8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Vandaag een offerte ontvangen voor het plaatsen van 24 zonnecollectoren (Solar Frontier SF155-S) + Aurora PVI-4.2OUT-S omvormer + montage (clickfit landscape en portrait + bekabeling en volledige installatie (incl. extra groep) voor een bedrag van € 9.014,74. (zonder subsidie). Is dit een goede prijs? Voor mij dan? Of een goede prijs voor de leverancier?
Jaarverbruik (want ik wil zoveel mogelijk mijn verbruik dekken is ca. 4800 KwH)
Maar niet voor 2,43 euro per Wp!Le coq sportif schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:04:
Ik vind de "black" panelen van Solar Frontier wel erg mooi en de specificatie spreken mij ook erg aan!
Canadian Solar niet wat?
[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 13-10-2012 00:06 ]
155 Wattpiekers Solar Frontier (dochter Shell) is wel state of the art in dunnelaag technologie. Rendement 12,6%, beter dan mijn ouwe Shell Solar kristallo's. Op de datasheet die ik van de Energiebeurs meenam staat zelfs al een 160 Wp exemplaar aangekondigd op dezelfde oppervlakte. Rendement verwacht: 13%. Dat is big business in de PV-business...Rukapul schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:54:
En als je je eigen verbruik zoveel mogelijk wil dekken dan kun je toch beter panelen nemen met hogere opbrengst (Wp) per oppervlak?
Vergeet ook niet: prima temperatuur coëfficiënt. En (hier nog niet goed begrepen, maar ze claimen het): "light soaking effect raises output after installation"...
Ik zeg: wie niet waagt, die niet wint. Solar Frontier heeft een zeer stevige reputatie opgebouwd (waar de concurrentie zeer jaloers naar kijkt), en het lijkt mij heel erg leuk als naast Herberg PV er nieuwe mensen komen om dat concept hier eens goed te testen aan de 'ollandsche veldcondities.
2,42 Eur/Wp all-in is nou ook weer niet zo vreselijk "duur". Pioniers zullen we altijd nodig hebben. Nu hebben we andere pioniers nodig dan halve zolen zoals ondergetekende twaalf jaar geleden de nek in de (OK4) strop staken. Toch?
@Le coq: "van mij mag je"...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Euh, 155Wp op 1,257x 977mm oftewel 126Wp/m2 als ik de datasheet mag geloven. Met hetzelfde gemak haal je 240Wp op 1.64x0.99m oftewel 148Wp/m2. Of 190Wp op 1.50x0.80m oftewel 158Wp/m2.zonnigtype schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:10:
[...]
155 Wattpiekers Solar Frontier (dochter Shell) is wel state of the art in dunnelaag technologie. Rendement 12,6%, beter dan mijn ouwe Shell Solar kristallo's. Op de datasheet die ik van de Energiebeurs meenam staat zelfs al een 160 Wp exemplaar aangekondigd op dezelfde oppervlakte. Rendement verwacht: 13%. Dat is big business in de PV-business...
Allemaal goed en wel, maar dan moet je het niet om het geld doenVergeet ook niet: prima temperatuur coëfficiënt. En (hier nog niet goed begrepen, maar ze claimen het): "light soaking effect raises output after installation"...
Ik zeg: wie niet waagt, die niet wint. Solar Frontier heeft een zeer stevige reputatie opgebouwd (waar de concurrentie zeer jaloers naar kijkt), en het lijkt mij heel erg leuk als naast Herberg PV er nieuwe mensen komen om dat concept hier eens goed te testen aan de 'ollandsche veldcondities.
2,42 Eur/Wp all-in is nou ook weer niet zo vreselijk "duur". Pioniers zullen we altijd nodig hebben. Nu hebben we andere pioniers nodig dan halve zolen zoals ondergetekende twaalf jaar geleden de nek in de (OK4) strop staken. Toch?
@Le coq: "van mij mag je"...
Wat nu te doen? Wachten op betere tijden? Zouden de panelen de komende tijd nog gaan zakken?
Yup, maar karakteristieken zijn natuurlijk heel anders, dunnelaag zou het goed doen bij bewolkt weer, is ook een overweging, net als de betere temperatuur coëfficiënt (moet het hier natuurlijk wel lekker warm worden in de zomer...).Rukapul schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:16:
[...]
Euh, 155Wp op 1,257x 977mm oftewel 126Wp/m2 als ik de datasheet mag geloven. Met hetzelfde gemak haal je 240Wp op 1.64x0.99m oftewel 148Wp/m2. Of 190Wp op 1.50x0.80m oftewel 158Wp/m2.
Misschien is dat niet de enige reden...Allemaal goed en wel, maar dan moet je het niet om het geld doen
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Als je de ruimte hebt zou ik ook niet weten waarom niet. En als je het er voor over hebt en jij zelf het idee hebt dat het een redelijke offerte is (vertrouwen leverancier e.d.) zou ik het gewoon in overweging nemen.
Ik ben op zoek naar een montage systeem om totaal 11 Panasonic H250 panelen te monteren op een plat dak met een minimum aan ballast en dito afmetingen. Deze panasonic panelen zijn kleiner dan gebruikelijk. (861mmx1610mm)
Montage is landscape: 1 rij van 5, 1 rij van 4 en 2 los.
Wie heeft er ideeën?
3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike
Ik denk zo dat het systeem niet bepalend is voor de hoeveelheid ballast, toch? Bovendien lijkt de hoeveelheid ballast me nou niet echt iets om op te bezuinigen - zo duur zijn die betontegels niet. Of is het dak niet stevig genoeg?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Heb je wellicht een schets met beschikbare ruimte, maten etc (sketchup), wellicht dat er nog goede andere alternatieven zijn om zoveel mogelijk jaarverbruik te dekken?Le coq sportif schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 23:41:
Hallo,
Vandaag een offerte ontvangen voor het plaatsen van 24 zonnecollectoren (Solar Frontier SF155-S) + Aurora PVI-4.2OUT-S omvormer + montage (clickfit landscape en portrait + bekabeling en volledige installatie (incl. extra groep) voor een bedrag van € 9.014,74. (zonder subsidie). Is dit een goede prijs? Voor mij dan? Of een goede prijs voor de leverancier?
Jaarverbruik (want ik wil zoveel mogelijk mijn verbruik dekken is ca. 4800 KwH)
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Nou, dat is ook weer een beetje overdreven. Ik heb een jaar terug ook goed naar deze panelen gekeken, maar kreeg geen reactie van de leverancier dus ben verder gaan kijken.Le coq sportif schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 00:24:
Helemaal waar, maar zie ook wat "Zonnigtype" hierover zegt. Temperatuur coëfficiënt is ook een plus alsmede het feit dat ze bij bewolkt weer het nodige Watt's opwekken! Ik heb de indruk dat dit CIS paneel toch met kop en schouders uitsteekt t.o.v. de Mono- en poly- modellen!? Maat met een prijskaartje.....
Als je de SF-155 vergelijkt met andere goede panelen kom je tot de volgende + en - lijst:
- Kleine panelen, daardoor relatief veel montagemateriaal en uren nodig
- Lage Wp per vierkante meter (-26% tov goede mono)
- Hoge prijs van paneel zelf
+ Hoge opbrengst per Wp in een jaar (volgens fabrikant: ca. +10%)
+ Mooi
Als je dat bekijkt met je offerte kan ik niet anders concluderen dat je meer vierkante meters nodig hebt voor je opbrengst, en dat de prijs relatief hoog is.
Waarom geen zwarte panelen van ander merk? kan je nog wat meer kopen voor het zelfde geld en dekt dan zeker je verbruik.
@zonnigtype
Module efficentie van mono panelen is toch al 16% of iets in die buurt, lopen deze dan niet achter t.o.v de mono's?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
ben benieuwd
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
http://www.google.nl/url?...8SpD3t41OSkaYQnIZJ_oamkrw
liefst in nederland maar als het niet anders kan mag het ook buitenland.
[ Voor 30% gewijzigd door Rol-Co op 13-10-2012 10:10 ]
Verwijderd
Je hebt gelijk, iedereen die aangesloten is en valt binnen de categorie verblijfsfunctie krijgt een volledige heffingskorting. Of je nu wel of niet veel gas&electriciteit verbruikt.
Ik had eea te snel in mijn voordeel gelezen :-)
Groeten your2power.
(Moet wel op mijn conclusies letten).
Het is niet om zuinig te willen doen, ik heb een oud huis, met houten balken onder het dak. Ik wil hierom het dak niet te veel belasten met extra gewicht.thunder7 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 08:38:
Schroef ze plat aan het dak - dan heb je het minimum aan ballast.
Ik denk zo dat het systeem niet bepalend is voor de hoeveelheid ballast, toch? Bovendien lijkt de hoeveelheid ballast me nou niet echt iets om op te bezuinigen - zo duur zijn die betontegels niet. Of is het dak niet stevig genoeg?
Maar ik zit meer met de afwijkende afmetingen van de panelen. En zoek eigenlijk een mooi uitziend en gestroomlijnd montage systeem:
http://www.solarclarity.b...flatfix-light-montage.jpg
Dit systeem zit aan de zijkanten en achterkant dicht, waardoor wind er weinig grip op heeft en daardoor minder ballast nodig heeft. Alleen passen mijn panelen niet hierop
3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike
Verwijderd
We willen 2200 wp op het dak zetten aan zonnepanelen, mag dan de omvormer op de zolder op een WCD waarop weer 2x 16A groep wordt gezet, die vervolgens dan weer naar de meterkast gaat waar een zwaardere groep in gaat? (dus alles blijft in de meterkast mijns inziens op 1 groep?) De bestaande groep wordt nu gebruikt voor de gehele bovenverdieping (inclusief een zo nu en dan strijkijzer...)
Of beter alles via een loze leiding (wat meer breek/hak werk en rare draden door het huis veroorzaakt?)
mag dit volgens NEN1010 en kan iedereen dit zomaar aansluiten ook niet erkende installateurs?
Neen, een 2200Wp installatie (met omvormer) moet op een aparte groep zonder WCD zodat er geen andere apparaten op aangesloten kunnen worden.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:15:
Wij hebben weinig verstand van elektra en hebben daarom de volgende vraag:
We willen 2200 wp op het dak zetten aan zonnepanelen, mag dan de omvormer op de zolder op een WCD waarop weer 2x 16A groep wordt gezet, die vervolgens dan weer naar de meterkast gaat waar een zwaardere groep in gaat? (dus alles blijft in de meterkast mijns inziens op 1 groep?) De bestaande groep wordt nu gebruikt voor de gehele bovenverdieping (inclusief een zo nu en dan strijkijzer...)
Of beter alles via een loze leiding (wat meer breek/hak werk en rare draden door het huis veroorzaakt?)
mag dit volgens NEN1010 en kan iedereen dit zomaar aansluiten ook niet erkende installateurs?
Neen, het is niet toegestaan 2 verschillende groepen door 1 leiding te leggen.
Het idee om een 25A zekering in de meterkast te maken en daar dan deze groep op aan te sluiten is een heel slecht idee. De vuistregel is niet meer dan 16A door een 2.5mm2 kabel.
Aarding van de omvormer is verplicht.
Ja, er zal dus een nieuwe groep in de meterkast moeten komen, expliciet voor de omvormer.
Let wel, dit mag ook een 3x2.5mm2 buitenkabel zijn, dit hoeft dus niet noodzakelijk een ingevreesde leiding te zijn. Veel installaties gebruiken deze methode.
Zie ook mijn installatie logje over hoe zo iets in zijn werk gaat. Ik heb het zelf gedaan maar wel 9 jaar elektrotechniek gedaan. Dat maakt het een iets ander verhaal. http://iserv.nl/files/pics/solar/
[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 13-10-2012 12:30 ]
Twee verschillende groepen door 1 leiding mag inderdaad niet.
[ Voor 26% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-10-2012 12:35 ]
Ideeën zat hier, heb dit ; http://www.arrowsol.nl/bouwkundigemontage.html nog nooit in de praktijkhors0125 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:49:
[...]
Het is niet om zuinig te willen doen, ik heb een oud huis, met houten balken onder het dak. Ik wil hierom het dak niet te veel belasten met extra gewicht.
Maar ik zit meer met de afwijkende afmetingen van de panelen. En zoek eigenlijk een mooi uitziend en gestroomlijnd montage systeem:
http://www.solarclarity.b...flatfix-light-montage.jpg
Dit systeem zit aan de zijkanten en achterkant dicht, waardoor wind er weinig grip op heeft en daardoor minder ballast nodig heeft. Alleen passen mijn panelen niet hierop
gezien maar kan best goed werken en heeft geen ballast nodig.
De bestaande groep wordt ook gebruikt voor de bovenverdieping, en mag niet met meer. Dan 16 ampere worden afgezekerd. Of alles moet middels de 2x 16 ampere op zolder gescheiden worden. Je zou daar nog 2x10 ampere van kunnen maken. Dat is ook nog 2200 watt bij 220 volt.dan heb je tenminste nog wat selectiviteit.Speksteenkachel schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:34:
Als er maar 1 enkele wcd op de groep zit waarin de omvormer wordt geprikt mag dat best.
Twee verschillende groepen door 1 leiding mag inderdaad niet.
Verwijderd
optie 1

- 10 x Mono panelen: Yingli YL265C-30B (2650Wp)
- SMA SB2500TLST-21 of SB2500HF-30
- Prijs / Wp (incl. platdak montagemateriaal, excl. montage); €1,66 / Wp

- 9 x Suntech superPoly STP305-24/Vd (2745 Wp)
- Prijs / Wp (incl. platdak montagemateriaal, excl. montage); €1,69 / Wp
Ik wil gebruik maken van Optitrack omdat in de wintermaanden ik toch beperkt last heb van schaduw door de airco unit en dakkoepel op het dak.
Vragen:
- Welke optie 1 of 2 heeft jouw voorkeur
Dat mag dus niet. De wcd is een aftakking van de groep op de verdieping. De groep voor de verdieping mag met een maximale zekering van 16 ampere afgezekerd worden. Verzwaren kan dus niet op die groep.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:25:
Als ik het goed begrepen heb, wordt de WCD er vanaf gehaald (die op een groep zit voor de hele bovenverdieping) en dan wordt daat 2x 16A groep opgezet. De bestaande groep in de meterkast zou dan worden verzwaard, maar kan dat dan?
Het heeft ook geen enkele zin er twee 16 ampere schakelaars op te zetten. Het voegt qua veiligheid niets toe, slechts dat wanneer de omvormer te veel ampere trekt gaat die zekering er uit, en niet ook de verdieping. Maar dan alleen als de zekering van de hele groep voor de verdieping en zolder er niet eerder de brui aan geeft.
Je hebt dus een apparte groep en leiding nodig. Dat mag dus ook zon grijze drieaderige kabel zijn, die je ergens langs laat lopen waar het je het beste uitkomt.
Als de aircounit aan de buitengevel opgehangen kanworden heb je er geen schaduw meer van. Dat levert, met of zonder optitrack meer op dan met de schaduw.jschoorl2 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:30:
Ik heb inmiddels een aantal offertes gekregen en heb de keuze uit
optie 1
[afbeelding]optie 2
- 10 x Mono panelen: Yingli YL265C-30B (2650Wp)
- Prijs / Wp (incl. platdak montagemateriaal, excl. montage); €1,66 / Wp
[afbeelding]Het plat dak heeft een beschikbare afmeting van 3.55 x 8.00 mtr en de korte kant heeft een zuid oriëntatie (-5 graden). Het dak ligt op een tweede verdieping De panelen wil ik plaatsen onder een hoek van 15 graden en zullen dus niet erg zichtbaar zijn vanaf de grond.
- 9 x Suntech superPoly STP305-24/Vd (2745 Wp)
- Prijs / Wp (incl. platdak montagemateriaal, excl. montage); €1,69 / Wp
Ik wil gebruik maken van Optitrack omdat in de wintermaanden ik toch beperkt last heb van schaduw door de airco unit en dakkoepel op het dak.
Vragen:
- Welke optie 1 of 2 heeft jouw voorkeur
Waarom geen kabelgootje over de muur omhoog?Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:15:
Wij hebben weinig verstand van elektra en hebben daarom de volgende vraag:

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb er 1 gehaald voor mijn zonnepanelen, echter het amperage wordt gemeten, echter het wattage niet. Dit blijft op iets van 7000watt staan en veranderd maar weinig. Weet iemand ook of de draden om te draaien zijn? zoals bij andere meters...
bla?
Klopt, heb echter vezelplaten aan de muur, hierop is het lastig om een goede draagconstructie te bevestigen. Optioneel kan hij nog naar de grond verhuizen, maar wil het eerst eens zo gaan proberen.engelbertus schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:24:
[...]
Als de aircounit aan de buitengevel opgehangen kanworden heb je er geen schaduw meer van. Dat levert, met of zonder optitrack meer op dan met de schaduw.
Verwijderd
Vraag is of ie ook de power factor meeneemt in de berekeningen, vermoed van niet. Bij de Steca's hier varieert de powerfactor behoorlijk, met name als de panelen weinig opleveren staat die op 0,5 (waardoor een domme meter er 50% naast zit).Q-bone schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 15:06:
Heeft iemand de energiemeter van de Aldi al gechecked? deze week in de aanbieding voor 11,99.
Ik heb er 1 gehaald voor mijn zonnepanelen, echter het amperage wordt gemeten, echter het wattage niet. Dit blijft op iets van 7000watt staan en veranderd maar weinig. Weet iemand ook of de draden om te draaien zijn? zoals bij andere meters...
Ik vraag me opeens wel af hoe het zit met de power factor en terugleveren
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 15:56 ]
ik ga 10 panelen op garage zetten daar heb ik 1 groep naar, de garage die met 16a is afgezekerd.engelbertus schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:21:
[...]
Dat mag dus niet. De wcd is een aftakking van de groep op de verdieping. De groep voor de verdieping mag met een maximale zekering van 16 ampere afgezekerd worden. Verzwaren kan dus niet op die groep.
Het heeft ook geen enkele zin er twee 16 ampere schakelaars op te zetten. Het voegt qua veiligheid niets toe, slechts dat wanneer de omvormer te veel ampere trekt gaat die zekering er uit, en niet ook de verdieping. Maar dan alleen als de zekering van de hele groep voor de verdieping en zolder er niet eerder de brui aan geeft.
Je hebt dus een apparte groep en leiding nodig. Dat mag dus ook zon grijze drieaderige kabel zijn, die je ergens langs laat lopen waar het je het beste uitkomt.
Nu ga ik waar de kabel de schuur in komt een sub groepenkast zetten met een 6amp zekekering voor de garage en 10a voor de zonnepanelen en volgens mij mag dat ook wel een 16a zijn.
Omdat deze zekering niet hoger is dan de hoofd zekering.
dat is een prima oplossing!SpikeHome schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 17:25:
[...]
ik ga 10 panelen op garage zetten daar heb ik 1 groep naar, de garage die met 16a is afgezekerd.
Nu ga ik waar de kabel de schuur in komt een sub groepenkast zetten met een 6amp zekekering voor de garage en 10a voor de zonnepanelen en volgens mij mag dat ook wel een 16a zijn.
Omdat deze zekering niet hoger is dan de hoofd zekering.
Ik wil graag zonnepanelen op ons dak, mede omdat onze warmtepomp zo`n 3000 KWh per jaar verstookt.
Ons huis heeft een plat dak, maar de zolder bestrijkt niet de volledige oppervlakte van de woning.
Zie foto (wij wonen NIET op de hoek).

Ik wilde in eerste instantie dus alleen het dak van de zolder gebruiken voor de panelen.
Dit dak is ongeveer 7,1 meter bij 6,4 meter breed. Tussen de woningen zitten er geen scheidingen wat betreft opstaande muurtjes ofzo maar de voor en achterzijde hebben een opstaande rand van ongeveer 30 cm (waarschijnlijk voor water e.d.)
Gezien het dak nogal hoog is wilde ik de panelen onder een hoek van 20 graden installeren (ten opzicht van de ideale 35 graden scheelt dit kwa opbrengst bijna niets).
Maar hoeveel afstand moet ik dan houden tussen de panelen? als ik me aan de regel hou van 2x breedte van paneel kan ik bijna niets kwijt op ons dak. Verder hebben wij nog die opstaande rand en 2 pijpen op het dak van ongeveer 50cm hoog. hoeveel afstand zou ik hier van af moeten blijven?
eigenlijk wilde ik dit zo doen:

Maar ik ben bang dat dit te dicht op elkaar ligt? Er zit nu namelijk 1 meter tussen de panelen en de eerste rij ligt 10 cm van de opstaande rand af.
Eventueel zou ik alle panelen natuurlijk 30 cm omhoog kunnen halen ivm met de opstaande rand, maar dat lijkt me veel werk en vrij gevaarlijk voor de wind die er dan onder kan komen.
Ik hoor graag hoe jullie hier over denken, alvast bedankt!
dat is een goeie oplossing, en zoals een onderverdeling ook bedoeld is, dus de kabel van de ene installatie kast naar de andere wordt dus niet voor nog iets anders gebruikt.
je zou er theoretisch een 1 ampere in kunnen doen, maar dan heb je geen selectivieit meer, maar volgens sommige anderen is selectiviteit ook geen verplichting, het is alleen wel zo comfortabel om te weten dat deze er eerder uit klapt dan de zekering in de meterkast. omdat het niet de bedoeling is dat er meerderr groepen die appart afgezekerd zijn, er door toedoen van 1 apparaat op een andere rgoep, ook uit gaan.
inien het bijvoorbeeld verlichting betreft kan dat toch wel erg vervelend zijn als er midden in de nacht iets gebeurt en je moet alles op de tast gaan doen.
in jou geval kun je kijken wat voor hoofdzekering je hebt, en de zkering voor de groep aar de garagae uitvoeren in 25 ampere. dan heb je nog iets van selectiviteit als je een 16 ampere sekering zou plaatsen.
De benodigde afstand tussen de panelen hangt sterk af van de hoek waaronder je ze plaatst.
Als de hoek vrij klein is komen de panelen niet erg hoog en werpen ze dus weinig schaduw.
Veel minder als een graad of 20 zou ik niet gaan ivm met het eventueel schoonspoelen van de panelen door de regen. Of de afstand tussen je panelen voloende is durf ik eigenlijk niet te zeggen. Misschien zijn hier mensen die daar meer ervaring mee hebben?
Schaduw op je panelen wil je echt wel minimaliseren zover dat mogelijk is. Schaduw op 1 paneel verlaagt de opbrengst voor heel de string. Kortom blijf voldoende weg bij pijpjes/opstaande dakranden enz. Misschien is het een optie de dakdoorvoeren te verplaatsen of in te korten?
Hoe staan de panelen gepositioneerd? Hoe meer op het zuide hoe beter, als hoef je echt niet perfect op het zuiden te zitten. Zelfs met panelen op het oosten of westen zijn leuke opbrengste te behalen zoals sommige forumleden hier bewijzen. sorry ik zie nu pas de noordpijl op je tekening

[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 13-10-2012 18:56 ]
Ja, ons dak ligt precies op het zuiden, die mazzel hebben we wel.
Volgens de constructietekeningen die ik gezien heb van verschillende platdak-beugels, zouden panelen van 1 meter breed ongeveer 40 cm omhoog staan bij een hoek van 20 graden.
Als er pijpen en dergelijke uit het dak steken, wordt er vaak gezegd dat je daar 2x de hoogte vanaf moet blijven.
Als ik deze berekening ook zou loslaten op de panelen, dan zou 80 cm afstand zelfs voldoende zijn.
Het zou mooi zijn als er hier een programma o.i.d. voor was, waarmee je schaduw-val kunt berekenen.
Misschien komt het ooit nog in sunny design
Verder lijkt het me niet verstandig om pijpen te gaan verleggen, gezien het dak van beton is.
Misschien moet ik gewoon een paneel minder nemen om wat meer ruimte er omheen te laten.
Ik ben inderdaad benieuwd naar ervaringen van anderen.
Prijs (juli) was €6600 incl BTW, ex montage. Dus grofweg €2,9 /Wp. Daar gaat de subsidie nog vanaf.
Jouw prijs is dus beter, want inclusief montage.
Ik heb die panelen gekozen voor de eigenschappen met diffuus licht. Veel schaduw hier.
Panelen liggen nu twee maanden dus te kort om iets te zeggen over de eigenschappen. Maar er komen op dit moment zoveel goedkope aanbiedingen langs dat ik me wel eens afvraag......
Panelen zijn wel mooi (maar daar zie ik op mijn plat dak niets van).
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Je zou ook kunnen denken aan 2 dubbele rijen van elk 8 panelen mbv dit,robindk schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:05:
Hallo vrienden van de zon.
Ik wil graag zonnepanelen op ons dak, mede omdat onze warmtepomp zo`n 3000 KWh per jaar verstookt.
Ons huis heeft een plat dak, maar de zolder bestrijkt niet de volledige oppervlakte van de woning.
[afbeelding]
Ik wilde in eerste instantie dus alleen het dak van de zolder gebruiken voor de panelen.
Dit dak is ongeveer 7,1 meter bij 6,4 meter breed. Tussen de woningen zitten er geen scheidingen wat betreft opstaande muurtjes ofzo maar de voor en achterzijde hebben een opstaande rand van ongeveer 30 cm (waarschijnlijk voor water e.d.)
Gezien het dak nogal hoog is wilde ik de panelen onder een hoek van 20 graden installeren (ten opzicht van de ideale 35 graden scheelt dit kwa opbrengst bijna niets).
Maar hoeveel afstand moet ik dan houden tussen de panelen? als ik me aan de regel hou van 2x breedte van paneel kan ik bijna niets kwijt op ons dak. Verder hebben wij nog die opstaande rand en 2 pijpen op het dak van ongeveer 50cm hoog. hoeveel afstand zou ik hier van af moeten blijven?
[afbeelding]
Maar ik ben bang dat dit te dicht op elkaar ligt? Er zit nu namelijk 1 meter tussen de panelen en de eerste rij ligt 10 cm van de opstaande rand af.
Eventueel zou ik alle panelen natuurlijk 30 cm omhoog kunnen halen ivm met de opstaande rand, maar dat lijkt me veel werk en vrij gevaarlijk voor de wind die er dan onder kan komen.
http://www.arrowsol.nl/PDF/Arrowsol_Triangle_XL.pdf systeem
van deze site, http://www.arrowsol.nl/datasheets.html
dan zijn al je schaduw problemen foetsie.
En dat rekentooltje, dat is er natuurlijk al:
http://www.eclecticsite.be/zonP/afstand_panelen.htm
[ Voor 35% gewijzigd door teacher op 13-10-2012 20:05 ]
Wise enough to play the fool
Zuid is leuk maar als ik zo'n plat dak had ging ik voor de oost-west setup, in de zomer van heel vroeg tot heel laat opbrengst en veel minder last van de schaduwen van andere panelen. Gewoon rijen maken met de hoge kanten tegen elkaar, 2 strings op een inverter met 2 trackers.robindk schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 19:19:
Bedankt voor je reactie Lithoijen.
Ja, ons dak ligt precies op het zuiden, die mazzel hebben we wel.
Volgens de constructietekeningen die ik gezien heb van verschillende platdak-beugels, zouden panelen van 1 meter breed ongeveer 40 cm omhoog staan bij een hoek van 20 graden.
Als er pijpen en dergelijke uit het dak steken, wordt er vaak gezegd dat je daar 2x de hoogte vanaf moet blijven.
Als ik deze berekening ook zou loslaten op de panelen, dan zou 80 cm afstand zelfs voldoende zijn.
Het zou mooi zijn als er hier een programma o.i.d. voor was, waarmee je schaduw-val kunt berekenen.
Misschien komt het ooit nog in sunny design![]()
Verder lijkt het me niet verstandig om pijpen te gaan verleggen, gezien het dak van beton is.
Misschien moet ik gewoon een paneel minder nemen om wat meer ruimte er omheen te laten.
Ik ben inderdaad benieuwd naar ervaringen van anderen.
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2012 20:54 ]
Bovendien wil je bij een oost of west opstelling de hoek steiler hebben ivm de lager staande zon. wat dus ook weer extra schaduw en dus ruimtekost, zeker rekening houdend met de opstaande randen van het dak.
Als je kunt kiezen, tussen zuid of een oost west opstelling zou ik gaan voor zuid (tenzij mijn portemonnee bodemloos word)
[ Voor 13% gewijzigd door lithoijen op 13-10-2012 21:05 ]
Verwijderd
Ook in een oud huis met houten balken. Bovenop de planken een isolatielaag (pir) met bitumen laag.hors0125 schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 11:49:
Het is niet om zuinig te willen doen, ik heb een oud huis, met houten balken onder het dak. Ik wil hierom het dak niet te veel belasten met extra gewicht.
Kon dus niet schroeven en moest oppassen met balast en grote gewichten op kleine oppervlaktes.
Maar door de hoogte (ca 9 m boven maaiveld) moest ik wel serieus over de ballast nadenken.
Daarom gekozen voor deze constructie/oplossing. Nu ruim 3 jaar verder nog steeds heel tevreden.
Ja, natuurlijk (Sunpower haalt zelfs al >20%). Maar daar gaat het niet om, want dat is kristallijne technologie. Het gaat om (CIGS) dunnelaag panelen, en daarvoor is dat commerciële rendement absoluut top of the bill. Alleen Miasolé komt in de buurt, maar die heeft absoluut nog niet de capaciteit van die gigantische vol-geautomatiseerde fabriek van Solar Frontier in Japan.Rol-Co schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 09:20:
Wat een raar paneel die sf-155 , heel hoog voltage en redelijk lage amperage als spec, lijkt me lastig met een keuze voor de omvormeren en bijzonder mooi zijn ze ook niet.
Waarom geen zwarte panelen van ander merk? kan je nog wat meer kopen voor het zelfde geld en dekt dan zeker je verbruik.
@zonnigtype
Module efficentie van mono panelen is toch al 16% of iets in die buurt, lopen deze dan niet achter t.o.v de mono's?
Als zonnestroom echt groot gaat worden (tientallen Gigawattpieken afzet per jaar), gaan naast de energie input in het totale productieproces (silicium zuipt stroom en gasverbruik bij de primaire productie stappen, is een dominante factor in de ecologische footprint) alle grondstoffen routes beslist een rol spelen. In principe heeft dunnelaag daarin voordelen gezien de omvang van het materiaal verbruik bij de modules. Maar ook daar kan een bottleneck optreden met het Indium (en Gallium, is slechts een zeer gering deel bij Solar Frontier). Bekabeling e.d. is een kleine factor in het totaalplaatje. Frames wel, ik weet niet of SF al plannen heeft voor een frameloos glas/glas variant. Dus plussen en minnen bij beide platforms. SF claimt zelf minder dan 1 jaar energetische terugverdientijd, wat stukken beter is dan kristallijn Si (zo'n 2 jaar indien opgesteld in Zuid Europa).
In warme landen hebben ze verder beslist met CI[G]S grote voordelen vanwege de lage temperatuur coëfficiënt. Of ze hier in Europa voordelen hebben zal gewoon in de praktijk getest moeten worden (claims fabrikant in het veld checken). Daarom ben ik zeker blij met lieden die er voor gaan. Uiteraard wel over alle plussen en minnen geïnformeerd.
Weet iemand of er meer van dergelijke systemen zijn om op een plat dak 2 rijen panelen in landscape boven elkaar te monteren (zoals in de pdf hierboven)? En hoe is de prijs van zo'n montagesysteem vergeleken met de normale montagesystemen?PClop schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 19:55:
[...]
Je zou ook kunnen denken aan 2 dubbele rijen van elk 8 panelen mbv dit,
http://www.arrowsol.nl/PDF/Arrowsol_Triangle_XL.pdf systeem
van deze site, http://www.arrowsol.nl/datasheets.html
dan zijn al je schaduw problemen foetsie.
Ik zat er zelf aan te denken om de 2e rij panelen op een verhoogd frame te zetten (de rijen zitten dan dus niet aan elkaar vast). Is dat haalbaar?
Moeten jullie niet eerst de vraag stellen ..wat wil hij…meeste kWh per oppervlakte..of meest kWh per € investering ??Hallo vrienden van de zon.
Ik wil graag zonnepanelen op ons dak, mede omdat onze warmtepomp zo`n 3000 KWh per jaar verstookt
Dan lijkt het me logische dat je een dubbel berekening maakt ..(met € en beredenering )
Zodat de TS zelf een keuze kan maken …..
Nadeel van meest kWh/m2 op jaar basis ..dat ALS….. we een vergoeding voor het net moeten betalen je ongunstig uit KAN komen.
En voor lithoijen en Rol-Co kunnen allebei gelijk hebben..alleen kWh/€ of kWh/m2 ????
En zoals Rol-Co bedoelde in omgekeerde V op Oost/West levert de meeste kWh op jaar basis op per /m2.
En de tekst” ik geloof dat” ….moet je niet gebruiken ….onderbouwen..of niets ….;-)
En mocht de TS een idee willen opdoen. …http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500#p32761
En je kan de panelen ook simpel hoger zetten…zoals een schans..
Ik vroeg me al af waarom die pagina zo ontzettend langzaam laad .. totdat ik zag dat alle plaatjes in die pagina full res zijn, van zo'n 500 tot 700 Kb per stuk.Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 22:10:
[...]
Ook in een oud huis met houten balken. Bovenop de planken een isolatielaag (pir) met bitumen laag.
Kon dus niet schroeven en moest oppassen met balast en grote gewichten op kleine oppervlaktes.
Maar door de hoogte (ca 9 m boven maaiveld) moest ik wel serieus over de ballast nadenken.
Daarom gekozen voor deze constructie/oplossing. Nu ruim 3 jaar verder nog steeds heel tevreden.
Die pagina is dus dik 7 tot 10 Mb!

Tijd voor een nieuwe sig..
Verwijderd
Ik volg dt forum met veel interesse. Helaas ben ik niet technisch aangelegd en ziu daarom kwaliteits panelen inclusief complete montage willen laten offreren. Maar de vraag is nu; bij welke bedrijven kan ik volgens jullie hef best een offerte aanvragen? Evt antwoord via dm als het hier njet in het forum mag.
Ik heb een schuin dak oo het zuiden. Mijn verbruik is ongeveer 3500 kwh dagstroom en 3200 nachtstroom.
Bedankt alvast voor julllie hulp om wat meer duidelijkheid te krijgen
Als ze onder een hoek liggen van 20 graden is een 1 meter voldoende. Mijn eerste set panelen ligt op 30 graden en daar zit meer ruimte tussen: 1,40m. Het opstaande randje van 10cm, tsja, zou je moeten bekijken, je kan met Google sketchup ook schaduw filmpjes maken, kan je zien "erg" de schaduw gaat zijn bij het randje. Betreft ballast, jouw dak ligt hoger dan het mijne, met een flatfix systeem voor 20 graden kan je 30x30 stoeptegels er op leggen, pak dan wel de dikke versie die zijn zwaarder. Je kan altijd extra ballast op de onderste rail liggen, bv 60x40x5 tegelsrobindk schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:05:
[afbeelding]
[afbeelding]

Eentje is van een installatiebedrijf, de ander is een collectieve inkoop actie (Metdezon).
Moet zeggen dat de collectieve inkoop actie erg goed opgezet is. Heeft iemand toevallig ervaringen met zo'n collectieve actie? Ik heb namelijk een paar vragen:
1: ze leveren het systeem werkend op, dus inclusief aansluiten op groepenkast. Ze rekenen hier een standaard prijs voor. Maar wat doen ze allemaal voor die prijs? Gaan ze in beton boren als het moet? Werken ze alles weg in kabelgoten zodat het er netjes uitziet?
2: Zo'n collectieve actie is een uitdaging voor het uitvoerend bedrijf. Er komen ineens 10.000 klanten (ruwe schatting) die voor een bepaalde tijd moeten worden voorzien van het systeem. Bestaat er een gevaar dat ze de boel gaan afraffelen?
Op dit moment neig ik meer naar de offerte van het installatiebedrijf. Ze zijn wel iets duurder, maar de persoonlijke aanpak geeft mij iets meer vertrouwen moet ik zeggen.
Kia Niro-EV 2024
Je kunt ook een terrasoverkapping maken in je tuin met panelen er op.robindk schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:05:
[afbeelding]
dat gaat niet makkelijk worden om dat te doen, maar ik denk dat het kan.robindk schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 18:05:
effe wat stellingen.
35 graden is te veel.
20 graden zit meer bij het optimum.
dan pak je gewoon meer bij diffuus licht. (bewolking)
een oost-west setup zou eerder de oplossing zijn.
dan kun je gewoon 2x zoveel panelen leggen.
mooiste zou zijn: iets van flatfix te gebruiken op 15graden gericht op oost-west..
en dan met de ballast de zaak 10 graden schuin naar zuid te zetten.
ik denk dat je dan wel 24 panelen op dak kan leggen.
12 x 250Wp = 3000Wp op west
12 x 250Wp = 3000Wp op oost.
dat zou dan nog goed kunnen op een 16A omvormer.
(power-one 3.6 of sma 3600 of nog iets anders met 2x mpp.
probeer eerst eens in te meten tot hoeveel panelen je zou kunnen gaan.)
je zit dan al aardig tegen de grens aan van 5000kWh salderen.
(moet je op letten als je een slimme meter hebt)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zo`n ramp met meerdere panelen boven elkaar valt voor mij af. Ik probeer de panelen zo onopvallend neer te zetten. Ik denk dat zo`n ramp wel erg in het zicht ligt en ook heel veel wind zal vangen.
Ik heb die tool gebruikt om de afstand tussen de panelen te berekenen. Met een hoek van 20 graden zou ik volgens de tool nog ruimte over hebben, dat klinkt positief.
Wat betreft de opstaande rand die wij hebben op het dak, ik zit er aan te denken om gewoon onder elk paneel een paar bakstenen of tegels te leggen, zodat de panelen iets hoger komen te liggen. Als ik de steunen hier aan vast kan maken, heb ik gelijk weer wat extra ballast.
Die oost/west opstelling begrijp ik niet helemaal, als ik de geplande 16 panelen splits in 8 panelen op het oosten en 8 panelen op het westen gericht en ik zet deze in de optimale hoek, dan komt de jaaropbrengt op 2798 KWh.
Wanneer ik 16 panelen op het zuiden onder 20 graden leg, zou er 3416 KWh per jaar opgewekt kunnen worden.
Verder begrijp ik de kWh/€ of kWh/m2 stelling van X21R niet helemaal.
hoe meer m2 panelen, hoe hoger de investering, ik zie niet in hoe een opstelling die minder opbrengt meer Kwh per m2 kan opleveren.
De link naar het ecologie forum was erg interessant, maar ik heb niet zo`n zin om complete berekeningen te maken en elke paar maanden het dak op te klimmen om andere hoeken te proberen om 20 KWh per jaar extra uit de panelen te trekken. Het moet wel leuk en simpel blijven
Het idee van PCDealer om een overkapping te maken in de tuin met panelen had ik ook al eens bedacht.
Maar aangezien de tuin al vrij klein is was de WAF hiervan erg laag te noemen
Ik heb nu een behoorlijke lap tekst geschreven, maar wilde eigenlijk nog een vraag stellen.
Op zolder hebben wij 2 3/4 PVC pijpen waarmee de wasmachine en droger worden gevoed.
Mag ik deze draden er uit trekken en hier in de ene pijp 1x 6 mm2 en in de andere 2x 6mm2 trekken?
Het idee was dat ik dan een verdeler-groepenkastje op kan hangen, waar ik dan de inverter(s) en de wasmachine en droger op aan kan sluiten.
Bedankt alvast weer! ik blijf dit forum zeker in de gaten houden!
Binnen afzienbare tijd verhuizen deze naar het dak van mijn huis, als dit gerenoveerd is.
Mijn omvormer is een SMA2000HF. Hier kan ik nog een paneeltje bijprikken volgens sunny design.
Ik ben echter een beetje bang dat ik binnen een jaar geen identiek paneel meer kan kopen.
Aangezien ik nu ook nog de plaats heb, ben ik op zoek naar een shop die mij dit paneel kan leveren + schletter montagebenodigheden.
Ik heb wat moeilijkheden om een leverancier te vinden die beide in zijn gamma heeft (buiten de originele installateur dan). Buiten photovoltaic shop.de heb ik nog niets gevonden. Heeft iemand een tip waar ik beide zou kunnen kopen ?
Page intentionally left blank.
bij en oost-west op stelling is de opbrengst per paneel lager, klopt.robindk schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:31:
Die oost/west opstelling begrijp ik niet helemaal, als ik de geplande 16 panelen splits in 8 panelen op het oosten en 8 panelen op het westen gericht en ik zet deze in de optimale hoek, dan komt de jaaropbrengt op 2798 KWh.
maar je kunt 2x zoveel panelen leggen.
er is geen ruimte meer nodig tussen de panelen.
ook kun je gewoon goedkopere panelen gebruiken.
en de omvormer word effectiever gebruikt.
simpel nee.Op zolder hebben wij 2 3/4 PVC pijpen waarmee de wasmachine en droger worden gevoed.
Mag ik deze draden er uit trekken en hier in de ene pijp 1x 6 mm2 en in de andere 2x 6mm2 trekken?
Het idee was dat ik dan een verdeler-groepenkastje op kan hangen, waar ik dan de inverter(s) en de wasmachine en droger op aan kan sluiten.
maar met meer info misschien, en waarschijnlijk niet interessant.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
hoe zou ik die oost/west moeten neerleggen dan? Gewoon 2 rijen in de lengte van de woning?
als ik ze dan met de korte kanten tegen elkaar aanleg, wordt zo`n rij wel 2,5 meter breed.
Als ik dan 2 van deze rijen zou neerleggen, dan kom ik in de knoop met die pijpjes die uitsteken.
Zou ik ze met de lange kanten tegen elkaar aanleggen, dan kan ik in de lengte maar 4 panelen kwijt.
2 rijen van 2x4 panelen is dan 16 panelen.
Dan ben ik dus weer terug bij af.

Deze pijpen kan ik trouwens niet omleggen, het is een rijtjeswoning, dus als ik opzij wil gaan moet ik het dak van de buren gebruiken. Verder lopen de leidingen van deze pijpen door de woning in een koof die al afgestucadoort is. Verder is het dak van voorgespannen beton, vraag me af of je daar zomaar een gaatje van 150 cm doorsnede in mag knallen....
ehh waarom niet? hoeveel meer info wil je hebben?migjes schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:37:
[...]
bij en oost-west op stelling is de opbrengst per paneel lager, klopt.
maar je kunt 2x zoveel panelen leggen.
er is geen ruimte meer nodig tussen de panelen.
ook kun je gewoon goedkopere panelen gebruiken.
en de omvormer word effectiever gebruikt.
[...]
simpel nee.
maar met meer info misschien, en waarschijnlijk niet interessant.
droger en wasmachine hebben aparte groep, worden direct uit meterkast gevoed (geen centraaldozen tussen).
Hoofdaansluiting is met 3x 25 A afgezekerd.
-13x Amerisolar AS-6M30 260 Wp panelen = 3380 Wp
-SMA SB3000-TL21 omvormer
wordt geinstalleerd op dak met hellinghoek van 50 graden, vrij op zuiden.
Totale kosten (zonder aftrek subsidie) 5193,- euro

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Vraag me wel af of de omvormer niet te veel gaat "aftoppen" tijdens goede omstandigheden, mede omdat panelen een positieve tolerantie hebben...
dan hou je zelfs nog mogelijkheid voor lter installeren van meer dakramen, of een dakkapel.
of je hebt het misschien juist zo gedaan, zodat je op zolder nog dakramen kunt plaatsen.
de panelen leveren alleen de opgegeven W als ze vol in de zon liggen, zoals ze zijn getest in de fabiek. in NL haal je daarvan volgens mij nooit 100% ? maar 3360 is al 10% meer dan de omvormer doet. dus geen idee hoeveel je maximale W/Wp is in NL
[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 14-10-2012 12:53 ]
Je wilt dus gewoon een 2e groepenkast aanleggen. Dat kan, maar ik zou wel alle draden in 1 buis houden en geen 6mm2 maar 4mm2 gebruiken. Ik dacht, maar weet niet zeker, dat 3x4mm2 in 3/4" mag.robindk schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:31:
Op zolder hebben wij 2 3/4 PVC pijpen waarmee de wasmachine en droger worden gevoed.
Je zit wel met de selectiviteit van de zekeringen/automaten.
Als je op zolder met 16A groepen begint, dan zeker je de kabel naar de zolder af op 25A en dan heb je een hoofdzekering van 40A nodig. Dit verhoogt de jaarlijkse kosten van je aansluiting.
Eenvoudiger is:
Wasmachine met droger op 1 groep, met zo'n speciaal selectie kastje er tussen, dat de droger uitschakelt als de wasmachine veel stroom trekt.
En op de andere groep de solar.
oke 3x 25A. dat was de info die nodig was.robindk schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:40:
[...]
ehh waarom niet? hoeveel meer info wil je hebben?
droger en wasmachine hebben aparte groep, worden direct uit meterkast gevoed (geen centraaldozen tussen).
Hoofdaansluiting is met 3x 25 A afgezekerd.
we zullen wat hulp nodig hebben van wat electra buff's hier op het forum.
(dat laat ik aan hun over)
wil je de selectiviteit behouden dan kan de omvormer max 16A zijn voor een 1 fase omvormer.
met een 3 fase omvormer ben je meestal beter af.
(met 3 fase omvormer gebruik je meer van je eigen stroom)
maar dat terzijde eerst maar eens kijken naar wat nodig is.
Heb geen last van schaduw. Het geheel boven dakraam had ik inderdaad zelf ook overwogen, maar lukt helaas niet. Kom dan net niet uit met de schoorsteen...engelbertus schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:51:
kun je de panelen niet nog wat verder naar boven schuiven? denk dat ze hoger minder last van evenuele schaduw gaan hebben,......
Helaas, vrouw wil graag droger en wasmachine tegelijk gebruiken....MeTooPV schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:52:
[...]
Je wilt dus gewoon een 2e groepenkast aanleggen. Dat kan, maar ik zou wel alle draden in 1 buis houden en geen 6mm2 maar 4mm2 gebruiken. Ik dacht, maar weet niet zeker, dat 3x4mm2 in 3/4" mag.
Als je op zolder met 16A groepen begint, dan zeker je de kabel naar de zolder af op 25A en dan heb je een hoofdzekering van 40A nodig. Dit verhoogt de jaarlijkse kosten van je aansluiting.
Eenvoudiger is:
Wasmachine met droger op 1 groep, met zo'n speciaal selectie kastje er tussen, dat de droger uitschakelt als de wasmachine veel stroom trekt.
volgens NEN1010 mogen er zelfs 4x 6mm2 kabels door een 3/4 pijp: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/893443
Waarom zou ik de kabel moeten afzekeren op 25 A ?
De kabels die ik naar zolder trek, sluit ik direct aan op mijn hoofdaansluiting (met extra hoofdschakelaar er tussen).
De hoofdaansluiting is 25A dus mag ik automaten van 16A gebruiken in de extra groepenkast op zolder, toch?
Wilde inderdaad eerst een 3fase inverter, maar die beginnen vaak pas bij 9KW en dan moet ik NOG meer aders naar boven trekken.
Ik wilde nu eigenlijk max 16A gaan terug leveren en in de toekomst eventueel nog eens iets van 8A terugleveren met panelen die ik nog op mijn 2e verdieping kwijt kan...
[ Voor 10% gewijzigd door robindk op 14-10-2012 13:00 ]
1x40 A hoofdzekering is nog net hetzelfde tarief als 1x35 / 32 / 30 / 25 en bijvoorbeeld 3x 25 ampere hoofdzekering.MeTooPV schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:52:
[...]
Je wilt dus gewoon een 2e groepenkast aanleggen. Dat kan, maar ik zou wel alle draden in 1 buis houden en geen 6mm2 maar 4mm2 gebruiken. Ik dacht, maar weet niet zeker, dat 3x4mm2 in 3/4" mag.
Eenvoudiger is:
dus een onderverdeling maken op zolder is zeker mogelijk. op zolder kun je zelfs 3 groepen maken, van 16 ampere.
stel de wasmachine en droger doen beide 10 ampere, ( of net iets meer) dan kan dat prima, er klappen geen apparaten uit. zelfs een voordeel dat de opgewekte stroom met zo kort mogelijke aders direct in de wasmachine en de dorger gestopt kan orden, qua leiding verlies is dit gunstig
pas wanneer er kortsluiting optreed krijg je en veiligeheidsproleem, maar dan niet groter dan met een rechtstreekse groep in de meterkast.
je moet daarvoor inderdaad wel alle aders in 1 buis stoppen, omdat je alle aders van een groep verplicht in 1 buis of kabel moet hebben.
hmm dan wordt een onderverdeling lastiger. je kunt 1 leiding gebruken met een rechtsreeks groep op de meetrkast, en een onderverdeling maken met bijvoorbeels 2x 10 ampere zekering, 1 voor wasmachine en 1 voor droger. dat kan totdat de masmachine of droger dus meer dan 2200 W trekt.. anders kun je nog 2 keer een 12 ampere zekering gebruiken, maar dan heb je wel iets minder seleciviteit. dat lijkt mij voor een apparaat als droger en wasmachine niet heel erg.
je moet de leiding de de meterkast verlaat in de meterkast wel afzekeren, anders gaat e hele huis op zwart ( hoofdzekering vliegt er uit) als er iets met de kabel gebeurt die de meterkast uit gaat, en dat mag niet.
een kabel die de instalatiekast verlaat moet in de kast afgezekerd zijn. selectiviteit is er om er voor te zorgen dat er niet alsnog bij een storing aan 1 apparaat, niet de hoofdzekering er uit vliegt, maar de zekering die de groep waar het apparaat op aangesloten is.
het is dus niet zo zeer voor de brandveiligheid, maar een huis in het donker is wel onveilig bij calamiteiten in de nacht
[ Voor 25% gewijzigd door engelbertus op 14-10-2012 13:08 ]
Dah mach dus nie....robindk schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:58:
[...]
Helaas, vrouw wil graag droger en wasmachine tegelijk gebruiken....
volgens NEN1010 mogen er zelfs 4x 6mm2 kabels door een 3/4 pijp: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/893443
Waarom zou ik de kabel moeten afzekeren op 25 A ?
De kabels die ik naar zolder trek, sluit ik direct aan op mijn hoofdaansluiting (met extra hoofdschakelaar er tussen).
De hoofdaansluiting is 25A dus mag ik automaten van 16A gebruiken in de extra groepenkast op zolder, toch?
Wilde inderdaad eerst een 3fase inverter, maar die beginnen vaak pas bij 9KW en dan moet ik NOG meer aders naar boven trekken.
Ik wilde nu eigenlijk max 16A gaan terug leveren en in de toekomst eventueel nog eens iets van 8A terugleveren met panelen die ik nog op mijn 2e verdieping kwijt kan...
De kabel naar de onderverdeler moet in de hoofdverdeler afgezekerd worden. Tenzij de onderverdeler op minder dan een meter afstand hangt, maar dat acht ik niet waarschijnlijk.
Als je niets om volledige selectiviteit geeft, zeker je de kabel naar boven af op 20A en gebruik je 16A zekeringen in je onderverdeler. Doe het dan goed en trek 3 fases naar boven. Dus een 3/4 pijp met 3xbruin, 1xblauw en 1x geel/groen, alles in 4mm2. Kan je de droger en wasautomaat nog op aparte fases aansluiten ook....
Over hoeveel kWp praten we eigenlijk?
edit: 3-fase omvormers zijn er reeds vanaf 4,2kW....Kostal Piko.
was er nog mee bezig.hansdegit schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:07:
[...]
denk dat het niet zo heel veel word.
een 16A is waarschijnlijk voldoende.
Hmm, daar was ik al bang voorhansdegit schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:07:
[...]
Dah mach dus nie....
De kabel naar de onderverdeler moet in de hoofdverdeler afgezekerd worden. Tenzij de onderverdeler op minder dan een meter afstand hangt, maar dat acht ik niet waarschijnlijk.
Als je niets om volledige selectiviteit geeft, zeker je de kabel naar boven af op 20A en gebruik je 16A zekeringen in je onderverdeler. Doe het dan goed en trek 3 fases naar boven. Dus een 3/4 pijp met 3xbruin, 1xblauw en 1x geel/groen, alles in 4mm2. Kan je de droger en wasautomaat nog op aparte fases aansluiten ook....

In eerste instantie wilde ik 16x 250Wp nemen, dus 4000Wp.
Later (als er weer wat geld in kas is) wilde ik 6x250Wp dus 1500Wp extra installeren.
Die Kostal Piko klinkt erg interessant.
Waarschijnlijk levert dat dus een veel lagere stroom terug en mogen de aders dunner zijn.
Dan zou ik dus inderdaad een 3fase aansluiting kunnen maken op zolder...
Ik ga eens prijzen en datasheets zoeken, bedankt!
Aan ruimte in de groepenkast heb ik geen tekort,
Heb een extra kast opgehangen, omdat het al niet paste (2x 3fase 2x KWh meter, 4 aardleks, etc).
Groepenkastje op zolder vind ik ook niet erg, die kan ik dan over de 2 oude dozen plaatsen waar de WCD`s van de wasmachine en droger nu zitten en dan plaats ik 2 DIN-rail WCD`s in de kast.
je hebt dan bij de PV groep wel te maken met gelijktijdigheid, en een 20 ampere zekering in de meterkast. probeer er dan voor te zorgen dat die niet op een fase komt waar het meeste van de rest van je huis op zit.
met 4000 W kom je al dicht in de buurt van de 20 ampere, er blijft 5 of 6 ampere over voor wat er nog meer op die fase zit in je woning.
Dat begrijp ik niet. Oké, een 3-fase automaat is breder dan een enkelfase automaat. Maar hoezo heb je er méér nodig?engelbertus schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:11:
met drie fases boven heb je meer zekeringen nodig in de meterkast en de onderverdeling, en dat neemt op een gegeven moment erg veel ruimte in ? het vergt veel aanpassingen. zoals ik het voorstelde, met minder seleciviteit, heb je slechts een kastje met 2 zekeringen van 10 of 12 ampere nodig.
een 3 fase zekering is ook duurder dan 3 enkelfasige denk ik?
met drie fasen moet je ook nieuwe draden trekken.
met 2 onderverdelingen op zolder hoeft dat niet perse, maar dat is helemaal afhankelijk of dat handig is, bij meer dan 4000 Wp heb je dan alweer een onderverdeling nodig, en om daar ook selectiviteit te krijgen heb je dan in de meterkast ook een zwaardere zekering nodig. ( kun je de bestaande wel hergebruiken in de onderverdeling)
maar als de kosten van de zekeringen, en de ruimte geen probleem zijn, kun je het beste een 3 fase onderverdeling maken voor de PV en een enkelfasige onderverdeling voor de wasmachine en de droger
alleen een 3 fasige op zolder kan ook, maar qua selectiviteit e.d. en aansluiting van de wasmachine en droger wordt dat minder fraai denk ik..( mag dat, op een 3 fase groep een onderverdeling maken naar een 3 fase automaat en op 2 fasen daarvan nog een extra groep maken voor wasmacine en droger?
Ik zit er nu aan te denken om dan 5x 2,5 mm2 door 1 pijp naar boven te trekken voor de inverter.
Deze kan ik dan gewoon met een 3fase 16A automaat beneden in de groepenkast zekeren.
De andere pijp gebruik ik dan om de wasmachine en de droger mee te voeden.
Als het vrouwtje dan echt vaak tegelijk wil drogen en wassen, kan ik er eventueel stiekem nog 2 aders door dezelfde pijp trekken. Dat mag officieel niet van NEN1010, maar aangezien deze nooit lang volledig gebruikt zullen worden en er verder geen andere WCD`s op de groep zitten durf ik dat wel aan....
Nee, volgens mij mag je na een 3fase groep geen onderverdelingen maken...engelbertus schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:26:
niet perse meer, maar die is breer dan de b2 bestaande 16 ampere automaten die er al inzitten, en je zou kunnen hergebruiken in het geval van een omvormer die daar niet bovenuit komt, en voor de wasmacine en droger samen moet dat ook op 1 16 amere zekering in de hoofdkast passen, els je de onderverdeling voorziet van 2x 12 of 2x 10, ipv 2x16 in verband met enige seleciviteit.
een 3 fase zekering is ook duurder dan 3 enkelfasige denk ik?
met drie fasen moet je ook nieuwe draden trekken.
met 2 onderverdelingen op zolder hoeft dat niet perse, maar dat is helemaal afhankelijk of dat handig is, bij meer dan 4000 Wp heb je dan alweer een onderverdeling nodig, en om daar ook selectiviteit te krijgen heb je dan in de meterkast ook een zwaardere zekering nodig. ( kun je de bestaande wel hergebruiken in de onderverdeling)
maar als de kosten van de zekeringen, en de ruimte geen probleem zijn, kun je het beste een 3 fase onderverdeling maken voor de PV en een enkelfasige onderverdeling voor de wasmachine en de droger
alleen een 3 fasige op zolder kan ook, maar qua selectiviteit e.d. en aansluiting van de wasmachine en droger wordt dat minder fraai denk ik..( mag dat, op een 3 fase groep een onderverdeling maken naar een 3 fase automaat en op 2 fasen daarvan nog een extra groep maken voor wasmacine en droger?
Trek gewoon 5x4mm2 naar boven, zet een onderverdeler op zolder en verplaats de zekeringen voor was en droog naar die onderverdeler. Beneden afzekeren op 20A (hoeft geen aardlek op).
Ga je veel profijt van hebben.
Hangt er een beetje vanaf hoe je dat doet, maar dat moet volgens mij gewoon kunnen hoor.robindk schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:29:
[...]
Nee, volgens mij mag je na een 3fase groep geen onderverdelingen maken...
[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 14-10-2012 13:42 ]
Het paviljoentje heeft een houten dak bedekt met shingles. Zijn er tweakers die ervaring hebben met het aanbrengen van zonnepanelen op shingledaken?
Ikzelf zie twee mogelijkheden:
1) Het gebruik van speciale shingledakhaken, zoals bv. deze.
2) Het gebruiken van stokschroeven (eigenlijk bedoeld voor golfplatendaken). Dit lijkt mij eenvoudiger dan het gebruik van de dakhaken uit punt 1. Mijn idee zou dan zijn om door de shingles heen te boren/schroeven, waarbij de EPDM-afdichting van de stokschroef in combinatie met wat kit de waterdichtheid van het dak zou moeten waarborgen. Wat denken jullie, is dit een goede mogelijkheid?

[ Voor 6% gewijzigd door BamSlam_ op 14-10-2012 13:42 ]
Ehh ja, klinkt goed, was eerst ook mijn plan.hansdegit schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:40:
Mag ik een suggestie doen? Je hebt exact dezelfde situatie als bij ons thuis. Eerst had ik onze Piko ook met 5x 2,5mm2 aangesloten. En toen kwam er een boiler bij...
Trek gewoon 5x4mm2 naar boven, zet een onderverdeler op zolder en verplaats de zekeringen voor was en droog naar die onderverdeler. Beneden afzekeren op 20A (hoeft geen aardlek op).
Ga je veel profijt van hebben.
[...]
Hangt er een beetje vanaf hoe je dat doet, maar dat moet volgens mij gewoon kunnen hoor.
Maar dan zit je dus met die selectiviteit in de knoop, want een 20A automaat mag ik niet achter mijn 25A hoofdaansluiting plaatsen.
edit: ik bedoel natuurlijk smeltveiligheden als hoofdzekeringen.
edit 2: denk je ook even aan een aardlekschakelaar in je onderverdeler? Of je gebruikt aardlekautomaten, maar die zijn (zeker in 3-fase uitvoering) niet bepaald goedkoop.
[ Voor 34% gewijzigd door hansdegit op 14-10-2012 13:55 ]
Niet elke combinatie is natuurlijk hetzelfde, maar wij draaien al sinds jaar en dag regelmatig wasmachine (Miele van ca 12 jaar) en wasdroger (Zanussi van ca 7 jaar) samen.robindk schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 12:58:
[...]
Helaas, vrouw wil graag droger en wasmachine tegelijk gebruiken....
Is nog nooit een probleem geweest op een 16A groep.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
en dan neem je 5x4mm voor de 3 fasigegroep.
stiekem 2 extra draden voor de wasmachine en droger trekken lijkt me onhandiger ( en niet toegestaan) dan een onderverdeling maken.
kost je 2 verdeelkastjes,
2x 3 fasige zekering + 5x4 mm2 ( of desnoods 2,5 mm2 ) draden
2x 12 ( of 10) ampère zekeringen+2x dinrail wcd, of hergebruik de bestaande wcd's
moet er in een onderverdeling nog een schakelaar?
in de meterkast mag de pv groep, als er per groep slechts 1 apparaat direct aan geschroefd wordt ( dus geen wcd) geen aardlek tussen in de meterkast. maar je kunt dit natuurlijk alsnog wel doen, maar voor 3 fasen is die misschien weer prijzig.
als je dan toch bezig gaat, maak dan ook een mooie houten plaat waar je alles opschroeft, scheelt weer boren in de muur etc. bij het ophangen van je spul.
Zal deze ook terug draaien?
Kan er tot nu toe niks over vinden.
Heb dit ook gedaan, dit heeft me een circle gekost....MieJuul schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:54:
[...]
Niet elke combinatie is natuurlijk hetzelfde, maar wij draaien al sinds jaar en dag regelmatig wasmachine (Miele van ca 12 jaar) en wasdroger (Zanussi van ca 7 jaar) samen.
Is nog nooit een probleem geweest op een 16A groep.
Het kan dus zomaar mis gaan.
en die 35 ero voor een circle (plugwise) is zonde van het geld. kun je beter voor 35 euro je installatie wat mooier / beter / veiliger / volgens de regels aanleggen.
dan denk ik dat ik op zich nog mazzel had, want er had net zo goed nog meer kapot kunnen gaan ( tot aan een heel huis aan toe bijvoorbeeld)
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 15-10-2012 00:15 ]
Hoezo?engelbertus schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 13:58:
[...]
Heb dit ook gedaan, dit heeft me een circle gekost....
Het kan dus zomaar mis gaan.
en die 35 ero voor een circle (plugwise) is zonde van het geld. kun je beter voor 35 euro je installatie wat mooier / beter / veiliger / volgens de regels aanleggen.
dan denk ik dat ik op zich nog mazzel had, want er had net zo goed nog meer kapot kunnen gaan ( tot aan een heel huis aan toe bijvoorbeeld)
Als het niet kan klapt toch de automaat uit?
In onze vorige woning hadden we nog smeltveiligheden.
Ook daar is ie er nooit uitgeklapt (16A)
Waar zit dan het gevaar?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik plaats dan beneden een 3fase 20A automaat achter de al bestaande 3fase 40A aardlek.
Aardlek sluit ik dan zo aan, dat er verder niets anders aan zit.
Boven plaats ik dan een verdeler met:
- 3fase 16A automaat voor Piko 4.2
- 2 enkelfase 16A automaten voor was en droger.
- 2 WCD`s voor was en droger
- 1 KWh meter voor PIKO
Hier trek ik dan door 1 of meerdere PVC pijpen 5x4mm2 door.
Moet kunnen, nu nog ergens een goedkoop adres waar ik 4mm2 per meter kan kopen ipv per rol...
edit: kosten spelen inderdaad geen rol, aardleks en automaten heb ik nog liggen, KWh meters worden geproduceerd door mijn werkgever...
[ Voor 11% gewijzigd door robindk op 14-10-2012 14:12 ]
Begrijp ik nou goed dat de aardlekbeveiliging van je onderverdeler in de hoofdverdeler zit/blijft?
Kan prima natuurlijk. Zelf vind ik het niks; heb het liefst dat alle groepen hun eigen aardlekbeveiliging hebben. Dat kan ik overigens niet geloofwaardig onderbouwen, is gewoon een gevoel.
5 aders kan in 1 pijp.hansdegit schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 14:21:
5x4mm2 kan in één 3/4 pijp. Voor draad: even naar de lokale electroboer. Of via marktplaats. Over hoeveel meter praten we?
Begrijp ik nou goed dat de aardlekbeveiliging van je onderverdeler in de hoofdverdeler zit/blijft?
Kan prima natuurlijk. Zelf vind ik het niks; heb het liefst dat alle groepen hun eigen aardlekbeveiliging hebben. Dat kan ik overigens niet geloofwaardig onderbouwen, is gewoon een gevoel.
Maar de pijp is tijdens de bouw door de aannemer gelegd, dus ik weet niet hoeveel bochten er in zitten.
Ik moet dus nog even uitvinden hoe gemakkelijk dit zal gaan, het is ongeveer 10 meter denk ik.
Aardlek controleert het verschil tussen fase en nul.
Als hier meer dan 30mA verschil in zit, klapt deze er uit.
Ik heb dan liever dat deze zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting zit, voor het geval er dus sluiting zit in de kabels van hoofdverdeler naar de onderverdeler....
Weet jij misschien of er een installatie staat aangemeld op sonnenertrag.eu of ergens anders?zonnigtype schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 00:31:
Maar daar gaat het niet om, want dat is kristallijne technologie. Het gaat om (CIGS) dunnelaag panelen, en daarvoor is dat commerciële rendement absoluut top of the bill.
Zijn inderdaad schitterende panelen.
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 15-10-2012 00:17 ]
Bing
Ok, wist ik niet, maar goed, in de hoofdgroepenkast heb ik ruimte zat en in de onderverdeler wil ik ruimte besparenhansdegit schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 14:32:
Het is niet verplicht om de kabel naar de onderverdeler van een aardlekbeveiliging te voorzien juist omdat de kans op sluiting in de kabel zelf zo klein is. Aldus NEN-1010...
Ik moet zeggen dat Greenchoice altijd netjes mij meterstanden meeneemt in de jaarnota en niet die van de netbeheerder.
Dit topic is gesloten.