Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 203 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.859 views

Onderwerpen

Verwijderd

Grrrrrrrrrrrrr !

Dat wordt morgen dus ff bellen met Enexis.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2012 21:44 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Barrycade schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:01:
[...]

Met zo`n opstellingshoek maakt het echt niet heel veel uit in dit jaargetijde. Je mag deze dagen blij zijn als de zon schijnt maar dat maakt echt niet je jaarproductie goed. Gaat er om of je panelen in het voorjaar en zomer geen schaduw werpen op elkaar.

En er is niet veel meer ruimte anders kom je te dichtbij de daklijn om vergunningloos te mogen werken. Dus gewoon zo laten zou ik zeggen.
Dat wilde ik zeggen! ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ja snap ik, extra kosten zijn nooit leuk, maar hier zou hij om gaan O-) :+
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:41:
Grrrrrrrrrrrrr !

Dat wordt morgen dus ff bellen met Enexis.
Ik zou eerst maar eens goed kijken, hij moet misschien wel 375x rond voordat hij 1 tik terug zet, dus lijkt soms.

[ Voor 39% gewijzigd door Rol-Co op 29-11-2012 21:49 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ligt er ook aan hoe laat die foto genomen is natuurlijk. Nu staat 't op 't zuiden, dus 't zal niet heel laat zijn. Verder benieuwd naar het daadwerkelijke verschil in rendement per string door dat streepje schaduw. En even simpel; het mag officieel niet dichter bij de rand staan. Maargoed, dat is officieel.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik zie nu trouwens opeens dat de jongens de panelen op Flatfix met 3 klemmen vastzetten ipv met 2 (wat standaard is). Grappig.

• Rol-Co

Rol-Co

SunshineCompany schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:54:
Ik zie nu trouwens opeens dat de jongens de panelen op Flatfix met 3 klemmen vastzetten ipv met 2 (wat standaard is). Grappig.
Iedergeval kwaliteit ;)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Eigen initiatief, da's goed.

• Rol-Co

Rol-Co

Tenzij het een paneel word ipv een paar klemmen, 220,- in de min :+

Verwijderd

Ik lees hier:
http://www.rijksoverheid....zonneboilers-krijgen.html
Subsidiebudget zonnepanelen
De nieuwe subsidieregeling loopt tot en met 2013. In 2012 is voor de regeling € 22 miljoen beschikbaar. Daarmee kunnen circa 30.000 subsidies worden verstrekt. In 2013 bedraagt het budget € 30 miljoen.
Dus € 30 miljoen subsidies in 2013. Weet alleen niet wanneer ze daar dan mee beginnen en hoe het gaat met aankopen in de tussenperiode.

• Nosmo.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 21:25
databeestje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:45:
Oh nee! Het budget is op!
https://www.agentschapnl....idieregeling-zonnepanelen

Grote belangstelling voor subsidieregeling zonnepanelen

Het ministerie van Economische Zaken heeft vanaf 2 juli 2012 € 21.550.000 subsidie beschikbaar gesteld voor de regeling zonnepanelen voor particulieren. Dit budget is inmiddels volledig aangevraagd.

Particulieren die een volledige aanvraag indien(d)en in 2012 en buiten budget van 2012 vallen krijgen subsidie vanuit budget voor 2013. Deze aanvragers ontvangen zo spoedig mogelijk in 2013 het besluit op de subsidie aanvraag.
Zo, heb ik even geluk gehad. Gisteren lag de brief in de bus dat m'n subsidie is goed gekeurd.
In mijn geval heeft de aanvraag maar 7 werdagen geduurd.

Moet je trouwens nog iets opsturen als bewijs dat je daadwerkelijk een PV instalatie hebt geplaatst nadat je de subsidie hebt ontvangen?

Unobtanium 3D Printer Buildlog

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Nosmo. schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:19:
[...]

Zo, heb ik even geluk gehad. Gisteren lag de brief in de bus dat m'n subsidie is goed gekeurd.
In mijn geval heeft de aanvraag maar 7 werdagen geduurd.

Moet je trouwens nog iets opsturen als bewijs dat je daadwerkelijk een PV instalatie hebt geplaatst nadat je de subsidie hebt ontvangen?
Niet nodig om iets op te sturen, maar een foto van de instalatie met bedankbriefje vinden ze vast leuk :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Speksteenkachel schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:25:
[...]

Op Sonnenertrag staan er een hele batterij PV installaties aangemeld die er van dromen om 700 kWh/kWp te halen op jaarbasis.
Als die allemaal worden meegeteld is een gemiddelde van 700 kWk/kWp best verdedigbaar.
Vergeet niet dat er veel "blooper" systemen zijn geinstalleerd met schaduwwerking waar de eigenaar er geen weet van heeft dat dat een dramatische invloed heeft op de opbrengst.
Vergeet het maar. Volgens mij groot deel ouwe meuk betreffend.

Laat ik het zo zeggen: als dat "representatief" zou zijn voor een gemiddelde NL installatie, mag dit land definitief door de plee worden getrokken.

Feit: Duitsland [url="nieuws_PV100.htm#19nov2012_EEG_ontwikkeling_tm_2017"]prognose ÜNBs[/url] - GEMIDDELD voor BRD 968 kWh/kWp.jaar

Feit: Apere heeft voor België de referentie opbrengst opgekrikt van 850 naar 950 kWh/kWp.jaar

Daar zouden we met die bezopen 700 echt bij in het niet vallen. Nogmaals: CBS meet niet. Ze schatten. Met heel erg natte vingers. Op basis van voorloorlogse data, totdat het keiharde gemeten tegendeel bewezen is. Eerder niet.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Net op nieuwsuur: Nederland heeft te weinig zon voor zonnenenergie? Komen ze nu mee.....

De komende jaren moet totaal 6000 MW aan duurzame energie opwekkingsinstalaties in Nederland zijn geplaatst om aan de 14% duurzame doelstelling te komen. Nu staat er nog maar 2200 MW (zegt man van Nuon). Ben echt benieuwd hoe dit gerealiseerd gaat worden! Windmolens moeten het 3800 MW-gat gaan dichten, alleen zoekt men nog een investeerder. Lijkt me in deze tijd niet echt een probleem >:)

Op micro niveau (in mijn eigen huis) zit ik nu op 100% duurzame stroom en minimaal 50% aan duurzame verwarming.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• zonnigtype

zonnigtype

drielp schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:58:
Net op nieuwsuur: Nederland heeft te weinig zon voor zonnenenergie? Komen ze nu mee.....

De komende jaren moet totaal 6000 MW aan duurzame energie opwekkingsinstalaties in Nederland zijn geplaatst om aan de 14% duurzame doelstelling te komen. Nu staat er nog maar 2200 MW (zegt man van Nuon). Ben echt benieuwd hoe dit gerealiseerd gaat worden! Windmolens moeten het 3800 MW-gat gaan dichten, alleen zoekt men nog een investeerder. Lijkt me in deze tijd niet echt een probleem >:)
2.316 MW eind 2011 (waarvan twee windparkjes met 224 MW) volgens CBS StatLine.

http://www.polderpv.nl/ni...ties_vTongeren_aangenomen

In 2012 wel wat bijgekomen natuurlijk, moet er nog bij (ook waarschijnlijk wat afgebroken).

CertiQ meldde eind augustus (later niet beschikbaar, grrrrrrrr) 2.397 MW in hun verzameling. Hoeft niet alles te zijn, wie weet zijn er windboeren die geen MEP of SDE draaien (of uit de MEP zijn gevallen), en geen "behoefte" hebben aan certificaatjes...

Vattenfall moet beter z'n werk doen ... 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:58:
Vergeet het maar. Volgens mij groot deel ouwe meuk betreffend.
Nou recent is hier een redelijke installatie op een hoveniersbedrijf geplaatst waar aan de zuid zijde een paar joekels van eiken staan (afstand panelen - eiken hooguit 20m 8)7 )
Ik zal proberen je een foto te mailen, met stip nummer 1 op jou PV blooper pagina :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:20
N.a.v. de vraag van Musicmasters over het (niet) terugtellen van een meter, begin ik me nu ook af te vragen of mijn meter terugloopt.

Een symbool van een teruglooprem ontbreekt, dus ik ben er tot op heden van uit gegaan dat de meter straks prima gaat salderen. Gezien de berichten hier, kan ik daar niet 100% van uit gaan.
Als dat zo is, dan wil ik graag tijdig een nieuwe meter laten plaatsen, voordat de eerste W's geleverd gaan worden.

Hierbij nog iets grotere foto:
Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/iepsit8m3/P1030703.jpg

Heeft iemand toevallig deze meter, die iets kan roepen over terugtellen van het telwerk?

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:45:
Oh nee! Het budget is op!
https://www.agentschapnl....idieregeling-zonnepanelen

Grote belangstelling voor subsidieregeling zonnepanelen

Het ministerie van Economische Zaken heeft vanaf 2 juli 2012 € 21.550.000 subsidie beschikbaar gesteld voor de regeling zonnepanelen voor particulieren. Dit budget is inmiddels volledig aangevraagd.

Particulieren die een volledige aanvraag indien(d)en in 2012 en buiten budget van 2012 vallen krijgen subsidie vanuit budget voor 2013. Deze aanvragers ontvangen zo spoedig mogelijk in 2013 het besluit op de subsidie aanvraag.
Def. (?) versie regeling 2012 uitgewerkt op PPV.

Let trouwens ook op de pagina "Aangevraagd en dan?".

Daar staan ruim 39.000 aanvragen gemeld. Dat is fors meer dan wat volgens mij in de ouwe regeling had gepast gezien de door mij vastgestelde "historische trend in de aanvragen" (met trend kom ik grofweg op zo'n 37.000-38.000 stuks potentieel uit). Dus mogelijk dat daar al een fors deel bij zit wat overvloeit naar de nog onbekende 2013 regeling...

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Aanvragen_ANL_verloop.gif

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:47:
[...]

Ja snap ik, extra kosten zijn nooit leuk, maar hier zou hij om gaan O-) :+

[...]

Ik zou eerst maar eens goed kijken, hij moet misschien wel 375x rond voordat hij 1 tik terug zet, dus lijkt soms.
Heb nu nog even gekeken. Dagteller staat nog steeds op dezelfde stand als vanmiddag, nachtteller is nu 1 Kwh bij. Dus denk dat terugdraaiende meter de teller niet doet teruglopen maar gewoon fixeert. Lijkt me sterk dat ik vanmiddag met laptop en stereo en koelkast 3 Kwh heb verbruikt en savonds met tv extra en verlichting maar 1 kwh.

Hoe ziet overigens dat teken eruit voor teruglooprem?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2012 23:29 ]

• Cranberry
Kun je je inverter ook uitlezen? Wat heeft die geproduceerd?

Verwijderd

Bijna 3 kwh.

• Rol-Co

Rol-Co

Cranberry schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:17:
N.a.v. de vraag van Musicmasters over het (niet) terugtellen van een meter, begin ik me nu ook af te vragen of mijn meter terugloopt.

Een symbool van een teruglooprem ontbreekt, dus ik ben er tot op heden van uit gegaan dat de meter straks prima gaat salderen. Gezien de berichten hier, kan ik daar niet 100% van uit gaan.
Als dat zo is, dan wil ik graag tijdig een nieuwe meter laten plaatsen, voordat de eerste W's geleverd gaan worden.

[afbeelding]

Heeft iemand toevallig deze meter, die iets kan roepen over terugtellen van het telwerk?
Dat tekentje rechts boven, is dat geen rem teken?

@ musicmasters
Het zou kunnen natuurlijk maar ik weet dat het soms lastig te zien is, beste is bij een redelijke dag gewoon zeer weinig verbruiken en een kWh opbrengst afwachten.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Volgens mij is er niets aan de hand en moet je gewoon efkes een echte zonnige dag afwachten (nog paar maanden wachten dus), en dan echt alles uitzetten (en laten) in huis.

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:35:
[...]

Dat tekentje rechts boven, is dat geen rem teken?

@ musicmasters
Het zou kunnen natuurlijk maar ik weet dat het soms lastig te zien is, beste is bij een redelijke dag gewoon zeer weinig verbruiken en een kWh opbrengst afwachten.
Neen, volgens mij is dat dit teken. Zie:

http://www.polderpv.nl/ni...2007_terugloopbeveiliging

Verwijderd

Dat terugloopremteken staat er niet op.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:44:
Dat terugloopremteken staat er niet op.
Hoeft nog niks te zeggen, maar klinkt al bemoedigend...

Verwijderd

Ik zal het nog even aanzien maar blijf het vreemd vinden. Nu maffen, gebruik ik zeker weinig stroom. :-)

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Luiaard op 29-11-2012 23:56 ]

Import van EVs

• zonnigtype

zonnigtype

Luiaard schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:53:
[...]

Let wel, gemiddelde aanvraag is geen 650 Euro, dat is de maximale aanvraag. Ik heb bijvoorbeeld een lager bedrag omdat mijn installatie groter is dan 3,5kWp. Het zal er natuurlijk niet ontzettend ver vanaf liggen, gemiddeld ergens rond de 570 euro bijvoorbeeld, maar dat verklaart wel de 39000 aanvragen t.o.v. de 37000-38000 die jij voorspelde.
Neen. Al lange tijd, in ieder geval vanaf eind oktober, is namelijk het gemiddelde aangevraagde bedrag binnen de regeling 570 Euro per aanvraag, zie mijn gedetailleerde tabel in mijn overzicht.

39.000 aanvragen met dat bedrag zou neerkomen op 22,23 miljoen Euro. Er was maar 21,55 miljoen Euro te vergeven. Bij genoemde 570 Euro/aanvraag zou je dan grofweg op 37.800 aanvragen moeten uitkomen...

Dat is vet meer dan 1.000 aanvragen die er dan al buiten zouden gaan vallen (regeling 2012)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bijvoorbeeld een lager bedrag omdat mijn installatie groter is dan 3,5kWp
luiaard kan je die berekening dan eens opschrijven hier , mijn installatie was 4,3 kwp oftwel ook groter
hierdoor maximum subsidie gekregen van 650 euro

Bron Agentschap:
Het subsidiebedrag voor een zonne-installatie met een vermogen groter dan 3,5 kWp (kilowattpiek) is als volgt berekend: de uitkomst van 15% van de daadwerkelijk gemaakte kosten wordt vermenigvuldigd met 3,5 en gedeeld door het vermogen in kilowattpiek. Het subsidiebedrag is in alle gevallen maximaal 650 euro subsidie.
berekening in mijn geval
15% van werkelijke kosten = 15% van 6200 euro = 930 euro
dit vermeningvuldigen met factor 3,5 (max pv ) = 3255 euro
en dan delen door het vermogen in kilowatpiek ( 3255/4,320 ) = 753,5 euro aan subsidie

ivm de bovengrens van max 650 euro is hier de max subsidie van 650 euro toegekend en gekregen
aanvraag en doorlooptijd 8 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mag je in 2013 ook weer meedoen aan de nieuwe subsidie ronde meedoen als je in 2012 al mee heb gedaan?

Extra panelen op het dak zijn namelijk zeer zeker welkom.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Regels zijn nog niet bekend, maar ik denk van niet. Alleen al de opmerking van het Agentschap dat aanvragen die dit jaar vanwege het opraken van het budget niet toegekend kunnen worden, zullen worden doorgeschoven naar 2013, doet mij vermoeden dat het min of meer één en dezelfde regeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cranberry schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 08:32:
Regels zijn nog niet bekend, maar ik denk van niet. Alleen al de opmerking van het Agentschap dat aanvragen die dit jaar vanwege het opraken van het budget niet toegekend kunnen worden, zullen worden doorgeschoven naar 2013, doet mij vermoeden dat het min of meer één en dezelfde regeling is.
Ik zal eens informeren. Stel dat ik in 2012 nog niet de volledige 650 euro subsidie heb geclaimd maar bijv. 300 euro. Dan zou het natuurlijk mooi zijn als ik nog aanspraak kan maken op die 300 euro :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 18:52

MieJuul

3970Wp

Speksteenkachel schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:25:
[...]

Op Sonnenertrag staan er een hele batterij PV installaties aangemeld die er van dromen om 700 kWh/kWp te halen op jaarbasis.
Als die allemaal worden meegeteld is een gemiddelde van 700 kWk/kWp best verdedigbaar.
Vergeet niet dat er veel "blooper" systemen zijn geinstalleerd met schaduwwerking waar de eigenaar er geen weet van heeft dat dat een dramatische invloed heeft op de opbrengst.
Zelfs mijn eigen installatie, die (zuid gericht) op het platdak van de garage ligt en derhalve verre van optimaal ivm schaduw van eigen woning en woning van de buren, haald met gemak de 700 kWh/kWp grens.
Na exact 1 jaar in bedrijf stond de teller op 763,4 kWh/kWp

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-09 13:22

mcB

revolution-nl schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 08:49:
[...]

Ik zal eens informeren. Stel dat ik in 2012 nog niet de volledige 650 euro subsidie heb geclaimd maar bijv. 300 euro. Dan zou het natuurlijk mooi zijn als ik nog aanspraak kan maken op die 300 euro :P
Ik zou er niet op rekenen aangezien er nu in de spelregels staat:

'Voor elk adres kunt u maximaal één aanvraag indienen.'

Strix (Skullflame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

mcB schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:10:
[...]

Ik zou er niet op rekenen aangezien er nu in de spelregels staat:

'Voor elk adres kunt u maximaal één aanvraag indienen.'
Maar je mag deze aanvraag wel wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Maar als je aanvraag gehonoreerd is en de installatie is geplaatst, denk ik niet dat je nog kunt wijzigen.
Anyway, we wachten de officiële regels af.

Hoe meer PV hoe beter, met of zonder subsidie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Cranberry schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:17:

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/iepsit8m3/P1030703.jpg

Checken of je meter terugloopt kun je hier doen......

Schlumberger G16X CODE 162G
Check:
1f 2G Schlumberger G16X(d) 600 375

In omschrijving staat er niet bij dat er een teruglooprem op zit.....dus zou gewoon moeten teruglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:34

B2

wa' seggie?

Ondanks de bewolking worden toch de eerste Kw-tjes opgewekt :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gJNmAjhvTdbmtKXYOt9R4Tr0/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 06:58:
[...]

luiaard kan je die berekening dan eens opschrijven hier , mijn installatie was 4,3 kwp oftwel ook groter

Bron Agentschap:
[...]

berekening in mijn geval
15% van werkelijke kosten = 15% van 6200 euro = 930 euro
dit vermeningvuldigen met factor 3,5 (max pv ) = 3255 euro
en dan delen door het vermogen in kilowatpiek ( 3255/4,320 ) = 753,5 euro aan subsidie

ivm de bovengrens van max 650 euro is hier de max subsidie van 650 euro toegekend en gekregen
aanvraag en doorlooptijd 8 dagen
Same here, ook snel toegekend, wacht nu op de uitbetaling :)

Gisteren trouwens een netduino besteld voor de monitoring in de meterkast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@b2 221 Volt op je uitgang ???
ik zit hier op 238 volt gemiddeld

apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:10:
@b2 221 Volt op je uitgang ???
ik zit hier op 238 volt gemiddeld

apart
Tja geen idee, wat zou dat kunnen betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Dat kan je toch instellen op je inverter welke bandbreedte hij uit kan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een omvormer heeft een bepaalde marge waarin hij kan opereren
echter hij moet syncen met het lichtnet dit om een faseverschuiving te voorkomen
dat geeft anders hele vervelende dingen.

dit zou dus betekenen dat bij b2 het lichtnet 221 volt is en bij ons 238 volt
dat vind ik wel vreemd
wat is het bij jullie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-10 22:51

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:29:
een omvormer heeft een bepaalde marge waarin hij kan opereren
echter hij moet syncen met het lichtnet dit om een faseverschuiving te voorkomen
dat geeft anders hele vervelende dingen.

dit zou dus betekenen dat bij b2 het lichtnet 221 volt is en bij ons 238 volt
dat vind ik wel vreemd
wat is het bij jullie ?
Afstand tot de transformator, daardoor heb je kabelverliezen.
Dichtbij de trafo zit je boven de 230v, zit je ver van de trafo weg dan zit je eronder.

Als ze uit de trafo precies 230v zouden laten komen dan zouden mensen die er ver vandaan wonen een te lage spanning overhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door WouterG op 30-11-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Fase 1 224
Fase 2 222
Fase3 226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:49
Wat betreft het lichtnet is dat toch gewoon in spec?
230 volt (+6%/-10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dichtbij de trafo zit je boven de 230v, zit je ver van de trafo weg dan zit je eronder
je bedoelt de straat trafo in deze?
ik heb net even teruggekeken in mijn omvormerlogging
gemiddeld is het hier 238 volt soms in de ochtend iets lager

zit net even naar de PV1 en PV2 te kijken
PV 1 schaduw 284 V en 0,87 A
PV2 zon 164 V :? en 2,5 A

AC output 242 V

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 11:39 . Reden: pv1 en pv2 toegevoegt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:36:
[...]

je bedoelt de straat trafo in deze?
ik heb net even teruggekeken in mijn omvormerlogging
gemiddeld is het hier 238 volt soms in de ochtend iets lager
Of wijk/dorp trafo, ik heb geen idee hoe de verdeling bij jullie is. Lijkt me stug dat elke straat er een heeft.
zit net even naar de PV1 en PV2 te kijken
PV 1 schaduw 284 V en 0,87 A
PV2 zon 164 V :? en 2,5 A
En dat is de MMP die bezig is, die zoekt de spanning waarbij het maximale vermogen uit de panelen getrokken kan worden, niets om je zorgen over te maken.
AC output 242 V
Normaal dat de spanning wat stijgt tijdens terugleveren, door diezelfde kabelverliezen als bij een leverende trafo (nu lever jij) zal de spanning iets stijgen om de leidingverliezen richting het net te compenseren. En het valt nog netjes binnen specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goed om te zien dat de mpp zijn werk doet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Tomcat schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:56:

Normaal dat de spanning wat stijgt tijdens terugleveren, door diezelfde kabelverliezen als bij een leverende trafo (nu lever jij) zal de spanning iets stijgen om de leidingverliezen richting het net te compenseren. En het valt nog netjes binnen specs.
Oud voorbeeldje hier (18 aug. 2005):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/day_graphs/18aug2005/6DGEM_18aug05.gif

Deelplaatje midden links, Vac. Grofweg tussen 224 en 234 Volt.

Lichtblauw is 4x 93 Wp op (elk een) OK4 omvormer (parallel), paars is 6x 108 Wp idem (parallel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

B2 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:26:
Ondanks de bewolking worden toch de eerste Kw-tjes opgewekt :)

[afbeelding]
Gefeliciteerd met je PV set! Had je bericht van gisteren nog niet gelezen. Voeg je 'm ook nog toe aan de GoT PV lijst?

Aangezien het momenteel goed koud is, is de stringspanning rond de 200V, wat voldoende is voor deze omvormer, maar niet overhoudt (meest efficiënt bij 400V). Als het warmer wordt, verwacht ik echter dat de spanning gaat dalen en gevaarlijk dicht bij de minimale MPP spanning van de omvormer komt (175V). Weet niet wat dit met de opbrengsten gaat doen...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

antonboonstra schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:09:
[...]

Gefeliciteerd met je PV set! Had je bericht van gisteren nog niet gelezen. Voeg je 'm ook nog toe aan de GoT PV lijst?

Aangezien het momenteel goed koud is, is de stringspanning rond de 200V, wat voldoende is voor deze omvormer, maar niet overhoudt (meest efficiënt bij 400V). Als het warmer wordt, verwacht ik echter dat de spanning gaat dalen en gevaarlijk dicht bij de minimale MPP spanning van de omvormer komt (175V). Weet niet wat dit met de opbrengsten gaat doen...
Volgens de berekening van TheSunshineCompany zou het precies moeten kunnen (6x245Wp) per MPP. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In vervolg op mijn vraag van gisteren en het advies even te wachten met Enexis bellen, goed nieuws. Hier in het zuiden schijnt de zon volop en zit nu op bijna 3 KwH en jawel mijn cijferwerk is met 1 tik teruggelopen. Mijn oude trouwe draaischijfmeter kan dus lekker blijven hangen.

@Cranberry. Denk dat jij dus ook blij kan zijn want ik heb dezelfde meter als jij met dat verschil dat in het typenummer bij een "D" staat van dubbeltelwerk.

:) *O* oOo :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:21:
In vervolg op mijn vraag van gisteren en het advies even te wachten met Enexis bellen, goed nieuws. Hier in het zuiden schijnt de zon volop en zit nu op bijna 3 KwH en jawel mijn cijferwerk is met 1 tik teruggelopen. Mijn oude trouwe draaischijfmeter kan dus lekker blijven hangen.

@Cranberry. Denk dat jij dus ook blij kan zijn want ik heb dezelfde meter als jij met dat verschil dat in het typenummer bij een "D" staat van dubbeltelwerk.

:) *O* oOo :)F
Nou kan ik natuurlijk zeggen......zie je nou wel!

Maar doe ik niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:27:
[...]

Nou kan ik natuurlijk zeggen......zie je nou wel!

Maar doe ik niet :+
Dat mag hoor. Ben juist blij met jullie kritisch advies en opmerkingen. Tnkx !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Weer een zorg minder :)

thx, Musicmasters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cranberry schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:33:
Weer een zorg minder :)

thx, Musicmasters
We zijn toch op de wereld voor elkaar, om elkaar te helpen nietwaar ? Your welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
voor het lijstje lomp gelegt.

http://www.wittewoningmak...goghstraat_19_5025nw.html
de panelen liggen oost-oost-zuid. 8)7 8)7

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:24

charrel

Cortisol4life..

Vanochtend startte de net nieuwe omnik 2.0tl wifi in 1e instantie niet op, het zonlicht is vandaag natuurlijk wel erg minimaal. Op het scherm gaf hij aan dat hij probeerde te connecten maar het run lampje werd niet groen.
Uiteindelijk de groep even aan/uitgezet en vervolgens ging hij gelijk weer aan het werk, 1 cyclus van reconnecten en daarna wel een groen run lampje en wat opbrengst.
Ligt dit gewoon aan de zonkracht of is het wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@migjes: :D

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 30-11-2012 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@charrel , houd het even in de gaten, een voldoende voltage wil nog niet zeggen dat tie aanspringt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
charrel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:53:
Vanochtend startte de net nieuwe omnik 2.0tl wifi in 1e instantie niet op, het zonlicht is vandaag natuurlijk wel erg minimaal. Op het scherm gaf hij aan dat hij probeerde te connecten maar het run lampje werd niet groen.
Uiteindelijk de groep even aan/uitgezet en vervolgens ging hij gelijk weer aan het werk, 1 cyclus van reconnecten en daarna wel een groen run lampje en wat opbrengst.
de kracht van de zon is meer als genoeg om mijn omvormer te laten starten.
zelfs bij een dicht bewolkte dag zoals we van de week hadden.
ondanks mijn minder goede opstelling voor dit sesoen produceer ik nog aardig door.
Rukapul schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:54:
:D

Het is niet gezegd dat dat pand links erbij hoort, maar als dat wel zo is dan zou je toch denken dat die set ook op dat dak past.
is er opgelegt om het huis verkocht te krijgen.
het lag 2 uur geleden al vol in de schaduw. >:)
het blok er naast hoord er wel bij.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
migjes schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:59:
is er opgelegt om het huis verkocht te krijgen.
het lag 2 uur geleden al vol in de schaduw. >:)
het blok er naast hoord er wel bij.
Logisch om het dan op het lage dak te leggen, want dan is het goed zichtbaar :+

Op deze manier verdienen ze het eigenlijk dat ze d'r afgejat worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

* KUCH *
ENERGIEZUINIGE WONING
Er is een airco-unit aanwezig.
Amerikaanse koel- vriescombinatie
wasmachine, wasdroger, extra vrieskast en de vaatwasser
De garage is nu voorzien van een elektrische deur
overal rolluiken, deels elektrisch
Met 6 paneeltjes deels last van schaduw "energiezuinig"?

Mag ik ff energienota zien meneer de makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cherry
uit de logging van gisteren kan je zien dat de omvormer om 8.37 uur aan is gegaan, maar pas om 8,47 daadwerkelijk in status is gaan produceren
de omniks hebben ivm eigen stroomvoogebruik minimaal 50 watt nodig om op te starten

je logging van vandaag mist overigens een groot deel,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

charrel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:53:
Moet/mag ik nu blij zijn dat ik uiteindelijk voor een SMA heb gekozen en niet voor bovenstaande omvormer? De mijne slaat omstreeks 08.30 uur gewoon aan en heb reeds een half uur later productie (met difuus licht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:25:
[...]

Moet/mag ik nu blij zijn dat ik uiteindelijk voor een SMA heb gekozen en niet voor bovenstaande omvormer? De mijne slaat omstreeks 08.30 uur gewoon aan en heb reeds een half uur later productie (met difuus licht).
Mag je wel maar heeft weinig met het merk te maken, kunnen zoveel oorzaken zijn en zolang het je buurman niet is kan je niet vergelijken ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 13:24

charrel

Cortisol4life..

migjes schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 13:59:
[...]

de kracht van de zon is meer als genoeg om mijn omvormer te laten starten.
zelfs bij een dicht bewolkte dag zoals we van de week hadden.
ondanks mijn minder goede opstelling voor dit sesoen produceer ik nog aardig door.
De afgelopen dagen was het hier ook geen probleem, vanochtend lag er wat ijs op de panelen toen dit er na 09:00 af was ging de omvormer wel aan maar werd er niks opgewekt. Hij bleef maar proberen te connecten, na even de stop omzetten startte hij wel gewoon op. Zonder problemen met dezelfde hoevelheid zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 12:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De buurt waar ik woon begint besmet te raken met PV panelen! Ik zie nu als ik mijn raam uit kijk twee huizen die ook een rij panelen hebben tegen de nok aan :)

Ook bij de school van mijn zoontje zie ik nu een dak vol met PV panelen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Jaar afrekening Eneco.
Daar ik meer teruglever dan verbruik, krijg ik geld terug
Helaas kunnen ze daar moeilijk mee omgaan, ik krijg ong 56 euro terug.
Nieuw termijn bedrag 65 euro .
Ik bellen mevr ik lever meer als ik verbruik dus ik hoef helemaal niets aan jullie een voorschot te betalen sterker het is anders om jullie zouden mij een voorschot moeten betalen.
Eh nee zegt de mevr de computer zegt dat u een voorschot moet betalen.
Enfin 1 uur aan bellen eindelijk voor elkaar, termijn bedrag 0 euro

Heeft wel veel voeten in aarde gehad, men kon het moeilijk geloven dat ik meer teruglever dan dat ik vraag

:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag vlijtig bezig geweest en de laatste 3 panelen gemonteerd. Ik had dit maal een grote ladder en dat is fijn. Afijn, half 2 's middags alles erop en ik de multimeter in de stekkers gestoken.

0 Volt. $%^&(&^%$

Enigzins teleurgesteld, en even kort beraad dichtsbijzijnde paneel gepakt. 42 Volt. Dus dat moet werken.

Toch maar eerst controleren of alles goed zit, ik de ladder op, en steekt er een stekker onder het middelste paneel. Ach neeeee. Prutser +1.

Stekker er weer in met wat gehannes, het blijft toch 6 meter hoog en de arm is eigenlijk te dik voor eronder. *klik*. Heh heh. 250 Volt. Beter. Prompt kwam, zoals voorspeld, om 2 uur het slechte weer aan. De timing was goed.

Omvormer uit, werkschakelaar om, omvormer weer aan. Van 41 Watt op oost naar 90 Watt op oost west.

Let wel, dit is met 8 panelen op oost, en 6 op west. Eind van de middag zijn de beugels voor de platdak montage geleverd. Dat ga ik dit jaar echter niet meer plaatsen, die 2 panelen zie ik in het voorjaar wel weer als het warmer is en een stuk droger.

Ik moet nog wat RVS boutwerk regelen en gaten boren in de profielen voor de montage van de panelen. Dat ga ik maar eens op mijn gemak doen.

Vooralsnog lijkt de SB2000HF met de MPP scan er geen moeite mee te hebben om in de middag over te springen naar de west string. Toch wel een stuk flexibeler dan dat ik dacht dat deze zou zijn. En het 2e ampere metertje doet het ook, ik zag beide strings een half Ampere leveren.

De eBay voltmeter is verloren gegaan ben ik bang, ze gaan een nieuwe sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

buyksloot schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 16:59:
Jaar afrekening Eneco.
Daar ik meer teruglever dan verbruik, krijg ik geld terug
Helaas kunnen ze daar moeilijk mee omgaan, ik krijg ong 56 euro terug.
Nieuw termijn bedrag 65 euro .
Ik bellen mevr ik lever meer als ik verbruik dus ik hoef helemaal niets aan jullie een voorschot te betalen sterker het is anders om jullie zouden mij een voorschot moeten betalen.
Eh nee zegt de mevr de computer zegt dat u een voorschot moet betalen.
Enfin 1 uur aan bellen eindelijk voor elkaar, termijn bedrag 0 euro

Heeft wel veel voeten in aarde gehad, men kon het moeilijk geloven dat ik meer teruglever dan dat ik vraag

:) :) :)
Geen termijn bedrag afgesroken voor eneco? Kan je volgend jaar tenminste ook een vage afrekening sturen naar ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Duitsland heeft cijfers over oktober:

Die Summe der neu installierten Leistung der geförderten PV-Anlagen beträgt für den Monat
Oktober 2012: 611,856 MWp.

Dat is toch fors minder dan den 900+ die er in september geplaatst was. Misschien trekken duitse installateurs zich meer van het weer aan. Of de EEG tarieven zijn omlaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:15:
Vandaag vlijtig bezig geweest en de laatste 3 panelen gemonteerd. Ik had dit maal een grote ladder en dat is fijn. Afijn, half 2 's middags alles erop en ik de multimeter in de stekkers gestoken.

0 Volt. $%^&(&^%$

Enigzins teleurgesteld, en even kort beraad dichtsbijzijnde paneel gepakt. 42 Volt. Dus dat moet werken.

Toch maar eerst controleren of alles goed zit, ik de ladder op, en steekt er een stekker onder het middelste paneel. Ach neeeee. Prutser +1.

Stekker er weer in met wat gehannes, het blijft toch 6 meter hoog en de arm is eigenlijk te dik voor eronder. *klik*. Heh heh. 250 Volt. Beter. Prompt kwam, zoals voorspeld, om 2 uur het slechte weer aan. De timing was goed.

Omvormer uit, werkschakelaar om, omvormer weer aan. Van 41 Watt op oost naar 90 Watt op oost west.

Let wel, dit is met 8 panelen op oost, en 6 op west. Eind van de middag zijn de beugels voor de platdak montage geleverd. Dat ga ik dit jaar echter niet meer plaatsen, die 2 panelen zie ik in het voorjaar wel weer als het warmer is en een stuk droger.

Ik moet nog wat RVS boutwerk regelen en gaten boren in de profielen voor de montage van de panelen. Dat ga ik maar eens op mijn gemak doen.

Vooralsnog lijkt de SB2000HF met de MPP scan er geen moeite mee te hebben om in de middag over te springen naar de west string. Toch wel een stuk flexibeler dan dat ik dacht dat deze zou zijn. En het 2e ampere metertje doet het ook, ik zag beide strings een half Ampere leveren.

De eBay voltmeter is verloren gegaan ben ik bang, ze gaan een nieuwe sturen :)
Goed bezig kerel, een tijd geleden dat ik jou systeem om half 4 smiddags nog meer als 400w zag doen.
Ik ben benieuwd met een gewone dag nu, ik zal het eens volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nu afwachten tot er een schitterende zon dag komt zodat ik mooi kan zien wanneer de omvormer verspringt naar de west lus. Ik ben er ook wel verbaast over dat de 1200Wp die nu op west ligt harder gaat dan de 1600Wp op oost. Toegegeven, het zat de hele dag wel een beetje dicht. Ik heb ook gewoon veel schaduw van de bomen achter het huis, de zon staat de gehele dag zo laag dat deze altijd in de weg staan.

Toch heb ik het idee dat het voor een stuk beter zal gaan, maar waarom weet ik niet, gevoelsmatig.

Leuk, er zit een Oost-West optie voor de orientatie in PVoutput.org. Dat is een meevaller en had ik niet direct verwacht.

Daarnaast wil ik even opmerken dat het ballenweer is. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Buiten fris is het hier goed weer, de hele dag al, mijn systeem ging pas om half 5 uit wat voor deze tijd echt laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:20:
Duitsland heeft cijfers over oktober:

Die Summe der neu installierten Leistung der geförderten PV-Anlagen beträgt für den Monat
Oktober 2012: 611,856 MWp.

Dat is toch fors minder dan den 900+ die er in september geplaatst was. Misschien trekken duitse installateurs zich meer van het weer aan. Of de EEG tarieven zijn omlaag ;)
Had ik ook al gezien, ben bezig met uitwerken. Vergeet niet dat dit na de enorme september rush in grote parken is geweest. Nog steeds een gigantische prestatie, gezien de al sterk verlaagde Einspeise Vergütungen, die nu inderdaad maandelijks gaan zakken. Hoe die gaan zakken vind je hier:

http://www.polderpv.nl/ni...etungen_BRD_jaarwisseling

FSCD

N.a.v. mijn analyse van mogelijke forse te verwachte wijzigingen in de capaciteitsuitbouw (en accumulatie) in 2011 (ja, goed gelezen...), gebaseerd op nieuwe CBS productie cijfers voor elektra voor dat jaar, heeft Energeia vandaag ook een stukkie gepubliceerd, en daarbij halen ze mijn analyse aan:
"De autodidacte expert noemt de cijfers zelf speculatief, maar het lijkt de meest accurate schatting van het Nederlandse zonnestroomproductiepark die voorradig is."
Mag ik een klein beetje trots zijn? :*)

Plies? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:51
zonnigtype schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:56:
[...]

Plies? O-)
_/-\o_

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proficiat zonnigtype!

Maar niet naast je schoenen gaan lopen nu he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 18:08:
Proficiat zonnigtype!

Maar niet naast je schoenen gaan lopen nu he? ;)
Ik heb ze nog aan maar ga ze straks voor warmere sloffen verruilen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@zonnigtrotsje.
mag hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Just another day at the office, hulde *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

23 panelen (1,65*1) laten installeren op een makkelijk dak met ClickFit en extra groep (bestaande leiding). Kan dat voor minder dan €1.200? (Ik heb geen idee van installatieprijzen). Dus zelf materiaal aanleveren en door bedrijf laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:07:
23 panelen (1,65*1) laten installeren op een makkelijk dak met ClickFit en extra groep (bestaande leiding). Kan dat voor minder dan €1.200? (Ik heb geen idee van installatieprijzen). Dus zelf materiaal aanleveren en door bedrijf laten installeren.
Gooi het als klus op marktplaats en je hoort het vanzelf toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 06:58:
[...]

Ik heb het dan ook wel anders gedaan, allereerst is mijn set goedkoper; daarnaast vanwege de haast die ontstaan was i.v.m. subsidie heb ik alleen de panelen en inverter besteld en die facturen gebruikt om toch het grootste deel te kunnen claimen. Alleen nu het waarschijnlijk zal zijn dat ik bij de eerste lichting van 2013 meegenomen wordt, zal ik misschien nog een wijziging indienen. Eens kijken voor het montagesysteem en de kabels als ik die binnenkort nog bestel wijzig ik hem nog, maar zal niet ontzettend veel schelen.

berekening in mijn geval
15% van werkelijke kosten = 15% van 4364 euro = 654,60 euro
dit vermenigvuldigen met factor 3,5 (max pv ) = 2291,10 euro
en dan delen door het vermogen in kilowattpiek ( 2291/4,500 ) = 509,13 euro aan subsidie

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Bij een kennis ook zonnepanelen geinstalleerd, er zit echt veel verschil in click-fit en dat systeem wat hij had. Bij mij duurde het 4 uurtjes om 8 panelen te installeren met 2 man, bij hem was het 9 uur werk voor 6 panelen. Een hoop pannen eraf, nieuwe lat vastschroeven, alle pannen moesten bijgeslepen worden, allemaal losse onderdeeltjes, ***werk.

Ik leg alleen nog clickfit, anders doen ze het lekker zelf maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
'k Blijf me verbazen waarom er zo'n vreemde constructie bij de berekening van PV-systemen > 3,5 kWp wordt gehanteerd. Waarom niet gewoon 15% met een max. 650 ongeacht de grootte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 14:10:

Met 6 paneeltjes deels last van schaduw "energiezuinig"?
Weer een die moeite heeft met de 700 kWh/kWp :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 21:53:
[...]

Weer een die moeite heeft met de 700 kWh/kWp :$
Er stond eind 2011 al 145 MWp. Niet al die installaties zien er uit zoals dit plm. 1,5 kWp setje...

... hoop ik ...

Nogmaals: CBS meet niet, maar schat/nattevingert. That is the core of my problem. I hope also our problem.

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2012 22:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Misschien is er bij het CBS nog een facature voor een autodidacte expert d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

zonnigtype schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 17:56:
[...]

Plies? O-)
Jazeker, met opgeheven hoofd. Ik denk dat het Nederland een deugd zou doen als jouw expertise en kennis aangewend zou worden om de kar uit de modder te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:10:
[...]

Jazeker, met opgeheven hoofd. Ik denk dat het Nederland een deugd zou doen als jouw expertise en kennis aangewend zou worden om de kar uit de modder te trekken.
... ik loop inmiddels spreekwoordelijk naast mijn schoenen ... :P

Dank voor de ondersteuning, allen...

... kan ik me nog voortvarender op de "stats" gaan gooien ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:10:
[...]

Mooie uitdrukking, polderklei dan wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Tomcat schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:33:
[...]

Afstand tot de transformator, daardoor heb je kabelverliezen.
Dichtbij de trafo zit je boven de 230v, zit je ver van de trafo weg dan zit je eronder.

Als ze uit de trafo precies 230v zouden laten komen dan zouden mensen die er ver vandaan wonen een te lage spanning overhouden.
Vanmiddag om drie uur zat ik overigens op 228v op het net. Vandaag ondanks de laagstaande zon toch nog 2.8Kwh op kunnen wekken. Ben heel benieuwd hoe m'n systeem het de komende tijd, en natuurlijk met name in de zomer gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

B2 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:40:
[...]

Vanmiddag om drie uur zat ik overigens op 228v op het net. Vandaag ondanks de laagstaande zon toch nog 2.8Kw op kunnen wekken. Ben heel benieuwd hoe m'n systeem het de komende tijd, en natuurlijk met name in de zomer gaat doen.
Ik denk dat je eerder al, in maart, af en toe steil achterover zou kunnen gaan slaan... 8)

owjaa, volgende keer die irritante "h" niet vergeten achter "kW"... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 30-11-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

zonnigtype schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:54:
[...]

Ik denk dat je eerder al, in maart, af en toe steil achterover zou kunnen gaan slaan... 8)
Ik hoop het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

Barrycade

Through the...

zonnigtype schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:20:
[...]

... ik loop inmiddels spreekwoordelijk naast mijn schoenen ... :P

Dank voor de ondersteuning, allen...

... kan ik me nog voortvarender op de "stats" gaan gooien ... :)
Credits voor je werk hoor, je steekt er veel tijd en energie in, dus leuk om te zien dat je werk je zoveel payoff en voldoening geeft :)

Maar laten we wel wezen als het aanmelden op energieleveren.nl of welke andere site verplicht zou zijn, was je (acurate) nattevinger niet nodig geweest. Maarnu snap ik je tegenstand wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Barrycade schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:56:
[...]

Credits voor je werk hoor, je steekt er veel tijd en energie in, dus leuk om te zien dat je werk je zoveel payoff en voldoening geeft :)

Maar laten we wel wezen als het aanmelden op energieleveren.nl of welke andere site verplicht zou zijn, was je (acurate) nattevinger niet nodig geweest. Maarnu snap ik je tegenstand wel ;)
Ik ben geen tegenstander MITS er voordeel van een FIT regime (lees: investeringszekerheid voor allen) tegenover komt te staan.

Aangezien dat laatste (ook weer gezien de :O debatten van afgelopen week) nog steeds niet aan de horizon gloort, zie ik nog steeds geen "voordelen zonder risico's" om me daar aan te melden. Als de netbeheerder het al iets zou vinden, zo'n ferrarisje (in het verleden konden ze melders daar niet eens helpen, "konden ze niks mee"... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Vervolg van Zonvast actie Greenchoice bij Zonline.nl (= Sungevity). Betreft "daklease" constructie. Gratis panelen, die 20 jaar moeten blijven liggen (eerste actie was met Zonnefabriek):
We hebben voor de huizen van een selectie van Greenchoice klanten een unieke kilowatt uurprijs berekend. Deze ligt vast tussen de 23-28 cent per kWh, afhankelijk van de hoeveelheid stroom die u zelf opwekt. Dit is bijna voor elk dak verschillend. Het hangt af de richting, de hellingshoek en de hoeveelheid zon die op uw dak valt. Het tarief leggen we voor 20 jaar vast. Greenchoice en Zonline installeren de zonnepanelen gratis. De klant betaalt voor de opgewekte zonnestroom die zij direct zelf gebruiken. Het ongebruikte deel, leveren zij terug aan Greenchoice. Zo is de klant voor de zelf geproduceerde stroom niet meer afhankelijk van stijgende energieprijzen. Na 20 jaar zijn de zonnepanelen van de klant. Zij genieten dan nog jaren van gratis zonnestroom van eigen dak.
Nice deal voor Greenchoice die alle niet direct zelf verbruikte opwek "tot zich neemt" van andermans dak...

Ik betaal momenteel bij GC 22,53 €ct/kWh...

Denk maar niet dat hiermee de energiebelasting, SDE plus heffing en kropje sla experimenten heffing gecapt zijn, die blijft iedereen echt wel betalen, ook al zouden die heffingen in theorie "door het dak gaan"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:27:
[...]

Gooi het als klus op marktplaats en je hoort het vanzelf toch?
Heb nog even verder gezocht en het installeren is wat duurder dan ik dacht. De €1,00/ Wp all-in is nog niet bereikt dan :'( (installatie+verzenden+subsidie+21% BTW)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 01-12-2012 10:11 ]

Pagina: 1 ... 203 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.