Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 196 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.871 views

Onderwerpen

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-10 15:26
Heeft iemand toevallig een idee wat zo`n zonneschans kost?

http://www.zonenco.nl/zonneschans-panelen-met-de-buren/

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 17:46

databeestje

Von PrutsHausen

Geen idee maar het ziet er erg mooi uit. In de foto met de man ernaast vallen de afmetingen alles mee.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
In die schans van 6 in portret zit voor 300 euro aan materiaal ex btw
De basis van die schans is vergelijkbaar met mijn 2 schansen 8)

PClop wordt hier vrolijk van, jatten ze eens iets goeds van mij, heerlijk

[ Voor 11% gewijzigd door PClop op 15-11-2012 17:21 ]

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:13:
[...]

energiastic, hier van het forum, heeft een programma geschreven ( windows service ) die de omvormer elke 5 seconden uitleest en opslaat in een tab gescheiden bestand. Die lees ik weer in met jSunnyreports.

http://morpheus.flitspaal.nl
Nou ik wil ook wel dit programma,lijkt me heel zinning

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05
Even een vraag hier, mijn ouders hebben een offerte lopen voor 90 x 240Wp panelen canadian solar, deze zullen volgende week geplaatst worden. Maar nu krijgen ze bericht dat er een beperkte voorraad is en bieden ze als alternatief 92 x 230Wp panelen aan van Yingli. Hiermee heb je 440Wp capaciteit minder en dat zal gecrediteerd worden.
Maar zit met 2 dingen nog:
1) Zijn de yingli kwalitatief gelijkwaardig aan de canadian panelen? (aangezien het 230Wp panelen zijn is het type YGE 230 lijkt me)
2) Kosten deze net zoveel als de canadian panelen, anders mag hiervoor ook nog wel een correctie komen lijkt me

(Garantie is gelijk aan de canadian panelen zover ik weet.)
Anders is het misschien beter om te wachten tot er weer voldoende canadian solar panelen zijn.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Yingli is 1 van de grootste producenten van zonnepanelen en staat goed aangeschreven. Het zijn beide Poly panelen als ik dat type nummer vergelijk met de CS6P panelen. Dus zondermeer vergelijkbaar.

De panelen zullen wat ouder zijn, volgens zonnigtype gaan de meeste nieuwe (hoger vermogen) panelen naar de projecten in Duitsland waar de vraag veel hoger is vergeleken met Nederland.

Yingli heeft wel degelijk 240 Wp panelen maar de vraag is dus hoe goed deze verkrijgbaar zijn op dit moment. Zeker in grotere hoeveelheden.

Verwijderd

het is toch slechts offerte status nog?
als een yingli 230 qua prijs gelijk is aan een canadian solar 240 dan is tie feitelijk duurder

kan je die 2 extra panelen wel kwijt?
kijk hier eens http://www.westlandsolar....ijn-zonnepaneel-6832.html
hier worden ze per pallet tegelijk aangeboden en uit voorraad leverbaar

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 18:56 ]

• Emcee
Ze zijn al wel akkoord met de offerte gegaan (aanbetaling al gedaan enz), maar daarin staat dat er canadian solar geleverd zal worden zodoende. Dus dan is het of akkoord gaan met de yingli panelen of wat langer wachten op de canadian anders denk ik, kan eens navragen wat de extra levertijd is. Anders liggen ze volgende week op het dak :)

Wat ik er zo van zie zijn de Yingli panelen ook wel okay, zolang er geen chinese handleiding bij zit ;)

Verwijderd

Bedankt voor de reacties, ik weet dat 4100Wp op het Noorden niet de meest gunstige optie is maar het huis heeft nu eenmaal maar 1 groot schuin dak van 15graden.
De terugverdientijd loopt volgens mijn berekeningen wel behoorlijk op maar is nog steeds soort van acceptabel.

@mkleinman goed om te horen dat die logging werkt! Ik zat er zelf aan te denken om iets van een Raspberry Pi in het netwerk te hangen voor web-logging(local is standaard al uit te lezen) aangezien de Solarmax Maxweb XP log module zeker > €800,- gaat kosten.

@antonboonstra een kleinere omvormer heb ik inderdaad overwogen maar dan bestaat de kans dat ik in de zomer tijdens de piek aan de max of meer van de omvormer zit.
Ik woon zelf redelijk dicht bij de kust en dat icm de 15graden helling zou toch nog een redelijk resultaat moeten opleveren.

@S.Death het is inderdaad niet de meest ideale locatie maar ben niet van plan om te verhuizen naar een woning waar efficiëntere panelen op passen :P
Voor deze installatie kom ik bijna om in de wirwar van berekeningen, het vervelende is van het weer is dat ik er pas wat over kan zeggen als deze setup een paar jaartjes draait.

@Terpen Tijn Langs de kust, vrijstaande woning en geen panelen in de buurt bij de kleine schoorsteen dus dat zit volgens mij wel goed ;)

@revolution-nl zie hierboven ;)

Kan iemand mij vertellen tot in hoeverre ik mij zorgen moet maken over het verlies van opbrengst i.v.m. vervuiling door de 15graden plaatsing en met welk interval ik deze schoon moet maken?

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb nog weinig datasheets gezien waarvan de fabrikant niet een engelse versie had, aldanniet met een mooi youtube introductie filmpje met suave amerikaans gesproken ondertoon.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06:35

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Emcee schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:05:
Ze zijn al wel akkoord met de offerte gegaan (aanbetaling al gedaan enz), maar daarin staat dat er canadian solar geleverd zal worden zodoende. Dus dan is het of akkoord gaan met de yingli panelen of wat langer wachten op de canadian anders denk ik, kan eens navragen wat de extra levertijd is. Anders liggen ze volgende week op het dak :)

Wat ik er zo van zie zijn de Yingli panelen ook wel okay, zolang er geen chinese handleiding bij zit ;)
Grote kans dat die Canadians uit China komen :) Overigens zou mijn keuze juist op de Yingli's vallen, liefst de nieuwste types, maar dat is dus geen optie bij jou.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De Duitse netwerkbeheerders verwachten dat er in 2017 maar liefst 55GWp aan zonne-energie geinstalleerd is in Duitsland _/-\o_
Nog 23GW te gaan dus de komende 5 jaar.
http://www.nuzakelijk.nl/...roene-energiebronnen.html

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-11-2012 19:52 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:50:
De Duitse netwerkbeheerders verwachten dat er in 2017 maar liefst 55GWp aan zonne-energie geinstalleerd is in Duitsland _/-\o_
Nog 23GW te gaan dus de komende 5 jaar.
http://www.nuzakelijk.nl/...roene-energiebronnen.html
Je bedoelt 55Gwp erbij in 4 jaar, dan komen ze uit op over de 80Gwp. Dat wil zeggen, als ze het huidige tempo van 7-9GWp per jaar volhouden. Ik gok er niet op dat langzamer zal gaan, met dank aan de goede keuze van de Hr. Scheer.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nee dat staat er niet, 55GWp aan opgesteld vermogen.
Eind 2012 is er al 32GWp geinstalleerd.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op donderdag 15 november 2012 @ 20:10:
Nee dat staat er niet, 55GWp aan opgesteld vermogen.
Eind 2012 is er al 32GWp geinstalleerd.
Ik begrijp wel dat het in het artikel staat :) , ik geloof alleen niet dat het ook zo gaat gebeuren. Vandaar dat de 55GWp erbij waarschijnlijker is. Als ze in september al 0.98Gwp plaatsen, dan kan 48 maanden zo maar 55GWp worden. :9

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:28:
[...]

Waarom moet een apparaat persee modern zijn? Ik heb liever beproefde techniek, zeker als de oude techniek functioneel gelijk is aan nieuwe techniek. Dat is ook de reden waarom ik een SB1200 heb ipv een omnik of ander chinees merk.

Pas als de chinezen zich bewezen hebben zijn ze ook in de race, anders niet.
zelfs het geemailleerde deksel komt uit china,
assembled in germany
er zit vrijwel geen component in wat uit duitsland komt
de andere merken die je noemt gebruiken dezelfde componenten vaak zelfs IGBT identiek
de print layout bepaald de efficiency, en die van de 2100tl is achterhaald, ook van de 1200
Wikipedia: Insulated-gate bipolar transistor
de faalkans van een inverter word snel lager als het aantal componenten lager is
ik ben verbaast over mijn sungrow, daar zit vrijwel niets meer in, en is ook klein en goed te tillen,
de aeg protect trouwens ook (both made in china)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 21:13 ]

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:22:
Bedankt voor de reacties, ik weet dat 4100Wp op het Noorden niet de meest gunstige optie is maar het huis heeft nu eenmaal maar 1 groot schuin dak van 15graden.
De terugverdientijd loopt volgens mijn berekeningen wel behoorlijk op maar is nog steeds soort van acceptabel.
Je zult het vooral van lichte bewolking moeten hebben die geeft indirect instraling die de panelen om kunnen zetten in energie.
Als je een heel heldere dag hebt zonder wolken dan zal het vies tegen vallen. Als je echt vlak bij de kust woont dan heb je naar verhouding een meer heldere hemel dan iemand die een paar kilometer verder weg woont. Dit kan dan een groot nadeel voor je zijn.
Is jou zuiddak dan zo'n onmogelijke vestiging of wat zijn je bezwaren er tegen. Anders misschien een foto
als dat mogelijk is.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:11:
[...]

de print layout bepaald de efficiency, en die van de 2100tl is achterhaald, ook van de 1200
Wikipedia: Insulated-gate bipolar transistor
de faalkans van een inverter word snel lager als het aantal componenten lager is
ik ben verbaast over mijn sungrow, daar zit vrijwel niets meer in, en is ook klein en goed te tillen,
de aeg protect trouwens ook (both made in china)
Enig idee hoe dat zit met de SMA HF omvormers, uiteraard omdat ik er zelf een heb. Er zijn betrekkelijk weinig HF trafo omvormers in omloop maar verhouden zich best redelijk qua efficientie in vergelijking met de TL modellen.

Ze zijn in ieder geval lichter en efficienter dan de LF modellen. Lijkt me een logische prijs, maar ik snap niet waarom deze duurder dan een LF zou zijn. De HF trafo is notabene kleiner en dus minder koper nodig vergeleken met de LF.

Is SMA niet de enige die nog LF trafo omvormers verkoopt?

Verwijderd

buyksloot schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:03:
[...]
Ik denk dat ik je daarnet een DM heb gestuurd... :?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:03:
Bij aluminiumshop.nl de beugels voor 10 graden portret op de dakkapel besteld. Zodra deze binnen zijn volgt er een review en foto's.

Verrassend genoeg lijken de ZNshine panelen vrijwel identiek aan de Xuyang panelen, iets andere afwerking van het alluminium profiel maar dat kan je niet makkelijk zien op 5 meter afstand. Zelfde 35mm dikte dus montage moet geen probleem worden.
Appart, meeste grote panelen zijn 45 of meer nog dik, mijn kleine paneeltjes zijn namelijk ook 35mm.

wanneer gaan ze op dak? en ben je al een beetje beter? :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:57:
[...]

Appart, meeste grote panelen zijn 45 of meer nog dik, mijn kleine paneeltjes zijn namelijk ook 35mm.

wanneer gaan ze op dak? en ben je al een beetje beter? :)
Doorlooptijd 3-10 dagen voor de beugels, en de 200Wp panelen die MDZ levert zijn 35mm dik.

Ik denk dat ik volgende week als het een dagje droog is ik de 3 panelen en clickfit rails van oost kan verwijderen. Daar kan ik op de dakkappel staan, dat maakt het een stuk makkelijker. Even een stukje solar kabel van een meter of 3 ertussen om de string weer compleet te maken en dan moet het goed komen.

Ik moet nog een steiger regelen om aan de voorkant fatsoenlijk het dak op te komen, dat ga ik pas doen als de beugels geleverd zijn. Ik heb er nu niet zo'n haast mee.

Als de steiger er is moet het in een dag wel lukken.

De verkoudheid is ruk, sinds woensdagmiddag heb ik een lek geslagen en de tank is nog niet leeg. Had vanochtend bijvoorbeeld mooi weer ervoor geweest om de oost panelen te verwijderen, lekker zonnetje. 8)

@eric-pvt He he, eindelijk een plaatje van de binnenkant van een HF series gevonden.
http://us.aving.net/news/...articleId=202165&mn_name=

[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 15-11-2012 22:10 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

databeestje schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:48:
Enig idee hoe dat zit met de SMA HF omvormers, uiteraard omdat ik er zelf een heb. Er zijn betrekkelijk weinig HF trafo omvormers in omloop maar verhouden zich best redelijk qua efficientie in vergelijking met de TL modellen.

Ze zijn in ieder geval lichter en efficienter dan de LF modellen. Lijkt me een logische prijs, maar ik snap niet waarom deze duurder dan een LF zou zijn. De HF trafo is notabene kleiner en dus minder koper nodig vergeleken met de LF.

Is SMA niet de enige die nog LF trafo omvormers verkoopt?
Ik heb de SB2500 HF, bewust gekozen vanwege de galvanische scheiding.
Welke heb jij?

Verwijderd

en hier een delta/gridfit 2200(hf) van binnen :
http://mynerdstuff.blogsp...ar-net-inverter-from.html

• Emcee
Jan Workum schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:28:
[...]

Grote kans dat die Canadians uit China komen :) Overigens zou mijn keuze juist op de Yingli's vallen, liefst de nieuwste types, maar dat is dus geen optie bij jou.
Naja het zal wel goed zitten, is een betrouwbare leverancier, toch hou ik er niet zo van dit soort wijzigingen een paar dagen voordat ze komen monteren. Ten slotte is het akkoord voor de levering al een tijd terug gegeven.
Wel veel keuzes om te maken, liander wil al een slimme meter komen zetten maar vind de draaischijfmeter ook wel best. Is het voor zonnepanelen (in het algemeen) gunstiger om enkeltarief of dag/nachttarief te nemen? Heb er eens over nagedacht maar kom er niet definitief uit.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 23:38
5100 WP op het zuiden zonder schaduw. Omvormer twee opties:
- Kostal Pico 5.5 3 fasen
- Delta Solivia 5.0 afzekeren op 20A € 500 goedkoper

Wat zouden jullie doen?

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Poecillia schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:03:

Wat zouden jullie doen?
Delta Solivia 5.0 dient afgezekerd te worden op 25A.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-10 14:42
SolarKing schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:05:
[...]

Delta Solivia 5.0 dient afgezekerd te worden op 25A.
Volgens de handleiding op 32A....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 23:38
Hoofdzekering energebedrijf is 25A. De omvormer moet dan op 20A afgezekerd worden (kennelijk zijn er geen zekeringen tussen 20 en 25A. Volgens leverancier levert de delta 22A max. Zijn ervaring is dat dit in het algemeen goed gaat.

Leverancier zal dit niet doen, maar ik kan er later altijd ook nog zelf een 25A zekering in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:08
Poecillia schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 07:42:
Hoofdzekering energebedrijf is 25A....
... maar ik kan er later altijd ook nog zelf een 25A zekering in zetten.
Lijkt me niet handig. Als je hoofdzekering een keer net iets eerder ingrijpt, kun je er iemand bij laten komen om het probleem te verhelpen

[ Voor 25% gewijzigd door Cranberry op 16-11-2012 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is ook niet toegestaan , hier komt de factor 1,6 weer bij kijken
hoofdzekering 25 A dan groepzekering max 16 A

je kan wel je hoofdzekering laten opschalen naar 1*35A dan mag je een 20A groepzekering gebruiken
als je dan een 20A C-karakteristiek gebruikt dan vang je een eventuele korstondige piek af zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:30:

je kan wel je hoofdzekering laten opschalen naar 1*35A dan mag je een 20A groepzekering gebruiken
als je dan een 20A C-karakteristiek gebruikt dan vang je een eventuele korstondige piek af zonder problemen.
1x 35 is wat lastig op een 3 fase aansluiting ?
en 3x35 A is heeeel duur......
Gewoon voor die Piko gaan, geen problemen met de hoofdzekering, nu en in de toekomst. Je kan je geld maar 1x uitgeven.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had er niet uitgehaald dat het om een 3fase aansluiting ging
dan heb je idd een 3fase inverter nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:39:
ik had er niet uitgehaald dat het om een 3fase aansluiting ging
dan heb je idd een 3fase inverter nodig
Ik haalde dat uit de Piko suggestie ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

buyksloot schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:03:
[...]

Energiastic even lief aankijken hier op het forum of je de software ook mag gebruiken :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:22:
@mkleinman goed om te horen dat die logging werkt! Ik zat er zelf aan te denken om iets van een Raspberry Pi in het netwerk te hangen voor web-logging(local is standaard al uit te lezen) aangezien de Solarmax Maxweb XP log module zeker > €800,- gaat kosten.
800 euro? VEEL en VEEL te duur. Of voor een Ebox 3350mx miniserver gaan ( <9W verbruik ) gewoon met Windows XP, of een iets luxere DN2800MT mini-itx oplossing van Intel.

En zelfs een S0 logger met een Arduino of Raspberry PI is inderdaad nog VEEL goedkoper.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb een Sunny Beam van iemand kunnen overnemen en kan nu ook tegen een zacht prijsje een SMA Piggy Back bluetooth insteekkaartje kopen voor installatie in een SMA omvormer die ik binnenkort laat installeren. De software versie van dat piggy back kaartje is 1.0. Weet iemand of je dat kunt upgraden naar minimaal versie 2.0? Kun je dat via de PC met Sunny explorer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Poecillia schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:03:

Wat zouden jullie doen?
Ik zou voor een Kostal Pico 4.2 gaan. Toch 3 fasen, maar wel een stuk goedkoper dan een 5.5. Ruim voldoende voor 5100Wp en die 350 euro (?) prijs verschil verdien je never nooit terug met eventueel piekverliezen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Nog een vraag t.a.v. (over)dimensionering: binnenkort hoop ik voor zo'n 2200Wp aan panelen te gaan installeren. Ik ga waarschijnlijk voor het optimizer + invertersysteem van SolarEdge.
Mogelijk ga ik in de toekomst nog wat panelen toevoegen (moeten dan wat goedkoper worden of aanzienlijk beter rendement leveren, omdat deze rij panelen i.v.m. schaduw alleen in de maanden april t/m augustus meedoen).
Nu sta ik voor de vraag of ik voor een 2200W inverter ga of kies voor een hoger model (3000W). Kost pak 'm beet €100 meer. Helaas staat in de datasheet niet wat de efficiency curve is bij verschillende belastingen. Als Euro Weighted Efficiency geeft men 97,6% op en desgevraagd heeft SolarEdge gemeld dat "In any case, the efficiency differences are less than 0.1% and with the SE3000 you are far from the maximum power limit."
De geschatte productie-factor is 0,8

Qua eventuele uitbreiding denk ik aan nog (max) 5x panelen van 80-100cm in landscape. Met de huidige panelen zou dat 5x 200/250 WP zijn. In totaal zou ik dan op 3250 - 3500Wp komen.
'k Woon zo ongeveer in 't midden van NL in de zone met de laagste globale instraling (980kWh/m2).
Hellingshoek 450, azimuth -100 (zuid is 0, oost -90)

Wat is het advies van de (ervarings)deskundigen? ;)

sorry voor deze zelfde vraag in korte tijd, maar er wordt hier levendig gediscusseerd, waardoor m'n vraag onder dreigt de sneeuwen. 'k Wil nl. op heel korte termijn de knoop doorhakken

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 16-11-2012 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor 100,- meer pakte ik de 3000, zeker omdat je nog panelen bij wilt leggen later, en 3500wp is mooi op een 3000wp inverter.
Mits je voldoende voltage hebt en met die extra panelen ook nog uit de voeten kan door het 2 strings te maken bijv, kijk daar wel naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Voordeel van solaredge is dat er verschillende panelen + optimizers in één string kunnen worden geplaatst.
Er kan maar één string worden aangesloten op de inverters. Voltage van die panelen is niet zo relevant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:30:

Wél toegestaan. Selectiviteit is niet verplicht (waarom komt dit toch keer op keer terug?)

Als je tóch al een 3-fase aansluiting hebt zou ik voor een Piko gaan. Gaaf apparaat. Piko 4.2 is inderdaad een aardige suggestie van antonboonstra.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 16-11-2012 10:45 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cranberry schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:23:
Nog een vraag t.a.v. (over)dimensionering:
Als de panelen op verschillende oriëntaties zitten (bijvoorbeeld oost / west) dan zou de SE2200 voldoende moeten zijn. Anders zou ik voor het relatief kleine prijsverschil voor de SE3000 gaan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:42:
[...]

Wél toegestaan. Selectiviteit is niet verplicht (waarom komt dit toch keer op keer terug?)
Blijft een probleem
Ik heb een instalatie met bijv 80 ampere , dus de kabels en groepen zijn hier op berekent

Nu vind er geen werk meer plaats dat dit nodig maakt, dus is de hoofd zekering naar 25 ampere verlaagt
Het pv aansluiting 3 fase max 20 ampere heb ik gewoon afgezekerd op 25 ampere.
Hoofdschakelaar voor de gehele kast is 63 amp (ik heb 2 schakelaars kracht en verlichting zeg maar)
Er is dus geen selectivitiet.
En geen probleem (monteur liander)
Ook geen probleem volgens instalateur die ik er om heb gevraagd(heb het zelf aangelegd)

Dus..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 02-10 13:02
Problemen zijn ook maar zo groot als je ze zelf maakt.
Wat betreft de selectievitijd gaat bij normaal functioneren van een pv installatie de vuistregel 1,6x niet op in mijn ogen.
Immers stel dat je 20A opwekt en je hoofdzekering is 25A dan zal er bijna nooit meer dan het verschil van de opgewekte stroom en de door de gebruiker verbruikte stroom lopen al helemaal niet bij een galvanisch gescheiden omvormer er is daar immers ook geen inrusch stroom. Het enigste risico wat groter wordt als er sluiting in de omvormer of in de kabel naar de omvormer onstaat door een defect.
Dan wordt de kans dat de hoofdzekering springt serieus groter maar dat zijn toch uitzonderingen.
Dus tenzij je tropische dieren hebt die absoluut niet zonder verwarming of wat dan ook of de zuurstofpomp van een fammilie lid zou ik het best durven zelfs 25A groep achter een 25A hoofdzekering als je maar een juiste diameter kabel en een aardlek hebt. Zonder aardlek en met juiste aardelektrode geeft een reële grotere kans op springen van de hoofd zekering in boven genoemd voorbeeld bij problemen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

@snameroc ^^ dat dus.

Ik denk dat het selectiviteit verhaal pas om de hoek komt wanneer er sprake is van een hoofdzekering die er veelvuldig uit klapt.

Aangezien omvormers leveren en niet afnemen zou ik niet zo goed weten waarom de selectiviteit van toepassing is. Selectiviteit is meer van toepassing zolang er alleen geleverd of afgenomen wordt, en niet een combinatie van beide.

Als de kabel afdoende gedimensioneerd is zou ik niet zo snel weten waarom je niet op dezelfde hoogte als de hoofdzekering af zou kunnen monteren. Dat wil zeggen een SMA 5000TL op 25A afzekeren als de hoofdzekering 25A is. Tuurlijk vliegt bij kortsluiting de een of de ander of beide eruit, maar in normale operatie, zeker als de omvormer levert, duurt het langer voordat de hoofdzekering eruit klapt met normale belasting.

Nou moet dan natuurlijk er wel rekening mee gehouden worden dat je niet harder teruglevert dan de hoofdzekering kan dragen. Dit is dus voor bovenstaande enkelvoudige omvormer.

Misschien moet er beter onderscheid komen in selectiviteit waar rekening met afname of levering wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
@to selectiviteit or not to selectiviteit.
die vraag is eigenlijk niet zo interesant.

op het moment dat je 3x25A hebt kun je zoizo beter voor een 3fase omvormer gaan.
als je voor een 1fase omvormer gaat zal er ook veel meer gesaldeert moeten worden.
er is dan maar 1 fase die terug levert en de andere 2 nemen dan aleen.

en aangezien het dan meestal toch al om flinke installaties gaat, kom je dan ook al snel op de salderings limiet (met slimme meter) van 5000kWh.
(oke er zijn leveranciers die ongelimiteert salderen propaganderen, maar doen ze dat ook voor de komende 10 jaar? ik zou er niet op gokken en hou liever mijn keuzes open.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ook een interessante stelling die op de site van Steca is te lezen, die op zich wel kan kloppen: Drie-fase omvormers zijn betrouwbaarder.
Long service live

While the voltage passes through zero on the grid-feeding phase, single-phase inverters must temporarily accommodate all energy supplied by the solar modules within the device. This is usually realised by electrolytic capacitors. These components influence the service life of an electronic device, due to the possibility of drying out.

With three-phase inverters, energy is fed into the grid on at least two phases at all times. Thus, the necessity of intermediate storage of energy in the device is greatly reduced, which is of benefit to the system operator with regard to a longer service life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:02:
op het moment dat je 3x25A hebt kun je zoizo beter voor een 3fase omvormer gaan.
als je voor een 1fase omvormer gaat zal er ook veel meer gesaldeert moeten worden.
er is dan maar 1 fase die terug levert en de andere 2 nemen dan aleen.

en aangezien het dan meestal toch al om flinke installaties gaat, kom je dan ook al snel op de salderings limiet (met slimme meter) van 5000kWh.
(oke er zijn leveranciers die ongelimiteert salderen propaganderen, maar doen ze dat ook voor de komende 10 jaar? ik zou er niet op gokken en hou liever mijn keuzes open.)
Kunnen jullie mee eens wijzen waar dat verhaal over het salderen tussen fases staat? Of geldt dit alleen voor slimme meters? Ik ben aan het mailen geweest met twee leveranciers van omvormers: deze konden dit niet bevestigen. Ik heb ook deze link gevonden waar het niet in wordt bevestigd.

Ik heb nu Liander gemaild met de vraag en wacht op antwoord.

Ik neig nl. toch naar de AEG PV4600, een 3 fase omvormer is fors duurder en zorgt tevens voor meer aanlegperikelen. Daarnaast kan het probleem nog wel eens meevallen, al zou ik moeten salderen: het gaat over 2500kwh en een goed deel daarvan wordt in de avonduren verbruikt. Om die saldering kom ik toch al niet heen. Enige optie zou zijn om bv de vaatwasser, wasmachine en een van de fases van de kookplaat op de fase van de omvormer te zetten en die overdag na elkaar te gebruiken indien de salderingsregels worden afgeschaft.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een 3 fase aansluiting en een slimme meter heb je toch gewoon 4 tellers
t1 gebruik hoog
t2 gebruik laag
t3 teruglever hoog
t4 teruglever laag

dan maakt het toch niet uit of je levert via Fas1 terwijl je vaatwasser op Fase2 staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt eraan hoe de meter rekent, hij kan ook bij scheve belasting de verbruiksteller laten oplopen terwijl ook de terugleverteller oploopt (salderen op de energierekening). Wat ik op de gelinkte site lees is dat de meter dat niet doet, maar eerst totaliseert.

De vraag is hoe die dingen het registreren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:27:
[...]

Kunnen jullie mee eens wijzen waar dat verhaal over het salderen tussen fases staat? Of geldt dit alleen voor slimme meters? Ik ben aan het mailen geweest met twee leveranciers van omvormers: deze konden dit niet bevestigen. Ik heb ook deze link gevonden waar het niet in wordt bevestigd.

Ik heb nu Liander gemaild met de vraag en wacht op antwoord.

Ik neig nl. toch naar de AEG PV4600, een 3 fase omvormer is fors duurder en zorgt tevens voor meer aanlegperikelen. Daarnaast kan het probleem nog wel eens meevallen, al zou ik moeten salderen: het gaat over 2500kwh en een goed deel daarvan wordt in de avonduren verbruikt. Om die saldering kom ik toch al niet heen. Enige optie zou zijn om bv de vaatwasser, wasmachine en een van de fases van de kookplaat op de fase van de omvormer te zetten.
zo lang je ruim onder de 5000kWh blijft, heb je geen problemen met het salderen.

alleen als je 7000kWh per jaar doet.
en je doet dat op 1 fase van de 3 die je hebt.
de kans dat je zelf gebruik maakt is dan een stuk kleiner als met een 3fase omvormer.
dan pas kom je in een schimmig gebied.

zelf maak ik het liefst gebruik van zo veel mogenlijk van mijn eigenstroom.
salderen is leuk en tof, maar eige stroom is het best. ;)

het verwerken met een slimme meter?
ik vraag het me af hoe dat dan gaat en of liander het eigenlijk wel weet hoe dat gaat.
(en of ze het wel willen vertellen.)

@swapevent
dat is natuurlijk wat jij ziet op de meter, maar de vraag is wat stuurt de meter naar de netbeheerder.
als het daar wel gespecificeert is: hoe zou je dan worden afgerekend?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is ook logisch
bij je eindafrekening zie je dan
GB1 vebruik min GB3 levering is 3000 kwh (gebruik ) min 2000 kwh ( levert ) is netto vebruik 1000 kwh

netbeheerder kijkt volgens mij naar totaal plaatje
mijn ouders hebben een 3fase aansluiting thuis
fase1 woonhuis , fase 2 en 3 worden gebruikt voor de inductie kookplaat
deze worden nergens anders voor gebruikt

bij essent op de factuur staat gewoon
vebruik t1 = xxxx kwh
vebruik t2 = yyyy kwh

er staat niet
T1 :
fase 1 2000 kwh
fase 2 500 kwh
fase 3 kwh

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:49:
[...]

zo lang je ruim onder de 5000kWh blijft, heb je geen problemen met het salderen.
Snap ik, maar die regeling kan met één pennestreek veranderen of afgeschaft worden. Ik leg de boel het liefst nu zo aan dat ik er zo min mogelijk last van heb. Dit zijn dingen die voor jaren en jaren zitten, dus liever in één keer goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:49:
dat is ook logisch
bij je eindafrekening zie je dan
GB1 vebruik min GB3 levering is 3000 kwh (gebruik ) min 2000 kwh ( levert ) is netto vebruik 1000 kwh
deze voorbelden kunnen ook gebeuren:

1. op 1 fase.
7000kWh opwek.
1000kWh zelf gebruikt.
5000kWh gesaldeerd.
1000kWh kolenfooi.

2. op 3 fase.
7000kWh opwek.
2000kWh zelf gebruikt.
5000kWh gesaldeert.

ben wel nieuwsgierig wat er dan gebeurd.
en of slimme meters dat registreren en hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1000kWh kolenfooi.
conform de regels zou men dan de netvergoeding van 8 a 9 eurocent moeten betalen voor die laatste 1000 kwh
maar nog steeds geld dan de totale standen
oftwel vebruik min opwek is werkelijk vebruik
zowel op hoog als laag tarief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:57:
[...]

conform de regels zou men dan de netvergoeding van 8 a 9 eurocent moeten betalen voor die laatste 1000 kwh
maar nog steeds geld dan de totale standen
oftwel vebruik min opwek is werkelijk vebruik
zowel op hoog als laag tarief
dat is precies wat ik schreef.
alleen heb je in het voorbeeld dat dus niet zo snel met een 3fase omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:59:
[...]
dat is precies wat ik schreef.
alleen heb je in het voorbeeld dat dus niet zo snel met een 3fase omvormer.
Je kan het toch niet uitmikken.....
Met een 1fase omvormer kan je net een grote verbruiker die overdag werkt op dezefde fase hebben zitten. Dan kan je dus goed lokaal salderen
met een 3 fase omvormer kan je net de grootste verbruiker op 1 fase hebben en dus max 1/3 lokaal salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Als er iets vernader in de salderings wetgeving dan zal het altijd neerkomen op minder vergoeding voor het overschot.
Enige dat daartegen helpt is verbruiker en opwekker op zelfde fase, zodat wat je gebruikt niet eerst via fase 1 wordt teruggeleverd en via fase 2 wordt afgenomen. Als dat ooit gaat spelen kan je eventueel je meterkast anders inrichten.
Voor nu zou ik me er niet al te druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ik krijg net een mooi aanbod vanuit Duitsland om een AEG PV4600 uit 2010 over te nemen voor een mooie prijs. De omvormer is ongebruikt, maar niet meer te verkopen in Duitsland vanwege de veranderde regelgeving zegt de verkoper. Is dit hier een probleem of zouden jullie 250 extra neerleggen voor een nagelnieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:25
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:46:
Dat ligt eraan hoe de meter rekent, hij kan ook bij scheve belasting de verbruiksteller laten oplopen terwijl ook de terugleverteller oploopt (salderen op de energierekening). Wat ik op de gelinkte site lees is dat de meter dat niet doet, maar eerst totaliseert.

De vraag is hoe die dingen het registreren.
Voor als nog is salderen per aansluiting niet per telwerk.
Per 1 januari dienen de nieuwe "slimme" meters te voldoen aan de eigen branche richtlijnen DSMR 4.x.
DSMR 4.x is nog steeds een tussenstap omdat hierin nog steeds niet alle vereiste punten uit besluit voor invoering op afstand uitleesbare meters verwerkt zijn,

In DSMR 4.x is voor elk telwerk ook een active en reactive vermogenregister voorzien in kWh per fase (L1,L2,L3), deze kan uitgelezen worden via P3 (netwerkbeheerder) en niet via P1 (gebruiker)
Elektrameters die voldoen aan DSMR 5.x, voldoen pas aan alle vereisten genoemt in het invoeringbesluit uit 2011.

Persoonlijk heb ik gekozen voor 1 omvormer per fase (een duurdere oplossing, maar beter in te passen rekening houdend met mijn beoogde uitbreiding 6-->10 --> 14kWp) als ook om al voorzichtig te stoeien met 2xdrie kWh meters om eigen gebruik zo hoog mogelijk te krijgen met getriggerde verbruikers, daar het niet de verwachting is dat de "slimme" meter lokaal via P1 per fase uitgelezen kan worden in de toekomst.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:28:
Hmm ik krijg net een mooi aanbod vanuit Duitsland om een AEG PV4600 uit 2010 over te nemen voor een mooie prijs. De omvormer is ongebruikt, maar niet meer te verkopen in Duitsland vanwege de veranderde regelgeving zegt de verkoper. Is dit hier een probleem of zouden jullie 250 extra neerleggen voor een nagelnieuwe?
enige verschil wat ze in duitsland hebben dat het op afstand uit te schakelen moet zijn, zo heb ik de mijne ook goedkoop verkregen.
verder prima voor hier in nl. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@salderen per fase
Ik weet niet of het helemaal relevant is, maar ik ben ook bezig met het uitlezen van de slimme meter. Als het zo gaat zoals migjes zegt, zou je op enig moment tegelijkertijd afname en teruglevering moeten kunnen zien op de meter. Da's niet het geval: je bent óf aan het terugleveren óf je neemt stroom af van het net. Allebei (in ieder geval volgens hetgeen P1 rapporteert) is nooit het geval.

Stelling: de meter zélf saldeert over de fases heen, administratief gezien. Het zou ook niet helemaal eerlijk zijn dat 1x35A "voordeliger" is dan 3x25A.

Schieten graag.

[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 16-11-2012 17:26 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
@salderen per fase
Ik weet niet of het helemaal relevant is, maar ik ben ook bezig met het uitlezen van de slimme meter. Als het zo gaat zoals migjes zegt, zou je op enig moment tegelijkertijd afname en teruglevering moeten kunnen zien op de meter. Da's niet het geval: je bent óf aan het terugleveren óf je neemt stroom af van het net. Allebei (in ieder geval volgens hetgeen P1 rapporteert) is nooit het geval.

Stelling: de meter zélf saldeert over de fases heen, administratief gezien. Het zou ook niet helemaal eerlijk zijn dat 1x35A "voordeliger" is dan 3x25A.

Schieten graag.
Wat is er wel eerlijk ?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:51

Pixelmagic

Ubergeek

@salderen per fase

Schieten graag.
Hier ook een slinme meter met omvormer op 1 fase, al ik 2kW opwek en op de specifieke fase nul afneem en op een andere fase de droger aan heb staan, is op de meter de afname nul en de teruglevering bv 60w. De meter lijkt het dus intern te verrekenen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
@salderen per fase
I ik ben ook bezig met het uitlezen van de slimme meter
Hoe lees je dit uit
Via de optische poort?
Of......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@salderen per fase

Schieten graag.
ik zeg niet dat het zo gaat.
ik vraag mij af of het zo gaat.
klein nuance verschilletje.

wat ik wel weet is dat elke fase appart gemeten word.
hoe dat getoont word? geen idee.
hoe dat verstuurt word naar netbeheerder? ook geen idee.
en verrekenen? totaal geen idee.
wel is bekend dat de netbeheerder meer kan zien als wat wij zien op de display.

en voor mij is het verdelen over de 3fase (als ik dat zou hebben) interesanter dan als alles op 1 fase gooien.
dan gebruik ik zelf meer van mijn stroom.
het meeste gaat toch in sluipverbruik zitten.
en dat kan ik met geen mogenlijkheid op 1 fase krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:19:
[...]

enige verschil wat ze in duitsland hebben dat het op afstand uit te schakelen moet zijn, zo heb ik de mijne ook goedkoop verkregen.
verder prima voor hier in nl. :)
Heb jou hier geloof ik al eens eerder op gewezen. Die kleine prut omvormertjes hoeven echt niet uitschakelbaar te zijn. Wijzigingen in dat VDE gebeuren:
  • Iets met Cos Phi regelen
  • Iets met 50,2 Hz
  • Bij GROTE parken vermogen regelen
  • Vast nog meer dingen
@Delta Solivia 5100Wp
5100Wp blijft nog geen 4335WAC van over door hogere cel temperatuur van panelen en verlies omvormer. Komt overeen met 18,9A. Ik geloof niet dat de 20A eruit gaat...

Vraag: Waarom sluit je Solivia niet gewoon direct aan zonder zekering in de groepenkast (dus hoofdzekering gebruiken ter beveiliging (wel voldoende doorsnee aders gebruiken). Wel handig is een groepenschakelaar.

@Selectiviteit
"Wél toegestaan. Selectiviteit is niet verplicht (waarom komt dit toch keer op keer terug?)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:52
@salderen per fase

Schieten graag.
Hans, als ik zonnestroomopbrengst heb (alles wat teruglevert zit hier op fase 1) en de wasmachine staat aan (die zit op fase 2) dan zie ik op het display zowel het pijltje naar links (terugleveren) als het pijltje naar rechts (verbruiken) aanstaan.

Het is een digitale meter met gescheiden verbruik- en opbrengstmeters. Ik denk dat in bovengenoemd geval beide tellers oplopen. Ik kan het helaas niet met metingen vaststellen.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
robkds schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 20:23:
[...]

Hans, als ik zonnestroomopbrengst heb (alles wat teruglevert zit hier op fase 1) en de wasmachine staat aan (die zit op fase 2) dan zie ik op het display zowel het pijltje naar links (terugleveren) als het pijltje naar rechts (verbruiken) aanstaan.

Het is een digitale meter met gescheiden verbruik- en opbrengstmeters. Ik denk dat in bovengenoemd geval beide tellers oplopen. Ik kan het helaas niet met metingen vaststellen.
Kan zijn. De p1 poort laat alleen het saldo van opname vs teruglevering zijn. Misschien eens een belletje wagen naar Liander.
buyksloot schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:46:
[...]

Hoe lees je dit uit
Via de optische poort?
Of......
Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus

@migjes:
duidelijk en ik ben het helemaal met je eens. Ik weet ook niet hoe het gaat en wat de netbeheerder ziet. Het lijkt er in ieder geval op dat de meter het intern verrekent.

BTW: ik heb een 3 fase omvormer (die af en toe op twee of slechts één fase teruglevert, al naar gelang de instraling)

[ Voor 37% gewijzigd door hansdegit op 16-11-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@salderen per fase

Schieten graag.
De moderne meters meten ongelofelijk veel, al snel 4 tariefgroepen Dal/Piek*Afname/Levering. Dat doen ze ook per fase, maar dat krijg je alleen te zien als je in de programmeermode zit. Ook het verschil in kWh en kVA enz. Maxima, uitval, spanningsdips en nog veel meer. En als de interne klok goed is geprogrammeerd ook nog eens hele waslijsten van subtotalen per periode van 15 minuten, uur dag of 2maands of wat dan ook. Die lijsten kun je -als het goed is- ook via de p1 of de optische poort uit (gaan) lezen. Maar soms heb je een password nodig.
Ik ben op mijn MT171 3-fase via de optische poort niet verder gekomen dan de huidige standen van de 4 telwerken, die per 2 ook nog eens voor mij opgeteld worden, alsof dat nuttige informatie is.
Volgens wat ik ergens gelezen heb is de toename voor elk telwerkN de som van de 3 fasen.
Maar wel interessant om te weten wat er gebeurt met die ene fase waarop je teruglevert als je gelijktijdig op de 2 andere fases afneemt. Lever je dan op dat moment of ben je afnemer? Kan er op een willekeurig moment maar 1 enkel telwerk worden verhoogd? of twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robkds schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 20:23:
[...]
... zowel het pijltje naar links (terugleveren) als het pijltje naar rechts (verbruiken) aanstaan.
He? dat heb ik bij mij nog nooit gezien. Soms twijfelt hij bij mij, maar nooit tegelijk. Dan heb jij geen MT171 meter zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:45:
[...]

Maar wel interessant om te weten wat er gebeurt met die ene fase waarop je teruglevert als je gelijktijdig op de 2 andere fases afneemt. Lever je dan op dat moment of ben je afnemer? Kan er op een willekeurig moment maar 1 enkel telwerk worden verhoogd? of twee?
Via P1: óf je levert óf je neemt af. Per saldo ;)

Om een voorbeeld te geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
/ISk5\2ME382-1003

0-0:96.1.1(4B413650303035303431353833383131)
1-0:1.8.1(01312.950*kWh)
1-0:1.8.2(01703.085*kWh)
1-0:2.8.1(00143.410*kWh)
1-0:2.8.2(00266.886*kWh)
0-0:96.14.0(0002)
1-0:1.7.0(0000.33*kW)
1-0:2.7.0(0000.00*kW)
0-0:17.0.0(0999.00*kW)
0-0:96.3.10(1)
0-0:96.13.1()
0-0:96.13.0()
0-1:24.1.0(3)
0-1:96.1.0(3238303039303031313035303232313131)
0-1:24.3.0(121114200000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3)
(00783.118)
0-1:24.4.0(1)
!

Waar mijn aandacht naar uitgaat: de stand van tellers 1-0:1.7.0 (huidige opname uit net) en 1-0:2.7.0 (huidig teruglevering aan net).
Ze kunnen niet beide groter zijn dan 0. Dat gaf mij het idee dat er in de meter reeds gesaldeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:30:
[...]

Heb jou hier geloof ik al eens eerder op gewezen. Die kleine prut omvormertjes hoeven echt niet uitschakelbaar te zijn. Wijzigingen in dat VDE gebeuren:
  • Iets met Cos Phi regelen
  • Iets met 50,2 Hz
  • Bij GROTE parken vermogen regelen
  • Vast nog meer dingen
@Delta Solivia 5100Wp
5100Wp blijft nog geen 4335WAC van over door hogere cel temperatuur van panelen en verlies omvormer. Komt overeen met 18,9A. Ik geloof niet dat de 20A eruit gaat...

Tweede vraag: Waarom sluit je Solivia niet gewoon direct aan zonder zekering in de groepenkast (dus hoofdzekering gebruiken ter beveiliging (wel voldoende doorsnee aders gebruiken). Wel handig is een groepenschakelaar.

@Selectiviteit
"Wél toegestaan. Selectiviteit is niet verplicht (waarom komt dit toch keer op keer terug?)"
Klopt, maar ik heb het van een ... nee 2 duitsers zelf, die handelaren hebben het dan beide mis?, de grote heeft er denk ik niets mee van doen aangezien het voltage het zelfde blijft alleen meerdere strings.
Wat jij bedoeld zal best van toepassing zijn op de grotere systemen maar deze dingen kunnen ze niet verkopen daar omdat het niet nieuw geinstalleerd mag worden.
Maar in nederland geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:30:
[...]

Klopt, maar ik heb het van een ... nee 2 duitsers zelf, die handelaren hebben het dan beide mis?, de grote heeft er denk ik niets mee van doen aangezien het voltage het zelfde blijft alleen meerdere strings.
Wat jij bedoeld zal best van toepassing zijn op de grotere systemen maar deze dingen kunnen ze niet verkopen daar omdat het niet nieuw geinstalleerd mag worden.
Maar in nederland geen probleem.
Die beide handelaren hebben het mis.

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:27:

Waar mijn aandacht naar uitgaat: de stand van tellers 1-0:1.7.0 (huidige opname uit net) en 1-0:2.7.0 (huidig teruglevering aan net).
Ze kunnen niet beide groter zijn dan 0. Dat gaf mij het idee dat er in de meter reeds gesaldeerd wordt.
Waarom zou dat niet KUNNEN?
Als je een meter hebt zoals robkds hierboven beschrijft dat beide pijltjes tegelijk aan blijven staan worden de interne registers dus anders bij elkaar opgeteld! Dan heb je dus wel leveren en afnemen gelijktijdig. Zou wel wat voor te zeggen zijn... >:)
Is dat salderen voor of achter de meter ? :*)

En waarom heb jij wel cijfers achter de comma en ik niet? :( En waarom geeft jouw meter wel x.7.0 waardes en de mijne niet? Moet ik echt een slimme meter gaan aanvragen en dan mijn gas er ook op aansluiten, of lees jij dit in mode1 (= programmeer mode) uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Niet helemaal maar het is wel een onderdeel van, alleen wel boven 100kw

3. Ferngesteuerte Leistungsbegrenzung
Künftig soll der Verteilnetzbetreiber auch im Niederspannungsnetz
in der Lage sein, die Leistung von
PV-Anlagen ferngesteuert in definierten Stufen von Pnenn zu
begrenzen. Denkbare Gründe für eine Leistungsbegrenzung
sind unter anderem der Betrieb von Netzersatzanlagen, die
kurzfristige Überlastung des übergeordneten Mittelspannungsoder
Transportnetzes oder ein systemgefährdender
Frequenzanstieg.
Die Anforderung gilt für alle Anlagen mit mehr als
100 kW Leistung und ist ansonsten vergleichbar mit der
in der Mittelspannungsrichtlinie. In der Regel sendet der
Netzbetreiber ein Rundsteuersignal, das entsprechend
verarbeitet und in eine Begrenzung der eingespeisten
Wirkleistung (typischer Weise 60, 30 oder null Prozent der
Bemessungsleistung) umgesetzt werden muss. Die jeweils
geforderte Begrenzung muss innerhalb von 60 Sekunden von
den Wechselrichtern realisiert werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 23:00:
[...]

Niet helemaal maar het is wel een onderdeel van, alleen wel boven 100kw
De 4 kVA van jouw omvormer is iets anders dan 100 kVA :>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 23:07:
[...]

De 4 kVA van jouw omvormer is iets anders dan 100 kVA :>.
Ja guh, zonnig type schrijft dit:

"Einspeise management". Installaties tm. 100 kWp die vanaf begin dit jaar aan het net zijn gegaan krijgen nog tot 1 januari 2013 de tijd om technische maatregelen te nemen om de installatie door de netbeheerder op afstand te kunnen laten uitschakelen. Daarmee worden vanaf begin 2013 die installaties opgenomen in het Einspeise management van de lokale netbeheerder. Systemen tot en met 30 kWp (de jarenlang geldende "laagste systeemklasse" in Duitsland) kunnen als (enige) alternatief vanaf begin 2013 hun maximale arbeidsvermogen wat op het net wordt ingevoed fysiek op 70 procent laten begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:52
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:50:
[...]

He? dat heb ik bij mij nog nooit gezien. Soms twijfelt hij bij mij, maar nooit tegelijk. Dan heb jij geen MT171 meter zeker?
Nee, het is een Actaris ACE3000 model 260. Ik had hem al voordat ik met PV bezig was trouwens. Drie-fasen met aparte hoog en laag telwerken met verbruik en teruglevering. In totaal vier tellers dus.

Nog even verder gezocht, deze meter wordt in vier variaties geleverd, waarvan er een zelfs een ferrarismeter nadoet ;-).

De mijne niet, ik heb variatie #4, volgens de documentatie:
Der Import/Export Mode basiert auf dem gleichen Algorithmus wie für den Mode 1. Die Vektoren mit positivem Vorzeichen (importierte Energie der betroffenen Phasen) werden summiert und das Ergebnis +A wird dem Zählerkonzept Version 1.1 Seite 18 von 48 Importregister hinzugefügt. Die Vektoren mit negativem Vorzeichen werden ebenfalls summiert und das Ergebnis –A wird dem Exportregister hinzugefügt.
Exportierte Energie wird grundsätzlich dann aufgezeichnet, wenn vom Kunden Energie in das Netz geliefert wird, z.B. von einer Photovoltaik-Anlage. Im Mode 4 wird der Prüfimpulsausgang (LED) von der Betragssumme beider Energiearten angesteuert, während der S0-Impulsausgang nur Impulse für importierte Energie abgibt.
Ik maak hieruit op dat zowel opbrengst als verbruik tegelijk op verschillende telwerken geregistreerd wordt. De S0 geeft alleen signaal bij verbruik.

[ Voor 54% gewijzigd door robkds op 17-11-2012 06:53 ]

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:27
Mijn Greenchoice nota voor teruglevering stond vandaag online tussen 23-6 en 30-9 874 kWh teruggeleverd. De leveringsnota over dezelfde periode was 414 kWh. Greenchoice betaalt de volledige teruglevering uit incl. BTW en energiebelasting: 0,21432 ct./kWh.
Ze hebben het dus niet beperkt tot 1000 kWh op jaarbasis.
Ik had eerder mijn nota opgevraagd omdat ik per 1-10 een actietarief heb en ik niet wilde dat ze zelf het verbruik tot 1-10 en daarna gingen schatten. Dan zouden ze altijd verkeerd uitkomen vanwege mijn zonnepanelen en zonneboiler. Gasverbruik over dezelfde periode (99 dagen) was 53 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
Politoer schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:02:
Ik heb een Sunny Beam van iemand kunnen overnemen en kan nu ook tegen een zacht prijsje een SMA Piggy Back bluetooth insteekkaartje kopen voor installatie in een SMA omvormer die ik binnenkort laat installeren. De software versie van dat piggy back kaartje is 1.0. Weet iemand of je dat kunt upgraden naar minimaal versie 2.0? Kun je dat via de PC met Sunny explorer doen?
Niemand ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24
Uit de handleiding:

De update vande SMA bluetooth Piggy-Back vindt plaats via Sunny Explorer.
Een vervanging van de Piggy-Back is niet vereist.
Voorhanden instellingen en gegevens van de omvormer blijven na het update-proces behouden. Voer de update alleen uit bij voldoende voedingsvermogen van de omvormer van minstens 50 W.
Indien de update succesvol was, start dan Sunny Explorer opnieuw.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Schieten graag.
Wat is hier niet eerlijk aan?
3 x 25 A = 75 Ampere : 35 Ampere.
Oftewel je kunt ruim 2 keer zo veel stroom consumeren en produceren.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Zo redeneert de netbeheerder niet. Tenminste, het capaciteitstarief is voor beide aansluitingen gelijk.

Maar wat ik er niet eerlijk aan vind is dat het makkelijker zou salderen met 1 fase dan met 3 fases. En de stelling is dat de netbeheerder dat met me eens is en er dus saldering over de fases heen plaatsvindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
(jarig!)
een meter telt een telwerk tegelijk.
je hebt een contract voor levering, en daarbij hoort ook teruglevering.
het soort aansluiting maakt voor je tarieven niets uit en moet dus niet uitmaken voor de verbruiker.
de meter registreert ook niet alle fases appart, dus moet de meter wel alle fases bijelkaar nemen en dan bepalen of er levering of teruglevering plaatsvindt, en het bijhorende telwerk laten tellen.

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 17-11-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
engelbertus schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:44:
een meter telt een telwerk tegelijk.
je hebt een contract voor levering, en daarbij hoort ook teruglevering.
het soort aansluiting maakt voor je tarieven niets uit en moet dus niet uitmaken voor de verbruiker.
de meter registreert ook niet alle fases appart, dus moet de meter wel alle fases bijelkaar nemen en dan bepalen of er levering of teruglevering plaatsvindt, en het bijhorende telwerk laten tellen.
Digitale meters geplaatst na 1 januari 2013 dienen te voldoen aan de branche richtlijn.
Obis code 21,41en 61 zijn verbruik per fase en 22,42 en 62 zijn teruglevering per fase
Een meter heeft 2 meet spoelen per fase, T1-T4 zijn de som van de registers per fase
Het P1 telegram DSMR 4.x meter gaat er zo uitzien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
/ISk5\2MT382-1000 

1-3:0.2.8(50) 
0-0:1.0.0(101209113020W) 
0-0:96.1.1(4B384547303034303436333935353037) 
1-0:1.8.1(123456.789*kWh) 
1-0:1.8.2(123456.789*kWh) 
1-0:2.8.1(123456.789*kWh) 
1-0:2.8.2(123456.789*kWh) 
1-0:1.7.0(01.193*kW) 
1-0:2.7.0(00.000*kW) 
0-0:17.0.0(016.1*kW) 
0-0:96.7.21(00004) 
0-0:96.7.9(00002) 
1-0:99.97.0(2)(1-0:96.7.19)(101208152415W)(0000000240*s)(101208151004W)(0000000301*s) 
1-0:32.32.0(00002) 
1-0:52.32.0(00001) 
1-0:72:32.0(00000) 
1-0:32.36.0(00000) 
1-0:52.36.0(00003) 
1-0:72.36.0(00000) 
0-0:96.13.1(3031203631203831) 
0-
0:96.13.0(303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3
B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F) 
1-0:31.7.0.255(001*A)
1-0:71.7.0.255(003*A) 
1-0:21.7.0.255(01.111*kW) 
1-0:41.7.0.255(02.222*kW) 
1-0:61.7.0.255(03.333*kW) 
1-0:22.7.0.255(04.444*kW) 
1-0:42.7.0.255(05.555*kW) 
1-0:62.7.0.255(06.666*kW) 
0-1:24.1.0(003) 
0-1:96.1.0(3232323241424344313233343536373839) 
0-1:24.2.1(101209110000W)(12785.123*m3) 
!141B

(bron; DSMR4.04 final)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-10 23:20
Ik overweeg ook zonnepanelen en heb offertes aangevraagd van 3 partijen.

Enkele dingen die mij opvielen:

1) Van de 3 leveranciers heb ik pas 1 die netjes de offerte heeft gemaakt conform afspraak. De anderen lopen allemaal al achter op die afspraak (zegt wat over betrouwbaarheid)

2) Ik vind het erg lastig om een vergelijking te maken over de kwaliteit van de panelen. Ik heb een offerte gekregen voor Solar Plus 3400 WP poly kristal panelen. (solar pv paneel 240w poly) en een sunmaster xs3200

Iemand een idee over de kwaliteit van deze panelen en/of ervaringen

3) De totale offerte komt voor 14 panelen inclusief volledige installatie op 8397 euro. Dit valt me toch wat tegen. De offerte is gebaseerd op indicatief verbruik van 3000 kwh per jaar en dan zou de terugverdientijd toch over de 10 jaar komen. Meer mensen met deze ervaringen?

4) Er zijn 3 leveranciers geweest waarbij 2 mijn platte garage dag aanraden omdat de hellingshoek dan beter was en de andere juist het gewone dak omdat dit mooier zou zijn. De ene zegt dat er 9 panelen op het platte dag passen en de andere 14.......tja

Samengevat: een heel gedoe. Ik zoek gewoon een betrouwbare installateur met kennis van zaken die tegen een scherpe prijs levert en afspraken nakomt. Met dit soort bedragen zou je toch denken dat die te vinden is....

Naast de bovenstaande vragen: herkennen mensen deze perikelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:10:

1) Van de 3 leveranciers heb ik pas 1 die netjes de offerte heeft gemaakt conform afspraak. De anderen lopen allemaal al achter op die afspraak (zegt wat over betrouwbaarheid)

2) Ik vind het erg lastig om een vergelijking te maken over de kwaliteit van de panelen. Ik heb een offerte gekregen voor Solar Plus 3400 WP poly kristal panelen. (solar pv paneel 240w poly) en een sunmaster xs3200

3) De totale offerte komt voor 14 panelen inclusief volledige installatie op 8397 euro. Dit valt me toch wat tegen. De offerte is gebaseerd op indicatief verbruik van 3000 kwh per jaar en dan zou de terugverdientijd toch over de 10 jaar komen. Meer mensen met deze ervaringen?

4) Er zijn 3 leveranciers geweest waarbij 2 mijn platte garage dag aanraden omdat de hellingshoek dan beter was en de andere juist het gewone dak omdat dit mooier zou zijn. De ene zegt dat er 9 panelen op het platte dag passen en de andere 14.......tja

Samengevat: een heel gedoe. Ik zoek gewoon een betrouwbare installateur met kennis van zaken die tegen een scherpe prijs levert en afspraken nakomt. Met dit soort bedragen zou je toch denken dat die te vinden is....

Dat is aardig aan de prijs, ik was voor 15 panelen(3600 WP) incl. montage op schuin dak € 7200,- kwijt, heb zelf de voedingskabel naar omvormer geleverd en gelegd.
Tip, probeer indien je zelf kan de voedingskabel vd omvormer naar meterkast zelf te leggen, scheelt tijd en geld. Als je overweegt om de panelen op de garage te leggen dan zelf meehelpen, drukt de kosten.
Indien je plaats en geld hebt voor meer panelen dan doe leg ze meteen erbij, dit kan in 1 installatie.
Succes met de offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
2,50/Wp all-in is geen scherpe prijs, van de prijzen die ik hier zo nu en dan voor bij flitsen

Wat zijn de specs van de panelen, want de naam zegt me niks, de Vmax is voor gemiddelde 60x6" cell veelal rond 580V voor 14st, omdat de omvormer max 600V is en deze is niet de stilste als je er geen afgelegen plekje voor hebt.

Heb je nog wat meer info over hoek en orientatie van het dak of garagedak als ook hoe moeilijk de montage is, zonder info is het lastig tips geven.
Zonnepanelen zijn er in verschillende maten bijv 1,65x1m of 1,58*0,8m etc. en met lagere hoe passen er ook meer op een garagedak

Een half jaar geleden was mijn ervaring vergelijkbaar, flitsend snelle offertes is nog niet echt gangbaar in deze sector, was flink wennen tot in me ingelezen had liep het stroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26

Het kan natuurlijk ook iets zeggen over hoe druk die mensen het hebben. :+

Maar het is zeker waar: de gemiddelde solar installateur maakte op mij ook geen gretige indruk. Ik ben vorig jaar bezig geweest met aanvragen, en had ook 3 partijen uitgezocht. Het resultaat was bedroevend:

No. 1 reageerde nergens op. Drie keer contact gezocht, gedetailleerde beschrijving gestuurd, maar dit bedrijf bleef blind voor de aanvraag.

No. 2 maakte na 2 maanden een offerte, die op geen enkele manier mijn vragen beantwoordde of zelfs voldeed aan de gestelde eisen. Verder was de prijs identiek aan de prijslijst op de website, met bijna alles op nacalculatie. Helaas jongens, tegen die tijd was de order al bijna rond. Niet luisteren = geen klanten.

No. 3 maakte vlot een passende offerte, kwam langs, pastte de offerte aan en heeft uiteraard later ook de opdracht gekregen. Jammer genoeg had het team dat e.e.a. plaatste niet zijn dag, met name de electricien: hij klaagde dat de nieuwe SMA 1300 wel erg zwaar was (hij had een 4000 in zijn handen), boorde een gat recht onder een stopcontact (ra, ra wat zit daar) en plaatste in zijn oneindige wijsheid ook nog even een 16A automaat ipv de 25A die op zijn lijst stond. Het kostte me wat moeite, maar alles is uiteindelijk goed afgehandeld. En achteraf kan ik er daarom ook wel weer om lachen. ;)

De les moet alles bij elkaar zijn: je moet zelf eigenlijk al goed weten wat er op het dak moet komen te liggen. Doe onderzoek naar wat de A merken zijn, en vergelijk losse componentprijzen die zij vermelden met die van internet. Stel bij de aanvraag controlevragen. Mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn vallen dan al snel door de mand. Meet zelf ook alles op, en controleer daarmee hun metingen.

De prijs die je nu hebt liggen is behoorlijk hoog, maar we kunnen zo de situatie niet beoordelen. Als het een erg lastige plaatsing is kan het zomaar een dergelijk bedrag kosten. Maar zonder extra informatie is dat lastig te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
(jarig!)
Domba schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:42:
[...]

Digitale meters geplaatst na 1 januari 2013 dienen te voldoen aan de branche richtlijn.
Obis code 21,41en 61 zijn verbruik per fase en 22,42 en 62 zijn teruglevering per fase
Een meter heeft 2 meet spoelen per fase, T1-T4 zijn de som van de registers per fase
Het P1 telegram DSMR 4.x meter gaat er zo uitzien
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
/ISk5\2MT382-1000 

1-3:0.2.8(50) 
0-0:1.0.0(101209113020W) 
0-0:96.1.1(4B384547303034303436333935353037) 
1-0:1.8.1(123456.789*kWh) 
1-0:1.8.2(123456.789*kWh) 
1-0:2.8.1(123456.789*kWh) 
1-0:2.8.2(123456.789*kWh) 
1-0:1.7.0(01.193*kW) 
1-0:2.7.0(00.000*kW) 
0-0:17.0.0(016.1*kW) 
0-0:96.7.21(00004) 
0-0:96.7.9(00002) 
1-0:99.97.0(2)(1-0:96.7.19)(101208152415W)(0000000240*s)(101208151004W)(0000000301*s) 
1-0:32.32.0(00002) 
1-0:52.32.0(00001) 
1-0:72:32.0(00000) 
1-0:32.36.0(00000) 
1-0:52.36.0(00003) 
1-0:72.36.0(00000) 
0-0:96.13.1(3031203631203831) 
0-
0:96.13.0(303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3
B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F) 
1-0:31.7.0.255(001*A)
1-0:71.7.0.255(003*A) 
1-0:21.7.0.255(01.111*kW) 
1-0:41.7.0.255(02.222*kW) 
1-0:61.7.0.255(03.333*kW) 
1-0:22.7.0.255(04.444*kW) 
1-0:42.7.0.255(05.555*kW) 
1-0:62.7.0.255(06.666*kW) 
0-1:24.1.0(003) 
0-1:96.1.0(3232323241424344313233343536373839) 
0-1:24.2.1(101209110000W)(12785.123*m3) 
!141B

(bron; DSMR4.04 final)
que?. en dus?
dat elke fase gemeten moet worden lijkt me ligisch, maar wat zegt dat over welke teller er al dan niet tegelijk tellen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
engelbertus schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:49:
[...]

que?. en dus?
dat elke fase gemeten moet worden lijkt me ligisch, maar wat zegt dat over welke teller er al dan niet tegelijk tellen??
Of dat 2 tellers gelijktijdig tellen is afhankelijk van de firmware die "on flight" geupdate kan worden bij de DSMR 4.x meters
Op dit moment staat in DSMR-M 4.3.27 dat meer fasen E-meters de Ferrarismethode dienen te gebruiken, aparte fasen optellen en afhankelijk van + of - een teller ophogen.
Of deze regel bij een volgende update er nog staat of in DSMR 5.0 zal in de toekomst blijken.

Edit: deze regel is toegevoegd vanaf versie 2.3, de meeste meters tot nu toe geplaatst zijn DSMR2.2 meters, een meter eenmaal geplaatst is geen plicht voor updaten naar geldende normen
Tot januari kunnen nog gewoon DSMR 2.2 geplaatst worden, waarbij niet duidelijk hoe deze tellen

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 17-11-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hautessa
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-12-2024

hautessa

5620Wp

@xxxMaverick:

We weten natuurlijk niet de details van het object. Indien het een standaard pannendak, goed bereikbaar en in goede staat is denk ik dat het minstens 25% goedkoper kan. Het ene bedrijf is de andere niet. Ik heb hele summiere snelle offertes gezien, maar ook een heel gedetailleerde die echt goed uitgewerkt was. Voor meer info >>DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ja ik herken de perikelen. Ik heb in februari bij 5 leveranciers offertes gevraagd.
Resultaat.
Een standaard mailtje zo van kijk maarop mijn website, dan kom je er wel uit.
Van een andere nooit geen reactie ontvangen (wel een ontvangstbevestiging) maar verder niets.
Een heel dure niet meedenkende offerte.

2 goede (inhoudelijke) offerte waarvan 1 leverancier langskwam die voor de zekerheid wat dingen kwam nakijken.

Ik denk dat sinds die tijd de markt wel anders is geworden. Maar toch voor € 7500 wil je wel vertrouwen hebben in de leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Bedankt voor de info (iedereen die hierboven gepost heeft).

Gaat om een standaard garage plat dak. Kan volgens mij gewoon gat in gemaakt worden (beton) daarna ruimte zat voor een omvormer, schuin boren naar kruipruimte, omhoog naar meterkast en voila. Lijkt me zelf geen lastige/ingewikkelde of rare klus

Zal morgen wat meer info posten over lengte, breedte en materialen. In ieder geval bedankt voor meedenken.
Als iemand echt heel goede ervaringen heeft met een leverancier (prijs/kwaliteit enz) in omgeving Zwolle/Apeldoorn dan hoor ik het graag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:45
@xxxMaverick:
de scherp geprijsde leveranciers geven gewoon een offerte via internet, 1,5 - 2,00 eur /wp incl installatie zou moeten kunnen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
BarryH schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:13:
@xxxMaverick:
de scherp geprijsde leveranciers geven gewoon een offerte via internet, 1,5 - 2,00 eur /wp incl installatie zou moeten kunnen.
de grap is wel dat je 1000 sites vind met aanbiedingen :) zie verhalen hierboven, iets betrouwbaars zoeken is lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
xxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 22:34:
In ieder geval bedankt voor meedenken.
Als iemand echt heel goede ervaringen heeft met een leverancier (prijs/kwaliteit enz) in omgeving Zwolle/Apeldoorn dan hoor ik het graag.....
Of gewoon zelf doen en de losse onderdelen zelf kopen
Ben je voor 1 euro per wp klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
xxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:35:
[...]

de grap is wel dat je 1000 sites vind met aanbiedingen :) zie verhalen hierboven, iets betrouwbaars zoeken is lastig
Vraag gewoon wat meer offertes aan en beoordeel de betrouwbaarheid tijdens dat traject.

Inmiddels heb je zoveel meer info dat je in een paar punten toch samen moet kunnen vatten naar wat voor offerte je op zoek bent.

Met uitzondering van een paar zijn de websites van aanbieders alleen geschikt om een indruk te krijgen van het assortiment en om te bepalen of je uberhaupt wel met een in PV-gespecialiseerde zaak te maken hebt.
Pagina: 1 ... 196 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.