The Wizard schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:10:
Dus er wordt gebruik gemaakt van een 2e kWh meter, wat voor eisen moet aan die worden gesteld? De meeste kWh meter kunnen volgens mij 60A hebben, dus dat moet geen probleem zijn.
Ik wil ook het verbruik meten (via Arduino).
knip
Hier is ook nog een extra 32 A zekering meegenomen, is dit noodzakelijk? Mijn hoofdschakelaar is er eentje van 40 A en is een automaat, die kan ik dus zelf omschakelen, dan lijkt me de 32 A zekering overbodig.
In principe zijn er geen eisen als de standaarden aan de kWh meter.
maar de meeste kWh meters gaan niet verder als +/-40A.
beetje wisselend van type/soort/merk.
de extra 32A is in geen regeling terug te vinden.
en of hij echt nodig is betwijfel ik ook.
waarom staat hij er wel in.
omdat de meeste kWh meters eigenlijk niet meer kunnen hebben als 40A.
en dat geld eigenlijk ook voor de meeste (in huis gebruikte) aardlekschakelaars en het verdere materiaal wat er gebruikt word.
in een normale situatie komt er in huis nooit meer binnen als 35A via de hoofdzekering.
met pv kun je eigenlijk de A van de omvormer er bij optellen.
op een zonnige dag komt er in mijn huis een theoretische 14,5A extra binnen, dus het duurt 14,5A langer voor dat de hoofdstop zegt ik stop er mee.
dan zou eigenlijk de groepenkast meer als 49,5A aan moeten kunnen.
en dat kan die van mij eigenlijk niet. (ik doe het nu wel, en het is vergezocht. er is wel marge)
je zult maar een lek hebben op zolder en je meterkast stroomt vol water op een zonnige dag.
(sorrie roll-co
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)")
eigenlijk ben ik nog een omvormer aan het plannen van ongeveer 12A.
en dan kom ik al aardig aan de grens van de 63A die zwaardere meterkasten/kWh meters aankunnen.
mijn huis heeft eigenlijk zelden meer nodig als 32A (ik ben nog aan het meten of dat wel klopt. misschien toch een 40A of langzamer schakelen stop, ik weet het nog niet.
of de oven en wasmachine apart te zetten dan gaat het weer makkelijker worden)
als je naar kWh meter kijkt voor dit soort oplossingen bedenk je ook deze:
de meeste meters geven aan dat ze gespecificeerd zijn voor 40(5)A.
dat betekend max een 40A en een Lref van 5A, dus rond de 5A meet hij precies alles daar boven en onder heeft een afwijking. (denk aan oven/wasmachiene/waterkoker/fietpan etc..)
Ben zelf ook nog aan het kijken of het misschien mogelijk is om een 3fase meter op 1 fase aan te sluiten en zo de 3x ALS apart te meten. geen idee of het nu eigenlijk wel kan.
(vooral voor mensen die plannen om door de selectiviteit te gaan, raad ik aan om daar toch eens goed en kritisch naar te kijken en niet zomaar te doen.)
een hoofdschakelaar van 40A en automaat, ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen.
maar zeg nooit nooit.
edit: o ja nog een kleintje waar je rekening mee moet houden.
er mogen eigenlijk geen andere kabels door de meterkast lopen als je normale kabels.
en mischien is een optiesche scheiding tussen de sytemen nog niet eens zo dom.
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 27-11-2012 12:31
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)