3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
pieken op oost+zuid+west komen wel voor tegelijkertijd, bij een dakhoek van <30 graden en tussen 11 en 3 smiddags, in 2012 niet zo vaak, maar in 2011 zag ik het regelmatig.migjes schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:37:
[...]
string A en B kijken een andere kant op en zullen dus nooit 100% vermogen op het zelfde moment geven.
mocht je wel in die buurt komen kun je nog er aan denken om een paar panelen meer naar oost te richten.
vooral in april/mei 2011 was het extreem.
"tennisbal boven je hoofd houden logica"
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2012 10:32 ]
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Verwijderd
Dat is goed nieuws opzich Raymond.RaymondD schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:09:
Ben er inmiddels achter dat het grote verschil in bemetering tussen Enecsys monitor en mijn s0 pulsmeter aan de pulsmeter ligt. Het betreft een emat DEM015SD. Bij lage vermogens meet hij gewoon niets. Ik schroef toch maar mijn ABB C11 erin. Nadeel is dat die maar 100 pulsen geeft maar dat maakt mij niet zoveel uit. Het gaat me voornamelijk om de totaalopbrengst. Huidig wattage kan ik wel uitlezen uit de Enecsys omvormers.
Bij mij wijkt de voltcraft qua momenteel wattage ook iets af hoor, dit apparaatje kan ook niet zo goed met kleine vermogens overweg.
Totaal wijkt de voltcraft 2,4% af op ongeveer 122KWh op de voltcraft, heb ik 119 KWh op de Enecsys logging.
Ik hou de Enecsys waarden aan..............
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Nou dan heb je meer geluk dan hier. Hele ochtend grauw en regen geweest. Begint nu een beetje blauw door te komen, maar voor die par uurtjes heb ik daar ook niet veel meer aan. Ach, dat het maar snel Maart mag wordendatabeestje schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:47:
Een kerstochtend met zon, misschien wel net zo goed als een witte kerst. Dan maar hopen op beide tegelijk denk ik dan.
Zojuist voor de maand Dec12 door de magische 100kWh gegaan. (18,96kWh/kWp)
'n leuk kerstgebaar!
(80kWh tussen 1 en 13 Dec)
Heb je vandaag de zon erbij gehad? Bij het systeem van m'n ouders 21kWp en ook net 3kWh voor vandaag.hautessa schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:22:
Vandaag hier 3,6kwh en nog leuker:
Wel strak grijs de hele dag. Moet nog een beetje gevoel voor de opbrengst krijgen systeem ligt er nog maar kort
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
- En is een digitale meter (geen slimme meter) betrouwbaarder dan een ferrarismeter
Ik heb al 2 jaar zonnepanelen en leverancier was in 2011-2012 Greenchoice en wordt in 2013 NEM.
Liander vertelt mij nu het volgende:
Vanwege uw teruglevering loopt telwerk 1 (hoog tarief) van uw meter in negatief verbruik.
Negatief verbruik wil zeggen dat uw meterstand dit jaar lager is dan het jaar ervoor.
Dit levert een probleem op voor uw netbeheerder en uw leverancier.
Bij negatief verbruik is het beleid van Liander dat de meter vervangen moet worden voor een digitale meter.
Deze vervanging is geheel kosteloos voor u.
Echter hebben wij dan wel van u een ingevuld aanmeldingsformulier teruglevering nodig om de opdracht voor meterwisseling uit te zetten.
Ik verzoek u dan ook om het formulier, welke te vinden is op www.liander.nl/terugleveringmelden, in te vullen.
- Waar kan ik de meest recente Slimme meterwet vinden
Ik heb een digitale meter met 4 telwerken die niet 'slim' is, ofwel niet op afstand uit te lezen.
Als je toch een 'slimme' meter laat plaatsen dan kan je het op afstand uitlezen laten blokkeren.
Waar Liander een probleem mee heeft begrijp ik niet zo, misschien kunnen ze nu het werkelijke verbruik niet zien en daardoor niet salderen zoals ze het zelf het liefst doen.
Vanaf 3000KWh teruglevering kan de prijs voor stroom lager zijn, misschien willen ze die grens vaststellen met de digitale meter
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Daar werd niet moeilijk over gedaan.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
@PvPower Ik heb nl. ook mijn zonnepaneel installatie netjes gemeld bij Liander en toch zeggen ze dus nu dat: "bij negatief verbruik is het beleid van Liander dat de meter vervangen moet worden voor een digitale meter".
@Speedy-Andre Ja, misschien is dat hun probleem. Maar ik heb begrepen dat de energieleverancier (Greenchoice, NEM) saldeert en teruglevert en niet de Netbeheerder (Liander).
Door mijn "negatief verbruik" hebben zij bij mij elk jaar een probleem veroorzaakt door onjuiste meterstanden door te geven aan de energieleverancier, terwijl ik ze zelf allemaal keurig op tijd de juiste standen heb doorgegeven. Met als gevolg elk jaar weer verkeerde nota's, in mijn nadeel.
Ongelofelijk, maar ze doen alsof ze niet kunnen begrijpen dat mijn meterstand dit jaar lager is dan het jaar ervoor ("Dit levert een probleem op voor uw netbeheerder en uw leverancier.")
Administratief volgens mij een zeer ondeskundig zooitje daar
Ik weet dat die digitale (slimme) meter er sowieso aangaat komen in NL in 2014, maar ik wil het zo lang mogelijk uitstellen totdat ze de boel op orde hebben met de regelgeving, gedragcodes e.d.
Mijn vraag: als ik zo'n digitale meter blijf weigeren, zorgen "zij" dan toch wel voor een teruglevering i.v.m. mijn negatief verbruik
[ Voor 7% gewijzigd door Ingrid123 op 25-12-2012 19:10 ]
Daar zit wel een verschil met mijn situatie ik heb geen negatief verbruik.
En in de wet is vastgelegt dat is alleen je eigen verbruik met een max. van 5000kWh een op een hoeven te verrekenen.
Dus ik snap wel dat als je aangeeft zoveel negatief te gaan ze exact willen weten wat ze moeten verrekenen en wat er uit betaald moet worden.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Maar ik ga maar ca. 800kWh negatief, en dat weten ze ...PvPower schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 19:14:
Ingrid123,
Daar zit wel een verschil met mijn situatie ik heb geen negatief verbruik.
En in de wet is vastgelegt dat alleen je eigen verbruik met een max. van 5000kWh een op een hoeven te verrekenen.
Dus ik snap wel dat als je aangeeft zoveel negatief te gaan ze exact willen weten wat ze moeten verrekenen en wat er uit betaald moet worden.
Overigens hier een interesant artikeltje over de macht van de Netbeheerders:
"Irritant: Netbeheerders kunnen straks toch weer energie-toevoer afsluiten" 19 dec 2012
http://www.energieenwater.net/index.php/nieuws/nieuws-energie/2179-irritant-netbeheerders-kunnen-straks-toch-weer-energie-toevoer-afsluiten
En dat kan straks heel eenvoudig met een druk op de knopIngrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 19:25:
[...]
Maar ik ga maar ca. 800kWh negatief, en dat weten ze ...
Overigens hier een interesant artikeltje over de macht van de Netbeheerders:
"Irritant: Netbeheerders kunnen straks toch weer energie-toevoer afsluiten" 19 dec 2012
http://www.energieenwater.net/index.php/nieuws/nieuws-energie/2179-irritant-netbeheerders-kunnen-straks-toch-weer-energie-toevoer-afsluiten
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Uit principe, niet dat ik een wanbetaler ben, eerder andersom !
Hoe kunnen ze dat dan doen, ik heb Liander en die komen in dezelfde maand als de leverancier langs om de standen te noteren.Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 18:58:
Door mijn "negatief verbruik" hebben zij bij mij elk jaar een probleem veroorzaakt door onjuiste meterstanden door te geven aan de energieleverancier, terwijl ik ze zelf allemaal keurig op tijd de juiste standen heb doorgegeven. Met als gevolg elk jaar weer verkeerde nota's, in mijn nadeel.
Sterker nog, als ik zelf de meterstanden als eerste doorgeef dan worden die gebruikt voor de factuur.
Nu heb ik wel 'normale' meterstanden en sinds deze maand lever ik terug.
Grappig is dat zolang ik meer verbruik dan ik opwek de teller minder verbruik registreert, deze maand heb ik nog geen terugleverteller iets anders dan 0 zien weergeven.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tsja, ik geef ook altijd direct zelf mijn meterstanden door, maar ik wissel nogal eens van leverancier en dan vraagt de nieuwe leverancier bij mij de meterstanden dus op een ander moment op dan Liander. En dan blijkt die nieuwe leverancier zich toch te baseren op de verzonnenSpeedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 19:52:
[...]
Hoe kunnen ze dat dan doen, ik heb Liander en die komen in dezelfde maand als de leverancier langs om de standen te noteren.
Sterker nog, als ik zelf de meterstanden als eerste doorgeef dan worden die gebruikt voor de factuur.
Nu heb ik wel 'normale' meterstanden en sinds deze maand lever ik terug.
Grappig is dat zolang ik meer verbruik dan ik opwek de teller minder verbruik registreert, deze maand heb ik nog geen terugleverteller iets anders dan 0 zien weergeven.
Dus die digitale meter werkt in je voordeel ? Lijkt eerder op de werking van een terugdraai-meter zoals ik nu (nog) heb: als de zwakke winterzon schijnt en ik meer verbruik dan ik opwek draait de meter langzaam terug
Dacht ik nou dat ik dat moest doen vanwege teruglevering i.v.m. negatief verbruik (is niet hetzelfde als saldering).PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 19:53:
@Ingrid123 Helemaal ook mijn idee. Ik heb mijn panelen dan ook niet aangemeld om geen slapende honden wakker te maken...

Zoiets staat op de site van Greenchoice:
"U dient aan Greenchoice en uw netbeheerder door te geven dat u energie teruglevert."
http://www.greenchoice.nl/thuis/zelf-opwekken/energie-terugleveren
In beide gevallen krijg ik voor de teruggeleverde stroom hetzelfde dat ik zou betalen als afnemer.
Ik heb mijn nieuwe situatie netjes aangemeld bij -toevallig- ook Liander en Greenchoice.
Dankzij de digitale meter is er meer duidelijkheid denk ik en mijn maandbedrag is omlaag bijgesteld.
Als je dit niet vraagt dan krijg je pas bij de jaarafrekening de verrekening van de opgewekte stroom.
Ik zou eens bekijken of die digitale meter de problemen met de meterstanden oplost, er is dan immers
geen onduidelijkheid meer over wat je afneemt en teruglevert.
Een bruto productiemeter plaatsen helpt misschien ook, want dan leg je vast hoeveel je teruglevert.
Jammer is wel dat je dat dan zelf betaalt

Mijn panelen leveren maar ongeveer de helft van mijn verbruik, dus ik verwacht voorlopig geen terugbetaling. En ik ben ook (voorlopig) niet van plan om meer dan mijn verbruik op te wekken. Regelingen kunnen zo maar worden aangepast en dan kan ik het terug verdienen wel vergeten of duurt veel langer.Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 20:33:
[...]
Dacht ik nou dat ik dat moest doen vanwege teruglevering i.v.m. negatief verbruik (is niet hetzelfde als saldering).![]()
"U dient aan Greenchoice en uw netbeheerder door te geven dat u energie teruglevert."
Omdat ik niets terug krijg ga ik mij niet aanmelden. Men zegt dat het moet maar als ik besluit om al mijn energieverslindende apparaten de deur uit te doen, hoef ik dat toch ook niet te melden. Dus ik wacht rustig de afrekening af om te zien wat er gaat gebeuren als mijn verbruik plotseling een stuk lager is.
Heel verstandig en waar !PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 20:56:
[...]
En ik ben ook (voorlopig) niet van plan om meer dan mijn verbruik op te wekken. Regelingen kunnen zo maar worden aangepast en dan kan ik het terug verdienen wel vergeten of duurt veel langer.
Ik zou eigenlijk energieverslindende apparaten moeten gaan aanschaffen om dat verbruik (in het dagtarief) omhoog te krijgen
Maar ja, dan ben ik weer niet milieubewust bezig

Ik krijg juist door het gebruik van een slimme meter realtime inzicht in mijn verbruik door mijn meter met een netduino uit te lezen. En ook met een slimme meter kun je het op afstand uitlezen uit laten zetten.
Verder denk ik dat het een goed uitgangspunt is om niet meer energie op te wekken dan je verbruikt.
Bovendien is het nu eenvoudiger om na registratie van de zonnepanelen je voorschot omlaag aan te passen ipv de energieleverancier de rente kado te geven.
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Een ultiem voorbeeld is een airco, juist als je 'last' van de zon hebt is er zat energie om de airco te voedenIngrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:11:
[...]
Ik zou eigenlijk energieverslindende apparaten moeten gaan aanschaffen om dat verbruik (in het dagtarief) omhoog te krijgen
Maar ja, dan ben ik weer niet milieubewust bezig
Overigens kan je met moderne inverter airco's ook verwarmen en dat doen ze efficiënter dan een cvketel.
Helaas is dat wel plaatselijke warmte natuurlijk tenzij je een multi-split unit neemt.
@zonnebaas Over slimme meters wordt hier meestal positief geschreven, iets wat ik absoluut niet begrijp. Ik kan er voor de consument niets positiefs over bedenken. Voor uitgebreide logging mogelijkheden schiet zo'n meter tekort zodat je extra apparaten en software nodig hebt om er iets mee te kunnen doen. Het, uitlezen op afstand, uit laten zetten is voor mij echt onvoldoende. Het is voor mij pas acceptabel als dit onmogelijk is. Idem voor het op afstand afsluiten.
Verder als je eenmaal het verbruik in kaart hebt gebracht is het overbodig. Eigenlijk is het net als met verzekeringen, eens in de zoveel tijd, ga je eens bekijken of er iets te besparen valt. Met mijn 31 euro p/mnd voor Eneco wacht ik rustig af hoeveel het straks in mei omlaag gaat
@Speedy-Andre Het feit dat je niet weet of het in jouw voordeel is vind ik al een teken aan de wand...Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 20:51:
Of het in mijn voordeel is weet ik niet, maar het effekt is hetzelfde als salderen.
In beide gevallen krijg ik voor de teruggeleverde stroom hetzelfde dat ik zou betalen als afnemer.
Ik heb mijn nieuwe situatie netjes aangemeld bij -toevallig- ook Liander en Greenchoice.
Dankzij de digitale meter is er meer duidelijkheid denk ik en mijn maandbedrag is omlaag bijgesteld.
Als je dit niet vraagt dan krijg je pas bij de jaarafrekening de verrekening van de opgewekte stroom.
Ik zou eens bekijken of die digitale meter de problemen met de meterstanden oplost, er is dan immers
geen onduidelijkheid meer over wat je afneemt en teruglevert.
Een bruto productiemeter plaatsen helpt misschien ook, want dan leg je vast hoeveel je teruglevert.
Jammer is wel dat je dat dan zelf betaalt
Het wordt voor mij zo langzamerhand een principe kwestie: ik vind dat ze de door mij doorgegeven correcte meterstanden gewoon moeten accepteren en niet daarna mee mogen sjoemelen !
Maar uiteidelijk is het wel een verloren strijd tegen die machthebbers. Ik vrees dat we in 2014 allemaal moeten gaan geloven aan die (slim of niet) digitale meters

Ik probeer de tijd te rekken, maar het rechtzetten van dat gerommel met die meterstanden kost me zo wel veel tijd inderdaad. Jouw advies waren ook de argumenten van Liander voor een digitale meter: die onduidelijkheid wegnemen ...
Ik zal me nog eens bezinnen

P.S.
- Een bruto productiemeter heb ik al. Doen ze niets mee. Is alleen van belang voor de subsidie, zeggen ze tegen mij. Maar ik vind het wel handig, ja
- Mijn maandbedrag is ook maximaal naar beneden afgesteld. Dat dan weer wel
- Saldering en teruglevering zal altijd bij de jaarafrekening geschieden, toch ?
Dit lijkt me ook wel een goed advies: "Geef meterstanden alleen aan leverancier door, niet aan netbeheerder"
http://www.energieenwater.net/index.php/advies-particulieren/1979-advies-geef-meterstanden-alleen-aan-leverancier-door-niet-aan-netbeheerder
Het gebruik van zo'n airco valt best mee. Als ik hem dit jaar vijf keer heb aan gehad om te koelen is het veel. Dan kun je er misschien beter mee verwarmen maar dat is in de slaapkamer weer niet nodig. In de woonkamer gebruik ik liever de houtkachel want die kost noch stroom noch duur propaangas.Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:33:
[...]
Een ultiem voorbeeld is een airco, juist als je 'last' van de zon hebt is er zat energie om de airco te voeden
Overigens kan je met moderne inverter airco's ook verwarmen en dat doen ze efficiënter dan een cvketel.
Helaas is dat wel plaatselijke warmte natuurlijk tenzij je een multi-split unit neemt.
He, goede ideeen !Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:33:
[...]
Een ultiem voorbeeld is een airco, juist als je 'last' van de zon hebt is er zat energie om de airco te voeden

Geen idee wat een 'moderne inverter' of een 'multi-split unit' is, maar ik geloof je
Ik zou dan weer niet naast iemand met een houtkachel willen wonen ivm de lekkere walmen die mijn kant op drijven (of een bbq, da's nog veel smeriger)PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:44:
[...]
Het gebruik van zo'n airco valt best mee. Als ik hem dit jaar vijf keer heb aan gehad om te koelen is het veel. Dan kun je er misschien beter mee verwarmen maar dat is in de slaapkamer weer niet nodig. In de woonkamer gebruik ik liever de houtkachel want die kost noch stroom noch duur propaangas.
Bij mij is een airco wel wat vaker dan 5x per jaar nodig, de rolluiken houden directe straling wel tegen maar het hele pand warmt op den duur op en probeer de warmte er dan maar uit te krijgen als het windstil is.
Overigens hoop/verwacht ik dat het platte dak wat minder snel opwarmt nu de panelen er staan
Maakt naar mijn gevoel niets uit: blijft bloedheet zomers en m'n platdak ligt helemaal bedekt met zonnepanelen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:58:
[...]
Overigens hoop/verwacht ik dat het platte dak wat minder snel opwarmt nu de panelen er staan
Een inverter type airco heeft een regelbare motor, de oude types hebben alleen aan/uit en dat scheelt zo 30% energie of meer.Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:57:
[...]
He, goede ideeen !Dank je ! Zomers heb ik zo'n airco echter vnl. in die plaknachten nodig
Geen idee wat een 'moderne inverter' of een 'multi-split unit' is, maar ik geloof je. Ik zou al heel tevreden zijn met plaatselijke warmte in de winter
Een multi-split betekent dat je 1 hoofdunit buiten hebt en meerdere units in huis.
Dit moet wel kunnen want er lopen leidingen tussen de binnenunits en de hoofdunit.
Het verbruik valt tegenwoordig idd mee, ik heb een oer-airco gehad die 2500W verbruikte en tegenwoordig kan je al met 1000W of minder toe, afhankelijk van hoeveel binnenunits je tegelijk gebruikt.
Buiten de bebouwde kom en in de polder is dat allemaal geen probleem. Over luchtjes en geluiden valt er voor mij meer te klagen dan andersom. En wat je zegt, misschien wordt het met de panelen op dak wat minder warm op zolder. Veel zal het niet uitmaken denk ik. Vrijstaand huis en de hele dag zon.Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:58:
[...]
Ik zou dan weer niet naast iemand met een houtkachel willen wonen ivm de lekkere walmen die mijn kant op drijven (of een bbq, da's nog veel smeriger)![]()
Bij mij is een airco wel wat vaker dan 5x per jaar nodig, de rolluiken houden directe straling wel tegen maar het hele pand warmt op den duur op en probeer de warmte er dan maar uit te krijgen als het windstil is.
Tenzij je een gedeelde aansluiting hebt kan dit tegenwoordig ook al vanuit de wijkcentrale.PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 19:33:
[...]
En dat kan straks heel eenvoudig met een druk op de knop
Als er voldoende wind onderdoor kan waaien moet het, lijkt mij, toch schelen. Want geen directe opwarming. Kijk maar in zuidelijke landen waarbij ze bij caravans "iets" boven het dak hebben gemonteerd.Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:03:
[...]
Maakt naar mijn gevoel niets uit: blijft bloedheet zomers en m'n platdak ligt helemaal bedekt met zonnepanelen.
- Ik bespaar juist te veel ! (meer productie dan verbruik is nl.niet verstandig). Vandaar het verkwikkend/verwarmend airco-adviesPeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 21:34:
@Ingrid123 Met de aanschaf van de panelen heb ik nog weer eens kritisch naar mijn verbruik gekeken. Het goedkoopste en beste voor het milieu is natuurlijk niets gebruiken, maar helaas kun je niet zonder. Maar zonder al te veel moeite kun je toch al een hoop besparen.
@zonnebaas Over slimme meters wordt hier meestal positief geschreven, iets wat ik absoluut niet begrijp. Ik kan er voor de consument niets positiefs over bedenken. Voor uitgebreide logging mogelijkheden schiet zo'n meter tekort zodat je extra apparaten en software nodig hebt om er iets mee te kunnen doen. Het, uitlezen op afstand, uit laten zetten is voor mij echt onvoldoende. Het is voor mij pas acceptabel als dit onmogelijk is. Idem voor het op afstand afsluiten.
Verder als je eenmaal het verbruik in kaart hebt gebracht is het overbodig. Eigenlijk is het net als met verzekeringen, eens in de zoveel tijd, ga je eens bekijken of er iets te besparen valt. Met mijn 31 euro p/mnd voor Eneco wacht ik rustig af hoeveel het straks in mei omlaag gaat
- Ik ben het geheel eens met jouw opmerkingen over die slimme meters. Ook vandaar mijn uitstel/tijd rekken bij de Liander.
Dan is het misschien slim om die (over)productie verstandig te gebruiken. Een split-airco of een warmtepomp is dan een goed idee. Kun je ook de warme periodes prettig door komen. Over die slimme meters, ik vind er overigens niets slims aan, maar gelukkig ben ik dan hier niet de enige die er zo over denkt.Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:14:
[...]
- Ik bespaar juist te veel ! (meer productie dan verbruik is nl.niet verstandig). Vandaar het verkwikkend/verwarmend airco-advies![]()
- Ik ben het geheel eens met jouw opmerkingen over die slimme meters. Ook vandaar mijn uitstel/tijd rekken bij de Liander.
Wind komt vnl. uit hetzuidwesten en panelen staan schuin op platdak gericht naar het zuiden.PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:14:
[...]
Als er voldoende wind onderdoor kan waaien moet het, lijkt mij, toch schelen. Want geen directe opwarming. Kijk maar in zuidelijke landen waarbij ze bij caravans "iets" boven het dak hebben gemonteerd.
Maar ja, het is juist zo warm als het ook nog eens windstil is. Met wind helpt het meer en sneller om de ramen tegen elkaar open te zetten als de zon eenmaal weg is.
Ik weet niet of dat ook effect heeft in een caravan (nog nooit in gestaan). Ik zie overigens uitsluitend caravans met een sat. schoteltje op hun dak.
Als het windstil is en de temperatuur s' nachts niet zakt dan helpt alleen de airco nog. Die dan weer de extra kilowatjes kan nuttigen.Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:29:
[...]
Wind komt vnl. uit hetzuidwesten en panelen staan schuin op platdak gericht naar het zuiden.
Maar ja, het is juist zo warm als het ook nog eens windstil is. Met wind helpt het meer en sneller om de ramen tegen elkaar open te zetten als de zon eenmaal weg is.
Ik weet niet of dat ook effect heeft in een caravan (nog nooit in gestaan). Ik zie overigens uitsluitend caravans met een sat. schoteltje op hun dak.
Hoe kan ik met een "warmtepomp" (wat is dat?) ook de warme periodes prettig doorkomen ?PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:29:
[...]
Dan is het misschien slim om die (over)productie verstandig te gebruiken. Een split-airco of een warmtepomp is dan een goed idee. Kun je ook de warme periodes prettig door komen. Over die slimme meters, ik vind er overigens niets slims aan, maar gelukkig ben ik dan hier niet de enige die er zo over denkt.
Slimme meters zijn slim bedacht voor uitsluitend voordelen voor de Netbeheerders/Energieleveranciers, niet voor de consument.
Maar ik heb dag/nacht tarief en mijn verbruik is juist alleen te hoog in het dagttarief. Die airco zie ik daarom meer voor overdag wel zitten.PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:37:
[...]
Als het windstil is en de temperatuur s' nachts niet zakt dan helpt alleen de airco nog. Die dan weer de extra kilowatjes kan nuttigen.Twee vliegen in 1 klap.
Is het eigenlijk 'slimmer' om op 1 tarief over te gaan bij zonnepanelen ?
(Muggen verjaag ik overigens in een windstille nacht het best met een simpele ventilator in de slaapkamer).
Daar kun je zowel mee verwarmen als mee koelen. Voor meer uitleg kun je hier http://warmtepomp-info.nl/ kijken. Dat is duidelijker dan ik zou kunnen en het is hier ook een beetje off topic. Het inpassen in je eigen woonsituatie is meestal wel een probleem en nog vrij kostbaar.Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:39:
[...]
Hoe kan ik met een "warmtepomp" (wat is dat?) ook de warme periodes prettig doorkomen ?
Slimme meters zijn slim bedacht voor uitsluitend voordelen voor de Netbeheerders/Energieleveranciers, niet voor de consument.
Jouw idee over de slimme meter zal hier denk ik niet algemeen worden gedeeld. Maar het is wel ook mijn idee. Als je leest welke voordelen zo'n meter vlgs de energiebedrijven zou hebben dan vind ik niet dat die voordelen op mij betrekking hebben. Verre van dat.
Verwijderd
daar heeft "moeten" gestaan, maar daar ben ik nogal voor in de pen geklommen,Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 20:33:
[...]
en nu staat er dient "naar eigen inzicht en voorkeur van greenchoice"
maar je moet niets.
moeten is verplicht en verplicht is wettelijk, en die wet bestaat niet
Ik zit ook met dat dag/nacht tarief te 'oefenen'Ingrid123 schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:49:
[...]
Maar ik heb dag/nacht tarief en mijn verbruik is juist alleen te hoog in het dagttarief. Die airco zie ik daarom meer voor overdag wel zitten.
Is het eigenlijk 'slimmer' om op 1 tarief over te gaan bij zonnepanelen ?
(Muggen verjaag ik overigens in een windstille nacht het best met een simpele ventilator in de slaapkamer).
Het verschil is niet enorm, bij Greenchoice is het bijna 3 cent incl. belastingen en daar heb je in het weekend mee te maken bij terugleveren.
Een enkel tarief is ongeveer 1 cent minder dan het hoge tarief en je betaalt wat minder vastrecht.
Aan de andere kant heb je profijt van het lage tarief wanneer je niet levert (23-7u en weekend) en dat zou je opgeven met een enkel tarief.
Ik verdeel mijn verbruik zo dat bijna 3/5 onder het lage tarief valt dus ik denk dat ik er mee door ga.
Geen idee, nooit over nagedacht want ik verander niet van leverancier. Want van die 31 euro die ik p/mnd betaal is het grootste gedeelte belasting en kosten. Voor die paar dubbeltjes die ik dan goedkoper uit kan zijn ga ik niet wisselen. Dat ik dan die bonus misloop is dan maar pech. Voordeel is wel dat ik dan geen gezeur heb zoals ik wel zo vaak om mij heen zie.hautessa schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:54:
Nu we er toch over meters hebben. Stel je bent bij een leverancier van energie per 1 mei 2012. Je verbruikt 2000kWh tot december en je legt panelen. Je móet je standen doorgeven ivm meterwisseling. Dus die 2000 verbruik is genoteerd op je oude meter. En dan... Begint de opwek. In mei moet je dus de jaarafrekening krijgen. Je wekt 2000kWh meer op dan je verbruikt. Mag je dat salderen met die oude vastgestelde 2000? Iemand ooit beleefd? Salderen met voor de meterwisselstand?
Salderen is per periode, dus het is slim te wachten met de aanmelding en meterwisseling tot een zeer groot deel van je verbruik weggesaldeerd is op de teruglopende meter. Bij het wisselen van de meter wordt een soort "eindafrekening" gemaakt voor die meter, en daarna start een volgende periode.hautessa schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:54:
Nu we er toch over meters hebben. Stel je bent bij een leverancier van energie per 1 mei 2012. Je verbruikt 2000kWh tot december en je legt panelen. Je móet je standen doorgeven ivm meterwisseling. Dus die 2000 verbruik is genoteerd op je oude meter. En dan... Begint de opwek. In mei moet je dus de jaarafrekening krijgen. Je wekt 2000kWh meer op dan je verbruikt. Mag je dat salderen met die oude vastgestelde 2000? Iemand ooit beleefd? Salderen met voor de meterwisselstand?
Aha, dank daarvoor en goed om te weten: dienen i.p.v. moeten en dus geen regelgeving daarover !Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:00:
[...]
daar heeft "moeten" gestaan, maar daar ben ik nogal voor in de pen geklommen,
en nu staat er dient "naar eigen inzicht en voorkeur van greenchoice"
maar je moet niets.
moeten is verplicht en verplicht is wettelijk, en die wet bestaat niet
Ik snap dat ''dienen" wel, want dan kan Greenchoice er alvast rekening mee gaan houden dat ze aan jou moeten gaan betalen i.v.m. teruglevering/overproductie.
Maar jouw toevoeging "naar eigen inzicht en voorkeur van greenchoice" zou op nogal vage willekeur duiden
Wat is jouw ervaring daar dan mee ?
Ik heb ook nog een dag- en nachttarief. Maakt allemaal niet veel uit volgens mij. Mijn verbruik is ongeveer 50/50 en met een eerder genoemd bedrag van 31 euro p/mnd is het de moeite niet waard om daar naar te kijken.Speedy-Andre schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:04:
[...]
Ik zit ook met dat dag/nacht tarief te 'oefenen'
Het verschil is niet enorm, bij Greenchoice is het bijna 3 cent incl. belastingen en daar heb je in het weekend mee te maken bij terugleveren.
Een enkel tarief is ongeveer 1 cent minder dan het hoge tarief en je betaalt wat minder vastrecht.
Aan de andere kant heb je profijt van het lage tarief wanneer je niet levert (23-7u en weekend) en dat zou je opgeven met een enkel tarief.
Ik verdeel mijn verbruik zo dat bijna 3/5 onder het lage tarief valt dus ik denk dat ik er mee door ga.
Het omlaag brengen van de kosten van het dure propaangas zet meer zoden aan de dijk. Ook die pv-set zet weinig zoden aan de dijk maar is wel leuk om te zien wat je er mee kunt besparen. Maar ik denk dat ik met mijn nieuwe houtkachel meer bespaar en dat ik die eerder heb terug verdient.
Hier begrijp ik niets van. Mijn oude meter liep niet terug maar bleef stilstaan. Hoe moet ik dan zonder meterwissel dan ooit een deel wegsalderen. Ik zag op mijn analoge teller niet wat ik in het net drukte. Geen registratie, dus moest me wel aanmelden voor een meterwissel. En kan dan niet zeggen, schrijf die oude stand ff niet op. De oude meter nemen ze mee.Bezuiniger schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:10:
[...]
Salderen is per periode, dus het is slim te wachten met de aanmelding en meterwisseling tot een zeer groot deel van je verbruik weggesaldeerd is op de teruglopende meter. Bij het wisselen van de meter wordt een soort "eindafrekening" gemaakt voor die meter, en daarna start een volgende periode.
Ja, dat wist ik 100% zeker
[ Voor 8% gewijzigd door hautessa op 25-12-2012 23:41 ]
Logisch antwoord zou kunnen zijn: omdat uw terugleverstanden niet uw verbruikstanden zijn.databeestje schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:38:
Hatseflats, net bij de Nuon een vraag gesteld waarom ik mijn terugleverstanden van mijn meter niet in de "Mijn Verbruik" in kan voeren. Zal mij benieuwen wat daar uit zal komen. Iemand moet die vraag toch wel een keer gesteld hebben?
Maar dat is flauw en je stelt die vraag terecht !
Mijn meterstanden op Internet doorgeven aan Liander op hun verzoek is ook een ramp, omdat ze dan niet snappen dat ik minder verbruik dan produceer oftewel negatief verbruik heb oftewel mijn meterstand lager is dan het jaar ervoor. Je kunt alleen maar getallen invoeren en dan melden ze terug dat er iets niet klopt met die getallen. Einde verhaal. Exit. En dan moeizaam een e-mail adres van Liander achterhalen om ze netjes met woorden te kunnen uitleggen wat ze zgn. niet begrijpen. Ondertussen hebben ze gesjoemeld aan mijn correct opgegeven meterstanden in mijn nadeel en die onjuiste standen doorgegeven voor de jaarnota van de energieleverancier. Lekker.
Ik hoop dat per 1 april 2013 de volgende belangrijke verandering ook werkelijk doorgaat: de leverancier, en niet de netbeheerder, wordt dan verantwoordelijk voor het inzamelen van de meetgegevens. En op die meetgegevens gaat de leverancier de factuur voor de klant baseren.
Liander loopt volgens mij enorm achter met het moderniseren van hun administratiesystemen (bewust ?), maar wel zgn. slimme meters zo snel mogelijk door de strot duwen van de consument.
Zo, dit geklaag over m.n. Liander moest ik hier even kwijt ter lering en vermaak.
Maar jouw energieleverancier, Nuon, zal op 1 april 2013 dus wel helemaal z'n zaakjes goed op orde moeten hebben met teruglevering/(over)productie/verbruik/saldering, en eigenlijk iedere leverancier natuurlijk nu al lang. Ik vind tot op heden de meeste leveranciers-sites allerbelabberts qua informatie en vooral de toegankelijkheid voor de klant.
Ben ook benieuwd naar hun antwoord !
Dat is flauw en incorrect, mijn verbruik is mijn opwek + verbruik standen. Beide standen zijn nodig voor het complete plaatje!Ingrid123 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:21:
[...]
Logisch antwoord zou kunnen zijn: omdat uw terugleverstanden niet uw verbruikstanden zijn.
Maar dat is flauw en je stelt die vraag terecht !
In dit geval slaat imho verbruik op mijn huishouden, en niet wat ik af moet rekenen aan de energie leverancier. Dat zou, imho, zichtbaar moeten zijn onder het kopje "Termijn bedrag aanpassen". Waar alleen ook met de verbruikstanden gewerkt moet worden, aangevuld met de terugleverstanden.
[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 26-12-2012 00:29 . Reden: edit alleen -> ook ]
In dat geval zou de klant btw en energiebelasting ontvangen als het om salderen gaat en die dingen zijn juist een instrument dat de andere kant op werkt
Misschien kan/mag Liander dit niet regelen en doen ze daarom zo moeilijk ...
Maar ik ben benieuwd hoe Greenchoice gaat salderen en terugleveren nu ik alleen negatief verbruik (overproduceer) in het dagtariefPeterZ(on) schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 23:17:
[...]
Ik heb ook nog een dag- en nachttarief. Maakt allemaal niet veel uit volgens mij. Mijn verbruik is ongeveer 50/50 en met een eerder genoemd bedrag van 31 euro p/mnd is het de moeite niet waard om daar naar te kijken.
Als uw huishouden meer energie opwekt dan dat u zelf verbruikt, dan heeft u een negatief saldo ("een netto negatief verbruik") en ontvangt u een vergoeding volgens het zonnestroomtarief. Over deze netto teruglevering ontvangt u geen wettelijke energiebelasting. U ontvangt wel de wettelijke teruggave energiebelasting (REB).
Ik heb geen zonnestroomtarief en er staat niets over dag/nachttarief ...
- Wordt mijn negatief in het dagtarief verrekend met het nachttarief, ook met een draaischijf meter
oftewel:
- Wordt mijn verbruik in het nachttarief verrekend met de terruggeleverde energie overdag
Je kan dan 1000KWh over een langere periode verdelen, maar ze willen wel dat de meter een keer op 0 komt te staan (verbruik en teruglevering zijn gelijk aan elkaar).
Die airco erbij lijkt me toch echt handiger
Ik heb wel een zonnestroomtarief, dat is 0,5 cent minder vanwege de 'groene' panelen op m'n dak.
Hiervoor moet je wel de aankoop van de panelen kunnen aantonen.
[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 26-12-2012 00:58 ]
Tsja, zou kunnen.Speedy-Andre schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:39:
Ik las laatst ergens dat Greenchoice iets met de belastingdienst heeft afgesproken ivm klanten die meer terugleveren dan ze afnemen.
In dat geval zou de klant btw en energiebelasting ontvangen als het om salderen gaat en die dingen zijn juist een instrument dat de andere kant op werkt![]()
Misschien kan/mag Liander dit niet regelen en doen ze daarom zo moeilijk ...
Ik ga Liander's reactie (zie hieronder) nu even negeren, en wacht af hoe de energieleveranciers (Greenchoice en de NEM) gaan reageren met salderen en mijn netto negatief verbruik. Ik begrijp op diverse internetsites dat zij immers gaan salderen en terugbetalen voor mijn overproductie, niet Liander.
En Liander's reactie ken ik immers al:
"Door de constante vooruit en achteruit draaien van uw draaischijf en daarmee het telwerk is niet exact af te lezen hoeveel energie u heeft afgenomen van het net en hoeveel energie u terug levert aan het net. Dit is wel te zien bij een digitale meter. De digitale meter heeft namelijk de beschikking over twee telwerken die de levering registreren én twee telwerken die de teruglevering registreren. Dus wordt dit apart van elkaar exact geregistreerd en de digitale meter is ook geijkt voor registratie teruglevering.
Negatief verbruik wil zeggen dat uw meterstand dit jaar lager is dan het jaar ervoor.
Dit levert een probleem op voor uw netbeheerder en uw leverancier.
Bij negatief verbruik is het beleid van Liander dat de meter vervangen moet worden voor een digitale meter."
Oh, hee ja, nou wordt die digitale meter misschien opeens wel interessant met die margeregel. Dank je wel, had ik overheen gelezen. Nou, ik ga maar weer eens duiken in mijn (gecorrigeerde) jaarnota's van de afgelopen 2 jaren bij Greenchoice, en de boel opnieuw berekenen, en GC na de kerst opbellen of mailen hierover. Wat een gedoe allemaal.Speedy-Andre schreef op woensdag 26 december 2012 @ 00:55:
Lees eens wat bij de margeregel staat, daar zie ik ook hoe het werkt met een analoge meter.
Je kan dan 1000KWh over een langere periode verdelen, maar ze willen wel dat de meter een keer op 0 komt te staan (verbruik en teruglevering zijn gelijk aan elkaar).
Die airco erbij lijkt me toch echt handiger
Ik heb wel een zonnestroomtarief, dat is 0,5 cent minder vanwege de 'groene' panelen op m'n dak.
Hiervoor moet je wel de aankoop van de panelen kunnen aantonen.
Die airco zal ik niet vergeten
Ik kreeg een grotere korting destijds met FNV-GC tarief dan zonnestroomtarief.
Korte omschrijving van m'n installatie:
10 x Panasonic HIT250 panelen, heb beperkte ruimte, vandaar de keuze..
Platdak met vrij zicht op het zuiden, montage d.m.v. Flatfix, 2 rijen; 1 rij van 5, 1 rij van 4 en 1 paneel los.
SMA 3000TL-21 Omvormer
Ik heb nog ruimte voor 2 panelen erbij, maar dan moet ik eerst weer even sparen
Eerste metingen met de Sunnybeam van SMA zijn met de huidige bewolking al 680Wh. Dit valt me helemaal niet tegen, gezien de weersomstandigheden. Dat beloofd wat straks met een lentezonnetje
3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike
Mooie installatie en vooral mooie panelen! Tegenwoordig is het geen Panasonic, maar toch Sanyo? Heb je ook nog een leuke foto? En onder welke hoek staan ze gemonteerd?hors0125 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:11:
Net m'n installatie aangemeld bij "PV Installaties GoT Leden".. Leuk overzicht krijg je d.m.v. zo'n overzicht!
Korte omschrijving van m'n installatie:
10 x Panasonic HIT250 panelen, heb beperkte ruimte, vandaar de keuze..
Platdak met vrij zicht op het zuiden, montage d.m.v. Flatfix, 2 rijen; 1 rij van 5, 1 rij van 4 en 1 paneel los.
SMA 3000TL-21 Omvormer
Ik heb nog ruimte voor 2 panelen erbij, maar dan moet ik eerst weer even sparen![]()
Eerste metingen met de Sunnybeam van SMA zijn met de huidige bewolking al 680Wh. Dit valt me helemaal niet tegen, gezien de weersomstandigheden. Dat beloofd wat straks met een lentezonnetje
Krijg ze gelukkig toch nog voor nieuwjaarVerwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 14:39:
[...]
Ai das balen zeg.........nu je geld en tijd hebt.......
Wat wil je gaan neerleggen Anton?
Ben wel benieuwd wat een "kenner" nou kiest momenteel.![]()
Jou kennende doe je er een hele studie naar, wat je nou het beste kunt kopen.
Ik ben zeer benieuwd of mijn theoretische verwachting overeen gaat komen met de praktijk. Ik verwacht geen noemenswaardige piekverliezen (door onderdimensionering) en op basis van ervaringsgegevens van mijn ZZO installatie en het instralingsdiagram hoop ik zo'n 600 kWh/kWp te produceren, waarmee ik al neggie wordt.
Ik kom op € 1,07 / Wp voor de panelen, clickfit, kabels, connectoren én transport (excl. subsidie). De Steca 500 moet ik nog ergens anders zien te regelen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
[...]
Mooie installatie en vooral mooie panelen! Tegenwoordig is het geen Panasonic, maar toch Sanyo? Heb je ook nog een leuke foto? En onder welke hoek staan ze gemonteerd?
[...]
Dank je! Had me ook flink ingelezen in de materie met dit mooie forum, installatie heb ik helemaal zelf gedaan. Op zich ben ik wel handig ( heb ooit MTS elektro gedaan) maar was me de ins en outs van dit zonnegebeuren niet eigen. Nu wel dus
De panelen staan onder een hoek van 30 graden, ruim 1 meter afstand tussen de rijen, dus geen schaduw van elkaar. Zelfs niet met deze lage zon
Een foto is een leuk idee, maar hoe krijg ik die in m'n tekst? Ik kan alleen een URL invullen en niet bladeren naar een foto bestand.
Panasonic stond op de doos.. Wellicht is Sanyo onderdeel van Panasonic geworden?
Leuk stukje ontwikkeling van Sanyo
3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike
Ebay.de 240 Wp van het merk "NSI" €0,52/ Wp, volgens mij inclusief (19%) BTW.
Yingli YL235P-29b voor € 0,49/ Wp inclusief (19%) BTW.
Disclaimer: Ik heb geen banden of ervaring met deze websites/ leveranciers. Gelieve geen discussie voeren over deze post. Als je geen interesse hebt gewoon doorlopen. Deze post is ter kennisgeving voor de doe-het-zelvers.
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 26-12-2012 11:09 ]
Bedankt voor de link Dre!Dre schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:02:
Voor de doe-het-zelvers op dit forum:
Ebay.de 240 Wp van het merk "NSI" €0,52/ Wp, volgens mij inclusief (19%) BTW.
Yingli YL235P-29b voor € 0,49/ Wp inclusief (19%) BTW.
Disclaimer: Ik heb geen banden of ervaring met deze websites/ leveranciers. Gelieve geen discussie voeren over deze post. Als je geen interesse hebt gewoon doorlopen. Deze post is ter kennisgeving voor de doe-het-zelvers.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Een foto moet je eerst ergens op internet zetten. Dit kan met Dropbox of een willekeurige website zoals http://nl.picturepush.com/upahors0125 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:59:
Een foto is een leuk idee, maar hoe krijg ik die in m'n tekst? Ik kan alleen een URL invullen en niet bladeren naar een foto bestand.![]()
Panasonic stond op de doos.. Wellicht is Sanyo onderdeel van Panasonic geworden?
Leuk stukje ontwikkeling van Sanyo
En ik was in de war, het is inderdaad andersom. Het was eerst Sanyo en is nu (onderdeel van) Panasonic.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ah! Bedankt, dat picturepush werkt goed!antonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:51:
[...]
Een foto moet je eerst ergens op internet zetten. Dit kan met Dropbox of een willekeurige website zoals http://nl.picturepush.com/upa
En ik was in de war, het is inderdaad andersom. Het was eerst Sanyo en is nu (onderdeel van) Panasonic.
Een kiekje van de situatie ter plaatse, zonder bijna zelf van het dak te pleuren:

Af en toe komt hier in Groningen de zon er lekker doorheen. Vanochtend even 300W uit de Steca. Nu al de beste dag sinds 2,5 week.
I.d.d de onderste rij cellen van het paneel krijgen net een vleug schaduw mee. In het voorjaar komen er overal Tigo's op. Nu nog ff sparenantonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:37:
Inderdaad mooie panelen, maar in de winter moet je toch wel schaduw krijgen van die schoorsteen, links op de foto?
Dan zijn we er vanaf en hebben we de output gemaximaliseerd
Verwijderd
Maar ik denk dat in de toekomst de meeste 1 fase aansluitingen overgaan op 3 fase aansluitingen. Dit omdat de de vraag maar "meer stroom" met de introductie van electrische auto's, meer op electrisch koken etc alleen maar gaat toenemen.
Maar als je overgaat op 3 fase stroom dan krijg je meestal 3 fase 25A. En daar mogen dan alleen maar 16A groepen achter. Dus als je al een SB5000TL hebt staan, heb je op dat moment een probleem volgens mij.
Dus volgens deze redenatie zou je eigenlijk nooit meer dan 16A moeten pakken op een "Zonnegroep" als je voorbereid wilt zijn voor de toekomst (net met een levensduur van 25 jaar .. komt die toekomst er vast wel)
Of mag de Zonnegroep toch ook 25 A blijven bij 3 fase stroom? Anders zou een investering in een SB5000 op dit moment eigenlijk zonde van het geld zijn ... en zou je dus eigenlijk nooit hoger moeten gaan dan een SB3600 (230x16A=3680)
Ik vraag dit omdat we ruimte hebben voor 24 panelen op het oosten met 20graden helling. Als ik dat in Sunny Design stop dan komt hij met idd met de SB5000TL, maar ik vraag me af of dat wel de juiste keuze is voor de toekomst.
P.s. bij de een duurt het iets langer dan bij de ander. Maar het bij plaats virus was bij mij al na 48uur sinds ik was aangesloten.
Verwijderd
Nu al 3-fase aanleggen zou kunnen, maar dan moet echt de gehele meterkast hier op de kop, en dat wou ik nog even uitstellen. Een ander nadeel is dat een 3-fase omvormer meestal wel een ventilator er in heeft zitten. En aangezien we boven slapen probeer ik zo veel mogelijk lawaai te voorkomen (ook overdag ivm een partner die regelmatig nachtdiensten draait)
Dus vandaar de vraag ....
Kijk eens terug in dit topic naar mijn posts met betrekking tot selectiviteit. Kort samengevat: selectiviteit met PV is kolder bij huisinstallaties. Gewoon 25 Ampère terugvoeden in een 25 Ampère hoofdzekering.Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:55:
vraag: Op dit moment hebben wij een 1 fase 35A aansluiting. Dus ik zou volgens de theorie (???) voor de "zonnegroep" maximaal een 25A mogen gebruiken.
[knip]
Netduino for SolarDataLogging and much more:
[YouTube: http://youtu.be/tm--CSKueHU]
homebase, meer info over hoe je meer gegevens kunt verkrijgen zonder al te veel geld uit te geven:
Haal meer uit je zonnepanelen doe je zo:
P1, S0 en Temperatuur logging met de Netduino Plus
Één AEG PV 2800 is dan wel weer duurder dan één EFFEKTA 5000 (€ 499), laat staan tweeantonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:24:
@Rigolo Waarom niet twee deelsystemen met elk een eigen 1 fase omvormer die je met 16A kan afzekeren? Is iets duurder, maar twee stuks AEG PV 2800 is bijvoorbeeld net zo duur als 1 SMA SB5000.

Disclaimer: Ik heb geen banden of ervaring met deze website/ leverancier.
Huh Tigo????hors0125 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:46:
[...]
I.d.d de onderste rij cellen van het paneel krijgen net een vleug schaduw mee. In het voorjaar komen er overal Tigo's op. Nu nog ff sparen![]()
Dan zijn we er vanaf en hebben we de output gemaximaliseerd
Kewl! Eindelijk nóg een tweakert met dat prachtige spul!
Verwijderd
Anton,antonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:24:
@Rigolo Waarom niet twee deelsystemen met elk een eigen 1 fase omvormer die je met 16A kan afzekeren? Is iets duurder, maar twee stuks AEG PV 2800 is bijvoorbeeld net zo duur als 1 SMA SB5000.
dat is idd precies de uitdaging waar ik tegenaan loop. Volgens Sunny Design levert 2x SM3000 in mijn geval minder op dan 1x SM5000 bij het zelfde aantal/type panelen. (24 x 265Wp panda's bijvoorbeeld verdeeld over 2 x 12 per SM3000). Scheelt iets van 100kWh op jaar basis. Wat volgens mij wel een voordeel zou kunnen zijn is dat je met 2xSM3000 4 MPP trackers beschikbaar hebt, dus je zou die panelen die schaduw zouden kunnen krijgen in een losse string op zijn eigen tracker zetten. Maar dan zit je volgens mij weer snel met het probleem van de start spanning die nodig is.
Dre,Dre schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:15:
[...]
Kijk eens terug in dit topic naar mijn posts met betrekking tot selectiviteit. Kort samengevat: selectiviteit met PV is kolder bij huisinstallaties. Gewoon 25 Ampère terugvoeden in een 25 Ampère hoofdzekering.
daar zat ik ook idd over na te denken ... en ik zat ook te denken .. volgens mij "zou het moeten kunnen". In theorie zou er dan over dat kleine stukje bij 3 groepen op 1 fase 3x16A = 48A kunnen gaan lopen .. waarbij er dus 25 uit de panelen zou kunnen gaan lopen .. en de rest via de hoofdaansluiting. Dus als je zo iets aansluit moeten die draaden daar wel tegen kunnen (dus volgens mij 10mm2 dikte) Als je 4 groepen op die fase aansluit dan zou het in theorie 64A kunnen gaan worden, maar dan klappen beide groepen er snel uit denk ik (geen idee hoe dat zou gaan)

[ Voor 12% gewijzigd door hautessa op 26-12-2012 16:16 ]
Met dank!PClop schreef op woensdag 26 december 2012 @ 16:09:
Leesvoer voor de doehetzelvers eva.![]()
http://www.reb2b.eu/publi...B%20-%20dd%2020100326.pdf
Leuk leesvoer
Ik zal het meteen even doormailen naar een aantal geïnteresseerden (als dat mag?).
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Enkel het origineel versturen, geen kopie, want dat mag niet van meneer Kuik van Brein.Schinnen-groen schreef op woensdag 26 december 2012 @ 16:16:
[...]
Met dank!
Leuk leesvoer![]()
Ik zal het meteen even doormailen naar een aantal geïnteresseerden (als dat mag?).

Absoluut! Ik weet alleen nog niet of ik de logging met een abbo na 3 maanden nog verder wil uitbreiden. Het feit dat het zaakje ook stand-alone draait is ook al mooi, en dat de panelen per stuk op hun best kunnen presteren, ondanks dat ze in een string zitten spreekt me erg aan.hansdegit schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:51:
[...]
Kewl! Eindelijk nóg een tweakert met dat prachtige spul!
Ik heb ze tenslotte vanwege hun rendement gekocht
Maar misschien werkt het wel een beetje verslavend om per panel te kunnen monitoren
Verwijderd
Tjonge, das een gewaagde keuze...of heet zoiets ondernemendantonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:37:
[...]
Mooie installatie en vooral mooie panelen! Tegenwoordig is het geen Panasonic, maar toch Sanyo? Heb je ook nog een leuke foto? En onder welke hoek staan ze gemonteerd?
[...]
Krijg ze gelukkig toch nog voor nieuwjaarDe bedoeling is om 4 stuks ET-Solar P660240 (960Wp) te installeren (doen het erg goed in de Photon testen) en deze aan te sluiten op (jawel) een Steca 500. Waarom de enorm ondergedimensioneerde Steca? Omdat ik de installatie op NNW ga installeren en daarom waarschijnlijk nooit het STC vermogen zal halen. Ik moet het vooral van indirect licht hebben en de avondzon. Hiermee hoop ik langer gedurende de dag (en ook in het naseizoen) nog wat opbrengst te halen.
Ik ben zeer benieuwd of mijn theoretische verwachting overeen gaat komen met de praktijk. Ik verwacht geen noemenswaardige piekverliezen (door onderdimensionering) en op basis van ervaringsgegevens van mijn ZZO installatie en het instralingsdiagram hoop ik zo'n 600 kWh/kWp te produceren, waarmee ik al neggie wordt.
Ik kom op € 1,07 / Wp voor de panelen, clickfit, kabels, connectoren én transport (excl. subsidie). De Steca 500 moet ik nog ergens anders zien te regelen.
NNW is de zon al laag natuurlijk, maar 960 wp.......
Ik ben benieuwd Anton, ik hoop dat je deze installatie ook weer op je website laat zien qua logging.
Veel succes en plezier met het installeren, ik hoop dat je nog even een goede dag qua weer krijgt in je vakantie.
Greenchoice en een digitale meter wordt je verbruik afgerekend tegen de afgesproken prijzen.
Je opwekking wordt appart afgerekend. zolang je een netto positief gebruik hebt wordt het verrekend tegen de afgesproken prijzen. zodra je een netto negatief verbruik hebt tot -1000kWh wordt dit verrekend voor de afgesproken prijs. heb je een groter negatief verbruik dan -1000kWh wordt alles daarna afgerekend tegen +- 9 ct.
Zelf vraag ik elk jaar op 1 januari mijn factuur op. Daarbij geef ik netjes aan dat ik de verbruikte energie pas betaal als greenchoice mijn opgewekte energie betaald heeft. Het blijft een feit dat je zelf elke keer weer de nota's moet controleren. Ze zijn bij mij de vorige keer de belasting vergeten op mijn teruglevering. Na een mail kreeg ik netjes antwoord dat het fout gegaan was en dat ik een nieuwe factuur zou ontvangen. Ook hebben ze mijn betaling voor mijn verbruik 2 maand opgeschoven zodat ik eerst het geld van mijn opwekking had.
Conclusie is dat uiteindelijk alles goed komt. Volgende maand mag ik het weer mee gaan maken.
Ik zie het meer als tweaker bezig zijnVerwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 19:03:
[...]
Tjonge, das een gewaagde keuze...of heet zoiets ondernemend....ben je niet genegen om te denken dat je in het voorjaar piekverliezen krijgt met de steca 500?
NNW is de zon al laag natuurlijk, maar 960 wp.......
Ik ben benieuwd Anton, ik hoop dat je deze installatie ook weer op je website laat zien qua logging.
Veel succes en plezier met het installeren, ik hoop dat je nog even een goede dag qua weer krijgt in je vakantie.
Zojuist ook al een Youless besteld. Deze gaat op de (gratis) ABB kWh meter waarvan het ledje 1000x per kWh knippert. En deze komt uiteraard ook in mijn logging grafieken
Ik zeg: Doe es gek en gelijk doen! Bestellen waar je de uitbreiding ook zo scherp hebt gekocht.antonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 19:59:
[...]
Als ik nóg gekker was geweest, dan had ik daarnaast ook nog een Soladin 600 opgehangen met 3x 240Wp erop om te vergelijken.
By the way: Ik zoek de meest donkere panelen voor je uit de stapel.
Tot zaterdag!
Verwijderd
Waarschijnlijk is het inderdaad niet van grote invloed, die enkele piekafvlakking die er zal komen.antonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 19:59:
[...]
Ik zie het meer als tweaker bezig zijnIk ben niet bang voor piekverliezen. Het zal vast een keer voorkomen, maar over een jaar gezien zal het waarschijnlijk verwaarloosbaar invloed hebben. Als ik nóg gekker was geweest, dan had ik daarnaast ook nog een Soladin 600 opgehangen met 3x 240Wp erop om te vergelijken. Mijn vermoeden is dat de genormeerde opbrengst van de Steca over een jaar gezien nog hoger zal liggen en dat de efficiëntie van de omvormer dus meer invloed heeft dan de piekverliezen.
Zojuist ook al een Youless besteld. Deze gaat op de (gratis) ABB kWh meter waarvan het ledje 1000x per kWh knippert. En deze komt uiteraard ook in mijn logging grafieken
Het zijn de getallen steca 500 en 3 *240 wp.......maar NNW is dan ook niet een veel door mij tegengekomen richting. Ik vind het wel heel interessant wat je ermee gaat produceren.......ik heb ook nog een NNW dak
Ik zal het op je website zien gebeuren Anton.
En is het je gelukt?databeestje schreef op maandag 24 december 2012 @ 23:20:
[...]
Ik zal met mijn 2000HF even proberen met die app. Ik moet alleen wel naast dat ding staan, mijn telefoon doet maar een meter of 5.
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Ehh Steca 500 en 4 *240 Wp. Als je onderdimensioneerd, dan moet het ook gelijk goed zijnVerwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 20:36:
[...]
Waarschijnlijk is het inderdaad niet van grote invloed, die enkele piekafvlakking die er zal komen.
Het zijn de getallen steca 500 en 3 *240 wp.......maar NNW is dan ook niet een veel door mij tegengekomen richting. Ik vind het wel heel interessant wat je ermee gaat produceren.......ik heb ook nog een NNW dak![]()
Ik zal het op je website zien gebeuren Anton.
De stringspanning van 3 van deze panelen is te laag voor een Steca, maar prima voor een Soladin.
Verwijderd
Zekers....4*240 moest het zijnantonboonstra schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:30:
[...]
Ehh Steca 500 en 4 *240 Wp. Als je onderdimensioneerd, dan moet het ook gelijk goed zijn![]()
De stringspanning van 3 van deze panelen is te laag voor een Steca, maar prima voor een Soladin.

Toch eens naar de brillenboer...........maar het wordt een interessant project in ieder geval!

Maak je over die drie maanden maar geen zorgen. Ik draai al 9 maanden op dat eerste abbootje. Er is/was sprake van om de abbogelden voor particulieren (lees: beneden de zoveel panelen) laag te houden. Ik heb nog geen herinneringsmail gekregen. Maar ik zou het zeker betalen (tot redelijke grenzen uiteraard).hors0125 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 16:37:
[...]
Absoluut! Ik weet alleen nog niet of ik de logging met een abbo na 3 maanden nog verder wil uitbreiden. Het feit dat het zaakje ook stand-alone draait is ook al mooi, en dat de panelen per stuk op hun best kunnen presteren, ondanks dat ze in een string zitten spreekt me erg aan.
Ik heb ze tenslotte vanwege hun rendement gekocht![]()
Maar misschien werkt het wel een beetje verslavend om per panel te kunnen monitoren
Ben ook bezig met de API van Tigo om zodoende panel monitoring aan mijn live site toe te voegen. Ik wil tenminste wél weten hoe warm het onder de panelen is als ik er even niet ben
En ja, het is zéér verslavend om per paneel te monitoren.
Misschien overheen gelezen: wat voor omvormer gebruik je?
Aj, kerstdagen enzo, vandaag wel naast de omvormer gestaan om de ampere meters te bewonderen. De volt meter is inmiddels aangekomen uit China en kan ik met een plastic kastje ook tegen de wand schroeven.
Even kijken of ik in het donker de omvormer wakker kan maken.
Even naar boven gelopen met de Xperia Arc met Android 2.3.
Inverter reader geinstalleerd, Settings, inverter management, scan devices, add, kies I3000TLHF (Sunny Boy 2000 HF bij mij).
Vervolgens opgeslagen en dan connect klikken, ding harkt een beetje met pincode, 4 keer 0 werkte, ook al staat er een andere op voor de "user". Heel raar.
Dan stopt inverter reader halverwege (stuck at line 58). Zou kunnen komen door dat de omvormer in slaapstand staat.
Het gebeurde meerder keren dat deze weer in slaap ging, overdag werkt dat makkelijker. Ik hoop dat het helpt.
Edit: leuke spanning, stroom, vermogen en temperatuur meter op eBay gevonden voor het zelf voorzienende eiland. http://www.ebay.com/itm/B...ories&hash=item35c218de19
Deze geeft het afgenomen of geleverde vermogen ook in Watts weer, wat natuurlijk weer intuitief is voor laden van de accu met zonnepaneel. Het display geeft laden ook nog aan met een +. Ze hebben ook een variant voor groter stromen, maar dit leek me afdoende voor de hobby.
[ Voor 22% gewijzigd door databeestje op 26-12-2012 23:23 . Reden: 4 in 1 led vermogen meter voor 12 volt. ]
Dit topic is gesloten.