Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 202 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.859 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Hoezo niet over de dakrand heen plaatsen?

http://www.solarpowersolutions.nl/news.php?news_id=199

:?

(misschien wel aparte vergunning?)

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 27-11-2012 22:47 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
Triest om te lezen dat sommige installateurs niet echtb betrouwbaar overkomen.
Het kan ook anders. Bijvoorbeeld korting bij vooraf betalen, snelle levering, binnen een maand na bestelling op het dak. 20 panelen, 2 omvormers en aansluiten in de meterkast. Op 1 ochtend klaar, en zelfs eerder dan vooraf aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
zonnigtype schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:44:
Hoezo niet over de dakrand heen plaatsen?

http://www.solarpowersolutions.nl/news.php?news_id=199

:?

(misschien wel aparte vergunning?)
Vast wel? Het is geen dak met zonnepanelen. De zonnepanelen zijn het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@charrel
mooie panelenset, hoe sta je op de omnikportal aangemeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:48

charrel

Cortisol4life..

engelbertus schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:35:
Triest om te lezen dat sommige installateurs niet echtb betrouwbaar overkomen.
Het kan ook anders. Bijvoorbeeld korting bij vooraf betalen, snelle levering, binnen een maand na bestelling op het dak. 20 panelen, 2 omvormers en aansluiten in de meterkast. Op 1 ochtend klaar, en zelfs eerder dan vooraf aangegeven.
Hier binnen 2 weken na de offerte geplaatst, na plaatsing betalen. Ondanks wat tegenslagen op het dak waaronder een afwijkende panmaat zat het er binnen een paar uurtjes erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo zie je maar weer wat een leverancier aan verschil kan maken
westlandsolar heeft bij mij ook alles geplaatst,
offerte traject keurig op tijd
afspraak voor plaatsing binnen 10 dagen na akkoord geplaatst ( had eerder gekunt maar kon zelf niet eerder vrij krijgen )
zelfs nog even netjes geholpen bij aanmelden omnik portal
en 100% na levering betalen
ook een prettig contact met hun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
Ook ik heb uiteindelijk een hele betrouwbare, enthousiaste installateur gevonden en wel in zonnestroom.eu Guus :)

Heb me nog even aangemeld bij tweakers lijstje: wel merk ik dat ik nog geen mooie dat heb door installatie in de herfst :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 18:24

grimson

domeingrommer

Onlangs weer door Guus (zonnestroom.eu) geplaatst een 2915Wp setje op Oost!
11 Panda 265Wp + Chint ehh AEG Protect 2.8

11 x Yingli Solar PANDA 265

SolarBoom! 6135kWp
Totaal nu 6135Wp op het huis!

[ Voor 0% gewijzigd door grimson op 28-11-2012 11:29 . Reden: kWp -> wp vergissing :) ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:21

HeroS

SmartHome Nerd

@grisom

Whau dat ziet er gaaf uit. Woon je in Bovenkarspel?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dat is een flinke installatie! Komt de AEG ook nog achter een plugwise plug? En hoe ga je alle kW-uren verbruiken?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 19:37

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SunshineCompany schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:03:
Oeh, 2e keer niet op komen dagen, da's wel lullig.

Ik had vandaag wat moois in handen.. de 260Wp ELPS panelen van Canadian Solar:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Heb nu ter proef bij 2 klanten ipv. de 250's deze panelen gepland staan. Ben benieuwd.
Volgens mij zegt dit alles:

:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ _/-\o_

Wat een waanzinnig mooie panelen!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Nou Ik heb toch liever zwarte panelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:25
Ik ook :P Ik vind die panelen echt lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Van een meter of 2 zie je die guitige patroontjes niet meer en zijn het gewoon lelijke poly's :P
Dus; nog steeds gewoon all-blacks van ET-Solar :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

HeroS schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:01:
@grisom
Whau dat ziet er gaaf uit. Woon je in Bovenkarspel?
Ja idd! ... ff een ripple op het net veroorzaken vanuit deze uithoek ;)
antonboonstra schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:02:
[...]

Dat is een flinke installatie! Komt de AEG ook nog achter een plugwise plug? En hoe ga je alle kW-uren verbruiken?
Logging:
Als het goed is zou ik deze ook met PW willen meten ivm nauwkeurigheid en uniforme logging van alle strings. Zal iets van een PW stealth worden vermoed ik. Die AEG heeft wel een loggingskaartje erbij maar deze zal ik denk ik niet primair gebruiken.

Met betrekking tot de hoogstwaarschijnlijke meeropwek:
Onlangs verkast naar Greenchoice welke een aardige, zolang het duurt, 'margeregel' hanteerd;
De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.

Voorgaand verbruik lag rond de 3500/4000kWh en moet het dus even aanzien of er niet straks energie teveel wordt geproduceerd ;)

[ Voor 16% gewijzigd door grimson op 28-11-2012 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een loggingkaartje voor de AEG? Link? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
En die draait zowel een interne webserver als logging naar externe sites, zoals:
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589
Maar ook pvoutput.org.

Maakte voor mij een extra netto oplevermeter in de meterkast overbodig; ook al zit dit er misschieen een paar procent naast, het voldoet prima! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 17:21

HeroS

SmartHome Nerd

grimson schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:37:

Ik herkende het aan de toren op de achtergrond. Woon zelf op de Klaas laanstraat.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
grimson schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:37:
[...]

Woon hemelsbreed 8 km verderop richting Hoorn, buurman ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

HeroS schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:15:
[...]
Ik herkende het aan de toren op de achtergrond. Woon zelf op de Klaas laanstraat.
NiGeLaToR schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:36:
[...]

Woon hemelsbreed 8 km verderop richting Hoorn, buurman ;)
Mooi! Kunnen we West-Friesland eens op de kaart zetten!! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Die Jan Klaasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
grimson schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:47:
[...]

[...]

Mooi! Kunnen we West-Friesland eens op de kaart zetten!! :9
Zie steeds meer panelen in de buurt geplaatst worden, maar helaas te vaak op een nogal lelijke manier :(
Soms in een poging goedkoop te doen, soms om zo goed mogelijke opbrengst te hebben. Begrijpelijk, maar niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

NiGeLaToR schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:55:
[...]

Zie steeds meer panelen in de buurt geplaatst worden, maar helaas te vaak op een nogal lelijke manier :(
Soms in een poging goedkoop te doen, soms om zo goed mogelijke opbrengst te hebben. Begrijpelijk, maar niet mooi.
Hier zie ik gelukkig ook meer panelen de kop op duiken, kleine setjes, iets grotere setjes. Het gaat steeds beter, ik zie nu al zonnepanelen voordat ik de grote weg op ga. Dat is een goed teken, edoch, mondjesmaat.

Ik hoop straks dat de panelen op de voorzijde een beetje mooi komen te liggen, ik doe mijn best natuurlijk. Je blijft altijd mensen houden die het lelijk blijven vinden, zelfs als het netjes ligt. Ik zeg, laat die maar gewoon de Nuon spekken. Dan is er een hoop installaties ok, en blijft er alleen nog een restje over met een combinatie van landscape en portrait, wat ik zelf niet mooi vindt.

Vrijdag schijnt het redelijk droog te blijven, wellicht is dat het teken voor sommige doe het zelvers om het dak op te gaan. Zaterdag alleen nog de ochtend, in de middag wordt het (hier, noord westen) al slechter. Hopelijk gaat ze dit goed af.

Tip, het moet niet in een dag af. Zeker nu het korter licht is raad ik aan om het gewoon over meerdere dagdelen te spreiden. Geen haast maken op een dak, laat dat maar aan de profs over _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Wij hadden vanaf 2003 al een pv-installatie met 4x125wp en philips (steca) omvormer. Met de huidige prijzen is het tijd voor meer. Ik heb de huidige installatie zelf geïnstalleerd en ook al een keer verhuisd. De nieuwe ga ik ook zelf erop leggen. Sterker nog ik heb besloten af te zien van kant-en-klare aanbiedingen en mijn eigen set samen te stellen. Dus flink gezocht en uitgeplozen. Ik zit vrijwel Zuid en hellingshoek ca. 25 graden met niet/nauwelijks schaduw, dus goede omstandigheden.

Het wordt 18x Asola mono black/black 250Wp op een Stecagrid 4200. Die zijn inmiddels besteld en de subsidie maar vast op basis daarvan aangevraagd, hopelijk nog op tijd. Anders is de terugverdientijd een klein beetje langer, soit.

Ik zoek nog de constructie voor op het dak van een behoorlijk fabrikaat (geen clicksysteem). Als daar iemand een goed en prijstechnisch interessant adres voor heeft, graag.

Verder ben ik mij vast aan het concentreren op de materie van elektrische aansluiting. Ik heb een hoofdzekering van 35A, dus ik mag een aparte groep aansluiten tot 25A (selectiviteit) hoewel 20A voldoende zou moeten zijn met een max. stroom van 18,5A uit de inverter. Ik heb geen hoofdschakelaar hoewel dit huis in 2006 is opgeleverd, dus dat maakt werken aan de groepenkast sowieso een klus voor de elektricien. Wel wil ik dan vast zoveel mogelijk zelf doen, dus alle kabels gelegd etc. Ik heb een ABB groepenkast met twee ALS. Wat ik begrepen heb zou ik indien de inverter rechtstreeks op de kabel komt en niet over een WCD loopt geen aardlek hoeven toe te passen. Echter sommige antwoorden in dit topic geven aan dat het wellicht toch verstandiger is ook een losse ALS bij de groep te plaatsen.
Ik zit te denken i.v.m. de stroomverliezen dat het handiger is de kabel aan de gelijkstroomzijde zo lang mogelijk te laten zijn (immers een veel hogere spanning dus minder verliezen) en de netkabel zo kort mogelijk. Dit zou betekenen dat de omvormer in de meterkast komt te hangen.

Ik vraag mij nog af of ik voor de inverter een C automaat zou moeten pakken of gewoon een B. Sommigen zeggen C vanwege stroompieken. En of ik in deze groepenkast nog een losse automaat kan bijprikken, dit moet dan volgens mij niet op de bovenste rails (=busboard) want deze worden beveiligd door de ALS'en. Kan dit op de onderste rail naast de ALS'en of toch beter een los enkelgroeps kastje naast plaatsen?

Afbeeldingslocatie: http://www.mini4stroke.tweakdsl.nl/groepenkastkl.jpg

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Subsidie is hier toegekend, project gaat door! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk bedankt, eens neuzen, maar ik denk dat ik toch met een netduino aan de gang ga. Kan ik gelijk het gas en de centrale meter uitlezen, naast de PV-output meter :)

Ow en wat zijn die helpdeskers bij Liander een stel prutsers zeg, krijg op mijn vraag over het terugleveren vs de verschillende fases alleen maar de standaard antwoorden.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 23:54 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:52:
[...]

Ow en wat zijn die helpdeskers bij Liander een stel prutsers zeg, krijg op mijn vraag over het terugleveren vs de verschillende fases alleen maar de standaard antwoorden.
Ik heb hier geen vraag over omdat ik maar 1 fase heb (zit ook bij Liander) maar ik vond wel een formulier betreffende de installatie eisen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• NiGeLaToR
Luiaard schreef op woensdag 28 november 2012 @ 23:44:
Wij hadden vanaf 2003 al een pv-installatie met 4x125wp en philips (steca) omvormer. Met de huidige prijzen is het tijd voor meer. Ik heb de huidige installatie zelf geïnstalleerd en ook al een keer verhuisd. De nieuwe ga ik ook zelf erop leggen. Sterker nog ik heb besloten af te zien van kant-en-klare aanbiedingen en mijn eigen set samen te stellen. Dus flink gezocht en uitgeplozen. Ik zit vrijwel Zuid en hellingshoek ca. 25 graden met niet/nauwelijks schaduw, dus goede omstandigheden.

Het wordt 18x Asola mono black/black 250Wp op een Stecagrid 4200. Die zijn inmiddels besteld en de subsidie maar vast op basis daarvan aangevraagd, hopelijk nog op tijd. Anders is de terugverdientijd een klein beetje langer, soit.

Ik zoek nog de constructie voor op het dak van een behoorlijk fabrikaat (geen clicksysteem). Als daar iemand een goed en prijstechnisch interessant adres voor heeft, graag.

Verder ben ik mij vast aan het concentreren op de materie van elektrische aansluiting. Ik heb een hoofdzekering van 35A, dus ik mag een aparte groep aansluiten tot 25A (selectiviteit) hoewel 20A voldoende zou moeten zijn met een max. stroom van 18,5A uit de inverter. Ik heb geen hoofdschakelaar hoewel dit huis in 2006 is opgeleverd, dus dat maakt werken aan de groepenkast sowieso een klus voor de elektricien. Wel wil ik dan vast zoveel mogelijk zelf doen, dus alle kabels gelegd etc. Ik heb een ABB groepenkast met twee ALS. Wat ik begrepen heb zou ik indien de inverter rechtstreeks op de kabel komt en niet over een WCD loopt geen aardlek hoeven toe te passen. Echter sommige antwoorden in dit topic geven aan dat het wellicht toch verstandiger is ook een losse ALS bij de groep te plaatsen.
Ik zit te denken i.v.m. de stroomverliezen dat het handiger is de kabel aan de gelijkstroomzijde zo lang mogelijk te laten zijn (immers een veel hogere spanning dus minder verliezen) en de netkabel zo kort mogelijk. Dit zou betekenen dat de omvormer in de meterkast komt te hangen.

Ik vraag mij nog af of ik voor de inverter een C automaat zou moeten pakken of gewoon een B. Sommigen zeggen C vanwege stroompieken. En of ik in deze groepenkast nog een losse automaat kan bijprikken, dit moet dan volgens mij niet op de bovenste rails (=busboard) want deze worden beveiligd door de ALS'en. Kan dit op de onderste rail naast de ALS'en of toch beter een los enkelgroeps kastje naast plaatsen?

[afbeelding]
Ons huis komt ook uit 2006 en heeft dezelfde groepenkast met dezelfde layout met hetzelfde gebrek aan hoofdschakelaar. Installateur geeft aan dat dit pas veel later verplicht was. Overigens heb je zeker ook een 3 fase aansluiting met zelf te bedienen hoofdstoppen? Ondanks dat je geen hoofdschakelaar hebt kun je dan je installatie in ieder geval stroomloos maken door de hoofdstop om te gooien.

Clicksysteem kan ik je geen advies over geven, al ben ik wel benieuwd waarom je het meestgebruikte systeem per se niet wilt gebruiken?

Verder geef je aan dat de gelijkstroom verliezen lager zijn bij hoger voltage, maar volgens mij is juist de aanname dat verlies over het wisselstroom gedeelte van de installatie lager is. Dan zou je inverter juist zo dicht mogelijk bij je panelen moeten hangen. In je meterkast zo'n grote inverter hangen zou ik niet aan beginnen; de inverter is toch een beetje het meest omstreden deel van een PV installatie - hier ontwikkelt zich de warmte en hier zal het mis gaan als het ooit al mis zou gaan. Mijn inverter hangt in de garage, niet omdat het de kortste weg is, maar omdat hij daar niet hoorbaar is, weinig brandbaars in de buurt is en mocht er wat mis gaan relatief ver weg van m'n gezinnetje :) Wellicht heb je een hele grote meterkast met gasblusinstallatie ofzo dan zou het wellicht nog kunnen :P

Overigens mooie set heb je besteld, ga je veel plezier aan beleven :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk dat een stecagrid 4200 niet in de meterkast erbij past, het formaat scheelt wel een beetje met de 500 namelijk.
Voor bevestiging heb ik schuco, dat is met 40x40 alu rails die met M10 bouten op de dakhaken geschroeft word (kop in de rail) en met M8 bouten de paneelklemmen.
Zit super!

Meterkast gewoon b automaat en op de onderste rail heb je nog zat ruimte, maar laat dat aan de electricien over hoe dat in te delen. Zelf kan je natuurlijk wel een kabel trekken of los vd draad, liefst wel min 4 kwadraad dik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Luiaard
Ik zit met enkelfase 35A. Kabelverliezen zijn toch echt lager aan de zijde met de hoogste spanning, en met deze string zit ik lekker hoog in de spanning.

Stecagrid 4200 past met 34cm breedte, 60cm hoogte en 22cm diepte wel in de meterkast, heb het al nagemeten. Ik heb de hele handleiding al nagelezen en kan niets vinden over bepaalde minimum ruimte om het ding heen zoals wel bij sommige andere omvormers wordt voorgeschreven. Voor de zekerheid wacht ik eerst nog tot ik hem hier heb, misschien zitten daar nog extra aanwijzingen bij voor installatie. Anders komt hij gewoon op de tweede verdieping in de buurt waar de wasmachine staat. Ik wil deze niet op de vliering onder het dak ook omdat ik het display eenvoudig wil kunnen zien. Misschien dat ik nog een oplossing ga maken om het boeltje naar internet te laten loggen, maar wil het ook af kunnen lezen. Nog een andere overweging bij plaatsing op verdieping 0, 1 of 2 i.p.v. vliering (3) is dat daar wel overal gekoppelde rookmelders hangen en op de vliering niet. Dus vanuit oogpunt van brandveiligheid is lagere plaatsing beter.

Rol-Co, kan ik dan het beste ook direct een hoofdschakelaar laten plaatsen? Zal waarschijnlijk minimaal 4 kwadraat of 6 kwadraat gebruiken naar omvormer.

[ Voor 6% gewijzigd door Luiaard op 29-11-2012 08:41 ]

Import van EVs

• Rol-Co

Rol-Co

Ik vind het raar dat je geen hoofdschakelaar hebt, dacht dat het verplicht was vanaf 2005, heb je geen meterkast (geen stoppenkast) buiten je pand zoals hier het geval is? Anders is dat misschien wel een goede optie, ik zie het altijd als noodschakelaar, in 1 handeling alles er af als er calamiteiten zijn.

• Luiaard
Nee niks, eerst hoofdzekering (verzegeld, geen automaat) dan slimme meter en dan de groepenkast zoals je hem op de foto zag. Dus ik denk eraan om in de groepenkast dan ook maar een hoofdschakelaar bij te laten plaatsen als we toch bezig zijn. En zou jij 20A automaat naar de omvormer nemen of 25A? Het maakt volgens mij weinig uit, maar stel dat de set ooit nog iets groter zou worden dan heb je meer aan 25A natuurlijk.

Import van EVs

• Rol-Co

Rol-Co

Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 08:44:
Nee niks, eerst hoofdzekering (verzegeld, geen automaat) dan slimme meter en dan de groepenkast zoals je hem op de foto zag. Dus ik denk eraan om in de groepenkast dan ook maar een hoofdschakelaar bij te laten plaatsen als we toch bezig zijn. En zou jij 20A automaat naar de omvormer nemen of 25A? Het maakt volgens mij weinig uit, maar stel dat de set ooit nog iets groter zou worden dan heb je meer aan 25A natuurlijk.
De omvormer word niet groter, dus als je bij plaatst word het een extra omvormer neem ik aan dus ook een apparte groep, lijkt mij 20A voldoende. Je haalt die max AC toch maar zelden.
Een B kan best iets over de 20A pieken zonder er gelijk uit te komen.

• buyksloot
Mail van liander
Op 21 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u een slimme meter heeft zonder P1 poort. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Mijn excuus
Ik wil u mijn excuus aanbieden voor het verkeert doorgegeven antwoord op uw eerder verzonden e-mail.

Slimme meter
Op. ?............zijn op 10 juli 2012 de meters vervangen. De geplaatste meter op uw adres is geen slimme meter. Het gaat hierbij om een digitale meter. Deze meter lijkt erg veel op de slimme meter. De meter die u heeft beschikt niet over de mogelijkheid om op afstand uitgelezen te worden. Het is daarom ook niet mogelijk dat er een P1 poort geplaatst wordt op uw elektriciteitsmeter.

Handleiding elektriciteitsmeter
In de bijlagen toegevoegd de handleiding van uw elektriciteitsmeter.

U kunt zelf een slimme meter aanvragen
Als u zelf een slimme meter aanvraagt zijn daar kosten aan verbonden. De kosten voor het plaatsen van een slimme elektriciteitsmeter en een slimme gasmeter zijn EUR 72,60 inclusief BTW.
Heeft u geen gasmeter? Dat betaalt u alleen de kosten voor de elektriciteitsmeter EUR 67,76 inclusief BTW.

Wilt u een slimme meter aanvragen?
Dan kunt u een aanvraag indienen via www.liander.nl/slimme meter.

Heeft u nog vragen?
Belt u ons gerust als u vragen heeft. U kunt ons bellen op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 0900 263 26 30 (? 0,10 per minuut). U kunt ons ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

• Rol-Co

Rol-Co

Wil je een slimme dan of gaat het om de p1 poort?
Lijkt me prima zo toch

• buyksloot
Ik heb een slimme meter aangevraagd die zou ook gratis geplaatst worden,
Na veel discussie en mails komt uiteindelijk dit antwoord
Ik wil de meter kunnen uitlezen niet meer niet minder.
Er is iets anders geleverd als besteld, en dan alsnog mensen laten betalen.
Dus nee het is niet goed dus

• Rol-Co

Rol-Co

Lekker laten zitten en een kWh meter met S0 pulse plaatsen, kost je 75 maar heb je niet de nadelen van die slimme meter.
Dat zou ik dan doen ipv vragen om een slimme en dan weer bakkeleien over die 72,50 wie dat gaat betalen.

• buyksloot
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2012 @ 11:18:
Lekker laten zitten en een kWh meter met S0 pulse plaatsen, kost je 75 maar heb je niet de nadelen van die slimme meter.
Dat zou ik dan doen ipv vragen om een slimme en dan weer bakkeleien over die 72,50 wie dat gaat betalen.
Daar ik een grote instalatie heb red ik het niet met 1 so meter minimaal 3 heb ik dan nodig.
Moet goed over nadenken wat ik nu zal doen
Evt de optisch kop op de meter, vraag me af wat die kost

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
buyksloot schreef op donderdag 29 november 2012 @ 11:29:
[...]

Daar ik een grote instalatie heb red ik het niet met 1 so meter minimaal 3 heb ik dan nodig.
Best veel: http://www.opticalprobe.net/en/iec_probes.html
Of zelf maken: http://www.scribd.com/doc...ectricity-Meter-Interface

[ Voor 10% gewijzigd door Mr-Leo op 29-11-2012 11:39 ]

• Rol-Co

Rol-Co

buyksloot schreef op donderdag 29 november 2012 @ 11:29:
[...]

Je hebt 3 omvormers begrijp ik of? Als je 1 voedingskabel van de panelen af hebt heb je maar 1 meter nodig toch......met s0

• buyksloot
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2012 @ 11:43:
[...]

Je hebt 3 omvormers begrijp ik of? Als je 1 voedingskabel van de panelen af hebt heb je maar 1 meter nodig toch......met s0
Was het maar zo simpel
Ik heb hager kast met10 kracht groepen die op een hoofdschakelaar zit, daarnaast ong 20 zgn schone stroon groepen dit zitten ook op 1 andere hoofdschakelaar.
De basis toevoer is 80 ampere en 63 amp toevoer leiding (hoofdschakelaar dit dus 2 maal )

De inverter kan ik makelijk uitlezen met zijn eigen software
Dus ik zie wat hijproduceert in kwh 3 fase 16 kwh
Eeen solarmax 15 mt 2 met zijn tablet software

[ Voor 14% gewijzigd door buyksloot op 29-11-2012 11:54 ]

• buyksloot

• Rukapul
Over dom gesproken: neem je een dag vrij om op deze schitterende dag PV aan te leggen om er na 2 uurtjes erachter te komen dat je maar de helft dakhaken hebt :(

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 29-11-2012 11:57 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 08:44:
Bij de Iskra ME283 slimme meter kan je de blauwe knop ingedrukt houden, dan werkt deze als schakelaar. Dus toch een hoofdschakelaar gekregen.

• Rol-Co

Rol-Co

@buyksloot

Kortom, je hebt een 3 fase 80A verbruiksmeter een 3 fase pv oplever meter en een zekering automaat in een apparte kast er bij/ naast en die koppel je van de bestaande hoofdschakelaar naar deze kast en weer terug. Is het nog bekabeld of zijn het van die platte strippen?
Het is allemaal zwaarder uitgevoerd en 3 fase maar het werkt het zelfde hoor.

• Rol-Co

Rol-Co

Rukapul schreef op donderdag 29 november 2012 @ 11:56:
Over dom gesproken: neem je een dag vrij om op deze schitterende dag PV aan te leggen om er na 2 uurtjes erachter te komen dat je maar de helft dakhaken hebt :(
Dat is balen, foutje van de leverancier of? ??

• Rukapul
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:06:
[...]

Dat is balen, foutje van de leverancier of? ??
Vooral mijn fout. De leverancier was zo behulpzaam om wat dakhaken vooruit te sturen. Die heb ik geteld en (fout) geconcludeerd dat het er genoeg waren. Bij levering van de rest aangegeven dat ik al genoeg had. Als ik niet met lijstjes werk en afstrepen dan gaat het gewoon fout :+

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 14:42
Ik heb een aanbieding gehad voor 3 Suntech Polykristallijn panelen van 250Wp op een Soladin 600. Nu lees ik het eea over het maximale invoer vermogen van de Soladin 600:
Nominaal vermogen @ 25 °C 535 W
Maximaal vermogen @ 25 °C 600 W
PV vermogen 160-700 Wp

Zit ik niet te hoog met 750Wp voor de omvormer?
En hebben de panelen niet een te hoog Wp waar minder van overblijft?

• Luiaard
databeestje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 11:57:
[...]

Bij de Iskra ME283 slimme meter kan je de blauwe knop ingedrukt houden, dan werkt deze als schakelaar. Dus toch een hoofdschakelaar gekregen.
Op mijn Landis & Gyr slimme meter van Stedin staat expliciet dat je de knop niet als hoofdschakelaar mag gebruiken voor onderhoudswerkzaamheden.

Import van EVs

• Luiaard
ViNOK16Bit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:12:
Ik heb een aanbieding gehad voor 3 Suntech Polykristallijn panelen van 250Wp op een Soladin 600. Nu lees ik het eea over het maximale invoer vermogen van de Soladin 600:
Nominaal vermogen @ 25 °C 535 W
Maximaal vermogen @ 25 °C 600 W
PV vermogen 160-700 Wp

Zit ik niet te hoog met 750Wp voor de omvormer?
En hebben de panelen niet een te hoog Wp waar minder van overblijft?
Hangt een beetje van de instraling (locatie) en ligging dak af. Stel je krijgt zoals ik (Utrecht, dak op Zuiden, vrij goede hellingshoek) een verwachte prognose van 900kWh/kWp dan blijft er voor de omvormer max. 675W over, dan zal je omvormer het niet allemaal wegkrijgen. Dan beter iets kleinere panelen nemen ca. 220Wp.

Import van EVs

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

SMA omvormer schiet in storing bij klant, in de winter wanneer hij grote koelingen gebruikt. SMA kan niets met de foutmelding, we hebben de omvormer al eens vervangen, dus ligt niet aan de omvormer. Systeem heeft dit jaar trouwens nu al 960 kWh/kWp gedraaid, dus dat is mooi. Kan het zijn dat door het aanspringen van koelingen de spanning zo ver daalt dat de omvormer het niet meer tof vind?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• ViNOK16Bit
Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:19:
[...]

Hangt een beetje van de instraling (locatie) en ligging dak af. Stel je krijgt zoals ik (Utrecht, dak op Zuiden, vrij goede hellingshoek) een verwachte prognose van 900kWh/kWp dan blijft er voor de omvormer max. 675W over, dan zal je omvormer het niet allemaal wegkrijgen. Dan beter iets kleinere panelen nemen ca. 220Wp.
De hellingshoek van het systeem bedraagt 45° en de ligging ten
opzichte van het zuiden (Azimuth) is 25° (ZZW).

Kleinere panelen doen dus? of andere omvormer?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Meer panelen, grotere omvormer. Stuk of 20-24x Canadian Solar 260Wp ELPS op een SMA Tripower 5000. Zou ik doen.

:+

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Luiaard
ViNOK16Bit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:37:
[...]

De hellingshoek van het systeem bedraagt 45° en de ligging ten
opzichte van het zuiden (Azimuth) is 25° (ZZW).

Kleinere panelen doen dus? of andere omvormer?
Ik neem aan dat je tot max. 600Wp gaat om het op een bestaande groep met verbruikers aan te kunnen sluiten. Dan zou ik toch iets kleinere (en goedkopere panelen) nemen. Of je moet heroverwegen om meer panelen neer te leggen en groter te gaan met omvormer. Ik weet niet wat je op je dak kwijtkan, maar met de huidige prijzen heb je een vrij korte terugverdientijd zolang je het kunt salderen.

Import van EVs

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
@SSC, Dat zou best eens de oorzaak kunnen zijn.
Bij het aanspringen van de koeling heb je een flinke gebruiks piek, waardoor de netspanning even daalt.
Heeft je E-installateur misschien meet apparatuur die aan het net gekoppeld kan worden en die ook logt?
Zodat je er achter kan komen of dit inderdaad de oorzaak is.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• ViNOK16Bit
Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:41:
[...]

Ik neem aan dat je tot max. 600Wp gaat om het op een bestaande groep met verbruikers aan te kunnen sluiten. Dan zou ik toch iets kleinere (en goedkopere panelen) nemen. Of je moet heroverwegen om meer panelen neer te leggen en groter te gaan met omvormer. Ik weet niet wat je op je dak kwijtkan, maar met de huidige prijzen heb je een vrij korte terugverdientijd zolang je het kunt salderen.
SunshineCompany schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:41:
Meer panelen, grotere omvormer. Stuk of 20-24x Canadian Solar 260Wp ELPS op een SMA Tripower 5000. Zou ik doen.

:+
Kon ik dat allemaal maar kwijt ja! :)
Ik kan max 3 panelen in landscape kwijt onder mijn dakkapel. Daarnaast is nog plek, maar last van schaduw in de loop van de dag. Ik heb een vrije groep beschikbaar voor het systeem dus dat het probleem niet. ;)

• Luiaard
ViNOK16Bit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:46:
[...]

[...]

Kon ik dat allemaal maar kwijt ja! :)
Ik kan max 3 panelen in landscape kwijt onder mijn dakkapel. Daarnaast is nog plek, maar last van schaduw in de loop van de dag. Ik heb een vrije groep beschikbaar voor het systeem dus dat het probleem niet. ;)
3 onder dakkapel, nog een aantal op de dakkapel? Als je een vrije groep hebt, zit je in elk geval niet aan die omvormer vast en kun je dus lekker 250Wp modules gebruiken.

Import van EVs

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:20
Hoeveel panelen zou je naast je dakkapel nog kwijt kunnen? Je zou dan, afhankelijk van de mate van schaduw, kunnen overwegen met micro-inverters of optimizers te werken.

• ViNOK16Bit
Cranberry schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:50:
Hoeveel panelen zou je naast je dakkapel nog kwijt kunnen? Je zou dan, afhankelijk van de mate van schaduw, kunnen overwegen met micro-inverters of optimizers te werken.
Waarschijnlijk 1 aan elke kant van de dakkappel in portrait. Bedankt, ik ga het voorjaar en de zomer eens kijken naar de schaduwval en mezelf verdiepen in micro-inverters.

• Luiaard
Cranberry schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:50:
Op dit soort aantallen lijkt mij dat de investering niet waard. Je moet toch primair kijken waar je de meeste zon zonder schaduw kunt pakken. Kan er niet nog wat op de dakkapel?

Import van EVs

• trebium
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 10:41
Sinds kort hebben wij zonnepanelen op het dak. Deze zijn onderverdeeld in twee lussen.
Wij hebben hierbij een omnik 3k-tl omvormer met wifi module.
Nu zien we op internet via de omnik portal het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/11255376/Capture3.PNG

Zouden we hier niet bij pv1 en pv2 data moeten zien?
Ik heb nu het gevoel dat een lus niet werkt.

• ViNOK16Bit
Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:16:
[...]

Op dit soort aantallen lijkt mij dat de investering niet waard. Je moet toch primair kijken waar je de meeste zon zonder schaduw kunt pakken. Kan er niet nog wat op de dakkapel?
De dakkappel is niet erg groot, maar misschien dat ik daar een 300Wp paneel op kwijt kan (of misschien een Savonius of VAWT wind turbine :P ). Moet ik nog even uitzoeken. Uiteindelijk wil ik alle mogelijke opties benutten.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
ViNOK16Bit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:05:
[...]
Waarschijnlijk 1 aan elke kant van de dakkappel in portrait. Bedankt, ik ga het voorjaar en de zomer eens kijken naar de schaduwval en mezelf verdiepen in micro-inverters.
Er is hier in het recente verleden als eens uitgerekend dat de piek verliezen minimaal zijn en geen grotere omvormer rechtvaardigen. Ik zou gewoon 750 Wp op de 600W omvormer zetten. (25% over dimensionering)
Ik heb 12kWp op een 10kW omvormer zitten, dat is 20%.
Maar kijken of je meer panelen kwijt kan met een grotere onvormer is per definitie een goed streven! Ben ik ook nog aan het doen.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SunshineCompany schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:33:
SMA omvormer schiet in storing bij klant, in de winter wanneer hij grote koelingen gebruikt. SMA kan niets met de foutmelding, we hebben de omvormer al eens vervangen, dus ligt niet aan de omvormer. Systeem heeft dit jaar trouwens nu al 960 kWh/kWp gedraaid, dus dat is mooi. Kan het zijn dat door het aanspringen van koelingen de spanning zo ver daalt dat de omvormer het niet meer tof vind?
Ik kan me een ingewikkeld verhaal met faseverschuiving voorstellen, maar dat hangt sterk van het type koeling af. Zeker als de compressor op moeten starten kunnen deze aanzienlijk stroom trekken. Rare gedachte, kan het zijn dat 1 van de 3 fases uit lijn gaat waardoor het draaiveld verstoord wordt? Een motor start dan evengoed wel op.

Voor motoren hebben ze ook mogelijkheden om eerst in ster dan driehoek te schakelen om de opstart stromen te beperken, misschien is dat een optie voor de compressor.

Anders de 3 fasen los van elkaar de spanning monitoren om te zien wat er gebeurt.Wel lastig om 3 volt meters te scharrelen om tussen de fasen onderling te meten.

Normaliter is de noodzaak tot koeling minder als het buiten kouder wordt, de chillers worden van nature dan kouder waardoor deze minder hard hoeven te werken. Zo gaan deze ook wel vaker in storing in de winter met oostenwind. Dat hadden we met de server ruimte koeling in de winter.

Als er sprake is van een te lage netspanning zal de SMA hier een redelijk voor de hand liggende storingscode voor hebben, net als voor een te hoge spanning.
ViNOK16Bit schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:29:
[...]
De dakkappel is niet erg groot, maar misschien dat ik daar een 300Wp paneel op kwijt kan (of misschien een Savonius of VAWT wind turbine :P ). Moet ik nog even uitzoeken. Uiteindelijk wil ik alle mogelijke opties benutten.
Zelf ook naar een verticale molen gekeken voor boven op de dakkapel, en dan specifiek een Urban Green Eddy. Probleem, deze kost circa 7000$, exclusief plaatsingskosten, etc. Daarnaast blijken er een hoop regels te zijn van de gemeente met betrekking tot wat je wel mag plaatsen en wat niet. Kortom, vergunning nodig, hoop ellende.

Nu komen er dus "gewoon" 2 panelen van 200Wp bovenop.
trebium schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:28:
Sinds kort hebben wij zonnepanelen op het dak. Deze zijn onderverdeeld in twee lussen.

[afbeelding]

Je zal de 1ste string moeten troubleshooten. Voordat je de stekkers los gaat halen eerst de omvormer uitzetten.

Onder geen beding de stekkers van de panelen loshalen in bedrijf. Neem ook contact op met je leverancier.

[ Voor 31% gewijzigd door databeestje op 29-11-2012 13:41 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
trebium schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:28:

[afbeelding]

Bij twee strings (twee aparte aansluitingen op de omvormer) moet je idd op PV1 en op PV2 gegevens zien. Ik vind overigens het voltage laag, hoeveel panelen zijn er aangesloten?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• trebium
drielp schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:38:
[...]

Bij twee strings (twee aparte aansluitingen op de omvormer) moet je idd op PV1 en op PV2 gegevens zien. Ik vind overigens het voltage laag, hoeveel panelen zijn er aangesloten?
Dan zullen we dat even voorleggen bij de installateur.
we hebben een lus van 6 panelen en de andere heeft 7 panelen. In totaal dus 3120 Wp

• WoudseHoeve
trebium schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:46:
[...]
Dan zullen we dat even voorleggen bij de installateur.
we hebben een lus van 6 panelen en de andere heeft 7 panelen. In totaal dus 3120 Wp
Ik zou trouwens alle panelen in serie zetten, de max DC spanning blijft dan onder de max DC spanning van 590V van de omvormer.
Alleen schaduw problemen rechtvaardigen een opsplitsing in 2 strings (lussen)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• trebium
WoudseHoeve schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:07:
[...]

Ik zou trouwens alle panelen in serie zetten, de max DC spanning blijft dan onder de max DC spanning van 590V van de omvormer.
Het is inderdaad vanwege de schaduw van een flat/toren in de buurt dat het opgesplitst is in twee lussen.
We hebben contact gehad met de leverancier en er komt maandag een monteur langs om de boel te controleren. Dus maar even afwachten, ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de antwoorden en tips!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:07:
[...]

Pas op, zonder kennis van de panelen kan dit niet zomaar. Hiervoor is de open klem spanning nodig. Er zit ook een mooi CV pijpje in het midden.

Ik gok dat de lus van 204 volt bestaat uit 7 panelen. (7x30~=210). Een gemiddeld 60 cel paneel heeft een open klem spanning van 37 volt. (7x37=~259) + (6x37=222) ~= 481 Volt.
* 1.1 voor de winter ~= 529 Volt.
* 1.2 voor de winter ~= 577 Volt.

Ik zou er niet blind vanuit gaan zonder de exacte paneel gegevens. Andere Omniksol gebruikers zijn niet enthousiast over het omgaan met schaduw van deze omvormer.

Verwijderd

Vraagje. Ik zie mijn meter op de draaischijf netjes de andere kant opdraaien tijdens productie maar krijg de indruk dat de cijfers dit niet doen. Is dit mogelijk?

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:06:
Vraagje. Ik zie mijn meter op de draaischijf netjes de andere kant opdraaien tijdens productie maar krijg de indruk dat de cijfers dit niet doen. Is dit mogelijk?
Ja
Type meter?

Verwijderd

Schlumberger G16xD

• WoudseHoeve
databeestje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:34:
[...]

Pas op, zonder kennis van de panelen kan dit niet zomaar. Hiervoor is de open klem spanning nodig. Er zit ook een mooi CV pijpje in het midden.

Ik gok dat de lus van 204 volt bestaat uit 7 panelen. (7x30~=210). Een gemiddeld 60 cel paneel heeft een open klem spanning van 37 volt. (7x37=~259) + (6x37=222) ~= 481 Volt.

Ik zou er niet blind vanuit gaan zonder de exacte paneel gegevens. Andere Omniksol gebruikers zijn niet enthousiast over het omgaan met schaduw van deze omvormer.
Die berekening had ik inderdaad gemaakt op de achterkant van een bierviltje......

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:06:
Ik ben bang dat deze meter een terugdraaibeveiliging heeft. Kijk voor een terugdraai beveiliging symbool op de meter. Staat deze er dan zal er contact met de netbeheerder opgenomen moeten worden voor een meterwissel.

• buyksloot
SunshineCompany schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:33:
Ik heb op een treinstation gezeten, daar had ik in princiepe het zelfde
Er is toen een scheiding filter geplaatst
Probleem meteen verholpen
Je kan die evt lenen om te kijken of het helpt
Stuur als je dat wil een DM

• buyksloot
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:02:
@buyksloot

. Is het nog bekabeld of zijn het van die platte strippen?
Het is allemaal zwaarder uitgevoerd en 3 fase maar het werkt het zelfde hoor.
Bekabeld en strippen

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:20

B2

wa' seggie?

Sinds vandaag ook de trotse eigenaar van 12 Canadian Solar All Black 245Wp panelen met een SMA 3000TL. Het zijn twee systemen, een op het platte dak van de uitbouw :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Gm5YCRpewSJmCJ549cdUygWA/medium.jpg

en een systeem op de voormalige garage:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O5onU5RbkEWWWJvOfqRq1hK6/medium.jpg

en de omvormer :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EqWFFrGXiuUbcFiGlK11LwOf/medium.jpg

Systeem is aangeschaft bij Luuk van TheSunshineCompany, prima advies gehad, aanrader!
Door het snelle (en het zeer nette) werk nog net 0.006Kw mee kunnen pikken ;)

Nu nog even uitvogelen hoe ik via bluetooth de opbrengst kan binnen hengelen. Ga er waarschijnlijk een Raspberry Pi voor gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door B2 op 29-11-2012 16:50 ]

• nifrodne
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05-2015
B2 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 16:49:
Sinds vandaag ook de trotse eigenaar van 12 Canadian Solar All Black 245Wp panelen met een SMA 3000TL. Het zijn twee systemen, een op het platte dak van de uitbouw :

[afbeelding]

en een systeem op de voormalige garage:

[afbeelding]

en de omvormer :

[afbeelding]

Systeem is aangeschaft bij Luuk van TheSunshineCompany, prima advies gehad, aanrader!
Door het snelle (en het zeer nette) werk nog net 0.006Kw mee kunnen pikken ;)

Nu nog even uitvogelen hoe ik via bluetooth de opbrengst kan binnen hengelen. Ga er waarschijnlijk een Raspberry Pi voor gebruiken.
3000TL-10 ?
Anders heb je maar één mpp tracker en ben je gekl**t

• B2

B2

wa' seggie?

nifrodne schreef op donderdag 29 november 2012 @ 17:03:
[...]

3000TL-10 ?
Anders heb je maar één mpp tracker en ben je gekl**t
2 MPP's

• nifrodne
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-05-2015
.

[ Voor 100% gewijzigd door nifrodne op 29-11-2012 17:14 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Zonnestroom productie in 2011 veel hoger geweest dan tot nu toe gedacht, 11% hoger dan vorige cijfer.

http://www.polderpv.nl/ni...HE_productie_2011_revisie

Navenant: capaciteitsuitbouw moet nog veel hoger zijn geweest dan gedacht.

Conclusie: de PV revolutie gaat ook in NL veel harder dan menigeen (iedereen?) heeft gedacht...

... tenzij CBS en/of ik rekenblunders hebben gemaakt.

Dat kan ook... :P

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CBS_2012/Zonnestroom_productie_2011_26nov2012.gif

>100 GWh

Feessie! *O*

Dat wordt weer moesappels schillen geblazen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Rol-Co

Rol-Co

Ik denk dat 2012 nog wel harder gaat......ik hoor en zie overal systemen verschijnen.

@B2
Op het plat heb je nu een tikkie schaduw op de achterste panelen op de foto, ik neem aan dat die nog verder opgeschoven zijn na het aansluiten?

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:17:
Zonnestroom productie in 2011 veel hoger geweest dan tot nu toe gedacht, 11% hoger dan vorige cijfer.
Hoe kunnen ze dat nu precies weten?
Het gros van de installaties gaat allemaal buiten de SDE om, het werkelijke stijgingspercentage zal waarschijnlijk fors hoger zijn :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:11:
[...]

Hoe kunnen ze dat nu precies weten?
Het gros van de installaties gaat allemaal buiten de SDE om, het werkelijke stijgingspercentage zal waarschijnlijk fors hoger zijn :)
Dat gaan we waarschijnlijk binnenkort te weten komen, maar zie vooral ook mijn artikel, daar leg ik uit hoe ik tot mijn bevindingen ben gekomen. Het (de vermeende stroomproductie door PV-installaties) is door CBS allemaal "berekend", niet "gemeten" (daar klaag ik al vele jaren over).

Ik heb - op verzoek - leverancierslijsten aangeleverd bij CBS. Ze hebben een hoop bedrijven die ze nog helemaal niet kenden nagebeld, en mogelijk is daar een fors nieuw volume bij de bestaande cijfers bovenop geteld aan capaciteit. En dat volume hebben ze gewoon vermenigvuldigd met (achterhaalde en voor zover ik weet nog steeds niet gewijzigde) "kengetallen" (700 kWh/kWp.jaar voor netgekoppeld...) om aan de "vermeende stroomproductie" te komen.

Tenzij er ook nog andere zaken zijn geschied. Maar alleen al die 11% gestegen productie (nu ruim 100 GWh i.p.v. de voorheen gemelde 90 GWh in 2011) is beslist uniek, zo'n forse bijstelling heb ik tot nog toe niet gezien.

@Rol-Co
Ik denk dat 2012 nog wel harder gaat......ik hoor en zie overal systemen verschijnen.
Ja, natuurlijk, dat roeptoeter ik al een jaar lang. Maar ik ben de enige in NL die daar ook nog eens een enigszins verantwoorde cijfermatige onderbouwing voor durft op te stellen. Laatst nog op 9 juli, maar wel met natte vingers en pot zout beschouwen s'ils vous plaît...

Jammer alleen weer dat CertiQ vet achter loopt met de SDE cijfers... :(

• B2

B2

wa' seggie?

Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:54:
@B2
Op het plat heb je nu een tikkie schaduw op de achterste panelen op de foto, ik neem aan dat die nog verder opgeschoven zijn na het aansluiten?
Ga ik morgen even nakijken, zou natuurlijk niet netjes zijn. Anders zoek ik wel even contact met TheSunshineCompany.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
databeestje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:34:
[...]

Op de omnik 3k kan je per aansluiting maximaal 1700 kwijt, bij 3100+ Wp moet je twee strings gebruiken. Ongeacht of je de maximale spanning van 590 V overschrijd.
Ik heb overigens ook bovenstaand probleem gehad, misschien wel dezelfde omvormer :) . Een vervanger was zo geleverd en werkt naar behoren. Op mijn profiel staat een linkje naar mijn PV setje.

Ik denk dat omniksol niets aan schaduwmanagement heeft gedaan. CV pijpje gooit tot 12:30 uur roet in 't eten. Ach, in 't voorjaar is het weer over....

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 29-11-2012 22:15 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:20
@Musicmasters,

Wanneer heb je vastgesteld dat het telwerk niet terugdraaid en hoeveel Wp heb je geïnstalleerd? Bij de huidige instraling moet je wel een behoorlijk installatie hebben om naast het compenseren van je reguliere (sluip)verbruik nog een substantiële hoeveelheid terug te leveren.

Heb je btw zo'n meter?
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimage.org/vu5jrcdk3/P1030703.jpg

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Oh nee! Het budget is op!
https://www.agentschapnl....idieregeling-zonnepanelen

Grote belangstelling voor subsidieregeling zonnepanelen

Het ministerie van Economische Zaken heeft vanaf 2 juli 2012 € 21.550.000 subsidie beschikbaar gesteld voor de regeling zonnepanelen voor particulieren. Dit budget is inmiddels volledig aangevraagd.

Particulieren die een volledige aanvraag indien(d)en in 2012 en buiten budget van 2012 vallen krijgen subsidie vanuit budget voor 2013. Deze aanvragers ontvangen zo spoedig mogelijk in 2013 het besluit op de subsidie aanvraag.

• Luiaard
databeestje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:45:
Oh nee! Het budget is op!
https://www.agentschapnl....idieregeling-zonnepanelen

Grote belangstelling voor subsidieregeling zonnepanelen

Het ministerie van Economische Zaken heeft vanaf 2 juli 2012 € 21.550.000 subsidie beschikbaar gesteld voor de regeling zonnepanelen voor particulieren. Dit budget is inmiddels volledig aangevraagd.

Particulieren die een volledige aanvraag indien(d)en in 2012 en buiten budget van 2012 vallen krijgen subsidie vanuit budget voor 2013. Deze aanvragers ontvangen zo spoedig mogelijk in 2013 het besluit op de subsidie aanvraag.
Ben ik benieuwd of ik dan nog erbij zit of in 2013 krijg, deze week aangevraagd. Maakt ook niet zo gek veel uit. Weet iemand hoelang het ongeveer duurt na aanvraag voor je iets hoort?

Import van EVs

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:40

Barrycade

Through the...

B2 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:51:
[...]

Ga ik morgen even nakijken, zou natuurlijk niet netjes zijn. Anders zoek ik wel even contact met TheSunshineCompany.
Met zo`n opstellingshoek maakt het echt niet heel veel uit in dit jaargetijde. Je mag deze dagen blij zijn als de zon schijnt maar dat maakt echt niet je jaarproductie goed. Gaat er om of je panelen in het voorjaar en zomer geen schaduw werpen op elkaar.

En er is niet veel meer ruimte anders kom je te dichtbij de daklijn om vergunningloos te mogen werken. Dus gewoon zo laten zou ik zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Barrycade op 29-11-2012 21:04 ]

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:00:
[...]

Ben ik benieuwd of ik dan nog erbij zit of in 2013 krijg, deze week aangevraagd. Maakt ook niet zo gek veel uit. Weet iemand hoelang het ongeveer duurt na aanvraag voor je iets hoort?
Twee week na aanvraag heb je de beschikking per post. Binnen 14 dagen uitbetaling staat er in. Maar die betalen ze na 1 week al uit. Totaal 3 week en je hebt je subsidie. (situatie NOV12)

• Luiaard
We zullen wel zien, en anders begin 2013.

Import van EVs

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

In ieder geval staat nu vast dat er in 2013 weer een potje is, daar was onduidelijkheid over.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:00:
[...]

Ik ga er vooralsnog vanuit dat deze aanvragen pas in 2013 toegekend zullen worden. Er kan in een maand een hoop vreemds gebeuren, hopelijk wordt deze statement niet tussentijds aangepast.

De meeste mensen hadden met 2 weken een bevestiging, hou ons op de hoogte!

Dit is goed nieuws voor de continuiteit van de installateurs, maar voorzichtigheid is geboden. Geen idee bijvoorbeeld of er uberhaupt iets met mijn wijziging zal gebeuren, de tijd zal het leren.

• Rol-Co

Rol-Co

Barrycade schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:01:
[...]

Met zo`n opstellingshoek maakt het echt niet heel veel uit in dit jaargetijde. Je mag deze dagen blij zijn als de zon schijnt maar dat maakt echt niet je jaarproductie goed. Gaat er om of je panelen in het voorjaar en zomer geen schaduw werpen op elkaar.

En er is niet veel meer ruimte anders kom je te dichtbij de daklijn om vergunningloos te mogen werken. Dus gewoon zo laten zou ik zeggen.
Nou juist in dit jaargetijde wil je maximaal rendement, het is al niet vaak dat er zon is. Raar dat mensen in de wintertijd genoegen nemen met schaduw als het ook zonder kan, je wilt hem toch voor de volle 100% benutten?
Dat het verschil met schaduw in de zomer erger is snap ik maar als je die paneelrij 10 cm opschuift ben je het nog heel even kwijt, je moet namelijk nog 22 dagen voor we weer de goede kant op gaan.

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:07:
[...]

Dit is goed nieuws voor de continuiteit van de installateurs, maar voorzichtigheid is geboden. Geen idee bijvoorbeeld of er uberhaupt iets met mijn wijziging zal gebeuren, de tijd zal het leren.
Leegte heeft gisteravond al aangekondigd dat 'ie niks meer gaat ondernemen, toen hij al proefde dat de meerderheid die (overbodige) regeling in 2013 gewoon laat doorgaan. Hij had kennelijk geen zin in een bij voorbaat kansloze motie waar vandaag een "V-tje" achter zou komen te staan ("V van verworpen")... >:)

En PVV durft vast niet, na die afgeslachte onzin motie van ze ("na 2016 geen SDE subsidie meer verstrekken", terwijl alle beschikkingen gewoon wettelijk verzekerd 12-15 jaar door moeten lopen - wat een idioot... 7(8)7 ). Ook die "motie" is vandaag voorzien van het onvermijdelijke "V-tje"...

@databeestje: dank voor je bericht. Ik had vanochtend nog gekeken en geen wijziging gezien. Ben bezig de zooi af te ronden. Althans voorlopig. We weten nog helemaal geen eindcijfers nu. Ik neem aan dat daar nog wel bericht over zal komen.

Op naar de volgende operatie... :+

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:45:
En dat volume hebben ze gewoon vermenigvuldigd met (achterhaalde en voor zover ik weet nog steeds niet gewijzigde) "kengetallen" (700 kWh/kWp.jaar voor netgekoppeld...) om aan de "vermeende stroomproductie" te komen.
Op Sonnenertrag staan er een hele batterij PV installaties aangemeld die er van dromen om 700 kWh/kWp te halen op jaarbasis.
Als die allemaal worden meegeteld is een gemiddelde van 700 kWk/kWp best verdedigbaar.
Vergeet niet dat er veel "blooper" systemen zijn geinstalleerd met schaduwwerking waar de eigenaar er geen weet van heeft dat dat een dramatische invloed heeft op de opbrengst.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Cranberry schreef op donderdag 29 november 2012 @ 19:59:
@Musicmasters,

Wanneer heb je vastgesteld dat het telwerk niet terugdraaid en hoeveel Wp heb je geïnstalleerd? Bij de huidige instraling moet je wel een behoorlijk installatie hebben om naast het compenseren van je reguliere (sluip)verbruik nog een substantiële hoeveelheid terug te leveren.

Heb je btw zo'n meter?
[afbeelding]
Ik heb vanochtend rond 10 uur op het telwerk gekeken. Om 1500 uur nog een keer en telwerk stond precies hetzelfde. Tussendoor draaide de schijf redelijk snel naar linksom, dus terug. Als je sluipverbruik zou hebben zou de schijf toch stil moeten blijven staan of langzaam rechtsom draaien? Opbrengst volgens omvormer bijna 3 KwH met 2500 WP installatie.

Wat betreft de meter, ik heb er een met dubbel tarief.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:25:
[...]

Op Sonnenertrag staan er een hele batterij PV installaties aangemeld die er van dromen om 700 kWh/kWp te halen op jaarbasis.
Als die allemaal worden meegeteld is een gemiddelde van 700 kWk/kWp best verdedigbaar.
Vergeet niet dat er veel "blooper" systemen zijn geinstalleerd met schaduwwerking waar de eigenaar er geen weet van heeft dat dat een dramatische invloed heeft op de opbrengst.
Toch, die 700kWh/kWp komt aardig overeen met de installatie op oost en west. Bij elkaar nog steeds 700, dus voor mijn situatie zou dat kloppen. Misschien een veilig minimum, ik snap het wel.
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:28:
[...]

Ik heb vanochtend rond 10 uur op het telwerk gekeken. Om 1500 uur nog een keer en telwerk stond precies hetzelfde. Tussendoor draaide de schijf redelijk snel naar linksom, dus terug. Als je sluipverbruik zou hebben zou de schijf toch stil moeten blijven staan of langzaam rechtsom draaien? Opbrengst volgens omvormer bijna 3 KwH met 2500 WP installatie.

Wat betreft de meter, ik heb er een met dubbel tarief.
Als de meter linksom draait moet deze terugtellen, doet deze dat niet, dan moet je een nieuwe aanvragen. Deze heeft dus geen teruglooprem (want hij draait), maar het telraam wel. Helaas.

Als er net zoveel verbruik als levering is dan zou deze stil staan, deze had gewoon terug moeten gieren.

[ Voor 30% gewijzigd door databeestje op 29-11-2012 21:34 ]

Pagina: 1 ... 202 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.