Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.933 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lijkt me niet handig
inde zomermaanden betaal je dan bijv 70 euro per maand ( weinig gas, weinig electra )
terwijl je in de wintermaanden veel gas en electra gebruikt dus betaal je dan 250 euro per maand
6*70 + 6*250 = 1920 op jaarbasis
maar vet kans dat iemand die in de zomermaanden wat minder betaalt dit niet apart zet omdat tie in de wintermaanden duurder uit is met name december is natuurlijk al een dure maand

doe mijmaar gewoon iedere maand hetzelfde bedrag wel zo handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
Dreamvoid schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:31:
Mooi verhaal trouwens van Defensie, als ze diesel aggregaten vervangen dan wordt de TVT een stuk rapper natuurlijk, al lijkt me 2 jaar wat raar. Defensie betaalt nl geen energiebelasting, en ook geen dieselaccijns.
Klopt, maar in zulke gebieden betrekken ze de brandstof niet vanuit NL, maar van de coalitiepartners (lees: de VS). De prijs hiervan zal vast een stuk hoger liggen. De brandstof moet vanuit de kust van Pakistan helemaal over de weg vervoerd worden.

Ook door de aanslaggevoeligheid van brandstoftransporten is dit ook mooi meegenomen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:36:
lijkt me niet handig
inde zomermaanden betaal je dan bijv 70 euro per maand ( weinig gas, weinig electra )
terwijl je in de wintermaanden veel gas en electra gebruikt dus betaal je dan 250 euro per maand
6*70 + 6*250 = 1920 op jaarbasis
Klopt, en zo gaat het bij mij in FR dan ook. Rekeningen van >250 p/m in de winter, en bijna niks in de zomer. Het maakt je overigens wel veel bewuster van je energieverbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Ja, maar ik vermoed dat dat soort regeling voor een hoop mensen problemen op gaan leveren.. Dit betekend dus wel dat je in de zomer geld apart moet leggen voor in de winter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ProudElm schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:10:
Dit betekend dus wel dat je in de zomer geld apart moet leggen voor in de winter...
De gemiddelde persoon zal dit niet "kunnen/doen"
kijk maar aan bijv stoppen met roken , je houd niet bijv 50 euro in de maand over omdat je geen sigaretten meer koopt maar je geeft het onbewust aan andere dingen uit.

persoonlijk houd ik al 7jr mijn verbruik bij
zodra ik de eindafrekeiing krijg controleer ik of mijn nieuwe maandbedrag reeel is en voor de zekerheid verhoog ik hem zelf altijd nog iets als buffer ivm bijv onverwachtte vorstperiode of iets dergelijks.
tot nog toe is het verschil tussen betaald voorschot en eindrekening altijd minder dan 100 euro
ene keer in mijn voordeel andere keer in mijn nadeel
aankomend jaar zal het verschil groter zijn in mijn voordeel omdat ik niet vooraf het maandbedrag verlaag vanwege de zonnepanelen dan heb ik aan het eind een leuk extraatje :)
:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 15:26

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Deze zomer genoeg opzij gelegd om aankomende winter eens wat moois op ons dakkie neer te leggen. Net de aanbieding via iChooser geaccepteerd voor 12x ZNshine 245 Wp panelen in het zwart (voor de vrouw des huizesm maar vind het zelf natuurlijk ook mooier). Met Omniksol 3 met monitoring, kortom gelijk maar het duurste pakket :D
Subsidieaanvraag ook maar meteen de digitaal ingediend.

Binnen nu en 6 maandjes dus een mooi pakketje op dak liggen!

[ Voor 7% gewijzigd door OzzieMann op 11-10-2012 10:39 ]

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nickvanozzie schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:38:
Met Omniksol 3 met monitoring, kortom gelijk maar het duurste pakket :D
vanwaar die opmerking ?
de omniksol 4.0 zit op 1100 euro en is daarmee goedkoper als verschillende concurenten met dat vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:40
Nee, inderdaad. De meeste mensen kunnne/willen dat niet. Daarom dus inderdaad een slechtplan. Geef dan elke maan een overzicht van het verbruik, dat is wel weer nuttig! De meeste mensen hebben namelijk inderdaad totaal geen idee..

Maar ja.. ot maar weer.:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 15:26

OzzieMann

PSN: OzzieMann

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:40:
[...]

vanwaar die opmerking ?
de omniksol 4.0 zit op 1100 euro en is daarmee goedkoper als verschillende concurenten met dat vermogen
Ik bedoelde het duurste pakket van de actie. :) 12 panelen, zwart en met monitoring.
Was niet m.b.t. de Omniksol bedoeld. ;)

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grinz , ik dacht al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
migjes schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 00:36:
[...]

ga ik niks over vertellen. :P

maar ik zou een omvormer gebruiken met 2 mppt's.
kun je nu 1 string vol gooien.

tegen de tijd dat april voorbij is zien we je terug met de vraag voor de 2de string.
die je toch gaat leggen want tvt interesseert je dan niet meer.

pv leggen is een verslavende hobby, zin voor je begind.
er is geen weg terug meer als je het eenmaal geprobeert hebt.
en zover ik weet zijn er geen afkick centrums voor in nl.
(heeft iets te maken met het gevoel van zelfvoorzienendheid/het afpakken van de bonus van een te duur betaalde directeur van energie bedrijf/milieu/of vul je eigen kick maar in.)
Zou daar dat lekkere gevoel vandaan komen als ik naar mijn terug draaiende meter kijk :)

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat een schitterende dag vandaag weer, mijn opbrengstcurve is tot dusver helemaal glad. Als dat zo blijft kan er welleens een hele mooie dagopbrengst uitrollen :)
Merk wel dat mijn hellingshoek nu echt het verschil maakt als ik de efficiency cijfers op pvoutput bekijk.

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 11-10-2012 11:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
The Wizard schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 09:54:
[...]

Klopt, maar in zulke gebieden betrekken ze de brandstof niet vanuit NL, maar van de coalitiepartners (lees: de VS). De prijs hiervan zal vast een stuk hoger liggen. De brandstof moet vanuit de kust van Pakistan helemaal over de weg vervoerd worden.

Ook door de aanslaggevoeligheid van brandstoftransporten is dit ook mooi meegenomen.
Er heeft ooit in een technisch blad (ik kan het zo snel niet meer terugvinden) een keer een artikel gestaan over het Amerikaanse leger en hun ambitie voor duurzame energie. Daar werd in gesteld dat voor bepaalde gebieden (bergen in Afghanistan) de prijs van een liter brandstof richting de 80 a 100 dollar ging. Wat opzich niet zo vreemd is als de brandstof moet worden ingevlogen. Daarnaast hadden ze per 20 brandstoftranssporten 1 zwaar gewonde/dode.

Dus in dat opzich is het niet zo vreemd dat de TVT laag ligt, al zal het mooie weer in Afghanistan ook een rol spelen daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
Klopt, de Amerikanen gebruiken bij afgelegen locaties al regelmatig zonnepanelen/boilers.

Idd, in Afghanistan is het in de lente/zomer/najaar zo goed als elke dag zonnig, zoals vandaag, blauwe lucht. Stof/zand zal wel een grote factor spelen, dus de zonnepanelen regelmatig schoonvegen zal wel nodig zijn...

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

The Wizard schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 08:34:
Het lijkt me amorf, kent iemand deze panelen/omvormers?
De omvormers zijn van de Mastervolt SunMaster IS serie: http://images.mastervolt.nl/files/IS_2fold_NL.pdf

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
snameroc schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:43:
Even voor de voor en tegenstanders van de slimme meters.
In de laatste installatiejournaal staat een artikel daarover. Er wordt verteld dat vanaf 2014 begonnen wordt om hele wijken de meters te vervangen en dat in 2020 85% van de nederlanders zo een meter moet hebben. Staat ook nog iets in dat dat vanuit Brussel is opgelegd.
Ik zou een scan kunnen maken maar weet niet of ik het zo kan plaatsen hier.

Johan
Tja, staat gewoon op internet.....hoewel onopgemaakt ;w maar de platte tekst is er.......
TREND Elektriciteit - Gas - Slimme meter Uitrol slimme meter in volle gang

De uitrol van de slimme elektriciteitsmeter is in volle gang en staat niet los van de gasmeter. Hoe werken ze? Gaan we naar een duometer? En loopt de invoering van het apparaat volgens plan? Wij zochten het uit. Tekst Tijdo van der Zee

De vaart zit er goed in met de installatie van de slimme meters. Begin dit jaar startte de kleinschalige uitrol door de netbeheerders, die tot 2014 duurt en ongeveer 500.000 huishoudens een nieuwe gasmeter en elektriciteitsmeter moet opleveren. Vanaf 2014 zullen dan hele woningblokken tegelijk aangepakt worden in wat de grootschalige uitrol heet. Die grote stappen moeten de netbeheerders ook wel maken. Vanuit Brussel komt namelijk de eis dat in 2020 tachtig procent van de Nederlandse woningen voorzien is van slimme meetkastjes. De netbeheerders moeten overigens wel netjes vragen of de klant slimme meters wenst. Het politieke debat over mogelijke privacyschendingen heeft namelijk als uitkomst gekregen dat de slimme meter “De eisen die de overheid aan de slimme meter stelt worden steeds strenger” alleen op vrijwillige basis geïnstalleerd mag worden. Het aantal weigeraars ligt volgens Netbeheer Nederland op twee à drie procent. Maar ook kleinschalige uitrol is dus niet zo kleinschalig. Netbeheerders plaatsen nu overal slimme meters als de oude aan vervanging toe is. Ook bij renovatieprojecten en nieuwbouw 22 Installatie Journaal Oktober 2012 zetten installateurs standaard een slimme meter terug. Daarnaast zijn er nog de zogenoemde ‘prioriteitsaanvragen’, slimme meters die worden aangevraagd door particulieren die niet willen wachten en het nu al leuk vinden om ‘smart’ met energie om te gaan. Dominante eenheid In de meterkast is de slimme elektriciteitsmeter de dominante eenheid, de hub. De gasmeter stuurt elk uur een signaal naar de elektriciteitsmeter, die op zijn beurt de verbruikgegevens van zowel de gasmeter als de elektriciteitsmeter eens in de twee maanden doorgeeft aan de netbeheerder. De netbeheerder stuurt die gegevens tweemaandelijks naar de energieleverancier en ook nog één keer per jaar voor de jaarrekening. De elektriciteitsmeter moet technisch in staat zijn om de gegevens elk kwartier te meten en dagelijks door te geven aan de netbeheerder. Om deze functionaliteit te gebruiken moet de energieleverancier wel uitdrukkelijk toestemming hebben gekregen van de afnemer. Martijn Boelhouwer, woordvoerder van Netbeheer Nederland geeft aan dat datacommunicatie relatief veel energie kost en daarom niet elk kwartier plaatsvindt “Met tien slimme meters is dat goed te doen, maar met tien miljoen?” De elektriciteitsmeter stuurt zijn gegevens door naar de netbeheerder via een GPRSverbinding, met een zelfde soort signaal dat we kennen van mobiele telefoons. Dit is niet enige mogelijkheid, ook communicatie via de stroomkabel (Power Line Communication, ofwel PLC) en via internet is mogelijk. In Nederland is gekozen voor de eerste optie. De verbinding met de netbeheerders is slechts een van de verbindingen van de slimme-elektriciteitsmeter-hub. Hij maakt uiteraard ook verbinding met de gasmeter. Dit kan draadloos, via een soort Bluetooth-verbinding. Deze optie komt van pas wanneer het gas op een andere plek – via de achtertuin bijvoorbeeld - het huis binnen komt. Hierbij kan een chip in beide meters ervoor zorgen dat alleen communicatie tussen de twee apparaten mogelijk is. Andere toestellen krijgen geen toegang tot het kleine netwerk. Een andere verbindingsoptie is communicatie via een snoertje. Dat kan alleen als de gas- en elektriciteitsmeter in dezelfde kast hangen. Veiligheid De vraag rijst her en der of het niet veel handiger zou zijn om de gasmeter en de elektriciteitsmeter te integreren in één duometer. Maar die vlieger gaat niet op. Alles wat met gas te maken heeft, moet zo ver

TREND De P1-poort van de slimme elektriciteitsmeter kan gebruikt worden om energiedisplays aan te koppelen. mogelijk van stroom vandaan blijven, om de doodeenvoudige reden dat een vonkje door bijvoorbeeld een kortsluiting een flinke explosie kan veroorzaken. Maar aangezien er in de slimme gasmeter toch – zwakstroom – digitale elektronica is ingebouwd, moet er wel een elektrische voeding zijn. Die komt in de vorm van een batterij met een lange levensduur. Leverancier Landis + Gyr claimt dat de batterij in hun gasmeter twintig jaar mee gaat. De elektriciteitsmeter heeft nog meer vertakkingsmogelijkheden. Zo staat in de voorschriften dat de elektriciteitsmeter al klaar moet zijn voor aansluiting van de meter voor stadswarmte en de watermeter. Niettemin zal het nog jaren duren voordat de politiek hier serieus zijn tanden in zal zetten. Ten slotte is er nog de verbinding met voor de consument misschien wel het meest zichtbare onderdeel van het slimme energienetwerk: de domotica, en meer in het bijzonder het energieverbruiksdisplay. Dit is het gedeelte van het netwerk dat is vrij gegeven voor de markt. Deze domotica krijgt de energiegegevens – in tegenstelling tot de netbeheerder – wél ‘near real time’ doorgestuurd van de elektriciteitsmeter. Maar dat geldt alleen voor de stroom. Het gasverbruik kan niet vaker dan eens per uur doorgegeven worden, vanwege de doorgiftebeperkingen. Een energieleverancier die op de een of andere manier deze domoticagegevens wil gebruiken om specifieke contractaanbiedingen te doen begeeft zich op glad ijs. Alleen de gegevens die naar de netbeheerder worden verzonden zijn namelijk gevalideerd. Al deze bovengenoemde verbindingen krijgen codes mee die beginnen met de letter ‘p’. P1 is de poort die de verbinding mogelijk maakt met de domotica. P2 is de verbinding tussen gasmeter en elektriciteitsmeter, P3 is de verbinding met de netbeheerder en P4 ten slotte is de verbinding tussen de netbeheerder en de energieleverancier. 2.2 vs 4.0 De eisen die de overheid aan de slimme meter stelt worden steeds strenger. De meters die in 2012 worden geïnstalleerd, voldoen aan de eisen DSMR (Dutch Smart Meter Requirements) 2.2 plus. Vanaf januari 2013 gaat de DSMR 4.0 gelden. Het verschil is dat in de 4.0 meter een temperatuurscorrectie in de gasmeter komt, waardoor bij een variatie in temperatuur een verrekening plaats vindt voor een verandering in calorische waarde per volume-eenheid. Ook wordt de beveiliging nog iets aangescherpt (fraudedetectie in de meter zelf) en kan er bij de meter 4.0 op het display het actuele verbruik worden afgelezen en ook of het op afstand uitlezen aan of uit staat. Nederlandse woningen worden nu nog voorzien van DSMR 2.2 plus meters van de drie leveranciers Landis + Gyr, Itron en Elster. Zij hebben hun 4.0-versie al klaar en deze worden nu uitgebreid getest door de gezamenlijke netbeheerders. In september moet deze test zijn afgerond. Het is overigens nog niet zeker of het lukt om begin 2013 massaal van start te kunnen met meter 4.0. Martijn Boelhouwer van Netbeheer Nederland wil niet zeggen dat de planning niet gehaald wordt, maar een volmondig ‘ja’ komt er ook niet over zijn lippen. “Het wordt krap. Laten we wachten tot na de test. Pas dan kunnen we met recht en rede zeggen of het lukt. Er moet in ieder geval niks meer mis gaan.” Leveranciers Vorig jaar juni koos Netbeheer Nederland de drie leveranciers Landis + Gyr, Itron en Elster na een zogenoemde ‘concurrentiegerichte dialoog’, een soort tender waarbij opdrachtgever en opdrachtnemers samen brainstormen over de inhoud van de uiteindelijke opdracht. Itron en Landis + Gyr leveren zowel elektriciteitsmeter als gasmeter. Elster levert alleen de gasmeter. Landis + Gyr is de enige gasmeter die nu ook al gebruikt wordt door netbeheerders. De meter van Landis + Gyr is ook de enige

Installatie Journaal Oktober 2012 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit Brussel komt namelijk de eis dat in 2020 tachtig procent van de Nederlandse woningen voorzien is van slimme meetkastjes
waarom wij nu weer , als je bijv in de dorpen in zuid frankrijk kijkt naar de meters of in italie bijv
dan zijn wij weer roomser dan de paus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
Inmiddels ben ik er vrijwel zeker uit. I.v.m. schaduw-problematiek (zie m'n vorige post), kies ik er voor klein te beginnen: 1170Wp (2x 585Wp) bestaande uit 2 Steca 500's met ieder 3 195Wp panelen.
Data logging wil ik doen d.m.v. plugwise of een kWh-meter met S0 puls met aanvullende hard- en software.

Aangezien een set dus onder de 600W blijft, lijkt me dat ik op de twee groepen die ik op zolder heb, beide 1 Steca kan aansluiten. Dit betreft dan wel de twee groepen waarop resp. de wasmachine en wasdroger zijn aangesloten.
Ik heb nergens gelezen dat er een limiet is aan wat er verder op een groep aan afnemers is aangesloten.
Is dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:55
Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 06:48:
@flippo

[...]

krijg hier voor 200 euro meer 16*240 met een omnik..4.0 omvormer
prijs zonder subsidie zonder installatie
maar wel inc btw
voor mijn gevoel zet zo'n gezamelijke inkoopactie dus niet echt zoden aan de dijk
Dan zit je dus appels met peren te vergelijken, installatie kan zo 1500-2000 euro kosten. En dan zit je ook gewoon op een prijs van 1,75 per wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoera, de eerste 1000 KWH zijn binnen. Half juli begonnen met 14 panelen senersun 190 en een Piko 3.6 omvormer. Prima zonnige dag om dit te bereiken. Omgeving Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Cranberry schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 14:38:
Inmiddels ben ik er vrijwel zeker uit. I.v.m. schaduw-problematiek (zie m'n vorige post), kies ik er voor klein te beginnen: 1170Wp (2x 585Wp) bestaande uit 2 Steca 500's met ieder 3 195Wp panelen.
Data logging wil ik doen d.m.v. plugwise of een kWh-meter met S0 puls met aanvullende hard- en software.

Aangezien een set dus onder de 600W blijft, lijkt me dat ik op de twee groepen die ik op zolder heb, beide 1 Steca kan aansluiten. Dit betreft dan wel de twee groepen waarop resp. de wasmachine en wasdroger zijn aangesloten.
Ik heb nergens gelezen dat er een limiet is aan wat er verder op een groep aan afnemers is aangesloten.
Is dit juist?
cool.
je zou ook nog kunnen kiezen voor 2 soladins.
en dan op iedere soladin 3x 230Wp of zo iets.
(steca heeft mijn voorkeur, de opbrengst is ongeveer hetzelfde)
dan kun je een ander type paneel gebruiken en kan makkelijk zijn als je wil uitbreiden.
mag je verder zelf beslissen. :*)

jep ieder steca of soladin moet op zijn eigen groep.
(de melding wasmachiene/wasdroger hoeft niet te betekenen dat ze ook een eigen groep hebben.
heb je dat gecheckt?)

een apparaat wat boven de 2000W gebruikt moet eigenlijk een eigen groep hebben.
(is niet overal zo, en is een vrij nieuwe regel)
ik heb er eigenlijk geen problemen mee als je daar nog een steca of soladin bij hangt.
met 1 maartje, namelijk er mag maar 1 wdc op die groep zitten.
de vrouw zou bv de was kunnen doen en willen stofzuigen en dan de stekker van de steca/soladin er uit kunnen trekken voor de stofzuiger.
bevestig de steca/soladin dan op een andere manier.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:09:
Hoera, de eerste 1000 KWH zijn binnen. Half juli begonnen met 14 panelen senersun 190 en een Piko 3.6 omvormer. Prima zonnige dag om dit te bereiken. Omgeving Rotterdam.
*O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joow, vandaag bevestiging binnen gekregen dat binnen 6 weken de Limburgse Energie Subsidie voor zonnepanelen (€1000,-) wordt over gemaakt !! I LIKE !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 16:38

Len

Leeg

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:09:
Netjes om 1MWh binnen te halen ;) Best veel.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
Ga bij Groene Energie winkel 4 x Suntech STP195S-24Ad+ panelen bestellen. Omdat ze op een string komen met 175 Wp panelen, moet ik rekenen alsof het 175 Wp panelen zijn. Installatie wordt dan effectief 4200 Wp, met SMA SB3300.
Hier vandaag trouwen 10.53 kWh = 3 kWh/kWp, niet slecht voor half oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
deejeebv schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:32:
Ga bij Groene Energie winkel 4 x Suntech STP195S-24Ad+ panelen bestellen. Omdat ze op een string komen met 175 Wp panelen, moet ik rekenen alsof het 175 Wp panelen zijn. Installatie wordt dan effectief 4200 Wp, met SMA SB3300.
Hier vandaag trouwen 10.53 kWh = 3 kWh/kWp, niet slecht voor half oktober.
suntech op zuid vandaag 5,2 kwh/kwp
kingsun volgt met (zuid) 3,1 kwh/kwp
msk doet op west 2,1 kwh/kwp

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik kom niet meer aan de helft van een zomerdag
maar de buit is al binnen, de rest is bonus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ligt Sonnenertrag eruit?
Alle data die er in staat klopt niet meer van :o

[ Voor 51% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-10-2012 20:03 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

Speksteenkachel schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:55:
Ligt Sonnenertrag eruit?
Alle data die er in staat klopt niet meer van :o
Zie ook hier iets wmeester in "Datalogging: PV systemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vandaag was een productieve dag, niet met mijn systeem omdat die maar 26w gegenereerd had door het mooie weer (geen difuus licht) maar de productiviteit lag vandaag bij mezelf door 16 panelen op dak te monteren :)
we gaan het zien morgen of het allemaal nog werkt, de effekta is ook verhuist van schuur naar de zolder.
Fase 2 komt later

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heren effe 2 vragen..
De aanvraag voor subsidie is daar ook een voorwaarde dat het door het bedrijf geinstalleerd moet worden of mag het ook een Doe het zelf set zijn?

Ik heb een gewone ouderwetse meter. Deze hoeft niet aangepast te worden om in aanmerking te komen voor subsidie? Slimme meter aanmelding certicq? enzzz....

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Nee, je mag het systeem zelf installeren. Installatie valt sowieso niet onder de regeling dacht ik. Zie hier: https://www.agentschapnl....oor-subsidie-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31
En om je tweede vraag te beantwoorden: check of hij een teruglooprem heeft. Waarschijnlijk werkt het allemaal prima. En voor de subsidie hoeft die meter niet vervangen te worden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thx voor de antwoorden. Bezit nu al 6x op het dak en teruglopen doet hij al.
Ergens aan het eind van deze maand begin volgende maar uitbreiding met 12 of 14 stuks.

bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ze zijn wel aan het rommelen geweest met de database, zie eerdere mail.
Je zou zeggen maak eerst een backup ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik was gecharmeerd van Sonnenertrag.eu maar de laatste dagen is de performance en bereikbaarheid een drama.

Maar goed, nu de eigen MySQL database gevuld wordt middels ZonPHP, is de noodzaak voor 'derden' PV-monitoring services tot nagenoeg nul gezakt...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-10 00:32
Ik heb 16 300WP en mijn SMA SB5000TL binnen, maar breek mijn hersenen over de verdeling van de strings.

Ik lees in de installatie handleiding van de sma dat er 4 stringen op kunnen. Verdeeld in 2stringen op a en 2 op systeem b, welke beide een eigen schaduw management (MMP) hebben.

Het is volgens de handleidingg belangrijk dat string a1en a2 beide evenveel panelen hebben, dezelfde ligging en dezelfden hoek(inclinatie) hebben.

Mijn idee is dus om mijn 16 panelen te verdelen in 4 stringen van 4. Echter 2 panelen komen onder een andere hoek te liggen omdat ze op een dakkapel komen te liggen welke schuiner ligt. Ook zijn er 2 panelen welke wellicht schaduw zullen ontvangen en 8 welke nooit in de schaduw komen. Naar mijn idee is onderstaand de beste configuratie.

String a1
4 volle zon panelen
String a2
4 volle zon panelen

String b1
1 schaduw
1 andere onder andere hoek paneel
2volle zom panelen.

String b2
1 schaduw
1 andere onder andere hoek paneel
2volle zom panelen.

Dit zorgt ervoor dat de strings op de b kant van de omvormer ongeveer hetzelfde krijgen, op schaduw na.

Of is het beter om de b string alsvolgt te verdelen?

String b1
4 volle zon

String b2
2 verkeerde hoek
2 soms schaduw (door dakkapel)

Wat is de ideale opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Je tweede optie (string b1 volle zon en string b2 'de rest') lijkt me verreweg het beste. Je profiteert dan volop van de panelen die volle zon. De combi van volle zon en schaduw-panelen is een slechte. Doordat de strings in serie geschakeld, geldt dat de zwakste schakel de sterke van de keten bepaalt.

Disclaimer: 'k ben ook nog maar kort ingewijd in de geheimen van PV >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Cranberry op 12-10-2012 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:54
dries77 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:56:
Ik heb 16 300WP en mijn SMA SB5000TL binnen, maar breek mijn hersenen over de verdeling van de strings.

Ik lees in de installatie handleiding van de sma dat er 4 stringen op kunnen. Verdeeld in 2stringen op a en 2 op systeem b, welke beide een eigen schaduw management (MMP) hebben.
Wat voor 300Wp panelen zijn dit?
Haal je de start/MPP spanning met 4 panelen in een string, veel zijn Vmpp-max 37V panelen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dries77 schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:56:

Wat is de ideale opstelling?
Je moet bij het indelen van je strings twee dingen in de gaten houden (en beide kloppen niet bij jouw ontwerp):
- Een omvormer heeft een bepaalde spanning nodig om te starten (vier panelen op een string is in de meeste gevallen te weinig voor een SB5000).
- Beschaduwde panelen trekken (ondanks de aanwezigheid van schaduwmanagement) de opbrengst van de hele string omlaag.

Met 16 panelen op een SB5000TL (waarom deze zware omvormer trouwens? Een 4000TL of zelfs 3600TL was een logischere keus geweest) en zoveel diversiteit in de verwachte opbrengst van verschillende panelen zou ik gaan voor de volgende indeling:

- 10 volle zon panelen op string a1 (lekkere opbrengst het hele jaar door)
- 6 overige panelen op string b1

TIP: gebruik de SMA Sunny Design tool om het een en ander voor jezelf nog even door te rekenen. En misschien is het omruilen van de omvormer nog een optie om nog wat geld te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Let wel, zonder de paneel specificaties gebruikt Luit ook maar een greep. Als de Vmpp van de panelen 30 volt is dan kom je wel aan de minimum startspanning van 125 volt voor de 5000TL, echter, de MPP tracker zal dan niet werken, deze doet het pas vanaf 175 Volt. Dat zou een probleem zijn.

Schaduw management werkt alleen als de spanning hoog genoeg is zodat zelfs met een paar panelen "uit de string" de spanning nog in het MPP bereik ligt. M.a.w. met 6 panelen zou deze altijd buiten het MPP bereik vallen == doe maar wat.

3000TL heeft dezelfde eisen als de 5000TL, echter scheelt het wel een boel geld. Het verhaal komt een beetje over als een impuls aankoop zonder advies van een "expert" (wat dat dan ook is) of i.i.g. slecht.

Als je alles natuurlijk al hebt zou ik proberen het beste er van te maken, aangezien je ook verschillende hoeken noemt heb ik zoiets van alles in 2 strings van 8 en het beste er van maken met Optitrac in het ding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
Ik probeer nu in sunnydesign de panelen in te voeren. Van het merk amerisol gaan ze maar tot 250Watt.
Wij hebben 16 panelen van 300W dus totaal 4800W.
Kan dat op een 3000TL? Ik had begrepen van Met De Zon dat ik deze omvormer nodig had.
Met de zon is de expert in deze en heeft mij deze set geadviseerd.

In de zomer staat alles in de volle zon. Echter gedurende de winter heeft de onderste laag van 4 last van slagschaduw van het huis van de buren. Daarom komen ze ook in landscape te liggen, dan houd ik langer rendement van de panelen.

Ook zijn er 2 die op een hellende dakkapel liggen, geen 45gr dak.

Ik ga ff opzoek naar de gegevens van de AS-6M-300W. Want alles ik in sunny design een nieuw paneel in moet voeren heb ik nogal wat gegevens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4800wp totaal keer 0,8 is al 3840 watt
0,8 is even mbt de ligging in werkelijkheid zal hoger zijn bijv 0,9

3840 watt op een sma 3000-tl gaat niet werken
max is Max. DC power (@ cos φ=1) 3200 W
een sma 4000 zou beter zijn deze heeft ook 2mpp trackers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Deze panelen dus. http://www.amerisolar.com.au/pdf/AS-6M-300W.pdf
Vmpp is 36 Volt, Voc is 45 Volt

String van 16 is 576 Volt, Voc is 720 Volt: Te hoge spanning.
String van 10 is 360 Volt, Voc is 450 Volt: Ok.
String van 8 is 288 Volt, Voc is 360 Volt: Ok.
String van 6 is 216 Volt, Voc is 270 Volt: Ok.
String van 4 is 144 Volt, Voc is 180 Volt: Gaat niet werken.

String van 6 met 2 panelen in de schaduw en Optitrac: Werkt niet
String van 8 met 2 panelen in de schaduw en Optitrac: Werkt wel

Keuzes! String van 6+10 kan uiteraard ook maar dan mis je uiteraard 2 panelen. Daarentegen met een 2x8 zit je met 4x36Volt buiten het MPP bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-10 13:29
dries77 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:38:
Ik probeer nu in sunnydesign de panelen in te voeren. Van het merk amerisol gaan ze maar tot 250Watt.
Wij hebben 16 panelen van 300W dus totaal 4800W.
Kan dat op een 3000TL? Ik had begrepen van Met De Zon dat ik deze omvormer nodig had.
Met de zon is de expert in deze en heeft mij deze set geadviseerd.

In de zomer staat alles in de volle zon. Echter gedurende de winter heeft de onderste laag van 4 last van slagschaduw van het huis van de buren. Daarom komen ze ook in landscape te liggen, dan houd ik langer rendement van de panelen.

Ook zijn er 2 die op een hellende dakkapel liggen, geen 45gr dak.
Als ik het invoer op Sunny Design en ik zet op 1 MPP 10 panelen en 6 panelen op de tweede MPP (4 schaduw + 2 hellend dak) en uitgaande van optimale ligging geeft hij aan beperkt compatibel omdat omvormer ondergedimensioneerd is.(suntech 300 WP panelen ingevoerd)

Als optimaal geeft hij een SB3600TL-21 aan.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48
@dries77: vermeld ook even je orientatie. Dat beinvloed namelijk ook nog de uitkomst in Sunny Design :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
Ja ik zit ook in sunny design te tikken.. De ligging is ZZW ongeveer koers 200 of een azimuth van 200/210
Inclinatie zo'n 50 graden, de 2 op de dakkapel 25 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
Hij komt zelf met een string van 11 en een string van 5.. Begreep van met de zon dat je ze eerlijk moet verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dries77 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:32:
Ja ik zit ook in sunny design te tikken.. De ligging is ZZW ongeveer koers 200 of een azimuth van 200/210
Inclinatie zo'n 50 graden, de 2 op de dakkapel 25 graden
oei word lastig.
dat zou betekenen dat je 1 string van 2x7 op het dak zou moeten maken.
en dan 1 string van 2 op het dakkapel.
(heb niet berekend of het mischien wel zou kunnen werken.)

(dan kom je in een stukje onbekend gebied voor mij.
start spanning is waarschijnlijk niet op de mpp.
maar op de omvormer zelf.
als dat zo is dan zou een string van 2 kunnen is dat niet zo, dan jammer.)

misschien een foto maken en dan met paint effen intekenen waar de panelen komen te hangen.
dan krijg je waarschijnlijk betere antwoorden.

het helle verhaal klinkt mij tot nu toe als een niet goede planning.
dus lijkt het mij verstandig om van het begin te beginnen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dries77 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:37:
Hij komt zelf met een string van 11 en een string van 5.. Begreep van met de zon dat je ze eerlijk moet verdelen.
het aantal panelen per mpp mogen verschillen.
het hoeven niet eens de zelfde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zolang je maar niet over de max van je omvormer heen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
oke.. ik ga ff tekenen in sketch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dries77 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:50:
oke.. ik ga ff tekenen in sketch
cool we horen het wel.

het helpt ook als we het adres weten.
kunnen we het opzoeken in google streetview b.v.
als dat wat teveel privacy gegevens zijn.
mag je dat ook dmen met iemand.
en met hem het plan door nemen.

en dan posten op het forum zo dat de rest het kan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/22097118/setup.tiff

Is dit wat duidelijker?

panelen 1tm 7 en 12 zijn de volle zon panelen..
Als de zon rond gaat kan er naast de kapel een beetje schaduw ontstaan aan het eind van de dag en rond 1000 als de zon op die kant komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
de verhouding is ook niet helemaal correct. De panelen zullen alleen het bovenste 1/3e deel van het dak beslaan. De onderkant van het dak is 's winters beschaduwd door de buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
hellaas, kan die tiff niet openen.
kan het in een ander formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/22097118/setuppng.png

Ik ben ff half uurtje weg.. kapper tot zo!

[ Voor 92% gewijzigd door Kettingspanner op 12-10-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De onderkant van het dak is 's winters beschaduwd door de buurman
staat je buurman dan als kerstman te figureren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Na wat dagen wisselen lijkt het erop dat de DC1 aansluiting een Isolation Fault heeft op mijn Omniksol.
Als ik 1 string op DC2 aansluit gaat de omvormer gewoon in productie.
Dit heb ik met beide strings geprobeerd.
Indien ik een string op DC1 aansluit gaat hij bij zijn zelftest in Isolation Fault.

Morgen ga ik het dak op om iig uit te kunnen sluiten dat de fout buiten ligt.
Zijn er nog bepaalde dingen die ik op het dak kan testen?

Ik wou elk paneel even loshalen en de spanning meten.
Ook alle pakkingen van de kastjes aan de achterzijde checken.
Daarna alle MC4 connectoren goed vastzetten.
En proberen om op een goede manier de bekabeling en de connectoren vast te zetten zodat z niet op het dak liggen.

Iemand nog tips advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
kunnen jullie het plaatje nu wel zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Jawel, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
nu nog een oplossing, maar ik zie hem nog niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dries77 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:32:
kunnen jullie het plaatje nu wel zien?
die 2 van het dakkapel passen die nog onder 13-14?

heb geen idee waar zuid is?
dus ik gok aan de linker kant.
kunnen 11-12 15-16 nog een slag gedraaid worden?
dan hebben ze minder last van schaduw van dakkapel.

is lastig te zien met deze gegevens.

en dan moet er nog gekeken worden naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
ik zal eens met Met De Zon bellen, hoe ze het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik zou de volgende indeling maken:
Op MPP1: 1,2,3,4,5,6,7,12
Op MPP2: 8,9,10,11,13,14,15,16
Op MPP1 zitten 8 panelen die alle zonder schaduw zijn. Hierdoor een optimale opbrengst en nooit een beperking in vermogen door 1 paneel die last heeft van schaduw.
Op MPP2 zitten de 8 panelen die wel soms last van schaduw hebben. Als je met 4 panelen voldoende spanning zou krijgen, zou je twee strings parallel op MPP2 kunnen zetten, maar dit is niet het geval. Gewoon in serie dus.

Als paneel 13 en 16 weinig last hebben van schaduw, zou je deze ook nog bij MPP1 op kunnen zetten. Met 6 en 10 panelen zit je nog steeds binnen de MPP range.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10 16:47
Lijkt me bijzonder onnuttig om nog panelen op de dakkapel te leggen. Dat gaat alleen maar extra schaduw geven op de anderen, en met de afwijkende orientatie & hoek past het slecht bij de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Crxtreem

als je beide strings op DC2 aansluit en het werkt dan goed dan ligt het niet aan de strings
maar aan de dc1 aansluitig
klinkt mij als een aardingsissue op je DC1 connector

je zou op de buitenmantel ( je aarde ) kunnen verbinden met dc2 maar persoonlijk zou ik gewoon de leverancier bellen .
hoe is je omvormer zelf aangesloten daar je vorige keer ook al een issue had.
misschien een lekspanning op je aarde??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bijna dagelijks soortgelijke berichten in de meelbox alhier.
I am sale manager, i can supply you ***** high quliaty solar panel, most of capacity now stock in EU warehouse, you can pick them any time, as long as you have money.

Of course, you do not need worry too much abt price, i will give you nice margin.

Come to enquire us, panels are on hot sale.
Hilarisch gewoon.

Er klinkt nog net niet een toon van vertwijfeling in door ("we motten van onze voorraden af, anders redden we het niet dit jaar").

Kan veranderen natuurlijk (er gaan er heel wat omvallen, is mijn inschatting).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Mijn panelen en dus mijn strings zijn niet voorzien van een aarding.
Op de Omniksol heb ik hier ook geen aansluiting voor.

De verdere aarde aan de AC kant gaat rechtstreeks naar mijn meterkast aardrail, en daarvanaf naar mijn aardpen.
Het lijkt me ook dat als het aan de AC kant zit, dat de omvormer ook op DC2 een foutmelding moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
you can pick them any time
Ben je nou bepaalde (s'nachts werkende) personen op gedachten aan het brengen... :z :z :z :z

[ Voor 9% gewijzigd door internet4me op 12-10-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48
@zonnigtype: En ondertussen moet je bij tig bedrijven langs om uberhaupt bepaalde types/merken panelen geleverd te kunnen krijgen. Tokkie wokkie (niks ten nadele daarvan; ik gebruik al jaren met plezier m'n tokkie wokkie schuurmachine!) krijg je echter overal aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

internet4me schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:41:
[...]

Ben je nou bepaalde (s'nachts werkende) personen op gedachten aan het brengen... :z :z :z :z
Er zijn erg veel warehouses in heel veel Europese havens tegenwoordig... ;)

(it was just a copy-paste quote, naturally)

@Rukapul
@zonnigtype: En ondertussen moet je bij tig bedrijven langs om uberhaupt bepaalde types/merken panelen geleverd te kunnen krijgen. Tokkie wokkie (niks ten nadele daarvan; ik gebruik al jaren met plezier m'n tokkie wokkie schuurmachine!) krijg je echter overal aangeboden.
Tja, daar kan ik niks aan doen. De kwaliteitsmodules zonnestroompanelen afkomstig van partijen die in de sector als "kwaliteit hebbend", "bankable", etc. worden gezien, gaan o.a. naar giganten als het net opgeleverde 145 MWp park in oost Duitsland (bericht PPV), en naar kapitaalkrachtige investeerders voor de volgende ronde van feed-in degressie ingaat. De kleinere Chinese producenten moeten vaak andere kanalen aanboren (al zie ik er genoeg die ook af en toe aan leuke PV-parkjes in Duitsland en elders hebben mogen leveren).

Ik stel gewoon de feiten vast, hoe die tot stand komen of wat de gevolgen zijn van die krankzinnige PV marktontwikkelingen heb ik natuurlijk niet in mijn hand (Gaia zei geprezen... >:) ).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 19:43:
[...]

Ik heb op de SB1700 de opstartspanning omlaag gezet, toen ik er 6x 190Wp op had aangesloten ipv 9x 190Wp.
heb er wat over geschreven op mijn site, werkte verder prima (op bewolkte dagen sprong oorspronkelijk de omvormer met 6 panelen moeilijk of zeer laat in bedrijf).
Hoe heb je dit gedaan?
Hoe kan je zien wat je standaard opstart voltage is?
Erg nieuwsgierig :)

[ Voor 8% gewijzigd door LosGieros op 12-10-2012 16:40 ]

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
LosGieros schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:35:
[...]

Hoe heb je dit gedaan?
Hoe kan je zien wat je standaard opstart voltage is?
met een bluetooth verbinding en een leveranciers-token/code die je nodig hebt in
(ik meen zo uit mijn hoofd) SunnyExplorer.
Daarmee kun je zeer veel opties tweaken, heb er e.e.a. op mijn website over beschreven.
Gebruik geheel voor eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:40:
[...]

met een bluetooth verbinding en een leveranciers-token/code die je nodig hebt in
(ik meen zo uit mijn hoofd) SunnyExplorer.
Daarmee kun je zeer veel opties tweaken, heb er e.e.a. op mijn website over beschreven.
Gebruik geheel voor eigen risico.
ahh crap zn module voor nodig..

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-10 15:39
LosGieros schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 16:41:
[...]

ahh crap zn module voor nodig..
Gewoon een usb bluetooth stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je kunt je zonnepanelen Natuuuuurlijk ook op tropisch hardhout monteren 8)7
http://www.zonnestroomopb...atte-dak/20265/19363.html

Vraagje, is tropisch hardhout milieuvriendelijker dan aluminium ? ( ik twijfel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

PClop schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:21:
Je kunt je zonnepanelen Natuuuuurlijk ook op tropisch hardhout monteren 8)7
http://www.zonnestroomopb...atte-dak/20265/19363.html

Vraagje, is tropisch hardhout milieuvriendelijker dan aluminium ? ( ik twijfel )
Misschien wel "restanten" uit een houtverwerkend bedrijf? You never know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
oke mijn achter buurman is hier in gedoken. (loodgieters bedrijf.)
http://www.budgetneutraal.nl/

(nu waren zijn loodgieters offertes al iffie, ben benieuwend wat jullie hier van kunnen maken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
zonnigtype schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:29:
[...]

Misschien wel "restanten" uit een houtverwerkend bedrijf? You never know...
Waait in ieder geval nergens heen met die ton aan beton ;)
( valt hooguit door het dak naar beneden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PClop schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:21:
Zolang het duurzaam opgewekt tropisch hardhout is, zie ik geen probleem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
migjes schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:52:

(nu waren zijn loodgieters offertes al iffie, ben benieuwend wat jullie hier van kunnen maken.)
7000 euro voor 2400 wp en rekenen met 6% prijsstijging per jaar. Hoop dat hier niemand in trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Hmmm. Je kunt niet eens minder dan 2.200 kWh verbruik per jaar opgeven.... :/

Wel "meer dan 4.600"...

En je lijkt zo'n 6-10 15 jaar aan de systeem verstrekkers vast te zitten. Ik lees tenminste niet dat jij eigenaar van die panelen wordt zodra ze op het dak komen te liggen (zou ook vrij onwaarschijnlijk zijn).

Zeg maar het Greenchoice daklease model, maar dan niet afhankelijkheid van een e-leverancier, maar van een installatiebedrijf (ik zie in de lijst zelfs een installateur uit mijn geboortedorp staan).

Wel goeie module merken, gezien de verwijzing naar deze site.

Ik denk dat ik wel weet waar die senerzonnetjes vandaan komen... ;)
... de maandbedragen worden jaarlijks 6% verhoogd (evenveel als de gemiddelde stijging van de energieprijzen van de afgelopen 8 jaar (bron: CBS Statline)
Daar heb je die baggertabel weer die niemand wil begrijpen.

Ja, dan gaat het dus mis met max. 3% [CAGR] stijging per jaar (variabele kWh tarief exclusief alle andere bagger). Zonder garantie op continuïteit...

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 12-10-2012 20:00 . Reden: quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Crxtreem
DC1 en DC2 lopen qua intern naar de kast van de omvormer
de omvormerkast heeft verbinding met de aardraad van je AC aansluiting
daar je DC2 wel goed werkt ook op beide strings is de aarding van DC2 en derhalve van je omvormkast ( body ) in orde

helaas heb je geen ruimte om de dc1 aarde te verbinden met de dc2
tenzij je de kap eraf haalt , maar dan zou ik toch gewoon de leverancier bellen voor garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Vergeet ook eenmalige administratiekosten niet. Liggen tussen de 121 en 529 Euro, afhankelijk van het gekozen pakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bron: budgetneutraal
Te veel stroom opgewekt; geld terug?
Dat klopt, als u meer elektriciteit opwekt dan u zelf verbruikt, kunt u toestemming vragen om deze energie aan uw energieleverancier te leveren. Dit levert u geld op, wij adviseren u graag.
=====================
als het als gebeurt dan is het 7 cent de kwh niet 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Zo, alles is binnen.

6 oktober offerte getekend, 9 oktober geleverd!!
6 oktober subsidie ingediend, 11 oktober bevestiging dat hij is toegekend!!

Nu nog wachten op droog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Inmiddels hebben 2 collega's van mij ook PV.
De een heeft 2000 Wp, de ander 3500 Wp.
Er zijn al aardig wat enthousiastelingen dus daar gaat zeker nog wat bijkomen.
Inmiddels een afspraak gemaakt met de directeur om samen de Tegenlichtreportage "here comes the sun" te gaan kijken.
Daarna maar eens een afspraak maken om "Power to the people" te gaan kijken.

En dat bij een bedrijfsonderdeel van een ketelbouwer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonnepanelen:
Ik zat net de energienota van mijn vriendin door te nemen en snapte er geen snars van dat ze 320 euro voordeel kreeg.
In het kort komt het hier op neer:

Belasting voordeel:
Bij een verbruik van minder dan 500Kwh per jaar krijg je van de overheid een: “Vermindering Energiebelasting”
van rond de 385 Euro terug!

Bron:
http://www.energieleveran...skorting-energiebelasting
https://forum.eneco.nl/se...ve-energiebelasting-4255/

Conclusie:
Er zijn dus minimaal drie voordelen mbt Z-panelen:
1. Belastingvoordeel (Investering verbetering huis).
2. 650,- Subsidie
3. 385 Euro per jaar minder belasting (Als je verbruik onder de 500 Kwh komt).

zijn er nog meer voordelen te noemen behalve dat het leuk is.. :-)

wat betreft punt3:
@Zonnigtype, je hebt gelijk, iedereen die aangesloten is en valt binnen de categorie verblijfsfunctie krijgt een volledige heffingskorting. Of je nu wel of niet veel gas&electriciteit verbruikt. Dus punt 3. moet weg.

Ik had eea te snel in mijn voordeel gelezen :-)

Groeten,

your2power

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Waar vind je die voorwaarde van 500kWh? Volgens mij krijgt iedereen die heffingskorting gewoon.

Die poster in dat forum meldt alleen dat als je minder dan 500kWh verbruikt, je zelfs een negatieve rekening hebt, inclusief de netwerkkosten. Dit is afhankelijk van je leverancier bij 600 soms ook al het geval. Maar die heffingskorting krijgt iedereen gewoon.

Aftrekken verbetering eigen huis kan ik ook nergens vinden trouwens. Heb je een bron? Edit: zo te zien alleen als je een hypotheek neemt om de panelen te bekostigen. Bij uit eigen zak betalen dus niet.

En die 650 subsidie is de maximale subsidie. Dan moet je dus een systeem van €4333 kopen, wat lang niet iedereen doet natuurlijk.

[ Voor 93% gewijzigd door woekele op 12-10-2012 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:12

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Inderdaad, gewoon de belastingvermindering op energiebelasting. Geldt voor (bijna) iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 20:09:
Zonnepanelen:
Ik zat net de energienota van mijn vriendin door te nemen en snapte er geen snars van dat ze 320 euro voordeel kreeg.
In het kort komt het hier op neer:

Belasting voordeel:
Bij een verbruik van minder dan 500Kwh per jaar krijg je van de overheid een: “Vermindering Energiebelasting”
van rond de 385 Euro terug!

Bron:
http://www.energieleveran...skorting-energiebelasting
https://forum.eneco.nl/se...ve-energiebelasting-4255/

Conclusie:
Er zijn dus minimaal drie voordelen mbt Z-panelen:
1. Belastingvoordeel (Investering verbetering huis).
2. 650,- Subsidie
3. 385 Euro per jaar minder belasting (Als je verbruik onder de 500 Kwh komt).

zijn er nog meer voordelen te noemen behalve dat het leuk is.. :-)

Groeten,

your2power
Ben benieuwd of topic starter daar dezelfde Sjoerdsma is die zich van het elektriciteitsnet heeft laten afsluiten, en een giga accubank in zijn bijkeuken heeft staan in Castricum...

http://www.google.nl/url?...LMcj-zPo2EHOvqMmz98FgXDvg

Teruggave heeft geen drol met de leverancier te maken. Het is een overheids"uitkering" die in het leven is geroepen om "de hoge kosten voor elektra EN gas (jawel!) te reduceren". Een beetje vergelijkbaar met de 100 kWh die per persoon in Vlaanderen gratis wordt weggegeven (bovenop basisvergoeding 100 kWh per gezin, zie VREG). Alleen op een totaal andere wijze.

Onafhankelijk wat je doet, of je 1 kWh verbruikt, of 9.999 kWh: je krijgt die "teruggavepost energiebelasting" terug. Heeft niets met je verbruik te maken.

Momenteel is met het 21% BTW tarief de all-in vergoeding op jaarbasis 385,53 Euro (ex BTW is de post EUR 318,62). Per dag komt dat neer op (schrikkeljaar) 385,53/366 = EUR 1,0534 incl. BTW (EUR 0,8705 ex BTW/dag), tussen 1 okt. en 31 dec. Dat bedrag moet dus gaan terugkomen op je nota gedeelte wat in die periode zou moeten worden gespecificeerd (afwachten wat er van gaat worden per 1 jan. 2012). Houdt er rekening mee dat er een "gemiddeld dagtarief over meerdere tariefperiodes" zal kunnen verschijnen op een nota. Als per 1 januari die teruggavepost wijzigt, en er valt een deel van je verbruiksperiode in 2013 en het grootste deel in 2012, kun je met drie tarieven te maken gaan krijgen. Teruggavepost/dag tot en met 30 sep. 2012, idem 1 okt. - 31 dec., en weer een apart daggemiddeld tarief vanaf 1 januari 2013.

Ook huishoudens zonder gasaansluiting maar met elektra krijgen die teruggavepost via de nota van de leverancier van het Ministerie van Financiën. Wel gif: sinds 1 januari 2009 is die post (ex BTW) niet meer gewijzigd. Maar het capaciteitstarief wat de per 1-1--2009 fors verhoogde heffing had moeten compenseren is sindsdien alleen maar hoger geworden. Ergo: de teruggavepost compenseert die verhogingen voor het capaciteitstarief van netbeheer niet meer. We worden dus belazerd. Zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als het salderen door verenigingen van huurders algemeen goed wordt hoe gaat dat dan met jou PV set op het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 21:36:
Als het salderen door verenigingen van huurders algemeen goed wordt hoe gaat dat dan met jou PV set op het dak?
Is een particulier initiatief, heeft niks met een "collectief systeem" te maken. Er staan wel 6 panelen voor de gemeenschappelijke voorzieningen (648 Wp, op een - tijdje geleden vervangen - Soladin"600"), maar die zijn via een unieke constructie eigendom geworden van de verhuurder (overdracht: 1 Euro, wij: alle opbrengsten van dat systeempje, heeft zichzelf al lang terugverdiend).

* edit *
Donner und Blitze hiero...

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 12-10-2012 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:12:

Is een particulier initiatief, heeft niks met een "collectief systeem" te maken.
Dat weet ik maar je kunt rare toestanden gaan krijgen als de rest van de bewoners ook een stukje van het gemeenschappelijke dak gaan opeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:21:
[...]

Dat weet ik maar je kunt rare toestanden gaan krijgen als de rest van de bewoners ook een stukje van het gemeenschappelijke dak gaan opeisen.
Ik denk dat dat wel zal gaan meevallen. Want dan zullen ze toch echt zelf ook iets moeten gaan doen. Dat zie ik hier niet zo snel gebeuren. Heb hier zo'n beetje alles getrokken. En dat weten ze donders goed... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik hoop het voor je _/-\o_
Woningbouwverenigingen kunnen wat dat betreft rare sprongen maken.
Er stond recent hier een stuk in de krant dat ze verwachten dat de energienota in de toekomst wel eens hoger kan gaan worden dan de huur.
Om betalingsproblemen bij het betalen van de huur te voorkomen willen ze er voor zorgen dat door al dan niet collectieve energiebesparingsmaatregelen (isolatie, PV, zonneboiler etc) de energienota zo laag mogelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:38:
Ik hoop het voor je _/-\o_
Woningbouwverenigingen kunnen wat dat betreft rare sprongen maken.
Er stond recent hier een stuk in de krant dat ze verwachten dat de energienota in de toekomst wel eens hoger kan gaan worden dan de huur.
Om betalingsproblemen bij het betalen van de huur te voorkomen willen ze er voor zorgen dat door al dan niet collectieve energiebesparingsmaatregelen (isolatie, PV, zonneboiler etc) de energienota zo laag mogelijk wordt.
Meeste mensen verbruiken hier matig, dus dat zie ik hier echt niet gebeuren. Als ze iets willen gaan doen aan "energielasten" mogen ze eerst de vastrechten stadswarmte aan gaan pakken. Dat is het enige wat echt onacceptabel blijft. Maar ja, Vattenfall monopolie hè? Daar heeft Portaal helemaal geen zin in, in zo'n confrontatie. Warmtewet is nog steeds niet in functie (en is een gedrocht waar niemand nog energie in wil steken, zelfs EL&I niet...).

* edit *
Tijdens de dakrenovatie, oktober 2010, hebben de klojo's van de aannemers de mechanische ventilatie units verziekt (doorgezaagd en met tape weer terug geplaatst). Heeft de verhuurder niks tegen gedaan. Alleen als er iemand klaagt over slechte ventilatie en die klacht wordt gegrond verklaard, wordt op mijn uitdrukkelijke verzoek, een DC unit geplaatst. Eerder niet. Geeft een beetje de interesse in verduurzaming aan bij de verhuurder ("ja, moet uit apart vervangingspotje komen, gaan we niet in een keer allemaal doen", dat soort opmerkingen...).

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 12-10-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:54
zonnigtype schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 22:45:
[...]
Warmtewet is nog steeds niet in functie (en is een gedrocht waar niemand nog energie in wil steken, zelfs EL&I niet...).
??
De novelle ligt nog bij de tweede kamer en er wordt nog aangesleuteld

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:07:
[...]

??
De novelle ligt nog bij de tweede kamer en er wordt nog aangesleuteld
(off-topic)

Wordt al tig jaar "aan gesleuteld". Zo'n beetje alle gebruikersgroepen, sommigen daarvan met ingenieurs die goed weten waar ze het over hebben, zien het nog steeds als een gedrocht die NIET de belangen van de warmte"gebruikers" vooropstelt. Wat wel degelijk de uitdrukkelijke bedoeling van die Wet was.

Pagina: 1 ... 170 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.