Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 219 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.813 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric-pvt dat zijn wel de betere rekeningen :)

Met dank aan alle tips hier op het forum ligt er inmiddels hier ook wat op het dak!
Inmiddels is mijn PV installatie ook in de meterkast aangesloten :)

Vandaag vol goede moed gaan kijken naar het status scherm van me Solarmax 4200S(klik voor manual page17) :)

Daar kon ik zien dat "min Vdc" stond geconfigureerd op 196V, inmiddels staat Vdc op 209.5V maar de omvormer geeft nog geen krimp ?

Bij de status heb ik een oranje lampje met de melding "no mains", volgens de manual betekend dit "no mains voltage". Is dan de kabel naar de groepenkast nog niet goed is aangesloten of krijgen de zonnepanelen nog niet genoeg instraling?
Het lijkt mij namelijk dat hij moet "starten" aangezien de "min Vdc" al bereikt is?

Tijdens de startup schiet de omvormer namelijk direct op de melding "no mains", terwijl er volgens de handleiding ook een "Irradiance too low" melding tijdens startup beschikbaar is :)

Hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, of ben ik gewoon veel te ongeduldig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No mains lijkt me geen AC voltage, staat de groep ingeschakeld? Kan je meten of er 220 op staat?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:53:
@eric-pvt dat zijn wel de betere rekeningen :)

Met dank aan alle tips hier op het forum ligt er inmiddels hier ook wat op het dak!
Inmiddels is mijn PV installatie ook in de meterkast aangesloten :)

Vandaag vol goede moed gaan kijken naar het status scherm van me Solarmax 4200S(klik voor manual page17) :)

Daar kon ik zien dat "min Vdc" stond geconfigureerd op 196V, inmiddels staat Vdc op 209.5V maar de omvormer geeft nog geen krimp ?

Bij de status heb ik een oranje lampje met de melding "no mains", volgens de manual betekend dit "no mains voltage". Is dan de kabel naar de groepenkast nog niet goed is aangesloten of krijgen de zonnepanelen nog niet genoeg instraling?
Het lijkt mij namelijk dat hij moet "starten" aangezien de "min Vdc" al bereikt is?

Tijdens de startup schiet de omvormer namelijk direct op de melding "no mains", terwijl er volgens de handleiding ook een "Irradiance too low" melding tijdens startup beschikbaar is :)

Hoop dat iemand hier wat licht op kan schijnen, of ben ik gewoon veel te ongeduldig? ;)
Page 5......... Tighten the screwed cable gland. done??? anders krijgt het kastje geen net voeding

Was nog niet wakker,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:42:
[...]

Dit heeft niets met domme borrelpraat te maken maar met gezonde argwaan.
Ik heb het nergens dom genoemd. Ook ik sta argwanend tegenover die slimme meter en vooral als het gaat over in de toekomst uitbreidbare functies en wat teruglevering mij gaat opleveren. En dus ga ik ook stuiteren als mijn netbeheerder mijn mooie ferrarismeter wil vervangen. Alleen is de toon in de discussie af en toe erg vervelend. Het zou moeten gaan over gezonde argwaan, maar het krijgt regelmatig een paranoïde aluhoedjes-saus. Dat vind ik (en ik niet alleen) wat storend. Laten we met serieuze argumenten discussiëren over de voors (en vooral tegens) van een bepaald type meter, zoals in de post van Domba een stuk hierboven.

Op onleesbare posts vol achterdochtige speculaties zit volgens mij niemand te wachten.

@Speedy-Andre: een paar maanden geleden speelden dit soort dingen ook al en hadden anderen daar ook commentaar op. Maar als jij dat wilt, spreek ik niet namens jou. Staat genoteerd.

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 28-12-2012 11:37 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Modbreak:*knip* Toevallig vergeten wat hier een paar pagin's / dagen geleden gezegd was over het op / over / tegen elkaar reageren.

[ Voor 73% gewijzigd door Rukapul op 28-12-2012 11:40 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co de groep staat aan.
@Pcplop, ook die massakabel zit aangesloten.
De voedingskabel zit op een stekker, ik weet alleen niet welke draad er met welke pin zit verbonden.
Om hierachter te komen moet ik de stekker openmaken aangezien daar de labels staan.
De installatie is echter gedaan door de "zonnepanelenmeneer" dus ik wil er niet teveel aan rommelen :)
Vandaar dat ik benieuwd was of er iets niet goed is gegaan met de aansluiting of dat ik moet wachten op meer zon.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:39:
@Rol-Co de groep staat aan.
@Pcplop, ook die massakabel zit aangesloten.
De voedingskabel zit op een stekker, ik weet alleen niet welke draad er met welke pin zit verbonden.
Om hierachter te komen moet ik de stekker openmaken aangezien daar de labels staan.
De installatie is echter gedaan door de "zonnepanelenmeneer" dus ik wil er niet teveel aan rommelen :)
Vandaar dat ik benieuwd was of er iets niet goed is gegaan met de aansluiting of dat ik moet wachten op meer zon.
Kan je hem niet meten dan op dat stopcontact? Of even iets anders er in steken of die werkt?
Er is niet veel zon maar licht is voldoende, de meeste systemen zijn wel aan nu.
De nul kan je vinden door met de aarde te meten, kan je zien of fase en nul niet verkeerdom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:31
dreamscape schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:32:
[...]

Ik heb het nergens dom genoemd. Ook ik sta argwanend tegenover die slimme meter en vooral als het gaat over in de toekomst uitbreidbare functies en wat teruglevering mij gaat opleveren. En dus ga ik ook stuiteren als mijn netbeheerder mijn mooie ferrarismeter wil vervangen. Alleen is de toon in de discussie af en toe erg vervelend. Het zou moeten gaan over gezonde argwaan, maar het krijgt regelmatig een paranoïde aluhoedjes-saus. Dat vind ik (en ik niet alleen) wat storend. Laten we met serieuze argumenten discussiëren over de voors (en vooral tegens) van een bepaald type meter, zoals in de post van Domba een stuk hierboven.
Sorry, je hebt gelijk, dat domme heb ik er zelf van gemaakt. Komt natuurlijk omdat dat wel vaker zo wordt gezegd en dan blijft zo'n zin nogal makkelijk hangen. Je leest vaak wat je wilt lezen.

Verder ben ik ook voor een normale discussie over de voors en tegens m.b.t.een slimme meter. Alleen heb ik gemerkt dat sommigen hier, het onbelangrijk vinden en daar nogal vervelend op reageren omdat iemand er weer over durft te beginnen. Als je je probeert voor te stellen wat er allemaal mogelijk is, dan moet volgens mij toch iedere pv bezitter toch op z'n minst geen voorstander van zo'n meter zijn.

Dat er in de toekomst een vervanger voor de ferrais moet komen staat voor mij vast. Als straks heel Nederland bedekt is met pv-panelen en er op een zonnige dag een veelvoud wordt opgewekt dan er wordt verbruikt zal er nog het nodige moeten gebeuren omdat in goede banen te lijden. Een slimme meter zal daarbij wel noodzakelijk zijn. De vraag is alleen hoe dat in zijn werk gaat en wie daarbij de winnaars en de verliezers zijn. Het ligt voor de hand dat de energiemaatschappijen dit op een zo ondoorzichtelijk mogelijke manier willen doen om maximale winst te genereren. Als wij kritiekloos aan de zijlijn blijven staan ben ik bang dat de consument cq pv-bezitter de klos.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 12:49:
Dat er in de toekomst een vervanger voor de ferrais moet komen staat voor mij vast. Als straks heel Nederland bedekt is met pv-panelen en er op een zonnige dag een veelvoud wordt opgewekt dan er wordt verbruikt zal er nog het nodige moeten gebeuren omdat in goede banen te lijden. Een slimme meter zal daarbij wel noodzakelijk zijn. De vraag is alleen hoe dat in zijn werk gaat en wie daarbij de winnaars en de verliezers zijn. Het ligt voor de hand dat de energiemaatschappijen dit op een zo ondoorzichtelijk mogelijke manier willen doen om maximale winst te genereren. Als wij kritiekloos aan de zijlijn blijven staan ben ik bang dat de consument cq pv-bezitter de klos.
Leg me eens uit waarom een slimme meter noodzakelijk zou zijn als er veel aansluitingen zonnestroom zouden leveren. Waarom is het noodzakelijk om dit op individueel gebruikersniveau te registreren?

Het enige dat ik kan bedenken is als ze de tariefering tijdsafhankelijk willen maken, zodat stroom in de avond duurder wordt dan stroom overdag (wat de maatschappijen niet fijn vinden, nu is stroom overdag nog het duurst :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PeterZ(on), Eens met je stelling!
Slimme meter is een apparaat, dat straks misschien noodzakelijk kwaad wordt.
Het is inderdaad, hoe wordt dit geimplementeerd?
Zonder tegenbericht waarschijnlijk niet heel gunstig voor de consument, wel lucratief voor de fosilobielen aan de andere kant van het E-net................ })
Maarrr, wij kunnen denken dat we de wereld kunnen veranderen, mijn idee is dat je dat niet lukt.
Mijn alternatief is dan ook, begin klein met denken, zorg dat je eigen netje tot aan de meter slimmer is dan de slimme meter die straks komt........... :(
Simpel gezegd bedoel ik:
Als we meer vermogen opwekken, dan we op dat moment verbruiken......de wasmachine aan, de vaatwasser aan enz., de electrische boiler als laatste om de verwarming in huis te voeden/het tapwater op te warmen. Niks terugleveren meer, balans maken in opwek en verbruik..........
I know........het is out of the box denken..maar ik zie de toekomst zo.....en ben er druk mee bezig om e.e.a. in mijn huishouden op deze manier te verwezelijken. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06-2014
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:42:
[...]

Dat sommige zaken nu wettelijk nog niet mogelijk zijn stelt mij niet gerust, want die kunnen worden aangepast. Zeker als niemand zich hier druk om maakt en deze meters omarmt.
Tsja, op bestaande regelgeving kun je idd niet voortbouwen ...

Mijn vragen daarom, (die waarschijnlijk niet te beantwoorden zijn):
- Mag je een goed werkende ferrarismeter ten allen tijden behouden (bijv. nog zo'n ca. 10 jaar) met zonnepanelen op je dak ? (misschien wel, maar dan krijg je geen teruglevering meer :-( )
- Mogen ze straks iedereen met zonnepanelen verplichten zo'n slimme (eventueel geblokkeerde) meter in huis te moeten hebben :? En als je nu een domme digitale meter hebt, moet je die straks dan inleveren voor een verplichte slimme meter :?

(Zalig zijn de onwetenden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze razend interessante thread lees ik al een tijdje mee omdat ik ook zonnepanelen ga plaatsen. Ook probeer ik me goed in de matrie te verdiepen maar zie door de bomen soms het bos niet meer (voor je het weet zit je NEN normen m.b.t. stroom door te lezen of je in detail te verdiepen in wat je verbruiksmeter allemaal kan enz., klinkt bekend? :)).
Vermoedelijk zijn de voornaamste vragen waar ik mee zit makkelijk te beantwoorden. Primair willen we besparen op de energiekosten zonder daar veel aan uit te geven. Nice to have zijn zaken als uitlezen op afstand en weten wat de (dag)opbrengsten zijn enz., maar dat is zeker geen doel op zich.

Situatie/scenario na het nodige uitzoekwerk:
  • Orientatie: plat dak (zie plaatje), LxB ruim 10x5 meter. De smalle 5m kant ligt op het Zuid Westen (Azimut 45).
  • Panelen: 16 stuks CanadianSolar CSP6-245P (3.920 WP) verdeeld over 6 rijen (3,3,2,2,3,3 vanwege schoorsteenpijpjes), met 80 cm. tussenruimte. Hellingshoek 15° gericht op ZuidWesten.
  • Stroom AC: vanaf de berging waar de omvormer komt (direct onder het dak) heb ik vlak bij de omvormer een aparte groep (2,5mm²) beschikbaar zonder verbruikers en direct naar de groepenkast.
  • Groepenkast: 3 fasen (3 x 25A meen ik). Digitale meter Landis+Gyr Dialog ZMD120APtr53 (uit 2007), geschikt voor meten teruglevering met onderscheid dag/nachttarief.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UM8qR.jpg

Omvormer scenario 1:
* SMA SB 3000TL-21 (1 string van 16 panels). Sunny Design zegt: verwachte opbrengst 3.163 kWh.
Omvormer scenario 2:
* SMA SB 3600TL-21 (2 strings van 8 panels). Sunny Design zegt: verwachte opbrengst 3.129 kWh (iets minder dus…).
Volgens Sunny Design ontlopen deze twee scenarios elkaar dus nauwelijks maar is de 3600 natuurlijk wel duurder.

Vragen:
  1. De panelen kunnen het makkelijkst ofwel op het Zuid Westen worden gelegd (zie tekening), maar is pal op het ZuidOosten wellicht beter qua opbrengst?
  2. Is er een goede reden om i.pv. de SMA 3000 de duurdere SB 3600TL-21 te nemen; heeft het b.v. voordelen om 2 strings te hebben?
  3. Is voor de AC binnenshuis 2,5mm² genoeg of kan ik dat beter vervangen door 4mm²?
  4. Is een 16A automaat in de groepenkast genoeg of kan (en mag!) daar ook een 20A worden geplaatst?
  5. Heeft zo’n SMA nou echt meerwaarde t.o.v. de goedkopere omvormers zoals de Steca enz. (gevaarlijk onderwerp :))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Simpel.

- Nee, iedereen krijgt een nieuwe meter.
- Ja, want iedereen krijgt een nieuwe meter.

En dat heeft niets met wel / geen zonnepanelen te maken, maar met modernisering.

Ferrarismeters zijn antiek, niet meer van deze tijd. We rijden ook niet meer in Volvo 164's met z'n allen. Erg leuk voor een ritje in 't weekend, maar praktisch is het simpelweg niet meer.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[b][message=39504011,noline]

Vragen:
  1. De panelen kunnen het makkelijkst ofwel op het Zuid Westen worden gelegd (zie tekening), maar is pal op het ZuidOosten wellicht beter qua opbrengst?
  2. Is er een goede reden om i.pv. de SMA 3000 de duurdere SB 3600TL-21 te nemen; heeft het b.v. voordelen om 2 strings te hebben?
  3. Is voor de AC binnenshuis 2,5mm² genoeg of kan ik dat beter vervangen door 4mm²?
  4. Is een 16A automaat in de groepenkast genoeg of kan (en mag!) daar ook een 20A worden geplaatst?
  5. Heeft zo’n SMA nou echt meerwaarde t.o.v. de goedkopere omvormers zoals de Steca enz. (gevaarlijk onderwerp :))?
Zuid/oost of zuid/west maakt weinig verschil. Dus pak je de optie waarmee je het beste bij je verbruik komt qua aantal panelen.
Zou gewoon de SB3000TL-21 pakken.
Zou wel onder 15 graden plaatsen, niet onder 20 of 30.
2,5mm is voldoende, als de afstand geen 50 meter is. Maar dat is binnenshuis vaak niet het geval.
Beide omvormers kun je met 16A afzekeren, dus geen reeele vraag.
De terugverdientijd bij zelf plaatsen is toch al relatief kort. Aan de andere kant kun je voor de helft van 't geld ook een Omnik met WiFi kopen. Kun je er 2 kopen.. kleine kans dat SMA 2x zolang meegaat.

Klant stuurde nog fotootje toe. 18x CSI 245 op een SB3600TL-21.
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-65z3e96eUFI/UN2MLUQ3FtI/AAAAAAAAQls/P6pS2oU2EBY/s720/IMG_8914.JPG

Verder dit nog hier staan aan foto's. Moet m'n camera nog eens leeghalen, verder krijgt onze website een facelift, daarna weer verder met het toevoegen van projecten.

21x CSI240 AB op SB5000 (zuid).
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-U9bnsLOqXXY/UN2MVKUU33I/AAAAAAAAQl0/1hzrKyorA1s/s720/IMG_1480%2520%2528Large%2529.JPG

24x CSI190 AB op SB3600 (west, pijpje is vervangen door dakpan-met-bolletje)
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-PwthKQd4q2U/UN2MazhzAaI/AAAAAAAAQmE/OjVwZh9cWGg/s720/IMG_1478%2520%2528Large%2529.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:01:

Simpel gezegd bedoel ik:
Als we meer vermogen opwekken, dan we op dat moment verbruiken......de wasmachine aan, de vaatwasser aan enz., de electrische boiler als laatste om de verwarming in huis te voeden/het tapwater op te warmen. Niks terugleveren meer, balans maken in opwek en verbruik..........
I know........het is out of the box denken..maar ik zie de toekomst zo.....en ben er druk mee bezig om e.e.a. in mijn huishouden op deze manier te verwezelijken. :Y
Water elektrisch koken, elektrische deken, airco met verwarming, heb je nog meer tips in die richting ? Ik hoor ze graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:15:
[...]

Water elektrisch koken, elektrische deken, airco met verwarming, heb je nog meer tips in die richting ? Ik hoor ze graag !
Zekers.....allemaal goed! d:)b
De snack die er in zit is:
Hoe kunnen we e.e.a. automatiseren zonder de electra te verspillen......ik bedoel de wasmachine aan laten gaan wanneer de opwek hoog is gaat, maar hij moet zijn programma wel afmaken lijkt me.......anders ruzie met binnenlandse zaken hierzo....... :X
Het mooiste is dat je dus verbruuikers laat schakelen die kunnen BUFFEREN zoals de boiler de electrische verwarming, dat soort van apparatuur..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 12:31

Barrycade

Through the...

[...]

I'm confused: je wil geen S.M.wegens de straling, maar wil wel nog meer elektrische apparaten?

Maar elektrische vloer verwarming in badkamer en toilet, je ledverlichting vervangen door 100 watt gloeilampen, electrische elementen plaatsen in je radiatoren. Doorstroomboiler voor de douche/bad.

Kortom kijk eens in het grote energiebesparen topic maar neem de maatregelen dan omgekeerd..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:22:
[...]

I'm confused: je wil geen S.M.wegens de straling, maar wil wel nog meer elektrische apparaten?

Maar elektrische vloer verwarming in badkamer en toilet, je ledverlichting vervangen door 100 watt gloeilampen, electrische elementen plaatsen in je radiatoren. Doorstroomboiler voor de douche/bad.

Kortom kijk eens in het grote energiebesparen topic maar neem de maatregelen dan omgekeerd..... :?
Ik kan me er iets bij voorstellen...........confused.......maar om iets te bedenken moet je eerst compleet uit de normale denkwereld stappen :)
We krijgen straks in de toekomst te maken met een andere wereld voor wat terugleveren etc betreft (is mijn stellingaanname) we proberen om e.e.a hier in een levende discussie te gieten...........en tips bij elkaar op te wekken.......zo ontstaan in mijn optiek de ideeen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Leg me eens uit waarom een slimme meter noodzakelijk zou zijn als er veel aansluitingen zonnestroom zouden leveren. Waarom is het noodzakelijk om dit op individueel gebruikersniveau te registreren?

Het enige dat ik kan bedenken is als ze de tariefering tijdsafhankelijk willen maken, zodat stroom in de avond duurder wordt dan stroom overdag (wat de maatschappijen niet fijn vinden, nu is stroom overdag nog het duurst :P )
Nu verdwijnt dat beetje pv-stroom, ik denk nog nagenoeg ongemerkt, in het net. Maar als er ooit op een zonnige dag veel meer wordt opgewekt dan verbruikt is dat natuurlijk een ander verhaal, wat gaan we daar dan mee doen en waar blijft het. Gaan de fossiele centrales dan op hold? Gaan we die overtollige stroom gebruiken op het IJsselmeer vol te pompen en 's nachts weer leeg te laten lopen door turbine's.

Ik heb geen idee, maar ik denk dat men dan toch wel precies wil m/weten wat de pv-panlen leveren. Maar misschien dat op dat op wijk-niveau kan of dat er ook nog andere mogelijkheden zijn. Ik denk dat ze het zo ingewikkeld mogelijk gaan maken en daar valt tijdsafhankelijk tarifering natuurlijk mooi in weg te stoppen. En een slimme meter is natuurlijk alvast een mooi begin, want die ferrarissen moeten toch ooit een keer vervangen worden. Die van mij staat al op de lijst. :-(

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 09:40:
ik heb al 5 jaar negatieve standen uitbetaald gekregen (gc)

stroom kost mij dus helemaal niets, gas wel.
Knap van je d:)b
Die richting wil ik ook wel op ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Ingrid123 op 28-12-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Om hoeveel 'overproductie' gaat het eigenlijk, je kan ook je doel voorbij schieten :)
Ik heb geen ruimte om meer panelen te plaatsen dus ik streef nog naar een lager verbruik.
Vanwege de hobby ben ik uitgebreid met domotica bezig, ik kan al veel wat in huis gebeurt monitoren en apparatuur op afstand en/of conditioneel schakelen.
Een van de dingen die daar nu bij komt is gebruik maken van mijn panelen zodra de omstandigheden goed zijn.
Later kan je gaan denken aan een autonome installatie, dus opslag van zelf geproduceerde energie.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@PeterZ(on), Eens met je stelling!
Slimme meter is een apparaat, dat straks misschien noodzakelijk kwaad wordt.
Het is inderdaad, hoe wordt dit geimplementeerd?
Zonder tegenbericht waarschijnlijk niet heel gunstig voor de consument, wel lucratief voor de fosilobielen aan de andere kant van het E-net................ })
Maarrr, wij kunnen denken dat we de wereld kunnen veranderen, mijn idee is dat je dat niet lukt.
Mijn alternatief is dan ook, begin klein met denken, zorg dat je eigen netje tot aan de meter slimmer is dan de slimme meter die straks komt........... :(
Simpel gezegd bedoel ik:
Alleen zal het niet lukken om de wereld te veranderen maar met velen wel. De inkomensafhankelijke ziektekostenpremie is toch ook van de baan.

Mijn streven is ook ook onafhankelijk te zijn maar ook dat valt niet mee. Als je echt onafhankelijk van het energiebedrijf wilt zijn zul je toch met accu's moeten gaan werken. Dat is omslachtig en duur en dat om alleen onafhankelijk te zijn. Ik heb er over nagedacht maar voorlopig nog maar even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:14:
[...]
Zuid/oost of zuid/west maakt weinig verschil. Dus pak je de optie waarmee je het beste bij je verbruik komt qua aantal panelen.
Zou gewoon de SB3000TL-21 pakken.
Zou wel onder 15 graden plaatsen, niet onder 20 of 30.
2,5mm is voldoende, als de afstand geen 50 meter is. Maar dat is binnenshuis vaak niet het geval.
Beide omvormers kun je met 16A afzekeren, dus geen reeele vraag.
De terugverdientijd bij zelf plaatsen is toch al relatief kort. Aan de andere kant kun je voor de helft van 't geld ook een Omnik met WiFi kopen. Kun je er 2 kopen.. kleine kans dat SMA 2x zolang meegaat.
Bedankt voor je snelle reactie. In de diverse schemas zal ik nog eens kijken wat de ZW of ZO orientatie voor verschil maakt, al zal dat weinig zijn. En het gaat inderdaad om zelf plaatsen; ben daar handig genoeg voor. Alleen eventuele aanpassingen aan de meterkast zou ik door professionals laten doen.
Meer dan 16 panelen zullen het niet worden. In de omvormers zal ik me sowieso nog verdiepen. In de basis ga ik graag voor kwaliteit, maar om nou 2 x zo veel te betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
[...]

Je zou kunnen denken aan elektrische vloerverwarming waarmee je de betonnen vloer verwarmt, als je die hebt natuurlijk. Overdag lekker je vloer opwarmen zodat je er de avond mee door komt zonder de cv aan te hebben. Alleen jammer dat wanneer de verwarming het hardste nodig hebt, de zonnestroom het vaak laat afweten. Maar het voor- en naseizoen is toch mooi meegenomen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:35:
[...]

Later kan je gaan denken aan een autonome installatie, dus opslag van zelf geproduceerde energie.
De suggestie om energie op te slaan in de vorm van direct te consumeren warm tapwater, past naar mijn beeld goed in een smart energy systeem. Elektrisch ipv met gas te verwarmen. Tijdens piekuren voor het net gaat de voorkeur juist uit naar gasverwarming.

Maar aan de aardbol denkend, zolang we nog voor het overgrote deel afhankelijk zijn van fossiele bronnen is elektrisch verwarmen nadeliger voor de CO2 uitstoot dan met gas. Naarmate het aandeel duurzaam stijgt gaat de balans de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 03:34:

Capaciteitstarief: Ai, dat moet ik morgen maar eens opzoeken. Geen idee wat dat is en waar ik het kan vinden. Niet op de factuur van GC i.e.g.
Welkom Ingrid123 Bezige bij zo te zien, ga zo door. _/-\o_

Capaciteitstarief staat wel op de elektronische versie van je nota weergegeven, je moet doorklikken via de onderstreepte posten, naar transportkosten netbeheer. Dan krijg je bijvoorbeeld zoiets te zien (nota over deel 2010 alhier):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Download/Vastrecht_Netbeheer_GC_2010.gif

Let echter wel goed op, wat zij onder "capaciteitstarief" hebben staan, zijn TWEE posten (althans, dat was toen zo, heb ik meermalen tevergeefs aan de kaak gesteld daar). Het capaciteitstarief plus de post "vastrecht aansluiting" van de netbeheerder, dus twee tariefcomponenten. Helaas is die post NIET verder uitgesplitst, wat beslist zou moeten, want beide componenten kunnen per jaar worden bijgesteld, en je krijgt op de jaarnota altijd het "gewogen gemiddelde" van de hele periode te zien. In de uitsplitsingen zou normaal gesproken zichtbaar moeten zijn welk tarief je exact voor welke periode je hebt betaald. Zoveelste gedeeltelijke omissie van GC. Hopen maar dat het voor nota van dit jaar goed zal gaan (we gaan het zien).

Voor tariefcomponenten vastrecht zie de website van je netbeheerder. Voor Liander zijn de tarieven voor 2013 al bekend, onder voorbehoud van nog niet vastgestelde systeemdienstentarief van TenneT, wat Liander in hun post capaciteitstarief "verstopt":

http://www.liander.nl/lia...even_2013_consumenten.htm

Voor tarieven 2012 vanaf 1 oktober (21% BTW):

http://www.liander.nl/lia...even/2012/uw_tarieven.htm

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:43:
[...]

Alleen zal het niet lukken om de wereld te veranderen maar met velen wel. De inkomensafhankelijke ziektekostenpremie is toch ook van de baan.
Yep, das waar een punt voor jou........

Mijn streven is ook ook onafhankelijk te zijn maar ook dat valt niet mee. Als je echt onafhankelijk van het energiebedrijf wilt zijn zul je toch met accu's moeten gaan werken. Dat is omslachtig en duur en dat om alleen onafhankelijk te zijn. Ik heb er over nagedacht maar voorlopig nog maar even niet.
De E-wereld zit nog complexer in elkaar dan de zorg helaas.......dit is een landgrenzen overschrijdende politiek....(zelf ben ik ook werkzaam voor een bio-energie centrale)
De slimme meter houden we denk ik niet tegen, dit is een reeds besloten verhaal, omdat de groei van duurzame opwek door niet stabiele bronnen (wind,zon) al een ingeslagen pad is geworden.
De hele E-wereld op z'n gat laten vallen gaat denk ik niet gebeuren, daarvoor is er te veel macht in het spel, ergo dit kost teveel geld, omdat hiermee duizenden banen, en te dure installaties versneld moeten worden afgeschreven, dit kost de overheden veel meer geld dan een transitie van het netwerk, al proberen ze er wel zoveel mogelijk geld voor te krijgen bij burgermans vandaan.
De "terugleveranciers" betalen zullen we maar zeggen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Dank. Capaciteitstarief gevonden op m'n GC factuur 2012:
Transportkosten netbeheer
Dit zijn de vaste kosten aan uw netbeheerder Liander per dag die u betaalt voor uw meters en aansluiting op het net. Deze kosten incasseren wij voor de netwerkbeheerder zodat u niet meerder nota's voor uw energie krijgt. Dit tarief bestaat uit:
Vastrecht € 0,0492
Capaciteitstarief 0,4238
Meterhuur 0,0718
BTW 0,1046

hm, mijn meterhuur (ferraris fase1) en capaciteitstarief zijn hoger dan die van jou :? (is wel 2012 t.o.v. jouw 2010)

[ Voor 4% gewijzigd door Ingrid123 op 28-12-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn digitale meter kost minder en ik heb eveneens een lager capaciteitstarief :P
Misschien hangt dat laatste af van de regio en hoeveel je verbruikt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:32:
[...]

Nu verdwijnt dat beetje pv-stroom, ik denk nog nagenoeg ongemerkt, in het net. Maar als er ooit op een zonnige dag veel meer wordt opgewekt dan verbruikt is dat natuurlijk een ander verhaal, wat gaan we daar dan mee doen en waar blijft het. Gaan de fossiele centrales dan op hold? Gaan we die overtollige stroom gebruiken op het IJsselmeer vol te pompen en 's nachts weer leeg te laten lopen door turbine's.

Ik heb geen idee, maar ik denk dat men dan toch wel precies wil m/weten wat de pv-panlen leveren. Maar misschien dat op dat op wijk-niveau kan of dat er ook nog andere mogelijkheden zijn. Ik denk dat ze het zo ingewikkeld mogelijk gaan maken en daar valt tijdsafhankelijk tarifering natuurlijk mooi in weg te stoppen. En een slimme meter is natuurlijk alvast een mooi begin, want die ferrarissen moeten toch ooit een keer vervangen worden. Die van mij staat al op de lijst. :-(
Waarom zou dat niet op wijkniveau gemeten kunnen worden, ik snap nog steeds niet waarom je op het niveau van individueel huishouden zou moeten meten. Eigen verbruik wordt al gepromote zodra je een verschil aanbrengt tussen inkoop en verkoopprijs icm de teruglevermeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:15

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:51:
[...]
Maar aan de aardbol denkend, zolang we nog voor het overgrote deel afhankelijk zijn van fossiele bronnen is elektrisch verwarmen nadeliger voor de CO2 uitstoot dan met gas.
Nee. Een goede warmtepomp (dus hoge COP) wint het met gemak van een CV ketel. In het algemeen dan, voortboordurend op je stelling.

Op Olino lees je waarom:

http://www.olino.org/arti...19/warmtepomp-vs-gasketel

Hoe afhankelijk je bent (vwb verwarming), bepaal je zelf. Voldoende panelen op het dak die je huis elektrisch verwarmen is volkomen CO2 neutraal.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Ik stuitte zojuist op deze interessante discussie over de toekomstige rol van energieleveranciers:

Je hebt helemaal geen netwerkbeheerders nodig om afname en productie af te stemmen. De informatie die daarvoor nodig is kan overal in het huis worden gemeten (en dus niet alleen bij de "slimme meter") en kan via het openbare (Internet) netwerk worden gedeeld. Je kunt dan naast specifieke energiemetingen ook andere zaken meten die van belang zijn om balans aan te brengen op het gewenste niveau. Op termijn zullen de specifieke leveranciers zoals energiebedrijven het als zelfstandige entiteit niet meer redden maar zullen ze opgaan in een meer geintegreerde dienstverlener die met name consumenten (die dan ook producenten zijn) bij elkaar zal brengen.

Het grote verschil met vroeger is dat de afnemer zelf energie gaat produceren en de afname van energie gaat beperken. Als die trend voortzet en de afnemers worden energieneutraal of hebben zelfs een overschot aan energie dan gaat de markt zich totaal anders gedragen dan als er maar een paar groten zijn die monopolie kunnen gaan spelen.
In het laatste geval is er sprake van zaken als "level playing-fields" etc.In het eerste geval heb je te maken met erg veel kleine fluctuaties die lokaal kunnen worden afgehandeld.
Als er erg veel kleine zelfopwekkers/afnemers zijn wordt het gedrag van het totaal ("het net") totaal anders dan nu. Het wordt volgens mij veel voorspelbaarder, zeker als je ook nog eens kunt gaan sturen op de interne afname van energie. Niet alle apparaten hebben een real-time stroom profiel nodig, die kunnen "just-in-time" werken.
....
Ja, ik denk dat het best mogelijk is dat de levering van energie anders vormgegeven gaat worden. Er zou bijvoorbeeld een netwerk van 'prosumers' kunnen ontstaan die elkaar onderling energie leveren. Wanneer op lokaal niveau energieverbruik en opwekking op elkaar wordt afgestemd, beïnvloedt dit de traditionele rolverdeling in de energiemarkt. De energieleverancier zou hierdoor bijvoorbeeld meer een coördinerende rol kunnen gaan vervullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:43:
[...]

Waarom zou dat niet op wijkniveau gemeten kunnen worden, ik snap nog steeds niet waarom je op het niveau van individueel huishouden zou moeten meten. Eigen verbruik wordt al gepromote zodra je een verschil aanbrengt tussen inkoop en verkoopprijs icm de teruglevermeter.
Ik denk ook dat dat voor het grote geheel best zou kunnen. Het probleem is alleen dat jij en iedereen die zelf stroom opwekt dat niet (allemaal) op dat zelfde moment verbruikt maar terug levert aan het net. Nu is dat door het salderen nog gratis en ik zie dit als een gulle gift dat ze dit (nog) gratis (moeten) doen. Zeg maar net als het ruilen en terug brengen van goederen in een winkel ook een gunst is en geen recht, zoals velen denken.

Op het moment dat er voor het (tijdelijk) terug leveren betaald zal moeten gaan worden, dan zal toch duidelijk moeten zijn om hoeveel kilowatjes het gaat. Een SM of in ieder geval eentje die meer meet dan een ferraris lijkt mij dan onvermijdelijk. De vraag is dan alleen, welke functionaliteit moet dat ding hebben. In mijn optiek niet meer dan alleen het registreren van wat er in en uit gaat. Niks uitlezen en afsluiten op afstand. Gewoon zelf aflezen en de standen via internet aanleveren. Of als de meter gekoppeld is aan je router de gegevens direct uit de SM via internet verzenden. Of met een knop op de meter zelf die je indrukt. Mogelijkheden genoeg zo lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is een duidelijke reden voor een dmsr >5.0 slimme meter, bij noordwest 8, zaterdagmiddag, is het handig in elke woning een signaal af te geven, doe de was maar bijna gratis.
ik hoop dat het die kant opgaat.
andersom kan het ook, zonnige zomerdag met pv +zb overschot, de meter geeft een signaal dat de wasmachine aanmoet, die had je al klaar staan (aka electrolux smartwash)
http://newsroom.electrolu...ds-innovation-award-2011/
ik hoop dat het die kant opgaat.

gewoon een signaaltje op je smartpheun, approve/reject, dat lijtk me leuk.
bij reject krijg je dan het teruglevertarief te zien.
je word meterkast `broker`

schat ik heb de was gecancelled, dat word nachttarief, doe nu maar een biertje, want die is gratis. :Y

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:43:
[...]Waarom zou dat niet op wijkniveau gemeten kunnen worden, ik snap nog steeds niet waarom je op het niveau van individueel huishouden zou moeten meten. Eigen verbruik wordt al gepromote zodra je een verschil aanbrengt tussen inkoop en verkoopprijs icm de teruglevermeter.
Technisch kan er heel veel. Ik denk echter dat de energiereuzen iets meer belang hechten aan geld verdienen dan aan millieu/energiebesparing.

Welke gedachte komt er bij jou op als je bakker een apparaat aanprijst waardoor je je broodconsumptie beter in de gaten kunt houden en je belooft dat je daardoor minder brood gaat eten? En: hij wil dat apparaat gratis aan je geven... Hij maakt er zelfs een marketingcampagne voor. Hij dringt zelfs geregeld behoorlijk aan. Schrikt niet terug om te dreigen met niet bestaande regels.

Zo'n bakker ben ik nog niet tegengekomen. Energiebedrijven doen dit wel volop. Ik vraag me af wat er gebeurt zodra het energieverbruik ECHT naar beneden gaat, dus niet een klein deukje in de grafiek.
Volgens mij moet er dan iets uitgelegd worden aan de aandeelhouders. Energiebedrijven werken -net als 99% van de overige ondernemeingen- op basis van meer, meer, meer. Een dalende omzet is dus ongewenst.

Sinds ik teruglever merk ik dat ieder jaar. Was ik in het begin trots op mijn teruggeleverde energie, dat is een beetje overgegaan. Want: energie terugleveren betekent een berg rompslomp met meestal 0 resultaat. Dat toont het ware gezicht van onze groene energievrienden.

(Overigens heeft GC mij toegezegd dit jaar voor het eerst de teruggeleverde energie te vergoeden. Maar ja... ze hebben ook beloofd mij binnen 3 weken een jaarnota te sturen. Dat is -ondanks herhaald verzoek- na 12 weken nog niet gebeurd :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

@Joepla en andere forumgebruikers,
Gisteren kwam ik ook al een dergelijk verhaal tegen over trage reacties van energiebedrijven.
Ik heb toen eens gezocht op Twitter naar commentaar op GC over factureren.
Raad eens wat, geen enkel negatief commentaar en zelfs één positieve reactie.
Mijn ervaring sinds ik Twitter gebruik, is dat bedrijven het ontzettend vervelend vinden als er iets negatiefs voorbij komt. Als hier via de reguliere weg niks bereikt wordt als alleen een kastje / muur verhaal, dan schakelen we naar Twitter. Ik kan een aantal verhalen vertellen, waarvan één verhaal zelfs 4 maanden geduurt heeft via e-mail en letterlijk 1 dag via Twitter. Zo snel kon het geld in eens wel over gemaakt worden.
De maatschappij verandert, bedrijven krijgen steeds meer het idee dat de consument alles maar pikt.
Maar tegenwoordig is daar dat machtige medium waar wij als consument veel meer gebruik van zouden kunnen maken.
Doe er je voordeel mee. :)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Geurt-kun schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:49:
@Joepla en andere forumgebruikers,
Gisteren kwam ik ook al een dergelijk verhaal tegen over trage reacties van energiebedrijven.
Ik heb toen eens gezocht op Twitter naar commentaar op GC over factureren.
Raad eens wat, geen enkel negatief commentaar en zelfs één positieve reactie.
Mijn ervaring sinds ik Twitter gebruik, is dat bedrijven het ontzettend vervelend vinden als er iets negatiefs voorbij komt. Als hier via de reguliere weg niks bereikt wordt als alleen een kastje / muur verhaal, dan schakelen we naar Twitter. Ik kan een aantal verhalen vertellen, waarvan één verhaal zelfs 4 maanden geduurt heeft via e-mail en letterlijk 1 dag via Twitter. Zo snel kon het geld in eens wel over gemaakt worden.
De maatschappij verandert, bedrijven krijgen steeds meer het idee dat de consument alles maar pikt.
Maar tegenwoordig is daar dat machtige medium waar wij als consument veel meer gebruik van zouden kunnen maken.
Doe er je voordeel mee. :)
je kan ook gewoon een prive-message naar bedrijven sturen via twitter (D @<naam> ) ipv te gaan bashen. Zou zelf ook minder geneigd zijn hard te rennen als er direct gebashed wordt.
iets met azijn, stroop en vliegen en zo... ;)

een eigen blog doet ook veel, ik hou precies bij wanneer eea is ontvangen per brief en uitbetaald. :) altijd leuk voor historie (wanneer was dat ook al weer..)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 28-12-2012 15:55 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

@Geurt-kun: Haha, de Youp van 't Hek-methode dus ;)

Bedankt voor de tip! Ik geef ze nog wel even de kans, het is toch een beetje mijn 'cluppie'. Ze geven me de indruk open & eerlijk te zijn, dat waardeer ik wel, evenals hun visie op energie-opwekking.

@NielsTn: na meerdere vriendelijke telefoontjes en emails van mijn kant, met daarop steeds een vriendelijke (maar loos gebleken) toezegging, gaat hier uiteindelijk toch echt de azijn/str*nt-pot open. Maar het komt vast niet zover, ik zit er niet op te wachten in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Een DM sturen naar een bedrijf via Twitter is hetzelfde als e-mailen, het is net zo anoniem. Vier maanden met stroop smeren had niet geholpen, ondanks alle toezeggingen.
Een openbaar bericht hoeft niet gelijk zuur te zijn. Je kunt toch netjes aangeven waar het om gaat?
Alleen, de wereld leest mee en daarom reageren ze nu wel zoals zou moeten.
Ik vind daar niks basherigs aan.

@ joep, doe je naam eer aan :)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
NielsTn schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:54:
[...]

je kan ook gewoon een prive-message naar bedrijven sturen via twitter (D @<naam> ) ipv te gaan bashen. Zou zelf ook minder geneigd zijn hard te rennen als er direct gebashed wordt.
iets met azijn, stroop en vliegen en zo... ;)

een eigen blog doet ook veel, ik hou precies bij wanneer eea is ontvangen per brief en uitbetaald. :) altijd leuk voor historie (wanneer was dat ook al weer..)
Word ik als klant, zonder twitter, facebook of hoe al die social media ook heet, dan niet meer serieus genomen? Laat staan al die (oude) mensen zonder internet! Volgens gaat hier op, Wie kaatst kan de bal verwachten. Maar inderdaad, die met azijn en stroop gaat ook vaak op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Kijken: leuk, een feest van herkenning :D !

http://www.gridfiction.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
haha.. en ook nog zo stom geweest een foto te maken... :p

mangoplantage.... sssssssst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 15:17:
gewoon een signaaltje op je smartpheun, approve/reject, dat lijtk me leuk.
Is het niet zo dat je de wasmaschine/wasdroger/strijkijzer/inductieplaat/appeltaartoven/vaatwasser gewoon tussen 10.00-16.00 uur achter elkaar laat doordraaien je helemaal geen slimme toestanden nodig hebt?
Je eigen opwek wordt dan gegarandeerd door je eigen huishouding opgesoupeerd :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
PeterZ(on) schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:16:
[...]

Word ik als klant, zonder twitter, facebook of hoe al die social media ook heet, dan niet meer serieus genomen? Laat staan al die (oude) mensen zonder internet! Volgens gaat hier op, Wie kaatst kan de bal verwachten. Maar inderdaad, die met azijn en stroop gaat ook vaak op.
je wordt helaas als klant al langer niet serieus genomen, kijk naar vele bedrijven. Open marktwerking blabla... alleen zij (klanten) die assertief zijn/worden zullen meer kunnen halen dan zij die dat niet zijn. Mijn mening.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
[...]

Zelf waterstofgas produceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het gaat echt gebeuren. Met een plak dak op zuid en wat budget 'over' na de verhuizing wil ik in de eerste week van 2013 de eerste string van 6 panelen (Yingli 2430P) op een SB 1200.

Voor wat betreft logging heb ik een aparte digitale KwH teller besteld, plus uitbreiding van m'n groepen kast. De puls wil ik dan met m'n bestaande Youless meten. (ik neem aan dat ik m'n bruto opbrengst niet uit de P1 ga krijgen).

De meegeleverde kabel is 4 mm2; lijkt mij wat weinig? De montage is onder 30 graden met het huismerk beugels van SolarNRG.

Voor 1,51/Wp; zie ik nog wat over 't hoofd?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
opuntia1 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:03:
[...]

Zelf waterstofgas produceren?
Dat gaat me te ver in mijn huishoudingkje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:08:
[...]

Dat gaat me te ver in mijn huishoudingkje :+
Dat zou ik zeker ergens buiten het huis doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
twixx schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:06:
[...]
De meegeleverde kabel is 4 mm2; lijkt mij wat weinig?
[...]
Weinig? Hoeveel ampère wil je door die DC kabel jagen? 4 is best wel heel erg standaard.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

NielsTn schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 16:54:
[...]
je wordt helaas als klant al langer niet serieus genomen, kijk naar vele bedrijven. Open marktwerking blabla... alleen zij (klanten) die assertief zijn/worden zullen meer kunnen halen dan zij die dat niet zijn. Mijn mening.
Mee eens.

"Klantcontact-minimalisering", lange tijd het toverwoord bij de grote jongens (lees: energiebedrijven, telefonieproviders, internetproviders, etc.).

Bij sommigen nog steeds. Zorg dat -zodra de klant eenmaal binnen is- hij/zij nauwelijks mogelijkheden heeft om te klagen of op te zeggen. Aanmelden of opschalen naar een duurder pakket: 1 muisklik of telefonische toezegging en het is direct geregeld.
Iets anders (zoals klagen): zeer lastig en langdurig door alleen per trage email niet relevante respons te sturen, of door dure (0900) en/of onkundige/schofterige helpdesk.

Mijn eerste selectie is dan ook: (hoe) kan ik ze bereiken indien nodig? Een goede organisatie vraagt niet om EUR 0,90/minuut of nog erger: alleen email via webformulier met max 200 karakters :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
@ Joepla Ook geheel mee eens.
Ter aanvulling: en dan ook nog een foutmelding terug krijgen op zo'n email via webformulier bij Liander :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:07:
Dank. Capaciteitstarief gevonden op m'n GC factuur 2012:
Transportkosten netbeheer
Dit zijn de vaste kosten aan uw netbeheerder Liander per dag die u betaalt voor uw meters en aansluiting op het net. Deze kosten incasseren wij voor de netwerkbeheerder zodat u niet meerder nota's voor uw energie krijgt. Dit tarief bestaat uit:
Vastrecht € 0,0492
Capaciteitstarief 0,4238
Meterhuur 0,0718
BTW 0,1046

hm, mijn meterhuur (ferraris fase1) en capaciteitstarief zijn hoger dan die van jou :? (is wel 2012 t.o.v. jouw 2010)
Vastrecht tarieven netbeheer going up, up, up (grotendeels):

http://www.polderpv.nl/ni...vastrechten_2013_berekend

Meterhuur maakt geen drol meer uit wat je in de meterkast hebt hangen: iedereen dokt evenveel sinds 1 januari 2008 (heb ik ook nog eens wat heftige communicatie met NMa mee gehad, alas, to no avail...).

Stijgt uiteraard ook nog steeds, die "meterhuur".

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:32:
Mijn digitale meter kost minder en ik heb eveneens een lager capaciteitstarief :P
Misschien hangt dat laatste af van de regio en hoeveel je verbruikt ...
Zoals ik al heb gezegd, schraapt Greenchoice TWEE posten bij elkaar onder dat zogenaamde "capaciteitstarief" van ze. Voor HET tarief gaarne bij je eigen netbeheerder kijken. Niet naar jaarnota's van leveranciers, waar misleidende posten in staan, en die bovendien bijna nooit over "kalenderjaren" gaan, maar heel vaak over minstens twee tariefperiodes. Ergo: nota's van verschillende periodes vergelijken is vragen om misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vreemd: het nachttarief voor Noord-Braband + Limburg wijkt af van het nachttarief voor de rest van het land. opgezocht op de site van Enexis.

Kan dat zomaar? Is dat ook al weer niet landelijk geregeld? Is dit ook alweer een onderlinge afspraak tussen de grote E-jongens? En op basis van wat?

8)7 8)7

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:25:
Vreemd: het nachttarief voor Noord-Braband + Limburg wijkt af van het nachttarief voor de rest van het land. opgezocht op de site van Enexis.

Kan dat zomaar? Is dat ook al weer niet landelijk geregeld? Is dit ook alweer een onderlinge afspraak tussen de grote E-jongens? En op basis van wat?

8)7 8)7
Iedereen weet toch dat ze in "het zuiden" er wat andere (werk/eten/slaap) tijden op na houden dan de "noorderlingen" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Natuurlijk en Sinterklaas bestaat ECHT >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:25:

8)7 8)7
Ja, dat kan kloppen. Vattenfall/NUON hanteert ook een "nachtactieftarief", en een "avondactieftarief", zie mijn grafiek (update gepland). Historisch zo gegroeid, afhankelijk van regio. Is voor zover ik weet nooit een twistappel geweest bij NMa. In Leiden hebben we mogelijkheid "avondactieftarief" (hoog/laag).

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_2012_voorspelling.gif

http://www.nuon.nl/mkb/fa...stroom-of-nachttarief.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

hansdegit schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:21:
[...]

Weinig? Hoeveel ampère wil je door die DC kabel jagen? 4 is best wel heel erg standaard.
Het is idd redelijk standaard, maar als je richting de 3kW piek gaat, gaat het wel meetellen. Er gaat dan significant stroom lopen.
Ik heb zelf alles naar 6mm2 gebracht. Natuurlijk hangt het af van het totale opgewekte max. vermogen en de lengte van je kabels. In SunnyDesign van SMA kan je de DC bekabeling mee laten wegen in je berekening en zie je ook dat het best wat uitmaakt, 4mm of 6mm. Als je heb geïnvesteerd in hoge rendements panelen
( zoals ik 8) ) is het natuurlijk doodzonde dit rendement verloren te laten gaan in bekabeling. En zo duur is de stap naar 6mm2 nu ook weer niet..

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zonnigtype schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:03:
[...]

Zoals ik al heb gezegd, schraapt Greenchoice TWEE posten bij elkaar onder dat zogenaamde "capaciteitstarief" van ze. Voor HET tarief gaarne bij je eigen netbeheerder kijken. Niet naar jaarnota's van leveranciers, waar misleidende posten in staan, en die bovendien bijna nooit over "kalenderjaren" gaan, maar heel vaak over minstens twee tariefperiodes. Ergo: nota's van verschillende periodes vergelijken is vragen om misverstanden.
Ik vergeleek appels met appels, beide hebben we Greenchoice als leverancier en het gaat om een nota van 2012.
De onderliggende uitsplitsing komt idd niet in beeld maar het totaalplaatje is bij mij iets voordeliger.
Daarom vroeg ik me ook af of het aan het verbruik kan liggen, bij mij rond 3500KWh tegen >=6000KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:00:
[...]

Ik vergeleek appels met appels, beide hebben we Greenchoice als leverancier en het gaat om een nota van 2012.
De onderliggende uitsplitsing komt idd niet in beeld maar het totaalplaatje is bij mij iets voordeliger.
Daarom vroeg ik me ook af of het aan het verbruik kan liggen, bij mij rond 3500KWh tegen >=6000KWh.
- Bij mij in 2012 <1000kWh
- Geen kalenderjaar, maar twee tariefperiodes (nov 2011-nov 2012)

[ Voor 6% gewijzigd door Ingrid123 op 28-12-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:06:
[...]

- Bij mij in 2012 <1000kWh
- Geen kalenderjaar, maar twee tariefperiodes (nov 2011-nov 2012)
Na salderen ja, maar je verbruik zit toch die kant op, anders was de margeregel niet interessant voor je ;)
[edit]Ook maar ff toevoegen, aug tot aug hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 28-12-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:20:
[...]

Dat zou ik zeker ergens buiten het huis doen >:)
NIMBY!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Nee hoor, misverstand, ik was wat te snel enthousiast over die GC-margeregel. Niet goed gelezen, mea culpa.

Ik houd m'n ferrarismeter nog wel even. En blijf bij automatisch salderen met hopelijk verrekening van mijn overproductie in hoogtarief met m'n afname in laagtarief. Dat moeten we (GC+ik) nog voor elkaar zien te krijgen ;)
Zal nog behoorlijk ingewikkeld gaan worden met terugwerkende kracht 1 gecorrigeerde eindnota over afgelopen 2 jaren met verschillende actietarieven... en dat is niet mijn fout :-(

En mijn voornemen voor het nieuwe jaar: negatief verbruik in hoogtarief vermijden ;)

De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
SunshineCompany schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:04:

Ferrarismeters zijn antiek, niet meer van deze tijd. We rijden ook niet meer in Volvo 164's met z'n allen. Erg leuk voor een ritje in 't weekend, maar praktisch is het simpelweg niet meer.
Klinkt anders wel naar Ferrari, of is die ook alleen voor in het weekend ?
(heb geen verstand van auto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:51:
[...]

Klinkt anders wel naar Ferrari, of is die ook alleen voor in het weekend ?
(heb geen verstand van auto's)
Je moet redelijk goed boeren om je een Ferrari voor dagelijks gebruik te kunnen veroorloven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
hors0125 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:45:
[...]
Het is idd redelijk standaard, maar als je richting de 3kW piek gaat, gaat het wel meetellen. Er gaat dan significant stroom lopen.
Ik heb zelf alles naar 6mm2 gebracht. Natuurlijk hangt het af van het totale opgewekte max. vermogen en de lengte van je kabels. In SunnyDesign van SMA kan je de DC bekabeling mee laten wegen in je berekening en zie je ook dat het best wat uitmaakt, 4mm of 6mm. Als je heb geïnvesteerd in hoge rendements panelen
( zoals ik 8) ) is het natuurlijk doodzonde dit rendement verloren te laten gaan in bekabeling. En zo duur is de stap naar 6mm2 nu ook weer niet..
Ik wil er zeker van zijn dat er geen 'rendement' verloren gaat door te veel 'standaard'. In ons nieuwbouwhuis zijn ook wat dingen 'standaard' die ik als 'krap' of 'net voldoende' beschouw vandaar :)

Wat zijn eigenlijk de huisleveranciers van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
twixx schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:56:
[...]
...
huisleveranciers als in? Merkpanelen? of installateurs?
Dat ligt gevoelig, ik zou je gewoon adviseren om diverse offertes aan te laten vragen via bv. solar top 50.nl
er zijn genoeg leveranciers, zonnigtype had een telling gehouden rond de 400??

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 28-12-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
hors0125 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:45:
[...]

"significant"....

Ik heb -uiteraard- respect voor je vervangingsactie van 4mm2 naar 6mm2, maar als er nooit meer dan 10A gaat lopen, valt het potentieel verlies toch wel mee? Zeker als je het afweegt tegen de vervangingskosten. Of heb ik verkeerd gelezen? Heb je nog niets vervangen, maar initieel 6mm2 gebruikt?

Je hebt overigens wel héél coole panelen. Iets té cool...Maar op coole spullen horen coole maximizers.
Staat alles binnen redelijk "zicht"? Ik bedoel: allemaal op éen dakvlak? Je moet nl. een gateway gaan ophangen die met je maximizers gaat ouwehoeren. Dat gaat via een Zigbee-achtig protocol op laag vermogen....In 1e instantie had ik ook maar één gateway => slechte prestaties.

Voor de meeste Tigo vraagjes kan je bij mij terecht. Of Tigo support in Los Gatos, natuurlijk....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

hansdegit schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 20:12:
[...]

"significant"....

Ik heb -uiteraard- respect voor je vervangingsactie van 4mm2 naar 6mm2, maar als er nooit meer dan 10A gaat lopen, valt het potentieel verlies toch wel mee? Zeker als je het afweegt tegen de vervangingskosten. Of heb ik verkeerd gelezen? Heb je nog niets vervangen, maar initieel 6mm2 gebruikt?

Je hebt overigens wel héél coole panelen. Iets té cool...Maar op coole spullen horen coole maximizers.
Staat alles binnen redelijk "zicht"? Ik bedoel: allemaal op éen dakvlak? Je moet nl. een gateway gaan ophangen die met je maximizers gaat ouwehoeren. Dat gaat via een Zigbee-achtig protocol op laag vermogen....In 1e instantie had ik ook maar één gateway => slechte prestaties.

Voor de meeste Tigo vraagjes kan je bij mij terecht. Of Tigo support in Los Gatos, natuurlijk....
@Hans,
Neehoor je hebt niets gemist, voor mij heeft significant wellicht een andere associatie? Hoe dan ook, als echte Tweakert en electro purist vindt ik het gewoon een leuke sport om het meeste eruit te halen (elektrisch gezien).
Hoeveel verlies je krijgt is natuurlijk erg afhankelijk van de kabellengte en max vermogen.
Aan mijn panelen zat al 6mm2, dus ik heb ook zodanig verlengd. De extra kosten voor 6mm2 verlengkabel vindt ik niet zo interessant. Je hebt een hobby of niet :)
De panelen staan idd op één dakvlak, de Tigo gateway zal hier geen problemen ondervinden denk ik. We gaan het zien, ik zal het zaakje eind januari gaan bestellen zoals het er nu naar uit ziet.
Tigo's hebben helaas alleen MC-4 connectors, mijn panelen MC-3. Hier zal ik dus nog een ochtend aan moeten zitten om de MC-3's eraf te knippen en MC-4's te monteren. Ook hier ga ik dus voor de beste oplossing en gaan er geen verloopkabelstjes tussen. 8)

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

hors0125 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 20:53:
[...]

@Hans,
Neehoor je hebt niets gemist, voor mij heeft significant wellicht een andere associatie? Hoe dan ook, als echte Tweakert en electro purist vindt ik het gewoon een leuke sport om het meeste eruit te halen (elektrisch gezien).
Hoeveel verlies je krijgt is natuurlijk erg afhankelijk van de kabellengte en max vermogen.
Aan mijn panelen zat al 6mm2, dus ik heb ook zodanig verlengd. De extra kosten voor 6mm2 verlengkabel vindt ik niet zo interessant. Je hebt een hobby of niet :)
De panelen staan idd op één dakvlak, de Tigo gateway zal hier geen problemen ondervinden denk ik. We gaan het zien, ik zal het zaakje eind januari gaan bestellen zoals het er nu naar uit ziet.
Tigo's hebben helaas alleen MC-4 connectors, mijn panelen MC-3. Hier zal ik dus nog een ochtend aan moeten zitten om de MC-3's eraf te knippen en MC-4's te monteren. Ook hier ga ik dus voor de beste oplossing en gaan er geen verloopkabelstjes tussen. 8)
Waarom niet de Tigo vast solderen aan je paneel? De MC-4 connectoren hebben ongetwijfeld een hogere weerstand en zoals we weten betekend weerstand verlies. Je wilt het beste of je wilt niet het beste natuurlijk ;) En eventueel 2×6mm2 parallel zetten, de geleidingsverliezen* over dat stuk kabel zijn dan nog maar een helft van wat het was!

* = Rendementverbetering kan tegenvallen door hogere isolatieverliezen in de kabel!!!!111one

* Dre bedoeld het niet heel serieus :X

[ Voor 0% gewijzigd door Dre op 28-12-2012 22:18 . Reden: kwart > helft :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@hors0125:
Het lijkt alsof je lang met eric-pvt aan de lijn hebt gehangen; ook zo'n purist. Ik herken het, heb precies hetzelfde, alleen niet met electronica, maar met programmacode.

Hobbies kosten geld, maar als je er opbrengst mee binnenharkt, worden het écht leuke hobbies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

twixx schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:56:
[...]

Guus van Zonnestroom, Solarking van ben-bedrijfsnaam-even-kwijt, en af en toe doen wij nog eens wat. Al bedienen wij over het algemeen een andere doelgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

hansdegit schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 21:22:
@hors0125:
Het lijkt alsof je lang met eric-pvt aan de lijn hebt gehangen; ook zo'n purist. Ik herken het, heb precies hetzelfde, alleen niet met electronica, maar met programmacode.

Hobbies kosten geld, maar als je er opbrengst mee binnenharkt, worden het écht leuke hobbies.
Helemaal mee eens. En we zitten hier toch tenslotte bij Tweakers? Allemaal puristen toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Dre schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 21:06:
[...]

En eventueel 2×6mm2 parallel zetten, de geleidingsverliezen* over dat stuk kabel zijn dan nog maar een kwart* van wat het was!

* = Rendementverbetering kan tegenvallen door hogere isolatieverliezen in de kabel!!!!111one

* Dre bedoeld het niet heel serieus
Met 2×6mm2 parallel worden de verliezen 1/3 van wat het was.
(met 6mm2 worden de verliezen beperkt tot 2/3 t.o.v. 4 mm2, dus zoveel win je er niet mee)

Maar gebruik je goud i.p.v. koper dan ben je nog beter af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Maar dan kan je ook veel dunner ijzerdraad gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pas maar op ... straks wordt dit de zonnepanelen variant van deze thread:

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

opuntia1 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 21:53:
[...]

Met 2×6mm2 parallel worden de verliezen 1/3 van wat het was.
(met 6mm2 worden de verliezen beperkt tot 2/3 t.o.v. 4 mm2, dus zoveel win je er niet mee)

Maar gebruik je goud i.p.v. koper dan ben je nog beter af. :)
Ik ging uit van 1×6mm2 vs 2×6mm2. Je zegt "dus zoveel win je er niet mee". De hoeveelheid die je ermee wint drukken we uit in kWh'en en niet percentages, dus hoeveel we winnen met 6mm2 vs 4mm2 weten we nog steeds niet......De helft van niets blijft niets.

Goud heeft een weerstand die 31% hoger ligt per volume eenheid dan koper. Voor de geleiding van de elektronen zou ik dus voor koper gaan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 28-12-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Een kek hebbedingetje erbij:
realtime, update iedere 15 secs vanaf je pulse of slimme of temperatuur meter

[YouTube: http://youtu.be/VUNHNIT9Dz8]

[ Voor 34% gewijzigd door Willie Wortel op 28-12-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 22:05:
[...]
Goud heeft een weerstand die 31% hoger ligt per volume eenheid dan koper. Voor de geleiding van de elektronen zou ik dus voor koper gaan ;)
Of koolstof nanotubes gebruiken, of hoge temperatuur supergeleiders (niet dat ze bestaan voor kamertemperatuur, de boel goed koelen dus) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
JoopC schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 22:11:
Een kek hebbedingetje erbij:
realtime, update iedere 15 secs vanaf je pulse of slimme of temperatuur meter
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1530176

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Iemand enig idee hoe het met Neanderthalers bedrijf zonnekompas gaat?
Ik zie hem hier nooit meer posten.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 21:22:
@hors0125:
Het lijkt alsof je lang met eric-pvt aan de lijn hebt gehangen; ook zo'n purist
/me meeeuuuuhn 8)7 ik wil een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

Ach, hier ook gewoon 4mm2 draad voor de zonnepanelen. De 200Wp categorie heeft een maximale stroom van circa 5.5A, en al heb je meerdere lussen dan is het verschil niet noemenswaardig.

Uiteindelijk hark ik er nog een werkschakelaar, ampere meter, een extra setje connectors en een diode in de lus. Doet het verder prima. Als de wijzers maar bewegen!

In ander nieuws, voor vandaag had ik OptiTrac uitgezet, en dat had effect. Na het middag uur de opbrengst weg en niet veel later ook gewoon uit. De omvormer heeft de string met 6 panelen dus nooit gevonden via de conventionele MPP tracker methode. En bijbehorende opbrengst in de middag. Vandaag zag het er op PVoutput dus zo uit.
http://pvoutput.org/intra...dt=20121229&gs=0&da=1&m=0

Met de MPP scan wordt de 6 panelen string alsnog gevonden en gaat deze daar op over.

Die MPP scan is dus handig voor mensen die ongelijke strings gebruiken op een omvormer met 1 MPPT. Toch wel een flexibel ding, hij doet het beter dan dat ze het ooit bedoelt kunnen hebben :)

[ Voor 8% gewijzigd door databeestje op 29-12-2012 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds vorige week heb ik ook zonnepanelen laten plaatsen.

22 panelen van 250wp = 5500wp
Panelen van S-energy (zou samsung zijn volgens verkoper) op een SMA Sunnyboy TL5000.

Ik heb een driefasige aansluiting (3x32A als ik me niet vergis) en begon me nu de vraag te stellen of mij wel het juiste materiaal verkocht werd. Toen ik over datalogging van de sunnyboy begon te lezen kwam ik op veel interessante topics uit wat tot nieuwe inzichten leidde.

Mijn vraag aan jullie is nu of een mono omvormer zoals de Sunnyboy wel de correcte keuze is voor mijn driefasige aansluiting en of ik nu of in de toekomst geen problemen ga hebben met mijn netbeheerder?
Was hier niet beter voor een Tripower 5000TL gegaan of maak ik me zorgen om niets?

Alvast bedankt.

ps: Ik woon in België, ms een niet onbelangrijk detail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 00:43:
Sinds vorige week heb ik ook zonnepanelen laten plaatsen.

22 panelen van 250wp = 5500wp
Panelen van S-energy (zou samsung zijn volgens verkoper) op een SMA Sunnyboy TL5000.

Ik heb een driefasige aansluiting (3x32A als ik me niet vergis) en begon me nu de vraag te stellen of mij wel het juiste materiaal verkocht werd. Toen ik over datalogging van de sunnyboy begon te lezen kwam ik op veel interessante topics uit wat tot nieuwe inzichten leidde.

Mijn vraag aan jullie is nu of een mono omvormer zoals de Sunnyboy wel de correcte keuze is voor mijn driefasige aansluiting en of ik nu of in de toekomst geen problemen ga hebben met mijn netbeheerder?
Was hier niet beter voor een Tripower 5000TL gegaan of maak ik me zorgen om niets?

Alvast bedankt.

ps: Ik woon in België, ms een niet onbelangrijk detail?
Loggen van de SMA kan met een bluetooth app voor een android smartphone naar een site als PVoutput, allerlei andere oplossingen, inclusief enkele kWh meter met S0 (dat is dan weer makkelijk).

De tripower is nog al nieuw, dat kan het probleem verklaren. Of deze dan ook prijstechnisch interresant is weet ik niet. Er is wel wat keuze in 3 fase omvormer land, waaronder de Kostal Piko omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey databeestje,

Qua logging doe ik het voorlopig met de Sunny Explorer en bluetooth (later ga ik er een webconnect module instoppen). De logging was mijn vraag niet.

Wel of het toegelaten was om de installatie aan te sluiten op 1 van de 3 fasen voor wat betreft de toegelaten teruggave door de netbeheerder?

Voor zover ik vond is de tripower qua prijs dezelfde. Wel idd nieuw op de markt.

-----------------
Los van mijn vraag, voor wie het interesseert.
Voor mijn installatie incl plaatsing, keuring en alle materialen (degelijke inox beugels en frames, alles afgewerkt met loodslabben, 6mm² kabels, 2 kringen...) kwam het op 11.000 euro (incl 21%btw)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2012 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 00:53:
Wel of het toegelaten was om de installatie aan te sluiten op 1 van de 3 fasen voor wat betreft de toegelaten teruggave door de netbeheerder?
De meter van de netbeheerder lost zelf deze situatie op en zal bij het invoeden op 1 fase, en afnemen op 2 het verschil op het teruglever telwerk of verbruik telwerk tellen.

In het geval van een ferraris meter idem, en bepaalt de som van de stromen of deze voor of achteruit draait.

De netbeheerder zou voorkeur uitspreken voor een 3 fasen omvormer, veel meer dan dat kunnen ze er niet van maken. Wasmachines e.d. zijn immers ook een significant vermogen en hebben een vergelijkbaar probleem. In een straat worden normaliter de huizen een fase versprongen voor een globale spreiding, dit wordt als afdoende beschouwd.

In de praktijk wil dit wel eens mis gaan, en later gecorrigeerd. Elk huis heeft in principe een 3 fasen aansluiting, waarbij deze op 1 of 3 fasen een zekering krijgt.

De meeste mensen hier met een enkele omvormer op 3 fasen hoofdaansluiting plaatsen deze op de fase met het meeste standby verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt van je antwoord.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het binnenkort zou verboden zijn om installaties +5kwp nog aan te sluiten op 1 fase. Een voorstel dat al een tijd op tafel ligt maar niet goedgekeurd raakt. Een ander ding dat ik las was dat je met 32A per fase te weinig had voor een +5kwp installatie en dat je de A zou moeten verhogen wat een aanzienlijke meerprijs voor de aansluiting met zich zou meebrengen...

Een strorm in een glas water dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 01:08:
Bedankt van je antwoord.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het binnenkort zou verboden zijn om installaties +5kwp nog aan te sluiten op 1 fase. Een voorstel dat al een tijd op tafel ligt maar niet goedgekeurd raakt. Een ander ding dat ik las was dat je met 32A per fase te weinig had voor een +5kwp installatie en dat je de A zou moeten verhogen wat een aanzienlijke meerprijs voor de aansluiting met zich zou meebrengen...

Een strorm in een glas water dus?
Het selectiviteit (25A afzekering bij 35A hoofdzekering) verhaal gaat beter op voor enkel verbruikers, bij levering, zoals zonnepanelen moet je aardig je best doen om meer dan de 32A van de hoofdzekering te leveren.

Het verbruik in huis gaat namelijk af van de opbrengst van de zonnepanelen. De huisinstallatie blijft zijn eigen 16A zekeringen met aardlek behouden en verandert dus niets aan de zaak.

Bij grotere vermogens is het uiteraard handiger om een 3 fasen omvormer te hebben, dan hoeft er een minder dikke kabel naar de omvormer. Daarnaast zijn er vermeende voordelen aan een 3fase omvormer in verband met eventuele levensduur van condensatoren etc.

In nederland is 3x25A de standaard afzekering, en daar knelt de 5000TL een beetje. Maar technisch niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Heeft er iemand al gerekend aan SMA zonder en met TL? Ik lees dat het rendement resp. 91,8% tot 94,3% ligt. Is dat de investering waard? Een van de 'huisleveranciers' stelt dit voor terwijl een andere offerte zonder TL is. Ik wil wel appels-met-appels vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Ik heb gister mijn 8 x 230wp panelen op mijn dak gelegd. Nu heb ik ze met elkaar verbonden en daarna met de inverter. Een Danfoss ulx1800i. Daar zie ik dat er onder 'pv voltage' een getal tussen de 150V en 200V langskomen, onder 'pv current' zie ik meestal 0.0A en soms even 0.1A. Nu is het nog vrij vroeg en ook bewolkt maar ik was benieuwd of het gebruikelijk is dat de inverter bij zwaar bewolkt weer niet uit de slaapstand komt. Of dat ik de bekabeling nog eens na moet gaan lopen op het dak.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lurge schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 09:30:
Ik heb gister mijn 8 x 230wp panelen op mijn dak gelegd. Nu heb ik ze met elkaar verbonden en daarna met de inverter. Een Danfoss ulx1800i. Daar zie ik dat er onder 'pv voltage' een getal tussen de 150V en 200V langskomen, onder 'pv current' zie ik meestal 0.0A en soms even 0.1A. Nu is het nog vrij vroeg en ook bewolkt maar ik was benieuwd of het gebruikelijk is dat de inverter bij zwaar bewolkt weer niet uit de slaapstand komt. Of dat ik de bekabeling nog eens na moet gaan lopen op het dak.
Inderdaad, het is nog vroeg voor de tijd van het jaar dus begint het rond een uur of 10. Het voltage is nog niet hoog genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
twixx, gebruik van SMA genau.xls en je krijgt een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
Speksteenkachel schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 23:01:
Iemand enig idee hoe het met Neanderthalers bedrijf zonnekompas gaat?
Ik zie hem hier nooit meer posten.
ik weet wel dat hij nog regelmatig mee leest.
en dat hij met een aantal projecten bezig is.
beetje karig info ik weet het.

verder heeft hij geen bedrijfs account,
dus poosten kan hij niet.
maar wat ik me hellemaal kan voorstellen als ik de laatste tijd de berichten lees.
dat hij er michien wel geen zin in heeft als ik de ego berichten zo zie die langs komen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

migjes schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:23:
[...]

ik weet wel dat hij nog regelmatig mee leest.
en dat hij met een aantal projecten bezig is.
beetje karig info ik weet het.

verder heeft hij geen bedrijfs account,
dus poosten kan hij niet.
maar wat ik me hellemaal kan voorstellen als ik de laatste tijd de berichten lees.
dat hij er michien wel geen zin in heeft als ik de ego berichten zo zie die langs komen.
Heb hem vrij recent nog gesproken en volgens mij gaat het prima met hem en zijn bedrijf. Weet ook waarom hij niet meer op GoT komt, maar dat laat ik verder in het midden. (voor mij persoonlijk geldt wel wat migjes zegt)

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 29-12-2012 11:26 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Wil iedereen er wel aan denken dat GC de enige is die wel tot -1000 kWh volledig uitbetaald.
Ze doen dan niet alles vanzelf maar daarmee zijn ze zeker niet slechter dan andere leveranciers.
Persoonlijk vind ik dat GC het goed doet. Als ik bel heb ik meteen iemand aan de lijn. Klopt de rekening niet wordt die net zo lang aangepast tot ik hem goed keur. Per mail ook altijd antwoord gehad binnen 10 dagen.

Ik hoop ook dat ze de marge regel nog lang aanhouden. Dat ik mijn rekening moet controleren weet ik maar dit moet altijd ongeacht leverancier. Nu ontvang ik toch 120 eruo extra per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er al iets bekend of de subsidie regeling 2012 E 650,= max
in 2013 voortgezet wordt kan op agentschapnl nog niets vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Pagina: 1 ... 219 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.