Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
http://www.simplesolarhomesteading.com/
Regenton: een kg zout erover strooien? Of strooizout?
Of deze link: zie voor boeken onderaan de pagina
http://www.countryfarm-lifestyles.com/off-grid.html
[ Voor 60% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-01-2013 13:20 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
been there, done that, bought the T-shirt ...JeroenH schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:01:
...
Oh, en ik ben een domme löl. Compleet vergeten om mijn regentonnen te legen voor de vorstperiode. Pompje kapot gevroren... Niet heel erg want niet duur, maar gewoon stom en onnodig...
Nu zit ik ook nog met het probleem dat ik ze niet makkelijk kan legen. Er zit een centimeter of tien ijs in de tonnen en de tuinslang is stijf bevroren.
Goed zo Jeroen!
heeft mij 1 regenton gekost: in de winter verticaal kapot gevroren. Nu eind oktober standaard maar even 'niets' bufferen aan regenwater.
[ Voor 26% gewijzigd door NielsTn op 20-01-2013 13:27 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dat is een goede tip, thanks! En niet duur ook.Schinnen-groen schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:13:
Misschien is dit iets?
Ah, schrale troost dat ik niet de enige ben. Ik snap niet hoe ik het heb kunnen vergeten. Ik heb er rond oktober nog aan gedacht... Oh well. Gedane zaken nemen geen keer. De tuinslang is bijna ontdooid, dan kan ik de tonnen legen zodat de tonnen zelf, en de slangen tussen de tonnen, geen vorstschade oplopen.NielsTn schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:26:
been there, done that, bought the T-shirt ...
heeft mij 1 regenton gekost: in de winter verticaal kapot gevroren. Nu eind oktober standaard maar even 'niets' bufferen aan regenwater.
Ik heb een jaarlijks herhaalde notitie voor 31 oktober in mijn agenda gezet
Zouden jullie dit documentje eens willen lezen, en mij vertellen wat jullie er van denken? Ik ben van plan het inde bus te gaan doen bij mensen in mijn wijk met zonnestroompanelen op het dak.
Is het te lang? Te kort? Duidelijk? Is het 'opruiend' genoeg?
Ik ben zelf niet tevreden met die laatste dikgedrukte zin "Als betrokken burgers laten we dit toch niet gebeuren?". Het is me te dramatisch, de wijk wordt niet afgebroken. Maar ik krijg niet op papier wat daar wel zou kunnen. Iemand ideeën?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Verder vind ik het een nette brief, zelf zou ik aan de laatste zin enkel 'toch' verwijderen en het vraagteken vervangen met een punt.
V.w.b. je tip, dan wordt de zin "Als betrokken burgers laten we dit niet gebeuren." Dat komt op mij ook niet mooi over. Dat is boodschap die ik zoek voor die eindzin, "positief motiverend".
Gelukkig hier nog niet gebeurd. Dat je je buffer verliest is niet eens zo heel erg, vanaf maart valt er toch zat regen om de ton in no-time weer vol te krijgen.NielsTn schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:26:
[...]
been there, done that, bought the T-shirt ...
Sterker nog als je een gezonde tuin hebt dan verplaats je de buffer alleen maar richting tuin.
Ik zou het voorstelgedeelte boven de boodschap zetten, en die laatste zin is inderdaad wel wat ''The end is neigh!'' achtig.JeroenH schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:44:
[...]
Zouden jullie dit documentje eens willen lezen, en mij vertellen wat jullie er van denken? Ik ben van plan het inde bus te gaan doen bij mensen in mijn wijk met zonnestroompanelen op het dak.
Is het te lang? Te kort? Duidelijk? Is het 'opruiend' genoeg?
Ik ben zelf niet tevreden met die laatste dikgedrukte zin "Als betrokken burgers laten we dit toch niet gebeuren?". Het is me te dramatisch, de wijk wordt niet afgebroken. Maar ik krijg niet op papier wat daar wel zou kunnen. Iemand ideeën?
[ Voor 43% gewijzigd door Erasmo op 20-01-2013 14:13 ]
Goede tip, geen idee waarom ik dat zelf niet gedaan heb.Erasmo schreef op zondag 20 januari 2013 @ 14:02:
Ik zou het voorstelgedeelte boven de boodschap zetten,
Ja, precies. Maar ik zit nu al een uur naar die zin te staren, en ik krijg er niets uit wat me aanspreekt.en die laatste zin is inderdaad wel wat ''The end is neigh!'' achtig.
Iets van: samen kunnen we dit voorkomen?
Beetje : yes we can achtig
(beetje afzetten tegen het beschermd stadsgezicht, toch vaker iets van een kleine groep)
Verwijderd
Die laatste zin zou ik eerder weghalen. Want voor mijn gevoel heeft het geen koppeling met de vorige alinea.
Zelf zou ik nog een samenvattings-alinea-a-la-oproep-"komt allen" en dan die laatste daar ook in te hebben verwerkt.
Veel succes!
Ik heb de afgelopen anderhalf uur een flink aantal brieven bezorgd en nu heb ik het !@#$%^&* KOUD. Bah.
Maar: toen ik thuiskwam was het eerste mailtje eral van iemand die me bedankte voor het attent maken op de bijeenkomst. Dus dat geeft voldoening.
-edit-
Overigens ben ik een soort dagboek/verslag aan het bijhouden over wat ik allemaal doe. Ik ga het niet allemaal 'live' publiceren omdat ik me niet in de kaart wil laten kijken, maar als dit goed (goed voor mij en duurzaamheid) afloopt ga ik het zeker samenvatten in een grote blogpost o.i.d. Op die manier hoop ik dat meer mensen er profijt van hebben.
[ Voor 35% gewijzigd door JeroenH op 20-01-2013 21:36 ]
Ik lees het nu pas (en misschien heb je de meeste brieven al bezorgd...), maar mogelijk had "Graag tot ziens op de bijeenkomst van 24 januari" een nog opwekkender karakter gehad...JeroenH schreef op zondag 20 januari 2013 @ 21:16:
Ik heb de laatste zin vervangen door "Hopelijk zie ik u 24 januari op de bijeenkomst!", dat leek mij neutraal-positiever.
Overigens: goed bezig Jeroen!
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
En bedankt voor het compliment.
Ik bijt me hier volledig in vast. Ik laat me dit niet zomaar gebeuren.
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 20-01-2013 22:00 ]
Verwijderd
het hard opstoken via de thermostaat om 07:00u is de boosdoener.
ik behoud de ltv stand, maar maak gebruik van de boost functie bij vorst smorgens,
dat is ideaal.
erg veel verschil is er niet, specifiek in mijn geisoleerde woning met cv boiler,
dus dan nemen we de comfortabele stand.
booster na nachtverlaging is een mooi compromis, het op temperatuur houden van de woning kan met ltv, daar zit de winst.
(atag parameter 15)
- met nachtverlaging heb je netto wel minder warmte nodig. Maar de warmte die je dan in de ochtend snel nodig hebt om op te warmen kan niet tegen een zeer hoog rendement opgewekt worden.
- Door minder nachtverlaging toe te passen kun je steeds op een hoger rendement blijven draaien waardoor je netto meer warmte nodig hebt maar dat toch met minder gas op kan wekken.
En je booster functie? Wat bedoel je daarmee? Fans op je convectoren (DBE)? of iets anders?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Interessant, tot hoe ver zakt jouw temperatuur in de woonkamer met dit weer buiten? Als ik nu 's ochtends beneden kom is het tussen de 16,5 en 17,0 graden.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 07:15:
ok, nachtstand verlaging (15c) is hier ongeveer 10% onzuiniger dan verlaging naar 17c
ik behoud de ltv stand, maar maak gebruik van de boost functie bij vorst smorgens,
dat is ideaal.
erg veel verschil is er niet, specifiek in mijn geisoleerde woning met cv boiler,
booster na nachtverlaging is een mooi compromis, het op temperatuur houden van de woning kan met ltv, daar zit de winst.
(atag parameter 15)
Onze nachttemperatuur ( eco-temp ) is 10 graden. Komt er dus op neer dat de CV nooit aan slaat 's nachts. Ik kan hier nog mee experimenteren, bijvoorbeeld minimaal 17 's nachts.
Ik zet het op de TODO list.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Als ik de opbrengsten per maand bekijk, dan zie ik af en toe wat vreemde opbrengsten in de grafiek zoals een dag opbrengst van meer dan 12 kWh op 12-1-2013 en in het vorige jaar wel eens dagen met een dagopbrengst van >=28 kWh.
Dat lijkt me wat veel voor een installatie van 3,04 kWp.
Hebben jullie ook deze ervaring?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Echter, om de één of andere reden lukt het me niet deze tabel te interpreteren (misschien omdat het blue Monday is of zo).
- Heb ik de juiste tabel voor me?
- Wat is die 2,99, betekent dat dat de Nederlander zich gemiddeld 2,99 km per dag verplaatst? Dat klinkt laag.
- Bij 'Auto bestuurder' staat bij 'Totaal mobiliteitskenmerken' 0,99 en bij 'Fiets' 0,78. Betekent dat dat de Nederlander gemiddeld per dag bijna evenveel fietst als autorijdt (al verwacht ik dat beide cijfers voor een andere groep mensen geldt).
- Die 0,06 (dat zou dus 60 meter per dag zijn denk ik) bij "Trein' klinkt heel laag.
totaal 0 tot 0,5 km = 0,20
Dat betekent dat van de hele groep 0,20/2,99 = 6,69 % van de "verplaatsers"zich in deze groep bevinden
.
.
.
totaal 50 km of meer = 0,15
Dat betekent dat 0,15/2,99 = 5,02% van de "verplaatsers"zich in deze groep bevinden.
Dat maak ik er dus van
Als je alle percentages bij elkaar optelt, dan kom je op 2,99 = 100%
Kijk je horizontaal dan is het totaal van alle soorten (van alle verplaatsingsafstanden) van verplaatsing 2,99, dus ook 100%.
Anders gezegd (horizontaal):
totaal 0 tot 0,5 km : 0,99/2,99 = 33,11% met de auto, etc., etc.
[ Voor 22% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-01-2013 17:58 ]
Of is typisch zo'n geval waarbij de werkelijkheid anders is dan hoe het op het eerste gezicht lijkt?
Als ik de tabeltoelichting goed begrijp betekent die 2.99 dat de Nederlander bijna 3 trips per dag maakt, waarvan 0.99 trips met de auto en 0.78 trips per fiets. Dit zijn sec het aantal trips ongeacht de afstand. De verdeling per soort trip van de afstand staat eronder (niemand fietst > 20km)JeroenH schreef op maandag 21 januari 2013 @ 17:20:
Weer even een crowdsource-vraagje: ik ben op zoek naar de statistieken van de gemiddelde autoritlengte in Nederland. Vanzelfsprekend kom je dan al gauw bij het CBS terecht, ik denk hier.
Echter, om de één of andere reden lukt het me niet deze tabel te interpreteren (misschien omdat het blue Monday is of zo).Hopelijk kan iemand mijn grijze massa even opschudden (figuurlijk dan)
- Heb ik de juiste tabel voor me?
- Wat is die 2,99, betekent dat dat de Nederlander zich gemiddeld 2,99 km per dag verplaatst? Dat klinkt laag.
- Bij 'Auto bestuurder' staat bij 'Totaal mobiliteitskenmerken' 0,99 en bij 'Fiets' 0,78. Betekent dat dat de Nederlander gemiddeld per dag bijna evenveel fietst als autorijdt (al verwacht ik dat beide cijfers voor een andere groep mensen geldt).
- Die 0,06 (dat zou dus 60 meter per dag zijn denk ik) bij "Trein' klinkt heel laag.
En ik lees ook dat het over de periode 1985-2007 gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Klaver 4 op 21-01-2013 18:32 ]
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Is een bekend irritant probleem als er niet dagelijks inlogt wordt (met PC of anders) om de datum te zetten, dan wordt de opbrengst van de dagen erna bij de voorlaatste inlog opgeteld.Schinnen-groen schreef op maandag 21 januari 2013 @ 14:07:
Even een vraag aan de kroeggangers met een SMA omvormer die af en toe de opbrengst bekijken via de applicatie Sunny Explorer:
Als ik de opbrengsten per maand bekijk, dan zie ik af en toe wat vreemde opbrengsten in de grafiek zoals een dag opbrengst van meer dan 12 kWh op 12-1-2013 en in het vorige jaar wel eens dagen met een dagopbrengst van >=28 kWh.
Dat lijkt me wat veel voor een installatie van 3,04 kWp.
Hebben jullie ook deze ervaring?
De dag(en) na de hoge opbrengst is dan 1 of meer omvormers de opbrengst niet aanwezig, als ook geen te exporteren data voor die omvormer voor die dag(en)
Als je meerdere omvormers hebt is die dag erna grijs in Sunny Explorer i.p.v. blauw om aan te gegeven dat de gegevens van 1 of meer omvormer(s) ontbreekt (ik heb een SMA/fase)
Ik gebruik dan ook alleen de output en de kWh-meters logging mijn kWh-meters/SMA, deze geven ca 0,5-1% lager aan dan de omvormers zelf
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Iets meer informatie had wel gemogen eric-pvtVerwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 07:15:
ok, nachtstand verlaging (15c) is hier ongeveer 10% onzuiniger dan verlaging naar 17c
dat is ideaal.
(atag parameter 15)
- Wind en temperatuur van buiten meegenomen in je berekeningen? (graaddagen)
- Hoe vaak gemeten met nachtverlaging en hoe vaak zonder nachtverlaging? (reproduceerbaarheid)
- Definieer "hard opstoken" (maximale temperatuur (aanvoer en eventueel ook retour) en vermogen van ketel)
- Wat is de normale LTV retourtemperatuur bij jou? (dan kan ik het rendement vergelijken)
- Maak je nou gebruik van je zonneboiler voor het op temperatuur houden zonder nachtverlaging? (geen eerlijke vergelijking voor mensen zonder ZB...)
- 10% van niks blijft niks, hoeveel m3 of een andere eenheid hebben we het over?
Geeft veel inzicht. blijkt ineens dat het mogelijk moet zijn om nog 20% op gas te besparen door in onverwarmde ruimtes het dak te isoleren en de ramen te vernieuwen
Iemand nog een tip voor goede aluminium (ivm stijl huis) kozijnen met glas (HR++ U=1,1 denk ik aan, 3V glas met U=0,5 lijkt me helemaal mooi, maar zal wel onbetaalbaar zijn).
[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 21-01-2013 21:58 . Reden: vraag om tip voor kozijn/glas leverancier ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Aluminium ≠ lage U, tenzij je Alu kozijnen kunt vinden met kunststof koppelstukken/spacersBarryH schreef op maandag 21 januari 2013 @ 21:56:
Gisteren en vandaag een spreadsheet gemaakt van de warmteverliezen per ruimte (naar buiten en ook tussen ruimtes).
Geeft veel inzicht. blijkt ineens dat het mogelijk moet zijn om nog 20% op gas te besparen door in onverwarmde ruimtes het dak te isoleren en de ramen te vernieuweneven sparen..
Iemand nog een tip voor goede aluminium (ivm stijl huis) kozijnen met glas (HR++ U=1,1 denk ik aan, 3V glas met U=0,5 lijkt me helemaal mooi, maar zal wel onbetaalbaar zijn).
Moet het Alu zijn of Alu uitstraling wat profiel betreft?
Kijk eens naar Duitse leveranciers.
3 voudig glas is niet onbetaalbaar, vooral als je de voordelen meerekent (maar ik ben bevooroordeeld
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Zie www.weru.nl en http://www.rehau.com/NL_n...88/Kleurpantserfolie.html
Dit , hierom en hierom
Boven de tabel staat 'Verplaatsingen per persoon per dag'
Dat is dus ook wat alle waarden in de tabel zijn. Gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag behorend bij de desbetreffende rij/kolom waar die waarde in staat.
Gemiddeld verplaatsen de mensen zich 2,99 keer per dag.
2,13 keer op zondag en iets meer dan 3 keer op doordeweekse dagen.
Van die 2.99 verplaatsingen per dag is dat gemiddeld 0,06 keer met de trein.
Als we een groep van 100 personen nemen zullen die zich op een gemiddelde dag gezamenlijk dus 299 keer verplaatsen.
Die 299 verplaatsingen kunnen bijvoorbeeld als volgt tot stand komen (niet uit de tabel te halen natuurlijk):
Alle honderd gaan heen en weer naar het werk/shool. 40 personen gaan 's avonds nog heen en weer naar een verjaardag/visite. 9 personen gaan 's avonds naar de sportschool heen en weer. En eentje gaat naar zijn vriendinnetje en blijft daar stiekum slapen
Totaal 299 verplaatsingen op die dag.
Helaas gaan maar 3 van die honderd personen met de trein naar school heen en weer => 6 verplaatsingen met de trein.
Gelukkig woont voor 39 personen de visite heel dichtbij, en ze gaan lopend heen en weer => 78 verplaatsingen per voet.
Degene die naar zijn vriendinnetje gaat en daar blijft slapen is niet alleen ontdeugend, maar ook vreselijk lui... Zij woont tussen de 0 en 0,5 km verderop, maar toch pakt hij de auto... => 1 verplaatsing met de auto tussen de 0 en 0,5 km.
Als je al deze getallen van 100 personen terugreken naar gemiddelde per persoon (delen door 100) zijn dat de getallen die uit de tabel komen...
Mooi spul... die tabellen van het CBS
[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 22-01-2013 11:05 ]
Sparql TV wiki
http://www.tifaoverbeek.n...ebesparende+kozijnen.htmlBarryH schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:36:
@ollie1965: het moet er uitzien als blank aluminium.
Halverwege de pagina: Hout-ALU passiefkozijn?
Sparql TV wiki
Verder de isolatie van de verwarmingsbuizen op zolder vervangen door nieuwe en de boel nu goed ingepakt. Verwarmingsbuizen lopen onder dat stuk dak door...
Vanmorgen even achter het huis gestaan op de noordkant, normaalgesproken lag de sneeuw over het hele dak met vanuit het midden van beide huizen een /\ patroon waarin de sneeuw gesmolten was. Dat patroon is nu iig niet meer symmetrisch, mijn kant heeft nu meer sneeuw liggen dan bij de buren.
Tijd voor wat warmtebeeldfoto's?_JGC_ schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:22:
Afgelopen week de dakisolatie afgemaakt, had de laatste 50cm van het dak boven de zoldervloer nog niet geisoleerd met PIR-schuim omdat het met de scheefte gewoon niet te doen was om daar wat tussen te krijgen. Nu dus gewoon latjes voorlangs geschroefd en er 10cm steenwol achter gedrukt, geeft ook een Rd van 2,5 net zoals de 6cm PIR-platen die ik heb gebruikt.
Verder de isolatie van de verwarmingsbuizen op zolder vervangen door nieuwe en de boel nu goed ingepakt. Verwarmingsbuizen lopen onder dat stuk dak door...
Vanmorgen even achter het huis gestaan op de noordkant, normaalgesproken lag de sneeuw over het hele dak met vanuit het midden van beide huizen een /\ patroon waarin de sneeuw gesmolten was. Dat patroon is nu iig niet meer symmetrisch, mijn kant heeft nu meer sneeuw liggen dan bij de buren.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat klopt, maar helaas dit zijn "opzet" stukken bovenop een houten kozijn welke niet de uitstraling hebben van een alu kozijn. Niet alle houten delen zijn voorzien van Alu.NovapaX schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:14:
[...]
http://www.tifaoverbeek.n...ebesparende+kozijnen.html
Halverwege de pagina: Hout-ALU passiefkozijn?
Ik vond de uitstraling overigens ook niet geweldig vooral niet als ik zag wat de eventuele extra (procentuele) besparing is.
Dit , hierom en hierom
Wil ik tzt wel laten maken ja. Er zijn alleen nog een paar dingen die gefixt moeten worden hier in huis:
- enkelsteens berging is nog steeds niet volledig geisoleerd.
- plafond op slaapkamer afmaken, lekt nu warmte naar de zolder omdat er een gat in de muur zit vanwege oude toegang naar zolder
- plafond op eigen slaapkamer isoleren en vervangen
- plafond in de berging maken. Zolder is leuk, maar daar is het kantoorplafond niet op gebouwd. Verder heb ik 2 zolders (garage en huis), wat moet ik met een 3e?
- deur met glas plaatsen tussen keuken en bijkeukentje, vnml om tocht tegen te gaan.
*zucht* de oude droger droogt in ene weer, nieuwe al besteld.. nou ja, heb er geen vertrouwen meer in. Electronica, water en stof is een matige combi.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Er is een gezegde:NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 12:54:
Onze 8,5 jaar jonge condensdroger begint kuren te vertonen en voel er niets voor 'm naar een reperateur te sturen. Mooie kans om een zuinigere warmtepomp droger te bestellen dus
*zucht* de oude droger droogt in ene weer, nieuwe al besteld.. nou ja, heb er geen vertrouwen meer in. Electronica, water en stof is een matige combi.
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Volgens mij heb je een goeie zet gemaakt. De WP droger had ik veel eerder aan moeten schaffen.
Verschrikkelijk wat daar gebeurt. Ik heb in mijn leven nog nooit fysiek gevochten en ik ben ook van plan dit zo te houden. Ik verafschuw fysiek geweld in al zijn vormen.
Maar.
Ik heb me net door twee pagina's comments geworsteld en dat had ik beter niet kunnen doen. Ik weet niet meer wat ik schokkender vind - het feit dat iemand op straat onnodig compleet in elkaar wordt geschopt of het niveau van die comments daar
Wat denken mijn mede-kroeggangers er van?
@NovaPax: Dank je wel voor je grappige en tegelijk glasheldere uitleg. Daar kan ik wat mee!
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 22-01-2013 13:16 ]
Jawel, maar had liever zelf het initiatief gehad over een maand of twee. Heb net een stuk hypotheek afgelost (ook goeie zet, ik weet het) en dan voelen grotere onverwachte uitgaven onprettigSchinnen-groen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:07:
[...]
Er is een gezegde:
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.
Volgens mij heb je een goeie zet gemaakt. De WP droger had ik veel eerder aan moeten schaffen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Leuk, dat hadden wij ook net gedaan.NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:22:
[...]
Jawel, maar had liever zelf het initiatief gehad over een maand of twee. Heb net een stuk hypotheek afgelost (ook goeie zet, ik weet het) en dan voelen grotere onverwachte uitgaven onprettigMaargoed, zijn we over paar maanden vergeten en gaat het energieverbruik nog verder omlaag
Maar het is verstandig om toch een potje onvoorzien achter de hand te houden voor dit soort gevallen.
De Wet van Murphy is een hartnekige wet...
Ik ben in mijn leven een aantal keren lijdend voorwerp van dit soort vandalen geweest.JeroenH schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:15:
Duurzaamheid in bredere zin, zie dit filmpje op de website van de Telegraaf (ik weet het...) eens: http://www.telegraaf.nl/b..._massaal_verspreid__.html
Verschrikkelijk wat daar gebeurt. Ik heb in mijn leven nog nooit fysiek gevochten en ik ben ook van plan dit zo te houden. Ik verafschuw fysiek geweld in al zijn vormen.
Maar.
Ik heb me net door twee pagina's comments geworsteld en dat had ik beter niet kunnen doen. Ik weet niet meer wat ik schokkender vind - het feit dat iemand op straat onnodig compleet in elkaar wordt geschopt of het niveau van die comments daar![]()
![]()
Ik weet echt niet meer wat meer tekenend is voor de neergang van onze maatschappij, het geweld van het filmpje of de debiliteit van de comments op dergelijke websites.
@NovaPax: Dank je wel voor je grappige en tegelijk glasheldere uitleg. Daar kan ik wat mee!
Die dingen gebeuren zonder enige aanleiding en zijn meestal alcohol gerelateerd. Tegenwoordig ook drugs.
Dat is ook de reden dat mijn vrouw en ondergetekende nooit meer na 00.00 uur ergens in een uitgaansbuurt zullen worden gespot. Meestal begint de ellende na 1.00 uur (ervaringsdeskundige).
Dat geweld is van alle tijden, maar wordt steeds frequenter en harder.
Dit heeft mij echter nooit tegengehouden om in geval van "een zichtbare calamiteit" er tussen te gaan. Maar een goede tip: reken nooit op de omstanders. Een niet agressieve verbale houding heeft de grootste kans van slagen, maar soms loop je toch nog een flinke tik op. Ik ben niet groot en gespierd, maar kan goed lullen en mensen goed inschatten (meestal
Klopt, dit gaat van het onvoorziene potje af wat we nog achter de hand hebben, dus er is rationeel gezien totaal en volledig helemaal niets aan de handSchinnen-groen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:27:
[...]
Leuk, dat hadden wij ook net gedaan.![]()
Maar het is verstandig om toch een potje onvoorzien achter de hand te houden voor dit soort gevallen.
De Wet van Murphy is een hartnekige wet...
Heerlijk gevoel, stukje aflossen. Nu heb ik nogal wat af te lossen, dus ook al was dit een flink bedrag, was het toch maar een klein stukje - alle beetjes helpen en ik heb nog even de tijd
Heeft iemand een idee waar ik dit kan vinden?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Het is gewoon verschrikkelijk dat zoiets gebeurd. Je moet er toch niet aan denken dat bijvoorbeeld je kind zo getroffen wordt.JeroenH schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:15:
Duurzaamheid in bredere zin, zie dit filmpje op de website van de Telegraaf (ik weet het...) eens: http://www.telegraaf.nl/b..._massaal_verspreid__.html
Maar.
Ik heb me net door twee pagina's comments geworsteld en dat had ik beter niet kunnen doen. Ik weet niet meer wat ik schokkender vind - het feit dat iemand op straat onnodig compleet in elkaar wordt geschopt of het niveau van die comments daar![]()
![]()
Ik weet echt niet meer wat meer tekenend is voor de neergang van onze maatschappij, het geweld van het filmpje of de debiliteit van de comments op dergelijke websites.
Ik heb trouwens net gelezen dat er twee omstanders zich hebben gemeld bij de politie.
Er zijn meer mensen op dit forum, waaronder wij, die de bedragen die je bespaart met minder aflossing en minder energievoorschot per maand/teruggave jaarnota op een spaarrekening zetten. Als je het financieel aankunt, dan raad ik je dit aan. Zolang je de normale lasten kunt dragen, natuurlijk.NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:41:
[...]
Heerlijk gevoel, stukje aflossen. Nu heb ik nogal wat af te lossen, dus ook al was dit een flink bedrag, was het toch maar een klein stukje - alle beetjes helpen en ik heb nog even de tijd
Dat bedrag kan je weer voor andere leuke dingen gebruiken
Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij kun je ook een gewone opbouwschakelaar voor 230 volt hiervoor gebruiken. Zijn geloof ik bruikbaar tot 120 volt gelijkspanning.Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:44:
Ik ben op zoek naar een 24VDC opbouw schakelaar om 24VDC verlichting mee te schakelen.
Heeft iemand een idee waar ik dit kan vinden?
Staat meestal wel vermeld op de verpakking.
Ga je autonoom worden?
UiteraardSchinnen-groen schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:51:
[...]
Er zijn meer mensen op dit forum, waaronder wij, die de bedragen die je bespaart met minder aflossing en minder energievoorschot per maand/teruggave jaarnota op een spaarrekening zetten. Als je het financieel aankunt, dan raad ik je dit aan. Zolang je de normale lasten kunt dragen, natuurlijk.
Dat bedrag kan je weer voor andere leuke dingen gebruiken
Gewone opbouwschakelaars zijn er niet voor geschikt, de te lopen DC-stroom van een paar Ampere's is dan te groot.zonnefreak schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:53:
[...]
Ik weet het niet zeker meer maar volgens mij kun je ook een gewone opbouwschakelaar voor 230 volt hiervoor gebruiken. Zijn geloof ik bruikbaar tot 120 volt gelijkspanning.
Staat meestal wel vermeld op de verpakking.
Ga je autonoom worden?
Schakelaars zijn nodig voor een baggerschip waar alleen 24VDC aanwezig is.
Ik zat meer te denken aan een fabrikant die ook DC schakelaars levert voor PV installaties, die zal vast ook wel iets hebben voor DC verlichting.
Iemand een idee?
Even bij Conrad gekeken.Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 14:26:
[...]
Gewone opbouwschakelaars zijn er niet voor geschikt, de te lopen DC-stroom van een paar Ampere's is dan te groot.
Schakelaars zijn nodig voor een baggerschip waar alleen 24VDC aanwezig is.
Ik zat meer te denken aan een fabrikant die ook DC schakelaars levert voor PV installaties, die zal vast ook wel iets hebben voor DC verlichting.
Iemand een idee?
Deze schakelt 200A:
http://www.conrad.nl/ce/n...aan-IIIaan-II-200-A32-VDC
Ondertussen kwam ik nog iets tegen bij Mastervolt.
http://www.mastervolt.nl/...n/schakelaars-waterdicht/
Waarom schatten ze dan, ik neem aan dat je gevraagt bent de meterstanden op te geven voor de afrekening?NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 15:56:
*zucht* voer ik braaf periodiek mijn meterstanden in, heeft GC mijn jaarafrekening op een debiel lage schatting gedaan. Vond al dat ik veel geld terug kreeg, nu loopt het weer uit de pas en kom ik 200m3 te kort qua betalingen. Waarom blijft dit zo'n gedoe - stroom pakken ze wel mijn meting, zal wel komen omdat ik de standen moest doorgeven voor de PV.
Dan kan het niet fout zou je zeggen?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Daar komt het: er is niet gevraagd om de meterstanden, dus ik dacht, gelijk hebben ze, ik vul het wekelijks al in om mijn verbruik bij te houden! Niet dus, maargoed, komt wel weer goed, ze reageren meestal dan weer wel snel en adequaat, alleen jammer dat het niet in 1 keer goed gaat. Zo moest de jaarafrekening in november en rekenen ze tm september vreemd genoeg.Rol-Co schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 16:30:
[...]
Waarom schatten ze dan, ik neem aan dat je gevraagt bent de meterstanden op te geven voor de afrekening?
Dan kan het niet fout zou je zeggen?
Sparql TV wiki
Verwijderd
Goed nieuws trouwens, periode dec 2010 - dec 2011 was 132m³, periode dec 2011 - dec 2012 is 81m³, toch 51m³ minder. Het voorstel voor de verhoging van het termijnbedrag met 11 euro per kwartaal sla ik dus ook vriendelijk af, en zie er dus liever 11 af gaan (en die 44 op jaarbasis dus in het 'bespaard' potje). Morgen maar eens bellen
Vestdijk, da's waar ik werk... herken de locatie (helaas de daders nietJeroenH schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:15:
...
aanrader: lees het boek/e-book 'Hypotheekvrij!'.....NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 13:41:
[...]
Klopt, dit gaat van het onvoorziene potje af wat we nog achter de hand hebben, dus er is rationeel gezien totaal en volledig helemaal niets aan de handMaar toch
t' zal je mogelijk kunnen stimuleren
Who wat een mooi ding!NovapaX schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 17:48:
Leuke post van eco-logisch.nl / Technea duurzaam:
[afbeelding]
Dacht ik ga is op eco-logisch kijken en ben me kapot geschrokken van de prijs.
Ik heb juli 2008 een rvs/pvc DWTW gekocht voor ~€400 incl. alles en haalt ook (volgens kiwa) 50-65% en 200cm lang.
Wat zou het verschil kunnen zijn tussen die van technea.nl en de mijne van Bries.nl:
http://www.brieswaterenenergie.nl/dubbelwandigeWTW.html
Zijn de prijzen van die dingen in de afgelopen jaren zo omhoog geschoten of ..... ??
[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 22-01-2013 20:22 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Verwijderd
dat is het verschil tussen de bries en de heitech
energieprijzen en de wtw houden elkaar in tvt-evenwicht, de koperprijs en de gasprijs zeg maar.
officieel word het niet duurder, je betaald er als consument slechts steeds meer voor.
leuk voorbeeld is ook de qsolar, de tvt blijft zogenaamd slecht, maar de prijs van gas en de qsolar zijn in evenwicht, slechts jij betaald er meer voor, de `tvt` blijft hetzelfde.
vult ook weer mooi de hypotheek discussie aan.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2013 20:34 ]
Inclusief aansluitset is die van bries.nl net zo duur. Ik denk dat het inderdaad te maken heeft met het feit dat energie ook duurder wordt, en algemeen stijgende kosten. En koper is ook niet goedkoop natuurlijk.Freemann schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:03:
[...]
Who wat een mooi ding!
Dacht ik ga is op eco-logisch kijken en ben me kapot geschrokken van de prijs.
Ik heb juli 2008 een rvs/pvc DWTW gekocht voor ~€400 incl. alles en haalt ook (volgens kiwa) 50-65% en 200cm lang.
Wat zou het verschil kunnen zijn tussen die van technea.nl en de mijne van Bries.nl:
http://www.brieswaterenenergie.nl/dubbelwandigeWTW.html
Zijn de prijzen van die dingen in de afgelopen jaren zo omhoog geschoten of ..... ??
Maar het is ook nu of nooit...
Sparql TV wiki
Heb ik ook over gedacht, maar niet eenvoudig aan te sluiten volgens KIWA richtlijnen (moet dat huis ooit ook nog eens verkopen waarschijnlijk) en ik heb m'n handen vol aan om de badkamer en vervolgens de babykamer voor de zomer af te krijgen...Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:14:
Errug flauwe opmerking, ga naar je favoriete oudijzerboer en knutsel je DWTW voor nog niet een derde van het geld?
Sparql TV wiki
Hoeveel stimulans heb ik nodig?NielsTn schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:51:
[...]
aanrader: lees het boek/e-book 'Hypotheekvrij!'.....
t' zal je mogelijk kunnen stimuleren
Dat is inderdaad nog best lang, maar tegelijk ook worst case scenario (tenzij geen werk voor langere tijd bijv, dat is nog worst caser). Verder gaan we gewoon jaarlijks wat we missen afbetalen.
...tegen de tijd dat ik 42 ben, ben ik klaarNiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:35:
[...]
Hoeveel stimulans heb ik nodig?Tegen de tijd dat ik 54 jaar ben, ben ik voor het grootste deel klaar.
Dat is inderdaad nog best lang, maar tegelijk ook worst case scenario (tenzij geen werk voor langere tijd bijv, dat is nog worst caser). Verder gaan we gewoon jaarlijks wat we missen afbetalen.
aflosvrij 30 jaar rente vast binnen 12 jaar verlost... dus ach. ik heb nog wat 'slack'
bonus 2012 komt in februari er aan... guess what about destination mortgage
[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 22-01-2013 21:43 ]
Njah, ik heb (wellicht) iets meer af te lossenNielsTn schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:41:
[...]
...tegen de tijd dat ik 42 ben, ben ik klaar
aflosvrij 30 jaar rente vast binnen 12 jaar verlost... dus ach. ik heb nog wat 'slack'
bonus 2012 komt in februari er aan... guess what about destination mortgageen dat alles om bij tegenslag (even zonder werk zitten) nog gewoon te wonen....
niets zo persoonlijk als bv hypotheken. Ik 'hoest' t in mijn uppie op (helaas/gelukkig.... daar valt over te twisten).NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 22:10:
[...]
Njah, ik heb (wellicht) iets meer af te lossenWij hebben iets meer risico genomen in dat opzicht, maar wonen nu in een serieus droomhuis en spaarbanken 50% in 20 jaar bij elkaar en de rest doen we in de tussentijd uit het handje
Ach, ieder zijn eigen tempo.NielsTn schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 21:41:
[...]
...tegen de tijd dat ik 42 ben, ben ik klaar
bonus 2012 komt in februari er aan... guess what about destination mortgageen dat alles om bij tegenslag (even zonder werk zitten) nog gewoon te wonen....
Niet iedereen had toen de kennis die er nu is.
Ikzelf ben van plan voor m´n 40e volledig schulden en energierekeningvrij te zijn, daar heb ik nog bijna 13 jaar voor.
Ditjaar begonnen met (extra) aflossen, als alles gereed is gaan we sparen voor het pensioen want volgens mij is daar niet veel meer van over wanneer ik er aan toe ben.
We zijn net ouders geworden, dat kost geld en spenderen we veel tijd aan en ook dat kost inkomsten, dus duurt het aflossen langer. Nu 60 uur in de week werken en 10 jaar eerder afgelost is voor mij geen optie om maar een dwarsstraat te noemen. Keuzes
Als je maar een plan hebt! De inflatie helpt in ieder geval mee.
Verwijderd
dat verdient een herhaling.Overigens zonder woonlasten heb je geen noemenswaardig pensioen meer nodig
Weliswaar zullen de overige uitgaven lager worden als de kinderen het huis uit zijn / klaar zijn met studeren (als dat erin zit
Maar ik ben het op zich eens met de gedachte....geen schulden en minder consumeren = minder afhankelijk van een inkomen
Ben je van het ene verlost, hangt het andere aan je been.
Bij ons is dat al zo ver. Onze hypotheek is nu bruto 500 euro. HRA eraf blijft er om en nabij de 250 euro over netto per maand. De ziektekostenverzekering zit op 246,80 euro.Schinnen-groen schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:08:
Voor mijn gevoel gaat de ziektekostenpremie langzaam de netto-hypotheekpremie inhalen.
Ben je van het ene verlost, hangt het andere aan je been.
Wij zijn hier ook heel druk bezig met aflossen. Deel spaarhypotheek ( met praktisch woekerpolis ) en deel aflossingsvrij. In 2016 mogen we ook het spaardeel aanspreken ( 15 jaar / halverwege ). We willen proberen om voor die datum zo veel als mogelijk af te lossen.
2020 willen we hypotheekvrij zijn.
Scheelt 2x15 euro per maand = 360 euro per jaar... Ik zet wel 2x500 euro opzij voor noodgevallen (doe ik sowieso wel)
Als we gemiddeld over twee personen 1 keer in de twee jaar echt wat hebben dan is het nog goedkoper.
Verder overgestapt op het 'internetlabel' van onze zorgverzekering.... scheelt nog eens 2x10 euro per maand.
Ook afgesloten via independer... nog eens een korting van 2x3,60 per maand.
Al met al zijn we van 210 naar 155 euro per maand gegaan. En tegen echt zware ziektekosten ben je dan gewoon nog verzekerd.
Bovendien... als er echt iets is kan die 500 euro me echt niet meer schelen. Als je rekeningen van meer dan een flinke audi/bmw voorbij ziet komen ben je echt heeeeeel erg blij en dankbaar dat je je hier nog zo eenvoudig kan verzekeren.
We hebben het er met onze familie zelfs al over gehad om ieder 5/10 euro per maand in te leggen totdat we 1000 euro hebben. En als iemand dan in het ziekenhuis komt en 500 euro eigen risico nodig heeft halen we het daaruit en dan vullen we het weer aan tot 1000 euro.
[ Voor 14% gewijzigd door NovapaX op 23-01-2013 09:28 ]
Sparql TV wiki
Dat is een mooi initiatief!NovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:22:
Ik heb ons eigen risico van de zorgverzekering gemaximeerd.
Scheelt 2x15 euro per maand = 360 euro per jaar... Ik zet wel 500 euro opzij voor noodgevallen (heb ik toch wel)
Als we gemiddeld over twee personen 1 keer in de twee jaar echt wat hebben dan is het nog goedkoper.
Verder overgestapt op het 'internetlabel' van onze zorgverzekering.... scheelt nog eens 2x10 euro per maand.
Ook afgesloten via independer... nog eens een korting van 2x3,60 per maand.
Al met al zijn we van 210 naar 155 euro per maand gegaan. En als er echt wat is ben je toch verzekerd.
We hebben het er met onze familie al over gehad om ieder 5/10 euro per maand in te leggen totdat we 1000 euro hebben. En als iemand dan in het ziekenhuis komt en 500 euro eigen risico nodig heeft halen we het daaruit en dan vullen we het weer aan tot 1000 euro.
Zoiets bestaat ook al voor ZZP-ers. Daar was een tijdje geleden een programma over op de TV.
Een aantal personen (ZZP-er) legt maandelijks geld in een potje en als iemand ziek wordt, dan ontvangt hij/zij een "ziekengeld". Werkt prima en iedereen is gemotiveerd om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan om de maandelijkse kosten zo laag mogelijk te houden.
Daar kan het eigen risico en aanvullende kosten al gedeeltelijk van betaald worden indien nodig. Voor de rest hebben we nog wel een spaarpotje.
Voor mijn vrouw (en kinderen) hebben we nog wel het normale eigen risico (dat haalt ze vanwege een ziekte namelijk zonder problemen
Tip: Bekijk de aflevering van Radar van 26 november: http://www.trosradar.nl/u...vullende-zorgverzekering/
eens.Mr-Leo schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 09:45:
Toch zijn aanvullende verzekeringen en met name tandartsverzekeringen vaak een sigaar uit eigen doos. 180 euro per jaar betalen voor een vergoeding van 80% met een maximum van 250 euro bijvoorbeeld.
Tip: Bekijk de aflevering van Radar van 26 november: http://www.trosradar.nl/u...vullende-zorgverzekering/
Ik ga gem. 2 x in de 18 maanden naar de tandarts.
Dat is dan 1 x een controle van €40 en 1 x een controle van €70 (röntgen foto's van gebit).
Totaal €110 per jaar aan kosten, maar betaal wel 12 x €15 = €180 aan premie waarbij ik per saldo dus €70 mee betaal aan het collectief... Laten we dat maar als sociaal aanmerken, is net zoiets als onze 25% PV subsidie... jaren betaald en nu eindelijk dik teruggekregen
Vorig jaar ook begonnen met aflossen van een aflosvrij deel en als alles volgens planning loopt moet die met 20jaar opgedroogd zijn
Ken mensen in mijn omgeving die een huis van 150.000 hebben, daarop een aflosvrij hypo hebben van ~165.000 en de actuele verkoopprijs op 140.000 ligt.... Oftewel; huis van 6 jaar oud, dik rente betalen, niets aflossen en verlies maken op de verkoop...
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Daarvan krijg je dan 80% terug. Je krijgt dus €58,66 terug van de verzekering.
Je betaalt dus 3x zoveel als je terugkrijgt.... goeie deal!
Sparql TV wiki
Vandaar ook dat ik zeg:NovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:29:
€110 in 18 maanden is €73,33 in 12 maanden.
Daarvan krijg je dan 80% terug. Je krijgt dus €58,66 terug van de verzekering.
Je betaalt dus 3x zoveel als je terugkrijgt.... goeie deal!
Het is tenslotte een sociaal systeem en als iedereen meer terugkrijgt dan hij betaald.....Laten we dat maar als sociaal aanmerken
Hierdoor kunnen we mensen helpen met (chronische)ziekte en die het meer nodig hebben dan ik.
Dat noem ik ook duurzaam
En daarbij komt er waarschijnlijk dit jaar een flinke "operatie" aan waarbij 2 kiezen half weg moeten en daarna weer gereconstrueerd (met kronen?! investeren in houd voor mijn nabestaande
Overigens is mijn "goedkope" collectieve verzekering redelijk met de vergoedingen:
controle: 100%
overige mondzorg: 75%
Maximaal € 450,- per jaar
[ Voor 15% gewijzigd door Freemann op 23-01-2013 10:45 ]
Als je zeker weet dat je hoge kosten gaat maken kun je best een paar tientjes verdienen maar ik heb de afgelopen jaren duizenden euro's voor niets betaald (winst achmea in 2010: ruim 500 miljoen euro).
Wij betalen nu met z'n tweeën wat we voorheen per persoon betaalde. Een deel van onze winst zetten we apart voor als er toch kosten zijn, met rente!
Dit is een discussie die niemand gaat winnen.Mr-Leo schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:44:
Sociaal? Noem grote winsten die de zorgverzekeraars maken maar sociaal! De basisverzekering is een sociaal systeem, op de onnodige aanvullende verzekeringen wordt dik verdiend.
Als je zeker weet dat je hoge kosten gaat maken kun je best een paar tientjes verdienen maar ik heb de afgelopen jaren duizenden euro's voor niets betaald (winst achmea in 2010: ruim 500 miljoen euro).
Wij betalen nu met z'n tweeën wat we voorheen per persoon betaalde. Een deel van onze winst zetten we apart voor als er toch kosten zijn, met rente!
Iedereen wil minder betalen, maar ook meer vergoed krijgen.
Laatst een stuk gezien op TV waarbij gewoon gesteld werd;
Heb je geld, verzeker je niet.
Nu gaat dat niet op voor de verplicht zorgverzekering, maar idd wel voor aanvullende verzekeringen.
Wel was er laatst ook een stuk op TV over de tendens dat mensen hun eigenrisico maximaliseren.
Dat kost de verzekeraars een boel centjes en aangezien onze overheid aan verzekeraars eisen stelt aan hun eigen vermogens, zitten er dus premie verhogingen in het verschiet.
Komt er dus op neem dat als je een maximaal eigenrisico neemt, je zelf zorgt voor een hogere premie voor jezelf en mij.
ben het met je eens dat het niet netjes is dat verzekeraars zoveel winsten maken, het is ons geld en dat behoort naar ons terug te vloeien. Echter heeft de overheid in al zijn wijsheid besloten om het dure voormalige ziekenfonds/particuliere stelsel om te ruilen voor een commercieel marktwerking verhaal....
Sparen met rente = verlies.....
[edit]
Volgens mij moeten we ons qua graaien niet teveel focussen op de verzekeraars, maar meer op bedrijven als Philips, Samsung, Mitsubishi, Toshiba, Siemens, etc. etc.
Dat zijn allemaal bedrijven met Health Care afdelingen die MILJARDEN winst draaien op het "verbeteren" van onze gezondheidszorg...
Het is niet voor niets dat bijv. Philips zwaar op de Health Care in is gaan zetten... Ondertussen reorganiseren ze de boel in NL dood en gaat het werk/geld naar lage lonen landen. Worden er nog meer winsten gedraait en worden er nog meer Belasting constructies in NL opgezet om nog minder belasting te betalen....
[ Voor 41% gewijzigd door Freemann op 23-01-2013 11:15 ]
De verzekeraars maken helemaal niet zoveel winsten, SNS Reaal staat op omvallen en de hele bedrijfstak heeft het zwaar.dat het niet netjes is dat verzekeraars zoveel winsten maken
http://www.nu.nl/economie...lies-per-euro-premie.html
Nu heeft Sns Reaal geen zorgverzekeringen, maar je punt klopt wel. De hele sector heeft al 17.000 ontslagen gekend en 5.000 zijn in wording. Als ik dan op GS lees dat men vindt dat de financiele sector te weinig pijn voelt stel ik voor dat ze dat even navragen bij deze 20.000+ mensen zonder baan.Dreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:17:
[...]
De verzekeraars maken helemaal niet zoveel winsten, SNS Reaal staat op omvallen en de hele bedrijfstak heeft het zwaar.
Er is niets mis met winst maken, enige wat telt is wat de klant er voor meerwaarde voor terug krijgt.
Lagere premies, betere dekking, datt soort dingen
Bij verzekeraars is het verhaal een beetje 2ledig.Dreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:17:
[...]
De verzekeraars maken helemaal niet zoveel winsten, SNS Reaal staat op omvallen en de hele bedrijfstak heeft het zwaar.
Aan de ene kant komt er geld binnen door verzekeringen te verkopen en anderzijds wordt geld uitgekeerd aan verzekering, maar wordt er ook geld in (vastgoed)investeringen gestoken.
SNS-reaal heeft een behoorlijke verzekeringspoot en door SNS is ook ZWAAR geinvesteerd in zuid-Europese landen. In Spanje hebben ze een vastgoed project waar nu een claim vandaan komt ter grote van ~€700.000.000 . En dat bij een omzet en winst van:
Omzet: € 4.746.000.000
Netto Winst:€ 80.000.000
cijfers 2011
Dus een claim van bijna 10x de netto winst van 2011 en bijna 20% van de omzet.... Zijn maar weinig bedrijven die dat op kunnen vangen.
Dat moet allemaal afgedekt worden met ander vastgoed en/of eigen kapitaal. Vastgoed is weer investeren, maar eigen kapitaal wordt het makkelijkst aan- gelegd/gevuld met inkomsten uit de consumenten markt. Op deze producten worden dikke winsten gedraaid, maar die winsten worden gebruikt om verliezen in een andere tak/poot/discipline goed te maken.
Het kan dus goed zijn dat een bedrijf onderaan de streep geen cent verdient ondanks dat er dik geld van ons binnen komt....
Laat ik dan nog maar niet beginnen aan het Woekerpolis schandaal van een paar jaar geleden.
Dik centen innen, weinig uitkeren, veel investeren, naar de knoppen gaan en dan vervolgens bij de overheid om jouw belastingcentjes vragen.
Hoofd reden van de huidige pijn in de markt is dat er meer regeltjes gemaakt zijn zoals meer eigen kapitaal voor verzekeraars en minder risico's nemen bij investeringen. Uiteindelijk moet dat een duurzame sector opleveren, maar doet het nu even pijn.
[ Voor 22% gewijzigd door Freemann op 23-01-2013 11:33 ]
Ze zijn capabel genoeg om uit te rekenen tegen welke prijs ze een bepaalde verzekering aan kunnen bieden, en welke kortingen ze daarbij kunnen geven.
Vervolgens moet ik natuurlijk niet zeuren als ik niet direct iemand aan de lijn krijg als ik de klantenservice van de goedkoopste verzekeraar bel...
Sparql TV wiki
Ik zeg ook niet dat we medelijden moeten hebben met verzekeraars.NovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:38:
Sorry, maar ik heb echt geen greintje medelijden met verzekeraars. (wel met de mensen die door verkeerd beleid hun baan kwijt zijn geraakt)
Ze zijn capabel genoeg om uit te rekenen tegen welke prijs ze een bepaalde verzekering aan kunnen bieden, en welke kortingen ze daarbij kunnen geven.
Vervolgens moet ik natuurlijk niet zeuren als ik niet direct iemand aan de lijn krijg als ik de klantenservice van de goedkoopste verzekeraar bel...
Maar wat ik wel aan wil geven is dat verzekeraars niet duurzaam met onze centen omgaan.
Hoe kan een bedrijf in vredesnaam een risico nemen dat even groot is als 10x de winst en 20% van de omzet
Begrijp ik nu dat een bank/verzekeraar/ondernemer zou moeten uitrekenen bij welke winstmarge hij/zij zou moeten zeggen: dit is genoeg winst, hier doen we het mee.NovapaX schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:38:
Sorry, maar ik heb echt geen greintje medelijden met verzekeraars. (wel met de mensen die door verkeerd beleid hun baan kwijt zijn geraakt)
*kuch* dat zal nog even tijd nodig hebben, denk ik.....
Dat is dus niet zo.
We verzekeren elkaar, dat is iets heel anders. Echter, in onze wereld anno 2013 waar individualisering zo'n beetje de belangrijkste trend lijkt te zijn wil die boodschap er niet (meer) in. Weer iets waarin we onszelf nog eens tegen gaan komen...
De CO2 markt gaat nu ten onder aan zijn eigen succes: alle Europese CO2 targets zijn veel sneller gehaald dan gedacht, dus investeert niemand meer in nieuwe CO2-reductie projecten.
En dat is het duurzame/sociale aspect aan dit verhaal en vind dat we dat tot op zekere hoogte moeten koesteren.JeroenH schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:41:
Mensen maken de domme fout (o.a. onder invloed van de marketing van de verzekeringsbranche) dat je met een verzekering jezelf verzekert.
Dat is dus niet zo.
We verzekeren elkaar, dat is iets heel anders.
Denk dat dit vooral aan de graai cultuur te danken is. Mensen geven niet zo snel meer voor het collectief omdat er van bovenaf teveel wordt verkwist/verkwanselt/gesloopt/gejat/etc. en dat beangstigd mij(beide zaken). Ik wil best voor een ander betalen, als dat geld maar bij de goede mensen terecht komt en niet in de zakken van directeuren die in grote huizen wonen en in dure autos rijden.Echter, in onze wereld anno 2013 waar individualisering zo'n beetje de belangrijkste trend lijkt te zijn wil die boodschap er niet (meer) in.
Weet niet precies hoe je dat bedoeld, maar als je doelt op het feit dat er teveel verkwist wordt... dan heb je imho gelijk.Weer iets waarin we onszelf nog eens tegen gaan komen...
Er was van de week al op TV dat de CO2-certificaten gekelderd zijn omdat er bijna geen vraag meer naar is en de boel genept wordt.Dreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 13:52:
Het moet niet gekker worden: de E.ON CEO pleit vandaag voor ofwel een CO2 belasting, ofwel strengere targets zodat de CO2 prijzen weer omhoog gaan.
De CO2 markt gaat nu ten onder aan zijn eigen succes: alle Europese CO2 targets zijn veel sneller gehaald dan gedacht, dus investeert niemand meer in nieuwe CO2-reductie projecten.
Daarbij geloof ik dat duurzame investering voor energiereuzen rendabel aan het worden zijn.
Mijn buurman werkt bij E.ON en hij wist te vertellen dat ze in Amerika bezig zijn met een grote windmolen park. Echter dreigde (weet niet hoe het er momenteel voor staat, ik praat over een jaar geleden) de Amerikaanse overheid met het dichtdraaien van de subsidiekraan. Desondanks zou E.on doorgaan met de investeringen en dit omdat ze verwachten dat de "aanschafprijs" van het windmolenpark zal zakken door het dichtdraaien van de subsidiekraan. Volgens mijn buurman zijn de prijzen nu kunstmatig hoog door de subsidie en is subsidie helemaal niet nodig. Maar er zal wel een korte periode zijn dat prijzen moeten gaan zaken en de markt tot rust moet komen na het dichtdraaien van de kraan.
Wat ik ermee wil zeggen is dat de grote bedrijven nu ook geld zien in het verduurzamen van de productie.
(bepaalde kolencentrales worden al nauwelijks mee ingezet omdat ze in de zomer niet kunnen concurreren tegen PV prijzen
[ Voor 39% gewijzigd door Freemann op 23-01-2013 14:00 ]
Een verzekering biedt een bepaalde dekking voor een bepaalde prijs. Die prijs en dekking is dan voor iedereen gelijk. Daarom ben ik ook tegen verschillende basisverzekeringen voor bepaalde bevolkingsgroepen. Daar hebben we dus de aanvullende verzekeringen voor, die eigenlijk veel te duur zijn.
Als we het basispakket gaan uitkleden (wat nu al niet al te volledig is) dan gaan die voorzieningen weer in een veel te dure aanvullende verzekering.
Maar in het geval van de verhoging van het eigen risico neem je een deel van het risico van de verzekeraar over, het is dan heel redelijk dat je daarvoor een lagere premie betaalt.
Ook aanvullende verzekeringen zijn, zoals hierboven al eens uitgerekend een sigaar uit eigen doos. Het zijn ook niet voor niets aanvullende verzekeringen, door die niet af te sluiten haal je het idee van de verzekering voor iedereen niet onderuit.
[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 23-01-2013 13:57 ]
Sparql TV wiki
Valt mee; het kwartje is oa bij SNS REAAL wel gevallen. Het beleid van afgelopen 4 jaar draait louter om herstel van gemaakte fouten (1 slechte keuze gemaakt en inderdaad al 5 jaar last van) en het verdienen van mensen hun vertrouwen in plaats van meer geld. Moeilijk te geloven, ook aandeelhouders hebben hier nog moeite mee, maar het is wat het is.Schinnen-groen schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:56:
[...]
Begrijp ik nu dat een bank/verzekeraar/ondernemer zou moeten uitrekenen bij welke winstmarge hij/zij zou moeten zeggen: dit is genoeg winst, hier doen we het mee.![]()
*kuch* dat zal nog even tijd nodig hebben, denk ik.....
Edit; en medelijden is niet nodig, alleen soms een beetje begrip en hier en daar een hand in eigen boezem kan geen kwaad. Hoewel woekerpolissen verwerpelijke producten blijken, hebben toch 7 miljoen mensen er eentje afgesloten met hun volle verstand. Als de beurzen nu 150% van 5 jaar terug stonden had niemand er over geklaagd.
[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 23-01-2013 14:13 ]
Hoe wordt de boel genept? De regels zijn duidelijk, het systeem doet wat het moet doen: de CO2 uitstoot verlagen. Alleen had niemand erop gerekend dat het zo snel zou gaan. Nu zijn alle targets gehaald (niet door meer CO2 reductie projecten, maar door minder energieverbruik met dank aan de crisis) en dus is verdere CO2 reductie bijna niets meer waard. Alle toekomstige projecten die nog meer CO2 reductie mogelijk maken staan nu op losse schroeven, en dus klagen alle investeerders (zoals E.ON) daarin steen en been.Er was van de week al op TV dat de CO2-certificaten gekelderd zijn omdat er bijna geen vraag meer naar is en de boel genept wordt.
Het is de triomf van het consuminderen.
[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 23-01-2013 14:18 ]
http://www.beurs.nl/nieuw...ssierechten-te-herstellenDreamvoid schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 14:16:
[...]
Hoe wordt de boel genept? De regels zijn duidelijk, het systeem doet wat het moet doen: de CO2 uitstoot verlagen. Alleen had niemand erop gerekend dat het zo snel zou gaan. Nu zijn alle targets gehaald (niet door meer CO2 reductie projecten, maar door minder verbruik) en dus is verdere CO2 reductie bijna niets meer waard. Alle toekomstige projecten die nog meer CO2 reductie mogelijk maken staan nu op losse schroeven, en dus klagen alle investeerders (zoals E.ON) daarin steen en been.
Het is de triomf van het consuminderen.
Met daarin:
Misschien is "genept" niet het goede woord, maar staat de geloofwaardigheid van het systeem wel degelijk op het spel doordat er zaken niet kloppen.Over-toewijzingen en beveiligingsproblemen met de handelssystemen deden de prijzen van de CO2-uitstootrechten dalen en ondermijnde de geloofwaardigheid van het systeem en zijn vermogen om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen.
Dit topic is gesloten.
![]()