Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 200 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.861 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Sinds 10 dagen nu mijn installatie, 3380 Wp, in bedrijf. Totaal 38 kwh opgewekt volgens de omvormer.
Ik houd mijn verbruik de laatste weken bij. Er zat een aardig rechte lijn in mijn verbruik. Gemiddeld zo'n 11 kwh per dag. Als ik nu van de laatste 10 dagen het verbruik bekijk per dag (volgens meterstand kwh meter kast) en ik tel per dag het opgewekte vermogen hierbij op zou ik weer op die 11 moeten zitten, maar op een of andere manier is dit meer. De meter is een oude met draaisschijf en draait terug. missschien de werkelijke telwerkjes niet ? of is er een andere oorzaak te bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 14:47:
[...]

bedoel je een tiet zoals deze dag? ;)
[afbeelding]

edit:
dit is met 45 graden oost-west.
plater is een grotere tepel.
OT,
Jij ziet overal t**ten, Freud, "What's on a man's mind"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

harry.rb schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:03:
Sinds 10 dagen nu mijn installatie, 3380 Wp, in bedrijf. Totaal 38 kwh opgewekt volgens de omvormer.
Ik houd mijn verbruik de laatste weken bij. Er zat een aardig rechte lijn in mijn verbruik. Gemiddeld zo'n 11 kwh per dag. Als ik nu van de laatste 10 dagen het verbruik bekijk per dag (volgens meterstand kwh meter kast) en ik tel per dag het opgewekte vermogen hierbij op zou ik weer op die 11 moeten zitten, maar op een of andere manier is dit meer. De meter is een oude met draaisschijf en draait terug. missschien de werkelijke telwerkjes niet ? of is er een andere oorzaak te bedenken...
Die laatste 10 dagen zijn nou niet echt super natuurlijk en de omvormer moet je niet altijd geloven op zijn blauwe ogen hoor. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-09 20:47
migjes schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 14:47:
[...]

bedoel je een tiet zoals deze dag? ;)
[afbeelding]

edit:
dit is met 45 graden oost-west.
plater is een grotere tepel.
In mijn geval zou er dan 2000 wp oost, 2745 wp zuid en 2000 wp oost op komen wordt volgens mij een hele hand vol ..... Vraag me af of de aeg pv 4600 dit aan kan ...

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
jschoorl2 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:50:
Ik heb nu een tweetal weken 9 x Suntech SuperPoly STP305-24/Vd op een plat dak (pal zuid, 15 graden) op AEG Protect PV2800+ aangesloten (logging met fp4all).

Ik wil dit systeem volgend jaar mogelijk gaan uitbreiden met een oost + west systeem (35 graden, geen schaduw). Omdat deze panelen op een antraciet dak komen te liggen worden dit waarschijnlijk all black panels van 240 - 260 Wp, waarbij 8 panelen op het oosten en 8 panelen op het westen komen. Uitgaande van 250 Wp zou dit circa 2950 kwh/jr moeten gaan opbrengen.

Eén van de opties is om de huidge PV2800 te verkopen en te vervangen door een exemplaar met 3 MPP trackers, bijvoorbeeld de AEG PV4600, waarop zowel het huidige zuid alsook de oost en west worden aangesloten. Het voordeel is dat ik dan geen aanpassingen in de meterkast, logging etc. hoef te doen.

De vragen die ik hierbij heb:
- gaat dit werken met 3 strings op de AEG PV4600 of is deze te veel ondergedeminsioneerd
- mag dit op de huidge groep van 16A

Andere opties voor 3 mpp inverters ? of wellicht nog andere ideeën?
ik vraag me af of een AEG PV4600 wel een string aan zou kunnen van 2700Wp.
geen idee hoe ver die omvormer met zijn mpp's gaat. (daar zit ook een beperking)
mijn power-one 3.0 (3000W) kan b.v. per mppt maar 2000W verwerken.

een andere omvormer kan natuurlijk ook en die op zijn eigen groep.
PClop schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 14:13:
[...]
edit, Daar het dan een oost zuid west opstelling betreft moet een 16 A eindgroep afdoende zijn
gerekend naar het aangesloten vermogen.
als ik mijn gegevens er bij pak van maart/april.
toen had ik alleen oost met 1 paneel minder 1710Wp.
toen haalde ik makkenlijk de 1800W.
dat door rekenend naar de 1900Wp die ik nu heb.
dat maakt ongeveer 2000W. (iets preciezer 2012W. de max van de omvormer per mppt.)
dat door rekenend naar de tiet: maakt ongeveer 2700W. (ik heb al een piek gezien van 2931W, en dat is niet eens in de lente.)
dat zou mij een 1100W overhouden voor de zuid set op 16A.
klinkt mij te krap. en zeker met 2700Wp op zuid er bij.

(er is wel een klein maartje, in het begin van het sezoen staat de zon op oost-west nog best schuin.
maar de lagere temperaturen gaan best nog wel effe door na april en dan staat de zon er aardig op.)

edit: tenzij de omvormer een instelling heeftd voor de max.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens de specs 8.25A bij 125-750V op 1 MPPT: dat zou goed moeten gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Met dank aan het recente artikeltje[1] van zonnigtype op zijn site, lokale installateur gevonden en toch maar toegeven en lokale expertise inschakelen. Ik durf het zelf niet meer aan de laatste 3 panelen te monteren. Vandaag 3 van de 6 weten te installeren op het west dak. Echter, het venijn zit in de staart, ik durf de laatste 3 panelen, onderste rij onder de dakkapel niet meer te installeren.

Toch maar een expert inschakelen. Better safe then sorry. Ik ben een netwerk beheerder, geen dak acrobaat. Op oost kon ik boven op de dakkapel achter staan. Dat is heel anders.

[1] http://www.polderpv.nl/zo...htm#oeps_schaduw_waddisda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:57:
Volgens de specs 8.25A bij 125-750V op 1 MPPT: dat zou goed moeten gaan?
mijn power-one gaat van 10A bij 160V-530V per mppt.
dat zegt hellaas niks over tot hoever de mppt gaat.
dat is gewoon niet meer als 2000W.
of je dat nu doet met 5A en 400V of met 8A en 250V bij 2000W stopt i.
(bij de danfoss van PCIop staat in de handlijding er wel een grafiekje over)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jschoorl2 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:42:
[...]

In mijn geval zou er dan 2000 wp oost, 2745 wp zuid en 2000 wp oost op komen wordt volgens mij een hele hand vol ..... Vraag me af of de aeg pv 4600 dit aan kan ...
hij zal geen boem doen.
en werken zal hij ook.

het rendement is een ander vraagstuk.
als de mppt's niet verder gaan als b.v. 2000W ga je veel verliezen.
mischien is er iemand anders die weet hoever die omvormer gaat. (van de datasheet word je niet veel wijzer.
PCIop heeft een Danfoss ULX 5400 als ik me niet vergis.
in die handleiding word het wel verteld)
of is er info tevinden op pvoutput.

ben niet bang voor 6745Wp op de omvormer met oost west er bij gaat dat wel goed.
alleen een omvormer met 3mpp's die het ook nog aan zou kunnen op 1 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49
iemand een PDF scan van de Omnik Sol 1.0TL omvormer handleiding gevonden? Ik tref alleen wat reclame-overzichten aan.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 24-11-2012 17:25 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Flagg schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:09:
Voor een zonnig type doe je wel erg zuur hoor. ;)
In een goede salade dressing horen zowel honing als azijn of citroensap, anders wordt het niks. Beide ingrediënten worden door het zurige zonnigtype rijkelijk gebruikt, waar nodig...
Ik wacht nog steeds tot de prijzen de bodem gehaald hebben.
Wel opschieten, want voor je het weet gaat de Europese Commissie in navolging van U.S.A. Department of Commerce ook heffingen op Chinese dump-import gooien.
Aangezien mij het milieu een worst zal zijn, (hoe eerder de mens uitgestorven is hoe beter. ;) )
Ja, maar dan ook geen zonnepaneeltjes hé? Tenzij je Robots van die goeie ouwe Asimov tot leven wilt laten komen, en die lastige piepeltjes van de planeet wilt schoppen.
Ik ben dan ook geen zonnig type. :p
Tja, we kunnen niet allemaal hetzelfde heten, dan wordt het forum onnavolgbaar (is al lastig genoeg hier). Fijne dag nog, en je bent welkom als PV-Newbee op PPV als het moment suprême daar eenmaal is. Met je eigen verhaal over "De Aanschaf Van De Eeuw". Ik voel aan mijn zurige water dat dat moment niet ver in de toekomst zal liggen... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
migjes schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:25:
[...]

hij zal geen boem doen.
en werken zal hij ook.

mischien is er iemand anders die weet hoever die omvormer gaat. (van de datasheet word je niet veel wijzer.

ben niet bang voor 6745Wp op de omvormer met oost west er bij gaat dat wel goed.
Zal het eens navragen bij AEG, kijken wat die zeggen of dit slim is en nog even checken bij Guus (heb bij hem het huidige systeem gehaald). Het zou namelijk zonde zijn als ik (te) veel verlies, zeker omdat oost west toch al een wat lager rendement heeft.

Anders word het toch een tweede inverter erbij met twee fasen op een nieuwe groep

[ Voor 6% gewijzigd door jschoorl2 op 24-11-2012 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Flagg schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 13:09:
[...]
Ik wacht nog steeds tot de prijzen de bodem gehaald hebben.
Dat is niet slim.

Kopen zodra de absolute afgeleide van de prijs van panelen naar de tijd lager is dan de snelheid waarmee je geld verdient met de panelen. (omvormers en bevestigingsmateriaal dalen nauwelijks in prijs) Immers, dan dalen de prijzen van panelen nog wel, maar die tijd dat je ze niet op het dak is heb je ook geen inkomsten uit de panelen gehaald, en die inkomsten liggen hoger.

Voorbeeld*;
Kristallijn uit China is nu € 0,57 per Wp. 28% in de min dit jaar. Stel dat volgend jaar er ook 28% vanaf gaat (wat mij bijna sterk lijkt, want dat blijft er geen enkel PV bedrijf meer over). Dan verdien jij (ofwel; bespaar je) door 1 jaar met aanschaf te wachten 0,57*0,28 = 16 cent/jaar. Echter, met goede ligging verdien je 1kWh/Wp*jaar = ca 22 cent/jaar.

Kortom, het is het uitstellen niet meer waard. Je verliest er geld mee.

* http://www.solarserver.co...dex-solar-pv-modules.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
databeestje schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 15:59:
Met dank aan het recente artikeltje\[1] van zonnigtype op zijn site, lokale installateur gevonden en toch maar toegeven en lokale expertise inschakelen. Ik durf het zelf niet meer aan de laatste 3 panelen te monteren. Vandaag 3 van de 6 weten te installeren op het west dak. Echter, het venijn zit in de staart, ik durf de laatste 3 panelen, onderste rij onder de dakkapel niet meer te installeren.

Toch maar een expert inschakelen. Better safe then sorry. Ik ben een netwerk beheerder, geen dak acrobaat. Op oost kon ik boven op de dakkapel achter staan. Dat is heel anders.

\[1] http://www.polderpv.nl/zo...htm#oeps_schaduw_waddisda
Dat je op een dag als vandaag uberhaupt het dak op gaat. Even de pannen gevoeld om 10.00, maar die waren nog niet droog van vannacht en de mist en spekglad. Ik durfde in elk geval niet.

Vuistregel: terras niet helemaal droog, dak glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rukapul schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 18:27:
[...]

Dat je op een dag als vandaag uberhaupt het dak op gaat. Even de pannen gevoeld om 10.00, maar die waren nog niet droog van vannacht en de mist en spekglad. Ik durfde in elk geval niet.

Vuistregel: terras niet helemaal droog, dak glad.
Ik ben rond een uur of 10 begonnen en de pannen waren idd nog niet droog. Echter had ik gisteren al wel de horizontale rails over de breedte gemonteerd, ik kon dus niet makkelijk naar beneden glijden en wat houvast.

Rond het middag uur was het zonnetje inmiddels flink afgezwakt door de mist en vanaf een uur of 2 trok het helemaal dicht met de mist. 3 uur 's middags alle pannen terug geschoven, aapies.

De vertikale Clickfit rails was vlot gemonteerd, dat viel me alles mee. Het aanleggen van de kabels was ook zo gebeurt. De eerste 3 panelen gingen wel, even geprobeerd nummer 4 te plaatsen welke rechtsonder zou moeten, ging niet lekker => afgetaaid.

Ik heb mijn omslag punt (no pun intended) gevonden en besloten dat ik de laatste 3 maar beter kan laten doen. Weten wanneer je boven je kunnen bezig bent.

Het weer wordt er ook niet beter op. Ik denk dat een lokale installateur het in een paar uurtjes gefixed heeft aangezien vrijwel alles al aanwezig is en de rails al zit. Maar voor die paar uur arbeidsloon ga ik het dak niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Onder je werken op een schuin dak nooit doen, goed dat je gestopt bent, uit een raam gaat nog wel maar dit is gewoon iets voor een ladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:25:
[...]

hij zal geen boem doen.
en werken zal hij ook.

Volgens de handleiding zijn er maar 2 richtlijnen: voc onder de 750 houden en amperage onder de 8.5A voor 1 string. Zodra je meer amperes gaat gebruiken, de andere DC inputs erbij betrekken. Kan nergens iets terugvinden dat de MPPT's begrens zouden zijn onder de bovenstaande specs?

De grafiek op p38 van de handleiding geeft trouwens duidelijk aan dat 3800w op 1 string geen probleem is.

http://www.aegps.com/file...ons_-_Protect_PV_4600.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 19:51:
[...]

Volgens de handleiding zijn er maar 2 richtlijnen: voc onder de 750 houden en amperage onder de 8.5A voor 1 string. Zodra je meer amperes gaat gebruiken, de andere DC inputs erbij betrekken. Kan nergens iets terugvinden dat de MPPT's begrens zouden zijn onder de bovenstaande specs?

De grafiek op p38 van de handleiding geeft trouwens duidelijk aan dat 3800w op 1 string geen probleem is.

Hmmm.. daarmee is het wel een heel interessante optie. Scheelt grondkabels, aanpassingen in de meterkast en een goede relatief goedkope inverter oplossing voor mij. Heb vanavond ook een mail naar aeg gestuurd met de vraag of deze configuratie mogelijk / wenselijk is.

Vraagje, hoe kun je berekenen of je niet boven die 8, 5A komt ?

Morgen wordt windkracht 10 verwacht ..... Mooie test of er voldoende balast op zit...

Ook nog een interessante studie: oost-west systeem op 1string, 35% ondergedimendioneerd
Basic Installation Rules
The following rules must be observed in order to ensure that an east-west orientated PV system with a single inverter operates optimally:
-Shading must be avoided;
-The number of solar modules must be identical in all strings;
-Within a single string, the inclination angle and orientation of the solar modules must be identical.
The investigations on both PV systems have demonstrated that in an east-west orientated PV system, with a single inverter for the east and west generator, mismatching losses occur. As expected, these losses are very small and are partially compensated by the fact that the single inverter operates in a higher efficiency range. In contrast to minimal yield losses, the following costs can be reduced significantly: firstly the number of inverters can be reduced and secondly the nominal power of the single inverter can be reduced by up to 35% - depending on the inclination angle of the installed solar modules. Furthermore, installation costs can be minimized.
If one considers basic installation rules, the inclination angle of the solar modules and module technology, installing a single inverter in an east-west orientated system can be cheaper than installing a system with separate inverters. Finally, installing a single inverter has no disadvantages compared to installing an inverter with two MPP Trackers.

[ Voor 48% gewijzigd door jschoorl2 op 24-11-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Morgen wordt windkracht 10 verwacht ..... Mooie test of er voldoende balast op zit...
De ultime p(t)est voor m,n schans. :S *O*

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0230.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Lekker weer, ik denk dat het systeem vandaag helemaal niet aangaat :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 09:04:
Lekker weer, ik denk dat het systeem vandaag helemaal niet aangaat :N
Mijn lichtcentrale is om een uur of 9 gewoon aangeslagen.. momenteel een wattje of 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

BamSlam_ schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:04:
[...]

Mijn lichtcentrale is om een uur of 9 gewoon aangeslagen.. momenteel een wattje of 80.
Hier in het midden van het land nog geen wattje opgewekt :(

Laatste maand is toch drama, waar blijft de zon!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ik woon ook in het midden van het land :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BamSlam_ schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:04:
[...]

Hij was wel wakker maar de netduino was ermee gestopt, bugje denk ik, zo eens in de paar dagen gebeurt dat.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

BamSlam_ schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:12:
Ik woon ook in het midden van het land :)
Hij is hier ook aangeslagen, 80 W komt eruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
Tafkar schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:21:
[...]

Hij is hier ook aangeslagen, 80 W komt eruit ;)
Valt hier (Barneveld)mee hoor, al meer dan de helft van de totale dagopbrengst van vrijdag.
Vermogn rond de 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hier in het noord west puntje is het licht nog niet aan gegaan. Sterker nog, ik heb het licht in huis aan gedaan.

Misschien dat ie om 11:00 aan gaat. De regen helpt ook niet mee, en de lucht zit helemaal dicht. Dan begon gisteren toch mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:35:
Hier in het noord west puntje is het licht nog niet aan gegaan. Sterker nog, ik heb het licht in huis aan gedaan.

Misschien dat ie om 11:00 aan gaat. De regen helpt ook niet mee, en de lucht zit helemaal dicht. Dan begon gisteren toch mooier.
Gisteren was ook niks, maar dat heb je in november, er was net zelfs wat zon voor een minuutje.
Ach ja nog een paar maanden heren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hiier ongeveer 100watt soms piek naar 250, mbt handleiding voor omnik 1 deze iis te downloaden vanaf omnikportal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zuid-Limburg: strak blauwe lucht, een enkel wolkje, 1,08 kW momentaan vermogen....en daar komt de schaduw weer aan :( :(

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:40:
Zuid-Limburg: strak blauwe lucht, een enkel wolkje, 1,08 kW momentaan vermogen....en daar komt de schaduw weer aan :( :(
Mag ik mijn panelen bij jou brengen dan?
Mazzelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:41:
[...]

Mag ik mijn panelen bij jou brengen dan?
Mazzelaar
Kom maar, ik heb nog een groot dak van het huis op zuid "braak" liggen :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 17:23:
iemand een PDF scan van de Omnik Sol 1.0TL omvormer handleiding gevonden? Ik tref alleen wat reclame-overzichten aan.
Ja, beroerd. Op www.omnik-solar.com ontbreken de gebruikershandleidingen van de 1.0/1.5/2.0k-inverters. Ik heb wel een tijdje terug elders op het net de handleiding van de 1.5k/2.0k gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren tot half in de middag zware mist gehad. Ondanks de mist toch 1khw opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:52:
Gisteren tot half in de middag zware mist gehad. Ondanks de mist toch 1khw opbrengst.
Ik zelfs 1,5 kWh, mist lijkt minder erg dan dikke bewolking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54

The Wizard

Moderator Mobile
Mist is minder erg dan dikke bewolking. mist reflecteert veel diffuus licht, vooral met lage dakhellingen, zoals ik (20 graden), heb ik relatief veel profijt van de mist in deze tijd van het jaar.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:44:
[...]

Kom maar, ik heb nog een groot dak van het huis op zuid "braak" liggen :9
Soms lijkt het of je daar in dat uiterste zuid van nederland vaker zon hebt als de rest van nederland maar is dat ook zo, is dat te zien in opbrengsten van mensen die daar wonen?
Vaak zie je dat het vanuit zuidoost als eerste opklaart namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:59

Perkouw

Moderator General Chat
Iemand hier al gekeken ? https://www.bva-auctions.com/auction/category/6275/304827

34 Zonnepanelen, type PV, cell type polycrystalline cell 156x156mm, afm. per paneel 1640x992x50mm, gewicht 19kg, aantal cellen per paneel 60 (6x10), 240W per paneel, dit betreft een nieuw product

Minimum volgend bod: € 4.960,00
BTW (21%) € 1.041,60
Veilingkosten (16%) € 793,60
BTW veilingkosten (21%) € 166,65
Totaalbedrag € 6.961,85
Per paneel: € 204,76

Het lijkt interessant, maar of dit het ook is ?! Ze hebben trouwens ook zonnecollectoren.
Iemand die mij kan vertellen of dit een slimme aankoop zou zijn of juist niet (zowel voor de zonnepanelen als de zonnecollectoren). ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

204,- lijkt mij al stevig aan de prijs als je met 0,60 cent per watt piek al veel kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:59

Perkouw

Moderator General Chat
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 11:32:
204,- lijkt mij al stevig aan de prijs als je met 0,60 cent per watt piek al veel kan kopen.
Heb je toevallig een bron ? Klinkt interessant.
Ik heb zelf om eerlijk te zijn geen idee wat voor panelen ik het best zou kunnen halen tegen natuurlijk een zo gunst mogelijke prijs zonder onder te doen voor de kwaliteit en opbrengst (heerlijke zin dit, not).

[ Voor 29% gewijzigd door Perkouw op 25-11-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 11:29:
[...]

Soms lijkt het of je daar in dat uiterste zuid van nederland vaker zon hebt als de rest van nederland maar is dat ook zo, is dat te zien in opbrengsten van mensen die daar wonen?
Vaak zie je dat het vanuit zuidoost als eerste opklaart namelijk.
Hmm, dat valt over een jaar gezien wel mee hoor. We vergelijken vaak met de Blauwe Hoek en die wint in de regel altijd.

De mooiste opbrengsten zie ik toch altijd bij mensen in het westen van het land.

We hebben december nog voor de boeg, maar we zitten nu vanaf 1-1-2012 op nog geen 850 kWh/kWp :'(

Dat was vorig jaar toch een stuk hoger.
Maar we treuren niet: we zijn al twee jaar neggies qua elektriciteitsverbruik en daar zijn we heeeel blij mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LDK panelen zitten rond die prijs, al een tijdje zelfs en zijn al weer iets gestegen.

De 0,85 van bva is iedergeval al te hoog in prijs, je hebt ze dan ook nog niet voor dat geld hoor, let maar op, die gasten bieden mee volgensmij.
Af en toe kijk ik er eens en zie dingen weg gaan voor meer als de nieuwprijs, het zijn toch niet allemaal stomme mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

850 is toch al mooi schinnen of was je berekening hoger?

Zoiets heb ik ook rekening mee gehouden, een 2650 op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.omniksolar.com/products/omniksol-1.5k-tl-2.0k-tl voor documentatie handleiding van omnik 1 en 1,5 en 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 11:53:
850 is toch al mooi schinnen of was je berekening hoger?

Zoiets heb ik ook rekening mee gehouden, een 2650 op jaarbasis.
Je hebt gelijk, daar is het systeem ook mee ontworpen. Maar als je in je eerste jaar (vorig jaar) op 935 kWh/kwp zit, dan word je HEBBERIG 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het centrum van het lage druk gebied ligt net ten noordwesten van Nederland.
http://wolken.buienradar.nl/nl

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mbt tot de mist heel apart dat je met mist meer binnenharkt als met vette bewolking
zojuist hier zonnetje doorgebroken de ferrari staat weer in zijn achteruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:21:
Het centrum van het lage druk gebied ligt net ten noordwesten van Nederland.
http://wolken.buienradar.nl/nl
Ja het gaat raar, een hoop grote gaten om te zien maar naast de zon, die blijft netjes bedekt.
Ze gaan wel rap voorbij door de harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand gisteren nog voordeel gehad van de kandelaar bij Basf :P geintje
tjonge wat een licht kwam er vanaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, de eerste boom ligt al om hier.
Gelukkig op een redelijke afstand van het huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:30:
Zo, de eerste boom ligt al om hier.
Gelukkig op een redelijke afstand van het huis...
Heb je geen schaduw meer ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:33:
[...]

Heb je geen schaduw meer ook :)
Helaas niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Daar staat alleen de specsheet, niet de gebruikershandleiding. Bovendien wordt de Omnik 1.0 daar niet genoemd. Zoals ik al eerder schreef: de gebruikershandleiding van de 1.5 en 2.0k kun je hier vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door BamSlam_ op 25-11-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het zit jou ook niet mee he ;)

Nou ja, hout voor je kachel dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:47:
[...]

Het zit jou ook niet mee he ;)

Nou ja, hout voor je kachel dan :P
Helaas is die boom niet van mij, maar van de boer een weiland verder.
Die houtkachel staat nog op de to-do-list het volgende jaar in het kader van gasverbruiksreductie :Y

Hopelijk is daar nog geld voor: mijn betere helft wil nu eindelijk wel eens een fatsoenlijke badkamer (zucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dan kan je wel een mooie compromis sluiten, badkamer niet TE veel geld kan er nog een houtkachel uit :)

Ps:
Berg pv zit toch ook in zuid limburg ergens bij jou, die heeft toch altijd wel een mooie opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Tafkar schreef op zondag 25 november 2012 @ 10:06:
[...]

Hier in het midden van het land nog geen wattje opgewekt :(

Laatste maand is toch drama, waar blijft de zon!!
Felle zon, goeie november productie in het (zwaar verwende) westen des lands, met van die prachtige oer-'ollandse luchten, zon, wolken, scheurende windvlagen en overal bladeren in tuin en op straat...

... en ook nog een zeer late oogst van onze niet meer echt presentabele cherrytomaten planten... :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 12:58:
Dan kan je wel een mooie compromis sluiten, badkamer niet TE veel geld kan er nog een houtkachel uit :)

Ps:
Berg pv zit toch ook in zuid limburg ergens bij jou, die heeft toch altijd wel een mooie opbrengst.
...en waarschijnlijk geen enkele boom in de tuin... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Uiteindelijk is het licht aan gegaan rond half 12, en heeft er al een whopping 59Wh opgewekt.

Ach, ja, beter dan helemaal niets ;)

Vingers gekruist, alles zit nog op het dak, gelukkig zit alles dan toch goed vast, mooie vuurdoop, dat wel. Er vliegt wel van alles in de rondte hier, inclusief kliko van de buurman verderop. Dat gaf zo'n knal dat ik bang was dat 1 van de panelen opgestegen was. Verder een hoop bladeren en takjes tegen het raam, en de afzuiging klappert.

Je zal hier weten dat de wind waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:16:
Uiteindelijk is het licht aan gegaan rond half 12, en heeft er al een whopping 59Wh opgewekt.

Ach, ja, beter dan helemaal niets ;)

Vingers gekruist, alles zit nog op het dak, gelukkig zit alles dan toch goed vast, mooie vuurdoop, dat wel. Er vliegt wel van alles in de rondte hier, inclusief kliko van de buurman verderop. Dat gaf zo'n knal dat ik bang was dat 1 van de panelen opgestegen was. Verder een hoop bladeren en takjes tegen het raam, en de afzuiging klappert.

Je zal hier weten dat de wind waait.
Den Helder, tja, dan krijg je van alle dingen "het beste".
Maar je jaaropbrengst zal veel goedmaken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Waaien doet het in gouda ook nog vollop, maar ook de zon is er :) 2,1kw atm dus gaat goed, dat had ik vanmorgen niet gedacht.

@data
Het onderste paneel zit aan de onderkant niet echt goed vast zeker aangezien het geen eindklem is of wel? goed dat hij blijft liggen dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:20:
Waaien doet het in gouda ook nog vollop, maar ook de zon is er :) 2,1kw atm dus gaat goed, dat had ik vanmorgen niet gedacht.

@data
Het onderste paneel zit aan de onderkant niet echt goed vast zeker aangezien het geen eindklem is of wel? goed dat hij blijft liggen dan!
Klopt, omdat rechtsonder een paneel moet komen zijn dat de clickfit tussenklemmen, omdat het paneel er niet zit heb ik hier een houten balk zitten zodat de klemmen werken zoals ze bedoeld zijn. Verder zit alles goed vast gerateld.

Plaatje: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0737.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 25 november 2012 @ 13:34:
[...]

Klopt, omdat rechtsonder een paneel moet komen zijn dat de clickfit tussenklemmen, omdat het paneel er niet zit heb ik hier een houten balk zitten zodat de klemmen werken zoals ze bedoeld zijn. Verder zit alles goed vast gerateld.

Plaatje: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0737.jpg
Slim die houten balk, zonder klemt het wel maar niet geweldig, dat zou met dit weer wel eens fout kunnen gaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 19:51:
[...]

en daar heb je precies het probleem gevonden.
ik kom uit op een V van 250 tot 300. (suntech stp305-24/vd)
en dan is het volgens de grafiek maar 2000W tot 2500W.
dus het kan net. maar dan ook echt net.
ik heb het idee dat dat ding meer gebouwd is voor 5A panelen dan voor 8A.
en zeker als ik naar de efficencie kijk. die zakt aardig met die panelen.
jschoorl2 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 20:32:
[...]
Vraagje, hoe kun je berekenen of je niet boven die 8, 5A komt ?

Ook nog een interessante studie: oost-west systeem op 1string, 35% ondergedimendioneerd
[...]
is niet een kwestie van berekenen, maar opzoeken in de specs.
nu doen mijn suntechs regelmatig iets meer opleveren als de specs.
normaal 5,3A en onder somige omstandigheden een 6,2A.
maar je kunt gerust van de specs uit gaan en dat extra nergeren, dat gebeurd toch niet vaak.

ben nu zelf bezig met een set op oost-west waarbij ik de strings ieder 19% onder dimensioneer.
een power-one met 4770Wp op oost-west.

als je toch voor de aeg wil gaan.
kijk eens of je geen strings van 200Wp panelen kunt maken.
dan is de V hoger (en heb je een hogere efficentie van de omvormer.) en vang je meer kleine schaduw problemen op.
die heb je gewoon eerder met oost-west als met zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Al eens gekeken naar een effekta 5000 migjes, 3 aansluitingen, 2mppt, totaal 4650w en 499,- nieuw in nederland.
Max een 14a oid, en 500v
Of past dat niet bij hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Lamaar.....

[ Voor 93% gewijzigd door drielp op 25-11-2012 14:11 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Regelmatig 500 Watt AC hier uit 1,336 kWp, felle zon ver westelijk van de grofweg zuid gerichte paneeltjes. Kyocera 43 Watt per Wp (staat iets west van zuid), met inefficiënte OK4 omvormer.

Ook geen radiatoren nodig, zon schijnt naar binnen op 25 november... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zonnigtype schreef op zondag 25 november 2012 @ 14:16:
Regelmatig 500 Watt AC hier uit 1,336 kWp, felle zon ver westelijk van de grofweg zuid gerichte paneeltjes. Kyocera 43 Watt per Wp (staat iets west van zuid), met inefficiënte OK4 omvormer.

Ook geen radiatoren nodig, zon schijnt naar binnen op 25 november... _/-\o_
Mooi he, vlak bij jou :) net onder bergpv

http://pvoutput.org/liveteam.jsp?tid=426

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm weird, na een isolation fault op de aeg even de panelen (zonder ac erop)
naar aarde gezet +/- en de randen

hierna starte de aeg weer op.
uiteraard is meten weten, ik zag 90 volt DC zeer kortstondig wegstromen naar aarde, en daarna was het weg. wat is dat voor effect ?
lijkt wel je auto in de winter, als je uitstapt <tik>
ik ga dus de panelen op het platte dak ook maar aarden, ik vermoed iets van oplading door de storm (elektrostatisch)
de tl omvormer heeft dit blijkbaar bij de late start gezien, want die test dat bij de opstart,
nu gaat alles verder prima.
uiteraard nog eens rond 14:00u herhaald, maar geen herhaling na te bootsen.
dc+ en dc- geven helemaal geen spanning meer naar aarde.

de foutmelding was "isolation fault" of "ground surge protection" fault (in de opstart)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net onder rotterdam toch nog een aardige opbrengst met name tussen 12.30 uur en en 15.00 uur totaal 4,7 kwh met een installatie van 3,4 kwp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 09:56
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:19:
net onder rotterdam toch nog een aardige opbrengst met name tussen 12.30 uur en en 15.00 uur totaal 4,7 kwh met een installatie van 3,4 kwp
Niet verkeerd, hier(A'doorn) 1,5kWh met 3,6kWp. :'(

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
ogdak schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:22:
[...]

Niet verkeerd, hier(A'doorn) 1,5kWh met 3,6kWp. :'(
Hier 2.6 kWh (0.62 kWh/kWp). Wordt nu al weer donkerder, nog maar 182W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:13:
ik ga dus de panelen op het platte dak ook maar aarden, ik vermoed iets van oplading door de storm (elektrostatisch)
Hoe ga je dat aanpakken? Gewoon een metalen pen in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Weet iemand een goedkope astro tracker, waarmee je een solar tracker kan bouwen

Gewoon voor de leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34
Even een update, had gisteren gepost dat de terugtelmeter niet liep maar inmiddels is deze wel gaan lopen, iets meer zon vanmiddag.
De slimme meter registreert dus alleen teruglevering als produktie > verbruik is, ergens ook wel logisch, maar voor de totale energieproduktie van de panelen dus de inverter uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Emcee schreef op zondag 25 november 2012 @ 16:35:
Even een update, had gisteren gepost dat de terugtelmeter niet liep maar inmiddels is deze wel gaan lopen, iets meer zon vanmiddag.
De slimme meter registreert dus alleen teruglevering als produktie > verbruik is, ergens ook wel logisch, maar voor de totale energieproduktie van de panelen dus de inverter uitlezen.
of even een extra kWh din rail meter ter controle in de meterkast op je zonneenergie groep, rond 20 Euro.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Digitale meters, slimme meters, terugtelmeters, 4-tellermeters, verschil-meters, wie heeft die gebouwd, wie ijkt die dingen en hoe vaak?

voor de oude ferraris is dit allemaal transparant en kan ik zelfs opzoeken wanneer die van mij niet meer zal voldoen.

Is hier info over? Ik kan het niet vinden op het iets te grote netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34
zonnebaas schreef op zondag 25 november 2012 @ 16:40:
[...]

of even een extra kWh din rail meter ter controle in de meterkast op je zonneenergie groep, rond 20 Euro.
Kun je een voorbeeld/link geven aub, eens kijken wat dat precies is (Het is wel drie fasen overigens)

Volgens de offerte zat de monitoring trouwens bij de prijs in dus we gaan nog even contact opnemen met de leverancier hoe en wat, voor delta inverter al verschillende oplossingen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Emcee schreef op zondag 25 november 2012 @ 16:46:
[...]

Kun je een voorbeeld/link geven aub, eens kijken wat dat precies is (Het is wel drie fasen overigens)

Volgens de offerte zat de monitoring trouwens bij de prijs in dus we gaan nog even contact opnemen met de leverancier hoe en wat, voor delta inverter al verschillende oplossingen gezien.
zo maar een voorbeeld ik krijg geen provisie van deze site 8) : http://www.groepenkastbestellen.nl/Webwinkel-Product-1236977

of google eens op : 3 fasen kwh meter s0

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:13:
uiteraard is meten weten, ik zag 90 volt DC zeer kortstondig wegstromen naar aarde, en daarna was het weg. wat is dat voor effect ?
Heeft de aardlekschakelaar nog gereageerd op dit fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
deejeebv schreef op zondag 25 november 2012 @ 15:24:
[...]

Hier 2.6 kWh (0.62 kWh/kWp). Wordt nu al weer donkerder, nog maar 182W.
De zon brak door net toen die onder ging, dus op de valreep nog een half kwh'tje erbij:

25/11/12 16:20 0.800kWh 0.333kWh/kW

Slechtste dag tot nu toe is 0,3kWh geweest. Nog even volhouden en dan is de kortste dag al weer voorbij.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

4.349kWh 1.403kWh/kW van 10:15 tot 16:15, valt me alles mee in de onderste helft van NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 25 november 2012 @ 17:28:
[...]

Heeft de aardlekschakelaar nog gereageerd op dit fenomeen?
nee, verder helemaal niets, geen herhaling.
ik denk dat de omvormer iets van oplading heeft gemeten in de opstart 30seconden check
en toen iets heeft afgekeurd.
wat overigens een goeie mail was : water in een slechte plug gewaaid, die kontakt maakt via water met het dak (water) welke dat is vinden we snel uit, zodra het weer gebeurd.
feit is wel dat de omvormer gelijk had, er was een rare situatie onstaan; ik denk aan de dc zijde (naar aarde)
een dc+ of min die naar aarde kon lekken.

ik hoop trouwens dat iedereen begrijpt wat ik bedoel >> een dc pool mag geen enkele spanning naar aarde geven, individueel gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20
Was vandaag op een verjaardag waar iemand was die met gekochte meuk via BVA auctions z'n eigen panelen aan het maken was uit losse cellen. Als dat eenmaal op het dak ligt ben ik benieuwd naar de opbrengst en robuustheid :)

@eric-pvt: denk je dat aarding van de panelen dit echt zal kunnen voorkomen? Het paneel staat immers grotendeels los van de dc polen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het zou zelfs kunnen dat er een paneel lek is en naar het frame lekspanning had bijv. Dat geeft het zelfde effect, best lastig te vinden denk ik.
Kijken of het alleen gebeurd bij regen is een optie, maar vocht is er wel meer, ook zonder regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

panelen zijn al uitgesloten, die meet ik meteen op de + pool en frame en aarde, gelukkig is het het platte dak
dat dak is laag en veilig, maar met vlagen van 110km/h in je rug toch nog een uitdaging als je laddertje van alu wegvliegt ;)

de clickfit en zelfbouw platdak frames hielden zich weer prima... (zwaarste windzone 110km/h vandaag gehad)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn van die dagen...0,23 wh/wp......had vandaag beter een windmolentje kunnen hebben. >:)
Hier in noord nederlandd is de zon integenstelling tot het zuiden er niet echt bij geweest......
November wordt een slechte maand voor de pv volgens mij in mijn regio......helaas. :|
Nog een maandje volhouden, dan lengen de dagen alweer, op naar de lente!!

Lopen de maandopbrengst voor november bij jullie wel een beetje op schema??
Heb de indruk dat het aan de kust en zuid nederland nog aardig gaat voor november?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:20:
Er zijn van die dagen...0,23 wh/wp......had vandaag beter een windmolentje kunnen hebben. >:)
Hier in noord nederlandd is de zon integenstelling tot het zuiden er niet echt bij geweest......
November wordt een slechte maand voor de pv volgens mij in mijn regio......helaas. :|
Nog een maandje volhouden, dan lengen de dagen alweer, op naar de lente!!

Heb de indruk dat het aan de kust en zuid nederland nog aardig gaat voor november?
Zuidholland hier maar wat is normaal voor november?

78 kWu nu met 3,1 kWp, ik had 65 kWu als estimate en daar dus makkelijk over, of het een beetje normaal is voor deze tijd.....geen idee. Lijkt me dat dit elk jaar anders is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:35:
[...]

Zuidholland hier maar wat is normaal voor november?

78 kWu nu met 3,1 kWp, ik had 65 kWu als estimate en daar dus makkelijk over, of het een beetje normaal is voor deze tijd.....geen idee. Lijkt me dat dit elk jaar anders is?
Hier kom ik op 75% van mijn estimate.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:38:
[...]

Hier kom ik op 75% van mijn estimate.....
deze?
http://pvoutput.org/aggre...id=10924&sid=8959&v=0&t=m

dan lijkt het wat laag ja als je naar de efficientie kijkt, maar wie woont er nou zo ver weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:12
Ik zit nu voor november op 94%, vanaf augustus to nu toe elke maand er boven (september dik 25%)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 19:17:
een rare situatie onstaan; ik denk aan de dc zijde (naar aarde)
een dc+ of min die naar aarde kon lekken.

ik hoop trouwens dat iedereen begrijpt wat ik bedoel >> een dc pool mag geen enkele spanning naar aarde geven, individueel gemeten.
Het is inderdaad een zwevende spanning aan dc zijde.
Het zal wel iets van een combinatie zijn van zeer harde wind en vocht.
Maar je zou eigenlijk toch denken als het vocht eenmaal in de stekker zit dat het er nog niet zo snel weer uit is en de omvormer nogmaals zou afslaan.
Nu ja hopelijk gebeurd het niet weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:53:
[...]

deze?
http://pvoutput.org/aggre...id=10924&sid=8959&v=0&t=m

dan lijkt het wat laag ja als je naar de efficientie kijkt, maar wie woont er nou zo ver weg ;)
yep, das mijn grafiekje..........ver weg?? Voor jou hetzelde, als je het bekijkt vanuit mijn kant ;)
Jij ook op pvoutput??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Justin2000 schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:54:
Ik zit nu voor november op 94%, vanaf augustus to nu toe elke maand er boven (september dik 25%)
Justin, waar zit jij in het land, en heb je ook een pvoutputaccount?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:36:
[...]

yep, das mijn grafiekje..........ver weg?? Voor jou hetzelde, als je het bekijkt vanuit mijn kant ;)
Jij ook op pvoutput??
Natuurlijk, zie het live linkje onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:17:
[...]

Natuurlijk, zie het live linkje onderin.
Super......jij valt in sept een eind in efficientie.....oost/west opstelling of schaduw??
zet je bij de favo's even een tijdje volgen.........

Schaduw denk ik, want je zit op zuid lees ik in de voettekst........naast het linkje 8)7

Hmmm, ook geen schaduw lees ik in de pvoutput gegevens, how coms, dat effiecientie in de zomermaanden juli augustus niet hoger zijn?? Temperatuur?
Trouwens een mooie installatie!! _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2012 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:24:
[...]

Super......jij valt in sept een eind in efficientie.....oost/west opstelling of schaduw??
zet je bij de favo's even een tijdje volgen.........

Schaduw denk ik, want je zit op zuid lees ik in de voettekst........naast het linkje 8)7

Hmmm, ook geen schaduw lees ik in de pvoutput gegevens, how coms, dat effiecientie in de zomermaanden juli augustus niet hoger zijn?? Temperatuur?
Trouwens een mooie installatie!! _/-\o_
Sept was nog maar 2kwp op plat dak 12-13 graden en veel schaduw inderdaad, nu sinds 12-10 de paneeltjes naar het dak op zuid 46 graden verhuisd, zie ook de text rechts. Daarvoor veel verbouwd en vergroot van 1kwp in het begin naar 1,6-2,0, tobben dus maar was het begin.
Aldoende leert men, ik heb met bewolkte dagen nog wat slechte efficientie, maar met een tikkie zon gaat hij heerlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2012 @ 22:44:
[...]

Sept was nog maar 2kwp op plat dak 12-13 graden en veel schaduw inderdaad, nu sinds 12-10 de paneeltjes naar het dak op zuid 46 graden verhuisd, zie ook de text rechts. Daarvoor veel verbouwd en vergroot van 1kwp in het begin naar 1,6-2,0, tobben dus maar was het begin.
Aldoende leert men, ik heb met bewolkte dagen nog wat slechte efficientie, maar met een tikkie zon gaat hij heerlijk. :)
Ahh dat verklaard e.e.a, ik hou je in de gaten.......verwacht er dadelijk wel een mooie eff. van te zien in de lente.....is bijna ideaal gelegen mooi hoog 45 graden en zuid!!
Succes!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 20:20:
Ook in het noorden gaat het redelijk op schema. Loopt precies gelijk met vorig jaar en zelfs iets beter dan in 2010.
Vergelijk november 2011/2012

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:12
Verwijderd schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:56:
[...]

Justin, waar zit jij in het land, en heb je ook een pvoutputaccount?
Helemaal in het noorden

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11578&sid=9554

PV opbrengst

Pagina: 1 ... 200 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.