Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 218 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.814 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06-2014
silvester6 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 19:23:
Mijn ervaring ter info,

Greenchoice en een digitale meter wordt je verbruik afgerekend tegen de afgesproken prijzen.
Je opwekking wordt apart afgerekend. Zolang je een netto positief gebruik hebt wordt het verrekend tegen de afgesproken prijzen. Zodra je een netto negatief verbruik hebt tot -1000kWh wordt dit verrekend voor de afgesproken prijs. Heb je een groter negatief verbruik dan -1000kWh wordt alles daarna afgerekend tegen +- 9 ct.
Zelf vraag ik elk jaar op 1 januari mijn factuur op. Daarbij geef ik netjes aan dat ik de verbruikte energie pas betaal als greenchoice mijn opgewekte energie betaald heeft. Het blijft een feit dat je zelf elke keer weer de nota's moet controleren. Ze zijn bij mij de vorige keer de belasting vergeten op mijn teruglevering. Na een mail kreeg ik netjes antwoord dat het fout gegaan was en dat ik een nieuwe factuur zou ontvangen. Ook hebben ze mijn betaling voor mijn verbruik 2 maand opgeschoven zodat ik eerst het geld van mijn opwekking had.
Conclusie is dat uiteindelijk alles goed komt. Volgende maand mag ik het weer mee gaan maken.
Dank voor het delen van je ervaringen met Greenchoice en een digitale meter. Enkele vragen:
Hoog/laagtarief saldering/teruglevering:
Heb jij hoog/laagtarief ? Wordt dan ook apart gesaldeerd op hoog/laagtarief ? Is die afgesproken prijs het hoog- en laagtarief ? Wordt bij een netto negatief verbruikverbruik in het hoogtarief het verbruik in het laagtarief verrekent met de teruggeleverde energie in het hoogtarief ?
Jaarnota:
Dus je kunt zelf die datum bepalen voor de factuur ? Ook als je bv. halverwege het jaar naar hen geswitched bent ? Dan zou je toch de eerste keer geen jaarrekening ontvangen ?

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-09 13:01
onlangs is mijn dak voorzien 9 Candian Solars 6P-245 aan een SMA 2100TL en bluetooth piggyback. inmiddels weet ik dat je dagelijks verbinding moet leggen omdat hij anders de datum vergeet (fijn :') ).

ik ben niet van plan om €175 uit te geven aan een sunny beam, maar wil natuurlijk wel graag m'n data loggen. denk er zelf aan om een cheape android phone te kopen en die te voorzien van sunny solar.

goed alternatief of zie ik iets over het hoofd?

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:32
Ingrid123, ik volg je zoeken met bijzondere interesse.
Gc en de -1000 kw is bijzonder dubieus te noemen.
Alleen voor digitale meters; tellen de analoge soms wat teveel of wat is het dat deze worden uitgesloten?
Daarnaast is de staat van dienst van deze energieleverancier er een waar je misselijk van wordt.
Onjuiste afwikkeling van de nota blijkt dusdanig vaak voor te komen dat vermoeden van opzet mag worden uitgesproken.
Ruim 7 miljoen boete en rechterlijke uitspraak qua bestuur zeggen genoeg.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

izdp schreef op donderdag 27 december 2012 @ 13:50:
Ingrid123, ik volg je zoeken met bijzondere interesse.
Gc en de -1000 kw is bijzonder dubieus te noemen.
Alleen voor digitale meters; tellen de analoge soms wat teveel of wat is het dat deze worden uitgesloten?
Daarnaast is de staat van dienst van deze energieleverancier er een waar je misselijk van wordt.
Onjuiste afwikkeling van de nota blijkt dusdanig vaak voor te komen dat vermoeden van opzet mag worden uitgesproken.
Ruim 7 miljoen boete en rechterlijke uitspraak qua bestuur zeggen genoeg.
Je haalt wel hele oude koeien uit de sloot he, als je het van de laatste jaren bekijkt komen ze als beste ut de test, maar ik snap je achterdocht.
Welke leverancier is nou wel betrouwbaar als het om betalen gaat? Blijven opletten!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat Gc bashen haalt weinig uit, zullen we de anderen zoals de NEM ook even onderzoeken?
Die foutieve rekening komt zo vaak voor dat het bij mij nog nooit is gebeurd.
De analoge meter is handig voor een klant maar een leverancier kan niet meer zien hoeveel er geleverd is of teruggeleverd, alleen het verschil is zichtbaar.
Aangezien een klant alleen bij daglicht teruglevert kan een leverancier alleen nog gissen hoeveel stroom er van hem is afgenomen, dat kan 1000KWh zijn maar ook 3000KWh.
Ik begrijp wel dat een leverancier inzicht wil hebben in het verbruik en de teruglevering.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• izdp
Laatste jaren? Bashen?

Feiten blijven feiten: http://www.energiekeuze.nl/nieuws.aspx?id=1111

• izdp
Daarenboven verlangt gc enkel voor die 1000kwh marge een digitale meter.
Niet voor de saldering.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je met Energiemaatschappij Grunneger Power in zee bent gegaan krijg je nu ook natte voeten 8)7

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=116541

Er wordt aan een oplossing gewerkt.

• Ingrid123
izdp schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:46:
Daarenboven verlangt gc enkel voor die 1000kwh marge een digitale meter.
Niet voor de saldering.
De vergoeding (salderingsregeling) wordt automatisch toegepast bij mijn Ferraris-meter heb ik inmiddels va iedereen wel begrepen :)
Maar ik blijf het onduidelijk vinden hoe ze mijn 'negatief verbruik' in het hoogtarief en verbruik in het laagtarief gaan bereken op mijn eindnota :?
Ik griezel al bij de "geconstateerde malversaties met eindafrekeningen" en wacht met spanning af hoe GC mijn 2 incorrecte jaarnota's (2011 en 2012, ja nog recent !) gaan corrigeren tot een beloofde juiste enkele eindnota binnenkort. :$

Ik ben geswitched van GC naar NEM en aan alle partijen (NEM, GC, Liander) correcte meterstanden op tijd doorgegeven. Nu heb ik gemerkt dat beide energielevanciers (GC en NEM) bij meterstandfouten steeds verwijzen naar de andere leverancier of de netbeheerder: GC geeft NEM en NEM geeft Liander 'de schuld' van de onjuist doorgegeven meterstanden ("kunnen wij niets aan doen"). En Liander legt het probleem bij mijn (prima werkende) Ferraris-meter en wil me nu een digitale meter aansmeren.

Maar Liander heeft bij mij behoorlijk gesjoemeld met mijn correct doorgegeven meterstanden en GC heeft mij tot op heden geen volledige/duidelijke/transparante info kunnen geven over de manier waarop zij met mijn hoog/laag-tarief omgaan bij teruglevering en saldering. Hoe de NEM zich gedraagt ga ik vooral volgend jaar merken. Nu moeten zij eerst nog in actie komen om mijn beginstanden correct door te geven aan GC.
Het is echt een administratief zooitje en beleid tot top heden bij alle partijen.

Ik begin nu wel te snappen dat mensen liever niet switchen van leverancier. Lang leve de vrije markt :-(

• Ingrid123
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 december 2012 @ 14:13:
Ik begrijp wel dat een leverancier inzicht wil hebben in het verbruik en de teruglevering.
Ja, dat begrijp ik ook wel. Ik ben i.e.g. blij dat per 1 april 2013 de leverancier, en niet de netbeheerder, verantwoordelijk wordt voor het inzamelen van de meetgegevens. Hoe minder partijen erbij betrokken zijn, hoe minder snel er (bewuste) fouten gemaakt worden.

Ik wil eigenlijk alleen zo'n digitale meter als die geen straling uitzendt en alleen ik alle gegevens te zien krijg van die 4 standen en dan geef ik wel netjes die standen door aan mijn leverancier.

Vraagje: wat is het verschil tussen de digitale meter met 4 standen en de veel besproken, niet op afstand uitleesbare slimme meter :? Zenden ze allebei straling uit ?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
...en zolang iedereen op fora klaagt maar niets meldt bij NMa, ConsuWijzer en consorten, blijft het cowboy-spel gespeeld worden....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:44:
[...]

Ik ben geswitched van GC naar NEM en aan alle partijen (NEM, GC, Liander) correcte meterstanden op tijd doorgegeven. Nu heb ik gemerkt dat beide energielevanciers (GC en NEM) bij meterstandfouten steeds verwijzen naar de andere leverancier of de netbeheerder: GC geeft NEM en NEM geeft Liander 'de schuld' van de onjuist doorgegeven meterstanden ("kunnen wij niets aan doen"). En Liander legt het probleem bij mijn (prima werkende) Ferraris-meter en wil me nu een digitale meter aansmeren.

:-(
Je bent denk ik nog niet af van Greenchoice.
Voor je het weet en zonder dat je een nieuw kontakt hebt afgesloten, zijn zij zo weer je leverancier.
Dat heb ik nog niet eens zolang geleden ervaren. :(

• izdp
Nee, zolang de politiek geen goede regie oplegt aan de sector, kan die zich naar hartelust uitleven op de consument.

• Ingrid123
NielsTn schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:04:
...en zolang iedereen op fora klaagt maar niets meldt bij NMa, ConsuWijzer en consorten, blijft het cowboy-spel gespeeld worden....
Ik heb mijn toestand 2 weken geleden gemeld bij ConsuWijzer, nog geen reactie mogen ontvangen.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
als men gewoon stet dat de door de klant opgegevens meterstanden moeten worden verwerkt in de nota, en de leverancier er verantwoordelijk voor is dat deze de juiste standen krijgt, lijkt mij dat het beste. dus als klant altijd de juiste stand opgeven aan zowel de oude als nieuwe leverancier.
dus niet de ene leverancier de stand door geven aan de andere. in ieder geval niet als stand tbv de afrekeningen, hoogstens ter controle.

en dat daarnaast de netbeheerder verantwoordelijk is / wordt voor het controleren van de klanten, de netwerken en apparatuur, dan zie ik geen probleem.

wanneer er dan iets "niet klopt" moet de netbeheerder aantoneen dat zijn standen wel kloppen, en de klant desgevraagd antwoord geven op vragen die de leverancier stelt bij niet kloppende standen.

• izdp
Dit zegt bv Eneco over de meter (tot 5k volgens mij onterecht) :

Wat voor vergoeding krijg ik voor het terugleveren van elektriciteit?

Saldering door Eneco
Bij Eneco salderen wij de door u teruggeleverde elektriciteit volledig met de (door Eneco) geleverde elektriciteit. U ontvangt voor uw gesaldeerde elektriciteit een terugleveringstarief dat gelijk is aan het tarief dat u betaalt voor levering (inclusief energiebelasting, BTW en exclusief vastrecht). Als u per jaar meer elektriciteit teruglevert dan u zelf verbruikt dan ontvangt u van ons voor de hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit die meer is dan uw eigen verbruik een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh (Dit is de vergoeding geldend vanaf mei 2012. Deze terugleververgoeding kan in de toekomst wijzigen.). Om voor salderen in aanmerking te komen moet u wel een geschikte elektriciteitsmeter hebben: deze meters hebben vier telwerken en registreren zowel de verbruikte als de teruggeleverde elektriciteit. U kunt een geschikte meter aanvragen bij uw netbeheerder.

Voorbeeldberekening
Leveren wij u bijvoorbeeld per jaar 4.000 kWh en levert u daarnaast 500 kWh terug aan het net, dan wordt op de jaarnota een verbruik van 3.500 kWh in rekening gebracht.

Levert u bijvoorbeeld 7.500 kWh aan het net en leveren wij u 6.000 kWh, dan wordt maximaal 6.000 kWh gesaldeerd en ontvangt u voor dit deel een terugleveringstarief dat gelijk is aan het leveringstarief. Bij Eneco krijgt u voor de resterende 1.500 kWh teruggeleverde elektriciteit een terugleververgoeding van € 0,0920 per kWh. Deze vergoeding ontvangt u zonder energiebelasting, BTW en vastrecht.

• izdp
De wens van slimme meter lijkt me evident.
De wens om digitaal apart te registreren lijkt me hun winst.
Kunnen ze immers veel meer als groene inkoop boeken.
Heb ik geen probleem mee, maar waarom moet het zo schimmig?
Dat intrigeert me bijzonder.

• Ingrid123
izdp schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:19:
De wens van slimme meter lijkt me evident.
De wens om digitaal apart te registreren lijkt me hun winst.
Kunnen ze immers veel meer als groene inkoop boeken.
Heb ik geen probleem mee, maar waarom moet het zo schimmig?
Dat intrigeert me bijzonder.
Ze moeten het naar de consument op dit moment zien te verkopen in vooral het voordeel voor de klant (en niet de nadelen natuurlijk), en zeker niet hun (de energiemaatschappijen) eigen uiteindelijk grote belangen met name in de toekomst hierin laten zien.

Ik vrees overigens dat we niet meer om "the internet of things" heen kunnen.
http://thenextweb.com/insider/2012/12/09/the-future-of-the-internet-of-things/

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:15

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:00:
[...]
Ik wil eigenlijk alleen zo'n digitale meter als die geen straling uitzendt en alleen ik alle gegevens te zien krijg van die 4 standen en dan geef ik wel netjes die standen door aan mijn leverancier.

Vraagje: wat is het verschil tussen de digitale meter met 4 standen en de veel besproken, niet op afstand uitleesbare slimme meter :? Zenden ze allebei straling uit ?
Beetje off topic, maar een alu-hoedje tegen "de straling" is toch zo gemaakt? Schijnt ook prima tegen chem-trails te werken.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien grappig bedoeld, maar straling is een serieus onderwerp.

Nokia weet hier alles van...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Vooral dat laatste : Zenden ze allebei straling uit ?

• Ingrid123
@engelbertus Je hebt gelijk, maar keep on dreaming, het machtspel tussen de leveranciers en netbeheerders is nog steeds niet afgelopen, en de regelgeving holt er vertraagd achteraan.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Van wie kwamen die bestuurders bij Gc ook alweer?
Juist, ENECO!
Hoeveel boter op hun hoofd is er nog nodig om hier doorheen te kunnen prikken?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
I know ingrid, maar zoals het nu gaat liggen de rechten en procedures nog niet eenduidig vast, en zeker niet de verantwoordelijkheden.
daardoor krijg je dat getouwtrek e.d.
De klant kan nu van het kastje naar de muur gestuurd worden, en dat zou niet meer moeten kunnen.

als het goed is wordt dit al beter nu deleverancier verantwoordelijk wordt.

overigens, dat greenchoice bashen..
het is / was zo dat er in het verleden een aantal mensen bij gc aan het stuur zaten, die niet de goeie keuzes hebben gemaakt. en dat die er nu al niet meer werken, zodat GC nu wel goed bestuurd kan worden.
het betreft tot nog toe dus oude koeien, en zaken die betrekking hebben op oude regelgeving. zelf heb ik nooit een probleem met GC, maar wel met de overige leverancier waar ik in het verleden bij heb gezeten.
d informatie is transparant en eenvoudig te begrijpen, en je kunt al jaren de meterstand zelf doorgeven, en op basis daarvan krijg ik dan de afrekeningen.

het kan wel dus, maar zodra een netbeheerder standen onjuist doorgeeft op basis van schattingen, en mensen dus teveel gaan betalen in hun voorschotten, daar niet snel op reageren, dan overstappen en vervolgens nog steeds nietterugkomen op eventueel geld dat ze van GC te goed hebben, en GC besluit dat geld te houden totdat de klant gaat klagen. is dat welliswaar een fout van GC, maar het wordt ook wel makkelijk klagen op die manier.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Volgens mij is er geen slimme meter die NIET op afstand uitleesbaar is :P
Mijn 'domme' digitale meter (van voorheen Ampy, nu Landis & Gyr) werd in 2009 geplaatst.
Daar onder zit een box van Elster die de dag/nacht omschakelpulsen van het net hanteert.
Ik ben bang dat je anno nu geen digitale meter zonder gprs zender kan krijgen aangezien dit de nieuwe norm is van de netbeheerders.
Misschien kan je een ouder model krijgen als je onderbouwt waarom je geen (extra) straling in huis wilt halen.
Als Liander de slimme meter als 'veilig' bestempelt dan kunnen ze dat vast wel met meetgegevens onderbouwen (not :o )

• Ingrid123
@ Speedy-Andre zucht, lijkt op asbestverwijderaars, die na een meting van lik m'n versje zeggen dat deze asbestvezels niet gevaarlijk voor u zijn.
Goh, zouden we Zembla niet eens in moeten gaan schakelen over de slimme meters en de energiemaatschappijen?

P.S. jij hebt zo te zien aan je avatar geen problemen met je dagelijkse portie stralingsdosis, of juist wel (?)

• izdp
Dat is dus niet waar speedy-andre.
Zover mij bekend heeft alleen Michiel Rexwinkel ooit bij Eneco gewerkt voor hij de ict in ging.

Gc mag zich het betere leven bewijzen hoor.
Voor natuurmonumenten is dat blijkbaar al een feit.
De consumenten gaan het ons vertellen.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JoopC schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:59:
[...]

Vooral dat laatste : Zenden ze allebei straling uit ?
Kun je nagaan wat voor een onzin het winkelend publiek is wijsgemaakt. >:)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:30:

P.S. jij hebt zo te zien aan je avatar geen problemen met je dagelijkse portie stralingsdosis, of juist wel (?)
Nee, ik ben geen veel-beller maar wel een verzamelaar O+

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-09 18:10
Ingrid123 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 23:25:
[...]

Dank voor het delen van je ervaringen met Greenchoice en een digitale meter. Enkele vragen:
Hoog/laagtarief saldering/teruglevering:
Heb jij hoog/laagtarief ? Wordt dan ook apart gesaldeerd op hoog/laagtarief ? Is die afgesproken prijs het hoog- en laagtarief ? Wordt bij een netto negatief verbruikverbruik in het hoogtarief het verbruik in het laagtarief verrekent met de teruggeleverde energie in het hoogtarief ?
Jaarnota:
Dus je kunt zelf die datum bepalen voor de factuur ? Ook als je bv. halverwege het jaar naar hen geswitched bent ? Dan zou je toch de eerste keer geen jaarrekening ontvangen ?
Ik heb 2 verbruik telwerken en 2 opbrengst telwerken. met greenchoice afgesproken dat alles 1 tarief is zodat het voor beiden na te rekenen is.

in januari zal ik mijn standen posten met hoe ze het deze keer weer opgelost hebben

• Joepla

Joepla

Laten we aub de gezondheidsrisico's van "straling" buiten deze discussie houden. De kabels van je zonnepanelen genereren ook straling net als de zon zelf (UV, IR, radio-actieve straling, etc.).

Uitspraken over je "dagelijkse dosis", prima, maar daar zijn weer andere fora voor.

• Ingrid123
silvester6 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:41:
[...]

Ik heb 2 verbruik telwerken en 2 opbrengst telwerken. met greenchoice afgesproken dat alles 1 tarief is zodat het voor beiden na te rekenen is.

in januari zal ik mijn standen posten met hoe ze het deze keer weer opgelost hebben
Wat bedoel je met:
- 'dat alles 1 tarief is': standaardtarief i.p.v. hoog/laagtarief ?
- 'het voor beiden na te rekenen is': beide telwerken = verbruik- en opbrengst telwerk ?

Bedoel je dat je beter een standaardtarief dan een hoog/laagtarief kunt hanteren met zonnepanelen, omdat anders de factuur van GC niet goed na te rekenen is ?

Ben benieuwd naar je factuur in januari ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is het gedoe over hoog/laag tarief niet wat overtrokken?
In mijn situatie zou ik in theorie 2000KWh met laagtarief kunnen terugleveren, wat me per jaar bij een verschil van 3 cent tussen hoog- en laagtarief €60,- zou kunnen opleveren.
In theorie dus want in mijn geval kan ik maximaal 104 dagen met laagtarief salderen (de weekenden).
Voor de centenpikkers komen daar nog enkele feestdagen bij ;)

• Ingrid123
Joepla schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:49:
Laten we aub de gezondheidsrisico's van "straling" buiten deze discussie houden. De kabels van je zonnepanelen genereren ook straling net als de zon zelf (UV, IR, radio-actieve straling, etc.).

Uitspraken over je "dagelijkse dosis", prima, maar daar zijn weer andere fora voor.
Volgens mij ben jij nu de eerste die daar wat uitgebreider over begint/het aanzwengelt :X

Ik vind straling wel degelijk on topic hier: het gaat immers over die digitale/slimme meters met stralingontvangst in je woning. En ik zou graag een digitale meter willen hebben die geen straling uitzendt.

(Ik ontvang al meer dan genoeg straling inderdaad en ben het stadium van discussie over de gezondheidsrisico's van straling al lang voorbij. Ik wil die straling gewoon zo veel mogelijk vermijden.)
(En ja, zonne-straling heeft z'n voor- en nadelen, dat weten wij hier maar al te goed :D )

Dus, ik begrijp dat er geen digitale meters zonder straling door Liander geleverd worden :-(

• Ingrid123
engelbertus schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:17:

het kan wel dus, maar zodra een netbeheerder standen onjuist doorgeeft op basis van schattingen, en mensen dus teveel gaan betalen in hun voorschotten, daar niet snel op reageren, dan overstappen en vervolgens nog steeds nietterugkomen op eventueel geld dat ze van GC te goed hebben, en GC besluit dat geld te houden totdat de klant gaat klagen. is dat welliswaar een fout van GC, maar het wordt ook wel makkelijk klagen op die manier.
Ik ga ook terecht klagen als ik bij de supermarktkassa afgezet word. Je moet de rollen niet omdraaien: de consument is hier het slachtoffer, niet de leveranciers.
Ik vind het helemaal niet 'makkelijk klagen' in deze haast Kafkiaanse toestand: is vermoeiend en kost zeeen van tijd, die ik liever anders wil besteden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:16:
[...]

Dus, ik begrijp dat er geen digitale meters zonder straling door Liander geleverd worden :-(
Dat is weer te zwart-wit, als je de standaard procedure volgt acht ik de kans zeer groot.
Ik wens je veel succes om buiten de standaard scripts om een gratis 'domme' meter te krijgen :/

• Ingrid123
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:41:
[...]

Dat is weer te zwart-wit, als je de standaard procedure volgt acht ik de kans zeer groot.
Ik wens je veel succes om buiten de standaard scripts om een gratis 'domme' meter te krijgen :/
Bedoel je de kans op het krijgen van een digitale meter met straling zeer groot ?
Wat zijn die standaard procedures: netjes aanvragen bij Liander op hun eigen verzoek ?

(Ik ben zeker niet van plan om buiten de netbeheerder om op zoek te gaan naar een meter ! Bovendien ben ik geen techneut)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik bedoel op een nette manier, dus aangeven bij Liander dat je een 'domme' digitale meter wilt.
Toen ik van enkel- naar dubbeltarief ging kreeg ik een rekening voor deze meter en na 3 jaar heb ik die kosten er zeker wel uit kunnen halen.
Ik lees net bij Liander dat er een uitzondering bestaat >:)
Overigens gaat dit om de situatie buiten het terugleveren om.

Als u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren. Wilt u weten hoe u dat kunt doen, kijk dan hier. U houdt dan uw oude meter, of u krijgt een digitale meter die niet slim is en niet geschikt voor nieuwe diensten die u helpen energie te besparen.
Let op: u kunt de slimme meter alleen weigeren als u in aanmerking komt voor plaatsing van een slimme meter. Kijk hier wie in aanmerking komt voor een slimme meter.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 19:00:
[...]

Bedoel je de kans op het krijgen van een digitale meter met straling zeer groot ?
Wat zijn die standaard procedures: netjes aanvragen bij Liander op hun eigen verzoek ?

(Ik ben zeker niet van plan om buiten de netbeheerder om op zoek te gaan naar een meter ! Bovendien ben ik geen techneut)
Je neemt een stroom aansluiting af van de netbeheerder, je hebt hier dus geen keuze in. Al is het technisch mogelijk andere meters op te hangen omdat deze vergelijkbaar zijn dan is dit nog niet mogelijk.

De gebruikte GPRS modems zijn het beste te vergelijken met een gewone mobiele telefoon. Hiervan is de kans groot dat er al een in huis is. Voor het opzetten en in stand houden van een dataverbinding is weinig zendvermogen nodig.

Het goede nieuws is dat ik de meter van de Liander niet naast mijn hoofd hoef te houden, in tegenstelling tot mijn mobiele telefoon. Daar in de meterkast heb ik er weinig last van. Het is technisch wel mogelijk om dit modem uit te laten zetten door de Liander, ik meen dat hier bij de Liander ook de mogelijkheid toe is.

Het onderwerp straling gaat bij mij overboord, ik kan er niets mee. Hou een draadje in de lucht en luister naar radio 3 (of 1) zou ik zeggen.

• Rol-Co

Rol-Co

Ja oud, het bericht is van mei en gaat over 2007 tot diezelfde mei dit jaar.
Er komt een uitgebreid onderzoek naar het "beleid en de gang van zaken" bij energieleverancier Greenchoice over de periode vanaf juli 2007 tot nu
Ze hebben daar zelf al heel wat brieven over gestuurd naar hun klanten en op de website gezet, nieuwe personen aan het roer dus die kan je daar ook niet op aankijken.

• Ingrid123
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 december 2012 @ 19:10:
Ik bedoel op een nette manier, dus aangeven bij Liander dat je een 'domme' digitale meter wilt.
Toen ik van enkel- naar dubbeltarief ging kreeg ik een rekening voor deze meter en na 3 jaar heb ik die kosten er zeker wel uit kunnen halen.
Ik lees net bij Liander dat er een uitzondering bestaat >:)
Overigens gaat dit om de situatie buiten het terugleveren om.

Als u de slimme meter echt niet wilt, kunt u hem weigeren. Wilt u weten hoe u dat kunt doen, kijk dan hier. U houdt dan uw oude meter, of u krijgt een digitale meter die niet slim is en niet geschikt voor nieuwe diensten die u helpen energie te besparen.
Let op: u kunt de slimme meter alleen weigeren als u in aanmerking komt voor plaatsing van een slimme meter. Kijk hier wie in aanmerking komt voor een slimme meter.
Dank voor die link.

...of u krijgt een digitale meter die niet slim is en niet geschikt voor nieuwe diensten die u helpen energie te besparen.
Ik weet eigenlijk nog steeds niet of deze "digitale meter die niet slim is" exact dezelfde meter is als de "geblokkerde slimme meter" :?

Een 'niet slimme digitale meter' is niet geschikt voor nieuwe diensten die u helpen energie te besparen;
Dit duidt er volgens mij op dat deze 'niet slimme digitale meter' niet dezelfde meter is als een 'geblokkerde slimme meter'.

Klopt dat ? Kortom, is die niet slimme digitale meter een ander soort meter dan de geblokkeerde slimme meter :? Of komt dat op hetzelfde neer ?

• izdp
Juist Rol-co.
Zoveel jaar hebben de bestuurders van gc geld gestolen van hun klanten.
Persoonlijk ook fors beboet.
Toch hebben ze nog steeds de meerderheid van de aandelen.
Dit zegt uiteraard niets over de huidige bedrijfsvoering.
Die kan dik in orde zijn.
Als ze dat is gelukt in die korte tijd: chapeau!

Nogmaals: de consumenten zullen het ons gaan vertellen.
Dat doet voor mij persoonlijk natuurmonumenten zeker niet!
Ontberen daartoe elke kennis en gaan voor mij ver buiten hun boekje.

• Ingrid123
izdp schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:26:

Nogmaals: de consumenten zullen het ons gaan vertellen.
Dat doet voor mij persoonlijk natuurmonumenten zeker niet!
Ontberen daartoe elke kennis en gaan voor mij ver buiten hun boekje.
Ik word nieuwsgierig naar wat er aan de hand is bij natuurmonumenten, waar ik geen weet van heb, maar dat zal wel off-topic zijn hier (?)
Is dat een gelijksoortig scenario als bij GC destijds ?

[ Voor 6% gewijzigd door Ingrid123 op 27-12-2012 20:36 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je moet wat als de panelen even weinig opleveren :P
Er is een promotie van Gc gaande, je krijgt een (micro) korting en je steunt Nm.
Mijn ervaring met Nm is niet altijd even best, vorig jaar trachtten ze op eigen houtje mijn (vaste) bijdrage te verhogen terwijl ik geen toestemming had gegeven (dit zou telefonisch gebeurd zijn volgens Nm).
Ze hebben het teruggedraaid omdat ik anders mijn lidmaatschap had opgezegd.
Misschien worden de diverse commerciële activiteiten (samenwerking met derden) bedoeld van Nm?

• Ingrid123
Aha @Speedy-Andre, de consument zal het ons gaan vertellen ;)
Een marketing stunt van GC en NM in deze barre tijden.

• silvester6
Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:53:
[...]

Wat bedoel je met:
- 'dat alles 1 tarief is': standaardtarief i.p.v. hoog/laagtarief ?
- 'het voor beiden na te rekenen is': beide telwerken = verbruik- en opbrengst telwerk ?

Bedoel je dat je beter een standaardtarief dan een hoog/laagtarief kunt hanteren met zonnepanelen, omdat anders de factuur van GC niet goed na te rekenen is ?

Ben benieuwd naar je factuur in januari ;)
idd alletelwerken zijn het zelfde tarief standaardtarief.
voor beide bedoel ik greenchoice en mijzelf O-)

Verwijderd

Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 19:47:
[...]

Ik weet eigenlijk nog steeds niet of deze "digitale meter die niet slim is" exact dezelfde meter is als de "geblokkerde slimme meter" :?

Een 'niet slimme digitale meter' is niet geschikt voor nieuwe diensten die u helpen energie te besparen;
Dit duidt er volgens mij op dat deze 'niet slimme digitale meter' niet dezelfde meter is als een 'geblokkerde slimme meter'.

Klopt dat ? Kortom, is die niet slimme digitale meter een ander soort meter dan de geblokkeerde slimme meter :? Of komt dat op hetzelfde neer ?
Ik heb bij Enexis wat zitten vissen naar "slimme" meters en veel duidelijke antwoorden heb ik niet gekregen. Maar ik weet nu wel dat een "geblokkeerde" slimme meter nog steeds op afstand zal worden uitgelezen.
Ze zullen alleen niet periodiek automatisch de meterstand opnemen, maar ze blijven wel communiceren met de meter voor oa tijdsync, firmwareupgrades, en "informatie die van belang is voor het onderhoud van het netwerk". Volgens mij is je verbruik/teruglevering ook van belang voor het netwerk dus die kunnen ze nog steeds zien....

Een slimme meter zal dus altijd communiceren, een domme meter heeft volgens mij helemaal geen hardware om te communiceren (ook geen P1 poort denk ik, en die is nou juist interessant voor de klant).

Ik heb ook even geinformeerd wat er gebeurd als een slimme meter niet kan communiceren door >:) externe invloeden >:) ( ik wil best een alu hoedje om de hele meterkast heen vouwen). Maar dan wordt de meter op storing gezet en ik durf wel te gokken wie die rekening krijgt voor de monteur die ze dan langs sturen...

Dit verhaal is allemaal wel op basis van Enexis informatie, maar het zal bij Liander vast niet heel anders zijn.

• Ingrid123
@silvester6 Lijkt me een goed plan :D .
Zolang GC mij niet duidelijk vooraf kan vertellen hoe ze in hoog/laag tarief omgaan met teruglevering en saldering, ga ik wellicht ook standaardtarief bij ze opvragen (met 2-jaar terugwerkende kracht) zodra ze met een onbegrijpelijke, of voor mij nadelige, 2-jarige eindfactuur aankomen zetten straks.

• izdp
De verloving van gc en natuurmonumenten gaat idd te off-topic
Ik zie het als katten in het nauw die rare sprongen maken.

• izdp
Die slimme meter wacht op zijn/haar hacker ;-)
Wat gaan we dan krijgen voor "uw veiligheid als klant?"

Not the things, its the way to control people by minute.

• Ingrid123
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 21:26:
[...]

Een slimme meter zal dus altijd communiceren, een domme meter heeft volgens mij helemaal geen hardware om te communiceren (ook geen P1 poort denk ik, en die is nou juist interessant voor de klant).

Ik heb ook even geinformeerd wat er gebeurd als een slimme meter niet kan communiceren door >:) externe invloeden >:) ( ik wil best een alu hoedje om de hele meterkast heen vouwen). Maar dan wordt de meter op storing gezet en ik durf wel te gokken wie die rekening krijgt voor de monteur die ze dan langs sturen...

Dit verhaal is allemaal wel op basis van Enexis informatie, maar het zal bij Liander vast niet heel anders zijn.
Dank voor je nuttige info ! Een domme digitale meter is dan zo gek nog niet ;)

Ik vraag me dan wel weer af wat ze doen met al die klanten die over enkele jaren een domme digitale meter hebben i.p.v. een geblokkeerde slimme meter. Zouden ze dan korting gaan geven op de tarieven voor de slimme meter-huurders :(

Ik ben technisch nog lang niet zover met wat ik met een P1 poort aan moet. Ik zie alleen maar ingewikkelde, voor mij onbegrijpelijke verhalen over aansluitingen op zo'n P1 poort op een ander forum. Heb ook geen tijd (en zin) om me daarin nu te verdiepen.

Wat ik nu wel even sneller kon begrijpen is die 'Youless'. Die zou ik nu zelfs kunnen gaan toepassen op m'n Ferrarismeter :D. Registreert wel alleen het verbruik en niet de teruglevering, geloof ik. Ik zit nu tegelijkertijd op dit forum hierover wat rond te neuzen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1494214/last

Of zijn er nog betere (en net zo goed te begrijpen voor een leek als ik), maar niet duurdere pulstellers /elektriciteitsmeters momenteel te verkrijgen, en ook nog toepasbaar zelfs op een Ferrarismeter ?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Op de site van Eneco lees ik over de voordelen van een slimme meter:

Voordelen van de slimme meter op een rij:

-Op uw energienota staat altijd uw werkelijk verbruik: geen schattingen.
-U kunt energie en kosten besparen door het verschafte inzicht
-U hoeft niet meer thuis te blijven voor meteropname
-U bent voorbereid op toekomstige ontwikkelingen zoals extra slimme meter diensten voor nog meer inzicht.

punt 1. is dit een voordeel? iets bijbetalen of terug krijgen is voor mij geen probleem. Bovendien geef ik zelf de juiste meterstanden door. Dus als zij die hanteren dan moet de nota ook correct zijn.
punt 2. hoe dan? wordt niet uitgelegd. de meterstand noteer ik wekelijks en heb daardoor voldoende inzicht.
punt 3. ik ben nog nooit thuis gebleven voor de meteropname.
punt 4. ook zo'n loze kreet die verkopers van consumenten elektronica plegen te doen zoals de kreet HD-ready. Tegen de tijd dat er in HD werd uitgezonden was de technologie in die tv al weer achterhaald.

Wat een onzinnig verhaal om mensen over te halen om een slimme meter te nemen. Verzin dan iets goed en bied dat aan. Zoals een meter die je direct aan je router kunt koppelen en waarmee je alle relevante info direct op je pc kunt bekijken. Maar dat gebeurd niet. Ze verkopen liever apparaten zoals Toon en daarnaast een Live Update abo. Maar zelfs dan, het is even leuk om te monitoren maar na verloop van tijd heb je het wel gezien. Precies zoals in de test van vereniging Eigen Huis. Ik moet er geen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
  • Nu online
izdp schreef op donderdag 27 december 2012 @ 21:57:
Die slimme meter wacht op zijn/haar hacker ;-)
Wat gaan we dan krijgen voor "uw veiligheid als klant?"

Not the things, its the way to control people by minute.
De kans zal klein zijn dat er iets gebeurd, maar met een ferraris is de kans dat een hacker mij afsluit of de meterstanden manipuleert NUL. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Ingrid123
PeterZ(on) schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:14:
[...]

De kans zal klein zijn dat er iets gebeurd, maar met een ferraris is de kans dat een hacker mij afsluit of de meterstanden manipuleert NUL. :)
Bij de ferrarismeter is de netbeheerder de hacker.

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:22:
[...]

Bij de ferrarismeter is de netbeheerder de hacker.
Dat ontgaat mij even. 8)7

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nog een aardig horrorverhaal over de slimme meter :>
Een van de problemen kort na de installatie is dat de dag/nacht teller niet correct werkt en ik lees dat de omschakeltijden van laag naar hoog en viceversa niet (altijd) juist zijn.

Mijn domme digitale meter heeft geen P1 aansluiting maar wel een led die bij elk Watt verbruik 1x knippert.
Dit lees ik uit met een Wattcher en zijn informatie registreer ik weer met een Homewizard die ik op zijn beurt met een smartphone kan volgen.
De Wattcher kijkt alleen naar het verbruik en zal waarschijnlijk de mist in gaan zodra ik meer teruglever dan ik verbruik (terugleveren wordt dan als verbruik geteld).
In de wintermaanden speelt dit niet, dus voorlopig heb ik nog een correcte uitlezing op afstand.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)?
Zullen we de topic titel laten wijzigen?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ingrid123
@ PeterZ(on)

- Op uw energienota staat altijd uw werkelijk verbruik: geen schattingen. (hoe durven ze sowieso ongevraagd te gaan schatten)
- U kunt energie en kosten besparen door het verschafte inzicht. (niente)
- U hoeft niet meer thuis te blijven voor meteropname. (iid nooit gedaan)
- U bent voorbereid op toekomstige ontwikkelingen zoals extra slimme meter diensten voor nog meer inzicht. (zodat ze nog meer dure apparaten kunnen verkopen en nog meer inzicht in het consumentengedrag krijgen)

"HD-ready. Tegen de tijd dat er in HD werd uitgezonden was de technologie in die tv al weer achterhaald."
Toch lopen nu de smart HD TVs vooruit op het aantal gratis toegankelijke HD zenders en word je nu dus gedwongen dure UPC, Ziggos etc. abo's af te sluiten om HD te kunnen waarnemen op die mooie, dure, grote smart TVs.

"Zoals een meter die je direct aan je router kunt koppelen en waarmee je alle relevante info direct op je pc kunt bekijken."
Ja, die wil ik :)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 14:03
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:40:
Nee. Maak liever een nieuw topic over slimme of domme meters.
Maar als het niet verder komt dan achterdochtige borrelpraat (sorry, ik ben zeker niet de enige die de paranoïde visie op die meters helemaal beu is), kan het vast wel in een donker hoekje van de duurzame kroeg.

Punctuality is the politeness of kings

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:05
dreamscape schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:47:
[...]

Maar als het niet verder komt dan achterdochtige borrelpraat (sorry, ik ben zeker niet de enige die de paranoïde visie op die meters helemaal beu is), kan het vast wel in een donker hoekje van de duurzame kroeg.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/22498542.jpg

Me2, mocht de intentie van mijn posting niet zijn doorgekomen :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• izdp
Wie het belang niet snapt kent weinig van de historische ontwikkelingen.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:40:
Mijn idee 8) < chinees met een ZONNEbril op zijn neus.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0230.JPG

En ZONNEpanelen zien er uit als hier boven afgebeeld. _/-\o_

• Ingrid123
"Wie het belang niet snapt kent weinig van de historische ontwikkelingen."

En heeft geen besef van de toekomst.

[ Voor 54% gewijzigd door Ingrid123 op 27-12-2012 23:20 ]

• Joepla

Joepla

Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 18:16:
[...]

Volgens mij ben jij nu de eerste die daar wat uitgebreider over begint/het aanzwengelt :X

Ik vind straling wel degelijk on topic hier: het gaat immers over die digitale/slimme meters met stralingontvangst in je woning. En ik zou graag een digitale meter willen hebben die geen straling uitzendt.
Door het begrip "straling" en de zgn. schadelijkheid niet onderbouwd in de discussie te mengen, geef je er meteen een soort geitenwollensokken imago aan, daar waren we nu net aardig vanaf aan het komen. Solar = eindelijk sexy en trendy, laten we dat proberen zo te houden.

• izdp
Trendy? Sexy?
Ik kan me er niets bij voorstellen.
Blijven lelijke dingen die dure energie produceren.
Dat duur wordt door anderen 'dommen' betaald.
Zolang dat duurt en anderen met de echte winst er vandoor gaan.
De echte winst is voor onze aarde.

• Ingrid123
Dacht ik nou net van het topic 'straling en gezondheidrisico's' hier af te zijn. :F

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In de afdeling zonnepanelen, de schuur heeft nu een 100Wp poly paneel gekregen voor project tuinverlichting 2013. Helaas is de schuur lelijker dan het zonnepaneel, deze zal ik jullie onthouden.

Wel de chinese volt meter binnen gekregen en gemonteerd. Tevens langs de hobby zaak geweest voor een paar diodes voor mijn ongelijke strings. Je kan de zwarte shrinkwrap er nog net omheen zien zitten bij de stekkers.

Omdat Gasschuif van mooie meters houdt, deze is voor jou ;)
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0765.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

Het word een hele installatie kerel :) nog even en er moet een kast omheen en groepen indeling in de deur enz enz. ;)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:46:
Het word een hele installatie kerel :) nog even en er moet een kast omheen en groepen indeling in de deur enz enz. ;)
Hah!

Stiekem toch af en toe aan het kijken voor dubbel MPPT omvormers, alleen zijn die er niet veel met galvanische scheiding. Twee losse omvormers is niet echt aantrekkelijk.

De aanbieding van de PowerOne 3.6 was aantrekkelijk, misschien eerder een PowerOne PVI-3.0 dan de 3.6. Met 3200Wp heeft de 3.6 niet veel zin. De SMA 3000TL-21 is iets te breed voor naast de ketel en moet er van alles overhoop. Liever niet. Ook geen galvanische scheiding.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:53:
[...]

Hah!

Stiekem toch af en toe aan het kijken voor dubbel MPPT omvormers, alleen zijn die er niet veel met galvanische scheiding. Twee losse omvormers is niet echt aantrekkelijk.

De aanbieding van de PowerOne 3.6 was aantrekkelijk, misschien eerder een PowerOne PVI-3.0 dan de 3.6. Met 3200Wp heeft de 3.6 niet veel zin. De SMA 3000TL-21 is iets te breed voor naast de ketel en moet er van alles overhoop. Liever niet. Ook geen galvanische scheiding.
Effekta'tje?

* Dre runs >:)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Had die Effekta 5000 galvanische scheiding? Wel meerder inputs, ik kan deze altijd gewoon begrenzen voor de 16A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:56:
[...]

Had die Effekta 5000 galvanische scheiding? Wel meerder inputs, ik kan deze altijd gewoon begrenzen voor de 16A groep.
Oeps, is inderdaad een TL omvormer. Hebben jou panelen wel een galvanische scheiding nodig? Was een wens van jezelf geloof ik toch? De keus voor TL omvormers is vandaag de dag een stuk groter dan voor omvormers met transformator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zelf ga ik ook voor een galvanische scheiding ongeacht of m'n panelen het het nu nodig hebben of niet.
360VDC is geen pretje om door een defecte omvormer mee in aanraking te komen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

^^ Dat dus, kijk, als je weet dat je een prutser bent, dan kan je er maar rekening mee houden!

Ik heb al te vaak een tetter gehad in de 9 jaar elektro studie. Neen, dank.

Overigens moet ik opmerken dat de SB2000HF met optitrac het veel beter doet met de ongelijke strings als ik zelf verwacht had.

Helaas heb ik nog maar 1 grotendeels zonnige dag gehad sinds 1 december waarop ik kon waarnemen wat deze deed. Hier zie ik netjes een grotere ochtendbult van de 8 panelen op oost en een iets kleinere kortere bult van de 6 panelen op west.

Door het verschil in aantal panelen is het "midden" wel een stukje later verschoven. Als straks alle panelen liggen en er dus 2 gelijke strings zijn verwacht ik eerlijk gezegd vrijwel hetzelfde resultaat als migjes.

Ik zal OptiTrac eens uit zetten om te zien wat er dan gebeurt, mijn vermoeden is dat de omvormer dan vast komt te zitten op de oost string, ivm hogere spanning.

Met de lage zon en oost-west komt er overigens wel een stuk minder uit vergeleken met zuid, poeh, mensen met zuid pieken nog tot zeker 2/3 van STC van alles. Met oost-west zit ik op 1/3 van STC, per dakdeel, dus of 1/3 van 1600Wp 'sochtends, of 1/3 van 1200Wp 'smiddags.

Maar ja, ik wist waar ik aan begon, ik kan het huis niet draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:56:
[...]

niet nodig, kan gewoon op 16, een 5000 heeft 2 versie's , de 2000 en 3000, voor jou zou dan de 2000 super zijn. Maar ja de 4200 doet het hier ook prima met resp 1600 en 1500wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:53
Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:10:
[...]
Dank voor je nuttige info ! Een domme digitale meter is dan zo gek nog niet ;)

Ik vraag me dan wel weer af wat ze doen met al die klanten die over enkele jaren een domme digitale meter hebben i.p.v. een geblokkeerde slimme meter. Zouden ze dan korting gaan geven op de tarieven voor de slimme meter-huurders :(
Korting!!! De overheid (provincie, gemeenten) is aandeelhouder van de netwerkbeheerders en die hebben een gat in de hand :( (15-25% van de inkomsten netbeheerders gaat als divid naar de aandeelhouders)

De huidige tot nu geplaatste DSMR 2.2 (slimme) meters zijn pilot-project meters.
Ben benieuwd of daarover 10 jaar nog veel van hangen vanwege het ontwerpconcept dat gebruikt is, al bekend voor het invoeringsbesluit werd ingevoerd.
Die eng pas in ontwerpconcept wordt pas aangepakt na de versie die na de DSMR 4.x die over enkele weken/maanden mogelijk vrijgelaten wordt. Deze volgende beta versie laat nog even op zich wachten
In de DSMR 5.x, bedoeld als de eerste gewone versie 2014/2015, is daarnaast daadwerkelijk voor het eerst te controleren aan de gebruiker zijde of deze werkelijk (on)gewenst communiceert. En zij ook alle andere gebruikers-punten met een beetje geluk erin verwerkt die genoemd worden in het invoeringsbesluit van de minister.
Uitlezen via een request en automatisch verzenden omdat het vinkje in de firmware aanstaat zijn 2 verschillende begrippen.

Salderen, zolang er geen goede wettelijk uitwerking van salderen is, wordt er creatief mee omgesprongen, in het laatste half jaar heb ik al verschillende creatieve versie gezien in de poging om een webpagina te maken voor alle leveranciers.
Advies gebruik de E-mail en ga de discussie aan met de leverancier aan (vele hebben een aparte afdeling), lijst het resultaat incl rekenvoorbeeld in tot de volgende jaarafrekening.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ingrid123 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 19:47:
[...]

Dank voor die link.

...of u krijgt een digitale meter die niet slim is en niet geschikt voor nieuwe diensten die u helpen energie te besparen.

Ze zijn niet hetzelfde, standaard wordt eerst geprobeerd je de slimme meter te laten behouden door het verhaaltje van het niet op afstand uitlezen te houden. Als je dan doorvraagt, dan blijkt het plaatsen van een domme digitale meter (zonder gprs, plc en dat soort grappen) gewoon tot de opties te behoren, echter kost dit je wel een 72 euro nogwat. Let op, de gasmeter vervangen ze standaard mee, is afaik niet nodig maar je krijgt wel de rekening gepresenteerd.

Aldus een ervaringsdeskundige, kostte even wat knokken met Liander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 00:36:
[...]

Korting!!! De overheid (provincie, gemeenten) is aandeelhouder van de netwerkbeheerders en die hebben een gat in de hand :( (15-25% van de inkomsten netbeheerders gaat als divid naar de aandeelhouders)

De huidige tot nu geplaatste DSMR 2.2 (slimme) meters zijn pilot-project meters.
Ben benieuwd of daarover 10 jaar nog veel van hangen vanwege het ontwerpconcept dat gebruikt is, al bekend voor het invoeringsbesluit werd ingevoerd.
Die eng pas in ontwerpconcept wordt pas aangepakt na de versie die na de DSMR 4.x die over enkele weken/maanden mogelijk vrijgelaten wordt. Deze volgende beta versie laat nog even op zich wachten
In de DSMR 5.x, bedoeld als de eerste gewone versie 2014/2015, is daarnaast daadwerkelijk voor het eerst te controleren aan de gebruiker zijde of deze werkelijk (on)gewenst communiceert. En zijn ook alle andere gebruikers-punten met een beetje geluk erin verwerkt die genoemd worden in het invoeringsbesluit van de minister.
Uitlezen via een request en automatisch verzenden omdat het vinkje in de firmware aanstaat zijn 2 verschillende begrippen.

Salderen, zolang er geen goede wettelijk uitwerking van salderen is, wordt er creatief mee omgesprongen, in het laatste half jaar heb ik al verschillende creatieve versies gezien in de poging om een webpagina te maken voor alle leveranciers.
Advies: gebruik de E-mail en ga de discussie met de leverancier aan (vele hebben een aparte afdeling), lijst het resultaat incl rekenvoorbeeld in tot de volgende jaarafrekening.
Geweldig, dank je wel voor de informatieve documenten en de links !
Nu weet ik zeker dat ik wacht tot die uitrol van DSMR 5.x er aankomt. En dan beslis ik wel weer opnieuw wat te doen, afhankelijk van de ervaringen met die slimme meter versie 5 tegen die tijd ;)

Ja, telefoneren is hopeloos, ik gebruik de e-mail volop, afdeling correcties bij de NEM, afdeling teruglevering bij Liander, Liander Datacollectie CM West, diverse namen van GC ...
Het is dat ik nu vakantie heb, anders zou ik voor al die discussies en het uitzoekwerk de tijd niet hebben.

Heb jij nog bestaande links naar zo'n overzicht van salderen door leveranciers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:06

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

databeestje schreef op donderdag 27 december 2012 @ 23:39:

Omdat Gasschuif van mooie meters houdt, deze is voor jou ;)
[afbeelding]
Dank. _/-\o_

Daar kan ik niets anders voor terugdoen als natuurlijk weer een hele mooie meter

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img254/3418/dsc04906gq.jpg

Boze tongen beweren dat de PV opbrengst afhangt van de luchtdruk. Later meer :+

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:26:

Heb jij nog bestaande links naar zo'n overzicht van salderen door leveranciers ?
Een wel uit gewerkt overzicht Stichting zonneenergie Wageningen, webpagina onder mijn nick staat nog een oude van juli van mij (voor de creatieve hype per telwerk, salderen is per aansluiting) In jan/feb ga ik weer eens een poging doen voor een up-date.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:07:
[...]

Ze zijn niet hetzelfde, standaard wordt eerst geprobeerd je de slimme meter te laten behouden door het verhaaltje van het niet op afstand uitlezen te houden. Als je dan doorvraagt, dan blijkt het plaatsen van een domme digitale meter (zonder gprs, plc en dat soort grappen) gewoon tot de opties te behoren, echter kost dit je wel een 72 euro nogwat. Let op, de gasmeter vervangen ze standaard mee, is afaik niet nodig maar je krijgt wel de rekening gepresenteerd.

Aldus een ervaringsdeskundige, kostte even wat knokken met Liander :P
Ik kreeg eerst door Liander een gratis slimme meter aangeboden i.v.m. teruglevering (met mijn geschikte ferrarismeter). Die slimme meter heb ik geweigerd. Nu proberen ze me een gratis digitale meter aan te smeren op deze wijze: "Bij negatief verbruik is het beleid van Liander dat de meter vervangen moet worden voor een digitale meter."
Ik vraag me nog steeds af of Liander mij hiertoe kan dwingen. :? Volgens mij niet. Edit: Wel dus :(

Verder geen uitleg erbij wat het verschil is tussen beide meters. Nu dus duidelijk, dank je.
Zelfs gratis wil ik voorlopig beide meters buiten de deur houden, zeker nu ik weet dat slimme meter versie 5.0 er nog aan moet gaan komen. Dat vertellen ze je natuurijk niet. En als ik eenmaal vast zit aan een digitale meter en die zou wensen om te ruilen tegen slimme meter versie 5.0 t.z.t., dan zal ik vast wel geld moeten dokken. Dus gewoon wachten op de ervaringen met uitrol van de hopelijk betere slimme gratis meter versie 5.0 ;)

Edit: en ondertussen in de hoogtarieven (om mijn overproductie dan naar beneden te brengen):
- elektrische waterkoker gebruiken i.p.v. water koken op gas,
- elektrische deken ipv CV,
- airco met verwarming aanschaffen
- wat nog meer ?
Niet bepaald milieuvriendelijk ...

[ Voor 8% gewijzigd door Ingrid123 op 28-12-2012 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wel humor voor mij om te lezen.

Kom in de zonnewereld terecht kom ik de meter tegen.
Kom ik aan met mijn smeltkoppies rondom de kwh meter van meterfabriek dordrecht.
Mooie stroomtrein wil ik wel houden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:47:
[...]

Een wel uit gewerkt overzicht Stichting zonneenergie Wageningen, webpagina onder mijn nick staat nog een oude van juli van mij (voor de creatieve hype per telwerk, salderen is per aansluiting) In jan/feb ga ik weer eens een poging doen voor een up-date.
Fijn, dank je. Ga ik eens doorlezen. Ik zie de NEM er nog niet bij staan. Staat ook niets over op hun site. Ik heb wel een e-mail van de NEM ontvangen over teruglevering. Ik moet o.a. bij Liander een aparte EAN-code aanvragen voor teruglevering. En Liander zegt daar boven op dat die reeds door mij aangevraagde EAN-code pas geactiveerd wordt wanneer ik mijn analoge ferrarismeter laat vervangen voor een digitale meter om te gebruiken voor de terugleverstanden.
Jakkes, dus toch geen teruglevering zonder digitale meter :(

De NEM schrijft mij dat saldering met een ferrarismeter automatisch gaat. Gelukkig ;) Maar geeft geen uitleg over berekening hoog/laagtarief bij saldering :?

Ik blijf graag op de hoogte van je update ! Mocht je mijn email van de NEM over teruglevering willen ontvangen, geef maar een seintje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
izdp schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 02:14:
Wel humor voor mij om te lezen.

Kom in de zonnewereld terecht kom ik de meter tegen.
Kom ik aan met mijn smeltkoppies rondom de kwh meter van meterfabriek dordrecht.
Mooie stroomtrein wil ik wel houden ;-)
Geen idee waar jij het over hebt, smeltkoppies ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 02:27:
[...]

Fijn, dank je. Ga ik eens doorlezen. Ik zie de NEM er nog niet bij staan.
NL Energie
De NEM schrijft mij dat saldering met een ferrarismeter automatisch gaat. Gelukkig ;) Maar geeft geen uitleg over berekening hoog/laagtarief bij saldering :?
Gebruik een rekenvoorbeeld die aansluit bij je situatie, naast dubbeltarief bestaat er ook nog administratief enkeltarief (dubbeldag tarief), de ferraris meter telt gewoon verder zoals voorheen met 2 tellers, maar administratief worden de telwerken bij elkaar geteld/ verrekend
Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:52:[/b]

Ik vraag me nog steeds af of Liander mij hiertoe kan dwingen. :? Volgens mij niet.
Verplicht niet zie hier,
Netbeheerders hebben een monopolie positie, de meter zelf is van de netbeheerder wat daar achterkomt van de gebruiker.
Voor de "slimme" meter is een uitzondering gemaakt via een noodsprong om de invoering ervan door de eerste kamer te krijgen. Indien ongeschikt is het de plicht van de netbeheerder de meter te vervangen, maar deze wil dit graag zo draaien dat de gebruiker een voorkeur heeft en zo indirect opdracht geeft voor vervanging tegen vervangingstarief.

Mocht je 3 fasen aansluiting hebben dan is DSMR 4.x al een flinke sprong vooruit ook de gasmeter heeft dan temperatuur correctie, alleen de minister moet nog een handtekening zetten dat deze geplaatst mogen gaan worden, tot die tijd worden er DSMR 2.2 geplaatst waarvoor geen upgrade verplichting geldt, als ze niet meer aan de geldende norm in de toekomst voldoen

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 28-12-2012 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 02:39:
[...]

Verplicht niet zie hier,
Netbeheerders hebben een monopolie positie, de meter zelf is van de netbeheerder wat daar achterkomt van de gebruiker.
Voor de "slimme" meter is een uitzondering gemaakt via een noodsprong om de invoering ervan door de eerste kamer te krijgen. Indien ongeschikt is het de plicht van de netbeheerder de meter te vervangen, maar deze wil dit graag zo draaien dat de gebruiker een voorkeur heeft en zo indirect opdracht geeft voor vervanging tegen vervangingstarief.

Mocht je 3 fasen aansluiting hebben dan is DSMR 4.x al een flinke sprong vooruit ook de gasmeter heeft dan temperatuur correctie, alleen minister moet nog een handtekening zetten dat deze geplaatst mogen gaan worden, tot die tijd worden er DSMR 2.2 geplaatst waarvoor geen upgrade verplichting geldt, als ze niet meer aan de geldende norm in de toekomst niet voldoen
Zie hierboven: Liander zegt dat de reeds door mij aangevraagde EAN-code pas geactiveerd wordt wanneer ik mijn analoge ferrarismeter laat vervangen voor een (gratis jawel) digitale meter om te gebruiken voor de terugleverstanden :(
Op de Liander-link die jij aangeeft gaat hem om saldering met de ferrarismeter, niet om teruglevering bij 'negatief verbruik'.

Hoe kom ik er achter of ik een 3 fasen aansluiting heb ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 02:51:
[...]

Zie hierboven: Liander zegt dat de reeds door mij aangevraagde EAN-code pas geactiveerd wordt wanneer ik mijn analoge ferrarismeter laat vervangen voor een (gratis jawel) digitale meter om te gebruiken voor de terugleverstanden :(
Op de Liander-link die jij aangeeft gaat hem om saldering met de ferrarismeter, niet om teruglevering bij 'negatief verbruik'.

Hoe kom ik er achter of ik een 3 fasen aansluiting heb ?
Negatief gebruik per aansluiting of per telwerk, salderen is in principe per aansluiting.
Maar zonnebakkerstroom is ruw weg 5/7 is op dagtelwerk en 2/7 op nacht/dal telwerk
Terwijl het verbruik een andere verdeling kan hebben.
Via een rekenvoorbeeld kom je er achter hoe je leverancier daarmee om gaat.

Ik heb ook een 2e EAN code ontvangen omdat de mijne aangemeld zijn bij enexis, maar ik mag deze niet gebruiken zolang ik een ferraris meter heb en staat ook niet in het EAN codeboek

Op je afrekening staat het vermeld wat voor aansluiting je hebt bij capaciteitstarief.
Of op de ferraris meter kijken welke code er opstaat 3(xx)yy A

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 28-12-2012 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 02:39:
[...]

NL Energie
[...]

Gebruik een rekenvoorbeeld die aansluit bij je situatie, naast dubbeltarief bestaat er ook nog administratief enkeltarief (dubbeldag tarief), de ferraris meter telt gewoon verder zoals voorheen met 2 tellers, maar administratief worden de telwerken bij elkaar geteld/ verrekend
Ja, ik heb echt dubbeltarief (hoog/laag tarief) en niet 1 standaardtarief. Ik heb ''negatief verbruik" in het hoogtarief. Nu ik geen teruglevering voor mijn overproductie krijg van Liander met mijn analoge ferrarismeter, kan ik bij Greenchoice dus waarschijnlijk beter 1 standaardtarief aanvragen met terugwerkende kracht over de afgelopen 2 jaren, zodat beide telwerken met elkaar verrekend worden.
Dan heb ik nl. minder verbruik in het laagtarief als ik aanneem dat ze mijn negatief verbruik in hoogtarief aftrekken van het verbruik in het laagtarief. Klopt dat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee, volgens mij niet.
Volgens mij moet ook liander je overproductie in hoogtarief met je afname in laagtarief verrekenen.
Dit los van soort meter.
Pas daarna is evt de vraag wat ze kunnen eisen.
Tenminste zo begrijp ik het.

[ Voor 6% gewijzigd door izdp op 28-12-2012 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 03:10:
[...]

Ja, ik heb echt dubbeltarief (hoog/laag tarief) en niet 1 standaardtarief. Ik heb ''negatief verbruik" in het hoogtarief. Nu ik geen teruglevering voor mijn overproductie krijg van Liander met mijn analoge ferrarismeter, kan ik bij Greenchoice dus waarschijnlijk beter 1 standaardtarief aanvragen met terugwerkende kracht over de afgelopen 2 jaren, zodat beide telwerken met elkaar verrekend worden.
Dan heb ik nl. minder verbruik in het laagtarief als ik aanneem dat ze mijn negatief verbruik in hoogtarief aftrekken van het verbruik in het laagtarief. Klopt dat :?
GC, ik ben 9 december naar ze geswitched.
Het is net welke E-mail antwoord ik van hen pak, hoe ze dat verreken, ik heb nu gewoon hoog/laag

Het is vele tientallen pagina's terug dat ik op de zelfde dag antwoord kreeg op mijn vraag hoe gaan jullie om met de volgende meterstanden:
Hoog -1600kWh
Laag 2000kWh

Wordt niet verrekend met elkaar, daarvoor heb je dubbeldagtarief nodig, terwijl Schinnen-groen wel een positief antwoord kreeg (heeft de E-mail in dit topic gepost) een week later kreeg ik het zelfde antwoord, overschot hoog wordt met laag verrekend.

Vandaar mijn eerdere opmerking: ga de discussie aan en lijst het resultaat incl rekenvoorbeeld in tot de jaarafrekening, want dit is niet iets specifiek voor GC, ik heb zelfde ook voor andere, vandaar ik wat moeite had met updaten van mijn overzichtje

[ Voor 2% gewijzigd door Domba op 28-12-2012 03:29 . Reden: Link naar oude posting toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 03:01:
[...]

Negatief gebruik per aansluiting of per telwerk, salderen is in principe per aansluiting.
Maar zonnebakkerstroom is ruw weg 5/7 is op dagtelwerk en 2/7 op nacht/dal telwerk
Terwijl het verbruik een andere verdeling kan hebben.
Via een rekenvoorbeeld kom je er achter hoe je leverancier daarmee om gaat.

Ik heb ook een 2e EAN code ontvangen omdat de mijne aangemeld zijn bij enexis, maar ik mag deze niet gebruiken zolang ik een ferraris meter heb en staat ook niet in het EAN codeboek

Op je afrekening staat het vermeld wat voor aansluiting je hebt bij capaciteitstarief.
Of op de ferraris meter kijken welke code er opstaat 3(xx)yy A
Negatief verbruik per telwerk (hoogtarief), logisch want veel meer zon dan doordeweeks.
GC heeft mij 2 jaar op 0 gezet bij het hoogtarief. Maar ik denk dus dat ik beter af ben met verrekening tussen hoog/laagtarief op 1 standaard tarief. Is dat wat jij bedoelt met laten salderen per aansluiting ?

Mijn 2e EAN code staat nog steeds vermeld in het EAN codeboek, maar Liander zegt dat ze hem niet activeren totdat ik een digitale meter aanvraag.

Landys-Gyr Ferrarismeter:
CL2df3

Welke fase valt hieruit aftelezen :?

Capaciteitstarief: Ai, dat moet ik morgen maar eens opzoeken. Geen idee wat dat is en waar ik het kan vinden. Niet op de factuur van GC i.e.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 03:34:
[...]

Landys-Gyr Ferrarismeter: 3 'codes' zie ik:
CL2df3
1WD10
1Fase 10(30) A 600 Omw./kWh

Een kleine waarschijnlijk 1x25A hoofdzekering

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 28-12-2012 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 03:22:
[...]

Wordt niet verrekend met elkaar, daarvoor heb je dubbeldagtarief nodig, terwijl Schinnen-groen wel een positief antwoord kreeg (heeft de E-mail in dit topic gepost) een week later kreeg ik het zelfde antwoord, overschot hoog wordt met laag verrekend.

Vandaar mijn eerdere opmerking: ga de discussie aan en lijst het resultaat incl rekenvoorbeeld in tot de jaarafrekening, want dit is niet iets specifiek voor GC, ik heb zelfde ook voor andere, vandaar ik wat moeite had met updaten van mijn overzichtje
Okay, dank je, goed advies en helder voorbeeld, ik ga een rekenvoorbeeld opvragen bij GC en bij NEM !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 03:50:
[...]

1Fase 10(30) A 600 Omw./kWh

Een kleine waarschijnlijk 1x25A hoofdzekering
Klopt: 10(30) A 600 Omw./kWh

Hoofdzekering: geen idee..

- Dus dat wordt wachten op DSMR 5.x met Fase 1 ?

[ Voor 17% gewijzigd door Ingrid123 op 28-12-2012 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ingrid123 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 03:59:
[...]

- Waar zie je dat (1Fase 10(30) A) aan in deze 2 codes ?
CL2df3
1WD10

- Dus dat wordt wachten op DSMR 5.x ?
Via de lijst van uitgeven metercodes , gebruik CL2(d)f3 om te zoeken, de metercode zelf is 2350 van dit type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Okay, gevonden, en dit staat ook op de meter zelf: 10(30) A 600 Omw./kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb al 5 jaar negatieve standen uitbetaald gekregen (gc)
ik heb hoog/laag en 3 fasen
vanaf 1-5-2012 krijg ik nog 9 cent op mijn ferraris onder 0.
daarom heb ik op 0 afgerekend, en verbruik ik nu alle stroom.(elektrische bijwarming cv zonneboiler)
beide telwerken zijn hier negatief.
http://van.wijk.net/pvt/gc022012.jpg
ze moeten gewoon doen wat er in de wet staat, ik betaal daarom niets, maandelijks ook niet,
totdat er een juiste tijdige exacte afrekening komt.
uitzoekwerk vanwege `schattig knoeiwerk` breng ik in rekening a 70 euro per uur.
zoals eerder besproken zet ik mijn oude maandbedrag weg op de spaarrekening.
power to the people.

9 cent wegbranden is nu gelijk aan 1m3 wegbranden,
er zit 8kWh warmte in een m3
9*8=56 cent voor 8Kwh warmte, gas is al duurder (prijspijl 2013)
een warmtepomp word interessant met de huidige prijsontwikkeling en inflatie.
ik heb nog geen warmtepomp, mijn cop* komt uit de terugverdientijd, die is al voorbij,
stroom kost mij dus helemaal niets, gas wel.

* Wikipedia: Warmtepomp

wat de leverancier verder uitkraamt maakt niet uit, wat er in de wet staat wel :
http://www.zonnestroomproducenten.org/salderen.html

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Interessante stof rond salderen met hoog/laagtarief :)
Dit heb ik nog niet besproken met Gc.
Je zou dus altijd hoogtarief moeten ontvangen omdat je overdag produceert?
Daarbij heb ik nu nog 'korting milieubelasting' op de rekening staan van €380, gaat dat veranderen nu ik teruglever :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
dreamscape schreef op donderdag 27 december 2012 @ 22:47:
[...]

Dit heeft niets met domme borrelpraat te maken maar met gezonde argwaan.

Een ferraris geeft alleen de stand aan die je ter plekke op enig moment kunt aflezen. Met een slimme meter (alleen voor de beheerder en niet van de consument) kun je veel meer. Functionaliteit die nu (nog)niet aanwezig is kun je straks met een firmware upgrade zomaar toevoegen. Bijvoorbeeld de hoogte van de tarieven laten afhangen van de overvloed of schaarste op het net. En ga er dan maar vanuit dat de door jouw pv-setje geproduceerde zonnestroom nog maar weinig opbrengt. En dat heeft alles met de tvt te maken. En er zullen nog wel meer geniepigheidjes in komen die de consument ongemerkt geld gaan kosten. Het gaat net zo ondoorzichtig en ingewikkeld worden als de telecommarkt.

Vroeger waren het nuts-bedrijven, maar helaas zijn het nu commerciële bedrijven met aandeelhouders die winst moeten maken, en hoe meer winst hoe beter. Zij zijn er echt op uit om de consument zo goedkoop mogelijk te bedienen. En als ze dan met flauwekul argumenten de consument proberen over te halen om een slimme meter te nemen, dan word ik uiterst wantrouwig. Dat sommige zaken nu wettelijk nog niet mogelijk zijn stelt mij niet gerust, want die kunnen worden aangepast. Zeker als niemand zich hier druk om maakt en deze meters omarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
De teruggave Eb van 380 euro blijft. Deze zit bij elke elektra aansluiting ongeacht gebruik.
@ingrid123 die administratieve 1 prijs voor beide telwerken heb ik.
Pagina: 1 ... 218 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.