Ik kan me nog een uitzending van Keuringsdienst van Waarde herinneren waarin de verkoop van (ik dacht) CO2 certificaten werd onderzocht. Het had te maken met Braziliaans regenwoud wat je dan zogenaamd kon kopen zodat het zogenaamd niet werd omgehakt. Zijn dat dezelfde certificaten?
Ja precies, overtoewijzingen. Dat is de grote fout geweest, het plafond is nu achteraf gezien te hoog gezet, daardoor is het hele systeem zinloos geworden, we redden onze targets nu toch wel puur door minder te verbruiken - en niet door het starten van allerlei duurzaamheids projecten zoals vele investeerders gehoopt hadden.
BTW fraude is inderdaad een groot probleem geweest (ook met de handel in electronica trouwens), maar daar draaien mensen nu rap de bak voor in. Dat heeft verder niets met het systeem zelf te maken. Als er mensen je PV installatie van je dak af stelen, is geen reden om zonnepanelen dan maar te verbieden.
Die regenwoud credits zijn REDD's, dat zit nog niet in het Europese CO2 systeem, maar er zijn aardig wat landen nu wel voor. Uiteraard vooral die ontwikkelingslanden zelf.
BTW fraude is inderdaad een groot probleem geweest (ook met de handel in electronica trouwens), maar daar draaien mensen nu rap de bak voor in. Dat heeft verder niets met het systeem zelf te maken. Als er mensen je PV installatie van je dak af stelen, is geen reden om zonnepanelen dan maar te verbieden.
Die regenwoud credits zijn REDD's, dat zit nog niet in het Europese CO2 systeem, maar er zijn aardig wat landen nu wel voor. Uiteraard vooral die ontwikkelingslanden zelf.
[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2013 14:32 ]
CO2: Zie ook artikel in de Volkskrant van vandaag.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Welke pagina van de Volkskrant? Ik kan het niet vinden.
Ja, da's een goeie.hansdegit schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:11:
Welke pagina van de Volkskrant? Ik kan het niet vinden.
Ik ben even op zoek gegaan en kan het ook niet vinden.
Waarschijnlijk heb ik het vanmorgen in een van de kranten via internet gelezen. In de Volkskrant van vandaag kan ik het ook niet meer terugvinden.
De strekking was dat het CO2-inkoop programma zo succesvol was, dat de doelstellingen nu al behaald waren.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Grootste probleem is eigenlijk dat als de doelstellingen behaald zijn, alle prikkels om meer te doen verdwijnen. Er wordt nu geroepen om of scherpere doelstellingen (en dus minder certificaten te verkopen), of een CO2 belasting die niet afhangt van hoe dicht of ver je van je doelstelling af bent. Ik ben alleen bang dat als de economie weer aantrekt, dit nieuwe plafond te knellend is en er weer flink gelobbyd gaat worden voor afzwakking, en dat is geen manier om lange-termijn beleid te maken.
Zelfde verhaal bij Label op consumenten apparaten.Dreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:18:
Grootste probleem is eigenlijk dat als de doelstellingen behaald zijn, alle prikkels om meer te doen verdwijnen. Er wordt nu geroepen om of scherpere doelstellingen (en dus minder certificaten te verkopen), of een CO2 belasting die niet afhangt van hoe dicht of ver je van je doelstelling af bent. Ik ben alleen bang dat als de economie weer aantrekt, dit nieuwe plafond te knellend is en er weer flink gelobbyd gaat worden voor afzwakking, en dat is geen manier om lange-termijn beleid te maken.
Waarom zou een fabrikant van een A label zijn apparatuur opwaarderen naar A(+)(+)(+)(+)(+).
Maak de A label eis van nu een D label.
E = H
D = G
C = F
B = E
A = D
A+ = C
A++= B
A+++ = A
A++++ = A+
Dan zit een koelkast van aan A fabrikant ineens op een D label en dat zal hem stimuleren om weer naar A te werken. Maar ondanks dat het meerdere is aangehaald, is er (zover ik weer) nog geen actie op dit punt ondernomen.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Volgens mij gebeurt dit toch al?
Dacht dat dit bij auto's al het geval was
[ Voor 41% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-01-2013 16:27 ]
Label terugzetten/afwaarderen ter stimulering van ontwikkelingen op energie gebied?Schinnen-groen schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:26:
Mijn 4 jaar oude siemens koelkast heeft nog steeds hetzelfde A++ label...
Als ze er een C label van maken, dan zal siemens pas gestimuleerd worden om door te ontwikkelen.
[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 23-01-2013 16:31 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Bij auto's worden die waarden idd opnieuw gewaardeerd als er nieuw spul op de markt is. Bij witgoed drukken ze gewoon een plusje extra achter de A en is er een nieuw zuiniger label geboren. De consument ziet A, die vindt het voldoende en koopt een A of A+ terwijl er al A+++++ is.Schinnen-groen schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:26:
Overigens zijn die labels bij auto's nogal verneukerig. De grootte van de auto doet nml ook mee voor het label. Zo kan een Passat die de helft meer brandstof verbruikt dan een Aygo toch hetzelfde label krijgen omdat ie 2x zo groot is en voor zo'n grote auto nog best zuinig is.
Maar uiteindelijk betaal je over dat extra verbruik weer heel veel meer accijns (en door het hogere gewicht, meer wegenbelasting ook), dus dat belastingvoordeel is onderaan de streep niet gelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2013 16:40 ]
Heel juist. Zolang dat nog zo is heeft dat hele label totaal geen nut._JGC_ schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:37:
Overigens zijn die labels bij auto's nogal verneukerig.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik heb pas met mijn zwager eens over de BPM gehad (hij is autoverkoper). Die is dus gebaseerd op de uitstoot in grammen.
Bij een flinke auto met een flinke motor kom je echt op gigantische bedragen uit. In het kader van duurzaamheid juich ik dat alleen maar toe.
Voor hun als autoverkoper is dat niet zo grappig meer, omdat ze hun klanten niet kunnen bedienen. Er zijn mensen die willen een leuk autootje met een flinke motor. Die worden gewoon niet meer verkocht hier in NL. (nissan/alfa dealer)
Mijn vader heeft een Chrysler Voyager V6. Destijds kostte die zo'n 50 euroruggen. Nu zou dat alleen al de BPM zijn met de uitstoot die die auto heeft. (en nee, daar zijn we niet trots op
)
Bij een flinke auto met een flinke motor kom je echt op gigantische bedragen uit. In het kader van duurzaamheid juich ik dat alleen maar toe.
Voor hun als autoverkoper is dat niet zo grappig meer, omdat ze hun klanten niet kunnen bedienen. Er zijn mensen die willen een leuk autootje met een flinke motor. Die worden gewoon niet meer verkocht hier in NL. (nissan/alfa dealer)
Mijn vader heeft een Chrysler Voyager V6. Destijds kostte die zo'n 50 euroruggen. Nu zou dat alleen al de BPM zijn met de uitstoot die die auto heeft. (en nee, daar zijn we niet trots op
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Natuurlijk wel, uiteindelijk is dat label bedoeld als informatie tussen vergelijkbare produkten. Een koelkast met A-label verbruikt ook iets compleet anders dan een vrieskist met een A-label. Iedereen weet dat een Passat minder zuinig is dan een Smart. De hogere CO2 uitstoot wordt bestraft via BPM en brandstofaccijns.JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 17:41:
[...]
Heel juist. Zolang dat nog zo is heeft dat hele label totaal geen nut.
De hele co2 gekte is soms misselijkmakend. Waarom zou je enorm moeten betalen als je voor de hobby een V8 wilt rijden waar je 3000km per jaar mee toert terwijl een vertegenwoordiger die 50.000km (met 140kmph over de linkerbaan rijd) in zijn A-Label volledig vrijgesteld wordenNovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 18:08:
Ik heb pas met mijn zwager eens over de BPM gehad (hij is autoverkoper). Die is dus gebaseerd op de uitstoot in grammen.
Mijn vader heeft een Chrysler Voyager V6. Destijds kostte die zo'n 50 euroruggen. Nu zou dat alleen al de BPM zijn met de uitstoot die die auto heeft. (en nee, daar zijn we niet trots op)
Waarom mogen mensen geen plezier meer hebben in dit land.
Ik reed over 6000km in een Ford Mustang V6 3.7l (305pk) 1:11.5. Dat doet een downsize 150pk Ecoboost ook. De Ford Mustang is in Nederland amper te betalen door de co2 tax. De ecoboost wordt beloont met belastingvoordeeltjes
Lies and statistics.............
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2013 19:03 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ocharmerevolution-nl schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:00:
Waarom mogen mensen geen plezier meer hebben in dit land.
Iedereen mag zoveel plezier hebben als hij of zij wil - maar er is zoiets als vrijheden die aan elkaar grenzen. Het vervoerssysteem auto heeft heel veel externe nadelen die de bezitter/gebruiker uitsprenkelt over de maatschappij. Grote, zware auto's met een hoog verbruik en waarmee veel gereden wordt hebben meer last van dat fenomeen dan kleine, lichte, zuinige auto's waarmee weinig gereden wordt.
Lijkt me een simpel verhaal. De vervuiler (of, breder, overlastveroorzaker) betaalt naar rato van de vervuiling/overlast. Eerlijk, toch?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
In deze case heb ik het over iemand die 3000km per jaar rijd in zijn V8 voor de hobby vs iemand die 50.000km op de linkerbaan van de snelweg aflegt in zijn A label auto die op papier schoon is maar in de praktijk het dubbele verbruikt.JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:18:
[...]
Ocharme![]()
Iedereen mag zoveel plezier hebben als hij of zij wil - maar er is zoiets als vrijheden die aan elkaar grenzen. Het vervoerssysteem auto heeft heel veel externe nadelen die de bezitter/gebruiker uitsprenkelt over de maatschappij. Grote, zware auto's met een hoog verbruik en waarmee veel gereden wordt hebben meer last van dat fenomeen dan kleine, lichte, zuinige auto's waarmee weinig gereden wordt.
Lijkt me een simpel verhaal. De vervuiler (of, breder, overlastveroorzaker) betaalt naar rato van de vervuiling/overlast. Eerlijk, toch?
Persoon A mag 10 tienduizenden euro's belasting betalen. Persoon B die vele malen vervuilender is krijgt vrijstelling.
Waanzin en volstrekt oneerlijk! Stop gewoon met BPM en houderschapsbelasting en verwerk alles in de brandstofprijs. Dat is eerlijk en rechtvaardig, dan betaald de vervuiler.
[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2013 19:35 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nou ja, in de huidige situatie worden de milieuredenen voor de belasting ietwat 'misbruikt'. De reden dat de brandstofaccijns en BPM zo hoog zijn is uiteindelijk niet het milieu. Net als bij bv belasting op tabak, alcohol, gokken etc is het gewoon een maatschappelijk aanvaardbare manier om algemene belasting te heffen. Net zoals het aanvaardbaar is om inkomen progressief te belasten, op voedsel een lager BTW tarief te heffen, en erfenissen eerst fors te kortwieken voordat de nabestaanden iets ontvangen.JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:18:
[...]
Ocharme![]()
Daar is weinig mis mee (tenzij we de overheidsuitgaven willen beperken zal dat geld ergens vandaan moeten komen), maar als het alleen om beperking van de CO2 uitstoot ging dan zat CO2 doorberekend in de brandstof (2.4 kg CO2 per liter @ 5 euro per ton CO2 uitstoot = 1,2 cent per liter). Het produceren van een auto kost rond de 20 ton CO2, dus voor 100 euro. De >73 cent accijns en tienduizenden euro's BPM hebben in feite niets met milieubelasting te maken, maar met onze staatsfinancien.
Dat er daardoor minder CO2 wordt uitgestoten is een bijkomend voordeel, maar heeft verder niet zo veel met "de vervuiler betaalt" principe te maken. Doordat er zoveel belasting op benzine en auto's is (en de EB natuurlijk), hoeft de inkomstenbelasting en BTW niet omhoog.
[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2013 19:57 ]
Waarom zou deze zogenaamde eerlijkheid alleen maar voor auto's gelden?JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:18:
[...]
Ocharme![]()
In mijn woonplaats wil de plaatselijke staalgigant Nedstaal hechtgebonden asbest gaan verwerken. Dit plan stuit op nogal wat weerstand. Een aktiegroep heeft flink wat plaatselijke publiciteit gegenereerd en hierdoor is de gemeenteraad ook in beweging gekomen. Een onafhankelijk onderzoeksbureau heeft de plannen van Nedstaal doorgelicht en ontdekte dat het bedrijf flink over de schreef gaat voor wat betreft de uitstoot van fijnstof, bestaand uit zware metalen waaronder ongeveer 185 kg kwik per jaar. De totale uitstoot mag 22.000 kg/jaar bedragen, het bedrijf doet echter 63.000 kg/jaar. De kwik uitstoot mag maar 5 kg/jaar bedragen. De provinviale milieudienst OZHZ gedoogt dit al jaren en de landelijke overheid vind het blijkbaar ook prima.
Autoliefhebbers worden, al dan niet terecht, financieel flink aangepakt als ze een vervuilende auto rijden. Een bedrijf met 250 werknemers mag ongestraft een flink deel van de Alblasserwaard voorzien van kwik en andere zware metalen zonder enige beperking. (meer info op www.asbest-nedstaat-nee.nl)
Sorry, maar dit moest ik even kwijt. Auto's zorgen voor best veel overlast, maar de scheepvaart en bedrijven dragen ook een flink stuk bij aan de vervuiling van Nederland. Om mijn eigen steentje bij te dragen rij ik sinds kort op LPG (g3). Ik ben nu eenmaal afhankelijk van een auto om op mijn werk te komen, geen openbaar vervoer naar het Europoort gebied en zeker niet voor arbeiders in de continue dienst.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
eric-pvt, had je mijn vragen betreffende de nachtverlaging toevallig nog gezien? Ik ben benieuwd naar je antwoorden 
Dre schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:24:
[...]
Iets meer informatie had wel gemogen eric-pvt
- Wind en temperatuur van buiten meegenomen in je berekeningen? (graaddagen)
- Hoe vaak gemeten met nachtverlaging en hoe vaak zonder nachtverlaging? (reproduceerbaarheid)
- Definieer "hard opstoken" (maximale temperatuur (aanvoer en eventueel ook retour) en vermogen van ketel)
- Wat is de normale LTV retourtemperatuur bij jou? (dan kan ik het rendement vergelijken)
- Maak je nou gebruik van je zonneboiler voor het op temperatuur houden zonder nachtverlaging? (geen eerlijke vergelijking voor mensen zonder ZB...)
- 10% van niks blijft niks, hoeveel m3 of een andere eenheid hebben we het over?
Verwijderd
ja maar het heeft geen zin erover in dit topic verder te discussieren, omdat het geen algemene zaken betreft, echter vergelijk ik nu wel in mindergas.nl met de "vrienden" optie met mkleinman en nielstn.
beide laten zich inzichtelijk vergelijken, maar mijn bevindingen kunnen tot 1m3 gas besparen in mijn individuele geval.(per dag)
toch heb ik een algemene conclusie :
je klokthermostaat echt perfect inregelen op leefgewoonte en comfort, met lange aanwarmtijd, en lange nadraaifases.
plankgas met een moderne zeer efficiente atag sc ketel maakt hem zeer onzuinig.
eerder kwam deze grafiek voorbij, en die vind ik nu heel belangrijk
http://dewiki.nl/index.ph...l_vs_temperatuur.jpg#file
beide laten zich inzichtelijk vergelijken, maar mijn bevindingen kunnen tot 1m3 gas besparen in mijn individuele geval.(per dag)
je klokthermostaat echt perfect inregelen op leefgewoonte en comfort, met lange aanwarmtijd, en lange nadraaifases.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2013 20:17 ]
Het verhaal is alleen niet simpel, want naast het hogere verbruik van zo'n dikke zware auto word je bij de aanschaf al genaaid.JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:18:
[...]
Ocharme![]()
Stel je bent bejaard, rijd 3000km per jaar en wilt graag een hoogzitter. Dan betaal je de hoofdprijs voor een SUV bij de aanschaf (BPM), maandelijks meer dan 100 euro wegenbelasting en verbruik je op jaarbasis 200 liter brandstof.
Dan de zuinige auto met "vrijstelling". Je koopt dat ding zonder BPM omdat het een zuinige auto is, je betaalt maandelijks geen wegenbelasting omdat het een zuinige auto is, en vervolgens rijd je ook nog met gesubsidieerde diesel tegen een habbekrats (de diesel is hier veel goedkoper dan in het buitenland). Aangezien de kilometers van zo'n kar toch niks kosten doe je alles met de auto en liefst zo hard mogelijk en rag je gewoon 40K per jaar over de linkerbaan van de snelweg. Verbruik op jaarbasis is 2000 liter brandstof, en dan ook nog van het meest vervuilende soort, maar ach, wat is het karretje toch zuinig en wat hebben we lage vaste lasten.
Voor de BPM van die SUV die bijna niet rijdt kan je zo'n zuinig autootje zo van een paar duizend liter diesel voorzien, goed voor vele tienduizenden kilometers. De bejaarde vervuilt met zijn auto die nagenoeg het hele jaar in de garage staat amper en betaalt een vermogen aan aanschaf/houdersbelastingen, maar de echte vervuiler betaalt alleen zijn brandstof.
Ik weet dat je geen auto hebt en kan je dus niet kwalijk nemen dat je nooit in de spits/file rijd/staat.JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:18:
[...]
Ocharme![]()
Maar het meer en deel van de forensen rijd tegenwoordig in die klein vrijgesteld autotjes.
Het meer en deel van de eigenaren van deze autotjes, betaald weinig tot niets aan lasten, maar veroorzaken wel groten problemen. Zelf rij ik in een 13 jaar oude Opel Corsa, voldoet aan alle milieu-eisen, rijd 1:13/14, betaal weinig, maar betaal wel en dat terwijl een zelfde autotje van 1-4 jaar oud bijna niets betaald.
Het zijn juist deze kleine autotjes die voor grote problemen in steden zorgen en het minst betalen.
Al die grote leasebakken rijden hun meeste kilometers buiten de spits en zorgen in die zin relatief weinig voor problemen/overlast.
Alleen dan de hamvraag, hoe meet ik mijn rookgastemperatuur?Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 20:12:
ja maar het heeft geen zin erover in dit topic verder te discussieren, omdat het geen algemene zaken betreft, echter vergelijk ik nu wel in mindergas.nl met de "vrienden" optie met mkleinman en nielstn.
Is de rookgastemperatuur enkel afhankelijk van retourtemperatuur of speelt de aanvoer een ook een rol.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan 47c aanvoer 40c retour vs 60c aanvoer vs 40 retour.
Hoho, minder belast, niet gesubsidieerden vervolgens rijd je ook nog met gesubsidieerde diesel tegen een habbekrats (de diesel is hier veel goedkoper dan in het buitenland)
Het vervelende van de huidige autobelastingen is inderdaad dat twee kleine autootjes lager worden belast dan 1 grote, en dat er dus gestimuleerd wordt dat er heel veel kleine autootjes rondrijden. Maar goed, het is maatschappelijk wenselijk dat armere mensen ook nog auto moeten kunnen rijden.
[ Voor 44% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2013 20:25 ]
Verwijderd
je kunt aan de sneeuw langs de weg zien hoe eco of blue die auto nu echt is
moedertje natuur mag het opknappen als het gaat dooien.
en wij maar praten over betalen...
als we moedertje natuur ervoor moesten betalen per kilo, zijn we in een nanoseconde wereldwijd failliet
er word niets betaald voor afval, en er word geen gram co2 terug de bodemlagen ingedaan door de tax die overheden ervoor ontvangen.
moedertje natuur mag het opknappen als het gaat dooien.
en wij maar praten over betalen...
als we moedertje natuur ervoor moesten betalen per kilo, zijn we in een nanoseconde wereldwijd failliet
er word niets betaald voor afval, en er word geen gram co2 terug de bodemlagen ingedaan door de tax die overheden ervoor ontvangen.
met een warmtebeeld cameraAlleen dan de hamvraag, hoe meet ik mijn rookgastemperatuur?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2013 20:26 ]
Die labels voor apparaten is ook een wassen neus, vaatwassers maken we gewoon 13 couverts omdat het dan waarschijnlijk binnen een bepaald verbruik valt per couverts en is het ++._JGC_ schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 16:37:
[...]
Bij auto's worden die waarden idd opnieuw gewaardeerd als er nieuw spul op de markt is. Bij witgoed drukken ze gewoon een plusje extra achter de A en is er een nieuw zuiniger label geboren. De consument ziet A, die vindt het voldoende en koopt een A of A+ terwijl er al A+++++ is.
Overigens zijn die labels bij auto's nogal verneukerig. De grootte van de auto doet nml ook mee voor het label. Zo kan een Passat die de helft meer brandstof verbruikt dan een Aygo toch hetzelfde label krijgen omdat ie 2x zo groot is en voor zo'n grote auto nog best zuinig is.
Vriezers en koelkasten is ook afhankelijk van de inhoud en wasmachines ook op kilo's wat hij aankan.
Bij wasdrogers nog erger omdat je daar weer A hebt oud en nieuw, +++ en +++-30% , om de verwarring nog groter te maken.
De aanduiding zou gewoon aan de hand van het verbruik moeten zijn ongeacht de grootte bijv :
A tot 0,1 kWh
B tot 0,2 kWh
C tot 0,3 kWh
Enz enz per cyclus of per uur afhankelijk van het type apparaat.
Dan doen fabrikanten meer hun best om in een andere klasse te komen, nu gebruiken ze truukjes.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Armere mensen? Die kopen een tweedehands auto van 500 euro max, of zoals mijn buren het nu schijnen te doen, delen dat ding met familie. Als ik krap bij kas zou zitten zou een nieuwe belastingvrije auto niet bovenaan op mijn lijstje staan iig.Dreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 20:22:
[...]
Hoho, minder belast, niet gesubsidieerd
Het vervelende van de huidige autobelastingen is inderdaad dat twee kleine autootjes lager worden belast dan 1 grote, en dat er dus gestimuleerd wordt dat er heel veel kleine autootjes rondrijden. Maar goed, het is maatschappelijk wenselijk dat armere mensen ook nog auto moeten kunnen rijden.
Verder noem ik het subsidie, want je krijgt korting op de belasting die je betaalt voor de brandstof. Net zoals dat de 6% BTW over duurzame werkzaamheden bij huizen ouder dan 2 jaar gezien wordt als subsidie.
[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 23-01-2013 20:39 ]
@JeroenH
De plaatjes werden echt overal geleend voor dat windmolenboek
zie http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/ bijna onderaan
De plaatjes werden echt overal geleend voor dat windmolenboek
zie http://www.mdpub.com/Wind_Turbine/ bijna onderaan
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
En daarom ben ik op zich ook wel voor een kilometerheffing.
Maar dan niet stel-op-sprong. Want er zijn ook heel wat mensen die dan plots een probleem hebben. (bijvoorbeeld moeilijk aan een baan gekomen niet al te dichtbij, dus voorlopig nog even veel kilometer moeten maken voor een bescheiden salaris) Je moet mensen wel de tijd geven om aan te passen.
Maar dan niet stel-op-sprong. Want er zijn ook heel wat mensen die dan plots een probleem hebben. (bijvoorbeeld moeilijk aan een baan gekomen niet al te dichtbij, dus voorlopig nog even veel kilometer moeten maken voor een bescheiden salaris) Je moet mensen wel de tijd geven om aan te passen.
Sparql TV wiki
Het ging om het nut van nachtverlaging. Natuurkundig gezien gaat er minder energie je huis uit stromen bij een lagere deltaT met buiten. Dat is vrij simpel. Nachtverlaging heeft dus zeker effect op het energieverlies uit je huis. De CV-ketel zal bij het aanwarmen ongetwijfeld een slechter rendement hebben, omdat de retourtemperatuur veelal hoger wordt. Volgens mij beweer je nu dat het rendement dusdanig veel slechter is dat nachtverlaging zorgt voor een hoger verbruik ("+10%"). Als ik de rendement grafieken van CV-ketels bekijk en vervolgens op mijn gevoel af ga geloof ik niet dat nachtverlaging zorgt voor meer verbruik.Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 20:12:
Ik had begrepen dat je het onderzocht/ gemeten had, maar blijkbaar niet voldoende om antwoord te kunnen geven op mijn vragen. De discussie over nachtverlaging is in dit topic gestart, dus lijkt me wel gepast om hier ook verder te gaan.
Bronnen:
Atag A203: 80/60 vollast 98% rendement, 36/30 deellast 110% rendement. Rookgastemperatuur 68°C vs 31°C (vollast vs "laaglast")
nachtverlaging bij vloerverwarming rendeert wel
Of een thermometer in je rookgasafvoer prikken?
Werkt niet, dan zou ik buiten mijn schuld in de afgelopen 10 jaar al 3x verhuisd zijn, dat doet niemand, zeker niet met een koophuis.NovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:01:
En daarom ben ik op zich ook wel voor een kilometerheffing.
En iedereen betaald voor de km dus ook vervoerders, bedrijven enz enz dus word alles duurder en dan is dat balletje zo weer rond.
Ik neem aan dat de buitenzijde van rookgasafvoer gemeten is gemeten met de IR-camera. Is de temperatuur van de buitenzijde hetzelfde als de rookgastemperatuur? (condens aan binnenzijde pijp?, invloed temperatuur CV-ruimte?). Ik denk dat de buitenkant van de rookgasafvoer het koudste punt is. Maar ik weet er niet voldoende van moet ik zeggen. Een thermometer in de rookgassen zelf lijkt mij nauwkeuriger.Mr-Leo schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:07:
[...]
Of een thermometer in je rookgasafvoer prikken?
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 23-01-2013 21:14 ]
Het ziet er trouwens naar uit dat ik bij de volgende jaarnota ruim onder de 500m3 gas blijf met de douche-wtw die binnenkort geinstalleerd wordt.
Als we dat vast kunnen blijven houden dan scheelt dat ieder jaar weer zo'n 55 euro bovenop de vermeden kosten voor gas (waarschijnlijk zo'n 30 euro per jaar).
Die stap naar een lager capaciteitstarief is dus erg mooi meegenomen. Niet dat mij die tvt wat uitmaakt, ik vindt het gewoon leuk, maar het wordt er nóg leuker op
Als we dat vast kunnen blijven houden dan scheelt dat ieder jaar weer zo'n 55 euro bovenop de vermeden kosten voor gas (waarschijnlijk zo'n 30 euro per jaar).
Die stap naar een lager capaciteitstarief is dus erg mooi meegenomen. Niet dat mij die tvt wat uitmaakt, ik vindt het gewoon leuk, maar het wordt er nóg leuker op
Sparql TV wiki
@NovapaX: Leuk voor jouNovapaX schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:24:
Het ziet er trouwens naar uit dat ik bij de volgende jaarnota ruim onder de 500m3 gas blijf met de douche-wtw die binnenkort geinstalleerd wordt.
maar waarom lukt mij dit niet
waarschijnlijk kom ik ook dit jaar (weer) onder de 500 m3 , ik zit nu op 280 / 285 m3, met nog 3 maanden te gaan - meestal 3e week van April meteropname - maar zoals ik eerder melde, ze hebben mij geschat op
502 m3
dus dat wordt weer betalen voor het cap.tarief 500 tot 4000m3
Waarom?
Als je minder dan 500 verbruikt hoef je ook niet meer te betalen volgens mij. Anders mogen ze mij haarfijn uitleggen en laten zien waar dat staat.
Gewoon niet accepteren en aan laten passen.
Als je minder dan 500 verbruikt hoef je ook niet meer te betalen volgens mij. Anders mogen ze mij haarfijn uitleggen en laten zien waar dat staat.
Sparql TV wiki
"Gewoon" bestaat helaas niet als je met energiemaatschappijen en energieleveranciers te maken hebt. Mijn 'goede dagen' bij Greenchoice lijken ook over. Ik krijg maar geen respons op mails e.d.
Nu bezig om via Twitter een opening te forceren. We gaan het zien.
Dit alles inspireerde me tot deze tweet: https://twitter.com/SolarWebsite/status/294175549532803072
Daarom! hier in Zeeland bij Delta Netwerk hebben ze aparte regels (blijkbaar)NovapaX schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:48:
Waarom?
je moet 2 jaar onder de 500 grens zitten, dan wordt je jaarverbruik onder de 500 geschat! en dan kom je het jaar erna in het lagere cap. tarief.
ben vorig jaar 2/3 maanden bezig geweest met bellen, mailen en brieven sturen, ik werd het spuugzat
Zal dan waarschijnlijk gaan over de term 'Standaard Jaarverbruik'
Dat zie ik overigens nergens gedefinieerd.
Kun je geen klacht indienen.
Wat dat betreft kun je beter geen voorschot betalen en je jaarnota ineens betalen zodra je het eens bent met de factuur...
Ik heb even artikel 2.3.2.5 van de tarievencode Gas erbij gezocht:
2.3.2.5 De procedure voor indeling in een andere afnemersgroep is als volgt:[zie C, L]
a. indien een afnemer met een aansluitcapaciteit van ten hoogste 40 m3(n)/uur op grond van zijn benodigde maximale (gesommeerde) transportcapaciteit van mening is dat hij in aanmerking komt voor indeling in een andere afnemersgroep, dient hij daartoe een schriftelijk verzoek in bij de netbeheerder op wiens net zijn installatie is aangesloten;
b. de netbeheerder beoordeelt het verzoek, binnen vijf werkdagen na de dag van ontvangst van het verzoek, aan de hand van de volgende criteria:
• kan de gevraagde transportcapaciteit geleverd worden op de aansluiting;
• indien het een verzoek tot neerwaartse bijstelling behelst dan mag er
gedurende de afgelopen 12 maanden geen bijstelling opwaarts hebben
plaatsgevonden;
c. de netbeheerder doet de afnemer uiterlijk op de tiende werkdag na de dag van ontvangst
van het verzoek schriftelijk verslag van zijn bevindingen. Bij honorering van het verzoek wordt de afnemer zonodig geadviseerd om contact op te nemen met zijn erkende meetverantwoordelijke;
d. daarna neemt de afnemer contact op met zijn meetverantwoordelijke om ervoor te zorgen dat zijn metercapaciteit op kosten van de afnemer wordt bijgesteld door aanpassing (wisseling) van de meter;
e. indien de meetinrichting is aangepast, informeert de erkende meetverantwoordelijke de netbeheerder;
f. vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand dat de netbeheerder van de meetverantwoordelijke vernomen heeft dat de metercapaciteit naar boven is bijgesteld, geldt voor de tariefstelling de hogere afnemersgroep, mits deze gereedmelding voor de 15e van de maand bij de netbeheerder ontvangen is. Bij gereedmelding na de 15e van de maand gaat de aangepaste tariefstelling een maand later in werking;
g. een bijstelling van de tariefstelling in een lagere afnemersgroep kan alleen plaatsvinden indien de metercapaciteit gedurende de afgelopen 12 maanden niet naar boven is bijgesteld. Op het moment dat aan deze voorwaarde is voldaan, geldt voor de tariefstelling vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand dat de netbeheerder van de meetverantwoordelijke vernomen heeft dat de metercapaciteit naar beneden is bijgesteld de lagere afnemersgroep, mits deze gereedmelding voor de 15e van de maand bij de netbeheerder ontvangen is. Bij gereedmelding na de 15e van de maand gaat de aangepaste tariefstelling een maand later in werking.
Dat zie ik overigens nergens gedefinieerd.
Kun je geen klacht indienen.
Wat dat betreft kun je beter geen voorschot betalen en je jaarnota ineens betalen zodra je het eens bent met de factuur...
Ik heb even artikel 2.3.2.5 van de tarievencode Gas erbij gezocht:
2.3.2.5 De procedure voor indeling in een andere afnemersgroep is als volgt:[zie C, L]
a. indien een afnemer met een aansluitcapaciteit van ten hoogste 40 m3(n)/uur op grond van zijn benodigde maximale (gesommeerde) transportcapaciteit van mening is dat hij in aanmerking komt voor indeling in een andere afnemersgroep, dient hij daartoe een schriftelijk verzoek in bij de netbeheerder op wiens net zijn installatie is aangesloten;
b. de netbeheerder beoordeelt het verzoek, binnen vijf werkdagen na de dag van ontvangst van het verzoek, aan de hand van de volgende criteria:
• kan de gevraagde transportcapaciteit geleverd worden op de aansluiting;
• indien het een verzoek tot neerwaartse bijstelling behelst dan mag er
gedurende de afgelopen 12 maanden geen bijstelling opwaarts hebben
plaatsgevonden;
c. de netbeheerder doet de afnemer uiterlijk op de tiende werkdag na de dag van ontvangst
van het verzoek schriftelijk verslag van zijn bevindingen. Bij honorering van het verzoek wordt de afnemer zonodig geadviseerd om contact op te nemen met zijn erkende meetverantwoordelijke;
d. daarna neemt de afnemer contact op met zijn meetverantwoordelijke om ervoor te zorgen dat zijn metercapaciteit op kosten van de afnemer wordt bijgesteld door aanpassing (wisseling) van de meter;
e. indien de meetinrichting is aangepast, informeert de erkende meetverantwoordelijke de netbeheerder;
f. vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand dat de netbeheerder van de meetverantwoordelijke vernomen heeft dat de metercapaciteit naar boven is bijgesteld, geldt voor de tariefstelling de hogere afnemersgroep, mits deze gereedmelding voor de 15e van de maand bij de netbeheerder ontvangen is. Bij gereedmelding na de 15e van de maand gaat de aangepaste tariefstelling een maand later in werking;
g. een bijstelling van de tariefstelling in een lagere afnemersgroep kan alleen plaatsvinden indien de metercapaciteit gedurende de afgelopen 12 maanden niet naar boven is bijgesteld. Op het moment dat aan deze voorwaarde is voldaan, geldt voor de tariefstelling vanaf de eerste dag van de maand volgend op de maand dat de netbeheerder van de meetverantwoordelijke vernomen heeft dat de metercapaciteit naar beneden is bijgesteld de lagere afnemersgroep, mits deze gereedmelding voor de 15e van de maand bij de netbeheerder ontvangen is. Bij gereedmelding na de 15e van de maand gaat de aangepaste tariefstelling een maand later in werking.
[ Voor 83% gewijzigd door NovapaX op 24-01-2013 13:52 ]
Sparql TV wiki
Het standaardjaarverbruik is niet het gemiddelde over meerdere perioden. Maar:
"
Het standaard jaarverbruik van een aansluiting wordt bepaald door het gemeten verbruik over de laatste relevante verbruiksperiode, uitgedrukt in m3 (n;35,17) te delen door de som van de profielfracties in het veronderstelde profiel over de desbetreffende verbruiksperiode.
"
uit http://www.stedin.net/Sit...oedingsregeling%20gas.pdf
Ofwel, het gemeten gebruik gecorrigeerd met diverse factoren (temperatuur, druk, calorische waarden en weet ik veel wat)
Dat zal bij andere netbeheerders niet anders zijn denk ik.
"
Het standaard jaarverbruik van een aansluiting wordt bepaald door het gemeten verbruik over de laatste relevante verbruiksperiode, uitgedrukt in m3 (n;35,17) te delen door de som van de profielfracties in het veronderstelde profiel over de desbetreffende verbruiksperiode.
"
Ofwel, het gemeten gebruik gecorrigeerd met diverse factoren (temperatuur, druk, calorische waarden en weet ik veel wat)
[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 24-01-2013 14:07 ]
Sparql TV wiki
@NovapaX: Bedankt voor het uitzoekwerk!NovapaX schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:06:
Het standaardjaarverbruik is niet het gemiddelde over meerdere perioden. Maar:
"
"
Maar dit is toch veel te ingewikkeld voor de gemiddelde ""Tweaker"; Te delen door de som van de profielfracties
Weet jij (iemand) wat n;35,17 betekent ??
Staat in het stukje 35,17 MJ per m3 standaard groningen aardgasJAN-B schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 17:33:
[...]
@NovapaX: Bedankt voor het uitzoekwerk!
Maar dit is toch veel te ingewikkeld voor de gemiddelde ""Tweaker"; Te delen door de som van de profielfracties
Weet jij (iemand) wat n;35,17 betekent ??
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik vind dit eigenlijk wel een hele mooi en een hele duurzame:
Verwijderd
Vervolg:Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:21:
Jippie! vandaag de periodeafrekening ontvangen van Evides (water). Helaas is er iets misgegaan in de verwerking, en rekenen ze 100m³ meer dan er verbruikt is
Goed nieuws trouwens, periode dec 2010 - dec 2011 was 132m³, periode dec 2011 - dec 2012 is 81m³, toch 51m³ minder. Het voorstel voor de verhoging van het termijnbedrag met 11 euro per kwartaal sla ik dus ook vriendelijk af, en zie er dus liever 11 af gaan (en die 44 op jaarbasis dus in het 'bespaard' potje). Morgen maar eens bellen
Gisteren (23 januari) gebeld, of ik de huidige meterstanden door kon geven, gezegd dat ik de dag erop zou bellen omdat ik dat niet uit m'n hoofd weet. Aangeboden een foto te maken en te mailen, maar dat was niet nodig.
Vandaag (24 januari) gebeld om de meterstanden door te geven, krijg ik de vraag of ik een foto kan maken en die door kan mailen
Straks om 19:30 begint de bijeenkomst in het Hilversumse raadhuis over de elkaar bijtende combinatie van beschermd gezicht en duurzaamheid. Ik zal zoveel mogelijk 'live' proberen te twitteren. Voor degenen die dat willen volgen, dit is mijn Twitter-account: https://twitter.com/SolarWebsite. Volgens mij zou dat ook zonder dat je zelf een account hebt te volgen moeten zijn.
SuccesJeroenH schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:53:
Straks om 19:30 begint de bijeenkomst in het Hilversumse raadhuis over de elkaar bijtende combinatie van beschermd gezicht en duurzaamheid. Ik zal zoveel mogelijk 'live' proberen te twitteren. Voor degenen die dat willen volgen, dit is mijn Twitter-account: https://twitter.com/SolarWebsite. Volgens mij zou dat ook zonder dat je zelf een account hebt te volgen moeten zijn.
Ach, het zal voornamelijk luisteren worden, kijken wat men denkt en beweert.
De afvoer is toch dubbelwandig. Anders kan ik dus gewoon meten met mijn IR camera?
JeroenH schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:15:
Ik vind dit eigenlijk wel een hele mooi en een hele duurzame:
[afbeelding]
Succes vanavond!
Verwijderd
mijn rookgas :revolution-nl schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:53:
[...]
De afvoer is toch dubbelwandig. Anders kan ik dus gewoon meten met mijn IR camera?
http://van.wijk.net/pvt/IR_0093.jpg
mijn cv aanvoer en retour gezien vanaf de qsolar met ltv
http://van.wijk.net/pvt/IR_0092.jpg
je ziet nu al dat de lage temp van ltv ook zorg voor lage rookgasafvoer.
daarom heb ik ook gezegd dat in mijn situatie hard opstoken direkt veel verlies geeft
Is het erg, een beschermd stadsgezicht? Ik woon ruim twintig jaar in m'n huidige woning en dit gebied, het centrum van Amsterdam, is al weer ruim 10 jaar beschermd en sinds kort zelfs Unesco werelderfgoed. Dat wil niet zeggen dat alles wat betreft duurzaamheid onmogelijk is. Het betekent alleen dat bij elke aanpassing aan de straatkant er een afweging wordt gemaakt of het straatbeeld wordt aangetast. Bij zonnepanelen is dat helaas het geval. Maar aan de andere kant zorgt het ook voor behoud van cultuurhistorische waarden.
Ik heb ook flink gevloekt toen de bouwaanvraag van mijn geplande dakopbouw werd afgekeurd vanwege aantasting van het historisch daklandschap (sic). Ik heb geworsteld met de bouwaanvraag voor m'n zonnepanelen (500 vel papier) veel documenten in zesvoud indienen. De zonnepanelen staan er inmiddels vier jaar en inmiddels denk ik iets genuanceerder over het werk van de welstand. En begin ook bouwkundige details te ontdekken én te waarderen die me eerst niet opvielen.
Ik heb in dit topic voorbeelden gezien van prachtige panelen, die met zorg voor de omgeving ingepast waren op het dak.
Helaas zijn er ook voorbeelden langsgekomen waar je broek van afzakt. Panelen in allerlei oriëntaties en maten, vaak ook nog met wat dakramen en andere dakdoorvoeren.
Blijkbaar kan je een mooi straatbeeld niet intact houden als je het niet reguleert. Zo werkt het en daarom zijn beschermde stadsgezichten nuttig en nodig. Daarbij is er nog van alles mogelijk, maar niet aan de voorzijde. Zo zal je een klassieke erker met houten kozijnen niet mogen vervangen door aluminium of kunststof. En zal je goed je best moeten doen om stalen kozijnen uit de jaren dertig in een pand van architect Duiker van dubbel glas te voorzien. Maar het kan vaak wel.
Zoals eerder gezegd, de procedure waarmee tot aanwijzing wordt overgegaan heeft een doorlooptijd van ongeveer vijf jaar, men gaat dus niet over één nacht ijs. Mocht je meer willen weten over de procedure, of binnenkort een huis gaan kopen dan is het verstandig om naast het bestemmingsplan ook de website van de rijksdienst voor het Cultureel erfgoed te bekijken. En houdt ook altijd de website van de gemeente in de gaten. Zeker in de beginfase (het voorgenomen aanwijzingsbesluit) is er nog van alles mogelijk. Je doet dat door een zg zienswijze in te dienen, waarin je jouw visie of bezwaren toelicht. In een later stadium is dat allemaal een stuk moeilijker.
Terugkijkend kan ik alleen zeggen dat een beschermd stadsgezicht in sommige aspecten hinderlijk is, maar dat het je ook beschermt tegen personen en projectontwikkelaars die alleen aan geld denken en dat is pure winst.
Ik heb ook flink gevloekt toen de bouwaanvraag van mijn geplande dakopbouw werd afgekeurd vanwege aantasting van het historisch daklandschap (sic). Ik heb geworsteld met de bouwaanvraag voor m'n zonnepanelen (500 vel papier) veel documenten in zesvoud indienen. De zonnepanelen staan er inmiddels vier jaar en inmiddels denk ik iets genuanceerder over het werk van de welstand. En begin ook bouwkundige details te ontdekken én te waarderen die me eerst niet opvielen.
Ik heb in dit topic voorbeelden gezien van prachtige panelen, die met zorg voor de omgeving ingepast waren op het dak.
Helaas zijn er ook voorbeelden langsgekomen waar je broek van afzakt. Panelen in allerlei oriëntaties en maten, vaak ook nog met wat dakramen en andere dakdoorvoeren.
Blijkbaar kan je een mooi straatbeeld niet intact houden als je het niet reguleert. Zo werkt het en daarom zijn beschermde stadsgezichten nuttig en nodig. Daarbij is er nog van alles mogelijk, maar niet aan de voorzijde. Zo zal je een klassieke erker met houten kozijnen niet mogen vervangen door aluminium of kunststof. En zal je goed je best moeten doen om stalen kozijnen uit de jaren dertig in een pand van architect Duiker van dubbel glas te voorzien. Maar het kan vaak wel.
Zoals eerder gezegd, de procedure waarmee tot aanwijzing wordt overgegaan heeft een doorlooptijd van ongeveer vijf jaar, men gaat dus niet over één nacht ijs. Mocht je meer willen weten over de procedure, of binnenkort een huis gaan kopen dan is het verstandig om naast het bestemmingsplan ook de website van de rijksdienst voor het Cultureel erfgoed te bekijken. En houdt ook altijd de website van de gemeente in de gaten. Zeker in de beginfase (het voorgenomen aanwijzingsbesluit) is er nog van alles mogelijk. Je doet dat door een zg zienswijze in te dienen, waarin je jouw visie of bezwaren toelicht. In een later stadium is dat allemaal een stuk moeilijker.
Terugkijkend kan ik alleen zeggen dat een beschermd stadsgezicht in sommige aspecten hinderlijk is, maar dat het je ook beschermt tegen personen en projectontwikkelaars die alleen aan geld denken en dat is pure winst.
A'dam PVOutput
Je spotmeter van je IR camera zit volgens mij gericht op een metalen deel dat geen "normale" reflectie coëfficiënt heeft. Je kan het beste er wat schilder tape op plakken om de juiste temperatuur te meten. IR thermografie is een vak apart. Of moet ik die witte vlek onderaan pakken en de schaal aflezen?Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 20:47:
[...]
mijn rookgas :
http://van.wijk.net/pvt/IR_0093.jpg
mijn cv aanvoer en retour gezien vanaf de qsolar met ltv
http://van.wijk.net/pvt/IR_0092.jpg
je ziet nu al dat de lage temp van ltv ook zorg voor lage rookgasafvoer.
daarom heb ik ook gezegd dat in mijn situatie hard opstoken direkt veel verlies geeft
Misschien heb ik het gemist, maar wat noem je "hard opstoken"?
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 24-01-2013 21:16 ]
Verwijderd
rookgas moet je op de foto zien waar de co nippel zit, onderaan.
dit deel zit vrijwel direkt boven de keramische brander, de rest is al beinvloed door de omgeving.
hard opstoken is voor mij modulatie van het gehele systeem op meer dan 20%, meteen boven de 20%(ketelvermogen op de control unit) stijgt de rookgas snel tot ver boven de 50c
rookgas is afvalwarmte en dat is zonde.
ik zie mijn rookgas als ongebruikte warmte alsof ik een haarfohn naar buiten richt.
en dat lijkt ongeveer ook zo te zijn, iets van 0,7kW per uur
op 20%(5kW) vermogen krijg ik met de huidige vorst mijn huis warm, de ketel is 25kW
na alweer bijna een week en steeds testen is verlaging naar 17c snachts het zuinigst gebleken,
maar dat is niet met zekerheid te zeggen, het weer was niet elke dag hetzelfde.
ik heb overigens een totaal (zelf)gerenoveerde woning die van 2500 naar 500m3 is gegaan,
dus niet bepaald een algemene referentie voor iedereen.
dit deel zit vrijwel direkt boven de keramische brander, de rest is al beinvloed door de omgeving.
hard opstoken is voor mij modulatie van het gehele systeem op meer dan 20%, meteen boven de 20%(ketelvermogen op de control unit) stijgt de rookgas snel tot ver boven de 50c
rookgas is afvalwarmte en dat is zonde.
ik zie mijn rookgas als ongebruikte warmte alsof ik een haarfohn naar buiten richt.
en dat lijkt ongeveer ook zo te zijn, iets van 0,7kW per uur
op 20%(5kW) vermogen krijg ik met de huidige vorst mijn huis warm, de ketel is 25kW
na alweer bijna een week en steeds testen is verlaging naar 17c snachts het zuinigst gebleken,
maar dat is niet met zekerheid te zeggen, het weer was niet elke dag hetzelfde.
ik heb overigens een totaal (zelf)gerenoveerde woning die van 2500 naar 500m3 is gegaan,
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 21:55 ]
Volgens mij heb je later geen bezwaar mogelijkheid meer als je niet in het begin een zienswijze indient, zo gaat het namelijk bij "gewone" bestemmingsplannen voor een gebied.ericplan schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 20:57:
KNIP
KNIP
Overigens ben ik ook vaak blij om oude landschappen en monumenten te zien, kan het alleen soms niet rijmen dat men niet dubbelglas (in een identiek kader) mag plaatsen omdat dat het historisch beeld te vel zou aantasten....
Succes Jeroen met de komende stappen
Dit , hierom en hierom
Inderdaad, hier al jaren een Rüeger rookgas thermometer met een stiftlengte van 60 mm.Dre schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:14:
[...]
Ik neem aan dat de buitenzijde van rookgasafvoer gemeten is gemeten met de IR-camera. Is de temperatuur van de buitenzijde hetzelfde als de rookgastemperatuur? (condens aan binnenzijde pijp?, invloed temperatuur CV-ruimte?). Ik denk dat de buitenkant van de rookgasafvoer het koudste punt is. Maar ik weet er niet voldoende van moet ik zeggen. Een thermometer in de rookgassen zelf lijkt mij nauwkeuriger.
Met de fluke 62 IR thermometer is de buitenkant van de alu buis 5 a 6 C lager dan de rookgas temperatuur.
Oorzaak
Condens wat aan de wand van de concentrische rookgas pijp wat van 4 meter hoger omlaag druipt, en een forse verlaging van de wand temperatuur veroorzaakt.
Het grote voordeel hiervan is een opwarming van de aangezogen droge buitenlucht van 20 a 30 C.
Er zit een factor in van 4,5 Dwz dat 1 graad rookgasdaling 4,5 graad BL opwarming veroorzaakt
Eindresultaat is dat de rookgassen hier heel vaak zo tussen de 25 en 30 C de schoorsteen verlaten
gasschuif heeft 11 fors overbemeten radiatoren in zijn huis en en super getweekte Intergas HR 28 met een honeyniet modulation
[ Voor 20% gewijzigd door Gasschuif op 24-01-2013 23:12 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Bij mij in de buurt heeft men zo te zien nog niks gewijzigd aan de CV setup. (Foto vanmorgen genomen)
Daar word je toch verdrietig van.

Zit er aan te denken om in de buurt eens cvtuning onder de aandacht te brengen. Als ik een standaard methodiek voor een standaard woning kan bedenken om de boel snel en effectief in te regelen kan ik best wat stappen maken. In de buurt (2009 nieuwbouw) staan zeker 300 dezelfde woningen met dezelfde setup.
Mijn woning is qua radiatoren niet meer standaard, maar als ik één model woning heb die ik onderhanden mag nemen dan kan ik die setup toepassen op alle woningen en dat hoeft echt niet veel tijd te kosten
Dan wordt dit wel een setup die niet uitermate zuinig en waar alles uitgeknepen wordt maar "failsafe" zuinig.
Voor aanvang van de werkzaamheden kan ik een formulier laten invullen met stookregiem over een etmaal en de gewenste temperatuur per vertrek
Kan ik meteen een stukje advies doen. Zo mooi zijn als je zo ook iedereen op mindergas.nl krijgt
Lijkt mij wel een uitdaging om uiteindelijk geen meters lange pluimen in de wijk te zien

Zit er aan te denken om in de buurt eens cvtuning onder de aandacht te brengen. Als ik een standaard methodiek voor een standaard woning kan bedenken om de boel snel en effectief in te regelen kan ik best wat stappen maken. In de buurt (2009 nieuwbouw) staan zeker 300 dezelfde woningen met dezelfde setup.
Mijn woning is qua radiatoren niet meer standaard, maar als ik één model woning heb die ik onderhanden mag nemen dan kan ik die setup toepassen op alle woningen en dat hoeft echt niet veel tijd te kosten
Dan wordt dit wel een setup die niet uitermate zuinig en waar alles uitgeknepen wordt maar "failsafe" zuinig.
Voor aanvang van de werkzaamheden kan ik een formulier laten invullen met stookregiem over een etmaal en de gewenste temperatuur per vertrek
Kan ik meteen een stukje advies doen. Zo mooi zijn als je zo ook iedereen op mindergas.nl krijgt
Lijkt mij wel een uitdaging om uiteindelijk geen meters lange pluimen in de wijk te zien
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 25-01-2013 11:33 ]
Daar ben ik het volledig mee eens! De huidige regelgeving is absurd, en als ik dat zo lees over de huidige BPM tarieven dan is het geheel uit de bocht gevlogen.revolution-nl schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:31:
[...]
In deze case heb ik het over iemand die 3000km per jaar rijd in zijn V8 voor de hobby vs iemand die 50.000km op de linkerbaan van de snelweg aflegt in zijn A label auto die op papier schoon is maar in de praktijk het dubbele verbruikt.
Persoon A mag 10 tienduizenden euro's belasting betalen. Persoon B die vele malen vervuilender is krijgt vrijstelling.
Waanzin en volstrekt oneerlijk! Stop gewoon met BPM en houderschapsbelasting en verwerk alles in de brandstofprijs. Dat is eerlijk en rechtvaardig, dan betaald de vervuiler.
Doet me overigens sterk denken aan het fenomeen dat als je een auto ergens luid hoort optrekken, dat het 9 van de 10 keer een gare witte combi-diesel bedrijfswagen is waarvan de bestuurder het gaspedaal als een aap bedient, en niet een sterk gemotoriseerde 'hobby' auto.
Waanzinnig wat een prestatieVerwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:52:
[ Voor 4% gewijzigd door Marnix17 op 25-01-2013 12:49 ]
Zo heb ik mijn collega kamergenoten al zo ver dat ik ze ketel laat opzoeken en naar de watertemperatuur laat kijken indien "te hoog" (80gr of zo iets) dan in stappen van 5 graden omlaag.revolution-nl schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:32:
Bij mij in de buurt heeft men zo te zien nog niks gewijzigd aan de CV setup. (Foto vanmorgen genomen)
[afbeelding]
![]()
![]()
Men kreeg wel interesse toen ik zei dat men makkelijk 10% van de stookkosten kon besparen (als de voorwaarden juist zijn).
Ineens wist men te herinneren waar de CV ketel in het huis stond en 1 collega belde zelfs naar huis om het merk/type te vragen. Wat bleek dezelfde ketel als ik had dus gelijk uitleg geven over tweaken (we zitten hier op een ICT afdeling dus dat moet kunnen).
Dit , hierom en hierom
zou leuk zijn:
http://www.l1.nl/nieuws/2...e-zonnepanelenpark-gennep
http://www.l1.nl/nieuws/2...e-zonnepanelenpark-gennep
Hoe werken die participaties in het algemeen? Investeer je een X bedrag, de parkexploitant verkoopt de stroom en na aftrek van kosten wordt de opbrengst jaarlijks/halfjaarlijks uitgekeerd aan de deelnemers? Of zit er een complexere saldering op afstand constructie in?
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 25-01-2013 13:50 ]
Zo, even noteren in mijn dagboek:
vandaag heb ik van GC de 1e van 2 te ontvangen nota's binnen! Na de aanvraag op 24-11-2012, 2 e-mails en 3 telefoontjes.
Er volgt nog een nota waarop het overschot aan kWh's zal worden verrekend. Vandaag gebeld om e.e.a. te bevestigen want er wordt in de begeleidende brief niets over gezegd.
Om een "nul-nota" te maken hebben ze wel op deze nota mijn eindstand-hoog aangepast! Begrijpelijk om dag- en nachtverbruik op nul te krijgen, maar even op de volgende nota checken of die weer op de correcte waarde is gesteld. Anders krijg ik op de volgende jaarrekening misschien problemen.
Mijn voorschot voor electra staat nu op nul!!!
Het maandelijkse voorschotbedrag is nu E 95,-
Het geschatte jaarverbruik voor gas is ook aangepast naar 1593 m3.
Er komt E360,07 retour
Dit is exclusief een bedrag voor de 96 kWh die we netto hebben teruggeleverd.
einde notitie dagboek.
vandaag heb ik van GC de 1e van 2 te ontvangen nota's binnen! Na de aanvraag op 24-11-2012, 2 e-mails en 3 telefoontjes.
Er volgt nog een nota waarop het overschot aan kWh's zal worden verrekend. Vandaag gebeld om e.e.a. te bevestigen want er wordt in de begeleidende brief niets over gezegd.
Om een "nul-nota" te maken hebben ze wel op deze nota mijn eindstand-hoog aangepast! Begrijpelijk om dag- en nachtverbruik op nul te krijgen, maar even op de volgende nota checken of die weer op de correcte waarde is gesteld. Anders krijg ik op de volgende jaarrekening misschien problemen.
Mijn voorschot voor electra staat nu op nul!!!
Het maandelijkse voorschotbedrag is nu E 95,-
Het geschatte jaarverbruik voor gas is ook aangepast naar 1593 m3.
Er komt E360,07 retour
Dit is exclusief een bedrag voor de 96 kWh die we netto hebben teruggeleverd.
einde notitie dagboek.
Ik wil best wat extra werk, maar als je er gewoon een thermokoppel in steekt, dan meet je het nauwkeuriger en voor een fractie van het geld.
Heb je een link waar ik zo ding kan aanschaffen?Paul C schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:19:
[...]
Ik wil best wat extra werk, maar als je er gewoon een thermokoppel in steekt, dan meet je het nauwkeuriger en voor een fractie van het geld.
Lijkt mij wel nuttig om een vaste temperatuur meter te hebben waar ik ten alle tijden de rookgas temperatuur op kan aflezen
Thermokoppels kun je overal wel halen. Je moet alleen even kijken hoe je 'm veilig in je rookgasafvoer steekt. Ik heb het zelf nooit uitgezocht, mijn ketel geeft de rookgas temperatuur gewoon in het (installateurs)menu weer.
Maar waar mijn opmerking vooral over ging:
Thermografie is bijna exclusies voor kwalitatieve metingen. En daarvoor is thermografie veruit de beste methode in de meeste gevallen. Het is snel, heel visueel, niet destructief, zelfs contactloos, etc
Thermografie voor kwantitatieve metingen is vrij zeldzaam. Ik heb zelf pas 1x een goede kwantitatieve meting gedaan in de afgelopen drie jaar. (Wel een aantal semi-goede.) Punt is dat je een paar uur bezig bent om een testopstelling te bouwen waarin je alle parameters onder controle hebt die je meting beïnvloeden. Je moet deze allemaal onder controle hebben, anders kun je er niet voor corrigeren en ben je slecht aan het meten.
Probleem is dat thermografie heel vaak als kwantitatief gepresenteerd wordt. Vooral door mensen die er geen verstand van hebben (en camera fabrikanten die klakkeloos overal temperaturen tot op 0,1C neerzetten (en er baat bij hebben om thermografie als perfect kwantitatief te presenteren)).
Maar waar mijn opmerking vooral over ging:
Thermografie is bijna exclusies voor kwalitatieve metingen. En daarvoor is thermografie veruit de beste methode in de meeste gevallen. Het is snel, heel visueel, niet destructief, zelfs contactloos, etc
Thermografie voor kwantitatieve metingen is vrij zeldzaam. Ik heb zelf pas 1x een goede kwantitatieve meting gedaan in de afgelopen drie jaar. (Wel een aantal semi-goede.) Punt is dat je een paar uur bezig bent om een testopstelling te bouwen waarin je alle parameters onder controle hebt die je meting beïnvloeden. Je moet deze allemaal onder controle hebben, anders kun je er niet voor corrigeren en ben je slecht aan het meten.
Probleem is dat thermografie heel vaak als kwantitatief gepresenteerd wordt. Vooral door mensen die er geen verstand van hebben (en camera fabrikanten die klakkeloos overal temperaturen tot op 0,1C neerzetten (en er baat bij hebben om thermografie als perfect kwantitatief te presenteren)).
Vandaag kostenloos een nieuwe "mediabox" ontvangen van de kabelaar.
De oude haperde zo nu en dan, een telefoontje was genoeg.
Ziet er een stuk beter uit als de oude (pianozwart i.p.v. zilver, past beter bij de rest)
Maar het mooiste:
Nieuw type:
Stroomverbruik In gebruik: 15 Watt
Stand-by: 1 Watt
Oud type:
Stroomverbruik In gebruik: 32 Watt
Standby: 19 Watt
Dat gaat tientallen kWh per jaar schelen.
Gelukkig zijn ze daar ook wakker geworden en leveren ze nu ook enrgiezuinige apparatuur.
De oude haperde zo nu en dan, een telefoontje was genoeg.
Ziet er een stuk beter uit als de oude (pianozwart i.p.v. zilver, past beter bij de rest)
Maar het mooiste:
Nieuw type:
Stroomverbruik In gebruik: 15 Watt
Stand-by: 1 Watt
Oud type:
Stroomverbruik In gebruik: 32 Watt
Standby: 19 Watt
Dat gaat tientallen kWh per jaar schelen.
Gelukkig zijn ze daar ook wakker geworden en leveren ze nu ook enrgiezuinige apparatuur.
Verwijderd
Nieuws: Standby-verbruik vanaf 2010 beperkt tot 2WElectricAlex schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:24:
Mijn buurtje gaat als beschermd dorpsgezicht aangemerkt worden, mijn woning valt dan onder een beeldbepalend pand. Als ik het goed lees, mag ik gewoon mijn panelen laten hangen, zonneboiler moet ook geen probleem zijn, oefffffJeroenH schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 19:22:
Ach, het zal voornamelijk luisteren worden, kijken wat men denkt en beweert.
Misschien dat je aan onderstaand pdf-je wat hebt.
http://www.alblasserdam.n...eschermd_dorpsgezicht.pdf
Beeldbepalende panden (waaronder de in de bestemmingsplannen genoemde MIP-panden)
Bescherming wordt geregeld via de vast te stellen Erfgoedverordening. Deze panden in het
beschermde dorpsgezicht zijn:
- beschermd tegen sloop
- beschermd tegen wijziging van buitenkant, exclusief de vergunningvrije activiteiten
voor beide geldt dat de monumentencommissie om advies wordt gevraagd over de wenselijkheid
van de aangevraagde sloop of wijziging.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Google maar eens op pt100revolution-nl schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:22:
[...]
Heb je een link waar ik zo ding kan aanschaffen?
Lijkt mij wel nuttig om een vaste temperatuur meter te hebben waar ik ten alle tijden de rookgas temperatuur op kan aflezen
Jammer alleen dat vaak het opstarten vanuit de standby stand dusdanig lang duurt dat mensen het apparaat in hoog standby laten staan. Verbruik is dan ineens 38 WattElectricAlex schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:24:
[...]
In gebruik is het verbruik 59 Watt, meer dan de meeste moderne TV's
[/UPC Horizon rant]
http://www.gelderlander.n...-land-in-gennep-1.3626824
wat niet vermeld wordt: zodra recessie over is, wordt het park ontmanteld en gaat het industrie worden...
(heb daar zelf de stukken van ontvangen zojuist)
dit maakt je wel weer trots op t dorp.. maar toch...
wat niet vermeld wordt: zodra recessie over is, wordt het park ontmanteld en gaat het industrie worden...
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 25-01-2013 18:54 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die oude mediabox zat altijd al achter de aan en uit knop, dus geen standby en geen sluipverbruik.Dre schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:47:
[...]
Jammer alleen dat vaak het opstarten vanuit de standby stand dusdanig lang duurt dat mensen het apparaat in hoog standby laten staan. Verbruik is dan ineens 38 Watt
In gebruik is het verbruik 59 Watt, meer dan de meeste moderne TV's 7(
\[/UPC Horizon rant]
Opstarten was nooit een probleem, ging altijd snel genoeg.
De nieuwe moet ik nog aansluiten, maar die gaat in principe ook weer achter dezelfde aan/uit knop als de rest van de TV apparatuur. We zullen zien.
(je linkt naar een apparaat met harde schijf, ik heb het over SD/HD Pace DCR7111, geen harde schijf).
Het is niet de eerste gemeente die industriegrond als een molensteen aan het been heeft, welke volgens marketingstrategie als warme broodjes van de hand zouden gaan.NielsTn schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:47:
http://www.gelderlander.n...-land-in-gennep-1.3626824
Zit er ook een echt reeel uitgewerkte berekening bij het plan, of is het weer één die rekent met 90kWh/jaar per m2 horizontaal oppervlak en 100% vrijstelling van alle energiebelasting en een verkoopprijs gelijk aan 0-10.000kWh consumenten all incl.met de gemeente als enige aandeelhouder onder het mom van cooperatie?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Het is nog summier, heb wat detail informatie maar heb ook zonnigtype om info gevraagd wat ik mee kan nemen....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb inmiddels het voorstel aan de gemeenteraad, de basis is zeer vergelijkbaar met Breda en nog 5-6 andere gemeentes die ik gezien hebNielsTn schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:32:
Het is nog summier, heb wat detail informatie maar heb ook zonnigtype om info gevraagd wat ik mee kan nemen....
De gemeente wil met een deel, 20 ha, na 10 jaar alle industriegrond in totaal 26 ha voor Euro 0 in de boeken te hebben om daarna aan bedrijven te verkopen á xxx Euro/m2
Met een zuivere zuid opstelling redt je die getallen niet eens, want bij 20 graden heb je al een 45/55 (paneel/vrije ruimte). , 80 000 panelen op 20 ha om 18GWh/jaat te halen is een 65/35 verhouding (omdat te halen is een <10 graden hellingshoek nodig of 21-22% rendementspanelen, maar er is gerekend met 225Wp/paneel netto en €1/Wp all-in turn-key) met anders dikke schaduw in de wintermaanden. Met oost-west opstelling in rijen haal je die 18GWh/jaar wel op 20 ha, maar heb je wat meer panelen nodig, het is wat optimistisch om bij O-W dan met 900kWh/kWp te rekenen.
Zonder 99% vrijstelling van energiebelasting en BTW redt het plan het niet eens om breek-even te komen na 10 jaar, de investeerder in PV-materiaal moet het volledig van subsidies (SDE+, Provincie etc) als enige rendement hebben, de gemeente wil €7,30-8,00 /m2 per jaar zien als vergoeding voor de inbreng van de grond in de cooperatie rechtsvorm
Edit: voor een summiere kosten/baten analyse is ook de mogelijke opwek per hectare van belang
[Plan] De Brem Gennep ca 80 000 panelen op 20 ha zouden passen, (100 Wp/m2 grond)
[Bestaat] In Azewijn staan op een voormalige vuilnisbelt op 8 ha wel 36000 panelen maar met 1,8MWp (1,8MWp/36000= 50Wp/paneel?? en 22,5 Wp/m2 grond) en het terrein is niet verglijkbaar met De Brem in Gemeente Gennep)
[Bestaat Q3 2012] Op een meer vergelijkbaar vlakterrein staan op de Klepperstee in Ouddorp, op 1,3 ha 850 kWp, 2950 suntech 290Wp panelen op ZOZ met 28 graden hoek. (65,8 Wp/m2 grond)
[Plan] Het is niet het enigste plan in de regio voor Industriegrond van een gemeente, BRL Haps daar willen ze 1,3MWp met 6000 panelen op 1 ha proppen (130 Wp/m2 grond)
[Plan} In Breda zijn ook plannen met "mobiel" voor 1,5 ha en 1,65MWp (110 Wp/m2 grond)
[Bestaat Q4 2011] Airport Weeze ca 14MWp met 60 000 panelen 30 ha (46 Wp/m2 grond)
[ Voor 33% gewijzigd door Domba op 26-01-2013 12:52 ]
De stroomprijzen kelderen elke dag maar verder omlaag, eigenlijk is dit een (financieel) vreselijke tijd voor elk nieuw stroomproductie project, duurzaam of niet.
Even kijken, dit park gaat dus 18 GWh per jaar produceren? Zeg dat je dit tegen 55 eur/MWh weg zet in de markt (dat is heel optimistisch), dan levert de stroom uit dit park 1 miljoen euro per jaar op. Hoe wil de gemeente 20.000 x 8 euro = 1.6 miljoen per jaar terugzien? Neem aan dat de investeerders in dit park ook hun geld wel terug willen kunnen verdienen...
Even kijken, dit park gaat dus 18 GWh per jaar produceren? Zeg dat je dit tegen 55 eur/MWh weg zet in de markt (dat is heel optimistisch), dan levert de stroom uit dit park 1 miljoen euro per jaar op. Hoe wil de gemeente 20.000 x 8 euro = 1.6 miljoen per jaar terugzien? Neem aan dat de investeerders in dit park ook hun geld wel terug willen kunnen verdienen...
[ Voor 53% gewijzigd door Dreamvoid op 26-01-2013 00:43 ]
Verwijderd
Daar raak je wel een punt. Er is (zeker fossiele) overcapaciteit als ik de berichten mag geloven. De prijs gaat dus echt niet hard omhoog. Alhoewel, de overheid kan gewoon een 1-2tje maken (lokaal <> nationaal). Flinke taks op kolenstroom en dan kunnen die industrieterreinparken dikke winsten schrijven.Dreamvoid schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 00:19:
De stroomprijzen kelderen elke dag maar verder omlaag, eigenlijk is dit een (financieel) vreselijke tijd voor elk nieuw stroomproductie project, duurzaam of niet.
Verbaas me daarom ook steeds over pv-leveranciers die aantonen dat komende 15 jaar de kwh-prijs 7% p.j. gaat stijgen.
Flinke taks op kolen is er al, en gaat ongetwijfeld nog hoger worden. Het betekent wel hogere stroomprijzen en dus ook hogere 'kale' leveringstarieven voor iedereen. Die lage leveringstarieven (inmiddels al onder de 7 cent voor een jaar vast zag ik, dat is volgens mij 2004-5 dat ik dat soort nummers voor het laatst zag) compenseren nu juist zo mooi de steeds hogere belastingen. Het kan wel, maar je krijgt als overheid dan wel kwaaie kiezers (en een lobby van kwaaie bedrijven die niet zo blij worden van kunstmatig hoge stroomprijzen tov het buitenland). Al kan je mooi de leveranciers de schuld geven, het is immers voor de eindgebruiker geen zichtbare belasting zoals BTW/EB wel is. Het blijft een soort zwartepieten.
Dat is een politieke keuze. Er zit nu rond de 200% belasting op stroom (op een leveringstarief van 7ct, 14 ct BTW en EB). Als dat elk jaar hoger wordt dan hebben ze wel gelijk. Heeft verder niks met de echte stroomprijs te maken. Je moet dan wel mogen blijven salderen...Verbaas me daarom ook steeds over pv-leveranciers die aantonen dat komende 15 jaar de kwh-prijs 7% p.j. gaat stijgen.
[ Voor 42% gewijzigd door Dreamvoid op 26-01-2013 00:53 ]
7,30 tot 8 euro?
Pfff wat een sulletjes.
Voor dat bedrag wil half boerennederland wel grond verhuren.
Kortom laat alles wat naar publiek ruikt zich niet op de markt begeven.
Dat kost de burger vroeg of laat altijd klauwen met geld.
Pfff wat een sulletjes.
Voor dat bedrag wil half boerennederland wel grond verhuren.
Kortom laat alles wat naar publiek ruikt zich niet op de markt begeven.
Dat kost de burger vroeg of laat altijd klauwen met geld.
Niet lachen, de politieke initatiefnemers gaan uit dat ca 18 GWh/jaar gemakkelijk €3,2 milj. inkomsten/jaar (21,79 ct/kWh incl BTW&0,005 EBDreamvoid schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 00:19:
De gemeente wil inruil voor het gebruik van de grond alleen minimaal €1,25 milj/jaar en bij een investering €1/Wp All-in turn-key een afschrijving van €1,86 milj,of meer, bij een geliberaliseerde pacht tot 6 jaar wordt de pachtprijs zelf niet getoest door de grondkamer, voor 10 jaar moet de gemeente mee instappen in de coorperatie
Agrarische pachtprijzen liggen rond 2% van de grondprijs en zijn gebonden aan de nodige regels als max 110% van de regio, andere ingebruiknames zelden hoger dan 3,5%/per jaar van de taxatieprijs
[ Voor 60% gewijzigd door Domba op 26-01-2013 12:50 ]
Verwijderd
daar zit de cruxDreamvoid schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 00:39:
. Er zit nu rond de 200% belasting op stroom (op een leveringstarief van 7ct, 14 ct BTW en EB). Als dat elk jaar hoger wordt dan hebben ze wel gelijk. Heeft verder niks met de echte stroomprijs te maken. Je moet dan wel mogen blijven salderen...
bij energie is die 7% stijging echt reeel als je kijkt naar de eindklant (consument) puur naar het bedrag op de dubbele streep per jaar.
het woord marktconform en marktwerking is zelf door de gemeentes verwrongen, maar om de burger dan nu weer rendement voor te houden van die `7% te vermijden is ook rendement` is echt ongepast in een publieke taak.
de gemeentes maken na verkoop van de energiebedrijven dan echt krentjes van burgers, terwijl we zoete druiven horen te zijn na verkoop.
het word niet terug gegeven.
Is er ook een schema wat bij welke stand van de HB wordt uitgezet? Ik hoor net dat ik met die instellingen ga kloten.Dre schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 18:47:
[...]
Jammer alleen dat vaak het opstarten vanuit de standby stand dusdanig lang duurt dat mensen het apparaat in hoog standby laten staan. Verbruik is dan ineens 38 Watt
In gebruik is het verbruik 59 Watt, meer dan de meeste moderne TV's 7(
\[/UPC Horizon rant]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heb even 2 seconden gezocht en kwam het volgende tegen:mkleinman schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 09:21:
[...]
Is er ook een schema wat bij welke stand van de HB wordt uitgezet? Ik hoor net dat ik met die instellingen ga kloten.
Let op: wanneer de Horizon Mediabox laag in stand-by staat, dan werken telefonie en internet via de mediabox niet. Geplande opnames zullen wel opgenomen worden, de mediabox gaat hiervoor tijdelijk terug naar hoog stand-by.
Dag en nacht telefonisch bereikbaar zijn bij UPC kost dus 28 Watt versus "maar" 9 Watt bij mijn huidige provider. 245 kWh oftewel €56 per jaar een elektriciteit, dat mensen deze producten accepteren
[/UPC Horizon rant]
Mag wel even vermeld worden, maar duurzame tweaker Mkleinman heeft Duchenne Heroes en mijn team (zie sig) met een mooi gebaar duurzaam gesteund!
Hier Mkleinman, digitaal biertje alvast van mij!
Hier Mkleinman, digitaal biertje alvast van mij!
Weet iemand de Rc waarde van een standaard opdekdeur (dus zo'n eenvoudige boarddeur)?
ik weet het , beetje domme vraag, maar ik zoek nu al een half uur op google, en heb nog niks kunnen vinden
bedankt
Barry
ik weet het , beetje domme vraag, maar ik zoek nu al een half uur op google, en heb nog niks kunnen vinden
bedankt
Barry
[ Voor 35% gewijzigd door BarryH op 26-01-2013 11:29 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik denk dat dat ruim beneden de 0,5 zal liggen, misschien zelfs wel 0,1 of iets dergelijks.BarryH schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 11:27:
Weet iemand de Rc waarde van een standaard opdekdeur (dus zo'n eenvoudige boarddeur)?
bedankt
Barry
Dan moet ik toch nog even doorzoeken. Bij 0,1 is de warmtedoorgifte van de deur net zo groot als van de hele muur waar die in zit. Dus dan moet ik op zoek naar een binnendeur - opdek 2mx83cm - die goed geisoleerd is.... dat zal een flinke speurtocht worden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Heb een binnendeur met brand vertraging en die is eigenlijk gewoon gevuld met kurk. Voelt aan de binnenkant ook niet koud terwijl de andere kant net boven nul is (garage). Misschien is zoiets geschikt?BarryH schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:47:
Dan moet ik toch nog even doorzoeken. Bij 0,1 is de warmtedoorgifte van de deur net zo groot als van de hele muur waar die in zit. Dus dan moet ik op zoek naar een binnendeur - opdek 2mx83cm - die goed geisoleerd is.... dat zal een flinke speurtocht worden.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
* NielsTn schuift metertje bier naar Mkleinman en JeroenH toe
Proost! schitterend gebaar voor de donaties!!
Zelf maken: aan een kant de boardplaat eraf schaven of frezen, de deur opvullen met isolatie (bijv. pur) en dan een nieuwe plaat erop plakken. Da's des tweakers...BarryH schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:47:
Voor je beeldvorming: een buitendeur mag 0,12 zijn, een redelijk goed geisoleerde kunststof buitendeur vond ik op ca. 0,46. Deuren en ramen zijn echte lastpakken als het om je isolatie gaat: als ze 20cm dik zouden zijn werkt het allemaal een stuk minder handig, maar is het probleem qua isolatie kleiner.
Geen probleemNielsTn schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 13:47:
* NielsTn schuift metertje bier naar Mkleinman en JeroenH toe
In ander "nieuws"; windenergie werkt helemaal niet, wisten jullie dat? Het slurpt subsidie en het levert niets op. Dat is allemaal de schuld van de PvdA en Greenpeace. Ik had werkelijk geen idee... Waarom vertelt niemand mij dit soort dingen?
Artikel.
Zo... dat is nogeens een eenzijdig artikeltje... wel de 'bijkomende kosten' bij windenergie meerekenen, maar niet de kosten voor het opslaan en verwerken van nucleair afval + ontmanteling van de kerncentrale etc.JeroenH schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 15:03:
[...]
Geen probleemVeel succes en plezier met 700km fietsen! Ik fiets erg graag, maar dat soort afstanden laat ik toch maar aan anderen over
In ander "nieuws"; windenergie werkt helemaal niet, wisten jullie dat? Het slurpt subsidie en het levert niets op. Dat is allemaal de schuld van de PvdA en Greenpeace. Ik had werkelijk geen idee... Waarom vertelt niemand mij dit soort dingen?
[afbeelding]
Artikel.
NB krijg je geen problemen met het online plaatsen van deze afbeeldingen?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Sja, misschien wel. Als er iemand klaagt haal ik ze gelijk weg.mightym schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 15:47:
NB krijg je geen problemen met het online plaatsen van deze afbeeldingen?
Maar eenzijdig is nog zacht uitgedrukt ja....
Is ook een stuk van journalist/wetenschapsfilosoof Simon Rozendaal, die een broertje dood heeft aan links natuur- en klimaatbeleid.
Met stelling als kernenergie is veiliger dan zonnecellen bron
Met stelling als kernenergie is veiliger dan zonnecellen bron
[ Voor 23% gewijzigd door Domba op 26-01-2013 15:56 . Reden: zonnepanelen door zonnecellen vervangen ]
Dat artikel in Elsevier is voor een groot gedeelte klinkklare onzin. 1998 en 2005 zijn bijvoorbeeld de warmste jaren ooit gemeten (van ongeveer de afgelopen 150 jaar), terwijl er gezegd wordt dat de laatste 20 jaar geen opwarming meer plaatsvindt... Het argument van het aantal bergen in Nederland is natuurlijk ook vergezocht. Ja, wij kunnen in Nederland veel minder energie uit waterkracht halen, maar dat betekent niet dat dit de enige duurzame energiebron is.
Natuurlijk is het ook erg belangrijk om te vermelden dat deze windmolens hoger zijn dan de Euromast.
Natuurlijk is het ook erg belangrijk om te vermelden dat deze windmolens hoger zijn dan de Euromast.
Volgens de schrijver van dat artikel raakt gas niet op en is er nog ruim voldoende schaliegas. Hoe zat dat ook alweer met die amerikanen? Die proberen dat massaal te winnen, hebben verwacht miljoenen te verdienen daaraan, maar de opbrengst per bron valt gewoon heel erg tegen. Dat er genoeg schaliegas in onze bodem zit kan best kloppen, maar zie het maar eens rendabel te winnen. Liever laat je het voor wat het is.
Verwijderd
elsevier heeft last van het houten schepen bouwer syndroom, stalen schepen zijn dan inderdaad erg slecht.(spreekt namens wie betaald)
de gouden eeuw hield door dit gedrag ook op, en toen stonden er trouwens een hoop molens in de zaanstreek.
voorbeeld van het nieuws in nederland (echt op de radio gehoord)
"vandaag is het tussen de -5 en -1 graden"
"we gaan naar onze verslaggever in groningen, het is daar -8c"
"schietpartij in amsterdam : commentaar.. je verwacht tegenwoordig ook niet anders he..."
nou en dan gaat de radio wel uit hoor,
dat trek ik niet.
de gouden eeuw hield door dit gedrag ook op, en toen stonden er trouwens een hoop molens in de zaanstreek.
voorbeeld van het nieuws in nederland (echt op de radio gehoord)
"vandaag is het tussen de -5 en -1 graden"
"we gaan naar onze verslaggever in groningen, het is daar -8c"
"schietpartij in amsterdam : commentaar.. je verwacht tegenwoordig ook niet anders he..."
nou en dan gaat de radio wel uit hoor,
dat trek ik niet.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2013 16:38 ]
Naarmate de tijd vordert zal er naar verwachting, als we niet aan de haal gaan met duurzame energie, alleen maar meer gas beschikbaar zijn. Juist omdat de oplopende energieprijzen de reserves economisch rendabel maken._JGC_ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 16:34:
Volgens de schrijver van dat artikel raakt gas niet op en is er nog ruim voldoende schaliegas. Hoe zat dat ook alweer met die amerikanen? Die proberen dat massaal te winnen, hebben verwacht miljoenen te verdienen daaraan, maar de opbrengst per bron valt gewoon heel erg tegen. Dat er genoeg schaliegas in onze bodem zit kan best kloppen, maar zie het maar eens rendabel te winnen. Liever laat je het voor wat het is.
Verwijderd
/me vraagt zich, terwijl hij uitkijkt naar een gigantische aso boortoren in de bergermeer voor poetin gas, welke reserves jij precies bedoeld
Dit topic is gesloten.
![]()