CurrentCost Envir voor PV & consumptie, mijn oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 468760

Topicstarter
Omdat ik vanuit het zonnepaneel topic en van andere kanten vragen krijg over hoe ik de CurrentCost Envir gebruik om zowel m'n energie verbruik als de PVopbrengst te meten, lijkt het me handig om het hier te posten.

Intro:
De Envir van CurrentCost ( http://currentcost.com/product-envir.html ) is een energiemeter die je inzicht geeft in je eigen energieverbruik.
De set bestaat uit drie onderdelen:
  • Een of meerdere meetklemmen. De meetklem wordt geplaatst op de fase draad waar door de stroom loopt die je wilt meten.
  • De zender die de gegevens van de meetklem(men) door stuurt naar het schermpje.
  • Het scherm waarop je kan aflezen wat het systeem heeft gemeten.
Tenslotte is er een datakabel verkrijgbaar waarmee het display kan worden aangesloten op een pc. Het display verstuurt dan iedere zes seconden een XML bericht met actuele gegevens.
( http://www.currentcost.com/cc128/xml.htm )

Mijn opstelling:
1 Hardware
Op de zender kunnen maximaal drie meetklemmen worden aangesloten. Dit is gedaan met het idee dat dan ook huizen met een 3fase aansluiting hun verbruik kunnen meten.
Ik gebruik slechts twee fase klemmen: De ene zit op de PV groep, om de productie te meten. De andere zit bij de aardlekschakelaar van de 4 verbruikende groepen, en meet op die manier het "gehele" verbruik.

Vanwege de layout van mijn groepenkast lukt het niet om met de fase klemmen ook het verbruik van de wasmachinegroep te meten. Om dit op te lossen heb ik op het stopcontact voor de wasmachine een sensor geplaatst voor individuele apparaten ( CurrentCost IAM ). Deze stuurt (net als de meetklemmen) het gemeten vermogen naar het scherm toe.

Het scherm gaat er van uit dat alle meetklemmen stroomverbruik meten, daarom wordt op het scherm de som van alle klemmen getoond. Omdat in mijn situatie 1 klem geen verbruik meet, is het getal op mijn display dus onjuist.
Echter, alleen op het scherm zelf wordt het totaal van de klemmen getoond, via de datakabel worden wel de waarden van de individuele sensoren verzonden.

2 software
De datakabel wordt via USB aangesloten op een PC. In de kabel zit een USB-Serieel converter verwerkt dus de gegevens van het display kunnen eenvoudig uitgelezen worden uit een serieele poort.

Op de PC draait een Perl script dat de serieele poort opent en uit ieder ontvangen XML bericht de "PVsensor", de "Verbruiksensor" en de "Wasmachinesensor" leest. Als er een Wasmachinesensor wordt aangetroffen zal deze worden opgeteld bij de Verbruiksensor. Tenslotte worden het totale verbruik en de PV opbrengst met een timestamp opgeslagen in een mysql database.

De database draait op een Synology nas, helaas heb ik nog geen kernelmodule gevonden die het mogelijk maakt om de datakabel rechtstreeks op de nas aan te sluiten. Dan zou het perl script op de nas kunnen draaien en zou de PC overbodig worden. De "pc" die ik nu gebruik is overigens een rikomagic mk802 android mini pc met een linux image er op.

Tot slot een overzichtje:
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/pbnryr175/Current_Cost.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik doe iets vergelijkbaars met The Owl: 2 meetinstrumenten: 1 voor PV en 1 voor verbruik.
mn goed omdat je continu je verbruik en opwek kan aflezen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:46

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik zie voor mijn FTDI usb/serial cable het volgende:

usbserial
fdti_sio

als modules. Omdat ik een Qnap heb waar ik de 'reguliere' debian op kan installeren, heb ik geen problemen gemerkt met kernel-modules, eigenlijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl