Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 216 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.827 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44

databeestje

Von PrutsHausen

Stop! Fototijd!

Geen zorgen, morgen volgt er een mooie foto van mijn nieuwe kerstverlichting opstelling voor de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Jep, kerstversiering snoer met leds voor buiten, zo dom is de aanname voor buitenverlichting ook weer niet. :)
Er staat 3.6va op de verpakking met een 220/24 Volt wisselspanning adapter. Dat kon nog wel eens gewoon 12 volt gelijk zijn als het het snoer in gaat. Gaan we achter komen >:)

De laadregelaar is er helaas nog niet, maar ik heb wel een 12 volt relais, dan wordt het toch maar gewoon schakelen en kijken hoe lang de accu het uit houdt. De laadregelaar die ik besteld had was specifiek voor gebruik als verlichting voor de avond. Er zat ook nog een IR afstandsbediening bij, dan kan ik hem vanuit de achterdeur bedienen. :9

Uiteindelijk zal er wel meer avond verlichting in de tuin bijkomen met leds. Maar dat zie ik dan wel weer.

Morgen even een paar alu rails halen voor de bevestiging. Het is maar 1 paneelke van circa 106 bij 67 cm. Poly 100Wp, gemarkeert als WoGer trading. :?

Eigenlijk niemand meer gehoord over wat voor panelen men gebruikt met Camper of Caravan. Ik zat even naar de dunne film plakmatten te kijken aangezien deze misschien in de lengte wel op een camper of caravan op het dak passen, en ook nog iets doen bij schaduw.

Duitsland zegt, winteropbrengst, prima in orde, gewoon 20GW+, werkt prima!
http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html

[ Voor 16% gewijzigd door databeestje op 21-12-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:23

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

databeestje schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:18:
[...]Morgen even een paar alu rails halen voor de bevestiging. Het is maar 1 paneelke van circa 106 bij 67 cm. Poly 100Wp, gemarkeert als WoGer trading. :?
Zelfde panelen heb ik hier (5 stuks) sinds een tijdje als uitbreiding en bij wijze van experiment. Mijn laatste panelen kostten destijds 8x meer, gelukkig maakte de enorme subsidie dat toen weer goed ;)
Hebben een tijdje leuk gewerkt, met het huidige weer doen ze uiteraard niet veel.

Neem aan dat je ze ook via Ebay DL hebt?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Joepla schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 22:54:
[...]

Zelfde panelen heb ik hier (5 stuks) sinds een tijdje als uitbreiding en bij wijze van experiment. Mijn laatste panelen kostten destijds 8x meer, gelukkig maakte de enorme subsidie dat toen weer goed ;)
Hebben een tijdje leuk gewerkt, met het huidige weer doen ze uiteraard niet veel.

Neem aan dat je ze ook via Ebay DL hebt?
Klopt, eBay bieding gewonnen die ik niet verwacht had, meevaller dus. Als de accu in de schuur achter er niet mee nokt zal het wel goed komen. Ik weet niet of 100Wp genoeg is, ik kan er altijd nog 1tje bij kopen als het niet voldoet. Voor de paar uurtjes 's avonds en de ochtend moet het genoeg zijn.

Misschien ooit nog een keer een mooie MPPT charge controller als ik me rijk voel ... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JoopC schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:43:
[...]
En verder heeft het niets met politiek te maken. De hoge prijs is een EU beslissing.
En verder heeft dat ALLES met politiek te maken. De ultralage prijs was en is een beslissing van de Chinese Overheid...

... die er vele, vele miljarden renminbi's in heeft gepleurd en de markt heeft opgeblazen ...

Trustuh. :O

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
zonnigtype schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 02:06:
[...]

En verder heeft dat ALLES met politiek te maken. De ultralage prijs was en is een beslissing van de Chinese Overheid...

... die er vele, vele miljarden renminbi's in heeft gepleurd en de markt heeft opgeblazen ...

Trustuh. :O
ja Trustuh.. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag aan de kenners.....:
We hebben een dak met daarop een dakkapel:
Afbeeldingslocatie: http://www.labotsaudio.nl/Zon/dak.png
Het dak staat op +/- 142 graden.

Mag ik zonnepanelen plaatsen vanaf de nok van het punt dak naar de platte dak van de dakkapel?
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dan niet evenwijdig aan de 2 pannen die daar liggen....: een soort "schans" dus vanaf de nok naar het dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Officieel mag dat niet.
Bij een plat dak geldt dat je net zover van de rand moet wegblijven als de opstelling hoog is.
Met een schans vorm je niet een geheel met het schuine dak.
De vraag is ook hoe zeer dit alles in zicht staat, aan de straatzijde zie je het niet zo snel tenzij de straat erg breed is of je zit nabij een zijstraat.
Zwarte panelen en zwarte dakpannen maken het wel minder opvallend.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:45:
[afbeelding]

Mag ik zonnepanelen plaatsen vanaf de nok van het punt dak naar de platte dak van de dakkapel?
Voor de duidelijkheid: ik bedoel dan niet evenwijdig aan de 2 pannen die daar liggen....: een soort "schans" dus vanaf de nok naar het dakkapel.
Naar mijn nederige mening kun je daar enkel 4 (5) stuks a 200 Wp ( 165 x 80 cm ) plaatsen
in portret stand zzo aangesloten op 2 stuks Steca 300 ( 500 ). ( hoek 30° )
Een schans va de nok mag volgens mij niet en levert ook niet meer plaats op voor nog meer panelen.

Een tweede optie is een ono / wzw opstelling van 2 x 2 stuks 300WP ( 99 x 200 cm ) panelen die
zou je net op 1 of 2 stuks soladin 600 kunnen aansluiten. ( hoek 15° )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was ik eigenlijk al wel bang voor dat het niet zou mogen...
In streetview ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.labotsaudio.nl/Zon/streetview.png

En dan het tweede dakkapel van links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 12:42:
Was ik eigenlijk al wel bang voor dat het niet zou mogen...
In streetview ziet het er zo uit:
[afbeelding]

En dan het tweede dakkapel van links.
Btw, voor de juiste omvormer keuze moet je bij anton zijn, die heeft daar meer zicht op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André schaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-03-2024
Nieuw hier dus even voorstellen:
Mijn naam is André Schaap.
Ik heb sinds een maand 3 Canadian Solar 240Wp panelen op mijn dak en 2 van die zelfde panelen op mijn schuurdak liggen. Deze setjes leveren hun voltjes af bij 2 Soladin 600 omvormers.
De panelen op mijn schuurdak kijken netjes naar het zuiden de andere 3 kijken naar het west-zuidwesten.
Opbrengst momenteel natuurlijk helemaal hopeloos.

Het uitlezen van de soladin op zolder doe ik voorlopig met een zelfbouw interface via een serieel naar usb omzetter.
De Soladin in de schuur is gekoppeld aan een omgebouwde Linksys WRT54 router, waar DD-WRT op draait. Ik heb er een interface ingebouwd en wat extra software op geinstalleerd waarmee de serieele data van de Soladin als RAW data via WiFi mijn netwerk op wordt gestuurd.
De Sunprofit software kan deze RAW data zonder meer verwerken. Voor de officiele Mastervolt software moet je virtuele compoortsoftware installeren om e.e.a te laten werken.
Leuk is dat ik, via port forwarding op mijn internet modem, ook op mijn werk de opbrengst van de installatie kan volgen.
Het is de bedoeling om ook de installatie op mijn huisdak van zo'n Linksys router te voorzien.

Als Mac gebruiker en programmeur werk ik ook aan een MacOSX applicatie om de data van de Soladin 600 te verwerken.

Nu ik daarmee aan het stoeien ben, vraag ik me af of er niet meer info uit die soladin te halen is.
Is er iemand die naast de inmiddels bekende B4, B6, B9, 97 en 9A codes heeft geprobeerd om andere codes op de Soladin 600 af te vuren?

Ik wil dat nl. gaan proberen, maar daarbij bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat je misschien een soort van master reset doet of een setting veranderd die het apparaat onbruikbaar maakt.
Ervaringen op dat gebied zijn dus welkom en anders waag ik het er gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
zoals andere al zeggen is er niet veel mogenlijk als je binnen de grenzen wil blijven van vergunnings vrij.
(als je een vergunning kunt regelen, word het een iets ruimer verhaal.)

op het dakkapel zie ik wel de mogenlijkheid om 6x een paneel van de maat 1,66x0,8m te plaatsen.
dat kan eventueel op 2x een steca500 of 1x sma1300.
(in een schans dus)

en er onder 3x iets in de maat 1,66x1m.
en dat kan eventueel op 1x een soladin600.

een steca of soladin moet op ieder op een eigengroep of met hun alle op 1 groep en dan geen andere apperaten meer (gebruik of opwek), zie eerdere posting daar over.

het zou ook nog wel met 1 omvormer kunnen, maar dan is het lastig om iets optimaals te verzinnen.
je zou ook nog kunnen kijken naar micro omvormers of tigo's, dat geeft je veel vrijheid in mogenlijkheden.

edit: het is wel mogenlijk om een power-one 3.0 of sma3000 aardig te vullen met sanyo/panasonic of sunpower panelen. niet echt goedkoop, maar wel te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 22-12-2012 14:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 14:33:
[...]
zoals andere al zeggen is er niet veel mogenlijk als je binnen de grenzen wil blijven van vergunnings vrij.
(als je een vergunning kunt regelen, word het een iets ruimer verhaal.)

op het dakkapel zie ik wel de mogenlijkheid om 6x een paneel van de maat 1,66x0,8m te plaatsen.
dat kan eventueel op 2x een steca500 of 1x sma1300.
(in een schans dus)

en er onder 3x iets in de maat 1,66x1m.
en dat kan eventueel op 1x een soladin600.
Ik zie niet hoe je 6 panelen op de dakkapel kan krijgen. In portrait passen er niet 6 naast elkaar (6*81=486cm) en landscape 3 naast elkaar (3*158=474cm) past ook niet.

Volgens mij passen Jinko JKM270M-96 panelen mooi op de dakkapel. Afmetingen: 1082x1575 mm, 270Wp en een Vmp van 51,5V. 4 stuks in portrait is 1080Wp met een Vmp van 206V wat prima op een Tress TLS-1000, Samil SolarRiver 1100TL, Omniksol 1.0k TL of SMA SB 1200 omvormer past.

Onder de dakkapel kunnen inderdaad ook 3 panelen, alleen met bovenstaande panelen krijg je niet echt een bijpassende omvormer. Te hoge spanning voor een Soladin en te laag vermogen voor een grotere omvormer. Dan kun je beter voor bijvoorbeeld 3 (scherp geprijsde) ET Solar P660240WW panelen gaan en deze aansluiten op een Soladin 600.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

André schaap schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:18:
Nieuw hier dus even voorstellen:
Mijn naam is André Schaap.
Ik heb sinds een maand 3 Canadian Solar 240Wp panelen op mijn dak en 2 van die zelfde panelen op mijn schuurdak liggen. Deze setjes leveren hun voltjes af bij 2 Soladin 600 omvormers.
De panelen op mijn schuurdak kijken netjes naar het zuiden de andere 3 kijken naar het west-zuidwesten.
Opbrengst momenteel natuurlijk helemaal hopeloos.

Het uitlezen van de soladin op zolder doe ik voorlopig met een zelfbouw interface via een serieel naar usb omzetter.
De Soladin in de schuur is gekoppeld aan een omgebouwde Linksys WRT54 router, waar DD-WRT op draait. Ik heb er een interface ingebouwd en wat extra software op geinstalleerd waarmee de serieele data van de Soladin als RAW data via WiFi mijn netwerk op wordt gestuurd.
De Sunprofit software kan deze RAW data zonder meer verwerken. Voor de officiele Mastervolt software moet je virtuele compoortsoftware installeren om e.e.a te laten werken.
Leuk is dat ik, via port forwarding op mijn internet modem, ook op mijn werk de opbrengst van de installatie kan volgen.
Het is de bedoeling om ook de installatie op mijn huisdak van zo'n Linksys router te voorzien.

Als Mac gebruiker en programmeur werk ik ook aan een MacOSX applicatie om de data van de Soladin 600 te verwerken.

Nu ik daarmee aan het stoeien ben, vraag ik me af of er niet meer info uit die soladin te halen is.
Is er iemand die naast de inmiddels bekende B4, B6, B9, 97 en 9A codes heeft geprobeerd om andere codes op de Soladin 600 af te vuren?

Ik wil dat nl. gaan proberen, maar daarbij bestaat natuurlijk de mogelijkheid dat je misschien een soort van master reset doet of een setting veranderd die het apparaat onbruikbaar maakt.
Ervaringen op dat gebied zijn dus welkom en anders waag ik het er gewoon op.
Dag Andre,

Ik kan je helaas niet helpen, maar wel respect dat je je zo verdiept in de materie!
Ik hoop dat anderen je meer info kunnen verschaffen. Ikzelf heb op dit moment net 4 soladin 120's draaien en die zijn nogal 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder de dakkapel is niet zo'n probleem inderdaad, montage is ook simpel met click-fix.
Voor boven op de dakkapel denk ik inderdaad dat ik maximaal 4 panelen kan plaatsen. Ik heb ergens ook panelen gezien van 1.20 * 55 cm, 100Watt.
Die zijn relatief natuurlijk duurder dan 2xx Watt versie's, maar wellicht dat ik dan wel optimaler gebruik kan maken van de oppervlakte van de dakkapel.

Stroom afvoer is geen probleem, ik kan vrij simpel een kabel trekken van de meterkast naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André schaap
  • Laatst online: 18-03-2024
Let wel op het maximale gewicht dat de dakkapel kan dragen. De panelen wegen dan wel niet zo veel,
maar de benodigde ballast wel.
Ik wilde op mijn dakkapel 2 x 240Wp in portrait mode leggen, maar heb dit na overleg met de leverancier van de dakkapel teruggebracht naar 1 x 240Wp in landscape mode. Mijn dakkapel is 2,60 breed en kon volgens de leverancier niet meer dan 100kg dragen.
Niet veel, maar ik heb geen zin in lekkage of erger dus ik hou me er maar aan.
2 panelen incl. bevestiging en ballast kwamen rond de 150 kg uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat was inderdaad ook 1 van de redenen waarom ik panelen vast wou maken aan de nok van het dak....., scheelt balast....

De dakkapel is wel zo stevig gemaakt dat balast volgens mij geen probleem op leverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:46:
Dat was inderdaad ook 1 van de redenen waarom ik panelen vast wou maken aan de nok van het dak....., scheelt balast....

De dakkapel is wel zo stevig gemaakt dat balast volgens mij geen probleem op leverd.
ik zal mijn plan van de 6 panelen vertellen. (166x82cm)

4 x portrait en daar onder 2x landscape in een schans.
hoogste punt is dan 50cm. (belangrijk)

dat maakt 4x82 breed = 328cm + 2x50cm voor de verguningsvrij maakt +/- 435cm.
en past.

166+82 = 248cm.
hee dat lijkt niet te passen.
maar.
de schans kan een stukje over het schuine gedeelte heen (hier is al 50cm te winnen). gewoon over de dakpannen.
en bij de rand van het dakkapel hoef je eigenlijk maar een paar cm van de rand te blijven voor vergunnings vrij, want het gaat om de zicht lijn van af de straat en daar is i maar een paar centimeter hoog.
ook is het iest korter als 248 omdat het schuin staat.

het is allemaal wel heel krap en dakrand opbouw zou roet in het eten kunnen gooien.

(is i duidenlijk zo anton?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had al gemeten binnen de dakrand...... Dank voor de verduidelijking!

voordeel van deze opstelling (schans) zou ook zijn dat ik balast hoef te gebruiken, ik kan de schans wel vastmaken aan de voor en achterkant van de dakkapel.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2012 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:33:
Onder de dakkapel is niet zo'n probleem inderdaad, montage is ook simpel met click-fix.
Voor boven op de dakkapel denk ik inderdaad dat ik maximaal 4 panelen kan plaatsen. Ik heb ergens ook panelen gezien van 1.20 * 55 cm, 100Watt.
Die zijn relatief natuurlijk duurder dan 2xx Watt versie's, maar wellicht dat ik dan wel optimaler gebruik kan maken van de oppervlakte van de dakkapel.

Stroom afvoer is geen probleem, ik kan vrij simpel een kabel trekken van de meterkast naar zolder.
Zulke paneeltjes heb ik 1m20 x 55 x 3,5 cm en 7,5 kg, in landscape zou je er 9 kwijt kunnen (3x3) onder een 12-13 graden hoek. Onder de dakkapel 8 landscape als je dak 4m80 is of misschien 9 in portrait.
Voltage van die panelen zijn 19,56vmp en 23,7voc

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 17:21:
Ik had al gemeten binnen de dakrand...... Dank voor de verduidelijking!

voordeel van deze opstelling (schans) zou ook zijn dat ik balast hoef te gebruiken, ik kan de schans wel vastmaken aan de voor en achterkant van de dakkapel.
je kunt een paar standaard haken in het dak zetten aan de dakpannen en dan een staal kabel naar de schans b.v.

als het dan nog te krap is kun je ook kijken naar sanyo hit panelen die zijn net een paar cm kleiner.
dat is allemaal best duur is het enige nadeel.
maar dan heb je al gouw 6x 250Wp op het dakkapel. :*) (dat is veel)
en als je dan de panelen van rol-co gebruikt voor onder het dakkapel, dan heb je een power-one of sma3000tl-21 (of nog iets anders) al aardig vol zitten. (zou wel iets meer mogen zijn, maar het werkt al wel.)

begrijp goed we kunnen alleen tip's geven aan de hand van de foto's en tekening.
je zult zelf moeten bepalen of het ook echt kan.
dat is wat te moeilijk voor ons. kunnen we gewoon niet zien.

en een groot verschil is: doe je het zelf of wil je het laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

André schaap schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:43:
Let wel op het maximale gewicht dat de dakkapel kan dragen. De panelen wegen dan wel niet zo veel,
maar de benodigde ballast wel.
Ik wilde op mijn dakkapel 2 x 240Wp in portrait mode leggen, maar heb dit na overleg met de leverancier van de dakkapel teruggebracht naar 1 x 240Wp in landscape mode. Mijn dakkapel is 2,60 breed en kon volgens de leverancier niet meer dan 100kg dragen.
Niet veel, maar ik heb geen zin in lekkage of erger dus ik hou me er maar aan.
2 panelen incl. bevestiging en ballast kwamen rond de 150 kg uit.
Hier komt straks ook een schans op de dakkapel voor, dit gaat dan om 2 panelen van 200Wp in portret onder een hoek van 10 graden. De voorzijde zit aan de voorzijde van het huis en is dus niet zichtbaar. De dakkapel is 2 meter 10 breed, en dus hou ik aan de zijden 210 - 160 = 50cm /2 = 25cm aan elke kant over.
De achterzijde van de opstelling grenst dan aan de 2 rijen pannen naar de Nok toe en heeft dus geen invloed op het straatgezicht.

Met de hoek van 10 graden is het hoogste punt circa 33cm, en de achterzijde is net hoog genoeg voor het dragen van een normale stoeptegel. Hierdoor komen deze dus ook niet boven de Nok van het huis uit.

De panelen zijn 15kg per stuk, en de achterkant en zijkanten worden dichtgemaakt met acryl. Hierdoor zou ik de windvang vrijwel uit moeten kunnen sluiten. Ik zal in eerste instantie 4 tegels achter doen en 2 in de voor kant (6 x 9.5kg + 2x15kg + 5kg constructie ~= 95kg totaal). De opstaande rand van de dakkapel moet genoeg zijn om de wind ook te breken en deze er niet onder kan slaan.

Door de draag constructie van de driehoek van de platdak beugel moet het gewicht gedragen worden door de voorzijde van de dakkapel en de achterzijde aan de dakkant. Dit lijkt mij de juiste plek voor de belasting, en de driehoek zorgt ervoor dat het midden niet belast wordt.

Voor het beschermen van het dak gebruik ik rubberen speel tegel.

Vastmaken aan het dak wel overwogen, niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:36
Wie kan mij het nut van een zgn brandweerschakelaar vertellen?
Kan je zo nodig in geval van toch ook de stekkertjes uit je omvormer halen?
Dan nog haal je de spanning niet van je dc kabel of zie ik dat helemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

Of het mag......heel discutabel lijkt mij omdat niet duidelijk is van welke dakrand je uit moet gaan bij een dakkapel. Ik denk dat je het gewoon kan doen en maar afwachten of er gepiept gaat worden door buren. Lijkt me niet. Het is nauwelijks te zien.
Bij mij is iets vergelijkbaars geplaatst met drie panelen van 295Wp, 1,95x0.99m, onder een hellingshoek van 15 graden. Bovenkant is nog eens onder de dakpannen door aan het dak vast gemaakt zodat met minder ballast volstaan kon worden. Alles met standaard platdak materiaal voor portrait opstelling. Bij jou kunnen heel mooi 4 panelen naast elkaar. Volgens mij zijn de panelen die ik heb nu ook al in 300Wp te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

izdp schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 23:59:
Wie kan mij het nut van een zgn brandweerschakelaar vertellen?
Kan je zo nodig in geval van toch ook de stekkertjes uit je omvormer halen?
Dan nog haal je de spanning niet van je dc kabel of zie ik dat helemaal fout?
De connectoren van de kabel zijn niet gemaakt om onder belasting te worden verbroken. Door de gelijkstroom kun je vlambogen trekken. Een juiste werkschakelaar schakelt sneller en een eventuele, kleinere vlamboog blijft veilig binnen de behuizing.
De DC spanning blijft inderdaad op de kabels staan (open klem spanning is zelfs hoger), maar er loopt geen stroom meer, dus er wordt geen vermogen geproduceerd. Wat het verschil is met het AC snoer van de omvormer eruit trekken is (dan wordt ook geen vermogen meer geproduceerd) weet ik eigenlijks ook niet...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
Ah, aan die vlamboog had ik niet gedacht. Dat is dus zeker een goede reden.
Ac kabel trek je normaal niet zomaar uit je omvormer, dus dat lijkt me geen optie.

Maar dan zeg je: "er loopt geen stroom meer, dus er wordt geen vermogen geproduceerd."
Betekent dat je daarom dan veilig aan je installatie kunt werken of de brandweer veilig op het dak hun werk kunnen doen ondanks de aanwezige spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/pv/1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/pv/2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/pv/3.JPG

Zoals eerder deze week gemeld zijn er 8 Yingli Panda Black met 4 Enecsys 480w duo omvormers geplaatst. De foto's hadden jullie nog tegoed. Oriëntatie is pal zuid. Nu in de winter hebben de onderste panelen schaduw, de bovenste zijn schaduwvrij. Nu maar hopen op zonnige dagen :-)

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RaymondD......ziet er goed uit die uitbreiding!
Heb je allemaal enecsys inverters?
Ik draai met 3x360 duo..............http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10924&sid=8959.
Heb je ook een pvoutput account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:40:
Ik draai met 3x360 duo..............http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=10924&sid=8959.
Het gaat niet om een uitbreiding maar om mijn eerste PV systeem. Logging naar pvoutput volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:48:
[...]

Het gaat niet om een uitbreiding maar om mijn eerste PV systeem. Logging naar pvoutput volgt.
Whoeps......heb ik niet goed gelezen??!! :z
Dan proficiat met je mooie systeem, ziet er mooi uit!
Ik ben benieuwd naar de prestaties dadelijk als het weer wat beter word.
Er zijn nog niet zoveel mensen met enecsys omvormers, vandaar mijn interesse naar de prestaties..........kunnen we mooi vergelijken.
Indien je wilt, mag je mijn login op de enecsys monitoring pagina wel hebben.......even via DM.
Heb jij ook een gateway genomen, zodat je kunt monitoren?
Ik draai sinds mei met 780wp, en sinds december nog 390wp bijgeplaatst.

Ik dacht aan de foto's te zien dat er aan beide zijden van je dak 8 panelen lagen........maar de foto's zijn van voor en achter je huis genomen..... :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:40:
Hoe krijg je die automatische output naar pvoutput voor elkaar met de gateway dan? Aparte logger tussen zitten?

Ik heb ook een Enecsys systeem btw, sinds juni, 3x480 duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Er is iemand die een windows tooltje heeft gebouwd die de gateway uitleest en naar pvoutput logt: http://blog.aloaha.com/tag/enecsys/

In dit engelse forum is ook veel besproken hierover: http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=18276.15

Ik ga zelf iets bouwen op basis van de NetDuino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:56

thido

Tilburg

Heb nog twee Yingli panelen staan en wil die eventueel gaan gebruiken met zo'n Enecsys 480 duo.
Iemand een goed adres om zo'n omvormer voor een leuke prijs aan te schaffen?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
thido schreef op zondag 23 december 2012 @ 15:44:
Heb nog twee Yingli panelen staan en wil die eventueel gaan gebruiken met zo'n Enecsys 480 duo.
Ebay? Top50 solar bedrijven eens aanschrijven?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 15:10:
Er is iemand die een windows tooltje heeft gebouwd die de gateway uitleest en naar pvoutput logt: http://blog.aloaha.com/tag/enecsys/

In dit engelse forum is ook veel besproken hierover: http://www.navitron.org.uk/forum/index.php?topic=18276.15

Ik ga zelf iets bouwen op basis van de NetDuino.
Yep, die gebruik ik..... :Y
@bartjuh.....presteren de 3 enecsys inverters een beetje naar behoren?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:56

thido

Tilburg

NielsTn schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:06:
[...]

Ebay? Top50 solar bedrijven eens aanschrijven?
Vandaar de vraag op dit forum, scheelt een hoop mail verkeer...
...en er vervolgens achter komen dat de helft ze niet levert.

[ Voor 11% gewijzigd door thido op 23-12-2012 17:28 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@RaymondD: Thanks! Interessant, ga ik eens even naar kijken...
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:57:
[...]Yep, die gebruik ik..... :Y
@bartjuh.....presteren de 3 enecsys inverters een beetje naar behoren?
Dus je hebt continu je Windows pc aanstaan om naar pvoutput te forwarden?

Ja, ze functioneren prima hier! Je kan af en toe duidelijk verschillen zien tussen de panelen. Eigenlijk zou ik eens een jaar moeten loggen, en dan moeten integreren met de tijd over 3*min(vermogen[1,2,3]) om te kijken hoeveel het zou schelen als ik een string omvormer met dezelfde efficiëntie en 1mppt zou hebben gekozen...

Zit nu op 704 kWh sinds 5 juni. OZO opstelling in het oosten van het land onder 38 graden hellingshoek met gedeeltelijk schaduw (met name winter) door dak buurman. Als ik extrapoleer ( ik heb dus nog ca 41% te gaan) kom ik op 1193.2 kWh per jaar (ca 830 kWh/kWp) uit... ongeveer wat ik verwacht had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Bartjuh schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:43:
@RaymondD: Thanks! Interessant, ga ik eens even naar kijken...

[...]

Dus je hebt continu je Windows pc aanstaan om naar pvoutput te forwarden?
Dat is ook wat ik erop tegen heb. Bovendien staat hij continu 1 core van mijn processor 100% te gebruiker |:( Tweaker Duinsel heeft de Zigbee strings van de omvormers uitgeplozen (zie dat engelse forum). Met die kennis ga ik nu wat voor de NetDuino maken en tevens de slimme meter uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 18:10:
[...]

Dat is ook wat ik erop tegen heb. Bovendien staat hij continu 1 core van mijn processor 100% te gebruiker |:( Tweaker Duinsel heeft de Zigbee strings van de omvormers uitgeplozen (zie dat engelse forum). Met die kennis ga ik nu wat voor de NetDuino maken en tevens de slimme meter uitlezen.
Yep, das wel een nadeel......maar tja de laptop staat hier toch wel veel aan! :(
@Bartjuh 704 KWh sinds 5 juni is met 1,44Kwp denk ik hé
Lijkt me wel oke, ik kom ook tussen de 800-830 KWH/KWp uit met mijn eerste 4 paneeltjes.
Ligging Noord Nederland nabij Stadskanaal ZZO 45 graden helling klein beetje schaduw in de winter.
Indien gewenst kun je via DM wel mijn inlog voor Enecsys krijgen...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Meten jullie nog ergens anders mee dan alleen met de Enecsys monitor? Ik heb ook een S0 pulsmeter hangen. Vanaf woensdag zegt enecsys 1,3kwh, De pulsmeter komt niet verder dan 1,0kwh. Op zulke kleine getallen kan ik geen conclusies trekken maar vreemd vind ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
thido schreef op zondag 23 december 2012 @ 15:44:
Staan er een aantal op marktplaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 19:30:
Meten jullie nog ergens anders mee dan alleen met de Enecsys monitor? Ik heb ook een S0 pulsmeter hangen. Vanaf woensdag zegt enecsys 1,3kwh, De pulsmeter komt niet verder dan 1,0kwh. Op zulke kleine getallen kan ik geen conclusies trekken maar vreemd vind ik het wel.
Ik heb er nog een omgebouwde voltcraft Kwh meter tussen hangen.
Deze wijkt inderdaad ook ietsje af op de 120 KWh 1%...............
Enecsys is nog steeds bezig de software te ontwikkelen volgens mij, dit is een issue waar aan gewerkt is/wordt volgens mij.
Als alternatief kun je ook een simpele ferrarismeter bij de kijkshop halen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Beter voor de verkoop, meeste omvormers zijn optimistisch en er komt nog kabel verlies bij op de ac kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 23 december 2012 @ 20:26:
[...]

Beter voor de verkoop, meeste omvormers zijn optimistisch en er komt nog kabel verlies bij op de ac kant.
Yep, zo zit de wereld in elkaar.............witte boorden criminaliteit.
Ferrarisje vlak voor de meterkast, en er vanuit gaan dat deze redelijk zuiver meet. (als je een apparte pv groep hebt)
Dit lijkt mij de meest eerlijke meting voor je TVT.............
Goed meten is best moeilijk, maar tja we willen toch ergens aan refereren om te kijken wat onze investeringen doen............... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Klinkt een beetje alsof er DC vermogen aangegeven wordt en niet AC vermogen. Dit verschil is wel erg groot.

De pulse meter lijkt mij persoonlijk de meest betrouwbare meter hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zondag 23 december 2012 @ 20:48:
[...]

Klinkt een beetje alsof er DC vermogen aangegeven wordt en niet AC vermogen. Dit verschil is wel erg groot.

De pulse meter lijkt mij persoonlijk de meest betrouwbare meter hier.
Nee, er wordt wel ac vermogen weergegeven..........
Ik heb nog eens mijn metingen vergeleken zojuist:
Voltcraft 122 KWh sinds 8-sept-2012.
Enecsys logging 119,01 Kwh
Dus de logging wijkt tov de voltcraft 100%-(119,1/122)=2,45% af in negatiefe zin........ :(
De voltcraft is opgesteld in het ac trace van 30 meter op zeg 10 meter vanaf de enecsys inverters.........een beetje verlies in de ac bekabeling is dus meegenomen.
Conclussie is dat de of de enecsys nog steeds te weinig aangeven, of de voltcraft heeft ook een afwijking, wat bij kleine vermogens best mogelijk is.
Zelf houdt ik de negatiefste, dus mijn enecsyslogging maar aan...........we rekenen ons zelf niet rijker dan we zijn! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Ik zou me niet zo druk maken over zo'n kleine afwijking. Bij mij is het echter juist andersom. De Enecsys monitoring geeft meer aan. Echter op de hoeveelheid opgewekte energie bij mij tot nu toe wil ik nog geen conclusies trekken. Ik zal even een goede dag afwachten en kijken wat het verschil dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaymondD schreef op zondag 23 december 2012 @ 21:13:
Ik zou me niet zo druk maken over zo'n kleine afwijking. Bij mij is het echter juist andersom. De Enecsys monitoring geeft meer aan. Echter op de hoeveelheid opgewekte energie bij mij tot nu toe wil ik nog geen conclusies trekken. Ik zal even een goede dag afwachten en kijken wat het verschil dan is.
Goed plan Raymond, wellicht bij wat grotere vermogens dat de trend wel andersom gaat zijn, net als hier.......
Opbrengsten doen momenteel maar zo weinig, dat een meetfout nogal uitvergroot wordt.
Het verschil na een jaartje meten, is voor mij de mate van betrouwbaarheid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 21:23:
[...]

Goed plan Raymond, wellicht bij wat grotere vermogens dat de trend wel andersom gaat zijn, net als hier.......
Opbrengsten doen momenteel maar zo weinig, dat een meetfout nogal uitvergroot wordt.
Het verschil na een jaartje meten, is voor mij de mate van betrouwbaarheid. ;)
Ik heb hier sins november ook een enecsys omvormer met gateway en daarnaast een voltcraft meter, de enecsys geeft toch wel 10 a 15% meer aan dan de voltcraft. Binnen kort een 2e enecsys omvormer met bijbehorend paneel op het tuinhuis leggen dan komt mijn totaal pv vermogen op 1200Wp.
De soladin600 omvormer prensenteerd bij dit weer toch veel beter dan de enecsys is mijn belevenis, maar bij zonnige dagen zijn ze wel gelijk als je het omrekent naar per paneel. Ze liggen allemaal op zuid. Maar de tijd voor de enecsys is nog te kort voor een eerlijk vergelijk de soladin hangt hier al een ruim een half jaar.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snameroc schreef op zondag 23 december 2012 @ 22:51:
[...]

Ik heb hier sins november ook een enecsys omvormer met gateway en daarnaast een voltcraft meter, de enecsys geeft toch wel 10 a 15% meer aan dan de voltcraft. Binnen kort een 2e enecsys omvormer met bijbehorend paneel op het tuinhuis leggen dan komt mijn totaal pv vermogen op 1200Wp.
De soladin600 omvormer prensenteerd bij dit weer toch veel beter dan de enecsys is mijn belevenis, maar bij zonnige dagen zijn ze wel gelijk als je het omrekent naar per paneel. Ze liggen allemaal op zuid. Maar de tijd voor de enecsys is nog te kort voor een eerlijk vergelijk de soladin hangt hier al een ruim een half jaar.
Wat is dan het bemeterde vermogen tot nu toe?
De meetfout bij de enecsys kan omslaan als de vermogens groter worden van te veel naar te weinig aangeven.
In mijn proefje heb ik ook al data zitten, dat de panelen op 80% vermogen draaien.
Bij jou is dit waarschijnlijk nog niet gebeurd..............ik denk dat je de beste conclussie trekt als je een heel jaar aan data hebt, en dan nog eens vergelijkt.
Maarr een jaar duurt lang........ik weet het......... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
Het grootste vermogen wat in de piek staat is 105watt uit een 240watt paneel dus wat dat betreft heb je gelijk er is nog niet lang genoeg gemeten. Echter de soladin begint in deze dagen gewoon veel eerder te leveren dan de enecsys dus in de winter is de soladin in ieder geval in het voordeel dat is bewezen voor mijn.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

snameroc schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:20:
Het grootste vermogen wat in de piek staat is 105watt uit een 240watt paneel dus wat dat betreft heb je gelijk er is nog niet lang genoeg gemeten. Echter de soladin begint in deze dagen gewoon veel eerder te leveren dan de enecsys dus in de winter is de soladin in ieder geval in het voordeel dat is bewezen voor mijn.
Soladin is ook een omvormer met een hele goede efficientie......dat is een feit.
De enecsys zit daarmee iets minder gunstig, maar heeft in beschaduwde gevallen weer het voordeel, dat per panneel een omvormer zit, en dus niet de hele string naar beneden trekt........
De enecsys is dan ook een aanrader, als je een dak hebt, waar een deel van de dag/jaar schaduw opvalt.
Qua prijs zijn ze ook iets duurder, maar de garantie (levensduur) is weer wat langer.
Op de lange termijn, verwacht ik dat ze qua kosten gelijk uitkomen.
Nog ee voordeel van de enecsys is, dat je modulair kunt uitbreiden, dus je systeem in meerdere kleine stukjes kunt opbouwen waardoor je niet in 1 keer een groot bedrag hoeft te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-04-2024
Sinds kort 15 stuks Canadian-Solar CS6P-250P panelen met omvormer SMA 3000HF. Zuidelijke opstelling in het oosten van het land.
Nog weinig opbrengst tot nu toe, wachten op meer zon.....

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Toch ben ik benieuwd of de nieuwere PowerOne Micro 0.25 of 0.3 het echt zo'n stuk beter doet. De input van deze micro is een stuk flexibeler en past meer panelen. Van 60 tot 96 cellen. Misschien springt deze dan ook eerder aan, maar dat is koffie dik kijken.

Voordeel van de string omvormers is dat deze door strings van panelen redelijk makkelijk een start voltage halen. Diezelfde string is ook meteen de achilles hiel, 1 paneel kan roet in het eten gooien.

Ik geloof dat er andere mensen in het forum waren die bijvoorbeeld de Involar Mac250 gebruiken. Dan is de vraag of ze ook een referentie hebben om deze tegenaan te houden. De meesten hebben maar 1 soort omvormer, uitzondering sommige enthousiasten. En dan is dit forum de juiste plek.

Een hutje op de hij met 4 panelen en 4 verschillende micros moet een leuke test maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

roy77 schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:35:
Sinds kort 15 stuks Canadian-Solar CS6P-250P panelen met omvormer SMA 3000HF. Zuidelijke opstelling in het oosten van het land.
Nog weinig opbrengst tot nu toe, wachten op meer zon.....
Dat is leuk en moet wel lekker gewoon werken, precies in de sweet spot van de omvormer. Ga je deze ook loggen naar het internet?

De PVoutput app van McDonald voor android is de laatste maand flink vooruit gegaan, ik ben er tevreden over.
Edit: Linkje naar de PVoutput app op Google Play Google Play: PV Output

Helaas moet de omvormer dan wel naar PVoutput loggen, daar zijn verschillende opties voor. Ik gebruik een linux pctje met sma-bluetooth. Maar ik kan dit ook via de Flukso die een S0 kWh meter heeft doen.

[ Voor 25% gewijzigd door databeestje op 23-12-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
databeestje schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:38:
[...]

Dat is leuk en moet wel lekker gewoon werken, precies in de sweet spot van de omvormer. Ga je deze ook loggen naar het internet?

De PVoutput app van McDonald voor android is de laatste maand flink vooruit gegaan, ik ben er tevreden over.
Ik heb momenteel alleen de software van SMA, Sunny-explorer.
Ik zal eens kijken naar die PV-output app van McDonald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
roy77 schreef op zondag 23 december 2012 @ 23:40:
[...]

Ik heb momenteel alleen de software van SMA, Sunny-explorer.
Ik zal eens kijken naar die PV-output app van McDonald....
De gratis Android app Inverter Reader kan rechtstreeks de SMA lezen en de output naar PVOutput sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Misschien een wat financieel beladen onderwerp met betrekking tot de hypothetische terugverdientijd. Een zuur berichtje op Nu.nl dat de rente (naar verwachting) blijft dalen.
http://www.nu.nl/geldzake...slecht-jaar-tegemoet.html

Ik ben blij dat het bij mij al op het dak zit, na 2 maanden sloeg ik stijl achterover van het verschil tussen de opbrengst van de spaarrekening en panelen op het dak. Hetzelfde rendement in 2 Zomermaanden of 1 jaar rente op de bank. Dat hadden ze me wel eerder mogen vertellen, het was iets waar ik nog niet eerder bij stil had gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:34:
Misschien een wat financieel beladen onderwerp met betrekking tot de hypothetische terugverdientijd. Een zuur berichtje op Nu.nl dat de rente (naar verwachting) blijft dalen.

Ik ben blij dat het bij mij al op het dak zit, na 2 maanden sloeg ik stijl achterover van het verschil tussen de opbrengst van de spaarrekening en panelen op het dak. Hetzelfde rendement in 2 Zomermaanden of 1 jaar rente op de bank. Dat hadden ze me wel eerder mogen vertellen, het was iets waar ik nog niet eerder bij stil had gestaan.
" Dat hadden ze me wel eerder mogen vertellen "

Dat probeer ik anderen ook vaak voor te houden maar die kopen liever een nieuwe auto of keuken
"want daar heb je wat aan " heeft dus vaak geen zin , ze geloven het gewoon niet, dat is mijn ervaring 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Vandaar dat ik onlangs een extra deel van mijn hypotheek heb afgelost en er weer uitbreiding gaat komen voor mijn PV installatie. Alleen krijg ik net te horen dat de leverancier van de panelen gesloten is tot 7 januari. En dat terwijl ik juist in mijn vakantie de panelen kon monteren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:52:
[...]

Vandaar dat ik onlangs een extra deel van mijn hypotheek heb afgelost en er weer uitbreiding gaat komen voor mijn PV installatie. Alleen krijg ik net te horen dat de leverancier van de panelen gesloten is tot 7 januari. En dat terwijl ik juist in mijn vakantie de panelen kon monteren :(
Ai das balen zeg.........nu je geld en tijd hebt.......
Wat wil je gaan neerleggen Anton?
Ben wel benieuwd wat een "kenner" nou kiest momenteel. :)
Jou kennende doe je er een hele studie naar, wat je nou het beste kunt kopen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:? Nog een vraagje:
Hoe berekenen jullie de vermeden co2 uitstoot door de opwek met zonnepanelen?
Kijken jullie naar de leverancier waar je stroom van betrekt, of is er een vuistregel die jullie toepassen?
Klopt de enecsys berekening een beetje?

458 KWh is 293 kilo's co2 vermeden? Dit komt neer op0.64 kilo per KWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 15:34:
:? Nog een vraagje:
Hoe berekenen jullie de vermeden co2 uitstoot door de opwek met zonnepanelen?
Kijken jullie naar de leverancier waar je stroom van betrekt, of is er een vuistregel die jullie toepassen?
Klopt de enecsys berekening een beetje?

458 KWh is 293 kilo's co2 vermeden? Dit komt neer op0.64 kilo per KWh?
dat is lastig, want ga je uit van steenkool, aardgas of kern-centrale....?
ZOek eens op het compendium, dan heb je een richtgetal/idee...

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2012 16:04 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Omgeving Munchen vandaag 21 graden, op sommige plaatsen geweldige PV opbrengesten aldaar.
Het moet niet gekker worden 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik probeer mijn data te loggen, naast een webserver kan mijn inverter ook iets met ftp.
Eigenlijk wil ik geen extra servers of apparaten aan het werk zetten om de data te loggen.
Is er een mogelijkheid om dit op het net via ftp te doen?
Volgens de handleiding heb ik alleen een user/pw en ip nodig van een ftp server om elk kwartier data te loggen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:23:
Ik probeer mijn data te loggen, naast een webserver kan mijn inverter ook iets met ftp.
Eigenlijk wil ik geen extra servers of apparaten aan het werk zetten om de data te loggen.
Is er een mogelijkheid om dit op het net via ftp te doen?
Volgens de handleiding heb ik alleen een user/pw en ip nodig van een ftp server om elk kwartier data te loggen.
wat voor omvormer/model praat je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NielsTn schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:25:
[...]

wat voor omvormer/model praat je nu?
Geen bekende op dit forum denk ik, een Diehl Ako 2100H :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speedy-Andre schreef op maandag 24 december 2012 @ 18:30:
[...]

Geen bekende op dit forum denk ik, een Diehl Ako 2100H :P
even 'out of the box':
* zoek met What's my IP je IP-address van je internet-verbinding;
* zet een portforward in je router op naar het (interne) IP-address van je omvormer;
* bv met Sonnenertrage: kies voor automatische datamonitoring/upload en toets dan als FTP addres in ftp://<ipaddress>

Note: je moet wel even zeker weten of je Diehl het betreffende formaat kan/doet aanmaken...
ik kon zo even niet 1-2-3 een PDF manual vinden van de 2100H.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is dat niet net andersom als ik wil?
Mijn inverter kan zover ik het begrijp zelf een ftpserver benaderen en data erop zetten.
Ik heb voor de gein al een lokaal ip erin gehad en dan kan ik hem niet benaderen.

[edit]
Portal setup (portaalconfiguratie)
Het is mogelijk de wisselrichtergegevens naar een webportaal te
sturen.
Wanneer de portaalfunctie geactiveerd is, verstuurt de wisselrichter
elk uur de gemiddelde energiewaarden over een periode van 15
minuten.

De instellingen zijn compatibel met Meteocontrol.
IP FTP-server
IP-adres van de FTP-server
Uitsluitend cijfers invoeren.
Gebruikersnaam
Gebruikersnaam voor toegang tot het portaal
Wachtwoord
Wachtwoord voor toegang tot het portaal

Dit komt uit de handleiding ...

[ Voor 62% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-12-2012 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:04:
[...]

dat is lastig, want ga je uit van steenkool, aardgas of kern-centrale....?
ZOek eens op het compendium, dan heb je een richtgetal/idee...
Dank je Niels....interessante link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Aanstaande vrijdag komt Guus 2 extra paneeltjes installeren en de string van 21 opknippen in twee:
- string A van 13 stuks op het schuine dak (orientatie 250gr West, 38 gr helling)
- string B van 10 stuks op de diverse platte dakoppervlakken (orientatie 160gr Zuid, hh 15 gr helling)

Daarmee komt het totaal geinstalleerd vermogen op 6095 Wp. Helaas, niet meer overgedimensioneerd, dus de écht hoge pieken kan ik niet meer vangen. Hoogste piek dit jaar was 7% boven STC (niet gek voor een omvormer die max 5800 Wp aankan, volgens de specs...).

De Tigo systemen zijn al geherconfigureerd, mijn loggingsoftware is er klaar voor, nu nog sleutelen aan de website. Ben een beetje klaar met Google Visualizations, ik stap over op D3. Voor een paar mooie demo's: kijk eens op die site uit Volendam: de 3J's: http://d3js.org/

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:30:
Aanstaande vrijdag komt Guus 2 extra paneeltjes installeren en de string van 21 opknippen in twee:
- string A van 13 stuks op het schuine dak (orientatie 250gr West, 38 gr helling)
- string B van 10 stuks op de diverse platte dakoppervlakken (orientatie 160gr Zuid, hh 15 gr helling)

Daarmee komt het totaal geinstalleerd vermogen op 6095 Wp. Helaas, niet meer overgedimensioneerd, dus de écht hoge pieken kan ik niet meer vangen. Hoogste piek dit jaar was 7% boven STC (niet gek voor een omvormer die max 5800 Wp aankan, volgens de specs...).

De Tigo systemen zijn al geherconfigureerd, mijn loggingsoftware is er klaar voor, nu nog sleutelen aan de website. Ben een beetje klaar met Google Visualizations, ik stap over op D3. Voor een paar mooie demo's: kijk eens op die site uit Volendam: de 3J's: http://d3js.org/
niet meer een omvormer overgedimensioneerd?
ik denk zelf dat dat nog steeds is.
string A en B kijken een andere kant op en zullen dus nooit 100% vermogen op het zelfde moment geven.
mocht je wel in die buurt komen kun je nog er aan denken om een paar panelen meer naar oost te richten.

leuk he.
nu nog de energie rekening per jaar betalen.
en het oude bedrag naar de spaarrekening per maand over maken.
hen je meteen een spaarpot voor als er iets kapot gaat, of je hebt een vrijbedrag voor andere verbeteringen aan het huis.

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 24-12-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nou vooruit, reken met me mee....Nu nog 5565 Wp op een 5800 Wp omvormer. Lichtjes overgedimensioneerd, maar evengoed nog 17 pieken boven de omvormerspecs, waarvan eentje > 6kW.

Hoe moet dat nu straks? Met 2 panelen meer op het zuiden?

Oké, ik zal je matsen ;) De pieken van > 5800 W DC vonden allemaal plaats ná half drie. Dan is de piek op zuid al voorbij.

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 24-12-2012 20:49 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:30:

Waarom ga je over op het opknippen? Is het om de spreiding van de opwek meer over de dag te verdelen, zodat je meer van de opwek zelf kunt verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Opknippen moet van meneer Kostal, anders hebben we teveel spanning op één ingang. Spreiding had inderdaad een argument kunnen zijn, maar ik wilde vooral groterrrrr.
FYI: ik had reeds meerdere orientaties in één string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah ja dat kan natuurlijk ook nog.......groterrrr.
De meeredere orientaties in 1 string was me niet bekend.
Veel succes vrijdag, en we zien de vernieuwde website met smart tegemoet.
De demo's zijn veelbelovend........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:48:
Nou vooruit, reken met me mee....Nu nog 5565 Wp op een 5800 Wp omvormer. Lichtjes overgedimensioneerd, maar evengoed nog 17 pieken boven de omvormerspecs, waarvan eentje > 6kW.

Hoe moet dat nu straks? Met 2 panelen meer op het zuiden?

Oké, ik zal je matsen ;) De pieken van > 5800 W DC vonden allemaal plaats ná half drie. Dan is de piek op zuid al voorbij.
mischien toch maar wat meer op oost dan.
(was wel iets met een boom dacht ik)
of een paneel aan de gevel voor meer voor en najaar opbrengst.
met aardig spreiden over de dag of over het jaar met panelen en tigo's kan altijd.
de tigo's geven je de mogenlijkheid om het te doen zoals nodig in je situaltie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Dat was niet zo slim van me...nu moet ik de verwachtingen weer downplayen. Ik ben écht niet goed in vormgeving enzo....

Over paneeltjes aan de gevel gesproken: misschien is het een goed idee om de panelen in het slechte seizoen rechtop te zetten. Een soort beweegbare schans oid. Maakt dat nog wat uit, qua kWh? Ik meen me te herinneren dat antonboonstra hier wel eens iets zinnigs over heeft gepost.

[ Voor 54% gewijzigd door hansdegit op 24-12-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 24 december 2012 @ 20:58:
Dat was niet zo slim van me...nu moet ik de verwachtingen weer downplayen. Ik ben écht niet goed in vormgeving enzo....

Over paneeltjes aan de gevel gesproken: misschien is het een goed idee om de panelen in het slechte seizoen rechtop te zetten. Een soort beweegbare schans oid. Maakt dat nog wat uit, qua kWh? Ik meen me te herinneren dat antonboonstra hier wel eens iets zinnigs over heeft gepost.
:) Het komt vast allemaal wel goed!
De hoeveelheid gebakken zonnestroom is het belangrijkste....... :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:03:
[...]

:) Het komt vast allemaal wel goed!
De hoeveelheid gebakken zonnestroom is het belangrijkste....... :Y
Kom je gelijk bij een ander punt, december is een doorn in mijn oog atm, verbruik neemt toe en opbrengst richting nul.
Is december exclusief slecht dit jaar of is het normaal voor deze maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:07:
[...]

Kom je gelijk bij een ander punt, december is een doorn in mijn oog atm, verbruik neemt toe en opbrengst richting nul.
Is december exclusief slecht dit jaar of is het normaal voor deze maand?
December is natuurlijk de slechtste maand qua licht.
Volgens mij is het nu byzonder slecht dit jaar, als ik zo eens rond kijk op de diverse website's :(
Hier in het noorden ging het de eerste helft van december nog redelijk, maar daarna..........getallen met tig cijfers achter de komma!!! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
ZuinigeRijder schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:31:
[...]

De gratis Android app Inverter Reader kan rechtstreeks de SMA lezen en de output naar PVOutput sturen.
Dat is helemaal gemakkelijk thnx _/-\o_ , ik zoek m zo ff op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is vrij warm voor december denk ik zo, dan kan je beter vorst hebben zodat er meer licht is met eventueel een zonnetje al schijnt dat niet heftig. Nadeel is dat het kouder is dus weer meer gas verstookt, die ook nog eens meer kost natuurlijk.
Ik ben nog een beetje mijn estimate aan het bepalen vandaar dat ik me afvroeg of het een apparte december is tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:17:
Het is vrij warm voor december denk ik zo, dan kan je beter vorst hebben zodat er meer licht is met eventueel een zonnetje al schijnt dat niet heftig. Nadeel is dat het kouder is dus weer meer gas verstookt, die ook nog eens meer kost natuurlijk.
Ik ben nog een beetje mijn estimate aan het bepalen vandaar dat ik me afvroeg of het een apparte december is tot nu toe.
december is eigenlijk geen top maand.
rond 22-23 december heb je maar 7:43 uren zon waar van niet elk uur effectief is voor pv. :'(

maar op 20 juni heb je 16:46 uren. :*)

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MSJ.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:21:
[...]

december is eigenlijk geen top maand.
Zo ver was ik ook migjes ;) maar is hij exclusief slecht t.o.v anderen jaren?

Ik was me al wat aan het verdiepen in de materie....

http://www.kennislink.nl/...-hoog-komt-de-zon-vandaag

http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
Die Inverter Reader krijg ik niet aan de praat, zwart scherm met de melding "No inverter found".
Dit Google Play: Sunny Solar PV Log lijk me ook wel wat, helaas heb ik geen creditcard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

roy77 schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:32:
Die Inverter Reader krijg ik niet aan de praat, zwart scherm met de melding "No inverter found".
Dit Google Play: Sunny Solar PV Log lijk me ook wel wat, helaas heb ik geen creditcard...
En er zit een Bluetooth piggy back in de omvormer? Een SB 2000+ HF of SB 3000TL + heeft standaard bluetooth. Voor de kleinere moet je een Bluetooth piggy back los installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy77
Ik heb de Sunny Boy 3000HF, en er zit bluetooth op. Zo maak ik namelijk contact met mn pc.
Maar met de app lukt het niet, alleen bovenaan "No inverter found" en een zwart scherm. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:30:
[...]

Zo ver was ik ook migjes ;) maar is hij exclusief slecht t.o.v anderen jaren?

Ik was me al wat aan het verdiepen in de materie....

http://www.kennislink.nl/...-hoog-komt-de-zon-vandaag

http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm
lastig te zeggen we hebben nog een week.
en met die kleine getallen lijkt het verschil niet zo groot.
vorig jaar had braband in december een 13,71 nu een 8,19 kWh/kWp met nog een week te gaan.
zit zelf maar op een 7,07kWh/kWp oost-west heeft geen winter voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:22:
[...]

lastig te zeggen we hebben nog een week.
en met die kleine getallen lijkt het verschil niet zo groot.
vorig jaar had braband in december een 13,71 nu een 8,19 kWh/kWp met nog een week te gaan.
zit zelf maar op een 7,07kWh/kWp oost-west heeft geen winter voordeel.
Dat ga je met die week niet meer goed maken waarschijnlijk, hier een 14 kWh/kWp atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:28:
[...]

Dat ga je met die week niet meer goed maken waarschijnlijk, hier een 14 kWh/kWp atm.
het lage zonnetje doet geen goed aan mijn oost-west :'(
maar goed zoveel verlies is het nu ook weer niet want iedereen doet het slecht met lage zon.
dat verlies word in de zomer goed gemaakt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:31:
[...]

het lage zonnetje doet geen goed aan mijn oost-west :'(
maar goed zoveel verlies is het nu ook weer niet want iedereen doet het slecht met lage zon.
dat verlies word in de zomer goed gemaakt :*)
Jij iets meer als ik aangezien jij smorgens van 6 tot savonds 22:00 zon pakt op oost west terwijl zuid op een rijtjes huis smorgens en savonds in juni denk ik een stukje mist ivm het huis naast je. of heb ik dat mis en valt het mee?
Anders nog een setje op de carport voor de zomer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:35:
[...]

Jij iets meer als ik aangezien jij smorgens van 6 tot savonds 22:00 zon pakt op oost west terwijl zuid op een rijtjes huis smorgens en savonds in juni denk ik een stukje mist ivm het huis naast je. of heb ik dat mis en valt het mee?
Anders nog een setje op de carport voor de zomer :)
jep ik iets meer.
alleen zie je dat niet terug in een kWh/kWp getal, want je hebt er meer panelen voor nodig, dus groter getal om te delen.
maar als je kijkt naar hoeveel kWh er uit de omvormer komt, dan wel. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Uh... Hier ligt Dec op 96,5kWh, wat uitkomt op 18,28kWh/kWp lees ik af. Maar migjes heeft mijn top systeempje dan ook samengesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
roy77 schreef op maandag 24 december 2012 @ 21:32:
Even "Inverter Reader" configureren natuurlijk.....is niet meteen logisch......volg de aanwijzigingen in het Engels hieronder:
instructions:
Switch on your bluetooth.
Hit the menu button and select 'Settings', then 'Inverters' to list your current inverters.
To add new ones select 'Scan for devices'.
If new ones have been found you can select one of them, enter its password, select the model and click on 'Save'.
Go back to the settings screen to select this new inverter as the current one.
Next hit the menu button and select 'Connect inverter' to begin reading the production data of the current day.
You can use a sideways swipe gesture to access the daily production, total production and lastly a screen with detailed info about the inverter.
Swipe up or down to change the day, week or month.
If your inverter doesn't broadcast itself you can manually enter the inverter info with 'Manual setup'.
Select 'Date' to select the current day. If no values are found the screen will be black and you ought to connect to your inverter.
To switch to another inverter select 'Settings' and choose the one you want.
To be able to export to pvoutput.org go to settings and select 'PVOutput'. Click the 'Add' button to add your pvoutput specific data. Be careful with that api key, it is error prone. Next click save and when going back to the settings screen you must select a current pvoutput system.
I noticed that exporting to pvoutput is unfortunately not allowed beyond 2 weeks in the past. :-/
You can also export the current day to a csv file. I took over the format used by SMA. The files are stored in /Android/data/be.geek.smandroid/files/.
This has been tested with a HTC Desire running Gingerbread 2.3.3 and a SMA Sunny Boy 2000HF-30 inverter.
If you have one of those select '3000TLHF' as model.

Be aware that after a few weeks of daily intake your application's data size can grow considerably. Use the 'Delete' button in the inverter detail screen (or use the 'Clear data' button from app management).
Or use the Delete menu option from the main menu.

You can switch to an alternate view from Settings. Select 'Current view' to choose between a dayly (default), weekly or monthly view.
If you choose a weekly or a monthly view you can now retrieve data from the displayed date range. Be aware that reading an entire month can take a considerable time.

The 'Live' option allows you to read inverter data continuously. Select the current day first (I'll sort it out automatically in a next update). The update interval is specified in Settings by selecting 'Current live delay'.
If you have a pvoutput system it will then export to this.

All the code that communicates with the inverter is originally from:
http://code.google.com/p/sma-bluetooth/
My java port is here:
https://github.com/g3ek/smajava

Important note for those with problems: this is essentially a java port of sma-bluetooth.
Consider joining the sma-bluetooth mailing list if you're having problems with your type of inverter. If you get helpful answers you can relay them back to me and I'll see what I can do.

Troubleshooting:
Your android device and inverter must first be paired before being allowed to connect. Usually a notification will pop up the first time you try to connect allowing you to enter the pairing password.
Some users have been unable to connect with their HTC Desire HD devices with v2.3.5. I will try to trace the source of this problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hautessa schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:50:
Uh... Hier ligt Dec op 96,5kWh, wat uitkomt op 18,28kWh/kWp lees ik af. Maar migjes heeft mijn top systeempje dan ook samengesteld...
Dat kan he, het weer is niet overal het zelfde, soms nog een stukje meetverschil er in.
Maar al met al geen geweldige score voor dec denk ik, zeker de laatste week niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 24 december 2012 @ 23:04:
[...]

Dat kan he, het weer is niet overal het zelfde, soms nog een stukje meetverschil er in.
Maar al met al geen geweldige score voor dec denk ik, zeker de laatste week niet.
Eens :( hier nu voor dec een schamele 13KWh/KWp........
Maar de kortste dag is alweer voorbij! :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

roy77 schreef op maandag 24 december 2012 @ 22:18:
Ik heb de Sunny Boy 3000HF, en er zit bluetooth op. Zo maak ik namelijk contact met mn pc.
Maar met de app lukt het niet, alleen bovenaan "No inverter found" en een zwart scherm. :'(
Ik zal met mijn 2000HF even proberen met die app. Ik moet alleen wel naast dat ding staan, mijn telefoon doet maar een meter of 5.
Pagina: 1 ... 216 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.