Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.830 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
databeestje schreef op maandag 17 december 2012 @ 12:42:
[...]

Ik denkt dat de berekening aardig in de buurt zit, al zou mijn gevoel hem hoger inschatten, ik denk niet dat het een lineaire schaal is. Dat zou te makkelijk zijn :D
klopt hij is niet hellemaal lineair. er zit een bollinkje in.
maar tot nu toe kan ik niet meer als 1,5% afwijking daar in vinden.
is erg lastig want er zijn niet veel oost-west setjes met goede logging om na te zoeken.
dus ik werk nog met om rekeningen van uit zuid setjes.

ben beniewd hoe dicht bij ik zat.
heb nu 4770Wp op een power-one liggen (bijna) dat volgens mij 3500W moet gaan opleveren.
toch wel de grens die de omvormer aan kan.
ben benieuwd wat de lente gaat brengen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
SpikeHome schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:06:
Nadat ik op garage en schuur panelen gelegd heb op zuid zijde met helaas schaduw.
Een 10stuks à 245wp met micro inverters ga ik verder op mijn woning.
Daar wil ik echter ook een zonne boiler.
Heb nu een offerte liggen met zonneboiler en pv.
10x suntech stp250 mono panelen met sma2100tl, zonneboiler met 100l vat compleet incl. Montage voor €6550,-

Is volgens mij wel een redelijke prijs?
SpikeHome schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:19:
[...]

Alleen installatie is combi dan hè ze hoeven maar 1x het dak op.
Zonneboiler een 1400 vacuumbuis systeem met boiler (solesta)
Montage 1000
Rest panelen een 4200 zeg maar.

Ps warmte pomp zat ik aan HIER te denken.
Iemand hier nog antwoord op?
Volgens mij kan het pv gedeelte wel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:57
Ik zie steeds mensen die zeggen 1,50 per Wp is mooie prijs (incl montage), hoe kom je dan uit?
Meerdere offertes aanvragen helpt uiteraard ook :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op maandag 17 december 2012 @ 15:14:
[...]

[...]

Iemand hier nog antwoord op?
Volgens mij kan het pv gedeelte wel goedkoper?
zal een gooitje doen.
245Wp panelen zijn niet de duurste panelen.
ook niet de goedkoopste. een midden maatje.
de omvormer is ook niet goedkoop te noemen dat is altijd met sma.

zelf zou ik eerder kiezen voor duurdere panelen en goedkopere omvormer. (een beetje persoonlijk.)
en dan ben je zeker goedkoper uit.

het idee dat je goedkoper uit bent omdat ze maar 1x het dak op moeten.
die betwijfel ik. het zijn wel 2 andere takken van de sport.
het 1 is meer loodgieters werk en de ander meer electra.

het is niet een al tegrote set. en hoe groter de set hoelager de prijs per Wp.
maar zaken als een plat dak maken de prijs wel weer wat hoger.

prijzen tussen de 1,2 en 1,7 euro de Wp sta ik niet vreemd van te kijken.
belangrijk is ook hoeveel risico wil je zelf lopen.
een zzper die er met piepende banden vandoor gaat als het gelecht is zo van "de buit is binnen".
kan duurkoop zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
migjes schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:38:
@databeestje, RaimondD, jurk738
..
berekening
..

@jurk738
de panelen die je hebt uitgezocht zijn mooi maar met een piko als omvormer zou ik toch effe goed kijken of dat wel gaat. de piko wil graag veel V en de panelen leveren niet veel V.
Bedankt voor je berekening.

Heb je nog een tip voor een omvormer die het op 'niet veel V' goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jurk738 schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:41:
[...]

Bedankt voor je berekening.

Heb je nog een tip voor een omvormer die het op 'niet veel V' goed doet?
zoizo 1 met 2x een mppt of 2 losse omvormers is aan te raden.

hangt een beetje af van welke panelen het worden.
ik draai mijn set met een power-one 3.0 en 20x 190/195Wp panelen.
dus 3850Wp.
wel draait mijn set ruim in de 300V.
en mijn ervarig is dat ik dat ook nodig heb.
(wegens schaduw van een schoorsteen van 5 meter verder op. als het zonnetje lager staat(in de winter) zakt de V bij mij van 390V naar 280V. nog ruim voldoende om door te gaan voor mij, maar als ik jouw planning hoorde kan het krap worden, zelfs op een power-one)

de power-one kan goed over weg met minder. alleen een beetje schaduw kan dan gouw roet in het eten gooien, dit geld ook voor een sma3000tl-21 eigenlijk.
door schaduw doen die omvormers een lagere V uit de panelen halen (mppscan/optitrack) en dan wil je wel boven het minimum blijven.

kijk bij oost-west ook goed naar horizon vervuiling.
je opwek zit veel meer in de ochtend en avond een flat of in mijn geval de kerk.
kan een flinke dip geven in de opbrengst.

als ik het goed heb ging het over een plat dak.
het mooiste is als je de panelen oost-west legt en dan onder de rekjes aan de noordkant een paar extra stenen legt(of iets anders verzind) zodat je ze ook nog een paar graden naar zuid hebt.(10 graden is hellemaal te wouw als je dat haalt, maar niet nodig. dan heb je wel een beetje ruimte nodig tussen de rijen.)

let ook op hoe de diodes zijn ingedeeld op de panelen.
bij oost-west op dak heb je altijd schaduw van de voorgaande rij in de ochtend en avond.

kijk ook niet teveel naar het aantal Wp, maar eerder naar het aantal Wp per m2.
een lager Wp paneel hoeft niet slecht te zijn als hij ook een stuk kleiner is.
dan kun best wel op het zelfde aantal Wp komen en een hogere V hebben.

bij een power-one is het optimum V ongeveer 342V. (en uit mijn hooft zit een sma er niet veel naast.)
dat geld bijna voor alle omvormers met 2x een mppt behalve de kostal
(effecta en danfoss hebben ook nog iets, maar dan moet ik in specs kijken zit niet zo in mijn hoofd.)

hou ook rekening met dakuitvoeren en ontluchtings-pijpen die zijn k.... met hun schaduw.

wou je het zelf gaan leggen of laten doen?

edit: als omvormers met 2 mppt te groot zijn is er ook nog zoiets als tigo of micro omvormers.
die een oplossing kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
migjes schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:13:
[...]

zal een gooitje doen.
245Wp panelen zijn niet de duurste panelen.
ook niet de goedkoopste. een midden maatje.
de omvormer is ook niet goedkoop te noemen dat is altijd met sma.

zelf zou ik eerder kiezen voor duurdere panelen en goedkopere omvormer. (een beetje persoonlijk.)
en dan ben je zeker goedkoper uit.

het idee dat je goedkoper uit bent omdat ze maar 1x het dak op moeten.
die betwijfel ik. het zijn wel 2 andere takken van de sport.
het 1 is meer loodgieters werk en de ander meer electra.

het is niet een al tegrote set. en hoe groter de set hoelager de prijs per Wp.
maar zaken als een plat dak maken de prijs wel weer wat hoger.

prijzen tussen de 1,2 en 1,7 euro de Wp sta ik niet vreemd van te kijken.
belangrijk is ook hoeveel risico wil je zelf lopen.
een zzper die er met piepende banden vandoor gaat als het gelecht is zo van "de buit is binnen".
kan duurkoop zijn.
Dank voor je antwoord
Alles is bij 1 leverancier in dit geval www.solesta.nl dus.
Ook is dat allemaal op schuin dakpannen dak op het zuiden.
En heb al 10x yinlgi 245 met micro inverters achter liggen op de garage.
Dus ik heb eigenlijk al het energie niet eens zelf nodig (nog).
Maar wil iets daarmee doen later (warmtewisselaar of electrisch bij verwarmen).
Deze zat is dus niet zo rendabel als de eerste maar zal echter wel meer gaan leveren omdat ik bij de garage nogal last heb van schaduw door bomen, wat ik op de woning niet heb dus.
De omvormer moet gewoon goed zijn volgens mij maakt het niet zoveel uit en zijn er maar een paar goede.

[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 17-12-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SpikeHome schreef op maandag 17 december 2012 @ 18:16:
[...]

Dank voor je antwoord
De mono panelen van suntech zijn misschien niet de duurste maar ik vind ze op google pas voor 399 per stuk dat zal voor 10 x 3999 zijn.
Alles is bij 1 leverancier in dit geval www.solesta.nl dus.
Ook is dat allemaal op schuin dakpannen dak op het zuiden.
En heb al 10x yinlgi 245 met micro inverters achter liggen op de garage.
Dus ik heb eigenlijk al het energie niet eens zelf nodig (nog).
Maar wil iets daarmee doen later (warmtewisselaar of electrisch bij verwarmen).
Deze zat is dus niet zo rendabel als de eerste maar zal echter wel meer gaan leveren omdat ik bij de garage nogal last heb van schaduw door bomen, wat ik op de woning niet heb dus.
De omvormer moet gewoon goed zijn volgens mij maakt het niet zoveel uit en zijn er maar een paar goede.
ik hoorde van middag toevalig de prijzen van de nieuwe panda 270Wp.
dat maakte de groothandels prijs voor de suntechs duur.

de suntech 250Wp en panda 270Wp zijn dacht ik meer in de range van 250 euro.
(bijna even duur.)

edit:
sorrie ik zie dat je je bericht aan gepast hebt.
moet ik dat ook doen?

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-12-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 23:38
hors0125 schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:46:
[...]

@snameroc
Super! Zou je een 3m in een envelop op kunnen sturen tegen vergoeding?
Op zich wil ik dat wel doen maar dit past niet in een normale envelop dus die zal ik moeten kopen morgen na mijn werk of je het dan nog woensdag hebt is niet zeker. Ik zal mijn email in mijn gegevens zetten

Johan

quote:

snameroc schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:39:
Ook is het me al gelukt om 2 verschillende parrallel geschakelde omvormers aan de gang te houden los van het net in een uitgelokte situatie wat ook een risico is met een onderverdeler wat groter is als met alleen een hoofdverdeler.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Want waar moeten de omvormers het opgewekte vermogen laten als ze los zijn van het net?
(Of je had er een vorm van belasting aanhangen, dan zou het wellicht kunnen)
En hoelang bleven ze aan de gang?

Natuurlijk had ik er een belasting aan gehangen en het was uitgelokt zolang de belasting ongeveer gelijk was aan het opgewekte vermogen bleven ze werken, pas toen de belasting meer dan 10% kleiner was schakelde de boel af. Het was een strakke blauwe hemel en ik regelde de belasting met een variac tot de stroom tussen de meterkast ongeveer 0 was.
Bovengenoemd is zeker geen normale situatie maar er is wel mee bewezen dat het kan.

[ Voor 53% gewijzigd door snameroc op 17-12-2012 18:42 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
jurk738 schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:58:
[...]
Dank voor de SF-160 tip, maar met panelen van 2x1m, zoals deze http://zonnemarkt.nl/zonnepanelen/zmsolar-p300/, kan ik het volgens mij eenvoudig mooi vol leggen met 13 stuks (13x300Wp=3900Wp).
Is een Kostal Pico 3.6 een geschikte omvormer voor zo´n oost-west opstelling?
Ook eens kijken wat handig montagemateriaal hiervoor is.
Gewone panelen kan natuurlijk, maar je zult altijd last blijven houden van schaduw effecten door de randen en de obstakels aan de zijkant. Verder moet je bedenken dat de SF panelen veel beter presteren bij diffuus licht, dus met name bij oost-west gebruik zullen daardoor relatief betere prestaties te bereiken zijn. Vandaar dat de importeur dat ook expliciet als optie opgeeft.

Zo wie zo is het zo dat dergelijke panelen ca. 5-10% per jaar meer opbrengen per Wp als de "klassieke" mono/poly panelen. En aangezien je in dit geval ongeveer gelijke hoeveelheden in Wp kunt plaatsen, is de case redelijk goed. Het zal vooral om de prijs gaan: als de meerprijs van de thin-film uitvoering van je systeem kleiner dan 10% is zou ik daarvoor gaan, zo niet: gewoon lekker voor mono's of poly panelen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Rukapul schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:29:
Kleine tip: de doorvoeren door het beton voor de bestaande buizen (van ontluchting, riolering, mechanische ventillatie) zijn soms wat groter geboord en vervolgens weer dichtgemaakt met dekvloer etc. Afhankelijk van het soort betonvloer is het dan soms triviaal om met een klein beetje boorwerk buizen of kabels daar langs te krijgen. (Ik had al 3 gaten in m'n betonvloer geboord toen ik daar achter kwam.)
het hangt erg van de soort betonvloer af (in het werk gestort, breedplaat, kanaalplaat), maar vaak wordt er voor de leidingschacht een sparing gehouden in de betonvloer, en niet ter plaatse van de leidingschacht, per leiding/doorvoer een gat gemaakt. ( het is dus vaak 1 groot gat)

naderhand word de schacht dicht gezet. als een aannemer het dan goed heeft gedaan, heeft hij de gaten wel weer netjes aangehaald, maar dat gebeurt vaker niet dan wel. er wordt soms zelfs nog afval in de koker "opgeruimd"

het dichtzetten van de sparingen in de vloer zijn wel belangrijk voor branddoorslag en zo, maar in dezelfde woning is dat geen eis.

In mijn woning zijn de vloeren niet dicht gemaakt, dus kon ik zelf nog mooi wat in de schachten wegwerken. en nu nog even bekijken of ik het dicht ga maken of open laat ( open ou de kruiplruimte in verbinding blijven met de ruimte achter het knieschot op zolder, en dat knieschot is ook niet helemaal dicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
er schijnen tegenwoordig warmtepompen te zijn met een gelijkstroom motor. die zijn zuiniger, en de COP is dan ook hoger. blijkbaar hadden warmtepompen tot voor kort een "gewone" wisselstroommotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@snameroc
Al enig idee wat er gebeurt met een kabel als er een 'spijker' met een weerstand van 230 Ohm in de kabel zit? Er gaat dat 1 Ampère lopen. 230 Watt aan vermogen op één punt in de kabel, de kabel wordt daar veels te warm! Een goed gedimensioneerde zekering is geen garantie voor een brandvrije E-installatie.

@Prijzen PV anno 17-12-2012 inclusief btw:
5,8 kWp: [Edit] (23×250Wp Poly)
Pallet panelen €0,61/ Wp (top tien merk)
Transport panelen €182 (duur?)
Omvormer incl transport €525
ClickFit incl transport €996 (duur?) [Edit] Schuindak

Som: €0,90/ Wp

Subsidie maximaal maar €470 (:|) = €0,82/ Wp. Met €650 subsidie zou het €0,79/ Wp worden.

Prijzen zijn voor pv installateurs, maar dan inclusief btw. Prijzen zijn gewoon gepubliceerd op internet. Is voor de meeste PV boeren wel goedkoper te krijgen. Wel zelf installeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 17-12-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in mijn wijk..Noorderplassen-West in Almere Stad.
Op het plaatje ziet het er aardig uit,maar de werkelijkheid is anders.Kan er niks mooi aan vinden.

Groet
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Bijzonder dat prijzen in dit topic altijd veel lager zijn dan ik in de rest van Nederland / Duitsland / Belgie tegenkom.. nog stugger, ik zie hier vrijwel altijd prijzen die voor mij een raadsel zijn. En ik ben niet gek. Nouja, meestal niet dan.

Wordt nog wel eens vergeten dat zaken als leverzekerheid en continuiteit van een product ook meetellen. Er wordt op MP / Ebay gezocht naar goedkoop spul, dat wordt hier gepost. Geen realistische weergave dus.

Wij plaatsen echt niet voor 1,50 EUR inc. BTW bij particulieren, en verkopen rustig door..

[ Voor 11% gewijzigd door SunshineCompany op 17-12-2012 20:52 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ssc
Daar kan je ook geen bedrijf op runnen, van diverse plekken wat halen is leuk voor de hobbyist en kan flink schelen maar niet iets om als bedrijf te leveren tenzij je iemand vind met een pallet omvormers.
Een gevraagt advertentie kan soms ook leuk spul opleveren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Gratis zonnewarmte invoeden op het stadswarmte net.

Bewoners moeten gewoon de naar de gasprijzen toegerekende stadswarmte betalen. Daarbij het begrip "Niet Meer Dan Anders" te lezen als "Nooit MINDER Dan Anders".

Forse EU subsidie in gegaan.

Bewoners moesten ook een duurzame bonus betalen om de boel te financieren (leuke deal tussen ontwikkelaar en gemeente).

Leuk, oogstrelend project voor de ontwikkelaar.

Owja. Bewoners mogen niet over de busbaan dwars door het collectorveld rijden (kortste verbinding met rest Almere). Moeten fossiele kilometers omrijden...

(schoonzus woont daar en dokt dus dik fossiel)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Rol-Co schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:55:
@ssc
Daar kan je ook geen bedrijf op runnen, van diverse plekken wat halen is leuk voor de hobbyist en kan flink schelen maar niet iets om als bedrijf te leveren tenzij je iemand vind met een pallet omvormers.
Een gevraagt advertentie kan soms ook leuk spul opleveren.
Ja, inderdaad, klopt precies wat je zegt.

Misschien moeten we een Tweaker fulltime inhuren om koopjes te scoren ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:36
Zwak antwoord shunshine.

Liever had ik je zien vragen naar soort panelen qua Wp.
Naar soort dak.
Naar soort omvormer.
Naar post divers materiaal.
Naar wat ik allemaal nog zo snel vergeet.

Want zeker kunnen dit realistische prijzen zijn. Idd onder veel voorwaarden van.

Jij als installateur- tenminste zo heb ik je begrepen- moet dat weten.
Anders schort er echt iets aan je inkoop.
Begrijp me goed: ik zeg hiermee niets over de prijs van installeren wat op zich overal vak - en maatwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zet er eerst eens bij of het ex. of inc. BTW is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
Hoe meer prijzen hier genoemd worden, hoe onvriendelijker het hier wordt. Laten we dit topic vooral gebruiken om onze gezamelijke kennis te gebruiken en niet om offertes te vergelijken.

Is het misschien een idee om een apart topic te starten waarin offertes (zonder vermelding van leverancier) geplaatst mogen worden?

Wellicht kunnen in een openingspost een aantal richtprijzen voor panelen en omvormers en installatie genoemd worden. Dan kan ieder voor zich zijn offerte daarmee vergelijken.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Incl btw. Dat leek me vrij duidelijk in het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Raymond D:

Zeker heb je gelijk als zo vakmensen als geldwolven in de hoek worden gezet.
Niet als je het hebt over dhz die de vakmensen niet gebruiken om al hun weten te plukken om dhz te gaan.
Niet om het eco.
Want laten we wel wezen: hoe goedkoper hoe eerder mensen eindelijk gaan vergroenen.
Iets wat in nederland al oneindig lang over wordt gesproken en uiterst langzaam gestalte krijgt.
Zeker nu in deze tijd weinig mensen durven uit te geven en te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-09 09:04
SunshineCompany schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:51:
Bijzonder dat prijzen in dit topic altijd veel lager zijn dan ik in de rest van Nederland / Duitsland / Belgie tegenkom.. nog stugger, ik zie hier vrijwel altijd prijzen die voor mij een raadsel zijn. En ik ben niet gek. Nouja, meestal niet dan.

Wordt nog wel eens vergeten dat zaken als leverzekerheid en continuiteit van een product ook meetellen. Er wordt op MP / Ebay gezocht naar goedkoop spul, dat wordt hier gepost. Geen realistische weergave dus.

Wij plaatsen echt niet voor 1,50 EUR inc. BTW bij particulieren, en verkopen rustig door..
Toch wel grappig dan dat the sunshinecompany 1 van de bedrijven is die nooit wat van zich heeft laten horen op mijn offerte aanvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik ga m'n platdak laten vervangen omdat de dakbedekking z'n beste tijd heeft gehad. Van het voorjaar wil ik ook pv-cellen laten plaatsen. De omvormer wil ik daarbij in de stookruimte laten plaatsen, direct onder het dak.

Moet de dakdekker nu al een voorziening meenemen om de bekabeling door het dak te voeren, of doen de mannen van de pv-installatie dat zonder veel omhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Vind ik zelf niet grappig om te lezen jong koebeest.
Meeliften hou ik niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

izdp schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:18:
Raymond D:

Zeker heb je gelijk als zo vakmensen als geldwolven in de hoek worden gezet.
Niet als je het hebt over dhz die de vakmensen niet gebruiken om al hun weten te plukken om dhz te gaan.
Niet om het eco.
Want laten we wel wezen: hoe goedkoper hoe eerder mensen eindelijk gaan vergroenen.
Iets wat in nederland al oneindig lang over wordt gesproken en uiterst langzaam gestalte krijgt.
Zeker nu in deze tijd weinig mensen durven uit te geven en te investeren.
Valt kennelijk wel mee. D'r is tussen 2 juli en 29 november 2012 toch maar eventjes 105 MWp beschikt door Agentschap NL. Dat is geen kattenurine... (voor NL begrippen). Voor de rekenaars; 420.000 modules van 250 Wp het stuk...

:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Dre schreef op maandag 17 december 2012 @ 20:28:
@snameroc
Al enig idee wat er gebeurt met een kabel als er een 'spijker' met een weerstand van 230 Ohm in de kabel zit? Er gaat dat 1 Ampère lopen. 230 Watt aan vermogen op één punt in de kabel, de kabel wordt daar veels te warm! Een goed gedimensioneerde zekering is geen garantie voor een brandvrije E-installatie.

@Prijzen PV anno 17-12-2012 inclusief btw:
5,8 kWp:
Pallet panelen €0,61/ Wp (top tien merk)
Transport panelen €182 (duur?)
Omvormer incl transport €525
ClickFit incl transport €996 (duur?)

Som: €0,90/ Wp

Subsidie maximaal maar €470 (:|) = €0,82/ Wp. Met €650 subsidie zou het €0,79/ Wp worden.

Prijzen zijn voor pv installateurs, gepubliceerd op internet. Is voor de meeste PV boeren wel goedkoper te krijgen. Wel zelf installeren.
Paneel prijs kan. wel dump prijzen. zeker geen mono of 250Wp+
transport.... daar gaat het voordeel en je moet een heel pallet kwijd kunnen op je dak 1 meer of minder kan vaak niet.
Omvormer SMA stp 5000TL is toch kleine 4x meer. ben heel benieuwd welk ding dit dan is
clickfit duur? nette prijs? ligt aan de opstelling.

Welke garantie en of service verwacht je bij zulke prijzen.
Het verschil in prijzen moet ergens inzitten.

Er zijn maar weinig mensen die alles zo ver uitkammen en overal het aller goedkoopste willen hebben.

Ik snap de reactie wel.

Offerte prijzen neerzetten heeft helemaal geen zin. Iemand moet zich goed voelen bij de aanschaf je inversteerd wel voor 25 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
HvB83 schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:21:
Ik ga m'n platdak laten vervangen omdat de dakbedekking z'n beste tijd heeft gehad. Van het voorjaar wil ik ook pv-cellen laten plaatsen. De omvormer wil ik daarbij in de stookruimte laten plaatsen, direct onder het dak.

Moet de dakdekker nu al een voorziening meenemen om de bekabeling door het dak te voeren, of doen de mannen van de pv-installatie dat zonder veel omhaal?
als je zeker weet dat je gaat plaatsen zou ik meteen een doorvoer door de dakdekker mee laten nemen dan heb je er ook garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Laten we het hier inderdaad niet over prijzen en offertes gaan hebben. Het gaat hier over kennis. We hebben hier in het verleden al genoeg commerciële oorlog gevoerd zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
dubbeldwars was niet nodig ;-)

[ Voor 77% gewijzigd door izdp op 17-12-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zonnigtype: ik heb je eerder zien schatten en zelf denk ik : kon nog wel eens meer zijn.

Toch is het druppeltje op een gloeiende plaat gezien de stroombehoefte en huishoudens wat die gebruiken van het totaal.
Qua economie denk ik er heel anders over.
Ben ik content met die 21 miljoen qua stimulering en ben ik des duivels voor 2013 en subsidie voor groot.
Ik ben zeer benieuwd hoe jij daar als veelweter daar van denkt.

[ Voor 4% gewijzigd door izdp op 17-12-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

izdp schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:46:
Zonnigtype: ik heb je eerder zien schatten en zelf denk ik : kon nog wel eens meer zijn.
We blijven aan de voorzichtige kant. Den Haag mocht eens een hartverzakking krijgen. Lijkt me niet bevorderlijk voor de verhoudingen.

Het blijft toch schatten in NL. Laten we het dan niet te gek maken. Puinhoop is al groot genoeg.
Toch is het druppeltje op een gloeiende plaat gezien de stroombehoefte en huishoudens wat die gebruiken van het totaal.
Yup. Maar betrokkenheid van de bevolking is essentieel, anders krijg je problemen. Is al lastig genoeg om mensen mee te krijgen. Laatste jaren op GoT laten zien: het werkt, ze komen mee. Mooi!
Qua economie denk ik er heel anders over.
Ben ik content met die 21 miljoen qua stimulering en ben ik des duivels voor 2013 en subsidie voor groot.
Ik ben zeer benieuwd hoe jij daar als veelweter daar van denkt.
Ben ik niet content mee. Van mij en de hele sector hoefde die 21,55 + 30 miljoen Euri (minus overhead) voor 2012-2013 niet. Ik wil een Duurzame Energie Wet die investerings ZEKERHEDEN afdwingt. Niet dat gepruts in de marge bomvol onzekerheden.

Subsidie voor groot (SDE+ gedoe) is gewoon: de grote jongens moeten opwekken, zoals ze altijd al "moesten" doen van de Staat. Die moeten het op het net zetten. Zodra het de aansluiting passeert (piketpaal in Wet), is het spul (zwart / grijs / bruin / paars / groen / maakt niet uit) "verkocht". En dan roomt de Staat 15 cent/kWh af.

That's it. De rest is bijzaak.

Beetje overtrokken, maar je kent mijn onderschrift... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

xxxMaverick schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:20:
[...]

Toch wel grappig dan dat the sunshinecompany 1 van de bedrijven is die nooit wat van zich heeft laten horen op mijn offerte aanvraag?
Ik mis het grappige aspect even. En de aanleiding van de opmerking overigens ook. Maargoed, blijkbaar is het even leverancier-bash-uurtje, prima. Om te reageren op je aantijging: Elke, maar dan ook echt elke realistische, normale, complete aanvraag die past bij de diensten en producten die wij leveren worden keurig & snel beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speur
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-07 19:42
SunshineCompany schreef op maandag 17 december 2012 @ 22:15:
[...]
Elke, maar dan ook echt elke realistische, normale, complete aanvraag die past bij de diensten en producten die wij leveren worden keurig & snel beantwoord.
En dat kan ik beamen, vandaag een heel nette offerte ontvangen.

[ Voor 20% gewijzigd door speur op 17-12-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

HvB83 schreef op maandag 17 december 2012 @ 21:21:

Bij mij is het afvoerkanaal van de mechanische ventilatie gebruikt, die bevindt zich in mijn cvhok (ook plat dak).
Op het dak konden de kabels door bestaande openingen en in het cvhok is eenvoudig een doorvoer te maken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Mocht je op zoek zijn naar een mooi logging project en enig soldeer werk niet schuwen.
En ook een beetje handig met een PC en Visual Basic.
Dan is dit een mooi project logging met een netduino neem een een kijkje op:

Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus
http://p1netduinoplus.codeplex.com/

Ik ben er zeer blij mee ! 8)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nu we het toch over loggen hebben, mijjn Platinum inverter heeft een webserver ingebouwd die ik met een browser kan uitlezen.
Hij ververst automatisch dus elke keer als ik de browser toon zie ik de actuele gegevens.
Is dit te gebruiken voor cumulatieve logging met een app (Android) of op een andere manier?
Ik heb al wat gezien met bijv. een Synology nas (ik heb een DS410), handig voor opslag bij het loggen.
Wat mij betreft staat de nas niet 24/7 aan maar doet hij het werk zodra hij is gestart.
Immers met een zichzelf vullende database hoef je niet continu online te zijn ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik mis het grappige aspect even. En de aanleiding van de opmerking overigens ook. Maargoed, blijkbaar is het even leverancier-bash-uurtje, prima. Om te reageren op je aantijging: Elke, maar dan ook echt elke realistische, normale, complete aanvraag die past bij de diensten en producten die wij leveren worden keurig & snel beantwoord.
Hier een anti-leverancier-bash-momentje :
Als leverancier vind ik het je prima doen hier. Je hebt verder gelijk met je reactie. Ik was eerst ook zo, zoals xxxM.. . Door de vragen anders te stellen kom je soms ineens verder. :)

Verder neem ik in de toekomst nog contact, via DM of jouw website, met je op over een dan op te zetten project. Ik heb leuke foto's en interessante projecten van jou voorbij zien komen. Dat heeft me doen nadenken over bepaalde plannen. We keep in touch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
[...]

Ik reageer puur omdat je aangeeft niet tegen bodemprijzen te kunnen/willen leveren en hier een professionele service tegenover zet (zie je eigen reactie hierboven). En daardoor moest ik even hard lachen vanachter mijn toetsenbord omdat jullie door dit forum werden aangeraden, ik een vrij complete mail heb gestuurd en nooit wat heb vernomen. Tja, dan kan je dat onder bashen neerzetten maar ik noem het gewoon een ervaring van een maand geleden....

kan er niet meer van maken sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 00:07:

Hier een anti-leverancier-bash-momentje :
Als leverancier vind ik het je prima doen hier. Je hebt verder gelijk met je reactie. Ik was eerst ook zo, zoals xxxM.. . Door de vragen anders te stellen kom je soms ineens verder. :)
Nou doe je nogal een aanname maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
xxxMaverick schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 07:59:
[...]

Ik reageer puur omdat je aangeeft niet tegen bodemprijzen te kunnen/willen leveren en hier een professionele service tegenover zet (zie je eigen reactie hierboven). En daardoor moest ik even hard lachen vanachter mijn toetsenbord omdat jullie door dit forum werden aangeraden, ik een vrij complete mail heb gestuurd en nooit wat heb vernomen. Tja, dan kan je dat onder bashen neerzetten maar ik noem het gewoon een ervaring van een maand geleden....

kan er niet meer van maken sorry!
Misschien heb je een verkeerd adres gebruikt? Misschien is je mail als spam gefilterd? Misschien is je mail om een andere reden niet aangekomen? Mail is onbetrouwbaar, om dan maar gelijk te roepen dat een bedrijf niet deugt vind ik best ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Speedy-Andre schreef op maandag 17 december 2012 @ 23:43:
Nu we het toch over loggen hebben, mijjn Platinum inverter heeft een webserver ingebouwd die ik met een browser kan uitlezen.
Hij ververst automatisch dus elke keer als ik de browser toon zie ik de actuele gegevens.
Is dit te gebruiken voor cumulatieve logging met een app (Android) of op een andere manier?
Ik heb al wat gezien met bijv. een Synology nas (ik heb een DS410), handig voor opslag bij het loggen.
Wat mij betreft staat de nas niet 24/7 aan maar doet hij het werk zodra hij is gestart.
Immers met een zichzelf vullende database hoef je niet continu online te zijn ;)
Kun je niet gewoon een port-forward instellen zodat je vanaf android gewoon naar die website kunt?

Persoonlijk heb ik een klein, zuinig nas (Qnap TS-119) die expres wel continu aanstaat om de inverter, de slimme meter en de waterstand bij te houden met wat scripts in Debian, dus ja, het kan.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vandaag trekken we 10 YL240's van een dak, blikseminslag. 3 v/d 10 werken (op het eerste oog) nog, de andere 7 niet. Ws. is het puur junctionbox vervangen, en dan werken ze weer, denk ik. Iemand hier ervaring daarmee? Of iemand die hiermee wil experimenteren?

[ Voor 10% gewijzigd door SunshineCompany op 18-12-2012 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Westdak, 1-12 genomen, kun je mooi de schaduw zien:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-RuaIell1UHk/UNA-cNXCxnI/AAAAAAAAQjw/w2NzQuBa8qQ/s512/foto%2520%25281%2529.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
SunshineCompany schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 10:57:
Vandaag trekken we 10 YL240's van een dak, blikseminslag. 3 v/d 10 werken (op het eerste oog) nog, de andere 7 niet. Ws. is het puur junctionbox vervangen, en dan werken ze weer, denk ik. Iemand hier ervaring daarmee? Of iemand die hiermee wil experimenteren?
Bied me wel aan voor experimenteren. Laat mij maar iets weten per DM.
In Duitsland zijn in elk geval bedrijven die dit professioneel vervangen en opnieuw testen (Suncycle, GSS en Adler Solar), maar ik weet natuurlijk niet wat je precies wilt en hoe het verzekeringtechnisch zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Luiaard op 18-12-2012 11:13 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Hmmm. Hoe denk je garantie te gaan regelen? Of ga je ze dan aanbieden als 2e hands zonder garantie? Is nogal risico, zelfs al heb je een goeie soldeerder of whatever. Je weet nooit wat voor schade er intern is aangericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vind ze zonde om weg te gooien. Dan liever op MP voor een zacht prijsje, met duidelijke beschrijving erbij. Of ik geef ze aan een kennis. Of ik zet ze op mijn eigen dak. Als 't puur de JXB is..

Eerst maar eens kijken of 't enigzins goedkoop te repareren is.

[ Voor 14% gewijzigd door SunshineCompany op 18-12-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

SunshineCompany schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:44:
Vind ze zonde om weg te gooien. Dan liever op MP voor een zacht prijsje, met duidelijke beschrijving erbij. Of ik geef ze aan een kennis. Of ik zet ze op mijn eigen dak. Als 't puur de JXB is..

Eerst maar eens kijken of 't enigzins goedkoop te repareren is.
Ik wil er best wel mee stoeien. Wat wil je er voor hebben? Het moet natuurlijk niet te veel pijn doen als ze 100% dood zijn. Ik neem aan dat de verzekering de stormschade al gedekt heeft...

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 18-12-2012 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:52

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zojuist een offerte aanvraag de deur uit gedaan voor een uitbreiding op mijn PV installatie. Dakruimte voldoende en ik ben nog geen neggie. Ik wil deze keer echter uitbreiden op mijn NNO dak met 35° helling, zodat ik langer gedurende de dag PV opbrengst heb en zoveel mogelijk direct zelf kan verbruiken (bij gebrek aan een oost-west dak zeg maar...)

De planning is om 4 stuks 230Wp op een Steca 500 aan te sluiten. Met 118V Vmp zit dat mooi in het MPP bereik van een Steca en de 7,8A Imp wordt praktisch nooit gehaald op het noorden. Met een geschatte opbrengst van zo'n 600 kWh/kWp op jaarbasis, moet ie ongeveer net zoveel kunnen leveren als de 570Wp installatie op zuid. Kijken of deze installatie voor € 1,20 / Wp geleverd kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 18-12-2012 16:08 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Rukapul schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:29:
Kleine tip: de doorvoeren door het beton voor de bestaande buizen (van ontluchting, riolering, mechanische ventillatie) zijn soms wat groter geboord en vervolgens weer dichtgemaakt met dekvloer etc. Afhankelijk van het soort betonvloer is het dan soms triviaal om met een klein beetje boorwerk buizen of kabels daar langs te krijgen. (Ik had al 3 gaten in m'n betonvloer geboord toen ik daar achter kwam.)
Zelf heb ik een YmVK kabel voorzien van een beschermslang en deze door de pijp van de mechanische ventilatie vanuit de meterkast rechtstreeks naar zolder geleid. (de afzuigkap zit niet aangesloten op deze pijp)
Scheelt een hoop ellende.
Mocht ik ooit gaan verhuizen dan gaat hij er weer uit.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-12-2012 15:53 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:51:
Zojuist een offerte aanvraag de deur uit gedaan voor een uitbreiding op mijn PV installatie. Dakruimte voldoende en ik ben nog geen neggie. Ik wil deze keer echter uitbreiden op mijn NNO dak met 35° helling, zodat ik langer gedurende de dag PV opbrengst heb en zoveel mogelijk direct zelf kan verbruiken (bij gebrek aan een oost-west dak zeg maar...)

De planning is om 4 stuks 230Wp op een Steca 500 aan te sluiten. Met 118V Vmp zit dat mooi in het MPP bereik van een Steca en de 7,8A Imp wordt praktisch nooit gehaald op het noorden. Met een geschatte opbrengst van zo'n 600 kWh/kWp op jaarbasis, moet ie ongeveer net zoveel kunnen leveren als de 570Wp installatie op zuid. Kijken of deze installatie voor € 1,20 / Wp geleverd kan worden.
Spannend project, NNO!

We gaan zien waar dit gaat eindigen. Ik zie een cloud met een silver lining... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zonnigtype schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:18:
[...]
Spannend project, NNO! We gaan zien waar dit gaat eindigen. Ik zie een cloud met een silver lining... :*)
Ben ook wel erg benieuwd naar de opbrengsten en ik wil deze installatie eigenlijks ook apart (live) monitoren, maar dat gaat wel lastig worden. Mijn pulsteller heeft geen ingangen meer en de meterkast zit ook nog te vol voor nog meer kWh meters. Misschien een kWh meter bij de Steca op zolder zelf en loggen met een losse Youless ofzo...

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 18-12-2012 16:50 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@zonnigtype
Is jou ook opgevallen dat de Shell SF155 maar matig presteren?
Zou het schaduwwerking kunnen zijn misschien.

http://www.zonnestroomopb...zonnepit/19744/19033.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:50:
@zonnigtype

Nog niet gaan panikeren, kijk naar de maandopbrengsten. Is nog maar net begonnen. Eerst eens kijken hoe 't ie het doet in de zomer. Kan van alles wezen, te korte periode nog.

Ook 2,48 kWp op een 3,12 kilowatt (rated input power) omvormer. Zou iets te ondergedimensioneerd kunnen zijn. Moeten de omvormer freaks hier maar eens naar gaan kijken of dat met de elektrische data een beetje goed matcht.

http://www.power-one.com/...pvi-3.0_3.6_4.2-tl-en.pdf
http://www.solar-frontier...ucts/modules/S002210.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Vandaag mijn voorschot laten aanpassen bij greenchoice en de stroom terug laten zetten op 0. Geen probleem. Wel werd er mij gevraagd om via mail een aantal vragen te beantwoorden......
U heeft aangegeven energie terug te willen gaan leveren. Greenchoice ondersteunt haar klanten om hun eigen energie op te wekken met informatie over zonnepanelen en een hoge vergoeding voor teruggeleverde energie.

Op onze website kunt u informatie vinden over zonnepanelen en over de vergoeding die u van ons ontvangt voor teruggeleverde stroom. Informatie over zonnepanelen vindt u op http://www.greenchoice.nl/thuis/zelf-opwekken/met-zon. Informatie over het terugleveren van stroom vindt u op: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding.

Wanneer u nu al stroom teruglevert, ontvangen wij graag antwoord op de volgende vragen:
- Heeft u uw teruglevering ook gemeld bij uw netbeheerder Enexis Brabant?*
- Wat voor type elektriciteitsmeter heeft u: digitaal of analoog (met een draaischijf)?
- Wat is de datum van de plaatsing van de zonnepanelen?
- Wat is het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie?

U kunt uw gegevens naar ons mailen via vragen@greenchoice.nl. Vergeet niet uw klantnummer of postcode en huisnummer te vermelden.

*U bent wettelijk verplicht uw teruglevering te melden bij uw netbeheerder Enexis Brabant. Wij verzoeken u daarom eerst uw teruglevering te melden voor u verder gaat. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. Is Liander uw netbeheerder? Meld u dan aan via www.liander.nl/terugleveringmelden.
Naar aanleiding van het artikel over energieleveren.nl op polderpv heb ik me natuurlijk niet aangemeld op energieleveren.nl

En dit waren mijn antwoorden:

- Heeft u uw teruglevering ook gemeld bij uw netbeheerder Enexis Brabant?*
Antwoord> Nee, dit is wettelijk niet verplicht. Ik weet dat men graag heeft dat men zich registreert bij energieleveren.nl, maar ik wil mijn gegevens daar niet registreren.

- Wat voor type elektriciteitsmeter heeft u: digitaal of analoog (met een draaischijf)?
Antwoord> Analoog (Ferrarismeter) met terugloop. Ik wil deze meter blijven behouden, deze saldeert automatisch.

- Wat is de datum van de plaatsing van de zonnepanelen?
Antwoord> 3 augustus 2012

- Wat is het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie?
Antwoord> 4900 Wp, 20 panelen van 245 Wp. Ik zorg ervoor dat ik niet teveel produceer, dus ik heb geen andere (teruglever) meter nodig. Mijn huidige ferraris meter saldeert vanzelf (=loopt terug).

Nu maar afwachten hoe hierop gereageerd wordt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

informeer het thuisfront alvast voor het geval dat er iemand met een nieuwe meter onder zijn arm staat.
dit om verassingen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:25:
informeer het thuisfront alvast voor het geval dat er iemand met een nieuwe meter onder zijn arm staat.
Als ze al met dwangbevel tot meterwissel komen opdraven, doen ze het meterwisselen maar 's avonds na 20:00 uur of zo, als het écht donker is. Proefondervindelijk heb ik mogen vaststellen dat PV-panelen enkel op de meest nabijgelegen ster werken, en je wilt tenslotte geen redement missen. [evil grin]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahahahah
ik maak er wel een geintje over, maar een aantal pagi'na's terug is idd een stukje te lezen over dat er bij iemand toch een meterwissel heeft plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 20:19
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 16:50:
@zonnigtype

Mijn panelen liggen nu inderdaad aardig in de schaduw van een paar bomen.
Leuk te weten dat je ze in de gaten houd! :)

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:25:
/sarcasme
gewoon een claymore in de nabijheid plaatsen met waarschuwing: do not touch my ferraris ;)
;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

jaari schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 19:10:
Je hebt een fantastische set daar liggen met niet allerdaagse panelen.
Hopelijk gaat het knallen straks in het voorjaar d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zonnigtype schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:20:
[...]
Nog niet gaan panikeren, kijk naar de maandopbrengsten. Is nog maar net begonnen. Eerst eens kijken hoe 't ie het doet in de zomer. Kan van alles wezen, te korte periode nog.

Ook 2,48 kWp op een 3,12 kilowatt (rated input power) omvormer. Zou iets te ondergedimensioneerd kunnen zijn. Moeten de omvormer freaks hier maar eens naar gaan kijken of dat met de elektrische data een beetje goed matcht.

http://www.power-one.com/...pvi-3.0_3.6_4.2-tl-en.pdf
http://www.solar-frontier...ucts/modules/S002210.html
Ik weet niet hoe de panelen zijn aangesloten op de omvormer, maar als ze in 4 strings van 4 panelen zijn aangesloten, dan is de MPP spanning exact in het ideale gebied van de omvormer. Dat lijkt meer invloed op de omvormer te hebben, dan het aangesloten vermogen, als ik zo de datasheet bekijk.

@jaari Had je al in oktober last van schaduw? Als ik met mijn installatie vergelijk, heb ik tot nu toe nog in alle maanden een betere opbrengst gehad, maar in oktober is het verschil wel groot. Natuurlijk mede doordat mijn panelen wat steiler staan (35°) en daardoor meer van de najaarszon kunnen pakken.
Ben benieuwd hoeveel je panelen boven die van mij uit 'knallen' als de zon hoog staat en het warmer buiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Mr-Leo schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:01:
[...]

Misschien heb je een verkeerd adres gebruikt? Misschien is je mail als spam gefilterd? Misschien is je mail om een andere reden niet aangekomen? Mail is onbetrouwbaar, om dan maar gelijk te roepen dat een bedrijf niet deugt vind ik best ver gaan.
Ik zeg nergens dat een bedrijf niet deugt maar geef alleen mijn ervaringen weer. Feit: er is een formulier ingevuld met uitgebreide info, feit er is nooit een reactie geweest. De rest laat ik aan de lezers over. Lief dat je dit bedrijf gaat verdedigen maar is volgens mij geen reden toe....Ik heb nooit een reactie gehad, simpel.

Laten we er maar over ophouden blijft toch een wellus nietus discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

thunder7 schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 09:48:
[...]

Kun je niet gewoon een port-forward instellen zodat je vanaf android gewoon naar die website kunt?

Persoonlijk heb ik een klein, zuinig nas (Qnap TS-119) die expres wel continu aanstaat om de inverter, de slimme meter en de waterstand bij te houden met wat scripts in Debian, dus ja, het kan.
Port-forward heb ik al gedaan en ik kan met een webbrowser op een smartphone de zaak monitoren.
Waar het mij om gaat is dat ik de info die de webbrowser krijgt kan filteren zodat ik een database kan vullen.
Mijn inverter heeft een 'portal' instelling (ftp) maar die krijg ik niet aan de praat.
Misschien is deze niet in te stellen zolang het systeem niets teruglevert, want alleen dan werkt de ftp.
Het menu voor de ftp waar de data heen moet verschijnt niet in het menu en de 'portal' instelling ook niet :/
Morgen ga ik eens kijken wat hij doet bij terugleveren, anders de boel maar resetten en alles opnieuw invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:44

databeestje

Von PrutsHausen

Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:52:
[...]

Port-forward heb ik al gedaan en ik kan met een webbrowser op een smartphone de zaak monitoren.
Waar het mij om gaat is dat ik de info die de webbrowser krijgt kan filteren zodat ik een database kan vullen.
Mijn inverter heeft een 'portal' instelling (ftp) maar die krijg ik niet aan de praat.
Misschien is deze niet in te stellen zolang het systeem niets teruglevert, want alleen dan werkt de ftp.
Het menu voor de ftp waar de data heen moet verschijnt niet in het menu en de 'portal' instelling ook niet :/
Morgen ga ik eens kijken wat hij doet bij terugleveren, anders de boel maar resetten en alles opnieuw invullen.
Als het een webgui en een ip adres heeft gebruik meestal mijn zelf geschreven PHP screenscraper. Dat werkt op bijna alles, en nog beter als er tabellen in de pagina zitten, wat anno 2012 wel gebruikelijk is.

Er zijn een aantal van dat soort perl en php varianten om stukken uit een webpagina te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

databeestje schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 20:55:
[...]

Als het een webgui en een ip adres heeft gebruik meestal mijn zelf geschreven PHP screenscraper. Dat werkt op bijna alles, en nog beter als er tabellen in de pagina zitten, wat anno 2012 wel gebruikelijk is.

Er zijn een aantal van dat soort perl en php varianten om stukken uit een webpagina te halen.
Ik denk het haast wel dat er tabellen zullen zijn.
Op de webpage kan ik met m'n muis boven de grafische weergave van de levering hangen en dan verschijnt de waarde die bij dat punt hoort.
Er zijn grafieken voor dag, maand en jaar.
Met de 'alarm' output (email notificatie) ontvang ik een beknopte status, leuk als indicatie zonder in te loggen.
Ik zou wel willen weten waar ik zulke scriptjes kan vinden en hoe ik die op m'n nas zet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Al vanaf oktober?

You're being watched closely... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Nadat ik een discussie had over een string meting van zonnepanelen en het vermogen daar ik niet meer kan hebben dan 25 amp, daar mijn hoofdzekering dit heeft 3x 25 amp viel ik bijna vanmijn stoel toen hoorde dat een huis installatie in USA 200 ampere heeft.
Nou die kunnen dan genoeg terug leveren is mijn gedachte dan

Maar mijn probleem is nog steeds niet opgelost namelijk hoeveel weerstand kan een string ong max zijn in M ohm

Iemand die hier een duidelijk antwoord hierover kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Heb je al eens 1 paneel gemeten? Ik meet er hier niets aan, dat zal door de diodes komen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

buyksloot schreef op woensdag 19 december 2012 @ 05:15:
Nadat ik een discussie had over een string meting van zonnepanelen en het vermogen daar ik niet meer kan hebben dan 25 amp, daar mijn hoofdzekering dit heeft 3x 25 amp viel ik bijna vanmijn stoel toen hoorde dat een huis installatie in USA 200 ampere heeft.
Nou die kunnen dan genoeg terug leveren is mijn gedachte dan

Maar mijn probleem is nog steeds niet opgelost namelijk hoeveel weerstand kan een string ong max zijn in M ohm

Iemand die hier een duidelijk antwoord hierover kan geven?
Ik kan je geen antwoord geven, maar houd er wel rekening mee dat in amerika 110 volt wordt gebruikt, waardoor je 2x zoveel ampere nodig hebt om dezelfde hoeveelheid energie te versturen.

200ampere is hetzelfde als bij ons 100 ampere. Is nog wel veel, maar niet zo extreem tegenover 3x 25.

Door die hoge amperages heb je in amerika overigens een groter risico op elektrabrand. De connecties moeten dus ook van een betere kwaliteit zijn.

Ik ben blij dat wij 230volt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Nou in amerika komt er ook standaard 240 volt binnen in huis, maar ze gebruiken standaard 1fase van 120 volt.
Terwijl er standaard 2 fase binnen komen dus 240
Ze werken er anders dan wij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Misschien een n00b vraagje....

Stel: ik heb 21 panelen in één string, voltage op de string 610V. Waarom is het nu minder efficient wanneer de boel wordt opgedeeld in twee strings (eentje 280V en de ander op 330V)?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
Gisteren heeft Guus bij mij 8x Yingli Panda 250wp black met Enecsys microomvormers geplaatst. Foto volgt. Monitoring moet nog even ingeregeld worden. Ik ben tot nu toe erg tevreden in ieder geval :-)

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

hansdegit schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:21:
Misschien een n00b vraagje....

Stel: ik heb 21 panelen in één string, voltage op de string 610V. Waarom is het nu minder efficient wanneer de boel wordt opgedeeld in twee strings (eentje 280V en de ander op 330V)?
Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het standaard minder efficiënt is. Theoretisch betekent een hogere spanning dat de stroom lager ligt en je daardoor minder kabelverliezen hebt. De stringspanning is echter ook van invloed op de efficiëntie van je omvormer. Deze heeft een bepaald spanningsbereik waarin de efficiëntie het hoogst is. In de datasheet kun je terugvinden of 610V of 300V de ideale spanning is.
Twee strings met verschillende spanningen, betekent in ieder geval wel minimaal 2 MPP trackers. Bij gedeeltelijke schaduw, kan het opsplitsen van strings ervoor zorgen dat niet alle panelen last hebben van deze schaduw, waardoor je opbrengst weer hoger kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op woensdag 19 december 2012 @ 10:47:
[...]

Het is te kort door de bocht om te zeggen dat het standaard minder efficiënt is. Theoretisch betekent een hogere spanning dat de stroom lager ligt en je daardoor minder kabelverliezen hebt. De stringspanning is echter ook van invloed op de efficiëntie van je omvormer. Deze heeft een bepaald spanningsbereik waarin de efficiëntie het hoogst is. In de datasheet kun je terugvinden of 610V of 300V de ideale spanning is.
Twee strings met verschillende spanningen, betekent in ieder geval wel minimaal 2 MPP trackers. Bij gedeeltelijke schaduw, kan het opsplitsen van strings ervoor zorgen dat niet alle panelen last hebben van deze schaduw, waardoor je opbrengst weer hoger kan zijn.
Nou heeft hansdegit wel de tigo optimizers waardoor dit heel lastig te vergelijken is, de effecten van schaduw zijn voor zijn Kostal Piko niet zichtbaar. Er komt alleen minder vermogen uit de string. Maar 2 ongelijke strings hebben zoals je zegt altijd 2 MPP trackers nodig, met of zonder optimizers.

Was deze vraag niet omdat hij nog 5 panelen bij wou plaatsen? Misschien dat hij dan over de 950 Volt open klemspanning van de Kostal Piko heen gaat. De maximum MPP spanning is 850 Volt, dus dat zou misschien nog wel kunnen. De Piko 5.5 had sowieso 3 MPPT dus dat is geen probleem.

Wat frappant is, lees ik in de datasheet, is dat in single tracker operation de minimale MPP spanning 660 volt zou moeten zijn. Als bij hansdegit alles op 1 tracker zit voor 1 lange string van 21 panelen dan moet ie daar dus overheen.

Bij 2 strings is de minimum waarde van beide strings 360 volt voor MPP werking. Uiteraard wordt dit verhaal iets gecompliceerder door de toepassing van de tigo optimizers.

Net even op de piko pagina gekeken, maar met 600 volt MPP op dit moment kunnen daar nog wel een paar paneelkes in de string bij. :P

edit: Linkje datasheet http://www.kostal-solar-e...&ass=71&al=en&mp=71&kat=6

[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 19-12-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

buyksloot schreef op woensdag 19 december 2012 @ 08:16:
Nou in amerika komt er ook standaard 240 volt binnen in huis, maar ze gebruiken standaard 1fase van 120 volt.
Terwijl er standaard 2 fase binnen komen dus 240
Ze werken er anders dan wij
Wij werken ook zo. Bij ons is 1 fase 230v, maar kunnen als je dat wilt ook 3 fasen binnen laten komen waardoor krachtstroom mogelijk wordt. Bij amerikanen is 240v in huis dus eigenlijk hetzelfde als wat voor ons krachtstroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 15:51:

ik denk toch dat je de 7,8Imp wel haalt op NNO.
een mooie frisse zomer ochten zonnetje kan het goed doen.

maar dat maakt niet uit met de geplande setup.
118V*5A= genoeg voor steca.

heb je er al aangedacht om tigo's op de steca te hangen?
dan kun je een oude steca gebruiken + de nieuwe panelen in andere richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik zou NNO benaderen vanuit een kostentechnisch zo goedkoop mogelijke oplossing. Al worden het 8 panelen 2x4 op de Steca dan kan ie ook nog lekker op het difuus licht pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
databeestje schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:08:
[...]

Nou heeft hansdegit wel de tigo optimizers waardoor dit heel lastig te vergelijken is, de effecten van schaduw zijn voor zijn Kostal Piko niet zichtbaar. Er komt alleen minder vermogen uit de string. Maar 2 ongelijke strings hebben zoals je zegt altijd 2 MPP trackers nodig, met of zonder optimizers.

Was deze vraag niet omdat hij nog 5 panelen bij wou plaatsen? Misschien dat hij dan over de 950 Volt open klemspanning van de Kostal Piko heen gaat. De maximum MPP spanning is 850 Volt, dus dat zou misschien nog wel kunnen. De Piko 5.5 had sowieso 3 MPPT dus dat is geen probleem.

Wat frappant is, lees ik in de datasheet, is dat in single tracker operation de minimale MPP spanning 660 volt zou moeten zijn. Als bij hansdegit alles op 1 tracker zit voor 1 lange string van 21 panelen dan moet ie daar dus overheen.

Bij 2 strings is de minimum waarde van beide strings 360 volt voor MPP werking. Uiteraard wordt dit verhaal iets gecompliceerder door de toepassing van de tigo optimizers.

Net even op de piko pagina gekeken, maar met 600 volt MPP op dit moment kunnen daar nog wel een paar paneelkes in de string bij. :P

edit: Linkje datasheet http://www.kostal-solar-e...&ass=71&al=en&mp=71&kat=6
U bent scherp vandaag ;)

Bestelling voor 2x Yingli Panda 265 ligt er reeds bij Guus, 'k was benieuwd naar het eventuele verschil in efficiency.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

heb ze vergeleken met mijn systeem en het ziet er redenlijk uit.
de zaak licht wel zo dat je meer opbrengst hebt in de zomer.
en die gegevens zijn er nog niet.
september deed je het beter als ik. en oktober/november minder.

met een laptop en usb kabel kun je best veel zien in die omvormer.
(werkt niet voor goede logging, maar voor handmatige check perfect.)
ik vraag me wel af in hoeveel strings de zaak is aan gesloten.
2 strings parallel op 1x een mppt?
of 4x parallel op 1x omvormer parallel?

op welk voltage draaien die panelen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:48:
[...]

U bent scherp vandaag ;)

Bestelling voor 2x Yingli Panda 265 ligt er reeds bij Guus, 'k was benieuwd naar het eventuele verschil in efficiency.
heb net gehoord dat het ook mogenlijk is om panda 270Wp te bestellen.
voor de zelfde prijs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 29-09 14:27
ik wil er graag aan gaan hobbyen, helaas ontbreken de centen hier nog ff om een echte installatie te gaan beginnen, maar dit zou al een leuke stap kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@migjes: weetik. Maar ik ik houd van een beetje uniformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:04:
@migjes: weetik. Maar ik ik houd van een beetje uniformiteit.
zoizo.
maar had je nu oude panda's op dak van 5cm of nieuwe van 3,5cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik heb nu nog 9 panda 265Wp van 3,5cm liggen (moeten nog het dak op.)
de nieuwe zijn dus 3,5cm. (net zo als de 270Wp verzie)
specs zijn ook wat gewijzigd.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 19-12-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Weet je al wat je er mee gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:59:
[...]

ik wil er graag aan gaan hobbyen, helaas ontbreken de centen hier nog ff om een echte installatie te gaan beginnen, maar dit zou al een leuke stap kunnen zijn!
Sorry, zijn al aan iemand anders beloofd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zojuist een reactie op een offerteaanvraag gekregen die ik gisteren heb verstuurd van een bedrijf in de buurt. Ze konden helaas niet leveren wat ik graag wil (geen Steca of clickfit). Als ik echter alleen al de stuks prijzen van de panelen zie (€1,08 - 1,24 per Wp) dan vrees ik dat het geheel toch wat te duur zou worden. En dat voor 'top'-merken als Hosun en Sopray...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 29-09 14:27
SunshineCompany schreef op woensdag 19 december 2012 @ 14:50:
[...]

Sorry, zijn al aan iemand anders beloofd!
NP, ik hou me aanbevolen voor dit soort acties ;) Dat is nog een beetje het nadeel van PV, redelijk steile investering om er mee te gaan besparen. (besparen zou aardig uitkomen, investeren wat minder :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Hosun en Sopray? Wut?

Ik had net iemand aan de lijn, had een offerte liggen voor 14 x 333Wp's van Sunpower. Zijn die panelen uberhaupt al op de markt? En beschikbaar? Vond 't enigszins bijzonder. Spul van de toekomst.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
nadeel van die hoog vermogen panelen is toch dat deze groter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

SpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:00:
Maar als je toevallig een dakafmeting hebt waar precies een 195cm paneel past ipv 165 is dat juist een voordeel. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Fairy schreef op woensdag 19 december 2012 @ 11:29:
[...]

Wij werken ook zo. Bij ons is 1 fase 230v, maar kunnen als je dat wilt ook 3 fasen binnen laten komen waardoor krachtstroom mogelijk wordt. Bij amerikanen is 240v in huis dus eigenlijk hetzelfde als wat voor ons krachtstroom is.
Alleen komt er bij ons standaard geen kracht stroom in huis met 200 amp
Klein verschil met je 240 16 amp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SpikeHome schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:00:
Deze dus niet :) Sunpower's zijn geloof 1,60 x 1,05 ofzo. Maakt ze 2x zo duur dan een 250Wp'er..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

SunshineCompany schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:32:
[...]
Deze dus niet :) Sunpower's zijn geloof 1,60 x 1,05 ofzo. Maakt ze 2x zo duur dan een 250Wp'er..
1559 x 1046 om precies te zijn. Speciale Maxeon all-back-contact cellen en meer dan 20% paneelrendement :9~ Helaas is de prijs daar ook naar... -O- Ze doen het trouwens ook extreem goed bij de opbrengsten per Wp in de Photon testen.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 19-12-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
50% meer opbrengst bij 100% meer kosten. Volgens de wet van Moore heb je bij dit soort zandproducten met stroom er doorheen echter in 18 maanden een verdubbeling van de opbrengst. Jaartje wachten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Moore is less....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Rukapul schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:44:
50% meer opbrengst bij 100% meer kosten. Volgens de wet van Moore heb je bij dit soort zandproducten met stroom er doorheen echter in 18 maanden een verdubbeling van de opbrengst. Jaartje wachten dus ;)
Volgens mij is het theoretische cel rendement voor silicium maximaal ~37% Een verdubbeling van het paneel rendement wordt dus lastig .... Zeker binnen 18 maanden.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Pagina: 1 ... 214 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.