Heeft iemand toevallig een idee wat zo`n zonneschans kost?
http://www.zonenco.nl/zonneschans-panelen-met-de-buren/
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
In die schans van 6 in portret zit voor 300 euro aan materiaal ex btwrobindk schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:34:
Heeft iemand toevallig een idee wat zo`n zonneschans kost?
[ Voor 11% gewijzigd door PClop op 15-11-2012 17:21 ]
Nou ik wil ook wel dit programma,lijkt me heel zinningmkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:13:
[...]
energiastic, hier van het forum, heeft een programma geschreven ( windows service ) die de omvormer elke 5 seconden uitleest en opslaat in een tab gescheiden bestand. Die lees ik weer in met jSunnyreports.
http://morpheus.flitspaal.nl
Verwijderd
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 18:56 ]
Verwijderd
Grote kans dat die Canadians uit China komenEmcee schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:05:
Ze zijn al wel akkoord met de offerte gegaan (aanbetaling al gedaan enz), maar daarin staat dat er canadian solar geleverd zal worden zodoende. Dus dan is het of akkoord gaan met de yingli panelen of wat langer wachten op de canadian anders denk ik, kan eens navragen wat de extra levertijd is. Anders liggen ze volgende week op het dak
Wat ik er zo van zie zijn de Yingli panelen ook wel okay, zolang er geen chinese handleiding bij zit
[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 15-11-2012 19:52 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Je bedoelt 55Gwp erbij in 4 jaar, dan komen ze uit op over de 80Gwp. Dat wil zeggen, als ze het huidige tempo van 7-9GWp per jaar volhouden. Ik gok er niet op dat langzamer zal gaan, met dank aan de goede keuze van de Hr. Scheer.Speksteenkachel schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:50:
De Duitse netwerkbeheerders verwachten dat er in 2017 maar liefst 55GWp aan zonne-energie geinstalleerd is in Duitsland![]()
Nog 23GW te gaan dus de komende 5 jaar.
http://www.nuzakelijk.nl/...roene-energiebronnen.html
Ik begrijp wel dat het in het artikel staatSpeksteenkachel schreef op donderdag 15 november 2012 @ 20:10:
Nee dat staat er niet, 55GWp aan opgesteld vermogen.
Eind 2012 is er al 32GWp geinstalleerd.
Verwijderd
zelfs het geemailleerde deksel komt uit china,revolution-nl schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:28:
[...]
Waarom moet een apparaat persee modern zijn? Ik heb liever beproefde techniek, zeker als de oude techniek functioneel gelijk is aan nieuwe techniek. Dat is ook de reden waarom ik een SB1200 heb ipv een omnik of ander chinees merk.
Pas als de chinezen zich bewezen hebben zijn ze ook in de race, anders niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 21:13 ]
Je zult het vooral van lichte bewolking moeten hebben die geeft indirect instraling die de panelen om kunnen zetten in energie.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:22:
Bedankt voor de reacties, ik weet dat 4100Wp op het Noorden niet de meest gunstige optie is maar het huis heeft nu eenmaal maar 1 groot schuin dak van 15graden.
De terugverdientijd loopt volgens mijn berekeningen wel behoorlijk op maar is nog steeds soort van acceptabel.
Enig idee hoe dat zit met de SMA HF omvormers, uiteraard omdat ik er zelf een heb. Er zijn betrekkelijk weinig HF trafo omvormers in omloop maar verhouden zich best redelijk qua efficientie in vergelijking met de TL modellen.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:11:
[...]
de print layout bepaald de efficiency, en die van de 2100tl is achterhaald, ook van de 1200
Wikipedia: Insulated-gate bipolar transistor
de faalkans van een inverter word snel lager als het aantal componenten lager is
ik ben verbaast over mijn sungrow, daar zit vrijwel niets meer in, en is ook klein en goed te tillen,
de aeg protect trouwens ook (both made in china)
Verwijderd
Ik denk dat ik je daarnet een DM heb gestuurd...buyksloot schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:03:
[...]
Nou ik wil ook wel dit programma,lijkt me heel zinning
Appart, meeste grote panelen zijn 45 of meer nog dik, mijn kleine paneeltjes zijn namelijk ook 35mm.databeestje schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:03:
Bij aluminiumshop.nl de beugels voor 10 graden portret op de dakkapel besteld. Zodra deze binnen zijn volgt er een review en foto's.
Verrassend genoeg lijken de ZNshine panelen vrijwel identiek aan de Xuyang panelen, iets andere afwerking van het alluminium profiel maar dat kan je niet makkelijk zien op 5 meter afstand. Zelfde 35mm dikte dus montage moet geen probleem worden.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Doorlooptijd 3-10 dagen voor de beugels, en de 200Wp panelen die MDZ levert zijn 35mm dik.Rol-Co schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:57:
[...]
Appart, meeste grote panelen zijn 45 of meer nog dik, mijn kleine paneeltjes zijn namelijk ook 35mm.
wanneer gaan ze op dak? en ben je al een beetje beter?
[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 15-11-2012 22:10 ]
Ik heb de SB2500 HF, bewust gekozen vanwege de galvanische scheiding.databeestje schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:48:
Enig idee hoe dat zit met de SMA HF omvormers, uiteraard omdat ik er zelf een heb. Er zijn betrekkelijk weinig HF trafo omvormers in omloop maar verhouden zich best redelijk qua efficientie in vergelijking met de TL modellen.
Ze zijn in ieder geval lichter en efficienter dan de LF modellen. Lijkt me een logische prijs, maar ik snap niet waarom deze duurder dan een LF zou zijn. De HF trafo is notabene kleiner en dus minder koper nodig vergeleken met de LF.
Is SMA niet de enige die nog LF trafo omvormers verkoopt?
Verwijderd
Naja het zal wel goed zitten, is een betrouwbare leverancier, toch hou ik er niet zo van dit soort wijzigingen een paar dagen voordat ze komen monteren. Ten slotte is het akkoord voor de levering al een tijd terug gegeven.Jan Workum schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:28:
[...]
Grote kans dat die Canadians uit China komenOverigens zou mijn keuze juist op de Yingli's vallen, liefst de nieuwste types, maar dat is dus geen optie bij jou.
Delta Solivia 5.0 dient afgezekerd te worden op 25A.Poecillia schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:03:
5100 WP op het zuiden zonder schaduw. Omvormer twee opties:
- Kostal Pico 5.5 3 fasen
- Delta Solivia 5.0 afzekeren op 20A € 500 goedkoper
Wat zouden jullie doen?
www.sunsolar.nl
Volgens de handleiding op 32A....SolarKing schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:05:
[...]
Delta Solivia 5.0 dient afgezekerd te worden op 25A.
Lijkt me niet handig. Als je hoofdzekering een keer net iets eerder ingrijpt, kun je er iemand bij laten komen om het probleem te verhelpenPoecillia schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 07:42:
Hoofdzekering energebedrijf is 25A....
... maar ik kan er later altijd ook nog zelf een 25A zekering in zetten.
[ Voor 25% gewijzigd door Cranberry op 16-11-2012 08:16 ]
Verwijderd
1x 35 is wat lastig op een 3 fase aansluiting ?Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:30:
is ook niet toegestaan , hier komt de factor 1,6 weer bij kijken
hoofdzekering 25 A dan groepzekering max 16 A
je kan wel je hoofdzekering laten opschalen naar 1*35A dan mag je een 20A groepzekering gebruiken
als je dan een 20A C-karakteristiek gebruikt dan vang je een eventuele korstondige piek af zonder problemen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
Ik haalde dat uit de Piko suggestie ....Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:39:
ik had er niet uitgehaald dat het om een 3fase aansluiting ging
dan heb je idd een 3fase inverter nodig
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Energiastic even lief aankijken hier op het forum of je de software ook mag gebruikenbuyksloot schreef op donderdag 15 november 2012 @ 18:03:
[...]
Nou ik wil ook wel dit programma,lijkt me heel zinning
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
800 euro? VEEL en VEEL te duur. Of voor een Ebox 3350mx miniserver gaan ( <9W verbruik ) gewoon met Windows XP, of een iets luxere DN2800MT mini-itx oplossing van Intel.Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:22:
@mkleinman goed om te horen dat die logging werkt! Ik zat er zelf aan te denken om iets van een Raspberry Pi in het netwerk te hangen voor web-logging(local is standaard al uit te lezen) aangezien de Solarmax Maxweb XP log module zeker > €800,- gaat kosten.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik zou voor een Kostal Pico 4.2 gaan. Toch 3 fasen, maar wel een stuk goedkoper dan een 5.5. Ruim voldoende voor 5100Wp en die 350 euro (?) prijs verschil verdien je never nooit terug met eventueel piekverliezen.Poecillia schreef op donderdag 15 november 2012 @ 23:03:
5100 WP op het zuiden zonder schaduw. Omvormer twee opties:
- Kostal Pico 5.5 3 fasen
- Delta Solivia 5.0 afzekeren op 20A € 500 goedkoper
Wat zouden jullie doen?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 16-11-2012 10:25 ]
Wél toegestaan. Selectiviteit is niet verplicht (waarom komt dit toch keer op keer terug?)Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:30:
is ook niet toegestaan , hier komt de factor 1,6 weer bij kijken
hoofdzekering 25 A dan groepzekering max 16 A
je kan wel je hoofdzekering laten opschalen naar 1*35A dan mag je een 20A groepzekering gebruiken
als je dan een 20A C-karakteristiek gebruikt dan vang je een eventuele korstondige piek af zonder problemen.
[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 16-11-2012 10:45 ]
Als de panelen op verschillende oriëntaties zitten (bijvoorbeeld oost / west) dan zou de SE2200 voldoende moeten zijn. Anders zou ik voor het relatief kleine prijsverschil voor de SE3000 gaan.Cranberry schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:23:
Nog een vraag t.a.v. (over)dimensionering:
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Blijft een probleemhansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:42:
[...]
Wél toegestaan. Selectiviteit is niet verplicht (waarom komt dit toch keer op keer terug?)
snameroc
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Long service live
While the voltage passes through zero on the grid-feeding phase, single-phase inverters must temporarily accommodate all energy supplied by the solar modules within the device. This is usually realised by electrolytic capacitors. These components influence the service life of an electronic device, due to the possibility of drying out.
With three-phase inverters, energy is fed into the grid on at least two phases at all times. Thus, the necessity of intermediate storage of energy in the device is greatly reduced, which is of benefit to the system operator with regard to a longer service life.
Verwijderd
Kunnen jullie mee eens wijzen waar dat verhaal over het salderen tussen fases staat? Of geldt dit alleen voor slimme meters? Ik ben aan het mailen geweest met twee leveranciers van omvormers: deze konden dit niet bevestigen. Ik heb ook deze link gevonden waar het niet in wordt bevestigd.migjes schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:02:
op het moment dat je 3x25A hebt kun je zoizo beter voor een 3fase omvormer gaan.
als je voor een 1fase omvormer gaat zal er ook veel meer gesaldeert moeten worden.
er is dan maar 1 fase die terug levert en de andere 2 nemen dan aleen.
en aangezien het dan meestal toch al om flinke installaties gaat, kom je dan ook al snel op de salderings limiet (met slimme meter) van 5000kWh.
(oke er zijn leveranciers die ongelimiteert salderen propaganderen, maar doen ze dat ook voor de komende 10 jaar? ik zou er niet op gokken en hou liever mijn keuzes open.)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 12:36 ]
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 12:46 ]
zo lang je ruim onder de 5000kWh blijft, heb je geen problemen met het salderen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:27:
[...]
Kunnen jullie mee eens wijzen waar dat verhaal over het salderen tussen fases staat? Of geldt dit alleen voor slimme meters? Ik ben aan het mailen geweest met twee leveranciers van omvormers: deze konden dit niet bevestigen. Ik heb ook deze link gevonden waar het niet in wordt bevestigd.
Ik heb nu Liander gemaild met de vraag en wacht op antwoord.
Ik neig nl. toch naar de AEG PV4600, een 3 fase omvormer is fors duurder en zorgt tevens voor meer aanlegperikelen. Daarnaast kan het probleem nog wel eens meevallen, al zou ik moeten salderen: het gaat over 2500kwh en een goed deel daarvan wordt in de avonduren verbruikt. Om die saldering kom ik toch al niet heen. Enige optie zou zijn om bv de vaatwasser, wasmachine en een van de fases van de kookplaat op de fase van de omvormer te zetten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 12:52 ]
Verwijderd
Snap ik, maar die regeling kan met één pennestreek veranderen of afgeschaft worden. Ik leg de boel het liefst nu zo aan dat ik er zo min mogelijk last van heb. Dit zijn dingen die voor jaren en jaren zitten, dus liever in één keer goedmigjes schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:49:
[...]
zo lang je ruim onder de 5000kWh blijft, heb je geen problemen met het salderen.
deze voorbelden kunnen ook gebeuren:Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:49:
dat is ook logisch
bij je eindafrekening zie je dan
GB1 vebruik min GB3 levering is 3000 kwh (gebruik ) min 2000 kwh ( levert ) is netto vebruik 1000 kwh
Verwijderd
conform de regels zou men dan de netvergoeding van 8 a 9 eurocent moeten betalen voor die laatste 1000 kwh1000kWh kolenfooi.
dat is precies wat ik schreef.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:57:
[...]
conform de regels zou men dan de netvergoeding van 8 a 9 eurocent moeten betalen voor die laatste 1000 kwh
maar nog steeds geld dan de totale standen
oftwel vebruik min opwek is werkelijk vebruik
zowel op hoog als laag tarief
Je kan het toch niet uitmikken.....migjes schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:59:
[...]
dat is precies wat ik schreef.
alleen heb je in het voorbeeld dat dus niet zo snel met een 3fase omvormer.
Verwijderd
Voor als nog is salderen per aansluiting niet per telwerk.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 12:46:
Dat ligt eraan hoe de meter rekent, hij kan ook bij scheve belasting de verbruiksteller laten oplopen terwijl ook de terugleverteller oploopt (salderen op de energierekening). Wat ik op de gelinkte site lees is dat de meter dat niet doet, maar eerst totaliseert.
De vraag is hoe die dingen het registreren.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
enige verschil wat ze in duitsland hebben dat het op afstand uit te schakelen moet zijn, zo heb ik de mijne ook goedkoop verkregen.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 16:28:
Hmm ik krijg net een mooi aanbod vanuit Duitsland om een AEG PV4600 uit 2010 over te nemen voor een mooie prijs. De omvormer is ongebruikt, maar niet meer te verkopen in Duitsland vanwege de veranderde regelgeving zegt de verkoper. Is dit hier een probleem of zouden jullie 250 extra neerleggen voor een nagelnieuwe?
[ Voor 9% gewijzigd door hansdegit op 16-11-2012 17:26 ]
Wat is er wel eerlijk ?????hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
@salderen per fase
Ik weet niet of het helemaal relevant is, maar ik ben ook bezig met het uitlezen van de slimme meter. Als het zo gaat zoals migjes zegt, zou je op enig moment tegelijkertijd afname en teruglevering moeten kunnen zien op de meter. Da's niet het geval: je bent óf aan het terugleveren óf je neemt stroom af van het net. Allebei (in ieder geval volgens hetgeen P1 rapporteert) is nooit het geval.
Stelling: de meter zélf saldeert over de fases heen, administratief gezien. Het zou ook niet helemaal eerlijk zijn dat 1x35A "voordeliger" is dan 3x25A.
Schieten graag.
Hier ook een slinme meter met omvormer op 1 fase, al ik 2kW opwek en op de specifieke fase nul afneem en op een andere fase de droger aan heb staan, is op de meter de afname nul en de teruglevering bv 60w. De meter lijkt het dus intern te verrekenen.hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
@salderen per fase
Ik weet niet of het helemaal relevant is, maar ik ben ook bezig met het uitlezen van de slimme meter. Als het zo gaat zoals migjes zegt, zou je op enig moment tegelijkertijd afname en teruglevering moeten kunnen zien op de meter. Da's niet het geval: je bent óf aan het terugleveren óf je neemt stroom af van het net. Allebei (in ieder geval volgens hetgeen P1 rapporteert) is nooit het geval.
Stelling: de meter zélf saldeert over de fases heen, administratief gezien. Het zou ook niet helemaal eerlijk zijn dat 1x35A "voordeliger" is dan 3x25A.
Schieten graag.
Hoe lees je dit uithansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
@salderen per fase
I ik ben ook bezig met het uitlezen van de slimme meter
ik zeg niet dat het zo gaat.hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
@salderen per fase
Schieten graag.
Heb jou hier geloof ik al eens eerder op gewezen. Die kleine prut omvormertjes hoeven echt niet uitschakelbaar te zijn. Wijzigingen in dat VDE gebeuren:Rol-Co schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:19:
[...]
enige verschil wat ze in duitsland hebben dat het op afstand uit te schakelen moet zijn, zo heb ik de mijne ook goedkoop verkregen.
verder prima voor hier in nl.
Hans, als ik zonnestroomopbrengst heb (alles wat teruglevert zit hier op fase 1) en de wasmachine staat aan (die zit op fase 2) dan zie ik op het display zowel het pijltje naar links (terugleveren) als het pijltje naar rechts (verbruiken) aanstaan.hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
@salderen per fase
Schieten graag.
Goed man!
Kan zijn. De p1 poort laat alleen het saldo van opname vs teruglevering zijn. Misschien eens een belletje wagen naar Liander.robkds schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 20:23:
[...]
Hans, als ik zonnestroomopbrengst heb (alles wat teruglevert zit hier op fase 1) en de wasmachine staat aan (die zit op fase 2) dan zie ik op het display zowel het pijltje naar links (terugleveren) als het pijltje naar rechts (verbruiken) aanstaan.
Het is een digitale meter met gescheiden verbruik- en opbrengstmeters. Ik denk dat in bovengenoemd geval beide tellers oplopen. Ik kan het helaas niet met metingen vaststellen.
Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plusbuyksloot schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:46:
[...]
Hoe lees je dit uit
Via de optische poort?
Of......
[ Voor 37% gewijzigd door hansdegit op 16-11-2012 21:23 ]
Verwijderd
De moderne meters meten ongelofelijk veel, al snel 4 tariefgroepen Dal/Piek*Afname/Levering. Dat doen ze ook per fase, maar dat krijg je alleen te zien als je in de programmeermode zit. Ook het verschil in kWh en kVA enz. Maxima, uitval, spanningsdips en nog veel meer. En als de interne klok goed is geprogrammeerd ook nog eens hele waslijsten van subtotalen per periode van 15 minuten, uur dag of 2maands of wat dan ook. Die lijsten kun je -als het goed is- ook via de p1 of de optische poort uit (gaan) lezen. Maar soms heb je een password nodig.hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
@salderen per fase
Schieten graag.
Verwijderd
He? dat heb ik bij mij nog nooit gezien. Soms twijfelt hij bij mij, maar nooit tegelijk. Dan heb jij geen MT171 meter zeker?robkds schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 20:23:
[...]
... zowel het pijltje naar links (terugleveren) als het pijltje naar rechts (verbruiken) aanstaan.
Via P1: óf je levert óf je neemt af. Per saldoVerwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:45:
[...]
Maar wel interessant om te weten wat er gebeurt met die ene fase waarop je teruglevert als je gelijktijdig op de 2 andere fases afneemt. Lever je dan op dat moment of ben je afnemer? Kan er op een willekeurig moment maar 1 enkel telwerk worden verhoogd? of twee?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| /ISk5\2ME382-1003 0-0:96.1.1(4B413650303035303431353833383131) 1-0:1.8.1(01312.950*kWh) 1-0:1.8.2(01703.085*kWh) 1-0:2.8.1(00143.410*kWh) 1-0:2.8.2(00266.886*kWh) 0-0:96.14.0(0002) 1-0:1.7.0(0000.33*kW) 1-0:2.7.0(0000.00*kW) 0-0:17.0.0(0999.00*kW) 0-0:96.3.10(1) 0-0:96.13.1() 0-0:96.13.0() 0-1:24.1.0(3) 0-1:96.1.0(3238303039303031313035303232313131) 0-1:24.3.0(121114200000)(00)(60)(1)(0-1:24.2.1)(m3) (00783.118) 0-1:24.4.0(1) ! |
Klopt, maar ik heb het van een ... nee 2 duitsers zelf, die handelaren hebben het dan beide mis?, de grote heeft er denk ik niets mee van doen aangezien het voltage het zelfde blijft alleen meerdere strings.Dre schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:30:
[...]
Heb jou hier geloof ik al eens eerder op gewezen. Die kleine prut omvormertjes hoeven echt niet uitschakelbaar te zijn. Wijzigingen in dat VDE gebeuren:@Delta Solivia 5100Wp
- Iets met Cos Phi regelen
- Iets met 50,2 Hz
- Bij GROTE parken vermogen regelen
- Vast nog meer dingen
5100Wp blijft nog geen 4335WAC van over door hogere cel temperatuur van panelen en verlies omvormer. Komt overeen met 18,9A. Ik geloof niet dat de 20A eruit gaat...
Tweede vraag: Waarom sluit je Solivia niet gewoon direct aan zonder zekering in de groepenkast (dus hoofdzekering gebruiken ter beveiliging (wel voldoende doorsnee aders gebruiken). Wel handig is een groepenschakelaar.
@Selectiviteit
"Wél toegestaan. Selectiviteit is niet verplicht (waarom komt dit toch keer op keer terug?)"
Die beide handelaren hebben het mis.Rol-Co schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:30:
[...]
Klopt, maar ik heb het van een ... nee 2 duitsers zelf, die handelaren hebben het dan beide mis?, de grote heeft er denk ik niets mee van doen aangezien het voltage het zelfde blijft alleen meerdere strings.
Wat jij bedoeld zal best van toepassing zijn op de grotere systemen maar deze dingen kunnen ze niet verkopen daar omdat het niet nieuw geinstalleerd mag worden.
Maar in nederland geen probleem.
Verwijderd
Waarom zou dat niet KUNNEN?hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:27:
Waar mijn aandacht naar uitgaat: de stand van tellers 1-0:1.7.0 (huidige opname uit net) en 1-0:2.7.0 (huidig teruglevering aan net).
Ze kunnen niet beide groter zijn dan 0. Dat gaf mij het idee dat er in de meter reeds gesaldeerd wordt.
Niet helemaal maar het is wel een onderdeel van, alleen wel boven 100kwDre schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:42:
[...]
Die beide handelaren hebben het mis.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
De 4 kVA van jouw omvormer is iets anders dan 100 kVARol-Co schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 23:00:
[...]
Niet helemaal maar het is wel een onderdeel van, alleen wel boven 100kw
Ja guh, zonnig type schrijft dit:Dre schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 23:07:
[...]
De 4 kVA van jouw omvormer is iets anders dan 100 kVA.
Nee, het is een Actaris ACE3000 model 260. Ik had hem al voordat ik met PV bezig was trouwens. Drie-fasen met aparte hoog en laag telwerken met verbruik en teruglevering. In totaal vier tellers dus.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 21:50:
[...]
He? dat heb ik bij mij nog nooit gezien. Soms twijfelt hij bij mij, maar nooit tegelijk. Dan heb jij geen MT171 meter zeker?
Ik maak hieruit op dat zowel opbrengst als verbruik tegelijk op verschillende telwerken geregistreerd wordt. De S0 geeft alleen signaal bij verbruik.Der Import/Export Mode basiert auf dem gleichen Algorithmus wie für den Mode 1. Die Vektoren mit positivem Vorzeichen (importierte Energie der betroffenen Phasen) werden summiert und das Ergebnis +A wird dem Zählerkonzept Version 1.1 Seite 18 von 48 Importregister hinzugefügt. Die Vektoren mit negativem Vorzeichen werden ebenfalls summiert und das Ergebnis –A wird dem Exportregister hinzugefügt.
Exportierte Energie wird grundsätzlich dann aufgezeichnet, wenn vom Kunden Energie in das Netz geliefert wird, z.B. von einer Photovoltaik-Anlage. Im Mode 4 wird der Prüfimpulsausgang (LED) von der Betragssumme beider Energiearten angesteuert, während der S0-Impulsausgang nur Impulse für importierte Energie abgibt.
[ Voor 54% gewijzigd door robkds op 17-11-2012 06:53 ]
Goed man!
Niemand ???Politoer schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 10:02:
Ik heb een Sunny Beam van iemand kunnen overnemen en kan nu ook tegen een zacht prijsje een SMA Piggy Back bluetooth insteekkaartje kopen voor installatie in een SMA omvormer die ik binnenkort laat installeren. De software versie van dat piggy back kaartje is 1.0. Weet iemand of je dat kunt upgraden naar minimaal versie 2.0? Kun je dat via de PC met Sunny explorer doen?
Uit de handleiding:
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Wat is hier niet eerlijk aan?hansdegit schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:24:
Schieten graag.
[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 17-11-2012 13:47 ]
Digitale meters geplaatst na 1 januari 2013 dienen te voldoen aan de branche richtlijn.engelbertus schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 13:44:
een meter telt een telwerk tegelijk.
je hebt een contract voor levering, en daarbij hoort ook teruglevering.
het soort aansluiting maakt voor je tarieven niets uit en moet dus niet uitmaken voor de verbruiker.
de meter registreert ook niet alle fases appart, dus moet de meter wel alle fases bijelkaar nemen en dan bepalen of er levering of teruglevering plaatsvindt, en het bijhorende telwerk laten tellen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| /ISk5\2MT382-1000 1-3:0.2.8(50) 0-0:1.0.0(101209113020W) 0-0:96.1.1(4B384547303034303436333935353037) 1-0:1.8.1(123456.789*kWh) 1-0:1.8.2(123456.789*kWh) 1-0:2.8.1(123456.789*kWh) 1-0:2.8.2(123456.789*kWh) 0-0:96.14.0(0002) 1-0:1.7.0(01.193*kW) 1-0:2.7.0(00.000*kW) 0-0:17.0.0(016.1*kW) 0-0:96.3.10(1) 0-0:96.7.21(00004) 0-0:96.7.9(00002) 1-0:99.97.0(2)(1-0:96.7.19)(101208152415W)(0000000240*s)(101208151004W)(0000000301*s) 1-0:32.32.0(00002) 1-0:52.32.0(00001) 1-0:72:32.0(00000) 1-0:32.36.0(00000) 1-0:52.36.0(00003) 1-0:72.36.0(00000) 0-0:96.13.1(3031203631203831) 0- 0:96.13.0(303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3 B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F) 1-0:31.7.0.255(001*A) 1-0:71.7.0.255(003*A) 1-0:21.7.0.255(01.111*kW) 1-0:41.7.0.255(02.222*kW) 1-0:61.7.0.255(03.333*kW) 1-0:22.7.0.255(04.444*kW) 1-0:42.7.0.255(05.555*kW) 1-0:62.7.0.255(06.666*kW) 0-1:24.1.0(003) 0-1:96.1.0(3232323241424344313233343536373839) 0-1:24.2.1(101209110000W)(12785.123*m3) 0-1:24.4.0(1) !141B |
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Dat is aardig aan de prijs, ik was voor 15 panelen(3600 WP) incl. montage op schuin dak € 7200,- kwijt, heb zelf de voedingskabel naar omvormer geleverd en gelegd.xxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:10:
Ik overweeg ook zonnepanelen en heb offertes aangevraagd van 3 partijen.
Enkele dingen die mij opvielen:
1) Van de 3 leveranciers heb ik pas 1 die netjes de offerte heeft gemaakt conform afspraak. De anderen lopen allemaal al achter op die afspraak (zegt wat over betrouwbaarheid)
2) Ik vind het erg lastig om een vergelijking te maken over de kwaliteit van de panelen. Ik heb een offerte gekregen voor Solar Plus 3400 WP poly kristal panelen. (solar pv paneel 240w poly) en een sunmaster xs3200
Iemand een idee over de kwaliteit van deze panelen en/of ervaringen
3) De totale offerte komt voor 14 panelen inclusief volledige installatie op 8397 euro. Dit valt me toch wat tegen. De offerte is gebaseerd op indicatief verbruik van 3000 kwh per jaar en dan zou de terugverdientijd toch over de 10 jaar komen. Meer mensen met deze ervaringen?
4) Er zijn 3 leveranciers geweest waarbij 2 mijn platte garage dag aanraden omdat de hellingshoek dan beter was en de andere juist het gewone dak omdat dit mooier zou zijn. De ene zegt dat er 9 panelen op het platte dag passen en de andere 14.......tja
Samengevat: een heel gedoe. Ik zoek gewoon een betrouwbare installateur met kennis van zaken die tegen een scherpe prijs levert en afspraken nakomt. Met dit soort bedragen zou je toch denken dat die te vinden is....
Naast de bovenstaande vragen: herkennen mensen deze perikelen?
Het kan natuurlijk ook iets zeggen over hoe druk die mensen het hebben.xxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:10:
1) Van de 3 leveranciers heb ik pas 1 die netjes de offerte heeft gemaakt conform afspraak. De anderen lopen allemaal al achter op die afspraak (zegt wat over betrouwbaarheid)
2) Ik vind het erg lastig om een vergelijking te maken over de kwaliteit van de panelen. Ik heb een offerte gekregen voor Solar Plus 3400 WP poly kristal panelen. (solar pv paneel 240w poly) en een sunmaster xs3200
3) De totale offerte komt voor 14 panelen inclusief volledige installatie op 8397 euro. Dit valt me toch wat tegen. De offerte is gebaseerd op indicatief verbruik van 3000 kwh per jaar en dan zou de terugverdientijd toch over de 10 jaar komen. Meer mensen met deze ervaringen?
4) Er zijn 3 leveranciers geweest waarbij 2 mijn platte garage dag aanraden omdat de hellingshoek dan beter was en de andere juist het gewone dak omdat dit mooier zou zijn. De ene zegt dat er 9 panelen op het platte dag passen en de andere 14.......tja
Samengevat: een heel gedoe. Ik zoek gewoon een betrouwbare installateur met kennis van zaken die tegen een scherpe prijs levert en afspraken nakomt. Met dit soort bedragen zou je toch denken dat die te vinden is....
que?. en dus?Domba schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 15:42:
[...]
Digitale meters geplaatst na 1 januari 2013 dienen te voldoen aan de branche richtlijn.
Obis code 21,41en 61 zijn verbruik per fase en 22,42 en 62 zijn teruglevering per fase
Een meter heeft 2 meet spoelen per fase, T1-T4 zijn de som van de registers per fase
Het P1 telegram DSMR 4.x meter gaat er zo uitzien
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 /ISk5\2MT382-1000 1-3:0.2.8(50) 0-0:1.0.0(101209113020W) 0-0:96.1.1(4B384547303034303436333935353037) 1-0:1.8.1(123456.789*kWh) 1-0:1.8.2(123456.789*kWh) 1-0:2.8.1(123456.789*kWh) 1-0:2.8.2(123456.789*kWh) 0-0:96.14.0(0002) 1-0:1.7.0(01.193*kW) 1-0:2.7.0(00.000*kW) 0-0:17.0.0(016.1*kW) 0-0:96.3.10(1) 0-0:96.7.21(00004) 0-0:96.7.9(00002) 1-0:99.97.0(2)(1-0:96.7.19)(101208152415W)(0000000240*s)(101208151004W)(0000000301*s) 1-0:32.32.0(00002) 1-0:52.32.0(00001) 1-0:72:32.0(00000) 1-0:32.36.0(00000) 1-0:52.36.0(00003) 1-0:72.36.0(00000) 0-0:96.13.1(3031203631203831) 0- 0:96.13.0(303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3 B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F303132333435363738393A3B3C3D3E3F) 1-0:31.7.0.255(001*A) 1-0:71.7.0.255(003*A) 1-0:21.7.0.255(01.111*kW) 1-0:41.7.0.255(02.222*kW) 1-0:61.7.0.255(03.333*kW) 1-0:22.7.0.255(04.444*kW) 1-0:42.7.0.255(05.555*kW) 1-0:62.7.0.255(06.666*kW) 0-1:24.1.0(003) 0-1:96.1.0(3232323241424344313233343536373839) 0-1:24.2.1(101209110000W)(12785.123*m3) 0-1:24.4.0(1) !141B
(bron; DSMR4.04 final)
Of dat 2 tellers gelijktijdig tellen is afhankelijk van de firmware die "on flight" geupdate kan worden bij de DSMR 4.x metersengelbertus schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 20:49:
[...]
que?. en dus?
dat elke fase gemeten moet worden lijkt me ligisch, maar wat zegt dat over welke teller er al dan niet tegelijk tellen??
[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 17-11-2012 21:32 ]
Ja ik herken de perikelen. Ik heb in februari bij 5 leveranciers offertes gevraagd.xxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:10:
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
de grap is wel dat je 1000 sites vind met aanbiedingenBarryH schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:13:
@xxxMaverick:
de scherp geprijsde leveranciers geven gewoon een offerte via internet, 1,5 - 2,00 eur /wp incl installatie zou moeten kunnen.
Of gewoon zelf doen en de losse onderdelen zelf kopenxxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 22:34:
In ieder geval bedankt voor meedenken.
Als iemand echt heel goede ervaringen heeft met een leverancier (prijs/kwaliteit enz) in omgeving Zwolle/Apeldoorn dan hoor ik het graag.....
Vraag gewoon wat meer offertes aan en beoordeel de betrouwbaarheid tijdens dat traject.xxxMaverick schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 23:35:
[...]
de grap is wel dat je 1000 sites vind met aanbiedingenzie verhalen hierboven, iets betrouwbaars zoeken is lastig
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq