Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 213 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.832 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speksteenkachel schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 15:03:
[...]

Er is eerder zo'n bedrijf aktief geweest met allerlei spam via DM.
Middels ip adressen is toen achterhaald dat het steeds omdezelfde persoon ging.
Dit ip adres is toen geblokkeerd door de moderators en terecht.
Ik krijg niet de indruk dat het om spam gaat maar meer een klaagzang van een gefrustreerde Pv verkoper.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een soort van klaagspam zeg maar :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Waarom in vredesnaam, was hij niet uitgekozen als leverancier/installateur?

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:24
@Freemann,

Buitengewoon vervelend! 'k Hoop dat je je bijdragen aan dit forum toch wilt/kunt voorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Iets voor het Nationaal Dictee 2013 :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Uiteraard zijn ook wij niet blij als mensen lastig gevallen worden nav bijdragen op de site. In het verleden hebben we al hard opgetreden, en in een enkel geval is er na herhaling zelfs een brief van onze advocaat gestuurd. Ik sluit niet uit dat het noodzakelijk zal zijn er zelfs een zaak van te maken.

Ik kan wel stellen dat dit topic het meest kostbare topic op de hele site is kijkend naar het tegengaan van ongewenste activiteiten. En toch hebben we het idee dat ook nu nog mensen hier zich laten verleiden op aandringen namen van hun leverancier te pluggen. Dat er blijkbaar overgegaan wordt tot het stalken van een gebruiker vanwege de bijdragen bevestigt dat het blijkbaar nog steeds niet duidelijk genoeg is dat wij dergelijke zaken niet tolereren.

Echter, met hulp van jullie, de die-hard experts wordt ook ons leven makkelijker. Een ieder die benaderd wordt door een leverancier na aanleiding van dit topic op wat voor manier dan ook, is welkom even een DM te sturen zodat we gezamelijk kunnen zorgen dat dit topic voor jullie - de gebruikers - blijft.
Laten we proberen het hier verder over zonnepanelen te hebben :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2012 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, ook vervelende zaken komen op de beste fora voor..............erg jammer dit...... :N
Over op de orde van de dag........zonnestroom bakken!
De decembermaand verloopt hier in Musselkanaal prima qua opbrengsten.........73% van mijn verwachting voor deze maand al binnen geharkt! d:)b
Vandaag ook de aloaha solar collector aan de praat gekregen, om de enecsys invertertjes live naar pv-output te laten uploaden!
Leuk stukje software, waarmee allerhande gegevens als stroom, voltage, efficientie, temperatuur en natuurlijk vermogen kan worden uitgelezen van de inverters!! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-09 17:44

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 16:46:
Yep, ook vervelende zaken komen op de beste fora voor..............erg jammer dit...... :N
Over op de orde van de dag........zonnestroom bakken!
De decembermaand verloopt hier in Musselkanaal prima qua opbrengsten.........73% van mijn verwachting voor deze maand al binnen geharkt! d:)b
Vandaag ook de aloaha solar collector aan de praat gekregen, om de enecsys invertertjes live naar pv-output te laten uploaden!
Leuk stukje software, waarmee allerhande gegevens als stroom, voltage, efficientie, temperatuur en natuurlijk vermogen kan worden uitgelezen van de inverters!! *O*
Een van mijn persoonlijk grootste ergernissen met omvormers, van die dichtgetimmerde dingen waarbij je alleen via hun spullen en site kan raadplegen.

Gelukkig is door wat noeste arbeid daar verandering in gekomen, het was 1 van de grootste persoonlijke manco's met de Enecsys omvormers. En het is natuurlijk rete cool om deze gegevens vrij wel live te kunnen raadplegen, al doet PVoutput nog niet per paneel.

Je kan natuurlijk wel bij PVoutput meerder installaties maken, maar kom je met 12 panelen dan op 12 deel installaties uit, niet optimaal. Klinkt als iets wat wellicht in een zonphp gedaan zou kunnen worden.

Misschien dat contact opnemen met de PVoutput website een optie is, ze reageren meestal snel via de email. Al denk ik dat het markt aandeel mensen met Enecsys daar uitzonderlijk klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Leveranciers die privépersonen lastig vallen mogen wat mij betreft openbaar gemaakt worden en vermeden! Dat soort mensen hoort geen winkel te hebben als ze niet met mensen en commentaar om kunnen gaan.

PS. Vandaag is mijn minisetje van 440WP het dak van de schuur opgegaan :) Alleen toen alles klaar was, was de zon weg :/ :/ .

Morgen maar even remote inloggen om de opbrengst te zien via de telefoon @plugwise _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 15-12-2012 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

cjdijk schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 08:51:
Bij deze meld ik mij in dit topic. Afgelopen dinsdag zijn bij mij thuis 9 zonnepanelen geplaatst 2,25Kwp. Vanwege de hoge korting, goede kwaliteit en service, heb ik gekozen om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.
Gefeliciteerd met je installatie. Laat je niet gek maken door de "kosten" oorlog alhier. Jij bent een van de weinigen die 10 jaar all-in garantie heeft en Oskomera Home Solar kunt laten opdraven zonder kosten als er iets aan de hand is. Dat kunnen de anderen niet (die met lekker lage systeemprijzen schermen) ... :D

...
Het bedrag wat je krijgt voor teruggeleverde energie is aanzienlijk minder dan wat je betaalt bij leveren, vanwege belasting en transportkosten.
Transportkosten is irrelevant. Sinds 1 januari 2009 betalen alle kleinverbruikers uitsluitend nog vastrechten aan de netbeheerder, en is de variabele transportkosten component vervallen (was ongeveer zo'n 4,3 Eurocent/kWh in 2008). Ergo: niks meer saldeerbaar bij netbeheerder, dus "transportkosten" is een irrelevante factor geworden. Zowel in "besparings-", als in "terugverdientijd" discussies m.b.t. PeeVau.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@databeestje Inderdaad,de inverters allemaal los is een beetje overdone.......ik kan er natuurlijk eens een mailtje aan wagen!
Je voorstel is niet slecht, had ik zelf nog niet bedacht!
Ik dacht een nieuw acount te maken voor de gehele installatie, en de deelinstallatie's zelf analyseren aan de hand van de logfile die aloaha maakt.
Ik houd toch al een mega excelbestand bij, om de resultaten te analyseren, en een beetje prognose,s te maken...............mini databeestje hier? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Zo, dit topic loopt hard, even weer wat reacties.
opuntia1 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:58:
[...]

Bij de meter die je gefotografeerd heb zijn de symbooltjes weggeflitst, maar dat was niet jouw meter?
Niet mijn meter inderdaad, deze lijkt er een beetje op.
Cranberry schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 10:03:
Gebruiker MikeWazowski in dit forum heeft ook een E72FD en heeft proefondervindelijk vastgesteld dat deze meter ook terugtelt (zie posts van 29/30 juli dit jaar in dit topic). Vooral deze.
Fijn om te horen, bedankt voor de info.
Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 10:50:
Platdak montage valt altijd wel wat duurder uit als schuin dak, nou is 2,- per Wp een stevige prijs opzich maar hij heeft ook niets zelf moeten doen, misschien nog een meterkast aanpassing er bij en dan zit je er zo aan.
Persoonlijk zou ik nooit meer als 1,60 per Wp neertellen voor een systeem kant en klaar, dat is een redelijk gemiddelde denk ik.
Ja klopt ja, betreft een plat dak, dus inclusief van die standaarden om de panelen schuin te laten staan. En ik heb inderdaad helemaal niets zelf hoeven doen, alleen een beetje stofzuigen nadat ze klaar waren.
antonboonstra schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 11:14:
Ben ik de enige die het opvalt dat wij continu nieuwe zonaanbidders wijzen op het feit dat ze wellicht te veel hebben betaald voor hun installatie? Op zich is het natuurlijk behulpzaam om iemand met een offerte te vertellen of dit te duur is of goedkoop. Maar om iemand die al een installatie heeft aangeschaft en hier duidelijk blij mee is, vervolgens te vertellen dat hij een 'miskoop' heeft gedaan... :/ Beetje mosterd na de maaltijd.

Het zal vast goedkoper kunnen (dat kan het bijna altijd), maar hou er rekening mee dat dit een plat-dak installatie was inclusief montage én een Plugwise systeem en exclusief subsidie. Wees blij dat er weer iemand zo verstandig is geweest om te investeren in PV d:)b Gefeliciteerd cjdijk!
Bedankt voor je berichtje. Misschien ben ik inderdaad achteraf wat duurder uit dan anderen. Maar ik vind het zelf juist een prettig idee dat er een grote organisatie achter zit. Als er wat is hoef ik maar met VEH te bellen en alles wordt opgelost. Ook moet ik zeggen dat ik een paar jaar geleden ook al eens aan het rondkijken ben geweest, heb toen wel verschillende leveranciers vergeleken. Toen werden er prijzen genoemd van tussen 6 en 8 duizend euro. Werd toen een beetje moe van die scheve berekeningen, de 1 rekent exclusief installatie, de ander exclusief btw, nog weer een andere trekt vast de subsidie eraf. Ik hoor liever gelijk het vaste eindbedrag, dan kan het alleen nog maar meevallen als ik nog subsidie krijg. Als die van dit jaar op is, heb ik nog recht op die van volgend jaar.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 17:09:
Leveranciers die privépersonen lastig vallen mogen wat mij betreft openbaar gemaakt worden en vermeden! Dat soort mensen hoort geen winkel te hebben als ze niet met mensen en commentaar om kunnen gaan.

PS. Vandaag is mijn minisetje van 440WP het dak van de schuur opgegaan :) Alleen toen alles klaar was, was de zon weg :/ :/ .

Morgen maar even remote inloggen om de opbrengst te zien via de telefoon @plugwise _/-\o_
Dat de zon nu maar mag schijnen.........ik verzeker je......dit virus is erg besmetelijk! :Y
Ook met een paar paneelkes begonnen in mei dit jaar, 2 weken geleden, de eerste uitbreiding al gedaan!!
Veel schone KWh-tjes toegewenst vanuit Musselkanaal...............

@cjdijk...........gefeliciteerd! Bovenstaande geld ook voor jou..........veel Kwh-tjes toegewenst!!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

cjdijk schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 17:16:
Zo, dit topic loopt hard, even weer wat reacties.
Bedankt voor je berichtje. Misschien ben ik inderdaad achteraf wat duurder uit dan anderen. Maar ik vind het zelf juist een prettig idee dat er een grote organisatie achter zit. Als er wat is hoef ik maar met VEH te bellen en alles wordt opgelost. Ook moet ik zeggen dat ik een paar jaar geleden ook al eens aan het rondkijken ben geweest, heb toen wel verschillende leveranciers vergeleken. Toen werden er prijzen genoemd van tussen 6 en 8 duizend euro. Werd toen een beetje moe van die scheve berekeningen, de 1 rekent exclusief installatie, de ander exclusief btw, nog weer een andere trekt vast de subsidie eraf. Ik hoor liever gelijk het vaste eindbedrag, dan kan het alleen nog maar meevallen als ik nog subsidie krijg. Als die van dit jaar op is, heb ik nog recht op die van volgend jaar.
Mijn reactie was misschien wat negatief maar doelde meer in de trant van een keuze maken waar je zelf een goed gevoel bij hebt. Dat is misschien wel het belangrijkste. De situatie een paar jaar geleden was een heel ander slagveld, los dat de paneel prijzen een factor 1.5 gezakt zijn. Er zijn nu gelukkig webshops waar je een prijs indicatie hebt. Dat is meer houvast dan een melding "Prijs op aanvraag".

Ik ben zelf meer een prutser en vergeet nog wel eens dat niet iedereen hier dat zelf wil. Je kan iemand die bewust de keuze maakt om zelf te installeren en te prutsen niet 1 op1 vergelijken met iemand die gewoon een werkende installatie op het dak wil zonder zelf het dak op te gaan *en* met garantie.

Ik reken er gewoon op dat het PV virus gewoon kneiterhard toeslaat en dan lezen we aankomend jaar wel dat je uit gaat breiden op de schuur, carport, oost, westen en noorden, een warmtepomp installeert en verbruik gaat terugschroeven ;)

@offtopic Even in een Opel Ampera gezeten, maar het dashboard glom wel heel erg. Altijd grappig een verlengsnoer op rol in de kofferbak. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

GoT is sowieso een beetje een club van knutselaars en handige jongens natuurlijk.. ;) Daardoor wordt nog wel eens vergeten dat er een hele grote groep mensen is die 'gewoon' ontzorgt willen worden. En die prijzen via VEH zijn echt niet slecht voor wat je krijgt.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

@databeesje: Het electrische gedeelte had ik in principe ook best zelf gekund. Bij mij telt ook een beetje mee dat ik het ruim een jaar steeds zeer druk heb, dan vind ik het fijn als alles netjes werkend afgeleverd wordt, kon ik zelf gewoon ondertussen zoveel mogelijk doorwerken. En inderdaad ze waren met z'n 3'en in 2 uurtjes helemaal klaar. Dan heb ik die hijskraanbediende die de panelen omhoog hijste niet meegeteld. Nee hier gelukkig geen last van de crisis, werk in overvloed, het lijkt zelfs drukker dan ooit met mijn werk als zzp'er in de ict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 23:43

B2

wa' seggie?

Tja, mijn systeem komt ruim boven de 2 euro per Wp uit, maar ik heb dan ook een redelijk complexe situatie. De helft plat dak, de andere helft schuin. Met een dure omvormer erbij en totale montage inclusief extra groep. Maar wat zou het? Ik heb een mooi systeem, kwaliteitsproducten, netjes aangelegd en ben goed geadviseerd door The Sunshine Company. Dat vind ik de meerprijs t.o.v. acties en webshops meer dan waard. Overigens was The Sunshine Company nog goedkoper dan de lokale PV actie en werd ik beter geadviseerd.

Dat het dan een jaartje of zo langer duurt voordat het terugverdiend is, tja. Dat zal dan wel. Dat was toch niet de hoofd reden voor mij om PV aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
B2 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 19:30:
Tja, mijn systeem komt ruim boven de 2 euro per Wp uit, maar ik heb dan ook een redelijk complexe situatie. De helft plat dak, de andere helft schuin. Met een dure omvormer erbij en totale montage inclusief extra groep. Maar wat zou het? Ik heb een mooi systeem, kwaliteitsproducten, netjes aangelegd en ben goed geadviseerd door The Sunshine Company. Dat vind ik de meerprijs t.o.v. acties en webshops meer dan waard. Overigens was The Sunshine Company nog goedkoper dan de lokale PV actie en werd ik beter geadviseerd.

Dat het dan een jaartje of zo langer duurt voordat het terugverdiend is, tja. Dat zal dan wel. Dat was toch niet de hoofd reden voor mij om PV aan te schaffen.
Mijn installatie was ruim 5€ per Wp all in. Maar dat was in 2008. Uitbreiding in 2012 voor 1,13 € per Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Deze week de eerste week dat de panelen draaien bij mijn ouders. Vandaag ben ik er even mee bezig geweest om de data eruit te trekken (ieder zo zijn kunstje :P). Het viel mij alleen op dat de efficiency vrij laag is vergeleken met andere systemen in Nederland. Nu ben ik zelf compleet nieuw in zonnepanelen, het enige wat ik er mee kan is de software en apps aansturen. Ik heb dus ook niet echt door wat die efficiency in houd maar ik vroeg mij af waarom het zo laag is. De output: PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is bijna 21 december, daarna gaat het hart van de omvormer weer sneller kloppen, vanaf februari mag je dagen verwachten met mooie opbrengst en hoge efficiency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Verwijderd schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 20:29:
het is bijna 21 december, daarna gaat het hart van de omvormer weer sneller kloppen, vanaf februari mag je dagen verwachten met mooie opbrengst en hoge efficiency
Ah, ik heb nu pas door dat die efficiency over de gehele periode is. Vandaar dat die zo laag uitvalt, ik dacht dat het per dag was. Vond de verschillen al zo bizar groot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cyleo schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 20:30:
[...]

Ah, ik heb nu pas door dat die efficiency over de gehele periode is. Vandaar dat die zo laag uitvalt, ik dacht dat het per dag was. Vond de verschillen al zo bizar groot :P
Installatie op oost, dan moet je echt morgen zon hebben om los te gaan, de afgelopen week is misschien niet de beste om vast te stellen of het goed zit.

Wat eric-pvt zegt moet je het volhouden tot het echte productie seizoen begint. Mijn oost-west dak zitten op ongeveer 25% van de sticker waarde door de lage zon en de hoge hoek met de panelen die naar het oosten kijken. De piek zal ergens tussen 10 en 11 uur moeten liggen.

Heel erg herkenbaar toen ik ook begon met oost. Nu ik oost en west gebruik gaat het op de een of andere manier veel beter. Ik haal veel meer opbrengst nu dan mijn oude oost verwachting dan het aantal Wp zou doen vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb wat plaatjes geschoten in de regen, ziet er ook wel leuk uit :P
Sorry voor de schotel vervuiling, andere hobby van mij ;)
Er komt een ptz dome bij te staan zodat ik straks de schaduwwerking kan zien zonder het dak op te moeten.
De schotel op de voet is vrij eenvoudig te verplaatsen, alleen dat ding daarna uitrichten duurt even.
Er zit 80cm tussen de rijen, bij een hogere zon verwacht ik geen problemen.
Momenteel genereer ik 1-1,5KWh per dag met 2350Wp.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-P4fN9wOXyKw/UMzT8VHbf5I/AAAAAAAAAH0/BflF1oxYinQ/s800/daklinks.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-8Pb-7vBYaiM/UMzT8X0J_EI/AAAAAAAAAH4/17WVrZod3kU/s800/daklinks1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-7kliPrdTgGY/UMzT8WJ4ScI/AAAAAAAAAH8/x-w3lbDDXik/s800/dakrechts.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-n5Drvfdc1DU/UMzT8ySuyZI/AAAAAAAAAIE/VlR9NYgT9Cs/s800/dakrechts1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-nzK-iRgk7Qk/UMzT9djwuzI/AAAAAAAAAIk/qyj-3Bd6_c4/s512/inverter.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-LywEI8aBxto/UMzT9IbWZbI/AAAAAAAAAIA/Vs76I9n8Cig/s800/invertdisp.jpg

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cyleo schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 20:30:
[...]

Het is geen beste week maar dit is wel erg laag voor 2800Wp hoor, veel schaduw?

niemand in almelo en omgeving waar je een beetje mee kan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 21:55:
[...]

Het is geen beste week maar dit is wel erg laag voor 2800Wp hoor, veel schaduw?

niemand in almelo en omgeving waar je een beetje mee kan vergelijken?
Niet helemaal in de buurt, maar ik haalde vandaag in Apeldoorn 941Wh met 2940Wp in ZZW opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

B2 schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 22:04:
[...]

Niet helemaal in de buurt, maar ik haalde vandaag in Apeldoorn 941Wh met 2940Wp in ZZW opstelling.
En de 7 dagen ervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mja 46 km verschil, dan zal het wel een slechte week voor hem zijn denk ik.
Wachten op mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Even nog een aanvulling op mijn aankoop. Ik lees hier dat niet iedereen een extra groep heeft laten plaatsen in hun meterkast. Dat is bij mij wel gebeurd. Wanneer is het noodzakelijk dat er een extra groep bijkomt, waarop uitsluitend de zonnepanelen worden aangesloten, hangt dit af van de hoeveelheid panelen of zijn er nog andere redenen dit te doen? Want ik hoor nu ook van bekenden dat er ook zonnepanelen bestaan die je gewoon in een bestaand stopcontact kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cjdijk schreef op zondag 16 december 2012 @ 09:02:
Even nog een aanvulling op mijn aankoop. Ik lees hier dat niet iedereen een extra groep heeft laten plaatsen in hun meterkast. Dat is bij mij wel gebeurd. Wanneer is het noodzakelijk dat er een extra groep bijkomt, waarop uitsluitend de zonnepanelen worden aangesloten, hangt dit af van de hoeveelheid panelen of zijn er nog andere redenen dit te doen? Want ik hoor nu ook van bekenden dat er ook zonnepanelen bestaan die je gewoon in een bestaand stopcontact kunt doen.
Het is een regel, dat wanneer je >600wp aan zonnepanelen wilt aansluiten, je dit op een vrije groep zet.
Waar deze regel precies vandaan komt, weet ik niet.........heeft te maken met stroom (Ampere), als je nog verbruikers ACHTER de zekering hebt, kan in theorie de stroom hoger worden dan waarvoor de bedrading is uitgelegd, hierop grijpt de zekering immers niet in, omdat deze VOOR de zonnepanelen zit en de verbruikers van deze groep.
Zoek maar eens in dit topic, staat wel iets over geschreven, hoe dit precies zit.
Wel veel zoeken in 850 pagina's :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zover ik me er in verdiept heb, is dat alles dat meer als 600 watt kan leveren op een eigen groep moet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

http://techniekenzo.wordp...iebesparing/zonnepanelen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wel grappig, 3 reacties waarbij de volgende 3 getallen naar boven komen:
  1. >600Wp
  2. 600 Watt op bestaande groep (AC vermogen?)
  3. 500 Watt AC
Het juiste antwoord is *trommelgeroffel*: maximaal 2,25 Ampère AC volgens de NTA 8493. Je mag zoveel Wp aansluiten als je wilt zolang je omvormer maar begrenst op 2,25 Ampère AC. 1200Wp op een een Soladin 600 mag dus gewoon.

Is een PV-inverter overigens een warmte-krachtkoppeling systeem?
Wikipedia:
Warmte-krachtkoppeling (kortweg WKK) is de gecombineerde opwekking in één proces, op basis van een brandstof, van warmte en elektriciteit (of mechanische energie), waarbij de warmte nuttig wordt gebruikt.
Warmte wordt nuttig gebruikt t.b.v. verwarming van de zolder. De brandstof is de zon. En de PV inverter wekt elektriciteit op. Kunnen we een PV inverter dan een WKK noemen?
Dan mag je namelijk ineens 1000 Watt terug leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik heb even de nen 1010 op gezocht, maar kan het niet allemaal helemaal meer volgen. De kabel die ik voor de extra groep naar zolder leg, mag dat gewoon grondkabel zijn 3x 2,5kwadraat? Want installatiekabel moet door een buis toch? En dat gaat niet helemaal lukken

Overigens moet ik die grondkabel eigenlijk ook vastzetten, maar dat gaat niet lukken want het gaat door een koker die 7 meter lang is, maar waar ik alleen bij het begin en einde bij kan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:28:
Wel grappig, 3 reacties waarbij de volgende 3 getallen naar boven komen:
  1. >600Wp
  2. 600 Watt op bestaande groep (AC vermogen?)
  3. 500 Watt AC
Het juiste antwoord is *trommelgeroffel*: maximaal 2,25 Ampère AC volgens de NTA 8493. Je mag zoveel Wp aansluiten als je wilt zolang je omvormer maar begrenst op 2,25 Ampère AC. 1200Wp op een een Soladin 600 mag dus gewoon.

Is een PV-inverter overigens een warmte-krachtkoppeling systeem?
Wikipedia:

[...]

Warmte wordt nuttig gebruikt t.b.v. verwarming van de zolder. De brandstof is de zon. En de PV inverter wekt elektriciteit op. Kunnen we een PV inverter dan een WKK noemen?
Dan mag je namelijk ineens 1000 Watt terug leveren
Kijk......daar hebben we feiten, dit wist ik niet precies, heb wel de klok horen luiden...........
Thanks Dre d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 09:09:
[...]

Het is een regel, dat wanneer je >600wp aan zonnepanelen wilt aansluiten, je dit op een vrije groep zet.
Waar deze regel precies vandaan komt, weet ik niet.........heeft te maken met stroom (Ampere), als je nog verbruikers ACHTER de zekering hebt, kan in theorie de stroom hoger worden dan waarvoor de bedrading is uitgelegd, hierop grijpt de zekering immers niet in, omdat deze VOOR de zonnepanelen zit en de verbruikers van deze groep.
Zoek maar eens in dit topic, staat wel iets over geschreven, hoe dit precies zit.
Wel veel zoeken in 850 pagina's :(
Neen. NEN1010 >> 2,25 Ampère is het criterium (max. stroom AC-zijdig van de inverter[s] op die verbruiks-groep). Je kunt best meer dan 600 Wattpiek aan nominaal generator vermogen aansluiten op een Soladin600. Als er maar niet meer dan genoemde 2,25 Ampère uit komt, daarop wordt dat ding afgeknepen. Bij ons staat in de centrale ruimte al vele jaren een Soladin"600" waarop 648 Wattpiek generator vermogen (2 ministrings van 3) is aangesloten, en dat mag, want de omvormer is beperkt. Resultante: nooit meer dan 499 Watt AC vermogen gezien (zeldzaam), meestal is de max. hier 498 Watt AC.
Men mag PV-systemen alleen op een eindgroep aansluiten waarop ook verbruikende toestellen zijn aangesloten als de samengestelde stroom van de PV-systemen aangesloten op die eindgroep kleiner of gelijk is aan 2,25 A. Voor de bepaling van de stroom per PV-systeem moet men daarbij uitgaan van de nominale stroom AC-zijdig volgens opgave van de fabrikant.
Citaat van pagina 159 van "Zonne-energie. Bouwkundige- en installatietechnische richtlijnen voor zonne-energiesystemen", Handboek HBze van ISSO.

Met dank aan Guus. _/-\o_

Ziet later ook de post van Dre d:)b

[ Voor 1% gewijzigd door zonnigtype op 16-12-2012 10:44 . Reden: Dre was eerder ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 07:26
Cyberpope schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:29:
Ik heb even de nen 1010 op gezocht, maar kan het niet allemaal helemaal meer volgen. De kabel die ik voor de extra groep naar zolder leg, mag dat gewoon grondkabel zijn 3x 2,5kwadraat? Want installatiekabel moet door een buis toch? En dat gaat niet helemaal lukken

Overigens moet ik die grondkabel eigenlijk ook vastzetten, maar dat gaat niet lukken want het gaat door een koker die 7 meter lang is, maar waar ik alleen bij het begin en einde bij kan.
Als de kabel niet in de grond komt te liggen is een grondkabel niet nodig.
VD draad moet in een buis
Kabel hoeft niet in een buis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

silvester6 schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:42:
Als de kabel niet in de grond komt te liggen is een grondkabel niet nodig.
VD draad moet in een buis
Kabel hoeft niet in een buis
Dan zou deze dus mogen???

https://www.elektrobode.n...iekabel-3x2-5mm-per-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cyberpope schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:29:

Grondkabel of buitenkabel met of zonder aardscherm mag je zondermeer in huis gebruiken voor de aanleg van een groep voor de PV. Zo lang de doorsnede afdoende is waarvoor je deze af wil zekeren dan is er geen probleem.

Mocht je verliezen willen "minimaliseren" dan wordt nog wel eens een dikkere doorsnede aders gekozen. Dus in plaats van de gebruikelijke 2.5mm2 voor een 16A groep, een kabel met een 4mm2 ader doorsnede voor een 16A groep. Dit is met name voor lengtes >15 meter interresant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Persoonlijk zou ik altijd nog proberen om een extra mechanische bescherming in de vorm van een PVC buis om een onzichtbare kabel te krijgen. Mijn gok zou zijn dat je als de kabel er eenmaal zit dat je er wel een PVC buis omheen kunt schuiven (4m), dan een koppelstuk, en dan nog een PVC buis van 4m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Rukapul schreef op zondag 16 december 2012 @ 10:55:
Persoonlijk zou ik altijd nog proberen om een extra mechanische bescherming in de vorm van een PVC buis om een onzichtbare kabel te krijgen. Mijn gok zou zijn dat je als de kabel er eenmaal zit dat je er wel een PVC buis omheen kunt schuiven (4m), dan een koppelstuk, en dan nog een PVC buis van 4m.
Ja heb ik ook gedaan, het is hier en daar een beetje pielen in zo'n trap koof maar kan best, het is buigzaam spul.
En kost niets dus dus daar hoef je het ook niet voor te laten, ik vond het wel veiliger op de lange duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dat laatste is een optie.. en moet ook gaan lukken.
Maar ik ga denk ik voor de 4mm kwadraat, dan moet het nog passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Citaat van pagina 159 van "Zonne-energie. Bouwkundige- en installatietechnische richtlijnen voor zonne-energiesystemen", Handboek HBze van ISSO.

Met dank aan Guus. _/-\o_

Ziet later ook de post van Dre d:)b
Staat daar ook in dat je 7 soladins 600 via 7 wandkontaktdozen op één 16 amp eindgroep mag aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:10:
[...]

Staat daar ook in dat je 7 soladins 600 via 7 wandkontaktdozen op één 16 amp eindgroep mag aansluiten ;)
Neen. O-)

Ik wil die pil nog steeds bespreken, maar het is een nogal omvangrijk boekwerk (472 pp.), en het stikt van de bureaucratie (wat niet zo leuk is om te lezen). Er staat bijv. wel een leuk stukkie in over "duurzame kabelcodering"... (anyone here? ;) ).

Praktische kant had m.i. wat beter belicht kunnen worden, volgens mij. Want daar was dat "handboek" volgens mij vooral voor bedoeld. Ik neem aan dat veel installateurs ook niet zo'n behoefte hebben aan ambtelijke documentatie, maar gewoon snoeiharde gewilde dan wel te renoveren praktijk situaties uitgetekend en verklaard willen zien, met gedetailleerde toelichting...

Wie weet in de volgende druk... (als HS weer geld heeft ... :X ).

Ben nu weer ff met wat leuks bezig (het moet ook voor mij interessant blijven natuurlijk, anders kan ik wel ophouden :z ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Cyberpope schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:09:
dat laatste is een optie.. en moet ook gaan lukken.
Maar ik ga denk ik voor de 4mm kwadraat, dan moet het nog passen :)
Hier heb ik de kabel ook zo goed en kwaad als het gaat met klemmen waar mogelijk de 7 meter door de trapkoof naar beneden laten gaan. Te laat om stukken 2 meter grijs PVC buis eromheen te doen, dan had ik eerder moeten zijn. Misschien als ik ooit de moeite neem om een 4mm2 kabel te trekken dat ik het dan alsnog doe. Er zitten wel een stuk of 20 kabelklemmen om de kabel op de plaats te houden.

Die oude 22 meter 2.5mm2 kan ik wel weer goed gebruiken voor een aansluiting achter het huis of het schuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forumleden,
Ik heb een gewetensvraag over de aansluiting als hierboven beschreven van 2,25 amp.
Wat is jullie mening in de volgende situatie:

# 1170wp op het garagedak aan zonnepanelen
# deze 6 panelen zijn per 2 op een microinverter enecsys aangesloten.
# de drie microinverters wisselspanning zijdig op 1 kabel gekoppeld aan elkaar
# de wisselspanning komt binnen in de garage op een 16 amp zekering
# de kabel die aan de voedende zijde van deze zekering in de garage is verbonden komt uit het huis waar deze aan de afgaande zijde van een groep is aangesloten. Deze zekering is een apparte groep die voor de garage is bedoeld. Dus de verbruikers in de garage zitten ook achter deze zekering.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Overigens mag je gerust langskomen om hem door te bladeren of je d'r iets over vindt.

Op tijd aankondigen, kijken of ik nog ergens moesappels kan scoren om via gesaldeerde zonnestroom in iets lekkers te converteren... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Als je geen andere verbruikers aangesloten hebt op deze ene groep kan je met een klein beetje gezond verstand wel weten dat het gewoon veilig is om 7 of zelfs 13 Soladin 600's aan te sluiten op deze ene groep. Ik heb daar ooit zelfs een topic over geopend, maar die is helaas een beetje doodgebloed. Zie Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep? als je meer wilt weten ;)

[Edit]Als je discussie weer wilt aanslingeren graag, maar dan wel in Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep?

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 16-12-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:23:
[...]

Als je geen andere verbruikers aangesloten hebt op deze ene groep kan je met een klein beetje gezond verstand wel weten dat het veilig is om 7 of zelfs 13 Soladin 600's aan te sluiten op deze ene groep. Ik heb daar ooit zelfs een topic over geopend, maar die is helaas een beetje doodgebloed. Zie Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep? als je meer wilt weten ;)

[Edit]Als je discussie weer wilt aanslingeren graag, maar dan wel in Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep?
Jij wou alleen mijn antwoord nooit slikken, één omvormer per eind groep. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:19:
Beste forumleden,
Ik heb een gewetensvraag over de aansluiting als hierboven beschreven van 2,25 amp.

# de kabel die aan de voedende zijde van deze zekering in de garage is verbonden komt uit het huis waar deze aan de afgaande zijde van een groep is aangesloten. Deze zekering is een apparte groep die voor de garage is bedoeld. Dus de verbruikers in de garage zitten ook achter deze zekering.

Garage helemaal appart op die groep? Of nog meer kabels er aan? zo ja een no go
Indien alleen de garage, nog meer verbruikers in de garage behalve verlichting? Een no go
Indien alleen verlichting (1tl of zo) geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:31:
[...]

Jij wou alleen mijn antwoord nooit slikken, één omvormer per eind groep. :P
Lijkt me dat jullie dat dan maar eens in de ISSO werkgroep moeten gaan gooien voor wat meer duidelijkheid op dit "brisante" (typisch Nederlandse???) onderwerp... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Je kan evt. een onderverdeler plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:36:
[...]

Garage helemaal appart op die groep? Of nog meer kabels er aan? zo ja een no go
Indien alleen de garage, nog meer verbruikers in de garage behalve verlichting? Een no go
Indien alleen verlichting (1tl of zo) geen probleem
Garage appart op de afgaande groep in woonhuis.
Ja wel meerdere verbruikers mogelijk.........is tevens een knutselruimte, met de daarbij behorende machines :Y
Dus in theorie verbruik ik de gebakken zonnestroom in de garage......indien ik er niet bezig ben gaat de zonnestroom via de 30 meter :( lange kabel naar mijn meterkast in huis.
De garage heeft echter wel behalve een automaat voor de pv-groep, ook nog 5 afgaande groepen, waarachter de machinerie hangt.
Dus eigenlijk heb ik 2 meterkasten.
Huis->groep->Garage->6 groepen->van deze 6 groepen is 1 voor de pv............. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 08:45
Beste forumleden,

Dit kan gewoon.
Ik heb dezelfde situatie.
In garage heb ik wel een groepkast gemonteerd met 2 groepen 1 voor garage en de andere voor de pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:44:
[...]

Garage appart op de afgaande groep in woonhuis.
Ja wel meerdere verbruikers mogelijk.........is tevens een knutselruimte, met de daarbij behorende machines :Y
Dus in theorie verbruik ik de gebakken zonnestroom in de garage......indien ik er niet bezig ben gaat de zonnestroom via de 30 meter :( lange kabel naar mijn meterkast in huis.
De garage heeft echter wel behalve een automaat voor de pv-groep, ook nog 5 afgaande groepen, waarachter de machinerie hangt.
Dus eigenlijk heb ik 2 meterkasten.
Huis->groep->Garage->6 groepen->van deze 6 groepen is 1 voor de pv............. :)
Ja dat is helemaal goed, zoals je het eerst beschreef zag ik een kabel naar een schuur met lasdoos in de schuur met div wcd's en verlichting, dan word het een heel ander verhaal als je daar veel of grote verbruikers hebt.
Ik neem aan dat die pv automaat in de garage geen 16A is met zo'n kleine installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Beste forumleden,

10 Ampère smeltveiligheid (+passchroef) of 10 Ampère automaat in je groepenkast is de oplossing voor jou probleem. Weet niet of het ergens zo beschreven staat, maar is volgens mijn gezonde* verstand hartstikke veilig dan. Wel even kijken of je "machines" niet teveel (inschakel)stroom vragen waardoor je beveiliging aanspreekt.

*=naar eigen beoordeling

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 16-12-2012 13:58 . Reden: Onderverdeler gemist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 16 december 2012 @ 12:09:
[...]

10 Ampère smeltveiligheid (+passchroef) of 10 Ampère automaat in je groepenkast is de oplossing voor jou probleem. Weet niet of het ergens zo beschreven staat, maar is volgens mijn gezonde* verstand hartstikke veilig dan. Wel even kijken of je "machines" niet teveel (inschakel)stroom vragen waardoor je beveiliging aanspreekt.

*=naar eigen beoordeling
Ik neem aan, dat je daar de automaat voor de pv-groep mee bedoeld?
De groep vanuit de woning naar de garage is 16 amp.
Alle 6 automaatjes in de garage zijn 6 amp in verband met selectiviteit.......... :Y
Welnu......de volgende stap:
Stel ik ga verdubbelen qua vermogen.........sluit ik dan de volgende 3 inverters aan op een volgende 6 ampere automaat in de garage?
Ben ik dan nog steeds veilig bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Veilig is maximaal 18,25 A door een kabel. En dat bij een kortsluiting, niet bij normaal gebruik. Iets anders aansluiten is voor eigen risico.
Wat is erop tegen om je omvomer op een aparte groep aan te sluiten in je meterkast? Kosten? Problemen met je opstal verzekering kan zomaar een flink stuk duurder uitpakken.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 13:09:
[...]

Ik neem aan, dat je daar de automaat voor de pv-groep mee bedoeld?
De groep vanuit de woning naar de garage is 16 amp.
Alle 6 automaatjes in de garage zijn 6 amp in verband met selectiviteit.......... :Y
Welnu......de volgende stap:
Stel ik ga verdubbelen qua vermogen.........sluit ik dan de volgende 3 inverters aan op een volgende 6 ampere automaat in de garage?
Ben ik dan nog steeds veilig bezig?
Excuses, ik had even gemist dat je nog een onderverdeler met 6×6A had.

Er gaat dus 1x 16A van huis naar garage. In garage zitten de eindgroepen met 6×6A. Je krijgt dat zoiets: (aantal groepen en waarden kloppen niet. Tevens heb jij ook verbruikers op de onderverdeler aangesloten).
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-OwGVEDyoJrk/UCy0DfR2tbI/AAAAAAAABzI/VC9GANbWn_8/s720/schema2omvormers2.JPG
De leiding tussen je garage en je huis is beveiligt door middel van de beveiliging in je huis (16 Ampère), dus deze is veilig. Als je 6×6 Ampère PV aan zou sluiten (=36 Ampère) is dit ook hartstikke veilig. Je 16 Ampère tussen huis en garage schakelt gewoon uit als de stroom te hoog wordt.

Teken anders de situatie even en op welk punt twijfel je cq denk je dat de stroom te hoog kan worden?
drielp schreef op zondag 16 december 2012 @ 13:48:
Veilig is maximaal 18,25 A door een kabel. En dat bij een kortsluiting, niet bij normaal gebruik. Iets anders aansluiten is voor eigen risico.
Wat is erop tegen om je omvomer op een aparte groep aan te sluiten in je meterkast? Kosten? Problemen met je opstal verzekering kan zomaar een flink stuk duurder uitpakken.
Hoe kom je aan 18,25 Ampère door een "kabel"? Is de montagewijze/ ligging van de kabel niet van belang? Maakt het niet uit of de isolatie van XLPE of PVC is? Waarom staan er in de tabel van de NEN1010 allerlei andere veel hogere waarden tot 34 Ampère door een 2,5mm kabel?

Als je mensen wilt behoeden voor problemen met hun 'verzekering' vind ik allemaal best, maar doe het dan alleen als je er verstand van hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Dre op 16-12-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
dit plaatje is zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
toch is het niet de situatie die ik het liefste zie.
als bijde omvormers via eigen kabel zijn aangesloten.
kun je ook zeggen dat je 1x een dikkere kabel voor je omvormers hebt. (fisiek dus niet zo, maar vermogen wel verdeeld.)
en daar door minder kabel verlies.

en ik vind een extra kabel trekken eigenlijk niet zo duur, ook niet naar de schuur.
en moeilijk al hellemaal niet.
gleufje graven. ymvk-as kabel er in. gleufje weer dicht.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Dre heeft het goed uitgelegd.
Nergens kan de stroom te hoog worden waardoor overbelasting kan ontstaan, draden te warm waardoor brand.
(vaak brand door kortsluiting genoemd, terwijl het geen kortsluiting is geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
migjes schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:06:
[...]

toch is het niet de situatie die ik het liefste zie.
als bijde omvormers via eigen kabel zijn aangesloten.
kun je ook zeggen dat je 1x een dikkere kabel voor je omvormers hebt. (fisiek dus niet zo, maar vermogen wel verdeeld.)
en daar door minder kabel verlies.

en ik vind een extra kabel trekken eigenlijk niet zo duur, ook niet naar de schuur.
en moeilijk al hellemaal niet.
gleufje graven. ymvk-as kabel er in. gleufje weer dicht.
Tuurlijk als de optie er is meteen een extra kabel.

Helaas is deze optie niet altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dre Bovenstaande tekening is inderdaad mijn situatie..........je hebt het goed omschreven.
Mijn zorg gaat meer over de toekomstige uitbreiding die op stapel staat.
Als ik stel 3*6=18 Ampere zou willen voeden, klapt de zekering in huis er uit in theorie, deze is immers 16A
Is het in de praktijk echter niet zo, dat door de 30 meter kabel die ertussen zit (XMVK 3*2,5mm2 door de grond, en dan via de kruipruimte naar de meterkast) deze automaat niet zal afschakelen, maar dat ik problemen met oververhitting krijg in de kabel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
denk dat je ook veel verlies hebt op die 2,5 mm2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:49:
@Dre Bovenstaande tekening is inderdaad mijn situatie..........je hebt het goed omschreven.
Als ik stel 3*6=18 Ampere zou willen voeden, klapt de zekering in huis er uit in theorie, deze is immers 16A
Is het in de praktijk echter niet zo, dat door de 30 meter kabel die ertussen zit (XMVK 3*2,5mm2 door de grond, en dan via de kruipruimte naar de meterkast) deze automaat niet zal afschakelen, maar dat ik problemen met oververhitting krijg in de kabel? :?
Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Een kabel van 2,5mm2 mag je afzekeren met 16A en het heel kleine beetje warmteverlies kan makkelijk weg.
De kabel zal dus nooit te warm kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:49:
Alle stroom die door die kabel loopt gaat ook door de zekering. De zekering zal eerder doorbranden dan de kabel en is dus veilig. Je kan gerust 6× 6 Ampère terug voeden. Dat is hartstikke veilig alleen de beschikbaarheid komt in het geding (vaak de zekering eruit). Ik zou me niet direct grote zorgen maken om de beschikbaarheid met 18 Ampère PV door een 16 Ampère automaat. (Ik ga zelf ook zoiets komende zomer proberen >:) )

Stukje NEN1010:
  • Meeraderige kabel in grond (met of zonder bescherming)= basisinstallatiemethode D
  • 2,5 mm2
  • 2 belaste aders
  • koper
  • PVC isolatie
  • Hoogst toelaatbare kerntemperatuur: 70 °C
  • Omgevingstemperatuur grond 20°C
Toelaatbare stroom: 29 Ampère

Stukje kabel boven de grond zal basisinstallatiemethode B2 C zijn. Dan komen we daar op 23 27 Ampère uit. Zekering van 23 27 Ampère of kleiner is conform de NEN1010: 2007+C1 2008 dus veilig.

Zie Tabel A.52-3 uit de NEN1010: 2007+C1 2008

Basisinstallatiemethode B2= kabel in buis op de muur
Basisinstallatiemethode C= kabel niet in buis op de muur

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 16-12-2012 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben nog aan het puzzelen wat voor mijn platte dak de beste opstelling is met het hoogste rendement. Het bruikbare oppervlak is beperkt, zie https://dl.dropbox.com/u/...0%20-%20opties/Slide1.JPG

Met de 'standaard' rijen-in-landscape opstelling kan ik maar (2x2 + 1x3 =) 7 panelen kwijt. Gezien ons verbruik (>4000, gezin van 5 personen) wil ik graag meer plaatsen.
Een leverancier stelde een oost-west opstelling voor met 13 panelen onder 10 graden, maar ik lees hier dat hierop vuil blijft liggen en ik schat dat de opbrengst van deze opstelling niet heel hoog is.

Ik dacht zelf aan een schans (2x6 in portrait onder 15 graden) zie https://dl.dropbox.com/u/...0%20-%20opties/Slide3.JPG, of aan een combi landscape+portrait van 10 panelen zie https://dl.dropbox.com/u/...0%20-%20opties/Slide4.JPG.

Als ik het montagemateriaal als bouwpakket geleverd kan krijgen dan wil ik eea zelf gaan installeren.
Kan iemand iets roepen over welke opstelling wel/niet een goed idee is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
silvester6 schreef op zondag 16 december 2012 @ 14:21:
[...]

Tuurlijk als de optie er is meteen een extra kabel.

Helaas is deze optie niet altijd mogelijk.
niet kunnen en niet willen.
is een groot verschil.

als een extra kabel niet kan, heb ik eerder het idee dat het niet willen is.
een extra kabel kan eigenlijk altijd.
als dat niet kan is er ook geen plaats voor pv.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op zondag 16 december 2012 @ 16:00:
[...]

niet kunnen en niet willen.
is een groot verschil.

als een extra kabel niet kan, heb ik eerder het idee dat het niet willen is.
een extra kabel kan eigenlijk altijd.
als dat niet kan is er ook geen plaats voor pv.
Alles kan. Gewoon met graafmachine (stink dieseltje) gaatje graven op voldoende diepte, kabeltje erin en weer dichtgooien. Leuk voor mensen die centjes verdienen met verkoop/ installatie/ leggen van kabels, maar totaal overbodig in dit geval.

Vanuit tvt en milieu lijkt me niet echt wenselijk hier een extra kabel te leggen? Hooguit voor mensen die er centjes aan verdienen is het een leuk klusje???

[Edit] Migjes: Ik mis vaak wat onderbouwing in jouw posts, kan je deze extra kabel eens onderbouwen waarom dat moet? (Veiligheid? Verliezen? Beschikbaarheid? 'Terugverdientijd ?' Eigen belang?)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 16-12-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Tja ik kan me er zeker wat bij indenken als je je hele tuin overhoop moet halen voor een kabel. dat je kiest voor een onderverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
zonnigtype schreef op zondag 16 december 2012 @ 11:21:
[...]

Overigens mag je gerust langskomen om hem door te bladeren of je d'r iets over vindt.

Op tijd aankondigen, kijken of ik nog ergens moesappels kan scoren om via gesaldeerde zonnestroom in iets lekkers te converteren... :9
Dat lust ik wel ;) dus wie weet.
( ik weet dat veel van mijn weethoe voorbij de houdbaarheids datum is en een opfris kursus nooit weg is )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:13:
[...]

Alle stroom die door die kabel loopt gaat ook door de zekering. De zekering zal eerder doorbranden dan de kabel en is dus veilig. Je kan gerust 6× 6 Ampère terug voeden. Dat is hartstikke veilig alleen de beschikbaarheid komt in het geding (vaak de zekering eruit). Ik zou me niet direct grote zorgen maken om de beschikbaarheid met 18 Ampère PV door een 16 Ampère automaat. (Ik ga zelf ook zoiets komende zomer proberen >:) )

Stukje NEN1010:
  • Meeraderige kabel in grond (met of zonder bescherming)= basisinstallatiemethode D
  • 2,5 mm2
  • 2 belaste aders
  • koper
  • PVC isolatie
  • Hoogst toelaatbare kerntemperatuur: 70 °C
  • Omgevingstemperatuur grond 20°C
Toelaatbare stroom: 29 Ampère

Stukje kabel boven de grond zal basisinstallatiemethode B2 C zijn. Dan komen we daar op 23 27 Ampère uit. Zekering van 23 27 Ampère of kleiner is conform de NEN1010: 2007+C1 2008 dus veilig.

Zie Tabel A.52-3 uit de NEN1010: 2007+C1 2008

Basisinstallatiemethode B2= kabel in buis op de muur
Basisinstallatiemethode C= kabel niet in buis op de muur
Dank je Dre voor je antwoorden........en je stukken uit de NEN 1010 normeringen die hier op slaan! _/-\o_
Ik ben overtuigd, dat ik veilig verder kan uitbouwen.......werkt aanstekelijk hé die pv panelen :Y
Overigens een ieder die mee heeft zitten denken aan mijn situatie hier vandaag.dank!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
jurk738 schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:25:
Ik ben nog aan het puzzelen wat voor mijn platte dak de beste opstelling is met het hoogste rendement. Het bruikbare oppervlak is beperkt, zie https://dl.dropbox.com/u/...0%20-%20opties/Slide1.JPG

Met de 'standaard' rijen-in-landscape opstelling kan ik maar (2x2 + 1x3 =) 7 panelen kwijt. Gezien ons verbruik (>4000, gezin van 5 personen) wil ik graag meer plaatsen.
Een leverancier stelde een oost-west opstelling voor met 13 panelen onder 10 graden, maar ik lees hier dat hierop vuil blijft liggen en ik schat dat de opbrengst van deze opstelling niet heel hoog is.

Ik dacht zelf aan een schans (2x6 in portrait onder 15 graden) zie https://dl.dropbox.com/u/...0%20-%20opties/Slide3.JPG, of aan een combi landscape+portrait van 10 panelen zie https://dl.dropbox.com/u/...0%20-%20opties/Slide4.JPG.

Als ik het montagemateriaal als bouwpakket geleverd kan krijgen dan wil ik eea zelf gaan installeren.
Kan iemand iets roepen over welke opstelling wel/niet een goed idee is?
Ik zou gaan puzzelen op 24x SF-160, volgens mij past dat. Dat zijn thin film panelen, in oost-west kom je dan een heel eind: 24x160Wp = 3840Wp. Het grootste nadeel van deze panelen is de afmetingen: ze zijn kleiner, waardoor je meer montagemateriaal en vooral arbeid nodig hebt. De opbrengst zal je denk ik wel meevallen. Kijk maar een op http://www.herbergpv.nl/ voor de opbrengst van een nou niet bepaald ideale opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bezuiniger schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:40:
[...]

Ik zou gaan puzzelen op 24x SF-160, volgens mij past dat. Dat zijn thin film panelen, in oost-west kom je dan een heel eind: 24x160Wp = 3840Wp. Het grootste nadeel van deze panelen is de afmetingen: ze zijn kleiner, waardoor je meer montagemateriaal en vooral arbeid nodig hebt. De opbrengst zal je denk ik wel meevallen. Kijk maar een op http://www.herbergpv.nl/ voor de opbrengst van een nou niet bepaald ideale opstelling.
Hier nog een tweede Nederlandse referentie met Solar Frontier (Shell dochter) CI[G]S dunnelaag systeem, in Heemskerk:

http://www.sonnenertrag.e...zonnepit/19744/19033.html

Andere referenties op Sonnenertrag:

http://www.sonnenertrag.e...ltaik-vergleichsuche.html

Solar Frontier bij Module inkloppen.

Krijg je d'r nog zeven Duitsers en twee Japanners gratis bij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-09 09:04
Nou ik heb de keuze teruggebracht tot 3 mogelijke leveranciers....Die komen allemaal op een terugverdientijd van minder dan 10 jaar en dat was een eis. 1 internetpartij en 2 lokale levaranciers....

Even de volgende vraag: 1 van de leveranciers gaf aan dat het verstandig was om de panelen op mijn platte dak uit te rusten met mini omvormers omdat er risco was op schaduw. heeft er iemand ervaring met deze mini omvormers (per paneel dus) en wellicht ook met de solaredge eco 4000? (dit is dan een omvormer die werkt met die 'optimers' zoals ze op de offerte staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Als je nog eens last hebt van sneeuw op je paneeltjes, zo maak je ze heel snel sneeuwvrij:
YouTube: Funny DIY Avalanche - Snow Scotland Stevie & Naj

[ Voor 11% gewijzigd door BamSlam_ op 16-12-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Dre schreef op zondag 16 december 2012 @ 16:17:
[...]

Alles kan. Gewoon met graafmachine (stink dieseltje) gaatje graven op voldoende diepte, kabeltje erin en weer dichtgooien. Leuk voor mensen die centjes verdienen met verkoop/ installatie/ leggen van kabels, maar totaal overbodig in dit geval.

Vanuit tvt en milieu lijkt me niet echt wenselijk hier een extra kabel te leggen? Hooguit voor mensen die er centjes aan verdienen is het een leuk klusje???

[Edit] Migjes: Ik mis vaak wat onderbouwing in jouw posts, kan je deze extra kabel eens onderbouwen waarom dat moet? (Veiligheid? Verliezen? Beschikbaarheid? 'Terugverdientijd ?' Eigen belang?)
daar is toch geen dieseltje voor nodig.
gewoon een bats. en scheppen maar. zo diep hoeft die kabel nu ook weer niet.
(wel de regels in acht nemend. natuurlijk)

en het is eigenlijk simple ik zie gewoon tunnel visie.
men probeert niet de simpelste oplossing eerst, maar gaan voor de moeilijkste.
waarom heeft nog niemand gezegt?
mischien is het wel hellemaal niet zo moeilijk om een extra kabel te leggen.

als ik naar de kosten kijk is een extra kabel leggen voor mij goedkoper als de groep in de schuur te gaan splitsen.
geeft mij ook meer mogenlijkheden etc..
simple en effectief.
(als de schuur nu 50 meter van het huis staat word het een ander verhaal, maar dat heb ik niet kunnen vinden in het verhaal.)

en ik hoef niks te onderbouwen.
onderbouw jij het maar eens, waarom dat beter zou zijn om dat te splitsen.
terwijl je niet weet hoe simple een extra kabel zou kunnen zijn.
uiteindelijk weten wij alle bij de situatie niet. dus het is vrij zinloos. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

migjes schreef op zondag 16 december 2012 @ 21:24:
[...]

daar is toch geen dieseltje voor nodig.
gewoon een bats. en scheppen maar. zo diep hoeft die kabel nu ook weer niet.
(wel de regels in acht nemend. natuurlijk)

Knip
Regels:
Grondkabel met aardscherm
50 cm diep.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Wie o wie heeft nog een stuk solarkabel van 6mm2 liggen? Lengte ongeveer 3meter kleur zwart bij voorkeur..
Ik ga woensdag installeren en heb net te weinig ingekocht :F

Iemand?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bezuiniger schreef op zondag 16 december 2012 @ 17:40:
[...]

Een oost-west opstelling is voor mijn beperkte dakoppervlak en gewenste opbrengst dus toch wel een goede optie. De opbrengst per paneel is wat lager (80%?) maar ik kan veel meer panelen kwijt.

Dank voor de SF-160 tip, maar met panelen van 2x1m, zoals deze http://zonnemarkt.nl/zonnepanelen/zmsolar-p300/, kan ik het volgens mij eenvoudig mooi vol leggen met 13 stuks (13x300Wp=3900Wp).
Is een Kostal Pico 3.6 een geschikte omvormer voor zo´n oost-west opstelling?
Ook eens kijken wat handig montagemateriaal hiervoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
hors0125 schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:12:
Wie o wie heeft nog een stuk solarkabel van 6mm2 liggen? Lengte ongeveer 3meter kleur zwart bij voorkeur..
Ik ga woensdag installeren en heb net te weinig ingekocht :F

Iemand?
Ik heb dat nog wel liggen

Te Etten Leur

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 29-09 23:38
Toch wil ik nog een mogelijk probleem opgeven bij de hier voorgestelde onder verdelers.
Ik weet het is spijkers op laag water zoeken maar in geval van praktijk vraag ik me af wie er aan het korste eind trekt.
Stel je slaat een spijker door de kabel of realistiser en wel eens zelf mee gemaakt water in de kabel bij volle sluiting gaat de zekering in de meterkast er uit en probleem opgelost maar nu ontstaat er geen voledige sluiting maar laten we zeggen 10 ohm tussen fase en nul.
De stroom komt voor 16ampere uit de meterkast en de rest 6A uit de omvormers de warmte ontwikkeling bij de spijker wordt nu wel erg groot met brand tot gevolg. De rest kun je zelf invullen en ja ik weet dat bovenstaand ook kan met een enkele omvormer maar goed die situatie is omschreven in de nen1010.
Kortom in de praktijk ben je gewoon beter af zonder onder verdeler en gewoon de juiste kabel.
Ook is het me al gelukt om 2 verschillende parrallel geschakelde omvormers aan de gang te houden los van het net in een uitgelokte situatie wat ook een risico is met een onderverdeler wat groter is als met alleen een hoofdverdeler.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 08:45
weet iemand waar dit is:
Afbeeldingslocatie: http://www.frankvanderpol.nl/0402lokatie/zonne-eilandgr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

snameroc schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:27:
[...]

Ik heb dat nog wel liggen

Te Etten Leur
@snameroc
Super! Zou je een 3m in een envelop op kunnen sturen tegen vergoeding?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door buyksloot op 17-12-2012 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

buyksloot schreef op maandag 17 december 2012 @ 08:47:
[...]

Ik maar duurt maand voor dat ik weer in nederland ben dus als je geen haast hebt?!
Aah.. dan gaat het over. 'k ga woensdag installeren.. :P

Bedankt voor het aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 18:52

MieJuul

3970Wp

snameroc schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:39:
Ook is het me al gelukt om 2 verschillende parrallel geschakelde omvormers aan de gang te houden los van het net in een uitgelokte situatie wat ook een risico is met een onderverdeler wat groter is als met alleen een hoofdverdeler.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Want waar moeten de omvormers het opgewekte vermogen laten als ze los zijn van het net?
(Of je had er een vorm van belasting aanhangen, dan zou het wellicht kunnen)
En hoelang bleven ze aan de gang?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 19:09
jurk738 schreef op zondag 16 december 2012 @ 22:58:
[...]

Een oost-west opstelling is voor mijn beperkte dakoppervlak en gewenste opbrengst dus toch wel een goede optie. De opbrengst per paneel is wat lager (80%?) maar ik kan veel meer panelen kwijt.

Dank voor de SF-160 tip, maar met panelen van 2x1m, zoals deze http://zonnemarkt.nl/zonnepanelen/zmsolar-p300/, kan ik het volgens mij eenvoudig mooi vol leggen met 13 stuks (13x300Wp=3900Wp).
Is een Kostal Pico 3.6 een geschikte omvormer voor zo´n oost-west opstelling?
Ook eens kijken wat handig montagemateriaal hiervoor is.
Je zou een veel lichtere omvormer kunenn nemen. Als je Oost/West parallel schakelt heb je aan een omvormer van 2500Watt genoeg schat ik zo in. Dit omdat je nooit op Oost en West tegelijk de maximale instraling hebt. Bovendien is de maximale instraling zowieso lager.

[ Voor 3% gewijzigd door RaymondD op 17-12-2012 09:19 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RaymondD schreef op maandag 17 december 2012 @ 09:18:
[...]

Je zou een veel lichtere omvormer kunenn nemen. Als je Oost/West parallel schakelt heb je aan een omvormer van 2500Watt genoeg schat ik zo in. Dit omdat je nooit op Oost en West tegelijk de maximale instraling hebt. Bovendien is de maximale instraling zowieso lager.
Let Op! Bij een oost-west opstelling onder een lage hoek van 15 graden moet je rekening houden met bijna het volle oost-west PV vermogen gedurende het grootste deel van de dag.

Houdt voor deze 3900Wp installatie rekening met in ieder geval een 3600Wac omvormer. Bijvoorbeeld de voorgestelde PIko 3.6 (2MPPT) of SMA SB3600TL-21 (2 MPPT).

Ik kan niet zo snel op andere omvormers komen welke met dunne laag modules overweg kunnen en meerder MPP trackers hebben.

De geschetste situatie van grote onderdimensionering van de omvormer klopt alleen bij een dakhoek van 45 graden of meer. Hoe platter het dak, hoe langer gelijktijdig beiden windrichtingen zullen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 07-09 15:36
Weer een klein stukje verder. Groepenkast is alvast gedaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.mini4stroke.tweakdsl.nl/kastnieuw.jpg

Op de DIN rail waar de aardlekschakelaars van de bestaande groepen zitten was nog genoeg ruimte, helemaal rechts is nu een 25A automaat bijgekomen voor de PV-installatie. Ook is er helemaal links een hoofdschakelaar geplaatst, zodat de hele kast in één handeling spanningsloos te maken is. Handig als ik straks de kabel aan ga sluiten. Ben nog aan het worstelen met het boren in het beton om de 3x6mm kwadraat erdoor te krijgen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
snameroc schreef op zondag 16 december 2012 @ 23:39:
Toch wil ik nog een mogelijk probleem opgeven bij de hier voorgestelde onder verdelers.
Ik weet het is spijkers op laag water zoeken maar in geval van praktijk vraag ik me af wie er aan het korste eind trekt.
Stel je slaat een spijker door de kabel of realistiser en wel eens zelf mee gemaakt water in de kabel bij volle sluiting gaat de zekering in de meterkast er uit en probleem opgelost maar nu ontstaat er geen voledige sluiting maar laten we zeggen 10 ohm tussen fase en nul.
De stroom komt voor 16ampere uit de meterkast en de rest 6A uit de omvormers de warmte ontwikkeling bij de spijker wordt nu wel erg groot met brand tot gevolg. De rest kun je zelf invullen en ja ik weet dat bovenstaand ook kan met een enkele omvormer maar goed die situatie is omschreven in de nen1010.
Kortom in de praktijk ben je gewoon beter af zonder onder verdeler en gewoon de juiste kabel.
hetzelfde probleem ontstaat ook als je niet splitst met een 16A omvormer. ;)
gelukkig kunnen je kabels meer hebben als 16A.
ongeveer 27A. (kopelstukken daar in tegen meestal weer niet. beetje wisselend wat er is gebruikt)
gelukkig zal na een tijdje de omvormer afschakelen en zou ik er geen problemen mee hebben om dat zo te doen.
blijft wel dat een extra kabel, altijd duidenlijker is wat er is gebeurd.
vooral als je het huis verkoopt met de pv b.v.
en minder kabel verlies oplevert.
maar het is niet onmogenlijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
UPS kwam net iets moois brengen voor onder de boom.

Afbeeldingslocatie: http://www.mini4stroke.tweakdsl.nl/kerstcadeaus.jpg

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Luiaard schreef op maandag 17 december 2012 @ 10:10:
Ben nog aan het worstelen met het boren in het beton om de 3x6mm kwadraat erdoor te krijgen.
Waar heb je 6mm2 voor nodig?

3x 4mm2 past door een 3/4" buis en daarvoor is boortje 22 in de SDS hamerboor voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Rukapul schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:04:
[...]

Waar heb je 6mm2 voor nodig?

3x 4mm2 past door een 3/4" buis en daarvoor is boortje 22 in de SDS hamerboor voldoende ;)
6mm2 om verliezen te beperken, ik heb ongeveer 22m nodig tot in de meterkast. Ik gebruik YMVK en geen buis, gaat hier door een schacht in het huis waar ook de ontluchtingsbuis van de riolering loopt, daar kan ik alleen op de begane grond en op zolder bij en ik moet minimaal twee keer door een flinke betonvloer. UTP ga ik gelijk ook nog erbij trekken. Ik had nog geen boorhamer, en dan is het toch aanklooien. Sinds gisteren is er een boorhamer, maar nu nog even wachten op mijn SDS plus borenset dan kan ik de grotere diameters makkelijker boren.

[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 17-12-2012 11:19 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Kleine tip: de doorvoeren door het beton voor de bestaande buizen (van ontluchting, riolering, mechanische ventillatie) zijn soms wat groter geboord en vervolgens weer dichtgemaakt met dekvloer etc. Afhankelijk van het soort betonvloer is het dan soms triviaal om met een klein beetje boorwerk buizen of kabels daar langs te krijgen. (Ik had al 3 gaten in m'n betonvloer geboord toen ik daar achter kwam.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Van mijn vliering naar mijn tweede verdieping lukte het prima om met een boortje de dekvloer open te krijgen en langs de pvc pijp de kabel naar beneden te laten, maar de volgende verdieping helaas niet.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@databeestje, RaimondD, jurk738
het is een stukje theorie die ik niet met meerdere setjes heb kunnen staven, maar hij komt toevallig wel erg goed uit op mijn oost-west set.

mijn panelen hangen op 45 graden.
dat is 50% van de 0 tot 90 graden.

om 11 uur doet mijn oost 100% leveren en om 4 uur mijn west 100%.
het stuk er tussen is een samenvoeging van bijde.
oost zakt langzaam af en west komt langzaam op.

op het hoogste moment zie ik dan 75% van oost en 75% van west.

dat maakt op 13:45 dat bijde helfde 75% leveren.
dus met mijn top is 3850Wp*75% = 2880W.
en dat komt eigenlijk vrij precies uit op mijn set.
het mooie is dan wel dat de parabool die je bij zuid zou krijgen dan bij oost-west veel breder is.
dus het aantal kWh's er wel zijn. het gaat uit eindelijk niet om hoe hoog de lijn gaat, maar over het opervlakte onder de lijn. dat is de opbrengst.

als ik dat nu zou toepassen op 15 graden kom ik uit op:
panelen op 15 graden.
dat is 100%-(100/90*15) = 83.4% per kant oost of west.
als je dan voor 3900Wp gaat zou het betekenen dat je een omvormer nodig hebt van:
3800 * 83,4% = 3170W.
en dan kun je ook nog de omvormer iets van 20% onderdimensioneren.
dus ik denk dat een sma3000tl-21 of een power-one 3.0 best goed gaat met die hoeveelheid op oost-west.

(mocht het niet duidenlijk zijn gewoon vragen, heb er wat moeite mee om het totaal om te zetten in 1 formule.)

@jurk738
de panelen die je hebt uitgezocht zijn mooi maar met een piko als omvormer zou ik toch effe goed kijken of dat wel gaat. de piko wil graag veel V en de panelen leveren niet veel V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op maandag 17 december 2012 @ 11:38:
@databeestje, RaimondD, jurk738
het is een stukje theorie die ik niet met meerdere setjes heb kunnen staven, maar hij komt toevallig wel erg goed uit op mijn oost-west set.

als ik dat nu zou toepassen op 15 graden kom ik uit op:
panelen op 15 graden.
dat is 100%-(100/90*15) = 83.4% per kant oost of west.
als je dan voor 3900Wp gaat zou het betekenen dat je een omvormer nodig hebt van:
3800 * 83,4% = 3170W.
en dan kun je ook nog de omvormer iets van 20% onderdimensioneren.
dus ik denk dat een sma3000tl-21 of een power-one 3.0 best goed gaat met die hoeveelheid op oost-west.

(mocht het niet duidenlijk zijn gewoon vragen, heb er wat moeite mee om het totaal om te zetten in 1 formule.)
Ik denkt dat de berekening aardig in de buurt zit, al zou mijn gevoel hem hoger inschatten, ik denk niet dat het een lineaire schaal is. Dat zou te makkelijk zijn :D
Pagina: 1 ... 213 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.