Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.936 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

Geurt-kun schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:56:
[...]

[...]

Check wel even of deze niet tegen terugdraaien beveiligd is.
Je kunt dat op Internet checken door middel van het nummer wat op de meter staat.
Heb ik al gedaan, heeft geen teruglooprem, dus zou gewoon moeten terugdraaien :9

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas ben ik in het bezit van een digitale meter...

@Rol-Co: idd 104 dagen weekend

Ik woon in Brabant en daar kennen ze piek/daltarief waarbij dal tussen 21:00 en 7:00 is, verwacht in die tijd weinig stroom op te wekken :-) natuurlijk wel in de 104 dagen weekend en de andere feestdagen die als 'zondag' worden gezien. Echter blijven er nog zeker zo'n 250-255 dagen over die als 'piekdagen' gezien worden.

piek/dal is wel beter dan hoog/laag gezien de tijden waarop het daltarief 'actief' wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Nog even een leuk verhaal over de door de netbeheerder zo gewaardeerde digitale meters met teruglever mogelijkheden.
Een collega heeft sinds begin juli panelen liggen 2760Wp en volgens de teruglever cijfers van de digitale meter hadden die tot vorige week 2000kWh opgeleverd. Gemiddeld 8kWh per dag gaf hij zelf aan. Ik zeg maar dan kom je nooit op 2000kWh dat is bijna een compleet jaar aan opbrengsten in 3 maanden.
Dus die meter klopt van geen kanten in het voordeel van mijn collega die natuurlijk niets gaat zeggen erover tegen de leverancier.

Ik ben blij met mijn dubbele ferraris.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

Dus je collega wil graag een economisch delict op zijn naam?

Maar los van de ethische dilemma's, geeft de gebruiksmeter wel normale waarden? En heeft de collega zijn panelen wel of niet aangemeld bij de beheerder met een positief antwoord over geschiktheid van zijn meter?

Kom op de output registratie sites te veel mensen tegen die blijkbaar geen meters kunnen aflezen. Alles kan,aar ben gewoon benieuwd in hoeverre dit niet een broodje aap is.

[ Voor 24% gewijzigd door Barrycade op 09-10-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24
Barrycade schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 23:27:
Dus je collega wil graag een economisch delict op zijn naam?

Maar los van de ethische dilemma's, geeft de gebruiksmeter wel normale waarden? En heeft de collega zijn panelen wel of niet aangemeld bij de beheerder met een positief antwoord over geschiktheid van zijn meter?

Kom op de output registratie sites te veel mensen tegen die blijkbaar geen meters kunnen aflezen. Alles kan,aar ben gewoon benieuwd in hoeverre dit niet een broodje aap is.
De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meter en niet mijn collega. Ik zou niet weten waarom hij een economisch delict aan zijn broek zou krijgen hij heeft tenslotte niets gedaan aan die meter. Het ding klopt gewoon niet. Hij heeft er foto's van gemaakt van de standen. Waarom zou ik of hij een broodje aap vertellen?

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Omdat het kansloze diefstal is.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste PV liefhebbers,

Als het goed is wordt ik binnenkort trotse bezitter van een Solar Edge 3500 systeem
met 15x JaSolar 250Wp op het westen. (3750 Wp).

Omdat er een flinke schoorsteen op mijn dak staat dacht ik laat ik eens de optimizers van Solar Edge proberen. Is er toevallig iemand die hier ervaring mee heeft? (SE optimizers?).

Groeten,

your2power.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:21
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:14:
Heeft een van jullie ervaring met terugleveren bij een dubbele meter?

Ik heb een dubbele meter en ik wil een PV-systeem aanschaffen. Ik gebeld naar Essent om te vragen hoe ze dit gaan doen. Krijg ik het antwoord dat ze gewoon salderen met de teller van dat moment.
Salderen is geregeld in art 31c van de Elektriciteitswet, maar de uitwerking is onvoldoende waardoor er steeds andere uitwerkingen zijn.

Op dit moment vermeldt de Essent website voor de ferrarismeter
(Afgelopen 2 maand is de gehele uitleg al eens gewijzigd )
Is aanmelden voor een terugleververgoeding verplicht bij het gebruik van een mechanische meter?
Nee, u hoeft zich niet aan te melden. Een mechanische meter draait zich terug als er elektriciteit wordt teruggeleverd aan het net. Heeft u een mechanische meter die niet terugdraait? U kunt een meter laten plaatsen die de teruglevering apart registreert. Neem contact op met uw netbeheerder.
En de wat merkwaardige uitwerking als je niet meer dan 6kWp zou hebben liggen en minder dan 5kWh verbruik voor meters met 4 telwerken.
Hoeveel elektriciteit kan/mag ik terugleveren?
Wordt bij de verrekening van de teruglevering rekening gehouden met de meterstanden voor hoog/piek en laag/dal tarief?
Bij het salderen van de eerste 5.000 kWh wordt de teruglevering gemeten op het hoog tarief telwerk. Het verbruik wordt verrekend op het hoog tarief telwerk. De teruglevering op het laag tarief telwerk wordt verrekend met het verbruik op het laag tarief telwerk.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 23:04:
Helaas ben ik in het bezit van een digitale meter...
Is die digitale meter wel geschikt voor teruglevering, op zoek op internet of contact opnemen met de netbeheerder, die gaat over de meter niet de energieleverancier (Essent)

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 10-10-2012 01:31 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@waterviolier
kijkenede naar je cijfers klopt er al iets niet
verbruik 4000 kwh per jaar
waarvan je aangeeft 1600 op hoog tarief
en 2400 op laagtarief

even voor de makkelijkheid
je produceert 2000 kwh tijdens het hoogtarief
je consumeert 1600 kwh tijdens het hooftarief
dan "verkoop"je 400 kwh op hoogtarief maar je consumeert op laagtarief meer dan 400 kwh
het verschil is 0,02 euro oftewel 400*0,02 = 8 euro
dus GEEN 400 kwh extra op laag tarief

waar ik wel aan twijfel is je digitale meter als dit een 2telwerk meter is dan is deze niet geschikt voor terugleveren namelijk
als je productie hoger is dan je consumptie op dat moment blijft je teller stil staan ipv teruglopen
daarvoor heb je dus een 4teller meter nodig
T1 hoog tarief consumerend
T2 laag tarief consumerend
T3 hoog tarief leverd
T4 laag tarief leverd
afrekening ziet er dan als volgt uit bij jouw cijfers
T1 1600 verbruikt hoog - T3 1430 geleverd hoog = 170 kwh vebruikt
T2 2400 verbruikt laag - T4 570 geleverd laag = 1830 kwh vebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik ben nu ook even bezig met de digitale/slimme meter maar zie er ook een hard hoofd in of het salderen wel goed gaat. Is allemaal veel te moeilijk voor de Energie maatschappijen. Als je een medewerker vraagt hoeveel geld aan btw er in een bedrag van 100 euro zit, krijg je als antwoord: 19 euro meneer. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
JoopC schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 07:58:
Als je een medewerker vraagt hoeveel geld aan btw er in een bedrag van 100 euro zit, krijg je als antwoord: 19 euro meneer. >:)
You're right. Of ze volgen de ontwikkelingen iets meer en roepen 21 euro ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Ik ben al ff aan het rondneuzen op dit PV forum en ik had er al interesse in, maar na alle positieve reacties nu helemaal. Alleen, waar kan ik een goedkope startersset kopen dien ik kan uitbreiden naar 4000WP in de toekomst?

Verder heb ik ooit gehoord dat als 1 zonnepaneel minder opbrengt, dit ook meteen de beperkende factor is (ofwel, als 1 paneel 50% levert en de rest 80% is het totaal maar 50%), is dit waar?

Waarschijnlijk is dit al ooit gevraagd op het forum, maar ik heb het nog niet kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Cranberry schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 08:25:
[...]

You're right. Of ze volgen de ontwikkelingen iets meer en roepen 21 euro ...
ja idd, de ontwikkelingen gaan snel en als oude (bijna blinde) man hou ik het niet meer bij.

Even verder gaan met de medewerkster over hoeveel BTW er in een bedrag van 100 euro zit en je haar erop attendeerd dat het door haar genoemde bedrag van 21 euro niet juist is antwoord ze: Da kan nie joh, das nie waaar .....[stilte]......zal het effe na gaan vraaage [muziekje]. 8)

[EDIT] uitleg voor HBOers: Bedrag = 100% + 21% BTW = 121% / 100 = uitkomst * BTW = 17,36

[ Voor 7% gewijzigd door Willie Wortel op 10-10-2012 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een starterset vervolgens uitbreiden naar 4000 wp gaat niet werken
stel je hebt een starters set van 6 panelen ( 250 wp ) dan is dat bij elkaar 1500wp
je omvormer is bijv de sb2000
als je hier later panelen bijlegt ( ervanuitgaande dat je hetzelfde type nog kan krijgen )
dan is je omvormer niet toerijkend meer

je kan dan beter of 2 kleine sets naast elkaar leggen of nu in 1 keer 1 grote set

------------------------------
btw geintje
bedrag bedrag + btw btw
80 96,8 16,8
81 98,01 17,01
82 99,22 17,22
83 100,43 17,43

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2012 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
S.Death schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 23:36:
[...]

De netbeheerder is verantwoordelijk voor de meter en niet mijn collega. Ik zou niet weten waarom hij een economisch delict aan zijn broek zou krijgen hij heeft tenslotte niets gedaan aan die meter. Het ding klopt gewoon niet. Hij heeft er foto's van gemaakt van de standen. Waarom zou ik of hij een broodje aap vertellen?
Als je weet dat het niet klopt ben je verplicht dit te melden. Als je het bewust verzwijgt pleeg je een diefstal. Als je het niet door hebt en het gaat onbewust zal je ook alles gewoon moeten terugbetalen overigens zodra ze er achter komen binnen een bepaalde termijn (3 jaar?).

Je rijdt toch ook niet zo de supermarkt uit met een kratje bier op het onderste krattenrekje omdat ze het niet gezien hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Mr-Leo op 10-10-2012 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 10:03
Ik las nog wat uit dat pdf van agentschap:
Artikel 31c
Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die elektriciteit invoeden op het net,
berekent de leverancier de meterstand ten behoeve van de facturering en inning van de
leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het
net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5.000 kWh aan op het net ingevoede
elektriciteit. Indien de hoeveelheid op het net ingevoede elektriciteit groter is dan 5.000
kWh biedt de leverancier voor het meerdere een redelijke vergoeding op basis van artikel
95c, derde lid.
Nadere uitleg:
De aan het net teruggeleverde elektriciteit mag tot 5.000 kWh verrekend worden met de
afgenomen elektriciteit. Dit geldt echter alleen voor de kosten voor de elektriciteit zelf,
ongeveer € 0,07 per kWh. Boven de 5.000 kWh moet het energiebedrijf een redelijke vergoeding
betalen. Deze bedraagt ongeveer € 0,05 per kWh. De saldering van de energiebelasting
en de btw is onbeperkt. Door deze regel krijgt een kleingebruiker ongeveer € 0,22 per kWh
voor de teruggeleverde elektriciteit tot 5.000 kWh inclusief energiebelasting en btw. Tussen
de 5.000 kWh en 10.000 kWh ontvangt hij ongeveer € 0,20 per kWh. Daarboven gaat ook de
saldering voor de energiebelasting omlaag en daalt de prijs naar € 0,11 per kWh.
28 I Zonnestroom en de Nederlandse wetgeving
Uit de wettekst wordt niet duidelijk of het energiebedrijf - in het geval dat de verbruiker per
jaar meer invoedt dan hij afneemt - over het overschot het kleinverbruikerstarief aan de
verbruiker moet uitkeren.
Die 20 cent voor Kwh boven de 5000 is iets anders dan ik hier vaker hoor roepen.

Is dit een andere interpretatie van dezelfde electriciteitswet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is ruimte voor vrije interpretatie zoals ze dat zo mooi noemen
Eneco bevoorbeeld saldeert ook boven de 5000kwh gewoon 100%
voorwaarde hierbij is wel dat je hoeveelheid opgewekte kwh's minder is als je opgenomen kwh

bijv opgewekt 7200 kwh
eigen vebruik 7400 kwh
dan is je netto vebruik 200 kwh , die andere 7200 word 1 op 1 gesaldeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik denk dat je in eerste instantie moet kijken wie de goedkoopste aanbieder is van Gas/electra. Elk jaar overstappen was tot nu toe voor mij erg profijtelijk vanwege de aanbiedingen/ lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daar ben ik idd ook achtergekomen , ga dit jaar in dec ook overstappen scheelt algauw een 200 tot 300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-10 19:59
Zijn er hier mensen die in-dak panelen hebben laten plaatsen? Het lijkt erop dat leveranciers graag willen leveren tot ze horen dat het om een in-dak constructie gaat... Ervaringen met bedrijven in de buurt van Eindhoven/Helmond zijn een pré.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvb op 10-10-2012 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:53:
daar ben ik idd ook achtergekomen , ga dit jaar in dec ook overstappen scheelt algauw een 200 tot 300 euro
Dit keer heb ik GreenChoice vanwege de goede aanbieding gasprijs, scheelt mij omgerekend 230 euro, dat vind ik toch wel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10 16:47
Zouden er veel PV-bezitters bij Atoomstroom zitten, voor de centen? :)

Offtopic @JoopC: Die activistische signatures van jou doen je zaak waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Je komt zo op mij in ieder geval over als een zeurpiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 22:26
Ik heb 2 gelijkwaardige offertes liggen. De Een met Jinko en de ander met ETsolar panelen. Zijn deze panelen gelijkwaardig aan elkaar?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan zou je even naar de specs van de panelen moeten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:02
Zijn er hier nog mensen die naar de energiebeurs gaan?
Ik ga vanmiddag een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 22:26
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:03:
dan zou je even naar de specs van de panelen moeten kijken
Verschil in specs is minimaal. Ik stelde deze vraag meer in het kader van bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. Het gaat beide om 250wp full black. De voltages bijna gelijk.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:16

databeestje

Von PrutsHausen

hahaha, dat ziet eruit als een damnyouautocorrect.com post.

Ik denk eerlijk gezegd dat het lastig is om iets over de lange termijn van panelen te zeggen. Ik durf 10 jaar wel aan, maar mijn glazen bol is wederom defect.

Ook merk panelen kunnen (natuurlijk) stuk, daarentegen is er wel een grote industriele slag geslagen met betrekking tot het bouwen van panelen. Ik denk daarom dat deze nu langer meegaan dan panelen die in 2000 gemaakt zijn.

Daarentegen, misschien heb je een mooi merkpaneel, slaat de bliksem in en is alsnog alles naar de knoppen.

Ik hou wel van een mooie auto analogie, een fiat of een ford. Als je hem tegen een muur aanzet maakt het niet meer uit. Daarentegen denk ik dat de verschillen in productie kwaliteit misschien minder groot zijn tussen panelen dan tussen autos. Dit in verband met het aantal betrokken onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

databeestje schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:30:
Ook merk panelen kunnen (natuurlijk) stuk, daarentegen is er wel een grote industriële slag geslagen met betrekking tot het bouwen van panelen. Ik denk daarom dat deze nu langer meegaan dan panelen die in 2000 gemaakt zijn.
De grote industriële slag is vooral gemaakt met het goedkoper produceren van panelen. Het zou mij niet verbazen als de kwaliteit van panelen (iets anders dan de efficiëntie) achteruit is gegaan, doordat op zoveel mogelijk wordt bespaard.

Wat betreft Jinko / ET-solar, beide zijn redelijk grote merken, al lijkt Jinko groter qua omzet http://www.pv-tech.org/gu..._module_supplier_for_2012
Ik zou gewoon voor de goedkoopste van beide gaan.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08-10 21:48
Maar er moet toch domweg ergens een verschil in kwaliteit van de productie zitten? Waarom is het zo moeilijk om concrete punten te krijgen met betrekking tot kwaliteitsverschillen? Grootte is bij uitstek een slechte proxy voor kwaliteit. Immers groot kan een bedrijf ook worden door op kwaliteit te besparen, goedkoper te produceren, goedkoper te verkopen en daarmee marktaandeel te kopen.

Met zo'n grote installed base zou je toch denken dat ergens data beschikbaar is, hetzij op basis van fabrikageproces en fabrikage Q&A, hetzij door post-installatie cijfers (net zoals de ADAC statistieken van auto's bijhoudt).

Een mooi voorbeeld vind ik nog wel dat ik op basis van een vraag over A-merk assortiment panelen van een bekende speler in NL een paneel gesuggereerd kreeg wat niet in mijn lijstje stond maar inclusief een bepaalde certificering. Zonder de mogelijkheid dat extern te vergelijken met panelen van andere aanbieders is dat niets waard voor mij als klant, want wie zegt mij dat zo'n Chinese fabriek af en toe niet gewoon wat Yuans, Euro's of Dollars naar zo'n zogenaamd onafhankelijk bedrijf schuift en wie zegt dat de panelen ook daadwerkelijk in het veld een betere kwaliteit zullen hebben?

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Terpen Tijn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 10:21:
Zouden er veel PV-bezitters bij Atoomstroom zitten, voor de centen? :)
Ik ken een boer met een vette SDE installatie op z'n dak - die hij verhuurt aan een projectontwikkelaar... (en die dus bij BudgetEnergie zit, wat de nieuwe naam is van Atoomstroom.nl...) :X

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 10-10-2012 11:54 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Aangezien alle panelen worden getest voordat ze de fabriek uit gaan (STC flash test) zijn er eigenlijk geen DOA exemplaren. En er zijn ook weinig verhalen van defecte panelen, al heb ik zonnigtype wel eens gehoord over delaminatie bij een bepaalde serie panelen, al waren die panelen al een flink aantal jaren oud. Van langdurige degradatie testen heb ik ook nog niet gehoord.
Volgens mij gaat het bij de echte praktijktesten van Photon ook om tienden van procenten verschil in werkelijke opbrengst. En of je efficiëntie nu rechtstreeks kan koppelen aan kwaliteit...

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 10-10-2012 11:54 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:44:
Maar er moet toch domweg ergens een verschil in kwaliteit van de productie zitten? Waarom is het zo moeilijk om concrete punten te krijgen met betrekking tot kwaliteitsverschillen? Grootte is bij uitstek een slechte proxy voor kwaliteit. Immers groot kan een bedrijf ook worden door op kwaliteit te besparen, goedkoper te produceren, goedkoper te verkopen en daarmee marktaandeel te kopen.
Kijk bijvoorbeeld maar in de Hifi markt. De grootste namen leveren de grootste rommel en het overgrote deel van de bevolking denkt dat ze iets goeds hebben gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zowiezo stel dat je merk x hebt 2500 wp totaal en merk y 2500 wp totaal
dan nog zijn er zoveel factoren die de daadwerkelijke opbrengst beinvloeden.
zomaar wat invloeden wat ik me kan bedenken
temperatuur
wind,
vocht
kabellengte dc
kabellengte ac
je omvormer
je teruglevermeter
ligging, azimuth etc
en de belangrijkste het weer
je eigen vebruik
eventuele stroomstoringen die zijn opgetreden
en wat dan nog als merk x op jaarbasis 2300kwh oplevert terwijl merk y onder diezelfde factoren 2310 kwh oplevert

ik zou er niet te zwaar aan tillen in deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13

Barrycade

Through the...

Paneel zal niet zo snel stuk gaan. De techniek is redelijk bewezen. Zwakke punten in mijn ogen zijn de "bewegende" delen. Dus de kabelaansluitingen. 10 jaar bewegen op de wind zal geen goed doen aan de kabels.

Dus de kwaliteit van de installatie zal meer verschil maken dan het merk paneel.

Je ziet hier nog wel eens foto's voorbij komen waarbij de kabels los onder de panelen hangen.
Er kwam er volgens mij ook nog een voorbij waarbij de kabels als waslijnen tussen de panelen hangen. :X brr ben blij dat de kabels bij mij wel zoveelmogelijk in PVC buizen liggen en allemaal met UV bestendige tie-raps vastgezet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 08-10 21:48
antonboonstra schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:53:
Aangezien alle panelen worden getest voordat ze de fabriek uit gaan (STC flash test) zijn er eigenlijk geen DOA exemplaren. En er zijn ook weinig verhalen van defecte panelen, al heb ik zonnigtype wel eens gehoord over delaminatie bij een bepaalde serie panelen, al waren die panelen al een flink aantal jaren oud. Van langdurige degradatie testen heb ik ook nog niet gehoord.
Volgens mij gaat het bij de echte praktijktesten van Photon ook om tienden van procenten verschil in werkelijke opbrengst. En of je efficiëntie nu rechtstreeks kan koppelen aan kwaliteit...
Efficientie zegt weinig over uiteindelijke kwaliteit. Immers, efficientie kan ook bereikt worden door op het randje te gaan zitten (vergelijk met overgeklokte hardware).

Rest de conclusie dat de PV markt een pure commodity is met kleine verschillen in prijs en kwaliteit. Want uitgezonderd een paar speciale gevallen (LDK met de dumppanelen, etc) zijn de prijsverschillen natuurlijk al marginaal klein.
Barrycade schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 12:12:
Paneel zal niet zo snel stuk gaan. De techniek is redelijk bewezen. Zwakke punten in mijn ogen zijn de "bewegende" delen. Dus de kabelaansluitingen. 10 jaar bewegen op de wind zal geen goed doen aan de kabels.

Dus de kwaliteit van de installatie zal meer verschil maken dan het merk paneel.

Je ziet hier nog wel eens foto's voorbij komen waarbij de kabels los onder de panelen hangen.
Er kwam er volgens mij ook nog een voorbij waarbij de kabels als waslijnen tussen de panelen hangen. :X brr ben blij dat de kabels bij mij wel zoveelmogelijk in PVC buizen liggen en allemaal met UV bestendige tie-raps vastgezet zijn.
En wat doe je daar aan? Vragen dat men wat meer meter kabel meelevert zodat je wat ruimte overhoudt om de kabels netjes vast te zetten aan de frames?

* Rukapul zet UV-bestendige tie-raps op het boodschappenlijstje

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 10-10-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 11:53:
Sommige Isofoton en Shell Solar panelen. Hot-spots bij Photowatt. TCO corrosie bij nieuwe Sharp Solar mikrokristallijn/amorf Si panelen. "Low power" modules bij First Solar (zijn nog steeds bezig met vervanging, hele operatie nu in handen van Adler Solar). De rotzooi van Antec Solar. Kyocera heeft ook problemen gehad (allemaal opgelost). En ga zo maar door.

Lopende test van dit jaar tot en met augustus: DC-zijdig gemeten (NB: dus direct gemeten af modules, geen interferentie van omvormer) range van grofweg 770 tot 870 kWh/kWp. Voor back-contact mono Sunpower modules hebben ze met een heel specifiek meet protocol (heeft te maken met eigenaardigheden van het celtype) tot nu toe voor dit jaar zelfs 881-887 kWh/kWp gemeten tm. augustus (fijn nieuws voor ericplan... ;) ). Afgezien van de hors categorie Sunpowers is dat is een range van zo'n 6% afwijking van het gemiddelde tussen "gemiddeld slechtste" en "gemiddeld beste" panelen.

Er zitten ook kneusjes bij, waaronder een Latitude Solar module wat maar op 728 kWh/kWp bleef steken. Sterker nog, een van de vier module types van Mage Solar haalde dit jaar tot en met augustus maar 630 kWh/kWp. Die dingen hebben ze onder een elektroluminescentie scanner gelegd, waarbij duidelijk defecten werden vastgesteld - van buiten niet zichtbaar (Photon Profi 2-2012, titel artikel: "Zellensterben"...).

* edit *
Even voor de duidelijkheid: de andere drie Mage Solar modules kwamen op waarden van 814-837 kWh/kWp, dus gewoon middenmoters. Zoals zoveel andere modules. De cruciale vraag is dan dus ook: hoe zijn die slecht presterende modules in vredesnaam in hun productie tot stand gekomen? Slechte cel batch? Kan alleen Mage beantwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 10-10-2012 12:31 . Reden: Mage edit ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:32

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Petje72 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:24:
[...]

Kijkdagen van een veiling verschillen per veiling, vaak is het in het bedrijf dat failliet is. Deze veiling is in Kerkrade.

Wat mogen ze "blind" kosten? tsja, op de site lees je weinig de specs van de panelen en het zou afkeur zijn maar dat weet niemand zeker. Als een startbod 50 euro is voor 1 paneel, ga ik er geen 200+ euro voor bieden, kan ik net zo goed een nieuwe kopen. En je moet altijd rekening houden met 16% extra (veilings)kosten
Uiteindelijk zijn ze voor 5900 (dat is ruim 160 euro per paneel, ex btw, ex veilingskosten) weggegaan.
Ik hoop maar dat iemand er gelukkig mee wordt.....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 10:21:

Offtopic @JoopC: Die activistische signatures van jou doen je zaak waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Je komt zo op mij in ieder geval over als een zeurpiet.
Bedankt Terpentijn, Klopt, ik heb altijd al mijn hoofd boven het maaiveld uitgestoken om onrecht te bestrijden.
MAAR....... ik kan ook lekkere thee zetten, is toch weer een pluspuntje. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
thunder7 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 12:24:
[...]

Uiteindelijk zijn ze voor 5900 (dat is ruim 160 euro per paneel, ex btw, ex veilingskosten) weggegaan.
Ik hoop maar dat iemand er gelukkig mee wordt.....
Dat is 230 euro inclusief ...... mmm die had idd beter nieuwe kunnen kopen !
Want je moet maar hopen dat ze goed zijn .....

Ik vraag me af of de koper goed genoeg op de hoogte was de zonnepanelen techniek !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
Ik heb een interessante aanbieding liggen voor 9x HJ Solar (HJM250P-20) met een Omniksol 2.0k.
Waar ik me zorgen over maak is de (paar) berichten in dit draadje over aanslaande aardlekschakelaars. Mijn stoppenkast is nl een Hager met per groep de ADA 916G Aardlekautomaat 230V B16 30MA, met dus een aardlek van 30mA (op elke groep).

Ga ik elke keer dat de Omniksol opstart aardlek problemen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Laatst online: 08-10 16:41

StarWing

Huh ?!?

Weet er iemand of het in Belgie mogelijk/toegelaten is om een set panelen te plaatsen zonder deze aan te geven aan de distributeur/energieleverancier/vreg ? Ervan uitgaande dat de installatie natuurlijk wél conform de regels is.
ArnieNFW schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:24:
Waar ik me zorgen over maak is de (paar) berichten in dit draadje over aanslaande aardlekschakelaars..
Ik heb een set van 9 240Wp Rec panelen op een SMA, en deze ligt achter de algemene diff van 30mA (3P+N) en van april tot op heden nog geen problemen mee gehad, ook niet bij het reinigen van de panelen met de tuinslang.

[ Voor 52% gewijzigd door StarWing op 10-10-2012 13:29 ]

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb een interessante aanbieding liggen voor 9x HJ Solar (HJM250P-20) met een Omniksol 2.0k.
Waar ik me zorgen over maak is de (paar) berichten in dit draadje over aanslaande aardlekschakelaars. Mijn stoppenkast is nl een Hager met per groep de ADA 916G Aardlekautomaat 230V B16 30MA, met dus een aardlek van 30mA (op elke groep).

Geen idee of die Omniksol op een geheel andere manier vermogen aan het net levert, maar ik heb nu bijna 2 jaar een SMA 3000TL-20 hangen en die zit op een 30 mA diff. Nog nooit een probleem mee gehad. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40

hier een power-one op een 30mA, nooit problemen mee gehad.

(pasop met conclusies trekken uit dit forum.
alleen de echte fouten komen hier terecht, de succes verhalen willen wel eens achterwegen blijven.
misschien zijn er best wel zeer tevreden omniksol bezitter. (melden graag :*) )
het is voor mij wel een nieuwe omvormer op de nl markt, en misschien is nog niet alles duidelijk over het apparaat.
heb zelf wel mijn twijfels over het apparaat, maar te weinig gegevens om er iets over te zeggen.)

edit:
terpen schrijft iets slims hier onder.
geurt-kun had hier meer info over.
JoopC schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 12:48:
[...]

Bedankt Terpentijn, Klopt, ik heb altijd al mijn hoofd boven het maaiveld uitgestoken om onrecht te bestrijden.
MAAR....... ik kan ook lekkere thee zetten, is toch weer een pluspuntje. >:)
ik ben er eigenlijk wel mee eens met de stelling.
dus doe mij maar een bakkie thee.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 08-10 16:47
Schinnen-groen schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:42:
[...]

Geen idee of die Omniksol op een geheel andere manier vermogen aan het net levert, maar ik heb nu bijna 2 jaar een SMA 3000TL-20 hangen en die zit op een 30 mA diff. Nog nooit een probleem mee gehad. >:)
Ik heb een SMA 3000TL-21, maar die deed mijn 30 mA aardlekschakelaar er wel direct uitvliegen. Dat scheen veroorzaakt te worden door het 'hoekige' frequentiepatroon dat de SMA afgeeft, wat door ouderwetse (~1985) schakelaars kennelijk niet altijd op prijs wordt gesteld. Nu heeft hij zijn eigen, nieuwe aardlekschakelaar (ook 30 mA) en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:51:
[...]

Ik heb een SMA 3000TL-21, maar die deed mijn 30 mA aardlekschakelaar er wel direct uitvliegen. Dat scheen veroorzaakt te worden door het 'hoekige' frequentiepatroon dat de SMA afgeeft, wat door ouderwetse (~1985) schakelaars kennelijk niet altijd op prijs wordt gesteld. Nu heeft hij zijn eigen, nieuwe aardlekschakelaar (ook 30 mA) en dat werkt prima.
Ik dacht dat er in een SMA 3000 een eigen aardlek ingebouwd zat, zeg maar. Kan me vergissen,maar kan me zoiets herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:51:
[...]

Dat had ik er eigenlijk bij moeten zetten: ik heb een nieuwe meterkast gemonteerd met uiteraard nieuwe diffs op alle groepen.

Op advies van een monteur heb ik ook nog als extra een dubbelpolige schakelaar gehangen tussen de omvormer en de meterkast. Dat is in principe niet nodig omdat bij het ontbreken van de netspanning de SMA een relais schakelt zodat de AC-zijde wordt losgekoppeld.
Maar oké, beter 1 schakelaar teveel dan te weinig. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JoopC schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:56:
[...]

Ik dacht dat er in een SMA 3000 een eigen aardlek ingebouwd zat, zeg maar. Kan me vergissen,maar kan me zoiets herinneren.
Ik kan wel in de Sunny Explorer aflezen wat de isolatieweerstand is (3 Meg) en de lekstroom (5 ma).
Daar zal op geschakeld worden, denk ik. Dus een soort diff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mbt omniksol
omniksol heeft een makkelijke website waarbij je in nederland van iedere aangemelde omvormer de productie kunt zien.
ik heb deze site afgelopen dagen meerdere malen zitten doorspitten en naar verschillende opbrengsten gekeken , het valt me niet tegen moet ik zeggen.
http://www.omnikportal.co...lDefault.aspx?come=Public
en dan inzoomen op nederland
de rest wijst zich vanzelf

verder zijn er weinig negatieve ervaringen over te vinden
maar ik moet zeggen over het nu over een sma gaat of over een omiksol als er 1 ontevreden persoon hard roept dan zijn er 10 die roepen zie je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:03:
mbt omniksol
omniksol heeft een makkelijke website waarbij je in nederland van iedere aangemelde omvormer de productie kunt zien.
ik heb deze site afgelopen dagen meerdere malen zitten doorspitten en naar verschillende opbrengsten gekeken , het valt me niet tegen moet ik zeggen.
http://www.omnikportal.co...lDefault.aspx?come=Public
en dan inzoomen op nederland
de rest wijst zich vanzelf

verder zijn er weinig negatieve ervaringen over te vinden
maar ik moet zeggen over het nu over een sma gaat of over een omiksol als er 1 ontevreden persoon hard roept dan zijn er 10 die roepen zie je wel.
Daar heb je een punt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost_e
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-10 15:01

joost_e

Aktief!

laat ik dan de eerste (voorlopig) tevreden reactie over een omniksol omvormer plaatsen :)
Ik heb 'em nog niet zo lang (2 weken), maar mijn omniksol 1.5K draait probleemloos, en de gratis wifi-kit is een leuke extra (al zit ik nu wel met een plugwise setje nog in de verpakking, die nu opeens niet zo nuttig meer is...). Misschien ook dat de kleinere omvormers minder last van hebben van dat soort problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

joost_e schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:38:
laat ik dan de eerste (voorlopig) tevreden reactie over een omniksol omvormer plaatsen :)
Ik heb 'em nog niet zo lang (2 weken), maar mijn omniksol 1.5K draait probleemloos, en de gratis wifi-kit is een leuke extra (al zit ik nu wel met een plugwise setje nog in de verpakking, die nu opeens niet zo nuttig meer is...). Misschien ook dat de kleinere omvormers minder last van hebben van dat soort problemen?
Tja, Omniksol is opgezet door Duitsers en Chinese entrepeneurs. D'r zitten nogal wat lieden die in Duitsland technische wetenschappen hebben gestudeerd, het spul wordt uiteraard in China gemaakt. Op Energiebeurs installateurs opleider gesproken die daar op bezoek is geweest en die het bedrijf goed kent (en ja, ook Omniksol verkoopt natuurlijk).

Zeer verschillende insteken gehoord over de kwaliteit uit China op omvormer gebied. Uiteraard was de zegsvrouwe van SMA (nog) niet overtuigd van het dreigende "gevaar" van die kant... ;)

Overigens wel leuk gesprek gehad met SMA (ik heb alleen maar staan l*llen daar, bijna niets gezien, en was na sluitingstijd nog aan het ouwehoeren).

SMA240 komt eerst in U.S.A. uit, volgens hun nu begin 2013 gepland. Een half jaar later zou Europa aan de beurt komen... :/

* edit *
Before I forget: de Sunny Tripower 7000TL stond klaar om in de verkoop te gaan. Heb folder meegenomen waarin ook al de 6000TL en 5000TL staan vermeld met specs*. Die worden interessant voor de NL markt (mensen met de grotere daken), voor mensen die waarschijnlijk niet het onderste uit de kan willen hebben bij de prijsstelling.

*Noot: Webconnect included. Geen los spul meer nodig voor de uitlezing...

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 10-10-2012 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga tien van die panelen leggen maar ga toch voor iets meer geld voor een Sma 2000Hf. Bewezen kwaliteit en onderbuikgevoel. Als mijn omvormer tien jaar meegaat heb ik het over 3 tientjes per jaar duurder uit zijn en kan de panelen gewoon in 1 string leggen wat de Omnik niet aan kan met HJ Solar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:57:
[...]
Ik ga tien van die panelen leggen maar ga toch voor iets meer geld voor een Sma 2000Hf. Bewezen kwaliteit en onderbuikgevoel. Als mijn omvormer tien jaar meegaat heb ik het over 3 tientjes per jaar duurder uit zijn en kan de panelen gewoon in 1 string leggen wat de Omnik niet aan kan met HJ Solar.
Dan heb jij zeker de Mono panelen met het hoge open-circuit voltage? [edit] (vergeleken met de Poly panelen)

[ Voor 3% gewijzigd door ArnieNFW op 10-10-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ArnieNFW schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 15:03:
[...]

Dan heb jij zeker de Mono panelen met het hoge open-circuit voltage?
die panelen hebben een andere indeling van de cellen.
ongeveer 5A en 50V.
tegen over een ander doorsnee paneel.
8A en 32V.
soms een voordeel soms een nadeel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

migjes schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 15:06:
[...]

die panelen hebben een andere indeling van de cellen.
ongeveer 5A en 50V.
tegen over een ander doorsnee paneel.
8A en 32V.
soms een voordeel soms een nadeel.
Vraag van een leek:
Wannneer is het een voordeel en wanneer is het een nadeel?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:20
Iemand ervaring met Solesia zonneleien? Vind het wel een mooie optie, maar zal wel razend duur zijn.

http://www.eternit.nl/dak...ducts/solesia-zonneleien/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
klump4u schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 15:15:
[...]

Vraag van een leek:
Wannneer is het een voordeel en wanneer is het een nadeel?
afhankelijk wat het beste matched bijvoorbeeld bij de omvormer, om goed in het MPP-bereik van de tracker te zitten.
De stroom is van belang ivm de max. stroom die de omvormer aan DC-zijde (paneelzijde) kan opnemen om om te zetten. Steca's gaan tot ca 5A, dus een aantal panelen met 8A stroomsterkte zullen niet optimaal werken. Bijvoorbeeld soladin (mastervolt) kan wel 8 A aan.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Blik1984 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 15:29:
Iemand ervaring met Solesia zonneleien? Vind het wel een mooie optie, maar zal wel razend duur zijn.

http://www.eternit.nl/dak...ducts/solesia-zonneleien/
Hmmm. 146 Wp per vierkante meter.

Voor de lieden met wat zakgeld en oog voor esthetiek...

Doet denken aan de Shell Solar indak oplossing op de "schoolwoningen" in Nieuwland/Amersfoort:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF7865.jpg

(Dat is al van dik 12 jaar geleden...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een vraag over mijn SMA omvormer.
Bij de instellingen staat dat de startspanning kan worden ingesteld tussen 125V DC en 500V DV.

De standaardwaarde is qua fabriek ingesteld op 150V DV.

Weet iemand of het nut heeft om die instelling naar 125V te zetten als standaard?

Misschien wat algemener: zijn er voor de SMA 3000-TL betere instellingen dan de standaard fabrieksinstelling?
En waar zijn die instellingen dan van afhankelijk?
(de OptiTrac instelling is voor mij wel duidelijk, maar die andere niet).

[ Voor 30% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-10-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
Wat kost een micro omvormer ongeveer?
Voor een paneel van ~250 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

larsg schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:10:
Wat kost een micro omvormer ongeveer?
Voor een paneel van ~250 watt?
Zie de start post van topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 10:32

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Schinnen-groen schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:08:
Bij de instellingen staat dat de startspanning kan worden ingesteld tussen 125V DC en 500V DV.

Weet iemand of het nut heeft om die instelling naar 125V te zetten als standaard?

Misschien wat algemener: zijn er voor de SMA 3000-TL betere instellingen dan de standaard fabrieksinstelling?
Zie je in je logs dat er vaak minder dan 150V binnenkomt? Mijn panelen leveren in de schaduw wel minder amperes, maar nauwelijks minder volt - als dat bij jou ook speelt, dan heeft het dus eigenlijk geen zin.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb helaas geen 24/7 logging, alleen een Sunny Beam op tafel staan.
Via Sunny Explorer kan ik wel af en toe even naar de DC-spanning kijken, maar die is meertal hoger dan die 125V.

Maar dan roep je weer een andere vraag op: er liggen 2 reeksen van 8 panelen op het dak en die zitten per reeks aangesloten op de omvormer. De omvormer heeft echter slecht 1 MPP.

Bedoel je nu dat ik de DC spanning per reeks moet gaan meten, of de spanning opgeteld van beide reeksen?
Die zie ik namelijk in de Sunny Explorer (toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom ik net thuis uit mijn werk zit mijn vrouw op de bank demostratief te wapperen met een brief van het ministerie, ja hoor zegt ze dan je hebt het weer voor elkaar, weer een bekeuring hahahahha

vervolgens open ik met de meest chagarijnige blik die ik kan bedenken de brief en lees tot mijn genoegen
subsidie toegekend, vorige week woensdag aangevraagt en nu reeds binnen
helemaal geweldig

ohja na 10 minuten heb ik mijn vrouw maar uit haar droom gehaald en verteld dat het de subsidie was ipv dat ik een bekeuring had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Nieuws: "Vereenvoudig regels voor opwekking duurzame energie"
‘Vereenvoudig de regelgeving en een doorbraak voor het zelf produceren van energie voor eigen gebruik ligt voor het grijpen.’ Dit schrijft de Duurzame Energie-koepel, een samenwerking van burgers, bedrijfsleven en overheid, in een brief aan de Tweede Kamer.
Bron: http://www.eigenhuis.nl/a...s/2012/eenvoudige-regels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:18:
Kom ik net thuis uit mijn werk zit mijn vrouw op de bank demostratief te wapperen met een brief van het ministerie, ja hoor zegt ze dan je hebt het weer voor elkaar, weer een bekeuring hahahahha
[...]
*LOL*! :) _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door BamSlam_ op 10-10-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
R
joost_e schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:38:
Ik heb eerst een omniksol 2K gehad op een 1950 Wp systeem, geen enkel probleem. Wel goede opbrengst en een piek van 2263 Watt. Bij de uitbreiden is een 3K opgehangen. Hiermee na een kleine week een probleem met 1 string gehad. Keurig opgelost en al ruim 600 kWh gemaakt met de vervanger. Geluidsnivo is oke, opbrengst ook en betrouwbaarheid weet ik over 10 jaar. Vooralsnog ben ik tevreden over omniksol....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Suntech moet overeind gehouden worden door de Chinese regering / regionale autoriteiten (anders dreigen ze van de beursindex te worden verwijderd)...

http://www.renewableenerg...-Wednesday-October10-2012

Ook om andere redenen een lezenswaardig artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Kan iemand de laatste 500 posts wellicht even samenvatten voor me?

Drukte hier, om alles 't dak op te krijgen wat de afgelopen tijd verkocht is. Vooral de Piko's 4.2 en 5.5 zijn zeer schaars aan het worden. En daarmee stijgen zelfs de prijzen van deze omvormers.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 18:29:
Samenvatten?

Sjeumug-de-peumug.

"Wij zien zonnepanelen. Wij willen zonnestroom. Wij gaan voor zonnestroom. Wij hebben zonnepanelen. Wij produceren zonnestroom. Wij meten zonnestroom. En (bijna) iedereen doet mee."

Zoiets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online

Drukte hier, om alles 't dak op te krijgen wat de afgelopen tijd verkocht is. Vooral de Piko's 4.2 en 5.5 zijn zeer schaars aan het worden. En daarmee stijgen zelfs de prijzen van deze omvormers.
Ja hoor, dat wil ik wel doen. Wel eerst even een leuke vergoeding afspreken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geweldig mooie samenvatting vanaf pagina 650 ongeveer
was hoop leeswerk maar zeker de moeite waard.
verwachte installatie volgende week ik hoop diezelfde avond nog online te komen met de wifikit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine

MissSunshine

2915Wp

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:18:

vervolgens open ik met de meest chagarijnige blik die ik kan bedenken de brief en lees tot mijn genoegen
subsidie toegekend, vorige week woensdag aangevraagt en nu reeds binnen
helemaal geweldig
Het agentschap is inderdaad snel op dit moment.
Ik heb het ook woensdag 3 okt. aangevraagd, tegen middernacht pas zelfs, en ook vanochtend de brief met de toekenning in de brievenbus :)

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en wat voor set komt er ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Schinnen-groen schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:08:

Ik heb op de SB1700 de opstartspanning omlaag gezet, toen ik er 6x 190Wp op had aangesloten ipv 9x 190Wp.
heb er wat over geschreven op mijn site, werkte verder prima (op bewolkte dagen sprong oorspronkelijk de omvormer met 6 panelen moeilijk of zeer laat in bedrijf).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51

http://www.managementboek...n-willem-van-den-brandhof

Snellezen spaart zoooooveel tijd. Ook vanaf een scherm goed te doen, hoor.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Laatst online: 05-10 15:39
Zo het blijkt dat je in Oekraïne 0,46€ krijgt per KWh zonnenergie dat je invoert (tot 2030) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Stomme vraag, zijn er ook energie leveranciers in Nederland die "gewoon" per maand afrekenen? Ik heb toch een slimme meter, kunnen ze dat ding meteen laten werken voor zijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zijn er meer mensen die onderstaande mail van Sonnenertrag hebben gekregen?
Lees ik het nu goed en willen ze ook iets gaan monitoren met energieopslag?
Dit misschien in het kader van de Belgische perikelen en de karige feed in vergoeding van nieuwe installaties in Duitsland.

"Sonnenertrag - Nieuwsbrief oktober,

Beste gebruikers van de Sonnenertragpagina's

deze maand kunnen wij u opnieuw wat positiefs meedelen. De Sonnenertragpagina's draaien sedert enkele dagen niet alleen stabieler maar ook duidelijk sneller. Wij hadden fouten in de databank die we blijkbaar niet konden verwijderen. Toen in augustus het systeem vastliep, hebben wij Christian Fraunholz erbij gehaald. Die naam zegt sommigen uit de begintijd misschien iets.
Het is goed mogelijk dat hij de grootste fout gevonden en opgelost heeft. Het is zeker nog niet perfect maar toch al de eerste grote stap. Dit weekeinde wordt de eerste grote test, want de toeloop na onze nieuwsbrief is altijd groot. Wij blijven nog altijd bezig want ideëen en andere mogelijkheden hebben we reeds verwerkt.
Sinds Intersolar2012 is één iets duidelijk! De PV-planning zal anders worden. In het visier van de wetgever en de producent staat nu het eigen verbruik en het opslaan van overtollige stroom. Eerst wanneer alle interne mogelijkheden zijn uitgeput, zou de stroom op het net worden gezet. Dat is het plan. Ons interesseert het wat u daarover denkt. Het is ook voor ons zeer belangrijk want ook Sonnenertrag moet de bakens uitzetten. Maar hier willen we toch ook niet teveel prijsgeven omdat onze medewerkers ook meelezen.

Hier naar enquête.
http://www.zonnestroomopbrengst.eu/info/surveys

Een superzomer 2012 bleef uit maar toch denk ik dat dit jaar volgens plan verloopt. Het zal niet wezenlijk slechter zijn dan 2011. We moeten tevreden zijn en op een gouden oktober hopen.

Met zonnige groeten,

Uw Sonnenertragteam"

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-10-2012 21:16 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:01:
Zijn er meer mensen die onderstaande mail van Sonnenertrag hebben gekregen?
Lees ik het nu goed en willen ze ook iets gaan monitoren met energieopslag?
Dit misschien ik het kader van de Belgische perikelen en de karige feed in vergoeding van nieuwe installaties in Duitsland.
Dit sluit wat mij betreft aan op het idee van de Effekta VX en SMA SB Smart Energy welke overschotten in een accu op kunnen slaan.

Ik geloof dat de Effekta VX specifiek voor Accus en Backup is bedoeld. De SMA SB Smart Energy is iets ingewikkelder. Deze kan je instellen om eerst de (2kWh+) accu op te laden, maximaal, of bijvoorbeeld uit 1000 van de 2000 Watt instantane opbrengst. Zodra deze accu vol is gaat de rest gewoon het net op voor salderen.

Het werkt in combinatie met het uitlezen van het huisverbruik (uitlezen S0 oid geloof ik) en dan de omvormer aan te sturen om ditzelfde vermogen aan het huis te leveren maar dan vanuit de accu (als de zon onder is, of er belasting gevraagd wordt hoger dan instantaan paneel vermogen).

Het draait om de combinatie met de Sunny Home Manager in de meterkast en de omvormer bij de panelen via bluetooth oid. Maar voor de prijs van de Sunny Home Manager doe ik het mooi niet :(

Het mooie daarvan is dat als de saldering er ooit aangaat er in ieder geval al een aantal apparaten zijn die dit scenario af kunnen dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Vandaag het aanbod gekregen van de Noord Hollandse inkoopactie samenzonneenergie.nl

Dit zijn 12x245Wp ZN shine panelen geworden (2940WP) met een Omnik 3 omvormer.
Totaal met installatie voor 5095 euro, dat komt neer op 1,73 euro/Wp.
Dit is exclusief meterkastaanpassing en subsidie.

Goede prijs/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
flippo765 schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:18:
Vandaag het aanbod gekregen van de Noord Hollandse inkoopactie samenzonneenergie.nl

Dit is exclusief meterkastaanpassing en subsidie.

Goede prijs/kwaliteit?
Als je ze zelf kan leggen bespaar je (veel) geld uit.
Ik kom op 1,53 euro/Wp uit met een SMA 2500 HF30 en hetzelfde wattage/black panelen (schuin dak).
Dan gaat de subsidie van 630 euro er nog vanaf.
DM me eventueel voor meer informatie.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-10-2012 22:01 . Reden: typo ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Mijn zus had het ook al over die Noord Hollandse inkoopactie. Ik weet het niet. Ik heb even bij mijn leverancier gecheckt (da's wel het minste wat ik voor mijn zus kan doen...). Guus van Zonnestroom.eu heeft Suntechs van 250 Wp, ook op een omniksol voor 5099,-. incl. schuindakmontage.

Je begrijpt wat ik aan mijn zus heb aanbevolen ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MissSunshine schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:23:
[...]

Het agentschap is inderdaad snel op dit moment.
Ik heb het ook woensdag 3 okt. aangevraagd, tegen middernacht pas zelfs, en ook vanochtend de brief met de toekenning in de brievenbus :)
Hoe zo snel !

Ik wacht al sinds 4-7-12 ,en ik heb het persoonlijk ingeleverd in Zwolle.
Ik was één van de eersten, 8 weken geleden een ontvangstbevestiging gehad dat ik met 6 weken bericht zo krijgen.
Tot op heden nog niets meer gehad.
Hoezo op volgorde binnen komst.
Wacht deze week af ander gaat het weer opnieuw digitaal. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 22:03:
[...]
Ik zou _nu_ digitaal indienen, ik weet niet wat voor effect die inkoop actie van ichooser gaat uitrichten, zou zonde zijn om de boot te missen. Uiteraard weet ik niet hoeveel van de 12k mensen ook daadwerkelijk zullen bestellen.

Ik dacht dat de VeH actie ook iets van een 25% ratio had, maar de cijfers ontgaan me even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine

MissSunshine

2915Wp

[...]

Hoe zo snel !

Ik was één van de eersten, 8 weken geleden een ontvangstbevestiging gehad dat ik met 6 weken bericht zo krijgen.
Volgens mij horen ze wettelijk binnen 8 weken te beslissen. Je zou ze morgen even kunnen bellen wat de status is.
Van site agentschap:
Heeft u uw subsidie al aangevraagd en over de procedure toch nog dringende vragen, bel dan op werkdagen tussen 9.00 - 12.30 uur met de helpdesk op nummer 088 602 3322.

Of anders idd gewoon nog een keer digitaal indienen. Als het goed is, checken ze toch of de aanvraag dubbel is ingediend, dus volgens mij kan dat sowieso geen kwaad. Digitale aanvragen via het e-loket worden binnen twee weken afgehandeld, volgens het agentschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 17:21

MieJuul

3970Wp

Via e-loket gaat inderdaad rap.
Ik had het 14 september ingediend en eind september was het geregeld.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
[...]

Hoe zo snel !

Dat had ik ook al gemeld in deze post.
Ik had geinformeerd bij Agentschap waarom mensen die later hun aanvraag digitaal ingediend eerder hun geld hadden dan de mensen die via email/post hun aanvraag hadden gedaan. Ik had nog steeds geen bericht anders dan de ontvangstbevestiging. Vandaag werd ik teruggebeld met de mededeling dat ik het beste alsnog digitaal kon indienen om het proces/subsidie geld eerder te ontvangen.
.....
Bij deze nogmaals het advies om alsnog digitaal in te vullen wil je snel oOo uitsluitsel :)F

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 10-10-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 20:56:
Stomme vraag, zijn er ook energie leveranciers in Nederland die "gewoon" per maand afrekenen? Ik heb toch een slimme meter, kunnen ze dat ding meteen laten werken voor zijn geld.
per maand is natuurlijk geen probleem meneer.
dan kunnen we meteen per maand salderen. >:)

dat is wel eens bedacht in brussel, om mensen een idee te geven van hoe veel gas ze nu eigenlijk gebruiken in de winter. daar na niks meer van gehoord, maar soms is de berichtgeving van brussel een beetje onduidelijk.

(ik betaal niet meer per maand maar per jaar, geen voorschot meer. :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
Vandaag ben ik het dak opgegaan om e.e.a. te meten. Ik woon in een tussenwoning met dwarskap.
Huis staat bijna pal op 't zuiden (10º oostwaarts)

Ik ben voornemens sowieso linksboven 5 panelen in portrait te plaatsen (wrs 5x250 HJSolar). Er is nog ruimte voor een tweede rij van dezelfde cellen. Deze rij zou dan echter vaak in de schaduw vallen.
Zo is (volgens Sketchup) vanaf ongeveer 1 april de rij vanaf plm 13:00 helemaal schaduwvrij. Vanaf september zijn de onderste panelen pas vanaf 15:00 schaduwvrij (om 12:00 bijv. onderste 30cm van het paneel in schaduw).
Als ik twee rijen neem, komt er een Omniksol 3.0 TL omvormer met 2 MPPt's. De bovenste en onderste rij vormen een aparte string.

Hebben jullie een idee of deze tweede rij rendabel is? Kort door de bocht profiteer ik alleen in de periode april t/m augustus van de onderste rij
TVT vind ik erg belangrijk en als de TVT (die ik voor één rij schat op 8,5 jaar). Als een tweede rij er voor zorgt dat de TVT verdubbeld, dan houd ik het bij 5 panelen en hoop dat er in de toekomst dusdanige verbeteringen zijn, dat een uitbreiding rendabel is.
Ik geloof niet dat microinverters gaan zorgen voor een TVT <10jr.

Voor de duidelijk nog een plaatje vanuit Sketchup (1 november rond 13:00 oid; grijze vlak geeft bovenste rij weer):
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/8onvugh15/schets1_1nov.png

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 10-10-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 22:56
Even voor de voor en tegenstanders van de slimme meters.
In de laatste installatiejournaal staat een artikel daarover. Er wordt verteld dat vanaf 2014 begonnen wordt om hele wijken de meters te vervangen en dat in 2020 85% van de nederlanders zo een meter moet hebben. Staat ook nog iets in dat dat vanuit Brussel is opgelegd.
Ik zou een scan kunnen maken maar weet niet of ik het zo kan plaatsen hier.

Johan

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Het kan dus goedkoper/beter, ik heb een maand bedenktijd en ga ik die tijd dus maar eens rondzoeken.

Bedankt voor de reactie's

Er waren trouwens meer dan 14000 gegadigden dus dat word hopelijk weer behoorlijk grotere dichtheid van PV in Noord Holland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 22:06:
[...]

Ik zou _nu_ digitaal indienen, ik weet niet wat voor effect die inkoop actie van ichooser gaat uitrichten, zou zonde zijn om de boot te missen. Uiteraard weet ik niet hoeveel van de 12k mensen ook daadwerkelijk zullen bestellen.

Ik dacht dat de VeH actie ook iets van een 25% ratio had, maar de cijfers ontgaan me even.
Hier details over stand van zaken eind augustus. OHS verwachtte toen tussen de 2.000 en 2.200 van de 2.500 potentiële klanten over de streep te kunnen trekken.

Niet verbazingwekkend: Oskomera was volgens mij voor het eerst niet op de Energiebeurs in Den Bosch. Ze hebbend het stinkend druk met die actie (en mogelijk ook met het vehikel met NL-Energie) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:34:
Hebben jullie een idee of deze tweede rij rendabel is?
ga ik niks over vertellen. :P

maar ik zou een omvormer gebruiken met 2 mppt's.
kun je nu 1 string vol gooien.

tegen de tijd dat april voorbij is zien we je terug met de vraag voor de 2de string.
die je toch gaat leggen want tvt interesseert je dan niet meer.

pv leggen is een verslavende hobby, zin voor je begind.
er is geen weg terug meer als je het eenmaal geprobeert hebt.
en zover ik weet zijn er geen afkick centrums voor in nl.
(heeft iets te maken met het gevoel van zelfvoorzienendheid/het afpakken van de bonus van een te duur betaalde directeur van energie bedrijf/milieu/of vul je eigen kick maar in.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 00:36:
pv leggen is een verslavende hobby, zin voor je begind.
er is geen weg terug meer als je het eenmaal geprobeert hebt.
en zover ik weet zijn er geen afkick centrums voor in nl.
(heeft iets te maken met het gevoel van zelfvoorzienendheid/het afpakken van de bonus van een te duur betaalde directeur van energie bedrijf/milieu/of vul je eigen kick maar in.)
Ja hoor.
Opname in een kliniek voor een intensieve behandeling

Om succesvol af te kicken van een verslaving kan opname in een verslavingskliniek noodzakelijk zijn. Wanneer iemand zich aanmeldt bij SolutionS volgt eerst een intakegesprek. Tijdens dit gesprek informeert SolutionS de cliënt over de verschillende routes die bewandeld kunnen worden tijdens het afkicken. Indien noodzakelijk kan al binnen 24 uur na de intake een opname in een van onze verslavingsklinieken geregeld worden. Op het moment van opname dient de cliënt minimaal 18 jaar oud te zijn.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flippo
[Vandaag het aanbod gekregen van de Noord Hollandse inkoopactie samenzonneenergie.nl

Dit is exclusief meterkastaanpassing en subsidie]:
krijg hier voor 200 euro meer 16*240 met een omnik..4.0 omvormer
prijs zonder subsidie zonder installatie
maar wel inc btw
voor mijn gevoel zet zo'n gezamelijke inkoopactie dus niet echt zoden aan de dijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:13
De order is geplaatst.
10 yingli WL245P-29b panelen met 10x ivolar mac250a-230-vde micro inverters en 10 flat fix eco 1000 montage systeem + bekabeling.

toch maar voor de micro inverters gekozen ivm schaduw waar ik in de ochtend last van heb, en omdat de micro inverters een hoger rendement hebben.
prijs verschil was op de complete prijs tov een omvormer nog geen 200 euri en de garantie van micro inverters zijn langer.
vond er nog een kleine test over KLIK
Waarschijnlijk volgende week alles binnen kan dan mooi het dak op :D

[ Voor 11% gewijzigd door SpikeHome op 11-10-2012 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
Defensie is ook bezig met zonnepanelen!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/25854502/zonnepanelen01.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/25854502/zonnepanelen02.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/25854502/zonnepanelen04.jpg

Het lijkt me amorf, kent iemand deze panelen/omvormers?
Op 2 zogenoemde chalets wordt momenteel in totaal 480 vierkante meter aan zonnepanelen gemonteerd. Ze leveren 28.560 kilowattuur per jaar. Ter vergelijking: een gemiddeld huishouden verbruikt zo’n 3000 kWh per jaar. In Nederland verdient een zonnepaneel zich in 10 tot 20 jaar terug. “Op Mazar-e-Sharif zijn we met de huidige prijzen in 2 jaar uit de kosten”, rekent kapitein Jansen voor. Er is gekozen voor panelen die na de missie gemakkelijk kunnen worden meegenomen naar een nieuw missiegebied, maar wellicht ook kunnen worden overgedragen aan de plaatselijke bevolking of andere coalitiepartner
Het stroomverbruik is (in de zomer) erg hoog, je praat over een verbruik van 3 kW per container (airco), in Urugzan stonden meer dan 500 leefcontainers.

Bron: www.defensie.nl

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:29:
[...]

per maand is natuurlijk geen probleem meneer.
dan kunnen we meteen per maand salderen. >:)

dat is wel eens bedacht in brussel, om mensen een idee te geven van hoe veel gas ze nu eigenlijk gebruiken in de winter. daar na niks meer van gehoord, maar soms is de berichtgeving van brussel een beetje onduidelijk.

(ik betaal niet meer per maand maar per jaar, geen voorschot meer. :*) )
Hangt dit niet van de netbeheerder af? Die geeft meetwaarden door. Als die dat maandelijks doen, dan factureert de leverancier maandelijks, geeft die een schatting + jaarlijkse herberekening door, dan moet de leverancier het daarmee doen.

Overigens, hier in Frankrijk betaal ik bij EdF gewoon per maand, en met verwarming op electriciteit geeft dit een behoorlijke schommeling in maandelijkse uitgaven.

Mooi verhaal trouwens van Defensie, als ze diesel aggregaten vervangen dan wordt de TVT een stuk rapper natuurlijk, al lijkt me 2 jaar wat raar. Defensie betaalt nl geen energiebelasting, en ook geen dieselaccijns.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 11-10-2012 09:34 ]

Pagina: 1 ... 169 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.