Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
De iets oudere Sunpowers SPR-300-WHT doen het ook prima hoor. Ik heb er 10 op ons dak staan.antonboonstra schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:43:
[...]
1559 x 1046 om precies te zijn. Speciale Maxeon all-back-contact cellen en meer dan 20% paneelrendementHelaas is de prijs daar ook naar...
Ze doen het trouwens ook extreem goed bij de opbrengsten per Wp in de Photon testen.
A'dam PVOutput
Yes, maar dat is wel voor Single-Junction cellen.NielsTn schreef op woensdag 19 december 2012 @ 17:35:
[...]
was er niet zoiets als de Shockley–Queisser limiet?? (die rond de 33-37% ligt)
Het theoretische maximum ligt heel hoog (aantal junctions naar oneindig), maar niet 100%. Weet zo even niet uit mijn hoofd.
Recent artikel stond in de Volkskrant, geloof ik.
Wetenschap staat nooit stil (gelukkig maar...).
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
De 16 panelen vormen 4 strings (twee strings parallel op 2 MPPT).migjes schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:53:
[...]
heb ze vergeleken met mijn systeem en het ziet er redenlijk uit.
de zaak licht wel zo dat je meer opbrengst hebt in de zomer.
en die gegevens zijn er nog niet.
september deed je het beter als ik. en oktober/november minder.
met een laptop en usb kabel kun je best veel zien in die omvormer.
(werkt niet voor goede logging, maar voor handmatige check perfect.)
ik vraag me wel af in hoeveel strings de zaak is aan gesloten.
2 strings parallel op 1x een mppt?
of 4x parallel op 1x omvormer parallel?
op welk voltage draaien die panelen eigenlijk?
Per paneel iets meer dan 100V (OC).
Ik heb nu schaduw van bomen aan de weg. Dus november t/m februari verwacht ik geen geweldige opbrengsten. Er staat ook nog een boom in mijn voortuin, maar die heb ik vorige week getopt. De extra schaduw daarvan (in september al zichtbaar op de daggrafieken in Bidgely) hoop ik kwijt te zijn.
Verder log ik via een aparte kWh teller + Youless, ik heb nog geen Laptop aangesloten. Had eigenlijk niet het plan om de omvormer te tweaken of is dat toch de moeite waard
[ Voor 0% gewijzigd door jaari op 19-12-2012 18:24 . Reden: typo ]
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
de power-one geeft ook de V aan op het schermpje. (niet nu natuurlijk het is donker. lol)jaari schreef op woensdag 19 december 2012 @ 18:23:
[...]
De 16 panelen vormen 4 strings (twee strings parallel op 2 MPPT).
Per paneel iets meer dan 100V (OC).
Ik heb nu schaduw van bomen aan de weg. Dus november t/m februari verwacht ik geen geweldige opbrengsten. Er staat ook nog een boom in mijn voortuin, maar die heb ik vorige week getopt. De extra schaduw daarvan (in september al zichtbaar op de daggrafieken in Bidgely) hoop ik kwijt te zijn.
Verder log ik via een aparte kWh teller + Youless, ik heb nog geen Laptop aangesloten. Had eigenlijk niet het plan om de omvormer te tweaken of is dat toch de moeite waard
(gevaar kan zijn dat door het lage zonnetje nu een lagere V in het scherm staat.
niet vanwegen de bomen, maar de schaduw van de rij panelen die vooraan staat)
ik zou een V verwachten tussen de 300-400 per mpp.
verder hoef je niet veel te tweaken aan de power-one.
je zou nog wel alle strings parallel op de power-one kunnen zeten.
(als dat geen problemen met andere dingen op levert.)
dat is net iets rendement voller. (klein beetje.)
met een usb kabel kun je wel zien wat het rendement is van de omvormer.
en een hoop andere dingen.
als het goed is heb je de cd er bij gekregen. (downloaden bij power-one is betere software)
is alleen maar leuk om een keer te doen, je hebt er verder niet zoveel aan.
verwacht maar een mooie zomer opbrengst.
edit: je zou mppscanning nog aan kunnen zetten voor als je last hebt van de schaduw van de bomen.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 19-12-2012 18:56 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb een gebruikers naam en een wachtwoord. Ik zie wel hoe ik een nieuwe installatie aan kan maken maar niet hoe een bestaande te wijzigen.
Iemand ervaring mee?
alvast bedankt
snameroc
Mijn vraag is echter er word een SMA sb 2100tl aan geboden.
Is een mastervolt beter? En ik wil de output gelijk naar pvoutput.org hebben.
Bij mastervolt zou het de xs3200 worden.
Welke heeft beter rendement? En moet er 1 type kleiner misschien gekozen worden?
De andere 10 panelen op de schuur met microinverters had ik dit soort dingen niet
Let op de mastervolt xs3200 is een stofzuiger. Deze is echter 2500Wac, de SB2100TL maar 2100Wac. Geen keuze uit Omniksol 2ktl (2200Wac), AEG PV 2800 (2800Wac) of Delta Solivia 2.5 G3/G4 (2500Wac)?SpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:47:
Ik heb de knoop doorgehakt op zolder komen er 10 panelen suntech van 250wp mono, daarbij ook een zonneboiler .
Mijn vraag is echter er word een SMA sb 2100tl aan geboden.
Is een mastervolt beter? En ik wil de output gelijk naar pvoutput.org hebben.
Bij mastervolt zou het de xs3200 worden.
Welke heeft beter rendement? En moet er 1 type kleiner misschien gekozen worden?
De andere 10 panelen op de schuur met microinverters had ik dit soort dingen niet
SMA misschien 2500HF, heeft net als Delta HF trafo en dus scheiding.
Met een string van 250Wp 60 cel is het circa 300 Volt MPP, daar passen een hoop omvormers op. Omniksol heeft wifi kit en portal, als is het geen pvoutput. AEG heeft fp4all logger en rechtstreeks. Delta solivia weet ik niet zeker, was laatst ook gevraagd.
[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 19-12-2012 19:57 . Reden: edit: 2500HF ]
De mastervolt kan ook met fp4all mijn moeder heeft de xs2000 namelijk en daar heb ik de fp4all geplaatst.
Morgenvroeg komen ze langs en zal het nog even na vragen. Of er andere keuzes zijn.
Straks totaal (als het allemaal past) totaal 4950wp terwijl mijn verbruik nu een 2000kwh is dus moet straks behoorlijk wat extra gaan verbruiken. Ben al bezig met warmte wisselaar ook.
Dak ligt overigens op het zuiden en geen schaduw.
[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 19-12-2012 20:06 ]
Dat is goed om te weten, onthou ik dat. De SMA 2100Tl zou ik persoonlijk niet kiezen. De andere zijn prijstechnisch vergelijkbaar met uizondering van de SMA 2500HF.SpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:03:
Tnx databeestje.
De mastervolt kan ook met fp4all mijn moeder heeft de xs2000 namelijk en daar heb ik de fp4all geplaatst.
Morgenvroeg komen ze langs en zal het nog even na vragen. Of er andere keuzes zijn.
Straks totaal (als het allemaal past) totaal 4950wp terwijl mijn verbruik nu een 2000kwh is dus moet straks behoorlijk wat extra gaan verbruiken. Ben al bezig met warmte wisselaar ook.
Echter heb ik max 2500wp maar maal de nl factor 0,85 is dat een 2125wp dus zou het makkelijk moeten kunnen toch?
2400Wp ~= 2200WacSpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:19:
Ik zie de AEG Protect PV 2000 tot pv vermogen van 2400 gaat.
Echter heb ik max 2500wp maar maal de nl factor 0,85 is dat een 2125wp dus zou het makkelijk moeten kunnen toch?
Er wordt vaker een procent of 10 ondergedimensioneerd vergeleken met Wp vermogen. Voor de 3% (zie posts antonboonstra) van de tijd dat je wel >90% STC vermogen haalt. Persoonlijk afwegen.
http://www.thyser.com/omvormer-rendement-door-zonnepanelen
Hum hum, ze gebruiken een Sunny Design screenshot om het punt te onderbouwen. En vergelijken een 1200 met een 1300TL maar niet een zwaardere, je kan argumenteren dat tussen 1200 en 1300 niet zo veel, daarnaast heeft de ene een trafo en de andere niet. Vergelijking is een beetje mank. Ach.SpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 20:56:
Ik vond dit nog over onder dimensioneren
http://www.thyser.com/omvormer-rendement-door-zonnepanelen
edit, teminste wel als ik de site bekijk
[ Voor 28% gewijzigd door silvester6 op 19-12-2012 21:22 ]
Geldt alleen vandaag.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Als ik jullie was zou ik eens rondsnuffelen op ebay.de en marktplaats. Als je net zoveel geluk hebt als ik heb je een nieuwe 4000W AC omvormer voor minder dan €400 inclusief verzendkosten inclusief bon. Volgens Rol-Co heeft ie nog garantie ook. Ik heb mijn omvormertje in de afgelopen ~3 maanden terugverdient in kWh'tjes.Speksteenkachel schreef op woensdag 19 december 2012 @ 21:42:
Vandaag een aanbieding in de mailbox op m'n werk, bij groothandel Rexel een SB 2500HF voor € 845.
Geldt alleen vandaag.
Ik vraag me af waarom je niet gewoon 3 panelen op ZZW legt. Daar heb je immers nog meer dan genoeg ruimte en "het net" is toch je opslagbuffer? Bovendien is het goedkoper (1 paneel minder) en is je opbrengst hoger.antonboonstra schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:51:
Zojuist een offerte aanvraag de deur uit gedaan voor een uitbreiding op mijn PV installatie. Dakruimte voldoende en ik ben nog geen neggie. Ik wil deze keer echter uitbreiden op mijn NNO dak met 35° helling, zodat ik langer gedurende de dag PV opbrengst heb en zoveel mogelijk direct zelf kan verbruiken (bij gebrek aan een oost-west dak zeg maar...)
De planning is om 4 stuks 230Wp op een Steca 500 aan te sluiten. Met 118V Vmp zit dat mooi in het MPP bereik van een Steca en de 7,8A Imp wordt praktisch nooit gehaald op het noorden. Met een geschatte opbrengst van zo'n 600 kWh/kWp op jaarbasis, moet ie ongeveer net zoveel kunnen leveren als de 570Wp installatie op zuid. Kijken of deze installatie voor € 1,20 / Wp geleverd kan worden.
Of ben je bang dat het salderen er op den duur aangaat?
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Klopt, in mijn geval is het een EFFEKTA. Heeft net als SMA 5 jaar garantie, alleen dan een factor 3,5 goedkoper. (Ik moet er wel even bij zeggen dat dit niet de marktconforme prijzen zijn. Zijn leuke koopjes voor particulier die zelf zoeken, maar bedrijven als SunshineCompany kunnen hier simpelweg niet tegen concurreren, denk ik)
Onderwerp ligt een beetje gevoelig hier, maar waarom wordt SMA gezien als de heilige graal door sommigen?
-Aanschaf duur
-Logging duur
-Garantie niet bijzonder
-Efficiency niet bijzonder
+Leuke displays voor in de woonkamer (niet gratis)
SMA is natuurlijk wel lang op de markt en hebben 'een naam opgebouwd', maar even feitelijk gezien, waarom zou je voor SMA kiezen?
* Dre heeft slechte ervaringen met gerenommeerde merken die een naam hebben opgebouwd en daar nu op teren.
Nee geen sma, die kan je het hele jaar door kopen voor die actieprijs
http://www.ebay.de/itm/SM...ash=item3f1fd740b5&_uhb=1
http://www.ebay.de/itm/SM...ash=item4ab9fc5e0e&_uhb=1
Ik denk dat ik er maar eens een cheap scoor, kan ik nog wat op de carport kwijt van de zomer.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Er is een nederlands bedrijf die ze aanbied voor 475,- es4200. En de 5000Dre schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:58:
[...]
Klopt, in mijn geval is het een EFFEKTA. Heeft net als SMA 5 jaar garantie, alleen dan een factor 3,5 goedkoper. (Ik moet er wel even bij zeggen dat dit niet de marktconforme prijzen zijn. Zijn leuke koopjes voor particulier die zelf zoeken, maar bedrijven als SunshineCompany kunnen hier simpelweg niet tegen concurreren)
Onderwerp ligt een beetje gevoelig hier, maar waarom wordt SMA gezien als de heilige graal?
-Aanschaf duur
-Logging duur
-Garantie niet bijzonder
-Efficiency niet bijzonder
+Leuke displays voor in de woonkamer (niet gratis)
SMA is natuurlijk wel lang op de markt en hebben 'een naam opgebouwd', maar even feitelijk gezien, waarom zou je voor SMA kiezen?
* Dre heeft slechte ervaringen met gerenommeerde merken die een naam hebben opgebouwd en daar nu op teren.
Ik vraag me dan altijd af waarom zet iemand voor die prijs z'n omvormer te koop.Dre schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:04:
Als ik jullie was zou ik eens rondsnuffelen op ebay.de en marktplaats. Als je net zoveel geluk hebt als ik heb je een nieuwe 4000W AC omvormer voor minder dan €400 inclusief verzendkosten inclusief bon. Volgens Rol-Co heeft ie nog garantie ook. Ik heb mijn omvormertje in de afgelopen ~3 maanden terugverdient in kWh'tjes.
Zou er iets mee zijn misschien?
Vanwege die duitse regels, in nl kan/ mag dat nog, ombouwen kan maar kost geld en moeite. Eerder kwamen ze niet best uit de test bij photon maar na de laatste firmware is het ok, maar dat kan een reden zijn.Speksteenkachel schreef op woensdag 19 december 2012 @ 23:13:
[...]
Ik vraag me dan altijd af waarom zet iemand voor die prijs z'n omvormer te koop.
Zou er iets mee zijn misschien?
Hij doet het perfect, ook kwa efficientie.
jep dat hoor je wel vaker.jurk738 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 23:07:
Ik krijg een beetje last van keuzestress door alle verschillende opstellingsmogelijkheden.. Ik dacht dat ik eruit was en voor een oost-west opstelling moet gaan, krijg ik bij mijn aanvraag voor een oost-west offerte terug: "Nee meneer, voor uw situatie is dat geen interessante oplossing. U kunt beter een zuid opstelling nemen met 1 enkele rij en 1 dubbele rij". Arghhh. Ik ga ze morgen nog maar eens bellen.
en voor een gedeelte hebben ze dan gelijk.
per Wp haal je niet de hoogste scoren.
maar per voledige dak ruimte wel.
maar als je het laat installeren, dan is oost-west terwijl zuid ook kan best duur.
bij zelfbouw is het iets anders.
edit: en er zijn nog niet veel standaart spullen voor te krijgen.
dus wat geknutsel is nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 20-12-2012 01:37 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Moesten ze speciale meet set-up voor maken, gezien de unieke eigenschappen van die panelen.antonboonstra schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:43:
[...]
1559 x 1046 om precies te zijn. Speciale Maxeon all-back-contact cellen en meer dan 20% paneelrendementHelaas is de prijs daar ook naar...
Ze doen het trouwens ook extreem goed bij de opbrengsten per Wp in de Photon testen.
Hopen maar dat Photon Lab geen collateral damage krijgt van insolventie aanvrage Europe GmbH dochter. Dat zou wel heel erg wezen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik ben zelf in de war geweest. Ik heb nu mijn installatie op ZZO en de geplande uitbreiding is op NNW.Klaver 4 schreef op woensdag 19 december 2012 @ 22:33:
[...]
Ik vraag me af waarom je niet gewoon 3 panelen op ZZW legt. Daar heb je immers nog meer dan genoeg ruimte en "het net" is toch je opslagbuffer? Bovendien is het goedkoper (1 paneel minder) en is je opbrengst hoger.
Of ben je bang dat het salderen er op den duur aangaat?
Nadeel van die grafieken van mij, is dat je precies ziet wat je installatie doet en ook wat het niet doet. Zelfs bij de lange zomerdagen wordt de opbrengst later op de dag al snel een stuk minder. Ik wil graag wat meer gespreid over de dag opbrengst en wil hierbij het net zo weinig mogelijk gebruiken als buffer.
Belangrijkste is echter dat ik het gewoon leuk vind en enorm benieuwd ben naar de opbrengsten op NNW. Ik wil praktijk gegevens of de opbrengst overeenkomt met het instralingsdiagram en of de onderdimensionering van de omvormer zo uitpakt als ik in gedachten heb. Noem het de interesse van een tweaker.
Daarnaast zijn de kosten van een 920/960Wp set momenteel nog lager dan het bedrag wat ik voor mijn 555/570Wp installatie heb betaald.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Joop een machtig mooie setup heb je gemaakt. Petje af
Snapt zelfs een leek als ik, maar dat muziekje.....................
doe je ook verzoeknummers bv, An der schonen blauen Donau, heeft mijn voorkeur.
Maar gaaf opgezet
mega boy's respect.
dat neemd een goeie angel voor mij uit de slimme meters.
en van mij mag de muziek blijven zo als hij is.
Heb ik ook net gisteren gedaan. Maakt voor mij toch niet uit want ik heb al een digitale meter.ProudElm schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:32:
Je zou er bijna een slimme meter voor aanvragen.:)
Netduino is al binnen, wacht nog op een paar onderdeeltjes.
Panelen liggen sinds gisteren op het dak, nu alleen nog een kabel naar de meterkast maken...
Maar zoals altijd gebrek aan tijd...
Is waarschijnlijk de opzet van e.e.a.ProudElm schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:32:
Soms vind ik die post's van JoopC wat merkwaardig bedoel, wat voordeel heeft een privé persoon
eraan om steeds maar weer die 'slimmemeter' te promoten hier op GOT,
hij zal toch niet worden gesponsord door eu/nl.bv

En jij had evengoed in "de states" kunnen wonen met je complot theorie. Beter is het om niet overal wat achter te zoeken en te genieten van hetgeen je hebt en zeker een ieder in zijn waarde laten.PClop schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:10:
[...]
Is waarschijnlijk de opzet van e.e.a.
Soms vind ik die post's van JoopC wat merkwaardig bedoel, wat voordeel heeft een privé persoon
Heel flauw... Wij zijn gewoon enthousiaste hobbyisten. Net zoals anderen.PClop schreef op donderdag 20 december 2012 @ 13:10:
[...]
Is waarschijnlijk de opzet van e.e.a.
Dat wij geen probleem hebben met de slimme meter zoals anderen dat wel hebben is niet meteen een reden om zo uit de hoek te komen toch?
Ieder zijn ding. Elkaar respecteren voor ieders keuzes...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Hoezo flauw? Dat vind ik niet. PCIop stelt alleen maar een vraag. Een beetje skepsis over de bedoelingen van sommigen hier kan helemaal geen kwaad. Het idee dat hier alleen mensen met een Certified Harmless Hobbyist brevet zouden kunnen posten is absurd.c70070540 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:50:
[...]
Heel flauw... Wij zijn gewoon enthousiaste hobbyisten. Net zoals anderen.
Dat wij geen probleem hebben met de slimme meter zoals anderen dat wel hebben is niet meteen een reden om zo uit de hoek te komen toch?
Hij beschuldigt niet, hij geeft alleen een mogelijkheid weer. Ook als die niet correct zou blijken, dan is het nog niet gek om af en toe eens stil te staan bij dit soort aspecten van het grote boze internet.
Verwijderd
ik weet toch wel dat ik teveel stroom heb, slechts op het afreken moment komen de cijfers,
ik verkwanzel geen tijd aan een slimme meter, maar ook niet aan de analoge, het is geen echte waarde.
op 0 of een overschot heeft pas echte waarde, kijk maar naar de lange termijn.
het maakt de hele discussie oeverloos, omdat je je tijd en eigen energie in je eigen energie en besparing moet steken.
voorbeeld :
het uitzoeken van de juiste warmtepomp droger maakt het overschot nu zo groot, dat ik nu met een halvering van het stroomverbruik zit in de wintermaanden.(!)
het is ook niet meer af te fikken.
de meter discussie staat hier los van, de ervaring is priceless,
je voelt iets van trots enzo......
nieuwe conclusie : geen warmtepomp droger maar een andere oude : = affikken van milieu en geld.
ik kom tot deze conclusie door naar de meter te kijken, welke dat is doet echt niet terzake.
Oftopic/c70070540 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 14:50:
[...]
Idd, geld dus ook voor al die mensen die zienderoog het rare gevoel bekruipt dat gevangenissen
totaal overbodig worden daar men buiten zulke muren al meer in de gaten wordt gehouden als er binnen.
Schuldig tot het tegendeel wordt bewezen.
Dat heet geen aluhoedjes of complottheorie, dat heet wakker blijven en je niet door gemakzucht
laten overrompelen.
De manier waarop kwam een beetje kinderachtig over bij mij, vooral vanwege de "Terpen Tijn schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:07:
[...]
Hoezo flauw? Dat vind ik niet. PCIop stelt alleen maar een vraag. Een beetje skepsis over de bedoelingen van sommigen hier kan helemaal geen kwaad. Het idee dat hier alleen mensen met een Certified Harmless Hobbyist brevet zouden kunnen posten is absurd.
Hij beschuldigt niet, hij geeft alleen een mogelijkheid weer. Ook als die niet correct zou blijken, dan is het nog niet gek om af en toe eens stil te staan bij dit soort aspecten van het grote boze internet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik ben meer dan 30 jaar (hoofd)uitvoerder geweest. Ik ken mijn pappeheimers.PClop schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:14:
[...]
Oftopic/
Idd, geld dus ook voor al die mensen die zienderoog het rare gevoel bekruipt dat gevangenissen
totaal overbodig worden daar men buiten zulke muren al meer in de gaten wordt gehouden als er binnen.
Dat heet geen aluhoedjes of complottheorie, dat heet wakker blijven en je niet door gemakzucht
laten overrompelen.
Je hoeft heus niet in de VS te wonen om iets tegen zo'n meter te hebben hoor. Er zijn redenen genoeg om hier uiterst argwanend tegen te zijn.ProudElm schreef op donderdag 20 december 2012 @ 12:32:
Lees hier http://www.kuleuven.be/ei...%20Verslag%20taak%203.pdf maar eens waar men aan denkt en wat er mogelijk is met zo'n ding. Straks ga je bijvoorbeeld tussen 5 en 7 een dubbel tarief betalen en dan wordt het wel erg duur om je oven te gebruiken, of de in de zomer opgewekte stroom wordt amper meer vergoed omdat er dan meer dan genoeg wordt opgewekt met al die pv installaties.
Het salderen zal heus niet eeuwig blijven bestaan en als iedereen zo'n meter heeft kunnen ze eenvoudig zien hoeveel je op welk tijdstip verbruikt en opwekt. De tvt zal in ieder geval veel langer worden en mensen die (veel) meer opwekken dan verbruiken zijn volgens mij helemaal de klos.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Ons project kan gebruikt worden door iedereen die dat wil. Wil je geen slimme meter, dan is dat project ook niets voor jou.
[ Voor 29% gewijzigd door Gé Brander op 20-12-2012 16:32 ]
Jullie project is toch ook te gebruiken met alleen eigen kWh meters met S0 uitgang en temperatuursensoren?c70070540 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 16:31:
Ons project kan gebruikt worden door iedereen die dat wil. Wil je geen slimme meter, dan is dat project ook niets voor jou.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ach ja. Natuurlijk. Dat kan ook. Zelfs meerdere S0 poorten.antonboonstra schreef op donderdag 20 december 2012 @ 16:42:
[...]
Jullie project is toch ook te gebruiken met alleen eigen kWh meters met S0 uitgang en temperatuursensoren?
Primair was de ontwikkeling gestart voor de P1 poort. De rest kwam er gedurende het project bij
JoopC schreef op donderdag 20 december 2012 @ 16:05:
[...]
Ik ben meer dan 30 jaar (hoofd)uitvoerder geweest. Ik ken mijn pappeheimers.
Dat is wel erg kort door de bocht. Als je nooit wat zegt cq doet. Dan is dit inderdaad het resultaat. Daarom is het zo belangrijk om te zeggen wat je wilt. En heel belangrijk, daar ook naar te handelen.jp73 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:07:
Ach dat geneuzel over slimme meter of niet, als ze willen wordt het gewoon verplicht en klaar. Hebben wij toch niks over te zeggen......
Misschien moeten we maar eens een aparte topic openen, waarbij we de slimme meter afschieten.
[ Voor 10% gewijzigd door internet4me op 20-12-2012 18:14 ]
Wat zal het eind 2013 zijn, 40 GWp misschien
http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html
Verwijderd
ik heb een analoge, maar de meteropnemer vond het helemaal niet erg inzage te geven in alle opnames in de straat, was dat nu even leuk, ik heb hartelijk gelachen... wat een idioten in mijn straat.
dus ook met mijn schijf liggen mijn gegevens op straat, maar in dit geval ben ik daar beretrots op !
iedereen mag het weten, maar dan moet ik ineens weer mijn bek houden van henk en ingrid,
je doet het namelijk nooit goed.
een slimme meter is voor domme tweakers, want een slimme tweaker heeft dat allang voor mekaar,
en betaald er maandelijks ook niet voor, dat is namelijk echt slim.
back on topic, maar er valt weinig te zeggen, de pv draait nu echt slecht, maar vanaf morgen gaan we weer omhoog, en mijn humeur dus ook.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 19:30 ]
Kunnen we nu ophouden met elkaar namen noemen! Respecteer elkaar een beetje aub!Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 19:28:
een slimme meter is voor domme tweakers, want een slimme tweaker heeft dat allang voor mekaar,
exactly my thoughts! I'm up with that! (nou ja... nu de LTV er nog in lepelen)Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 19:28:
...
back on topic, maar er valt weinig te zeggen, de pv draait nu echt slecht, maar vanaf morgen gaan we weer omhoog, en mijn humeur dus ook.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dat wordt een mooie CO2 neutrale kerstverlichting in de tuin. Al ben ik wel tegen lichtvervuiling, dus na 12:00 uit en om 6:00 's ochtends weer aan.
Verwijderd
excuze me, maar een tweaker zet zoiets zelf in elkaar,c70070540 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 19:37:
[...]
Kunnen we nu ophouden met elkaar namen noemen! Respecteer elkaar een beetje aub!
iets cools maken en uitlezen via de slimme meter ook goed, maar blijkbaar las je wat anders.
Respect is iets moois en volgens mij mis jij dat een beetje (uit de opvoeding).Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:50:
[...]
excuze me, maar een tweaker zet zoiets zelf in elkaar,
iets cools maken en uitlezen via de slimme meter ook goed, maar blijkbaar las je wat anders.
Is niet de eerste keer dat je zo ongelooflijk hard uit de bocht vliegt, een (non) tweaker in een hoek duwt en een schop geeft.
Die opmerking van je, raakt kant nog wal. Laat iedereen zelf de keuze maken en boei je niet met die keuze. Denk dat ondertussen iedereen hier weet dat jij vel tegenstander bent van de Slimmemeter en ik hoop dat de overheid ze snel verplicht stel.
Denk soms even 1 tel na voor je op "Verstuur" klikt .
[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 20-12-2012 21:03 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
Mooi hè, binnenkort komen er meer web pagina's beschikbaar.
Verwijderd
och jemig, menigeen weet juist dat dat niet zo is,Denk dat ondertussen iedereen hier weet dat jij vel tegenstander bent van de Slimmemeter en ik hoop dat de overheid ze snel verplicht stel.
Denk soms even 1 tel na voor je op "Verstuur" klikt
nu doe jij exact wat je mij toeschrijft, niet erg, maar ik vlieg zo niet uit de bocht.
ik hoef ook geen gelijk te hebben hoor, ik ga mijn eigen gang, juist onderweg naar de slimme meter...
(jij zegt van niet)
en dit is wat ik wel doe :
das niet in overeenstemming met je toeschrijvingen die op de man zijn, en je bent de eerste die over mijn opvoeding klaagt.Hallo Eric,
Refererend aan ons prettige telefoongesprek hierbij mijn contactgegevens.
We hebben afgesproken dat u later dit jaar contact met mij op neemt als u uw traditionele meter wilt laten vervangen door een slimme meter.
Ik zal er dan voor zorgen dat uw meter kosteloos wordt vervangen (zowel E als G meter).
Ook zullen we dan bekijken of u mee kunt doen met een project waarbij u als klant terugkoppeling krijgt m.b.t. uw verbruik en opwek (bijvoorbeeld via een webportal) Vermoedelijk zijn er tegen die tijd ook leveranciers die dit aan bieden als u energie afneemt.
We houden contact!
Met vr. groet,
Rens Berntsen
Teamleider Beheer – Klant en Marktfacilitering Liander Infostroom
maar goed, ik probeer met berntsen dus een mooie energiebalans display voor elkaar te krijgen, voor het liander gebied, jij vat het allemaal een beetje ergelijk op, maar ik probeer wat ik heb en heb gemaakt te delen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 21:21 ]
En vergeet ook niet de domme digitale meter! Beste van twee wereldenJoopC schreef op donderdag 20 december 2012 @ 21:10:
Misschien een misverstand maar de geschreven software "slimme meter" is het stukje "slimme meter" maar een heel klein onderdeel. Kijk eens naar forumlid "rolco", die logt met de Netduino naar PVoutput Electra en zonnepanelen en heeft geen slimme meter. Gewoon met 2 pulse meters, zo simpel kan het zijn, voor een paar tientjes.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
Mooi hè, binnenkort komen er meer web pagina's beschikbaar.
Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi
[ Voor 5% gewijzigd door Mr-Leo op 20-12-2012 21:24 ]
Er is een man die H&I heeft "geïntroduceerd". Deze man heeft het altijd over vrijheid van meningsuiting, maar wordt ook nog wel eens van harde taal richting bevolkingsgroepen beticht.Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 21:17:
[...]
och jemig, menigeen weet juist dat dat niet zo is,
nu doe jij exact wat je mij toeschrijft, niet erg, maar ik vlieg zo niet uit de bocht.
ik hoef ook geen gelijk te hebben hoor, ik ga mijn eigen gang, juist onderweg naar de slimme meter...
(jij zegt van niet)
en dit is wat ik wel doe :
[...]
das niet in overeenstemming met je toeschrijvingen die op de man zijn.
Iedereen mag zeggen wat hij wil, maar een groep mensen in een hoek duwen is niet lief.
Liever op de man, dan tegen een groep.
Pas daar mee op
Het doet mij deugt dat jij ook naar de slimme meter gaat.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
En JoopC en ik hebben een stukje eigen ontwikkeling gedaan om meerwaarde uit de slimme meter te halen, vanuit mij vooral omdat alle oplossingen die er zijn zoals Plugwise en Energq niet datgene bieden wat ik wilde.Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 21:27:
de slimme meter met meerwaarde voor de pv bezitter komt er alleen als we allemaal meewerken aan die ontwikkeling ervan.
Een slimme meter is er een die je zelf kan uitlezen, ben je enkel een verbruiker dan kunnen veel mensen met een meter met P1 poort uit de voeten. Het op afstand uitlezen kan uitgeschakeld worden op verzoek aan de netbeheerder. Smile P1 of Qurrent Qube Mini bijvoorbeeld. Netduino kan ook.Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 21:27:
de slimme meter met meerwaarde voor de pv bezitter komt er alleen als we allemaal meewerken aan die ontwikkeling ervan.
2 Losse kWh meters met S0 puls is ook slimme meter, verbruik en opwek los van elkaar en zelf uit te lezen. Youless of Flukso. En de Netduino
Probleem met de P1 in zijn huidige vorm is het niet juist kunnen meten van verbruik of opwek, dat is dan weer net niet slim genoeg. Zo geven de kastjes die enkel P1 praten een verkeerd beeld en geven geen van beiden accuraat weer.
Met een paar weken komt de nieuwere Flukso 2.2 beschikbaar, deze kan zowel via P1 alswel pulsen meters uitlezen. Tevens komt er bij Flukso een virtuele sensor zodat je de P1 meet waarden kan gebruiken in combinatie met een pulse kWh meter voor opwek en dan toch het verbruik in huis kan tonen door deze te verrekenen.
Dit is wellicht een mooie oplossing voor de mensen welke een P1 meter hebben, en waar de PV groep al achter een Pulse kWh meter zit. (of wordt gezet a 20-40 euro). De P1 geeft natuurlijk ook het Gas verbruik weer en dat is uitermate interresant voor andere bespaar oefeningen.
In nog ander nieuws, de laatste PVoutput API geeft de mogelijk om tot 7 custom attributen te loggen met het verbruik. Dat betekent dat project windmeter straks van start kan. Nu nog een fatsoenlijke genormeerde meetnorm voor die dingen. Wat wordt dat dan kWh per kW generator per m/s windsnelheid.
Edit: Sorry, de netduino kan natuurlijk hetzelfde als de Flukso, laten we dat niet vergeten!
[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 20-12-2012 21:46 . Reden: netduino vergeten. ]
Wise enough to play the fool
Voordat ik met m'n panelen aan de slag ging had ik een Wattcher gecombineerd met een Homewizard om mijn verbruik te loggen.
Nu de panelen terugleveren registreert de Wattcher het verschil tussen verbruik en teruglevering.
De vraag is nu wat voor signaal mijn Ampy 5227F-E meter eigenlijk op de optische poort (led) uitstuurt, zo te zien krijg ik een puls per Wh.
Als er toch meer data blijkt te zijn zou ik de Wattcher misschien kunnen gebruiken om die data uit te lezen.
Hoe slim het 'oog' van de Wattcher is weet ik niet, maar hij zendt de data via RF naar de Homewizard en het Wattcher display.
[edit]Dit vond ik op een ander forum:
I have done some protocol development for some meters (ANSI/IEC). This byte frames will work for Landis+Gyr meters if it is program to be in mode A (IEC 62056-21). The command frame is just to query the meter for data.
character frames:
/ = 2FH or AFH
? = 3FH
! = 21H
CR = 0DH
LF = 0AH
Create a Serial object in Arduino:
byte cmd[] = {0xAF,0x3F,0x21,0x8D,0x0A}
Serial.write (cmd,5);
Betekent dit dat ik toch wat meer dan alleen verbruik van mijn Ampy kan aflezen?
[ Voor 30% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-12-2012 22:53 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Iemand ook het topic op het 8 uur journaal gezien over de PV fabrieken die over de kop gaan in China door de anti-dump maatregelen in EUR en USA?
Alleen Yingly weet nog nét zijn hoofd boven water te houden (kwam uit het verhaal naar voren).
Dus na de faillissement partijen kunnen we weer hogere prijzen verwachten?
Zo zie je maar weer, niks duurzaam denken, het draait weer puur om de centjes. Liever een paar dure Europese fabrieken beschermen met een paar te dure werknemers in plaats van de subsidie centjes van China gebruiken om de eigen energie productie te vergroenen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
wil weten schud ik even aan de boom, dan valt het er doorgaans wel uit, ik weet nu genoeg.
"Kinderachtig" vind ik trouwens een behoorlijk onvolwassen opmerking. (smily)
Hopelijk schijnt morgen de zon weer voor ons allen. ( lekker pv stroom bakken )
Kan de consument er financieel wijzer van worden?
Nee, dat lijkt me niet..
Ze zijn de peanuts in het grote stroomverhaal, maar wel hapklare winst voor de commercie.
Want zo is het wel. Het is geen nutsartikel meer die stroom.
Het is geld en niets anders meer.
Wie slimme meters niet met argwaan bekijkt is argeloos en een gelukzalig mens aan wie de historie voorbij is gegaan.
Privacy is geen wassen neus en enkel voor zwaar op de hand zijnden.
Het is een zeer kostbaar goed en dat weten velen van wie het is geschonden.
Enfin, ik besef ook dat ons volkje in 2 decennia dat moeiteloos uit handen heeft gegeven wat net was verworven.
De rekeningen gaan ermee vergezeld.
Ik ben het eens met je strekking van de onderliggende kwestie van onbestendig beleid.
Is meer een algemeen patroon geworden van een verworden overheid.
Die discussie zullen we hier maar laten en het als gegeven beschouwen dat we dat met zijn allen blijkbaar toch op prijs stellen.
In dat licht ben ik het niet eens met je over die kleine subsidie.
Ik zie dat wat breder.
Juist in deze tijd van angstig om te consumeren door te investeren, zie ik dit als een enorme steun voor de groene gedachte en voor het midden- en vooral klein bedrijf.
De sector die het nu moeilijk heeft en waar verreweg de meeste banen zijn vergeven.
Die kleine subsidie heeft een enorm multiplyer effect, waar die grote een hele kleine kent.
Tenminste zover dit nu al is te beoordelen, maar ik verwacht vooral veel geld overhevelen naar de energiejongens. Weinig geld dat daarvan in nl beland.
Voor de rest alleen maar complimenten voor hoe jij je kennis van de totale markt verwerft en hier deelt.
Dat MOEST een Tweet worden!
https://twitter.com/Polder_PV/status/281924086316294144
Dik verdiend!
terzijde: Zt "hoeft" geen sluwe meter, maar dat doet niet terzake...
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 21-12-2012 02:10 . Reden: hete soep ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Volgens DENA moet "het net" daar dan al lang zijn geklapt.Speksteenkachel schreef op donderdag 20 december 2012 @ 19:07:
SMA heeft de teller ook verhoogd naar 32 GWp aan opgesteld PV vermogen in Duitsland.
Wat zal het eind 2013 zijn, 40 GWp misschien![]()
http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html
Als het "vandaag" (MayaDDay) niet al gebeurt...
#wiedanleeftdanzorgt
Sorry. #twittertik nu al...
Kan iemand mij het voordeel van een slimme meter vertellen? Het enige wat ik kan bedenken is dat je uit je meter meer informatie kunt halen, maar dat kan ook bij een analoge meter, als je zelf wat extra meet apparatuur aansluit. Het voordeel van een analoge meter is bekend. Als je 1000KWh verbruikt en 900KWh teruglevert, betaal je 100KWh, want dat is het enige wat de energieleverancier kan zien. Als je datzelfde doet bij een slimme meter, dan betaal je 1000KWh, met extra energietoeslag vanwege je hoge verbruik en overige extra kosten als heffing/levering/netwerk/belasting/btw/enz. Voor die 900KWh die je teruglevert krijg je slechts de kale energieprijs terug. Dus netto betaal je dus veel meer. Nog even los van het opgeven van privacy, dat vind ik ook een nadeel van een slimme meter.Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 19:28:
slimme meter is geen topic maar een keuze, je hebt namelijk de keuze.
ik heb een analoge, maar de meteropnemer vond het helemaal niet erg inzage te geven in alle opnames in de straat, was dat nu even leuk, ik heb hartelijk gelachen... wat een idioten in mijn straat.
dus ook met mijn schijf liggen mijn gegevens op straat, maar in dit geval ben ik daar beretrots op !
iedereen mag het weten, maar dan moet ik ineens weer mijn bek houden van henk en ingrid,
je doet het namelijk nooit goed.
en betaald er maandelijks ook niet voor, dat is namelijk echt slim.
Nog even een vraag met betrekking tot mijn energieleverancier, wat kan ik het beste doen? Als ik hun meld dat ik zonnepanelen heb, komen ze wellicht mijn meter vervangen? Of kan ik het beste zeggen dat ik energiebesparende maatregelen heb genomen (gewone lampen vervangen door ledlampen)? Of is gewoon wachten tot zij erachterkomen en het dan pas melden? Dan zeggen dat ik niet wist dat ik het moest opgeven. Maar mogelijk komen ze dan ook de meter vervangen, gezien ze denken dat hij stuk is, gezien hij zoweing aangeeft. Iemand goede tips voor mij?
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
* dreamscape heeft natuurlijk nog gewoon zijn oude analoge ferrarismeter gehouden.
[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 21-12-2012 08:07 ]
Punctuality is the politeness of kings
Dat is correct, meter met P1 poort of kWh meter met S0. Hetzelfde resultaat.cjdijk schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 07:24:
[...]
Kan iemand mij het voordeel van een slimme meter vertellen? Het enige wat ik kan bedenken is dat je uit je meter meer informatie kunt halen, maar dat kan ook bij een analoge meter, als je zelf wat extra meet
Het is tot nader order gewoon salderen tot een maximum van 5000kWh. Het bovenstaande verhaal gaat dus niet. Je krijgt pas kale prijs zodra er meer dan 5000kWh gesaldeerd is *of* je meer dan je huidige verbruik (1000kWh in voorbeeld hierboven) saldeert. De teruggeleverde 900kWh zal wettelijk verplicht tegen het afname tarief gesaldeerd worden.apparatuur aansluit. Het voordeel van een analoge meter is bekend. Als je 1000KWh verbruikt en 900KWh teruglevert, betaal je 100KWh, want dat is het enige wat de energieleverancier kan zien. Als je datzelfde doet bij een slimme meter, dan betaal je 1000KWh, met extra energietoeslag vanwege je hoge verbruik en overige extra kosten als heffing/levering/netwerk/belasting/btw/enz. Voor die 900KWh die je teruglevert krijg je slechts de kale energieprijs terug. Dus netto betaal je dus veel meer. Nog even los van het opgeven van privacy, dat vind ik ook een nadeel van een slimme meter.
Het is ook mogelijk om het remote uitlezen uit te laten schakelen door de netbeheerder, deze machtiging mag je intrekken. Al zal dit niet makkelijk zijn of door de eindgebruiker te controleren zijn.
Ik heb er een hard hoofd in dat er een nieuwe meter standaard komt waarbij er 2 aparte aansluitingen en dus ook telwerken voor verbruik en opwek waardoor er zinnigere informatie uitkomt. Echter is dit zelfstandig te realiseren met 2 kWh meters met S0. Dus dat is een utopie.
energieleveren.nldreamscape schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:06:
Als je meldt dat je PV hebt, zullen ze antwoorden met de opmerking dat ze niet kunnen garanderen dat je huidige meter geschikt is voor teruglevering en dat ze maar war graag je meter komen wisselen. Als jij daar geen behoefte aan hebt, hoef je daar niets mee te doen. Zo verging het mij toen ik de installatie aanmeldde op energieleveren.nl. Ik kreeg die mail overigens van Nuon en niet van de netbeheerder.
* dreamscape heeft natuurlijk nog gewoon zijn oude analoge ferrarismeter gehouden.
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Ik heb vervolgens mijn maandbedrag nog niet verlaagd, omdat ik eerst eens wilde zien wat de boel ging opleveren. Met 1,2 kWp is dat naar verwachting zo'n 25% van mijn jaarverbruik, maar ik zie komend voorjaar wel wat ik er terugkomt, Dan passen we vervolgens het maandbedrag wel aan.
Punctuality is the politeness of kings
https://www.troostwijkauc...s/03-17316-12678-2075365/
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Kan je wel even 100kWp mee maken ......thunder7 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:00:
Voor de ambitieuze zelfbouwers, die graag 19800 cellen verwerken:
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
LOLthunder7 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:00:
Voor de ambitieuze zelfbouwers, die graag 19800 cellen verwerken:
Ik ken iemand die bij een eerdere veiling zulke meuk heeft gekocht. Ze gaan ca 70 panelen maken en kunnen er 2 per dag doen ofzo
En hoe goed ze zijn vooral t.o.v. de Suntech STP 250-20/Wd POLY.
en hoe kan je het best een sma sb2100tl uitlezen en de info op pvoutput krijgen?
[ Voor 26% gewijzigd door SpikeHome op 21-12-2012 12:34 ]
(1200*0.7)*€0.20=€168 / 12 = je maand bedrag met €14 verlagen.dreamscape schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:34:
Geen idee. Mijn energieleverancier zei dat ik via energieleveren.nl de installatie moest aanmelden. Waarschijnlijk is dat nergens verplicht, maar ik heb dat als een braaf jongetje maar gewoon gedaan.
Ik heb vervolgens mijn maandbedrag nog niet verlaagd, omdat ik eerst eens wilde zien wat de boel ging opleveren. Met 1,2 kWp is dat naar verwachting zo'n 25% van mijn jaarverbruik, maar ik zie komend voorjaar wel wat ik er terugkomt, Dan passen we vervolgens het maandbedrag wel aan.
dan heb je een ruime marge en dat zou geen problemen op mogen leveren (garantie tot aan het einde van dit bericht
Je spekt nu de energieleverancier met een x aantal tientjes waar hij rente over kan trekken (en jij misloopt).
[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 21-12-2012 12:59 ]
heb je een bluetooth piggyback?SpikeHome schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:33:
Weet iemand prijzen van yingli type YL 250 P-21b?
En hoe goed ze zijn vooral t.o.v. de Suntech STP 250-20/Wd POLY.
en hoe kan je het best een sma sb2100tl uitlezen en de info op pvoutput krijgen?
Nee: kWh meter met S0 puls plaatsen en netduino met JoopC software of Flukso.
Ja: Goedkope Android telefoon met een of andere SMA/pvoutput app.
Gezocht al daar maar niks over te vinden.
Ik heb een slimme meter met qbox.databeestje schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:00:
[...]
heb je een bluetooth piggyback?
Nee: kWh meter met S0 puls plaatsen en netduino met JoopC software of Flukso.
Ja: Goedkope Android telefoon met een of andere SMA/pvoutput app.
Maar voor sma dus piggyback nodig?
Overigens fp4all gevraagd en krijgen ook een module om sma uit te lezen gelijk ook naar pvout maar had gehoopt dat er meer mogelijk heden waren.
QFTPClop schreef op donderdag 20 december 2012 @ 15:14:
[...]
Oftopic/
laten overrompelen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
QLI
+ Hoef pas volgend jaar weer naar de baas.

- F#ck weer voor de zonnepanelen ( weer 3 cm sneeuw dr,op )

Dit was voor mij eigenlijk geen nieuws, zeg maar. De EU is één leugenfabriek. En denk maar niet dat ze zichzelf daar overslaan hoor met d'r 5,5% salaris verhoging en 370 euro tekengeld + onkosten vergoeding per dag. Verwonderde me dat "koelie volk Nederland" nu slaafje Dijsselbloem graag voorzitter van de EU groep wil maken. Rutte kan nu nog meer lachen om het monddood gemaakte volk.Barrycade schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:36:
Iemand ook het topic op het 8 uur journaal gezien over de PV fabrieken die over de kop gaan in China door de anti-dump maatregelen in EUR en USA?
Alleen Yingly weet nog nét zijn hoofd boven water te houden (kwam uit het verhaal naar voren).
Dus na de faillissement partijen kunnen we weer hogere prijzen verwachten?
Zo zie je maar weer, niks duurzaam denken, het draait weer puur om de centjes. Liever een paar dure Europese fabrieken beschermen met een paar te dure werknemers in plaats van de subsidie centjes van China gebruiken om de eigen energie productie te vergroenen.
En maar inzitten oven een "slimme meter" wat een giller.....
Kunnen we dit soort onzin in dit topic achterwegen laten en hier discussieren op basis van argumenten svp. Voor de rest zoek maar een politiek topic op of begin zelf een politieke partij om de wereld te verbeteren. Ik zit in elk geval niet op dit soort dingen te wachten.JoopC schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 17:52:
[...]
Dit was voor mij eigenlijk geen nieuws, zeg maar. De EU is één leugenfabriek. En denk maar niet dat ze zichzelf daar overslaan hoor met d'r 5,5% salaris verhoging en 370 euro tekengeld + onkosten vergoeding per dag. Verwonderde me dat "koelie volk Nederland" nu slaafje Dijsselbloem graag voorzitter van de EU groep wil maken. Rutte kan nu nog meer lachen om het monddood gemaakte volk.
En maar inzitten oven een "slimme meter" wat een giller.....
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
i totally agreeCyberpope schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 18:09:
[...]
Kunnen we dit soort onzin in dit topic achterwegen laten en hier discussieren op basis van argumenten svp. Voor de rest zoek maar een politiek topic op of begin zelf een politieke partij om de wereld te verbeteren. Ik zit in elk geval niet op dit soort dingen te wachten.
Ik was nog niet klaar maar de krantenjongen kwam met een groet.
Ik ben het er dus niet mee eens wat mijn punt is dat Europa wel even bepaald dat jij meer mag gaan betalen voor je zonnepanelen door een enorme heffing op china panelen maar de EU zichzelf wel even een loonsverhoging van 5.5% toekent. Waar gaat het hier om.... om een duurzaam NL en betaalbare panelen of om je uit te zuigen door kunstmatig te hoge prijzen. Er moest toch marktwerking zijn, of alleen marktwerking als het in je straatje past. En verder heeft het niets met politiek te maken. De hoge prijs is een EU beslissing.
En ik was nog niet klaar, dat linkje naar de "slimme meter" en wat ik bedoelde over alles is relatief, .....wat voor de één hoop geld is, is een beetje wisselgeld voor het winkelende publiek in de pcHooftstraat.
[ Voor 81% gewijzigd door Willie Wortel op 21-12-2012 20:32 ]
i totally agreeJoopC schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:43:
[...]
idd alles is relatief en wat in je straatje past.
Jammer dat discussies met bepaalde users hier de laatste tijd zo uit de hand loopt..JoopC schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 19:43:
[...]
idd alles is relatief en wat in je straatje past.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dit topic is gesloten.