Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik wil de zonnepanelen laten plaatsen op een plat dak van 9x3 meter.
Plaatje:

Zit dakleer op het dak en je moet door het betonnen dak heen uiteraard. Van binnen kom je dan hier uit:
http://img201.imageshack.us/img201/5218/plafondjpg.jpg
Daar is voldoende ruimte een omvormer te plaatsen en dan via vloer schuin naar kruipruimte, max 3 meter verder naar meterkast
De offerte
De volgende offerte heb ik ontvangen:
Om de bijgeleverde informatie staat Dimplex dxpvm240p6-30 3bb PV module
1x sunmaster xs3200
14 solar pv paneel 240 poly Solar plus 3400wp poly kristal
5x schletter pv basis profiel 6 meter
4x schletter eindkapje basis profiel
4x schletter verbindingsstuk
8x schletter pv eindklem 46 mm
24x schletter tussenklem
2x pv kabels _ connnectoren mc4 10 meter
2x pv kabels _ connnectoren mc4 20 meter
Geheel compleet met balast voor de dak constructie
IVm een betonnendag dienst hiervoor een gat van 80 rond geboord te worden en dicht gebrand.
En een aparte stroomgroep in de meterkast.
Totaal prijs: 8397,40
Ik hoop dat jullie als experts nu een beter beeld hebben bij het werk dat er moet gebeuren en of het daardoor een beetje een normale prijs is. Als ik uitreken kom ik nu op een terugverdientijd van 12 jaar......En dan moet er ook een nieuwe omvormer komen tegen die tijd begrijp ik.
Naast de prijs: iemand een mening over de kwaliteit van dit merk enz? kan daar namelijk maar zeer weinig over vinden op internet
[ Voor 20% gewijzigd door xxxMaverick op 18-11-2012 17:53 . Reden: naam panelen toegevoegd ]
Want het kan aanzienlijk schelen tussen no-name en high end als Sunpowers (als voorbeeld)
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zie hier een machtig mooie kans voor een schansxxxMaverick schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:37:
In ieder geval bedankt voor de DM's die ik heb mogen ontvangen. Ik had aangegeven nog wat extra info te geven.
Ik wil de zonnepanelen laten plaatsen op een plat dak van 9x3 meter.
Plaatje:
[afbeelding]
Zit dakleer op het dak en je moet door het betonnen dak heen uiteraard. Van binnen kom je dan hier uit:
http://img201.imageshack.us/img201/5218/plafondjpg.jpg
Daar is voldoende ruimte een omvormer te plaatsen en dan via vloer schuin naar kruipruimte, max 3 meter verder naar meterkast
De offerte
1x sunmaster xs3200
14 solar pv paneel 240 poly
24x schletter tussenklem
IVm een betonnendag dienst hiervoor een gat van 80 rond geboord te worden en dicht gebrand.
Ik hoop dat jullie als experts nu een beter beeld hebben bij het werk dat er moet gebeuren en of het daardoor een beetje een normale prijs is. Als ik uitreken kom ik nu op een terugverdientijd van 12 jaar......En dan moet er ook een nieuwe omvormer komen tegen die tijd begrijp ik.
Naast de prijs: iemand een mening over de kwaliteit van dit merk enz? kan daar namelijk maar zeer weinig over vinden op internet

doorlopend tot aan de muur a 30 % meer panelen
http://www.zonenco.nl/zonneschans-panelen-met-de-buren/
Let op. Deze omvormer denkt dat hij een stofzuiger is, niet in bewoonde ruimte hangen.xxxMaverick schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:37:
[i]1x sunmaster xs3200
Denk het niet. Net is wettelijk vastgelegd dat er max. 52 GWp (accumulatie) aan PV-capaciteit onder de EEG condities zal "mogen" vallen. Alles wat meer wordt bijgeplaatst moet zelf vermarkt worden (of zelf momentaan verbruikt, maar dat is een beetje heftig als je 5-10 kWp op je dak gaat rossen)...databeestje schreef op donderdag 15 november 2012 @ 20:14:
[...]
Ik begrijp wel dat het in het artikel staat, ik geloof alleen niet dat het ook zo gaat gebeuren. Vandaar dat de 55GWp erbij waarschijnlijker is. Als ze in september al 0.98Gwp plaatsen, dan kan 48 maanden zo maar 55GWp worden.
Zo, jullie beetje gedeisd gehouden hier? Net terug uit Ameland, waar vreemde vogels rondwaren...

missing panel op de Oerdblinkert

natuurstroom mattenklopper haters in Nes?

Gelukkig hebben we altijd die onverwoestbare (fossiele) NAM nog...
Meer foto's op die jeweetwelsite...
En nu ff borrelen.
[/off-topic]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
en PClop heeft nog een Fronius IG 30 liggen voor de helft van de nieuw prijs + comkaartdatabeestje schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:58:
[...]
Let op. Deze omvormer denkt dat hij een stofzuiger is, niet in bewoonde ruimte hangen.

Heb een offerte aangevraagd, Niet geschoten is altijd mis!PClop schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:55:
[...]
Ik zie hier een machtig mooie kans voor een schans
[afbeelding]
[afbeelding]
doorlopend tot aan de muur a 30 % meer panelen![]()
http://www.zonenco.nl/zonneschans-panelen-met-de-buren/
Ben heel nieuwsgierig naar de andere offertes iig. De huidige offerte was zelfs in combi met een pelletkachel inclusief installatie van 5500 euro dan zou je toch verwachten dat ze wel scherpe prijs neerleggen.....
Zie ook geen reacties van jullie over de kwaliteit van de panelen dus verwacht dat dit in ieder geval geen A merk is....
Ik zou ook kijken naar een andere kabelroute. Door de gevel zou een optie kunnen zijn al hangt het dan van de indeling af of je dat een beetje netjes kunt wegwerken. Dwars door dat opstaande muurje, stukje naar beneden en weer naar binnen? Nette kabelgoot in zwart oid er tegenaan en het zou er prima uit moeten zien zonder dat er door niet-experts in een plat dak geboord wordt.Rol-Co schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:54:
Ook dat gat van 80 door het beton zou ik iets anders op verzinnen, met 2 strings kan je ook gewoon 4 gatenboren van 8 mm, of misschien op een andere manier naar binnen?
Verwijderd
Engelse module handelaar die pakketjes verkoopt.xxxMaverick schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:37:
De offerte
[i]1x sunmaster xs3200
...
http://www.dimplex.co.uk/...ar_pv_kits/240_module.htm
Dimplex, ongetwijfeld OEM Chinese modules.
Ze zijn wel MCS gecertificeerd, dus waarschijnlijk wel OK. Maar met OEM kun je alles verwachten. Ook goed spul.
Blijkbaar heeft een NL handelaar die leverancier als tussenhandelaar gebruikt? Zo ja, hoe langer de keten tussen producent (onbekend) en eind-leverancier, hoe hoger de risico's als er iets mis gaat. Want waar te claimen als de eindschakel wegvalt? Dat is natuurlijk het "slechtst denkbare scenario". Wat beslist niet hoeft uit te komen.
MCS certificatie is "daar" verplicht anders geen feed-in vergoeding in UK.
http://www.microgenerationcertification.org/
In NL is niks verplicht, want geen "feed-in" regeling (wel een niet toekomst-bestendige, mogelijk exploderende salderingsregeling), dus verder zelf uitzoeken, lijkt het motto vanuit Den Haag...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Dank je voor de info! Top.zonnigtype schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:53:
[...]
Engelse module handelaar die pakketjes verkoopt.
http://www.dimplex.co.uk/...ar_pv_kits/240_module.htm
Dimplex, ongetwijfeld OEM Chinese modules.
Ze zijn wel MCS gecertificeerd, dus waarschijnlijk wel OK. Maar met OEM kun je alles verwachten. Ook goed spul.
Blijkbaar heeft een NL handelaar die leverancier als tussenhandelaar gebruikt? Zo ja, hoe langer de keten tussen producent (onbekend) en eind-leverancier, hoe hoger de risico's als er iets mis gaat. Want waar te claimen als de eindschakel wegvalt? Dat is natuurlijk het "slechtst denkbare scenario". Wat beslist niet hoeft uit te komen.
MCS certificatie is "daar" verplicht anders geen feed-in vergoeding in UK.
http://www.microgenerationcertification.org/
In NL is niks verplicht, want geen "feed-in" regeling (wel een niet toekomst-bestendige, mogelijk exploderende salderingsregeling), dus verder zelf uitzoeken, lijkt het motto vanuit Den Haag...
maar ik begrijp dat je geen vertrouwen hebt in het feit dat de salderingsregeling blijft?
Bedankt. Met dit antwoord heb ik vertrouwen in de aankoop van een tweede hands piggy back.antimos schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 10:14:
[...]
Uit de handleiding:
De update vande SMA bluetooth Piggy-Back vindt plaats via Sunny Explorer.
Een vervanging van de Piggy-Back is niet vereist.
Voorhanden instellingen en gegevens van de omvormer blijven na het update-proces behouden. Voer de update alleen uit bij voldoende voedingsvermogen van de omvormer van minstens 50 W.
Indien de update succesvol was, start dan Sunny Explorer opnieuw.
Op korte termijn gaat wel lukken. Als markt blijft aantrekken en er ook nog een vorm van kropje sla salderen ("zelflevering" etc.) bovenop komt, gaan we met vele tientallen MWp-en zo niet paar honderd per jaar d'r bovenop in de gevarenzone terechtkomen. Niemand weet hoe de pijn bij Min. Fin., en vooral bij de haaien van VVD, etc. zal overkomen. Ga er niet van uit dat ze de pijn zullen verbijten daar. In ieder geval niet langdurig.xxxMaverick schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:44:
[...]
Dank je voor de info! Top.
maar ik begrijp dat je geen vertrouwen hebt in het feit dat de salderingsregeling blijft?
Ik denk dat het wel zal meevallen. De huidige aanpak kun je nog wel even volhouden: met iedere 0,1% extra PV aandeel gooi je gewoon de EB weer even omhoog voor de andere 99,zoveel%. Met 1 cent of zo. Er zijn toch altijd mensen die blijven slapen.zonnigtype schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:59:
[...]
Op korte termijn gaat wel lukken. Als markt blijft aantrekken en er ook nog een vorm van kropje sla salderen ("zelflevering" etc.) bovenop komt, gaan we met vele tientallen MWp-en zo niet paar honderd per jaar d'r bovenop in de gevarenzone terechtkomen. Niemand weet hoe de pijn bij Min. Fin., en vooral bij de haaien van VVD, etc. zal overkomen. Ga er niet van uit dat ze de pijn zullen verbijten daar. In ieder geval niet langdurig.

Tja, hoe hard moet "grid pariteit" achter ons liggen voordat de grootste snurkers ook wakker gaan worden? Hoe hoger de EB (en daarmee de BTW over EB) hoe groter het verschil tussen kosten van een zelf opgewekte zonnestroom kWh (gesaldeerd) en "makkelijke mix uit het net getrokken" (ondanks een marginale verlaging van het "leverings"deel zoals Vattenfall per 1-1-2013 gaat doen). Het kan hard gaan, als volksstammen inclusief gek gemaakte henkies en ingrids het "ei van Columbus" op stroomgebied gaan ontdekken. Zichzelf versterkende trend, waar steeds minder mensen weerstand tegen zullen kunnen bieden...Bezuiniger schreef op zondag 18 november 2012 @ 23:15:
[...]
Ik denk dat het wel zal meevallen. De huidige aanpak kun je nog wel even volhouden: met iedere 0,1% extra PV aandeel gooi je gewoon de EB weer even omhoog voor de andere 99,zoveel%. Met 1 cent of zo. Er zijn toch altijd mensen die blijven slapen.
* edit * ... nog even afgezien van het steeds sterker wordende "de buren hebben het, dus ik wil het ook (maar dan wel een stukkie groter)" effect ...
[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 18-11-2012 23:24 . Reden: mine must be bigger than yours cascade ]
Sinds woensdag heb ik een piggyback in mijn SMA 2100tl zitten. Vandaag heb ik zitten kijken met de Sunny Explorer in de inverter. Nu kun je de opstart spanning veranderen van 150v naar 125 en het maximale vermogen van 2150W naar 2250. Is het nu slim om deze waardes aan te passen zodat de inverter eerder opstart en meer vermogen aan kan.
Alvast bedankt.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Beneden de 1 dollar/aandeel koers wordt beschouwd als gevarenzone. Te lang achter elkaar op dat niveau, en beursdirectie kan besluiten het aandeel van de beurs te knikkeren. In het geval van JA Solar: NASDAQ.
JA Solar is een van de grootste cellen producenten ter wereld.
Suntech staat er niet veel beter voor, ook al langere tijd (ver) onder die 1 dollar grens...
Verwijderd
ik vraag me het volgende even af indeze :xxxMaverick schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:37:
1x sunmaster xs3200
24x schletter tussenklem
hoe wil deze leverancier 14 panelen leggen, het opp is 3 bij 9
2 panelen van 160 naast elkaar past niet op 3 meter
5 panelen naast elkaar en dan 2 rijen achter elkaar ( is 8m breed ) kom je uit op 10 panelen geen 14
Een zou voor een andere omvormer gaan die je ook buiten kan hangen. gewoon buitenkant gevel
hoef je geen gat te boren en grondkabel in een buis gelijk naar omvormer. scheelt ook door fundering boren
de 2e set DC kabels begrijp ik ook niet waar die voor nodig is.
persoonlijk denk ik max 5000 euro voor het pv systeem plus 1500 euro voor plaatsing
is max 6500
ken je toevallig iemand die handig is of ben je zelf handig genoeg, dan kan het zelf aanleggen dan zit je op max 5000 euro
ohja die Schans optie zou ik zeker voor gaan.
Verwijderd
Ik woon een paar KM uit de kustzonnefreak schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:42:
[...]
Je zult het vooral van lichte bewolking moeten hebben die geeft indirect instraling die de panelen om kunnen zetten in energie.
Als je een heel heldere dag hebt zonder wolken dan zal het vies tegen vallen. Als je echt vlak bij de kust woont dan heb je naar verhouding een meer heldere hemel dan iemand die een paar kilometer verder weg woont. Dit kan dan een groot nadeel voor je zijn.
Is jou zuiddak dan zo'n onmogelijke vestiging of wat zijn je bezwaren er tegen. Anders misschien een foto
als dat mogelijk is.
Mijn woning heeft maar 1 dakdeel, dus 1 groot schuin dak richting het noorden.
Het zuiddak is dus geen optie omdat ik die niet heb
5 in landscape is 8 meter (grofweg)Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 07:00:
[...]
ik vraag me het volgende even af indeze :
5 panelen naast elkaar en dan 2 rijen achter elkaar ( is 8m breed ) kom je uit op 10 panelen geen 14
3 rijen boven elkaar is 3 meter (grofweg)
totaal 15 panelen
hoe ie aan 14 komt is mij ook ff een raadsel
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Hoe die aan 3400Wp komt met 14 panelen (242,86 Wp per stuk?) is al een raadsel. Gegarandeerde plus tolerantie?MieJuul schreef op maandag 19 november 2012 @ 12:48:
[...]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Op zich is de $1 grens niet zo heel belangrijk. De enige consequentie is mogelijke delisting van de beurs, maar dat beinvloedt de resultaten verder niet. De oplossing is overigens ook triviaal: een reverse split waarbij meerdere aandelen samengevoegd worden tot 1 met een hogere koers. Voor JA Solar is dit al aangekondigd per 1 december: http://247wallst.com/2012...to-a-reverse-stock-split/zonnigtype schreef op maandag 19 november 2012 @ 02:04:
Hoe lang dit nog goed kan blijven gaan vraag ik me af:
[afbeelding]
Beneden de 1 dollar/aandeel koers wordt beschouwd als gevarenzone. Te lang achter elkaar op dat niveau, en beursdirectie kan besluiten het aandeel van de beurs te knikkeren. In het geval van JA Solar: NASDAQ.
JA Solar is een van de grootste cellen producenten ter wereld.
Suntech staat er niet veel beter voor, ook al langere tijd (ver) onder die 1 dollar grens...
Belangrijker dan de aandelenkoers zijn de boeken. Zie bijvoorbeeld de cijfers onder het kopje 'financials' op google finance. Hierbij moet je wel rekening mee houden dat Chinese bedrijven niet bekend staan om hun waarheidsgetrouwe rapportage. Desondanks zijn de cijfers tekenend: Suntech, JA Solar, Canadian Solar, etc. hebben allen een schuld/bezittingen ratio van ca 50% waarvan veel kortlopende schulden. Ook tekenend is hoe de verliezen over het afgelopen jaar het eigen vermogen ('equity') van de bedrijven heeft aangetast:
Suntech: -58% (!)
JA Solar: -16%
Canadian Solar: -16%
Even kort naar de cijfers gekeken hebben kom ik tot de volgende ordering van financiele wantoestand: Suntech, JA Solar, Canadian Solar. Die laatste lijkt er nog het beste voor te staan omdat ze de operationele verliezen nog enigszins onder controle hebben en even vooruit kunnen qua eigen vermogen. Desondanks zeer riskante sector.
Als je andersom rekent is er een mogelijkheidMieJuul schreef op maandag 19 november 2012 @ 12:48:
[...]
5 in landscape is 8 meter (grofweg)
3 rijen boven elkaar is 3 meter (grofweg)
totaal 15 panelen
14x240Wp= 3360Wp, de opgegeven efficientie van de panelen is 14,75% dat betekent dat je 22,8m2 op een horizontaal oppervlak van 27 m2 dient te pakken. Dat is alleen mogelijk als je 2 rijen van 7 panelen
in portait plaatst op een mini-schans onder een hoek van 25 graden (300cm) of meer
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Hartelijk dank voor de toelichting en uitweidingen. Economie is niet mijn sterkste kant, en aandelenkoersen en alle pecunia prietpraat die daar mee gepaard gaan al helemaal niet. Maar dat de positie van de "Chinese Reuzen" niet florissant was/is geworden was al langer duidelijk. Hopen dat de voeten van die reuzen niet uit het bekende leem zijn gebouwd. Zou wel eens een klapper kunnen gaan geven waar die van Q-Cells bij verbleekt. Een klap die het Koreaanse chemie conglomeraat Hanwha heeft opgevangen, maar zoveel van die kapitaalkrachtige vangnetten zijn er ook weer niet...Rukapul schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:00:
[...]
Op zich is de $1 grens niet zo heel belangrijk. De enige consequentie is mogelijke delisting van de beurs, maar dat beinvloedt de resultaten verder niet. De oplossing is overigens ook triviaal: een reverse split waarbij meerdere aandelen samengevoegd worden tot 1 met een hogere koers. Voor JA Solar is dit al aangekondigd per 1 december: http://247wallst.com/2012...to-a-reverse-stock-split/
Belangrijker dan de aandelenkoers zijn de boeken. Zie bijvoorbeeld de cijfers onder het kopje 'financials' op google finance. Hierbij moet je wel rekening mee houden dat Chinese bedrijven niet bekend staan om hun waarheidsgetrouwe rapportage. Desondanks zijn de cijfers tekenend: Suntech, JA Solar, Canadian Solar, etc. hebben allen een schuld/bezittingen ratio van ca 50% waarvan veel kortlopende schulden. Ook tekenend is hoe de verliezen over het afgelopen jaar het eigen vermogen ('equity') van de bedrijven heeft aangetast:
Suntech: -58% (!)
JA Solar: -16%
Canadian Solar: -16%
Even kort naar de cijfers gekeken hebben kom ik tot de volgende ordering van financiele wantoestand: Suntech, JA Solar, Canadian Solar. Die laatste lijkt er nog het beste voor te staan omdat ze de operationele verliezen nog enigszins onder controle hebben en even vooruit kunnen qua eigen vermogen. Desondanks zeer riskante sector.
Verwijderd
Verwijderd
Als ik dit namelijk vergelijk met de volgende site: http://www.zonnepanelen-i...kenhulp-terugverdientijd/
Dan kom ik op een verschil van ~1.5-2jaar terugverdientijd ?
Verwijderd
Deze site rekent volgens mij wel vrij goed het aantal kWh uit, maar de prijs per kWh is vrij hoog (23 cent) en een jaarlijkse stijging van 7% is ook niet realistisch.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:47:
Als ik dit namelijk vergelijk met de volgende site: http://www.zonnepanelen-i...kenhulp-terugverdientijd/
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Welke panelen en omvormer ga je plaatsen?Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:58:
Dit weekend begonnen met plaatsen van 10 x 250 wp panelen na lang wachten. Het plaatsen van de profielen had nogal wat voeten in de aarde. Helaas geen clickfit maar iedere beugel gaatje boren in profiel en daarna vastratelen. Nam erg veel tijd in beslag en nu liggen er nog maar 4 panelen mede doordat we langs de voorkant over dak moeten naar achteren ivm serre. Volgende weekend maken we het af en dan wachten op de lange zonnige dagen. Komt goed !
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
wel heel grof, als ik 1% verhoging doe en 0,21 cent voor een kWh blijft het 4 jaar wat het ook met 7% en 0,23 cent is.antonboonstra schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:14:
[...]
Deze site rekent volgens mij wel vrij goed het aantal kWh uit, maar de prijs per kWh is vrij hoog (23 cent) en een jaarlijkse stijging van 7% is ook niet realistisch.
ik heb er ook eens een gezien die het in maanden berekende.

Verwijderd
Gefeliciteerd!harry.rb schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:32:
Installatie ook klaar hier :-) 13x Amerisolar op SMA SB3000TL-21. Nu even wachten op de zon...
[afbeelding]
Waarom ben je eigenlijk in het midden van het dak begonnen?
Is heel wat puzzelwerk aan vooraf gegaan. Het dakraam zat me een beetje in de weg en wilde het er graag netjes om toe werken...Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:34:
[...]
Waarom ben je eigenlijk in het midden van het dak begonnen?
Verwijderd
Geld moet er wel zijn en het moet ook nuttig zijn.. Mijn westdak kan ook straks nog precies 1 rij panelen bij op, maar ik verbruik al te weinig om 3 rijen volledig effectief te benutten, laat staan 4:buyksloot schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:38:
Ik had het helemaal vol gelegd als je toch eenmaal bezig bent
Iemand nog een antwoord op mijn vraag over de DC schakelaar?
Ziet er netjes symetrisch uit!harry.rb schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:32:
Installatie ook klaar hier :-) 13x Amerisolar op SMA SB3000TL-21. Nu even wachten op de zon...
[afbeelding]
Maarre de zon, dat duurt nog wel even ...... ( don't hold your breath )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als bedrijf kost het toch haast niets, plus je betaald nog minder belastingVerwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:46:
[...]
Daarnaast spelen de kosten ook wel een rol
Ziet er mooi uit!harry.rb schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:32:
[afbeelding]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
En alles zelf gedaan, alleen hulp van een hoogwerker ;-)
Bedankt voor de info. Inderdaad erg vreemd die 14. een andere leverancier gaf aan max 9.....ok, dit zegt veel over het vertrouwen wat ik nu weer in dit bedrijf moet hebbenVerwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 07:00:
[...]
ik vraag me het volgende even af indeze :
Een zou voor een andere omvormer gaan die je ook buiten kan hangen. gewoon buitenkant gevel
hoef je geen gat te boren en grondkabel in een buis gelijk naar omvormer. scheelt ook door fundering boren
de 2e set DC kabels begrijp ik ook niet waar die voor nodig is.
persoonlijk denk ik max 5000 euro voor het pv systeem plus 1500 euro voor plaatsing
is max 6500
ken je toevallig iemand die handig is of ben je zelf handig genoeg, dan kan het zelf aanleggen dan zit je op max 5000 euro
ohja die Schans optie zou ik zeker voor gaan.

Voor zover ik weet niet noodzakelijk, maar wel handig als je overdag de omvormer wil loskoppelen. Ik zie het een beetje als afsluiters voor en na de CV ketel. Enorm handig als je de ketel of expansievat moet vervangen, maar normaal gesproken heb je ze niet nodig.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 14:18:
De leverancier van de panelen gaf trouwens aan dat hij normaal een DC-schakelaar opneemt, is dat noodzakelijk met 3600wp op een AEG PV4600?

13 - Zonnepanelen, merk ET Solar 250 Wp (3250 Wp) kleur blauw
- 1 Omvormer Samiel Power 3000 solarriver tl
Dit alles voor € 4650,-
Aanleg € 726,-
Transport €180,-
Het is een normaal schuindak met vrijzicht op het zuiden.
Alvast dank,
gr
Marco
Dat helpt natuurlijk niet als je je omvormer wilt wisselen. Mijn SB3300 heeft een Electronic Solar Switch, die maakt wel je omvormer spanningsloos, maar helpt niet als je de omvormer zelf volledig wilt vervangen.Mr-Leo schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:59:
Mijn Delta heeft een ingebouwde DC schakelaar
[afbeelding]
Verwijderd
neem even een voorbeeld een kleine schans
korte hoge zijnde 1m lange zijde op grond 2 m dan is schuine zijde 1,72 (wortel 3 )
hierop kan je paneel leggen van 1m breed en 1,60 .. 65 lang
laten we het raam even open dan kan je 8 panelen naast elkaar
8*265 wp panelen = 2120 wp, zou bij het raam ook op deze manier een paneel kunnen dan is het 9 panelen
.
pak je een constructie zoals ik ze bijv op mijn blokhut heb liggen ofteweel je maakt een schans van
3meter breed en 1meter hoog .
dan 1 schuine dakhelft dan kan je op 3m breedte 3 panelen landscape kwijt
9 meter lengte delen door 1,6 = 5 stuks a 3 rijen kom je uit op 15 panelen
misschien iets korter ivm je raam 5panelen naast elkaar landschaap is 8 meter zou precies meoten kunnen volgens mij..
PS je omvormer ?
Mijn SMA SB300TL-21 heeft een "Electronic Solar Switch" hiervoor, oftewel:Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:46:
Ik heb de handleiding van de AEG4000 er even bijgepakt, maar die heeft zoiets volgens mij niet. Sterker nog, volgens mij heeft dat ding helemaal niets. De handleiding zelf is ook lang niet zo netjes als van SMA. Ik zag zo snel niet eens een waarschuwing.De ESS is een DC-Lastscheidingseenheid. De ESS verhindert dat bij het loskoppelen van de
DC-connectors een lichtboog ontstaat.
Ik snap dus wel dat de installateur zelf een DC-lastscheider toevoegt.
Nooit een risico dus om met een enorme spanning op de DC-connectors geconfronteerd te worden.
voor mij: 9 x Suntech SuperPoly STP305-24/Vd en AEG Protect PV2800+, FP4all logger, plat dak 15 graden, zuid
en voor mijn pa 10 x Yingly 265 WP Mono en AEG Protect PV2800+, FP4all logger, schuin dak 35 graden, zuid west
zelf geplaatst en aangesloten...
Vraagje: de fp4all logger doet het prima, ook de logging naar internet. Wilde echter vanavond ook de logging naar pvoutput aanzetten echter de logger is nu niet meer lokaal te benaderen omdat deze uitschakelt na zonsondergang. Kan dit alleen overdag of is hier een work around voor?
[ Voor 22% gewijzigd door jschoorl2 op 19-11-2012 21:26 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Done
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
TL omvormers hebben vrijwel altijd een directe connectie met het lichtnet waardoor je mogelijk een schok op zou kunnen lopen.Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:46:
[...]
Geld moet er wel zijn en het moet ook nuttig zijn.. Mijn westdak kan ook straks nog precies 1 rij panelen bij op, maar ik verbruik al te weinig om 3 rijen volledig effectief te benutten, laat staan 4:Daarnaast spelen de kosten ook wel een rol
Een werkschakelaar is precies dat, het betekent dat de draden welke van de panelen komen ten alle tijden zwevend zijn. Dit betekent dat als je een paneel uit de string trekt aan geen van de beide aansluitingen een potentiaal kan ontstaan. Zo kan je dus veilig een nieuwe stekker knijpen op het dak.
Zo zie ik bijvoorbeeld dat mijn SMA SB 2000HF ook als deze niet aan staat door middel van de AC schakelaar er wel degelijk een hoog ohmig interne belasting waarneembaar is. (Open string spanning varieert door werkschakelaar aan uit te zetten) Met andere woorden, er bestaat de kans voor potentiaal verschil als je zelf in het midden van de string zit.
Voor een habbekrats heb je dus zoiets: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0727.jpg
Ik heb er MC4 connectoren opzitten, knap als je daar een schok van krijgt. Er staat op mijn MC4 connectoren (of op de inverter) dat je die niet onder "load" mag (uit?)schakelen. Gewoon AC uitschakelen=geen load. Maaruh waarom zou je die stekkers eruit moeten trekken en hoe vaak komt dat voor? Ik laat die stekkers er het liefst inzitten omdat de inverter anders geen energie levertdatabeestje schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:58:
[...]
TL omvormers hebben vrijwel altijd een directe connectie met het lichtnet waardoor je mogelijk een schok op zou kunnen lopen.

Vanwaar die DC werkschakelaars?databeestje schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:58:
Voor een habbekrats heb je dus zoiets: http://iserv.nl/files/pics/solar/DSC_0727.jpg
De SB 2000 HF heeft toch al een DC schakelaar aanboord (zwarte onderkant omvormer).
Middels de aanwezige trafo heb je bovendien ook al een galvanische scheiding met het net.
[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-11-2012 22:15 ]
Omdat men vindt dat ik maar een andere omvormer moet plaatsen voor 2 MPP trackers.Speksteenkachel schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:12:
[...]
Vanwaar die DC werkschakelaars?
De SB 2000 HF heeft toch al een DC schakelaar aanboord (zwarte onderkant omvormer).
En het is lekker makkelijk voor het achteraf opbouwen en aansluiten van de ampere meters.
De Voltmeter is helaas nog steeds in transport, kan even duren voor de zeilboot aankomt, schijnt de 23e oktober verscheept te zijn.
Noodzakelijk, nee, maar wel erg handig. Net als voetkranen voor de radiatoren. Daar heb ik in 3 jaar tijd nu al een paar keer plezier van gehad.
[ Voor 9% gewijzigd door databeestje op 19-11-2012 22:19 ]
Nou ik hoop dat mijn omvormer het 20 jaar vol houdtdatabeestje schreef op maandag 19 november 2012 @ 22:16:
Voor het geval je een keer een andere hebt.
Nou ik hoop dat mijn omvormer het 20 jaar vol houdt
[/quote]
Ik ga voor 50 jaar
Ben al blij dat mijn eerste 1.000 kWh geproduceerd hebbende OK4 omvormertje "al" elf jaartjes zijn noeste uurtjes heeft gedraaid.
Tweede gaat mogelijk dit jaar nog, en anders begin 2013 ook over die "magische grens" heen. Al mooi zat.
Ik schat in dat je dan [dus] geen omvormertjes hebt draaien die ontworpen zijn voor bevestiging op (de achterkant van) een plm. 100 Wp paneeltje, en die een off-the-shelf rendement blijken te hebben van zo'n 91%.buyksloot schreef op maandag 19 november 2012 @ 23:42:
Mijn eerste 1000 Kwh hoop ik toch in dec te halen, ben eind okt net begonnen

Verwijderd
Verwijderd
Wat is een habbekrats en waar komt dat vandaan?databeestje schreef op maandag 19 november 2012 @ 21:58:
[...]
TL omvormers hebben vrijwel altijd een directe connectie met het lichtnet waardoor je mogelijk een schok op zou kunnen lopen.
Een werkschakelaar is precies dat, het betekent dat de draden welke van de panelen komen ten alle tijden zwevend zijn. Dit betekent dat als je een paneel uit de string trekt aan geen van de beide aansluitingen een potentiaal kan ontstaan. Zo kan je dus veilig een nieuwe stekker knijpen op het dak.
Zo zie ik bijvoorbeeld dat mijn SMA SB 2000HF ook als deze niet aan staat door middel van de AC schakelaar er wel degelijk een hoog ohmig interne belasting waarneembaar is. (Open string spanning varieert door werkschakelaar aan uit te zetten) Met andere woorden, er bestaat de kans voor potentiaal verschil als je zelf in het midden van de string zit.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 00:27:
Bij deze mag ik mij ook tot de trotse bezitter van 3675wattpiek uur aan zonnepanelen rekenen. Hopelijk komt de aanvraag voor de subsidie ook goed door en kan ik ergens in december de panelen op het dak hebben liggen
Cool, welke omvormer is het nu geworden, heb dat even gemist.Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 00:27:
Bij deze mag ik mij ook tot de trotse bezitter van 3675wattpiek aan zonnepanelen rekenen. Hopelijk komt de aanvraag voor de subsidie ook goed door en kan ik ergens in december de panelen op het dak hebben liggen
Verwijderd
Ook ondergedementioneerd net als hier, ik ben benieuwd naar je productie
Hier moet ik even op inhaken:Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 20:31:
@maverick, ik weet niet hoe de zon staat tov je dak, maar dat is het 1e om naar te kijken.
neem even een voorbeeld een kleine schans
korte hoge zijnde 1m lange zijde op grond 2 m dan is schuine zijde 1,72 (wortel 3 )
hierop kan je paneel leggen van 1m breed en 1,60 .. 65 lang
laten we het raam even open dan kan je 8 panelen naast elkaar
8*265 wp panelen = 2120 wp, zou bij het raam ook op deze manier een paneel kunnen dan is het 9 panelen
.
lange zijde op de grond is dan 1,72m en schuine zijde is dan 2m
[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 20-11-2012 06:52 ]
Eentje heb ik aangevraagd op werkadres, alwaar ABB vertegenwoordiger net een paar week geleden is geweest om (bij) te praten over hun smissline productlijn. Brochure meldt overigens 1000 puls/kWh (gister even nagelezen), eerder zag ik op dit forum ik meen een 500 puls/kWh voorbijkomen, maar dat lijkt me weinig. Ook via eigen bedrijf eentje aangevraagd, als relatie bij ABB onbekend.
Ze zullen het wel druk hebben; een sociale werkplaats zoeken om de zending klaar te maken, of de landelijke vertegenwoordigers vlooien eerst door de aanvragen om die mooien zelf af te vangen, of ...
Sorry hoor, maar het zit nu eenmaal in het Einheiten Polizei bloed.Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 00:39:
Gut leuk dat je ook panelen krijgt... Vallen we over 1 woordje, is al weg hoor
Gefeliciteerd met je installatie, en bak ze. Had je al foto's geplaatst? Ook nog ff aanmelden op Anton B's weergaloze lijst (GoT leden: 669 kWp, op naar de duizend...).
Duurzame Energie en Domotica: FAQ
Wie gaat er binnenkort onder de € 1,--/Wp, all-in? Wel zelf (een boel) dingen doen, anders lukt het niet. De installateurs willen ook hagelslag op hun boterham. Als ze die laatste kunnen kopen, that is...
Verwijderd
Verwijderd
Dat is kwatch natuurlijk, al die bedrijven gaan slecht atm dus wie zegt dat jij nog garantie hebt over 10 jaar?Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:47:
Tja ik had ook de keuze voor panelen van Scheuten, dat had 500 euro gescheeld op een bedrag van 4k, dan was ik er ook wel. Maar ik heb toch maar gekozen voor de duurdere Canadians, ook omwille van een stuk garantie/stabiliteit van het bedrijf.
Maar mijn grootste kostenbesparing zit in de omvormer en montage materiaal, de panelen scheelt niet eens veel.
Maar als ik het over 4 jaar weg gooi ben ik nog op 0.
Verwijderd
M'n volgende duurzame project wordt warmwatercollectoren al dan niet aangevuld met een warmtepomp, maar dat is iets voor over een jaar of anderhalf, eerst de tuin enzo doen
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 10:00 ]
Niet weggooien. Weg geven aan een arme sloeber die geen panelen kan kopen.Rol-Co schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:54:
Maar als ik het over 4 jaar weg gooi ben ik nog op 0.
In het uiterste geval inleveren bij een van de drie PV-Cycle punten. Maar dat stadium mogen ze nooit na 4 jaar hebben bereikt...
http://www.pvcycle.org/collection-points/
Huh? Wablief? Waar? Heb je een Google Maps of BingMaps link?4k op je dak is nog niet eens zo gek, sommige mensen zetten 30k op de straat.
Geen google voor nodig zonnigtype, kijk even uit je raam en je ziet er meerderezonnigtype schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:13:
[...]
Niet weggooien. Weg geven aan een arme sloeber die geen panelen kan kopen.
In het uiterste geval inleveren bij een van de drie PV-Cycle punten. Maar dat stadium mogen ze nooit na 4 jaar hebben bereikt...
http://www.pvcycle.org/collection-points/
[...]
Huh? Wablief? Waar? Heb je een Google Maps of BingMaps link?
Dan is 4k op je dak zeker niet de slechtste uitgave.
Met zachte stem verwijderd
Voor die 15 watt die er per systeem momenteel uitkomt, mag die wat mij betreft blijven zittenSpeksteenkachel schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:21:
Er zat net een reiger op m'n dak![]()
Met zachte stem verwijderd![]()
Tenzij die gaat schijten natuurlijk
Teveel schaduw?Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:21:
Er zat net een reiger op m'n dak![]()
Met zachte stem verwijderd![]()
Die zitten hier zelden op dak, vinden ze te hoog denk ik.
Kan je gelijk zien of optitrack goed werktSpeksteenkachel schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:27:
Er komt op dit moment 1,5 kW uit m'n installatie, een flinke klodder reigerpoep kan ik niet gebruiken.

Hoe heb je dat nu voor elkaar gekregen dan? Ik kom met de beste wil niet onder de € 1.40 voor een platdak-set. (ook al belachelijk laag natuurlijk)Rol-Co schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:46:
Hier al vanaf het begin onder de euro all in zonnig, wel zelf op dak gemonteerd natuurlijk. Maar met 90 cent per watt piek er wel onder.
Wel in gedeeltes maar daardoor ook iets meer verzendkosten, panelen van ebay nieuw alleen wel kleintjes en de omvormer ook via ebay nieuw met gar voor 385,-blissard schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 10:43:
[...]
Hoe heb je dat nu voor elkaar gekregen dan? Ik kom met de beste wil niet onder de € 1.40 voor een platdak-set. (ook al belachelijk laag natuurlijk)
Montage materiaal, 42m rails en voor 31 panelen klemmen via forum lid hier, dakhaken na laten maken van rvs voor 150,- voor 34 stuks. (kosten normaal 9,- ps)
I.v.m. schaduw heb ik gekozen voor een systeem met optimizers, dat alleen al (optimizers + inverter) tegen de €0,70/Wp loopt
Ja dan word het een heel ander plaatje natuurlijk, hier was het ook als testje begonnen of ik het wat vond en op een plat dak, maar dan komt dat hardnekkige virus heCranberry schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 11:23:
@Rol-Co, dat verklaart bespaart een hoop ;-)
I.v.m. schaduw heb ik gekozen voor een systeem met optimizers, dat alleen al (optimizers + inverter) tegen de €0,70/Wp loopt
Zo erg zelfs dat ik al aan het kijken ben voor panelen op noord of een zomer set voor op de carport die ik simpel kan afbreken in de winter.

Zuid zonder schaduw niet meer iedergeval.
Was in mei 2010 wel anders voor m,n eerste installatie ex montage 3,33 euro/WpRol-Co schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 09:46:
Hier al vanaf het begin onder de euro all in zonnig, wel zelf op dak gemonteerd natuurlijk. Maar met 90 cent per watt piek er wel onder.

had met 2 jaar wachten veel kunnen besparen.
Tussen 8:30 en 9:00 zouden ze komen. Om 10:00 maar gebeld en kreeg te horen dat het fout was gegaan. Stond wel op de agenda maar ze waren ergens anders aan het werk?? Zwaai zwaai vrije dag...
Nu komen ze over een week. Ik hou m'n hart vast
Ik heb ook een vergissing begaan
Dit topic is gesloten.