Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 221 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.543.879 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 11:11
Een goed 2013 voor iedereen. Als het weer een beetje meezit ga ik binnenkort mijn dakhaken en montagerails plaatsen, die haal ik morgen namelijk op.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-07 16:32
Schinnen-groen schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 01:09:
De beste winsche oet Limburg veur 2013

*O* *O* *O* en mit veul peevau!!! *O* *O*
enne goeije roetsj!! :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151270

Waar kan ik wat meer vinden over hoe zonnecellen zich precies gedragen bij schaduw?

Stel je hebt een 60 cel paneel, bv zo:
Afbeeldingslocatie: http://www.barrymiller.com.au/solar/images/solar_panel.gif

Dan zegt mijn electronica verstand dat schaduw die bijvoorbeeld alleen de onderste 2 rijen "bedekt" minder "erg" is dan schaduw die bijvoorbeeld de middelste 2 kolommen bedekt.

Klopt dat? en waar kan ik daar dan wat meer over lezen?

Want als je op het dak bijvoorbeeld schaduw heb van pijpjes is het dus handiger om je panelen in bijvoorbeeld portrait op je dak neer te leggen dan in landscape (natuurlijk afhankelijk van positie etc etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar! :)

Om een goed begin te maken heb ik gisteren een oude TV geruild voor een zonnepaneel:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4AaZiPSMx7vJfjRfTkJnKbuW/medium.jpg

Met wat afvalhout snel een afdakje in elkaar getimmerd; een mooi begin van het nieuwe jaar. En ja, omdat de zon extreem laag staat valt er nu wat schaduw op, maar dat komt vanzelf goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
@Roamor, idd een goed begin!
Welke omvormer heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jp, dat ziet er strak uit!
@Roamor nog even een zaag in die boom zetten, zonde van de opbrengst anders :P

Nog bedankt voor de tips, de installatie op Noord draait nu :)
Ik irriteer me echter wel aan de dip in opbrengst zodra de schaduw van me cv-pijp/ontluchting de panelen raak :(
De woning hier ziet er ongeveer hetzelfde uit als die van JP, heb echter een dak van maar 15graden.
Zit eraan te denken om alle pijpjes(zit nu namelijk in een grote oversizede alu "schoorsteen") van het dak te halen en muurdoorvoeren te gebruiken(cv installatie zit namelijk al tegen de buitenmuur aan).
Dit lijkt me een perfecte oplossing en ben ook erg benieuwd of een van jullie dit eerder heeft gedaan en of er nog specifieke dingen zijn waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Cranberry schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 15:06:
@Roamor, idd een goed begin!
Welke omvormer heb je?
Nog niets; maar er staat een MAC involar 250 in de bestelling. Deze heb ik gekozen omdat deze zowel het voltage van dit Suntech paneel aankan; als die van het Shell paneel van mijn tracker, rechts nog net te zien.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 15:19:
@Roamor nog even een zaag in die boom zetten, zonde van de opbrengst anders :P
Die staat een dikke 2,5 meter verderop; vanaf het voorjaar is dat geen probleem meer. Daarom heb ik het paneel ook vrij plat gemonteerd; omdat de zomer sowieso de beste periode zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23

databeestje

Von PrutsHausen

Hier verbaast over tegenvallende opbrengst in de lekkere middagzon, een snelle blik uit het raam bracht uitkomst.

Een grote rode klei klodder van een vuurpijl, een beetje verwaterd met regen heeft een grote rood-oranje driehoek op 1 van de panelen gemaakt. Straks maar even boenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:19
ElectricAlex schreef op zondag 30 december 2012 @ 22:30:
[...]

Die link ken ik maar daar staat niets over aansluit waardes of iets dergelijks.
Je ziet enkel de EAN code (of 2 codes in zoals mijn geval, subsidietje 2009) na opvoeren van de postcode.
Of mis ik iets ?
nop je mist niks.
heb ook geen idee meer hoe ik het voor elkaar kreeg om met de ean code de aansluiting te voorschijn te toveren.
toen het me wel lukte had je er verder ook niks aan.
de melding was altijd zo algemeen, dat je er toch niks mee kon doen.
Anoniem: 151270 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 14:24:
Waar kan ik wat meer vinden over hoe zonnecellen zich precies gedragen bij schaduw?

Stel je hebt een 60 cel paneel, bv zo:
[afbeelding]

Dan zegt mijn electronica verstand dat schaduw die bijvoorbeeld alleen de onderste 2 rijen "bedekt" minder "erg" is dan schaduw die bijvoorbeeld de middelste 2 kolommen bedekt.

Klopt dat? en waar kan ik daar dan wat meer over lezen?

Want als je op het dak bijvoorbeeld schaduw heb van pijpjes is het dus handiger om je panelen in bijvoorbeeld portrait op je dak neer te leggen dan in landscape (natuurlijk afhankelijk van positie etc etc)
ik heb het idee dat je aardig door hebt hoe de diodes werken op de panelen.
er zijn ook panelen die hebben de diodes anders zitten zo dat je wel weer landscape kunt werken.
vooral op platte daken/veld opstelling is dit belangrijk.
de rijen panelen kunnen door de diodes dichter bij elkaar staan.
of te wel de panelen schakelen voor 1/3 uit als de zon laag aan de hemel staat.

nu heb je veel soorten schaduw.
een schoorsteen/muur geeft een flink stuk schaduw over een paneel en dan werken de diodes het best.
een ontluchtingspijpje/cvpijp geeft maar schaduw over een paar enkele cellen.
en daar voor hebben we zoiets als optitrac van sma.
http://www.sma.de/en/solu...optitrac-global-peak.html
(moet er dan wel bij vertellen dat dat verhaal doorspekt is van marketing, sma is echt niet de enige die dit doet. ze blazen er allen erg hoog mee van de toren.)

databeestje is b.v. bezig met een oost-west met maar 1x een mpp. b.v.
heb ook aardig mijn tweifels of het wat word.
als ik naar mijn systeem kijk zie ik al gouw een 50V verschil in oost en west over de dag.
maar experimenteren is goed.

een goed begrip hebben over hoe de zon door de hemel gaat is ook belangrijk om schaduw te schatten.
eigenlijk belangrijker. en vergis je niet in de hoeveelheid verlies die je in de winter kunt hebben met schaduw, dat hoeft helemaal geen ramp te zijn met de lage winter opbrengsten.

hier vind je ook nog wat info.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
erg leuk om strings parallel te zetten en zo wat spreiding te hebben over het jaar heen.
zal niet de hoogste kWh/kWp geven, maar soms zijn er andere zaken die belangrijker zijn.

er is ook nog een effect van bewolking. diffuse licht.
schaduw effecten vallen dan in eens weg, want het licht komt van alle kanten.
het maakt dan haast niet meer uit welke kant de panelen opstaan (met een uitzondering hoe platter hoe beter) ik zie bij mooie blauw lucht in de ochtend maar 0,2A uit mijn west panelen in de schaduw.
en bij bewolkt weer aan de schaduw kand is dat 0,7A.
(dat maakt bij mij ongeveer 2x0,7Ax300V = 294W, ruim boven de grens om mijn omvormer nog met 96% efficient te laten werken, maar dan ga je ook al hebben over een stukje over en onder dimensionering van de omvormer.)

kijk ook niet teveel om de lijn zo hoog mogenlijk te krijgen (W), want dat is niet de hoogste opbrengst.
het gaat namenlijk om het oppervlakte onder de lijn(kWh).
veel leesvoer weet ik er verder niet over te vinden, maar vragen mag.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238257

Beste mensen,

Volgende maand wil ik een 14 zonnepanelen en een velux dakraam op mijn dak leggen. zie foto´s beneden. Het energie verbruik is ca 3800 kwh per jaar. ik zit te denken aan 265-270 Wp panelen van Canadian Solar of Jingli. Is dat een verstandige keuze?

Het dak ligt op het zuiden en de panelen komen aan de oostzijde kort langs een ontluchtingspijp. Mogelijk iets last van schaduw in de ochtend (metname winter?). om de invloed hiervan te verminderen zat ik te denken om de 14 panelen in 2 strengen op de omvormer aan te sluiten of een SMA omvormer met optimal peak aan te schaffen. Nu vraag ik me af of dat echt nodig is.Verder zijn er tal van omvormers en elke leverancier biedt zowat weer ander spul aan en het lastig om daar echt verschillen in te zien. Wat is jullie advies?

Daarnaast wil ik in het midden een velux dakraam van 134x98cm aanbrengen incl rolluik. De panelen zijn ca 99 cm hoog. Zou net passen. Ik weet alleen niet of dit verstandig is. Waar moet ik opletten of rekening mee houden?

Ten slotte: aan de onderzijde en bovenzijde van het dak heb ik precies 1 rij pannen over. Is dat voldoende? Hier zit ook nog onzekerheid in: ik heb dit berekend obv de hellingshoek van het dak en de horizontale afstand binnen in het huis incl de buitenmuur.

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/67661_DSC00100_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/67661_dak__bewerkt_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/67661_schema_dak_1.jpg

Zijn er nog andere adviezen of tips waar ik rekening mee moet houden?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:10
wellicht het ontluchtingspijpje vervangen door een ontluchtingsdakpan. dan heb je geen schaduw meer...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Voor iedereen een gezond en een *; 2013 toegewenst.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Anoniem: 238257 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:23:

Het dak ligt op het zuiden en de panelen komen aan de oostzijde kort langs een ontluchtingspijp.
Ligt dit dak nu op het zuiden of op oost ? Is een beetje onduidelijk.

Waarom geen 3*6 Portrait is 18 panelen ?
breedte is dan ong. 6 meter hoogte 4,95 meter.
eventueel 2 panelen in de middenste rij weglaten heb je meer ruimte ( 2 m bij 1,65) voor een dakraam en wat speling. Dan nog steeds 16 panelen ipv 14 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ROGJA
zoals gezegt ontluchtings pijpje vervangen voor iets wat platter is.
en dan heb je mischien daar nog schaduw van die schoorsteen.
maar dat doet nog geen 1 kWh/kWp van je opbrengst afhalen.
daar heb je allen maar last van in de vroegen ochtend.
ik zie geen reden voor optitrac of 2x een mppt.
bent vrij volgens mij om een omvormer te kiezen waarbij alles in 1 string komt.
het is wel een strakke planning zo met dat dakraam.
goed opmeten is de beste tip. ;)

1 rij pannen is wat krapjes.
maar niet onmogenlijk.
mischien moet de nok dan wel los gemaakt worden en dan weer terug gelecht worden.
met een clickfit systeem (of ander systeem) kom je meestal op de helft van een pan uit met sneldek pannen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Yeah! Na 6 maanden meelezen is het zover. De order voor de eerste 1400 Wp is de deur uit. Bedankt voor jullie tips :)

Ook de installatie-spulletjes zijn onderweg zoals een kWh S0 meter, uitbreiding van de meterkast. PVC van de meterkast naar het garagedak heb ik dit weekend al aangelegd. Alleen nog even opzoek naar een werkschakelaar voor een redelijke prijs. Nog niet zoveel succes op marktplaats gehad (vragen meer dan ik wil betalen :)).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128809

Ik heb Inverter Reader op mijn acer a500 draaien met de sma4000TL op zich werkt die goed maar heb nog een probleem om het naar PV output te loggen .
Wie weet wat ik moet instellen in PV output ?
Het is mij een beetje onduidelijk.
ID systeem en de API key heb ik ingevoerd maar komt met fout 401 iets over key fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

http://www.ebay.de/itm/AB...lagen&hash=item19d7ba05ff

ebay.de zoek op dc lasttrenschalter of DC-Freischalter

suc6,

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zonnebaas schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:20:
[...]

Ligt dit dak nu op het zuiden of op oost ? Is een beetje onduidelijk.

Waarom geen 3*6 Portrait is 18 panelen ?
breedte is dan ong. 6 meter hoogte 4,95 meter.
eventueel 2 panelen in de middenste rij weglaten heb je meer ruimte ( 2 m bij 1,65) voor een dakraam en wat speling. Dan nog steeds 16 panelen ipv 14 8)
het dak ligt op het zuiden en beetje naar het westen. nu in de winter geeft dat ontluchtingspijpje tot ca 11 uur schaduw. hierna niet meer. verlagen van het pijpje is idd een goed idee.

3x6 past niet met de ontluchtingspijp en de schoorsteen helemaal boven op. dan wordt het max 3x5 en dan nog 1 of 2 panelen eruit voor de ramen. blijft dus ca 14

hoeveel ruimte komt er tussen de panelen? ik heb gerekend met 4 cm; mogelijk kan dat minder?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238257 op 01-01-2013 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06
Je moet het dak echt even op om te meten wat de afstand is tot aan de nok. Berekenen aan de hand van binnen maten kan alleen maar om te schatten, maar niet als het op de laatste paar cm aankomt. Vervolgens controleren door de lengte per pan te meten en vermenigvuldigen met aantal pannen.

Waarom per se landscape? Dat kost je aanzienlijk meer rails. Om het raam?

Overigens heb je ruim meer ruimte over dan ik. Ik mik op 6.60m aan panelen met een dak van 6.80m oftewel maar 10cm over boven en onder wat neerkomt op 1/3 pan ;)
migjes schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:20:
maar niet onmogenlijk.
mischien moet de nok dan wel los gemaakt worden en dan weer terug gelecht worden.
met een clickfit systeem (of ander systeem) kom je meestal op de helft van een pan uit met sneldek pannen.
Met sneldek en clickfit komt de rail toch juist ongeveer ter hoogte van de pan overgang uit? Bij mij wel iig :P
Als je dan de Canadian Solar bevestigingsinstructies erbij pakt dan staat daar voor landscape een overhang van ca 20-25cm over de rails.

Dat komt dan niet heel lekker uit als je zowel onder als boven echt maar 1 pan ruimte hebt. Met haken onder 2e en 3e rij heb je een overhang van 34cm aan beide zijden.
Met haken onder 1e en 3e kun je een overhang van 15cm aan beide zijden creeren. Verschuift wel de hele set een halve pan naar boven. En inderdaad het gedoe met de nok.

Echt iets om door te rekenen dus :)

Bij portrait lijk je hier geen last van te hebben aangezien de overhang dan 240-410cm zou moeten zijn en dan komen haken onder 2e rij met overhang tot aan de 1e rij precies mooi uit zonder moeilijk gedoe.

Bovenstaande is berekend onder aanname dat pannen 34cm lang zijn (zoals sneldek in mijn geval). Meten en rekenen dus!

Misschien wel een slachtoffer om m'n overgebleven flexit nokvorst aansmeerspul aan te slijten :+

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 01-01-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:20:
@ROGJA

maar niet onmogenlijk.
wat bedoel je precies clickfit en de helft van de pan? geeft dat nog issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:55:
Je moet het dak echt even op om te meten wat de afstand is tot aan de nok. Berekenen aan de hand van binnen maten kan alleen maar om te schatten, maar niet als het op de laatste paar cm aankomt. Vervolgens controleren door de lengte per pan te meten en vermenigvuldigen met aantal pannen.

Waarom per se landscape? Dat kost je aanzienlijk meer rails. Om het raam?

Overigens heb je ruim meer ruimte over dan ik. Ik mik op 6.60m aan panelen met een dak van 6.80m oftewel maar 10cm over boven en onder wat neerkomt op 1/3 pan ;)

[...]

Met sneldek en clickfit komt de rail toch juist ongeveer ter hoogte van de pan overgang uit? Bij mij wel iig :P
Als je dan de Canadian Solar bevestigingsinstructies erbij pakt dan staat daar voor landscape een overhang van ca 20-25cm over de rails.

Dat komt dan niet heel lekker uit als je zowel onder als boven echt maar 1 pan ruimte hebt. Met haken onder 2e en 3e rij heb je een overhang van 34cm aan beide zijden.
Met haken onder 1e en 3e kun je een overhang van 15cm aan beide zijden creeren. Verschuift wel de hele set een halve pan naar boven. En inderdaad het gedoe met de nok.

Echt iets om door te rekenen dus :)

Bij portrait lijk je hier geen last van te hebben aangezien de overhang dan 240-410cm zou moeten zijn en dan komen haken onder 2e rij met overhang tot aan de 1e rij precies mooi uit zonder moeilijk gedoe.

Bovenstaande is berekend onder aanname dat pannen 34cm lang zijn (zoals sneldek in mijn geval). Meten en rekenen dus!

Misschien wel een slachtoffer om m'n overgebleven flexit nokvorst aansmeerspul aan te slijten :+
dat stuk over die overhang had ik me nog niet in verdiept... nog wat uit te zoeken dus... ik heb overigens gerekend dat de panelen 4 cm van elkaar afliggen. als die afstand kleiner kan, win ik nog iets

de lengte van de pannen is 34,07cm; althans volgens mijn berekening... 17 rijen pannen bij 5,79 daklengte...

landscape is idd ivm het raam. een raam is een must...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 238257 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:56:
[...]

wat bedoel je precies clickfit en de helft van de pan? geeft dat nog issues?
geeft geen issues.
maar je moet wel ergens de haken hangen van de hoogste panelen.
soms is de vorst gemetseld en dan is het een werkje wat tijd kost.
is het een zelfbouw project of laat je het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
In theorie kan het 0 zijn, maar om esthetische en ventilatie redenen is ca 6mm een mooie afstand. Uit praktische overwegingen kun je ook mikken op een veelvoud van 34cm (102cm paneel incl tussenruimte). Dan hoef je niet te kijken hoe de overhang mogelijk verspringt per rail ;)

Lengte van de pannen is dan exact gelijk aan mijn situatie (34cm). Just in case zou ik echter een keer een ladder tegen het huis zetten en e.e.a. opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:08:
[...]

geeft geen issues.
maar je moet wel ergens de haken hangen van de hoogste panelen.
soms is de vorst gemetseld en dan is het een werkje wat tijd kost.
is het een zelfbouw project of laat je het doen?
de vorst is een aantal jaar geleden vastgezet. volgens mij gemetseld. het zou me wat waard zijn als die niet los hoeft...
ik ga eea laten aanleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479356

*O* Allen een heel gezond, gelukkig en duurzaam 2013! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 238257 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:14:
[...]

de vorst is een aantal jaar geleden vastgezet. volgens mij gemetseld. het zou me wat waard zijn als die niet los hoeft...
ik ga eea laten aanleggen
oke laat ik de techiek er buiten.

dan denk ik dat de p.v. installateur het beter kan bepallen als wat wij hier proberen.
het is een vrij krappe/precies uitkomende installatie met dat raam.
iemand met een goed oog er voor zal het uiteindelijk toch terplaatsen moeten bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik sluit me bij migjes aan. Zelfs als we hier zouden zeggen dat het kan dan is het geen gegeven dat een installateur daarin mee wil gaan bijvoorbeeld omdat het teveel werk of risico in zou kunnen houden.

Persoonlijk zou ik kijken of je met dat raam niet wat alternatieve opties achter de hand kunt houden: zelfde maten maar portrait of iets meer ruimte rondom vrij houden. Dan kun je in portrait panelen plaatsen wat een boel voordelen lijkt te bieden omdat het dan niet meer neerkomt op een cm meer of minder.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 01-01-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:29:
Ik sluit me bij migjes aan. Zelfs als we hier zouden zeggen dat het kan dan is het geen gegeven dat een installateur daarin mee wil gaan bijvoorbeeld omdat het teveel werk of risico in zou kunnen houden.

Persoonlijk zou ik kijken of je met dat raam niet wat alternatieve opties achter de hand kunt houden: zelfde maten maar portrait of iets meer ruimte rondom vrij houden. Dan kun je in portrait panelen plaatsen wat een boel voordelen lijkt te bieden omdat het dan niet meer neerkomt op een cm meer of minder.
dank voor het advies. ik ga een staande configuratie uitwerken: qua ruimte geen echt issue want het panelen veld was 5x5m. gaat ook lukken denk ik. in elk geval 14 panelen. klopt het dat de nokvorst dan niet los hoeft en geen problemen met overhang?

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/67661_schema_dak2_1.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238257 op 01-01-2013 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als je de panelen landscape doet en de rails vertikaal heb je geen last van de nokvorst en kan je maximaal tot aan boven als het op de laatste centimeters aankomt.
Ook met het raam kan je dan wat spelen met de panelen er naast en onder als die maten niet gelijk zijn door bijv 2x eindklemmen te gebruiken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Rukapul schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:55:

Mij is (landscape panelen van 1,64x1,00; clickfit) het advies gegeven om te kiezen voor dakhaken met een tussenruimte van 2 rijen pannen (onder 1 en 3 / 2 en 4 dus). Gevoelsmatig is dat qua stevigheid beter dan maar 1 pan tussenruimte. Wat is jullie mening daarover?

Zit zelf nl. een beetje met dezelfde vragen. Deze week ga ik e.e.a. installeren (vanaf donderdag het dak op).
Iig zit de nokvorst behoorlijk los. Ik wil proberen om de eerste rij gewoon op te tillen en er een dakhaak onder te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:45
Cranberry schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:01:
[...]

Mij is (landscape panelen van 1,64x1,00; clickfit) het advies gegeven om te kiezen voor dakhaken met een tussenruimte van 2 rijen pannen (onder 1 en 3 / 2 en 4 dus). Gevoelsmatig is dat qua stevigheid beter dan maar 1 pan tussenruimte. Wat is jullie mening daarover?

Zit zelf nl. een beetje met dezelfde vragen. Deze week ga ik e.e.a. installeren (vanaf donderdag het dak op).
Iig zit de nokvorst behoorlijk los. Ik wil proberen om de eerste rij gewoon op te tillen en er een dakhaak onder te schuiven.
Dat heeft Guus (Zonnestroom) hier ook gedaan zonder probleem. Voor foto zie enkele pagina's terug in dit topic. Nokvorst zit hier niet gemetseld.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 238257 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:41:
[...]

dank voor het advies. ik ga een staande configuratie uitwerken: qua ruimte geen echt issue want het panelen veld was 5x5m. gaat ook lukken denk ik. in elk geval 14 panelen.
13 panelen echt geen optie? Evt ruimte rechts op de een of andere manier benutten anders?
klopt het dat de nokvorst dan niet los hoeft en geen problemen met overhang?
Op het eerste oog niet nee. Maar zoals gezegd, als je het toch laat doen dan komt een installateur daar wel mee.
Hier zit je nog steeds met het probleem dat het zo krap is met het raam. Normaal is de ruimte tussen de panelen op de rails ca 6mm (tussenstukken om panelen aan de rails te klemmen). Echter bij het raam zul je eindstukken moeten gebruiken en die zijn breder wat nieuwe vragen oproept. (Ter beoordeling van degene die het gaat installeren.)

En realiseer je ook dat e.e.a. toch wel 10cm uit je dak gaat steken. Worst case kijk je vanuit je raam tegen de zijkant van je panelen aan.
Rol-Co schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 21:54:
Als je de panelen landscape doet en de rails vertikaal heb je geen last van de nokvorst en kan je maximaal tot aan boven als het op de laatste centimeters aankomt.
Dat is een aardige variant.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 01-01-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 238257 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 19:23:
Beste mensen,
....
Zijn er nog andere adviezen of tips waar ik rekening mee moet houden?

alvast bedankt!
dakraam op noord-zijde maken? hou je zuid mooi vrij voor paneel/collector-ruimte ?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NielsTn schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:05:
[...]

dakraam op noord-zijde maken? hou je zuid mooi vrij voor paneel/collector-ruimte ?
aan de noordzijde komt een dakkapel. we willen op zolder 2 slaapkamers maken. de kamer aan de voorzijde heeft reeds een raam aan de zijgevel en we willen nog wat extra licht binnen. Het is geen raam voor het uitzicht of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:04:
[...]

13 panelen echt geen optie? Evt ruimte rechts op de een of andere manier benutten anders?

[...]

Op het eerste oog niet nee. Maar zoals gezegd, als je het toch laat doen dan komt een installateur daar wel mee.

[...]

Hier zit je nog steeds met het probleem dat het zo krap is met het raam. Normaal is de ruimte tussen de panelen op de rails ca 6mm (tussenstukken om panelen aan de rails te klemmen). Echter bij het raam zul je eindstukken moeten gebruiken en die zijn breder wat nieuwe vragen oproept. (Ter beoordeling van degene die het gaat installeren.)

En realiseer je ook dat e.e.a. toch wel 10cm uit je dak gaat steken. Worst case kijk je vanuit je raam tegen de zijkant van je panelen aan.

[...]

Dat is een aardige variant.
13 panelen kan ook. 14 ziet er op het oog het mooist uit ivm symmetrie. ik had even geen rekening gehouden met de eindstukken; mogelijk de panelen wat verder uit elkaar zetten.

wat misschien ook nog kan is panelen van 80 cm breed. dan 2 breed eruit laten voor het raam.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238257 op 01-01-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog een vraag:

boven in het dak zitten 3 ventilatiedakpannen of zo. kunnen de panelen daar over heen? heeft dat nog gevolgen?

Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/67661_DSC00100_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cranberry schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:01:
[...]

Dat advies komt overeen met basis mechanica: een grotere afstand tussen de dakhaken vergroot de arm. Als je bij wijze van spreken duwt op de onderkant, dan is de dichtbijzijnde dakhaak het kantelpunt en de verstgelegen dakhaak vormt de tegengestelde kracht. De arm van die laatste neemt dubbel toe door de onderlinge afstand te vergroten omdat het kantelpunt richting de duwkracht aan de onderkant verschuift. De constructie wordt ook meer star.

Als je de installatieinstructies van panelen erbij pakt dan komt ene afstand van 2 pannen ook veel dichter in de buurt van de voorgeschreven afstand dan 1 pan. Geen van beide overigens helemaal binnen spec als je uitgaat van 34cm sneldek pannen en 1m brede panelen.
Gewoon proberen. Heb ik ook gedaan. Ik heb het uiteindelijk helemaal los moeten bikken en weer aan moeten smeren. Dat was qua tijd aardig wat werk omdat ik van tevoren geen idee had waar ik mee bezig was, maar het resultaat is prima. Bijkomend voordeel is dat mijn nokvorst inmiddels een stuk vaster ligt dan dat van de buren (na 40 jaar is cement ook niet meer wat het geweest is).

Ik hoop voor je dat het droog wordt :)

Hier zitten de rails inmiddels op het dak, is het dak geveegd (jaja, gisteren gedaan, wat een bagger kwam daar vanaf), een van de dakdoorvoeren vervangen, hangt de omvormer, en de hele elektrische installatie t/m meterkast incl werklastschakelaar, kwh-meter. Zelfs smatool voor upload naar PVOutput is al getest :P Nu nog tijd en weer vinden voor de panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 01-01-2013 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Rails vertikaal en bovenste panelen gelijk met de nokvorst.

Afbeeldingslocatie: http://www.rol-co.nl/got/3100wp.jpg

2 panelen vertikaal is bij jou 1 paneel (1m10) , dakhaak zit onder de 2e pan vanaf de nokvorst.
Zit als een huis, de panelen gaan ook iets over de inbouwframe van het velux raam van 120x 120cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Anoniem: 128809 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 20:27:
Ik heb Inverter Reader op mijn acer a500 draaien met de sma4000TL op zich werkt die goed maar heb nog een probleem om het naar PV output te loggen .
Wie weet wat ik moet instellen in PV output ?
Het is mij een beetje onduidelijk.
ID systeem en de API key heb ik ingevoerd maar komt met fout 401 iets over key fout.
De API key op PVOutput is erg lang en wanneer je op PVOutput kijkt, zie je niet de hele key.
Ik had de eerste keer met "Inverter Reader" ook een te korte API key ingevuld. Mijn API key is 40 tekens lang.
Misschien is dat het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Anoniem: 238257 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:16:
mogelijk de panelen wat verder uit elkaar zetten
Dat is eenvoudig gezegd, maar dan moet je mogelijk in de weer met eindstukken tussen panelen danwel verticale rails.
Anoniem: 238257 schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:20:
Ik heb nog een vraag:

boven in het dak zitten 3 ventilatiedakpannen of zo. kunnen de panelen daar over heen? heeft dat nog gevolgen?

[afbeelding]
Dat zou niet tot problemen moeten leiden. Ventillatie zou iets minder kunnen worden, maar of dat nou zo kritisch is, vast niet. En anders leg je 2 van de 3 toch meer naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:21:
Rails vertikaal en bovenste panelen gelijk met de nokvorst.

[afbeelding]

2 panelen vertikaal is bij jou 1 paneel (1m10) , dakhaak zit onder de 2e pan vanaf de nokvorst.
Zit als een huis, de panelen gaan ook iets over de inbouwframe van het velux raam van 120x 120cm.
welke panelen zijn dit? en wat zijn de afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Dit zijn kleine panelen 120cm x 55cm, maar ik bedoelde dat je met vertikale rails montage preciezer boven / onder kan monteren, de rails links naast het raam zijn 5m95, een tussenklem is 2cm bij mij.

Edit:

Panelen landscape en rails horizontaal heb je 10 lengtes nodig.
Panelen landscape en rails vertikaal heb je 6 lengtes nodig
Panelen portrait en rails horizontaal heb je 6 lengtes nodig
Panelen portrait en rails vertikaal heb je 10 lengtes nodig

Misschien ook iets om rekening mee te houden, als je vertikaal plaatst zou ik geen clickfit nemen maar schuco, nog iets goedkoper ook, maar als je het niet zelf monteerd zal je die keuze niet hebben denk ik.

[ Voor 54% gewijzigd door Rol-Co op 01-01-2013 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128809

ZuinigeRijder schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 22:23:
[...]

De API key op PVOutput is erg lang en wanneer je op PVOutput kijkt, zie je niet de hele key.
Ik had de eerste keer met "Inverter Reader" ook een te korte API key ingevuld. Mijn API key is 40 tekens lang.
Misschien is dat het probleem?
Dat was het probleem .
even coppy in tekstmap gezet en ik zag de rest.

bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Gebruiken jullie in het algemeen van die korte m6 boutjes tegen wegglijden van de panelen? Deze zaten nl. ook op mijn oude set. Ik vind het wel makkelijk als je ze monteert, de panelen liggen direct op de juiste hoogte t.o.v. de rails en allemaal op dezelfde lijn, daarnaast kun je een paneel neerleggen en even laten liggen terwijl je bijvoorbeeld klemmen pakt om het vast te zetten.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Krèg nou wâh deel 2.

Gevonden op het wereldwijde web (bioscoop met zonnepanelen), mijn vetdruk:
De medewerkers van aannemersbedrijf Bas Visser hebben het hele dak geschikt gemaakt voor de plaatsing van de 52 zonnepanelen en Stedin heeft gratis de meter vervangen voor één die ook terug kan draaien. ,,Dat is pas leuk, een energie meter die terug draait! Alle data kan uitgelezen worden op een installatie automaat en zo kan je via internet zien wat de zon aan energie oplevert."
:D

Hier nog Stedin klanten die hetzelfde willen? oOo

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Ik zit in stedin gebied maar iets zegt me dat dit verhaal misschien een beetje uit zijn context is getrokken door de schrijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-07 16:55
Ik heb nog een vraag:

Probeer wel te voorkomen dat de rand van je panelen precies boven de ventilatiedakpannen ligt. Dan drupt het water namelijk precies naar binnen (spreek uit ervaring :( ). Een stukje plastic onder de rail plakken kan dan wel uitkomst bieden, maar beter voorkomen dan genezen.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 08:52
zonnigtype schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 01:45:
Krèg nou wâh deel 2.

[...]

Mijn oom beweerde gisteren ook dat Stedin zijn meter gratis komt vervangen voor een retourgeschikt apparaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

s441558 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 07:00:
[...]

Probeer wel te voorkomen dat de rand van je panelen precies boven de ventilatiedakpannen ligt. Dan drupt het water namelijk precies naar binnen (spreek uit ervaring :( ). Een stukje plastic onder de rail plakken kan dan wel uitkomst bieden, maar beter voorkomen dan genezen.
prima. als het paneel er ca 1 pan overheen steekt naar boven; is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe is de kwaliteit van een Oelmaier Pac 4 - 4S omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:35
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 07:31:
[...]

Mijn oom beweerde gisteren ook dat Stedin zijn meter gratis komt vervangen voor een retourgeschikt apparaat...
Ja, dat doen ze ook, het is alleen wel een digitaal 4-teller apparaat.....Je moet wel erg op je strepen staan als je geen slimme meter wil hebben, maar als je het een keer of 10 aangeeft, komt het goed...... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:45

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

zonnigtype schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 01:45:
Krèg nou wâh deel 2.

[...]

Eindelijk... Na ja-ren-lang loyaal te zijn geweest aan de netbeheerder, gaan ze nu eindelijk hun vaste klantjes belonen!

Net als KPN, mijn pensioenfonds, .... oh wacht... :)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik heb nog een vraag:

[afbeelding]
Wij hebben het ook over die ventilatiegaten zitten (daar gaat ook de AC kabel doorheen (micro-omvormers)).

Lijkt me geen enkel probleem, de panelen zitten sowieso boven het dak, niet op het dak, dus het kan prima luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 238257 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 07:49:
Hoe is de kwaliteit van een Oelmaier Pac 4 - 4S omvormer?
heb hem zelf nog nooit gebruikt, maar zover ik begreep was er niks mis mee.
hij lijkt mij wel te zwaar voor jouw project als de +/-3800Wp nog staat.
(dat kan ook makenlijk met een omvormer van 16A, dat bespaart een stel andere problemen bij aanleggen)
kijk eens naar een power-one 3.6 of sma3600/kostal etc...

heb je al een idee wat voor huis aansluiting je hebt?
1/3 fase? 25A/35A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:07
Vandaag bij een boer even nagekeken welke aansluiting hij had. Dit bleek een 3x 35A te zijn.
Melk bedrijf is al 5 jaar gestopt alleen de aansluiting niet verlaagt.
Nu een 3x25A aangevraagt besparing voor deze boer 60 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Zonnigtype, schiet er maar op los ;)
http://www.nuzakelijk.nl/...-duitse-zonnepanelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

schiet ?
win win !
De subsidies voor zonnepanelen hebben ook hun keerzijde in Duitsland. De energieprijzen zijn door de opkomst van duurzame energie gedaald, waardoor grote energiebedrijven als EON minder winst maken.
hoe mooi kan de nederlandse media alles zuur-verdraaien, maar ik lees iets heel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 12:44

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Luiaard schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 23:23:
Gebruiken jullie in het algemeen van die korte m6 boutjes tegen wegglijden van de panelen? Deze zaten nl. ook op mijn oude set. Ik vind het wel makkelijk als je ze monteert, de panelen liggen direct op de juiste hoogte t.o.v. de rails en allemaal op dezelfde lijn, daarnaast kun je een paneel neerleggen en even laten liggen terwijl je bijvoorbeeld klemmen pakt om het vast te zetten.
Dit is niet vrijblijvend.
Die boutjes zijn voor jou veiligheid en die van je familie.
Zij houden namelijk de panelen op het dak, mocht de normale klembevestiging los laten.
Laat je deze boutjes weg en er raakt een klem los, loop je het risico dat je meisje een paneel in haar nek krijgt bij het dicht gooien van de voor/achterdeur.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoeveel ruimte moet ik vrijhouden tussen de panelen en een velux raam, ivm water regenwaterafvoer? een hele pan of halve pan voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495179

Ik overweeg zonnepanelen te plaatsen. Een van de partijen in de buurt is Parkstad Solar Center (zonnepanelenzuidlimburg.nl). Zij leveren ZNShine 250 Wp panelen all black. Wat zijn de ervaringen hiermee?
Wie heeft ervaring met Parkstad Solar Center? Zijn zij een goede partij om panelen te laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@ROGJA Geen Velux dakraam, maar aan de bovenzijde heb ik meer ruimte zodat het vanaf het paneel niet in het scharnier lekt. De onderzijde van het paneel zit maar een paar centimeter van het raam.

@limlim
Ik heb een paar (5) ZNShine 200Wp panelen aangeschaft voor in een string van 8 en deze doen het verder prima, afwerking ziet er goed uit.

Met de leverancier geen ervaring, te ver weg voor mijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Anoniem: 238257 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:29:
hoeveel ruimte moet ik vrijhouden tussen de panelen en een velux raam, ivm water regenwaterafvoer? een hele pan of halve pan voldoende?
Ik heb denk ik iets meer als een halve dakpan (20-25cm) maar is ook afhankelijk hoe je monteerd, ik heb hooguit water van 1 paneel omdat er vertikaal klemmen tussen zitten met 2cm ruimte waar het water van bovenliggende panelen weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Geurt-kun schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:28:
[...]

Zij houden namelijk de panelen op het dak, mocht de normale klembevestiging los laten.
Laat je deze boutjes weg en er raakt een klem los, loop je het risico dat je meisje een paneel in haar nek krijgt bij het dicht gooien van de voor/achterdeur.
Interessant, ClickFit zegt zelf het volgende:
Montage-hulpset
De montage-hulpset is samengesteld uit nylon bussen en RVS montagemateriaal. Door gebruik van deze montage-hulpset kunnen de zonnepanelen eerst aan de rail gehangen worden, voordat ze definitief vastgezet worden met de montageset.
Blijkbaar gaat ClickFit ervan uit dat de boutjes vrijblijvend zijn. Heb je dat ergens gelezen dat ze vereist zijn omdat hun bevestigingssysteem niet (voldoende) degelijk is ofzo? Installateurs gebruiken ze bij mijn weten ook niet... (misschien dat de installateurs hier wat over kunnen zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Die boutjes zijn verrekt handig, het ding blijft gewoon liggen. Het randje van het plastic busje haakt in de ClickFit rail waardoor deze aan de bovenkant niet zomaar omhoog kan.

Het is, zoals aangegeven meer een soort veiligheid als de klemmen los laten. Toch is een paneel van nature zo stijf dat deze met 3 klemmen vast ook nog (even) plat blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Een fail-safe is natuurlijk nooit verkeerd.

Installateurs gebruiken het niet (heb het mijn leverancier gevraagd).
In de installatiehandleiding van mijn panelen staat er ook niets over extra maatregelen in combinatie met een klembevestigingssysteem.

Maargoed, als je een fail-safe wilt zoals Geurt-kun dan kun je ook wel af met alleen wat boutjes bij de onderste rij. Moet je nog wel even de boel doorrekenen of dat nog wel werkt als de boel na wat glijden een kantelpunt bereikt etc. Misschien kun je ze voor zo'n scenario beter aan de ketting leggen ;)

Persoonlijk acht ik de kans om door een paneel getroffen te worden van dezelfde orde als bijvoorbeeld een dakpan. Als er al iets valt dan is het typisch onder omstandigheden dat je niet voor langere tijd buiten naast je huis staat.

Rukapul schrok vandaag ook wel toen er een schroevendraaier van het dak gleed :X Die ging over de dakgoot en over het balkon heen om 8 meter lager op het terras te eindigen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2013 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

NOFI, maar klinkt weer een beetje als "hoe dikker de kabel hoe beter" argumenten waarbij mensen die onvoldoende kennis hebben van de materie wat aankloten. Het feit dat ClickFit het niet vereist en dat installateurs het niet gebruiken zegt volgens mij wel iets. Niet dat installateurs er altijd evenveel verstand van hebben, maarja

Het kan wel handig zijn (ik heb ze zelf ook gebruikt), maar zeggen dat de boutjes "niet vrijblijvend" zijn vind ik onzin. Voor uitlijning van panelen (het oog wil ook wat ;)) wel oppassen met niet perfecte waterpas panlatten. Vervelend als je er ineens achterkomt dat de panelen steeds hoger komen te liggen, dan kan je de rest ook ophogen.... Panelen moeten wel gelijklopen met nokvorst.

[ Voor 37% gewijzigd door Dre op 02-01-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Geurt-kun schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:28:
[...]

Ik waardeer je mening, maar vind de formulering wel vrij belerend. Nu was ik toch wel van plan dit te gebruiken, vanwege de gemakken bij het monteren die ik al noemde, maar zoals anderen al zeggen is dit niet verplicht en wordt ook niet door iedereen gebruikt. Ik denk dat het voor installateurs extra handelingen zijn die vooral tijd kosten. Bij mijn panelen staat het in de handleiding genoemd dat je het kunt gebruiken, maar het is optioneel.
Um ein Abrutschen der Module bei der Montage auf einer geneigten
Ebene zu vermeiden, werden in den dafür vorgesehenen Löchern der
Längsholme Zylinderkopfschrauben mit Innensechskant angebracht.
en in het Engelse deel van de pdf:
To reduce the risk of solar modules slipping off pitched roofs; the following
slip-off protection may be used.
Als je klemmen eenmaal volgens voorschrift vastgezet zijn gaat dat paneel geen kant meer op. Maar kwaad kan het zeker niet, dus ik haal nog wel even een zakje van die dingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 02-01-2013 22:54 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-07 10:57
Natuurlijk heb je die dingen niet nodig. Hooguit een extra zekerheidje voor amateurs zoals we zijn als zelfbouwers. Aan een ieder om zelf te bepalen of dat prettig is om toch te doen.
Om clickfit als norm te nemen vind ik persoonlijk achterlijk.
Stervensduur en hun klemmethode vind ik dusdanig beroerd dat ik het geen vertrouwen heb gegeven.
Alu *knip aanstootgevend taalgebruik* met water ongeacht de partner als het maar jaren krijgt.
Na al die jaren dan een echte storm zoals geweest en dan vertrouwen hebben?
Ik heb ervoor gepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2013 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
*knip* niet-inhoudelijk commentaar per TR

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 02-01-2013 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als je je dakgoot schoonmaakt dan kun je meteen even kijken of de klemmen van de onderste rij mogelijk losser zijn gaan zitten. Vast niet ;)

Als twee minuscule remmen een 100kg zware fiets+fietser op een stijle helling stil kunnen houden dan kunnen vier mechanisch vastgeschroefde klemmen ook een paneel van 20kg op een helling stil houden.

Er zijn andere risico's die waarschijnlijk veel groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:05:
schiet ?
win win !

[...]

hoe mooi kan de nederlandse media alles zuur-verdraaien, maar ik lees iets heel goeds.
Ik denk dat nu wel gezegd kan worden dat de kWh prijzen van elektriciteit niet meer zullen stijgen. Tvt berekeningen die daar vanuit gaan is misleiding van de consument. Met de huidige aanschafprijs van PV zit ik op een tvt van iets langer dan 8 jaar bij 0,11 kWh (nul komma elf). Mijn setje was wel iets duurder (ik zou blij zijn met €0,13/ kWh = 8 jaar)

Iemand de tvt wel eens uitgerekend met een dalende kWh prijs? Of gaan energieprijzen alleen maar stijgen in de toekomst? O-)

[Edit]Ik zeg hier niks over de vaste kosten die onafhankelijk zijn van de verbruikte kWh'en. Die vaste kosten zijn sky high omhoog gegaan....

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 02-01-2013 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

Dre schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 23:20:
[...]

Ik denk dat nu wel gezegd kan worden dat de kWh prijzen van elektriciteit niet meer zullen stijgen. Tvt berekeningen die daar vanuit gaan is misleiding van de consument. Met de huidige aanschafprijs van PV zit ik op een tvt van iets langer dan 8 jaar bij 0,11 kWh (nul komma elf). Mijn setje was wel iets duurder (ik zou blij zijn met €0,13/ kWh = 8 jaar)

Iemand de tvt wel eens uitgerekend met een dalende kWh prijs? Of gaan energieprijzen alleen maar stijgen in de toekomst? O-)
Hoe hard is het de afgelopen jaren gedaald bij jou, lagere prijs is minder eb, is minder inkomsten dus gaat de eb omhoog, dat het goedkoper word is je zelf voor de gek houden imho, je kan niet vergelijken met duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

De intraday markt is erg laag, maar stroom wordt tegenwoordig al 3 jaar van te voren verhandeld...... ;)
Waarschijnlijk zal het dalen van de E-prijs wel worden opgevangen met "energieheffingen" of met "opslag duurzaam"
Vadertje staat ziet een mooie kans om te cashen nu het in de E-markt wat rommelig is.
Vermoedelijk, zal de pv bezitter nog even uit de wind worden gehouden op dit vlak........I hope so?! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En zolang de rente laag blijft kun je beter investeren in PV.
Heeft niets met terugverdientijd te maken maar wel met rendement t.o.v. de spaarrekening. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-01-2013 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speksteenkachel schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 23:28:
En zolang de rente laag blijft kun je beter investeren in PV.
Heeft niets met terugverdientijd te maken maar wel met rendement t.o.v. de spaarrekening. ;)
Eens... d:)b
Kan geen spaarrekening tegenop.......vol leggen die daken! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 479356 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 23:32:
[...]

Eens... d:)b
Kan geen spaarrekening tegenop.......vol leggen die daken! *O*
3,5% spaarrente minus 2,8% inflatie en voor de gelukkige onder ons ook nog even 1,2% vermogensrendementsheffing. 3,5% - 2,8% - 1,2% = -0,5%. Uw spaargeld is volgend jaar 0,5% minder waard dan nu :X

Reken ik dit goed uit zo? * Dre is geen econoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dre schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 23:41:
[...]

3,5% spaarrente minus 2,8% inflatie en voor de gelukkige onder ons ook nog even 1,2% vermogensrendementsheffing. 3,5% - 2,8% - 1,2% = -0,5%. Uw spaargeld is volgend jaar 0,5% minder waard dan nu :X

Reken ik dit goed uit zo? * Dre is geen econoom
Misschien geen econoom, maar wel realist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-07 10:57
Ah, kan ik schermen met nog goedkoper en nog minder tvt.
Maar dat is van geen belang.
Het echte belang is dat iedereen zijn best doet voor de energie die we nodig hebben.
Zuinigheid met vlijt is een best gezegde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Alleen al zo'n quote
In 2013 is er nog steeds 20,4 miljard euro beschikbaar voor zonnepanelenmakers.
daar pies je toch spontaan van in je broek.

Had op Twitter al op geschoten. Je kunt ook overdrijven, en de vaderlandse pers verder in hun sop gaar laten koken...

/me PPV heeft in het verleden al zoooooo vaak krantenartikelen onder het Röntgenapparaat gelegd. Op een gegeven moment is het welletjes. Ze willen gewoon niet leren

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

[Edit]Ik zeg hier niks over de vaste kosten die onafhankelijk zijn van de verbruikte kWh'en. Die vaste kosten zijn sky high omhoog gegaan....
zonnigtiep heeft bijna de neiging een retweet te plaatsen. Sorry... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Gisteren bezig geweest op het noord-noord-west dak en 960 Wp bijgeplaatst op een Steca 500. Het was gisteren te laat om nog opbrengst te zien, maar vandaag stromen dan eindelijk de eerste watt-uurtjes binnen. Zojuist m'n live-grafieken ook aangepast, zodat de nieuwe set ook wordt meegerekend. Uiteraard wordt de set apart bemeterd met een DIN rail kWh meter (bedankt ABB) met Youless logger.
Montage van 4x240Wp op NNW dak

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:25

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Gefeliciteerd Anton!

Ben erg benieuwd wat de opbrengst gaat worden en ook deze set ga ik uiteraard regelmatig volgens om te vergelijken met mijn cijfers.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:55

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

antonboonstra schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:50:
Gisteren bezig geweest op het noord-noord-west dak en 960 Wp bijgeplaatst op een Steca 500. Het was gisteren te laat om nog opbrengst te zien, maar vandaag stromen dan eindelijk de eerste watt-uurtjes binnen. Zojuist m'n live-grafieken ook aangepast, zodat de nieuwe set ook wordt meegerekend. Uiteraard wordt de set apart bemeterd met een DIN rail kWh meter (bedankt ABB) met Youless logger.
[afbeelding]
Congrats! Ben erg benieuwt naar de opbrengst.

Ik heb zelf nog een schuurtje met een dak op noord oost -124 graden met een dakhelling van 10graden.
Er zou precies 735wp op kunnen welke dan weer mooi passen op een Soladin 600 :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[afbeelding]
_/-\o_

Weer work to do hier. Heb al linkie gelegd op #twitter. #konhetnietlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:26
Er is wel eens een discussie geweest over welk type paneel (mono,poly etc) het meest geschikt is voor daken aan de Noordzijde. Is daar al enige concensus over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472636

Hier nu eindelijk begonnen aan het ' schonen van het dak'.
Lucht afvoer pijpen verwijderen en verplaatsen naar andere kant van het dak.
Zo ontstaat er hier ruimte voor 2800+- wp.
De bestaande 880wp gaat verplaatst worden naar de schuur.
Morgen de laatste dakdoorvoeren maken en het complete dak opmeten om vervolgens offertes te gaan aanvragen.

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gisteren bezig geweest op het noord-noord-west dak en 960 Wp bijgeplaatst op een Steca 500.
Eh, Anton de nieuwe set wel even bij je zelf aanmelden he ;)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-07 04:09
Gisteren bezig geweest op het noord-noord-west dak en 960 Wp bijgeplaatst
Huh, plaats jij zonnepanelen op een dak die gericht is op het noord-noord-westen? :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:00
Vandaar ook dat een Steca 500 genoeg is voor die 960Wp aan panelen. Ze gaan gewoon niet zo heel veel opleveren. Maar, alle beetjes helpen!

Inmiddels is het dus rendabel om dat soort dingen te gaan doen. Mooi he? :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Snowwie schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:51:
[...]

Huh, plaats jij zonnepanelen op een dak die gericht is op het noord-noord-westen? :?
Ja, alle daken op zuid liggen in Nederland al tot de nok toe vol, dus je moet ze dan ergens anders kwijt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een Buffetje op z'n tijd is zo gek nog niet :9
http://www.nuzakelijk.nl/...den-in-zonne-energie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[afbeelding]
Proficiat Anton, ziet er goed uit! :9~
Logging is hier in de favorieten toegevoegd.....ik hou de zaak nauwlettend in de gaten :Y
Veel succes met je nieuwe installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Tot 2015 dus, dan gaat ie weer in iets anders investeren?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PClop schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:32:
[...]

Had dat vermoeden ook al, dan is het zowizo veilig met een onderverdeling van 2 x 16A automaten
op een 16A eindgroep ( plus aardlek ) niet netjes, maar wel veilig 8)
Ik ben voorbereidingen aan het doen aan de elektra voor het plaatsen van 13 st 300Wp panelen in oost-west opstelling op mijn platte dak. Ik gebruik de groep van mijn wasmachine en plaats daarop een stroomverdeler, volgens dit schema (maar dan 2x16A): https://dl.dropbox.com/u/...2029%2046%20%28HDR%29.jpg

Hier een foto van hoe ik de stroomverdeler heb aangesloten. https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/Montage/stroomverdeler.jpg
Niet alles is duidelijk te zien maar zijn er hier experts die er iets van vinden hoe ik eea heb aangesloten?
- Ik heb 3x2,5mm2 XMVK kabel en 2 polige zekeringsautomaten gebruikt.
- Op de 2 onderste klemmen heb ik de kabel die naar de meterkast gaat aangesloten. Voor de aarde heb ik een extra klem geplaatst.
- De dikke draden (bruggen?) heb ik tussen de onderste klemmen en zekeringsautomaten aangesloten.
- De kabels die naar de wasmachine en omvormer gaan heb ik bovenaan de zekeringsautomaten aangesloten.

Is dit inderdaad zoals het hoort? De wasmachine doet het in ieder geval. Nu wachten tot de panelen+omvormer geleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Nu online

Rol-Co

[afbeelding]
Mooi anton, ga je die op het andere dakvlak ook nog verleggen ivm die schaduw die je hebt?

Ik heb die abb meter nooit ontvangen trouwens.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

jurk738 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:13:
[...]

Ik ben voorbereidingen aan het doen aan de elektra voor het plaatsen van 13 st 300Wp panelen in oost-west opstelling op mijn platte dak. Ik gebruik de groep van mijn wasmachine en plaats daarop een stroomverdeler, volgens dit schema (maar dan 2x16A): https://dl.dropbox.com/u/...2029%2046%20%28HDR%29.jpg

Hier een foto van hoe ik de stroomverdeler heb aangesloten. https://dl.dropbox.com/u/51770614/PV%20panelen/Montage/stroomverdeler.jpg
Niet alles is duidelijk te zien maar zijn er hier experts die er iets van vinden hoe ik eea heb aangesloten?
- Ik heb 3x2,5mm2 XMVK kabel en 2 polige zekeringsautomaten gebruikt.
- Op de 2 onderste klemmen heb ik de kabel die naar de meterkast gaat aangesloten. Voor de aarde heb ik een extra klem geplaatst.
- De dikke draden (bruggen?) heb ik tussen de onderste klemmen en zekeringsautomaten aangesloten.
- De kabels die naar de wasmachine en omvormer gaan heb ik bovenaan de zekeringsautomaten aangesloten.

Is dit inderdaad zoals het hoort? De wasmachine doet het in ieder geval. Nu wachten tot de panelen+omvormer geleverd worden.
Kabel tussen meterkast en de "stroomverdeler" wordt beveiligt met 16A vanuit de meterkast?
Kabel tussen "stroomverdeler" en wasmachine beveiligt met 16A in stroomverdeler?
Kabel tussen "stroomverdeler" en PV beveiligt met 16A in stroomverdeler?

Volgens mij is dan alles beveiligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:31:
[...]

Kabel tussen meterkast en de "stroomverdeler" wordt beveiligt met 16A vanuit de meterkast?
Kabel tussen "stroomverdeler" en wasmachine beveiligt met 16A in stroomverdeler?

ja, is hij jouw duidenlijk?
ik kan hem nog niet hellemaal volgen.
komt er nu een 6x ymvk binnen en 2x 3x ymvk uit.
is dan niet het zelfde als schematje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:31:
[...]

3 x 'ja', volgens mij.

@hierboven: Er komt 1x xmvk binnen (middelste kabel), en er gaat 2x xmvk uit (buitenste twee kabels). (Alle drie 3x2,5mm2.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:36:
[...]

ja, is hij jouw duidenlijk?
ik kan hem nog niet hellemaal volgen.
komt er nu een 6x ymvk binnen en 2x 3x ymvk uit.
is dan niet het zelfde als schematje.
Duidelijk is wat anders. Beroerde fotokwaliteit (ruis) op de foto in combinatie met volle verdeeldoos maakt het niet eenvoudig. Wat ik zie: Bovenaan twee afgaande kabels naar PV en de ander naar wasmachine. Lijken linksonder en rechtsonder weg te gaan. De inkomende kabel komt dan in het midden binnen en zit op de twee klemmenstroken op aan de onderkant van de foto. Vanuit daar gaan twee zwarte en twee blauwe kabels naar de onderkant van de automaten. Zijn ook (on)geïsoleerde klemmen voor te krijgen (zelf maken?) waardoor het allemaal wat netter en compacter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Oeps :$ Ik kan nog als excuus aandragen dat op het aanmeldformulier het jaar 2013 nog niet als installatiejaar gekozen kon worden :+ dus deze heb ik gelijk even aangepast.
Snowwie schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:51:
[...]
Met een verwachte opbrengst van 600 kWh/kWp levert deze installatie waarschijnlijk meer dan mijn 570Wp installatie op ZZO. En de 570Wp heeft (in juni 2011) meer gekost dan de 960Wp nu!

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Pagina: 1 ... 221 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.