All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Sneeuw reflecteert licht behoorlijk goedB2 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 10:42:
Als ik de weersvoorspelling zo bekijk beloven de komende dagen niet veel goeds. Zwaar bewolkt, regen en sneeuw. Sneeuw met Sinterklaas is natuurlijk prachtig, maar voor de productie minder
Maar meestal de verkeerde kant op, dat wil zeggen, naar boven.
Ik hoop dat ik em ook deze week krijg dan!thido schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 10:29:
Goedemorgen allemaal!
Ik lees al een tijdje mee op het Tweakers forum en dan met name dit draadje.
Heb zelf ook wat panelen (2340Wp samen) en vind het altijd wel leuk om te lezen/zien wat anderen er allemaal van maken.
Voor degene die er op zitten te wachten:
Zojuist is hier een enveloppe afgeleverd van ABB met daarin een mooie (en gratis) kwh meter!
Ook ik heb met de quiz meegedaan op de website van ABB.
Toch leuk dat ze er één opgestuurd hebben
Verwijderd
Daar heb ik me ook op verkeken. Heb een ook een constructie, niet zijnde clickfit. Dakhaken geen probleem maar daarna in aluminium profiel op juiste plaats gaatje boren en dan vastschroeven op dakhaak. Kostte volgens monteur 4 (!) uur extra werk ipv met clickfit. Ergste is dat er door de leverancier bouten in de profielen zijn gemonteerd om de panenelen te fixeren waarvan er 6 exemplaren 1 cm tekort waren. Resultaat, profielen moesten losgeschroeft worden van dakhaken, bout eruit, nieuwe erin en terugplaatsen. Weer 3 uur extra werk. Heb voor die 3 uur extra werk, dus kosten, leverancier aansprakelijk gesteld en die zegt nu doodleuk dat wij het materiaal hadden moeten controleren en hij wil een tientje vergoeden voor de bouten. Volgens mij ben je als leverancier verantwoordelijk voor het aanleveren van deugdelijk materiaal en kan je niet verlangen dat de klant voor montage 40 bouten met een meetlatje gaat nameten alvorens te monteren en dus aansprakelijk voor de gevolgschade.Tomcat schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 21:43:
Bij een kennis ook zonnepanelen geinstalleerd, er zit echt veel verschil in click-fit en dat systeem wat hij had. Bij mij duurde het 4 uurtjes om 8 panelen te installeren met 2 man, bij hem was het 9 uur werk voor 6 panelen. Een hoop pannen eraf, nieuwe lat vastschroeven, alle pannen moesten bijgeslepen worden, allemaal losse onderdeeltjes, ***werk.
Ik leg alleen nog clickfit, anders doen ze het lekker zelf maar.
Wordt vervolgd.....

Heeft iemand een idee?
Bluetooth range is sterk. In bluesoleil is de omvormer verbonden en is er een serial port sessie actief.
Lijkt mij ook. Officieel in gebreke stellen helpt meestal wel.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:53:
[...]
Daar heb ik me ook op verkeken. Heb een ook een constructie, niet zijnde clickfit. Dakhaken geen probleem maar daarna in aluminium profiel op juiste plaats gaatje boren en dan vastschroeven op dakhaak. Kostte volgens monteur 4 (!) uur extra werk ipv met clickfit. Ergste is dat er door de leverancier bouten in de profielen zijn gemonteerd om de panenelen te fixeren waarvan er 6 exemplaren 1 cm tekort waren. Resultaat, profielen moesten losgeschroeft worden van dakhaken, bout eruit, nieuwe erin en terugplaatsen. Weer 3 uur extra werk. Heb voor die 3 uur extra werk, dus kosten, leverancier aansprakelijk gesteld en die zegt nu doodleuk dat wij het materiaal hadden moeten controleren en hij wil een tientje vergoeden voor de bouten. Volgens mij ben je als leverancier verantwoordelijk voor het aanleveren van deugdelijk materiaal en kan je niet verlangen dat de klant voor montage 40 bouten met een meetlatje gaat nameten alvorens te monteren en dus aansprakelijk voor de gevolgschade.
Wordt vervolgd.....
Verwijderd
Heb ergens gelezen dat niet alle bluetooth adapters even goed werken met SMA. Ik heb ereen van Sitecom, 100 meter versie, werkt perfect.larsg schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:54:
Ik krijg die SMA sunnyexplorer maar niet aan de praat.
[afbeelding]
Heeft iemand een idee?
Bluetooth range is sterk. In bluesoleil is de omvormer verbonden en is er een serial port sessie actief.
Wat dat betreft kun je het beste alles bij dezelfde leveracier bestellen en die ook de installatie laten doen als je het zelf niet wilt/kunt doen.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:53:
[...]
Daar heb ik me ook op verkeken. Heb een ook een constructie, niet zijnde clickfit. Dakhaken geen probleem maar daarna in aluminium profiel op juiste plaats gaatje boren en dan vastschroeven op dakhaak. Kostte volgens monteur 4 (!) uur extra werk ipv met clickfit. Ergste is dat er door de leverancier bouten in de profielen zijn gemonteerd om de panenelen te fixeren waarvan er 6 exemplaren 1 cm tekort waren. Resultaat, profielen moesten losgeschroeft worden van dakhaken, bout eruit, nieuwe erin en terugplaatsen. Weer 3 uur extra werk. Heb voor die 3 uur extra werk, dus kosten, leverancier aansprakelijk gesteld en die zegt nu doodleuk dat wij het materiaal hadden moeten controleren en hij wil een tientje vergoeden voor de bouten. Volgens mij ben je als leverancier verantwoordelijk voor het aanleveren van deugdelijk materiaal en kan je niet verlangen dat de klant voor montage 40 bouten met een meetlatje gaat nameten alvorens te monteren en dus aansprakelijk voor de gevolgschade.
Wordt vervolgd.....
Ook bij eventuele latere problemen heb je dan een aanspreekpunt. Is in 1e instantie misschien niet het goedkoopst, maar op termijn wellicht wel.
Verwijderd
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2012 13:06 ]
Had hij clickfit moeten gebruiken, had hij meer tijd gehad.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 13:04:
Alles komt vandezelfde leverancier en plaatsen had hij geen tijd voor (????).
Verwijderd
Sterker nog, dat heb ik hem letterlijk gezegd.deejeebv schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 13:06:
[...]
Had hij clickfit moeten gebruiken, had hij meer tijd gehad.
Een icidu zal dat werken?Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 13:00:
[...]
Heb ergens gelezen dat niet alle bluetooth adapters even goed werken met SMA. Ik heb ereen van Sitecom, 100 meter versie, werkt perfect.
Verwijderd
Gewoon ff naar Officecenter rijden ben je voor € 18,- gesteld met een 100 meter Sitecom die het zeker doet. Dat zijn de kosten niet op een paar duizend Euro investering.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2012 13:14 ]
Gaat misschien niet!
Werkt hier ook niet solarmax wifi en serieel tegelijk
[ Voor 27% gewijzigd door buyksloot op 01-12-2012 13:38 ]
panelen op zen kop monteren dan.databeestje schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 11:50:
[...]
Maar meestal de verkeerde kant op, dat wil zeggen, naar boven.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Zeer belangrijk:
Maak gebruik van het programma Sunny Explorer.
Het verbindingsproces geen standaard ‘pairing ‘ verbinding zoals wij die kennen voor het koppelen van Bluetooth apparaten.
Het programma Sunny Explorer is geschreven voor een Microsoft driver.
Nota: Het programma Sunny Data Control is niet geschikt!1.
Kanaalkeuze van de omvormer staat niet op 2 of meer
Kies een kanaal van de omvormer dat geen storing of data opneemt van nabijgelegen toestellen. Probeer bij vermoedens een ander kanaal uit.
Nota: Bij toestellen met een klein display dient dit aangepast te worden door een gekwalificeerd iemand omwille van veiligheidaspecten en garantie.
Nuttige documenten en extra informatie:
‐
Handleidingen van de omvormers met groot display: te downloaden bij de product informatie sectie van elk type omvormer met groot display
‐
Manual Sunny Explorer: http://files.sma.de/dl/8494/ExplorerSW12-BNL104013.pdf
‐ Manual Bluetooth Piggy Back: http://files.sma.de/dl/1360/BTPB-INL112112.pdf
‐ Manual Bluetooth Piggy Back Plus: http://files.sma.de/dl/1360/BTPB_Ant-INL111510.pdf
Datatransmissie tussen omvormer en PC via Bluetooth 1.
2 . De ingebouwde Bluetooth module van de PC is niet geschikt
Met meerdere standaard ingebouwde Bluetooth modules van een PC is een correcte communicatie niet mogelijk. Meestal ziet men wel de aanwezige omvormers maar men slaagt er niet in een datatransmissie te laten plaatsvinden.
Oplossing:
Maak gebruik een externe Bluetooth dongle klasse I.
Sommige sticks die op de markt zijn voldoen echterniet. SMA Benelux heeft positieve ervaring met de merken HAMA en Logilink.
‐
Manual Sunny Explorer: http://files.sma.de/dl/8494/ExplorerSW12-BNL104013.pdf zie rubriek : 2.3 Systeemvereisten
3.Een Bluetooth stick wordt gebruikt met de bijgeleverde driver
Maak geen gebruik van de bijgeleverde software (CD-rom). Plaats de externe stick gewoon in de PC en laat de PC de Microsoft driver installeren.
4. De afstand en/of materialen laten niet toe de verbinding op te bouwen
De bereikafstand van 100 meter tussen apparaten met Bluetooth Klasse I is de theoretische afstand in open lucht. Daar en tegen is de afstand in een gebouw slechts 30 meter. Vloeren, wanden, vensters, enz hebben een invloed op het doorsturen van de stralen.
Het gebruik van een Bluetooth Repeater kan in bepaalde gevallen een oplossing bieden.
Let op bij de installatie van een Bluetooth Repeater:
• Installeer eerst de verbinding tussen de PC en de Bluetooth Repeater. Er mag zeker geen verbinding zijn met de omvormer dus worden best alle andere bordjes op kanaal 0 gezet.
• Maak hierna pas de verbinding met omvormers door het kanaal terug te veranderen van 0 naar het gewenste kanaal.
Datatransmissie tussen omvormer en PC via Bluetooth 1
2 . De ingebouwde Bluetooth module van de PC is niet geschikt
Met meerdere standaard ingebouwde Bluetooth modules van een PC is een correcte communicatie niet mogelijk. Meestal ziet men wel de aanwezige omvormers maar men slaagt er niet in een datatransmissie te laten plaatsvinden.
Oplossing:
Maak gebruik een externe Bluetooth dongle klasse I.
Sommige sticks die op de markt zijn voldoen echter niet. SMA Benelux heeft positieve ervaring met de merken HAMA en Logilink.
‐
Manual Sunny Explorer: http://files.sma.de/dl/8494/ExplorerSW12-BNL104013.pdf zie rubriek : 2.3 Systeemvereisten.
keuze is gemaakt uit de diverse offertes:
Binnenkort ook panelen op het oost dak 10 * ET solar 245W black voor de 2e string van de omniksol.
Woensdag thuiseen afspraak met de leverancier over de laatste details. Ik stel voor plaatsing op 21 dec
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Wat handige tips voor doe-het-zelvers. Laat helaas het crimpen zelf niet zien; maar toch wel interessant.
De SEP kWh meters zijn wel een stuk accurater qua puls uitgang ABB 100x puls per kWh, SEP 2000x puls per kWh. Dus ABB resolutie van 10 Watt en SEP 0,5 Watt.
Ach hij was gratis. Komt vast nog wel eens van pas voor het een of ander.
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Ben blij dat ik het heb laten leggen. Is mij het gezeik niet waard.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:53:
[...]
Wordt vervolgd.....
Mijn systeem was ook geen clickfit. Maar zeker niet moeilijker dan clickfit.
En gewoon variabel te plaatsen gaan vaste plekken. Ieder dak is ander dus dat is ook helemaal niet handig.
De storm van afgelopen zondag had compleet geen invloed alles ligt nog perfect.
Hier idem dito! Afgelopen zondag was de winddoop voor mijn zonnepanelen, die eind september gemonteerd zijn. Het Chinese paan heeft de orkaan doorstaan, zeg maar.S.Death schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:02:
De storm van afgelopen zondag had compleet geen invloed alles ligt nog perfect.
Welk prutsbedrijf is dat geweest?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
snameroc
Soms lijkt het wel dat PV leveranciers zelf voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
PV bedrijfjes schieten als paddestoelen uit de grond, zal er wel mee te maken hebben.
[ Voor 20% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-12-2012 18:22 ]
Ik heb letterlijk alles al geprobeerd.buyksloot schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 13:36:
Probleem misschien serieel en bluetooth beide tegelijk?
Gaat misschien niet!
Werkt hier ook niet solarmax wifi en serieel tegelijk
Zit er al een 3maand aan te prutsen, maar wou het nu is werkend hebben.
De eerste keer werkte het zonder probleem, ik startte gewoon sunny explorer, ding vroeg om een wachtwoord en het werkte. Ik reboot die pc en niks meer. Heb 100 keer de driver eraf en terug op gegooid en hetzelfde voor sunny explorer. Het ingebouwde bluetooth van mijn notebook werkte gewoon.
Anyways, ik heb nu een sitecom besteld.
En de rest van de dag gespendeerd aan het plaatsen van een zonneboiler paneel
Toch ook een hele klus..
Als je gewoon merk spul koopt dan weet je wat je in huis haalt. Kost een fractie extra maar je weet wel dat je goed spul in huis haalt.Speksteenkachel schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:21:
Montagemateriaal wat toegeleverd is moet van een deugdelijke kwaliteit zijn.
Soms lijkt het wel dat PV leveranciers zelf voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
PV bedrijfjes schieten als paddestoelen uit de grond, zal er wel mee te maken hebben.
Besparen op bevestigingsmateriaal klinkt een beetje als penny wise pound foolish.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De PV leverancier in deze denkt dus te besparen op de kwaliteit van het materiaal dat hij meeleverd.
Kwalijke zaak.
Weet iemand het pasword van een iskra mt 171
Ben je dan dit scherm al voorbij?larsg schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 12:54:
Ik krijg die SMA sunnyexplorer maar niet aan de praat.
[afbeelding]
Heeft iemand een idee?

Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Ik lees hier dat veel mensen het hele internet afstropen voor de goedkoopste prijs per Wp. Je moet dan wel de kwaliteit zelf in de gaten houden.Speksteenkachel schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:33:
Als je ergens een PV set besteld incl montagemateriaal moet het gewoon van een deugdelijke kwaliteit zijn.
De PV leverancier in deze denkt dus te besparen op de kwaliteit van het materiaal dat hij meeleverd.
Kwalijke zaak.
De grootste fout die bij besparen altijd gemaakt word is dat men wel goedkoper vind maar dat is dan ook een mindere kwaliteit, ook de leveranciers doen dat hoor.revolution-nl schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:28:
[...]
Als je gewoon merk spul koopt dan weet je wat je in huis haalt. Kost een fractie extra maar je weet wel dat je goed spul in huis haalt.
Besparen op bevestigingsmateriaal klinkt een beetje als penny wise pound foolish.
Het systeem waar s.death het over heeft is super sterk/zwaar uitgevoerd, los tekoop maar erg duur en niet te vergelijken met clickfit al zal dat ook best voldoen begrijp me niet verkeerd hoor vele installateurs gebruiken het.
Ik heb die dakhaken zelfs uit 1 stuk laten maken en de rails 40-40 van schuco genomen, zie zitten met serieuze bouten aan de dakhaak (m10) .
Toch koste het vele malen minder als clickfit.
Als je gaten moet boren in de rails lijkt me het helemaal goedkoop, zou ik nooit aan beginnen op een dak, boorsel blijft nog liggen ook.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hoe noem jij dan iemand die iets aanbied dat niet geschikt blijkt te zijn?deejeebv schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:51:
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Ik lees hier dat veel mensen het hele internet afstropen voor de goedkoopste prijs per Wp. Je moet dan wel de kwaliteit zelf in de gaten houden.
Er is uiteraard verschil tussen niet geschikt of niet optimaal. Zoek een betrouwbare leverancier. Er lopen helaas te veel cowboys rond die makkelijk hun zakken denken te kunnen vullen zonder verstand van zaken te hebben. Daarom zeg ik juist hou ook zelf je ogen open.Speksteenkachel schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 18:56:
[...]
Hoe noem jij dan iemand die iets aanbied dat niet geschikt blijkt te zijn?
Als ik één ding heb geleerd dan is het wel om nooit een leverancier op zijn blauwe ogen te geloven met het spul wat ze aanbieden. Het is triest maar waar... het is vragen om problemen.deejeebv schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:10:
[...]
Er is uiteraard verschil tussen niet geschikt of niet optimaal. Zoek een betrouwbare leverancier. Er lopen helaas te veel cowboys rond die makkelijk hun zakken denken te kunnen vullen zonder verstand van zaken te hebben. Daarom zeg ik juist hou ook zelf je ogen open.
Ik ga altijd eerst oriënteren om te kijken wat er op de markt is en wat ik wil hebben, dan ga ik shoppen maak ik een shortlist van leveranciers. Ik kies wat ik wil hebben en het is niet andersom.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Een collega van me heeft bij dezelfde leverancier als jou het spul vandaan. Deze leverancier maakt het montagemateriaal zelf. Gevolg was dus dat alles bij de leverancier klaarstond behalve het montagemateriaal wat nog op zich liet wachten. Dan snap ik wel dat hij geen tijd heeft om te monteren.Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 13:04:
Alles komt vandezelfde leverancier en plaatsen had hij geen tijd voor (????).
M.i. heb je het een beetje over jezelf afgeroepen. Wens je succes met het krijgen van een compensatie, maar zie het somber in. De meeste algemene voorwaarden sluiten gevolgschade uit en als ze het niet doen dan is het alsnog een heel gezeik.
Wel heel zuur voor je.
* Rukapul is blij met click-fit. Vandaag nog even een railtje geclickt en dat was zo gedaan. Valt me echt enorm mee hoe toelerant en flexibel dat spul is. Enige wat in mijn geval wat minder uitpakt is dat de dikte van panlat+dakpan precies op de grens van 2 maten dakhaken is waardoor het even duurde voor ik een manier gevonden had om ze er vlot en met minimaal geweld te plaatsen.
Er is wel een flink verschil, maar niet zo groot als jij schetst: de ABB meter doet 1000 pulsen/kWh. Factor 2 dusS.Death schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 16:57:
De SEP kWh meters zijn wel een stuk accurater qua puls uitgang ABB 100x puls per kWh, SEP 2000x puls per kWh. Dus ABB resolutie van 10 Watt en SEP 0,5 Watt.
....
[ Voor 7% gewijzigd door Cranberry op 01-12-2012 19:29 ]
Nee dat is de LED, de s0 puls uitgang doet maar 100 per kWh.Cranberry schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:28:
[...]
Er is wel een flink verschil, maar niet zo groot als jij schetst: de ABB meter doet 1000 pulsen/kWh. Factor 2 dus
Kijk maar op de zijkant.
[ Voor 4% gewijzigd door S.Death op 01-12-2012 19:47 ]
Ja die was ik al voorbij.
Daarna zegt het dat het geen installaties vind.
Maar soms komt er wel een installatie, als ik dan op connect klik vindt het geen installatie of crasht het hele programma incl pc.
Wat ook meteen opvalt is het verschil in gewicht de SEP meters voelen een stuk zwaarder aan.
De ABB voelt erg licht.
Ik weet dat dit niets zegt over de kwaliteit van de meters maar het valt wel op.
Verwijderd
Ach ja, het hele handeltje ligt wel rotsvast nu op het dak. De zuidwester van vorige week was een peuleschil. Het systeem was bewerkelijk maar komt nooit meer los. Panelen en omvormer ben ik uitermate content mee en wat het gezeik betreft schakelijk in maandag mijn rechtbijstand in en dan heb ik er weinig werk meer mee. Gelukkig valt de schade in euro's mee.Rukapul schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:28:
[...]
Een collega van me heeft bij dezelfde leverancier als jou het spul vandaan. Deze leverancier maakt het montagemateriaal zelf. Gevolg was dus dat alles bij de leverancier klaarstond behalve het montagemateriaal wat nog op zich liet wachten. Dan snap ik wel dat hij geen tijd heeft om te monteren.
M.i. heb je het een beetje over jezelf afgeroepen. Wens je succes met het krijgen van een compensatie, maar zie het somber in. De meeste algemene voorwaarden sluiten gevolgschade uit en als ze het niet doen dan is het alsnog een heel gezeik.
Wel heel zuur voor je.
* Rukapul is blij met click-fit. Vandaag nog even een railtje geclickt en dat was zo gedaan. Valt me echt enorm mee hoe toelerant en flexibel dat spul is. Enige wat in mijn geval wat minder uitpakt is dat de dikte van panlat+dakpan precies op de grens van 2 maten dakhaken is waardoor het even duurde voor ik een manier gevonden had om ze er vlot en met minimaal geweld te plaatsen.
Verwijderd
Ik noem de naam nog maar ff niet ivm juridisch getouwtrek.Speksteenkachel schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 17:06:
@Musicmaster
Welk prutsbedrijf is dat geweest?
Nu moet ik nog de inverter codes zien te krijgen van de 3000-TL21.....
Welke versie van sma-bluetooth gebruik je?B2 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:13:
Ik ben bezig om de data uit de SMA omvormer uit te lezen middels bluetooth en een Fedora Linux VM op m'n server. Ik kan inmiddels verbinding maken, maar de tool sma-bluetooth kent de SMA 3000-TL21 nog niet lijkt het, er komen rare waardes terug.
Nu moet ik nog de inverter codes zien te krijgen van de 3000-TL21.....
Zowel versie -18 als de meeste recente versie in de code repository bevat de 3000TL. Zie het bestand invcode.in.
Voordat ik een berg tijd en moeite ga steken in het monitoren van de data die tussen de PC software en de inverter wordt gestuurd: iemand die het protocol toevallig al ergens heeft kunnen bemachtigen?
En het programma starten door het document te openen lukt ook niet?larsg schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:50:
[...]
Ja die was ik al voorbij.
Daarna zegt het dat het geen installaties vind.
Maar soms komt er wel een installatie, als ik dan op connect klik vindt het geen installatie of crasht het hele programma incl pc.
Houdt er wel rekening mee dat Sunny Explorer alleen werkt (lees verbindt) als het systeem in bedrijf is...
(Ik ga even van mezelf uit
Ik zie het al: problematisch gevalB2 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:36:
De laatste versie, maar dat is de 3000TL, die heb ik geprobeerd maar dat werkte niet. De 3000TL-21 zal vast anders zijn.
Invertor codes zijn te vinden op https://groups.google.com.../gZvr6oOSuA0/hCW4YEKMvuQJ , maar er zijn nog andere issues. Zoek maar eens op https://www.google.com/search?q=sma-bluetooth+sb3000tl-21 .
Datalogging Effekta Linux/Raspberry PiJoepla schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:56:
Ik ben van plan m'n Effekta ES5000 uit te lezen via de RS232 poort, met een Arduino, Raspberry PI oid.
Voordat ik een berg tijd en moeite ga steken in het monitoren van de data die tussen de PC software en de inverter wordt gestuurd: iemand die het protocol toevallig al ergens heeft kunnen bemachtigen?
en fp4all heeft ook een goed werkende logger tegenwoordig.
Via document werkte ook niet. Ik heb het steeds ook enkel geprobeerd wanneer het zonnetje scheenGeurt-kun schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:56:
[...]
En het programma starten door het document te openen lukt ook niet?
Houdt er wel rekening mee dat Sunny Explorer alleen werkt (lees verbindt) als het systeem in bedrijf is...
(Ik ga even van mezelf uit)
Ik heb nu een andere bluetooth dongle gekocht, met de vorige heb ik al meer donder gehad in het verleden.
Super bedankt!Rol-Co schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 21:00:
[...]Datalogging Effekta Linux/Raspberry Pi
en fp4all heeft ook een goed werkende logger tegenwoordig.
Nu nog zorgen dat er de komende kerstdagen wat hardware besteld + binnen is.
Je moet de sma-bluetooth kloon gebruiken, deze werkt goed. Gelinkt op mijn installatie blogje in de sig.B2 schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:36:
De laatste versie, maar dat is de 3000TL, die heb ik geprobeerd maar dat werkte niet. De 3000TL-21 zal vast anders zijn.
Er is geen link naar een bepaalde clone op de installatieblog.Ah,verstopt!databeestje schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 22:15:
[...]
Je moet de sma-bluetooth kloon gebruiken, deze werkt goed. Gelinkt op mijn installatie blogje in de sig.
Overigens zijn er alleen op Google code al 9 klones. Het is qua ontwikkeling echt een bagger project.
[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 01-12-2012 22:39 ]
Layout van de pagina is niet top. Dwz, uberhaupt geen layout. Sorry.Rukapul schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 22:30:
[...]
Er is geen link naar een bepaalde clone op de installatieblog.Ah,verstopt!
Overigens zijn er alleen op Google code al 9 klones. Het is qua ontwikkeling echt een bagger project.
"After some searching on the internet I found a cloned project here that fixed a number of issues with invalid records and it it happily inserting records in the database now. It automatically uploads the data to PVoutput.org now. It's set to upload every 10 minutes using a cronjob "*/10 * * * *"."
http://code.google.com/r/janus44444-sma-bluetooth/

Om deze tijd wel jaErasmo schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 23:11:
Er ligt hier ondertussen een laagje sneeuw op de panelen,opbrengst.
Hier geen sneeuw maar ook geen opbrengstErasmo schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 23:11:
Er ligt hier ondertussen een laagje sneeuw op de panelen,opbrengst.
http://www.bartec.nl/inhoud/productgroepen/tracing.shtml
Of zou dat geen nut hebben/niet kostenreducerend genoeg zijn/teveel energie kosten?
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-12-2012 01:15 ]
Ook hier vandaag die envelop binnengekregen. Leuk sinterklaas cadeautje!thido schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 10:29:
Goedemorgen allemaal!
Ik lees al een tijdje mee op het Tweakers forum en dan met name dit draadje.
Heb zelf ook wat panelen (2340Wp samen) en vind het altijd wel leuk om te lezen/zien wat anderen er allemaal van maken.
Voor degene die er op zitten te wachten:
Zojuist is hier een enveloppe afgeleverd van ABB met daarin een mooie (en gratis) kwh meter!
Ook ik heb met de quiz meegedaan op de website van ABB.
Toch leuk dat ze er één opgestuurd hebben
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Thx, ik kan nu met de SMA "praten" en krijg bijna de juiste waardes terug. Het lijkt alleen alsof de SMA een dag voorloopt. Ik krijg nu namelijk de data van gisterochtend terug. Ook wordt pvoutput niet bijgewerkt.Rukapul schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:57:
[...]
Ik zie het al: problematisch geval
Invertor codes zijn te vinden op https://groups.google.com.../gZvr6oOSuA0/hCW4YEKMvuQJ , maar er zijn nog andere issues. Zoek maar eens op https://www.google.com/search?q=sma-bluetooth+sb3000tl-21 .
Ik gebruik nu trouwens de janus4444 clone.
Klinkt mij als water naar de zee dragen. Eerst (waarschijnlijk veel) energie gebruiken om je panelen sneeuwvrij te krijgen en dan een klein beetje kunnen opwekken met de zon van deze dagen. Tja, alleen leuk voor je bruto stats. Netto zul je alleen maar verlies draaien.AUijtdehaag schreef op zondag 02 december 2012 @ 00:16:
Wat ik me eigenlijk afvraag: Is er nog niemand op het idee gekomen op heattracing onder te panelen te plaatsen om de panelen sneeuw en ijsvrij te maken? (bijvoorbeeld langs je rail)
Of zou dat geen nut hebben/niet kostenreducerend genoeg zijn/teveel energie kosten?
[ Voor 35% gewijzigd door B2 op 02-12-2012 07:34 ]
Volgens mij kun je dan beter een waterleiding met kleine sproeigaatjes bovenaan de bovenste rij panelen plaatsen. Als je wil ontsneeuwen even de kraan aan en het vliegt er vanaf. Daarna wel even de leiding laten leeglopen!AUijtdehaag schreef op zondag 02 december 2012 @ 00:16:
Wat ik me eigenlijk afvraag: Is er nog niemand op het idee gekomen op heattracing onder te panelen te plaatsen om de panelen sneeuw en ijsvrij te maken? (bijvoorbeeld langs je rail)
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Normaal zou mijn Steca'tje rond deze tijd aanspringen maar nog steeds niks
Je kan beter stroom door je panelen sturen. Zijn systemen voor op de markt.AUijtdehaag schreef op zondag 02 december 2012 @ 00:16:
nieuws: Zonnepanelen zijn in België rendabel zonder overheidssteun
[ Voor 13% gewijzigd door Tafkar op 02-12-2012 10:14 ]
Daarbij: alles wat tussen september en april gebeurt is gerommel in de marge. Ik zou me er geen zorgen om maken. Er zijn vrijwel zeker zaken in je huishouden waar je met minder geld/energie meer besparing boekt (warmtehuishouding, auto, voedsel).
Dit bericht mist de essentie dat zonnestroompanelen al lang "rendabel" zouden zijn als de overheidssteun aan de fossiele en nucleaire sector stopgezet zou zijn. Maar toch leuk...
[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 02-12-2012 10:35 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Met JeroenH eens. Gewoon niets doen. Bedenk dat dooiwater ook voor problemen kan zorgen. Wel je panelen sneeuwvrij, maar lekkage door een overlopende dakgoot? Lijkt me niet handig.Dre schreef op zondag 02 december 2012 @ 09:46:
[...]
Je kan beter stroom door je panelen sturen. Zijn systemen voor op de markt.
A'dam PVOutput
Tja, daar was ik ook al achter gekomen. Een betere investering bestaat volgens mij niet. Er zijn geen investeringen die 15%* rendement opleveren per jaar. (zelf installeren, zonder subsidie, stabiel €0,21/ kWh, rente op rente, geen vermogensbelasting, volledige afschrijving PV)
Als je PV laat installeren heb je een rendement van 6%* per jaar. (6 kWp en de juiste verkoopkanalen weten)
*=met tvt setpoint op 10 jaar ingesteld
[ Voor 75% gewijzigd door Dre op 02-12-2012 11:41 ]
mee eens gewoon de zon het werk laten doen dan gaat de sneeuw er ook af.ericplan schreef op zondag 02 december 2012 @ 10:40:
[...]
Met JeroenH eens. Gewoon niets doen. Bedenk dat dooiwater ook voor problemen kan zorgen. Wel je panelen sneeuwvrij, maar lekkage door een overlopende dakgoot? Lijkt me niet handig.
Voor de paar dagen sneeuw weegt het werk investering niet op tegen de opbrengst.
Het is nauurlijk onzin om eerst energie te verspillen voor die paar kWh opbrengst in de winter.
Verwijderd
Volgens mij is er altijd een kleine tussenruimte aanwezig tussen de panelen.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 12:10:
Ik zat te denken, ik krijg straks drie rijen met panelen, dat is nogal een oppervlakte. Zou het zinning zijn om tussen de panelen een kleine tussenruimte (zeg een duimbreedte) te laten zodat het water beter kan worden afgevoerd. Stel dat ik de laatste rij panelen er ook bij zou leggen, dan kom er wel serieus veel water vlak voor de dakgoot naar beneden kletteren
Bij de bevestiging worden er immers beugels geplaatst op de montagerail.
Hier bij mijn systeem is dit ook aanwezig. Het water kan daar prima tussen weglopen.
Ik zou dus geen extra dingen gaan regelen (denk ik).
mijn panelen komen tot ca. 10 cm van de dakrand waaronder de goot hangt.
Ook dit heeft nog nooit een probleem opgeleverd bij stromende regen: alles liep netjes de goot in.
[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-12-2012 12:17 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Heb ik ook maar ligt er aan hoe je rails gemonteerd is, vertikaal heb je altijd 2 cm door de klem.Schinnen-groen schreef op zondag 02 december 2012 @ 12:15:
[...]
Volgens mij is er altijd een kleine tussenruimte aanwezig tussen de panelen.
Bij de bevestiging worden er immers beugels geplaatst op de montagerail.
Hier bij mijn systeem is dit ook aanwezig. Het water kan daar prima tussen weglopen.
Ik zou dus geen extra dingen gaan regelen (denk ik).

Al vier jaar gaan enkel probleem (en we hebben in 2009 toch zeer zware buien gehad).
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
En het werkt inmiddels. Even database droppen en opnieuw aanmaken, en blijkbaar had pvoutput ook even tijd nodig om de juiste data te verwerken.B2 schreef op zondag 02 december 2012 @ 07:31:
[...]
Thx, ik kan nu met de SMA "praten" en krijg bijna de juiste waardes terug. Het lijkt alleen alsof de SMA een dag voorloopt. Ik krijg nu namelijk de data van gisterochtend terug. Ook wordt pvoutput niet bijgewerkt.
Ik gebruik nu trouwens de janus4444 clone.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=16284&sid=14091
Verwijderd
mbt de sneeuw, bij een voldoende hoek zal deze er snel genoeg afglijden
Mijn ervaring is dat helaas niet. De panelen staan onder een hoek van 45 graden en tóch bleef de sneeuw van begin van dit jaar er voor een groot deel op liggen, idem een jaar ervoor.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 12:21:
zolang de panelen zelf niet te dicht bij de dakgoot zitten zal water er niet over heen vliegen
mbt de sneeuw, bij een voldoende hoek zal deze er snel genoeg afglijden
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
maar panelen liggen dan ook niet zo hoog hier
dat scheelt natuurlijk
Inderdaad, zoals de de-icing box van Solutronic.Dre schreef op zondag 02 december 2012 @ 09:46:
[...]
Je kan beter stroom door je panelen sturen. Zijn systemen voor op de markt.
Maar dat is allemaal typisch iets voor Duitse continentale inwoners met een Dicke PeeVau installatie in sneeuwrijk Bayern, die voor elke niet opgewekte kWh van de jaren geleden gekochte 30 kWp installatie wellicht 54 Eurocent (of meer) mislopen.
En dan nog: ik heb niet gehoord dat die de-icing boxen een doorslaand succes zijn geweest. Waarschijnlijk veel te duur.
Heb al jaren lang een zonnepanelen en sneeuw pagina.
Advies blijft: sneeuw stelt in NL niks voor, in oost NL misschien "ietsiepietsie meer", een "tijdelijke irritatie". Maar dan nog: gewoon afblijven, zeker als je er niet makkelijk bij kunt komen. Ga maar wat hout hakken in de winter, voor in de eigen haard. Of desnoods voor andermans haard. Lijkt me een zinvoller tijdsbesteding...
We krijgen vast wel weer plaatjes als deze te zien (wiens bezemsteel of stok niet lang genoeg was vanaf de begane grond...):

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

-edit-
Maar voor maar een paar minuutjes achter elkaar elke keer, levert netto niet zoveel op.
[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 02-12-2012 14:47 ]
Verwijderd
Als er sneeuw op komt, zoals vorig jaar (zie foto), dan laat ik er zeker op liggen. Ik ga geen (halsbrekende) toeren uithalen voor één 1 kWh zonne-energie. Dat is het mijn leven niet waard. Want ik wil van nog meer kWh-en aan zonne-energie genieten.

Zoek de zonnestroompanelen
Verwijderd
-edit-
Ik keek fout in Plugwise, woeps.
[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 02-12-2012 15:07 ]
Verwijderd
Niet als ik de was draai, vaatwasser en oven gebruik. Dan kom ik toch tegen de 4 KwH. Tevens zitten vandaag de kids de hele dag achter 2 pc's.JeroenH schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:04:
Hier nu pas 0.78 kWh, maar da's wel ongeveer een kwart van ons gemiddeld dagelijks verbruik. Hoe is dat bij jullie?
Inmiddels natuurlijk al lang weer achterhaald, en nog "veel erger" dan wat zij kennelijk dachten (voor 2011).
Ach ja, die e-mail was dan ook alweer van 8 september...
... gaat hard in zonnestroom land, zelfs (veel) te hard voor de belangen organisaties ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Daarom vroeg ik ook specifiek naar 'gemiddeld. Ons jaarverbruik is zo 1100-1200 kWh per jaar ofwel gemiddeld rond de 3 kWh per dag. 1.09 kWh (de opbrengst van vandaag t/m 15:00) is dus ongeveer één derde.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:07:
Niet als ik de was draai, vaatwasser en oven gebruik. Dan kom ik toch tegen de 4 KwH. Tevens zitten vandaag de kids de hele dag achter 2 pc's.
16kWp geloof ik.
Hier gaat het lang niet slecht. 1.2kWh opgewekt met mijn gare assymetrische oost(8)-west(6) opstelling met omvormer met maar 1 mppt. Dat kon een stuk slechter.
Dat moet in het voorjaar helemaal goedkomen met de laatste 2 panelen op de west kant erbij.
Wat me opgevallen is dat de diodes in de panelen niet functioneren als ik dacht. Het spannings verschil tussen oost en west wordt vereffend tussen deze strings. Ik zie dit ook aan de ampere meters, oost slaat iets uit, west iets naar beneden.
Ik zal bij de hobby-rama in Den Helder nog maar een paar mooie 1.2kV 10A diodes op de kop tikken voor een paar cent. Dan levert oost niet aan de west string. Als de laatste 2 panelen erbij liggen is dat verschil bijna nihil, dus zal het tegen die tijd niet veel uitmaken.
Overigens maakt het niet uit voor het uiteindelijke leveren, de MPP spanning is lager dan de spanning van zowel oost als west waardoor ze beiden stroom gaan leveren.
Hier komt de output nog steeds boven de 3KW uit (op 4680Wp). Vandaag is de opwekking tot nu 107% van het verbruik tot nu.JeroenH schreef op zondag 02 december 2012 @ 14:37:
Dik 700W hier, niet gek voor december:
-edit-
Maar voor maar een paar minuutjes achter elkaar elke keer, levert netto niet zoveel op.
Verwijderd
Dat red ik nooit. Ik verbruik met gezin met 2 kinderen tussen de 3000 en 3500 KwH per jaar. Daar gaat dan komend jaar hopenlijk 2000 KwH vanaf door opbrengst panelen.JeroenH schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:09:
[...]
Daarom vroeg ik ook specifiek naar 'gemiddeld. Ons jaarverbruik is zo 1100-1200 kWh per jaar ofwel gemiddeld rond de 3 kWh per dag. 1.09 kWh (de opbrengst van vandaag t/m 15:00) is dus ongeveer één derde.
Aangezien het om een huurhuis gaat, wil ik geen extra groepen aanleggen. Ik heb de volgende vragen:
1) zijn er meer mensen met een huurhuis die een dergelijke installatie hebben aangeschaft?
2) is het mogelijk om subsidie voor zoiets aan te vragen. Ik weet dat de grens zonder extra groep op 600Wp ligt, wat tevens ook de ondergrens is voor de subsidieaanvraag. Hoe werkt dit in de praktijk?
Dit topic is gesloten.