Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.859 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Hier in Zuid-west Drenthe gaat het super, zit al op 116% van mijn PVWATTS verwachting voor november. 8)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=11837&sid=9797

[ Voor 20% gewijzigd door Mr-Leo op 26-11-2012 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mr-Leo schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:08:
Hier in Zuid-west Drenthe gaat het super, zit al op 116% van mijn PVWATTS verwachting voor november. 8)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=11837&sid=9797
Is dat geen overall balk/graph? Je hebt geen estimate ingevuld of wel?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Rol-Co schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:18:
[...]

Is dat geen overall balk/graph? Je hebt geen estimate ingevuld of wel?
Ja ik heb zeker wel estimates ingevuld!

71 kWh volgens PVWATTS en zit op 82.3 kWh (90 overall vanaf 30 okt).

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/5796/punterpvzzo3040kwedites.png

[ Voor 12% gewijzigd door Mr-Leo op 26-11-2012 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oh die kan je van andere gebruikers niet zien denk ik dan, vandaar.

Ja je gaat lekker iedergeval, goed begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 16:35
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 20:45:
Zo ik had vandaag weer een leuke :'(

Mijn niet zo lang geleden gemonteerde nieuwe meterkast begon een raar geurtje af te geven rond de middag, nou is dat niet gebruikelijk natuurlijk dus opzoek naar "het waarom"

Nou dat duurde niet lang, ik vond water in de meterkast, WTF :? Dus gelijk de hoofdschakelaar om en opzoek waar dat vandaan komt. Blijkt dit uiteindelijk te komen van de overstort van de cv ketel waar de afvoer kompleet dicht van zat en met een kop er op vol water stond.
Met geen mogelijkheid open te krijgen ook dus heb uiteindelijk de 50mm pvc doorgezaagt en daar kwam me een laag bagger uit zeg, niet normaal.

Maar dat water liep dus vrolijk op de vloer onder het linolium en sijpelde door de betonnen vloer langs de voeding van de wasmachine zo de meterkast in 2 verdiepingen lager, met als resultaat doorslag op het busboardje in de meterkast en een automaat verbrand.

Een foto zegt meer als 1000 woorden ;(

[afbeelding]

Dus ik was de middag weer zoet, hele meterkast leeg, goed drooggemaakt, afvoer in orde gemaakt, nieuw busboardje in de meterkast en 2 nieuwe zekering automaten.
Kabel van de wasmachine groep er nog maar even uitgelaten voor het geval er nog wat naar beneden komt wat in de vloer zit, die maak ik er van de week wel weer in, de wasmachine zit nu op de droger/zolder groep, die droger gebruiken we toch bijna niet meer.

Pff best gelopen en dank aan TU gouda dat ze het allemaal op voorraad hadden. _/-\o_
Vorig jaar november exact hetzelfde gehad, alleen geen geur maar knallen. Konden het eerst niet lokaliseren. Toen ik op de trap naar de meterkast zat te kijken kwam er vuurwerk uit :(
Het halve laminaat van de boven verdieping kunnen vervangen.....

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:47
Rol-Co schreef op maandag 26 november 2012 @ 11:10:
Oh die kan je van andere gebruikers niet zien denk ik dan, vandaar.
Even op statistics klikken, dan zie je ook die van een andere gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snowmiss schreef op maandag 26 november 2012 @ 11:47:
[...]

Even op statistics klikken, dan zie je ook die van een andere gebruiker.
ah ja, thanks!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvwatts geeft bij my aan gezien mijn pv en hoek en azimuth dat ik voor november 30kwh kan verwachten en voor december slechts 5 kwh 8)7

totaal op jaar 2500 kwh terwijl omnik , sunnydesign etc op 3400 kwh per jaar uitkomen
schiet mij maar lek |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:45:
pvwatts geeft bij my aan gezien mijn pv en hoek en azimuth dat ik voor november 30kwh kan verwachten en voor december slechts 5 kwh 8)7

totaal op jaar 2500 kwh terwijl omnik , sunnydesign etc op 3400 kwh per jaar uitkomen
schiet mij maar lek |:( |:(
Je moet de DC to AC Derate Factor hoger zetten, die staat standaard veel te laag. Gewoon een beetje mee spelen totdat het jaartotaal overeenkomt met wat je zelf verwacht. Ik heb hem zo ingesteld zodat het jaartotaal uitkomt op 0,87 kWh per Wp.

Voorbeeld van mijn systeem:
Afbeeldingslocatie: http://img831.imageshack.us/img831/3408/pvwattsacenergyandcosts.png

[ Voor 8% gewijzigd door Mr-Leo op 26-11-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waardes blijven nagenoeg gelijk scheelt 2 kwh ,
overigens wel grappig als je 0,77 opgeeft maar met 2 axis tracking komt tie uit op 4300 kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Mr-Leo schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:03:
[...]

Je moet de DC to AC Derate Factor hoger zetten, die staat standaard veel te laag. Gewoon een beetje mee spelen totdat het jaartotaal overeenkomt met wat je zelf verwacht. Ik heb hem zo ingesteld zodat het jaartotaal uitkomt op 0,87 kWh per Wp.

Voorbeeld van mijn systeem:
[afbeelding]
Salderen voor maar €ct 21/kWh? Moet jij niet aan een contract met een hogere kWh prijs? Of heb je nog flink wat restverbruik? ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:11:
waardes blijven nagenoeg gelijk scheelt 2 kwh ,
overigens wel grappig als je 0,77 opgeeft maar met 2 axis tracking komt tie uit op 4300 kwh
DC to AC derate factor is niet het aantal kWh/kWp per jaar. Het is de verhouding tussen DC en AC vermogen. Dus bijvoorbeeld kabelverliezen en efficiëntie van je omvormer. (meer info)

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 26-11-2012 13:23 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
zonnigtype schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:11:
[...]

Salderen voor maar €ct 21/kWh? Moet jij niet aan een contract met een hogere kWh prijs? Of heb je nog flink wat restverbruik? ;)
Ik heb net een nieuw contract bij GC voor een jaar, en heb alleen gekeken naar een lage gasprijs (50ct/m3) want wist toen nog niet van de "margeregeling". :P Ga als het goed is zo'n 500kWh in de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mr-Leo schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:19:
[...]

Ik heb net een nieuw contract bij GC voor een jaar, en heb alleen gekeken naar een lage gasprijs (50ct/m3) want wist toen nog niet van de "margeregeling". :P Ga als het goed is zo'n 500kWh in de min.
Join the club.

Heb zelf momenteel 22,53 Eurocent/kWh op de teller staan (is gebaseerd op grijze prijs Vattenfall, met een halve Eurocent/kWh GC korting), die ik compleet wegsaldeer en al een tijd lang ook in de min ben gekomen (meteropnemer moet nog komen, ik zit nu nog maar 93 kWh onder de vorige opname, nog ff wat meer appel- en pompoentaarten bakken :9~ ). Gasprijs ditto is hier hoog, 67 ct/m3. Maar ik verbruik alleen maar kookgas, dit jaar onder de 30 kuub. Ga ik niet wakker van liggen (uiteraard wordt die gasprijs excl. microscopische GC korting wel gehanteerd voor berekening GJ kosten van de stadswarmte aansluiting alhiero, maar daar heb ik zilch invloed op als ik niet wil verhuizen).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie is er handig met sketchup. heb het geprobeert hier maar word gehindert door geen vorm van kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 14:06:
wie is er handig met sketchup. heb het geprobeert hier maar word gehindert door geen vorm van kennis
Even de handleiding van JeroenH erbij zoeken. Die heb ik ook gebruikt en ineens lukte het me. Niet heel mooi, maar wel functioneel. Ik kreeg er bv geen dakpannen, mooie schoorsteentjes en ramen in, maar het hoofdgebouw is me wel gelukt. Heel simpel zelfs met de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het hoeft ook niet mooi te zijn, maar het gaat mij om de schaduw voor dak woonhuis
dan weet ik namelijk of ik op de zonzijde slechts 2 rijen kan leggen of 3 rijen landscape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Er wordt flink door de blog eigenaar gemodereerd op het blog onderdeel "zin en onzin van zonnepanelen".

Er zijn al twee zeer inhoudelijke bijdragen van mij als sneeuw voor de zon verdwenen, zonder enig commentaar, gewoon floep, weg. Het derde, zeer onschuldige kattebelletje mocht blijkbaar blijven staan...

Ik zou zeggen: join the club, blijf netjes (was ik ook), en kijken wat er blijft staan daar.

http://thijsdelacourt.nl/...n-en-zin-van-zonnepanelen

Pikant: deze wethouder in een provincie waar bijna letterlijk gesmeten wordt met zonnepanelen dat het een lust is, heeft zich tegen de gelegenheidssubisidie ("Lenteakkoord" 21,55 miljoen Euro voor 2012) van zijn eigen partij gekeerd...

http://www.energieplus.nl...regeling-zon.272488.lynkx

Dat was moedig, en de sector zelf wilde die subsidie ook niet.

Alleen lijkt het er wel op dat 'ie wat gevoelig is wat er onder zijn eigen blog wordt geschreven...

Of er zitten lieden daar de boel te verzieken. Dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op maandag 26 november 2012 @ 09:58:
[...]

Ook in het noorden gaat het redelijk op schema. Loopt precies gelijk met vorig jaar en zelfs iets beter dan in 2010.
[afbeelding]
Ja ik zie het Anton, bij mij loopt het toch niet zo als ik had gedacht, kom denk ik niet aan mijn estimate deze maand. Kom maar aan 80% verwacht ik. :'(

Maaarrrr ik heb ook nog goed nieuws...........heb zojuist 2 paneeltjes erbij kunnen kopen. >:)
Niet dat dit de verwachtingen goed maakt, maar er komen meer KWh tjes binnen volgend voorjaar.......weer een stukje minder afhankelijk van de grote fossiele graaicultuur ;w
Werkt toch behoorlijk verslavend dat zelf opwekken van energie! d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Weet iemand of de Qbox mini ook in staat is om in combinatie met de P1 meter en een losse kWh meter met led puls het verbruik in huis kan berekenen zodat de levering en verbruik accuraat weer gegeven kan worden?

De spec sheet vermeld beiden, is dat ook op die manier te combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:08:
[...]

Ja ik zie het Anton, bij mij loopt het toch niet zo als ik had gedacht, kom denk ik niet aan mijn estimate deze maand. Kom maar aan 80% verwacht ik. :'(

Maaarrrr ik heb ook nog goed nieuws...........heb zojuist 2 paneeltjes erbij kunnen kopen. >:)
Niet dat dit de verwachtingen goed maakt, maar er komen meer KWh tjes binnen volgend voorjaar.......weer een stukje minder afhankelijk van de grote fossiele graaicultuur ;w
Werkt toch behoorlijk verslavend dat zelf opwekken van energie! d:)b
Kan dat nog op je omvormer erbij? Alle panelen op 1 sma 1200 of 2steca 500 zou mooi zijn of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:04:
[...]

Kan dat nog op je omvormer erbij? Alle panelen op 1 sma 1200 of 2steca 500 zou mooi zijn of niet?
Nee er komt nog een enecsys duo 360 bij.
Ik ben de enecsysweg nou eenmaal ingeslagen, en een duur loggingsysteem erbij gekocht.
Vandaar dat ik me even bij 1 merk houd.
Nog een voordeel is dat er 20 jaar garantie op deze micro's zit mits je de dure logging ook koopt.
Nadeel is en blijft de relatief lage efficientie van 93.5%.
Heb inderdaad wel even aan een steca 500 gedacht, die pressteren net wat beter (95+%), met 3 paneeltjes er achter. (net als AntonBoonstra)
maar nogmaals ik hou het even bij enecsys, en blijf mooi uitbreiden per 2 paneeltjes tot de garage vol ligt.
Dan wil ik er nog een 12 pannelen van 250 wp op het huis leggen, met een steca, of een sma. >:)
Da's dan samen 6.12 Kwp, en kan ik mezelf wel onderhouden denk ik en de buren erbij, en die hun buren ook als ze ook zuinig omgaan met elektra *O*

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:31
databeestje schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:40:
Weet iemand of de Qbox mini ook in staat is om in combinatie met de P1 meter en een losse kWh meter met led puls het verbruik in huis kan berekenen zodat de levering en verbruik accuraat weer gegeven kan worden?

De spec sheet vermeld beiden, is dat ook op die manier te combineren?
Dat is precies waar ik nu mee bezig ben om dat met een Netduino te fixen... Wel zo flexibel.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 22:18:
[...]

Nee er komt nog een enecsys duo 360 bij.
Ik ben de enecsysweg nou eenmaal ingeslagen, en een duur loggingsysteem erbij gekocht.
Vandaar dat ik me even bij 1 merk houd.
Nog een voordeel is dat er 20 jaar garantie op deze micro's zit mits je de dure logging ook koopt.
Nadeel is en blijft de relatief lage efficientie van 93.5%.
Heb inderdaad wel even aan een steca 500 gedacht, die pressteren net wat beter (95+%), met 3 paneeltjes er achter. (net als AntonBoonstra)
maar nogmaals ik hou het even bij enecsys, en blijf mooi uitbreiden per 2 paneeltjes tot de garage vol ligt.
Dan wil ik er nog een 12 pannelen van 250 wp op het huis leggen, met een steca, of een sma. >:)
Da's dan samen 6.12 Kwp, en kan ik mezelf wel onderhouden denk ik en de buren erbij, en die hun buren ook als ze ook zuinig omgaan met elektra *O*
Dan had ik toch eerst met die 12 begonnen :P
RaymondD schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:12:
[...]

Dat is precies waar ik nu mee bezig ben om dat met een Netduino te fixen... Wel zo flexibel.
En dan een gemiddelde van de 2 meters of....?

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 26-11-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Rol-Co schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:17:
[[...]
En dan een gemiddelde van de 2 meters of....?
Nee, PV is aangesloten op een pulsmeter voor opbrengstbemetering. Ik wil graag het actuele verbruik in huis inzichtelijk hebben.

Dus tijdens afname uit net:
Actueel verbruik = Pulsmeterwattage + Slimme meter leverwattage

Tijdens teruglevering
Actueel verbruik = Pulsmeterwattage - Slimme meter terugleverwattage

Slimme meter is trouwens op 10 watt nauwkeurig, en heeft enige vertraging door zijn 1 telegram per 10 seconden methode. Pulsmeter werkt natuurlijk anders. Daarom zal deze methode bij schommelende zonneopbrengst of schommelend verbruik niet heel nauwkeurig zijn. Maar daar zal elk commercieel verkrijgbare product die de P1 poort uitleest ook last van hebben.

[ Voor 27% gewijzigd door RaymondD op 26-11-2012 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RaymondD schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:31:
[...]

Nee, PV is aangesloten op een pulsmeter voor opbrengstbemetering. Ik wil graag het actuele verbruik in huis inzichtelijk hebben.

Dus tijdens afname uit net:
Actueel verbruik = Pulsmeterwattage + Slimme meter leverwattage

Tijdens teruglevering
Actueel verbruik = Pulsmeterwattage - Slimme meter terugleverwattage

Slimme meter is trouwens op 10 watt nauwkeurig, en heeft enige vertraging door zijn 1 telegram per 10 seconden methode. Pulsmeter werkt natuurlijk anders. Daarom zal deze methode bij schommelende zonneopbrengst of schommelend verbruik niet heel nauwkeurig zijn. Maar daar zal elk commercieel verkrijgbare product die de P1 poort uitleest ook last van hebben.
Ok, maar waarom dan geen 2 pulse meters? 1 voor totaal verbruik en 1 voor terug leveren pv, dan kan je die van elkaar aftrekken voor netto verbruik.
Ik heb 2 pulse meters waarvan 1 het totaal verbruik meet. Pv de ander aan de netduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Rol-Co schreef op maandag 26 november 2012 @ 23:42:
[...]

Ok, maar waarom dan geen 2 pulse meters? 1 voor totaal verbruik en 1 voor terug leveren pv, dan kan je die van elkaar aftrekken voor netto verbruik.
Ik heb 2 pulse meters waarvan 1 het totaal verbruik meet. Pv de ander aan de netduino.
Dat kan toch niet je weet immers niet wat vraag of verbruik is.
Bij vraag en verbruik krijg je de zelfde puls
Stel je levert 1000 watt en je vraagt 1200 dan weet je toch niet of je 200 moet op tellen of aftrekken. immers
Je zou ook 800 kunnen vragen en restant 200 kunnen terug leveren
Meter weet immers de richting niet

Toch...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

buyksloot schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 00:51:
[...]

Dat kan toch niet je weet immers niet wat vraag of verbruik is.
Bij vraag en verbruik krijg je de zelfde puls
Stel je levert 1000 watt en je vraagt 1200 dan weet je toch niet of je 200 moet op tellen of aftrekken. immers
Je zou ook 800 kunnen vragen en restant 200 kunnen terug leveren
Meter weet immers de richting niet

Toch...?
Nee.

Ik heb dezelfde situatie als Rol-Co. De opbrengst wordt teruggevoed na de verbruiksmeter. Verbruik is dus het echte verbruik en opbrenst de echte opbrengst. (2x kWh meter)

Zie de tekening bij migjes:

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tafkar schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 07:53:
[...]

Nee.

Ik heb dezelfde situatie als Rol-Co. De opbrengst wordt teruggevoed na de verbruiksmeter. Verbruik is dus het echte verbruik en opbrenst de echte opbrengst. (2x kWh meter)

Zie de tekening bij migjes:

migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Met de teruglever meter om de verbruiksmeter heen inderdaad. Feraris doe ik niets mee, die gaat beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Nou ik wil het jullie zien doen als je op 1 groep een terugleverd, en daarnaast bijv (zoals ik 20 groepen hebt ) en dan nog maar 1 pulsmeter plaast en dan alles gaat zoals jullie beweren.

Ik zie het dus niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

buyksloot schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:19:
Nou ik wil het jullie zien doen als je op 1 groep een terugleverd, en daarnaast bijv (zoals ik 20 groepen hebt ) en dan nog maar 1 pulsmeter plaast en dan alles gaat zoals jullie beweren.

Je hebt toch maar 1 hoofdschakelaar :)
Dus van pv door de automaat, door de kWh meter op de uitgang van de hoofdschakelaar waar ook de andere x aantal groepen aangesloten zitten, wel dezelfde dikte draden nemen ivm het goed vast zitten/contact maken. Hier was dat 6 kwadraad.

Draden van de x aantal groepen lopen eerst naar de verbruiksmeter en dan vanaf de meter weer naar de spanningsrail van de groepen. ook met 6 kwadraad.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 27-11-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Zijn er ook kWh meters met een S0 éénrichtingspuls? Die dus slechs in één richting een puls geven, dus bijvoorbeeld bij terugleveren helemaal niets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mr-Leo schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:26:
Zijn er ook kWh meters met een S0 éénrichtingspuls? Die dus slechs in één richting een puls geven, dus bijvoorbeeld bij terugleveren helemaal niets doen?
Die zijn er. Ik heb beide types gehad. Types die maar 1 richting op meten en types die beide richtingen meten.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mr-Leo schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:26:
Nee ik denk dat ze altijd wel de puls geven, hier ook maar de effekta gebruikt niets in de uitstand.
Nou kan ik met de netduino ook zo instellen dat hij onder een x antal watt niet registreerd.

Heb je er nog een kleine verbruiker op of gebruikt de omvormer iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

antonboonstra schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:29:
[...]

Die zijn er. Ik heb beide types gehad. Types die maar 1 richting op meten en types die beide richtingen meten.
Geven die dan ook geen puls anton? Hier wel namelijk toen er nog een lampje bij op stond in die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rol-Co schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:32:
[...]
Geven die dan ook geen puls anton? Hier wel namelijk toen er nog een lampje bij op stond in die groep.
Met mijn huidige meters registreer ik bij zowel opwekking als verbruik een puls, aangezien ik 's nachts ook pulsen registreer. Bij mijn vorige meters heb ik 's nachts nooit een puls geregistreerd.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 27-11-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

buyksloot schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:19:

Je hebt de levering achter een kWh meter zitten en het verbruik achter de andere kWh meter zitten. Bij de HS komt het samen. Dit werkt dus wel degelijk.Ik beweer het niet, ik zeg het zoals het is. Geloven is optioneel.

Werkt prima, of het nou 1 of 3 fasen is maakt hier niet uit. Uiteraard zijn er hogere kosten gemoeid met een 3 fasen installatie maar is conceptueel hetzelfde.

Aangezien een omvormer alleen levert met je zuiver de levering. Het meten van het verbruik spreekt voor zich.

Op het moment dat je levert gaat de stroom door de kWh meter van de levering, naar het contact punt van de HS en vervolgens door de kWh meter van het verbruik naar de verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54

The Wizard

Moderator Mobile
Dus er wordt gebruik gemaakt van een 2e kWh meter, wat voor eisen moet aan die worden gesteld? De meeste kWh meter kunnen volgens mij 60A hebben, dus dat moet geen probleem zijn.

Ik wil ook het verbruik meten (via Arduino).

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/meterkast2.jpg

Hier is ook nog een extra 32 A zekering meegenomen, is dit noodzakelijk? Mijn hoofdschakelaar is er eentje van 40 A en is een automaat, die kan ik dus zelf omschakelen, dan lijkt me de 32 A zekering overbodig.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/tekening.jpg

En nog 1, het is al eens voorbij gekomen namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Rol-Co schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:22:
[afbeelding]

En nog 1, het is al eens voorbij gekomen namelijk :)
Ja, zo kan het ook. Vooral nuttig als je geen slimme meter hebt. Ik heb een slimme meter met P1 poort, dat in combinatie met de pulsmeter voor de PV. Hiermee bereken ik het actuele verbruik in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Overigens komt Guus van Zonnestroom.eu volgende week dinsdag de zonnepanelen plaatsen. 8x Yingli Panda 250wp full-black met 4x Enecsys Duo 480W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

RaymondD schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:28:
Overigens komt Guus van Zonnestroom.eu volgende week dinsdag de zonnepanelen plaatsen. 8x Yingli Panda 250wp full-black met 4x Enecsys Duo 480W.
Nice! Leuke installatie. Ga je de panelen die niet in de schaduw komen nog apart bemeteren t.o.v. de panelen die wel last van schaduw krijgen? Ik zie trouwens dat Guus ook 260Wp full-black levert. Wat is de reden dat je hier niet voor hebt gekozen?

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 27-11-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
antonboonstra schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:47:
[...]

Nice! Leuke installatie. Ga je de panelen die niet in de schaduw komen nog apart bemeteren t.o.v. de panelen die wel last van schaduw krijgen? Ik zie trouwens dat Guus ook 260Wp full-black levert. Wat is de reden dat je hier niet voor hebt gekozen?
Niet leverbaar :-(

Ik ga de panelen die in de schaduw liggen niet apart bemeteren met een pulsmeter oid. Wel via de Enecsys Gateway die ik erbij gekocht heb, mede ivm de 20 jaar garantie die je dan krijgt op de omvormers. Helaas is het Enecsys monitoring systeem nogal een gesloten systeem waarbij de gegevens encrypted naar Enecsys geupload worden en via een Flash applicatie inzichtelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

RaymondD schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:55:
[...]

Ik ga de panelen die in de schaduw liggen niet apart bemeteren met een pulsmeter oid. Wel via de Enecsys Gateway die ik erbij gekocht heb, mede ivm de 20 jaar garantie die je dan krijgt op de omvormers. Helaas is het Enecsys monitoring systeem nogal een gesloten systeem waarbij de gegevens encrypted naar Enecsys geupload worden en via een Flash applicatie inzichtelijk zijn.
Er is een forum gebruiker die via de debug serieele poort in staat is geweest deze uit te lezen.

Via een hoop werk heeft deze de output weten te parsen tot een leesbaar formaat. Wellicht zou je daar iets mee kunnen maken in combinatie met een arduino/netduino/embedded computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
Een berichtje over SDE 2009 en de 'trage' doorgifte van CertiQ.
Over het jaar 2011 heb ik nog geen eindafrekening gekregen, vandaar even een subtiel mailtje naar het agentschap. Dit is de reactie. Wel netjes trouwens.

Over het jaar 2011 moet inderdaad nog een bijstelling plaats vinden. Dit kan wanneer alle meetwaarden bij ons zijn ontvangen van CertiQ. Op dit moment missen wij de productiegegevens van de maand december 2011, waardoor wij nog geen bijstelling kunnen doen over 2011.
Wanneer wij ook deze productiegegevens hebben ontvangen volgt er automatisch een bijstelling.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
The Wizard schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:10:
Dus er wordt gebruik gemaakt van een 2e kWh meter, wat voor eisen moet aan die worden gesteld? De meeste kWh meter kunnen volgens mij 60A hebben, dus dat moet geen probleem zijn.

Ik wil ook het verbruik meten (via Arduino).
knip
Hier is ook nog een extra 32 A zekering meegenomen, is dit noodzakelijk? Mijn hoofdschakelaar is er eentje van 40 A en is een automaat, die kan ik dus zelf omschakelen, dan lijkt me de 32 A zekering overbodig.
In principe zijn er geen eisen als de standaarden aan de kWh meter.
maar de meeste kWh meters gaan niet verder als +/-40A.
beetje wisselend van type/soort/merk.

de extra 32A is in geen regeling terug te vinden.
en of hij echt nodig is betwijfel ik ook.

waarom staat hij er wel in.
omdat de meeste kWh meters eigenlijk niet meer kunnen hebben als 40A.
en dat geld eigenlijk ook voor de meeste (in huis gebruikte) aardlekschakelaars en het verdere materiaal wat er gebruikt word.

in een normale situatie komt er in huis nooit meer binnen als 35A via de hoofdzekering.
met pv kun je eigenlijk de A van de omvormer er bij optellen.
op een zonnige dag komt er in mijn huis een theoretische 14,5A extra binnen, dus het duurt 14,5A langer voor dat de hoofdstop zegt ik stop er mee.
dan zou eigenlijk de groepenkast meer als 49,5A aan moeten kunnen.
en dat kan die van mij eigenlijk niet. (ik doe het nu wel, en het is vergezocht. er is wel marge)

je zult maar een lek hebben op zolder en je meterkast stroomt vol water op een zonnige dag.
(sorrie roll-co >:)
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)")

eigenlijk ben ik nog een omvormer aan het plannen van ongeveer 12A.
en dan kom ik al aardig aan de grens van de 63A die zwaardere meterkasten/kWh meters aankunnen.
mijn huis heeft eigenlijk zelden meer nodig als 32A (ik ben nog aan het meten of dat wel klopt. misschien toch een 40A of langzamer schakelen stop, ik weet het nog niet.
of de oven en wasmachine apart te zetten dan gaat het weer makkelijker worden)

als je naar kWh meter kijkt voor dit soort oplossingen bedenk je ook deze:
de meeste meters geven aan dat ze gespecificeerd zijn voor 40(5)A.
dat betekend max een 40A en een Lref van 5A, dus rond de 5A meet hij precies alles daar boven en onder heeft een afwijking. (denk aan oven/wasmachiene/waterkoker/fietpan etc..)

Ben zelf ook nog aan het kijken of het misschien mogelijk is om een 3fase meter op 1 fase aan te sluiten en zo de 3x ALS apart te meten. geen idee of het nu eigenlijk wel kan.

(vooral voor mensen die plannen om door de selectiviteit te gaan, raad ik aan om daar toch eens goed en kritisch naar te kijken en niet zomaar te doen.)

een hoofdschakelaar van 40A en automaat, ben ik eigenlijk nog nooit tegen gekomen.
maar zeg nooit nooit.

edit: o ja nog een kleintje waar je rekening mee moet houden.
er mogen eigenlijk geen andere kabels door de meterkast lopen als je normale kabels.
en mischien is een optiesche scheiding tussen de sytemen nog niet eens zo dom.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 27-11-2012 12:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54

The Wizard

Moderator Mobile
Bedankt voor je info.

Hierbij de foto van de hoofdschakelaar/zekering:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/25854502/meterkast1.jpg

En de foto van mijn huidige kWh meter voor de zonnepanelen, deze gaat tot 60 A.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/25854502/meterkast2.jpg

Je komt idd bijna nooit aan het max, maar stel dat je 40A voor langere tijd trekt, dan ben ik benieuwd wat er eerder uitknalt, de kWh (van 40A) of de hoofdzekering.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@ migjes

:/

gelukkig was het de dag erna en was het bewolkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
The Wizard schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:30:
Bedankt voor je info.

ik ken hem niet mischien iemand anders die daar meer van weet?
dat is al een hele nete meter.
aleen als je daar mee je huis wil meten, vraag ik mij af hoe groot de afwijking zal zijn.
een oven(16A) en wasmachienen (10A) dan zit ik al op de 26A en hij heeft een Lref van 10A.
Je komt idd bijna nooit aan het max, maar stel dat je 40A voor langere tijd trekt, dan ben ik benieuwd wat er eerder uitknalt, de kWh (van 40A) of de hoofdzekering.
van de hoofdzekering weten we het wel. daar zijn tabellen voor met bij behorende afwijkingen.
(door het koelen van de hoofd zekering kun je langer door gaan, geen aanrader.)
en op de kWh meter zal best wel wat marge zitten maar hoeveel?

edit:
met PV er bij is het geen 40A wat er door gaat maar je hoofd groep en de PV samen.
kan goed meer worden als 40A.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 27-11-2012 12:49 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:31:
@ migjes

:/

gelukkig was het de dag erna en was het bewolkt
ben bang dat de extra stop ook niet geholpen zou hebben in jouw geval. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 14:34
RaymondD schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:55:
[...]

Ik heb involar en deze data word ook geupload naar een site die dmv flash uit te lezen is.
Ze zijn echter ook bezig om een lokaal monitor systeem te maken.
Hopelijk komt dat snel!!

10 december komen ze eindelijk mijn meter vervangen.
Dus nu ook aan het kijken voor een uitlezing daarvan.
Heb al het Topic van Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus doorgespit.
lijkt me een hoop werk.
Dus lijkt me de PlugWise P1 ook wel wat.
nadeel dat je een abonnement moet nemen :(
zoek iets simpels wat een html uit spuugt dat ik weer op een website kan zetten of automatisch uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 22:36
databeestje schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 11:59:
[...]

Er is een forum gebruiker die via de debug serieele poort in staat is geweest deze uit te lezen.
Nou, eigenlijk gaat het gewoon over ethernet, je kan een XML file ophalen uit de gateway waar een string inzit die de productiegegevens bevat. We hebben redelijk uitgepuzzeld welke gegevens uit de Enecsys omvormer in de string verstopt zitten, oa. AC volt/freqentie, DC power, DC amps, inverter efficiency, inverter temperature, error states, Wh production data.
De meeste discussie is op een engels forum beland, daar kun je eea nalezen. Ik heb een simpel perl scriptje gemaakt dat data helpt uitlezen, en iemand anders heeft in .NET iets geschreven dat ook logt en tevens een upload naar PVOutput doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:00
The Wizard schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:30:
Bedankt voor je info.

[afbeelding]

[afbeelding]

Als ik me niet vergis staat de D bij D40 ervoor omdat dit een tragere zekering is.
Correct me if I am wrong. is al 11 jaar geleden dat electrotechniek ;)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

tw_eek schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 12:01:
Een berichtje over SDE 2009 en de 'trage' doorgifte van CertiQ.
Over het jaar 2011 heb ik nog geen eindafrekening gekregen, vandaar even een subtiel mailtje naar het agentschap. Dit is de reactie. Wel netjes trouwens.

Over het jaar 2011 moet inderdaad nog een bijstelling plaats vinden. Dit kan wanneer alle meetwaarden bij ons zijn ontvangen van CertiQ. Op dit moment missen wij de productiegegevens van de maand december 2011, waardoor wij nog geen bijstelling kunnen doen over 2011.
Wanneer wij ook deze productiegegevens hebben ontvangen volgt er automatisch een bijstelling.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Overwerkte puinhoop bij CertiQ. Ze hebben nog steeds geen maandelijkse statistieken later dan augustus gepubliceerd. Zal wel geen geld zijn voor meer personeel (ze zijn vooral druk geweest met een persoonlijke groencertificaten inzage module, zijn ze al tijden mee bezig). Meeste geld gaat waarschijnlijk naar netuitbouw Duitsland toe. TenneT is eigenaar van CertiQ... (en Min. Fin. is eigenaar van TenneT) :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 21:12

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/wkoelemeijer/IMAG0462.jpg

Zo, ook online. 9 panelen van NSI 240Wp. Totaal dus 2160Wp met een Omnik omvormer.
Meer plek was er helaas echt niet, laat die zon nu maar komen.
inc montage en inc subsidie zitten we op 1.67€ per Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
duinsel schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:16:
[...]Nou, eigenlijk gaat het gewoon over ethernet, je kan een XML file ophalen uit de gateway waar een string inzit die de productiegegevens bevat. We hebben redelijk uitgepuzzeld welke gegevens uit de Enecsys omvormer in de string verstopt zitten, oa. AC volt/freqentie, DC power, DC amps, inverter efficiency, inverter temperature, error states, Wh production data.
De meeste discussie is op een engels forum beland, daar kun je eea nalezen. Ik heb een simpel perl scriptje gemaakt dat data helpt uitlezen, en iemand anders heeft in .NET iets geschreven dat ook logt en tevens een upload naar PVOutput doet.
Wow, freaking nice! Dat gaat ik ffkes doorlezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
antonboonstra schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 10:29:
[...]

Ik heb er één die meet/telt ook maar 1 kant op, maar de puls gaat wel in twee richtingen. En het gaat me nu juist alleen om de puls. Ik lees nu de puls (S0) van de opbrengst meter en de LED van de energiemeter uit en weet dus mijn verbruik niet als ik terug lever.

Jou schema gebruiken met de opbrengst achter de meter plaatsen gaat niet omdat de PV groep met 3 andere groepen op een gezamenlijke ALS zitten.

Ik wilde dus een extra kWh één-richting-meter tussen de hoofdschakelaar en de ALS zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Mr-Leo schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:44:
[...]

Jou schema gebruiken met de opbrengst achter de meter plaatsen gaat niet omdat de PV groep met 3 andere groepen op een gezamenlijke ALS zitten.
Je kan dan een losse alamat plaatsen, dat is een ALS en automaat in 1. Dan kWh meter erbij voor de opbrengst. Dan is deze niet meer "vermengd" met de verbruik groepen.

Dan losse kWh meter plaatsen voor de ALS en verbruik groepen.

Totaal investering 1 extra kWh meter, 1 alamat 16A.
Ik wilde dus een extra kWh één-richting-meter tussen de hoofdschakelaar en de ALS zetten.
Nog steeds vermenging van levering en verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
duinsel schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 13:16:
[...]

Nou, eigenlijk gaat het gewoon over ethernet, je kan een XML file ophalen uit de gateway waar een string inzit die de productiegegevens bevat. We hebben redelijk uitgepuzzeld welke gegevens uit de Enecsys omvormer in de string verstopt zitten, oa. AC volt/freqentie, DC power, DC amps, inverter efficiency, inverter temperature, error states, Wh production data.
Dat engelse forum had ik anderhalve maand geleden gevonden en doorgelezen. Sindsdien heeft het onderwerp nogal wat ontwikkeling doorgemaakt zeg! Ik ga erin duiken zodra ik de PV panelen en gateway heb :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
charrel schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:21:
[afbeelding]

Zo, ook online. 9 panelen van NSI 240Wp. Totaal dus 2160Wp met een Omnik omvormer.
Ziet er goed uit ! Nu nog wat meer zon en geen sneeuw ...
Voor de ramen had makkelijk nog wat gekund .........
Zit je al op pv-output ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Len

Leeg

Len schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:36:
Ach, vandaag zou er bij mij ook PV geïinstalleerd worden. Via een lokaal bedrijf (Ik investeer graag in de lokale markt) niet de goedkoopste maar ja.
Tussen 8:30 en 9:00 zouden ze komen. Om 10:00 maar gebeld en kreeg te horen dat het fout was gegaan. Stond wel op de agenda maar ze waren ergens anders aan het werk?? Zwaai zwaai vrije dag...
Nu komen ze over een week. Ik hou m'n hart vast :p
En ik wacht nog steeds!

Natuurlijk om 9:30 gebeld (ze zouden stipt 9:00 komen) en toen hoorde ik dat ze nog met een ander klusje bezig waren. Zelf moest ik even weg tot 12:00 en dat was geen probleem. Als ik er niet zou zijn gingen ze gewoon beginnen op het dak.

Toen ik om 11:30 weer thuis kwam waren ze er nog niet ...

14:30 weer gebeld, er zou meteen iemand komen. Daar zit ik nu nog op te wachten.

Triple AAA .. De communicatie/service is in ieder geval niet klasse A.

:O

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Sorry hoor. Eén keer een afspraak 'vergeten' kan nog, maar vervolgens dat doodleuk een tweede keer flikken. Wat een waardeloos bedrijf ;w

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 27-11-2012 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Len schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:52:
[...]

En ik wacht nog steeds!

Natuurlijk om 9:30 gebeld (ze zouden stipt 9:00 komen) en toen hoorde ik dat ze nog met een ander klusje bezig waren. Zelf moest ik even weg tot 12:00 en dat was geen probleem. Als ik er niet zou zijn gingen ze gewoon beginnen op het dak.

Toen ik om 11:30 weer thuis kwam waren ze er nog niet ...

14:30 weer gebeld, er zou meteen iemand komen. Daar zit ik nu nog op te wachten.

Triple AAA .. De communicatie/service is in ieder geval niet klasse A.

:O
Nou daar was ik klaar mee,..... Next!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:59:
[...]

Nou daar was ik klaar mee,..... Next!
Spijtig, er is door de man al aanbetaald. Het ergste is nog dat je de beste intenties hebt en dan nog het deksel op de neus krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:13:
[...]

Spijtig, er is door de man al aanbetaald. Het ergste is nog dat je de beste intenties hebt en dan nog het deksel op de neus krijgt.
Nog 400 leveranciers te gaan. Een veelvoud daarvan aan installateurs.

Holland Solar loopt rent achter de feiten aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Nette mail sturen gelieve de betaling terug over te maken en op naar de volgende. Er zijn immers voldoende hondjes die fikkie heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

[...]

Klopt, ik heb al 2k betaald. Tja, die panelen moeten toch eerst betaald worden. Pff.. Ik ben er nu echt klaar mee. Ga wel kijken of ik het weer terug kan krijgen.

Ben gewoon te goed voor de wereld.
:-(

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
Vreemd he, dat CV installateurs door energiebedrijven 'geselecteerd' worden... en het in PV-land op cowboy-wijze aanrommelt.
Reden voor mij om vooralsnog niet de sprong naar duurzame sector te maken. Eerst een crisis/sanity-check er over en wat professionelere opzet zou sector zeker goed doen, IMHO.

PS: ja er zijn ook goede mensen die met kennis van zaken handelen. Maar helaas overkomt het gevoel dat vele kwaden het overschaduwen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Len schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:20:
[...]

Klopt, ik heb al 2k betaald. Tja, die panelen moeten toch eerst betaald worden. Pff.. Ik ben er nu echt klaar mee. Ga wel kijken of ik het weer terug kan krijgen.

Ik zou zeggen 3 opties: of morgen installeren, anders geld terug en als dat niet lukt spullen laten afleveren en betalen. Installatiekosten niet betalen en een andere installateur zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

RaymondD schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:38:
[...]

Ik zou zeggen 3 opties: of morgen installeren, anders geld terug en als dat niet lukt spullen laten afleveren en betalen. Installatiekosten niet betalen en een andere installateur zoeken.
Dan mag er ook wel een zeer stevige koopcontract aanpassing aan te pas komen in de laatste gevallen mocht er onverhoopt ook nog wat mis zijn met het geleverde spul. Ik denk nl. dat in die gevallen eventuele garantie claims en afwikkelingen nogal "stroef" zullen gaan verlopen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

RaymondD schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:38:
[...]

Ik lees er maar 2? :p

Morgen zou kunnen, er is alleen niemand thuis dan. En ondertussen wil ik er wij bij zijn als ze aan de slag gaan.

Ow en ik zit weer te wachten, 30 minuten geleden weer gebeld en nu zou ik terug gebeld worden :F :-(

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Len schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:42:

Ow en ik zit weer te wachten, 30 minuten geleden weer gebeld en nu zou ik terug gebeld worden :F :-(
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Len schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:42:
[...]

OMG
En al 2 dagen verlof weg, dat word toch minstens een paneeltje meer voor het ongemak als je op die leverancier blijft wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

charrel schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 14:21:
Ziet er keurig uit d:)b
Al aangemeld bij Anton?
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

[ Voor 23% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-11-2012 18:30 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

En tweakers team als je op pvoutput zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Of Sonnenertrag.eu :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Len schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:20:
[...]

oei. 1 troost.
wees blij dat je mij niet hebt als installateur.
ben al 3 weken bezig met een setje.
(als er 1 druppel regen dreigt te vallen steek ik mijn neus niet buiten de deur.
is ook bij mijn ouders, gepensioneert en geen haast.)
je mist wel niet veel opbrengst met dit weer en korte dagen.

sucses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Langs deze weg wil ik iedereen danken en metname Databeestje voor het meedenken. Heb eindelijk mijn systeem operationeel zijnde 10 x fullblack HJ Solar 2500 wp en SMA 2000 HF voor €1,40 wp inclusief montage. Verzoek tot foto negeer ik omdat ik graag mijn privacy behoud op internet. De eerste KwH zijn opgeleverd ondanks het matige weer dus dat belooft veel goeds voor de betere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

The story continues..

De 7e komen ze, hoef dan zelf niet aanwezig te zijn en dan gaan ze het zaterdag binnen aansluiten.

Ik wacht het wel weer af... :O

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Len schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 18:13:
The story continues..

De 7e komen ze, hoef dan zelf niet aanwezig te zijn en dan gaan ze het zaterdag binnen aansluiten.

Ik wacht het wel weer af... :O
Heb je al een beding gemaakt dat ze je financieel dan wel materieel tegemoet dienen te komen? Anders leren ze het nooit.

Alles schriftelijk afspijkeren, s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:47
Dat zijn wel HELE stoere paneeltjes. Misschien een 0 teveel ;)

Oh, en welkom bij de club. Dit is het moment dat je door anderen mij gewezen word op Anton's lijst, het PVOutput Tweakersteam en andere plaatsen voor online logging.

[ Voor 42% gewijzigd door Snowmiss op 27-11-2012 18:53 . Reden: url's toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 18:16:
[...]

Heb je al een beding gemaakt dat ze je financieel dan wel materieel tegemoet dienen te komen? Anders leren ze het nooit.

Alles schriftelijk afspijkeren, s.v.p.
Inderdaad Len, afspraken zwart op wit laten zetten, en er direct sancties bij noemen, als ze hun afspraken niet nakomen is het enige wat nog zou kunnen helpen. Gelukkig heb je nog een deel van je geld achter de hand.
Echt niet betalen, voordat de afspraken helemaal nagekomen zijn.
Wat een trieste zaak, dat er zo met klanten wordt omgegaan! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaar dat ik bij de 1e noshow al aardig fel reageerde,
ik wil je niet in de zenuwen jagen maar met een beetje pech installateur failiet geld weg en geen pv
is bekende truuk.

maar hoe nu verder
als 1e schriftelijk harde afspraak eisen voor deze week
als 2e schriftelijk een schade compensatie eisen
als 3e logboek starten wanneer is wat besproken/mondeling schriftelijk noem maar op

als 4e schriftelijk hardheidclause inbouwen bijv voor 15 december niet operationeel dan word met terugwerkende kracht de koop ontbonden.

indien je rechtsbijstandverzekering hebt alvast een case aanmaken en alle kopiener er alvast vastleggen.

ik hoop voor je dat het allemaal netjes opgelost gaat worden want voor een 2e keer oeps vergeten kan natuurlijk echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Oeh, 2e keer niet op komen dagen, da's wel lullig.

Ik had vandaag wat moois in handen.. de 260Wp ELPS panelen van Canadian Solar:

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-zPIsYwS0lEo/ULUAMY7OLgI/AAAAAAAAQdA/Qij5cRQz9Bo/s720/IMG_1790%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-1ylLeAoQatI/ULUAMHI648I/AAAAAAAAQc8/8MtikQGQY-A/s720/IMG_1788%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-YW6OSygtobE/ULUALvNlt1I/AAAAAAAAQc4/xWA8XyG8Fc0/s720/IMG_1787%2520%2528Large%2529.JPG

Heb nu ter proef bij 2 klanten ipv. de 250's deze panelen gepland staan. Ben benieuwd.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:03:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb nu ter proef bij 2 klanten ipv. de 250's deze panelen gepland staan. Ben benieuwd.
Jij ook al? :9~

Ik ken er nog eentje (en ik heb natuurlijk ook al eerder foto's gepost, maar dat was in München, bij Intersolar 2010).

Wel s.v.p. in een vertikale zuidgevel zetten, op ooghoogte. Beetje zonde om dat op je platte dak te pleuren, toch? ;)

PS: ik heb een leuke zuidgevel op ooghoogte... :P

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 27-11-2012 19:07 . Reden: Me too! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

word je aardig 7(8)7 van om daar naar te kijken

als we dan bijv naar netheid gaan kijken verdient het qua uiterlijk niet zo'n hoge score
man ben ik toch blij met mijn nsi's
gaat snel even zijn ogen laten testen om de draaierigheid te stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Je wordt ook zo lekker duizelig als je er naar kijkt.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:08:
word je aardig 7(8)7 van om daar naar te kijken

als we dan bijv naar netheid gaan kijken verdient het qua uiterlijk niet zo'n hoge score
man ben ik toch blij met mijn nsi's
gaat snel even zijn ogen laten testen om de draaierigheid te stoppen
Nou ja!

Smaken verschillen blijkbaar...

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:03:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Tjonge.....da's mooi spul bijna zonde om zoiets op je dak te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien voor aan de gevel bij die vervelende buren ofzo :)

maar verder nee dankje. als de plannen concreet worden voor de uitbreiding dan ga ik wel voor de dmegc of nsi of iets dergelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ze liggen al bij 1 klant op 't dak. En daar zie je ze dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:10:
Ze liggen al bij 1 klant op 't dak. En daar zie je ze dus echt niet.
Zoooooooonde.

Hoge prijs gevraagd voor straf? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daar zie je ze dus echt niet
je moet ze ook niet onder de pannen leggen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:10:
misschien voor aan de gevel bij die vervelende buren ofzo :)

maar verder nee dankje. als de plannen concreet worden voor de uitbreiding dan ga ik wel voor de dmegc of nsi of iets dergelijks
Misschien is dit dan meer iets voor jou (of voor je vrouw)...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Intersolar2007/08230348_PVT_QCells_probe_detail2.jpg

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee hoor gewoon poly's hier die zien er al aardig kleurig uit. maar daar kijken we normaliter ook niet tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
Ik ben vandaag bezig geweest montage rails op mijn dak te maken van het merk Click - Fit.
Nu is mij opgevallen dat de eindklemmen voor de panelen in mijn geval met een paneeldikte van 50mm niet om de rails schuiven maar er op komen te staan. Het staat dan alleen vast d.m.v. die ene schroef die je in de rails schroeft. Het lijkt me geen ideale (lees sterke) bevestiging voor een eindklem.
Ik zit er nu aan te denken om een rvs bout te nemen en die te gebruiken ipv die schroef en dan een gat te boren in de rails en klem en hem dmv schroef en bout vast te zetten.

Iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jp73 schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:20:
Ik ben vandaag bezig geweest montage rails op mijn dak te maken van het merk Click - Fit.
Nu is mij opgevallen dat de eindklemmen voor de panelen in mijn geval met een paneeldikte van 50mm niet om de rails schuiven maar er op komen te staan. Het staat dan alleen vast d.m.v. die ene schroef die je in de rails schroeft. Het lijkt me geen ideale (lees sterke) bevestiging voor een eindklem.
Ik zit er nu aan te denken om een rvs bout te nemen en die te gebruiken ipv die schroef en dan een gat te boren in de rails en klem en hem dmv schroef en bout vast te zetten.

Iemand hier ervaring mee ?
Dit is een bekende eigenschap van de ClickFit beugels met zulke dikke panelen. Ik heb nog geen verhalen teruggelezen in dit topic waarbij er panelen los gekomen zijn. Als het zou gebeuren dan moet het al over veel jaren.

Technisch is het niet onmogelijk met bouten maar dan wel erg oppassen dat je niet te hard aanklemt. Ook de geharde glasplaat kan knappen, en dan eindigt het paneel is SSC zijn kippenren of terras.

Met mijn 35mm panelen zie ik dat het puntje van de fretbout al een deuk in de aluminium rail maakt, dus ik denk dat je wel kan stellen dat deze aanzienlijk grip hebben.

Zoals de meeste installateurs het doen, gebruik de accutol met een slip zodat deze niet te sterk aangezet worden, dat geld niet alleen voor de fretbout maar ook voor bout en moer. Een momentsleutel is helemaal top.

Misschien kan een van de installateurs op het forum aangeven hoe vast het ClickFit vast hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Vast is vast. Hoeft niet onnodig hard aangedraaid te worden. Zacht spul, dat alu.

En dat het erop steunt is geen probleem. Dit hoort zo bij 50mm panelen. Kregen wij bij YL240 ook 'klachten' over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

Q-bone

Dusss...

Weet iemand of er nog hoge teruglevertarieven zijn? en wat de garanties zijn dat dit over 1 a 2 jaar nog zo is... Anders komen er nog wat panelen bij :)

Essent geeft tot 5000kwh het levertarief terug, is dat alleen voor saldering of ook voor het extra wat je hebt...?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Q-bone schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:22:
Weet iemand of er nog hoge teruglevertarieven zijn? en wat de garanties zijn dat dit over 1 a 2 jaar nog zo is... Anders komen er nog wat panelen bij :)

Essent geeft tot 5000kwh het levertarief terug, is dat alleen voor saldering of ook voor het extra wat je hebt...?
Stichting Zonne-energie Wageningen update ...

... voor zo lang als het duurt, dus geen enkele zekerheid...

Pagina: 1 ... 201 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.