Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 195 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.869 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Topsite die zonnewebshop.nl, direct mail contact en omvormer wordt meteen opgestuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:24:
[...]

Jep, zoek even in dit topic op mijn posts. Ik ben een voorstander, maar ik heb zo'n "ding".

Mijn installatie is 2200Wp, max op dat moment was circa 1580 Watt. Testje met dekentje was 800 Watt met schaduw op panelen en schaduw management uit, en 1200 watt met schaduw management aan.
Ah, OptiTrac is back :)

Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Testje met je dekentje toont erg duidelijk dat de standaard SMA vele malen slechter is dan een standaard AEG/ EFFEKTA/ (ander merk?) (zonder zogenaamde "schaduwmanagment"). Ik heb met de EFFEKTA hetzelfde testje gedaan en deze regelt direct het vermogen naar het optimale niveau. Met OptiTrac presteert jouw SMA beter dan jouw SMA zonder OptiTrac, maar presteert niet beter dan bijvoorbeeld de standaard EFFEKTA die geen "schaduwmanagment" heeft.
Mijn gevoel zegt dat OptiTrac marketing blaat is van SMA, en helaas zijn wij mensen gevoelig voor marketing blaat.

Conclusie:
  • De test met het poezendekentje toont aan dat een standaard SMA veel slechter is dan een standaard EFFEKTA. Eens?
  • De test met het poezendekentje toont aan dat een SMA met OptiTrac niet beter is dan een standaard EFFEKTA. Eens?
  • De test met het poezendekentje toont aan dat jou SMA omvormer met OptiTrac aan beter presteert dan jou SMA omvormer zonder OptiTrac.
  • De test met het poezendekentje is een soort zoninstraling die in de praktijk niet voorkomt. Eens?
Dus als je persee een SMA omvormer wilt hebben is OptiTrac beter mocht 1 van je panelen volledig afgedekt zijn (voor rondvliegende dekens :+), maar een AEG/ EFFEKTA/ (ander merk) zonder schaduwmanagment is net zo goed (of zelfs beter?) dan een SMA omvormer voor rondvliegende dekens.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 13-11-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jullie testen alleen verkeerd :)

Je dekt een heel paneel af dus gaat de bypass diode in werking en schakelt een heel paneel uit, zelfde als je het hele paneel er niet tussen hebt.

als je goed wilt testen moet je in de lengte van het paneel een halve rij cellen bedekken, en dan verschil met en zonder optitrack.
Kan ik jullie vertellen dat de hele string 1/6 (als het 6 rijen in 1 paneel zijn) naar beneden gaat op de effekta. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:46

databeestje

Von PrutsHausen

Het is lastig te vergelijken omdat we allemaal een andere ligging en panelen hebben. Het voorbeeld met vermogen per paneel is nog het meest duidelijk.

Helaas is de echte zon al een tijdje weg en ga ik het opnieuw proberen maar dan niet met een poezen deken maar een kleine harde schaduw zoals een CV pijp.

Met andere woorden, niet een volledig paneel afgedekt. Als een paneel volledig afgedekt is met een kleedje zouden de diodes hun werk moeten doen. Omdat bij mijn test ik 1 paneel volledig en een 2e voor 3/4 had afgedekt kan ik me voorstellen dat het hier misschien mis is gegaan.

Ik denk dat mijn test methode van het hele paneel afdekken misschien niet mijn zaak goed beargumenteerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:03:
Ik denk dat mijn test methode van het hele paneel afdekken misschien niet mijn zaak goed beargumenteerd :)
_/-\o_

Rol-Co heeft een ander soort test uitgevoerd, maar of dat de juiste manier van testen is betwijfel ik. Het afdekken (0 lumen) komt in de praktijk niet voor. Misschien moeten we tot de conclusie komen dat we deze onderzoeken niet kunnen uitvoeren zonder PV-simulator? (DC voeding met gedrag van PV panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Hoeveel extra lengte is er nodig van de clickfit rail buiten de breedte van de panelen. Ik las dat er tussen de panelen 7mm zit. Hoe breed zijn de eindklemmen precies?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:18

VPI

cm of 4 is voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:11:
[...]

_/-\o_

Rol-Co heeft een ander soort test uitgevoerd, maar of dat de juiste manier van testen is betwijfel ik. Het afdekken (0 lumen) komt in de praktijk niet voor. Misschien moeten we tot de conclusie komen dat we deze onderzoeken niet kunnen uitvoeren zonder PV-simulator? (DC voeding met gedrag van PV panelen).
Nou ja of het goed is weet ik ook niet maar een heel paneel afdekken zeker niet, en ik kan geen optitrack aanzetten om verschil te zien, de test was in sept toen ik hier en daar schaduw op de panelen kreeg, stort in als pudding :)
Zelfs hele panelen schaduw en andere in de zon trekken de goede erger naar beneden als ze er niet zouden zitten in de string.

Enige wat me opviel bij databeestje dat MET optitrack hij minder hoog lijkt te pieken, dus misschien vlakt hij wat af waardoor het lage beter uit de verf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarfreak
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-09 09:19
Sta op het punten de opdracht te geven voor 12 zonnepanelen van ieders 260 wp. Zit nu alleen nog te twijfelen tussen het type inverter. Keuze tussen een SMA 2500 TLST 21 of een SMA 3000 TL 21. Zal in de toekomst niet de ruimte hebben dit nog verder uit te breiden. Instalateur adviseert mij de SMA 2500 TLST te nemen. Dit omdat hij dan goed maximaal in zijn vermogen gaat zitten.

Wat zouden jullie adviseren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:11:
[...]

_/-\o_

Rol-Co heeft een ander soort test uitgevoerd, maar of dat de juiste manier van testen is betwijfel ik. Het afdekken (0 lumen) komt in de praktijk niet voor. Misschien moeten we tot de conclusie komen dat we deze onderzoeken niet kunnen uitvoeren zonder PV-simulator? (DC voeding met gedrag van PV panelen)
Nou, kijk, er staat een loei grote boom in mijn achtertuin welke in de ochtend een gebroken schaduw op de panelen werpt. Deze schaduw zakt langzaam omlaag en komen de panelen per rij (het zijn er 4) steeds vrij.

Omdat het geen volledige schaduw is zal er wel spanning gecreeerd worden waardoor de diodes (horizontaal of verticaal even niet belangrijk) niet het paneel zullen bypassen. Ik kan dan een stuk duidelijker zien dat de het vermogen in stappen van 2 panelen of 3 panelen afhankelijk van de rij naar boven schiet.

Met CV pijpjes en schoorstenen is het eigenlijk altijd 1 enkel paneel die de pret voor de anderen bederft. En dan kan je met orientatie van de panelen (en dus bypass diodes) een hoop van de problemen grotendeels omzeilen. Maar optimaal is het niet.

Ik denk dat dit is wat er gebeurde met het dekentje. Ik had 1 horizontale strip op het (landscape) paneel in de volle zon, het kleedje was niet groot genoeg voor 2 panelen. Dat zou verklaren waarom er toch nog 800 Watt uit kwam.

Daarom maar in het voorjaar opnieuw proberen en andere methode toepassen. De CV pijp, schoorsteen of dakkapel is verreweg het meest voorkomend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Solarfreak schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:21:
Sta op het punten de opdracht te geven voor 12 zonnepanelen van ieders 260 wp. Zit nu alleen nog te twijfelen tussen het type inverter. Keuze tussen een SMA 2500 TLST 21 of een SMA 3000 TL 21. Zal in de toekomst niet de ruimte hebben dit nog verder uit te breiden. Instalateur adviseert mij de SMA 2500 TLST te nemen. Dit omdat hij dan goed maximaal in zijn vermogen gaat zitten.

Wat zouden jullie adviseren :?
SMA SB2500HF 1200 euro is vergelijkbaar met de SB 2500TLST maar dan met trafo en 1% minder opbrengst.
Heeft vergelijkbare features als de 2500TLST, 1 MPPT, bluetooth e.d.

Mensen hier zijn ook tevreden over de AEG omvormers, en er staat ook nog een Delta Solivia 2.5 te koop in van een van de tweakers. Geen idee wat voor keuze er verder nog is bij de leverancier.

De Omniksol is ook een optie, met wifi kit voor de logging, kwaliteit wisselt bij sommige gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:40
Omniksol 3k, maximale input is 3400 Wp. 12 * 260 Wp is dus geen probleem. En met datalogging via wifi op omnik site

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Dus hij vraagt om SMA of SMA, en jullie adviseren Omnik, Delta of AEG.. :D Nee, da's lekker. Ik vraag me alleen af waarom iemand met de nickname 'Solarfreak' zoiets hier moet vragen.. een echte Solarfreak voert even zijn/haar gegevens in in Sunny design met je juiste richting / hoek van het dak.. en tada.. daar rollen de waarden keurig uit!

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

databeestje schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:45:
SMA SB2500HF 1200 euro is vergelijkbaar met de SB 2500TLST maar dan met trafo en 1% minder opbrengst.
En wat heel belangrijk is door de trafo is galvanische scheiding aanwezig, dat is voor mij veel belangrijker dan die 1% extra rendement :Y

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SunshineCompany schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 22:06:
Dus hij vraagt om SMA of SMA, en jullie adviseren Omnik, Delta of AEG.. :D Nee, da's lekker. Ik vraag me alleen af waarom iemand met de nickname 'Solarfreak' zoiets hier moet vragen.. een echte Solarfreak voert even zijn/haar gegevens in in Sunny design met je juiste richting / hoek van het dak.. en tada.. daar rollen de waarden keurig uit!
:+

Ik heb iig nog 1 SMA aangedragen omdat ik de HF transformator dingen mooi vindt.
Net een PDF gevonden via de googles en meteen een mooie verklaring waarom de sweet spot om de 360 volt DC zitten. Vertaald mooi naar 220Vac.
http://www.freescale.com/...R_DESIGN_FUNDAMENTALS.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 02-10 13:02
databeestje schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 22:21:
[...]

:+

Ik heb iig nog 1 SMA aangedragen omdat ik de HF transformator dingen mooi vindt.
Net een PDF gevonden via de googles en meteen een mooie verklaring waarom de sweet spot om de 360 volt DC zitten. Vertaald mooi naar 220Vac.
http://www.freescale.com/...R_DESIGN_FUNDAMENTALS.pdf
Leerzaam stukje.
En ook de scheiding van het net is goed te zien in de schemas met de trafo

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Misschien houdt solarfreak van extreem zonnen op het strand :( . Het hoeft niet altijd met PV van doen te hebben. En waarom geen omnik? Goed getest...

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 13-11-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

21 ET-Solar 250 op SMA SB4000 (plat & schuin - pijpje is reeds weg, komen nog 2 zonnecollectoren naast).
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-LiI5Fp_JYYk/UKLC8VZjs2I/AAAAAAAAQQU/VmZGBdQOfJo/s720/IMG_0952%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-vo6-3dstVsM/UKLC8Z9klfI/AAAAAAAAQQQ/4GCyKHl8bRQ/s720/IMG_0946%2520%2528Large%2529.JPG

8 Canadian Solar 240 All Black + 16 Canadian Solar 250 mono op Piko 5.5
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-_sqVJAo0ftw/UKLCEYdcRKI/AAAAAAAAQQI/svGqtNaKB_8/s720/IMG_0938%2520%2528Large%2529.JPG

8 Canadian Solar 240 All Black op SMA
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-jgGn2SARvRY/UKLBcTfugvI/AAAAAAAAQPw/h0s7ds4YpnY/s720/IMG_0935%2520%2528Large%2529.JPG

10 Canadian Solar 240 All Black op Delta
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-QqZ8sKv-hr8/UKLBlQ9zbnI/AAAAAAAAQQA/VIg71-ngTn4/s720/IMG_0928%2520%2528Large%2529.JPG

26 ET Solar 250Wp op Piko 5.5
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-lHDkJQrrNg4/UKLBeV8wtHI/AAAAAAAAQP4/yCWlshyVdS8/s720/IMG_0906%2520%2528Large%2529.JPG

Vandaag 36 JA Solar 250Wp All Black op TP8000 op nieuwbouwhuis gezet, en nog 36 Canadian 190Wp Black's op Piko op een ander woonhuis. Allebei ook leuke systemen. Ik loop ongeveer 100 systemen achter qua foto's overigens.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat mij er aan herinnert dat ik de afmetingen van mijn dak moet bepalen zodat ik nu al vast weet waarvoor ik moet sparen... De hypotheekrenteaftrek kan ik daar mooi deels voor opsparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 21:25
Wat zijn jullie ervaringen met SolarNRG?

Ik heb afgelopen vrijdag een offerte aangevraagd voor een 3430Wp PV pakket incl montage door SolarNRG, maar ik heb behalve de bevestigings mail nog niets van ze gehoord. Duurt dit altijd zo lang of hebben ze toevallig een hele drukke periode?

Is het trouwens verstandig om hen de installatie te laten doen of is kan dat net zo goed gedaan worden door een lokaal klusbedrijf?

Unobtanium 3D Printer Buildlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

druk druk druk, maar hierbij nog een foto van een groot project in Nistelrode. We zijn er bijna mee klaar.

628 zonnepanelen van HJ Solar 250Wp poly op 7 Delta Solivia 20K inverters.
Totaal 157.000 Wp. (Geen SDE subsidie)

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/dsc02228.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sun-solar.nl/wp-content/gallery/onze_installaties/dsc02225.jpg

Nu moet Enexis nog opschieten met aanpassen van de aansluiting.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nosmo,
als je bijv bij solarnrg laat leveren maar je lokale klusbedrijf laat installeren denk ik dat het lokale bedrijf uiteindelijk duurder is.
mbt solarnrg zelf even achteraan bellen is mijn ervaring dan heb je binnen 2 min antwoord
houd er wel rekening mee dat solarnrg een levertijd van ongeveer 8 weken hanteert ( geen stockvoorraad )

-------------------------
sunshinecompany schreef
Dus hij vraagt om SMA of SMA, en jullie adviseren Omnik, Delta of AEG.. Nee, da's lekker. Ik vraag me alleen af waarom iemand met de nickname 'Solarfreak' zoiets hier moet vragen
ik snap je kritiek niet, misschien is juist geadviseerd om naar omnk,delta of aeg te kijken omdat deze volgens anderen beter zijn dan SMA , u is wel erg PRO sma 8)7
mbt kritiek op de naam solarfreak dit wil niet zeggen dat deze persoon de wijsheid in pacht heeft en vandaar zijn vragen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Nosmo. schreef op woensdag 14 november 2012 @ 00:35:

Ik heb afgelopen vrijdag een offerte aangevraagd voor een 3430Wp PV pakket incl montage door SolarNRG, maar ik heb behalve de bevestigings mail nog niets van ze gehoord. Duurt dit altijd zo lang of hebben ze toevallig een hele drukke periode?

Is het trouwens verstandig om hen de installatie te laten doen of is kan dat net zo goed gedaan worden door een lokaal klusbedrijf?
Heb bij hen een offerte aangevraagd. Heb na 9 dagen maar eens gebeld ("duurt normaal gesproken één week"), en vervolgens 3 dagen later nog eens. Toen lag de offerte binnen 4 uur in mijn mailbox.

Heb hen vervolgens nog wat vragen gesteld over een uitgestelde levering (ik wil een energielening hebben waarvoor ik a) een getekende koopovereenkomst nodig heb, maar die b) min. 6 weken voor installatie ingediend moet worden. Ik kreeg vrij snel een mail terug met antwoorden waaruit bleek dat ze mijn vragen in ieder geval niet begrepen hadden. Vervolgens nog eens wat vragen over gesteld en ik wacht nu al weer een week. Nou ja, gemiste kans en het maakt voor mij de keuze tussen een aantal aanbieders een stuk makkelijker.....

Overigens: even zoeken hier, want er zijn hier mensen die er wel goede ervaringen mee hebben. ;)

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23

Ze hebben geen gelikte communicatie afdeling, maar als je belt krijg je wel direct iemand die verstand heeft van solar aan de lijn. Dus misschien iets andere communicatie dan je zou willen, maar wel kundig.
Voor de installatie gebruiken ze verschillende onderaannemers (rijden wel in een bus met logo van solarnrg). Iedereen kan solar plaatsen, veel mensen doen het zelfs zelf. Dus ik zie geen probleem met een lokaal klusbedrijf. Wel handig als dat bedrijf enige ervaring heeft omdat het grote panelen zijn en netjes leggen handigheid of geduld vereist. Ik heb ze laten leggen door soalrnrg en dat was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
Mooie foto's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Zijn er mensen hier met een oost-west opstelling die hun opbrengst tracken en dat incihtelijk hebben gemaakt online? :-) ben benieuwd naar de opbouw van de dagopbrengst

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

looyenss schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:06:
Zijn er mensen hier met een oost-west opstelling die hun opbrengst tracken en dat incihtelijk hebben gemaakt online? :-) ben benieuwd naar de opbouw van de dagopbrengst
Ja, dat heb ik gedaan met een ONO en WZW opstelling : Zie http://www.energiebewustzeeland.nl

Het is een website met veel detail info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
looyenss schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:06:
ik sta met mijn oost-west op zonnestroom opbrengst.
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html

maar heb alles ook in excel. (is wat netter.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Volgens mij bedoeld looyenss een grafiek met het verloop van een dag. Deze grafiek heb ik een keer eerder gezien, waaronder hier.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SHlKCdmjVNNr8ZtRwAnhKmnq/full.png

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
SolarKing schreef op woensdag 14 november 2012 @ 03:05:
druk druk druk, maar hierbij nog een foto van een groot project in Nistelrode. We zijn er bijna mee klaar.

Wauw! :9 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is dus genoeg informatie voor hem om door te lezen. Prima toch? :)

Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/dagchartTOTAAL_SE/index.php?datum=14-05-2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
tito1984 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 00:31:
Weet iemand de refresh rate van de omniksol naar de App toe?
1 keer per 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Dankjewel anton!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:11:
[...]

Ja, dat heb ik gedaan met een ONO en WZW opstelling : Zie http://www.energiebewustzeeland.nl

Het is een website met veel detail info.
Mooi !!!
Wat een info, zie ik nu goed dat je je negatief aan het wegroken bent? met dat kacheltje zeker?
zoveel meer verbruikt als vorig jaar kan dan anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
BamSlam_ schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:12:
Ziezo, mijn Omniksol-omvormer wordt nu afgeluisterd via tcpdump op een van mijn Raspberry Pi's. Heb al gezien dat in ieder geval het serienummer van mijn omvormer ongecrypt wordt verstuurd naar Omnik. Binnenkort eens puzzelen hoe de verdere data uit de pakketjes te peuteren zijn. En dan wat proggen voor logging naar pvoutput.org.
Succes geboekt. Lees verder in Datalogging: PV systemen.

[ Voor 4% gewijzigd door BamSlam_ op 14-11-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
was er effe nog een grafiek van aan het maken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwestreal.jpg

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
migjes schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:58:
[...]

was er effe nog een grafiek van aan het maken.
[afbeelding]
oehhh dat is echt een mooie!!! bedankt man! ;-)

van welke dag is dit?

[ Voor 3% gewijzigd door looyenss op 14-11-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
Heb je toevallig ook een grafiek van hoe je verbruik op een dag is opgebouwd ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:34

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klein beetje spammen: Ik kan inmiddels met jSunnyreports ook cummulatieve grafieken maken en alle omvormers met orientatie bij elkaar optellen inclusief het interpoleren van ontbrekende tussenwaarden.

ik heb jammer genoeg nog geen hele mooie zonnige dag ( volledig ) gehad.

Afbeeldingslocatie: http://graphs.familie-kleinman.nl/2012/6-11-2012-sum.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
looyenss schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:15:
Heb je toevallig ook een grafiek van hoe je verbruik op een dag is opgebouwd ;-)
verbruik zou wel willen.
maar nog in de planning en uitzoek fase.

heb wel een aardig idee wat het gebruik is.
aleen de ijskast is wat onzeker in het verhaal.
maar met oost-west en thuis werken is het gedeelte wat ik opwek en zelf gebruik erg hoog.

(grafiekje was van een mooie zomer dag. als je de omvormer wil dimensioneren, heb ik meer gegevens.
incluis voltages,ampere, temperatuur etc....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
migjes schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:37:
[...]

verbruik zou wel willen.
maar nog in de planning en uitzoek fase.

heb wel een aardig idee wat het gebruik is.
aleen de ijskast is wat onzeker in het verhaal.
maar met oost-west en thuis werken is het gedeelte wat ik opwek en zelf gebruik erg hoog.

(grafiekje was van een mooie zomer dag. als je de omvormer wil dimensioneren, heb ik meer gegevens.
incluis voltages,ampere, temperatuur etc....)
nee ik ben louter geintreseerd als achtergrond informatie voor mijn afstuderen. zocht naar een fatsoenlijke weergave van oost west opbrengst en dit is meer dan fatsoenlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
looyenss schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:45:
[...]

nee ik ben louter geintreseerd als achtergrond informatie voor mijn afstuderen. zocht naar een fatsoenlijke weergave van oost west opbrengst en dit is meer dan fatsoenlijk :-)
ik heb van allerlij dagen gewoon in text files staan. voor als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
looyenss schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:45:
[...]

Hier kun je ook veel meet gegevens plus grafieken van oost west opstellingen vanaf halen,

http://www.solarlog-home.de/proace/

http://solarlog-home.de/srsolar01/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
AgentschapNL redt het net niet in twee weken, maar wel bijna: aanvraag op 29 oktober via eLoket is zojuist (14 november) per post toegekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:03
Gaat best vlug. Op 29 okt ingediend en 13 nov al op de rekening.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat geeft wat hoop, ik heb het 31 oktober via e-loket aangevraagd.
Als ik inlog zie ik geen referentienr bij mijn aanvraag dus dan zal het nog niet behandeld zijn.
De aankoop is met een ontbindende voorwaarde gedaan zodat ik er niet aan vast zit als de subsidie niet door mocht gaan.
Niet iedereen heeft die €650,- ergens liggen ;)

[EDIT] Vandaag per post de €650 toegekend gekregen! *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-11-2012 13:00 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klein testje met de effekta

Voor

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/voor-b.jpg

nu een theedoek half over het paneel

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/thee-b.jpg

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/na-b.jpg

en remember, dit zijn 100wp panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:08:
[...]
ehh help me effe?
ken het scherm niet van de effecta.
begrijp ik het goed dat je voor 1060W doet en na 910W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is de B string, vandaar de b vooraan, en voor 1060w , na de theedoek 890w.
en dan is hij afgedekt zoals afgebeeld.

edit:

Voltage blijft gelijk overigens , 267v

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 14-11-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SolarKing schreef op woensdag 14 november 2012 @ 03:05:

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu moet Enexis nog opschieten met aanpassen van de aansluiting.
Sow! Heb je de dop 10 van de ratel versleten?

Erg mooi om te zien dat er ook mensen zonder SDE subsidie gewoon vcan start gaan, als is het maar om de ambtelijke molen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

PClop schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:00:
[...]
Hier kun je ook veel meet gegevens plus grafieken van oost west opstellingen vanaf halen,
Leuke grafieken. Hier is te zien dat i.p.v. een SB5000TL net zo goed een SB3600TL toegepast had kunnen worden op 5850Wp aan panelen. Zal waarschijnlijk aan de vrij steile dakhelling van 40° liggen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:11
Rol-Co schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:08:
[...]

klein testje met de effekta

Voor

[afbeelding]

nu een theedoek half over het paneel

[afbeelding]

[afbeelding]

Het kan zijn dat je door een relatief groot oppervlakte te blokkeren nu toch het hele paneel uitschakelt (bypass). Kun je eens 1 of 2 cellen afdekken en kijken wat dan het resultaat is?

[ Voor 0% gewijzigd door RaymondD op 14-11-2012 13:06 . Reden: typo ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

RaymondD schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:06:
[...]

Het kan zijn dat je door een relatief groot oppervlakte te blokkeren nu toch het hele paneel uitschakelt (bypass). Kun je eens 1 of 2 cellen afdekken en kijken wat dan het resultaat is?
4 cellen afgedekt en 8 cellen afgedekt of gewoon mijn arm boven een paneel geeft allemaal dit resultaat

voor

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/voor-b2.jpg

en na

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/na-b2.jpg

paneel 100w van de 1500w totaal op deze string, gelukkig is de zon lekker constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
antonboonstra schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:37:
[...]

Leuke grafieken. Hier is te zien dat i.p.v. een SB5000TL net zo goed een SB3600TL toegepast had kunnen worden op 5850Wp aan panelen. Zal waarschijnlijk aan de vrij steile dakhelling van 40° liggen.
Op 26 juni gaven mijn panelen max 8kW. 12kWp met een 10kW omvormer, panelen op 45 graden. Het maximum werd beperkt door de hoge temperatuur van de panelen.
Ik heb later wel pieken van 10kW gezien. Op 26-juli kom ik tot 9kW.
Hier moet je ook rekening mee houden .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier ook in september een schaduwtest gedaan.
Schaduw gemaakt met 2 stukken dik karton, gewoon op ladder gestaan en karton omhoog gehouden,
Dochter noteerde de standen op de omvormer.
Omvormer is Delta Solivia 2.5 3G eu.
10 HJ-solar 250Wp
Niks instelbaar voor schaduwmanagement of iets dergelijks.
Bij iedere test 3 waardes:
-de startwaarde,
-de terugval als er schaduw komt,
-de stand tijdens de schaduw (nieuwe mpp-scan, alle keren duurt dit 15 seconden)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/test1.jpg
1530W
1010W
1250W

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/test2.jpg
1530
800
810

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/test3.jpg
1520
750
1230

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/test4.jpg
1500
430
690

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/test5.jpg
1490
90
1170

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/test6.jpg
1490
1330
1360

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/klump4u/test7.jpg
1490
1040
1280

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26
Terugkomend op mijn uitdaging betreffende het volgens de NEN1010 aansluiten van een 3fase inverter.

Ik heb inmiddels een recent NEN1010 handboek kunnen bemachtigen, waarin ik wat zaken heb uitgezocht.

- er mogen maximaal 3x2,5mm2 + 2x 1,5 mm2 VD draden door een 16mm2 PVC pijp getrokken worden.
- Een meerfasige aansluiting mag met verschillende diameters worden aangesloten, mits de nul en de aarde van dezelfde dikte of groter is dan de belaste aders.

Dit betekend dat ik door mijn 16 mm2 PVC pijp naar zolder de volgende aders mag trekken:

- 2,5 mm2 blauw voor de nul
- 2,5 mm2 geel/groen voor aarde
- 2,5 mm2 bruin voor fase1
- 1,5 mm2 zwart voor fase 2
- 1,5 mm2 grijs voor fase 3 (ga ik toch stiekum zwart voor nemen, zie je toch niet meer na brand :) )

Verder worden er eisen gesteld aan de maximale belasting van de aders.
Aangezien mijn leidingen door verschillende muren lopen, ga ik uit van het ergste geval waarbij de muren warmte-isolerend werken. Hierdoor wordt de toegestane stroom voor een leiding die door een geisoleerde muur loopt met 3 belaste aders maximaal 13,5 A
Mijn inverter (SMA STP6000-TL20) geeft maximaal 8,7 A op het lichtnet, ruim binnen de marges dus.

Verder stelt SMA dat de inverter aangesloten dient te worden op een aardlek van 100mA of groter.
Dit mag volgens NEN1010 niet en wordt dus een 30mA aardlek (hopelijk geeft dat dus geen problemen).

Rekening houdend met selectiviteit zal ik een 3P+N 10A automaat met A karakteristiek plaatsen puur voor de inverter.

Hopelijk is dit lange verhaal correct en eventueel nog nuttig voor anderen met hetzelfde probleem.

Ik heb overigens nog niet kunnen vinden dat het niet toegestaan is om meerdere PVC pijpen te gebruiken voor een meerfasige aansluiting....

[edit]
Bepaling 8.520.101
Fasen en nul van dezelfde stroomketen moeten bij elkaar gelegd worden
Als 2 pvc leidingen direct naast elkaar lopen, is dat dan niet "bij elkaar gelegd worden" ?

[ Voor 9% gewijzigd door robindk op 14-11-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben hier bezig om toch voor de 15 panelen te gaan kijken icm de AEG PV4600. Moet ik deze aansluiten door hem domweg op twee groepen aan te sluiten ala een kookgroep voor inductie? Ik heb al twee groepen in dezelfde hoek liggen, dus dat zou op zich geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Lijkt me niet. De omvormer slikt immers maar 3 draden (fase, nul, aarde). 2.5mm2 vervangen door 4mm2 en 16A groep door een 25A (max AC 5000W?) groep lijkt een betere aanpak mits dat past bij je hoofdaansluiting.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2012 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nosmo.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-10 21:25
Pancake schreef op woensdag 14 november 2012 @ 08:26:
[...]

Heb bij hen een offerte aangevraagd. Heb na 9 dagen maar eens gebeld ("duurt normaal gesproken één week"), en vervolgens 3 dagen later nog eens. Toen lag de offerte binnen 4 uur in mijn mailbox.

Heb hen vervolgens nog wat vragen gesteld over een uitgestelde levering (ik wil een energielening hebben waarvoor ik a) een getekende koopovereenkomst nodig heb, maar die b) min. 6 weken voor installatie ingediend moet worden. Ik kreeg vrij snel een mail terug met antwoorden waaruit bleek dat ze mijn vragen in ieder geval niet begrepen hadden. Vervolgens nog eens wat vragen over gesteld en ik wacht nu al weer een week. Nou ja, gemiste kans en het maakt voor mij de keuze tussen een aantal aanbieders een stuk makkelijker.....

Overigens: even zoeken hier, want er zijn hier mensen die er wel goede ervaringen mee hebben. ;)
Hier nu dus ook een gemiste kans voor ze. Ik had ook een offerte aangevraagd bij solar-systemen.nl voor een vergelijkbare set. Zij kunnen wel snel reageren want ik had de offerte binnen een paar uur binnen.

Omdat de prijs van zowel de materialen als de installatie zeer concurrerend is en ze snel kunnen leveren is de keuze uiteindelijk niet zo moeilijk.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat SolarNRG niet goed zou zijn, maar in een markt met veel concurrentie kun je zo niet met potentiele klanten omgaan! Aan de andere kant, als ze het druk genoeg hebben maakt mijn ordertje van een kleine 6500 euro ook niet zo veel uit natuurlijk ;) .

[ Voor 0% gewijzigd door Nosmo. op 14-11-2012 16:54 . Reden: leestekens! ]

Unobtanium 3D Printer Buildlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 14 november 2012 @ 16:29:
Lijkt me niet. De omvormer slikt immers maar 3 draden (fase, nul, aarde). 2.5mm2 vervangen door 4mm2 en 16A groep door een 25A (max AC 5000W?) groep lijkt een betere aanpak mits dat past bij je hoofdaansluiting.
Je hebt gelijk ja, ik zat net in de handleiding te kijken, ik hoopte stiekem op een perilex aansluiting zoals de kookplaat dat ook heeft :P Dan moet ik eens kijken hoe het zit of door die 16mm PVC ook 25A op 4mm getrokken mag worden. Ik heb op zich wel een 19mm buis liggen, maar daar ligt nu 3xUTP doorheen.

Ik heb overigens een 3x25A hoofdaansluiting. Voorlopig zal 'ie overigens niet meer dan 1 groep voldrukken verwacht ik, er komt 15*245wp op te liggen (=3675) op west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Al een 3fase omvormer overwogen?

Ik heb juist om extra gedoe te voorkomen een 16A omvormer genomen. Of dat een wijs besluit was zullen we later weten :P

[ Voor 74% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:53
Vandaag een mooie dag om de meeropbrengst van mijn uitbreiding PV te zien. Vorig jaar op 14-11 met 3.5 kWp 5.82 kWh = 1.66 kWh/kWp, vandaag met 4.2 kWp 6.98 kWh = 1.66 kWh/kWp. Beide dagen de hele dag zon.
Blijkt dus netjes te kloppen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:23:
Vandaag een mooie dag om de meeropbrengst van mijn uitbreiding PV te zien. Vorig jaar op 14-11 met 3.5 kWp 5.82 kWh = 1.66 kWh/kWp, vandaag met 4.2 kWp 6.98 kWh = 1.66 kWh/kWp. Beide dagen de hele dag zon.
Ja leuk, hier vandaag 0,49kWh/kWp = 0,63 € 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:07:
[...]
Je hebt gelijk ja, ik zat net in de handleiding te kijken, ik hoopte stiekem op een perilex aansluiting zoals de kookplaat dat ook heeft :P Dan moet ik eens kijken hoe het zit of door die 16mm PVC ook 25A op 4mm getrokken mag worden. Ik heb op zich wel een 19mm buis liggen, maar daar ligt nu 3xUTP doorheen.

Ik heb overigens een 3x25A hoofdaansluiting. Voorlopig zal 'ie overigens niet meer dan 1 groep voldrukken verwacht ik, er komt 15*245wp op te liggen (=3675) op west.
Je kan die AEG ook op een 16A zetten, die gaat er echt niet uit met 3675Wp.
Er staat ook een intressant stukje over het DC Voltage en vermogen en over Vdc tov Pac aan het eind.... EDIT: van de Operating instructions manual....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, maar als ik straks uitbreid loop ik alsnog tegen het probleem aan. Op het moment dat ik hem op 25A afzeker kom ik weer in de problemen met de selectiviteit, is een parallelle aansluiting ala een kookgroep geen optie (de twee fases worden in de ikea plaat gewoon bij elkaar gezet)? De AEG trekt me vanwege de gunstige prijsstelling, 3 MPP trackers en de reservecapaciteit. Wat ik zou aan 3-fase omvormers vind is wel wat duurder.

Ik heb duidelijk wat leeswerk te doen en ik zal een vriend van me eens vragen, die heeft electro gestudeerd :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:44:
Klopt, maar als ik straks uitbreid loop ik alsnog tegen het probleem aan. Op het moment dat ik hem op 25A afzeker kom ik weer in de problemen met de selectiviteit, is een parallelle aansluiting ala een kookgroep geen optie (de twee fases worden in de ikea plaat gewoon bij elkaar gezet)? De AEG trekt me vanwege de gunstige prijsstelling, 3 MPP trackers en de reservecapaciteit. Wat ik zou aan 3-fase omvormers vind is wel wat duurder.

Ik heb duidelijk wat leeswerk te doen en ik zal een vriend van me eens vragen, die heeft electro gestudeerd :)
"bij elkaar gezet"
Als 1 van de 2 aansluitingen van het fornuis uitvalt zal de helft van de kookplaat het niet doen. Je zal dus niet het volle vermogen door 1 draad trekken.

BIj de omvormer zou dit wel het geval zijn. Niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
deejeebv schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:23:
Ik denk dat er dan toch iets niet klopt: 4,02 kWh/kWp klinkt als een beter kloppend getal voor een hele dag zon vandaag, en dan zaten er hier zelfs nog wat gaten in de grafiek. Niet-ideale opstelling soms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PClop schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:36:
[...]

Ja leuk, hier vandaag 0,49kWh/kWp = 0,63 € 8)7
Zuid-midden was vadaag aan de beurt he ;) , gisteren andersom

3.237kWh/kWp voor vandaag in het register, mooi boogje getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

robindk schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:49:
[...]
Als 2 pvc leidingen direct naast elkaar lopen, is dat dan niet "bij elkaar gelegd worden" ?
Had ik ook gelezen :Y Zijn wel meer dingen in de NEN die mensen op meerdere manieren/ verkeerd kunnen interpreteren. Voor het overzicht van de installatie is het niet wenselijk meerdere PVC pijpen te gebruiken, maar wat toegestaan is durf ik niet te zeggen. PClop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

heeft dat niet te maken dat het altijd 2x geisoleerd moet zijn, die regel komt vaak voor in de nen.
dus pvc en isolatie vd draad is 2x, dus dat naast elkaar is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 02-10 13:02
Als de stroomvoerende draden verder uit elkaar liggen als in een buis dan neemt voor wisselstroom de weerstand en daarmee de verliezen toe. heel veel zal het niet zijn als de pijpen naast elkaar liggen maar de stroom uit de inverter is niet mooi sinus vormig dus de verliezen zijn daardoor wel waarneembaar.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:53
Rol-Co schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:58:
[...]

Zuid-midden was vadaag aan de beurt he ;) , gisteren andersom

3.237kWh/kWp voor vandaag in het register, mooi boogje getrokken.
Dat haal ik dus nooit om deze tijd van het jaar, westzuidwest ligging en 25 graden dakhelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

deejeebv schreef op woensdag 14 november 2012 @ 19:31:
[...]

Dat haal ik dus nooit om deze tijd van het jaar, westzuidwest ligging en 25 graden dakhelling.
Moet zeggen dat ik ook best verbaasd was voor in november, kan niet wachten wat het in de zomer gaat doen. (warmer, lagere max/voltage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mijn beide installaties komen daar weg, de eerste van 2450Wp hebben ze zelf geinstalleerd.
De tweede van 570Wp hebben ze uitbesteed aan een lokale installateur (Agro-nrg).
In het geval er wat stuk gaat kun je bij 1 partij terecht en heb je geen gesteggel tussen leverancier en installateur.
Ze hebben wel een lange levertijd maar de kwaliteit is prima.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

robindk schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:49:
Terugkomend op mijn uitdaging betreffende het volgens de NEN1010 aansluiten van een 3fase inverter.

Ik heb inmiddels een recent NEN1010 handboek kunnen bemachtigen, waarin ik wat zaken heb uitgezocht.

- er mogen maximaal 3x2,5mm2 + 2x 1,5 mm2 VD draden door een 16mm2 PVC pijp getrokken worden.
- Een meerfasige aansluiting mag met verschillende diameters worden aangesloten, mits de nul en de aarde van dezelfde dikte of groter is dan de belaste aders.

Dit betekend dat ik door mijn 16 mm2 PVC pijp naar zolder de volgende aders mag trekken:

- 2,5 mm2 blauw voor de nul
- 2,5 mm2 geel/groen voor aarde
- 2,5 mm2 bruin voor fase1
- 1,5 mm2 zwart voor fase 2
- 1,5 mm2 grijs voor fase 3 (ga ik toch stiekum zwart voor nemen, zie je toch niet meer na brand :) )

Verder worden er eisen gesteld aan de maximale belasting van de aders.
Aangezien mijn leidingen door verschillende muren lopen, ga ik uit van het ergste geval waarbij de muren warmte-isolerend werken. Hierdoor wordt de toegestane stroom voor een leiding die door een geisoleerde muur loopt met 3 belaste aders maximaal 13,5 A
Mijn inverter (SMA STP6000-TL20) geeft maximaal 8,7 A op het lichtnet, ruim binnen de marges dus.

Verder stelt SMA dat de inverter aangesloten dient te worden op een aardlek van 100mA of groter.
Dit mag volgens NEN1010 niet en wordt dus een 30mA aardlek (hopelijk geeft dat dus geen problemen).

Rekening houdend met selectiviteit zal ik een 3P+N 10A automaat met A karakteristiek plaatsen puur voor de inverter.

Hopelijk is dit lange verhaal correct en eventueel nog nuttig voor anderen met hetzelfde probleem.

Ik heb overigens nog niet kunnen vinden dat het niet toegestaan is om meerdere PVC pijpen te gebruiken voor een meerfasige aansluiting....

[edit]

[...]

Naar mijn mening hoort er in een huisinstallatie geen 1,5 mm2 behalve voor verlichting. Mijn mening is gebaseert op de NEN1010, maar vraag me niet waar het staat.

Bij elkaar gelegde leidingen zijn 2 leidingen of kabels van verschillende grorepen die bij elkaar in een goot liggen of dicht tegen elkaar bevestigd zijn. Staat er in de bepalingen niet iets wat meer uitleg geeft?
Btw, de diameter van de buis is 16 mm1 en de doorsnede van de aders is...mm2

Ik heb in Jouw productie, afgelopen maand...ofzo een vraag gesteld over de opbrengst van vandaag. Het leek me daar de juiste plek, maar realiseer e wel dat hier de meeste prof's komen. Zouden jullie even een blik willen werpen?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Wacht effe ga ik duiken als ze met blikken gaan werpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Nog voorkeur in bliksoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Geurt-kun schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:39:
[...]

Naar mijn mening hoort er in een huisinstallatie geen 1,5 mm2 behalve voor verlichting. Mijn mening is gebaseert op de NEN1010, maar vraag me niet waar het staat.

Bij elkaar gelegde leidingen zijn 2 leidingen of kabels van verschillende groepen die bij elkaar in een goot liggen of dicht tegen elkaar bevestigd zijn. Staat er in de bepalingen niet iets wat meer uitleg geeft?
Btw, de diameter van de buis is 16 mm1 en de doorsnede van de aders is...mm2
jep niks kleiners als 2,5mm voor meer als de verlichting.
maar dat terzijde.

nu heb je wel 2 manieren van kijken naar de nem1010 normen.
de installateurs handleiding met de meest voorkomende gevallen.
en de norm zelf.

nu staat hellaas in de installateurs handleiding niet alle gevallen omtrend pv. (en vaak is de echte kennis ver te zoeken.)
de grens van 500W mogen invoeren op een bestaande groep? (persoonlijk vind ik dat eigenlijk belachelijk. volgens mij kan dat veel meer zijn, maar dat terzijde. de belachelijke reden dat een hre ketel wel 1kW mag doen b.v.)

nu denk ik eigenlijk dat er best mogenlijkheden zijn om een 3fase omvormer over een 1,5mm kabel te laten gaan. alleen zijn er omvormers die overschakelen naar 1 fase als ze niet genoeg opbrengst hebben en dan kan het weer niet.
dus elk geval is weer anders en alle factoren hangen aan elkaar.
het 1 is niet los te kopelen van de ander.

nog zo 1.
wat als je een omvormer hebt die 20A levert op 1 fase. en je bent af gezekert op 35A.
wat voor meterkast zou je eigenlijk nodig hebben om daar aan te voldoen?
meeste meterkasten zijn eigenlijk niet geschikt voor meer als 40A.
de nem norm verteld er wel iets over maar in de installateurs handleiding word er niks over verteld.

• migjes
wat was het een mooie dag vandaag.
strallende zon, heerlijk.
(ik zat lekker hoog op het dak vandaag. zelfs een beedje verbrand.)

maar o wat was de opbrengst slecht.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwestminder.jpg
de schaduw van de schoorsteen van de overburen leverde veel problemen.
(de schoorsteen ligt op 5 meter afstand en is maar 45cm hoog.)
waar ik normaal een extra piek in het midden hen heb ik nu een diep dal. :-(
maar goed ik mag niet klagen toch nog 5,3kWh vandaag.
was het maar weer zomer.

• Rol-Co

Rol-Co

De hele dag op dak gezeten om dit te constateren migjes of probeerde je door boos naar die schoorsteenpijp te kijken hem er af te dwingen? ;)

Van de zomer had ik een boom, nu jij een pijp, omgekeerde wereld nu.

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 15 november 2012 @ 00:30:
De hele dag op dak gezeten om dit te constateren migjes of probeerde je door boos naar die schoorsteenpijp te kijken hem er af te dwingen? ;)

Van de zomer had ik een boom, nu jij een pijp, omgekeerde wereld nu.
ik zag maar zo: er is geen probleem wat een kilo semtex niet kan oplossen. >:)
maar ik was een pv systeempje aan het aanleggen.

een schoorsteentje van 45cm boven dak levert nu een schaduw van ongeveer 5 meter.
(boeit eigenlijk niet dagen zijn nu toch zo kort, dus opbrengst is laag)

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 15 november 2012 @ 00:54:
[...]

ik zag maar zo: er is geen probleem wat een kilo semtex niet kan oplossen. >:)
maar ik was een pv systeempje aan het aanleggen.
Het nieuwe cillit BANG!
camera kapot of komen de foto's van dat systeem nog :P

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 15 november 2012 @ 01:02:
[...]

Het nieuwe cillit BANG!
camera kapot of komen de foto's van dat systeem nog :P
alles heeft zijn tijd.
en geduld is een schone zaak.

Verwijderd

Ik heb net een offerte binnen gekregen voor 4100Wp voor op me dak op het noorden dat een hoek heeft van 15graden :)
Op deze offerte staat een Schneider omvormer maar deze valt al af ivm gebrek aan mogelijkheden voor logging en een pc.
Dus kreeg de Solarmax 4200S aangeboden ivm display, logging op de omvormer, iOS app en ethernet aansluitingen.

Op de offerte staat echter ook een meerprijs voor een SMA 4000TL voor een stevige meerprijs maar ik zie het voordeel niet van het ontbreken van ethernet en geknoei met bluetooth voor nog eens bijna €400,- verschil.
Wellicht dat ik iets over het hoofd zie waarom de SMA duurder/beter is, of kan ik met die Solarmax ook wel aardig aan de slag?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2012 02:35 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 02:03:
Dus kreeg de Solarmax 4200S aangeboden ivm display, logging op de omvormer, iOS app en ethernet aansluitingen.
Ik heb zelf een Solarmax 2000S en dat is een waanzinnig mooi apparaat, via ethernet erg eenvoudig te loggen. Ik heb nu gbit ethernet op mijn vliering liggen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:26
Geurt-kun schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:39:
[...]
In de NEN1010 staat dat je gewoon 1,5 mm2 mag gebruiken, zolang je maar rekening houd met de belasting en de warmte-ontwikkeling.

Dat 1,5 mm2 alleen maar gebruikt mag worden voor verlichting komt volgens mij gewoon door een soort vuistregel van electriciëns, omdat deze niet zomaar met 16A afgezekerd mag worden.

Net zo gemakkelijk dat een electriciën een groep voor een vaatwasser gewoon zal afzekeren met een 16A automaat, terwijl hij weet dat deze tijdens normaal gebruik nooit meer dan 10A zal gebruiken.

Verder zal de 3fase inverter nooit maar 1 fase gebruiken om terug te leveren als er weinig energie beschikbaar is (volgens de handleiding).
Mocht dit in een uitzonderlijk geval toch gebeuren, dan heb ik deze afgezekerd op 10A, waardoor de gestelde 13,5A volgens de NEN1010 nooit overschreden zal worden..

• antonboonstra

antonboonstra

Ik heb net een offerte binnen gekregen voor 4100Wp voor op me dak op het noorden dat een hoek heeft van 15graden :)
Op deze offerte staat een Schneider omvormer maar deze valt al af ivm gebrek aan mogelijkheden voor logging en een pc.

Op de offerte staat echter ook een meerprijs voor een SMA 4000TL voor een stevige meerprijs maar ik zie het voordeel niet van het ontbreken van ethernet en geknoei met bluetooth voor nog eens bijna €400,- verschil.
Wellicht dat ik iets over het hoofd zie waarom de SMA duurder/beter is, of kan ik met die Solarmax ook wel aardig aan de slag?
Ik ben voorstander van zoveel mogelijk PV op de daken, maar op noord? Gelukkig is de hellingshoek niet al te hoog, maar deze installatie gaat niet veel opbrengst leveren. Omdat de zon nooit recht op de panelen schijnt, zou een veel kleinere omvormer eventueel ook volstaan.

SMA versus Solarmax. De SMA heeft een iets hogere efficientie, kan meer vermogen leveren (4000 vs 3800 watt) en de SMA heeft 2 MPP trackers.

• looyenss
Held van de dag: Migjes! bedankt voor je email! hoop data, dit kan ik zeker gebruiken!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24

Wow alleen op noord, er zijn niet veel mensen die dat zien zitten ben wel heel erg benieuwd wat dat gaat opleveren. In combi met een volle zuid opstelling is noord erbij best goed te doen ongeveer gelijk aan oost-west opstelling. Maar alleen op noord zie je niet vaak. Lage dakhoek is natuurlijk wel goed zoals jij hebt. Tzt zien we graag een adres zodat we logging kunnen bekijken.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
Nog een vraag t.a.v. (over)dimensionering: binnenkort hoop ik voor zo'n 2200Wp aan panelen te gaan installeren. Ik ga waarschijnlijk voor het optimizer + invertersysteem van SolarEdge.
Mogelijk ga ik in de toekomst nog wat panelen toevoegen (moeten dan wat goedkoper worden of aanzienlijk beter rendement leveren, omdat deze rij panelen i.v.m. schaduw alleen in de maanden april t/m augustus meedoen).
Nu sta ik voor de vraag of ik voor een 2200W inverter ga of kies voor een hoger model (3000W). Kost pak 'm beet €100 meer. Helaas staat in de datasheet niet wat de efficiency curve is bij verschillende belastingen. Als Euro Weighted Efficiency geeft men 97,6% op en desgevraagd heeft SolarEdge gemeld dat "In any case, the efficiency differences are less than 0.1% and with the SE3000 you are far from the maximum power limit."
De geschatte productie-factor is 0,8

Wat is het advies van de (ervarings)deskundigen? ;)

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:48
S.Death schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:00:
[...]

Wow alleen op noord, er zijn niet veel mensen die dat zien zitten ben wel heel erg benieuwd wat dat gaat opleveren. In combi met een volle zuid opstelling is noord erbij best goed te doen ongeveer gelijk aan oost-west opstelling. Maar alleen op noord zie je niet vaak. Lage dakhoek is natuurlijk wel goed zoals jij hebt. Tzt zien we graag een adres zodat we logging kunnen bekijken.
Zolang je met je verwachte opbrengst maar goed rekening houdt met het instralingsdiagram, en de ligging in het land, dan kan het best goed gaan, lijkt me. Ik hoop dan wel dat je daar verder 0,0 schaduw hebt, anders wordt de TVT wel erg lang.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben erg benieuwt naar je opbrengst. Ik heb namelijk nog veel dakruimte over op noord :9~.
Maar is een 4000 omvormer bij 4100wp panelen niet enorm overkill in noord opstelling.

Gevoelsmatig moet je met een SB2100TL prima uit de voeten kunnen?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

revolution-nl schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:12:
[...]

Ik ben erg benieuwt naar je opbrengst. Ik heb namelijk nog veel dakruimte over op noord :9~.
Maar is een 4000 omvormer bij 4100wp panelen niet enorm overkill in noord opstelling.

Gevoelsmatig moet je met een SB2100TL prima uit de voeten kunnen?
zonnigtype kwam met een mooi stukje historie over het stokoude ontwerp van de SB2100TL. Toen kwam bij mij de vraag of een SB2500TL dan wel een "moderner" ontwerp heeft.

Lijkt mij dat je de goedkoopste omvormer wil die ergens tussen de 2kw en 3kw zit. Gaat ie stuk, loop je ook niet veel mis.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:35

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:21:
[...]

zonnigtype kwam met een mooi stukje historie over het stokoude ontwerp van de SB2100TL. Toen kwam bij mij de vraag of een SB2500TL dan wel een "moderner" ontwerp heeft.

Lijkt mij dat je de goedkoopste omvormer wil die ergens tussen de 2kw en 3kw zit. Gaat ie stuk, loop je ook niet veel mis.
Waarom moet een apparaat persee modern zijn? Ik heb liever beproefde techniek, zeker als de oude techniek functioneel gelijk is aan nieuwe techniek. Dat is ook de reden waarom ik een SB1200 heb ipv een omnik of ander chinees merk.

Pas als de chinezen zich bewezen hebben zijn ze ook in de race, anders niet.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• antonboonstra

antonboonstra

Cranberry schreef op donderdag 15 november 2012 @ 09:38:
Nog een vraag t.a.v. (over)dimensionering: binnenkort hoop ik voor zo'n 2200Wp aan panelen te gaan installeren. Ik ga waarschijnlijk voor het optimizer + invertersysteem van SolarEdge.
Mogelijk ga ik in de toekomst nog wat panelen toevoegen (moeten dan wat goedkoper worden of aanzienlijk beter rendement leveren, omdat deze rij panelen i.v.m. schaduw alleen in de maanden april t/m augustus meedoen).
Nu sta ik voor de vraag of ik voor een 2200W inverter ga of kies voor een hoger model (3000W). Kost pak 'm beet €100 meer. Helaas staat in de datasheet niet wat de efficiency curve is bij verschillende belastingen. Als Euro Weighted Efficiency geeft men 97,6% op en desgevraagd heeft SolarEdge gemeld dat "In any case, the efficiency differences are less than 0.1% and with the SE3000 you are far from the maximum power limit."
De geschatte productie-factor is 0,8

Wat is het advies van de (ervarings)deskundigen? ;)
Hoeveel extra panelen ben je van plan bij te plaatsen? Woon je aan de kust? Welke ligging hebben de panelen (hoek en windrichting)? Voor een goed advies moeten deze gegevens bekend zijn. Op de SE2200 kun je waarschijnlijk, zonder noemenswaardige piekverliezen 2800Wp aansluiten.

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
mkleinman schreef op donderdag 15 november 2012 @ 07:46:
[...]

Ik heb zelf een Solarmax 2000S en dat is een waanzinnig mooi apparaat, via ethernet erg eenvoudig te loggen. Ik heb nu gbit ethernet op mijn vliering liggen :)
Hoe log je dan met solarmax ethernet?
Omdat je maxtalk niet gelijk kan gebruiken, met max monitoring

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10
antonboonstra schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:33:
[...]

Hoeveel extra panelen ben je van plan bij te plaatsen? Woon je aan de kust? Welke ligging hebben de panelen (hoek en windrichting)? Voor een goed advies moeten deze gegevens bekend zijn. Op de SE2200 kun je waarschijnlijk, zonder noemenswaardige piekverliezen 2800Wp aansluiten.
Qua panelen denk ik aan nog (max) 5x panelen van 80-100cm in landscape. Met de huidige panelen zou dat 5x 200/250 WP zijn. In totaal zou ik dan op 3250 - 3500Wp komen.
'k Woon zo ongeveer in 't midden van NL in de zone met de laagste globale instraling (980kWh/m2).
Hellingshoek 450, azimuth -100 (zuid is 0, oost -90)

Verwijderd

Hier een mooi voorbeeld van de steunen ( montagerails ) die bij mij ook gebruikt is
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s480x480/394984_4219642568468_237750769_n.jpg

zoals te zien is klein stuk montagerails met een montagevoet eronder

waarom betalen voor die overige 80cm ( portrait ) of 140 cm ( landscape ) als je die toch niet gebruikt

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Bij aluminiumshop.nl de beugels voor 10 graden portret op de dakkapel besteld. Zodra deze binnen zijn volgt er een review en foto's.

Verrassend genoeg lijken de ZNshine panelen vrijwel identiek aan de Xuyang panelen, iets andere afwerking van het alluminium profiel maar dat kan je niet makkelijk zien op 5 meter afstand. Zelfde 35mm dikte dus montage moet geen probleem worden.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

buyksloot schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:35:
[...]

Hoe log je dan met solarmax ethernet?
Omdat je maxtalk niet gelijk kan gebruiken, met max monitoring
energiastic, hier van het forum, heeft een programma geschreven ( windows service ) die de omvormer elke 5 seconden uitleest en opslaat in een tab gescheiden bestand. Die lees ik weer in met jSunnyreports.

http://morpheus.flitspaal.nl

Pagina: 1 ... 195 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.