zoizo 1 met 2x een mppt of 2 losse omvormers is aan te raden.
hangt een beetje af van welke panelen het worden.
ik draai mijn set met een power-one 3.0 en 20x 190/195Wp panelen.
dus 3850Wp.
wel draait mijn set ruim in de 300V.
en mijn ervarig is dat ik dat ook nodig heb.
(wegens schaduw van een schoorsteen van 5 meter verder op. als het zonnetje lager staat(in de winter) zakt de V bij mij van 390V naar 280V. nog ruim voldoende om door te gaan voor mij, maar als ik jouw planning hoorde kan het krap worden, zelfs op een power-one)
de power-one kan goed over weg met minder. alleen een beetje schaduw kan dan gouw roet in het eten gooien, dit geld ook voor een sma3000tl-21 eigenlijk.
door schaduw doen die omvormers een lagere V uit de panelen halen (mppscan/optitrack) en dan wil je wel boven het minimum blijven.
kijk bij oost-west ook goed naar horizon vervuiling.
je opwek zit veel meer in de ochtend en avond een flat of in mijn geval de kerk.
kan een flinke dip geven in de opbrengst.
als ik het goed heb ging het over een plat dak.
het mooiste is als je de panelen oost-west legt en dan onder de rekjes aan de noordkant een paar extra stenen legt(of iets anders verzind) zodat je ze ook nog een paar graden naar zuid hebt.(10 graden is hellemaal te wouw als je dat haalt, maar niet nodig. dan heb je wel een beetje ruimte nodig tussen de rijen.)
let ook op hoe de diodes zijn ingedeeld op de panelen.
bij oost-west op dak heb je altijd schaduw van de voorgaande rij in de ochtend en avond.
kijk ook niet teveel naar het aantal Wp, maar eerder naar het aantal Wp per m2.
een lager Wp paneel hoeft niet slecht te zijn als hij ook een stuk kleiner is.
dan kun best wel op het zelfde aantal Wp komen en een hogere V hebben.
bij een power-one is het optimum V ongeveer 342V. (en uit mijn hooft zit een sma er niet veel naast.)
dat geld bijna voor alle omvormers met 2x een mppt behalve de kostal
(effecta en danfoss hebben ook nog iets, maar dan moet ik in specs kijken zit niet zo in mijn hoofd.)
hou ook rekening met dakuitvoeren en ontluchtings-pijpen die zijn k.... met hun schaduw.
wou je het zelf gaan leggen of laten doen?
edit: als omvormers met 2 mppt te groot zijn is er ook nog zoiets als tigo of micro omvormers.
die een oplossing kunnen bieden.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)