Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.615 views

Onderwerpen

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:35
Terpen Tijn schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:40:
[...]
Ja, kWp inderdaad, het zou mooi wezen.

Zelfs het alleen invoeren van 50 euro per geinstalleerde kWp zou mijn TVT naar 20+ jaar katapulteren. Het wordt dan wel een hele marginale activiteit, en voor zeer weinigen nog financieel dragelijk, zeker gezien de toch vrij hoge aanschafkosten.
€ 50/KWp (of € 0,05/Wp) verlengt tvt met iets van anderhalf jaar.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16
Met dergelijke belasting wordt het interessant om op accu's over te gaan en netscheiding aan te vragen....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:20
Jan Workum schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:58:
[...]

Dat is natuurlijk €0,05/(Wp*Jaar)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:35
storeman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:59:
[...]

Dat is natuurlijk €0,05/(Wp*Jaar)
Per jaar inderdaad.

[ Voor 17% gewijzigd door Jan Workum op 08-10-2012 15:05 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

Verwijderd

audiojunk schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:57:
Blijf het een slechte ontwikkeling vinden om zonnepanelen te belasten.
Zou me niet verbazen als ze het in Nederland ook invoeren,net zo als de wegenbelasting voor zuinige auto's :(
Tja, maar ergens is het niet raar, de huidige regeling kan economisch gezien bijna niet uit. Het lijkt me logischer om een korting te zetten op het tarief voor teruggeleverde (gesaldeerde) stroom, zodat inkoop == verkoop niet meer opgaat. Daarnaast is het natuurlijk de vraag wat de overheid gaat doen, de panelen kosten een grote bak met belastinggeld (hoewel het de overheid zonder out of pocket investeringen aan de klimaatdoelstellingen helpt).

Overigens houdt het me niet tegen om met een jaar een 2600wp op het dak te leggen. De vraag is alleen in wat voor opstelling, alles op oost leggen betekent dat ik mijn huidige omvormer fijn kan gebruiken, maar dat ik meer ga salderen. Oost-west kan, maar dat betekent een nieuwe omvormer(s) en het is jammer van het aanzicht van m'n huis :)

• harry.rb
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Ik sta op het punt onderstaand systeem te bestellen, graag hoor ik jullie op/aanmerkingen:

1) 14x 260Wp AmeriSolar panelen in 2 strings (2x7)
komen te liggen op behoorlijk stijl dak, 50 graden. zuid
op pannendak (narvik glazuur) dmv clickfit systeem.

2) SMA 4200 TL21 omvormer op 5 meter vanaf panelen, aangesloten met 4 mm2 (is 4mm2 dik genoeg ?)
omvormer 3 meter vanaf meterkast

Ik was van plan om dit aan te sluiten op mijn vrije groep.
Deze groep is gezekerd met een 16A aardlekautomaat (Alamat) 30 mA. Echter lees ik verschillende verhalen (ook van installateurs). Wel of niet achter ALS ? Hoe groot is de kans dat het niet gaat werken achter mijn Alamat van 16 A, 30 mA ? Alvast bedankt

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Zo, even toepasselijk voordat we Power To The People gaan bekijken vanavond. Vier jaar na de succesvolle Here Comes The Sun van Tegenlicht.

Hermann: Danke!

Afbeeldingslocatie: http://polderpv.nl/Assets/images/Duitsland/Graphs_Germany_2012/Jaaraccumulatie_BRD_tm2012.gif

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:12

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Vandaag het resultaat van de "Samen zonneenergie" veiling voor Noord-Holland ontvangen. Een 12 x 245 Wp systeem inclusief installatie voor €5.095,- Daar gaat dan nog een eventuele subsidie van af.
Komt dan neer op een €1,73 /Wp zonder subsidie en €1,51 /Wp met subsidie.

Dak waar het op moet komen ligt een paar graden oostelijk van het zuiden en heeft geen obstakels die voor schaduw moeten zorgen.

Lijkt me niet heel veel voordeliger te kunnen inclusief installatie. Tenzij je installatie natuurlijk zelf doet.

Nu alleen nog de vrouw des huizes over de streep krijgen.

https://untappd.com/user/OzzBier

• zonnigtype

zonnigtype

nickvanozzie schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:28:

Er is ook een black-line optie... O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:19:
Overigens houdt het me niet tegen om met een jaar een 2600wp op het dak te leggen. De vraag is alleen in wat voor opstelling, alles op oost leggen betekent dat ik mijn huidige omvormer fijn kan gebruiken, maar dat ik meer ga salderen. Oost-west kan, maar dat betekent een nieuwe omvormer(s) en het is jammer van het aanzicht van m'n huis :)
Hoezo aanzicht van je huis? Je kunt er toch wel wat net van maken door panelen slim te kiezen? En anders had je bij de bouw een in-roof oplossing moeten kiezen ;)

Als ik jouw was zou ik vooral op oost met je huidige omvormer beginnen. Als de regelgeving verandert kun je altijd de boel nog ombouwen :)
harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:24:
Ik sta op het punt onderstaand systeem te bestellen, graag hoor ik jullie op/aanmerkingen:

2) SMA 4200 TL21 omvormer op 5 meter vanaf panelen, aangesloten met 4 mm2 (is 4mm2 dik genoeg ?)

Deze groep is gezekerd met een 16A aardlekautomaat (Alamat) 30 mA. Echter lees ik verschillende verhalen (ook van installateurs). Wel of niet achter ALS ? Hoe groot is de kans dat het niet gaat werken achter mijn Alamat van 16 A, 30 mA ? Alvast bedankt
Euh, je wilt een omvormer met een max AC output van 4200W op een 16A (=3680W) groep aansluiten? Zelfs met 3640Wp DC zou ik dat niet doen. Kleinere omvormer of zwaardere groepzekering als je het netjes wilt doen.

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:12

OzzieMann

PSN: OzzieMann

zonnigtype schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:29:
[...]

Er is ook een black-line optie... O-)
Die kan ik inderdaad ook nog voor haar voeten gooien. >:)

https://untappd.com/user/OzzBier

• Rukapul
nickvanozzie schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:28:
Vandaag het resultaat van de "Samen zonneenergie" veiling voor Noord-Holland ontvangen. Een 12 x 245 Wp systeem inclusief installatie voor €5.095,- Daar gaat dan nog een eventuele subsidie van af.
Komt dan neer op een €1,73 /Wp zonder subsidie en €1,51 /Wp met subsidie.

Dak waar het op moet komen ligt een paar graden oostelijk van het zuiden en heeft geen obstakels die voor schaduw moeten zorgen.

Lijkt me niet heel veel voordeliger te kunnen inclusief installatie. Tenzij je installatie natuurlijk zelf doet.

Zorg dat je achterburen op een dag blacklines op hun dak hebben liggen en ze wil meteen ook. serieus!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:24:

mmm ik zou eerder zeggen een sma3000tl21.
gaat beter op een 16A alamat.
geeft je wel een onderdimensionering maar niet rampzalig. (je zou ook voor een sma3600 kunnen gaan, of nog beter iets anders als sma, moeten het eigenlijk 2 mpp's zijn?)
2,5mm is dik genoeg, 4mm is gewenst voor DC (en als mogelijk ook voor AC).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:31:
[...]

Hoezo aanzicht van je huis? Je kunt er toch wel wat net van maken door panelen slim te kiezen? En anders had je bij de bouw een in-roof oplossing moeten kiezen ;)
Op oost ligt alles lekker aan de achterkant. Hoewel ik het met mono panelen niet vind misstaan heb ik ze toch liever uit het zicht liggen. Enne, de aannemer vroeg al kapitalen voor het verleggen van een leidinkje, wat denk je dat dat soort grappen kosten? :P
Als ik jouw was zou ik vooral op oost met je huidige omvormer beginnen. Als de regelgeving verandert kun je altijd de boel nog ombouwen :)
True :)

• harry.rb
migjes schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:35:
[...]

moeten het eigenlijk 2 mpp's zijn?)
Zou ook met 1 string kunnen. Wat is het voordeel van 1 string.

Mijn dak is behoorlijk stijl. Daarom schat ik in, dat ik bij hoogste stand van de zon iets minder vermogen krijg dan bij optimale stand(36 gr.). Daartegen rond deze tijd van het jaar weer iets meer vergeleken met optimale stand. Mag ik hier rekening mee houden met de installatie (dwz max. vermogen) ?

[ Voor 12% gewijzigd door harry.rb op 08-10-2012 15:52 ]

• Rukapul
harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:49:
[...]

Mijn dak is behoorlijk stijl. Daarom schat ik in dat ik bij hoogste stand zon iets minder vermogen krijg dan bij optimale stand. Mag ik hier rekening mee houden met de installtie ?
Je moet je installatie eens in Sunny Design gooien. Best leerzaam. En dan ook de opties voor inverter recommendation / automatisch kiezen proberen :) Hij houdt daarbij concreet rekening met orientatie en hellingshoek.

• migjes
harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:49:
[...]

Mijn dak is behoorlijk stijl. Daarom schat ik in dat ik bij hoogste stand zon iets minder vermogen krijg dan bij optimale stand. Mag ik hier rekening mee houden met de installtie ?
1 string is goedkopere omvormer (meestal)
(als ik naar de prijzen kijk van mijn voorstellen en een sma scheelt het al gouw 500 euro)

als de zon hoog aan de hemel staat is het vaak ook erg warm.
panelen produceren minder als het heel warm is.
(eigenlijk produceer je het harst in de lente, maar het langst in de zomer.)

een stijl dak is lastig.
je hebt best wel wat pieken in de lente, maar hebt niks aan een grote omvormer in de zomer.

kijk eens naar een b.v. Fronius IG TL 3.6 of Steca StecaGrid 3600
ik kan met je gegevens de panelen niet zo snel vinden dus weet niet of het werkt.

rukapul's tip is ook goed. maar neem hem wel met een korreltje zout.
die berekening betwijfel ik wel eens. (werkt niet altijd goed.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zonnigtype

zonnigtype

Verantwoordelijk minister Freya vd Bossche over het fenomeen netvergoeding op haar eigen site (mijn vetdruk):
b) netvergoeding voor zonnepanelen

Daarnaast zullen de netbeheerders een dossier indienen bij de CREG om toelating te vragen een netvergoeding te vragen aan mensen met zonnepanelen en aan de exploitanten van grote zonnepanelenparken. Dankzij de terugdraaiende teller is hun netto stroomverbruik vaak klein of onbestaande: ze zetten energie op het net en halen er ongeveer evenveel terug af. Daardoor betalen ze geen elektriciteit meer, maar ook geen distributienettarieven. Anderzijds gebruiken zij het net evengoed als alle andere verbruikers, en zelfs tweemaal: om er stroom op te zetten en er stroom af te nemen. Voor dat gebruik zullen de netbeheerders hen in de toekomst een vergoeding vragen die afhankelijk is van de grootte van de installatie.
Klaarblijkelijk is er DUS een variabel transporttarief in Vlaanderen, anders zou die bewering niet kloppen.

Ergo: dat is een zeer groot verschil tussen de NL en Vlaamse situatie. Hier betalen wij ons sowieso kapot aan vaste kosten, waarvan het capaciteitstarief de ergste is (die kwam in de plaats van het variabele transport tarief wat eind 2008 nog 4,138 Eurocent/kWh was voor continutarief bij Liander, en wat je toen dus ook gewoon "mee saldeerde" als je zonnepanelen had, zonnigtype incluis). Capaciteitstarief Liander is momenteel (incl. 21% BTW) EUR 167,66 per jaar voor 3x 25 Amp. aansluiting (inclusief alle eenfase aansluitingen).

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:41
zonnigtype schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:15:
Verantwoordelijk minister Freya vd Bossche over het fenomeen netvergoeding op haar eigen site (mijn vetdruk):

[...]

Klaarblijkelijk is er DUS een variabel transporttarief in Vlaanderen, anders zou die bewering niet kloppen.

Ergo: dat is een zeer groot verschil tussen de NL en Vlaamse situatie. Hier betalen wij ons sowieso kapot aan vaste kosten, waarvan het capaciteitstarief de ergste is (die kwam in de plaats van het variabele transport tarief wat eind 2008 nog 4,138 Eurocent/kWh was voor continutarief bij Liander, en wat je toen dus ook gewoon "mee saldeerde" als je zonnepanelen had, zonnigtype incluis). Capaciteitstarief Liander is momenteel (incl. 21% BTW) EUR 167,66 per jaar voor 3x 25 Amp. aansluiting (inclusief alle eenfase aansluitingen).
Ha! Eindelijk gerechtigheid dus voor onze zuiderburen! Ben blij dat de overheid eens optreedt tegen die belastingontduikers! :)

*rent snel weg.

• zonnigtype

zonnigtype

wmeester schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:17:
[...]

Ha! Eindelijk gerechtigheid dus voor onze zuiderburen! Ben blij dat de overheid eens optreedt tegen die belastingontduikers! :)

*rent snel weg.
Uhuh. Geen "belastingontduikers". Maar "variabel transporttarief vermijders".

Afbeeldingslocatie: http://www.jobcircle.nl/forum/images/smilies/sbatje.gif

• harry.rb
Rukapul schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 15:52:
[...]

Je moet je installatie eens in Sunny Design gooien. Best leerzaam. En dan ook de opties voor inverter recommendation / automatisch kiezen proberen :) Hij houdt daarbij concreet rekening met orientatie en hellingshoek.
Zojuist gedaan. Advies is dan de SB 3000 TL-21. Ik las dat je dan onderdimensionering hebt. Betekent dit dat je kans hebt dat je niet het maximale vermogen uit je systeem haalt bij een gunstige zonstand/temperatuur ?
Dit is niet erg voor de omvormer ?

[ Voor 14% gewijzigd door harry.rb op 08-10-2012 16:52 ]

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 21:50
Jan Workum schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:58:
[...]

Ik kom op heel andere getallen.

Mijn situatie met zo'n tax even grofweg op het spreekwoordelijke bierviltje:

- Tax voor 3.42 kWp; stel dat ze daar dan 3.5*50 euro per jaar voor rekenen = 175 euro per jaar
- Opbrengst; vanwege ligging e.d. slechts ~2.4kWh per jaar = grofweg 500 euro per jaar

* TVT met 500 euro per jaar komt dan op ~12 jaar (doel is pakweg 6000 euro aanschaf en misgelopen rente etc.)
* TVT met 325 euro per jaar (na tax) komt dan op ~18.5 jaar.

Dus zeker 50% langer, met 6.5 jaar (hoewel geen 20, wat ik voor de vuist weg vreesde). Maar ook zeker geen 1.5 jaar.

Edit: Ik zie dat de Beglische situatie waarschijnlijk niet op ons van toepassing is vanwege vastrechten enzo. Gelukkig maar!

[ Voor 7% gewijzigd door Terpen Tijn op 08-10-2012 16:54 ]

• migjes
harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:42:
[...]

Zojuist gedaan. Advies is dan de SB 3000 TL-21. Ik las dat je dan onderdimensionering hebt, wat houdt dit concreet in ?
dat je meer Wp hebt als je omvormer aan W kan uitgeven.

stel regel is ongeveer 20% meer Wp als W van omvormer.
belangrijker is dat je V niet te hoog word (ook in de winter).
en niet te ver zakt in de zomer.

ik zou geen sma nemen maar eerder iets anders met 1 mpp.
een stuk goedkoper en je kunt een omvormer kiezen ergens tussen de 3600-3000W.
zal wel wat beter gaan met een stijl dak.
en past op een 16A.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:02

databeestje

Von PrutsHausen

harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:42:
[...]

Zojuist gedaan. Advies is dan de SB 3000 TL-21. Ik las dat je dan onderdimensionering hebt. Betekent dit dat je kans hebt dat je niet het maximale vermogen uit je systeem haalt bij een gunstige zonstand/temperatuur ?
Dit is niet erg voor de omvormer ?
Onderdimensionering is volstrekt normaal, ik zie regelmatig 10% dit kan geen kwaad. Soms 20% bij ongunstige ligging. Ik verwacht niet dat je echt veel zal verliezen, hangt samen met veel factoren.

• harry.rb
migjes schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:54:
[...]

ik zou geen sma nemen maar eerder iets anders met 1 mpp.
een stuk goedkoper en je kunt een omvormer kiezen ergens tussen de 3600-3000W.
zal wel wat beter gaan met een stijl dak.
en past op een 16A.
Mijn keuze was op SMA gevallen omdat ik daar zeer goede dingen over lees. Een belangrijk punt voor mij is ook dat hij relatief stil is. De omvormer komt namelijk in een ruimte dichtbij een slaapkamer.
Waarom geen SMA, prijs ?

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-01 14:49
Terpen Tijn schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:51:
[...]

Ik kom op heel andere getallen.

Mijn situatie met zo'n tax even grofweg op het spreekwoordelijke bierviltje:

- Tax voor 3.42 kWp; stel dat ze daar dan 3.5*50 euro per jaar voor rekenen = 175 euro per jaar
- Opbrengst; vanwege ligging e.d. slechts ~2.4kWh per jaar = grofweg 500 euro per jaar

* TVT met 500 euro per jaar komt dan op ~12 jaar (doel is pakweg 6000 euro aanschaf en misgelopen rente etc.)
* TVT met 325 euro per jaar (na tax) komt dan op ~18.5 jaar.

Dus zeker 50% langer, met 6.5 jaar (hoewel geen 20, wat ik voor de vuist weg vreesde). Maar ook zeker geen 1.5 jaar.

Edit: Ik zie dat de Belgische situatie waarschijnlijk niet op ons van toepassing is vanwege vastrechten enzo. Gelukkig maar!
Wij Belgen/Vlamingen krijgen ook extra subsidie in de vorm van groenstroomcertificaten. Momenteel is dit per Mwh 90€ gedurende 10 jaar.

Als ik dit toepas op mijn installatie.

2940 Wp, (700 Kwh/Kwp ivm schaduw) ~ 2050 Kwh/jaar
Ongeveer 390 € aan energie opwek per jaar.
Ongeveer 180 € aan groenstroom certificaten per jaar.
Ongeveer 100 € aan kosten voor de netbeheerder.

Prijs van de installatie 5000 €
Opbrengst netto: 4700 € in de eerste 10 jaar
jaar 11 = 290 € (schuld nog 10€)

Dus iets meer als 11 jaar, anders was het 8,8 jaar.

Nu persoonlijk ben ik faliekant tegen deze regeling, ik weet dat zonnepanelen een ramp zijn voor het net, maar dat ze de grote installaties maar belasten, zoals die op de katoennatie van 800.000 m²...

De politiek heeft het systeem gewoon kapot gemaakt. Eerst gaven ze iedereen (in 2006) 450€ per groenstroom certificaat (Mwh), dit was deze zomer nog 250€, nu is het snel snel verlaagd naar 90€.
Die 250€ was nog gedurende 20jaar!, de 90€ is maar voor 10 jaar...

Deze kosten voor GSC's worden doorgerekend aan de netbeheerders. En straks nog is extra belast worden door deze _/-\o_ ...
Verder heeft die GSC regeling voor gekke taferelen gezorgd, de prijs van elektriciteit tijdens piekuren kost mij 8 €c, transport is 12€c!!! Dat vinden die netbeheerders namelijk ook niet zo leuk, alle GSC's betalen...
Ze hadden grote installaties gewoon geen GSC's mogen toeschrijven. Reken maar is uit, had je deze zomer een installatie geplaatst, paar MWP, kreeg je 20 jaar lang 250€ per Mwh die je opwekt... Dat heeft de markt kapot gemaakt, de gewone consument niet...
Verder is de gewone consument beperkt tot een AC vermogen van 10 KW, al genoeg gestraft vind ik...

Verder moet je wel toegeven PV is een killer voor het net, wolkje voor de zon, boem alles uit, Zon aan en het voltage stijgt ineens tot 255 volt... Daar kan je je conventionele centrales moeilijk op afstemmen, en gaat dus veel energie verloren, gelukkig hebben we een PAN-europees netwerk maar dat is ook niet alles :X

• migjes
harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:59:
[...]

Mijn keuze was op SMA gevallen omdat ik daar zeer goede dingen over lees. Een belangrijk punt voor mij is ook dat hij relatief stil is. De omvormer komt namelijk in een ruimte dichtbij een slaapkamer.
Waarom geen SMA, prijs ?
prijs is 1 punt.
het kan al gouw 50% goedkoper.
ander punt is het gat tussen de 3000W en groter.
daar heeft sma niet veel oplossingen voor. (in de tl reeks)
(nu zijn er nieuwe sma's die dat gat vullen maar dan heb je helemaal punt 1)
en verder sma, het is niet fout, het is niet goed.
lastig vergelijken, maar lagere prijzen voor net zo goede apparatuur is er wel degelijk.

(stil oke geen mastervolt dus. >:) )

• Rukapul
databeestje schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:56:
[...]

Onderdimensionering is volstrekt normaal, ik zie regelmatig 10% dit kan geen kwaad. Soms 20% bij ongunstige ligging. Ik verwacht niet dat je echt veel zal verliezen, hangt samen met veel factoren.
Dat push ik het in mijn plan (zie Rukapul in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)") zeker wel erg ver: 4800-5000Wp op een 3600W omvormer :P (ligging vol op oost)

Dat zou max 100 - 3600/5000 * 100% = 28% onderdimensionering zijn.

(Volgens Sunny Design zou de meerwaarde van een 4000/5000W omvormer slechts enkele tientallen kWh per jaar bedragen, oftewel orde grootte 1%.)

• migjes
Rukapul schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:15:
[...]

Dat push ik het in mijn plan (zie Rukapul in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)") zeker wel erg ver: 4800-5000Wp op een 3600W omvormer :P (ligging vol op oost)

Dat zou max 100 - 3600/5000 * 100% = 28% onderdimensionering zijn.

(Volgens Sunny Design zou de meerwaarde van een 4000/5000W omvormer slechts enkele tientallen kWh per jaar bedragen, oftewel orde grootte 1%.)
denk dat het wel mee valt.
het is geen 3600W maar 3680W.

20 x 245Wp panda yingli b.v.
geeft 177.4W bij noct.
177.4 x 20 = 3558W
dan nog 75W verlies voor omvormer en kabels.
maakt ongeveer 3500W.

dus geen verlies in de zomer, wel een beetje in de lente.
vrij acceptabel maar je zit aardig aan de grens. kies je zwaardere panelen dan ga je er wel wat over heen.
(je moet niet vergeten dat het vaak bewolkt is en dan levert de meer Wp ook meer op.)

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Schaduwmanagement rockt hééééél erg hard. Hier een plaatje van een setje paneeltjes waarvan -voor de kijker- links een paar lage panelen profiteren van het feit dat er tegenover een doorgang zit en geen huizenblok:

Kijk ook hoe het raam van de rechter dakkapel mooi reflecteert in het 2e paneel van rechts.

In de iets donker wordende maanden ga ik heel veel plezier krijgen van het Tigo systeem.

Plaatje van 17:22:
Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/oktoberschaduw.PNG

edit: toen dus 2kW, nu nog slecht 350W.... :'(

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 08-10-2012 17:56 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 14:16:

Echter heb ik nog een aantal vragen aan de kenners:
1) kan ik beter kiezen voor 9 panelen en dan een grotere hellingshoek, of toch 12 panelen op 15 graden?

3) Ik lees op dit forum over minimale startvermogen wat er moet zijn om de omvormer aan het werk te zetten. Waaraan kan ik dat zien bij deze SMA 2500? Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om 1 string van 3 panelen (onderste rij) en 1 string van 9 panelen te nemen? Mocht ik in het vroege voorjaar en in het late najaar schaduw van mijn eigen muur krijgen op mijn voorste 3 panelen dan kan de omvormer nog prima zijn werk doen met de achterste 9 (schaduwvrije) panelen.
4) wat vinden jullie van de prijs? Acceptabel of moet ik beslist verder kijken?
5) ben ik wat vergeten? Zo ja tips zijn van harte welkom.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Mooie opstelling ;)

Ik heb namelijk een vergelijkbare schans van 12 panelen onder een hoek van 15° maar dan op ZZO
http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html

Één tip heb ik voor jou en dat is, speciaal over je vraag 9 of 12 panelen ivm schaduw in de winter ;
laat de installateur 2 string naar binnen doorvoeren 1 van de bovenste 9 en 1 van de onderste 3
dan kun je het zelf ( bij uitgeschakelde omvormer, of na zonsondergang ) testen wat bij beschaduwing
van de onderste 3 panelen, de betere opbrengst geeft, dus of 12 panelen waarvan 3 geheel of gedeeltelijk in de schaduw of enkel 9 panelen schaduwloos, nb, het omprik punt kan vlak onder het dak komen zodat je
maar met één set van 2 draden naar de omvormer toe hoeft. ( een installateur begrijpt dat wel )

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07-2025
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:48:
@koprol wat is je totaal vermogen van je panelen en hoe is het samengesteld.
Hier is een link naar mijn site van Omnik. Daar kan je veel info al uithalen.
Emmeloord NL Omnikportal

Ik heb een Omnik 4k met 18x260Wp van HJSolar. Ze zijn verdeeld over 2 strings (beide een eigen MPPT). Ik heb tot nu toe wat problemen met de zekering in de meterkast gehad. Hier zijn we mee bezig op te lossen. Door gedoe met het dak van de buren heb ik tot nu toe de eerste paar weken 8 panelen aangesloten gehad, toen een 2 weken 6 panelen en sinds een 3 weken 18 panelen. Vandaar dat mij efficiëntie erg slecht is als je het over de volle 4680Wp rekent (zie de Omnik site).

Edit: Ze zijn verdeeld in 2 strings. Maar 1 string heeft 6 panelen en de andere 6+6 parallel geschakeld op de andere string.
Ik heb een prijs van ca 1,5 euro/Wp en als je de subsidie meerekent ca. 1,26 euro/Wp.

Mijn overbuurman heeft 19 poly panelen 240Wp op een Mastervolt 5200 (?) en die klaagt over het lawaai. Ik sprak 'm vandaag kort en hij had de afgelopen dagen lang niet de opbrengsten die ik had. Afgelopen week meerdere dagen van 16, 17, 18 kWh gehad. Ik vind 't lekker!

Nando

[ Voor 23% gewijzigd door koprol op 08-10-2012 21:22 ]

• wmeester
  • Laatst online: 20-01 22:41
larsg schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:15:
[...]

Wij Belgen/Vlamingen krijgen ook extra subsidie in de vorm van groenstroomcertificaten. Momenteel is dit per Mwh 90€ gedurende 10 jaar.
Bedankt voor je toelichting en jouw kant van het verhaal. 250€ voor 1 MWh is inderdaad een aanzienlijke vergoeding.

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 17:44:
Schaduwmanagement rockt hééééél erg hard. Hier een plaatje van een setje paneeltjes waarvan -voor de kijker- links een paar lage panelen profiteren van het feit dat er tegenover een doorgang zit en geen huizenblok:

Kijk ook hoe het raam van de rechter dakkapel mooi reflecteert in het 2e paneel van rechts.

In de iets donker wordende maanden ga ik heel veel plezier krijgen van het Tigo systeem.

Plaatje van 17:22:
[afbeelding]

edit: toen dus 2kW, nu nog slecht 350W.... :'(
Zo maar een ( domme ? ) vraag ; wat was ook al weer jou beletsel om er geen knallende oost/west
installatie van te maken ?
Bedoel, met die 8 panelen op zuid scoor je niet echt super, en je mist nu steeds de paneel koele
ochtend zon..................... als je begrijpt wat ik bedoel. :?

• storeman
Ik lees steeds meer over Tigo/solaredge, lijkt me interessant gezien de schaduw die in de ochtend op een aantal panelen valt. Dit haalt het rendement heel hard omlaag.

Ik ben er achter dat solaredge ook een bijbehorende inverter benodigd. Tigo schijnt dit niet nodig te hebben. Nu vraag ik me af, kan ik de Tigo alleen op de 4 panelen zetten die schaduw pakken (rest heeft volle dag zon).

Is de tigo monitor ook vereist, of kunnen de optimizers ook stand alone worden gebruikt?

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
PClop schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:14:
[...]

Zo maar een ( domme ? ) vraag ; wat was ook al weer jou beletsel om er geen knallende oost/west
installatie van te maken ?
Bedoel, met die 8 panelen op zuid scoor je niet echt super, en je mist nu steeds de paneel koele
ochtend zon..................... als je begrijpt wat ik bedoel. :?
Tsja, ik kan maximaal 4 paneeltjes op oost richten. Dat zet toch ook geen zoden aan de dijk?

FYI wat je op de foto ziet is ons dak. Meer is er niet, de andere schuine zijde is van de buren.
storeman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:19:
Ik lees steeds meer over Tigo/solaredge, lijkt me interessant gezien de schaduw die in de ochtend op een aantal panelen valt. Dit haalt het rendement heel hard omlaag.

Ik vraag ben er achter dat solaredge ook een bijbehorende inverter benodigd. Tigo schijt dit niet nodig te hebben. Nu vraag ik me af, kan ik de Tigo alleen opde 4 panelen zetten die schaduw pakken (rest heeft volle dag zon).

Is de tigo monitor ook vereist, of kunnen de optimizers ook stand alone worden gebruikt?
De optimizers doen he-le-maal niets zonder management unit. Dus ja, die heb je nodig. Officieel heb je voor ieder paneel in je string een Tigo optimizer nodig...Maar eigenlijk kan ik daarvoor geen technische reden bedenken; management unit en omvormer hebben geen weet van elkaar.

[ Voor 42% gewijzigd door hansdegit op 08-10-2012 18:24 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

harry.rb schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:59:
[...]

Waarom geen SMA, prijs ?
Ik haal graag bewezen technologie in huis, dat is ook de reden dat ik voor een SMA heb gekozen en dat is ook de reden dat bij uitbreiding mijn volgende omvormer ook een SMA wordt. Het spul moet lang mee dus dan betaal ik graag iets extra's

De kwaliteit van de prijsvechters moet nog blijken denk aan een AEG (Chint) omvormer of een Omniksol.
Bij de Omniksol hoor ik overigens divers geluiden over klappende zekeringen en problemen met schaduw management.

Je moet gewoon iets aanschaffen waar je zelf een goed gevoel over heb en dat verschilt weer per persoon :)

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 08-10-2012 18:29 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:19:
[...]

Tsja, ik kan maximaal 4 paneeltjes op oost richten. Dat zet toch ook geen zoden aan de dijk?

FYI wat je op de foto ziet is ons dak. Meer is er niet, de andere schuine zijde is van de buren.
Sorry wist ik niet meer, ik had je posts begin dit jaar wel wat gevolgd maar had toen niet
mee gekregen dat de oostzijde van je dak, niet jou dak was, kun je niet iets regelen met
je buren net als bij mij, ik mag boven hun dak uitbouwen inruil daarvoor maak ik 2 keer per jaar hun
hemelwaterafvoer schoon ;)
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0296.JPG
http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0232.JPG
Dan kom ik op 5.4 KWP nu 4.8 KWp ja dat krijg je als je eens bevangen bent met het PVirus
( en is zwart op wit in een overeenkomst vast gelegd ) _/-\o_

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

En nu komt hier in België het slimme meter spook ook weer uit de kast:

http://www.standaard.be/a...elid=DMF20121007_00325883

Ofwel gemiddelde forfaitair betalen voor netinvoeding ofwel de reële invoer betalen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Verwijderd

HeroS schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:43:
[...]
Heb je hier weleens naar gekeken:
http://www.energeniaal.nl...uitschema-netto-opbrengst

Moet dus lukken om je opbrengste te scheiden van je verbruik.
Ja, ik heb ongeveer dezelfde opstelling. Ik meet met 1 klem de PV opbrengst en met de andere m'n eigen verbruik.
Met de pc interface krijg je de waarden van beide sensoren apart binnen en dus kan ik ook van die grafieken maken.

Maar ze vertellen er op die pagina niet bij dat de gegevens op het display'tje dan niet kloppen, want die telt alles bij elkaar op. Tenzij ze bedoelen dat je twee Envir's en twee pc interfaces moet kopen, 1 set voor productie en de ander voor verbruik.....
Het maakt mij overigens niet uit dat het display niet klopt, ik gebruik alleen de xml data.

Verwijderd

@koprol
thanx voor de info, ik krijg hier 16*245wp panelen met de omniksol 4.0 tl omvormer
kan er helaas nog weinig info over vinden dus binnenkort zelf de ervaringen maar posten

• Terpen Tijn
Terpen Tijn schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 22:55:
Zo, inmiddels een beetje data verzameld om het OptiTrac systeem van SMA eens te testen.

Een paar panelen op mijn dak raken in de avond/namiddag gedeeltelijk beschaduwd door het huis van de buren. De vraag is dus of de verliezen daardoor met OptiTrac minder worden.

Ik heb eerst 13 dagen zonder OptiTrac gemeten (blauw), en dan 14 dagen met (rood). Het zal duidelijk zijn dat het weer in die laatste periode minder meezat, en dat de dagen duidelijk korter worden. Maar als we die voorspelbare verschuivingen even wegdenken, dan lijkt het er toch op dat het vermogensverlies in de avond minder abrupt is met OptiTrac. Met andere woorden: de curve is minder stijl aan de rechterkant.

Hieronder dus het resultaat, de grafiek toont gemiddelden over de betreffende meetdagen. Ik hoop dat dit het schaduwverhaal voor anderen wat concreter kan maken. Commentaar welkom, natuurlijk.

[afbeelding]
LOL. Meer dan een maand na ingebruikname ontdek ik nu net dat de omvormer een uur achter loopt (wintertijd zeker...). En ik steeds maar teleurgesteld zijn wanneer ik dat mooie zonnetje om 17:30 niet terug zag in de dagopbrengst... dan had ik dus naar "16:30" moeten kijken.

Hiermee is het monster van de avondschaduw ook weer een stuk kleiner geworden. :)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ahoi, de uitzending op Nederland 2 is gestart!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07-2025
Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 19:45:
@koprol
thanx voor de info, ik krijg hier 16*245wp panelen met de omniksol 4.0 tl omvormer
kan er helaas nog weinig info over vinden dus binnenkort zelf de ervaringen maar posten
Krijg je de versie met wifi kit erin gebakken? Ik heb nog de losse wifi kit. Op hoeveel willen ze de pv groep afzekeren? (of weet je dat nog niet). Ik heb 'm op 25A en die klapt eruit, waarschijnlijk door een piek van 50A in de ochtend of avond als het apparaat aan of uitgaat.

Je kan veel data halen uit de Omnikportal van anderen. Je ziet hoe goed/slecht ze het doen. Ik heb Omnik al een paar ideeën aan de hand gedaan hoe ze de site kunnen verbeteren. 1 daarvan is al deels geïmplementeerd, die kan je alleen nog niet op de publieke site zien, wel als je inlogt.

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-01 20:51

HeroS

SmartHome Nerd

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:58:
[...]

Ja, ik heb ongeveer dezelfde opstelling. Ik meet met 1 klem de PV opbrengst en met de andere m'n eigen verbruik.
Met de pc interface krijg je de waarden van beide sensoren apart binnen en dus kan ik ook van die grafieken maken.
Je werkt dus niet met de my.currentcost.com portal? Ik kan namelijk nergens vinden dat je netjes een grafiek krijgt met je opbrengst en verbruik in 1 grafiek.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Rixard schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:51:
[...]

Ik denk dat dit artikel (Telegraaf..) veel details mist en waarschijnlijk niet helemaal juist is.
Daarom wordt die krant ook wel de Televaag genoemd _O-

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

wmeester schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 18:11:
[...]

Bedankt voor je toelichting en jouw kant van het verhaal. 250€ voor 1 MWh is inderdaad een aanzienlijke vergoeding.
Is zelfs langdurig twintig jaar 450 Euri / MWh geweest.

Ook voor projecten als 40 MW Katoen Natie... :X :X :X

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:38
koprol schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:32:
[...]

Krijg je de versie met wifi kit erin gebakken? Ik heb nog de losse wifi kit. Op hoeveel willen ze de pv groep afzekeren? (of weet je dat nog niet). Ik heb 'm op 25A en die klapt eruit, waarschijnlijk door een piek van 50A in de ochtend of avond als het apparaat aan of uitgaat.

Je kan veel data halen uit de Omnikportal van anderen. Je ziet hoe goed/slecht ze het doen. Ik heb Omnik al een paar ideeën aan de hand gedaan hoe ze de site kunnen verbeteren. 1 daarvan is al deels geïmplementeerd, die kan je alleen nog niet op de publieke site zien, wel als je inlogt.
Had je dit in het verleden ook al niet eens gepost dat jou zekering er steeds uitklapt.
Ik weet niet of het een gecombineerde automaat is met een aardlekschakelaar.

Het is nl zo bij mijn SMA omvormer als deze voldoende opstartspanning van de zonnepanelen ontvangt dat hij dan eerst een aardlektest doet. Hij maakt even verbinding met de aardleiding om zo te bepalen wat de aardingsweerstand is is deze test geslaagd dan gaat hij zich instellen op terug leveren. SMA adviseerd ook echt om een aarlek van 100mA toe te passen.
Misschien dat de omnisol dit bij jou ook doet en daardoor je aardlek de boel uitschakeld.
Wat je zegt van een piek van 50 A lijkt mij technisch onmogelijk of je moet s'nachts kosmische energie opvangen en dat die dan in 1 keer vrij komt :)

Verwijderd

http://www.agentschapnl.n...rlandse%20wetgeving_0.pdf

Van de site agentschap.
Lees even de conclusie dan hebben ze het toch over (belasting op) zonnepanelen ? :(

Verwijderd

Niet direct, maar op termijn zit het eraan te komen. Als het nog even zo doorgaat ben je een sukkel als je geen panelen neemt en betaalt niemand nog energiebelasting. Saldering is geen houdbaar principe zonder corrigerende maatregelen, dat is duidelijk, maar ik verwacht niet op heel korte termijn actie: Nederland zit nog heel ver van de klimaatdoelstellingen af en de particulieren laten investeren kost de overheid relatief weinig geld op korte termijn.

Overigens geeft de conclusie niet direct aanleiding tot het invoeren van belastingen, er wordt een potentieel probleem gesignaleerd waarop een beleidsmatig antwoord moet komen. In welke vorm dat is, is altijd afwachten. Als je een Groenlinks in de regering hebt los je het op met bijvoorbeeld kolenbelasting en een forenzentaks, met een VVD in de regering zal de oplossing er anders uit zien.

Wie dan leeft.

• Rukapul
Misschien is de huidige subsidieregeling wel een administratieve fuik om alvast te weten waar de panelen zitten :P

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat we komende jaren belasting hoeven te verwachten. Zelfs de salderingsregeling zie ik nog wel even gehandhaafd in huidige vorm. De breuk met beleid van afgelopen jaren zou te groot zijn (incl. huidige subsidieregeling). Via een omweg kan wel, maar dat botst direct met klimaatdoelstellingen en als Samsom in de regering komt dan zal hij weinig trek hebben om zo'n punt direct in te leveren. Wat dat betreft is een status quo veel waarschijnlijker.

• storeman
Vreemd dat ze het hebben over het gelijk trekken van financiele lasten. Worden vrijstaand-huis eigenaren gecompenseerd voor hun hogere energie verbruik, voor dat ze meestal buiten de stad wonen, donker en hun terrein moeten verlichten. Ik vind dat deel van die conclusie echt nergens op slaan. Elk huis heeft z'n voor en nadelen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 09:41
Rukapul schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:31:
Misschien is de huidige subsidieregeling wel een administratieve fuik om alvast te weten waar de panelen zitten :P
Een potentieel nieuw beroep in het verschiet; beedigd zonnepanelen teller.

Off-grid mogelijkheden nemen wel in de tijd toe, opties waarvan nu de eerste mogelijkheden binnen bereik komen, zoals effekta VX serie of de over-capaciteir opslaan als vloeibare lucht voor een later moment of perslucht voor perslucht/elektra hybride vervoer

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 09-10-2012 01:28 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Verwijderd

HeroS schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 21:48:
[...]
Je werkt dus niet met de my.currentcost.com portal? Ik kan namelijk nergens vinden dat je netjes een grafiek krijgt met je opbrengst en verbruik in 1 grafiek.
Inderdaad, ik gebruik geen externe portal, ik doe het helemaal zelf.
De pc interface geeft in XML de data van alle meet sensoren, waar ik vervolgens mee kan doen wat ik zelf wil.
Ik kan vannavond wel een beschrijving maken van hoe ik het precies heb aangesloten, maar dat gaat wat off-topic voor dit topic.

Overigens zie ik dat CurrentCost.com nu ook een PV hoofdstukje heeft. Dat hadden ze nog niet toen ik mijn Envir kocht, dus misschien is mijn oplossing achterhaald.

Verwijderd

@koprol, ik krijg hier de losse wifi kit er gratis bij. zodra installatie gereed is kom ik er even op terug
16*240 paneel afgezekerd op een 16amp groep met daar nog een aparte aardlek achter
gezien de ligging en hoek van de blokhut zal de piek uitkomen op 3400w max
ook zal gezien de ligging eerst de omvormer starten met 1mpp tracker ( 8 panels ) opstarten en later pas de 2e reeks erbij komen.
nog even de situatie hier
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/482988_3997579817038_239286048_n.jpg

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-01 20:51

HeroS

SmartHome Nerd

@ZonnePatrick >> Cooll!
Op de currentcost website staat inderdaad ook iets over PV maar ik zie dat nergens terug hoe het geregeld is. Misschien kun jij je data daar eens laten in lopen? Ben wel benieuwd wat er dan getoond wordt voordat ik over ga tot aanschaf.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Mijn Omniksol omvormer heeft vanaf afgelopen zaterdag een Isolation Fault.

Hij blijft hier in hangen en geeft verder geen melding op de portal of mail.

Als ik op de omvormer eerst met 1 string opstart en daarna opstart met de 2de gaat hij in normaal bedrijf.
Dit maakt niet uit welke string ik als eerste pak.
De stringspanningen zijn altijd rond de zelfde open klemspanning.

In de gebruiksaanwijzing staat wel dat ik de string moet meten op de weerstand.
En dan tussen string en aarde van de omvormer. ( moet groter zijn dan 2MOhm.)
Dit lijkt me een vreemd probleem omdat de panelen nergens aan aarde liggen en eigenlijk een eigen circuit zijn.

Zijn er nog andere dingen die ik kan uitsluiten?
Vanavond hoop ik na mijn werk nog voldoende licht te hebben om de strings te meten.

Edit:
Als ik in de portal kijk heeft string 1 nu 378Volt en string 2 380Volt.
Omvormer is dus gewoon standby en geeft data door,maar gaat niet in productie.

[ Voor 9% gewijzigd door Crxtreem op 09-10-2012 09:17 ]

• storeman
Is het niet juist het probleem dat de panelen niet geaard zijn?

• Terpen Tijn
storeman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:37:
Vreemd dat ze het hebben over het gelijk trekken van financiele lasten. Worden vrijstaand-huis eigenaren gecompenseerd voor hun hogere energie verbruik, voor dat ze meestal buiten de stad wonen, donker en hun terrein moeten verlichten. Ik vind dat deel van die conclusie echt nergens op slaan. Elk huis heeft z'n voor en nadelen.
Ja, echt kleuter-logica in die conclusie. "Soort van rechtsongelijkheid". Geen huis is hetzelfde, natuurlijk, en het is niet alsof de sociale woningbouw in NL zo bedreigd is. Integendeel, wonen voor een fooi met bijna onbegrensde rechten is hier de norm.

Als het dan nog ging over mogelijke problemen met het stroomnet door de onregelmatigheid van PV... Maar daar is het aandeel PV waarschijnlijk nog te klein voor, en dus geen overtuigend argument.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 23:31:

Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat we komende jaren belasting hoeven te verwachten. Zelfs de salderingsregeling zie ik nog wel even gehandhaafd in huidige vorm. De breuk met beleid van afgelopen jaren zou te groot zijn (incl. huidige subsidieregeling). Via een omweg kan wel, maar dat botst direct met klimaatdoelstellingen en als Samsom in de regering komt dan zal hij weinig trek hebben om zo'n punt direct in te leveren. Wat dat betreft is een status quo veel waarschijnlijker.
Geloof me maar dat DenHaag al hard bezig is om te kijken waar het geld zit. >:)
En Samsom. PVDA is een banenfabriek, hoef je niets van te verwachten.

Verwijderd

@crxtreem
had je inmiddels al een nieuwe omvormer gehad , of je panelen geaard
dit teruggelezen uit vorige postings van omstreeks 10 aug 2012

• Crxtreem
  • Niet online
@Swapevent.

Ik heb inmiddels een nieuwe omvormer hangen.
De gene met de GCFI Fault is retour gegaan en een vervanger terug gehad.

Deze omvormer heeft nu 520 kWh gedraaid en sinds zaterdag dus een Isolatie fout.
Afgelopen zondag nog wel een 8,77kWh geproduceerd zonder problemen.
Maandag een half uurtje een 40 wat en daarna is hij in isolatie fout gegaan.
Vandaag helemaal niets.

Vanavond dus de weerstand maar gaan meten en kijken hoe ik alle panelen (18) kan gaan checken.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21
vraagje wat zijn nu goede panelen of maakt het niet zoveel uit?
heb namelijk offerte met suntech panelen en van een ander yingli.
Ze leveren ong hetzelfde maar de yingli zijn stukje goedkoper.
dus snellere tvt,

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SpikeHome schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:23:
dus snellere tvt,
Beide goed panelen, SunShineCompany zweert bij de Yingli panda panelen.

• SpikeHome
databeestje schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:24:
[...]

Beide goed panelen, SunShineCompany zweert bij de Yingli panda panelen.
daar aandelen in? :P

ik wil namelijk deze week nog knoop doorhakken.
had van sunn.nl offerte met yingli en involar converters voor 10 panelen op plat dak voor 4500.

[ Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 09-10-2012 13:29 ]

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:03
Even hierbij aanhakend: wat vinden jullie van HJSolar panelen?

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Cranberry schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:29:
Even hierbij aanhakend: wat vinden jullie van HJSolar panelen?
Liggen hier op het dak en doen hun werk ;)
Zijn niet te duur vond ik

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• migjes
SpikeHome schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:23:
dus snellere tvt,
iets zeggen over panelen is altijd lastig.
goed vergelijken is niet echt mogelijk. (andere factoren spelen harder mee.)

ik heb zelf suntech.
over het algemeen hoor je dat suntech iets meer moeite heeft met warmte. (kan ik beamen)
andere zeggen dat yingli panelen wel eens zakken bij bepaalde weer type.
ik dacht zelf dat suntech net iets goedkoper was.

wil je echt een snelle tvt, dan maakt het aantal Wp meer uit.
(190Wp panelen zijn per Wp/m2 goedkoper als 250Wp)

@Cranberry
hjsolar heeft over het algemeen panelen die maar 5A leveren maar wel met veel V.
dat kan soms wel heel handig zijn.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:45
Heb nu al weer bijna een maandje ET solar's op dak liggen. Enige geschikte panelen die overbleven voor ons, er passen nu precies 12 x 200Wp op het dak. Ik wilde graag volledige zwarte en dat zijn deze.

www.etsolar.com/upload/Product/2012091907463334.pdf

Minpuntje is dat ze als ze niet op het dak liggen iets kunnen torderen, het frame biedt daar niet genoeg stijfheid voor. Maar zodra ze op je montage systeem zitten merk je dat niet meer uiteraard. Zijn kleine en toch betaalbare paneeltjes, maar weer een ander merkje :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

klump4u schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:45:
[...]

Liggen hier op het dak en doen hun werk ;)
Zijn niet te duur vond ik
En mooi full black voor weinig geld. Ja sorry, ik blijf de looks van mijn huis ook belangrijk vinden en de vrouw zeker. ;)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De looks van je vrouw is inderdaad belangrijk ;)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_O- _O- _O-

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• harry.rb
Nog even over (het voordeel van) onderdimensioneren. In mijn geval 3900 Wp aan panelen

Keuze tussen SMA SB3000TL-21 en SB4000TL-21.
Beide hebben een minimale DC spanning van 125V en startspanning van 150V.

Is het hierom dan niet zo dat de SB3000 bij minder gunstige omstandigheden niet beter presteerd dan de SB4000 ??

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:59
@pdf van agentschapnl
1 van de conclusie's is het volgende.

Dit leidt tot een soort (rechts)ongelijkheid waarbij kleinverbruikers met een eigen dak wel
zelf goedkoop zonnestroom op kunnen wekken, terwijl kleinverbruikers die geen eigen of
geschikt dak hebben dit niet kunnen.

Wat betreft de rechtsongelijkheid. Ik wil een ferraris.....

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mensen die een eigen moestuin hebben kunnen wel hun eigen groenten kweken, mensen die geen eigen moestuin hebben kunnen dat niet.

Mensen die een gasaansluiting hebben kunnen wel hun eigen leverancier kiezen mensen met stadsverwarming kunnen dat niet :X

[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-10-2012 16:01 ]

• migjes
harry.rb schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:37:
Nog even over (het voordeel van) onderdimensioneren. In mijn geval 3900 Wp aan panelen

Keuze tussen SMA SB3000TL-21 en SB4000TL-21.
Beide hebben een minimale DC spanning van 125V en startspanning van 150V.

Is het hierom dan niet zo dat de SB3000 bij minder gunstige omstandigheden niet beter presteerd dan de SB4000 ??
ben niet gelieerd aan leverancier of heb aandelen in deze panelen. :)
maar dan kijk je wel naar de zelfde gegevens en dat praat makkelijker.
(ik pak de 265Wp verzie.)
http://www.zonnestroom.eu...li-solar-yl265c-30b-panda

dan zie je dat onder stc conditie de panelen 265W leveren.
onder noct conditie is dat 192.4W

in ongeveer maart/april zie je meer stc conditie en in de zomer meer de noct.(of zelf lager)
de zomer heeft langere licht uren (zon komt eerder op en gaat later onder), dus de zomer is belangrijker.

dus 15 x 265Wp(3975Wp) geeft bij noct 15 x 192,4W = 2892W.

nu moet je een afweging maken hoeveel je wil onder dimensioneren.
tussen de 10 en 20% is vrij save.
30% zou wel kunnen maar dan begin je wel wat grenzen te raken.

(ik ben zelf geen voorstander van onderdimensioneren, maar als je daar door onder de 16A kunt blijven of een goedkopere omvormer kunt gebruiken kan het zeer effectief zijn.)

ik heb zelf 3850Wp op een power-one 3.0 (3300W) op oost en west.
ik kom zelden over de 2300W. (toch voor een te zware omvormer gekozen, dat was het goedkoopst in mijn geval)

• harry.rb
migjes schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:02:
[...]

nu moet je een afweging maken hoeveel je wil onder dimensioneren.
tussen de 10 en 20% is vrij save.
30% zou wel kunnen maar dan begin je wel wat grenzen te raken.

(ik ben zelf geen voorstander van onderdimensioneren, maar als je daar door onder de 16A kunt blijven of een goedkopere omvormer kunt gebruiken kan het zeer effectief zijn.)
Ik neig toch iets meer naar de SB4000 mede dat dit dan eventueel nog uit te breiden is.
Alleen is mijn vraag of ik zo geen opbrengst mis met mijn 3900Wp installatie (15x260 Wp Amerisolar)
De minimale DC, en startspanning zijn van beide omvormers hetzelfde.....

• migjes
harry.rb schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:17:
[...]

Ik neig toch iets meer naar de SB4000 mede dat dit dan eventueel nog uit te breiden is.
Alleen is mijn vraag of ik zo geen opbrengst mis met mijn 3900Wp installatie (15x260 Wp Amerisolar)
wat je mist is minimaal.
gebeurd misschien maar een dag of 5 per jaar. (dit zuig ik uit mijn duim. dus neem het met een korel zout.)
en als het verder gebeurd zijn het maar piekjes als de zon effe achter een wolk vandaan komt, maar dat doet niks opleveren.

nu vind ik de keuze tussen de sma4000 of 3000 erg groot.
sma heeft ook een 3600 of een power-one3.0/3.6 van 3300W/3600W of fornius van 3680W.
en er zijn er nog meer.
er zijn goede tussen oplossingen maar een sma4000 is te groot.

• SpikeHome
migjes schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 13:48:
[...]

iets zeggen over panelen is altijd lastig.
goed vergelijken is niet echt mogelijk. (andere factoren spelen harder mee.)

ik heb zelf suntech.
over het algemeen hoor je dat suntech iets meer moeite heeft met warmte. (kan ik beamen)
andere zeggen dat yingli panelen wel eens zakken bij bepaalde weer type.
ik dacht zelf dat suntech net iets goedkoper was.

wil je echt een snelle tvt, dan maakt het aantal Wp meer uit.
(190Wp panelen zijn per Wp/m2 goedkoper als 250Wp)
De yinlgi die ik kreeg aangeboden zijn 245wp voor een 175 p.s. volgens mij valt dat wel mee het zijn wel poly.
Suntech liggen qua prijs de mono dan een dikke 100 euro p.s. hoger.
Haal je dat verschil er wel uit?

Hoorde overigens vandaag van een leverancier dat suntech slecht ging.

• migjes
harry.rb schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:17:
[...]

geen idee hoeveel je zou willen/kunnen uitbreiden?
kun je dat aangeven.
(bedenk je wel dat alle panelen de zelfde hoek en richting moeten hebben per mpp)
kan ik er van uit gaan dat het de as-6m30 250Wp panelen zijn?

• harry.rb
migjes schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:25:
[...]
...
er zijn goede tussen oplossingen maar een sma4000 is te groot.
Het zijn inderdaad de AS-6M30 260 Wp. Eventuele uitbreiding zal 2 of 4 panelen zijn

Te groot zeg je. Maar hoe ga ik dat terug zien met mijn installatie naast de prijs. Ik zie namelijk de verdere nadelen nog even niet.. :?

[ Voor 11% gewijzigd door harry.rb op 09-10-2012 16:39 ]

• migjes
harry.rb schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:35:
[...]

Te groot zeg je. Maar hoe ga ik dat terug zien met mijn installatie naast de prijs. Ik zie namelijk de verdere nadelen nog even niet.. :?
het verlies met een 4000 zal wel mee vallen.
ergens onder een %.
maar de installatie prijs is hoger (20A stop) en die +/- 300 euro extra die de omvormer kost haal je er niet uit in 10 jaar.
maar beantwoord mijn vorige vraag, dan kan ik kijken of je nu mischien niet beter voor 14 panelen kunt gaan en later die parallel aansluit als je uitbreid of een andere oplossing.
SpikeHome schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:33:
[...]

De yinlgi die ik kreeg aangeboden zijn 245wp voor een 175 p.s. volgens mij valt dat wel mee het zijn wel poly.

krijg net een prijsje binnen van yingli(mono) is weer aardig gezakt.
suntech prijs die ik heb is al wat ouder geen idee wat het nu doet.
maar prijzen zijn dag prijzen en ik kan ook niet alles bij houden. ;)
maar als je goedkope poly zoekt kijk eens naar canadian ik hoorde dat die ook aan het ruimen waren.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 12:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

SpikeHome schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:33:
[...]

Suntech heeft het, zoals elke grote leverancier, momenteel moeilijk. De verwachting voor 2012 is dat Yingli en Suntech de twee grootste producenten zijn. http://www.pv-tech.org/gu..._module_supplier_for_2012

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
harry.rb schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:35:
[...]

Het zijn inderdaad de AS-6M30 260 Wp. Eventuele uitbreiding zal 2 of 4 panelen zijn

als je wil uitbreiden kom je al vaak op het probleem dat je gewoon niet meer de zelfde panelen kunt krijgen.
ik zelf heb 190Wp op oost.
3 maanden later bij gekocht voor west en toen waren het al 195Wp.
(ik heb dus 9 panelen op oost van 190Wp met 1 paneel van 195Wp dus gelijk aan 10 190Wp)

je kunt natuurlijk plannen om nu b.v. 14 panelen te kopen.
en later die 14 panelen op 1 mpp te zetten en dan nog 5 op de andere mpp.
(heb niet gerekend of het wel kan met de omvormer.)

• SpikeHome
migjes schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:46:
[...]krijg net een prijsje binnen van yingli(mono) is weer aardig gezakt.
suntech prijs die ik heb is al wat ouder geen idee wat het nu doet.
maar prijzen zijn dag prijzen en ik kan ook niet alles bij houden. ;)
maar als je goedkope poly zoekt kijk eens naar canadian ik hoorde dat die ook aan het ruimen waren.
zoek niet percee een goedkope maar wel een goede.
Net dat ik nog twijfel tussen micro inverters en een andere omvormer.

• Crxtreem
  • Niet online
Crxtreem schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:38:
@Swapevent.

Ik heb inmiddels een nieuwe omvormer hangen.
De gene met de GCFI Fault is retour gegaan en een vervanger terug gehad.

Deze omvormer heeft nu 520 kWh gedraaid en sinds zaterdag dus een Isolatie fout.
Afgelopen zondag nog wel een 8,77kWh geproduceerd zonder problemen.
Maandag een half uurtje een 40 wat en daarna is hij in isolatie fout gegaan.
Vandaag helemaal niets.

Vanavond dus de weerstand maar gaan meten en kijken hoe ik alle panelen (18) kan gaan checken.
Net de weerstand gemeten tussen aarde en de string + en String - van beide srings.
Deze zijn allemaal 3MOhm.
Is dit een normale waarde voor 9 panelen van 195W?

De omvormer draait nu wel op 1 string op DC2.
Als ik de andere string ook op DC2 aansluit gaat hij ook in bedrijf.
Als ik DC1 gebruik gaat hij in Storing zover ik het nu heb kunnen testen met de laatste lichtstralen. en 46W op 1 string.

Verwijderd

lijkt me dan op DC1 een issue
uit de handleiding
1. Check the impedance between PV (+) & PV (-)
and the inverter is earthed. The impedance must
be greater than 2.4MΩ.
2. Check whether the AC-side has contacts with
earth.

optie 1 heb je gecheckt
optie 2?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2012 19:23 ]

• Rukapul
Heeft iemand hier ervaring met waar een Monier Combipan te kopen? Ik kan twee webshops vinden die hem verkopen, maar de eerste komt na de bestelling er ineens mee dat ze niet verstuurd kunnen worden, een ophaallocatie die 100 km weg ligt, instantaan verzonnen handling kosten danwel enorm hoge transportkosten tussen locaties. De tweede heeft veel hogere prijzen en (online) niet exact het juiste model.

Dat schaduwvrije dak van me gaat me tegen de 550 a 650 euro kosten :X

• teacher
  • Laatst online: 23:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De bouwmaat kan hem gewoon leveren, maar daar heb je wel een pas voor nodig...
Een andere bouwmaterialen handel? (Geen gamma/karwei/etc)....

Wise enough to play the fool

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb iets apparts,....denk ik

ik heb 9 panelen op zolder staan en was benieuwd of je verschil kan meten in voltage onder dezelfde omstandigheden, dus op dezelfde plek onder dezelfde hoek en met kunstlicht.

5 panelen die ik al op dak gehad heb voor een maand en 4 nieuwe, bijna alle panelen meet ik 1,5-2v maar op 2 panelen meet ik 7v :?
gekke is dat de 4 nieuwe ook rond die 2v zitten, maar 2 uit de gebruikte zeg maar zijn 7v.

Of kan ik dat zo niet meten en zegt dat niks? wel raar eerlijk gezegt maar dat zijn wel meer dingen met pv, iemand wel eens zo gemeten? of weet iemand er iets over hoe dat kan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik kreeg vandaag mijn vebruiksoverzicht van Essent van aug-sept, dus uitlezing van de "slimme meter" van Enexis.
Staat ook keurig mijn teruggeleverde stroom op van die periode. >:)
Ga eens mailen of ik toch nog de terugleverstanden moet doorgeven voor de jaarafrekening. :?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

Verwijderd

HeroS schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 08:23:
@ZonnePatrick >> Cooll!
Op de currentcost website staat inderdaad ook iets over PV maar ik zie dat nergens terug hoe het geregeld is. Misschien kun jij je data daar eens laten in lopen? Ben wel benieuwd wat er dan getoond wordt voordat ik over ga tot aanschaf.
Helaas kan ik mijn data niet kwijt in de my.currentcost.com portal, dat kan zo te zien alleen maar door middel van hun eigen NetSmart module. Dus als je die portal wilt gebruiken zal je een Envir en de NetSmart moeten aanschaffen.

Ik heb hier: CurrentCost Envir voor PV & consumptie, mijn oplossing een verhaaltje geschreven over hoe ik de Envir gebruik. Ik doe trouwens nog wel een upload naar pvoutput.org vanuit m'n eigen database.

Verwijderd

Heeft een van jullie ervaring met terugleveren bij een dubbele meter?

Ik heb een dubbele meter en ik wil een PV-systeem aanschaffen. Ik gebeld naar Essent om te vragen hoe ze dit gaan doen. Krijg ik het antwoord dat ze gewoon salderen met de teller van dat moment.

Moet eerlijk zeggen dat ik dat vreemd vind, immers overdag wek ik energie op en 's nachts niet. Dit betekend dat ik dus tegen een hoog tarief opwek en tegen een laag tarief afneem (mijn verbruik is zo'n 40% in piektarief en 60% in daltarief).

Laat ik het eens hypothetisch maken. Stel mijn verbruik is 4000 kwh per jaar, waarvan 1600 op piek tarief en 2400 op dal tarief. Voor het gemak ga ik er vanuit dat daltarief op alle dagen van de week geldig is gedurende de periode dat het licht is.

Als ik een systeem op dak leg wat 50% van mijn gebruik dekt, dan zou ik 2000 kwh opwekken.
Ik lever dan terug 2000 kwh tegen piek tarief (surplus van 400kwh op piektarief) en ik neem 2400 kwh af tegen daltarief.

Piek tarief is 2ct/kwh hoger dan daltarief. Dat zou inhouden dat ik feitelijk meer dan 400 kwh af kan nemen in dal, omdat ik namelijk 'winst' maak door in piektarief op te wekken en in daltarief af te nemen.

Zou mooi zijn als het zo is, maar ik vrees dat de beste medewerker van Essent niet het juiste antwoord heeft gegeven.

Ervaringen?

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07-2025

MissSunshine

2915Wp

@Waterviolier: Ik ben erg benieuwd naar de reacties hier. Ik zit namelijk in exact dezelfde situatie: Essent, dubbele meter. Mijn PV systeem wordt zaterdag geleverd en ligt dan met een beetje mazzel zondag op het dak.

Ik zal morgen Essent ook eens bellen. Zal wel even melden wat ze aan mij vertellen hierover.

Opwekken in piek en het meeste gebruiken in dal is natuurliijk geweldig, maar klinkt inderdaad als too good to be true, helaas.

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

• S.Death
  • Laatst online: 14:59
MissSunshine schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:34:
@Waterviolier: Ik ben erg benieuwd naar de reacties hier. Ik zit namelijk in exact dezelfde situatie: Essent, dubbele meter. Mijn PV systeem wordt zaterdag geleverd en ligt dan met een beetje mazzel zondag op het dak.

Ik zal morgen Essent ook eens bellen. Zal wel even melden wat ze aan mij vertellen hierover.

Opwekken in piek en het meeste gebruiken in dal is natuurliijk geweldig, maar klinkt inderdaad als too good to be true, helaas.
Bij Greenchoice zou het zo moeten zijn dat het teveel opgewekte in piek met dal weer verrekend wordt.
Maar dat is ook alleen van horen zeggen hiero.
Mijn panelen liggen net een paar maanden en de eerste afrekening komt in maart ofzo.
Volgende week de 2e set erbij en dan gaat de piek wel dik in de min.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-01 19:23

Barrycade

Through the...

Gewoon overdag de oven/wasdroger/wasmachine aan.
Is het een digitale meter of een ferraris?

• S.Death
  • Laatst online: 14:59
Barrycade schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:47:
Alleen als er niet verrekend wordt.
Want overdag is de kwh meer waard dan in het weekend of avond.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07-2025

MissSunshine

2915Wp

Barrycade schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:47:
Ik heb een Ferraris *O*

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08-2025

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:14:
Heeft een van jullie ervaring met terugleveren bij een dubbele meter?

Ik heb een dubbele meter en ik wil een PV-systeem aanschaffen. Ik gebeld naar Essent om te vragen hoe ze dit gaan doen. Krijg ik het antwoord dat ze gewoon salderen met de teller van dat moment.

Moet eerlijk zeggen dat ik dat vreemd vind, immers overdag wek ik energie op en 's nachts niet. Dit betekend dat ik dus tegen een hoog tarief opwek en tegen een laag tarief afneem (mijn verbruik is zo'n 40% in piektarief en 60% in daltarief).

Laat ik het eens hypothetisch maken. Stel mijn verbruik is 4000 kwh per jaar, waarvan 1600 op piek tarief en 2400 op dal tarief. Voor het gemak ga ik er vanuit dat daltarief op alle dagen van de week geldig is gedurende de periode dat het licht is.
Als ik een systeem op dak leg wat 50% van mijn gebruik dekt, dan zou ik 2000 kwh opwekken.
Ik lever dan terug 2000 kwh tegen piek tarief (surplus van 400kwh op piektarief) en ik neem 2400 kwh af tegen daltarief.

Piek tarief is 2ct/kwh hoger dan daltarief. Dat zou inhouden dat ik feitelijk meer dan 400 kwh af kan nemen in dal, omdat ik namelijk 'winst' maak door in piektarief op te wekken en in daltarief af te nemen.

Zou mooi zijn als het zo is, maar ik vrees dat de beste medewerker van Essent niet het juiste antwoord heeft gegeven.

Ervaringen?
Bedoel je niet dat het piektarief is van 7:00 tot 23:00 uur en het daltarief van 23:00 tot 7:00 uur?
Daarnaast ook het hele weekend daltarief.
Voorts is het handig om te weten of het een edele Ferraris is of een digitale meter met 2 telwerken.
Mijn edele ferraris rekent netjes met me af dmv salderen.
Check wel even of deze niet tegen terugdraaien beveiligd is.
Je kunt dat op Internet checken door middel van het nummer wat op de meter staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Geurt-kun op 09-10-2012 23:00 ]

2k op west bij Pv Output

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je hebt ook 104 dagen dal tarief (weekend)

maar met dubbele is het inderdaad zo, hoog leveren en laag afnemen, al is het niet zo zwart wit aangezien smorgens en smiddags/avond/winter er toch minder/geen opbrengst is maar nog wel het zelfde verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 168 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.