Bijna 1,90 per Wp. Vind ik erg duur.
Dus bijna ā¬500,- meer voor de SMA als hij een string wilt.
@databeestje, Ik zie dat jij met een Flukso logt, bevalt deze goed en geen vastlopers?
[ Voor 18% gewijzigd door klump4u op 12-12-2012 16:11 ]
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Kan je beter gaan voor een AEG 2800 , 750,- en 2 strings maken.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De SMA en de Delta zijn beiden omvormers met een HF trafo en dus galvanische scheiding. Wellicht een bewuste keuze van de leverancier.Rol-Co schreef op woensdag 12 december 2012 @ 16:13:
Kan je beter gaan voor een AEG 2800 , 750,- en 2 strings maken.
De AEG PV 2800 is een tranformator loos apparaat, deze zijn doorgaans goedkoper. Als de klant er tevreden mee is, waarom niet.
De delta heeft een trafo? ow my bad dacht van niet namelijk. AEG heeft wel een goed rendement zoniet beter als de sma/delta.
De mijne heeft wel een trafo volgens papieren
18950Wpš, Atlantic 270V3š§, Pana 5Jš„. Zendure 2400AC 11,5kWhš,Hyundai Kona 64kWh š, Peblar Home ā½
Dit zou moeten kunnen voor 6500 euro. Alles daarboven is of een enorm moeilijk dak of marge imho.Is het onderstaande een beetje goede offerte? Ik weet het echt niet meer.
- 15 panelen Canadian Solar ELPS CS6P-MM 265Wp
met de hele rimram
- Prijs ā¬7500
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
⬠1,89 per Wp all-in is helemaal geen gekke prijs imho...Lardman schreef op woensdag 12 december 2012 @ 16:29:
[...]
Dit zou moeten kunnen voor 6500 euro. Alles daarboven is of een enorm moeilijk dak of marge imho.
Heel normaal. De PV-industrie is begonnen toen Amerikaanse boorplatforms op zee verplicht werden verlichting te voeren. Ideale oplossing: zonnepanelen! Een van de eerste commerciƫle toepassingen. Anders hadden ze met helikopters enorme accubanken heen en weer moeten slepen, met alle gevaren - en kosten van dien.PClop schreef op woensdag 12 december 2012 @ 11:16:
Shell gebruikt zon voor winnen olie.
http://www.nuzakelijk.nl/...uikt-zon-winnen-olie.html
Op een van de platforms in de Noordzee wordt al langer PV toegepast. Er zal veel meer aan toepassingen komen, zoals in onderhavig geval. Een van de grootste stroomzuipers in de Atacama woestijn in Chili, een mijnbouwbedrijf, was erg te spreken over de resultaten van hun eerste ongesubsidieerde 10 MWp PV-centrale, en gingen meteen plannen maken voor meer...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Leverancier heeft geen r**t over jouw meter(s) te zeggen. Dat is netbeheerder domein. En die mogen geen (formeel) contact meer hebben met de leveranciers over dit soort kwesties. Zo ja, dan revolutie, en hoofdkantoor NMa bezetten als ze d'r niks aan gaan doen.opuntia1 schreef op woensdag 12 december 2012 @ 14:24:
Waarom is mijn kWh-meter al in 30 jaar niet geijkt?
Ik denk dat het is omdat de leverancier er geen belang bij heeft als de meter teveel aangeeft.
Een keer raden bij welke NMa "toren" in de Residentie je dan moet wezen...
http://www.energieenwater...ellen-weg-weg-weg-go-home
* edit *
Ja, die heb ik ook van binnen gezien, in mijn "tien maanden affaire" met de netbeheerder die dubbele vastrechten incasseerde zonder klanten daarover in te lichten...
[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 12-12-2012 16:53 . Reden: Huiliehuilie ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Vind het een beetje aan de hoge kant. Ik denk dat je met montage tussen de 6000 en 6500 moet kunnen uitkomen.speur schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:42:
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het aanvragen van offertes bij verschillende partijen en sta nu op het punt om een opdracht te gaan geven voor installatie. Ik word dus ook een zonaanbidder.
Is het onderstaande een beetje goede offerte? Ik weet het echt niet meer.
- Power One omvormer PVI-3.6-TL-OUTD-S
- Geen kabeltrekkerij naar de meterkast, ik heb een vrije 16A groep vanuit de meterkast naar zolder inclusief bekabeling
- Montage op het dak van mijn woning
- Te verwachten opbrengst per jaar bijna 3800kWh (lijkt me een beetje veel wanneer ik dit vergelijk met anderen in dit topic) (helling dak 55 graden, nauwelijks schaduw, recht op het zuiden)
- Prijs ā¬7500
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van het bovenstaande vinden. Of moet ik nog even verder gaan kijken?
Alvast bedankt!
Ondertussen lees ik dit topic nog even verder, jullie geven wel heel veel bruikbare informatie. Ga zo door!
Bedankt! Dan zal ik nog even verder moeten zoeken. Het is wel een hele puzzel om offertes met elkaar te vergelijken.Tafkar schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:41:
[...]
Vind het een beetje aan de hoge kant. Ik denk dat je met montage tussen de 6000 en 6500 moet kunnen uitkomen.
Mocht iemand tips hebben bij welke leverancier ik het beste nog meer informatie in kan winnen, dan hoor ik dat graag.
Ik heb net een ā¬5500 betaald voor 14 panelen van 250Wp, incl een Omniksol 4.0TL en montage.speur schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:42:
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het aanvragen van offertes bij verschillende partijen en sta nu op het punt om een opdracht te gaan geven voor installatie. Ik word dus ook een zonaanbidder.
- Geen kabeltrekkerij naar de meterkast, ik heb een vrije 16A groep vanuit de meterkast naar zolder inclusief bekabeling
- Te verwachten opbrengst per jaar bijna 3800kWh (lijkt me een beetje veel wanneer ik dit vergelijk met anderen in dit topic) (helling dak 55 graden, nauwelijks schaduw, recht op het zuiden)
- Prijs ā¬7500
Ik ben heel erg benieuwd wat jullie van het bovenstaande vinden. Of moet ik nog even verder gaan kijken?
Alvast bedankt!
De 20A groep heb ik zelf aangelegd.
Unobtanium 3D Printer Buildlog
Verwijderd
3975 wp en dan verwachting 3800 kwh
reken gemakshalve met 0,8 keer WP oftwel ongeveer 3200 kwh opbrensgst
alles daarboven valt dan alleen maar mee
hier 18*240wp met omnik4 en installatie voor 6700 ex subsidie
Dat leek mij ook al wat optimistisch in opbrengst, maar je weet nooit al zou ik er standaard niet van uit gaan.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 19:23:
3975 wp en dan verwachting 3800 kwh![]()
Marketing denk ik
Die opbrengst leek me wel heel erg hoog. 96% is dan, zoals jullie ook al zeggen, een verkooppraatje. Ik heb het nog recht op de man af gevraagd en het was echt haalbaar.
Het gaat om een plaatsing in Gelderland.
Het gaat om een plaatsing in Gelderland.
Zie hier het verschil tussen een systeem met SMA en Suntech panelen en mijn systeem Delta met HJSolar panelen.Timrek schreef op woensdag 12 december 2012 @ 10:54:
Vraagje: Delta 2.5 of dan toch liever SMA 2100TL voor een paar tientjes meer?
op 14 panelen HJsolar 195 ZWW
http://pvoutput.org/compa...2&sid1=11139&gs=-1&gap=-1
Zit niet veel in hoor.
Veel zon Delta beter, weinig zon SMA beter

Zegt niet zoveel, tenzij je dat met een geijkte kWh meter vastgesteld hebt.
Ook nog niet eens, tenzij het zijn buurman is en onder dezelfde omstandigheden, geen schaduw, gebouwen in het zicht enz enz.hansdegit schreef op woensdag 12 december 2012 @ 19:54:
Zegt niet zoveel, tenzij je dat met een geijkte kWh meter vastgesteld hebt.
Ik heb hier iemand 100m van me af en het is nog niet eens het zelfde.
vind je dat hoog? heb net een offerte onder ogen van nagenoeg gelijke omvang en componenten van 8k en 9k eur....(incl installatie dus he.. all in)Tafkar schreef op woensdag 12 december 2012 @ 18:41:
[...]
Vind het een beetje aan de hoge kant. Ik denk dat je met montage tussen de 6000 en 6500 moet kunnen uitkomen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Omdat ik nog een stukje dak over heb wil ik 2 stuks HJsolar 250Wp mono's (HJM250M-32) plaatsen en deze op een Steca 500 aansluiten. Heeft iemand hier ervaring mee?? de HJ's hebben een hogere spanning dus ik denk dat het goed zal werken.
Klopt allebei, maar hoe wil je dan iemand advies geven als je niets met elkaar kunt vergelijken?Rol-Co schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:27:
[...]
Ook nog niet eens, tenzij het zijn buurman is en onder dezelfde omstandigheden, geen schaduw, gebouwen in het zicht enz enz.
Ik heb hier iemand 100m van me af en het is nog niet eens het zelfde.
Ik zie hier vaak het advies dat je een SMA moet pakken, waar is dat dan op gebaseerd?
Poster vroeg of hij een Delta of SMA moet nemen geef mij dan eens een gegrond en goed advies!!!
Verwijderd
je kunt niet domweg als henk of ingrid merken noemen, elke situatie is uniek, en elke omvormer lokatie en karakteristiek ook.
Ik denk dat je meer naar efficientie/rendement moet kijken in een vergelijk, of het mppt voltage bereik, bij de sma ligt dit wat hoger dus kan anders uitkomen, afhankelijk van paneelvoltage. Optitrack van sma kan ook een voordeel hebben als er schaduw in het geding is, en last but not least de prijs, delta is dan weer goedkoper als de sma.klump4u schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:44:
[...]
Klopt allebei, maar hoe wil je dan iemand advies geven als je niets met elkaar kunt vergelijken?
Ik zie hier vaak het advies dat je een SMA moet pakken, waar is dat dan op gebaseerd?
Poster vroeg of hij een Delta of SMA moet nemen geef mij dan eens een gegrond en goed advies!!!
In de praktijk vergelijken kan alleen op het zelfde dak imho.
Helemaal mee eens.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:49:
je kunt niet domweg als henk of ingrid merken noemen, elke situatie is uniek, en elke omvormer lokatie en karakteristiek ook.
Ook helemaal mee eens.Rol-Co schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:51:
[...]
Ik denk dat je meer naar efficientie/rendement moet kijken in een vergelijk, of het mppt voltage bereik, bij de sma ligt dit wat hoger dus kan anders uitkomen, afhankelijk van paneelvoltage. Optitrack van sma kan ook een voordeel hebben als er schaduw in het geding is, en last but not least de prijs, delta is dan weer goedkoper als de sma.
Ik wilde poster alleen een globale indruk geven zodat hij ziet dat er niet zo'n grote verschillen zijn in de meeste merken.
Hij krijgt alleen maar advies van "pak dan deze of deze"
[ Voor 14% gewijzigd door klump4u op 12-12-2012 21:14 ]
Ze hebben beide 94% rendement, SMA heeft schaduwmanagement, Delta is goedkoper. 1 string op de SMA of 2 op de Delta zal niet genoeg uitmaken. SMA heeft een Sunny Beam, leuk voor in de huiskamer als er geen telefoon of tablet is. De Delta heeft dan weer een goedkopere logger voor een internet site, dus telefoon of tablet.Rol-Co schreef op woensdag 12 december 2012 @ 20:51:
[...]
Ik denk dat je meer naar efficientie/rendement moet kijken in een vergelijk, of het mppt voltage bereik, bij de sma ligt dit wat hoger dus kan anders uitkomen, afhankelijk van paneelvoltage. Optitrack van sma kan ook een voordeel hebben als er schaduw in het geding is, en last but not least de prijs, delta is dan weer goedkoper als de sma.
Het is stuivertje wisselen, stroom omzetten zullen ze beiden, kwaliteit van beide omvormers is denk ik al bewezen.
Het zal gezocht moeten worden in de secondaire functionaliteit, en dat is waar Omniksol erg goed mee scoort de laatste tijd. Wifi erin en een iPad app. Dat spreekt mensen aan
Hier schiet de SMA toch wel tekort, de optie die SMA levert in de vorm van een webbox of home manager is 500 euro wat echt volkomen van de pot gerukt is. Ik snap dat het geld moet kosten, maar dat moet gewoon voor tussen de 100 en 200 euro verkrijgbaar zijn. Een arduino is maar 40 euro, en met 60 euro kan je echt de ontwikkelkosten wel dekken.
Ik heb gewoon voor de Delta gekozen omdat deze goedkoper was en 10 jaar garantie heeft.
Logger van Delta koste ā¬10,- en logt naar site van Delta waar ik alleen opkom.
Kan alleen niet naar PVoutput loggen met dat ding en kijk nu voor iets anders daarvoor
Kan alleen niet naar PVoutput loggen met dat ding en kijk nu voor iets anders daarvoor
Meeste spul van SMA is in "andere tijden" ontwikkeld voor een markt die in niets op de onze lijkt.databeestje schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:12:
Hier schiet de SMA toch wel tekort, de optie die SMA levert in de vorm van een webbox of home manager is 500 euro wat echt volkomen van de pot gerukt is. Ik snap dat het geld moet kosten, maar dat moet gewoon voor tussen de 100 en 200 euro verkrijgbaar zijn. Een arduino is maar 40 euro, en met 60 euro kan je echt de ontwikkelkosten wel dekken.
Appels en peren.
Het is een groot bedrijf, en die heeft moeite met de snelle nieuwe jongens. Ga er maar aan staan zo'n moloch eventjes de nieuwe weg in te laten slaan. Kost tijd, and lots of energy.
Om eventjes mijn positie aan te geven: geen SMA bezitter hier...

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 12-12-2012 21:47 . Reden: typo ]
Verwijderd
Niemand?Verwijderd schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 21:05:
Zijn er ook leden hier die met enecsys inverters draaien, en de sofware van aloaha gebruiken om live grafiekjes naar pv output te uploaden?
Ik heb de software wel geinstalleerd, maar krijg niet de livegrafiek aan de praat op pv-output......... ligt wellicht aan instellingen, die moeten worden aangepast, maar welke? en hoe?
Ja, nou moet ik wel toegeven dat ik die mening bij vrijwel alle omvormer fabrikanten deel, met uitzondering van de AEG (met fp4all logger) en Omniksol (met wifikit). Het gros is nog niet aangekomen in het facebook tijdperk, en krijgt dus ook geen like. (Zegt iemand zonder facebook accountzonnigtype schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:31:
[...]
Meeste spul van SMA is in "andere tijden" ontwikkelt voor een markt die in niets op de onze lijkt.
Appels en peren.
Het is een groot bedrijf, en die heeft moeite met de snelle nieuwe jongens. Ga er maar aan staan zo'n moloch eventjes de nieuwe weg in te laten slaan. Kost tijd, and lots of energy.
Om eventjes mijn positie aan te geven: geen SMA bezitter hier...
De situatie bij de micro omvormers is veel beter, maar slaat weer door de andere kant op en heeft (overwegend) geen lokale logging.

Mijn keuze voor de SB2000HF was gedreven door schaduwmanagement (wist ik veel, dat was een half jaar geleden) en dat deze stil was. Nu zie ik dat er wel meer omvormers zijn die hier goed mee omgaan.
Zo kwam ik pas afgelopen deze posts tegen op het duitse forum.
http://www.photovoltaikfo...-bypa-t78074.html#p812969
Daar staat een lijst staat met omvormers welke wel of niet "vast" komen te zitten met een schaduw probleem. Wat ook weer grappig is in een online community is dat de meest frappante scenarios naar voren komen waar de meesten nooit bij stil zullen staan. En dat maakt voorspelbaar testen dus ook lastig. Bijvoorbeeld de omvormers die niet "voorbij" de schaduw komen als deze 's ochtends starten, maar na een wolk weer wel. Dan gaat het de ene dag goed, en de andere niet, zoek het dan maar uit

Tevens had deze bluetooth inbegrepen. Geen geneuzel met de aanschaf van een losse rs485 of bluetooth kaart die je los aan moest schaffen om met de omvormer kon praten bij de TL modellen. Toen was mij al snel duidelijk dat de IT revolutie hier nog niet plaats had gevonden

De galvanische scheiding sprak mij ook aan, dit ivm elektrotechniek studie.
Dit was voordat MDZ de Omniksol uit ging leveren aan klanten, als ik de keuze toen had gehad dan had ik zeker de Omniksol overwogen.
Let op dat PVoutput een cap heeft op het aantal requests wat je kan doen als je een gratis gebruiker bent. Doe een donatie en je mag dan veel vaker uploaden en requests uitvoeren.
Een aantal andere gebruikers zijn hier ook tegenaan gelopen met de software op een netduino om te uploaden om de 5 minuten.
De software zou in de basis wel moeten werken, al heb ik zelf geen toegang tot een enecsys.
Verwijderd
@databeestje, ik heb zelf het vermoeden, dat ik de instellingen op mijn pvoutput account niet goed heb staan.
Ik krijg ook niet het live icoontje als ik op mijn account kijk........dit is al niet oke natuurlijk......
Wat moet ik in mijn account aanpassen, om live te kunnen?
Ik krijg ook niet het live icoontje als ik op mijn account kijk........dit is al niet oke natuurlijk......
Verwijderd
grappig, juist daarom nam ik direkt plugwise in de kabels,databeestje schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:53:
[...]
De galvanische scheiding sprak mij ook aan, dit ivm elektrotechniek studie.
heb in 5 jaar alle omvormers vervangen(andere merken) op zoek naar het optimum, en juist daar kan ik nu goed vergelijken, de grafieken blijven intakt; al die onboard dedicated stuff, daar word ik erg itchy van
galvanisch scheiden komt met plugwise met mijn schedule, en zelfs het sluipverbruik is hiermee weg.
ook kan ik handmatig afschakelen, of remote software matig.
Ja, ikke
Het werkt bij mij alleen moet er een windows pc draaien waarop het programma loopt. Ook moet je even de maker mailen en vragen om (gratis) te registreren.
Je kan dan een live feed naar PV output sturen en in de logfile de afzonderlijke inverter opbrengsten.
Een leuk tooltje om mee te spelen.
Dan doen we dus eigenlijk hetzelfde, ik kan de andere sensor van de Flukso hier aan PVoutput als levering aanwijzen en dan zou het embedded computertje boven uit kunnen. Eigenlijk al omvormer onafhankelijk maar nog niet de stap gemaakt.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:01:
[...]
grappig, juist daarom nam ik direkt plugwise in de kabels,
heb in 5 jaar alle omvormers vervangen(andere merken) op zoek naar het optimum, en juist daar kan ik nu goed vergelijken, de grafieken blijven intakt; al die onboard dedicated stuff, daar word ik erg itchy van
galvanisch scheiden komt met plugwise met mijn schedule, en zelfs het sluipverbruik is hiermee weg.
Ik zou eens moeten zien of ik een schakelaar die op zon op en zon onder schakelt. Meest simpele die ik kan bedenken is een relais die de 230Vac afschakelt aan de hand van de string spanning(en). Bij het minst geringste heb je al spanning op de strings. Handig voor met onweer, misschien helpt het, als is de kans gering.
Geen idee of ik de data van PVoutput ook ergens weer kan downloaden, nog niet bij stil gestaan omdat alles al op het embedded computertje staan in de mysql database.
Verwijderd
met mijn blikseminslag van 15 augustus had ik al remote ac afgeschakeld, toch is de dclijn helemaal kapot gegaan...er valt weinig te doen tegen bliksem, inmiddels zijn ook alle apparaten stuk gegaan,
die aan de ac hingen (later effect dus)
nog een reden om sluipverbruik terug te dringen.
Bij api settings enabled en die code + sid ook weer invullen in je programma van die omvormer(s)Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:58:
@databeestje, ik heb zelf het vermoeden, dat ik de instellingen op mijn pvoutput account niet goed heb staan.
Bij de settings van je systeem onder live options ook status interval invullen.
Kan je daar onder bij weather ook gelijk een weather api invullen, neem je de temperatuur ook gelijk mee.
Hier gaat ook met een goedkope stopcontact schakelaar van 6,25euro van de bouwmarkt TV meubel en lampjes uit en aan. Computer in werkkamer ook, laserprinter gelukkig ook een schakelaar. Voor de 5 paginas per jaar die ik print komt dat mooi uit.Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:27:
met mijn blikseminslag van 15 augustus had ik al remote ac afgeschakeld, toch is de dclijn helemaal kapot gegaan...er valt weinig te doen tegen bliksem, inmiddels zijn ook alle apparaten stuk gegaan,
Voor kabelmodem, router en nas zitten deze achter een UPS. Echter, dit is een online UPS waardoor ik een aanzienlijk achtergrond verbruik heb door de dubbele conversie. Bij bliksem gaat de voeding van de UPS er wel aan, maar als het goed is niet wat erachter zit. Vingers kruizen noemen ze dat.
Uiteindelijk zullen dan alsnog de rest van de apparaten zoals de vriezer en koelkast eraan gaan. Ik heb geen illusie dat er iets heel zal blijven.
Ik heb jaren geleden op het odekolonje strandspektakel in Den Helder op het strand aan den lijve ondervonden wat een bliksem inslag doet. Helaas liep het voor de duitse toeristen welke een paar honderd meter van mij af stonden slechter af. Er was gelukkig wel weer genoeg materieel aanwezig die dag.
Verwijderd
Tanks Rol-Co, we zullen het aanpassen, en maar kijken wat er gebeurd!Rol-Co schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:33:
[...]
Bij api settings enabled en die code + sid ook weer invullen in je programma van die omvormer(s)
Bij de settings van je systeem onder live options ook status interval invullen.
Kan je daar onder bij weather ook gelijk een weather api invullen, neem je de temperatuur ook gelijk mee.
@antonboonstra: Lijstje ingevuld, 3185Wp all-black CS6P staan vanaf vandaag sterrenlicht te vangen.
Dan zal ik pvoutput eens gaan bekijken.
Dan zal ik pvoutput eens gaan bekijken.
[ Voor 6% gewijzigd door mta op 12-12-2012 23:56 ]
Plugwise is gewoon geniaal hiervoor. Ik heb het zelf ook en vind het ideaal. Ik kan gewoon op straat buiten via mijn telefoon zien wat de opbrengst cq gebruik is, en gisteren kon ik zien dat het vrouwtje thuis was en zette ik van buitenaf het kerstboompje aan. Vrouwtje had ook iets van "Thefuq?Āæ" heb ik iets aangestoten?Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 22:01:
[...]
grappig, juist daarom nam ik direkt plugwise in de kabels,
Afgelopen dinsdag had ze mijn paneeltjes nog sneeuwvrij gemaakt toen ik op 't werk was

Planning was 2 strings van 7 (2 rijen van 7 boven elkaar in portrait)klump4u schreef op woensdag 12 december 2012 @ 21:21:
Ik heb gewoon voor de Delta gekozen omdat deze goedkoper was en 10 jaar garantie heeft.
Hoe zit dat moet die logging van dat ding? tientje is niet duur. Wil je me DMƩen waar je dat ding weg hebt?
Ik zie overigens dat er op de G3 en de G4 3 DC aansluitingen zitten, betekend dit dat er dan max 3 strings kunnen worden aangesloten?
[ Voor 11% gewijzigd door Timrek op 13-12-2012 08:34 ]
Klopt, en er zit ook een USB poort op. Daar kun je een USB stick in stoppen en dan allerlei logbestanden "downloaden".Timrek schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:33:
[...]
Ik zie overigens dat er op de G3 en de G4 3 DC aansluitingen zitten, betekend dit dat er dan max 3 strings kunnen worden aangesloten?
Geinig, en dan kun je er dus leuke grafiekjes e.d. mee maken. En hoe zit dat dan met "live" monitoren? Heb je daar de solivia GW voor nodig?
gisteravond even bij mijn moeder de logger van fp4all op de mastervolt 2000 aangesloten.
Deze gelijk ook aan pvoutput gekoppeld.
Helaas is het voor mijn eigen panelen (nog) niet mogelijk om deze automatisch in pvoutput te krijgen.
als iemand daar een oplossing voor weet graag (heb zelf dus microinverters)
Deze gelijk ook aan pvoutput gekoppeld.
Helaas is het voor mijn eigen panelen (nog) niet mogelijk om deze automatisch in pvoutput te krijgen.
als iemand daar een oplossing voor weet graag (heb zelf dus microinverters)
[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 13-12-2012 10:04 ]
Ik vind dit geen raar bedrag inclusief montage. Misschien is er ergens in Nederland wel een goedkoper alternatief te vinden, maar als je een goed gevoel hebt bij dit bedrijf, zou ik niet meer twijfelen. Het is zeker niet extreem duur, waar wel genoeg voorbeelden van zijn te vinden.speur schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:42:
- Prijs ā¬7500
Alvast bedankt!
De opbrengst verwachting is vrij hoog, maar niet ondenkbaar. Er zit best veel verschil tussen nauwelijks schaduw en geen schaduw en vrije hemelzicht is ook niet te onderschatten, maar dan is 956 kWh/kWp zelfs in het oosten haalbaar. Ik haal zulke opbrengsten ook met mijn mini installatie (570Wp op een Steca 500) en jij hebt ook nog gegarandeerd plus tolerantie op de panelen.
šøCanon EOS 5D IV šDJI Mavic Pro šļøZero SR ā”Tesla M3 LR š”ļøDaikin US 3.5kW āļø8815Wp šMarstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Hoi, heeft er iemand ervaring met Belga-Solar samen met Micro-omvormer Enphase ? Of vergelijkbare systemen?
ben het wel met anton eens.speur schreef op woensdag 12 december 2012 @ 15:42:
- Prijs ā¬7500
Alvast bedankt!
Ondertussen lees ik dit topic nog even verder, jullie geven wel heel veel bruikbare informatie. Ga zo door!
het is gewoon niet de goedkoopste omvormer.
en het zijn waarschijnlijk ook niet de goedkoopste panelen.
waarschijnlijk kom je wel wat goedkoper uit met andere panelen en omvormer.
maar dan heb je wel meer dak ruimte nodig voor een extra paneel.
ben wel benieuwd wat die panelen doen, had nog niet gehoord dat de 265Wp verzie al verkrijgbaar zou zijn.
maar het kan hard gaan in pv land.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De 265Wp modules (op~164x98) zullen wat duurder zijn als de 250 watt versies. Als je niet veel ruimte hebt kan het intressant zijn !migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:02:
[...]
ben het wel met anton eens.
het is gewoon niet de goedkoopste omvormer.
en het zijn waarschijnlijk ook niet de goedkoopste panelen.
ben wel benieuwd wat die panelen doen, had nog niet gehoord dat de 265Wp verzie al verkrijgbaar zou zijn.
maar het kan hard gaan in pv land.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ik heb Yingli panelen met involar micro omvermersVerwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 11:43:
Hoi, heeft er iemand ervaring met Belga-Solar samen met Micro-omvormer Enphase ? Of vergelijkbare systemen?
60 maal hier a o.50 wp ex btw CifWoudseHoeve schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:28:
[...]
Als je niet veel ruimte hebt kan het intressant zijn !
mm ik dacht dat ik dat juist schreef.WoudseHoeve schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:28:
[...]
De 265Wp modules (op~164x98) zullen wat duurder zijn als de 250 watt versies. Als je niet veel ruimte hebt kan het intressant zijn !
migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 12:02:
[...]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik zie het, ik was aan het typen ..... en afgeleid, moet ook nog werken ......migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:41:
[...]
mm ik dacht dat ik dat juist schreef.![]()
[...]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ben aan het nadenken over een extra stukje PV op het Oost dak.
Dak is 5,20 breed en +/- 3,00 meter hoog. Mijn inziens kan ik daar 6 Panda's op kwijt of ... en wat zou dan een leuke bijpassende omvormer zijn?
6x265 = 1590 Wp
Zit alleen een beetje met de spanning, die zal wat aan de lage(re) kant zijn.
Dak is 5,20 breed en +/- 3,00 meter hoog. Mijn inziens kan ik daar 6 Panda's op kwijt of ... en wat zou dan een leuke bijpassende omvormer zijn?
6x265 = 1590 Wp
[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 13-12-2012 14:45 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
2 Weken later,Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 13:13:
[...]
Gewoon ff naar Officecenter rijden ben je voor ⬠18,- gesteld met een 100 meter Sitecom die het zeker doet. Dat zijn de kosten niet op een paar duizend Euro investering.
Ik heb een sitecom bluetooth dongle erin gezet maar het werkt nog niet!
Sunny explorer vind maar geen apparaten
Kun je er ook een USB-bluetoorh module instoppen? (Delta G3/G4)Mr-Leo schreef op donderdag 13 december 2012 @ 08:41:
[...]Klopt, en er zit ook een USB poort op. Daar kun je een USB stick in stoppen en dan allerlei logbestanden "downloaden".
[ Voor 3% gewijzigd door Timrek op 13-12-2012 14:42 ]
Ik heb een G3 en die heeft geen USB.Timrek schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:42:
[...]
Kun je er ook een USB-bluetoorh module instoppen? (Delta G3/G4)
Ik heb "oudere Solivia Gateway" deze kon ik voor ā¬10,- bij de omvormer kopen(heb alles bij een leverancier gekocht)
Tegenwoordig is er de SOLIVIA Gateway M1 G2, dit is de nieuwe versie en heeft ook een andere portal via Delta
Ik kan alleen op de portal komen, wordt ieder kwartier bijgewerkt en je kunt er vanalles over je systeem zien
Hmm, interessant, ik ga eens navragen wat er mogelijk is...... Wellicht dat de partij die ik voor ogen heb ook een scherpe aanbieding heeft.
Yingli Panda is er al met 270wp (1.65x100).
Vandaag 13kWh uit 5280wp opgewekt. December alweer 81kWh opgewekt en heb slechts 3 kWh af te rekenen na saldering. En dan moet de zomerperiode nog komen... Hoe zal ik straks gaan affakkelen? Iedere dag taart bakken???
Vandaag 13kWh uit 5280wp opgewekt. December alweer 81kWh opgewekt en heb slechts 3 kWh af te rekenen na saldering. En dan moet de zomerperiode nog komen... Hoe zal ik straks gaan affakkelen? Iedere dag taart bakken???
Volgend jaar ietwat elektrisch bijverwarmen? Ik weet niet hoe je met je gasverbruik zit.hautessa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:57:
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Warmtepomp....hautessa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:57:
Ook een optie, maar ook weer een investering die je er (waarschijnlijk) uit wilt halen.
Een elektrisch kacheltje kost niets...(en de PV ligt er toch al).
Just my 2 cents.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Maar een WP kan je leuk combineren met een Zonneboiler ....1Schinnen-groen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:46:
[...]
Ook een optie, maar ook weer een investering die je er (waarschijnlijk) uit wilt halen.
Just my 2 cents.
En ja het kost geld wat je weer terug wil verdienen
Het nadeel van een elektrisch kacheltje in de woonkamer (aanname) is dat de rest van het huis zo koud blijft en dat heeft een lage WAF factor (Badkamer)
Met 184V MPP valt het nog mee. Dat kan prima op een Omniksol 1.5k TL bijvoorbeeld. Heb je liever galvanisch gescheiden, dan kan een Kaco Powador 2002. Wil je persƩ een SMA, dan kun je een SB 1300TL-10 overwegen. Alle genoemde omvormers hebben een MPP bereik vanaf zo'n 125V.Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:32:
Ben aan het nadenken over een extra stukje PV op het Oost dak.
6x265 = 1590 Wp
šøCanon EOS 5D IV šDJI Mavic Pro šļøZero SR ā”Tesla M3 LR š”ļøDaikin US 3.5kW āļø8815Wp šMarstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
of je hangt je omvormer, bij de buurman in de schuur. als die nog geen pv heefthautessa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:57:
Op het oost dak de schroeven mod uitgevoerd en vandaag was de oost opbrengst met 8 panelen daadwerkelijk hoger dan de west zijde met 6 panelen waar nog de oude schroeven zitten. Zou het dan toch (meetbaar) verschil maken?
Vandaag _wel_ de 2,0 kWh aangeraakt, hatseflats. Geen idee of dat het verschil was, maar ik ben er blij mee.
Vandaag _wel_ de 2,0 kWh aangeraakt, hatseflats. Geen idee of dat het verschil was, maar ik ben er blij mee.
Idd, hier ook, eenvoud is troef met een laag vermogen elektroboiler als deze, http://www.boilerservice....-velis-design-boiler.htmlSchinnen-groen schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:46:
[...]
Just my 2 cents.
en 2 stuks dimplex 1000 watters ( waarje je vingers nog aan brand ) voor bijna nop van marktplaats
om mijn +100% overschot af te fakkelen ( historisch verbruik was 2.2MWh pj opwek nu 4.6 MWh pj )
Lage kosten x vette winst
Mijn installatie (2350Wp) is inmiddels actief, alleen registreert de energiemeter geen retour waardes
Nu is de opbrengst wel erg laag, 2,4KWh sinds dinsdagmiddag volgens de Diehl omzetter maar je zou zeggen dat dit een keer geregistreerd zal worden.
Ik heb een Ampy 5227F-E meter, dubbeltarief dus zijn er 2 terugtel displays te zien die op 0 staan.
Zou het kunnen dat de teruglever stroom zo laag is (vandaag 1140W) dat hij niets registreert

Nu is de opbrengst wel erg laag, 2,4KWh sinds dinsdagmiddag volgens de Diehl omzetter maar je zou zeggen dat dit een keer geregistreerd zal worden.
Ik heb een Ampy 5227F-E meter, dubbeltarief dus zijn er 2 terugtel displays te zien die op 0 staan.
Zou het kunnen dat de teruglever stroom zo laag is (vandaag 1140W) dat hij niets registreert
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat heb je dan zelf verbruikt va dinsdag en dat wordt dan niet op het net terug geleverd, en danSpeedy-Andre schreef op donderdag 13 december 2012 @ 17:58:
Mijn installatie (2350Wp) is inmiddels actief, alleen registreert de energiemeter geen retour waardes![]()
ook niet als zodanig geregistreert...........
Verwijderd
je eigen vebruik ligt nu natuurlijk ook hoger als zomers,
vroeger donker, kerstverlichting ( 18meter oude slangverlichting doet 350 watt )
vroeger donker, kerstverlichting ( 18meter oude slangverlichting doet 350 watt )
Ik heb ook de G3 maar kon helaas niet meer de oude gateway kopen. De nieuwe kost dik 250 euro!!klump4u schreef op donderdag 13 december 2012 @ 14:53:
[...]
Ik heb een G3 en die heeft geen USB.
Ik heb "oudere Solivia Gateway" deze kon ik voor ā¬10,- bij de omvormer kopen(heb alles bij een leverancier gekocht)
Tegenwoordig is er de SOLIVIA Gateway M1 G2, dit is de nieuwe versie en heeft ook een andere portal via Delta
Ik kan alleen op de portal komen, wordt ieder kwartier bijgewerkt en je kunt er vanalles over je systeem zien
Zo had ik het nog niet bekeken maar er zit wel wat in 
Doordeweeks verbruik ik 7-8KWh op een dag dus duidelijk meer dan ik momenteel teruglever.
Eigenlijk saldeer ik dan zonder tussenkomst van de energieleverancier ...
Ik hou het verbruik per dag bij en dat ligt idd wel rond 1KWh lager als normaal terwijl er verder niets veranderd is wat verbruik betreft.
Doordeweeks verbruik ik 7-8KWh op een dag dus duidelijk meer dan ik momenteel teruglever.
Ik hou het verbruik per dag bij en dat ligt idd wel rond 1KWh lager als normaal terwijl er verder niets veranderd is wat verbruik betreft.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ook gelijk een extra plaatsen die geschikt is voor de badkamer dan maarWoudseHoeve schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:50:
Het nadeel van een elektrisch kacheltje in de woonkamer (aanname) is dat de rest van het huis zo koud blijft en dat heeft een lage WAF factor (Badkamer)
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Uiteraard leuk dat jullie meedenken. Ik had al besloten een zonneboilersysteem aan te leggen. Waarschijnlijk een HJ solar 200 liter met dubbele spiraal (cv) en daarachter nog een warmtepompBOILER van 120 liter. (Dus geen cv, die Tvt is me veel te lang). daarnaast is de woonkamer volledig verwarmd middels een speksteen kachel. Sterker nog: de cv heeft hier nog niet aangestaan dit jaar. Verbruik gas is al jaren 2m3 per dag, alleen douche en cvboilertje. De bedoeling is on gas helemaal vaarwel te zeggen als het me lukt om de bovenverdieping op 15 graden te houden electrisch/zonneboiler. Daarom heb ik zoveel Wp geinstalleerd. Overigens ben ik aan het testen om de warmte van de dubbelwandige schoorsteenpijp af te zuigen en in de badkamer te blazen VIA de oude afzuiging. Zou niet werken omdat de temp te laag is. Sinds vandaag is het prototype werkend. (Buisventilator 20watt) kan er niet veel van zeggen. Was zowieso warm in badkamer door zonneschijn.
Ik heb een Wattcher in gebruik en daarmee kan je goed het dagverbruik als functie van de tijd zien.
Zodra de panelen gaan leveren zie je het 'verbruik' naar 0 dalen omdat de Wattcher alleen het verschil tussen verbruik en terugleveren kan laten zien
Op het moment van terugleveren is het verbruik blijkbaar ongeveer gelijk aan wat ik teruglever
Dan heb ik toch nog een indicatie dat het allemaal goed werkt.
Zodra de panelen gaan leveren zie je het 'verbruik' naar 0 dalen omdat de Wattcher alleen het verschil tussen verbruik en terugleveren kan laten zien
Op het moment van terugleveren is het verbruik blijkbaar ongeveer gelijk aan wat ik teruglever
Dan heb ik toch nog een indicatie dat het allemaal goed werkt.
sorrie. die meter heeft toch een appart telwerk voor terug leveren?Speedy-Andre schreef op donderdag 13 december 2012 @ 18:58:
Zo had ik het nog niet bekeken maar er zit wel wat in
de r1 en r2?
en daar zou je toch iets moeten zien of sluipverbruik zit boven de 250W.
wat me sterk lijkt met 7-8kWh per dag.
is het deze?
http://www.google.com/url...Q&bvm=bv.1355272958,d.d2k
Verwijderd
kun je alleen maar achterkomen door per apparaat te meten
8 kwh per dag is gemiddeld 333 watt per uur voor een periode van 24 uur
echter snachts gebruik je minder,
maar neem even je koffiezetter bijv
op het moment dat tie het water er doorheen borrelt pakt deze ongeveer 1200 watt
vervolgens het warmhoudplaatje ongeveer 200 watt
een standaart koffie zetter bedoel ik dan
een 42" plasma tv ongeveer 250 watt
koelkast op moment van koelen 85 watt
zo even wat voorbeelden slechts
op het moment dat tie het water er doorheen borrelt pakt deze ongeveer 1200 watt
of hij heeft een slimme meter van oxxio.Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:22:
kun je alleen maar achterkomen door per apparaat te meten
daar zat ook zoon serie tussen.
Er staat idd r1 en r2 bij, deze staan nog op 0.migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:16:
[...]
sorrie. die meter heeft toch een appart telwerk voor terug leveren?
de r1 en r2?
en daar zou je toch iets moeten zien of sluipverbruik zit boven de 250W.
wat me sterk lijkt met 7-8kWh per dag.
is het deze?
http://www.google.com/url...Q&bvm=bv.1355272958,d.d2k
Mijn meter ziet er bijna zo uit als in de link maar dan met de blauwe toets rechts van het display.
Ik heb inmiddels m'n Homewizard het verbruik laten uitlezen en die laat zien dat ik tussen 11 en 15u bijna op 0W verbruik zat terwijl het normaal gemiddeld 300W is.
Ik lever dus ongeveer 4u lang 300W terug en dan zou het kunnen dat de meter alleen het lagere verbruik registreert.
Onze dubbelwandige pijp gaat binnenshuis via de eerste verdieping naar zolder en vandaaruit door het dak naar buiten.hautessa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:13:
Daarom heb ik zoveel Wp geinstalleerd. Overigens ben ik aan het testen om de warmte van de dubbelwandige schoorsteenpijp af te zuigen en in de badkamer te blazen VIA de oude afzuiging. Zou niet werken omdat de temp te laag is. Sinds vandaag is het prototype werkend. (Buisventilator 20watt) kan er niet veel van zeggen. Was zowieso warm in badkamer door zonneschijn.
Boven is het nooit echt koud hierdoor mede ook door de rolluiken en HR+ beglazing.
Alleen bij het douchen willen de dames in huis de verwarming in de badkamer nog wel eens opendraaien.
Daar moet nog eens een voor de badkamer geschikt elektrisch kacheltje voor komen.
Vandaag bij Join The Sun geweest, een congres over grootschalige uitrol van PV in Nederland. Niets nieuws. Allerlei 'unieke' initiatieven die naar mijn mening voornamelijk gerommel in de marge zijn, en op 't randje van de wet. Of er over. En dus zeker op dit moment niet handig voor uitrol op grote schaal. Wel leuk was 'Herman'. Een apparaat-ding-iets wat op basis van tijdschema's, verbruik en opwek een zonnestroominstallatie over verschillende aansluitingen kan verdelen, waarbij de aansluitingen van elkaar gescheiden zijn. Dus je zet op een flatgebouw een PV installatie met 3 omvormers, voor 20 bewoners, en Herman verdeelt 't. Moet je alsnog 20 kabels leggen, maargoed, je hebt geen 20 omvormers meer nodig.
Ik heb ook nog even een presentatie gegeven, met nadruk op even. Maar daar kan Poldermans vast meer over vertellen..
Ik heb ook nog even een presentatie gegeven, met nadruk op even. Maar daar kan Poldermans vast meer over vertellen..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
jep maar 24 uur 300W = 7,2kWh.Speedy-Andre schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:28:
[...]
Er staat idd r1 en r2 bij, deze staan nog op 0.
Mijn meter ziet er bijna zo uit als in de link maar dan met de blauwe toets rechts van het display.
Ik heb inmiddels m'n Homewizard het verbruik laten uitlezen en die laat zien dat ik tussen 11 en 15u bijna op 0W verbruik zat terwijl het normaal gemiddeld 300W is.
Ik lever dus ongeveer 4u lang 300W terug en dan zou het kunnen dat de meter alleen het lagere verbruik registreert.
en dan ben je niet thuis geweest.
dat strookt niet met 7-8kWh gebruik per dag. of je bent nooit thuis.
probeer eens (als het een beetje mooi weer is morgen.) al het sluipverbruik in huis uit te zetten.
en dan savonds te kijken als je thuis komt of er nog niks geteld is op de r1 en r2.
(of hou het effe in de gaten.)
vind het wel twijflachtig.
de r1 en r2 zouden toch we iets gedaan moeten hebben lijkt mij, maar het is nog te vroeg om echt conclusies te trekken.
Oke, dat klinkt op zich leuk.antonboonstra schreef op donderdag 13 december 2012 @ 16:54:
[...]
Met 184V MPP valt het nog mee. Dat kan prima op een Omniksol 1.5k TL bijvoorbeeld. Heb je liever galvanisch gescheiden, dan kan een Kaco Powador 2002. Wil je persƩ een SMA, dan kun je een SB 1300TL-10 overwegen. Alle genoemde omvormers hebben een MPP bereik vanaf zo'n 125V.
Zijn panda's aan te raden voor Oost of zijn er andere goedkopere alternatieven?
Ben er allemaal weer ff uit en zag in de openingspost dat de PV prijzen sinds juni weer gem. 10% zijn gezakt.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
of je zet de panda's op de power-one.Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:36:
[...]
Oke, dat klinkt op zich leuk.
Zijn panda's aan te raden voor Oost of zijn er andere goedkopere alternatieven?
Ben er allemaal weer ff uit en zag in de openingspost dat de PV prijzen sinds juni weer gem. 10% zijn gezakt.
en een nieuwe omvormer op de 8 of 10 suntechs.
panda's op oost-west.
ik denk van wel, heb er net 18 gelegt bij mijn ouders (bijna dan. koud weer.)
maar nog geen ervaring mee om er echt iets van te zeggen. liggen nog te kort voor de helft.
[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 13-12-2012 19:47 ]
Hoe had je dat precies in gedachten??migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:42:
[...]
of je zet de panda's op de power-one.
en een nieuwe omvormer op de 8 of 10 suntechs.
zo als je zelf wil.
maar zo iets als stekker uit de power-one en in de nieuwe omvormer?
Ja oke, maar waarom zou ik de PowerOne opofferen voor 1500Wp en een nieuwe voor de 18 panelen kopen?migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:48:
[...]
zo als je zelf wil.
maar zo iets als stekker uit de power-one en in de nieuwe omvormer?
Snap niet helemaal waar je naartoe wil..... (net thuis van de "kerstborrel"

oke dan probeer ik het simpel te houden.Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:50:
[...]
Ja oke, maar waarom zou ik de PowerOne opofferen voor 1500Wp en een nieuwe voor de 18 panelen kopen?
Snap niet helemaal waar je naartoe wil..... (net thuis van de "kerstborrel"![]()
)
power-one 2x een mpp.
oost-west.
mpp1 = 1x string suntech van 8 of 1x string suntech van 10.
mpp2 = 1x string panda.
nieuwe omvormer = 1x string suntech van 8 of 1x string suntech van 10.
Maar waarom de panda's aan de PowerOne hangen en niet gewoon een nieuwe omvormer kopen voor de 6 Panda's? Waarom omslachtig doen als het ook makkelijk kan?migjes schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:52:
[...]
oke dan probeer ik het simpel te houden.![]()
power-one 2x een mpp.
oost-west.
mpp1 = 1x string suntech van 8 of 1x string suntech van 10.
mpp2 = 1x string panda.
nieuwe omvormer = 1x string suntech van 8 of 1x string suntech van 10.
Verwijderd
Hallo.
Interessant topic om te lezen.
Jaren terug wilde ik al overstappen op zonne-energie,maar kreeg toen prijzen door voor het voldoende zelf opwekken van ruim ā¬12000.Te kostbaar.Nu las ik dat er weer subsidie mogelijk is,maar de pot is leeg,en gaat wel door naar 2013 wat ik begrepen heb.
Na nu toch weer een tijd zoeken is de keus gevallen op een aeg protect pv 4800 en 18x300WP Poly panelen
Met veel praten er toch nog een AEG Logger bij gekregen.Het totale pakket kost ⬠6000 ex montage.
Tevens bij de levering de kabels tot de omvormer,en de steunen voor een plat dak.
Ik denk zelf dat deze prijs niet verkeerd is.Zeker als er ook nog de subsidie kan worden binnen geharkt.
De montage op mijn platte dak ga ik zelf uitvoeren.Materiaal zoals kabel(27 M),automaat 25 A en werkschakelaar plus nog wat klein materiaal was ā¬154,00
Eind januari dient de set te werken.
Groetjes
Interessant topic om te lezen.
Jaren terug wilde ik al overstappen op zonne-energie,maar kreeg toen prijzen door voor het voldoende zelf opwekken van ruim ā¬12000.Te kostbaar.Nu las ik dat er weer subsidie mogelijk is,maar de pot is leeg,en gaat wel door naar 2013 wat ik begrepen heb.
Na nu toch weer een tijd zoeken is de keus gevallen op een aeg protect pv 4800 en 18x300WP Poly panelen
Met veel praten er toch nog een AEG Logger bij gekregen.Het totale pakket kost ⬠6000 ex montage.
Tevens bij de levering de kabels tot de omvormer,en de steunen voor een plat dak.
Ik denk zelf dat deze prijs niet verkeerd is.Zeker als er ook nog de subsidie kan worden binnen geharkt.
De montage op mijn platte dak ga ik zelf uitvoeren.Materiaal zoals kabel(27 M),automaat 25 A en werkschakelaar plus nog wat klein materiaal was ā¬154,00
Eind januari dient de set te werken.
Groetjes
Dat is inderdaad een zéér scherpe prijs. ⬠1,11 / Wp. Wat voor merk panelen is het eigenlijks en wat voor montage systeem? Je hebt zeker een flink plat dak als je 18 van die grote jongens kwijt kan. Komt alles op zuid te staan, of ga je voor een oost-west opstellingVerwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:13:
Na nu toch weer een tijd zoeken is de keus gevallen op een aeg protect pv 4800 en 18x300WP Poly panelen. Het totale pakket kost ⬠6000 ex montage. Tevens bij de levering de kabels tot de omvormer,en de steunen voor een plat dak.
Met brui2957 erbij zeker! FeestjeSpeksteenkachel schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:25:
En met elkaar de 700kWp gepasseerd![]()
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

als je met een laag voltage zit kan de power-one tot 90V (of iets anders moet ik ook opzoeken.)Freemann schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:56:
[...]
Maar waarom de panda's aan de PowerOne hangen en niet gewoon een nieuwe omvormer kopen voor de 6 Panda's? Waarom omslachtig doen als het ook makkelijk kan?
dus die gaat verder als antons voorstellen.
en ik weet als je aan anton voor de 8 of 10 suntechs vraagt dat zijn lijst waarschijnlijk langer word.
en dan weet ik ook al dat er een paar tussen zitten die nog goedkoper zijn als de Omniksol.
maar als dat te moeilijk is. niet doen.
het rendement heeft een klein voordeeltje.
de power-one zal makkenlijker wat in zijn rendent blijven (maar hij zou meer Wp aan kunnen in die opstelling.)
Lukt bij ons niet. Die pijp komt achter de sauna uit in de "aansluitruimte/onderhoudsruimte" vd sauna en badkamer. Daar gaat ie verder schuin naar de zolder. Wil hem omtimmeren met een bak van gips en isolatie. En dan in de schouw vd woonkamer bovenin een rooster om daar de warme lucht boven de kachel af te zuigen. Is een probeersel. Schijnt echt niet warm genoeg te zijn, maar ben lichtelijk eigenwijs.Speksteenkachel schreef op donderdag 13 december 2012 @ 19:30:
[...]
Onze dubbelwandige pijp gaat binnenshuis via de eerste verdieping naar zolder en vandaaruit door het dak naar buiten.
Boven is het nooit echt koud hierdoor mede ook door de rolluiken en HR+ beglazing.
Alleen bij het douchen willen de dames in huis de verwarming in de badkamer nog wel eens opendraaien.
Daar moet nog eens een voor de badkamer geschikt elektrisch kacheltje voor komen.
[ Voor 5% gewijzigd door hautessa op 13-12-2012 20:33 ]
Dit topic is gesloten.