Terpen Tijn schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:51:
[...]
Ik kom op heel andere getallen.
Mijn situatie met zo'n tax even grofweg op het spreekwoordelijke bierviltje:
- Tax voor 3.42 kWp; stel dat ze daar dan 3.5*50 euro per jaar voor rekenen = 175 euro per jaar
- Opbrengst; vanwege ligging e.d. slechts ~2.4kWh per jaar = grofweg 500 euro per jaar
* TVT met 500 euro per jaar komt dan op ~12 jaar (doel is pakweg 6000 euro aanschaf en misgelopen rente etc.)
* TVT met 325 euro per jaar (na tax) komt dan op ~18.5 jaar.
Dus zeker 50% langer, met 6.5 jaar (hoewel geen 20, wat ik voor de vuist weg vreesde). Maar ook zeker geen 1.5 jaar.
Edit: Ik zie dat de Belgische situatie waarschijnlijk niet op ons van toepassing is vanwege vastrechten enzo. Gelukkig maar!
Wij Belgen/Vlamingen krijgen ook extra subsidie in de vorm van groenstroomcertificaten. Momenteel is dit per Mwh 90€ gedurende 10 jaar.
Als ik dit toepas op mijn installatie.
2940 Wp, (700 Kwh/Kwp ivm schaduw) ~ 2050 Kwh/jaar
Ongeveer 390 € aan energie opwek per jaar.
Ongeveer 180 € aan groenstroom certificaten per jaar.
Ongeveer 100 € aan kosten voor de netbeheerder.
Prijs van de installatie 5000 €
Opbrengst netto: 4700 € in de eerste 10 jaar
jaar 11 = 290 € (schuld nog 10€)
Dus iets meer als 11 jaar, anders was het 8,8 jaar.
Nu persoonlijk ben ik faliekant tegen deze regeling, ik weet dat zonnepanelen een ramp zijn voor het net, maar dat ze de grote installaties maar belasten, zoals die op de katoennatie van 800.000 m²...
De politiek heeft het systeem gewoon kapot gemaakt. Eerst gaven ze iedereen (in 2006) 450€ per groenstroom certificaat (Mwh), dit was deze zomer nog 250€, nu is het snel snel verlaagd naar 90€.
Die 250€ was nog gedurende 20jaar!, de 90€ is maar voor 10 jaar...
Deze kosten voor GSC's worden doorgerekend aan de netbeheerders. En straks nog is extra belast worden door deze

...
Verder heeft die GSC regeling voor gekke taferelen gezorgd, de prijs van elektriciteit tijdens piekuren kost mij 8 €c, transport is 12€c!!! Dat vinden die netbeheerders namelijk ook niet zo leuk, alle GSC's betalen...
Ze hadden grote installaties gewoon geen GSC's mogen toeschrijven. Reken maar is uit, had je deze zomer een installatie geplaatst, paar MWP, kreeg je 20 jaar lang 250€ per Mwh die je opwekt... Dat heeft de markt kapot gemaakt, de gewone consument niet...
Verder is de gewone consument beperkt tot een AC vermogen van 10 KW, al genoeg gestraft vind ik...
Verder moet je wel toegeven PV is een killer voor het net, wolkje voor de zon, boem alles uit, Zon aan en het voltage stijgt ineens tot 255 volt... Daar kan je je conventionele centrales moeilijk op afstemmen, en gaat dus veel energie verloren, gelukkig hebben we een PAN-europees netwerk maar dat is ook niet alles