Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 212 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.832 views

Onderwerpen

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:25:
[...]

Dat is inderdaad een zéér scherpe prijs. € 1,11 / Wp. Wat voor merk panelen is het eigenlijks en wat voor montage systeem? Je hebt zeker een flink plat dak als je 18 van die grote jongens kwijt kan. Komt alles op zuid te staan, of ga je voor een oost-west opstelling :9~
Hallo,
Ons dak is 13 x 6.40 en een plaatsing is mogelijk richting zuid,met een tikje naar west gericht
3 rijen breed en 6 rijen diep in een opstelling met hellingshoek van 15 graden
De panelen zijn ZM Solar P 300
Montage systeem is van aluminium en op maat gemaakt.Beugels uitklappen en links en rechts 2 bouten monteren.Panelen plaatsen en vastzetten.

Ons huidige verbruik is 4400 p/j wat ik eigenlijk al best hoog acht.

In 2014 is de bedoeling om eventueel nog circa 15 panelen te plaatsen die dan voor de te verwachten elektrische auto ongeveer 2/3 van het verbruik voor de rekening zal nemen.De rest van het verbruik dien ik dan uit de huidige installatie te halen.

De auto komt circa 2013 op de markt,en volgens de berekeningen van een eerder model van de fabrikant zal het verbruik voor mij bij circa 150 km per dag op circa 33Kw liggen.Dit dan gebaseerd op circa 200 dagen per jaar.

Ik moet bekennen dat ik niet echt een groene man ben,maar zie het wel als een uitdaging.

Die €1,11 die je noemt klopt niet helemaal.
investering is 6000 + circa € 170 materiaal voor 5400WP
Vervolgens nog circa 90 stenen te kopen a begroting van € 100
Minus de nog te ontvangen subsidie in 2013 van € 650
is € 5610.Prijs komt dan op circa €1,04

De stenen van 30x30 zoek ik overigens nog.Misschien heeft iemand er nog 100 liggen

Groetjes

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2012 21:24 ]

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:28:
[...]

als je met een laag voltage zit kan de power-one tot 90V (of iets anders moet ik ook opzoeken.)
dus die gaat verder als antons voorstellen.
en ik weet als je aan anton voor de 8 of 10 suntechs vraagt dat zijn lijst waarschijnlijk langer word.
en dan weet ik ook al dat er een paar tussen zitten die nog goedkoper zijn als de Omniksol.
maar als dat te moeilijk is. niet doen.

het rendement heeft een klein voordeeltje.
de power-one zal makkenlijker wat in zijn rendent blijven (maar hij zou meer Wp aan kunnen in die opstelling.)
Het is niet dat het te moeilijk is om te doen. Maar het is meer, waarom de boel omhangen, nieuwe omvormer zoeken voor 1 suntech string als de boel lekker draait.

Als ik nu naar mijn logging kijk, dan starten de 8 suntechs vandaag bij +/-150V en daarna loopt hij door tot 320V en zakt hij langzaam naar de 260V. Het lijkt er dus op dat de 8 suntechs het prima doen op de PowerOne.

Jij zegt dat de Powerone met 10 suntechs en 6 Panda's makkelijker in zijn rendement blijft?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• CAvE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 23:51
Je mag mij noteren voor 3600Wp (15x Yingli 240Wp op een Kostal PIKO 3.6) met 35 graden gericht op het Zuid-Westen. Dit mede dankzij de (riante) Haagse gemeente subsidie van ongeveer 25%. :D

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

CAvE schreef op donderdag 13 december 2012 @ 21:42:
[...]

Je mag mij noteren voor 3600Wp (15x Yingli 240Wp op een Kostal PIKO 3.6) met 35 graden gericht op het Zuid-Westen. Dit mede dankzij de (riante) Haagse gemeente subsidie van ongeveer 25%. :D
Lang leve de zelfwerkzaamheid : https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0 en welkom aan boord (zei het groentje met zijn eerste 2,57kWh teruglevering vandaag)

• CAvE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 23:51
mta schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:05:
Lang leve de zelfwerkzaamheid en welkom aan boord (zei het groentje met zijn eerste 2,57kWh teruglevering vandaag)
Bedankt, het toevoegen is gelukt. Helaas moest ik het vandaag doen met een schamele 1,5kWh :'(

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Kan iemand voor mij de keuze Oost-West erin stoppen? Ik heb niks anders, en kan deze ook niet apart loggen. Wel even wat nieuwe waarden voor mijn installatie erin gestopt omdat ik gegroeid ben van 2200 naar 2800. Tevens de 400kWh gepasseerd.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
CAvE schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:26:
[...]

Bedankt, het toevoegen is gelukt. Helaas moest ik het vandaag doen met een schamele 1,5kWh :'(
Wauw, zoveel nog?, hier 0,96KWh uit 5.4KWp............... met 3 cm sneeuw nog op de panelen grrrr :S

• PClop
  • Niet online
hautessa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:13:
Uiteraard leuk dat jullie meedenken. Ik had al besloten een zonneboilersysteem aan te leggen. Waarschijnlijk een HJ solar 200 liter met dubbele spiraal (cv) en daarachter nog een warmtepompBOILER van 120 liter. (Dus geen cv, die Tvt is me veel te lang). daarnaast is de woonkamer volledig verwarmd middels een speksteen kachel. Sterker nog: de cv heeft hier nog niet aangestaan dit jaar. Verbruik gas is al jaren 2m3 per dag, alleen douche en cvboilertje. De bedoeling is on gas helemaal vaarwel te zeggen als het me lukt om de bovenverdieping op 15 graden te houden electrisch/zonneboiler. Daarom heb ik zoveel Wp geinstalleerd. Overigens ben ik aan het testen om de warmte van de dubbelwandige schoorsteenpijp af te zuigen en in de badkamer te blazen VIA de oude afzuiging. Zou niet werken omdat de temp te laag is. Sinds vandaag is het prototype werkend. (Buisventilator 20watt) kan er niet veel van zeggen. Was zowieso warm in badkamer door zonneschijn.
Pas je er wel even voor op dat je geen CO of CO² mee zuigt uit een rookgas lekkende binnen pijp :?
Ti's maar dat je het weet dat het zou kunnen voorkomen............... het wordt dan zo stil in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:11
Ik zei duur en tja wat is duur?
Ik heb bv sterk de indruk dat voor een paar Wp meer per paneel veel wordt betaald.
Duur is dan of je dat terug kan verdienen in vergelijking met die minder bedeelde panelen qua Wp.

Ik doe de montage zelf - op een stukje stroom na- en heb zelf alles ingekocht bij 2 leveranciers.
Als ik dan kijk dan zie ik een enorm prijsverschil met de totaal pakketten.
Vraagt de montage dan zoveel tijd en gereedschapskosten?

CIF werd genoemd, maar dat is niet erg eerlijk. Dan praat je over een container, thc-kosten en nog
een stukje transport en logistiek.
Vergelijken kan je alleen met alles thuis geleverd en alles inclusief tot en met de btw en zonder subsidiegein.
Dan rest puur de handjes en het gereedschap om uit te voeren.
Zeker met echt schuine daken vraagt dat wel wat.
Dus die montage kan ik niet beoordelen.
Gelukkig heb ik een golfplatendak ter beschikking wat zonder meer goedkoper en veel sneller werkt.
Hooguit zak je er eerder door ;-) Dus ook zekeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
PClop schreef op donderdag 13 december 2012 @ 23:54:
[...]

Pas je er wel even voor op dat je geen CO of CO² mee zuigt uit een rookgas lekkende binnen pijp :?
Ti's maar dat je het weet dat het zou kunnen voorkomen............... het wordt dan zo stil in huis.
off-topic

Dubbelwandige pijp van een kachel moet ook omkokerd (met onbrandbaar materiaal) zijn volgens bouwbesluit. Enerzijds voor een eventuele schoorsteenbrand en anderzijds tegen het aanraken van de pijp. veel verzekeringen eisen dit ook
Normaal is de dubbelwandige pijp hand warm, maar bij een schoorsteenbrand kan dit tot boven de 100 gr C oplopen. En dan heb ik het over de buitenkant, inwendig kan dit tot boven de 1000 gr C oplopen. En dan is het te hopen dat je dubbelwandige pijp nog 100% in orde is....

Een zelfgemaakt verwarmingssysteem lijkt me dus geen goed plan.

http://www.haard-kachel.e...bbelwandig-rookkanaal-rvs

Nu weer on-topic

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 14-12-2012 02:23 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
izdp schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 00:26:
CIF werd genoemd, maar dat is niet erg eerlijk. Dan praat je over een container, thc-kosten en nog
Nou Cif heeft niets te maken met een container, maar met verzekering!

Je kan bijv ook Fob hebben Bijv aan de deur afgeleverd en CIF
Dan is het vervoer v erzekerd tot aan de deur
En de vracht betaald is

http://www.wimbosman.nl/i..._transport/incoterms.aspx
Het is maar dat je het weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Buyksloot, waarom deze toon?

Lees je eigen gegeven link eens.
Niets met een deur te maken. Laat staan je deur thuis.
Koop cif voor 50 cent Wp en ga je verbazen baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Och wilde alleen informeren dat CIF niet met een container te maken heeft, immers kan ook los stuk goed zijn.
Cif gaat over verzekerings voorwaarden en wie de vracht betaald heeft.
Immers er zijn vele mogelijkheden zo gaf ik een voorbeeld dat je bijv goederen onder voorwaarden van FOB dus vrij aan boorc kan hebben, immers men praat altijd over vervoer per ship.
Maar onder FOB kan je ook het thuis laten bezorgen, en is de lading verzekerd onder CIF en de vracht betaald.
Wilde daar mee aangeven dat CIF niets zegt over de verpakking.
Immers je kan bijv ook 5 panelen onder CIF laten komen.
Het andere moet je dan goed met je forwarder goed regelen.
En goede afspraken maken met leverancier, wat er nog evt betaald moet worden.

Ik doe meer zaken over de wereld dus.....
Klein beetje ervaring
Maar goed wilde alleen maar helpen thats all.

Ma ni ho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Met recht zeg je klein beetje ervaring.
Je praat totale nonsens en weet er overduidelijk niets van.
Dan zullen we het nog maar niet hebben over de i van cif en recht in geval van schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Ok jij je zin
Ni ho ma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee, niet mijn zin.
Het is de zin van vervoer over zee en de daarbij behorende algemene afspraken.
Dus als je echt wat doet met inkoop doe je niet cif maar fob.
Vele malen veiliger en vaak veel goedkoper.
Maar nog steeds ben je dan niet verder dan de reling van een schip in je gewenste haven.
Dus algemeen advies voor wie panelen per container wil kopen: doe fob en koop al helemaal nooit cif van een tussenhandelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Overigens bedoel je niet ni hao ma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

databeestje schreef op donderdag 13 december 2012 @ 23:19:
[...]
Kan iemand voor mij de keuze Oost-West erin stoppen? Ik heb niks anders, en kan deze ook niet apart loggen. Wel even wat nieuwe waarden voor mijn installatie erin gestopt omdat ik gegroeid ben van 2200 naar 2800. Tevens de 400kWh gepasseerd.
De GoT lijst is wat mij betreft niet voor het loggen van opbrengsten, maar inventariseren van installaties. Voor opbrengsten loggen hebben we sonnenertrag / PVoutput. Stel je hebt een omvormer met 1000Wp op oost en 1000Wp op west, dan zou ik gewoon twee regels van 1000Wp invoeren. In de systeemomschrijving kun je bijvoorbeeld zetten dat de ene op MPP1 zit en de andere op MPP2.

@izdp & buyksloot deze discussie kan vast vriendelijker. Als je er samen via DM over eens bent, dan mag je het resultaat hier plaatsen...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38

charrel

Cortisol4life..

Toch lijkt onze omnik 2.0 wat opstart problemen te hebben,
In de loop van de ochtend start hij af en toe gewoon niet op, er klinkt dan om de 5-10seconden een relais achtige klik. Ook als de zon er gewoon "vol" op staat blijft hij hierin hangen. Als je de groep even uitzet of de schakelaar onderop de omnik omzet zodat de panelen even geen contact hebben met de omnik start hij gewoon op wel. Die relais achtige tik blijft dan gewoon achterwege en zelfs vanochtend met de bewolking schakelt hij dan gewoon gelijk aan en wekt wel 20w op....
Maar dat is dus wel gewoon genoeg om op te starten ondanks dat hij ervoor bleef hangen.
Ook als de opbrengst boven de 1000watt komt bv. met de zon er recht op gaat hij aanzienlijk zoemen/ fluiten.
Iemand een idee of het een zondagmorgen model is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

HeroS

SmartHome Nerd

@Charrel
Meer mensen hebben dit probleem. Zoek even in dit forum (of in http://www.zonnepanelen.nl/community/forums). Iets met een firmware upgrade van de Omnik.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 08:55:
[...]

De GoT lijst is wat mij betreft niet voor het loggen van opbrengsten, maar inventariseren van installaties. Voor opbrengsten loggen hebben we sonnenertrag / PVoutput. Stel je hebt een omvormer met 1000Wp op oost en 1000Wp op west, dan zou ik gewoon twee regels van 1000Wp invoeren. In de systeemomschrijving kun je bijvoorbeeld zetten dat de ene op MPP1 zit en de andere op MPP2.
Ah, dat is de crux, ik heb 1 MPPT maar wel twee windrichtingen. Mwah, het is duidelijk genoeg zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

databeestje schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 10:58:
[...]
Ah, dat is de crux, ik heb 1 MPPT maar wel twee windrichtingen. Mwah, het is duidelijk genoeg zo.
Je hebt ook nog een 2.245 Wp installatie in de lijst staan. Die heb je ook nog steeds? Ik kan je installatie wel aanpassen naar 1600 Wp op oost. Dan kun je zelf nog eentje toevoegen van 1200 Wp op west.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cherry
het niet correct opstarten heeft idd met een firware te maken.
wie een beetje handig is kan dit zelf doen, maar je kan ook even met je leverancier contactopnemen.

het zoemen vanaf 1000 Watt en hoger wil niet zeggen dat dit een maandagochtend omvormer is maar gewoon dat tie zijn werk doet. overigens is het niet echt hinderlijk hoor
sommigge andere merken maar meer lawaai ivm koelingsventilatoren bijv.

kijkende naar je omniklog zie ik idd dat tie lekker piekt als de zon er op komt dus op dat gebied functioneert tie wel naar behoren.

alleen voor het opstarten even kijken naar je firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 11:08:
[...]

Je hebt ook nog een 2.245 Wp installatie in de lijst staan. Die heb je ook nog steeds? Ik kan je installatie wel aanpassen naar 1600 Wp op oost. Dan kun je zelf nog eentje toevoegen van 1200 Wp op west.
Ja, pas de 2245Wp maar aan naar 1600Wp oost, dan voer ik later de 1600Wp west in als de laatste panelen erop zitten.

Hartelijk dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
antonboonstra schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 08:55:
[...]
@izdp & buyksloot deze discussie kan vast vriendelijker. Als je er samen via DM over eens bent, dan mag je het resultaat hier plaatsen...
Geen probleem op schiphol op naar C.... A....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:57:
[...]

Het is niet dat het te moeilijk is om te doen. Maar het is meer, waarom de boel omhangen, nieuwe omvormer zoeken voor 1 suntech string als de boel lekker draait.

Als ik nu naar mijn logging kijk, dan starten de 8 suntechs vandaag bij +/-150V en daarna loopt hij door tot 320V en zakt hij langzaam naar de 260V. Het lijkt er dus op dat de 8 suntechs het prima doen op de PowerOne.

Jij zegt dat de Powerone met 10 suntechs en 6 Panda's makkelijker in zijn rendement blijft?
een power-one wil tussen de 250W en 3000W hebben.
momentueel ga je soms over de 3000W heen.
dan zakt het rendement iets.
met 10 suntechs en 6 Panda's in verschillende richtingen, blijf je makkenlijk boven de 250W en onder de 3000W.
voor de 8x suntech is het makkenlijker een omvormer te vinden dan voor de 6x panda.
(maar 6x hjsolar past niet? dan heb je nog meer mogenlijkheden.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 16:15
Het is zover!
Vorige week vrijdag ging de installatie van mijn panelen niet door omdat er ruim 10cm sneeuw op dak lag.
Maar gisteren een nieuwe poging en het ligt erop, mijn MEGA installatie van 2250Wp ;-)
9x Canadian Solar black en een SMA 2000hf.

Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/6860/img0842um.jpg

Groeten Jan Willem

[ Voor 12% gewijzigd door SoFTSTuFF op 14-12-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

20x CSI 245 AB op 18 graden pal oost, inc. schaduw door dak, dus voorkeur 2 MPP's.

Ik vind SB3600-TL21, maar klant wil graag 3-fasig, want betere belasting net. Dus dan bijv. Piko 4.2, net zo duur als SB3600. Maar bij 2 strings lager rendement. En geen BT. En meerprijs voor 3-fasige meterkast installatie ipv. 1-fasig.

't Is wel in Zeeland, dus (zeer) hoge instraling.

Keuzes.. ;) Ik denk dat 't aftoppen minimaal is, en zou voor SMA gaan. Want nieuwer, SMA, hoger rendement uiteindelijk, en installatietechnisch iets goedkoper.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Maar wie is er nou beter af met BT? Ik vind de connectivity van SMA echt zwaar achterblijven bij de concurrentie.

Zou je -kort- willen uitleggen waarom een Piko met twee strings inlevert op rendement? Is dat alleen vanwege de lagere spanning per string?

edit: zojuist ben ik gecorrigeerd door Guus van zonnestroom.eu
Voor 125 eurootjes heb je de Webconnect Interface SWDM-10 bij je SMA inverter.

[ Voor 22% gewijzigd door hansdegit op 14-12-2012 17:25 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Niet iedereen is Tweaker. Dus dan is BT en lokaal monitoren een stuk eenvoudiger dan UTP + routers + portals.

En ja, inderdaad, Piko's wil (moet) je hoog in de spanning hebben, zodat de stringspanning bij +65 graden nog > 360 Volt is. Met 10x 245, of desnoods 13x 190 is 't aan de lage kant.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 12:38

charrel

Cortisol4life..

SoFTSTuFF schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:04:

9x Canadian Solar black en een SMA 2000hf.

Groeten Jan Willem
Nette panelen, ze lijken wel niet zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 16:15
Nette panelen, ze lijken wel niet zo groot?
Toen ik ze in de schuur had staan vond ik ze ERG groot, eenmaal op dak och..
Afmetingen zijn 164x98cm (ongeveer)

Groeten Jan Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nette installatie hoor, veel plezier ermee.
En even aanmelden bij Anton :)
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

[ Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 14-12-2012 15:34 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 13:16:
[...]

een power-one wil tussen de 250W en 3000W hebben.
momentueel ga je soms over de 3000W heen.
dan zakt het rendement iets.
met 10 suntechs en 6 Panda's in verschillende richtingen, blijf je makkenlijk boven de 250W en onder de 3000W.
voor de 8x suntech is het makkenlijker een omvormer te vinden dan voor de 6x panda.
(maar 6x hjsolar past niet? dan heb je nog meer mogenlijkheden.)
Aha kijk, nu begint het bij mij te dagen :)
Moet wel zeggen dat de P1 al bij >100W op >70% eff. zit en dat loopt dus zeer lekker.
Van die HJ-solar's (158cm x 106cm) kan ik er 8 kwijt;
4 portrait tegen de nok, met 3 stuks landscape er onder.

Het dakdeel dat beschikbaar is, is globaal 5,10 breed en 3,5 hoog.
4 portrait panalen zijn 4,24 (dat pas makkelijk, 5 x 1,06 past net niet)
3 landscape palen zijn 4,74 (dat pas dus ook makkelijk)

7 panelen zitten dan op een Vmp van 420 en Voc van 350 ook lekker.

klinkt mij als een leuke optie.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nijmeegs collectief is ook in gebruik :)
http://www.nuzakelijk.nl/...k-nijmeegse-sporthal.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Freemann schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:55:
[...]

Moet wel zeggen dat de P1 al bij >100W op >70% eff. zit en dat loopt dus zeer lekker.

Wat ik dan weer niet begrijp van het voorstel dat die HJ's een werk spanning hebben van blijkbaar ~50V
en dat daar dus weer een I max van ~5 amp bij hoort en wetende dat de PowerOne weer +/- 8a10 amp
nodig heeft om dat vermogen uit de panelen te halen, gaat dus niet lukken, of ik mis hier een stukje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:19
Freemann schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 15:55:
[...]

mmm bij mij is over de 90% pas een beetje efficient. ;)
alles daar onder is niks in mijn ogen.
PClop schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:19:
[...]

Wat ik dan weer niet begrijp van het voorstel dat die HJ's een werk spanning hebben van blijkbaar ~50V
en dat daar dus weer een I max van ~5 amp bij hoort en wetende dat de PowerOne weer +/- 8a10 amp
nodig heeft om dat vermogen uit de panelen te halen, gaat dus niet lukken, of ik mis hier een stukje :?
power-one 8amp.
nee dat is niet nodig.
gaat zelfs erg lastig op dat apperaat.
het is net te doen maar je valt al gouw buiten de mooie rendementen.
je houwt dan weinig keuzens over of je levert wat in. (afhankelijk van het type.)

ik weet een power-one 3.0 die mooi draait met 2x6 190Wp suntech(5A).
dat is wel bijna de bodem die hij aan kan.

het mooiste met een 3.0 is 16x tot 20x +/-200Wp (5A).
met een 3.6 kun je voor 16x tot 20x +/-250Wp gaan(8A).
het beste volage zit ongeveer op 340V.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

PClop schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:19:
[...]

Vandaag zat de spanning van de 10 suntechs op 320-370V en de stroom op +/- 0,5-0,7A.
DC->AC eff. schommelde daarbij tussen de 80-90%, wat ik eigenlijk wel een mooie cijfertjes vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Vraagje,
Hoe reken ik DC->AC eficientie uit?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

klump4u schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 18:05:
Vraagje,
Hoe reken ik DC->AC eficientie uit?
De AC en DC vermogens uit de omvormer uitlezen en vervolgens;
(AC vermogen/DC vermogen) x 100

bijv. DC zijdig doet:
String 1 doet 500 W
String 2 doet 400 W
= totaal 900W DC (vanuit de panelen)
Vervolgens kijk je dat de omvormer daarvan op het net zet (AC) en dat is bijv. 850W.

Dan wordt de berekening:
(850W AC/900W DC) x 100 = 94,4% DC->AC eff.

Oftewel 94,4% van het vermogen uit de panelen wordt door de omvormer op het net gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ok, bedankt.
Dan klopt er toch iets niet in de logfile van mijn omvormer.
10.00u vandaag: 850W DC 1004W AC
(1004/850)x100 =118.11%
Als ik dit bij ieder volgend kwartier ook bereken dan kom ik tussen 111% en 121% uit.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

klump4u schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 18:49:
Ok, bedankt.
(1004/850)x100 =118.11%
Als ik dit bij ieder volgend kwartier ook bereken dan kom ik tussen 111% en 121% uit.
Tja, vind het heeeel speciaal dat je omvormer meer vermogen op het net zet als de panelen opwekken :)
Is het een "native" logfile van de omvormer of haal je met een tool/progsel de data uit de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Aan de omvormer hangt een gateway die ieder 3 minuten de omvormer uitleest.
Deze gegevens worden op een beschermde site getoond voor mij.
Ik zal morgen eens het display van de omvormer bekijken of de live waardes hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

klump4u schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 18:49:
Ok, bedankt.
(1004/850)x100 =118.11%
Zo'n omvormer wil ik ook 8) Wat voor merk is het en wat voor logger gebruik je ?

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ai, ik aangesproken door anton.
Na mijn bemerking van de toon heb ik inderdaad het woord baasje gebruikt.
Nog bewust ook en nog wel over nagedacht.

Waarom dan toch gebruikt?
Omdat ik gekleineerd werd door iemand die ware desinformatie verspreid op dit forum.
Zijn goedkoopste weg wijzen is als een sprong in een slangenkuil waar je maagden wordt voorgeschoteld.
Met mijn kennis van die wereld heb ik die gelaten om de massa die ik wilde.
Zegt genoeg.
Zegt ook genoeg over hoe ik denk over alle inkoopacties en prijzen die daaruit volgen.
Belachelijke prijzen. Waarom?
Ik mis nog steeds het antwoord op die vraag.
Heel vreemd, want er zijn zat mensen die mijn weet hebben en nog meer.
Nederland en united consumers ; echt hopeloos als volk.
Dat doet ze recht als muntenpoetsers.
Ergens lopen er veel dagobertjes rond die hun zakken vullen of zijn we hier allemaal massaal dom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

izdp schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:16:

Omdat ik gekleineerd werd door iemand die ware desinformatie verspreid op dit forum.
Zijn goedkoopste weg wijzen is als een sprong in een slangenkuil waar je maagden wordt voorgeschoteld.
Zegt genoeg.
Zegt ook genoeg over hoe ik denk over alle inkoopacties en prijzen die daaruit volgen.
Ergens lopen er veel dagobertjes rond die hun zakken vullen of zijn we hier allemaal massaal dom?
Mmm laten we het gezelig houden beste forumleden!
We gaan hier toch van elkaars ervaringen leren, en behandelen elkaar toch met respect!!
Ongeacht iemands kennis en kunde.........het forum is voor een ieder!! :Y
Op een sportieve manier iemand van zijn/haar ongelijk overtuigen.......prima, maar niet iemand verwijten dat hij/zij niet capabel is lijkt mij.
Verwijten maken is het makkelijkste wat er is...........elkaar overtuigen van een zienswijze is iets anders! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 12:49

Len

Leeg

izdp schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:16:

Zegt genoeg.
Ik snap en begrijp hier geen drol van, kan het ook in het Nederlands?

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonsopkomst
  • Laatst online: 13:21
Net de meterstanden doorgegeven (Ferraris meter hier, die niet vrijwillig zal worden vervangen >:)).

Electriciteit I (laag): +93 kWh
Electriciteit II (hoog): -554 kWh
Gas: +427 m3

Dit jaar helaas :D nog een neggie. Daar hoop ik volgend jaar verandering in te brengen. Heb namelijk eind oktober een lucht-lucht warmtepomp laten plaatsen. De CV ketel staat daardoor vaak uit of op een lager pitje te draaien.

Ga Stedin scherp in de gaten houden of ze het lage capaciteitstarief voor gas (<500m3) in rekening brengen. Hoop door de warmtepomp structureel onder de 500m3 te kunnen blijven in de toekomst.

Wat zijn jullie ervaringen met de betaling van overschotten? Moet je daar lang op wachten?

3055 Wp op WZW met 18° hellingshoek in Woerden (live)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Zonsopkomst schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:00:

Ga Stedin scherp in de gaten houden of ze het lage capaciteitstarief voor gas (<500m3) in rekening brengen. Hoop door de warmtepomp structureel onder de 500m3 te kunnen blijven in de toekomst.

Wat zijn jullie ervaringen met de betaling van overschotten? Moet je daar lang op wachten?
Het wordt nooit minder als je een G4 of G6 meter heb (capaciteit kleiner dan 10m3/uur)
Je wordt dan ook niet beloond door Stedin als je heel weinig gas gebruikt.

Zie
http://www.stedin.net/Sit...20gas%20kleinverbruik.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:07
opuntia1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:30:
[...]

Het wordt nooit minder als je een G4 of G6 meter heb (capaciteit kleiner dan 10m3/uur)

Zie
Ik heb hier een G4 meter, maar mijn verbruik is 1000 m3 per jaar :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonsopkomst
opuntia1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:30:
[...]

Zie
Ik bedoel t.o.v. vorig jaar, toen was mijn verbruik nog groter dan 500m3.

Ik zie toch echt verschillende tarieven afhankelijk van het verbruik per jaar in de tabel transportvergoeding (zie laatste drie kolommen).
Afbeeldingslocatie: http://pvanwees.nl.eu.org/pv/transportvergoeding.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Zonsopkomst schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:44:
[...]

Ik bedoel t.o.v. vorig jaar, toen was mijn verbruik nog groter dan 500m3.

Ik zie toch echt verschillende tarieven afhankelijk van het verbruik per jaar in de tabel transportvergoeding (zie laatste drie kolommen).
[afbeelding]
Je hebt gelijk, voor jou geldt de eerste regel <500 m3/jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonsopkomst
opuntia1 schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:48:
[...]

Je hebt gelijk, voor jou geldt de eerste regel <500 m3/jaar
Mooi, is goed voor de TVT van de warmtepomp :*). Hoewel de vaste kosten op de energierekening waar je zelf geen invloed op hebt helaas een steeds groter deel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Zonsopkomst schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 21:53:
[...]
Hoewel de vaste kosten op de energierekening waar je zelf geen invloed op hebt helaas een steeds groter deel worden.
Ja dat klopt, ongeveer € 35 per maand gaat naar Stedin en dan heb je nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:08:
20x CSI 245 AB op 18 graden pal oost, inc. schaduw door dak, dus voorkeur 2 MPP's.

Ik vind SB3600-TL21, maar klant wil graag 3-fasig, want betere belasting net. Dus dan bijv. Piko 4.2, net zo duur als SB3600. Maar bij 2 strings lager rendement. En geen BT. En meerprijs voor 3-fasige meterkast installatie ipv. 1-fasig.

't Is wel in Zeeland, dus (zeer) hoge instraling.

Keuzes.. ;) Ik denk dat 't aftoppen minimaal is, en zou voor SMA gaan. Want nieuwer, SMA, hoger rendement uiteindelijk, en installatietechnisch iets goedkoper.
Mag ik weten waar ongeveer in Zeeland? :) Stuur me eventueel een dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

SunshineCompany schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:35:
Vandaag bij Join The Sun geweest, een congres over grootschalige uitrol van PV in Nederland. Niets nieuws. Allerlei 'unieke' initiatieven die naar mijn mening voornamelijk gerommel in de marge zijn, en op 't randje van de wet. Of er over. En dus zeker op dit moment niet handig voor uitrol op grote schaal. Wel leuk was 'Herman'. Een apparaat-ding-iets wat op basis van tijdschema's, verbruik en opwek een zonnestroominstallatie over verschillende aansluitingen kan verdelen, waarbij de aansluitingen van elkaar gescheiden zijn. Dus je zet op een flatgebouw een PV installatie met 3 omvormers, voor 20 bewoners, en Herman verdeelt 't. Moet je alsnog 20 kabels leggen, maargoed, je hebt geen 20 omvormers meer nodig.

Ik heb ook nog even een presentatie gegeven, met nadruk op even. Maar daar kan Poldermans vast meer over vertellen.. ;)
Was even druk met wat anders...

... Photon Europe GmbH heeft insolventie status aangevraagd ...

... Mijn favoriete vakblad Photon waar ik net 67 Euri voor volgend jaar aan heb betaald is onderdeel van die dochter van de holding ...

... volgens curator zou er volgend jaar gewoon doorgestart worden, maar ik ben daar nog niet helemaal gerust op ...

http://www.polderpv.nl/ni...n_Europe_naar_insolventie

;(

Was overigens een turbo talk van Luuk van SSC, die stak alle andere trago's vet de loef af.

Jammer dat 'ie vroeg weg moest.

Ben door een andere vriendelijke collega van die koude eenzame plek in de Flevopolder naar station Lelystad Centraal gebracht in het zondige vierwielige blik (SSC haalde me op bij dat station voor de ochtend sessie, waarvoor dank).

Rest heeft tante NS voor me verzorgd ... O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Iemand al de SMA SB 200/240 gezien ergens?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Bij deze meld ik mij in dit topic. Afgelopen dinsdag zijn bij mij thuis 9 zonnepanelen geplaatst 2,25Kwp. Vanwege de hoge korting, goede kwaliteit en service, heb ik gekozen om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.

Het betreft dus 9 panelen van het merk CSUN
Afbeeldingslocatie: http://zonneenergieweetjes.files.wordpress.com/2012/12/zonnepanelen-subsidie-2012.jpg?w=529
Omvormer SMA
Afbeeldingslocatie: http://www.ikwilzonneenergie.nl/WebRoot/StoreNL/Shops/61494231/481B/80D2/1085/14E3/431C/C0A8/28B9/8FF8/SMA_SB_2100TL_Harrems_Zonnepanelen.jpeg
Plugwise monitorsysteem
Afbeeldingslocatie: http://www.plugwise.com/sites/default/files/energiemanagementkit_2.jpg
10 jaar garantie, totaalprijs 4719 euro inclusief btw en installatie.

Foto's heb ik nog niet gemaakt, ik moet het dak op om dit te doen. Vanaf de begane grond kun je ze niet zien. Ze zijn op het platte gedeelte van mijn dak geplaatst. Best apart woensdag om te zien dat de electriciteitsmeter stil stond, terwijl ik best wat computerappartuur aan had staan, normaal zie je hem redelijk snel draaien :P

Ik heb nog zo'n ouderwetse meter. Lijkt een beetje op deze: Afbeeldingslocatie: http://www.ogdak.eu/images/2012-09/IMG_0437.JPG Ik hoorde van iemand dat zo'n meter gunstig is, gezien de electriciteitsmaatschappij dan niet kan zien wat ik precies teruglever aan het net. Het bedrag wat je krijgt voor teruggeleverde energie is aanzienlijk minder dan wat je betaalt bij leveren, vanwege belasting en transportkosten.

Hier nog even een "printscreen" van dat Plugwise programma met de opbrengst tot nu toe, afgelopen woensdag scheen de zon nog een beetje. Afbeeldingslocatie: http://www.cjdijk.nl/PlugwiseDesktop8.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door cjdijk op 15-12-2012 09:20 . Reden: Plugwise overzicht ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Zo'n meter is helemaal niet ongunstig MITS 'ie gewoon terugtelt. Als je nl. meer opbrengst dan eigen verbruik hebt, draait de meter gewoon terug. De energiemaatschappij 'ziet' dat niet, maar je totale verbruik komt (veel) lager uit.
Waar je even goed op moet letten, is of er een teruglooprem op de meter zit. Dit wordt aangegeven met een symbooltje.
In dit document vind je overzicht van alle merken en typen in NL geïnstalleerde meters. Daar staat vaak ook bij of er een teruglooprem op de meter zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Cranberry op 15-12-2012 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

cjdijk schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 08:51:
Bij deze meld ik mij in dit topic. Afgelopen dinsdag zijn bij mij thuis 9 zonnepanelen geplaatst 2,25Kwp. Vanwege de hoge korting, goede kwaliteit en service, heb ik gekozen om dit via Vereniging Eigen Huis te laten doen.

Het betreft dus 9 panelen van het merk CSUN
[afbeelding]
Omvormer SMA
[afbeelding]
Plugwise monitorsysteem
[afbeelding]
10 jaar garantie, totaalprijs 4719 euro inclusief btw en installatie.

Foto's heb ik nog niet gemaakt, ik moet het dak op om dit te doen. Vanaf de begane grond kun je ze niet zien. Ze zijn op het platte gedeelte van mijn dak geplaatst. Best apart woensdag om te zien dat de electriciteitsmeter stil stond, terwijl ik best wat computerappartuur aan had staan, normaal zie je hem redelijk snel draaien :P

Ik heb nog zo'n ouderwetse meter. Lijkt een beetje op deze: [afbeelding] Ik hoorde van iemand dat zo'n meter gunstig is, gezien de electriciteitsmaatschappij dan niet kan zien wat ik precies teruglever aan het net. Het bedrag wat je krijgt voor teruggeleverde energie is aanzienlijk minder dan wat je betaalt bij leveren, vanwege belasting en transportkosten.

Hier nog even een "printscreen" van dat Plugwise programma met de opbrengst tot nu toe, afgelopen woensdag scheen de zon nog een beetje. [afbeelding]
Freemann is blij dat hij 6 maanden geleden 3510Wp heeft laten installeren door een "erkend" installateur(was eis van gemeten...) voor €4800 (inclusief. Subsidie was het €3500) .

Toch mooi die inkoop acties, ze zouden allemaal verboden moeten worden.
Plugwise is leuk, maar ik vind het geen logger. Een SolarLogger noem ik iets als wat er bij mij draait(zie post onderschrift). Ik kan tot in detail mijn panelen in de gaten houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 15-12-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 24-09 06:34

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Cranberry schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:26:
Zo'n meter is helemaal niet ongunstig MITS 'ie gewoon terugtelt. Als je nl. meer opbrengst dan eigen verbruik hebt, draait de meter gewoon terug. De energiemaatschappij 'ziet' dat niet, maar je totale verbruik komt (veel) lager uit.
Waar je even goed op moet letten, is of er een teruglooprem op de meter zit. Dit wordt aangegeven met een symbooltje.
In dit document vind je overzicht van alle merken en typen in NL geïnstalleerde meters. Daar staat vaak ook bij of er een teruglooprem op de meter zit.
Ik heb een Sorema Iskra E72FD dubbeltariefmeter, is die meter geschikt? In jouw pdf staat mijn meter genoemd, met niets bij omschrijving, dus dat lijkt positief, gezien daar bij enkele andere meters met terugloopbeveiliging staat.
Freemann schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:28:
[...]

Freemann is blij dat hij 6 maanden geleden 3510Wp heeft laten installeren voor €4800 (inclusief. Subsidie was het €3500) .

Plugwise is leuk, maar ik vind het geen logger. Een SolarLogger noem ik iets als wat er bij mij draait(zie post onderschrift). Ik kan tot in detail mijn panelen in de gaten houden.
Het is natuurlijk maar de vraag of de kwaliteit hetzelfde is. Ik heb ook wel even op internet gezocht, maar vond toch die aanbieding wel erg scherp geprijsd. De subsidie van 500 euro heb ik er nog niet afgetrokken. Mijn prijs is ook inclusief het installeren van alle apparatuur, daar had ik zelf weinig trek in.

[ Voor 9% gewijzigd door cjdijk op 15-12-2012 09:47 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Freemann schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:28:
[...]

Freemann is blij dat hij 6 maanden geleden 3510Wp heeft laten installeren voor €4800 (inclusief. Subsidie was het €3500) .

Ik ben wel benieuwd hoe jij aan 1300,- subsidie komt :9

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:38:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe jij aan 1300,- subsidie komt :9
De gemeente was zo vriendelijk om 25% bij te dragen _/-\o_ daar zegt Freemann geen neen tegen :D

@ cjdijk
Suntech panelen met powerOne omvormer=prima spul/kwaliteit.
Wil niet lullig doen, maar groot schallige acties Door grote organisaties zijn in 8 van de 10 gevallen duur en de prijs kwaliteit verhouding is ook discutabel. Die organisatie hebben teveel overhead en willen gewoon geld verdienen. SMA omvormers zijn goed en CSUN is ook prima, maar de prijs.....

[ Voor 41% gewijzigd door Freemann op 15-12-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat lievvv d:)b
Doe mij ook zo'n gemeente. .......

Wat is dat voor logger wat je hebt? En op welke omvormer, ziet er strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:44:
Wat lievvv d:)b
Doe mij ook zo'n gemeente. .......

Wat is dat voor logger wat je hebt? En op welke omvormer, ziet er strak uit.
zie edit in vorige post en WSL kan ook op Effekta draaien, maar wordt nog niet volledig ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
cjdijk schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 09:37:
[...]

Ik heb een Sorema Iskra E72FD dubbeltariefmeter, is die meter geschikt? In jouw pdf staat mijn meter genoemd, met niets bij omschrijving, dus dat lijkt positief, gezien daar bij enkele andere meters met terugloopbeveiliging staat.

[...]
Bij de meter die je gefotografeerd heb zijn de symbooltjes weggeflitst, maar dat was niet jouw meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:51
Gebruiker MikeWazowski in dit forum heeft ook een E72FD en heeft proefondervindelijk vastgesteld dat deze meter ook terugtelt (zie posts van 29/30 juli dit jaar in dit topic). Vooral deze.

[ Voor 20% gewijzigd door Cranberry op 15-12-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tja, mijn aanschaf van 2200Wp in juli was 3300 euro zonder subsidie of installatie. Met subsidie kwam dat uit op 2800. Dat is toch nog wel een groot verschil met de 4900 die hierboven gemeld wordt.

Dan heb ik zelfs nog een rete dure SMA SB2000HF omvormer, het had nog (makkelijk) 200 euro goedkoper moeten kunnen. Ik was ook geattendeerd op de VEH zonnepanelen actie via een collega op het werk maar was totaal niet gecharmeerd van het aanbod en identificeerde het als veel te duur en installatie was verplicht. Dat in combinatie met een joekel van een organisatie waar je samen met duizenden mensen in een vat gestort wordt met vast keuzes leek me geen goed plan.

Toegegeven, dit was ook een inkoopactie van mdz, maar met circa 800 aanmeldingen is het niet van die grote dat ik me veel zorgen maakte, en het was een voor mij relatief lokale leverancier.

Daarom mijn keuze om een bedrijf in mijn eigen regio te zoeken. Dat was achteraf een goede zet, er waren een paar rails vergeten voor de pallet, die kon ik zo halen. Gemeld dat ik 8 extra dakhaken wou hebben ivm hoekhuis en ook deze kreeg ik zo mee. Dat is ook een stukje service verlening, en daar is niet altijd een grote organisatie voor nodig.

Ook de verkoper was vriendelijk over en wist zich ook mijn situatie te herinneren. Ik ervaar het als bijzonder positief als verkopers zich de klant voor de geest kunnen halen. Zondermeer niet het gevoel dat ik een (klant) nummer in een callcenter was.

Omdat geen enkel dak hetzelfde is, is het dus erg belangrijk om keuze te hebben uit formaten panelen, en niet per definitie de 240-250Wp 160x100cm panelen in je strot geduwd te krijgen. (Uit de Mega inkoop actie van de leverancier, en waar ze nu vanaf moeten). Als het past is het mooi, maar bij mij kwamen de 200Wp 160x80cm panelen gewoon veel beter uit, omdat het een kleiner dak is, en ik zo genoeg spanning heb.

Het is belangrijk zelf het dak te meten, groter inkoop acties gebruiken soms Google Streetview, wat een slecht surrogaat is voor iemand langs sturen. Al moet ik daar wel bij opmerken dat sommige leveranciers een goede kijk hebben op wat wel en niet past. (bijvoorbeeld panelen een stukje naar links en omhoog zodat deze mooi om het dakraam heen gaan).

Excuses voor het lange verhaal, maar ik deel de zelfde mening als de meeste aanbieders en mensen hier dat de (hele) grote georganiseerde inkoopacties meer afbreuk doen dan opbouw. Het is een geweldig mooie manier om de lokale economie volledig te ontwrichten. Zo vindt ik het niet logisch om een bedrijf uit het zuiden van het land de installatie in noord holland te laten doen. Bij een storing moet er iemand van ginter komen om een storing te verhelpen, niet handig.

De korting die hier en daar vermeld wordt is een wassen neus. Als ik het product duurder maak, kan ik meer korting geven en nog steeds op hetzelfde uitkomen. Dan lijkt het een goed deal, maar zonder referentie punt zegt het helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Platdak montage valt altijd wel wat duurder uit als schuin dak, nou is 2,- per Wp een stevige prijs opzich maar hij heeft ook niets zelf moeten doen, misschien nog een meterkast aanpassing er bij en dan zit je er zo aan.
Persoonlijk zou ik nooit meer als 1,60 per Wp neertellen voor een systeem kant en klaar, dat is een redelijk gemiddelde denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Rol-Co schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 10:50:
Platdak montage valt altijd wel wat duurder uit als schuin dak, nou is 2,- per Wp een stevige prijs opzich maar hij heeft ook niets zelf moeten doen, misschien nog een meterkast aanpassing er bij en dan zit je er zo aan.
Persoonlijk zou ik nooit meer als 1,60 per Wp neertellen voor een systeem kant en klaar, dat is een redelijk gemiddelde denk ik.
ik heb 47XX betaald voor 3510 met ALLES erop en eraan (groep was er al) en dat 6 maanden geleden.
Het was een schuindak montage, wat neer kwam op vlak(op)vulling (lees een puzzel), met aan alle kanten extra dakhaken etc.
Als ik uit ga van €4750 (weet het ff niet precies uit van hoofd) voor 3510Wp, dan kom ik op €1,3532766 /Wp.
2250Wp voor €4719 = 2,10 oftewel ~50% duurder en dat terwijl PV prijzen gezakt zijn... (oke, de BTW is verhoogd...).

50% duurder, noem ik gewoon bizar veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ben ik de enige die het opvalt dat wij continu nieuwe zonaanbidders wijzen op het feit dat ze wellicht te veel hebben betaald voor hun installatie? Op zich is het natuurlijk behulpzaam om iemand met een offerte te vertellen of dit te duur is of goedkoop. Maar om iemand die al een installatie heeft aangeschaft en hier duidelijk blij mee is, vervolgens te vertellen dat hij een 'miskoop' heeft gedaan... :/ Beetje mosterd na de maaltijd.

Het zal vast goedkoper kunnen (dat kan het bijna altijd), maar hou er rekening mee dat dit een plat-dak installatie was inclusief montage én een Plugwise systeem en exclusief subsidie. Wees blij dat er weer iemand zo verstandig is geweest om te investeren in PV d:)b Gefeliciteerd cjdijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik hecht niet zoveel waarde aan de laagste prijs per Wp, toch ben ik Hollander ;)
Een systeem dat compleet voor je gemonteerd wordt met meestal ook garantie op het hele systeem ipv alleen fabrieksgarantie op de onderdelen is ook wat waard.
Dan is er nog 'gratis' logging zonder abonnement wat ik prefereer boven een portal dat niet het eeuwige leven heeft.
Iemand die een 'te hoog' bedrag neer telt kan dat blijkbaar missen, wees gewoon blij voor hem/haar ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

antonboonstra schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 11:14:
Ben ik de enige die het opvalt dat wij continu nieuwe zonaanbidders wijzen op het feit dat ze wellicht te veel hebben betaald voor hun installatie? Op zich is het natuurlijk behulpzaam om iemand met een offerte te vertellen of dit te duur is of goedkoop. Maar om iemand die al een installatie heeft aangeschaft en hier duidelijk blij mee is, vervolgens te vertellen dat hij een 'miskoop' heeft gedaan... :/ Beetje mosterd na de maaltijd.

Het zal vast goedkoper kunnen (dat kan het bijna altijd), maar hou er rekening mee dat dit een plat-dak installatie was inclusief montage én een Plugwise systeem en exclusief subsidie. Wees blij dat er weer iemand zo verstandig is geweest om te investeren in PV d:)b Gefeliciteerd cjdijk!
Denk dat dat het gevolg is van de inkoopacties. Er duiken steeds meer mensen op die denken de aankoop van de eeuw te hebben gedaan. Als je dat dan van de daken gaat schreeuwen en het blijkt (veel) goedkoper te kunnen, dan kun je daar reacties op verwachten. Persoonlijk vind ik dat een beetje eigen schuld en blijkbaar is er geen (goed) onderzoek gedaan. (komt mogelijk hard over, maar zo kijk ik er persoonlijk wel tegenaan)

Mensen staan in de supermarkt te kijken of de bonen deze week niet te duur zijn en of het pakje boter van het huismerk toch niet goedkoper is, maar ondertussen .....

Het is natuurlijk prachtig dat hij een mooie installatie heeft en daar wil ik hem natuurlijk nog mee feliciteren!
Ben nog wel benieuwd naar de TVT (berekening van VEH), bij mij is het 6-7 jaar(na aftrek subsidie, gebaseerd op 2500kWh per jaar en de huidige stroomprijs van ~€0,235)

[ Voor 17% gewijzigd door Freemann op 15-12-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Yes, ook de koppeling met pvoutput is nu operationeel. Het was een beetje prutsen met Arduino en de S0 uit Kostal Piko. De ABB had ik uit pure wanhoop al in de Kostal geplaatst omdat ik geen doormelding kon krijgen naar pvoutput. Mijn vermoeden was een brakke S0 op de Kostal of een polariteitsfout of zo.
Ik moest uiteindelijk een utp kabel vervangen. Het was even zoeken waar de fout zat, want een switchje deed de Arduino LEDs branden, maar de switch zelf had geen werkende lijn met internet.

Dan verschijnen de leuke grafieken... http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=16103&sid=14465
Zal team tweakers eens joinen, die paar Watt van vandaag zullen het verschil maken.

Overigens heb ik deze software erin gegooid: http://solarmeter.codeple...ation?referringTitle=Home werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gezien ik het hier niet zo kan vinden... Weet iemand een site waar goede en overzichtelijke informatie staat over de eisen van bekabeling bij het aanleggen van een extra groep. Mijn kennis is een beetje oud (mts = 20 jaar geleden). En ik wil 2 groepen naar zolder leggen, waarvan 1 voor zonnepanelen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

mta schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 11:51:
Yes, ook de koppeling met pvoutput is nu operationeel. Het was een beetje prutsen met Arduino en de S0 uit Kostal Piko. De ABB had ik uit pure wanhoop al in de Kostal geplaatst omdat ik geen doormelding kon krijgen naar pvoutput. Mijn vermoeden was een brakke S0 op de Kostal of een polariteitsfout of zo.
Ik moest uiteindelijk een utp kabel vervangen. Het was even zoeken waar de fout zat, want een switchje deed de Arduino LEDs branden, maar de switch zelf had geen werkende lijn met internet.

Dan verschijnen de leuke grafieken... http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=16103&sid=14465
Zal team tweakers eens joinen, die paar Watt van vandaag zullen het verschil maken.

Overigens heb ik deze software erin gegooid: http://solarmeter.codeple...ation?referringTitle=Home werkt als een tierelier.
Dat ziet er mooi uit! Ga je ook je verbruik met deze software doen? Ik zie dat deze 2 kWh meters ondersteunt voor uploaden naar PVoutput.

Geen idee of deze software het ook doet met een netduino, ik weet niet wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 13:22
Nadat ik op garage en schuur panelen gelegd heb op zuid zijde met helaas schaduw.
Een 10stuks à 245wp met micro inverters ga ik verder op mijn woning.
Daar wil ik echter ook een zonne boiler.
Heb nu een offerte liggen met zonneboiler en pv.
10x suntech stp250 mono panelen met sma2100tl, zonneboiler met 100l vat compleet incl. Montage voor €6550,-

Is volgens mij wel een redelijke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

databeestje schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:02:
[...]

Dat ziet er mooi uit! Ga je ook je verbruik met deze software doen? Ik zie dat deze 2 kWh meters ondersteunt voor uploaden naar PVoutput.

Geen idee of deze software het ook doet met een netduino, ik weet niet wat de verschillen zijn.
Verbruik komt er voorlopig niet bij. Mijn netaansluiting is drie fasen, en een nieuwe 3f kWh-meter vind ik te duur. De bestaande ferris heeft geen meetuitgang. Overigens is de Arduino code helder geschreven, en laat zich (denk ik snel gezien te hebben) eenvoudig uitbreiden met meer meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zonneboiler zou ik in één keer goed aanleggen. Dus vacuümbuiscollectoren i.p.v. een vlakkeplaatcollector en (als het past) een groter buffervat met twee spiralen, waardoor je deze ook kan aansluiten op je verwarmingssysteem.
Maar straks heb je dus bijna 5kWp op je huis liggen? :9~ Heb je een warmtepomp om al die elektriciteit te verbruiken?

[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 15-12-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
antonboonstra schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:11:
Zonneboiler zou ik in één keer goed aanleggen. Dus vacuümbuiscollectoren i.p.v. een vlakkeplaatcollector en (als het past) een groter buffervat met twee spiralen, waardoor je deze ook kan aansluiten op je verwarmingssysteem.
Het word ook een vacuumbuis systeem van solesta.
Ik ga daarna idd kijken of ik iets met een warmte pomp kan. Dmv lucht dan wel, anders elektrisch bij verwarmen.

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 15-12-2012 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SpikeHome schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:12:
[...]

Het word ook een vacuumbuis systeem van solesta.
Ik ga daarna idd kijken of ik iets met een warmte pomp kan. Dmv lucht dan wel, anders elektrisch bij verwarmen.
staan de prijzen van PV en ZB apart op de offerte?
Dat maakt het vergelijken wat gemakkelijker. Anders vragen of dit apart gespecificeerd kan worden of het oplaten delen in 2 offertes. Dan heb je duidelijk wat je waarvoor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Freemann schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:14:
[...]

staan de prijzen van PV en ZB apart op de offerte?
Dat maakt het vergelijken wat gemakkelijker. Anders vragen of dit apart gespecificeerd kan worden of het oplaten delen in 2 offertes. Dan heb je duidelijk wat je waarvoor betaald.
Alleen installatie is combi dan hè ze hoeven maar 1x het dak op.
Zonneboiler een 1400
Montage 1000
Rest panelen een 4200 zeg maar.

Ps warmte pomp zat ik aan HIER te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

Ps warmte pomp zat ik aan HIER te denken.
Pas op de geluidsproductie van dergelijke lucht systemen. Vraag bijvoorbeeld een referentieproject waar je een kunt kijken/luisteren want er zijn er bij die tering veel lawaai maken. Just saying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
mta schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:21:
[...]

Pas op de geluidsproductie van dergelijke lucht systemen. Vraag bijvoorbeeld een referentieproject waar je een kunt kijken/luisteren want er zijn er bij die tering veel lawaai maken. Just saying...
Tnx voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ivm een leverancier die, dit forum leest, niet van wijken/ophouden weet en mij via de email lastig valt over posts op dit forum, staak ik per direct mijn activiteit op dit forum.

Erg triest, maar blijkbaar noodzakelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 15-12-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Freemann schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 12:56:
ivm een leverancier die, dit forum leest, niet van wijken/ophouden weet en mij via de email lastig valt over posts op dit forum, staak ik per direct mijn activiteit op dit forum.

Klinkt als iets wat je met een moderator op zou moeten nemen, als het echter buiten het tweakers forum om gaat is het wel erg jammer.

Teleurstellende stand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dit is te zot voor woorden!!!!!

Wie is die "meneer?"

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:34
Voorval is per DM opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Thanks!!!!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:47

Te triest voor woorden.

Aangifte doen van stalking?
Blocklist werkt ook, komt zn mail ook niet aan en kan je je er ook niet meer aan ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

You're welcome. Je kunt je voorstellen dat deze systemen een hoeveelheid luchtverplaatsing moeten hebben, dat doen ze met ventilatoren, en die kun je niet in een dichte kast plaatsen... Zelf op een weggestopt plekje, aan de achterkant van een pand, heb je al gauw met geluidsreflectie te maken en dat je het tóch hoort. Dat is anders met water-systemen met een slang onder het maaiveld, in de vijver, of met bronnen. Daar heb je een koelkastje die rustig staat te brommen maar zich ook laat omkasten als je het te gortig gaat vinden.

Inderdaad, als je het niet weet leest het heul leuk in de specs. Aantal dB(A)'s zal wel ergens staan, maar dat eeuwige geblaas viel mij, bij schouw van gerealiseerd project, vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:31

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Maak de naam van die leverancier dan maar bekend hier. Van de ratten besuffeld dat een leverancier jouw privéleven gaat regisseren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dank voor de reacties en het is idd te gek voor woorden.
Voor nu houd ik het hierbij, aangezien het bij aangifte ook weer tegen mij gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
mta schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 13:18:
[...]

You're welcome. Je kunt je voorstellen dat deze systemen een hoeveelheid luchtverplaatsing moeten hebben, dat doen ze met ventilatoren, en die kun je niet in een dichte kast plaatsen... Zelf op een weggestopt plekje, aan de achterkant van een pand, heb je al gauw met geluidsreflectie te maken en dat je het tóch hoort. Dat is anders met water-systemen met een slang onder het maaiveld, in de vijver, of met bronnen. Daar heb je een koelkastje die rustig staat te brommen maar zich ook laat omkasten als je het te gortig gaat vinden.

Inderdaad, als je het niet weet leest het heul leuk in de specs. Aantal dB(A)'s zal wel ergens staan, maar dat eeuwige geblaas viel mij, bij schouw van gerealiseerd project, vies tegen.
zal kijken en luisteren er na. En er zijn meer oplossingen heb ook al naar een elektrische cv om als voor verwarming te gebruiken gekeken.
Als de pv op dak ligt kan ik met de overschot aan kw's doen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Freemann schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:00:
[...]

Tja, vind het heeeel speciaal dat je omvormer meer vermogen op het net zet als de panelen opwekken :)
Is het een "native" logfile van de omvormer of haal je met een tool/progsel de data uit de omvormer?
Zonet eens op display omvormer gekeken.
Opbrengst was door zon effe hetzelfde: 1250W
DC-zijde zegt 5.4A
AC-zijde zegt 5.6A
5.6/5.4x100=103.70%
Kan dit ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Vermogen = spanning x stroomsterkte. We missen één variabele, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

klump4u schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 13:48:
[...]

Zonet eens op display omvormer gekeken.
Opbrengst was door zon effe hetzelfde: 1250W
DC-zijde zegt 5.4A
AC-zijde zegt 5.6A
5.6/5.4x100=103.70%
Kan dit ?????
Je moet natuurlijk niet de stroom rechtstreeks vergelijken.

p=u x i.
Dus de DC spanning x DC stroom = DC vermogen
Dan AC spanning x AC stroom = AC vermogen

(AC vermogen / DC vermogen) x 100 = %efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ah zo,
Ben maar bakker van beroep.
Ga nog eens effe kijken.
Alvast bedankt.

Edit

AC- 226x3.3=745.8
DC- 246x3.1=762.6

745.8/762.6x100=97.79%

Zo dus??

[ Voor 57% gewijzigd door klump4u op 15-12-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Er is eerder zo'n bedrijf aktief geweest met allerlei spam via DM.
Middels ip adressen is toen achterhaald dat het steeds omdezelfde persoon ging.
Dit ip adres is toen geblokkeerd door de moderators en terecht.

Pagina: 1 ... 212 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.