*)
PClop schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:40:
[...]
Nu je het zegt............... idd, raar hij sprak toch een tijd geleden over 2 inverters dacht ik
zal wel iemand anders zijn geweest, is hier soms niet bij te houden 8)7

Maar dan zijn twee 16A automaten in dat kastje onnodig dacht ik zo ( voor één inverter dan )
geeft niks iedereen maakt fouten.
of soms: word niet goed begrepen.
we moeten elkaar gewoon een beetje in de gaten houden of het wel goed gaat.
maar wat vond je eigenlijk van de oplossing?
voor het geval: ik heb een wasmaschiene aansluiting en wil daar graag een omvormer van 16A bij hangen.
mischien toch een kookgroep gebruiken?
(vond hem zelf wel netjes en kan niet veel verzinnen om het niet zo te doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

avdieren schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:02:
[...]

nog minder opbrengst, grmbl.. we wonen in west-brabant. dak is schaduwvrij tot 5 uur smiddags en verder nogal standaard

de installatie kosten maken het wel relatief duur, juist omdat het een relatief kleine set is.
Opbrengs kun je narekenen op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Instalateurs spiegelen het graag mooi voor.
Instalatie afnemen zonder plaatsen en zelf een zzp'er benaderen die het voor je plaatst en meterkast eventueel aanpast. 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAvE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:47
avdieren schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:02:
[...]
Wij hebben een maand geleden 15 panelen laten installeren door SolarNRG en ze hebben prima werk afgeleverd.
De hierboven genoemde installatiekosten zijn erg hoog voor het aantal panelen, wij waren dat ook ongeveer kwijt maar dan incl meterkast aanpassingen. 8)7 . Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf een kabel van omvormer naar meterkast had getrokken.
zonnebaas schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:22:
[...]
Instalatie afnemen zonder plaatsen en zelf een zzp'er benaderen die het voor je plaatst en meterkast eventueel aanpast. 8)
Ik vind het juist een voordeel hebben om de leverancier ook te laten installeren. Je kan namelijk 1 partij aansprakelijk stellen mocht er wat mis gaan. Daar betaal ik graag ook ietje extra voor.

[ Voor 27% gewijzigd door CAvE op 04-01-2013 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

antonboonstra schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:01:

Hareon Solar? Ik dacht dat ik alle merken panelen al wel een keer had gehoord, maar blijkbaar nog niet :+
Ach, "slechts" de 8e cellen producent ter wereld volgens Photon (april 2012). Die in een jaar doorschoot van 45 naar 940 MWp productie (vanaf de 45e plaats)... Waar hebben we het over... :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

VPI schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:16:
Gemiddeld kun je rekenen met 0,85xWp
Siderea.nl heeft daar een ietwat andere mening over.

http://siderea.nl/zonne-energie/jaararchief/jaararchief.html

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik had gisteren deze in de mail:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-UmspAJW2kQk/UOb_WWxULnI/AAAAAAAAQnE/qqD89JVsPlE/s800/frame1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-uFoaHAnhC84/UOb_XON6-7I/AAAAAAAAQnI/WTvFzib2tHk/s800/frame3.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-kFAzcc2WkxY/UOb_W2LkAoI/AAAAAAAAQnM/MpSwIGKC9rg/s800/frame4.jpg

Met toestemming van de eigenaar (die hier meeleest) hier gepost.

Frame is door ons geleverd, door klant + klusjesman geplaatst. Wij komen er binnenkort 36x CSI 265Wp ELPS panelen opplakken, op een Piko omvormer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
zonnebaas schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:22:
[...]

Opbrengs kun je narekenen op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Instalateurs spiegelen het graag mooi voor.
pvgis doet het ook niet goed hoor. reken maar eens uit wat 5000 Wp mono panelen doen op het westen, 50graden helling.

dat zit volgens pvgis op 4000 kWh, terwijl bijvoorbeeld sma slechts tot 3400 kWh komt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SunshineCompany schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:13:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Frame is door ons geleverd, door klant + klusjesman geplaatst. Wij komen er binnenkort 36x CSI 265Wp ELPS panelen opplakken, op een Piko omvormer.
het kan aan mij liggen, maar waarom zitten er zoveel van die palen onder, en waarom op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zou 3750 zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

engelbertus schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:19:
[...]

het kan aan mij liggen, maar waarom zitten er zoveel van die palen onder, en waarom op deze manier?
Je bedoelt de poeren / pijlers? Omdat het zo niet wegwaait / wegzakt. En op deze manier? Omdat het een goede benutting van het beschikbare oppervlakte is, en omdat de klant het zo wilde. Ik zou ook niet weten waarom NIET op deze manier.

En omdat de klusjesman ws. 'van dik hout zaagt met planken' 8) als motto heeft.

Je kan wel met minder ondersteuning uit, ga je naar dikker staal toe, wat meer dragend is. Of je zet er gewoon wat meer ondersteuning onder. Ik begrijp je weinig onderbouwde commentaar / vraag dan ook niet, sorry.

[ Voor 29% gewijzigd door SunshineCompany op 04-01-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 22:16

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Is er een vergunning aangevraagd / af gegeven ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

engelbertus schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:19:
[...]

Hoe wil je anders 36 panelen goed ondersteunen?
Ziet eruit als 9x4 opstelling, ik denk landscape?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de wind zal aan de staanders trekken, aan de hoge en de lage kant verdwijnt die dan in de poertjes. bij de middelste staander, waar de kracht hoger zal zijn dan aan de zijkanten, moeten de krachten dan door de onderregel naar de twee andere poertjes gebracht worden. dat komt een beetje onlogisch op mij over.
ik heb geen idee welke krachten we het over hebben, of wat voor profiel die onder regel is, dus het zal misschien ook wel voldoen. qua krachtswerking is het alleen een beetje appart, in mijn ogen.

de benutting van de ruimte lijkt mij ook niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
engelbertus schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:25:
de wind zal aan de staanders trekken, aan de hoge en de lage kant verdwijnt die dan in de poertjes. bij de middelste staander, waar de kracht hoger zal zijn dan aan de zijkanten, moeten de krachten dan door de onderregel naar de twee andere poertjes gebracht worden. dat komt een beetje onlogisch op mij over.
ik heb geen idee welke krachten we het over hebben, of wat voor profiel die onder regel is, dus het zal misschien ook wel voldoen. qua krachtswerking is het alleen een beetje appart, in mijn ogen.

de benutting van de ruimte lijkt mij ook niets mis mee.
Ik begrijp je verhaal niet helemaal... De voornaamste trekkracht zal zijn bij de achterste poten (onder het hoogste deel), omdat het moment om de voorkant daar het grootst is als de wind onder de panelen komt en het geheel omhoog probeert te drukken. Een moment de andere kant op (wind blaast hard op de panelen) zal een stuk kleiner door de kleinere arm.

Daarnaast, statische belasting is niet echt belangrijk, dat houd het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-07 22:10
Ik zie dat er maar 1 kant op een schoor in gelegd is, volgens mij (kassenbouw) is het beter als er beide kanten geschoord wordt.

gr
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb je hier aan gerekend/laten rekenen i.v.m sneeuw- en wind-belasting?
Ik vind het erg krap aan aan wat ik zie.

De vertikale ondersteuning steunt af op het midden van het L profiel aan de basis. Die steunt niet direct af maar een eind verderop. En draagt straks wel al het gewicht af van de sneeuw op 2 of meer panelen! Dat gaat buigen of scheuren. Ga er maar eens met een man of twee op staan, dan weet je wat ik bedoel.

En de wind: up-lift als de wind van links komt, opgetild als de wind van rechts komt. Trek je de betonvoetjes gewoon mee de lucht in?

Ik zou het jammer vinden dat zo'n goed initiatief straks negatief in het nieuws zou komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zijn geen voetjes maar ingegraven palen denk ik, met panelen gemonteerd word het nog steviger en zwaarder.
Ik kan alleen niet zien of het aluminium is of rvs, als aluminium dan is het wat dun allemaal denk ik.

Wel heel erg vet als je dit zo even kan doen in je tuin. :) en nog ruimte......

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het gaat niet zozeer om de trekkracht zelf, maar zoals energieastic ook zegt, de trekkracht uit de middelste stijl trekt nu aan het midden van de onderregel.
dat is precies wat ik er onlogisch aan vold, als er zulke grote krachtenonstaan op die plek dat er twee poeren nodig zijn, dan is de ondeerregel ook "zwaar" belast.
ik zie dat het geheel thermisch verzickt is, dus het is waarschijnlijk wel staal en geen aluminium. dat helpt, daarom zei ik ook dat ik niet weet welke krachten het om gaat, en wat de profielafmetingen zijn.

ik zou in plaats van twee rijen poeren in de midden 1 hebben gemaakt, recht onder de stijl. dat bespaart het meest.
als de wind zoveel invloed heeft dat er twee rijen nodig zijn in de midden dan had ik 2 tussenstijlen toegepast in plaats van 1. nu wordt de onderregel op buiging belast, en dat is voor een hoekstaal niet echt ideaal, zeker wanneer deze ongesteund is.

het gaat in deze niet zo zeer om het optredende moment tpv de staanders of de poeren, maar om de buiging. het gewicht van de panelen, en de belasting van de wind wordt zo verdeeld dat de middelste steun meer krachten voor zijn rekening zal moeten nemen.

maar wanneer e.e.a thermisch verzonkt is, en dus ook netjes uitgetekend / maatvoering bepaald, neem ik aan dat er ook is gekeken naar de belasting van de panelen op de bovenregels, voor zowel eigengewicht, wind, en sneeuw, en dat onderregel ook si berekend op 4 steunpunten en een puntlast in de midden.

de reden dat het me interesseerde en er een vraag over te stellen, de ondersteuning dmv de poeren dus, was dat grondwerk en dergelijke vaak de meeste tijd en energie kost voor het maken van een bouwwerk, en dus ook vrij kostbaar is, terwijl het allemaal in de grond verdwijnt.
ook voor wind van links en rechts doet de middelste rij niets.

het afschoren van de constructie, die qua afmeteing nog wel meevalt, is met deze schoren waarschijnlijk wel voldoene, de afzonderlijke stukjes tussen de spanten zijn kort en zullen niet doorbuigen als er druk in de schoor komt.
ik ga er dan vanuit dat de schoor tpv elke stijl waar hij langsloopt met een bout is bevestigd.

wanneer de panelen en de clickfitrails oid er op liggen zal het vlak met panelen wel als schijf moeten kunnen werken, en de panelen eventuele krachten in het vlak moeten kunnen opnemen, en / of zou ik de middelste rij stijlen ook een keer afschoren ( schoren onder een hoek van 45 zijn het meest effectief, dus dan per twee vakken een schoor maken bijvoorbeeld, en 1 schoor over drie vakken.

maar goed. alles taat en valt met juiste uitgangspunten en informatie.
als het allemaal hoekstaal 100x100x10 is of zo dan zou ik alleen nog even kijken hoe stevig de middels stijl zit, en of de onderregel daar veel doorbuigt of ziet.

de poeren zien er uit als stukken rioolbuis, waarind e ankers zijn gezet, die aan de onderregel zitten, en vervolgens zijn volgestort met beton. prima oplossing, als de poertjes maar een redelijk stukje in de grodn zitten, ze moeten immers hetzelfde tegenwicht kunnen bieden als normaal de stapels tegels of trotoirbanden die je bij 36 panelen op een vlak dak zou moeten toepassen.

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 04-01-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
ik zeg: pcframe installeren: http://www.mile17.nl/demopcframe.php of cremona's leren tekenen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
engelbertus schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:49:
het gaat niet zozeer om de trekkracht zelf, maar zoals energieastic ook zegt, de trekkracht uit de middelste stijl trekt nu aan het midden van de onderregel.
dat is precies wat ik er onlogisch aan vold, als er zulke grote krachtenonstaan op die plek dat er twee poeren nodig zijn, dan is de ondeerregel ook "zwaar" belast.
ik zie dat het geheel thermisch verzickt is, dus het is waarschijnlijk wel staal en geen aluminium. dat helpt, daarom zei ik ook dat ik niet weet welke krachten het om gaat, en wat de profielafmetingen zijn.

ik zou in plaats van twee rijen poeren in de midden 1 hebben gemaakt, recht onder de stijl. dat bespaart het meest.
als de wind zoveel invloed heeft dat er twee rijen nodig zijn in de midden dan had ik 2 tussenstijlen toegepast in plaats van 1. nu wordt de onderregel op buiging belast, en dat is voor een hoekstaal niet echt ideaal, zeker wanneer deze ongesteund is.

het gaat in deze niet zo zeer om het optredende moment tpv de staanders of de poeren, maar om de buiging. het gewicht van de panelen, en de belasting van de wind wordt zo verdeeld dat de middelste steun meer krachten voor zijn rekening zal moeten nemen.
Ok, nu snap ik wat je bedoelt :) Is inderdaad niet echt handig. Want je krijgt nu een buigmodi (3de eigenmode voor oplegging) die er voor zorgt dat in het midden het omlaag wordt getrokken, maar tussen de andere ondersteuningen tegelijkertijd omhoog wordt geduwd als "1,5xSinus" (en vice versa).

Daarnaast krijg je ook nog torsie bij een hoekprofiel als je hem op buiging belast, omdat je niet op het dwarskrachtenmiddelpunt belast. De som van de interne momenten moeten in het profiel nul zijn, dus hij gaat torderen.

Nee, is om meerdere redenen geen mooi doordachte constructie.

U-profielen voor de liggers onder waren een stuk beter geweest, voor de staanders maakt het minder uit, en boven zitten ze toch aan de panelen vast. Daarnaast inderdaad precies boven de betonondersteuning, maar dan heb je weer niet per se een (symmetrisch) U profiel nodig, omdat je toch niet/nauwelijks op buiging belast. Een vakwerk zoals hier linksboven was beter geweest:
Afbeeldingslocatie: http://www.infrawiki.nl/lexicon/v_vakwerk.JPG
Waar de drie punten ondersteund waren geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 309539

engelbertus schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:49:
...
ik zie dat het geheel thermisch verzickt is, dus het is waarschijnlijk wel staal en geen aluminium. dat helpt, .....
Dat verandert wel veel. Ik ging op mijn eerste indruk uit van alu 3x40x40 L-profiel of zo. Met M8 boutjes of zo als koppelingen. Dat scheurt best wel snel.
Verzinkt staal is wel even wat anders in vergelijkbare diktes.
Kan thermisch verzinkt ook zo mooi glanzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495596

Hallo, ik heb een vraag over mijn nieuwe PVsysteem en volgens mij zitten hier de deskundigen die me daarbij kunnen helpen. Ik heb 15 panelen van 250 watt peak vermogen aangesloten op een mastervolt sunmaster ES3.6.
Deze heeft twee ingangen voor strings en 1 tracker. 8 panelen zijn op de ene string ingang aangesloten, 7 op de andere. De panelen staan alle onder dezelfde hoek en niet in de schaduw.
Is dat een goede configuratie? Zelf heb ik het gevoel dat alles in serie (door de hogere spanning bij de omvormer) een beter rendement geeft. Of zitten de twee strings binnen in de omvormer niet parallel geschakeld maar op een andere manier waardoor het niet uitmaakt?

Groet,
Morten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 30-06 20:15
@zonzon:
Dat is niet echt optimaal. Weet niet of je alle panelen wel in serie kunt zetten i.v.m. maximale spanning. Anders nog 1 paneel bijkopen. Heeft je leverancier hier niet voor gewaarschuwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor de omvormer is de spanning denk ik geen probleem. In de specificaties staat 250 -1000 Volt, nominaal 670 volt . De 15 panelen leveren in serie rond de 450 Volt. De panelen liggen op 1 plat dak, dus qua kabelloop leek het me eenvoudiger om ze allemaal in serie te zetten. Om de een of andere reden heeft de leverancier ze echter in 2 strings aangesloten, waarom kon hij me niet goed duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Je moet uitrekenen of de Vmpp binnen de MPP range ligt en of de Vmax bij -10C binnen de range ligt. Je kunt voor de huidige situatie ook even uitrekenen of de minima wel gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eeuh? Ben een werktuigbouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 11:11
Even de specificaties van je paneel erbij nemen. Makkelijkst nog met een software tooltje van jouw specifieke omvormer fabrikant berekening maken, maar met de hand gaat ook prima.
Vmpp=spanning bij het nominaal vermogen, dit keer 15 doen en in de specificaties van je omvormer kijken of dit past. Verder zou je moeten bekijken of dit ook een goede werkbare range is waarin het rendement goed is.
Hetzelfde geldt voor de zgn. open circuit voltage en dit dan bij -10 graden C. Als het goed is, staat in de specificaties van jouw panelen hoeveel dit stijgt per graad temperatuurdaling dus kun je dit van de standaardtemperatuur terugrekenen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Begint met de datasheets van je omvormer en van je panelen.
Daarin staat wat de MPP-range, de opstartspanning en de max spanning zijn voor de omvormer.
Voor de panelen staat daarin de Vmpp, Voc en de temperatuurscoëfficient van de spanning.
Vmppstring = npanelen × Vmpp
Vocstring = npanelen × (Voc + ((-10C - 25C) × temperatuurscoëfficient))

Maar als je er niet uit komt geef dan de link naar datasheets alvast iig, dan kan wellicht iemand helpen (en specifieker advies geven, omdat de getallen bekend zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
MarcoHoorn schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 19:27:
Ik zie dat er maar 1 kant op een schoor in gelegd is, volgens mij (kassenbouw) is het beter als er beide kanten geschoord wordt.

gr
Marco
Idd heb ik bij mijn schans ook gedaan, dit gaat plat naar verloop van tijd.
En waarom geen twee staanders in het midden ipv één, mooi dicht bij die
funderings paaltjes ( dit gaat met de panelen erop doorzakken, staal, alu ? is 40x40x4 zo te zien )

Wel gaaf zo'n openveldschans _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Anoniem: 309539 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:52:
[...]

Kan thermisch verzinkt ook zo mooi glanzen?
Ja, als het net nieuw is glanst het gewoon. Wel zitten er veel al van die kristal achtige vlekken in. Daaraan kun je wel zien dat het verzinkt is en geen aluminium.

Ben het trouwens wel met het commentaar eens over het in 1 richting schoren. Als je alleen al de middelste schoor de andere kant op zet wordt het geheel al een stuk sterker.
En die stander naar het midden van de ligger is ook niet echt logisch. Je had het met 3 poeren afgekund of een extra staander moeten maken. En die eigenlijk ook een keer moeten schoren.
Nu zal de ligger bij sneeuw of wind vanaf de hellingkant naar beneden buigen en bij wind vanaf de achterkant zal de ligger omhoog buigen. Dit zou na verloop van tijd tot metaalmoeheid in de verbindingen kunnen leiden.

[ Voor 48% gewijzigd door NBK op 04-01-2013 23:56 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Updeetje eerste productieresultaten 2012.

De "maandaandeel grafiek" inmiddels ook van een verversingkje voorzien. Oudste gedeelte van PPV systeem, al "antiek" te noemen. Maakt niet uit, doet het verder nog zeer aardig:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Total_overviews/MSJ_2012.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Kom op mensen... het is staal. En de profielen zullen echt wel wat zwaarder zijn dan 40*40*3.
Nu niet opeens overal vraagtekens bij gaan zetten en uit zijn verband rukken..
et enige wat ik er van vond is dat er misschien op het grondwerk een aardige besparing had kunnen zijn.

dAarom vroeg ik ook WAAROM er zoveel palen onder zaten.

Als je de afmetingen beoordeeld, en bedenkt dat de constructie waarschijnlijk bedoeld is voor 9*4 panelen in portrait, kom je op een lengte van 4*1,6(?)=6,4m en dus de poeren 2 m uit elkaar. De bovenregel van de frames heeft twee keer een overspanning van 3 m, en ze staan maximaal een meter of zo uitelkaar?
Dan valt de belasting per frame nog wel mee.

Als de lengte van de profielen dan bekijkt zie je ook wel dat het geen 40*40*3 profielen kunnen zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door engelbertus op 05-01-2013 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de formules.
Vmpp = 30.1 V dat geeft voor 15 panelen een VMPPstring van 452 Volt. Voor 7 panelen is het 211 volt.
Voc = 34,4 V, tempcoeff = -0,307 %/K, en de Voc string bij min 10 graden is daarmee 571 Volt

Het bedrijfsspanningsbereik van de ES3.6 is 250-1000 V, hoog genoeg voor 15 panelen in serie dus.
7 panelen in serie zitten echter onder het gespecificeerde bedrijfsspanningsbereik. Lijkt me niet goed, tenzij de 2 strings binnen in de omvormer toch op de een of andere manier in serie gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:15
Hallo,

Ben redelijk nieuw hier, maar heb al veel geleerd in dit forum over zonnepanelen en de zaken die daarmee samenhangen. Heb twee offerte aanvragen uitstaan en gisteravond kwam de eerste binnen.

Ik zou jullie willen vragen om je mening over deze te geven:

Ik heb een schuin dak op het Zuidwesten gericht en een plat dak waar ik de panelen richting het zuiden kan richten. Op het schuine dak kan ik 10 panelen plaatsen en op het platte gedeelte 8 stuks.

De offerte die ik gekregen heb is als volgt:

18 zonnepanelen Mage Solar PowerTEC Plus 270 Mono
totaal vermogen 4.860 Wp
afmetingen paneel 1580 x 1069 x 50
omvormer SMA SB 4000 TL 21
bevestigingsmaterialen, kabels, stekkers
montage 18 zonnepanelen en 1 omvormer
plaatsen 2 extra groepen in de meterkast

Hierbij bieden wij u het volgende aan:

Materiaalkosten € 6.114,04
Montage- en installatiekosten € € 1.448,00
btw 21% + € 1.588,03
Totaalprijs € € 9.150,07

Subsidie - € 650,00
Totaalbedrag na subsidie € 8500,07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479356

petertenboer schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 08:42:
Hallo,

Ben redelijk nieuw hier, maar heb al veel geleerd in dit forum over zonnepanelen en de zaken die daarmee samenhangen. Heb twee offerte aanvragen uitstaan en gisteravond kwam de eerste binnen.

Ik zou jullie willen vragen om je mening over deze te geven:

Ik heb een schuin dak op het Zuidwesten gericht en een plat dak waar ik de panelen richting het zuiden kan richten. Op het schuine dak kan ik 10 panelen plaatsen en op het platte gedeelte 8 stuks.

De offerte die ik gekregen heb is als volgt:

18 zonnepanelen Mage Solar PowerTEC Plus 270 Mono
totaal vermogen 4.860 Wp
afmetingen paneel 1580 x 1069 x 50
omvormer SMA SB 4000 TL 21
bevestigingsmaterialen, kabels, stekkers
montage 18 zonnepanelen en 1 omvormer
plaatsen 2 extra groepen in de meterkast

Hierbij bieden wij u het volgende aan:

Materiaalkosten € 6.114,04
Montage- en installatiekosten € € 1.448,00
btw 21% + € 1.588,03
Totaalprijs € € 9.150,07

Subsidie - € 650,00
Totaalbedrag na subsidie € 8500,07
Geinstalleerd komt dat neer op netto 1,74 (euro) per wattpiek.
Qua prijsstelling is dit volgens mij redelijk te noemen, al heb ik ook wel goedkopere offertes hier voorbij zien komen.......maar de kwaliteit van de spullen is wellicht niet gelijk.
De panelen in combinatie met de omvormer etc. kan ik niet zoveel over zeggen, maar daar zijn wel mensen voor hier.......die een iets grotere technische kennis paraat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Anoniem: 479356 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 10:06:
[...]
Geinstalleerd komt dat neer op netto 1,74 (euro) per wattpiek.
Qua prijsstelling is dit volgens mij redelijk te noemen, al heb ik ook wel goedkopere offertes hier voorbij zien komen.......maar de kwaliteit van de spullen is wellicht niet gelijk.
De panelen in combinatie met de omvormer etc. kan ik niet zoveel over zeggen, maar daar zijn wel mensen voor hier.......die een iets grotere technische kennis paraat hebben.
Het zijn wel panelen met een hoge MPP spanning van 49,6V per stuk. Dan zou ik niet meer dan 9 in serie zetten. Bij 10 panelen in serie kom je al op 501V terwijl het MPP bereik tot 500V gaat. Gelukkig blijf je wel ruim binnen de maximale spanning van 750V, dus wellicht kan het wel veilig.

Waarom worden trouwens twee groepen aangelegd? Ze gaan toch niet de omvormer met 2x 16A aansluiten?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Beiden dank voor deze input alvast.
@antonboornstra: de twee groepen heb ik mij laten vertellen is omdat de één eerder zonlicht krijgt als de ander. Is dit niet nodig dan?
Omvormer op 2 * 16A moet ik navragen. Wat zou verstandiger / beter zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door petertenboer op 05-01-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Een SB4000TL21 moet met één keer 25A afgezekerd worden. Met twee keer 16A kan niet, de omvormer heeft maar één AC-uitgang. Als je leverancier dit wel van plan was, bijvoorbeeld door twee automaten parallel te bedraden, zou ik een andere leverancier zoeken.

Twee groepen panelen met eerder/later zon los je op met een omvormer met twee MPP trackers (zoals de SB4000TL21), niet door afzekeren met twee groepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cruise Control op 05-01-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
engelbertus schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 04:02:
Kom op mensen... het is staal. En de profielen zullen echt wel wat zwaarder zijn dan 40*40*3.
Nu niet opeens overal vraagtekens bij gaan zetten en uit zijn verband rukken..
et enige wat ik er van vond is dat er misschien op het grondwerk een aardige besparing had kunnen zijn.

dAarom vroeg ik ook WAAROM er zoveel palen onder zaten.

Als je de afmetingen beoordeeld, en bedenkt dat de constructie waarschijnlijk bedoeld is voor 9*4 panelen in portrait, kom je op een lengte van 4*1,6(?)=6,4m en dus de poeren 2 m uit elkaar. De bovenregel van de frames heeft twee keer een overspanning van 3 m, en ze staan maximaal een meter of zo uitelkaar?
Dan valt de belasting per frame nog wel mee.

Als de lengte van de profielen dan bekijkt zie je ook wel dat het geen 40*40*3 profielen kunnen zijn.
Als het dan toch gegalvaniseerd / verzinkt staal is dan kan dat ook nog een probleem geven met
corrosie in combi met waarschijnlijk de alu montageprofielen waar de zonnepanelen op worden geklemd.
( dan stort dat na een aantal jaren alsnog inelkaar )

http://www.euro-inox.org/pdf/map/Contact_with_Other_NL.pdf pagina 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Cruise Control schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 12:36:
Een SB4000TL21 moet met één keer 25A afgezekerd worden. Met twee keer 16A kan niet, de omvormer heeft maar één AC-uitgang. Als je leverancier dit wel van plan was, bijvoorbeeld door twee automaten parallel te bedraden, zou ik een andere leverancier zoeken.

Twee groepen panelen met eerder/later zon los je op met een omvormer met twee MPP trackers (zoals de SB4000TL21), niet door afzekeren met twee groepen.
Dank u Cruise Control, ga ik zeker even doen.
Verder lijkt het je wel een oké offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151270

petertenboer schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:19:
[...]
Dank u Cruise Control, ga ik zeker even doen.
ik zelf vind een offerte die "precies" op een rond getal uitkomt NA aftrek van subsidie per definitie "verdacht". Dan moet er naar een getal toe gewerkt zijn en niet met de "normale" prijzen gewerkt zijn.

Weet je wat voor een aansluiting je hebt (1x 35A of 3x25A) want dat maakt waarschijnlijk ook nog wat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Nog een vraag.

Als ik bij sunny design mijn hele pakket invoer dan krijg ik bij tabblad bekabeling deze melding:
"AC ! Rel. verliesvermogen bij nominaal bedrijf: 1,04 %"

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dikte van de AC kabel ... Sunny Design vindt dat je minimaal 4mm moet hebben om onder de verliesgrens die ze standaard instellen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
petertenboer schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:19:
[...]
Ik zie verder geen gekke dingen.
Anoniem: 151270 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:27:
dikte van de AC kabel ... Sunny Design vindt dat je minimaal 4mm moet hebben om onder de verliesgrens die ze standaard instellen te komen.
4mm2 lijkt me ook wel een goed idee op een 25A groep.

[ Voor 44% gewijzigd door Cruise Control op 05-01-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Anoniem: 151270 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:27:
Rigolo, ook jij bedankt voor je antwoorden, weer wat geleerd over bekabeling.
Dit forum werkt tenminste ;)

Ik heb overigens 1 * 40A in mijn meterkast. Tenminste dat staat op een sticker bij de hoofdschakelaar (Leek in dit soort zaken). bij de 6 groepen staat overal 16 vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je 1x40A binnenkrijgt dat zou bij een SB4000TL er idd een 25A zekering tussen moeten. En dan heb je idd maar 1 zekering en 1 kabel naar je omvormer nodig. Dus je moet idd even navragen waarom ze 2 groepen willen gaan aanleggen (tenzij je daarom gevraagd hebt ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Een 40A hoofdaansluiting komt goed uit. Daar kan een 25A groep op met behoud van selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
petertenboer schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:37:
[...]

Rigolo, ook jij bedankt voor je antwoorden, weer wat geleerd over bekabeling.
Dit forum werkt tenminste ;)

Ik heb overigens 1 * 40A in mijn meterkast. Tenminste dat staat op een sticker bij de hoofdschakelaar (Leek in dit soort zaken). bij de 6 groepen staat overal 16 vermeld.
40 A vermelding bij de hoofdschakelaar zegt enkel iets over de max te verwerken uitschakel belasting
van die schakelaar niet over de beveiliging, tenzij het een combi betreft van hoofdschakelaar en
installatieautomaat ( automatische hoofdzekering , foto doet wonderen, indien scherp genoeg |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Heren,

Alvast weer bedankt voor reacties.
Ik zal straks als ik thuis ben eens een foto maken van de meterkast.

Hoe moet ik die trouwens op dit forum plaatsen.

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Anoniem: 495596 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 08:30:
Bedankt voor de formules.
Vmpp = 30.1 V dat geeft voor 15 panelen een VMPPstring van 452 Volt. Voor 7 panelen is het 211 volt.
Voc = 34,4 V, tempcoeff = -0,307 %/K, en de Voc string bij min 10 graden is daarmee 571 Volt

Het bedrijfsspanningsbereik van de ES3.6 is 250-1000 V, hoog genoeg voor 15 panelen in serie dus.
7 panelen in serie zitten echter onder het gespecificeerde bedrijfsspanningsbereik. Lijkt me niet goed, tenzij de 2 strings binnen in de omvormer toch op de een of andere manier in serie gezet worden.
Behalve dan dat je de V/K tempcoeff. moet pakken en niet de %/K. De %/K gaat over Wp en niet over spanning. De spanning daalt wat harder met de temp en de stroom stijgt zelfs nog iets. Ik denk verder niet dat het een probleem zal geven trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag de installatie maar eens spanningsloos gemaakt en de gratis ABB kWh meter gemonteerd in de meterkast om de totale PV instalatie te monitoren.
Met dit donkere weer kan rustig even de spanning van de omvormers af :)
Situatie is nu als volgt.
SMA 2500HF -> Sunny Beam
Soladin 600 -> Sun Watch 25
Totale PV groep -> ABB C11 kWh meter

De volgende stap is om via Youless op afstand de installatie te kunnen raadplegen wat op dat moment het momentane vermogen is.
Ik weet alleen niet of het kan als ik de Youless rechtstreeks aan router hang dat ik er op afstand middels een ip adres zo op kan kijken.
Lijkt me nog een ingewikkeld verhaal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:16:
Vandaag de installatie maar eens spanningsloos gemaakt en de gratis ABB kWh meter gemonteerd in de meterkast om de totale PV instalatie te monitoren.
Met dit donkere weer kan rustig even de spanning van de omvormers af :)
Situatie is nu als volgt.
SMA 2500HF -> Sunny Beam
Soladin 600 -> Sun Watch 25
Totale PV groep -> ABB C11 kWh meter

De volgende stap is om via Youless op afstand de installatie te kunnen raadplegen wat op dat moment het momentane vermogen is.
Ik weet alleen niet of het kan als ik de Youless rechtstreeks aan router hang dat ik er op afstand middels een ip adres zo op kan kijken.
Lijkt me nog een ingewikkeld verhaal worden.
Misschien is de Netduino met JoopC zijn programma een uitkomst, dan kan je de gegevens naar PVoutput loggen. Deze kan de puls van de kWh meter loggen en de opbrengst van het totaal naar PVoutput loggen. Bij PVoutput kan je eventueel beide systemen invoeren als je latere meerdere kWh meters hebt, en een overkoepelend systeem aanmaken waarmee de opbrengst van beide systemen zichtbaar is. Moet je alleen wel een donatie voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is een mogelijkheid maar de totale opbrengst hoeft er niet naar toe het gaat mij alleen om het momentane vermogen.
Bovendien wil ik de pc uit laten staan als ik er niet ben.
Weet jij misschien of dat kan met Youless als ik deze rechtstreeks op de router aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlos737410
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-07 15:56
Hallo Kenners,

Ik heb gisteren een 4000Wp set binnengekregen met 16x jasolar Jam6 60-250/s1 en een sma 3600-20
Er komen dus 2 rijen van 8 boven elkaar op een paar graden na pal op het zuiden, ik heb geen schaduw op mijn dak.
Nu zit ik het boekje door te nemen van de SMA en weet eigenlijk niet wat de beste manier is om mijn strings aan te sluiten/te verdelen.
Er staat letterlijk : When connecting just 2 identical strings, it is more efficient to connect these to only one input zone also. Exception: shaded strings or if the total input current is more than 15 A.
Ik ben Electrotechnicus van beroep maar heb geen enkele ervaring met zonnepanelen en wil graag advies van de praktijkmensen.

Vraagje 1:
Ik wilde inderdaad 2 identieke strings aansluiten; 1 op input a en 1 op input b, maar het is dus efficienter wanneer ik deze dus op 1 input zone zet als 2 identieke strings.
16 x 38 volt per paneel = hoger dan max dc input voltage(om nog maar van de max stroom van 8A door de panelen te zwijgen), dus dat gaat toch niet dan?
Hebben jullie nog betere oplossingen dan mijn eenvoudige 2 strings van 8 op elk hun eigen input?

Vraagje 2:
Ik heb 1 vrije groep om dit spul aan te sluiten, maar daar zit maar 2,5mm2 in , is het raadzaam om deze te vervangen voor 4mm2 zoals in het boekje wordt genoemd (op blz 25 van de installation guide staat slechts: maximale lengte AC 4,0mm2 = 16M)? er zit tenslotte toch maar een 16A automaat voor? En de aansluitwaarde van deze SMA was 3680 W dus ik dacht automatisch dat 2,5mm2 genoeg zou zijn.Maar wat is jullie ervaring?

Vraagje 3:
Ik sta open voor alle suggestie, dus heb je tips en tricks, laat maar horen.

Alvast bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Carlos737410 op 05-01-2013 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:34:
Dat is een mogelijkheid maar de totale opbrengst hoeft er niet naar toe het gaat mij alleen om het momentane vermogen.
Bovendien wil ik de pc uit laten staan als ik er niet ben.
Weet jij misschien of dat kan met Youless als ik deze rechtstreeks op de router aansluit?
Ik heb zelf helaas geen Youless, en moet ook opmerken dat ik niet de netduino met solarmeter gebruik. Zelf gebruik ik een Flukso voor het loggen wat qua stroom verbruik wel overeenkomt met de netduino. Je moet dan denken aan een achtergrond verbruik van circa 3 Watt. Niet te vergelijken met een normale PC.

De netduino is tevens een stuk goedkoper dan een Flukso. Rol-co gebruikt de netduino, en deze is daar tot nog toe erg tevreden mee nu het naar behoren werkt. De netduino kan je wel met een port forward op je router rechtstreeks van het internet benaderen, in tegenstelling tot een Flukso.

Als je momentaan vermogen uit wil lezen is dat misschien het makkelijkst. Het opereert ook volledig standalone, wat een plus is. De youless is zo goedkoop dat ik niet denk dat daar interne opslag in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor de info, een netduino zou dus ook kunnen.
Het moet in iedergeval niet te moeilijk zijn want ik ben geen IT specialist :)
Misschien is er hier ook een Youless ervaringsdeskundige dan kan ik beiden eens naast elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 21:51

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:00:
Misschien is er hier ook een Youless ervaringsdeskundige dan kan ik beiden eens naast elkaar leggen.
Ik kan hem zo maken voor je dat je alleen hoeft aan te sluiten op de S0 contacten van je meter. Het staat hier allemaal werkend op de pc dus zo klaar.
Dat ziet er dan zo uit
http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20130102

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 21-07 12:44

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Carlos737410 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:36:
Hallo Kenners,

Ik heb gisteren een 4000Wp set binnengekregen met 16x jasolar Jam6 60-250/s1 en een sma 3600-20
Er komen dus 2 rijen van 8 boven elkaar op een paar graden na pal op het zuiden, ik heb geen schaduw op mijn dak.
Nu zit ik het boekje door te nemen van de SMA en weet eigenlijk niet wat de beste manier is om mijn strings aan te sluiten/te verdelen.
Er staat letterlijk : When connecting just 2 identical strings, it is more efficient to connect these to only one input zone also. Exception: shaded strings or if the total input current is more than 15 A.
Ik ben Electrotechnicus van beroep maar heb geen enkele ervaring met zonnepanelen en wil graag advies van de praktijkmensen.

Vraagje 1:
Ik wilde inderdaad 2 identieke strings aansluiten; 1 op input a en 1 op input b, maar het is dus efficienter wanneer ik deze dus op 1 input zone zet als 2 identieke strings.
16 x 38 volt per paneel = hoger dan max dc input voltage(om nog maar van de max stroom van 8A door de panelen te zwijgen), dus dat gaat toch niet dan?
Hebben jullie nog betere oplossingen dan mijn eenvoudige 2 strings van 8 op elk hun eigen input?

Vraagje 2:
Ik heb 1 vrije groep om dit spul aan te sluiten, maar daar zit maar 2,5mm2 in , is het raadzaam om deze te vervangen voor 4mm2 zoals in het boekje wordt genoemd (op blz 25 van de installation guide staat slechts: maximale lengte AC 4,0mm2 = 16M)? er zit tenslotte toch maar een 16A automaat voor? En de aansluitwaarde van deze SMA was 3680 W dus ik dacht automatisch dat 2,5mm2 genoeg zou zijn.Maar wat is jullie ervaring?

Vraagje 3:
Ik sta open voor alle suggestie, dus heb je tips en tricks, laat maar horen.

Alvast bedankt
Zet alle gegevens even in het programma van SMA, Sunny Design. Heel leerzaam en duidelijk.
Daar kun je ook het verschil zien tussen 2,5 en 4 mm2.
Omgerekend naar de besparing die het oplevert kun je zelf beslissen of het de moeite en investering waard is.
Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:05:
[...]

Ik kan hem zo maken voor je dat je alleen hoeft aan te sluiten op de S0 contacten van je meter. Het staat hier allemaal werkend op de pc dus zo klaar.
Dat ziet er dan zo uit
http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20130102
Kan die netduino standalone draaien, dus zonder pc?

@ Dre, daar gaat het niet alleen om. Met het progje kan hij ook mooie aansluitvoorstellen zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Geurt-kun op 05-01-2013 15:39 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Geurt-kun schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:17:
[...]

Zet alle gegevens even in het programma van SMA, Sunny Design. Heel leerzaam en duidelijk.
Daar kun je ook het verschil zien tussen 2,5 en 4 mm2.
Omgerekend naar de besparing die het oplevert kun je zelf beslissen of het de moeite en investering waard is.
Heb ik al een keer gedaan:
Dre schreef op zondag 30 december 2012 @ 01:23:
[...]
Ik heb net even kort gekeken in Sunny Design met 2×9×245 Wp (=4410 Wp) op een SB3600-21TL op 10 meter AC 4mm2 vs 2,5 mm2. Volgens SMA een verschil van 3,6 kWh per jaar. Twee keer DC 10 meter 4 mm2 vs 6mm2 is 0,7 kWh per jaar. Terugverdientijd calculator zegt: "onzin op de 3970 kWh opbrengst per jaar" :P
[...]
Mensen die anders beweren (eric-pvt) graag onderbouwen waarom dikkere kabels nut hebben. (kWh cijfertjes hou ik van ;))

[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 05-01-2013 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Gok dat de verschillen minimaal zijn. Dus kijk vooral naar schaduw, en gebruik daarvoor de 2 MPP's van je SB3600 optimaal. Mooi setje trouwens. Wij verkopen die SB3600 ontzettend veel momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:00:
Ik wil mijzelf nog geen deskundige noemen, maar ik heb nu een aantal dagen mijn Youless. Deze heeft wél een intern geheugen en is simpel zeer simpel op je netwerk aan te sluiten. Als je in je router/modem vervolgens de juiste poort forward naar de Youless, zijn via internet gemakkelijk de metingen terug te zien. Via de pagina http://192.168.0.14/a is bijvoorbeeld de volgende output te zien:
0,489 kWh
0 Watt
0%
*
Meer info is hier te vinden: Datalogging: PV systemen en Youless pulsteller/elektriciteitsmeter
Groot voordeel vind ik dat de Youless de LED-pulsjes telt en niet de S0 uitgang. De betreffende ABB meter, geeft namelijk 1000 pulsen/kWh via de LED en maar 100 pulsen/kWh via de S0 uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik gebruik ook liever de led mede om de 1000 pulsen/kWh.
De genoemde output volstaat in mijn geval, ik ga maar een Youless aanschaffen zo duur zijn ze niet.
Als het zover is en ik kom er niet uit dan roep ik je hulp wel een keer in in het topic Youless pulsteller.
Dank allemaal voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
PClop schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:56:
[...]

40 A vermelding bij de hoofdschakelaar zegt enkel iets over de max te verwerken uitschakel belasting
van die schakelaar niet over de beveiliging, tenzij het een combi betreft van hoofdschakelaar en
installatieautomaat ( automatische hoofdzekering , foto doet wonderen, indien scherp genoeg |:( )
Ik heb wat foto's gemaakt van mijn meterkast.
Er zou dus een SB4000 TL21 omvormer op moeten worden aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img855/4189/img1695y.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img823/913/img1698lr.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img651/2227/img1697jc.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-07 14:40
databeestje schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:38:
Hatseflats, net bij de Nuon een vraag gesteld waarom ik mijn terugleverstanden van mijn meter niet in de "Mijn Verbruik" in kan voeren. Zal mij benieuwen wat daar uit zal komen. Iemand moet die vraag toch wel een keer gesteld hebben?
Hier in het forum heb je nog geen bericht geschreven hoe het zit met Nuon tav het invullen van de meterstanden.
Onlangs heb ik ook de melding van nuon gehad om de standen door te geven maar je kunt alleen de dag en nachtstand invullen.
Omdat ik zo'n slimme meter heb, worden er 4 standen geregistreerd, maar zijn op de Nuon site niet in te vullen.
Heb jij misschien als een reactie van Nuon gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Ik kom net bij Odelay vandaan, die wist wél 4 standen in te vullen op de NUON site, maar op de jaarafrekening werden slechts 2 standen vermeld. Uiteraard waren dat niet de terugleveringsstanden.....

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2013 17:11 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Pagina: 1 ... 222 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.