Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 198 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.865 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

buyksloot schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:52:
Tja dan zou ik iets hebben van, laat maar.
Ik heb ook een vergissing begaan
Inderdaad, en dan ook nog een week opschuiven, ik denk dat je als bedrijf zo'n fout maakt niet erg is maar het dan wel goed oplossen en niet van "ah dan komen we volgende week".
Dan kan er wel sneeuw vallen, en dan? Weer een week?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmm........voordeeltje voor pv paneelbezitters.......

Regionale transporttarieven krijgen krul voor gemiddelde stijging van 7,1%

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:40

Len

Leeg

Klopt, ik heb het gevoel dat omdat we al een aanbetaling hebben gedaan nu niet meer boven op de stapel liggen. En dat de klus die er nu was voor ze een hogere prio had.

Toen ik belde kreeg in ook iemand aan de lijn die zei dat ik inderdaad op de agenda stond, en die ging bellen hoe het zat. Daarna was het ineens een foutje en zou het op volgende week staan... Beetje jammer dit.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoop dat je aanbetaling niet al te groot is,
gewoon bellen morgenochtend dat je verwacht dat ze deze week nog de handel komen installeren.
tevens compensatie voor je verloren vrije dag dit bevestigen via email / fax

en als ze niet in meewerk modus komen gewoon bij afleveren dit zelf verekenen wegens nalatigheid
zorg er wel voor dat je alles op papier hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:40

Len

Leeg

Maar deze week nog vrij nemen gaat zeker niet lukken. Ik geef ze toch het voordeel van de twijfel. Als ze niet tegemoet willen komen (dat hebben ze mij wel telefonisch beloofd), dan hou ik gewoon het bedrag achter wat mij een dag zou kosten als ik die zou moeten kopen.

@hieronder: Goed punt!

[ Voor 4% gewijzigd door Len op 20-11-2012 19:21 ]

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan moet je dat wel officieel bevestigen anders kom jij jouw koopovereenkomst niet na.
het laatste waar je op zitten wachten is dat je leverancier ervoor zorgt dat je een negatieve BKR krijgt omdat je een 150 euro te weinig betaalt hebt bijv.
die 150 euro overleef je wel maar die registratie kost je 5 jr |:( |:(

dus de verantwoording op correcte wijze op juiste plek leggen
dan valt jouw niet te verwijten dat je het verkeerd gedaan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, foutje is menselijk ik zou ze hier gewoon het voordeel van de twijfel geven en niet direct zo hoog van de toren blazen.
Een ander voordeel is dat het een lokale ondernemer is, dus als je problemen hebt ga je gewoon even onder het avondeten bij hem aan de deur kloppen :P

Mijn bestelling voor 4100+Wp is geplaatst en ligt hopelijk nog voor het eind van het jaar op het dak (yep, ik ga de installatie op het Noorden leggen :D)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 18:41:
Hmmmm........voordeeltje voor pv paneelbezitters.......

Regionale transporttarieven krijgen krul voor gemiddelde stijging van 7,1%

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1758
Hoezo voordeel voor PV bezitters? Transportkosten zijn gewoon een jaarlijks bedrag voor een bepaalde capaciteit. Of je nu meer of minder kWh verbruikt/levert, dit bedrag blijft hetzelfde. PV bezitter betalen dus net zoveel meer als niet-PV-bezitters. En dat terwijl mijn geproduceerde kW-uurtjes zonder enige belasting van het net rechtstreeks naar mijn buren gaan, terwijl zij de volledige transportkosten weer kunnen betalen.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:25:
Mijn bestelling voor 4100+Wp is geplaatst en ligt hopelijk nog voor het eind van het jaar op het dak (yep, ik ga de installatie op het Noorden leggen :D)
Nice! Ben echt benieuwd naar de jaaropbrengsten van zo'n systeem. Wat voor omvormer ga je hiervoor gebruiken? Toch niet die te grote Solarmax 4200S? Dat is volgens mij echt weggegooid geld...

[ Voor 23% gewijzigd door antonboonstra op 20-11-2012 19:39 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:35:
[...]

Hoezo voordeel voor PV bezitters? Transportkosten zijn gewoon een jaarlijks bedrag voor een bepaalde capaciteit. Of je nu meer of minder kWh verbruikt/levert, dit bedrag blijft hetzelfde. PV bezitter betalen dus net zoveel meer als niet-PV-bezitters. En dat terwijl mijn geproduceerde kW-uurtjes zonder enige belasting van het net rechtstreeks naar mijn buren gaan, terwijl zij de volledige transportkosten weer kunnen betalen.
Oei....ik ben in de war........je hebt helemaal gelijk Anton. 8)7 :S
Ik zat aan de energiebelasting te denken........beetje jammer dit.......
Ik wil de meter wel vooruitkijken momenteel....gaat niet zo hard nu met de korte donkere dagen.......toen kwam ik deze "opsteker", toen dacht ik......nou da's in ieder geval eens "goed nieuws" ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

mta

Gents, Kan ik straffeloos 13 stuks all black CS van 245Wp op een Kostal Pico 3.0 aansluiten? Eerder uitgangspunt was 12 stuks...
CS: Vmp = 30,3 V met Imp = 8,09A
Piko: Max MPP = 850 V, I max = 9A
sommetjes: 13 stuks * 30,3V * 8,09A = 3186Wp met 393,9V en 8,09A dus zou moeten kunnen. Andere inzichten, mis ik iets?

[ Voor 42% gewijzigd door mta op 20-11-2012 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:25:

Ik ben reuze benieuwd wat dat gaat doen, keek de leverancier niet op toen je zei voor noord?
Of is er een verwachting van de opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

mta schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:56:
Gents, Kan ik straffeloos 13 stuks all black CS van 245Wp op een Kostal Pico 3.0 aansluiten? Eerder uitgangspunt was 12 stuks...
CS: Vmp = 30,3 V met Imp = 8,09A
Piko: Max MPP = 850 V, I max = 9A
sommetjes: 13 stuks * 30,3V * 8,09A = 3186Wp met 393,9V en 8,09A dus zou moeten kunnen. Andere inzichten, mis ik iets?
nee geen probleem bij -15 graden = Voc 554 V dus ook ruim onder de max van 850

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hier hobbelt het ondanks het weer nog aardig door. Binnenkort voor 't eerst een Enphase systeem 't dak op, verder veel 'complexere' situatie's, waarin je optimaal gebruik maakt van beschikbare daken, meerdere MPP's, etc. etc. Leuk stukje advieswerk hoort daarbij. Ook af en toe wat nieuwbouwwoningen, zoals deze:

36x250Wp JA-Solar op SMA TP8000.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-huZ77ExHSVQ/UKvm761RKfI/AAAAAAAAQU8/hhCHWT7UPlY/s720/IMG_1431%2520%2528Large%2529.JPG

En verder volgend jaar flink wat SMA Tripower 5000's inzetten denk ik. Mooi ding.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Misschien wel een mooi ding inderdaad. Maar helaas, ook deze omvormers laten zich niet zo makkelijk uitvragen via tcp/ip. Moet weer via Sunny Portal.... Het zullen prima omvormers zijn, maar SMA komt op mij heel gesloten over.

BTW: ik vind ze best mooi.

Enne, mooi plaatje weer, SSC. Leuke stulp, leuk project.

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 20-11-2012 21:42 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 21:41:
Misschien wel een mooi ding inderdaad. Maar helaas, ook deze omvormers laten zich niet zo makkelijk uitvragen via tcp/ip. Moet weer via Sunny Portal.... Het zullen prima omvormers zijn, maar SMA komt op mij heel gesloten over.

BTW: ik vind ze best mooi.

Enne, mooi plaatje weer, SSC. Leuke stulp, leuk project.
Eén onder tweekapwoning ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ja, zoiets zoek ik ook nog.. ;)

En inderdaad, geen WiFi op een moderne omvormer. Da's jammer van SMA. Typisch Duits op een of andere manier. Niet hip, maar 100kg en degelijk.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Morgen door de 1000 kWh/kWp Sunshine?
Ik zie op Sonnenertrag dat je nog een paar kWh'tjes nodig bent :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:47:
Morgen door de 1000 kWh/kWp Sunshine?
Ik zie op Sonnenertrag dat je nog een paar kWh'tjes nodig bent :)
Nu pas? Hm, ff checken.

Volgens Sunny Portal ben ik er al.. ;) 1.003,98 kWh/kWp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Echt bizar die karelprior.. wat een verschil, gewoon 10% meer dan de nummer 10. Da's echt een uitschieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

PClop schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:18:
[...]
Was in mei 2010 wel anders voor m,n eerste installatie ex montage 3,33 euro/Wp :Y
had met 2 jaar wachten veel kunnen besparen.
Ik ben ook in mei 2010 begonnen en betaalde voor mijn eerste installatie (op plat dak) € 2,45 / Wp ex montage. Je had dus ook wat langer kunnen zoeken naar een scherpere prijs...
SunshineCompany schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:23:
[...]
Nu pas? Hm, ff checken.
Volgens Sunny Portal ben ik er al.. ;) 1.003,98 kWh/kWp.
Met mijn bescheiden 570Wp set zit ik nog 'maar' op de 932,11 kWh/kWp. Die 1.000 haal ik dus zeker niet en dat terwijl theoretisch in Groningen het aantal zonuren iets hoger ligt dan in de achterhoek.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Len schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:36:
Ach, vandaag zou er bij mij ook PV geïinstalleerd worden. Via een lokaal bedrijf (Ik investeer graag in de lokale markt) niet de goedkoopste maar ja.
Tussen 8:30 en 9:00 zouden ze komen. Om 10:00 maar gebeld en kreeg te horen dat het fout was gegaan. Stond wel op de agenda maar ze waren ergens anders aan het werk?? Zwaai zwaai vrije dag...
Nu komen ze over een week. Ik hou m'n hart vast :p
Ah, ik ben blij te horen dat dat ook bij andere bedrijven gebeurd.. :P Gelukkig is dit alweer lang geleden bij ons. Maar waar gewerkt wordt.. worden fouten gemaakt. En de reactie van mensen hierop kan zo enorm verschillen. De ene die dreigt je letterlijk je hersens in te slaan, de andere zegt: 'oh, dan komen ze toch mooi volgende week?'. Tja.

[ Voor 19% gewijzigd door SunshineCompany op 21-11-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de reactie van mensen hierop kan zo enorm verschillen. De ene die dreigt je letterlijk je hersens in te slaan
ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar een dergelijke opmerking is nergens hier terug te lezen .
feit is dat een leverancier zijn afspraken dient na te komen en als dat ivm overmacht niet kan dan dienen ze dat netjes op te lossen en niet een response van eh vergeten , foutje in planning of iets dergelijks
in het genoemde voorbeeld hier had de leverancier in kwestie ook gewoon even netjes kunnen overleggen wanneer het wel uitkomt bij beide partijen ipv dan komen we volgende week wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:34

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:49:
[...]

ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar een dergelijke opmerking is nergens hier terug te lezen .
feit is dat een leverancier zijn afspraken dient na te komen en als dat ivm overmacht niet kan dan dienen ze dat netjes op te lossen en niet een response van eh vergeten , foutje in planning of iets dergelijks
in het genoemde voorbeeld hier had de leverancier in kwestie ook gewoon even netjes kunnen overleggen wanneer het wel uitkomt bij beide partijen ipv dan komen we volgende week wel.
Hij bedoeld alleen te zeggen dat de reactie van mensen op zo'n gemaakte fout erg kan verschillen, dit geeft hij aan uit ervaring. Zie ook ''Maar waar gewerkt wordt.. worden fouten gemaakt.''

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja snap ik wel , bij ieder bedrijf en ieder persoon maakt wel eens fouten.
het gaat erom hoe je als leverancier hiermee omgaat en een response van dan komen we volgende week wel vind ik niet door de beugel kunnen.

als de leverancier in kwestie bijv had gereageerd " geachte klant er is perongeluk een dubbele afspraak gemaakt waarvoor excuus , wanneer komt het bij u gelegen om alsnog te leveren ?

dan had het al heel anders overgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:35:
[...]

Nice! Ben echt benieuwd naar de jaaropbrengsten van zo'n systeem. Wat voor omvormer ga je hiervoor gebruiken? Toch niet die te grote Solarmax 4200S? Dat is volgens mij echt weggegooid geld...
Yep, wel de 4200S, meerprijs tegenover de 3000S was maar minimaal en denk toch het onder ideale omstandigheden krapjes gaat worden. Met een opbrengstfactor van 0.88 en instralingsfactor van 75% zit ik namelijk al direct tegen het max van de omvormer.
Rol-Co schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:40:
[...]
Ik ben reuze benieuwd wat dat gaat doen, keek de leverancier niet op toen je zei voor noord?
Of is er een verwachting van de opbrengst?
De leverancier was al bekend met ons huis maar hij gaf ook aan dat hij graag wat logs wilde zien als het setje eenmaal draaide. En we zijn er nog even een paar avondjes voor gaan zitten om alles door te nemen.

De eerste voorzichtige schattingen liggen rond de 2700-2900kwh op jaarbasis, iets wat Sunny Design ook kan bevestigen.
Noord klinkt namelijk wel "gevaarlijk" maar als je het instralingsfactor bekijkt is het dak van 15graden echt de redding waardoor je toch rond de 77% uitkomt.
Terugverdientijd zit rond de 10jaar zonder index en all-in WP prijs zit net onder de €1,70.

Als het erg tegen zit is de terugverdientijd wellicht 2 jaartjes langer dus dat was de gok wel waard. Je kan wel blijven rekenen en analyseren maar dat is een beetje lastig met zoveel factoren over de komende jaren dus moet je het maar gewoon in de praktijk gaan testen >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2012 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:26:
Als het erg tegen zit is de terugverdientijd wellicht 2 jaartjes langer dus dat was de gok wel waard. Je kan wel blijven rekenen en analyseren maar dat is een beetje lastig met zoveel factoren over de komende jaren dus moet je het maar gewoon in de praktijk gaan testen >:)
Ik mag deze aanpak wel!

Collega's van m'n vrouw beginnen ook over TVT etc terwijl wij beiden er genoeg aan hebben te weten dat het uberhaupt gaat lonen en de exacte termijn er niet toe doet. En eigenlijk doen we het gewoon omdat het leuk is :) Valt een beetje in de categorie 'gadgets', 'vakantie', etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@eur0tiC
Ik probeer het huis voor me te halen maar een 15gr dak is bijna wel een constructie te vinden/ maken dat de panelen iets verder uit elkaar liggen/ staan en toch een paar graden naar zuid staan, zou dat niet een betere optie zijn? Of zit het dak erg in het zicht?
En dan denk ik aan een platdak steun andersom monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een 15 graden dak moet je er wel rekening mee houden dat je panelen schoon moet maken vaker als bij een regulier schuin dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Rol-Co schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:37:
@eur0tiC
Ik probeer het huis voor me te halen maar een 15gr dak is bijna wel een constructie te vinden/ maken dat de panelen iets verder uit elkaar liggen/ staan en toch een paar graden naar zuid staan, zou dat niet een betere optie zijn? Of zit het dak erg in het zicht?
En dan denk ik aan een platdak steun andersom monteren
Allemaal leuk en aardig, en ik zou het misschien in een overmoedige bui, mits niet goed zichtbaar vanaf de openbare weg wellicht ook proberen in zo'n geval...

... maar houdt dan wel s.v.p. rekening met DIT:
3. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een schuin dak,
dan geldt dat:
• de collector of het paneel niet mag uitsteken en dus aan alle
kanten binnen het vlak van het dak moet blijven,
• de collector of het paneel in of direct op het dakvlak moet
worden geplaatst,
de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn als die van het dakvlak waarop het staat;
Aldus onze "milieuvriendelijke" ambtenaren van ex-VROM, nu onder "Infrastructuur" vallend...

http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

Overigens: als je die bezopen regeltjes goed leest, dan mogen volgens het fraaie tweede puntje alle schuindak systemen met (essentiële!!!) "luchtspleet" tussen de pannen en de modules ook niet, en is er heel wat illegaal aangelegd in ons landje... 7(8)7

@eur0tiC: gaaf experiment, desondanks, zelfs al leg je ze "parallel aan het hellende dakvlak". Probeer bij Siderea.nl een prognose berekening te laten doen, vindt 'ie vast geinig... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Uit hetzelfde document:
"De collector of het paneel moet een geheel vormen met de
installatie voor het opslaan van het water respectievelijk het
opwekken van elektriciteit. Als dat niet het geval is, dan moet die
installatie binnen in het betreffende gebouw worden geplaatst;"

Dus als de omvormer aan de buitenmuur hangt moet je vergunning aanvragen .....:)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Jaja, en als je een Airco wil ophangen aan je gevel dan moet je zeker ook een vergunning aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

zonnigtype schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:14:
[...]

Allemaal leuk en aardig, en ik zou het misschien in een overmoedige bui, mits niet goed zichtbaar vanaf de openbare weg wellicht ook proberen in zo'n geval...

... maar houdt dan wel s.v.p. rekening met DIT:

de hellingshoek van de collector of het paneel hetzelfde moet
zijn als die van het dakvlak waarop het staat;
Vandaar dat ik ook erbij had staan of het erg zichtbaar is, maar 15gr is bijna plat dak. En als je bovenstaande regel aanhoud kan iedereen met platdak afbreken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo zie je maar vaak geld de regel wat niet weet wat niet deert.
oftopic aan
zo heb ik het bij ons in de buurt gezien, bewoners hadden stiekem een meter extra tuin gepakt van gemeente grond.
na 15jr kwam de gemeenter erachter ==> telaat ivm verjaring

offtopic uit.

als je bijv een kastje aan je gevel hangt ( je weet wel zo'n ding waar normaliter een spiegel inzit ) maar daar dan de omvormer inhangt is het ook geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:30:
[...]

Vandaar dat ik ook erbij had staan of het erg zichtbaar is, maar 15gr is bijna plat dak. En als je bovenstaande regel aanhoud kan iedereen met platdak afbreken. 8)7
Ach, ambtenaren. Don't break open my bek.*

*zonnigtiep is ook ambtenaar geweest, maar dan een "wetenschappelijk medewerker type". Tismaardattuhetweet...

Heb net een prikkelende vraag over die formulering naar BZK gestuurd, binnen twee dagen zou ik antwoord moeten krijgen.

Omvormer probleempje (ha ha ha ha), dank WoudseHoeve, komt volgende keer. Je moet die arme mensen ook niet overladen met kritiek. Een voor een. Anders raken ze maar overspannen... >:)

Maar wat het platte dak betreft, daar hebben ze natuurlijk een vierde puntje voor:
4. Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak,
dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver
verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het
paneel hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoorbeeld
50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en)
ook minimaal 50 centimeter zijn.
Maar ja, waar ligt het grijze gebied tussen "plat" en "licht hellend"? Bij "plat" bestaat er ook nog zoiets als "afschot"...

(en wat als je "dakrand" enkele decimeters breed is: geldt dan de "buitenzijde", of de "binnenzijde" van die dorpel??? >:) )

Volgens mijn laatste informatie is aan de andere kant van het spectrum 70 graden hellingshoek het verschil tussen een "vertikale gevel" en "een schuin dak". Best wel een interessant segment voor architecten die graag met PeeVau "de grenzen van de ambtelijke fantasie" willen aftasten... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 21-11-2012 11:52 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:22:
Dus als de omvormer aan de buitenmuur hangt moet je vergunning aanvragen .....:)
Jaaaaaa, hartstikke illegaal...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/2011_04120155.jpg

En dan ook nog vet SDE subsidie vangen, "van het Rijk"... (ander Ministerie...).

Tuttuttut...

Het moest verboden worden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 10:26:
[...]
Yep, wel de 4200S, meerprijs tegenover de 3000S was maar minimaal en denk toch het onder ideale omstandigheden krapjes gaat worden. Met een opbrengstfactor van 0.88 en instralingsfactor van 75% zit ik namelijk al direct tegen het max van de omvormer.
Je snapt dat de opbrengstfactor en instralingsfactor niets te maken hebben met 'de max van de omvormer'? Een PV systeem levert het grootste deel van de tijd niet het STC vermogen, zoals ik al eerder met grafieken uit praktijksituaties heb aangegeven. Ik denk dat je met je installatie op het noorden gericht zelfs nooit een piekvermogen van 4100W haalt. Als het koel is staat de zon te laag om redelijk recht op je panelen te schijnen. Als de zon hoog aan de hemel staat en dus wel redelijk recht op de panelen schijnt, is het hoogzomer en zijn de panelen te warm om een hoog vermogen te leveren. Persoonlijk denk ik dat je nog geen 1% minder opbrengst had gehad met een 3000S (een verschil van 6 euro per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Tja anton het is een blijft een vak he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Nu online
antonboonstra schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:10:
[...]

Je snapt dat de opbrengstfactor en instralingsfactor niets te maken hebben met 'de max van de omvormer'? Een PV systeem levert het grootste deel van de tijd niet het STC vermogen, zoals ik al eerder met grafieken uit praktijksituaties heb aangegeven. Ik denk dat je met je installatie op het noorden gericht zelfs nooit een piekvermogen van 4100W haalt. Als het koel is staat de zon te laag om redelijk recht op je panelen te schijnen. Als de zon hoog aan de hemel staat en dus wel redelijk recht op de panelen schijnt, is het hoogzomer en zijn de panelen te warm om een hoog vermogen te leveren. Persoonlijk denk ik dat je nog geen 1% minder opbrengst had gehad met een 3000S (een verschil van 6 euro per jaar).
Is het ook niet zo dat de kleinere omvormer efficienter zou zijn bij lage instraling? Dan zou het effect zelfs negatief kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff plaatje van de situatie , dat maakt het wat makkelijker voor te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:35:
[...]

Is het ook niet zo dat de kleinere omvormer efficienter zou zijn bij lage instraling? Dan zou het effect zelfs negatief kunnen zijn.
Vuistregel is dat bij 20% nominaal vermogen de euro efficientie gehaald wordt. Alles daaronder is het puur willekeur en erg omvormer specifiek. Bij sommige omvormers begint deze bij 10% Pac bij andere 25-30% Pac.

Als ik naar vandaag kijk zit ik hier op 100-200Wac van de 2000, met andere woorden het zal er om hangen. Dat is voor mijn SB 2000HF niet de plek waar je wil zitten.

We hebben het dan over een verschil in het ergste geval tussen 88 of 94 procent, ik kan niet zo oordelen of dit een groot genoeg verschil maakt.

Met een 6% verschil in rendement op bijvoorbeeld 100Wp momentaan is dit dus het verschil tussen 88Wac het net in of 94Wac. Niet echt iets wat in de jaar statistieken terug zal komen denk ik.

Als het verschil nou 6% rendement is bij 50% Pac dan moet je een andere omvormer zoeken. Maar zeker met een relatief laag vermogen wat de panelen op dat moment op zouden brengen zal het verlies in rendement niet opwegen tegen een uurtje "vol" vermogen in de zomer omdat je een grotere omvormer hebt.

[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 21-11-2012 12:54 . Reden: spelling! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

databeestje schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:53:
[...]
Maar zeker met een relatief laag vermogen wat de panelen op dat moment op zouden brengen zal het verlies in rendement niet opwegen tegen een uurtje "vol" vermogen in de zomer omdat je een grotere omvormer hebt.
Een uitspraak gebaseerd op gevoel. Praktijk:
Het systeem van SSC heeft in een jaar zo'n 4300 uren energie geleverd.
56% van de tijd werd er minder dan 20% van het STC vermogen geleverd, wat dus 2400 uren zijn.
2,6% van de tijd werd er meer dan 80% van het STC vermogen geleverd, wat dus 112 uren zijn.

Stel we gaan uit van een systeem van 1000Wp, dan is geproduceerd:
laag vermogen: 2400 uren x 100W (gemiddelde tussen 0-200W) = 240 kWh
hoog vermogen: 112 uren x 900W (gemiddelde tussen 800-1000W) = 111 kWh

In de onderste 20% wordt dus meer geproduceerd dan in de bovenste 20%! Daarnaast wordt, áls een hoog vermogen wordt geproduceerd, dit vermogen alleen begrensd op het maximale vermogen van de omvormer. Je bent natuurlijk niet alle energie kwijt als de panelen kortstondig veel vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zojuist gebeld met de netbeheerder bij ons,
er is nog al eens wat verwarring hier over wat wel /niet mag qua terulevering of bijv waarom komt die 1,6 factor vandaar dus vandaar bel de netbeheerder
na ongeveer 10m door het keuze menu gesprongen te zijn kom ik eindelijk bij een technische afdeling terecht qua aansluitingen en aansluitlasten waar ik door een vriendelijke dame te woord gestaan word
het gesprek ging als volgt :
vraag 1 stel ik heb een hoofdzekering van 35A wat mag ik maximaal terugvoeden daar leverancieres van zonnepelen heel vaak roepen 35/1,6 is 20A . waarom delen door 1.6
antwoord 1 sorry meneer, ik heb geen verstand van hoofdzekeringen en aansluitwaardes
|:( |:(

Vraag2 er is beschreven dat je op een bestaande groep maximaal 600 W mag terugvoeden daarboven moet de omvormer op een aparte groep van 16A , maar mag je nu bijv 2 omvormers van max8 A ( 1500wp) op 1 groep zetten dan blijf je ook onder de 16A
antwoord 2 meneer wat bedoelt u met omvomrer :? dit is mij te technisch.
vraag 3, ik ben toch doorverbonden met de tecnische afdeling aangaande aansluitingen?
antwoord 3 ik kan alleen maar opzoeken in het systeem meneer , zelf heb ik geen technische kennis |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:22:
[...]

Een uitspraak gebaseerd op gevoel. Praktijk:
Het systeem van SSC heeft in een jaar zo'n 4300 uren energie geleverd.
56% van de tijd werd er minder dan 20% van het STC vermogen geleverd, wat dus 2400 uren zijn.
2,6% van de tijd werd er meer dan 80% van het STC vermogen geleverd, wat dus 112 uren zijn.

Stel we gaan uit van een systeem van 1000Wp, dan is geproduceerd:
laag vermogen: 2400 uren x 100W (gemiddelde tussen 0-200W) = 240 kWh
hoog vermogen: 112 uren x 900W (gemiddelde tussen 800-1000W) = 111 kWh

In de onderste 20% wordt dus meer geproduceerd dan in de bovenste 20%! Daarnaast wordt, áls een hoog vermogen wordt geproduceerd, dit vermogen alleen begrensd op het maximale vermogen van de omvormer. Je bent natuurlijk niet alle energie kwijt als de panelen kortstondig veel vermogen leveren.
Mooie vergelijking en duidelijk uitgelegd, maar ik bedoel specifiek de tijd < 20%Pac versus > %20Pac. Ik had de post van

Dus van de 4300 uur van SSC is de omvormer 2400 uur < 20%Pac en 2100 uur > %20Pac.

Met andere woorden, het loont dus de moeite om een omvormer te hebben die of kleiner is, of bij 10% al een betere efficientie heeft. Wel een redelijk ingewikkeld rekenmodel om de efficientie van de omvormer mee te nemen.

Je kan natuurlijk wel de DC waarden van SSC terugrekenen aan de hand van de curve van de tripower datasheet. Deze kan je dan weer gebruiken om dit door te rekenen met een andere omvormers. Wel interresant voor dit soort weinig voorkomende keuzes (met relatie tot noord, maar ook minder oost-west)

Edit: Misschien moeten we de conclusie trekken dat de omvormers niet goed voor het noord europese klimaat bemeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door databeestje op 21-11-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
databeestje schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:53:
[...]
Als ik naar vandaag kijk zit ik hier op 100-200Wac van de 2000, met andere woorden het zal er om hangen. Dat is voor mijn SB 2000HF niet de plek waar je wil zitten.

We hebben het dan over een verschil in het ergste geval tussen 88 of 94 procent, ik kan niet zo oordelen of dit een groot genoeg verschil maakt.
bij mijn omvormer (power-one 3.0) is het 250Wdc en 235Wac waar de omslag punt zit.
komen mijn panelen daar onder dan zakt het rendement van de omvormer. (eerst langzaam, dan sneller)

nu komt er op dit moment nog 192,5W per string binnen.
lichte bewolking.
het effect van de bewolking geeft dat bijde strings op het zelfde nivo blijven werken.
dus de hele dag door 385W of ze in de schaduw kant liggen of niet.
(als de zon schijnt en het is vol blauwe lucht, dan zie ik de string die in de schaduw ligt minder produceren)
dat geeft mij dus de volle 97% rendement.

dit effect zie ik het hele jaar door gebeuren.
zomer of winter het maakt niet uit.
(zeer donkere omweers wolken nagelaten natuurlijk)
dat geeft mij +/-1W per 100Wp.
als je nu het minimum vermogen van de omvormer weet (wanneer hij vol rendement heeft).
dan kun je bepalen wat het minimum aantal Wp is voor de omvormer.

en ja je ziet het goed terug in de opbrengst.
ik draaide eerst met 1710Wp op oost.
nu 3850Wp op oost-west.
hellaas kunnen andere effecten groter zijn, waardoor ik het moeilijk kan bekrachtigen met cijfers, maar het rendemend is in mijn beleving wel omhoog gegaan. waar ik eerst moeite had de 700kWh/kWp te halen ga ik daar nu met gemak overheen.

ben wel benieuwd hoe dat staks gaan bij mijn ouders.
die hebben 920Wp meer als ik.
en hoe dat gaat werken bij jouw met je nieuwe setup.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:30:

Edit: Misschien moeten we de conclusie trekken dat de omvormers niet goed voor het noord europese klimaat bemeten worden.
Ja hoor, daar heeft Photon in hun extreem gedetailleerde omvormer tests (veel te ver gaand om hier te bespreken, ik begeef me op glad ijs) al lang rekening mee gehouden met de bepaling van hun "Photon Wirkungsgrad" (MPP aanpassingsefficiëntie maal omzettingsefficiëntie, tweedimensionale matrix). Die wordt voor "zonniger" en "noord-Europese" (zeg maar "Duitse") omstandigheden bepaald. Sommige omvormers doen het onder de eerste condities het best, andere onder de "noord-Europese" condities beter (laatste wordt daar ook "mittlere Einstrahlung" genoemd). Wordt allemaal in hun tests uitgeschreven in Photon Profi (heb ik niet). Samenvattingen verschijnen laatste jaren in Photon zelf, elke maand 1 of 2 omvormers (heb ik wel abo op).

Laatst geteste bak is een Sunways NT 11000 die "sehr gut" predikaat kreeg, met Photon Wirkungsgrad van 95,6% "für mittlere Einstrahlung". Maximum prestatie lag in onderste helft van de Nennleistung, bij 30% en 340 Volt MPP spanning kwam het apparaat op 97,7%.

Noot: gaat wel vaak over voor Duitse markt interessante apparaten, zeg maar vanaf 4 tot 30 kW. De "kleinere" omvormertjes, tot een paar kW [typisch NL geneuzel] worden niet vaak meer getest. Is nauwelijks meer afzet voor in BRD...

* edit *
Er staat in de lijst: in Planung momenteel wel een Yisun New Energy Tech 2K-TL omvormertje vermeld. Ben benieuwd. Zo te zien Chinees spul met Duitse website:

http://www.yisun.de/produ...ClassID=4#Menu=ChildMenu4

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 21-11-2012 13:55 . Reden: Yisun coming ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noot: gaat wel vaak over voor Duitse markt interessante apparaten, zeg maar vanaf 4 tot 30 kW. De "kleinere" omvormertjes, tot een paar kW [typisch NL geneuzel] worden niet vaak meer getest. Is nauwelijks meer afzet voor in BRD...
Inderdaad en dat is jammer, meeste nederlanders hebben toch wel wat kleinere omvormers en er is niet met de grote te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:55:
[...]

Inderdaad en dat is jammer, meeste nederlanders hebben toch wel wat kleinere omvormers en er is niet met de grote te vergelijken.
Zie toevoeging... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 15:51
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2012 @ 13:29:
er is nog al eens wat verwarring hier over wat wel /niet mag qua terulevering of bijv waarom komt die 1,6 factor vandaar dus vandaar bel de netbeheerder
na ongeveer 10m door het keuze menu gesprongen te zijn kom ik eindelijk bij een technische afdeling terecht qua aansluitingen en aansluitlasten waar ik door een vriendelijke dame te woord gestaan word
vraag 1 stel ik heb een hoofdzekering van 35A wat mag ik maximaal terugvoeden daar leverancieres van zonnepelen heel vaak roepen 35/1,6 is 20A . waarom delen door 1.6
antwoord 1 sorry meneer, ik heb geen verstand van hoofdzekeringen en aansluitwaardes

Vraag2 er is beschreven dat je op een bestaande groep maximaal 600 W mag terugvoeden daarboven moet de omvormer op een aparte groep van 16A , maar mag je nu bijv 2 omvormers van max8 A ( 1500wp) op 1 groep zetten dan blijf je ook onder de 16A
vraag 3, ik ben toch doorverbonden met de tecnische afdeling aangaande aansluitingen?
antwoord 3 ik kan alleen maar opzoeken in het systeem meneer , zelf heb ik geen technische kennis |:( |:( |:(
Heel herkenbaar, want als je eerst een heel menu door moet worstelen is het oppassen geblazen. Het systeem moet dan zo goedkoop mogelijk, net als het personeel. Maar beter zulke antwoorden dan onjuiste antwoorden.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mooie is dat het allemaal dezelfde dingen zijn met een ander kastje er omheen, soms de display wat hoger of lager.
Mijn effekta ook, duidelijk chinees met german marketing is er ook in de growat of sunnyroo versie en vast nog wel 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rol-Co schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:12:
[...]
Mooie is dat het allemaal dezelfde dingen zijn met een ander kastje er omheen, soms de display wat hoger of lager.Mijn effekta ook, duidelijk chinees met german marketing is er ook in de growat of sunnyroo versie en vast nog wel 1.
De specs zijn inderdaad identiek aan de Omniksol types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul

Soms ben ik wel blij met EndiNet (de insolvabele netbeheerder in Eindhoven e.o. die door Liander is overgenomen maar nog wel apart staat). Als je daarheen belt en wat doorvraagt dan word je meestal wel doorverbonden met of teruggebeld door een techneut. De info klopt niet altijd, maar men weet de klepel en de klok ongeveer wel te vinden. (Behalve als je een mail stuurt met de vraag of ze wellicht een stroompiek des doods lokaal door je wijk hebben gejaagd. Dan hoor je niks meer -O- )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
Email naar Liander
Ik heb een slimme meter, maar wil die met een P1 poort uitlezen en zelf de data loggen
Maar mijn slimme meter heeft geen P1 poort

Antwoord liander, dan moet u naar uw leverancier, Eneco
Antwoord van Eneco dan moet u naar Liander

Ja ja dat is Nederland om gek van te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik ben trouwens op zoek naar 2x LDK 225, om een systeem compleet te maken, als iemand die nog heeft rondslingeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
SunshineCompany schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:55:
Ik ben trouwens op zoek naar 2x LDK 225, om een systeem compleet te maken, als iemand die nog heeft rondslingeren..
Die had je toch in je schutting zitten ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:57:
[...]

Die had je toch in je schutting zitten ?
Nee, die heeft hij laten vallen (koopje tegenwoordig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Heb d'r een terras van gelegd. Geen succes, te glad. Heb d'r nu een omheining van gebouwd voor de kippen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:05:
Heb d'r een terras van gelegd. Geen succes, te glad. Heb d'r nu een omheining van gebouwd voor de kippen. ;)
Zijn die panelen echt zo slecht dan? Je zal ze maar hebben en dit hier lezen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee zijn ze niet anders zou hij 4 poten schroeven onder diegene die hij nog heeft liggen en ze als meubilair verkopen.

@ssc
is het niet beter om ze tekoop aan te bieden voor mensen die willen uitbreiden en ze dus al hebben en het systeem die je wilt maken met andere panelen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar ik de aansluitgegevens voor een OKE4 inverter kan vinden?
Er zit een 4 polige connector aan, met een mooie rubber kabel.
Deze bevat 4 aders, een bruine, blauwe en twee andere kleuren.
Maar helaas is de netstekker eraf geknipt.
Ik verwacht dat 2 adres voor de RS485 aanluiting zijn en 2 andere voor aan het net.
Maar wat is wat?

Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Geweldig ! Bedankt voor het snelle antwoord.
Nu kan ik weer iemand helpen om 2 panelen aan het werk te zetten.
Hij heeft op mijn aanraden de invereters al van de panelen afgehaald.

Guus

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Met dank aan zonnigtype :)

en google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

buyksloot schreef op woensdag 21 november 2012 @ 14:55:
Email naar Liander
Ik heb een slimme meter, maar wil die met een P1 poort uitlezen en zelf de data loggen
Maar mijn slimme meter heeft geen P1 poort

Antwoord liander, dan moet u naar uw leverancier, Eneco
Antwoord van Eneco dan moet u naar Liander

Ja ja dat is Nederland om gek van te worden
Leverancier Eneco heeft geen r*****t met meters te maken. Die gaan daar helemaal niet over.

En dat weet Liander donders goed.

NMa ook. Ik zou zeggen: spui je gal maar weer eens bij ConsuWijzer, kijken of ze eindelijk wakker worden daaro...

Niet geschoten is altijd mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Rol-Co schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:54:
Met dank aan zonnigtype :)

en google.
Merci voor het doorbrieven. Was ff shoppen op de boerenmarkt. Ingrediënten voor de volgende middels OK4E-tjes op gesaldeerde zonnestroom te bakken appeltaart die morgen in Amsterdam afgeleverd moet worden... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:25

Als de NPR5310 niet meer gewijzigd is dit jaar dan mag volgens het stukje dat ik heb

Op de afzonderlijke eindgroep waarop een micro-wkk is aangesloten, mogen, mits de belastbaarheid van de eindgroep dit toelaat, ook andere micro-wkk’s en/of PV-systemen zijn aangesloten.

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor afzonderlijke afzekering in een kleine onderverdeler, maar volgens bovensrtaande NEN uitwerking mag dat zelfs via een stopcontact met een aardlek voor de eindgroep.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:18:
[...]
Merci voor het doorbrieven. Was ff shoppen op de boerenmarkt. Ingrediënten voor de volgende middels OK4E-tjes op gesaldeerde zonnestroom te bakken appeltaart die morgen in Amsterdam afgeleverd moet worden... :9
Ik ben morgen niet thuis hoor....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op woensdag 21 november 2012 @ 16:39:
[...]

Ik ben morgen niet thuis hoor....
Valt me tegen dat er tot nu toe maar weinig Amsterdammers hebben gereageerd...

Neen, ik ga ff bij een bekend energie journalisten collectief langs. Voor wat hoort wat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het principe achter afzekeren is simpel: zorg ervoor dat er nergens meer stroom kan stromen dan wat er veilig wordt geacht, dus de grootte van de zekering.
Als je op een en dezelfde 16A groep zowel een stopcontact (met b.v. een wasmachine) en een PV systeem van bijvoorbeeld 3000W (ca 13 A) samen zou zetten, dan kan het vooromen dat er door een defect in de wasmachine er ergens in huis 16+13=29A stroom kan stromen voordat de zekering eruit vliegt. Verhitte leidingen, kans op brand. Daarom de eis van een aparte groep voor grotere PV systemen.
Als je nu alleen de 2 omvormers van 8A elk aansluit, vast en zonder ergens ook maar een stopcontact, dan zou er bij een defect in een van de omvormers nog altijd 24A kunnen stromen voordat de zekering eruit vliegt. Dat is dus alleen in die ene defecte omvormer, en eventueel in het stukje leiding tussen de 2 omvormers. Dat blijft een risico, maar als dat stukje leiding 'zwaar genoeg is' zal de defecte omvormer, bij defect, maximaal een 24A*230V= 5.5 kW kacheltje zijn. Plus het vermogen dat er nog van je PV paneeltjes komt natuurlijk. Meestal duurt deze situatie niet zo lang.
De vraag is of, en wanneer, je de 2 omvormers als een geheel mag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 02-10 13:02
Meestal heeft de omvormer intern ook nog een zekering dus de kortsluitstroom in de omvormer zelf zal niet zo groot worden.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is ook precies de reden dat ik het hier bij de netbeheerder wilde navragen , echter de dame in kwestie was niet gehinderd door enige vorm van kennis en ik zou teruggebeld worden door een "echte"techneut maar ja die hebt nog niet gebeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik denk toch dat de netbeheerder daar geen uitspraak over gaat doen. het is immers jouw installatie en jij bent verantwoordelijk, je kunt hooguit de verantwoording doorschuiven naar een installateur.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juist niet, als je gaat terugvoeden dan ga je over de hoofdzekering heen
en daarmee kom je dus bij je netbeheerder uit die de richtlijnen heeft danwel behoort te hebben hierover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik zie het anders jouw teruggeleverde stroom gaat door de hoofd zekering en op dat moment beschermd de hoofd zekering "het net"tegen jouw invloeden.
Op het moment dat je sluiting hebt loopt de stroom uit het net naat de sluiting toe door jouw installatie met jouw verantwoording.
Maar goed we wachten af maar ik geloof niet dat de net beheerder iets gaat zeggen over hoeveel omvormers op een groep.
Als ik als installateur als eens een technische vraag stel zeggen ze dat ze geen advies mogen geven dus ik ben benieuwd.

snameroc

• WoudseHoeve
Gevonden (via facebook en MDZ) artikel over drijvende zonnepanelen.

Buiten een paar onzorgvuldige foutjes in de vertaling van MDZ ziet het plan ziet er goed uit maar het enige probleem wat ik zie is: zout, dit zal zich gaan afzetten op het oppervlak van de panelen en de opbrengst verminderen, ook zal de duurzaamheid van de panelen en hun verbindingen een probleem kunnen vormen, dit zijn ze ook al bij de eerste windturbines op zee tegen gekomen. Ik verwacht erg veel onderhoud dus.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
snameroc schreef op woensdag 21 november 2012 @ 19:12:
Ik zie het anders jouw teruggeleverde stroom gaat door de hoofd zekering en op dat moment beschermd de hoofd zekering "het net"tegen jouw invloeden.
Op het moment dat je sluiting hebt loopt de stroom uit het net naat de sluiting toe door jouw installatie met jouw verantwoording.
Maar goed we wachten af maar ik geloof niet dat de net beheerder iets gaat zeggen over hoeveel omvormers op een groep.
Als ik als installateur als eens een technische vraag stel zeggen ze dat ze geen advies mogen geven dus ik ben benieuwd.
daar heeft de netbeheerder geen ..... over te vertellen.
die zijn verantwoordelijk tot aan de hoofdstop + meter.
en dan houd het op.

2 omvormers op een groep is geen probleem.
er zijn wel mitsen en maren.
zo zou ik niet zomaar elke combi doen. en alles wat boven de 2kW gaat een eigen groep geven.
(en in een standaart huis gaat het meestal niet)
als je de meeste misten en maren door neemt zijn er eigenlijk nog maar weinig combi's over die kunnen.

selectivitijd.
je kunt gewoon niet verder gaan als je hoofdstop.
of dat nu moet met meerdere omvormers of 1 grote is eerder afhankelijk van de situatie.
moet je lange kabels trekken naar zolder of andere locatie, dan is het snel handig om de selectivitijd te behouden.want dan kun je gewoon beter meerdere dunne kabels trekken.
hangt de omvormer naast de meterkast of zelfs in de meterkast.
ja dan kun je zelfs in sommige gevallen (omvormer afhankelijk) de aardlek en groep zelfs overslaan.
persoonlijk vind ik dat niet slim. als er iets fout gaat zit je huis zonder stroom, met een extra groep er tussen blijft je huis teminste functioneren. (zelf vind ik dat belangrijker als dat mijn pv functioneert.)

edit:
hou in dit soort gevallen ook rekening dat het meeste meterkast materiaal voor huishoudens niet meer aan kan als een +/-40A. mischien heb je wel andere spullen nodig als er hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 22-11-2012 11:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
WoudseHoeve schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:17:
Gevonden (via facebook en MDZ) artikel over drijvende zonnepanelen.

Buiten een paar onzorgvuldige foutjes in de vertaling van MDZ ziet het plan ziet er goed uit maar het enige probleem wat ik zie is: zout, dit zal zich gaan afzetten op het oppervlak van de panelen en de opbrengst verminderen, ook zal de duurzaamheid van de panelen en hun verbindingen een probleem kunnen vormen, dit zijn ze ook al bij de eerste windturbines op zee tegen gekomen. Ik verwacht erg veel onderhoud dus.
Leuk stukje, ik vraag me alleen af of "kosten" niet een veel groter probleem vormen. Zonnepanelen op bestaande constructies (daken van huizen dus bijvoorbeeld) zijn veel goedkoper, en die hebben we nog lang niet vol liggen.

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SunshineCompany schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:05:
Zonde hoor. Mijn 9 LDKtjes liggen op mijn dak weer vrolijk hun werk te doen. :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
BamSlam_ schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:30:
[...]

Zonde hoor. Mijn 9 LDKtjes liggen op mijn dak weer vrolijk hun werk te doen. :)
Doen het behoorlijk goed ook zo te zien. Mooie curve.

• Rol-Co

Rol-Co

blissard schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:37:
[...]

Die paneeltjes zijn ook prima, de enige die ze afzeiken zijn leveranciers die ze niet verkopen. ;)
Enige wat je er van kan zeggen is dat ze wat minder mooi zijn, erg blauw/druk, maar ja dat is een smeack kwestie.
Ze doen het prima, kijk maar naar s.death

• antonboonstra

antonboonstra

blissard schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:37:
[...]
Bij mij begint de curve net. Een grote wolk in het noorden des lands heeft de eerste uren productie verpest :(

Verwijderd

hier een flat die het verpest , gelukkig zometeen in de zomer maanden geen last van

• Rol-Co

Rol-Co

Hier vanmorgenvroeg al begonnen, als dit aanhoud word het een toppertje voor nov.

http://www.pvoutput.org/l....jsp?o=gss&d=desc&tid=426

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:08
Heb me ook aangemeld bij het tweakers team op pvoutput.

Mijn systeem doet het niet slecht zo in de ochtend! :*)

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

• Rol-Co

Rol-Co

jckw schreef op donderdag 22 november 2012 @ 12:26:
Heb me ook aangemeld bij het tweakers team op pvoutput.

Mijn systeem doet het niet slecht zo in de ochtend! :*)
Dat zouden meer mensen moeten doen!

En zeker niet slecht nee jckw

• antonboonstra

antonboonstra

De PV prijzen van China lijken het dieptepunt bereikt te hebben, terwijl de prijzen uit Duitsland en Japan nog steeds dalen.
PV prijzen

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 20:32

Pixelmagic

Ubergeek

In de serie vreemde netbeheerders ? :

Situatie: sinds augustus een 'slimme' meter en zonnepanelen. In september Enexis laten weten dat ik geen prijs stel op afstand uitlezen. Oktober houtkachel aangeschaft. West Brabant.

Vorige week Essent gemaild met de meterstanden, die bellen: meneer, uw gasstand klopt niet. Die is in oktober opgenomen en is meer dan u ons verteld. Uitgelegd dat er hier niemand is geweest in oktober en dat dit nu echt de stand is. Zover prima, Essent gaf aan dat de door mij gegeven standen gebruikt worden voor de jaarafrekening.

Vandaag een meneer van Enexis aan de deur, wilde even de standen opnemen... Netjes die man zijn werk laten doen, maar toch even gevraagd hoe dit nu komt.

De meneer gaf aan dat hij speciaal voor zonne-energie klanten een jaarlijkse opname deed, omdat hun 'klantenkaart' niet om kan gaan met de standen. Vorig jaar 6 mensen in het dorp, nu al 26 ( :) ). De buren die 3 weken geleden panelen hebben gekregen stonden ook al op zijn lijstje.

Op mijn vraag wat er met de standen gebeurde en of deze richting Essent gingen gaf hij aan: de standen gaan ook naar Essent maar niet voor de jaarafrekening, deze kan namelijk op elk moment zijn ivm overstappen enzo. Het lijkt er dus op dat dit puur standen zijn voor Enexis.

Met een vriendelijk 'Tot volgend jaar' verliet de man ons weer, want dit zou dus gebruikelijk zijn.

of..... heb ik gewoon een extra controle gehad ivm niet 'bij het patroon horend verbruik' ??

PVoutput van mijn 4950Wp

• Rol-Co

Rol-Co

@pixelmagic

Nee is normaal, hier ook stedin van de week aan de deur, eens in de zoveel jaar komen ze fysiek de meter opnemen, en is ook op een andere tijd als de afrekening. De afrekening gaat op basis van de door jouw doorgegeven meterstanden, die van stedin niet maar willen het wel weten, dus ook elk jaar doorgeven en dus eens in de tijd zelf opnemen.
aldus hier in zuid holland.

Verwijderd

Lianden geeft weer eens geen antwoord op de vraag, weer gemaild hoe het nu zit met de fases vs. verekening op de meter zelf.

• SpikeHome
  • Laatst online: 15:12
zo vandaag eindelijk liander afspraak ivm wisselen meter.
Dat terwijl de panelen er al een dikke maand liggen en ik zeker 6 weken geleden me had aangemeld voor een andere meter.
Nu word ook gelijk mijn gas meter vervangen.

Als het hangt kijken of ik de poort zelf kan uitlezen.
Of leest iemand het al zelf uit?

Verwijderd

Ow daar krijg je gezeik mee, tenzij je al gerekend had op de kosten van 2 meterwissels. Ik had gevraagd om de wissel van de stroommeter, monteur vervangt op eigen initiatief ook de gasmeter (nog aangegeven, niet aangevraagd, nee meneer dat is standaard, maakt niet uit) en krijg vervolgens een rekening. Ik heb 72,60 betaald en de overige 72,60 kunnen ze in stikken. Krijg straks vanzelf een aanmaning en dan zien we wel weer verder, laat ze me maar dagvaarden, ik vind het best :P

• Rukapul
Waarom heb je om de meterwissel gevraagd?

Overigens komt de meteropnemer bij mij al jaren langs aan huis. Geen idee waarom, want op m'n vorige adres gebeurde het volgens mij niet. En aangezien er een zegel blijkbaar stuk is volgt er ook meteen een controle van alle andere zegels met de conclusie dat alles prima is :P

[ Voor 77% gewijzigd door Rukapul op 22-11-2012 15:00 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
blissard schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:27:
[...]

Leuk stukje, ik vraag me alleen af of "kosten" niet een veel groter probleem vormen. Zonnepanelen op bestaande constructies (daken van huizen dus bijvoorbeeld) zijn veel goedkoper, en die hebben we nog lang niet vol liggen.
Zo'n "waterlelie" constructie kan je op industriele schaal produceren en assembleren, en zonder al te veel moeite met honderden tegelijk in het water schuiven. Plaatsingskosten zijn op termijn een groter probleem bij kleine particuliere daken, bijna elke constructie is maatwerk, de plaatsingskosten zijn inmiddels bijna net zo hoog als de constructie+panelen zelf. En arbeidsloon gaat niet omlaag met de jaren... Voor de doe-het-zelver/tweaker die lekker zelf het dak op gaat en zijn omvormertjes aansluit is dat natuurlijk geen issue, maar als je PV massaal wilt uitrollen over de hele samenleving telt dat behoorlijk op.

• SpikeHome
Rukapul schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:58:

Overigens komt de meteropnemer bij mij al jaren langs aan huis. Geen idee waarom, want op m'n vorige adres gebeurde het volgens mij niet. En aangezien er een zegel blijkbaar stuk is volgt er ook meteen een controle van alle andere zegels met de conclusie dat alles prima is :P
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:54:
Ow daar krijg je gezeik mee, tenzij je al gerekend had op de kosten van 2 meterwissels. Ik had gevraagd om de wissel van de stroommeter, monteur vervangt op eigen initiatief ook de gasmeter (nog aangegeven, niet aangevraagd, nee meneer dat is standaard, maakt niet uit) en krijg vervolgens een rekening. Ik heb 72,60 betaald en de overige 72,60 kunnen ze in stikken. Krijg straks vanzelf een aanmaning en dan zien we wel weer verder, laat ze me maar dagvaarden, ik vind het best :P
Heb gemeld terug levering.
Ze zeiden dat ik meter moest vervangen en als ik op de site kijk is dit gratis.
En heb ook niet om gasmeter gevraagd.
Ga dus ook niet betalen (overigens ook geen enkele keer over kosten gesproken)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
SpikeHome schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:52:
zo vandaag eindelijk liander afspraak ivm wisselen meter.
Dat terwijl de panelen er al een dikke maand liggen en ik zeker 6 weken geleden me had aangemeld voor een andere meter.
Nu word ook gelijk mijn gas meter vervangen.

Als het hangt kijken of ik de poort zelf kan uitlezen.
Of leest iemand het al zelf uit?
Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag mijn 2200Wp op oost gecastreerd tot 1600Wp. Stukje verlengkabel er tussen gezet om de string weer compleet te maken.

Helaas is het al na 3, dan ziet de omvormer wel een gezonde 313 Volt maar gaat niet meer aan. Kennelijk ziet de SB 2000HF op de een of andere manier dat er geen vermogen meer inzit.

Toen ik begon rond een uur of 1 na de meeste productie voor vandaag kwam er al niet zoveel meer uit. De blauwe lucht helpt niet. http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12447&sid=10380

Helaas kan ik de dakhaken van het Clickfit niet meer redden op oost om te gebruiken op west. Deze zitten onder elkaar in dezelfde verticale rij pannen en krijg ik er dus niet meer uit zonder de rest af te breken. Geen zin. Ik haal wel 14 nieuwe, de rails gaat dan wel weer mee naar west.

Mocht ik ooit nog een setje van 3 op oost bij willen plaatsen op een Steca dan zitten de haken al :)

Verwijderd

Slimme meter eruit, domme meter erin :P

• SpikeHome

mijn huidige meter draait niet terug.
anders had ik echt geen andere meter gevraagd.
helaas monteren ze geen ouderwetse.
en gezien ik toch graag s'avonds en in de winter gebruik maak van de extra opgewekte energie!!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zit net te kijken naar jouw systeem op pv-output maar heb je oost en west niet dor elkaar gehaald?

;)
Je hebt je piek namelijk in de middag 14:00

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 15:51
Ben je eigenlijk verplicht om je pv-installatie aan te melden. Want ik lees wel regelmatig dat je dat moet doen maar daarmee is voor mij nog niet duidelijk of je dit ook wettelijk verplicht bent. Dat mijn verbruik met de pv-installatie omlaag gaat is volgens mij uiteindelijk hetzelfde als dat ik flink ga besparen op stroomvreters. En als je zo minder verbruikt gaat je dat toch ook niet melden, tenzij je het termijn bedrag omlaag wilt hebben.

Nu kun je die meter wissel wel weigeren maar niet als die vervangen moet worden, en die van mij staat nu juist op een lijstje van afgekeurde meters. Van mij hoeft die niet weg want hij telt terug, dus is hij goed. Want je kunt er alleen maar slechter van worden met zo'n "slimme" meter. Ik wil zo'n ding niet, en standen kan ik zelf wel bijhouden. Want er zijn genoeg redenen te bedenken om de oude fijn te laten hangen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:35
Een slimme meter hoef je niet te accepteren. Je kunt ook een domme meter (aan)vragen. :)
Nog gratis ook, bij Enexis. Als je zonnepanelen hebt. :9
Heb ik dit jaar ook gedaan. Ze pushen wel elke keer een slimme meter, maar je kunt gewoon een domme meter eisen. Wat mij ook gelukt is.

Helaas is het dan geen draaischijfmeter.. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door internet4me op 22-11-2012 16:38 ]

Pagina: 1 ... 198 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.