Stop! Fototijd!
Geen zorgen, morgen volgt er een mooie foto van mijn nieuwe kerstverlichting opstelling voor de schuur.
Geen zorgen, morgen volgt er een mooie foto van mijn nieuwe kerstverlichting opstelling voor de schuur.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Jep, kerstversiering snoer met leds voor buiten, zo dom is de aanname voor buitenverlichting ook weer niet.hansdegit schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 20:55:
Volledig LED, als domme aanname?
[ Voor 16% gewijzigd door databeestje op 21-12-2012 22:26 ]
Zelfde panelen heb ik hier (5 stuks) sinds een tijdje als uitbreiding en bij wijze van experiment. Mijn laatste panelen kostten destijds 8x meer, gelukkig maakte de enorme subsidie dat toen weer goeddatabeestje schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:18:
[...]Morgen even een paar alu rails halen voor de bevestiging. Het is maar 1 paneelke van circa 106 bij 67 cm. Poly 100Wp, gemarkeert als WoGer trading.
Klopt, eBay bieding gewonnen die ik niet verwacht had, meevaller dus. Als de accu in de schuur achter er niet mee nokt zal het wel goed komen. Ik weet niet of 100Wp genoeg is, ik kan er altijd nog 1tje bij kopen als het niet voldoet. Voor de paar uurtjes 's avonds en de ochtend moet het genoeg zijn.Joepla schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:54:
[...]
Zelfde panelen heb ik hier (5 stuks) sinds een tijdje als uitbreiding en bij wijze van experiment. Mijn laatste panelen kostten destijds 8x meer, gelukkig maakte de enorme subsidie dat toen weer goed![]()
Hebben een tijdje leuk gewerkt, met het huidige weer doen ze uiteraard niet veel.
Neem aan dat je ze ook via Ebay DL hebt?
En verder heeft dat ALLES met politiek te maken. De ultralage prijs was en is een beslissing van de Chinese Overheid...JoopC schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:43:
[...]
En verder heeft het niets met politiek te maken. De hoge prijs is een EU beslissing.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
ja Trustuh..zonnigtype schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 02:06:
[...]
En verder heeft dat ALLES met politiek te maken. De ultralage prijs was en is een beslissing van de Chinese Overheid...
... die er vele, vele miljarden renminbi's in heeft gepleurd en de markt heeft opgeblazen ...
Trustuh.
Verwijderd
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Naar mijn nederige mening kun je daar enkel 4 (5) stuks a 200 Wp ( 165 x 80 cm ) plaatsenVerwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:45:
Een vraag aan de kenners.....:
We hebben een dak met daarop een dakkapel:
[afbeelding]
Het dak staat op +/- 142 graden.
Mag ik zonnepanelen plaatsen vanaf de nok van het punt dak naar de platte dak van de dakkapel?
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dan niet evenwijdig aan de 2 pannen die daar liggen....: een soort "schans" dus vanaf de nok naar het dakkapel.
Verwijderd
Btw, voor de juiste omvormer keuze moet je bij anton zijn, die heeft daar meer zicht opVerwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:42:
Was ik eigenlijk al wel bang voor dat het niet zou mogen...
In streetview ziet het er zo uit:
[afbeelding]
En dan het tweede dakkapel van links.
zoals andere al zeggen is er niet veel mogenlijk als je binnen de grenzen wil blijven van vergunnings vrij.Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:45:
Mag ik zonnepanelen plaatsen vanaf de nok van het punt dak naar de platte dak van de dakkapel?
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dan niet evenwijdig aan de 2 pannen die daar liggen....: een soort "schans" dus vanaf de nok naar het dakkapel.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 22-12-2012 14:41 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik zie niet hoe je 6 panelen op de dakkapel kan krijgen. In portrait passen er niet 6 naast elkaar (6*81=486cm) en landscape 3 naast elkaar (3*158=474cm) past ook niet.migjes schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:33:
[...]
zoals andere al zeggen is er niet veel mogenlijk als je binnen de grenzen wil blijven van vergunnings vrij.
(als je een vergunning kunt regelen, word het een iets ruimer verhaal.)
op het dakkapel zie ik wel de mogenlijkheid om 6x een paneel van de maat 1,66x0,8m te plaatsen.
dat kan eventueel op 2x een steca500 of 1x sma1300.
(in een schans dus)
en er onder 3x iets in de maat 1,66x1m.
en dat kan eventueel op 1x een soladin600.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dag Andre,André schaap schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:18:
Nieuw hier dus even voorstellen:
Mijn naam is André Schaap.
Ik heb sinds een maand 3 Canadian Solar 240Wp panelen op mijn dak en 2 van die zelfde panelen op mijn schuurdak liggen. Deze setjes leveren hun voltjes af bij 2 Soladin 600 omvormers.
De panelen op mijn schuurdak kijken netjes naar het zuiden de andere 3 kijken naar het west-zuidwesten.
Opbrengst momenteel natuurlijk helemaal hopeloos.
Het uitlezen van de soladin op zolder doe ik voorlopig met een zelfbouw interface via een serieel naar usb omzetter.
De Soladin in de schuur is gekoppeld aan een omgebouwde Linksys WRT54 router, waar DD-WRT op draait. Ik heb er een interface ingebouwd en wat extra software op geinstalleerd waarmee de serieele data van de Soladin als RAW data via WiFi mijn netwerk op wordt gestuurd.
De Sunprofit software kan deze RAW data zonder meer verwerken. Voor de officiele Mastervolt software moet je virtuele compoortsoftware installeren om e.e.a te laten werken.
Leuk is dat ik, via port forwarding op mijn internet modem, ook op mijn werk de opbrengst van de installatie kan volgen.
Het is de bedoeling om ook de installatie op mijn huisdak van zo'n Linksys router te voorzien.
Als Mac gebruiker en programmeur werk ik ook aan een MacOSX applicatie om de data van de Soladin 600 te verwerken.
Nu ik daarmee aan het stoeien ben, vraag ik me af of er niet meer info uit die soladin te halen is.
Is er iemand die naast de inmiddels bekende B4, B6, B9, 97 en 9A codes heeft geprobeerd om andere codes op de Soladin 600 af te vuren?
Ik wil dat nl. gaan proberen, maar daarbij bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat je misschien een soort van master reset doet of een setting veranderd die het apparaat onbruikbaar maakt.
Ervaringen op dat gebied zijn dus welkom en anders waag ik het er gewoon op.
Verwijderd
Verwijderd
ik zal mijn plan van de 6 panelen vertellen. (166x82cm)Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:46:
Dat was inderdaad ook 1 van de redenen waarom ik panelen vast wou maken aan de nok van het dak....., scheelt balast....
De dakkapel is wel zo stevig gemaakt dat balast volgens mij geen probleem op leverd.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2012 17:22 ]
Zulke paneeltjes heb ik 1m20 x 55 x 3,5 cm en 7,5 kg, in landscape zou je er 9 kwijt kunnen (3x3) onder een 12-13 graden hoek. Onder de dakkapel 8 landscape als je dak 4m80 is of misschien 9 in portrait.Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:33:
Onder de dakkapel is niet zo'n probleem inderdaad, montage is ook simpel met click-fix.
Voor boven op de dakkapel denk ik inderdaad dat ik maximaal 4 panelen kan plaatsen. Ik heb ergens ook panelen gezien van 1.20 * 55 cm, 100Watt.
Die zijn relatief natuurlijk duurder dan 2xx Watt versie's, maar wellicht dat ik dan wel optimaler gebruik kan maken van de oppervlakte van de dakkapel.
Stroom afvoer is geen probleem, ik kan vrij simpel een kabel trekken van de meterkast naar zolder.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
je kunt een paar standaard haken in het dak zetten aan de dakpannen en dan een staal kabel naar de schans b.v.Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 17:21:
Ik had al gemeten binnen de dakrand...... Dank voor de verduidelijking!
voordeel van deze opstelling (schans) zou ook zijn dat ik balast hoef te gebruiken, ik kan de schans wel vastmaken aan de voor en achterkant van de dakkapel.
Hier komt straks ook een schans op de dakkapel voor, dit gaat dan om 2 panelen van 200Wp in portret onder een hoek van 10 graden. De voorzijde zit aan de voorzijde van het huis en is dus niet zichtbaar. De dakkapel is 2 meter 10 breed, en dus hou ik aan de zijden 210 - 160 = 50cm /2 = 25cm aan elke kant over.André schaap schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:43:
Let wel op het maximale gewicht dat de dakkapel kan dragen. De panelen wegen dan wel niet zo veel,
maar de benodigde ballast wel.
Ik wilde op mijn dakkapel 2 x 240Wp in portrait mode leggen, maar heb dit na overleg met de leverancier van de dakkapel teruggebracht naar 1 x 240Wp in landscape mode. Mijn dakkapel is 2,60 breed en kon volgens de leverancier niet meer dan 100kg dragen.
Niet veel, maar ik heb geen zin in lekkage of erger dus ik hou me er maar aan.
2 panelen incl. bevestiging en ballast kwamen rond de 150 kg uit.
Verwijderd
Of het mag......heel discutabel lijkt mij omdat niet duidelijk is van welke dakrand je uit moet gaan bij een dakkapel. Ik denk dat je het gewoon kan doen en maar afwachten of er gepiept gaat worden door buren. Lijkt me niet. Het is nauwelijks te zien.Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:45:
Een vraag aan de kenners.....:
We hebben een dak met daarop een dakkapel:
[afbeelding]
Het dak staat op +/- 142 graden.
De connectoren van de kabel zijn niet gemaakt om onder belasting te worden verbroken. Door de gelijkstroom kun je vlambogen trekken. Een juiste werkschakelaar schakelt sneller en een eventuele, kleinere vlamboog blijft veilig binnen de behuizing.izdp schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 23:59:
Wie kan mij het nut van een zgn brandweerschakelaar vertellen?
Kan je zo nodig in geval van toch ook de stekkertjes uit je omvormer halen?
Dan nog haal je de spanning niet van je dc kabel of zie ik dat helemaal fout?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Verwijderd
Het gaat niet om een uitbreiding maar om mijn eerste PV systeem. Logging naar pvoutput volgt.Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:40:
@RaymondD......ziet er goed uit die uitbreiding!
Heb je allemaal enecsys inverters?
Ik draai met 3x360 duo..............http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10924&sid=8959.
Heb je ook een pvoutput account?
Verwijderd
Whoeps......heb ik niet goed gelezen??!!RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:48:
[...]
Het gaat niet om een uitbreiding maar om mijn eerste PV systeem. Logging naar pvoutput volgt.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 14:59 ]
Hoe krijg je die automatische output naar pvoutput voor elkaar met de gateway dan? Aparte logger tussen zitten?Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:40:
@RaymondD......ziet er goed uit die uitbreiding!
Heb je allemaal enecsys inverters?
Ik draai met 3x360 duo..............http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10924&sid=8959.
Heb je ook een pvoutput account?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ebay? Top50 solar bedrijven eens aanschrijven?thido schreef op zondag 23 december 2012 @ 15:44:
Heb nog twee Yingli panelen staan en wil die eventueel gaan gebruiken met zo'n Enecsys 480 duo.
Iemand een goed adres om zo'n omvormer voor een leuke prijs aan te schaffen?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Yep, die gebruik ik.....RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 15:10:
Er is iemand die een windows tooltje heeft gebouwd die de gateway uitleest en naar pvoutput logt: http://blog.aloaha.com/tag/enecsys/
In dit engelse forum is ook veel besproken hierover: http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=18276.15
Ik ga zelf iets bouwen op basis van de NetDuino.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 17:00 ]
Vandaar de vraag op dit forum, scheelt een hoop mail verkeer...NielsTn schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:06:
[...]
Ebay? Top50 solar bedrijven eens aanschrijven?
[ Voor 11% gewijzigd door thido op 23-12-2012 17:28 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dus je hebt continu je Windows pc aanstaan om naar pvoutput te forwarden?Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:57:
[...]Yep, die gebruik ik.....
@bartjuh.....presteren de 3 enecsys inverters een beetje naar behoren?
Dat is ook wat ik erop tegen heb. Bovendien staat hij continu 1 core van mijn processor 100% te gebruikerBartjuh schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:43:
@RaymondD: Thanks! Interessant, ga ik eens even naar kijken...
[...]
Dus je hebt continu je Windows pc aanstaan om naar pvoutput te forwarden?
Verwijderd
Yep, das wel een nadeel......maar tja de laptop staat hier toch wel veel aan!RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 18:10:
[...]
Dat is ook wat ik erop tegen heb. Bovendien staat hij continu 1 core van mijn processor 100% te gebruikerTweaker Duinsel heeft de Zigbee strings van de omvormers uitgeplozen (zie dat engelse forum). Met die kennis ga ik nu wat voor de NetDuino maken en tevens de slimme meter uitlezen.
Staan er een aantal op marktplaats...thido schreef op zondag 23 december 2012 @ 15:44:
Heb nog twee Yingli panelen staan en wil die eventueel gaan gebruiken met zo'n Enecsys 480 duo.
Iemand een goed adres om zo'n omvormer voor een leuke prijs aan te schaffen?
Verwijderd
Ik heb er nog een omgebouwde voltcraft Kwh meter tussen hangen.RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 19:30:
Meten jullie nog ergens anders mee dan alleen met de Enecsys monitor? Ik heb ook een S0 pulsmeter hangen. Vanaf woensdag zegt enecsys 1,3kwh, De pulsmeter komt niet verder dan 1,0kwh. Op zulke kleine getallen kan ik geen conclusies trekken maar vreemd vind ik het wel.
Beter voor de verkoop, meeste omvormers zijn optimistisch en er komt nog kabel verlies bij op de ac kant.RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 19:30:
Meten jullie nog ergens anders mee dan alleen met de Enecsys monitor? Ik heb ook een S0 pulsmeter hangen. Vanaf woensdag zegt enecsys 1,3kwh, De pulsmeter komt niet verder dan 1,0kwh. Op zulke kleine getallen kan ik geen conclusies trekken maar vreemd vind ik het wel.
Verwijderd
Yep, zo zit de wereld in elkaar.............witte boorden criminaliteit.Rol-Co schreef op zondag 23 december 2012 @ 20:26:
[...]
Beter voor de verkoop, meeste omvormers zijn optimistisch en er komt nog kabel verlies bij op de ac kant.
Klinkt een beetje alsof er DC vermogen aangegeven wordt en niet AC vermogen. Dit verschil is wel erg groot.RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 19:30:
Verwijderd
Nee, er wordt wel ac vermogen weergegeven..........databeestje schreef op zondag 23 december 2012 @ 20:48:
[...]
Klinkt een beetje alsof er DC vermogen aangegeven wordt en niet AC vermogen. Dit verschil is wel erg groot.
De pulse meter lijkt mij persoonlijk de meest betrouwbare meter hier.
Verwijderd
Goed plan Raymond, wellicht bij wat grotere vermogens dat de trend wel andersom gaat zijn, net als hier.......RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 21:13:
Ik zou me niet zo druk maken over zo'n kleine afwijking. Bij mij is het echter juist andersom. De Enecsys monitoring geeft meer aan. Echter op de hoeveelheid opgewekte energie bij mij tot nu toe wil ik nog geen conclusies trekken. Ik zal even een goede dag afwachten en kijken wat het verschil dan is.
Ik heb hier sins november ook een enecsys omvormer met gateway en daarnaast een voltcraft meter, de enecsys geeft toch wel 10 a 15% meer aan dan de voltcraft. Binnen kort een 2e enecsys omvormer met bijbehorend paneel op het tuinhuis leggen dan komt mijn totaal pv vermogen op 1200Wp.Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 21:23:
[...]
Goed plan Raymond, wellicht bij wat grotere vermogens dat de trend wel andersom gaat zijn, net als hier.......
Opbrengsten doen momenteel maar zo weinig, dat een meetfout nogal uitvergroot wordt.
Het verschil na een jaartje meten, is voor mij de mate van betrouwbaarheid.
snameroc
Verwijderd
Wat is dan het bemeterde vermogen tot nu toe?snameroc schreef op zondag 23 december 2012 @ 22:51:
[...]
Ik heb hier sins november ook een enecsys omvormer met gateway en daarnaast een voltcraft meter, de enecsys geeft toch wel 10 a 15% meer aan dan de voltcraft. Binnen kort een 2e enecsys omvormer met bijbehorend paneel op het tuinhuis leggen dan komt mijn totaal pv vermogen op 1200Wp.
De soladin600 omvormer prensenteerd bij dit weer toch veel beter dan de enecsys is mijn belevenis, maar bij zonnige dagen zijn ze wel gelijk als je het omrekent naar per paneel. Ze liggen allemaal op zuid. Maar de tijd voor de enecsys is nog te kort voor een eerlijk vergelijk de soladin hangt hier al een ruim een half jaar.
snameroc
Verwijderd
Soladin is ook een omvormer met een hele goede efficientie......dat is een feit.snameroc schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:20:
Het grootste vermogen wat in de piek staat is 105watt uit een 240watt paneel dus wat dat betreft heb je gelijk er is nog niet lang genoeg gemeten. Echter de soladin begint in deze dagen gewoon veel eerder te leveren dan de enecsys dus in de winter is de soladin in ieder geval in het voordeel dat is bewezen voor mijn.
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Dat is leuk en moet wel lekker gewoon werken, precies in de sweet spot van de omvormer. Ga je deze ook loggen naar het internet?roy77 schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:35:
Sinds kort 15 stuks Canadian-Solar CS6P-250P panelen met omvormer SMA 3000HF. Zuidelijke opstelling in het oosten van het land.
Nog weinig opbrengst tot nu toe, wachten op meer zon.....
[ Voor 25% gewijzigd door databeestje op 23-12-2012 23:44 ]
Ik heb momenteel alleen de software van SMA, Sunny-explorer.databeestje schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:38:
[...]
Dat is leuk en moet wel lekker gewoon werken, precies in de sweet spot van de omvormer. Ga je deze ook loggen naar het internet?
De PVoutput app van McDonald voor android is de laatste maand flink vooruit gegaan, ik ben er tevreden over.
De gratis Android app Inverter Reader kan rechtstreeks de SMA lezen en de output naar PVOutput sturen.roy77 schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:40:
[...]
Ik heb momenteel alleen de software van SMA, Sunny-explorer.
Ik zal eens kijken naar die PV-output app van McDonald....
" Dat hadden ze me wel eerder mogen vertellen "databeestje schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:34:
Misschien een wat financieel beladen onderwerp met betrekking tot de hypothetische terugverdientijd. Een zuur berichtje op Nu.nl dat de rente (naar verwachting) blijft dalen.
http://www.nu.nl/geldzake...slecht-jaar-tegemoet.html
Ik ben blij dat het bij mij al op het dak zit, na 2 maanden sloeg ik stijl achterover van het verschil tussen de opbrengst van de spaarrekening en panelen op het dak. Hetzelfde rendement in 2 Zomermaanden of 1 jaar rente op de bank. Dat hadden ze me wel eerder mogen vertellen, het was iets waar ik nog niet eerder bij stil had gestaan.
Vandaar dat ik onlangs een extra deel van mijn hypotheek heb afgelost en er weer uitbreiding gaat komen voor mijn PV installatie. Alleen krijg ik net te horen dat de leverancier van de panelen gesloten is tot 7 januari. En dat terwijl ik juist in mijn vakantie de panelen kon monterendatabeestje schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:34:
Misschien een wat financieel beladen onderwerp met betrekking tot de hypothetische terugverdientijd. Een zuur berichtje op Nu.nl dat de rente (naar verwachting) blijft dalen.
Ik ben blij dat het bij mij al op het dak zit, na 2 maanden sloeg ik stijl achterover van het verschil tussen de opbrengst van de spaarrekening en panelen op het dak. Hetzelfde rendement in 2 Zomermaanden of 1 jaar rente op de bank. Dat hadden ze me wel eerder mogen vertellen, het was iets waar ik nog niet eerder bij stil had gestaan.
Verwijderd
Ai das balen zeg.........nu je geld en tijd hebt.......antonboonstra schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:52:
[...]
Vandaar dat ik onlangs een extra deel van mijn hypotheek heb afgelost en er weer uitbreiding gaat komen voor mijn PV installatie. Alleen krijg ik net te horen dat de leverancier van de panelen gesloten is tot 7 januari. En dat terwijl ik juist in mijn vakantie de panelen kon monteren
Verwijderd
dat is lastig, want ga je uit van steenkool, aardgas of kern-centrale....?Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 15:34:
Nog een vraagje:
Hoe berekenen jullie de vermeden co2 uitstoot door de opwek met zonnepanelen?
Kijken jullie naar de leverancier waar je stroom van betrekt, of is er een vuistregel die jullie toepassen?
Klopt de enecsys berekening een beetje?
458 KWh is 293 kilo's co2 vermeden? Dit komt neer op0.64 kilo per KWh?
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2012 16:04 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
wat voor omvormer/model praat je nu?Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:23:
Ik probeer mijn data te loggen, naast een webserver kan mijn inverter ook iets met ftp.
Eigenlijk wil ik geen extra servers of apparaten aan het werk zetten om de data te loggen.
Is er een mogelijkheid om dit op het net via ftp te doen?
Volgens de handleiding heb ik alleen een user/pw en ip nodig van een ftp server om elk kwartier data te loggen.
Geen bekende op dit forum denk ik, een Diehl Ako 2100H
even 'out of the box':Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:30:
[...]
Geen bekende op dit forum denk ik, een Diehl Ako 2100H
[ Voor 62% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-12-2012 19:28 ]
Verwijderd
Dank je Niels....interessante link.NielsTn schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:04:
[...]
dat is lastig, want ga je uit van steenkool, aardgas of kern-centrale....?
ZOek eens op het compendium, dan heb je een richtgetal/idee...
niet meer een omvormer overgedimensioneerd?hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:30:
Aanstaande vrijdag komt Guus 2 extra paneeltjes installeren en de string van 21 opknippen in twee:
- string A van 13 stuks op het schuine dak (orientatie 250gr West, 38 gr helling)
- string B van 10 stuks op de diverse platte dakoppervlakken (orientatie 160gr Zuid, hh 15 gr helling)
Daarmee komt het totaal geinstalleerd vermogen op 6095 Wp. Helaas, niet meer overgedimensioneerd, dus de écht hoge pieken kan ik niet meer vangen. Hoogste piek dit jaar was 7% boven STC (niet gek voor een omvormer die max 5800 Wp aankan, volgens de specs...).
De Tigo systemen zijn al geherconfigureerd, mijn loggingsoftware is er klaar voor, nu nog sleutelen aan de website. Ben een beetje klaar met Google Visualizations, ik stap over op D3. Voor een paar mooie demo's: kijk eens op die site uit Volendam: de 3J's: http://d3js.org/
leuk he.databeestje schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:34:
[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 24-12-2012 20:48 ]
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 24-12-2012 20:49 ]
Verwijderd
Waarom ga je over op het opknippen? Is het om de spreiding van de opwek meer over de dag te verdelen, zodat je meer van de opwek zelf kunt verbruiken?hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:30:
Aanstaande vrijdag komt Guus 2 extra paneeltjes installeren en de string van 21 opknippen in twee:
- string A van 13 stuks op het schuine dak (orientatie 250gr West, 38 gr helling)
- string B van 10 stuks op de diverse platte dakoppervlakken (orientatie 160gr Zuid, hh 15 gr helling)
Daarmee komt het totaal geinstalleerd vermogen op 6095 Wp. Helaas, niet meer overgedimensioneerd, dus de écht hoge pieken kan ik niet meer vangen. Hoogste piek dit jaar was 7% boven STC (niet gek voor een omvormer die max 5800 Wp aankan, volgens de specs...).
De Tigo systemen zijn al geherconfigureerd, mijn loggingsoftware is er klaar voor, nu nog sleutelen aan de website. Ben een beetje klaar met Google Visualizations, ik stap over op D3. Voor een paar mooie demo's: kijk eens op die site uit Volendam: de 3J's: http://d3js.org/
Verwijderd
mischien toch maar wat meer op oost dan.hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:48:
Nou vooruit, reken met me mee....Nu nog 5565 Wp op een 5800 Wp omvormer. Lichtjes overgedimensioneerd, maar evengoed nog 17 pieken boven de omvormerspecs, waarvan eentje > 6kW.
Hoe moet dat nu straks? Met 2 panelen meer op het zuiden?
Oké, ik zal je matsenDe pieken van > 5800 W DC vonden allemaal plaats ná half drie. Dan is de piek op zuid al voorbij.
[ Voor 54% gewijzigd door hansdegit op 24-12-2012 21:01 ]
Verwijderd
hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:58:
Dat was niet zo slim van me...nu moet ik de verwachtingen weer downplayen. Ik ben écht niet goed in vormgeving enzo....
Over paneeltjes aan de gevel gesproken: misschien is het een goed idee om de panelen in het slechte seizoen rechtop te zetten. Een soort beweegbare schans oid. Maakt dat nog wat uit, qua kWh? Ik meen me te herinneren dat antonboonstra hier wel eens iets zinnigs over heeft gepost.
Kom je gelijk bij een ander punt, december is een doorn in mijn oog atm, verbruik neemt toe en opbrengst richting nul.Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:03:
[...]
Het komt vast allemaal wel goed!
De hoeveelheid gebakken zonnestroom is het belangrijkste.......
Verwijderd
December is natuurlijk de slechtste maand qua licht.Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:07:
[...]
Kom je gelijk bij een ander punt, december is een doorn in mijn oog atm, verbruik neemt toe en opbrengst richting nul.
Is december exclusief slecht dit jaar of is het normaal voor deze maand?
Dat is helemaal gemakkelijk thnxZuinigeRijder schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:31:
[...]
De gratis Android app Inverter Reader kan rechtstreeks de SMA lezen en de output naar PVOutput sturen.
december is eigenlijk geen top maand.Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:17:
Het is vrij warm voor december denk ik zo, dan kan je beter vorst hebben zodat er meer licht is met eventueel een zonnetje al schijnt dat niet heftig. Nadeel is dat het kouder is dus weer meer gas verstookt, die ook nog eens meer kost natuurlijk.
Ik ben nog een beetje mijn estimate aan het bepalen vandaar dat ik me afvroeg of het een apparte december is tot nu toe.
Zo ver was ik ook migjes
En er zit een Bluetooth piggy back in de omvormer? Een SB 2000+ HF of SB 3000TL + heeft standaard bluetooth. Voor de kleinere moet je een Bluetooth piggy back los installeren.roy77 schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:32:
Die Inverter Reader krijg ik niet aan de praat, zwart scherm met de melding "No inverter found".
Dit Google Play: Sunny Solar PV Log lijk me ook wel wat, helaas heb ik geen creditcard...
lastig te zeggen we hebben nog een week.Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:30:
[...]
Zo ver was ik ook migjesmaar is hij exclusief slecht t.o.v anderen jaren?
Ik was me al wat aan het verdiepen in de materie....
http://www.kennislink.nl/...-hoog-komt-de-zon-vandaag
http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm
Dat ga je met die week niet meer goed maken waarschijnlijk, hier een 14 kWh/kWp atm.migjes schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:22:
[...]
lastig te zeggen we hebben nog een week.
en met die kleine getallen lijkt het verschil niet zo groot.
vorig jaar had braband in december een 13,71 nu een 8,19 kWh/kWp met nog een week te gaan.
zit zelf maar op een 7,07kWh/kWp oost-west heeft geen winter voordeel.
het lage zonnetje doet geen goed aan mijn oost-westRol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:28:
[...]
Dat ga je met die week niet meer goed maken waarschijnlijk, hier een 14 kWh/kWp atm.
Jij iets meer als ik aangezien jij smorgens van 6 tot savonds 22:00 zon pakt op oost west terwijl zuid op een rijtjes huis smorgens en savonds in juni denk ik een stukje mist ivm het huis naast je. of heb ik dat mis en valt het mee?migjes schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:31:
[...]
het lage zonnetje doet geen goed aan mijn oost-west![]()
maar goed zoveel verlies is het nu ook weer niet want iedereen doet het slecht met lage zon.
dat verlies word in de zomer goed gemaakt
jep ik iets meer.Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:35:
[...]
Jij iets meer als ik aangezien jij smorgens van 6 tot savonds 22:00 zon pakt op oost west terwijl zuid op een rijtjes huis smorgens en savonds in juni denk ik een stukje mist ivm het huis naast je. of heb ik dat mis en valt het mee?
Anders nog een setje op de carport voor de zomer
Even "Inverter Reader" configureren natuurlijk.....is niet meteen logisch......volg de aanwijzigingen in het Engels hieronder:roy77 schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:32:
Die Inverter Reader krijg ik niet aan de praat, zwart scherm met de melding "No inverter found".
Dit Google Play: Sunny Solar PV Log lijk me ook wel wat, helaas heb ik geen creditcard...
instructions:
Switch on your bluetooth.
Hit the menu button and select 'Settings', then 'Inverters' to list your current inverters.
To add new ones select 'Scan for devices'.
If new ones have been found you can select one of them, enter its password, select the model and click on 'Save'.
Go back to the settings screen to select this new inverter as the current one.
Next hit the menu button and select 'Connect inverter' to begin reading the production data of the current day.
You can use a sideways swipe gesture to access the daily production, total production and lastly a screen with detailed info about the inverter.
Swipe up or down to change the day, week or month.
If your inverter doesn't broadcast itself you can manually enter the inverter info with 'Manual setup'.
Select 'Date' to select the current day. If no values are found the screen will be black and you ought to connect to your inverter.
To switch to another inverter select 'Settings' and choose the one you want.
To be able to export to pvoutput.org go to settings and select 'PVOutput'. Click the 'Add' button to add your pvoutput specific data. Be careful with that api key, it is error prone. Next click save and when going back to the settings screen you must select a current pvoutput system.
I noticed that exporting to pvoutput is unfortunately not allowed beyond 2 weeks in the past. :-/
You can also export the current day to a csv file. I took over the format used by SMA. The files are stored in /Android/data/be.geek.smandroid/files/.
This has been tested with a HTC Desire running Gingerbread 2.3.3 and a SMA Sunny Boy 2000HF-30 inverter.
If you have one of those select '3000TLHF' as model.
Be aware that after a few weeks of daily intake your application's data size can grow considerably. Use the 'Delete' button in the inverter detail screen (or use the 'Clear data' button from app management).
Or use the Delete menu option from the main menu.
You can switch to an alternate view from Settings. Select 'Current view' to choose between a dayly (default), weekly or monthly view.
If you choose a weekly or a monthly view you can now retrieve data from the displayed date range. Be aware that reading an entire month can take a considerable time.
The 'Live' option allows you to read inverter data continuously. Select the current day first (I'll sort it out automatically in a next update). The update interval is specified in Settings by selecting 'Current live delay'.
If you have a pvoutput system it will then export to this.
All the code that communicates with the inverter is originally from:
http://code.google.com/p/sma-bluetooth/
My java port is here:
https://github.com/g3ek/smajava
Important note for those with problems: this is essentially a java port of sma-bluetooth.
Consider joining the sma-bluetooth mailing list if you're having problems with your type of inverter. If you get helpful answers you can relay them back to me and I'll see what I can do.
Troubleshooting:
Your android device and inverter must first be paired before being allowed to connect. Usually a notification will pop up the first time you try to connect allowing you to enter the pairing password.
Some users have been unable to connect with their HTC Desire HD devices with v2.3.5. I will try to trace the source of this problem.
Dat kan he, het weer is niet overal het zelfde, soms nog een stukje meetverschil er in.hautessa schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:50:
Uh... Hier ligt Dec op 96,5kWh, wat uitkomt op 18,28kWh/kWp lees ik af. Maar migjes heeft mijn top systeempje dan ook samengesteld...
Verwijderd
EensRol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 23:04:
[...]
Dat kan he, het weer is niet overal het zelfde, soms nog een stukje meetverschil er in.
Maar al met al geen geweldige score voor dec denk ik, zeker de laatste week niet.
Ik zal met mijn 2000HF even proberen met die app. Ik moet alleen wel naast dat ding staan, mijn telefoon doet maar een meter of 5.roy77 schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:18:
Ik heb de Sunny Boy 3000HF, en er zit bluetooth op. Zo maak ik namelijk contact met mn pc.
Maar met de app lukt het niet, alleen bovenaan "No inverter found" en een zwart scherm.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq